4000 klachten op eerste examendag
Sorteer op:
-
Begint alweer lekker :p
Blij dat ik mn examen al gehad heb. -
Gezeik, puur gezeik
-
318 mei 2009 16:41 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Wat is er tegenwoordig toch met de jeugd aan de hand?
Alle meerkeuze vragen afschaffen. -
ik wilde nog een leuke opmerking maken dat er in het examen vragen moesten worden beantwoord, ga ik het lezen is het ook zo.
en dat moet onze toekomst worden? ga ik toch nog geloven in 2012. -
Daar gaan we weer... Het jaarlijkse klaagfeest is weer begonnen.
Een examen hoort niet gemakkelijk te zijn. Een examen is bedoeld om je kennis te testen.
Ok, 19 open vragen is wat veel voor zo'n korte tijd. Maar als je VWO doet, dan moet je toch wel in staat zijn om dat te doen. Je kunt niet alleen maar multiple choice vragen hebben (of zoals ik het noem multiple gok, want dat is het vaak).
En wie incasseert de klachten? Jawel een vereniging die comité nog met een 'k' schrijft.
Elk jaar weer dat geklaag van scholieren die een examen te moeilijk vinden. Die zullen het moeilijk krijgen, als ze naar het MBO of HBO gaan, want dan wordt het alleen maar zwaarder.
Naar mijn mening zijn scholieren steeds vaker LAKS. En dat volgens iemand die zelf nog maar 20 is. Wat moeten sommige ouderen dan wel niet denken. -
Tja, er waren vandaag inderdaad meer open vragen 3x zoveel als normaal. Maar vraag 1,2,8, 9 en 10 zijn nou niet echt open te noemen... hier moest je een alinea nummer geven of een bepaald type argument. Nederlands is mijn slechtste vak maar ik heb het vandaag niet slechter gemaakt dan tijdens de oefeningen. Vergeleken met voorafgaande jaren (die ik als oefening heb zitten maken) zat dit examen wel aan de moeilijke kant.
-
Ik weet nog goed van mijn examens vorig jaar dat er een record aan klachten was binnengekomen. Ik had ook wat klachten. Die waren niet gericht naar de examenmakers, maar naar mijzelf omdat ik de stof beter door had moeten nemen. Toch haalde ik het examen met vlag en wimpel.
Mensen zoeken tegenwoordig te snel de fout bij anderen en niet bij henzelf. -
Gigano #8,
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik ben het echt met je eens. -
Ik zou ook gaan stemmen, dan hoef je minder te leren ja?! want dan mag je meer fouten maken!
Vmbo'ers!!!!!!! -
Gelukig hep ik oowk al mein Nederlantse dieplooma op sak....
Waz wel moeluk hoor, Haabeejo -
poeh, poeh
19 open vragen in plaats van 7. Kan niet door de beugel, veel te moeilijk.
Wel zijn ze heel assertief en overtuigd van hun eigen kennis en kunnen.
19 open vragen maar liefst........................ -
@2 en @4
maak het eerst zelf eens voor je gaat roepen.
http://correctievoorschriften.eindexamens.nu/VW...
@3
het is tekstverklaren. geen leerwerk. open vragen zijn veel moeilijker dan meerkeuze vragen. bij de open vragen moet je de vraag beantwoorden(logisch) en meestal onder een bepaald aantal woorden blijven. het is vaak ingewikkeld om een goede definitie te geven in dat aantal woorden (meestal 15 of 25).
de 2008 examens waren een veel lager niveau als deze. en je wordt op dat niveau klaargestoomd. bovendien vonden de meeste mensen de teksten onduidelijk. -
@11
Hut chaat bei jauw wel al steets better!
;-)) -
@12
idd; kom uit het fossiele tijdperk dat de meerkeuze vragen net hun intrede deden; en toen was daar niemand blij mee; gevoel vanl op het verkeerde been zetten etc etc; het is nooit goed; maar misschien moeten die leerlingen meer tijd gaan besteden aan hun leerstof? -
@6
het moet ook wel kunnen. maar dan moet je daar wel op voorbereid worden. en ik weet niet hoe het op andere scholen is. maar bij mij werd er bijna niks aan voorbereiding gedaan. je zocht het maar uit. -
#13
Wij hebben ook ooit examens moeten maken!
Dacht je echt dat wij geen klachten hadden??
Maar tegen ons werd gewoon gezegd: sorry, had je het maar beter moeten leren... -
@15
er is geen leerstof voor dit -
Tja Ach. het zijn de jong volwassenen van zodadelijk dus kunnen ze beter nu goed leren zeuren. over een examen waarvan de stof in de boeken staat. dan dat ze het niet leren.
-
@13
Liever iemand die weinig praat maar veel zegt dan iemand die veel praat maar niets zegt. -
@13
"de 2008 examens waren een veel lager niveau als deze."
Gezakt.
