Door een oefening met pepperspray ziet een hoofdagent in opleiding met zijn rechteroog alleen nog een soort rode mist.
Sorteer op:
-
Kan natuurlijk beslist niet op burgers gebruikt worden. De politie moet via ontzag kunnen handelen en niet met een spuitbusje.
-
Bij gevaar vond ik het altijd wel barbaars maar beter dan een kogel of een knuppel. Ook dat de agenten altijd zelf moesten voelen wat het spul doet vond ik barbaars. Deed mij iedere keer denken aan de ontgroening van studenten.
Deze jonge agent is er nu flink de dupe van geworden. Het vak wat hij graag wilde uitvoeren lijkt mij nu voorbij. Misschien voor de rest van zijn leven blind aan 1 oog. Ik heb enorm met hem te doen.
Ik wens je sterkte en hoop dat een operatie nog iets zal kunnen doen voor je. -
Tja, je kunt je afvragen of je liever een kogel in je been hebt of deze spray in je ogen. Het zal waarschijnlijk 99% van de keren dat het ingezet wordt goed gaan, maar je zult maar net de stumper zijn die zijn zicht kwijt raakt.....
-
@2: de reden dat een agent het zelf moet voelen is dezelfde als die in het leger; zijn eigen pepper spray kan tegen hem gebruikt worden, en als je dan weet wat je te wachten staat zul je minder in paniek raken en eventueel zelfs in actie kunnen blijven.
-
@1
In eerste instantie via ontzag, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen. Mensen die met pepperspray worden behandelt worden zijn niet de doorsnee kalme burger, maar hebben wat moeite met het opvolgen van aanwijzingen van de politie. -
@1
nou sorry hoor, wat jij zegt dat slaat werkelijk nergens op..
als mensen hun kinderen opvoeden 15 jaar geleden of 20 jaar geleden en er zou wat meer respect voor uniform en gezag van uit thuis worden mee gegeven zo als het hoort(tegen en agent zeg je geen flikker en stelen mag niet en voor ouderen sta je op.. moet jij is kijken wat normaal word dan help je een agent en heb je rechtvaardigheidsgevoel maar dat is de laatste 10 a 20 jaar ver te zoeken bij de bevolking.. en dat komt echt niet door oom of tante agent alleen maar ook door de wet zelf(zacht gekookt en morgen sta ik toch weer buiten syndroom)..
als jij en ik zich gewoon gedragen dan hoeft er ook geen peper spray te worden gebruikt laat staan gepast geweld ? dus waar maak jij je druk om met burgers???
maar als je ziet wat voor mensen en (niet alle) jeugd met een smoel van hier tot lutjebroek lopen. ook tegen ouderen ze weten zich niet meer te gedragen..
dus pepperspray is een goed middel als het echt niet meer gaat.. ja het is nu een keer flink mis gegaan . die man was dus allergisch ja en dat zijn 1of 2 op de 100 denk ik..maar om daar zo'n drama van te maken dat het gelijk maar niet meer gebruikt mag worden.. wat een onzin.. -
een crimineel die kogels om de oren laat vliegen,
een messentrekker die lukraak insteekt,
een parkeerwachter die bonnen uitschrijft,
een verpleegkundige die de patienten inent,
een controleur die je treinticket controleert
worden eens met het bekende koekje van eigen deeg geconfronteerd -
@4 Dat is met alles, zelfs zijn eigen pistool of knuppel kan tegen hem gebruikt worden. Ook maar even live testen?
Ik denk dat een goede voorlichtingsfilm hierover wel afdoende was geweest. Ik zag beelden van dit gebeuren bij de politie. Echt barbaars. Of het er bij toegedragen heeft dat er dan minder paniek zou zijn is volgens mijn weten nooit bevestigd. En wat als er minder paniek zou zijn? Doen ze dan beter reageren? Welnee, de pijn en tijdelijke blindheid door het goedje blijft hetzelfde. Tijdelijk uitgeschakeld punt. -
Zo, die kan voorlopig geen boetes meer uitdelen!
-
De minister van justitie heeft het product zelf goedgekeurd voor gebruik,is langdurig onderzocht,nee hoor mensen kan echt niets ernstigs mee gebeuren!
-
@9 Doe ff normaal peen!
-
Sjees, lekker dan als je net met je carrière begint, en wat doet het inderdaad op de mensen die dit vieze goedje in HUN ogen krijgen? Is dit nou de manier???
hier breekt mijn klomp. -
Hahahahhahhahahahahahhahahahahah mooi man
-
@13 zie @9 Het is een 21 jarige die wilde werken voor meer blauw op straat waar Nederland steeds om gilt. En nu? 21 jaar en half blind en jij gaat lachen mafketel
-
@6
"tegen en agent zeg je geen flikker en stelen mag niet en voor ouderen sta je op."
"...met een smoel van hier tot lutjebroek lopen. ook tegen ouderen ze weten zich niet meer te gedragen..."
En anders spuiten we maar vergif in hun gezicht?
Want dat is het hoor, gewoon vergif.
U en ik mogen het niet in ons bezit hebben, zo ongevaarlijk is het. -
Tsja... sterk spul he... die pepperspray.... zeggen ze tegen mensen waartegen ze het gebruiken op straat ook dat ze eerst hun ogen dicht moeten doen en hun adem in moeten houden??
.... vast niet..... -
@14 dat zijn de gevaarlijkste die willen graag andere mensen terechtwijzen sorry kan het niet zielig vinden.
Schiet er ook nog maar een teaser op af :) -
@ kijk is naar de opmerkingen van @9 en @13...dat zijn onze nederlanders nou iemand uitlachen .. stom herzenloze garnalen en dat soort mensen krijgen jammer genoeg ook nog kinderen.. en hebben dus totaal geen moraal en normen en opvoeden hebben ze nog nooit van gehoord..
ik heb het niet over gelijk spuiten maar als het echt niet niet meer gaat..
als iedereen zich normaal gedraagd. is zo iets ook niet nodig..
maar de politie spuit niet zomaar peperspray.. het is een alternatief voor het handgun..
denk even veder na.. -
B I K K E L S
-
mensen denk nou is na...
als jij je gedraagd spuiten ze ook geen peperspray.. stel stumpers -
Stond er geen waarschuwing op het label?
