De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit.
Sorteer op:
-
Ben ik blij dat ik aan de duitse grens woon, Litertje euro € 1,36. Is toch best de moeite.
-
toch gek dat de benzine prijs hier bijna 40 euro cent per liter duurder is als zeg maar
een alpenlandje wat oostenrijk heet ... -
En als de olie zo langzaam aan op begint te raken wordt het allemaal nog veel duurder.
-
Achterlijk hoge brandstofprijzen en dan moeten we straks zeker ook nog kilometerheffing gaan betalen.
-
''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Aha, vandaar dat ze elk jaar 5 miljard dollar winst MEER maken......
BULLSHIT!! Het kwartje van Kok is inmiddels een euro geworden ongeveer..
DAT is er aan de hand.... Mensen uit de auto's krijgen door de benzineprijs op te drijven maar vervolgens moet je ook nog steeds 60 euro betalen voor een retourtje met de trein.... -
weer stoere angstaanjagerij,
is vaker gebeurd, door o.a. BOS W.,
en enkele maanden later werd de olie steeds goedkoper.
united consumers....heb ik ook geen vertrouwen in,
spekken zichzelf ook maar , volgens mij. -
een retourtje van 60 eurie?
als ik van den bosch naar amsterdam ga ben ik no geen 30 euro kwijt, waar gaa je wel niet heen dan haha.
wat die oliemaatschappijen betreft die verdienen per kwartaal miljarden dus die hoeven niet te klagen lijkt me.
vind het wel opvallend dat de prijzen stijgen als het beter weer word. -
Nu weten jullie waar het wachtgeld van betaald wordt van die klaplopers in Den Haag. Het einde is nog lang niet in zicht, olieprijs omhoog, gaat de energierekening weer fors omhoog en niet te vergeten de milieu belasting gaat dapper mee. Als je de nota van de energie bekijkt, betaal je het meeste voor de milieu belasting en hierover nog eens 19% btw. In Den Haag wil men de lonen bevriezen en dat soort ongein, maar wel fors de belastingen verhogen, dat moet een keer mis gaan en de mensen het niet meer kunnen betalen. Oplossing, met z'n allen naar de Gemeentelijk kredietbank.
-
@7 Maastricht - Amsterdam of naar Groningen is belachelijk duur.
-
En voor onze kust liggen vele tientallen schepen van oliehandelaren te wachten tot de prijs nóg hoger wordt. Stelletje oplichters. Dàt moest verboden worden.
-
Belangrijk, en dat wordt nergens in het bericht vermeld, is dat de olie prijs (en dus uiteindelijk ook de benzineprijs) in dollars moet worden betaald. Aangezien de waarde van de Euro t.o.v. de Dollar is gedaald, (van rond 1.55 in 2009 tot 1.37 nu) moet er gewoon alleen om die reden al meer voor de benzine betaald worden.
-
@10
Het maakt niet uit of die opslag in schepen of in de vele tankparken plaats vindt. Wellicht zijn de voorraden thans ook vrij hoog, zodat de land tanks vol zitten. -
Tijd om dat kwartje van Kok terug te geven, in ieder geval.
-
Dus als ik het goed begrijp volgens het nieuwsbericht ligt het aan de raffinaderijen, en niet aan kartelvorming van de olieboeren, want een vat kost nu 80 euro..
|En natuurlijk de torenhoge belasting -
@8
En U denkt dat de olieprijs in Den Haag bepaald wordt? -
@14
Een vat kost 59 Euro, maar 80 Dollar. -
@13
Ook in dit draadje doet U kennelijk weer een serieuze gooi naar de onbenulligheidsprijs. -
De olie prijs is in nederland 70% belasting .
Maar de meeste mensen klagen wel maar rijden toch maar door !!!!!!!!!
Stop eens een weekje als half ned het gaat doe pak je de belasting .
maar we rijden liever dan we eten denk ik . -
De prijs gaat omhoog doordat de overheid steeds meer geld nodig heeft. En onder het mom van klimaatverandering gaan de accijnzen weer omhoog.
-
@17
Ik hoop dat u dat grappig bedoeld, want de opmerking @13 is natuurlijk tegen beter weten in. -
haha gelukkig kan ik kiezen of ik in belgie of in duitland tank. Tussen de 1,20 en 1,37 :P
-
@18: Ik zou graag een weekje niet rijden, maar ik denk niet dat mijn werkgever het daar mee eens is...
-
Vorig jaar kostte de diesel hier rond deze tijd 0,93 euro (zelfbediening) nu kost die 1.11 euro.........kwam vorige week nog een bonnetje tegen.
-
raffinagecapaciteit? Dan bouw je toch een raffinaderij erbij? In Nederland staan notabene van die dingen in Pernis als ik me niet vergis. En in België EN Duitsland is het goedkoper?
Betere smoes verzinnen mannen. -
@15 De consumentenprijs van de eindproducten wel ja. Als je ziet hoeveel accijns (en BTW over de accijns) er naar de staatskas vloeit....dan schrik je je lam.
Overigens @10 is dat zo? Volgens mij zijn de meeste van die schepen....misschien wel allemaal inmiddels gelost. Ik kan er geen meer vinden.
En inderdaad, of die olie nou in een schip of in een landtank zit, dat maakt niks uit. Er wordt altijd gespeculeerd met olie. Dat is logisch. De prijs komt uiteindelijk gewoon tot stand door het spanningsveld tussen vraag en aanbod. -
@ #18;
Niemand stopt. Iedereen kan het nog betalen.
Dis hebben we het goed.
@ #19;
Dit heeft even helemaal niks met de overheid te maken.
Wanneer gaan de accijnzen omhoog?
Of weet jij dat alleen?
@ #21:
En die gaan straks ook mee omhoog. -
@26 De prijzen in het buitenland gaan inderdaad mee omhoog, maar zullen lager blijven door de hoge accijnzen in Nederland.
-
Ach zo lang er nog leaserijders zijn die het geen bal uitmaakt wat de benzineprijs is (baas betaalt) verandert er niets. 30% van de auto's in NL zijn leaseauto's.
Ik moet zelf mijn benzine betalen en laat de auto dus vaker staan. -
Er wordt gewoon druk gespeculeerd op de brandstofmarkt, en ook heel bewust om de prijzen op te drijven voor meer winsten. Een maand of wat geleden steeg de prijs ook al flink door precies dezelfde piepeltjes. En zoals altijd wil ze meer, meer en nog meer. De inhaligheid en graaipraktijken gaan gewoon door...
-
dat de prijzen omhoog gaan vind niemand leuk. maat het heeft ook wel een ander effect. met name. dat mensen misschien wat dichter bij hun werk gaan wonen. en dat het gesleep met goederen minder word in de wereld. want waarom moet iets wat we hier gebruiken in china gemaakt worden. als de prijzen omhoog gaan dan gaan deze producten misschien weer hier in nederland gemaakt worden. Wat dus gewoon weer meer werkgelegenheid opbrengt. en dat is dus een postieve ontwikkeling vanwege een negatieve ontwikkeling in de energie prijzen.
-
Henk4,
het is vechten tegen de bierkaai met zoveel domheid in deze draad. -
@29 ben ik zeer met je eens, want in vergelijk dat de prijs van bezine 2 jaar geleden. ook zo hoog was stond daar wel een fors hogere euro inkoop prijs tegenover.