:-) -
Ja dat krijg je met een erfenis van Adelmund, Netelenbos, Deetman en van Kemenade. Maria vd Hoeve had er al geen zin meer "an". Dus wie oude wijsheid heeft uitgebreid heeft de toekomst. Minder dan de Hollanditus leerplichtevolutie gebeurde nergens.
Maar onze ambtenaren zijn goed, zeggen ze van zichzelf. -
Brugklas 1 les 1 nederlands
woordenboek
Multiplechoice is synoniem voor multiplegok. het goede antwoord staat er altijd tussen. met een open vraag kun je een eventuele dwaling beter bewoorden en kan het nog voor de helft goed gerekend worden omdat je de redenatie ( dus stof) wel begrijpt maar bij deze oefening net verkeerd uitlegd. -
open vragen kunnen lastiger zijn, maar tegelijk kun je je antwoord beter motiveren; het heeft wel degelijk voordelen; en hoezo geen leerstof voor dit? nee, leerlingen willen liever niets zelf meer doen ( internet!) en toch slagen, dat is de huidige mentaliteit; hoor en zie het toch om me heen; voor niets gaat alleen de zon ( nog) op
-
@12 whahaha het sarcasme druipt ervan af :P
Ik zal ff Bin-Laden bellen of ze een vliegtuig op het LAKS comité willen gooien.... Wat een stel prutsers
@13. Jij hebt zeker ook je examen Nederlands in 2008 gemaakt... -
@ 11
Voor mij ben je geslaagd voor je inburgering cursus, wanneer ga je werken, ipv zo te reageren op dit tijdstip? -
@16
dat noemen ze nu verzelfstandiging. zelfstandig dingen uitzoeken ook dingen die je dus minder leuk vindt. -
Timberleek,
U bent bij dezen voor het Nederlandse NUjij examen gezakt.
"de 2008 examens waren een veel lager niveau als deze. en je wordt op dat niveau klaargestoomd. bovendien vonden de meeste mensen de teksten onduidelijk."
Qua grammatica en spelling mankeert er nog al wat aan die zin.
de » De
als » dan
en » En
bovendien » Bovendien
deze » dit
"De examens van 2008 waren van een veel lager niveau dan dit examen. En je wordt klaargestoomd op dat niveau. Bovendien vonden veel mensen de teksten onduidelijk." -
Ik doet mei eksame in eige land lekker makelek
-
Zou het LAKS comité nog serieus genomen worden door de overheid en de scholen?
Bij die jammerende pubers zijn ze (helaas) wel populair. Alleen daarom zou ik dat comité niet serieus nemen :@ -
Timberleek #16,
Op het MBO of HBO laten ze je het ook zelf uitzoeken. Dan heet het competentie gericht leren.
Dan moet je zo veel mogelijk zelfstandig doen.
Echter veel scholieren willen alles in voorgekauwde stukken, want dan hoeven ze zelf niets te doen.
Als je met tijdens de lessen goed oplet, dan moet het verklaren van een tekst niet zo moeilijk meer zijn. -
Correctie op #31
Ik had een woord te veel geschreven.
"Als je tijdens de lessen goed oplet, dan moet het verklaren van een tekst niet zo moeilijk meer zijn." -
@timberleek #17
Ik heb het net gemaakt drol, in de examenzaal ja. -
Leerlingen klagen teveel. Toen ik zo oud was als jullie, hadden we niet eens examens!
:') -
ow god... ik hou m'n hard vast voor mijn examen nederlands morgen (VMBO gt)
-
3618 mei 2009 17:17 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@28
hoofdletters doe ik nooit op nujij. ga maar kijken bij mijn posts.
@16 en @13
nee hoor. ik heb het antwoordmodel bekeken. ik ben geslaagd. alleen met een lager cijfer dan ik voor ogen had.
@27
dat heb ik ook gedaan. diverse examens en losse teksten geoefend. zeg maar alles wat ik kon vinden. alleen is het ook wel handig als ze je op school een basis meegeven met waar je op moet letten. we weten allemaal dat een klinkklaar antwoord niet zo leerzaam is. je moet eerst wat technieken leren en dan veel oefenen. dat oefenen heb ik veel gedaan alleen we hebben gewoon weinig meegekregen vanuit school. maar dat is niet de schuld van het CEVO. dus heb ik niet geklaagd.
@25
nee geoefend. thuis. dat kan tegenwoordig. dat heet internet. ;-)
@24
bij je examen meestal niet. daar heb je geen woorden genoeg om erom heen te draaien of je antwoord te ventileren. en in het antwoordmodel is geen plaats voor "in de juiste richting denken".
maar ik heb hem op zich goed gemaakt hoor. hij was alleen wel moeilijker als die van de voorgaande jaren. dus als je daar veel op hebt geoefend of op bent getraind op school dan schrik je wel even als je je examen voor je krijgt. -
@36
nee ik bedoel dat open vragen veel bewerkelijker zijn. en dat ik ze daardoor moeilijker vind -
Wat een hoop bevooroordeelde mensen bij elkaar hier...
