Ruim honderd pensioenfondsen dreigen per april 2013 te moeten korten op de pensioenen.
Sorteer op:
-
Natuurlijk, premies verhogen geen optie zeker! En die uitbuitende uitvretende werkgevers maar lachen!
-
Het is gewoon idioot! Er is voldoende geld, enkel door de manier van rente berekenen worden mensen nu de dupe. Te misselijk voor woorden!!!!
Ik moet nog een fiks aantal jaren tot ik met pensioen mag, maar als ik nu pensioen had zou ik me suf procederen... niets afstempelen... Laat de beleggingsadviseurs bij die fondsen die gefaald hebben en de directies van uitvoeringsorganisaties maar inleveren... Geen leuke uitjes meer en dat soort ongein... -
Wanbeheer, wanbeleid
-
Het is toch van de zotte , zij gokken op de beursen met onze geld.
Wij maar premie betalen voor een bepaald percentage van je loon bij je AOW te ontvangen, en vervolgens hebben zij je geld lopen verkwanselen waardoor je het nu niet meer volledig kan krijgen.
Dat mag niet kunnen. -
We zijn verplicht in het pensioen fonds, en dat heb ik nooit gewild. Ik laat me naturaliseren tot Griek en dan heb ik bijna pensioen en het geld wat ik heb gaat dan op een Zwitserse bank. Maar helaas ik heb mijn geld verplicht in een bodemloze pensioenpot in Nederland gestort en ook het kabinet Lubbers 3 heeft die ooit afgeroomd. Misschien dat de Jager dat eens terug kan geven
-
Stoppen met die achterlijke collectieve pensioenverplichting, dat je pensioenpremie moet afdragen als kan blijken dat je op het eind van de rit niets of maar een deel ervan terugziet.
Dat vind ik de meest oneerlijke regel die bestaat aangaande pensioenen. -
Eerst 15 procent af van salaris van de beheerders van het fonds
-
Ga naar het beursplein in Amsterdam of Malie veld in Den Haag of waar het dan nog meer plaats vind. Laat horen en zien dat je het er niet mee eens bent. Ik heb gehoord dat Europa de subsidies voor de voedselbanken willen afschaffen........hoeveel hebben ze klaar liggen om Europa te redden?
-
Lijkt me duidelijk dat het huidige pensioenstelsel overhoop moet. Als we dan verplicht worden om te sparen voor ons pensioen, pak het dan beter aan. Van de zotte dat we niet eens ons eigen pensioenfonds kunnen kiezen, of het geld (incl behaalde rendementen ytd) verplicht met ons meegaat bij wijziging van pensioenfonds.
Alle pensioenfondsen samenvoegen tot één nationaal pensioenfonds, en die gelden alleen laten beheren tot de medewerkers van het best beheerde pensioenfonds. Scheelt ook weer een hoop in overheadkosten.
Zal ze leren... -
1020 oktober 2011 07:31 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Dat krijg je er van als de pensioenfondsen de premies meteen naar de casino´s van o.a. het Beursplein en Wallstreet brengen.
-
Nie normaal man
-
'Korten pensioenen bijna niet te voorkomen'
-
Het laten terugbetalen van VEEL te VEEL inkomen en falend beleid door (noem ze maar) GRAAIERS kan nu uitgevoerd worden !
-
STOP DE GRAAIERS moet nu echt op gang komen !
Van alle kanten worden Henk en Ingrid uitgekleed en de GRAAIERS blijven maar doorgaan en doorgaan tot dat er bij iemand of een groep de zekeringen door slaan er slachtoffers gaan vallen net als toen in Frankrijk !! -
De wereldwijde sociale onrust neemt enorm toe. Vooral hier bij ons in Europa zal ons leven over 2 jaar compleet anders ingericht zijn.
-
Waar maken de meeste mensen zich druk om, ik ga er sowieso vanuit dat ik geen ene cent pensioen krijg.
-
Op d'n duur pikken de mensen het toch niet meer.
-
Voor jezelf beginnen, dan kan je na de belasting helemaal zelf bepalen wat je met je geld doet.
-
Dit was te verwachten. En door de extreme bezuinigingen van dit (extreem)rechtse PVV-VVD-CDA-kabinet zal de financiële en economische situatie snel verder verslechteren, zodat we in een negatieve spiraal terechtkomen. De pensioenkortingen en premieverhogingen zijn nog maar een bescheiden begin van de offers die de gewone burgers moeten gaan brengen. Intussen laten ook de politici van de EU het schandelijk afweten.
-
Een leuke alinea:
"De fondsen zouden daardoor de premies moeten verhogen, maar minister Henk Kamp (Sociale Zaken) bepaalde woensdag dat ze dit niet in alle gevallen per se moeten."
Stel je eens voor, dat de mensen het werkelijke pad van hun pensioen op tijd zullen zien. -
ja hier ook crisis zal zeggen dat ze de hypotheek maaar moeten verlagen ipv zelf zorgen dat er meer geld binnenkomt
-
Als ik straks 65 mag worden heb ik 50 pensioenjaren bij de overheid, dus flink veel betaald en altijd hard gewerkt ondanks de zogenaamde ambtenarenstatus.
Daar is helemaal niets mis mee om hard te werken.
Nu ik 58 ben zie ik helaas moet ik het zeggen vele proifiteurs om mij heen, let wel niet van zeggen en horn maar waarvan ik het 100 % zeker weet.
Dze lopen maar te trekken en te genieten op dit moment, ze zijn niet werkloos maar werkschuw.
Tijdelijke ziektewet van 2 jaar en dan komt het moment dat de WIA om de hoek komt kijken kunnen ze ineeens weer werken.
Deze lui kosten handen vol geld en dat moeten wij ok ophoesten.
Beter zou zijn deze lui keihard aanpakken want er altijd wel een aanmpassing te vinden, desnoods maatschappelijk belang.
Kunnen de mensen die nu hard werken en straks met pensioen gaan zeker zijn van een verzorgde oude dag.
En kan er geld overbliven voor andere belangrijkere zaken zoals vermindering van de belastingdruk voor gepensioneerden.
Dus de veralging va de pensioenen met 3 % kan dan worden opgevangen door de belastingdruk met 3 % te verminderen -
2320 oktober 2011 07:56 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@13
Ben het met je eens hoor....maar hoe wil je de graaiers stoppen?....door hen te vervangen door een ander mens?....dus door een andere graaier?...het zit nu eenmaal in de aard van de mens....wij zijn een zeer gevaarlijk ras op deze planeet.....mooier kan ik het niet maken. -
Dit had natuurlijk al veel eerder moeten gebeuren. Eigenlijk al een paar jaar terug. Elk jaar dat er langer wordt gewacht zal er voor zorgen dat de jongere generatie minder krijgt tov de babyboomers die nu steeds maar uit de wind gehouden worden.
De gouden jaren zijn voorbij; face it!
Nog beter is om iedereen via een verdeelsleutel de beschikking te geven over zijn eigen ingelegde kapitaal. -
Of de overheid stort die 32 miljard effe terug naar het abp, die ze er aan onttrokken hebben voor hun Hobby,s
UW GELD -
Premieverhoging zal waarschijnlijk worden uitgesteld totdat het nieuwe pensioenvoorstel van kracht gaat. Dan hoeven de werkgevers namelijk niet meer op te draaien voor de kosten. Zij blijven dan namelijk tot in lengte van dagen alleen die premie betalen die zijn nu ook moeten betalen. Die wordt voor de werkgevers nooit meer verhoogd. Alle risico's zijn dan alleen nog maar voor rekening van de werknemers en de gepensioneerden.