-
Met de PvdA wordt benzine nog veeeeeeeeeeeel duurder. Let maar op
-
Duurdere olie = meer investeringen in productie van olie en ontdekking van nieuwe velden, waardoor de productie van olie weer wordt opgeschroeft en de prijs weer daalt. Tevens wordt het interessant om onrendabele olievelden te exploiteren.
De olie is nog lang niet op hoor, zolang je maar blijft zoeken en investeren in nieuwe bronnen. Onder de Noordpool zit ook nog genoeg! -
@26
Dat die omhoog gaan is logisch. Maar het blijft voor ons hier voordeliger. En het beste is altijd om net iets verder weg te rijden over de grens. Scheelt soms ook weer 5 eurocent per liter.
Maar goed, hoe ze de onzin ook verzinnen. Het is en blijft een melken.... Voor het milieu vind ik het maar zware lulkoek. Als ze echt veel om dit gebeuren geven, dan deden ze wel de Dieselauto's hun wegenbelasting in mindering brengen. Dit zie ik ook nooit gebeuren, net als LPG. Dus de staat van Nederland moet niet zeiken en zwakke BS verzinnen. Gooi die btw maar eens mooi omlaag. Kap met graaien, kap met onzin uitgaves, halveer die ambtenaren, betaal eens minder aan de EU, en richt je toch eens verdomme voor een dag naar je eigen bevolking. Arm / rijk / modaal ..... Modaal bestaat al bijna niet meer. -
@ #27:
Hier hoge accijnzen op de benzine, daar weer andere rottigheid.
Er is overal wat.
In Spanje zijn de benzineprijzen het laagst, maar als je werkloos bent moet je met je gezin van 400 p.m.euro leven.
Dan weet je meteen waarom wij meer accijns betalen.
@ #33:
Als je dat nu al weet, kun je al vast maatregelen nemen. Emigreren bijvoorbeeld. -
@30
Reden waarom veel in china geproduceerd word, is enkel wegens het feit dat zei er niet zo een strenge wetten hebben met bepaalde productie processen. Het zal meestal goedkoper blijven om het daar te laten produceren en het dan hier naar toe te laten transporteren via de zeecontainers. -
@36 En hoe zit dat met Luxemburg? En Oostenrijk?
't Is een kwestie van keuzes. -
@34
Sorry hoor, maar zo veel duurder is prijs is 12$ dollar duurder dan de laatste prijs van een paar dagen terug. En toen de prijs eens op 100$ + stond, toen was deze prijs ook nog gewoon vrij laag.
Huidige prijs:
http://oil-price.net/dashboard.php?lang=nl -
@39 Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet wat je bedoelt.
-
Het vreemde is dat de benzine prijzen in Australië in de afgelopen paar weken ook behoorlijk omhoog is gegaan. Zou dat nou echt toeval zijn, of is er dan toch sprake van een wereldwijd kartel?
Midden januari 2010 kon ik in West Australië nog benzine kopen tegen AU$ 1,14, nu is de prijs van benzine bij sommige pompen al AU1,33. -
Blij dat ik diesel rij
Maar ook daar is de stijging goed waarneembaar. Op zich vind ik die hoge prijzen niet zo'n punt, zo lang de baas maar meewerkt aan
1) de kosten
2) flexibel werken & Thuis werken
We zullen toch echt met zijn allen een ander vervoersconcept moeten gaan hanteren in de toekomst. Kunnen we er net zo goed nu mee beginnen.
Ik voel nog steeds wel wat voor meer thuiswerken en gratis (of veel goedkoper) openbaar vervoer -
@41 De olieprijs is gestegen, dus het is logisch dat ook de benzine duurder is.
Overigens betaal je daar iets meer dan de helft van hier, dus je mag niet klagen....... ;) -
Laten we met zijn allen nog een extra auto per gezin nemen, ons nog afhankelijker maken van woon/werk/etc vervoer en laten we nog harder klagen als de supply tekort gaat schieten.
-
@38, je hebt helemaal gelijk dat het een kwestie van keuzes maken is. Oostenrijk kiest voor lagere accijnsen, maar wel voor hogere BTW dan Nederland. Op gewone boodschappen en goederen betaal je meer belasting, op olieproducten minder. Nederland staat wat benzineaccijns in de EU aan kop, wat BTW-tarieven betreft horen we juist bij de goedkopere landen.
zie http://www.cijfernieuws.nl/btw.html
Spanje is zowel voor brandstof als BTW goedkoop, maar of we nou echt jaloers op hun situatie moeten zijn, lijkt me zeer de vraag. -
@45 Nee, moeten we niet jaloers op zijn. De overheidsuitgaven moeten op de een of andere manier bekostigd worden. Heel simpel.
Aan de andere kant kunnen we ook nog wel een boompje opzetten over de Nederlandse overheidsuitgaven, maar dat hoort hier niet thuis.
Feit is dat Nederland heel veel accijns heft op brandstof. Fluctuaties in de brandstofprijzen zijn normaal. Alle prijzen fluctueren, maar meestal merk je daar gewoon niet zoveel van. Maar als jij elke maand 200 kilo ijzer zou kopen, zou je ook de ene maand meer betalen dan de andere. Zo werkt dat met grondstoffen.
Alleen in Nederland is benzine gewoon altijd al duur. En als de olieprijs stijgt, wordt de benzine heel duur.
En het leuke is: de benzine is nog niet eens zo duur als op het hoogtepunt in 2008, terwijl de accijnzen wel lekker gestegen zijn. Er staat ons dus nog wat te wachten.......... -
Ik ga verhuizen naar Venezuela, daar wordt de benzine gesubsidieert...... 2ct de liter..... Kan je je voorstellen? een volle tank voor de literprijs hier?
Ik zou ook graag de auto willen laten staan, maar mijn baas zal hier niet blij mee zijn. Ik vind het alleen een beetje jammer dat ik aanhet einde van de maand op mijn laatste druppels meot gaan rijden omdat ik anders mijn loon niet haal om weer vol te tanken. Vroeger had ik nog wel eens wat over om een leuk tripje te maken... -
Ik tank toch altijd voor € 50,- :-p
-
Toch beetje vreemd , wij klagen over dat de benzine maar steeds duurder wordt en op hetzelfde moment rijden de meeste Amerikanen vrolijk in grote benzineslurpers rond
Vrienden van mij in Florida betalen voor 1 gallon(3,78liter) regular(euro95) bij (nota bene) hun Shell Station slechts $ 2,80 = $ 0,74 p. liter, hoorde ik net.
Dat is dus omgerekend in euries dus slechts € 0,54 per liter.!!!!!!!!!!!!!!!!
Lust u nog peultjes, ongeveer 1/3 deel dus van wat wij ervoor betalen.
Het is dezelfde benzine, waarvoor dezelfde (inkoop) wereldmarktprijzen gelden.
Schandalig hoe wij hier worden opgelicht door onze regeringen in de EU. -
Ze blijven de burgers kaal plukken mensen. Het wordt alleen nog maar erger. Ze verzinnen gewoon weer eén of ander smoesje om meer geld binnen te krijgen
Met dank aan al deze mensen die niet met ons geld om hebben kunnen gaan! -
Mijn vrouw tankt meestal 100 L Diesel per keer, dat wordt een duur grapje komend jaar...
-
@51
Mijn vrouw heeft geen last van de gestegen brandstof prijzen zegt ze:
ze tankt iedere keer gewoon maar voor € 50,- -
"De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. ''Daar wordt de prijs het meest gemaakt.''"