-
@8 Bij de politieopleiding wordt er natuurlijk niet bewust blijvend letsel toegebracht.
Wel wordt zoveel mogelijk geleerd hoe men in bepaalde situaties moet handelen: Bij het toepassen van pepperspray ontstaat er inderdaad een paniekreactie door een combinatie van pijn en het tijdelijk uitschakelen van zintuigen. De paniekreactie kan de mate van desoriëntatie versterken.
Het lijkt me daarom goed, zolang er geen blijvend letsel wordt toegebracht, om ook hierop te trainen en dat leer je absoluut niet met een of ander voorlichtings/ instructiefilmpje!
Daarnaast wordt er weldegelijk met 'eigen' wapens getraind, waarbij bij pistolen gebruik wordt gemaakt van simunition... -
@8: een pistool *grapjas* ;-) testen heeft geen zin natuurlijk en een knuppel... iedereen heeft wel een keer een klap gehad en weet hoe dat aanvoelt. Pepper spray daarentegen, daar heeft vrijwel niemand ervaring mee, maar de kans dat je pepper spray tegen je gebruikt wordt is wel reeel. Dat stond volgens mij een paar weken geleden nog in het nieuws. In het leger wordt vooral getraind om door te gaan, bij de politie waarschijnlijk niet anders. Je moet nog steeds iemand in de boeien kunnen slaan. Anders kan het nogal vervelend voor je aflopen. Je kan het absurt vinden, maar het is helaas noodzakelijk.
-
@22 Hoe ze moeten handelen??? Nooit een docu gezien over deze test? Ze handelen dus helemaal niet meer he, de overige agenten staan klaar met emmers water, die overvallers ook denk je? Er is niets meer te handelen met dat goedje in je gezicht, je gaat gewoon down
-
Erg vervelend en erg lullig dat hij blijkbaar allergisch is voor dat spul. Ik hoop dat ze pepperspray nu niet gaan verbieden. Het is zo'n beetje het enige middel dat tegen hooikoorts helpt.
-
@10,
Heeft hij het ook op zichzelf uit laten proberen? -
@9 en 13 misselijkmakend.
-
@16 Daartegen zeggen ze wel eerst 3 keer "Blijven staan!", "Op de grond en benen gespreid", "Laat dat mes vallen" of iets in die zin.
-
@6 en @20,
Vroeger loste oom agent het ook op ZONDER pepperspray. Maar dat waren toen nog echte kerels! -
Door het zelf te ervaren, weet je wat je kunt verwachten en is het "herkenbaar" als het je overkomt. Door ermee te trainen, kun je jezelf redden voordat je door een randdbiel in elkaar geschopt wordt.
Een bokser houdt zijn dekking ook hoog als hij een keer een klap op zijn muil heeft gekregen. Hij is dan een ervaringsdeskundige. -
Peperspuitsel dus in normaal hollands.
-
@29 De vergrijpen zijn inmiddels ook anders dan de "goede oude tijd" De bezuinigingen en aan banden leggen van hun bevoegdheden maakt hen niet minder een "echte kerel"
-
Triest voorval, met je 21-ste al einde (droom)carrière, zelfs voordat ie begonnen is.................
-
@33 precies
-
@6
Zit wat in, echter...
De meeste mensen krijgen geen kans meer om hun kinderen op te voeden omdat zowel pa als ma moet werken om überhaupt rond te kunnen komen. Die komen vervolgens om 18 uur thuis, eten een hapje en om 19 uur moet het jonge grut alweer naar bed om de dag erna weer in het kinderdagverblijf te worden gedropt waar de grootste schreeuwen de meeste aandacht krijgen. -
@15, Pepperspray is vergif?
Pepperspray bestaat uit de werkzame (hete) stof van chilipepers (capsaïcine) en wat drijfgas. Nooit geweten dat ik bij het eten van pepers, vergif aan het eten was? ;-)
Wil je de werking een beetje ervaren, dan moet je eens na het snijden van een pepertje met je ongewassen handen in je ogen wrijven! (of ook leuk als je een man bent even gaan plassen... :-) ) -
3711 mei 2010 09:00 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@4 Je kijkt te veel films. Peperspray wordt in de geweldinstructie op 1ste jaars toegepast zodat zij ervaren hoe het is voor het 'slachoffer' dat gepeppert wordt.
Het doel hiervan is om hen ervan te overtuigen dat het gebruik van hun pepperspray niet te lichtzinning moet worden genomen en alleen mag en kan worden toegepast als de situatie hen daartoe dwingt. -
@31 DfTg
Jij besteld vast bij je drogist ook haarspuitsel & mondspuitsel, wanneer 'n normale Nederlander Hairspray & Mondspray bedoelt:-) -
Lekker belachelijk, zou meer in het kader ontgroening thuishoren!
-
@7
Met figuren zoals jij gaat onze maatschappij naar de kloten..! -
@36 en @38 ook in het vak en ervaringsdeskundigen?
-
Ben blij dat mijn zoon met die achterlijke opleiding is gestopt.
-
Helaas gaan de meeste reacties voorbij aan het feit dat deze jongeman zich wilde inzetten voor de maatschappij voor een redelijk laag salaris en beperkte promotievooruitzichten. Als men het nieuws heeft gevolgd, dan zal men weten dat de politie/overheid nu niet bepaald genereus is met het betalen van vergoedingen en/of invaliditeitsuitkeringen als gevolg van bedrijfsongevallen, zie de agent die neergestoken en verlamd is geraakt. Overigens mensen op wie pepperspray wordt toegepast geven hier toch meestal zelf aanleiding toe.