Dank je wel aan alle vakbonden en alle vakbondsleden die voor dit nieuwe voorstel hebben gestemd. Volgende keer even verder kijken dan je neus lang is en niet alles geloven wat je voorgelogen wordt. -
Leeggeroofd om het in de bodemloze put die Griekenland heet te kunnen storten. Dingen steken simpeler in elkaar dan ze vaak voorkomen.
Wij werken langer door terwijl zuiderlingen lekker met hun 50ste nog harder op het strand kunnen liggen en staken als hier iemand aan durft te komen.
Socialistische roofbouw. Al is dat een tautologie. -
Eerst het zuur dan het zoet zo was het toch of was het nou andersom ???
-
Geinig, die Google ads in dit artikel over pensioenen....
-
We worden bedonderd, dat is duidelijk.
En wat je ook zegt er is altijd een meerderheid die dit steunt.
En dat baat mij meer zorgen -
'Korten pensioenen bijna niet te voorkomen'
Op welke manier is het dan nog te voorkomen!?
Een wonder? -
Met dank aan het CDA (Lubbers 1 en 2) die in de negentiger jaren onze pensioenkassen heeft geplunderd om hun begrotingstekorten weg te werken.
-
We worden allemaal kunstmatig de armoede in gedrukt en gehouden.
-
Stort nog wat meer geld naar Griekenland zodat die wel met 50 gewoon met pensioen kunnen blijven gaan ! Wij blijven wel wat langer doorwerken daarvoor
-
Het gezeik dat wij rijk zijn moet ook maar eens en voor altijd ontzenuwd worden.
Het wordt tijd dat Moody's ingrijpt dan staan wij tenminste weer met beide voeten op de aarde en kan het gekanker op alles en iedereen ophouden en kunnen we aan het werk om te overleven.
De vloekerige luxe discussies in het parlement en in de maatschappij over wie wat waar en waarom kunnen dan naar de prullebak. -
tsja..... dus de geven veel geld uit en de burgers moeten dat dan betalen in de vorm van premies en belastingen.
En daarnaast worden ze gekort op de uitkeringen.
Tsja.... geen wonder al die protesten in het buitenland. Gaan we waarschijnlijk op deze manier ook in Nederland krijgen.
Dit kan waarschijnlijk ook in Nederland uit de hand gaan lopen want mensen laten zich niet meer bedonderen, ze hebben heel goed in de gaten wat er uitgevreten wordt met hun pensioengelden. Zakkenvullerij..... en de mensen zijn het spuugzat. -
Die mijnheer Kamp. IK ben werkelijk tot in mijn wezen geraakt door zoveel
menselijkheid. De premies behoeven en 2012 waarschijnlijk door zijn ingrijpen
niet te worden verhoogd. Ik denk eerder dat dit weer een VVD truc is om de
rekening gewoon even op te houden en dan door de 65+ te laten betalen.
Dan hoeven de werkgevers niet een groot deel van de rekening te betalen. De
premies mogen in het nieuwe stelsel niet stijgen dus 65 + jammer voor jullie
pensioen maar de index kunnen jullie vergeten. De vette kluif is voor de vrienden van de VVD -
En dan heb je je hele leven hard gewerkt voor je pensioentje.... En onze kreupele overheid, en uiteraard de pensioenfondsen, gokken met je pensioen en kun je fluiten naar je centen!
-
4120 oktober 2011 08:19 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Maar jongens en meisjes van de regering, wel Griekenland blijven steunen, waarvan de bevolking niets van bezuinigingen en verhogen van de pensioen leeftijd wil weten.
Maar ja je kunt beter een ander helpen dan je eigen bevolking, Niet kabinet? -
Wie zei dat misdaad niet loont, OPLICHTERS zijn het die VVD waanidee van de vrije markt voor semi overheidsinstellingen nastreven alleen bij mislukken krijgen de veroorzakers een oprotpremie betaald uit de verlaging van de pensioenen van verplichtte betalers ROT OP
-
@40 De pensioenfondsen hebben tijdelijk kunnen profiteren van de door speculatie ontstane geldballon. Maar helaas, die is nu geklapt. Laten we niet vergeten dat het grootste deel van de ellende waar we nu in zitten door het schorem van banken en beurzen ontstaan is. Maar daar worden inmiddels weer dikke bonussen uitgekeerd. Er is niets veranderd.
-
Beste minister, doe eerst een onderzoek naar bonussen en lonen.
Dat scheelt al heel wat om te bezuinigen.
Intern zijn er ook altijd nog wel zaken die te veel kosten. -
met dank aan die links meelopers in de politiek en aan de vakbonden die ook al jaren dat geld slecht beheren, of zijn die rechts ?
-
lekker he en daar bouw je pensioen voor op schandaalig
-
@46 Wie denkt dat links de crisis veroorzaakt heeft, is ziende blind. Links heeft de afgelopen decennia maar zeer beperkt meegeregeerd. Wel is een deel van links van de weg afgeraakt, heeft zoals de afvallige grootgraaier Kok zei zijn ideologische veren laten vallen. Het enige links in Nederland is nog te vinden bij de SP (sociaal-democratisch) en GroenLinks (sociaal-liberaal).
-
@18 kun je zien dat dit figuur kletst aals een kip zonder kop, ga je eens verdiepen in hoe dit komt sukkel
-
OPLETTEN!!!!
De pensioenen zijn al 3 jaar gekort DOOR NIET TE INDEXEREN, dus niet gelijk laten lopen met de inflatie (= totaal ca. 6.1% gekort)
Dus daar komt overheen ca. 15% korting in 2013 + de 3% inflatiecorrectie
(jaren 2011 en 2012) maakt dus totaal ca. 25% achteruitgang in 2013 in de dan afgelopen 5 jaar van onze gespaarde pensioenen.
EN DIT LATEN WIJ ZOMAAR GEBEUREN??????
DACHT HET NIET!!!!!!!!!
Juristen lik je vingers maar af er gaat een collectief proces tegen de STAAT en
de pensioenfondsen komen, de onderste steen moet echt boven komen, hoe dit kon gebeuren -
@49
Vertel eens? -
Ach ja Nederland oogst nu wat het CDA met Jan Peter Balkenende gezaait heeft. Het huidige kabinet de VVD met het CDA met de gedoogsteun van de PVVd Wilders trappen de burger nog even verder in de grond.
Henk en Ingrid, durfen jullie nog je gezicht te tonen?
Gelukkig voor die Grieken hebbben zij nog wat zwartgeld op hun rekeningen in Zwitserland. Zij zijn de lachende derden terwijl wij naar de gaarkeuken kunnen.
Natuurlijk mag ik dit allemaal niet zeggen. Natuurlijk zullen het CDA/VVD/PVV mij vertellen dat het allemaal wel meevalt. Dat er na de zuren jaren er nu zoeten jaren zullen komen. Ja ja zoeten jaren ......... -
vrij markt werkin heeft nooit gewerkt. iedereen weet het en toch gebruiken ze het nog en doen ze net of hun neus bloed... ga maar is in zo;n bedrijfs feestje staan . nou bil we hebben weer goed gedraait dit jaar onder het genot van een bitter bal met mostert en een glas wijn.
ja het gaat goed in nederland... en de VVD doet er hoop voor om ons land te verzieken . ja echt ze houden echt rekeing met werekend nederland en met de rest van nederland .. ik vraag me af of ik nog wel pensioen heb straks als ik 67 ben??? -
@ 48 oh ja die onze mannen de dood in sturen naar kunduz, lekker he dat links
-
vind het wel goed als er gekort wordt op de pensioenen, zolang dit bij de top gebeurd. Sommige bedrijven betalen een vermogen aan premie voor bestuurders. Er zijn zelfs bestuurders die bijna 1 á 2 miljoen pensioengeld krijgen per jaar als ze stoppen.
-
Mensen, kijk toch ook eens naar ons arbeidsmoraal, altijd er maar van uitgaan dat je door ancienniteit meer verdient, wat is daarvan ook de grondslag.