-
tav@26
en jij zelf(om deze tijd????) -
Als je VWO doet wordt je toch klaargestoomd voor de universiteit? Daar doen ze over het algemeen niet aan multiple choice weet ik uit ervaring...dit examen is denk ik wat dat betreft een goede voorbereiding!
-
@ 35
VMBO examen bestaat zowieso uit andere teksten en andere vragen. Dus het kan zo meevallen ;) Het aantal klachten voor het examen vandaag zegt helemaal niks over hoe moeilijk jouw examen morgen wordt. Dus maak je niet te druk. -
@33
o nou dan vond jij hem blijkbaar vrij makkelijk. maar niet iedereen is er zo goed in. ik spreek niet expliciet voor mezelf maar er zijn gewoon mensen die er veel meer moeite mee hebben.
en ik vond het examen van 2008 een stuk minder moeilijk dan deze. maakt voor mij niet uit. ik heb veel geoefend aangezien ik weet dat dit een zwak punt van mij is. en ik heb er ook gewoon een redelijk goed cijfer voor gehaald. maar ik ben het er wel mee eens dat hij moeilijker was als de vorige -
dan de vorige
-
Ik heb het examen zelf ook gemaakt en wou ook wat gaan zeggen over dat leerlingen teveel klagen. Maar na al deze posts hier gelezen te hebben zie ik daar maar van af denk ik.
Ik weet niet wat erger is, leerlingen die klagen omdat ze spanning hebben en voor hun frustraties een uitklep zoeken of mensen die zonder kennis van zake andere mensen kleineren en zich zo superieur voelen. -
@41
klopt
maar nederlands (en vooral tekstverklaren zijn niet mijn beste vakken. ik ben meer van de bèta spullen. -
Ik stel voor jullie eerst het examen eens zelf maken, en dan pas commentaar hebben. (En natuurlijk even doorgeven wat voor cijfer jullie behaald hebben!).
-
Wat jammer dat zoveel van jullie zo negatief zijn over ons :(
Er zullen best wat leerlingen zijn die alleen maar klagen, maar ook veel leerlingen zoals ik die hun best doen en enkel klagen als dat nodig is. Ik heb geen klachten over Nederlands ofzo. Veel mensen vonden het teveel open vragen hebben, maar ik vond dat de open vragen minder moeilijk waren dan de open vragen van voorafgaande jaren. Dus de moeilijkheidsgraad van de openvragen was gelijk de compensatie voor het aantal open vragen. -
Tekstverklaren, oja de school weet wat de schrijver bedoeld.
Ik heb ooit een interview gezien van een schrijver en hij zei dat het allemaal kul was. -
@26
Ooit van werken in ploegen gehoord ? -
@47
Ik zou er zelf maar voor zorgen dat je goed voorbereid bent op je examen voordat je gaat klagen.
Het klagen over een examen is alvast een excuus zoeken als je zakt. -
Vroeger... ja vroeger... toen de figuren die hierboven zo negatief lopen te doen nog op school zaten, werd er nooit over een examen geklaagd en hadden ze allemaal zoooo goed geleerd.... NOT! Vroeger werd er even geklaagd en werd er even slecht geleerd, alleen werd het niet zo bekend als tegenwoordig. That is all.
-
Gelukkig bestaan er geen examens in mijn ICT opleiding.
-
Samenvatting ging wel behalve het stukje over de historische gegevens. Het teruggrijpen op de voorbeelden die de Amerikaanse wetenschappers hadden genoemd was een smerige truc; normaal is altijd alles chronologisch. Niemand bij mij op school (40x vwo) had hem zover ik weet goed. Verder inderdaad waren de afgelopen jaren er altijd maar 3 open vragen en nu maar 3 multiple choice. Hinderlijk maar niet perse onrechtmatig.
-
Overigens zou ik nooit iets als Laks gaan bellen. Ik ben blij dat anderen het doet wie weet levert het ook een puntje voor mij op, maar verder zal de CEVO redelijk lak aan Laks hebben vrees ik.
-
Achja, ik heb altijd het idee dat het klagen niet echt werkt.
Ik vond de teksten wel behoorlijk geestdodend als N/T'er. Had liever iets over deeltjesversnellers ofzo gehad, maar dat komt woensdag :-) -
Kan dr geen zinnig woord over zeggen, Ben wel blij dat ik daar al weer meer dan 20 jaar vanaf ben. Hoewel eigenlijk niet en nooit want elk jaar moet ik wel ergens weer een cursus links of rechts volgen om bij te blijven. Met de gelukkige uitzondering dat er geen "echte" examens aan verbonden zijn.
Dus voor diegene die straks geslaagd zijn.
Het houd nooit op en op een dag kom ook jij bij de uitspraak.
I am to old for this shit. (klagen gaat nooit over;) ) -
Ik herinner me nog mijn VMBO examens.