Bullshit! Het is een combinatie van speculeren op de beurs, samen met angst inboezemen door te claimen dat de olie op raakt, winstmargevergroting (Dubai'ss prestigeprojecten dienen betaald te worden) en het iedere keer verhogen van de accijns en belastingen. -
Bonussen moeten toch ergens van betaald worden?
-
@52: Laat me raden: ze heeft wel last van het "vaker tanken"-syndroom? :P
-
@53
Speculatie kan ook zorgen voor lagere olieprijzen dan dat ze eigenlijk horen te zijn. Het werkt 2 kanten op. Maar als de prijzen lager zijn door speculatie hoor je niemand klagen.
Er is niets mis met gezonde marktwerking. Zorgt er alleen maar voor dat de vraag en aanbod in stand gehouden wordt en dat er overgeschakeld wordt op andere, efficientere energiebronnen. -
@49 Amerikaanse benzine is niet helemaal hetzelfde als Europese benzine. Typisch is de calorische waarde en het octaangehalte van Amerikaanse benzine lager dan Europese benzine. Ga je daar met je eigen auto rijden, zul je merken dat je verbruik iets omhoog gaat. Overigens niet zo erg, dat je auto zo veel gaat slurpen als de gemiddelde Amerikaanse auto.
En 0.54EUR is ongeveer hezelfde als men hier betaalt, voor belastingen. -
@47: Zodra je merkt dat in Venezuela de supermarkten leeg zijn en het hele land eigenlijk onvoorspelbaar is, wat dan? Of ben je eigelijk niet veel veder gekomen dan even de goedkoopste prijs van olie en een ondoordacht klaagpostje?
-
Moesten we niet een tekort dichten de komende 4 jaar?? Er wordt 70% accijnzen geheven over de benzine/ 60% over de diesel.....
LET EFFE OP MENSEN: DUS VAN 150 CENT GAAT 105 CENT NAAR DE STAATKAS!! WE WORDEN UITGEMOLKEN!! WORDT ER NU EENS IEMAND WAKKER?? -
@29 precies: speculatie drijft de prijs op:
als je weet dat een vatje olie virtueel aan 20 verschillende eigenaars/speculanten verkocht wordt voordat een raffinaderij er ook maar 1 druppel benzine van kan maken...
Deze zelfde trend zet zich ook door in andere bulk goederen zoals koffie, rijst, etc... -
@59 'We' worden helemaal niet uitgemolken. Autorijden is een vrije keuze. Willen 'we' niet autorijden, dan doen 'we' dat toch niet? Wie dwingt 'ons'?
Naast vrije keuze om wel om niet auto te rijden, met als gevolg dat je wat extra belasting moet afdragen, heb je ook een vrije keuze om bij een baas om de hoek te gaan werken waar je niet de hele dag voor de baan op moet en rustig heen kunt fietsen.
Of je gaat met het openbaar vervoer. Of je gaat kruipen. Of je neemt een taxi. Of... -
@60
Misschien hebben de speculanten wel een functie binnen de keten?
Olie komt namelijk niet vanzelf naar ons land toe. Dat wordt gedaan met een boot, die je moet huren. Dat kost miljoenen. Het risico dat op de transactie wordt gelopen, dat maakt het het waard om te speculeren. -
"Ik ga verhuizen naar Venezuela, daar wordt de benzine gesubsidieert."
@47
Zoals iemand al heeft opgemerkt is overal wel wat. In Venezuela kost de benzine bijna niks, maar water en elektriciteit zijn er op rantsoen. -
@ 18 ik moet rijden om te eten... en als de benzine prijs echt zo hoog wordt heb ik 2 opties: werk zoeken dichterbij huis of mijn huis verkopen en dichterbij werk gaan wonen... (mja probeer je huis nu maar eens te verkopen..)
-
@62
De zee-transportkosten van olie vindt U terug in de tweede decimaal van de benzineprijs aan de pomp..... -
maakjenietdun..... zeker werkloos?? het uitgaven patroon van de overheid moet aangepast worden....ik werk 60 uur in de week om mn gezin te onderhouden...rijdt 25000km per jaar....heb een normaal salaris....400.000 werklozen die thuiszitten...daar ben ik voor in de weer......
-
@59 De accijns op benzine is geen percentage maar een vast bedrag.
Alleen de BTW is een percentage.
Ja en de invoerrechten, maar die worden geheven over de kale prijs bij import, dat is vrijwel verwaarloosbaar. -
@61 Jij woont zeker niet op het platteland? In de randstad is het OV inderdaad een soort van alternatief.....
-
Ze zoeken de rek weer aardig op ...
-
@68
Inderdaad, in de randstad stopt de bus voor je deur. Hier heb je als je geluk hebt een buurt busje die je dan 2 tot 4 kilometer verder naar het station brengt waar je vervolgens op een bus kunt stappen. -
@70 Ach, die bus voor de deur is ook niet altijd geweldig. Ik heb dat gemerkt toen ik in Rotterdam studeerde. De bus stopte bijna voor de deur, maar ik heb weleens een halfuur staan koukleumen omdat er helemaal geen bus kwam opdagen op de tijd dat 'ie moest komen. En 's avond reed 'ie maar drie keer per uur. Dan krijg je koude tenen hoor. Vervolgens overstappen op CS.....tijdje wachten op de tram.....en jawel, dan eindelijk de tram naar de uni.
Geweldig hoor......... -
Gelukkig heb ik een elektrische auto.
Oh toch niet gelukkig, stroom wordt ook duurder.
:-( -
@72 En ermee op vakantie kun je ook vergeten...........
-
Wij worden hier in Nederland weer bestolen met de benzine prijzen
Waarom in Oostenrijk 1,18 € per liter en in Duitsland 1.37. € per liter ???
Is dit dan ëën EUROPA ? -
@74 Op het gebied van belastingen bestaat er geen enkele coördinatie binnen Europa. Alleen invoerrechten zijn geharmoniseerd. Verder niets.
-
peak oil
-
@76 Hartelijk dank voor je uitgebreide bijdrage. Zou je eens willen uitleggen wat je ermee bedoelt en hoe je tot deze conclusie komt?
-
Dit is gewoon ordinaire oplichting. Ze kunnen wel mooie verhalen ophangen maar aan het eind van de dag kunnen wij dokken voor de speculatie en spelletjes die gespeeld worden! Denken ze nou echt dat we zo stom zijn met zijn allen dat we niet door hebben dat we g*naaid worden?
''Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven'' Ja, ja. Die lui van UnitedConsumers lullen ook maar wat. De prijs is dik boven de 1,50 geweest. Heb zelfs 1,71 betaald toen een van $150,00 kostte. Nu is een vat $70,00/80,00 en betaal je al zo wat 1,50 voor een liter. De verhoudingen zijn compleet zoek, en maar klagen dat de winsten tegenvallen... -
Een ding is zeker, de benzineprijs is GEEN 1.55 o.i.d. dat is slechts het bedrag dat de nitwit aan de pomp mag betalen, ik zou dan ook graag de werkelijke
prijs zien die voor een litertje van dat vocht betaald moet worden, zou het 0.55 euro zijn ?? geloof er geen ruk van, zal me niks verbazen als de diverse
belastingen inmiddels veel meer dan 1 euro opslokken. -
wordt tijd voor het wk.. en een beetje lekker weer.....HUP HOLLAND
-
@78 In 2009 is de olie geen $150 geweest.