Heeftner ooit iets in een cao gestaan over de kwaliteit van arbeid?
Neen.....alleen maar rechten. Is dat ook geen graaimentaliteit?
Vlgs mij heeft iedereen boter op zijn hoofd... -
kunnen we niet gewoon stoppen met gedoe over het pensioen, ik ben eerlijk gezegd zat, dat ik mijn geld verplicht aan iets moet geven, waarvan ik niet weet wat er mee gebeurt, waarvan ik niet weet hoeveel ik terug krijg, waarvan ik niet weet dat ik wat terug krijgt als ik uberhaupt die pensioen leeftijd ga halen, persoonlijk ken ik niemand in mijn omgeving die de 65 gehaald heeft. Gister weer iemand weg mogen brengen op z'n 60ste.......
-
@55
Het zou niet nodig geweest zijn Grueb, want de pensioen reserves waren enorm hoog.
Onze regering heeft er dus alles mee te maken. Ze hebben de boel leeg geplunderd. Ons spaargeld ... ! -
Aan al die klagers hier (en ik ben er een van):
We mopperen wel maar doen er niets aan. Toen mijn generatie (die dus direct op hun pensioen wordt gekort) hun radio Veronica werd afgepikt (ergens in de 60-ger jaren) stonden we met 1 miljoen man te protesteren in Den Haag.
Nu gaan we naar de financiële slachtbank en we doen helemaal niets. We worden dus ook flink gestraft voor onze eigen luiheid.
Of klagen we wel maar hebben we het zo slecht NOG niet? -
Al in 2000 werd er door economen gewaarschuwd dat als er een beurscrisis zou plaatsvinden de dekkingsgraad ver beneden de norm zou komen door de wijze waarop de gelden belegd waren. Door de pensioenfondsen werd dit toen weggehoond. Vervolgens zakten de beurzen en werd de waarschuwing een feit. Vervolgens gingen de premies flink omhoog en werd door de pensioenfondsen beterschap beloofd. Waarna het nog enkele malen falikant fout ging en ook nu weer. Echter het geval wil dat wij wel elke keer meer premie betalen als het economisch tegen zit. Terwijl deze pensioenfondsen dikke winsten hebben gegenereerd in de tijden dat economisch meezat. Deze winsten zijn ontstaan op soms dubieuze wijze van beleggen (ABP; clusterbommen ). De winsten hadden ook afgeroomd kunnen worden op een zodanige manier dat dit ten goede komt van het pensioenfonds en de handhaving van de dekkingsgraad als het economisch tegen zit (reserves). Maar dat dit niet gebeurd is en men door gegaan is met risicovolle beleggingen vanwege de hoge winstmarges, is nu wel weer gebleken. In mijn ogen liggen de prioriteiten van de pensioenfondsen niet meer bij het uitkeren van pensioenen en het beheren van de gelden van degenen die premie inleggen, maar is hun prioriteit puur en alleen het maken van winsten ten bate van zichzelf. Wat de pensioenfondsen doen en laten is totaal niet transparant en neigt in mijn ogen naar mafia praktijken. Je kunt namelijk niet kiezen voor je pensioenfonds, deze word je als werknemer door je CAO opgedrongen waarna je vervolgens wettelijk verplicht premie moet afdragen aan dit fonds. Hoe makkelijk wil je als organisatie jezelf verzekeren van inkomsten? Succes verzekerd. De gevolgen voor eventuele verliezen zijn in de eerste plaats ook voor degenen die premie afdragen, het gaat over ons pensioen namelijk. Zo kunnen ze dus met gemak premies verhogen en dergelijke. Want iedereen wil een pensioen toch voor zijn oude dag? Ze maken handig misbruik van de sentimenten van degenen die premie betalen. Ze schermen al 20 jaar met hetzelfde argument; vergrijzing. In die 20 jaar hadden er in mijn ogen al voor een substantieel deel van dit probleem oplossingen gevonden kunnen zijn. Maar blijkbaar hebben ze al die tijd hun cognitieve vaardigheden ingezet ten bate van hun eigen gerief; het genereren van winsten en het vullen van de eigen portemonee met bonussen en winstuitkeringen. Om zich vervolgens weer tot ons te wenden als het wederom eens fout is gegaan. De inrichting van het pensioenstelsel mag van mij drastisch veranderd worden. Ik wil op mijn eigen manier in mijn eigen pensioen voorzien door een wettelijk vastgesteld percentage van mijn salaris in te leggen op een geblokkeerde spaarrekening bijvoorbeeld.
-
trouwens als de overheid gewoon die honderden miljoenen terug stopt in het potje die zij er stiekem uit heeft gehaald (ja gejat ja) dan was er geen probleem ...
Dit probleem is veroorzaakt door de overheid en moet maar wie bekostigd worden door de burger..... De euro is exact het zelfde verhaalf niemand wilde mee maar Nederland moest, nu zitten we er éénmaal in en betalen we ons scheel aan problemen, problemen die we nooit hadden gehad als we niet bij die euro zaten. Nu zeggen ze dus dat het goedkoper is om erbij te blijven dan er uit te stappen, over 10 jaar krijg we het zelfde verhaaldje .... -
Mensen, banken worden gered, landen wordt nodeloos geld in gepompt waarbij het de vraag is of wij het terug krijgen. Maar ons pensioen waar wij ons leven lang hard voor werken wordt niet gered!!! Wij moeten ALTIJD inleveren in dit europese klimaat. Het is tijd dat wij het heft in eigen hand gaan nemen! Wij pikken dit niet langer. Laat de regering en de werkgevers het afgeroomde geld maar terug geven. Dit is het graaien van de 1%!!! Kom naar de #occupy beweging in jouw buurt en ga protesteren!! Het is tijd voor verandering!!!! Wij pikken deze casino politiek niet meer!!!
-
Nr 2 remember, helemaal gelijk. De verooorzakers leven vrolijk van hun bonus verder en wentelen hun verliezen af op gepensioneerden? Dat mag niet waar zijn. Laat ze maar dokken.
In de goede jaren geen werkgeverspremies in de fondsen gestop of zelfs afgeroomd heeft nu extreme gevolgen. Nooit meer dun dus en waar het terug te halen is, terug halen.
Laat onze overheid eerst maar onze pensioenfondsen redden. Op deze wijze gaan we nog dubbel betalen en de zondaars lachen in hun vuistje? -
@37 "het wordt tijd dat moody's ingrijpt"
Laten het nu uitgerekend de kredietbeoordelaars zijn die mede verantwoordelijk zijn de crisis waar we nu inzitten? Die beoordelen toch alleen op een manier waardoor hun speculerende vrienden/klanten er veel beter van worden?
@20 "over de AOW betaalbaarheid" enige jaren geleden was er een rapport van de Rekenkamer. Enkele conclusies. De komende 40 jaar is bij ongewijzigd beleid de AOW niet in gevaar. Bovendien betalen we ongeveer 4% AOW premie teveel en waar dat geld blijft? Dat gaat dus niet in een potje maar verdwijnt in de zakken van onze overheid waar ook de gestolen miljarden van het ABP in zitten.
@25 Ophouden met zeuren dat de jongeren de dupe zijn. Het zijn de gepensioneerden en 55+ van nu die de dupe zijn. Een flink aantal ouderen heeft 45 jaar pensioenpremie betaald. Zij kozen ervoor om op hun 20e premie te geen betalen. Maar helaas. Mede dankzij overheids maatregelen hebben ze tot hun 65 moeten betalen. -
@53 Ik kan het nog sterker vertellen: de vrije markt heeft nooit bestaan, bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Het is een geloof. Er is en wordt altijd ingegrepen in de markten, zowel door de overheid (regulering) als door particulieren (speculatie). Hier wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat de markt op zich niet bestaat. Voor een groot aantal producten werkt die nog aardig ook. Maar er zijn zaken die je nooit aan de markt moet overlaten, zoals bijvoorbeeld de zorg.