We kregen ongeveer 40 dagen tijd om te leren, ik had al die tijd mijn boeken in de kluisje, ik had geen zin ze op te halen, laat staan echt gaan leren.
Ik kreeg een 9.8 voor Engels, 1 van de hoogste cijfers landelijk, voor Duits kreeg ik een 3, nog wat.
Maar als nog geslaagd
Als ik er aan denk schrik ik eigenlijk, gelukkig ben ik een stuk volwassener geworden. -
Grappig, ik wist helemaal niet dat het examen Nederlands tegenwoordig überhaupt multiple choice vragen hád!
-
Minder klagen, meer studeren
-
klagen is in in dit land.
maar je kunt inderdad beter zorgen dat je hoge cijfers haalt,
heb je later veel minder te klagen.. dus. -
*zucht* Ik denk niet dat de wat oudere lezer (lees: 50plusser met het superioriteitsgevoel ter grote van de Mount Everest) door heeft hoe tegenwoordig de vragen worden gesteld in examens. Je hebt eigenlijk geen reet aan het leren aangezien de vragen die worden gesteld totaal uit de lucht worden gegrepen. Daarnaast kan je de formulering van vragen vergelijken met de blauwe enveloppe: Raar, dubbelzinnig en totaal niet normaal Nederlands.
'Vroegah' werd er tenminste nog gevraagd naar wat je had geleerd. Tegenwoordig is het altijd maar hopen dat jouw visie op een tekst gelijk valt met die van het correctiemodel. Anders ben je namelijk mooi in de aap gelogeerd.
Een VWO leerling. -
@51
Eerst maar eens voor zorgen dat je weet wat het examen Nederlands in houd voordat je gaat klagen over klagers..
2 jaar geleden eindexamen gedaan, goed geleerd en goed cijfer gehaald maar weet dat als je je voorbereid op het ene en het andere krijgt, het vervelend kan zijn.
Al misschien niet zo vervelend dat daar massaal gebeld voor moet worden.. -
@63
Heb mijn examen jaren geleden al gedaan (zonder te klagen) en daarom heb ik nu een goede baan. -
Wat een stelletje moederneukers. Een schop onder hun reet moeten ze hebben.
Keihard aanpakken, die luie hippies. -
Tja hoeveel moeite je kan doen aan een taal dat toch om de 4 jaar verandert?
Heel veel. Ik hou helemaal niet van Nederlands (zo onlogisch in elk opzicht). Geef mij maar het oud-nederlands terug. Gewoon zoals je het spreekt schrijf je op. -
Het is opzich best logisch dat er elk jaar meer klachten komen. Ze denken dat het aantal klachten invloed heeft op de normering. Ze hebben dus waarschijnlijk de volgende gedachtegang: Meer klachten = betere normering = hogere cijfers = meer kans om te slagen. Ze horen in voorgaande jaren ook steeds dat er enorm veel klachten zijn, dus daarom laten ze deze "kans" niet voorbijgaan.
Ze kunnen die "klaagtijd" toch beter investeren in het doorlezen van een samenvattingsbundel, dat levert doorgaans meer op.
Succes allemaal! -
Was best te doen.
Probeer het examen zelf:
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/925-0011-a-VW-1-b...
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/925-0011-a-VW-1-o...
Antwoorden:
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/925-0011-a-VW-1-c... -
Heb vanochtend het examen VWO gedaan, viel best mee. Had er 1 uur en 31 minuten over gedaan, ongeveer 30/50 punten. Meer dan voldoende inzet voor een vak als Nederlands.
-
Klagen helpt niet gauw, gewoon meer tijd besteden aan de leerstof en het gaat er bij mij niet in dat er geen leerstof meer zou zijn? Zelf dingen moeten opzoeken was in mijn tijd ook echt wel aan de orde ( VWO) en je zelf op de hoogte houden van maatschappelijke onwikkelingen; maar als je liever en vaker wil stappen, tja; het is kiezen of delen hoor; je kop wordt niet bepaald helderer van drank en drugs. En blijkbaar zijn de meningen ook hier al weer verdeeld, aan wie of wat ligt het dan? Eerst de hand in eigen boezem steken aub en niemand wil daarmee zeggen dat het vroeger moeileijer of makkelijker was. Je had gewoon veel minder geld/tijd om aan andere zaken te besteden en je moest aan je huiswerk, punt.
-
Toen ik vroeger 20 jaar geleden mijn examen deed had je helemaal geen MC vragen. Alles was open
Stelletje mietjes die jullie tegenwoordig zijn. -
Tegenwoordig komt de school toch op de zoveelste plaats? Wat voorgaat: baantje, uitgaan, zuipen, computerspelletjes
-
De kinderen worden steeds dommer, het leven is vol verrassingen.
-
ach gut...
als dit de enige tegenslag is in het leven van deze kleine tere kinderzieltjes worden het vast wel hele goeie ministers... -
Ik ben in de 50 en mijn examen al achter de kiezen ( de middelbare dan) wij konden niet met onze klachten ergens heen, en ja examans is de test van kennis die de laatste jaren zijn geleerde. etc.