En de benzine niet boven de €1,50
In 2008 wel.
Overigens is de accijns op benzine de afgelopen 2 jaar gewoon gestegen, dus de prijs van nu is vanzelf hoger dan die van toen.
@79 Het is heel eenvoudig uit te rekenen. De accijns is ongeveer €0,70 per liter.
Als een liter peut €1,50 kost, betaal je €0,24 BTW. Tel daarbij de €0,70 aan accijns op en je komt uit op €0,94.
Dan blijft er dus voor Shell nog €0,56 over voor een litertje. Daarvoor moet het uit de grond gehaald worden, geraffineerd worden, getransporteerd worden, er moet een benzinestation van gerund worden, er moet een uitgebreide boekhouding worden bijgehouden, er moeten allerlei controles en analyses plaatsvinden oh en er moeten ook nog invoerrechten worden betaald....dan is zo'n litertje benzine opeens zo absurd duur niet meer, toch? -
@78
Juist omdat de accijnzen hier zo hoog zijn, en boven een absoluut getal en niet een percentage, fluctueert de absolute benzine prijs in Nederland lang niet zo sterk als de prijs van ruwe olie. In de USA, waar de accijnzen heel wat lager, was er in 2008 inderdaad sprake van een verdubbeling van de benzine prijs, maar dat effect wordt bij ons dus door de accijnzen behoorlijk gedempt, waardoor U subjectief gezien minder last heeft de prijsstijging van ruwe olie. We roepen de heilige Johan aan: Elk nadeel hep zijn voordeel. -
Wel jammer dat dit artikel zo weinig stemmen heeft.
-
@83
Wat bedoelt U daar nou in Godsnaam mee? -
@85 Grappig, dat had ik in mijn post #81 ook net uitgerekend.
-
@88 Ik vond het juist wel grappig....... :-D
-
gewoon een zuinigere auto aanschaffen. (wel de remmen controleren). Het lijkt alsof daarop wordt gecompenseerd. Men is bang dat we steeds zuiniger gaan rijden en dan moet gewoon de prijs omhoog. Boerenlogica werkt altijd bij een stel koeien.
-
Nou volgende week dus dan maar weer met de fiets, heb ik weer een week zonder afspraken dus is gemakkelijk mogelijk voor mij.
-
Ik betaal E 0,80 per liter. Maar die prijs heb je ook wel nodig met alleen maar V6 en V8 motoren.
-
@94 Ik heb ook een V6, maar betaal €1,50. Wat doe ik fout?
-
Zo moet een uitgeperst sinaasappeltje zich ongeveer voelen.
-
Als ik zie hoeveel mensen hun auto aan laten als ze geparkeerd staan of lang moeten wachten en hoeveel mensen de auto pakken om ritjes te maken die je makkelijk met de fiets of zelfs lopend kunt doen, dan mogen ze wat mij betreft de benzine nog veel duurder maken.
Gaan ze misschien es nadenken. -
Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.
hoe kan het dan in godsnaam, dat als we nog lang niet aan die 150 dollar zitten per vat, dat we g*dv*r weer aan dezelfde prijs zitten per liter,
en shell investeerd weer 100 miljard, dacht dat er bijna geen geld te verdienen was an dit soort shit. ppffffuuuuuuuuuuuuuu -
De benzine prijzen blijven maar stijgen vooral door de hoge belastingen.(btw en accijnsen).
Je weet hoe ze zijn bij de overheid, leuker kunnen we het niet maken wel een flink stuk duurder. -
59 52 minuten geleden door D. Janmaat
Moesten we niet een tekort dichten de komende 4 jaar?? Er wordt 70% accijnzen geheven over de benzine/ 60% over de diesel.....
LET EFFE OP MENSEN: DUS VAN 150 CENT GAAT 105 CENT NAAR DE STAATKAS!! WE WORDEN UITGEMOLKEN!! WORDT ER NU EENS IEMAND WAKKER??
..................wakker zijn wij allemaal , maar zolang wij ons mentaliteit niet veranderen tav van de auto als statussymbool veranderd er niets en blijven de prijzen alleen maar stijgen . Bij de Nederlander ontbreekt actie bereidheid . De regering weet dit en maak daar ook dankbaar gebruik van . Er komen verkiezingen aan dus is het een geschikte moment om massaal je stem te laten horen . Zeker naar partijen als de PvdA en Groen links waar het gaat over de vele extra heffingen . De manier van belastingheffing moet maar eens landelijk bespreekbaar worden en dient onderwerp van verkiezingen te worden . Belastingen plegen een behoorlijke aanslag op de burger en eens is genoeg echt genoeg . -
@97
Dat zijn dan vaak bestuurders van lease auto's, die betalen de brandstof niet zelf dus wat boeit het. -
onbegrijpelijk, nu al bijna net zo duur toen de olie 140 dollar per vat koste.
Politiek doe er wat aan! -
@100 Weet je wat er gebeurd met de benzineprijs wanneer mensen minder met de auto rijden? Precies hetzelfde als met de aardgasprijs gebeurd wanneer de winters zacht zijn: minder verbruik, prijs omhoog want er moet WINST worden gemaakt. Dus, ga maar fijn minder rijden en betaal onder de streep lekker meer. Het maakt niet uit wat je doet, de prijzen zullen stijgen. Er is geen marktwerking, althans niet in de zin van vraag en aanbod. Alleen van speculatie en valse gegevens over hoeveel men nog in opslag en olievelden heeft zitten. En als dat niet werkt komt er wel ergens een oorlogje om de prijs op te drijven.
-
Ik ga mijn auto nu dus NOG minder gebruiken, en mocht het befaamde/ beruchte volgkastje verplicht worden schaf ik mijn auto helemaal af. Eens kijken waar ze dan accijns op gaan heffen, wellicht op ademen.
-
Ik ben zeer blij dat ik de hele week met de fiets langs alle stilstaande dure benzine verbruikende auto's naar mijn werk kan rijden.
De fiets is ook grotendeels door de werkgever betaald. -
Ben blij dat ik tegenwoordig electrisch rij.
-
Kort maar krachtig; mij is de prijs niet hooggenoeg en zit ik nog steeds te wachten op 500% verhoging.
Wie in de luxe wilt zitten van auto's e.d. mag wat mij betreft ook goed betalen voor de luxe. Kom niet met, ik heb de auto voor m'n werk... diezelfde auto wordt in het weekend n.l. ook door velen gebruikt om even naar de winkel op de hoek te gaan en boodschappen te doen, naar de kroeg te gaan om een balletje te slaan, of zelfs notabene op een zondag een pakje shag te halen bij de pomp zonder te tanken. Iedereen is maar aan het klagen op de benzine prijzen maar even die auto laten staan is er niet bij. -
marktleider shell zal alles in het werk stellen om de winsten op peil te houden
de regering zal absoluut niets zeggen hogere prijs hogere btw
hogere milieubelasting de gulle PVDA hand van DE laffe dhr. WOUTER BOS moet ook nog gewassen worden dus dit deel 1 van de lastenverzwaring
aan het eind van dit jaar betalen de arbeiders zich allemaal het schompes
LET MAAR OP -
Twee derde, dus ruim 66% van de prijs aan de benzinepomp, IS ACCIJNS!