-
@58
Je hoeft niet verplicht pensioen te sparen. Dat heb ik nog nooit gedaan ...
Voor wie daar niet aan mee wil doen kan aangeven niet te sparen uit gewetensbezwaren.
Pensioengeld wordt vaak belegd in oorlogstuig, en daar kun je bezwaar tegen maken.. -
ik vraag me trouwens ook eens af hoe het zet met de pensioenen van immigranten? Natuurlijk zullen die minder krijgen omdat ze niet gespraard hebben maar hoe zit het met die mensen die vrij wel werkloos zijn gebleven en hier toch 90 worden? ik heb zo'n gevoel dat de autochtonen dit aan het betalen zijn .....
-
@67 sterker nog, je bent het verplicht. Het wordt namelijk bij de werkgever als in gehouden ...
-
Ik ben 50 ,Heb al bijna 25 betaald en mag dat nog 17 jaar doen. Aan het eind is er voor mij waarschijnlijkniets meer. Ik ben dus 42 jaar bestolen.
Geef mij alle betaalde premie maar terug, dan zet ik het wel op een sparrrekening.
Dankzij het gegraai van de bestuurders, de diefstal van pensioenmiljarden door de regering etc. De enige club die het goed voor zichzelf geregeld heeft , is de generatie die is geboren in de jaren 40, begin 50 . De graaiers zelf dus, de VUTters die je elke dag rond ziet fietsen.
Het is zuur te moeten constateren dat er straks voor heel veel mensen geen pensioen meer zal zijn.
Gelukking heb ik een eigen huis met heel veel overwaarde, maar wie koopt dat straks van mij? Jongeren kunnen dat niet. -
40 jaar geleden wisten we al dat er vergrijzing aan zat te komen en dat dat een uitdaging zou gaan vormen voor zorg, pensioen, arbeidskrachten etc. Nu is de vergrijzing nog maar net begonnen en het hele systeem kraakt in z'n voegen.
In de gouden jaren is alle rijkdom ook meteen geconsumeerd, sterker nog zelfs toen is er een staatsschuld opgebouwd. De graaiers konden lekker in de potjes meegraaien en iedereen was blij.
Nu de gouden jaren over zijn en de inkomsten en rendementen tegenvallen en de uitgaven beginnen te stijgen denkt iedereen (inclusief de graaiers) dat we nog steeds dezelfde welvaart kunnen behouden. De vooruitzichten voor de jongere generatie zijn al tot het nulpunt teruggebracht door ze veel premie te laten betalen en ze complete onzekerheid over hun toekomstige pensioen te geven, nu zijn de gepensioneerden aan de beurt.
Griekenland is een mooi voorbeeld van wat er mis is. Daar zijn ze nog net wat voortvarender geweest met de pot verteren en dus zijn zij als eerste aan de beurt om om te vallen......maar ze zijn zeker niet de enige die dat gaan meemaken. -
Dieven
-
25% pensioen premie voor een middelloon pensioen en dan nog steeds afstempelen. Iets klopt er echt niet bij die pensioenfondsen. Ik wil een parlementaire enquete !
-
Weet je waar ik me aan erger. Als de beurs omlaag gaat dan krijgen we meteen berichten over pensioen die gaan dalen en meer premie betalen etc. Maars als de beurzen omhoog gaan dan horen we niks over minder premie betalen en de pensioenen gaan omhoog etc. Nee dan gaan de graaiers de zakken weer vullen.
-
en natuurlijk kunnen de mensen de bonussen ophoesten van de grote bazen van de pensioenfondsen "vuile dieven benden".
-
Ze krijgen hun zin om zo de bedrijven weer vol te vreten. Weinig uitkeren en veel binnen laten komen door verhogingen.
-
@68
Helemaal mee eens Grueb! Overigens ben ik altijd al tegen dat belegen geweest om @67
Voor velen is het nu te laat.
Mijn man en ik hebben altijd gewerkt, en geleefd van één inkomen.
Maar ja, wij hebben dan ook geen kinderen grootgebracht ..
We twijfelen er al enkele jaren over om Nederland te verlaten.
Maar nu met al die crisis toestanden. Waarheen? Dat is de vraag ... -
@68 Het zou inderdaad goed zijn als mensen zelf een keuze zouden kunnen maken uit meer en minder riskant sparen en beleggen. Ik heb altijd risico's proberen te vermijden of te dekken en daar heb ik vooralsnog geen spijt van. Maar wanneer de inflatie toeneemt, ben ik natuurlijk toch de klos. En de kans is zeker aanwezig dat de regeringen van de westere landen de geldpersen gaan laten draaien om goedkoop van hun schuldenlast af te komen. Dan is de spaarzame de dupe en profiteert de schuldenmaker. Het zou een heel verkeerd signaal zijn.
-
Ik vind de foto van het spaarvarken bij dit artikel wat ongepast: een gokkast was wellicht meer op zijn plaats geweest? Het feit dat ons pensioengeld gebruikt is om te speculeren op de beurs is immers mede de oorzaak van deze miserie.
-
@70
Nee dus! Je kunt dit aangeven tijdens het tekenen van je contract, en daar heeft je werkgever zich aan te houden. Gewetensbezwaren!
Is wettelijk vastgesteld -
@75: Dat komt omdat het pensioensysteem uitgaat van de hoge rendementen......dus het kan alleen maar tegenvallen.
-
@72 Een juiste analyse. Daarom zou het roer economisch ten dele en financieel helemaal om moeten, maar dat gebeurt niet. De profiteurs van dit systeem hebben nog steeds de macht.
-
Deze regering heeft de banken geholpen, gaan ze nu ook de pensioenen redden....
Of dat dan toch maar weer niet?
Wat een bananenrepubliek is dit land geworden. -
46 zonnetje213 : als iemand geloofd dat " links "gelijk staat met de belangen
behartiging van de laagste en middenklasse heeft hij/zij toch echt een probleem. De PvdA heeft een afspraak met de VVD?CDA om de nieuwe gedoogpartner ( liever lid van het kabinet ) te worden. Daarvoor verkwanselen
zij de pensioenen van onze 65 + . De rest van wat zich links noemt doet evenhard mee -
@72
Ik ben zestig jaar en ik wist veertig jaar geleden niet dat de vergrijzing er aan zat te komen. Ergo, ik, en het grootste deel van de bevolking, hielden zich daar niet eens mee bezig. -
"Ruim honderd pensioenfondsen dreigen per april 2013 te moeten korten op de pensioenen."
Stelletje dieven........ dit neigt naar een g r o t e opstand !
Werkelijk schandalig dat GRAAIERS EN SCHRAPERS en andere louche witteboorden honderden miljoenen hebben afgeschuimd en laten verdwijnen....
Want dat is gebeurd, mensen, door louche bankzaken, overnamepraktijken en ander vies spel.
En "het gepeupel" wordt gekort op hun fooien: want véél fooien, maken tóch weer kapitaal... -
En het wordt nog veel erger. Als dalijk de olie op is, dan hebben we de poppen echt aan het dansen.
-
Heel prettig om te horen. Dat wij al meer dan 33 jaar premie voor ons pensioen betalen en dat we dan nu moeten horen dat er straks bijna geen cent van overblijft! Dit kabinet is de mensen aan het kaal plukken. Energie kosten gaan ook weer omhoog er blijft in de toekomst geen cent meer voor ons over. Het is gewoon weg schandalig. Die dikkopen in Den Haag eten er geen boterham minder om.