-
geloof dat er weer veel van dat straatblauw hier zit te mauwen, ik hoop in hun eigen tijd.
mij intereseert het helemaal niks, uiteindelijk komt het net zover als de rest: RIJKS-INCASSEUR !! -
@24 Niet mijn tekst uit zijn verband trekken! Met handelen bedoel ik leren omgaan met diverse situaties. Dit wil dus niet zeggen dat je altijd werkelijk iets doet, maar wel dat je beter met bepaalde voorvallen kunt omgaan en dus ook als bijvoorbeeld je collega's met pepperspray worden belaagd.
Daarnaast is het helemaal niet zo dat je altijd van pepperspray down gaat zoals jij het zegt, diverse 'pilots' hebben dat ook aangetoond. -
@6 & @13 volgens mij zijn jullie de "gefrusteerde" jeugd waar iedereen zo een probleem mee heeft, beetje met ze 8 over straat en bushokjes slopend. Als oom agent er dan wat zegt dan met ze allen stoer doen. Deze jongen wilde JOUW land (neem ik terug als je geen nederlandse nationaliteit hebt) veiliger maken. Dus iets meer respect voor die personen graag.
Verder is het jammer dat het is gebeurd, maar #44 heeft gelijk, hij wilt voor een laag salaris een gevaarlijke functie uitvoeren. Vind het sterk. -
Over agressie gesproken,ik snap best dat er soms moet worden ingegrepen en dat men naar de pepperspray grijpt maar lees het onderstaande maar eens,hoe de politie over de politie denkt op
http://www.politieknuppel.nl/ en hoe erg het aan het worden is met de politie zelf -
sorry 6 moest #9 zijn *
-
@ 47,
Dat wilde Sander V ook..... -
die krijgt wel een paar ton schadevergoeding.. kost de samenleving weer geld, hem zijn oog.
-
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/Ne... ook hier te lezen
-
Ik lees net in de krant dat een onschuldig iemand die op de "verkeerde plaats" is er rekening mee moet houden dat 'ie slachtoffer van politiegeweld kan worden. Dat blijvend oogletsel tot de mogelijkheden behoort was mij nog niet duidelijk. Hopelijk brengt dit de politie tot inzicht.
-
@23 Ik lees je nu pas excuses. Natuurlijk was het een rare opmerking van mij, maar ik vind dat spuiten als leermiddel ook absurd. Leren ervaren hoe dat voelt. Ik denk dat heel veel mensen wel eens ervaren hebben hoe peper voelt in je ogen of waar dan ook. Dit had ook met woorden overgebracht worden. Met down bedoel ik dat je even geen drol meer kunt van de pijn.
-
Daarom vind ik ook dat militairen bij een oefening met atoombommen ook aanwezig moeten zijn om te ervaren als dit als geweldsmiddel wordt ingezet...
Stelletje mafkezen...
., -
@52 Het is volgens mij nooit goed, hoe ze het ook doen. Nederland gilt: harder aanpakken!! En als zij dat dan doen gilt Nederland: politie agressie!! Zou jij het nog weten?
-
Spijtig voor de agent in opleiding.Ik vind het eigenlijk best vreemd dat er anno 2010 niet een beter product bestaat, zoiets hoort toch geen letstel te veroorzaken.
-
@43
Of te wel.... hij is ONGESCHIKT! tot ziens... en nu huilen dat je blij bent haha -
oke de politieman is nu blind ,en als een burger dat ook krijgt wordt die ook blind zou dat nou wel kunnen en mogen iemand bewust blind maken.@58
-
@58 kutelkop
-
@57
Doet het eigenlijk ook niet, het is net die 0,1% die pech heeft. Zeg maar net die 0,001% van de bevolking die dood gaat aan een asperine... -
@37
"Zo heeft mijn zus ook dat spul in haar gezicht gekregen. Nou die is echt geen gevaar voor de samenleving! En die is ook heus wel met 2 man te bedwingen. "
Misschien een rare vraag, maar als je zus geen gevaar is voor de samenleving, waarom zouden er dan 2 man nodig zijn om haar te bedwingen?
Dan dimt ze toch wel na een rustige aanmaning? -
@37
Dus die 2 man moesten hun vege lijf maar riskeren om jouw zus rustig te krijgen? Ze komen ook na hun werk weer thuis, en dan graag zonder kneuzingen of gescheurde lippen.
Je reactie spreekt zich nogal tegen. Peperspray niet nodig, wel 2 man... -
Ach, wat sneu voor die agent in spe. Nee, dit is geen sarcasme. Ik meen dit serieus. Ik zou er ook niet aan moeten denken pepperspray in mijn ogen te krijgen. Zeker niet omdat ik contactlenzen in heb, dat is dan helemaal een hel.
-
@45 U gelooft dat er veel straatblauw staat te mauwen, welnu ik niet. Ook ik rij veel te hard, probeer zo nu en dan een eigen invulling op welke wet dan ook te geven, onder overheidsmaatregelen (legaal) uit te komen. Toch behoud ik mijn respect voor agenten (hoewel er best ongeschikte tussen zijn), want de wet is de beste garantie voor de samenleving.
-
Testen ze ook pistolen op elkaar bij de p0litie?
-
@17 "@14 dat zijn de gevaarlijkste die willen graag andere mensen terechtwijzen sorry kan het niet zielig vinden.
Schiet er ook nog maar een teaser op af :) "
Jouw soort mogen ze ook afschieten! -
Hee, politie zijn ook mensen! Dat wist ik niet. Ik dacht dat ze altijd boven vrijwel iedere wet werkten! Wat een openbaring! Nu moeten ze ook nog bekeurd worden als ze te hard rijden of fout parkeren. Dat worden normale mensen namelijk ook!
Trouwens, spijtig van die agent. -
Veilige wapens bestaan nou eenmaal niet. Als je een wapen op je laat testen kun je dit soort situaties verwachten.