Ik heb ik mrt 09 ook examans gedaan (mediacoach) (Hbo opleiding) 20 open meervoudige vragen, de ultieme test of de kennis er was + een beleidsplan opzetten., waar hebben we het over, leer je gek, zie de verbanden en zeur niet zo. Ik heb het ook gehaald, de helft ( jongere mensen) niet die hadden klachten over de hoeveelheid open vragen? -
sorry #62, ik ben een 50plusser die enkele VWO-ers en VMBO-ers soms
wat bijles geef.
enig nadenken mag wel worden verwacht, of dienen alle vragen uit de boekjes
te komen?
ik vind je opmerking een beetje zielig, met dit standpunt zul je never een echt leuke baan vinden. -
Ik heb het examen vanmorgen zelf gemaakt en moet eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk juist eerder mee vond vallen dan tegen. De vragen bij het gedeelte tekstverklaring waren absoluut niet moeilijk, maar ook niet makkelijk, en het samenvatten was redelijk te doen, ondanks de vervelende tekst.
Nu zijn hier mensen die leerlingen aan het generaliseren zijn en gal lopen te spuwen, maar de ware fout ligt niet bij ons, maar in het afwijken van de voorbereidende examenleerstof in dit examen. Ik kan best begrijpen dat mensen dit als vervelend of zelfs als moeilijk hebben ervaren. Bovendien ben ik benieuwd wat de 'galspuwers' in dit geval zelf van het examen gebakken zouden hebben? Ik durf te wedden dat nog niet eens de helft hoge weet te scoren dan een 5! Het VWO is tegenwoordig heus niet 'makkelijk' (of makkelijker dan vroeger.) Doe geen uitspraken over iets waar je duidelijk geen verstand hebt! -
Oké mensen die allemaal commentaar hebben! Luister eens, jullie kritiek op de jeugd vindt ik zéér ongegrond.
-We zouden te lui zijn
-We zouden te dom zijn
-We zouden alleen maar zeuren
-We zouden teveel zeuren
-We zouden mietjes zijn
-We zouden kleine tere kinderzieltjes zijn
Voordat jullie ook maar iets aan commentaar kunnen geven, maak eerst dat examen zelf. Weten jullie niet meer dat toen je zelf je eerste examen maakte dat je gestresst was. Weten jullie zelf niet meer dat je de nacht ervoor weinig slaapt.
Vwo 6 leerlingen en andere natuurlijk ook hebben examens gemaakt voor Nederlands van de afgelopen jaren. Al jaren gaat het op deze manier, waarom zou het ineens anders zijn. Zodat de kwaliteit van 't onderwijs omhoog zou gaan. Rot op zeg, zou dat ineens moeten op 't examen. Zorg eerst eens voor leraren die zorgen dat ze in de les zijn. Zorg ervoor dat de lessen Nederlands de moeite waard zijn om aandacht aan te besteden. En daarbij komt, dit examen kan je niet leren. De enige voorbereiding die te treffen is, is het maken van voorgaande examens.
Ik heb dus ook dat Nederlands examen gemaakt. Ik ging met een 8,9 't examen in. Redelijk goed in Nederlands dus, maar dit examen was gewoon moeilijk. En natuurlijk zullen er wel meer tegenslagen komen. Dat weten wij ook wel!
Maar nogmaals, als er commentaar komt. Maak eerst dat examen zelf maar. En waan je in die examenzaal. Leef je in, in de situatie dat we al 3 weken aan 't leren zijn. En als je nog steeds kritiek heb, maak de rest van m'n examens ook maar. Natuurkunde 1,2, Scheikunde 1,2, Biologie 1,2 Wiskunde 1,2 en Engles.. Nog steeds kritiek jullie oudere, stoerdere, betere, fantastische, niet-zeurderige generatie????? -
veel van de VWO-ers komen hierna als eerstejaars binnen in o.a. onze Universiteit. ik mag hopen dat het niveau Nederlands wat gaat stijgen,
want echt, dit is ronduit belabberd!!! -
@78; heb genoeg examens moeten doen in mijn leven en nog moeten er via het werk allelei verplichte figuren worden gedaan inclusief een landelijk examen; ben al een endje in de 50, en zit eigenlijk niet meer op examens te wachten, maar het moeten bijhouden van ontwikkelingen is nu eenmaal noodzaak. Niet te beroerd hoor, maar het vergt wel veel energie. En als je jong bent heb je veel enrgie( nodig voor school , ja!). Ik zie teveel jongeren hun energie verspillen, letterlijk.. Dus ik hoop dat als jij 35 jaar verder bent, ook nog genoeg energie zult hebben on je te blijven ontwikkelen en te functioneren; en leer kritiek te incasseren, het is opbouwend bedoeld. Al lijkt dat niet zo, dat is het wel
-
Tja, meerkeuzevragen zijn natuurlijk veel makkelijker dan open vragen, want je hebt altijd een kleine kans dat je het goede antwoord aankruist. Bij een open vraag moet je nadenken en je goed proberen te verwoorden en dat kost moeite blijkbaar.