-
De jongeren hebben misschien nog keus om extra te gaan sparen
De ouderen hebben hun leven lang, (vaak meer dan 40 jaar) premie betaald, kunnen niet meer extra sparen , zijn verkeerd voorgelicht over hun waardevaste pensioenen.Worden door sommige jongerenorganisaties bekeken alsof zij hun geld opmaken.
De wanbeheerders en graaiers ( ook door de politiek greep uit de pensioenkas)zijn de schuldigen, de economische crisis hun dekmantel. En ze lijken hier nog mee weg te kunnen komen ook.De schijnwerpers staan bij de media verkeerd afgesteld
Jong en oud allen zijn evenveel de dupe, de argelozen die vertrouwen hadden in het bestuur van Nederland. Jong en oud die nu mede door de media tegen elkaar worden opgezet. -
@89 het is ook jouw generatie de het heeft verkloot. Tijdens je werkperiode leg je de basis voor je pensioen. Dat doe je dan met je hele generatie. Je oogst wat je zaait...
-
iedereen die hier zit te klagen vanuit de luie stoel... eigen schuld.. jullie pikken het gewoon.. in plaats van echt in actie te komen, naar het binnenhof maar nee, jullie zijn gewoon bang.
het geld wordt toch wel van jullie afgepakt omdat jullie te passief zijn en bang om werkelijk in opstand te komen . -
hoe kun je in een half jaar tijd 20% van je vermogen verliezen.
-
@94
Ik denk, nee ik weet heel zeker, dat je mijn reactie niet echt hebt begrepen.
Ook ben ik, samen met mijn generatie, niet bewust van enig verkloten! -
69 Herbaix. Die bouwen gewoon AOW op van gekregen geld. Ook de partners en de kinderen vanaf hun 15e jaar denk ik. Zonder te betalen bouwen ze rechten op. Uiteraard geen bedrijfspensioen, maar ze worden denk ik aangevuld tot het sociaal minimum.
Waarom denk je dat er steeds meer geld nodig is? Waarom is de AOW compensatie afgeschaft, ook voor jongere partners die wel zelf premies en belastingen hebben betaald door arbeidsparticipatie? Onrechtvaardig, ja natuurlijk. Staat het haaks op het doel de arbeidsparticipatie te bevorderen? Ook dat, want dan zou je een formule moeten hanteren die rekening gaat houden met participatie. Geen participatie, geen compensatie. Nu pak je rechten af van participanten en geeft deze tot 2015 aan hen die juist niet wensen te participeren in arbeid. De wereld op z'n kop? Wat ik in de hele discussie mis is het volgende. Juist door het afschaffen van de AOW compensatie krijgen alle gepensioneerden. Een extra gat in hun koopkracht.
In de jaren dat hun jongere partner nog niet de AOW leeftijd heeft bereikt krijg je n.l. Het eigen deel van de AOW terwijl in de pensioenregeling van de meeste mensen een franchise wordt gebruikt van een volledig AOW bedrag van ontvangst volledige AOW. De werkende jongere partner heeft een idem dito hoge franchise, dus samen bouw je een te laag pensioen op, want ook deze partner krijgt maar de helft daarvan als AOW. Waarom niet voor iedereen een franchise hanteren ter hoogte van het gesplitste AOW bedrag? Dat is eerlijk en zuiver. Hoe hoog is de franchise van rijksambtenaren denkt U? En die van de meeste mensen in het bedrijfsleven?
Reken dan maar uit wat in die jaren het percentage is totaal pensioen. Je wordt dus zowel door de hond als de kat gebeten en belazerd. -
Ik las net een stukje over een zakkenrolster. Ik vraag mij nou wel af wat voor straf past bij de pensioenfonsen
-
Zolang ze de huidige pensionado's en de babyboomers maar korten vind ik alles best... Ik mag als jongere toch betalen voor hun geldverkwistend beleid in de tijd dat ik nog niet eens geboren was, dus dit zou mogelijk nog eens kunnen betekenen dat wanneer ik eens met pensioen mag (zo tegen mijn 75ste waarschijnlijk) er nog eens iets over is...
Misschien wordt het nog eens wat in dit land... -
@18 Mag ik je er even aan herinneren waarom er door het huidige kabinet extreem bezuinigd met worden:
Door de Sinterklazen in de rode/paarse regeringen in het verleden
de grote voorvechters van één Europa (den Uyl, Kok, Lubbers, Balkenende)
daar heeft Wilders geen enkel aandeel in gehad, integendeel, met hem
was het nooit zo uit de klauwen gelopen. -
Ik hoop dat hierover spoedig de pest zal uitbreken, en dat de mensen het
maar zelf gaan halen bij die gasten die de boel verklooit hebben, te beginnen
bij Lubbers want die heeft in de jaren 90 de pensioenfondse afgeroomd.
Alle z.g. toezichthouders die daar jaren hebben cashen waarvan achteraf is
gebleken er geen reet verstand van te hebben zijn witte boorden criminelen.
Hoe kan deze regering nu toestaan dat ze 100 miljard richting Griekenland
en banken laten gaan on ons er voorop te laten draaien. Ik hoop van
ganser harte dat over de hele linie er opstant komt, want eerder willen
ze toch niet luisteren. Snel nieuwe verkiezingen, en dit zooitje opzouten. -
In de tijd dat de reserves van pensioenfondsen (volgens een andere methode berekend) hoog en in sommige gevallen erg hoog waren, was de overheid erg druk met het zoeken naar methodes om daarvan mee te profiteren. (zie het ABP) Veel pensioenfondsen gunden het de staatskas niet en wijzigden de pensioenrechten op creatieve manieren om het WEL ten goede van hun verzekerden en gepensioneerden te laten komen. Gevolg daarvan is dat er volgens de overheid een nieuwe rekenmethode bedacht moest worden, die een "eerlijker" beeld zou geven van de echte reserves, zodat er alsnog geld kon worden weggesluisd naar de overheid. In mijn werk zag ik altijd hardwerkende pensioenfondsmensen erg creatief aan het zoeken om zelf de baas te blijven over het geld en het vooral niet richting overheid te laten gaan of die overheden maar iets van inmenning te laten doen. (en niet in de eigen portemonnee) Dan krijg je de periode van de graaiers op beurzen, bij beleggingsadviseurs etc. Wat de overheid niet lukte dat lukte hen wel althans voor een deel. En de overheid zag dat het goed was en liet ze begaan...
Nee lieve mensen, de meeste pensioenfondsen doen heel erg hun best, maar worden volop tegengewerkt door opeenvolgende regeringen.
Je weet wel die asocialen die constant zeuren dat we meer en harden moeten werken en zelf iedere spelregel in het leven proberen te verdraaien zodat het geld dat zij zonodig willen opmaken er ook voor hun komt.
Mijn voorstel is het aantal ministers met 25% verlagen. Hun lonen met 25% verlagen. De minsteries door groepen gewone huismannen en huisvrouwen laten doorlichten en zo de luie flikkers eruit zoeken en ontslaan. Weer 25% minder kosten. Alle geldverslindende onderzoeken stoppen en iedereen die met domme geldverslindende projecten komt maar zandzakken laten vullen of stroom laten opwekken met een fiets.
Ik draai al heel wat jaren mee en kan hier zo boos om worden. Ik maak de veranderingen ten goede van ons volk door ziekte niet meer mee, helaas. -
#1.
Het zijn niet de werkgevers. Het zijn de pensioenfondsen die met het geld verkeerd belegt hebben.
Je kan beter je geld op een spaarrekening zetten heb je er meer profijt van. -
@34 door cyberdata
Daar hoort ook de Pvda bij onder Kok die de pensioenfondsen plunderden, niet alleen naar het Cda wijzen -
10720 oktober 2011 09:32 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
ik kan het gewoon niet volgen, hoeveel miljoenen houden ze over aan diegene die elk jaar sterven? over die 50 jaar hebben ze heel wat verdiend
-
20 Grueber. Goed verhaal. Het geeft in iedergeval aan dat het systeem moet worden herzien. Eeelijker en evenwichtiger. Nu krijgen we echter een verandering met meer onzekerheid en worden de risico's juist afgewenteld naar de deelnemers pensioenfondsen. Daar gaat toch ook de hele discussie om binnen de vakbonden!