Sneu hoor, maar wel erg dom en eigen schuld. -
7011 mei 2010 10:30 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
7111 mei 2010 10:32 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Mooi zo, uit de handel nemen deze onmenselijke rotzooi...
dit "wapen" wordt te pas en te onpas gebruikt, net als de stroomstoot wapens.
iedereen weet dat er overbodig gebruik van gemaakt wordt en dat de gevolgen ook niet altijd even fijn zijn... moeten eerst nog wat meer doden en gehandicapten bijkomen dan gaan we misschien wat verder denken...
dacht toch altijd dat politie mensen iets van normale training kregen.
soort Jiujitsu... heb je dat onder controle dan heb je deze rotzooi niet nodig en kan je weer met respect over straat... -
De agenten in opleiding mogen daar zelf voor kiezen om pepperspray in de ogen gespoten te krijgen.
-
Als de lens wordt beschadigd, dan moet hij sowieso een nieuwe lens. En de kans op staar staat al in verband met een beschadigde lens. Dus moet hij gewoon een nieuwe lens. En daarna ziet hij als het goed is weer als vanouds.
Wel heel vervelend dat dit gebeurd is, maar het is dus nog operabel.
Mijn man heeft vorigjaar een nieuwe lens gekregen i.v.m. een ernstige vorm van staar. De lens was helemaal troebel. Hij heeft een nieuwe lens gekregen en ziet weer als vanouds. Is dus heel goed te opereren. -
@72
Ik zit in dubio:
Voor je eerste deel wilde ik je een minnetje geven, want deze oefening is er juist voor om te zorgen dat agenten er niet te licht over denken, en het dus niet "te pas en te onpas" gebruiken.
Maar voor je laatste opmerking verdien je dan weer een plusje
Als agenten inderdaad een gedegen jiujitsu training zouden krijgen dan was dit wapen waarschijnlijk niet nodig.
Van het zelfvertrouwen dat je daar van krijgt, krijg je vanzelf ook respect -
P.S. heb dus maar geen plusje of minnetje gegeven
@75 -
Ik heb er helaas geen medelijden mee, dit kan ook bij een arresstand overkomen en dan loopt de overheid snel weg. Word dus hoogtijd dat dat spul maar in de kast geflikkerd word.
-
Ik vind het triest voor de agent in opleiding.
Als dit spul blijvend letsel aan ogen kan opleveren dan mag het van mij direkt de prullenbak in.
Het moet preventief werken. En niet zoals een pistool eventueel blijvend schadelijk of zelfs dodelijk zijn. -
meteen uit de schappen halen bij de supermarkt
-
@79
Kan jij dit krijgen in de supermarkt dan? -
@72 Bij politie en defensie opleidingen wordt al gebruik gemaakt van Jiu Jitsu technieken. (zoals ook de transporttechniek en controle-techniek). Het is zeker bruikbaar, maar kan dus niet gezien worden als 'de vervanger van pepperspray.
Ik weet ook niet of zomaar afschaffen van dit pepperspray zo positief is?!
Als er meer van dit soort incidenten zich voordoen, moet het gebruik natuurlijk wel heroverwogen worden.
Pepperspray zou in principe alleen in een echt bedreigende situatie gebruikt mogen worden ( dit wil niet zeggen dat het altijd gebeurd) en dan kan dit soms het laatste redmiddel zijn voor een agent om niet naar zijn pistool te hoeven grijpen. Verder zijn er ook meerdere 'succesverhalen' dat met pepperspray een zelfmoord poging is verhinderd. -
WIE EEN KUIL GRAAFT VOOR EEN ANDER, VALT ER ZELF IN..!
Laat ze ook een keer op elkaar inslaan met de wapenstok -
@29
Vroeger hadden we nog een schijntje van beschaving in ons land. Tegenwoordig vindt de gemiddelde reageerder op deze site dat je een agent het best met een man of 10 kan aanvallen.
Gezien een aantal reacties is het (a) sociale deel van ons land sterk vertegenwoordigd op deze site. -
@66 Ja, maar dan met simunition (Zoals ik al eerder had aangegeven.)
-
@45
Aso's als u bedoel ik dus.
Mensen, die gezien hun asosiale reacties het regelmatig met de Politie aan de stok hebben wegens overtredingen of misdrijven. Mensen , die zelf wel uitmaken wat ze doen op straat. Voor uw soort is er nog veel meer blauw nodig met een grotere pak-kans. Om meer gajes van de straat te krijgen. -
@82 Tot dat je dood ligt te gaan en de politie komt om je te redden met bijvoorbeeld een AED (daar zij altijd eerder zijn als de ambulance) dan piep je wel anders, jou reactie gaat nergens over......
-
Verwijderd door redactie - Anders leest u de huisregels even door voordat de tranen beginnen te stromen.
-
@83
Er zijn inderdaad weer een behoorlijk aantal "simpele zielen" aan het reageren. Weten niet beter. Wel janken als hen iets overkomt. -
@6:
Mwoah, voor ouderen durf ik niet meer op te staan. Te vaak een grote bek gekregen. -
Dit is een incident, pepperspray wordt al jaren door de politie gebruikt en ook in de opleiding op elkaar geprobeerd dus laten we nu niet met z'n allen gaan roepen dat het belachelijk is en dat het moet worden verboden. Ik vindt het juist goed dat agenten ervaren wat het effect van pepperspray is voordat ze het mogen inzetten. Daarbij vind ik pepperspray onschuldiger dan een taser.
-
Weten ze wat ze een ander aandoen met dit misdadug goedje!
-
Ik vind het een vreemd verhaal.
Pepperspray bestaat al sinds de jaren 70. Was in eerste instantie bedoelt voor postbodes om agressieve honden af te kunnen weren. Is inderdaad niets anders dan een aftreksel van cyanne pepers met drijfgas en een beetje alcohol.
In Nederland wordt de meest lichtste vorm gebruikt. Die in Belgie en in de US zijn 4 tot 6x krachtiger van samenstelling.
De politie (in opleiding van pepperspray) mag zelf ondervinden hoe het is om
besmet te raken met spray. Deels om te ervaren wat het nu doet, maar juist om te ervaren hoe je reageert als die slimme collega naast je niet zo goed kan mikken en jij wat druppels opvangt.