Het is dus van belang dat de files gehandhaafd blijven of toenemen, want in de file is het brandstof verbruik hoger.
Moet je eens nagaan wat dat dagelijks opbrengt en de schatkist vult!
En toch schijnen we nog meer belastingen te moeten betalen, de zorg premie moet omhoog, het bedrag van eigen risico gaat ieder jaar omhoog enzovoort enzovoort.
Waar gaat al dat geld naartoe? -
@110
Lees de begroting eens, en je weet het. -
#62 "Olie komt namelijk niet vanzelf naar ons land toe. Dat wordt gedaan met een boot, die je moet huren. Dat kost miljoenen. Het risico dat op de transactie wordt gelopen, dat maakt het het waard om te speculeren."
Ohja omdat het via een boot vervoerd wordt is het handig het product 20x te verkopen aan even zo vele *eigenaren* en dat vindt jij goed? Dat moeten ze eens proberen met je auto want die komt ook met een boot (jaja niet alle merken...) -
@107 dom lullen is ook een vak. Om auto gebruik als luxe af te schuiven dan kijk je niet langer dan je neus. Wat dacht je welke goederen en diensten allemaal autos en vrachtautos gebruiken? En extra kosten worden door berekend aan wie?
Ja juist uzelf de KLANT... -
@108
Die arbeiders zijn allemaal zzpérs geworden en rijden in bovenmodale bakken.
40 jaar geleden konden ze niet eens een wagentje betalen.
Dus het is allemaal wel relatief hoor. -
Speculeren met olie bij wet verbieden en het overmatige percentage aan accijns naar beneden brengen. Overdaad aan ambtenaren opruimen. De fik in de raffinaderijen met hun monopolie positie, op de barikaden.."Viva la automibilist.."
-
Allemaal politiek.
De energieprijzen zijn aan de brandstofprijzen gekoppelt zodat we met z,n
allen het gelag gaan betalen en de regering maar lachen,het kan ze niet hoog genoeg worden ,gluiperts.!! -
lig mij nog iets bij dat we nog ooit een kwartje van Kok zouden terugkrijgen, dat is al wat jaren geleden, dus incl rente, omrekenkosten etc.etc komt het nu wel op dertig eurocent, dus zakkenvullers in Den Haag, verlaag de benzineprijs eens even, anders gaat het nog veel meer kosten, want dan gaan de inkomsten van de benzine-accijnsen behoorlijk omlaag, en dat kost de schatkist weer veel centjes.
zorg dat de mensen kunnen blijven rijden, dan komen de opbrengsten van de accijnsen tenminste binnen.
En zulke idioten als Gerrit 1976 (107) heb je altijd, dat is waarschijnlijk zo'n groene, daarvan hebben ze afgelopen week bewezen dat die zeer egoistisch zijn, dat soort malloten lult uit hun nek, totdat ze zelf afhankelijk worden van de auto, en Gerrit1976 je kunt ook op de fiets naar je werk, en naar de winkel en de kroeg en zelfs sigaretten halen kun je op de fiets doen -
a) een auto is geen luxe, maar bittere noodzaak. Als je zoals ik op een afgelegen landgoed woont, moet je gewoon een auto hebben. Ok, ik heb er ook 'nog twee voor mijn plezier, maar je rijdt er maar met één tegelijk en het is handig een auto achter de hand te hebben voor als de 'dagelijkse' auto het eens niet doet.
b) Niet de benzinemaatschappijen zijn de oorzaak van de hoge benzineprijs, nocht de internationale handel. Hoofdschuldige is de Nederlandse overheid met haar torenhoge belastingen en accijnzen, waarbij zelfs - uniek in de wereld! - belasting over belasting wordt geheven (BTW over accijns). Dat gebeurt zelfs niet in een bananenrepubliek.
c) Het Kwartje van Kok is nog steeds 'tijdelijk' bovenop de benzineprijs. Nu pakweg 11 eurocent. Ik ben van mening - met velen - dat de overheid deze tijdelijke heffing moet terugdraaien en wel per direct in het volgende kabinet. Tijdelijk is tijdelijk en niet permanent. Als je kijkt hoeveel 'tijdelijke' heffingen er in het verleden buiten het Kwartje van Kok door diverse linkse kabinetten op de benzineprijs zijn gezet, schrik je. Ooit zijn die 'gelegaliseerd' door te stellen 'de mensen zijn er nu toch aan gewend'.
d- Als we één Europa willen zijn, moet dat ook tot uitdrukking komen in één Europese benzineprijs. In dat geval zou ik de Europese Commissie adviseren als leidraad de laagste prijs te nemen en die verplicht aan alle andere lidstaten op te leggen. Dan hebben we een eerlijke brandstofprijs met z'n allen. -
Op naar de € 2,25 per liter inclusief de ongetwijfeld nog te introduceren (tijdelijke) Cohen-toeslag. Het bedrag van de toeslag is nog onbekend maar gaat onderdeel uitmaken van de € 1750,00 per persoon te investeren belastingmaatregelen om de gigantische staatsschuld van 35 miljard of meer, veroorzaakt door het huidige demissionaire kabinet, te verminderen. Burgers let op uw saeck!
-
Beste mensen,
Ok! We worden genaaid. De benzine is belachelijk duur. Dat geloof ik nu wel! Maar wat, hoe en wanneer gaan wij als volk er nu eens een keer concreet wat aan doen? Of blijven we klagen in onze heilige koeien, al mopperend bij de pomp, al makke schaapjes van de oliesjeiken.
Dus: Wat gaan wij nou eens doen als volk en consument? -
Die zoveel miljard voor de overheid moet toch ergens vandaan komen.
-
#107. Wat een gelul! We leven in 2010 hoor, niet in het stenen tijdperk dat alles per fiets of lopend ging. Als alles 500% duurder wordt, dan betaal je je scheel aan boodschappen, want die worden geleverd door???? Juist ja, vrachtwagens die diesel moeten tanken om dit te kunnen brengen. En niet alleen de boodschappen zullen duurder worden. De hele economie zal instorten als zou gebeuren wat jij wil. Denk eens aan de gevolgen. Lul niet zo dom man en ga lekker op een onbewoond eiland wonen. Kun je helemaal zelf je eten zoeken.
-
@121
Duur?
Gat in de markt man!
Begin je eigen oliemij en biedt de zooi aan voor de helft!
Het zal storm lopen bij je verkoopketen. -
geen probleem,maak maar hoger heb en wil toch geen auto,da,s voor luie mensen
-
Het voorjaar is weer in zicht en jawel......de benzineprijzen stijgen weer.
Een 'historisch overzicht' van de stijgingen per jaar in deze voorjaarsperiode zou interessant zijn om mee te nemen in alle beschouwingen.
Er zouden een aantal 'algemene voorzieningen' in handen van de overheid moeten komen /blijven, naast de 'zorg', energie, onderwijs, veiligheid en onder 'energie' zou dus ook de brandstofprijs moeten vallen.
Deze elementaire zaken voor volk en economie kan men in 2010 + niet over laten aan de commercie met alle speculatieve aspecten daarbij want die zijn zeker prijsbepalend ( en dus meestal prijsverhogend )
Niet dat de overheid zaligmakend op dit gebied zal zijn, doch zij kan tenminste alle vier jaren 'ter verantwoording' worden geroepen. -
#126. Zou jij iedere dag 60 km naar je werk willen lopen? Niet met de auto hoor, want dan ben je lui. Veel succes. Zeker weer zo'n dombo die thuis een uitkering zit te genieten.