En dat is dan 'de toekomst'....... -
@78 oeiii... een beetje op je leuter getrapt?
volgens mij ben je wel heel slecht in discussiëren!
De hele discussie ging niet over jouw prestaties of cijferlijst. Het ging ook niet over die van alle andere (o zo goede) leerlingen. Het ging er alleen om dat die (o zo goede) leerlingen direct moeten gaan klagen bij de minste "tegenslag".
Alleen mensen met een handicap of een tekortkoming mogen klagen. Andere mensen niet. -
@ #79 (Wolkendek)
Voor alle duidelijkheid, dit examen ging over tekstverklaring en samenvatten, niet over het Nederlandse taalgebruik in de zin van grammatica en spelling. Uw commentaar vind ik dus hier niet helemaal terecht! -
Het grappige is dat met name de volwassen generatie hier aan het klagen is over de klaagcultuur die onder ons jongeren schijnt te heersen...
Denk daar maar is over na voordat je besluit te hekelen! -
#83: ook in tekstverklaringen en samenvattingen dient een kandidaat over juist taalgebruik te beschikken.
een verslag in sms-taal en/of met honderden fouten in het gehele taalgebruik, wordt niet echt op prijs gesteld.
en dat geldt ook voor spelling! -
@Kiki #78:
De meeste 'ouderen' hier hebben allemaal examen gedaan en weten dus heel goed waar ze het over hebben. En ja, ik heb nog steeds kritiek op die zeikerds die het examen te moeilijk vonden omdat ze teveel open vragen kregen. Misschien eens wat meer tijd aan je huiswerk besteden i.p.v. aan NuJij, snotneus. -
@Wolkendek #85: helemaal mee eens. Tegenwoordig kan men geen foutloos stuk tekst meer schrijven als er geen spellingscontrole op die pc zit. Dat is ook veel makkelijker dan zelf even nadenken.
-
@ #83: Voor foute spelling of grammatica kan inderdaad enigszins puntenaftrek worden gegeven, maar met een zeker limiet! Dit kan een kandidaat hooguit 0,5 tot 1 punt kosten, in de uiterste gevallen. Het examen is dus voor 90% op tekstverklaring en samenvatten gericht, dus vond ik het commentaar van #79 niet helemaal terecht bij dit onderwerp.
-
#84: zou het kunnen zijn dat die volwassen generatie hierbij een punt zou kunnen hebben?
en dat ze gelijk zouden kunnen hebben?
ik weet niet of je op de hoogte bent van de inhoud en lesstof Nederlands (laten we het daar dan even bij houden), van de ouderwetse HBS, MMS?
het spijt me voor je, maar die ging toch stukken verder en dieper. -
Klagen is super belangrijk. Als je niet klaagt loopt iedereen over je heen. Klagen heeft een zeer nuttige functie, ik roep dan ook iedereen op om veel te klagen, want het kan allemaal veel beter geregeld worden, maar je moet wel van je laten horen.
Klagen heeft een imago probleem maar dat is geheel ten onrechte. Klagen is positiever dan sommigen je doen geloven. -
@78:
En jij denkt dat op de universiteit de docent je handje vast komt houden? Nee sorry, dan mag je alles helemaal alleen doen.
Je schoolexamencijfer maakt ook niks uit. Sommige scholen geven veel makkelijkere PTA toetsen om zo een moeilijk examen te compenseren.
Als jij de afgelopen 6 jaar gewoon netjes je best had gedaan had je niet eens hoeven leren. Ik heb niet geleerd voor Nederlands en Engels, voor Natuurkunde, Wiskunde en Scheikunde slechts de samenvattingen doorgelezen en ik heb een paar jaar geleden ook mijn examens zonder problemen gehaald. En ja, sommige vragen waren moeilijk, maar in vergelijking tot een tentamen hier stellen ze echt niks voor. Oh en nee, ik ben zeker niet hoogbegaafd of buitengewoon slim. Ik heb 3 weken lang 8 uur per dag geleerd voor Latijn, en dan haal je maar een 6je. Zelfs mijn docent zei dat het te moeilijk was, maar ik heb niet geklaagd. Waarom niet? Nou, op de universiteit gaat dat ook niet helpen, en later op je werk ook niet... -
ha ha ha, ze moeten een keer zelf een antwoord verzinnen en niet uit 4 antwoordjes kiezen en het levert al problemen op.
Lekker doorfeesten, zuipen en slikken dan komt het vanzelf wel goed met je -
#90: klagers zonder inhoud hebben nog nooit geholpen, ook de klager niet.
-
@ #89: Die stelling valt natuurlijk ook om te keren. Zouden de leerlingen niet gelijk kunnen hebben?