Echter, je moet dan gaan staan, ogen DICHT en je krijgt een straaltje van nog geen halve seconde over je voorhoofd.
Er is geen 1 registreerde pepperspray-blindheid cq oogschade in al die jaren wereldwijd. Nu met zelfs de lichtste spray die er is, is er opeens een adspirant die er last van heeft? Ik betwijfel het. -
Komt wel weer goed met deze man.
-
@56
Daar zeg je wat he,je kan natuurlijk ook ingrijpen als het nodig is en niet bij voorbaat want dan ga je de ellende krijgen dat men zich tegen de politie keert en als de politie al zegt dat er te hard is ingegrepen geloof ik dat gelijk want ja die hebben altijd gelijk toch? -
Klinkt als een vreemd verhaal. Als de gel in zijn oogbal is aangetast (ik ga er vanuit dat hij refereert aan het glasachtig lichaam achter de lens), moet de spray dus door zijn gehele hoornvlies en ooglens zijn gegaan. Niet alleen is dat onmogelijk, maar dan zou de man ook vrijwel blind moeten zijn.
Waarschijnlijk had hij al een probleem met zijn oog en is dat rond de tijd van die oefening getriggerd. Of hij wist al dat hij het had en claimt dat de pepperspray de oorzaak is, om ontslag vanwege medische ongeschiktheid te voorkomen. -
@6
Agressie wekt agressie op.
Heel simpel de agent zoveel autoriteit geven dat niemand het ook maar in zijn hoofd haalt om zich tegenover de politie te verheffen.
Vroeger was de engelse politie niet bewapend , er stonden enorme sancties op het niet respectvol behandelen van deze mannen en ook het publiek werd respectvol behandeld laat staan dat men de agent lichamelijk iets aan zou doen.
Hoe zou jij reageren als jij per abuis een spuit van deze spray in het oog zou krijgen , als je niets met het voorval te maken hebt .
Bovendien ,ben je nu zo naïef te denken dat door een spuitbusje de uitvoerend rechterlijke macht de rust en orde herstelt zou krijgen , in tegendeel dit zal nog meer agressie oproepen. -
Ze moeten maar spul maken dat naast pepperspray kan staan: onschadelijk maken van scherpe spul. Net als vergif heeft anti-vergif middel voor om onschadelijk te maken.
En bij brand maken heeft water of schuim om onschadelijk te maken. Anders kan brandweer niet oefenen he :) -
@95
Tja, ik had ook zo'n idee. Misschien slecht om dat te denken maar goed...
Misschien heeft hij ooit zo'n lasik laser operatie gehad, dat ze de lens lossnijden en na het laseren terug plakken. Dat schijnt niet altijd even goed te hechten weer. En zou kunnen verklaren dat er een rode waas is. -
@3
Dan sleep ik de politie en de producent voor het gerecht. -
Iedere agent die gericht pepperspray gebruikt heeft tegen een persoon dient
het “Meldingsformulier gericht gebruik pepperspray tegen personen” in te vullen
(per agent en per verdachte één formulier). Dit ongeacht de melding van
geweldsaanwending aan de meerdere conform de Ambtsinstructie 1994. Het
formulier is opgenomen in X-pol en BPS. Het “Meldingsformulier gericht
gebruik pepperspray tegen personen” is uitsluitend bestemd voor het evaluatie-
onderzoek. Het uitgeprinte en ingevulde formulier dient door de politieambtenaar
zelf in een gesloten enveloppe rechtstreeks opgestuurd te worden
naar de NPA, t.a.v. O. Adang, Postbus 1201, 7301 BL Apeldoorn.
2 Dreigen met pepperspray en gebruik tegen dieren dient conform de Ambtsinstructie
1994 eveneens als “aanwenden van geweld” aan de meerdere te worden
gemeld. Deze vormen van pepperspraygebruik hoeven niet meer aan het onderzoeksteam
gemeld te worden.
3 De hulpofficier dient voor iedere aan hem voorgeleide verdachte die bespoten
is met pepperspray het “Formulier monitoring pepperspraygebruik t.b.v. hulpofficier
van justitie” (HOVJ-formulier) in te vullen, ongeacht of de verdachte al
dan niet meewerkt. Het HOVJ-formulier is opgenomen in X-pol en BPS. Op het
formulier staan geen namen van verdachten of van politieambtenaren.
4 De meerdere van iedere agent die gericht pepperspray tegen personen gebruikt
heeft dient het door de Ambtsinstructie voorgeschreven meldingsformulier
geweldaanwending in te vullen. Op dit formulier dient de meerdere (op aangeven
van de ambtenaar) de datum te noteren waarop het door de ambtenaar
ingevulde “Meldingsformulier gericht gebruik pepperspray tegen personen”
naar de NPA is opgestuurd. Het aparte formulier Beoordeling gebruik pepperspray
hoeft dus niet meer ingevuld te worden;
5 Het HOVJ-formulier en het door de Ambtsinstructie voorgeschreven meldingsformulier
geweldaanwending dienen – als er sprake is van gericht gebruik tegen
personen - samen met PV en mutatie z.s.m. (binnen 5 dagen) doorgestuurd te
worden aan de regionaal aangewezen contactpersoon;
pfff en hij zit ermee 1 oog
Piet piraat Piet piraat .. Agent hoi hoi hoi -
@97 dat bestaat. En dat goedje heet: Water.
Peperspray is niets chemisch maar 100% plantaardig.
Wel eens een pepertje gesneden en vergeten de handen te wassen en je wrijft even in jouw gezicht of oog? Dat is het effect van pepperspray. Maar dan ipv een restje op de vinger, een vloeibare versie in het hele gezicht.
Prima middel. En toch zijn er nog mensen 1 op de 10, die resistant zijn voor pepperspray.