-
@127
het was ook ironisch bedoeld. -
Typisch is wel dat bij de witte pompen de benzine niet goedkoper meer is.
De prijs bij de SHELstations liggen haast het zelfde als bij de witte pompen.
Zou SHELL toch de vinger in de pap houden?.
En de regering op de accijns?. -
@131
Witte pompen bestaan niet meer.
Zijn sinds 20 jaar terug allemaal onderdelen van de grote. -
Al blijft de accijns gelijk, dan nog profiteerde onze staat van een stijgende benzineprijs, er komt namelijk 19% btw over heen.
Dus Den-Haag heeft er wel belang bij... -
@95 je bent niet geemigreerd?
-
@133
Ze halen het produkt op bij de verdeelstations.
Overgens, ook de merken tappen van diezelfde punten hoor.
BP-Shell-Total..........allemaal dezelfde meuk.
idem met smeer olie. Zelfde produkt......ander spuitmasker voor de vaten.
En ook zo met wasmiddel
En ook zo met bijna alles. -
Nog ff dan krijg iedereen een fiets van de zaak .
-
Enne, vooral op dezelfde partijen blijven stemmen in juni, hè?
-
@46... dus zoals al eerder gezegd, de prijzen stijgen gewoon door speculatie op de beurzen en handelsmarkten. En het erge er aan is dat de daadwerkelijke kosten voor de grondstoffen zeer laag zijn... door de (corrupte en toch "legale") tussenhandel wordt het allemaal wreed duur gemaakt. Dat zorgt weer voor hogere looneisen in de westerse landen en dat op zijn beurt weer voor nog hogere prijzen.
Eigenlijk moet de idioten op de financiele- en handelsmarkten eens flink uitgemolken worden. Zoveel als dat er over de ruggen van de gewone man is binnengehaald. -
@140
Prijzen gaan ook wel eens naar beneden, dan gaan die gasten ook het schip in.
Dat is vorig jaar nog behoorlijk gebeurd ! -
Naast het reguliere gebeuren zal je altijd een spot-market houden.
Jacobse en van Es in olie als het ware.
Moet je niet bang zijn en wat vermogen hebben.
Wine some...lose some. -
''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Ach, het maakt niet uit onder welk voorwendsel de prijzen verhoogd worden, het wordt toch wel betaald door de uiteindelijke gebruiker.
De enige die er garen bij spinnen zijn degenen die er al warmpjes bij zitten en intussen een zeer dikke vinger in de (inter)nationale politiek pap hebben.
Toen bleef het aan de zijde van Esso, Shell, BP, Texaco en collegaconcurrenten angstvallig stil................ -
Nederland is gewoon het duurst van Europa en als je dan nog de wegenbelasting meerekent in de km prijs schrik je je helemaal kapot, allemaal de schuld van die haagse graaiers
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeersinfo/europa... -
De DIEVEN van de oliemaatschappijen, onder leiding van Zijne Koninklijke Smeerput SHELL als "sijnde marktleider" hebben natuurlijk weer een verhaaltje klaar waarom de "besine" weer zo gvdgv duur verkocht wordt. Het zijn de olieprijzen meneer, de kosten "per fat", weet u....
Ik zou willen dat we met zijn allen eens de ballen hadden om ALLEMAAL de auto een week te laten staan; niemand naar de pomp laten lopen en álles met het openbaar vervoer gaan...... Of zolang dat ze verzopen in hun eigen brandstof. Ik weet zeker dat het anders kan, maar we zijn er volgens mij allemaal TE LUI voor. Niet dan?? -
@68 @70 Ik woon wel op het platteland EN op 3 km van mijn werk. Eigen keuze. Kunt U ook maken.
-
Typisch gevolg van wegenbelastingvrije auto's die op de automarkt gekomen zijn. Het is allemaal een voorproefje van het rekeningrijden. Maak je borst maar nat. Het wordt alleen maar erger.
-
we hoppen nu van ene niet-duurzame brandstof naar de andere (steenkool>olie>gas>kernenergie??). we blijven te maken hebben met stijgende brandstofprijzen totdat er een goed duurzaam alternatief komt: waterstof, zonne-energie (vanuit de ruimte), aardwarmte....
-
Stem maar links dan wordt benzine nog duurder om hun hobby's te bekostigen, ook voor dat ".duurzaam alternatief" moet je de pest pleuris betalen.
-
blij dat ik geen auto meer heb. Lekker op het fietsje. Goed voor het lijf en zeer goed voor de portomonee ;)
-
@109 Hoe kunnen mijn boodschappen duurder worden als ik in dit geval doel op de 'normale' automobilist die abnormaal gebruik maakt van een auto voor; zoals ik eerder aangaf; een simpel k*t boodschappie om de hoek? Qua vrachtverkeer e.d. zie ik liever andere mogelijkheden zodat dit nog gewoon netjes geregeld is. Het gaat mij dus in dit geval puur om die luie gasten die alles op het excuusje 'werk' gooien en geen leven aan kunnen zonder auto en dan nog het hardste k*nkeren als iets te duur wordt.
@113 Zie je je eigen reactie al niet? Dat is nog 's dom gelul... ik heb het namelijk over auto's en niet over vrachtauto's
@123 Zoals jij praat noemt de 'fatsoenlijke' en gezondlevend iemand anno 2010 een verwend nest. Je voelt je natuurlijk te goed voor de fiets om te lopen en zit continue achter het stuur en ik het maar vreemd vinden dat de zorg zo duur wordt. Stap 's wat vaker op de fiets, heb je ook meteen minder te zeiken over de benzine en je gezondheid.
@152 Helemaal mee eens. -
Ik wordt echt niet goed van die benzine prijzen.
Auto rijden is mijn grootste hobby doe niets liever dan met men mooie mr2 sw20 rond rijden. Vooral in zomer met open dak.
Ik rij zeker 10000-15000 kilometer per jaar met GEEN A of B bestemming puur voor de LOL maar in dit kut land mag je geen lol & plezier hebben als automobilist. helft van me inkomen ben kwijt aan benzine 1 x in de 3 maande ook nog boete er bij. Wij betalen hier zowat hoogste brandstof prijs ter wereld.
In Amerika kunnen ze hun 7.0 blok vol gooien die 1 op 3 loopt dan hun 60 liter tankje vol gooien voor zeg maar 25 eurootjes.en wegen belasting hebben ze daar ook niet.Waarom moet hier zo duur koste terwijl we hier met zuinige auto's rijden vraag minder is in Amerika. mogen prijzen wel laten zaken naar prijzen in Venezuela daar betaal je 7 euro cent per liter. wij hier maar op draaien voor alle oorlogen, honger nood, milieu , etc over hele wereld. Nederland lijk wel een babysitter die alle problemen in wereld moet oplossen op de koste van hun burgers. -
en benzine zal nog heel veel duurder worden als we onvoldoende werk maken van duurzame energie.
-
sry, Me spelling is soms weer onleesbaar.
-
Je let even niet op en 'pvd' schroeven ze de prijzen omhoog.
Er is/zijn geen enkele aanleiding voor.
Het wordt tijd dat NMA/Fiod eens in de keuken van oliematschappijen gaan snuffelen.