In hoeverre weet u dat ouderwetse vormen van de lesstof Nederlands moeilijker zijn dan die van vandaag de dag? Heeft u wel eens een examenbundel Nederlands van tegenwoordig ingekeken? Een feit is, dat tegenwoordig simpelweg anders les word gegeven dan vroeger, en veel mensen zijn het ermee eens dat dit er niet bepaald beter op geworden is, dat wilt niet zeggen makkelijker. Door verkeerde overheidsbemoeienissen, is het onderwijs een zooitje geworden. Eigenlijk vind ik dat leerlingen genoeg recht tot klagen hebben. -
#91 Pulsar, vette plus van mij!
-
@90 Je maakt een grapje zeker...
Als het geen grapje is, heb ik heel veel medelijden met de mensen waarmee jij (later) moet samenwerken.
Klagen is niet positief. Klagen is kritiek. En kritiek is negatief. Klagen is vaak subjectief "beargumenteerd" en gevoelsmatig. Als je werkelijk commentaar hebt op de toets, schrijf dan evenveel "positieve" als "negatieve" punten op. -
@78: inderdaad als je de nacht ervoor wakker ligt ben je een mietje (tenzij je iets hebt). EN JA ik had vandaag ook Nederlands Examen VWO. Kom op, VWO is de hogere laag, de mensen die later vaak grote verantwoordelijkheden dragen. Als die van een Middelbare School diploma haast al bezwijken van de stress wat moet dat dan later in de maatschappij worden. Ik hoop in ieder geval dat je niet naar een wat 'grotere' universiteit gaat, wordt een hard leven dan.
-
#94: in vind niet dat de zaak moet omdraaien: van leerlingen wordt verwacht dat ze de lesstof leren en in zich opnemen om later, mogelijk in een vervolgstudie, te gebruiken.
denk je nou echt dat je als wetenschapper kunt publiceren als je je eigen taal al niet voldoende beheerst? denk je dan echt iets waardevols te kunnen bereiken?
ja, ik heb wel degelijk examenbundels Nederlands ingekeken, en ermee gewerkt (en zelfs voor de lol met enkele collega's een aantal examens gemaakt).
er mag dan anders les gegeven worden dan voorheen, de essentie is en blijft hetzelfde. -
@iPulsar: overigens nogmaals ik doe zelf nu ook VWO examen maar zeggen of iets moeilijk of makkelijk is doen alleen mensen die zelf verminderd slim zijn. Anders begrijp je wel dat wat voor de een heel moeilijk is voor de ander heel makkelijk is. Heb je wel eens de toetsen gezien van een 4e examensklas BK (zeg maar VMBO min min). Als je dat ziet begin je waarschijnlijk eerst te brullen van het lachen en dan realiseer je je dat er echt mensen zijn die hier keihard voor moeten blokken. En nee dat zijn niet allemaal feestbeesten en ook niet allemaal mensen die iets geestelijk scheef hebben zitten. Gewoon veel jongelui (ik ken er verschillenden persoonlijk) die heel normaal eruit zien, doen en over komen maar waarheid laten worden dat het onzin is om te zeggen dit is moeilijk of dit is makkelijk.
Dus iedereen die zegt het WAS/IS makkelijk/moeilijk, spreek OF voor jezelf OF vergelijk met andere jaren. Doe je dat niet kom je slimmigheid wat mij betreft nogal ongeloofwaardig over. -
Voor een vwo'er een niet al te intelligentie reactie @97. je zou beter moeten weten.
-
@78 bedoel ik. excuus
-
@ #98: Persoonlijk heb ik het examen ook helemaal niet als moeilijk ervaren, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die wel moeite hadden met dit examen. Tegenwoordig is er dus de mogelijkheid tot klagen. Je moet wel dom zijn, wil je deze niet aanpakken, toch?! Leerlingen weten ook wel dat het na de middelbare school niet meer zo werkt, maar hebben nu nog de kans een poging te wagen tot misschien een beter cijfer. Kansen laat je niet liggen, doe je dat wel, dan kom je evengoed nergens in de toekomst.
-
@28 >> U bent bij dezen voor het Nederlandse NUjij examen gezakt.
En u ook. -
@28 >> U bent bij dezen voor het Nederlandse NUjij examen gezakt.
En u ook. Bij deze.
En het is "deze examens" en niet "dit examens" -
5.400 klachten van 40.550 VWO'ers???
My god... -
@Kassie: geloof me er zijn een paar mensen die niets anders doen dan e-mail adressen aanmaken en hetzelfde mailen. Kom nou ik zit in 6VWO misschien 1 iemand die wat gestuurd heeft. Het kan anders nooit.