-
Pensioenfondsen hebben genoeg geld, misschien moet men daar een gaan bezuinigen op hun eigen spullen zoals ipads mobiele telefoons en andere gadgets. Een simpele telefoon en laptop lijkt mij wel voldoende voor het personeel. Daarnaast misschien eens bezuinigen op het versturen van bosjes bloemen naar persooneel en het voorzien van gebak voor een gehele afdeling (oja dit budget komt van de inleg van de deelnemers).
Het lijkt me verstandig dat een pensioenfondsen eerst eens bij zichzelf gaan bezuinigen voordat ze de burger er weer mee lastig vallen. -
@2
Tegen de tijd dat jij aan je pensioen toe bent, is er niets meer van je pensioenuitkering over. Dus ik zou nu alvast beginnen met procederen..!
Ook idioot om te lezen hoeveel mensen hier een hekel hebben gekregen aan de Grieken, die net als wij Nederlanders niets kunnen doen aan de manier waarop de overheid hen belazerd. Die mensen zijn net zo min te lui om te werken als wij, maar krijgen de rekening gepresenteerd van jarenlang wanbeleid door hun regering. Net zoals wij nu ook de rekening krijgen gepresenteerd van jarenlang wanbeleid door onze overheid.
Die vele tientallen miljarden die momenteel uit onze zakken (en die van onze kinderen en kleinkinderen) via de overheid naar het buitenland verdwijnen (waar schulden mee worden afbetaald, waardoor het geld dus eigenlijk direct naar de bank vloeit) zijn daarbij vergeleken kinderspel.
Het korten op de pensioenuitkering is slechts het begin..! Dus ga volgende keer de straat op om je stem te laten horen, voor het te laat is. Wachten op de volgende verkiezingen is ronduit debiel, want dat verandert niets aan een wezenlijk rot systeem, uitzonderingen daargelaten. -
@103
Precies, en daarom stoort mij dan domme gezwets over, evengoed, hardwerkende bevolking destijds, die de schuld krijgen van deze situatie.
Van de week las ik even hoeveel i-pads er over de toonbank zij gegaan. Ik bedoel maar ... -
Die verplichting heb ik nooit begrepen. Die moet eraf!
-
@27 en @107 Jullie hebben gelijk, maar kom op, iedere Nederlander weet dat de pensioenen gefinancierd worden door de ingelegde premie te beleggen, dat is namelijk altijd zo geweest. Tja, wie niet wil inzien dat dat de enige methode is om (op langere termijn) een hoger rendement te halen dan gewoon op rente op je spaarbankboekje, die moet misschien maar geen pensioendeelnemer worden en lekker van z'n AOW-tje oud gaan zitten worden.
Overigens is het weer de werkgever die zich kromlacht, want die draagt niets bij aan deze ellende, sterker nog met het nieuwe pensioenakkoord blijven zij nog meer buiten schot. -
Kijk naar de doelstellingen van de actie groep occupy nu ook in nederland deze protest groep groeit met de minuut in nederland nog niet zo lang en beginnen net.Er moet iets gebeuren
-
Nr. 100. el burro. Ook de huidige babyboomers hebben juist wel altijd betaald.
Heel vaak hebben ze pensioenbreuk opgelopen door overgang naar andere werkgevers. Dat is sinds 1994 juist veranderd. Ook die babyboomers betaalden al op zeer jonge leeftijd AOW premie en pensioenpremie.
Mogen ze zich dan verzetten en protesteren en ze doen juist hun best om ook voor jou de zaak betaalbaar te houden en zekerheid te behouden?
Leer van deze hele discussie en trek jouw plan! -
@112 Op zich heb je wel een beetje gelijk, ze hebben niet de schuld, maar wat mij enorm stoort dat is dat de huidige pensionado's (inderdaad de babyboomers) helemaal geen cent bijdragen aan de ontstane ellende, terwijl wij en onze kinderen pas met 67 (als we geluk hebben) met pensioen kunnen en dan nog van een lagere AOW moeten leven dan de babyboomers nu doen, waarmee ze een oneerlijk grote hap uit de pot nemen en daarmee vooral voor de 40-ers en 50-ers van nu de centjes opmaken, die daardoor met lege handen komen te staan. De 20-ers en 30-ers hebben namelijk nog de mogelijkheid om zelf iets te sparen en een appeltje voor de dorst op te bouwen voordat ze oud zijn. Maar voor wie 40-er of 50-er is, is dat niet of nauwelijks mogelijk. Waarom moeten alleen zij gepakt worden en leven de babyboomers lekker ruim gefinancierd door ?
-
@117 Klopt, ik ben het met je eens. Waar ze overigens wel wat aan moeten doen, is aan werkgevers die oude werknemers (vaak met succes)proberen te lozen omdat ze te duur worden. Dan sta je op straat na je 50e, nou zie dan maar weer aan een goed betaalde job te komen. Dat is voor sommigen wel te doen, maar velen lopen daardoor grote financiele schade op zonder dat ze er door wat extra inleg nog wat aan kunnen doen (want geen inkomen alleen een schrale uitkering, als je geluk hebt).
Ik zou zeggen dat de werkgevers bij het ontslaan van oudere werknemers (die een x aantal jaren in dienst zijn bij die werkgever) een flinke storting extra moeten doen voor het pensioen van zo'n ontslagen werknemer. Dat zal de werkgever nog eens doen nadenken over het lozen van oudere werknemers. -
@120 Ik zeg ook niet dat het de schuld van de babyboomers is, maar de overheid moet hun ook een bijdrage laten leveren. Gedeelde smart weet je wel, eerlijk zullen we alles delen, in voor- maar ook in tegenspoed.
-
@54 verander jij aub even snel je naam.. niets zonnigs aan je te vinden... niets zinnigs trouwens ook...
@104 ik denk dat jij helemaal gelijk hebt... al die goedgevulde pensioenfondskassen zijn diverse regeerders altijd al een doorn in het hebberige oog geweest... van alles en nog wat verzonnen ze om er in te kunnen graaien en jatten... en wie kan nu de rekening betalen... wij!
we moeten dit echt niet langer pikken... -
@119
Het verbaasd mij altijd weer dat hier nooit eens iets geschreven wordt over het feit dat al jarenlang de AOW en de pensioenen bevroren cq bijna bevroren zijn.
De koopkracht van de ouderen is niet meer wat men denkt.
Die groep pensionado's is niet zo groot hoor ..
De meeste zitten opgeruimd en wel in een bejaardenhuis, met een luttel zakcentje, waar ze heel voorzichtig een reep van kunnen kopen, als ze al de straat op kunnen.
Ik raad je aan om even naar Pauw en Witteman, van gisteren te kijken, vanaf 15 minuten:
http://player.omroep.nl/?aflID=13229130 -
de man die dit verteld heeft is de grootste paniekzaaier van nederland het korten van zijn salaris met 15 % is zeker weer niet aan de orde net als bij de leiding van dit land.
-
Bonden en ouderbonden wat gaan wij hier aan doen!!!!!!!
Nog steeds geen reactie gezien van deze bonden!!!!!!
Wat is het probleem???? -
@127 haha sinds wanneer zijn de bonden er voor om voor ons pensioen op te komen (ahum), heb je de afgelopen maanden niet gelezen hier op nujij of in de krant hoe mevrouw Jongerius onze ziel en zaligheid aan de duvel verkwanseld heeft ?