NMA en FIOD doe jullie plicht!! -
Unitedconsumers zijn zelf ook oplichters, geven pasjes uit en doen net alsof ze je dan giga kortingen gaan geven .......... allemaal pure onzin !!
En de prijs die hun noemen voor LPG ??????
Daar zit shell in de stad gewoon 13 cent ONDER !!! -
Vooral het stijgen van de dollar tegenover de euro heeft bepaald dat de prijs recentelijk omhoog is gegaan voor europa
-
Elke cent die ik méér aan brandstof uitgeef, geef ik minder uit in de overige economie.
De banken en oliemaatschappijen romen de wereld economie kapot -
@160 - wat een flauwekul.
Toen de dollar zeer zwak stond t.o.v. de euro was de benzine ook niet goedkoop. Kijk maar naar eind jaren 90. Men had al andere smoezen klaar liggen om de prijs kunstmatig hoog te houden. -
Lekker dan. Openbaar vervoer is erg duur, met de auto gaan wordt langzaamaan ook onbetaalbaar gemaakt. Wat ik niet snap is dat er geen alternatieven komen voor benzine. We moeten van fossiele brandstoffen af, dat snapt iedereen wel, maar er wordt alleen maar belasting geheven zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn.
-
De tankers liggen bijna naast de raffinaderijen in Nederland. Toch heeft Nederland zonder kwartjes, accijns en BTW de duurste benzine van Europa.
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/financieel/2... -
Vorige week in Thailand kostte de benzine nog maar 59 euro cent de liter aan de shell pomp.
We worden hier keihard belazerd door de regering maar ook door shell. -
Het is niet zo gek dat de benzineprijs zo hoog staat hoor, de leningen aan de banken moeten immers in drievoud worden terugbetaald.
Alleen als je kijkt dat de prijs van een vaatje ruwe olie staat momenteel op een $82, en de Dollarprijs is gekelderd ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar was de recorprijs $147,- per vat, en de benzineprijs bedroeg toen het record van €1,44. We betalen nu ongeveer €1,50 per liter benzine. Ergens blijft er dus wel heel erg veel euro`s achter de strijkstok hangen, en ik dur bijna te wedden dat het kabinet en de Shell (o.a.) hier heel veel mee te maken hebben. -
@160 1.00 USD = 0.731740 EUR Hoezo de Dollar is duurder geworden...
Over het laatste jaar genomen hoeveel Dollar 1 euro waard was:
Hoogste koers : 1,50
Laagste koers : 1,28
(Nu op 1.37), hetgeen vergelijkbaar is met de gehele zomperiode van 2009, waarna de Dollar daalde naar 1.39 dollar per euro, om vervolgens weer omhoog te gaan naar 1.35 dollar, maar nu is de Dollar weer langzaam aan het dalen.tov de Euro... -
@169 LOL, we hebben in NL maar een voorraad van max 100 dagen hoor. Daarom werdt er tijdens "peok oil" hier zo weinig mogelijk gekocht maar wel de hoofdprijs grekend. Je rijdt nu dus op benzine die gemaakt is halverwege december. Toen stonden beide prijzen overigens niet op recordhoogte.
De prijzen die voor de brandstoffen worden gehanteerd werken overigens ongeveer hetzelfde als je betaalopdrachten bij de banken deden. Ze gaan gelijk mee omhoog, maar het omlaag duurt altijd veel langer. -
@164 Alternatieven zat maar daar verdienen ze te weinig aan. Ze knijpen liever eerst nog even alle centen uit onze beurs en zeiken wat over groen en het milieu om deze graai praktijken te verantwoorden. Alles draait hier simpel om de centen en niets anders.
-
@136 Een hardnekkig misverstand. Ik kan je vertellen dat de majors wel degelijk zeer strenge kwaliteitseisen stellen die door de witte pompen minder nauw genomen worden.
-
dit zag je opzich al aankomen.......hopelijk worden auto's nog zuiniger dan ze nu zijn..nadeel aanschaffen van een nieuwe auto, maar goedkoepr rijden kwa benzine.....mijn auto rijdt nu 1 op 16 gemiddeld voor een 1.6 benzine 120pk
:D:D:D Ben ik blij dat ik mn opel corsa verkocht heb...die verbruikte 1 op 11 -
Zolang een liter benzine (= 10KWh energie!!!) nog evenveel kost als een bakkie koffie is het nog steeds spotgoedkoop!
-
Door de hoge brandstof prijzen ben ik zo arm als Job (Cohen)
-
Is verwacht. Als de economie een klein beetje begint aan te trekken, alhoewel ik het herstel eigenlijk niet zie, zullen de olieprijzen weer de pan uitreizen om zo weer een nieuwe recessie in te luiden.
-
@59
In Frankrijk gooien ze de boel plat, ook in Griekenland vecht men voor wat men graag wil of niet wil. Daar zit nog spirit.
In NL wordt alleen maar geklaagd en op fora geschreven. Men heeft het hier blijkbaar nog steeds erg goed. En zo doende kan de brandstofprijs blijven stijgen, de NLers doen toch niet echt iets. -
@177 leuk die spirit in Griekenland, alleen stijgt de prijs daar nog veel harder, spirit of geen spirit. zie http://vakantie.paginablog.nl/vakantie/2010/03/...
-
Ik zou haast zeggen. Ga op LPG rijden dan tank je wel wat vaker maar wel (hier 0,569) voor €22,- de tank vol en kan je weer 500km..
Maar laten we dat ook maar niet doen want dan gaan de LPG prijzen weer flink omhoog..........Zo is het nog een beetje interessant voor mij -
@179 Ja, dat kan. Kost alleen zo'n €2.600. En dan moet je heel wat rijden om dat terug te verdienen.......
-
@172
zo zit de oliewereld niet in elkaar.
om het uit te leggen kost 3 pagina's. dat gaan we dus niet doen.
olie wordt...door een paar grote rafs gemaakt tot eindprodukt.
Dat gaat in zulke grote hoeveelheden, dat het totaal niet uit kan om minderwaardige zooi te maken.
Daarna wordt de handel afgezet........
Door veel kanalen.........
en dat is igg het verhaal.
Witte pompen en witte ketens waren vroeger nog zelfstanding........das heden verleden tijd.......allemaal opgekocht.
Er zijn nog wat hippe merken.......maar het merendeel van de aandelen zijn in handen van.
Meer kan ik er niet meer over melden. -
En nu nog even wat minnetjes scoren!
Daar gaat ie dan; in 1982 was de benzine 2 gulden.....laten we zeggen 0.9 euro
Toen reden we in Dsén Kevers en die zooi. Liep 1 op 6-7-8
Nu een beetje wagen doet 2 keer zoveel km's op een liter.
1.8 euro
25 jaar geldontwaardig eraf bladie bla
Goedkoop dus is de brandstof igg nu!
Komt u er maar in minners! -
ik zou bijna zeggen kwartje van kok...maar ja is PVDA
-
182,
Idd. een minnetje waard, want in 1982 betaalden we geen achterlijke belastingen zoals nu.
Beter nadenken of gewoon niets zeggen! -
ik woon ook aan de duitse grens € 1.44 per liter. Mijn auto rijd 1:26 GEEN motorrijtuigenbelasting en hartstikke veel rijplezier...