Voordat je gesprayd wordt door een Nederlandse politieman, moet je heel ver zijn gegaan en heb je de nodige waarschuwingen om bv een mes te laten vallen echt wel ontvangen. -
@101 Huh? Pepperspray is het meest gehanteerde geweldsmiddel van de politie. Meer dus dan gewoon fysieke overmeestering. De invoering van pepperspray heeft niet geleid tot minder gebruik van andere geweldmiddelen, wat dus wil zeggen dat de politie door pepperspray gewoon meer geweld is gaan gebruiken.
-
Alleen helpt water dan niet, dat verspreidt het alleen maar. Als je wat pittigs gegeten hebt, kom je daar vlug vanaf als je melk drinkt, iets vettigs dus. Dat geldt ook voor een hoop andere hydrofobe stoffen zoals de kleurstof van wortels, wil je dat van je kookgerei af, men neme olijfolie :)
-
"sterk spul hè.."
Erg naar voor de betrokken agent.
De bedoeling is dat de aspirant-agenten op dat moment hun ogen dichthouden en de adem inhouden.
Dan merk je toch het effect niet, of zeggen ze dat ook tegen de mensen die ze in bedwang willen houden? -
@102, alsof fysiek overmeesteren zo gezond is, lol. Laat u zich een paar keer goed met een elleboog of wapenstok slaan zou ik zeggen, en een paar goede verwurgingen natuurlijk. Daarna snapt u waarom men die spray graag wilde hebben.
Bovendien mis ik een bron van uw claim dat er niet minder andere geweldsmiddelen zijn gebruikt. Ik weet sowieso dat er in de VS wel degelijk minder geweld plaatsvond bij aanhoudingen. En dat wil in de schietgrage VS wel wat zeggen. -
10611 mei 2010 14:08 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@103
Het water is om te spoelen en te koelen. Als je olie of ander vettig spul zou gebruiken sluit je de capsaicine alleen maar op en blijft het dus in je ogen branden. Dus vooral olie-achtige stoffen: niet doen!! -
@105; Was een persbericht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uit 2005 over resultaten van de invoering van pepperspray. Lijkt me een redelijk betrouwbare info.
En fysiek overmeesteren is ook gewoon iemand tegen de grond duwen en in de boeien slaan: dat is ook geweld. Een wapenstok gebruiken is een andere geweldsvorm.
Over bronnen gesproken.. waar is de jouwe? -
Mooi man al die minnetjes voor de eigen schuld is dikke bult reacties, laat ook goed zien waar de angst zit.
Als hij het echt goede bedoelingen had was hij nooit bij de politie gegaan.
Spaanse agenten daar kan je respect voor hebben, die grijpen in als het nodig is en lopen niet de hele dag met hun bonnenboekje in de rondte om te kijken of ze kunnen scoren. -
@43 of was hij toch niet geschikt ??
@109 nee daar wordt je kortgemept en is er geen controle wees nu maar gewoon blij met onze politie -
@102 1 x sinds de invoering gebruikt, omdat hij het mes niet wilde laten vallen.
-
Dit is een incident, pepperspray wordt al jaren door de politie gebruikt en ook in de opleiding op elkaar geprobeerd dus laten we nu niet met z'n allen gaan roepen dat het belachelijk is en dat het moet worden verboden. Ik vindt het juist goed dat agenten ervaren wat het effect van pepperspray is voordat ze het mogen inzetten. Daarbij vind ik pepperspray onschuldiger dan een taser.
-
11311 mei 2010 16:39 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@85 Goed gesproken!
-
Leuk die pepperspray, vooral als de helft van de politiemacht niet weet hoe ze ermee om moeten gaan, te pas en te onpas spuiten ze ermee en nemen ze 9 van de 10 keer helemaal niet de juiste afstand, als je pepperspray van té dichtbij in je ogen krijgt kan je blind worden.
Gewoon lekker een tasertje geven of een knuppel, daar pak je tenminste de persoon mee die je wilt paken, en niet mensen die er omheen staan en er niets mee te maken. -
Ik ben blij dat ik een keer peperspray heb gevoeld. Bij ons was het vrijwillig. Ik weet nu hoe het is om het in je gezicht te krijgen. Dus ik weet nu ook wat ik een ander aan doe als ik mijn pepper gebruik.
De wapenstok heb ik ook al gevoeld en wij trainen tevens met verfpatronen ( soort van paintball, maar de pijn is nog iets feller) in het wapen. Dan weet je een beetje hoe pijnlijk het is.
Dat deze aspirant er wat aan overgehouden heeft dat is kl*t*n. Ik hoop dat hij volledig hersteld! Maar pepper verbieden vind ik weer een beetje voorbarig. Het is een goed middel tussen de wapenstok en het wapen. -
@107 "Als je olie of ander vettig spul zou gebruiken sluit je de capsaicine alleen maar op en blijft het dus in je ogen branden. Dus vooral olie-achtige stoffen: niet doen!! "
dan sluit je het alleen maar op?? waarin dan??
ik vrees dat @3 het toch echt bij het rechte eind heeft.
(havo 4 sk voldoet om dit te begrijpen) -
Pepperspray is een prima middel om een agressieve verdachte onder controle te krijgen (al werkt het niet bij iedereen), ik wens de jongeman wel veel sterkte toe en hoop dat het herstel voorspoedig zal zijn
-
@115
Een tazertje lekker ?? -
En spuiten met pepper doe je nooit in een menigte en max 1 sec op de verdachte dat is meestal afdoende
-
@31
Het is geen juiste vertaling. -
@69
"Veilige wapens bestaan nou eenmaal niet."
Nee, maar het gebruik ervan is wel te minimaliseren bij politie die geschikt is voor de taak. -
@121
Pepervernevelaar dan? -
Mensen waar maken we ons druk over?
-
@124 Betwetertje, zou je niet eens een hobby gaan zoeken?
-
Vreselijk voor die jongen!
De engelstalige Wiki is er behoorlijk duidelijk over, het kan dodelijk zijn. Erg zuur omdat het gebruikelijk gebaseerd is op capsicum, een op zich ongevaarlijke stof (ik vreet chilipoeder bij elk gerecht in voor sommigen abnormale hoeveelheden, totaal ongevaarlijk). Normaal gesproken wordt de capsicum opgelost in ethanol en behoort het ongevaarlijk te zijn. Echter, als het chemisch is bewerkt kan het dus ontzettend mis gaan. Dat geldt helemaal voor de volsynthetische variant.