-
Als je geld teveel hebt en het spaart op risicovolle banken zoals op ijsland dan staan ze garant voor je. Maar als je geen geld hebt en van je loontje een pensioentje bij elkaar spaart dan ben je vogelvrij en is er ook geen regering die je beschermd. Om de grote jongen internationaal uit te hangen staan ze wel garant voor meer dan honderd miljard. Ik vind dat zo onrechtvaardig en ultra rechts omdat hier weer uit blijkt dat de rijken wel beschermd worden en de kleine oude burger straks onder de brug kan gaan slapen. Alleen je economische waarde is kennelijk nog van belang en verder is het over en uit in dit land.
-
@129 Eh... degene die de Icesave-spaarders heeft beloond voor hun domme gedrag dat was Wouter Bos van de PvdA. Wil je zeggen dat die rechts is ??
Tevens is het pro-EU-beleid van Nederland vooral aangestuurd door het CDA, rechts OK, maar ultra-rechts ??
Overigens ben ik het, los van uw typering 'ultra-rechts' wel eens met de essentie van uw betoog. -
De meeste huidige pensioengerechtigden staan inderdaad al jarenlang stil... en van velen zijn die pensioenen ook zo hoog niet... Ik vul als vrijwilliger al jarenlang ieder voorjaar belastingformulieren in bij de FNV.. enige vrijwilligerssteentje dat ik bijdraag maar wel heel leuk om te doen. Maar daar zie je dus dat de meeste 70+ers een aanvullend pensioen hebben van zeg maar tussen de 7000 en 9000 euro bruto per jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat zijn er niet zoveel. De 60+ groep zit vaak net rond de 10.000 euri gemiddeld, dat is met AOW 18.000 per jaar, de partners hebben vaak geen pensioen dus daar komt 8000 enkel aow bij is samen 26.000 bruto per jaar en voor die eerste groep zo rond de 24.000. Daar kun je geen gekke idiote dingen van doen hoor, overwinteren in de zon moet je toch echt meer voor hebben (de mensen met die inkomens laten wsl hun belastingformulier niet invullen bij FNV)
Deze pensioenen zijn indd al een jaar of 4 niet meer verhoogd, onze salarissen nog wel... dat betekent dat ze echt al ingeleverd hebben...
wellicht moeilijk te begrijpen voor Henk en Ingrid en hun vriendjes... maar we moeten de rekening niet bij onze ouderen leggen... we moeten hem leggen bij de banken die van ons belastinggeld dat hun moest redden zichzelf weer verrijkt hebben... we moeten de rekening leggen bij de speculanten die gokken op ellende en lage koersen om zelf winst te maken... we moeten die rekening leggen bij werkgevers zoals die aspergeteelster die mensen uitbuiten om zelf winst te maken... dáár hoort de rekening... bij de graaiers en de grijpers die door dit kabinet wel worden beschermd... -
@128 ik ben lid van FNV Bondgenoten en die bond komt nog steeds op voor de pensioenen van de mensen... lees eens een krant want dan heb ik het wel over de grootste vakbond van Nederland, bijna de helft van alle FNV leden is Bondgenoten lid... Bondgenoten heeft het casino pensioen van Agnes J (van criminelen noem je nooit de achternaam) verworpen...
-
@132 Klopt, en dat is een goeie actie van Bondgenoten. Echter, zij hebben het blijkbaar niet voor het zeggen, dat heeft mevrouw Jongerius. (En dat zal u vast ook frustreren, lijkt me.)
-
@131 Je moet er wel bij vertellen dat de 65+-er met 26.000 veel meer kan doen dan een 65- (minn)er met dat zelfde bedrag.
Ik betaal namelijk twee keer zoveel voor het OV dan mijn buurman van 66. Ik betaal op nog heel veel meer plekken twee keer zoveel, en vaak nog meer, dan de gepensioneerden. Daarmee zeg ik niet dat het voor die mensen allemaal grote dikke vetpot is, maar een bedrag noemen zonder context is een beetje makkelijk. Ook heeft de gepensioneerde minder premies te betalen en zijn veel regelingen (eigen bijdrages) gebaseerd op het inkomen en daarmee valt een gepensioneerde met 26.000 euro vaak in een gunstig tarief (of is vrijgesteld van de bijdrage).
Wij hebben ook ouders met AOW + een bescheiden pensioen en dus zien wij heus wel wat zij zoal te besteden hebben. En dat valt nog reuze mee, moet ik zeggen. Dat gun ik die mensen, begrijp me niet verkeerd, maar een gezin onderhouden van 26.000 dat moeten er ook zoveel, en die hebben wat extra's misschien wel harder nodig. -
#94.
Dit is een rare nare opmerking.
Deze generatie heeft wel voor hun pensioen betaald.
En de pensioenfondsen hebben het geld verkeerd belegt .
Nu zit het geld in Griekenland. En daar hebben zij voor gewerkt.
En vroeger waren de vooruitzichten zeer goed.
Nog wat heb je ooit een reklame of voorlichting gezien dat je voor je pensioen
moest sparen???
Deels is de regeringen zeer laks geweest.
En jij durft te zeggen dat de ouderen de schuldigen zijn!
Je durft -
verkeerd belegd is niet waar: alle beurzen wereldwijd hebben ingeleverd, die van ons is bijna gehalveerd, dus waar hadden ze dan het geld moeten beleggen? de rente is ook historisch laag, dus geld op de bank wordt ook steeds minder waard.
-
Het zijn de jongeren die nu te veel geld kosten.
Hun studie tot de leeftijd 30 jaren uit huis gaan op kamers wonen, alles hebben ze gekregen zonder er ook maar zelf iets bij gedragen hebben.
Dat sommigen wel vakken vullen bij de super doen ze ook om een beetje meer te kunnen verteren en wat te denken heden den dagen over die Iphone die kosten een plaag, de meeste jongeren van arbeid klasse hebben al grote schulden, die ze bij op kan tellen, zo ook nog de studie schulden er bij komen.
De jongeren moeten allemaal hun bek houden want zij zijn die profiteren van de welvaart van de ouderen.
Over schuld gevoelens gesproken......... -
De generatie van ongeveer 70+ kan maar beter even dimmen. De meeste van hen zitten al vanaf hun 55e lekker thuis te genieten van hun pensioen. Een luxe die voor ons niet meer haalbaar is (ons is 42 jaar oud). Ik zit idd verplicht in een pensioenfonds, had ik zelf nooit voor gekozen.
-
131 remember, dat lijken mee zeer betrouwbare cijfers.
Daar komen regeringspartijen natuurlijk niet mee.
Veelal hebben ze daar vanaf hun 14e voor moeten werken onder veel en veel zwaardere omstandigheden. Heb eens wat meer respect voor dit soort mensen. Zeker weten, ze hebben wel al die jaren belasting en soc. Premies betaald+ niet alleen voor hun zelf, maar ook voor de eerder geborenen en voor betere mogelijkheden om te studeren, ov jaarkaarten en ga maar door.
Pensioenpremies. Hen valt niets te verwijten.
Volgens mij is het economische systeem vastgelopen en door een steeds minder wordend vertrouwen begint dit echt problemen op te leveren en zien de economen er momenteel geen gat meer in. Wanneer de beslissing eenmaal is gevallen om de cris op te lossen mag je hopen dat het vertrouwen snel weer terg gaat komen. Als alle rijke en snelgroeiende landen hun geld er in gaan stoppen is dat ook in het belang van die landen zelf. De aandelen zullen weer stijgen en idem de rente. Uitwassen zit niemand meer op te wassen en zeker niet door speculanten veroorzaakte zeepbellen. -
WIj zijn toch niet zo stom dat we dit pikken?
Stem liever op een partij die wel oog heeft voor gepensioneerden. Dit kabinet gaat er gezellig van uit dat iedereen wel rijke familie heeft die ze kan onderhouden of zelf kapitaal, maar dat is niet zo.