-
Ok dat de brandstof prijzen hier stijgen is nog tot daar aan toe het kan inderdad te maken hebben met de olieprijs en de euro. Maar als je verder in de tabel kijkt bij unitedconsumers is het wel vreemd dat bv in Oostenrijk vorige week het verschil met Nederland 22% bedroeg en nu op 25 % zit? En dat in Duitsland nu 13 % minder betaald wordt als in Nederland? Normaal zou je dus zeggen dat als de brandstof prijzen daadwerkelijk hoger worden ze in geheel Europa moeten stijgen? Waar komt deze een prijsstijging vandaan? En dit terwijl de benzine in Duitsland en Ooostenrijk ook nog vervoerd moet worden?
Voor velen is het geen optie om hun auto te laten staan, vanwege de berijkbaarheid van werkplek. Helaas zullen we het gewoon moeten slikken, want er is vaak geen andere optie....???
Meer ???? heb ik er niet voor...... -
Waarom een min voor mijn reactie van @184?
Het is toch correct wat ik schreef? Want in 1982 was er nog geen kwartje van Kok en vond men het niet nodig om de accijnzen te misbruiken!!! -
@187
Je bestond nog zeker niet in 1982, laat staan dat je al auto reed.
Van dat kwartje van kok heb je ook geen lood begrepen.
(het is geen kwartje, en al deels verrekend (over diesel maar te zwijgen, dat beloopt nog geen 2 eurocent))
wat ik wil zeggen is dat de benzine relatief helemaal niet zo duur is.
Vandaar dat het wagenpark zo enorm is gegroeid.
dat wil niemand horen, maar 50 jaar geleden moest je een wel zeer goede baan hebben om een auto te kunnen betalen. Jan Modaal reed op de brommert. -
@188,
Domme veronderstelling! Je had beter kunnen vragen of ik in 1982 al bestond (ja dus), i.p.v. denigrerende opmerkingen te poneren!
En nogmaals, in 1982 was de belastingdruk veel lager dan nu! Je moet dan wel de exorbitante accijnsstijgen wel meenemen! Je schrijft nota bene dat de benzine -relatief- helemaal niet zo duur is!!!
Wat is dan relatief?
En waarom kom je met 50 jaar geleden? Liep jij toen al rond op Aarde? -
@190
En nu dan nog een keertje............
De benzine is relatief goedkoper als in 1982
Dat komt omdat de auto's zuiniger zijn geworden.
Dat heeft dus niets met de belastingdruk te maken, dat zit hem in het woord relatief.
En ja de accijnzen zijn gestegen, ons inkomen ook.
50 jaar geleden, was het begin van de massamobilisatie.
Jij mag best 49 jaar nemen hoor, dat is ook een mooi rond getal. -
@190,
Nou snap ik helemaal niets meer van je betoog!
Wat heeft het brandstofverbruik met de benzineprijs te maken?!?
Want dat schrijf jij..."De benzine is relatief goedkoper als in 1982
Dat komt omdat de auto's zuiniger zijn geworden"
Euh....Een Hummer of welke andere SUV rijdt 'lekker' 1 op 6. Net zo veel als de Kever destijds, hoewel die eerder 1 op 10 reden. Tenminste mijn Kever uit 1978 reed 1 op 10 en ik was toen een wilde jongen...
En natuurlijk is het inkomen gestegen met de accijnzen...maar de laatste jaren echt niet meer hoor!
Allemaal onder het mom van loonmatiging! En toen de euro kwam vloog de verhouding de pan uit...Of werd jouw salaris ook 1 op 1 overgezet in euro's?
Dus ik weet echt niet waar je het vandaan haalt. -
Hummers en SuV's waren er in 1982 weinig dus ja
wel appels met appels vergelijken.
Maar het woord relatief staat niet in je woordenboek, je gaat meteen weer voor absoluut.
En ontkennen kan je echt niet dat de autovloot alleen maar groeit de laatste 50 jaar. Dat komt omdat autorijden RELATIEF goedkoper is geworden. (zucht) -
@192,
Autorijden is relatief goedkoper geworden, maar dat komt niet doordat de benzine betaalbaar is!
Wat dacht je van de onderhoud? Weet je hoe weinig de gemiddelde auto nu in de garage staat? Mijn Polo uit 2006 hoeft in principe maar 1 keer per jaar naar de garage. Het ene jaar een kleine beurt en het andere een grote beurt en dan pak ik meteen een APKtje mee...
Dat zou ook een factor kunnen zijn voor de (lagere) kosten van het autorijden. Dat weet ik uit de eerste hand, want mijn vader was 30 jaar lang automonteur. Die heeft zelf meegemaakt, dat hij de klanten minder frequent zag...
Maar om te zeggen dat de benzine nagenoeg op hetzelfde niveau zit als 1982...
Ik vind dat een gewaagde uitspraak, hoor!
En waarom kan ik een Hummer niet met een DS vergelijken? Beiden zuipen evenveel, volgens jou? Zou het ook niet zo zijn dat er meer goedkopere auto's zijn? Vroeger had je de Japanners, nu zijn het de Koreanen, straks de Chinezen...Ook een belangrijke factor! -
Hehe...waar,
maar een peetje poken over die benzineprijs....altijd gaaf! -
Ja in en in triest maar waar.
De benzineprijs is 20 cent aan oliekosten, 15 cent aan raffinage en vervoerkosten, 15 cent aan oliekartelkosten (De shell marge) en 1,05 euro aan staatsmarge.
Hoezo uitzuigers? Zelfs in de meest rigide belastingstelsels van de Romeinen en in de middeleeuwen had men het nog steeds over tienden. En Nero werd afgezet en verklaard tot vijand van het rijk toen hij daarboven kwam.
U betaalt zo'n 70% op benzine. En u vindt dat heel normaal. -
Oh dat klopt niet. Het is natuurlijk 210%. (1,05/0,50)
-
@195 Dat is meer dan terecht men kan rustig de maatschappelijke kosten die ontstaan door het gebruik van benzine in de prijs stoppen. De vervuiler betaalt.
-
1985 juni 2010 22:10 - gebruiker verwijderd door de redactie
Stijgers in Economie
Schuld consument bereikt recordniveau
Nederlandse consumenten en bedrijven hadden...
1 dag 3 minuten geleden door ateschaaf
'Spaar patiënt in winstplan ziekenhuis'
De invoering van een winstoogmerk voor...
1 dag 3 uur geleden door de_oppositie
The Fed owns NO gold. Zero, zip
Waarde van de dollar is gebaseerd op...
1 dag 14 uur geleden door Plutarchus
'Meer woningcorporaties, ziekenhuizen en...
De massale neoliberale verzelfstandiging...
1 dag 19 uur geleden door Aventura
LIVE Blog: Chaos in Griekenland
Er komen vanochtend veel headlines over...
1 dag 21 uur geleden door Tuinkabouters bestaan...
Best gewaardeerd
Hernationaliseer het recht op geldcreatie.
Als we het huidige geldsysteem zien voor...
4 dagen geleden door Ami, Lerni, Miri
Eenvoudiger ontslagrecht geen taboe voor PVV
Hervorming van het ontslagrecht is in een...
2 dagen geleden door tunza
'Euro stort niet in zonder Griekenland'
Als Griekenland de eurozone zou verlaten,...
5 dagen geleden door ryan
Financiële coup neemt al vast een voorschot.
Het is nog niet van kracht zelfs niet...
13 uur 59 minuten geleden door Plutarchus
Wientjes pleit voor algehele nullijn
Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord...
3 dagen geleden door BenMS