Ongelofelijk rot voor diegenen die overgevoelig zijn zoals astma patienten. Ook tasers zijn rampzalig voor sommigen. De ene kan vrij goed tegen elektroshocks (ken een vriend die 220 volt vindt "prikken"), andere mensen creperen van de pijn van zelfs statische elektriciteit. -
@117
Als je iets onder de olie(of zeep oid), vet zet, kan het onderliggende niet weg. Dus als de pepper in je ogen zit en je legt daar een laagje olie oid op dan kan de pepper niet weg; m.a.w., je sluit het op.
En... bestudeer het oog eens nader, dan zul je zien waar de pepper(capsaicine) de hinder veroorzaakt. Niet zozeer het oog zelf(tenzij van te korte afstand gespoten; dan geeft de spraybus een te hoge druk nog en voorschrift is dat het niet binnen de afstand van één meter mag worden toegepast), maar vooral de oogranden gaan irriteren.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. -
@85 @114
Jammer voor jullie.
Ik ben geen aso, maar beroepschauffeur.
Tussen het bericht en het heden zitten 590 gereden kilometers, zonder schade en zonder enig probleem.
de huftertjes waar jij je zo graag voor inzet zijn waarschijnlijk etende uit dezelfde ruif en van dezelfde soort.
Je kent ze wel, grote pet, klein nekje.
Door de loop van de jaren lijkt de pet kleiner teworden, of de nek dikker.
Je mag me gerust voor aso verslijten, dat doet me niks.
Ik vind jouw vriendjes laag en achterbaks.
Er iseen handjevol goede agenten waar je respect voor kan hebben.
Maar die behandelen jou ook als mens en niet als varken. -
@117
nee hoor: het lost op in olie ipv dat het opsluit.
pulsar chemie havo hoofdstuk 6 -
@129
Lekker doorstuderen.
Ik werk al 5 jaar met dat spul, dagelijks, en ik weet echt hoe het werkt. Anders nodig ik je uit om het uit te komen proberen. -
@129 5 jaar? en dan weet je nog steeds niet dat het amper oplost in water maar heel goed in apolaire oplosmiddelen? knap hoor.
punt. -
13211 mei 2010 19:24 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
13311 mei 2010 19:29 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
heel erg voor de aspirant agent ..hoop voor hem dat hij snel weer beter wordt en uiteindelijk geen blijvende schade overhoudt ..
maar om peppersray weer te verbieden is ook geen oplossing -
@131
Ik heb nooit gezegd dat het oplost. Je spoelt het weg met water en water geeft verkoeling. Het enige wat kán gebeuren is, dat als van te korte afstand - dus met te hoge druk - in iemands ogen sprayt, dat de hardere capsaicinedeeltjes in je oogporien blijft zitten. Daar heb je dan enige dagen lat van. Bij gebruik volgens voorschrift heb je alleen irritatie aan de oogleden, het gevoel dat je keel dicht gaat zitten en een branderig gevoel op de huid(porien). Geloof me. de snelste manier om er vanaf te zijn is water,water water en dan met liters tegelijk.
Is hbo overigens voldoende? -
@ nouistgoed
Ik heb ook gewoon water gebruikt. Ja ok je staat een half uur boven een straal water en je hebt er anderhalf uur later nog wel last van ( warm en rood gezicht) maar dat werkt wel het beste hoor. Als het met die substantie zou werken welke digi zei, dan hadden ze dat wel gebruikt en zou er zeker zo'n flesje in de voertuigen liggen. -
13711 mei 2010 19:46 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@136 ik zeg niet dat hydrofobe oplosmiddelen meer verlichting geven dan water, maar dat het opsluiten door olie pertinente onzin is die elke ll havo 4 begrijpt. Ik beweer ook nergens dat water geen verkoeling geeft. Die meuk lost prima op in alcohol, maar dat voelt nou ook niet bepaalt fijn in je ogen.
Wegspoelen gaat lastig omdat het slecht in water oplost, vandaar dat je liters nodig hebt. Misschien dat zwitsal babyshampoo goed werkt, daar beweren ze immers al jaren van dat het niet prikt in je ogen.
@133 of die rara nummering aan mij ligt: zou kunnen. Ik ga nou niet echt bewust mijzelf zitten citeren. (zo'n authoriteit vind ik mezelf nou ook weer niet) -
13911 mei 2010 19:55 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
14011 mei 2010 20:01 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@140 ik heb niet op de havo gezeten hoor
-
14211 mei 2010 20:05 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@140 het sluit het niet af maar lost het op. en dan kun je het makkelijker wegspoelen dan met water, ik vraag me alleen af hoe bv slaolie aanvoelt in je ogen, hoewel: water voelt ook niet fijn aan, misschien dat het nog mee valt. (met slaolie) En niet een deel van het spul, maar alles, water kan er maar een heel klein deel van opnemen (oplossen)
-
14411 mei 2010 20:09 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@139.
Nee die agressie heb je inderdaad niet. Ook al heb ik alles bij elkaar gevloekt en getiert. Je leert niet alleen wat het is als een ander het ondergaat, maar tevens wat je moet doen als jezelf geraakt wordt ( wat je moet doen met je wapen etc.)
Ik ben btw geen kerel hoor...ben een vrouw :). En normaal ishet niet vrijwillig maar moet iedereen het gewoon ondergaan. Bij ons was er alleen een technisch probleem toen het verplicht was en later kon je kiezen.....of wel doen of niet doen...en ik koos voor wel. -
@ 144 met warme melk? (of ben je van de soja?)
-
14711 mei 2010 20:22 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
... moeten ze dr maar niet mee zitten te spelen tijdens de opleiding ...
-
@147.