De jongeren moeten helemaal niet hun bek houden, want zij worden nog veel harder gepakt! Probeer maar eens door te studeren na je bachelor. Die studenten hebben allemaal baantjes en doen hun best. Ik stel voor dat die bonussen die ooit zijn uitbetaald met overheids geld, weer terug gaan naar de staat, dat de hypotheekrenteaftrek nu eens wordt afgeschaft voor de inkomens waar ie niet voor bedoeld is en dat we dit kabinet een enorme rotschop geven. Pik het niet! Misschien moeten gepensioneerden maar eens in aktie komen. Tijd zat immers! Occupy de Tweede Kamer? -
@134 allerlei gezondheidskosten zijn vaak ook hoger voor 65+ers en de eigen bijdrage worden hoger en hoger... mijn oom en tante moesten zo'n traplift hebben, die moesten ze voor 2/3e zelf betalen en dat is niet goedkoop...
mijn eigen ouders kunnen zwaar schoonmaakwerk niet zelf meer, maar zijn nog niet slecht genoeg voor een zorg indicatie... dus betalen ze zelf iemand om hen daarbij te helpen... ook dat is niet goedkoop...
ik snap heel goed dat een gezin met 26.000 euro bruto p.j. het zwaar heeft.. maar als je beiden werkt moet je toch wel boven dat bedrag kunnen komen lijkt mij... ik had al een baan voor ik klaar was met mijn opleiding destijds, en mijn man werkt vanaf zijn 15e en heeft al zijn opleidingen in zijn avonduren naast zijn werk gedaan... we hebben dus beiden geïnvesteerd... daarom is ons inkomen ook bepaald hoger dan die 26.000 en kunnen wij weer in de opleiding van ons kind investeren.
Ik vind dat we mensen moeten helpen en solidair moeten zijn, maar alle vrouwen van mijn generatie (2e helft jaren 60) hebben dezelfde kansen gehad als ik om verder te leren en een goede opleiding te volgen... als ze dat niet gedaan hebben moeten ze niet jammeren vind ik... Mijn eigen moeder was een uitzondering, geboren net na de oorlog heeft zij ook altijd gewerkt, een jaar of 10 part time, toen wij (haar kinderen) jong waren, daarna altijd fulltime tot haar vroegpensioen op haar 61e.. veel vrouwen van haar generatie deden dat niet en zaten lekker thuis... dan mag zij het ook wat beterder hebben, daar heeft ze hard voor gewerkt... -
Wij laten alles gewoon gebeuren omdat wij klootjesvolk zijn
-
dat wordt straks de eerste grote test voor de pvv.
ik ben benieuwd of zij daar mee akkoord gaan.
of toch weer gaat gedogen.
en inderdaad het zijn net als de banken graaiers zij spelen
met ons geld roulet.
en straks hebben zij alles verspeelt..
lekker als je met andermans geld kan spelen.
fijn voor ons die jarenlang geld hebben in gelegdt. -
ik weet wel wie er zijn vingers aflikt en heeft afghelikt, de bestuurderen en gokverslaafden die onze pensioenen voor ons beheerden. Ja, voor ons, ze gokten niet met hun eigen geld, ze zouden wel gek zijn., maar met het geld van anderen. Dikke salarissen, vette bonussen, allerlei bijkomende emolumenten, heb wel gelzen over ferrari's e.d. en dat van MIJN geld en UW geld. Ik ben nu 70+ kan niks meer ondernemen, voel me belazerd en bedonderd, heb ik daarvoor mijn hele levenjhard gewerkt en hoge premies VERPLICHT moeten betalen. de overheid, de banken niet t evergeten de verzekeringsmaatschappijen de beleggingsinstituten en het ABP moet zich schamen....................
-
l;sdfjkl; lgmlnmlbvm,;
-
slaap maar lekker verder nederlanders in Den Haag stelen ze je wel leeg.
WORD NOU EENS WAKKER EN KOM IN ACTIE.
HAAL JE GELD BIJ DE BANKEN WEG DAN PIEPEN ZE WEL ANDERS. -
@25 Babyboomers komen uit de tijd dat werken een begrip was. Vaak heel jong aan de slag.
Wat betreft het ingelegde kapitaal. Ik heb er geen probleem me dat inleg op vrijwillige basis is. Maar dan zijn uiteraard ook alle risico’s voor de mensen die zelf gaan sparen voor hun oude dag. Als het niet lukt wees dan zo eerlijk om te verhongeren en niet zielig gaan bedelen om geld van maatschappij. Succes!
Veel mensen hebben niet de zelfdiscipline om een paar ton ongebruikt te laten.
PS ik ben geen baby boomer :-) -
@27 Uiteraard veiligheid is een prima streven. Maar is het realistisch? Wat is de opbrengst als de pensioenfondsen niet meer zouden doen dan geld op een spaarrekening zetten? Laag.
-
@46 Lees de reactie van @46 nog eens. Het klopt wel wat hij/zij zegt.
De vakbond is vaak een opstapje naar de linkse partijen. Meelopers dus. Laten we even aannemen dat alleen rechts dieven en graaiers zijn die de burger willen uitpersen.
Links, bv PvdA, heeft driftig meegewerkt aan de afbraak van de pensioen. Meelopers dus.
Heeft Kok zijn ideologische veren laten vallen of heeft hij gewoon zijn schaapskleren uitgetrokken? -
@50 Je vergeet nog 2 belangrijke punten. De verhoging v/d pensioenleeftijd is ook een verkapte korting. Het middelpensioen was ook een grote klap. Dan uiteraard het mooie PvdA voorstel om rijke gepensioneerden extra belasting te laten betalen. Rijk=iedereen met een afbetaalde fiets.
-
Maar wat nou als het straks weer allemaal goed zal komen, worden dan de premies verlaagd en de uitkering verhoogd?
Donder op, in de tijd dat het goed gaat hoor je ze niet en schuiven ze de miljarden die over zijn door naar derden die er totaal geen recht op hebben, zoals bonusvergaarders, declaranten in de beleggingswereld, en meer van dat sujetten.
Pensioenverplichting afschaffen, premie zelf op je bankrekening zetten, of voor mijn part verbrassen, maar dan heb je later niets en kun je een ander er niet voor aankijken. -
Voel 'm al komen.70 jaar?
-
Zoals ik gisteren al een bouwvakker op tv hoorde zeggen: "Het word werken totdat je er bij neervalt"
Stijgers in Economie
Zalm ziet niets in bankenbelasting
ABN Amro-topman Gerrit Zalm ziet niets in...
5 uur 16 minuten geleden door Keadin
Zonne-energie branche wil geen subsidie
Branche niet gelukkig met cadeautje van FC...
14 uur 54 minuten geleden door Frissewind
Kamer stemt in met bijdrage noodfonds:...
De Tweede Kamer is in ruime meerderheid...
15 uur 16 minuten geleden door Arthur2000
Winst bedrijfsleven daalt tot dieptepunt
De winstgevendheid van het Nederlandse...
18 uur 59 seconden geleden door Jozias
Best gewaardeerd
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
1 dag 7 uur geleden door natuurlijkeu
'Ellende niet te overzien bij einde...
Het nieuwe permanente noodfonds voor de...
2 dagen geleden door pieter.s
Werkloosheid neemt sterk toe
DEN HAAG - De werkloosheid is in april...
20 uur 7 minuten geleden door degebruikerbetaald
'Jeugdwerkloosheid EU hoger dan het lijkt'
De jeugdwerkloosheid in de Europese Unie...
3 dagen geleden door Christian1983
Biersector voelt zich gepakt door...
De Nederlandse biersector wordt door een...
6 dagen geleden door D34D 53R10U5