Knappe keuze is het niet , maar ik ben bij mijzelf nagegaan of ik wilde weten wat ik een ander aan zou doen als ik zou sprayen. En dat gaf voor mij de doorslag, alhoewel ik het best spannend vond hoor haha....... -
@146 hmmm die smaak ken ik niet (spontin of is het van die moderne meuk?)
-
@Lezer-033 #21:
Ja: "contact met de ogen vermijden"... slimmerik.
Het eerste waar ik aan moest denken zijn de verdachten die ook niet weten dat ze hun ogen dicht moeten doen... Aan de andere kant heb ik in de drie jaar dat ik bij Arrestantenzorg heb gewerkt dermate imbecielen binnen zien dragen, bijtend, schoppend, helemaal door het dolle heen, besmeurd met kots en bloed en het schuim op de mond.
Als zoiets onderweg is naar zijn ex-met-kinderen kan je kiezen: neerschieten of pepperen.
Maar het blijft gore troep. Ik heb één keer meegemaakt dat er in het cellencomplex gepepperd werd - kolere, alsof er een metershoge berg versgesneden rode uien over je heen wordt gestort! Wat een rotzooi... en wat bleef het lang hangen!
On-topic: triest voor die jongen. Ik hoop dat het weer goedkomt, je bent stevig gehandicapt zonder gezichtsvermogen. -
@149 Bikkel!
-
@152.
Vind ik niet hoor....voel mij niet beter daardoor maar ben wel wijzer geworden :) -
15411 mei 2010 20:37 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
IK ben blij dat het een ambtenaar is en niet iemand die werkt voor z`n geld want die had nu in de problemen gezeten
-
"Om zelf te ervaren hoe het is als het geweldsmiddel wordt ingezet, krijgen alle eerstejaars op de politieacademie in Apeldoorn pepperspray in hun gezicht gespoten."
"De bedoeling is dat de aspirant-agenten op dat moment hun ogen dichthouden en de adem inhouden."
Uhm, mis ik iets? -
Wordt voor die agent-in-opleiding later lastig zijn functie uit te oefenen. Reed die automobilist nou wel of niet door rood? Of was het rode mist?
-
15812 mei 2010 01:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
ah.. vandaar al die minnetjes op berichten die niet pro pepperspray zijn
het stikt hier van de agenten.. -
@111; Ik wil ook niet iedere agent over één kam scheren, maar wel aantonen dat het niet per definitie waar is dat je het heel bont moet maken om pepperspray in je ogen te krijgen. Dat hangt van de agent en de situatie af. Mijn vader was bij een brand aanwezig (kijkende menigte), en er kwam een agent die erdoor wilde die gelijk begon te dreigen met het loslaten van een politiehond, ondanks dat de mensen die stonden te kijken in het geheel niet bedreigend waren. Is natuurlijk maar een voorbeeld van een incident, maar je hoort dat soort dingen wel vaker. Kennelijk weet jij wel goede inschattingen te maken van situaties, maar er zijn agenten die dit niet kunnen, en overtrokken reageren. En als je dan dus statistieken ziet die aantonen dat het invoeren van een betrekkelijk veilig wapen niet leidt tot vermindering van andere geweldmiddeling maar een totale vermeerdering van politiegeweld, ga je je als burger zorgen maken: hoe kan dat? Is het zo dat elk middel dat de politie ter beschikking heeft ingezet wordt om te rechtvaardigen dat ze het middel ter beschikking hebben? Dat is natuurlijk nogal een suggestieve vraag, maar ik vraag het mij af. En wat is het effect dan geweest van de invoering op verschillende aspecten van de politie?
Die uitspraken komen niet van mij, maar gewoon van de minister die in 2005 verantwoordelijk was (weet ff niet meer uit mijn hoofd wie). -
@160; De uitspraken over statistieken bedoel ik dus. De vragen komen wel degelijk van mij :p
-
@ 43 gefeliciteerd @ 82 en 128 Helemaal mee eens.
Het is heel erg jammer dat Milly geen pepperspray had toe ze werd meegenomen. Hetzelfde geldt voor het gezin van die agressieve 41 jarige brigadier op het moment dat hij zijn poten weer eens niet bij zich kon houden. Of die jongen die door een aantal van die machtswellustelingen in elkaar werd geslagen voor niets (zie de filmpjes van de buurtgenoten).
Een dergelijk agressief tuig in uniform geven ze pepperspray??!!
Dat is vragen om moedwillig veroorzaakt letsel.
Afschaffen die handel -
Ik weet overigens nu hoe ik mijn (blauwe) steak wil.
Half gaar met een beetje pe(p)er(spray) en zout.
Haha -
16413 mei 2010 07:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
Stijgers in Algemeen
'Marokkaanse vrouw, wrik je los uit de...
De sociale controle die de Marokkaanse...
33 minuten geleden door Moskowfiets
Sharia4Belgium bedreigt Wilders met dood
De PVV heeft geschokt gereageerd op...
1 uur 31 minuten geleden door MrFuzzyfun
Soms kan een brede meerderheid zich...
Soms kan een brede meerderheid zich...
1 uur 33 minuten geleden door Moskowfiets
Geen privacy voor privacyschenders
Als het Openbaar Ministerie zo graag...
1 uur 49 minuten geleden door ,Ton
Shell laat youtube filmpje verwijderen
Shell laat satirisch campagnefilmpje...
11 uur 53 minuten geleden door muffcabage
Best gewaardeerd
Shell laat youtube filmpje verwijderen
Shell laat satirisch campagnefilmpje...
11 uur 53 minuten geleden door muffcabage
Amerikaanse soldaten van Irak/Afghanistan...
Het word serieus, er vind een ware...
2 dagen geleden door hotwing
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
1 dag 19 uur geleden door turtle63
Hoe democratisch is D66 eigenlijk nog?
‘Hij heeft een stemming gekregen, daar moet...
3 dagen geleden door Moskowfiets
Definitief 675.000 dollar boete voor...
De Amerikaan Joel Tenenbaum heeft van een...
3 dagen geleden door lllvdh