-
Ik heb eindexamen gedaan in 1972, wij konden helemaal niet klagen !!!!!!!!!!!!!! Tegenwoordig klagen ze om niks, ga liever de stof goed leren ipv een ander de schuld te geven. Tegenwoordig kunnen VWO'ers ook geen brief zonder fouten meer schrijven. Nederland zakt steeds verder weg
-
Hmm veel mensen doen hier alsof ouderen geweldig zijn en dat het vroeger o zo moeilijk was... Als je het examen zelf niet gedaan hebt vind ik dat je niet mag klagen dat er teveel klachten zijn, het kan namelijk best dat er vroeger alleen maar open vragen waren maar het kan ook goed dat de vragen gewoon over het algemeen makkelijker waren. Veel makkelijke open vragen zijn toch beter als moeilijke MC vragen. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat de stof vroeger makkelijker was (ik was er immers niet bij) maar je moet niet te snel denken dat de klachten allemaal onterecht waren.
-
Het hele examen zou uit open vragen moeten bestaan en als je voldoende, of méér hebt gescoord nog een mondeling examen er achter aan (ook al een open situatie en zo hoort het ook!).
-
@103 @104 Mijn excuus. Ik geef mijn vergissing ruiterlijk toe: je mag inderdaad "bij dezen" zeggen (al ziet het er niet uit).
Het blijft overigens wel "deze examens" ... nou vooruit een 6- -
tijd om te leren: homaar, tijd om te klagen: zat
-
@ #107: Spreek voor jezelf! Ik zit momenteel in 6 VWO en beheers mijn Nederlands beter dan de gemiddelde Nederlander. Dit soort assumpties zijn natuurlijk van de belachelijke. Het is pure generalisering en dient waarschijnlijk alleen maar tot zelfverheerlijking, want de oudere generatie is tenslotte veel beter onderlegd in de Nederlandse taal!
-
@112: Overigens onnodig moeilijk taalgebruik siert nu ook niet bepaald, zeker niet als 6VWO'er. Met je paar reacties heb je al tweemaal het woord assumpties gebruikt en een zin als 'het is pure generalisering en dient waarschijnlijk alleen maar tot zelfverheerlijking' is een overdrijving wat zo maar een voorbeeld uit het Nederlandse schoolboek zou kunnen zijn.
Oftewel: man je zit hier op nujij.nl voeg wat zinnigs toe op het niveau wat hier gesproken wordt. (een 6vwo'er) -
"Daar gaan we weer... Het jaarlijkse klaagfeest is weer begonnen.
Een examen hoort niet gemakkelijk te zijn. Een examen is bedoeld om je kennis te testen."
Naast dat ie niet gemakkelijk hoort (hoeft?) te zijn, moet ie wel een bepaalde kwaliteit hebben. -
Ik heb met mijn examens vorig jaar juist mijn cijfers opgehaald..... Zo moeilijk zijn ze echt niet..... De meeste leerlingen zijn gewoon lui, komt vooral door al die luxe om je heen.
-
@78 jankmuil! je komt jezelf nogwel 's tegen!
-
Wie pas echt zielig zijn, zijn de mensen die gaan klagen over klagen. Zoals #111 ( JJopie:tijd om te leren: homaar, tijd om te klagen: zat ) bijvoorbeeld, heeft blijkbaar zelf tijd genoeg om van achter zijn pc discussieplekken als deze vol te poepen met onzin.
Zelf heb ik vandaag ook mijn eindexamen Nederlands gemaakt. Medeleerlingen en ik hebben ervaren dat de toets inderdaad veel meer tijd kostte dan alle eerdere examens die wij eerder hebben gemaakt ter oefening, gemiddeld genomen.
De reageerders op deze site schetsen maar al te graag het beeld van de luie leerling die gaat klagen terwijl hij zelf nooit z'n best heeft gedaan. Dit soort types zullen er altijd tussen zitten. Maar als er over een periode veel meer klachten binnenkomen geeft dit wel degelijk aan dat er iets niet goed is gegaan. Ik weet niet of daar dit jaar sprake van is. Zelf heb ik niet geklaagd omdat ik er weinig last van had. Maar als blijkt dat de toegestane tijd (3 klokuren) écht ontoereikend is weet de examencommissie nu wel wat volgend jaar beter kan. -
@ #113: Dus wil je zeggen dat ik mijzelf moet verlagen naar het niveau Nederlands dat jij spreekt? Ik kan er niets aan doen dat ik toevallig gewoon goed Nederlands spreek en schrijf. Bovendien heb ik juist hier mijn taalgebruik aangedikt om te laten zien dat er genoeg VWO'ers zijn die wel gewoon hun taal beheersen.
-
degenen die ons straks moeten opereren of het land zgn van de ondergang denken te gaan redden blaten nu al als zieke geitjes omdat ze te druk waren met sms-en, chatten, twitteren en whatsoever ipv het vak leren....
-
@119
De mensen die ons zouden moeten stimuleren, opleiden, gidsen en toejuichen waren te druk met het bewonderen van zichzelf en in het bijzonder hun mantra's over de ondergang van de maatschappij. -
@113
Wees eens niet zo serieus joh, ik hoop dat je ziet dat het aangehaalde stuk tekst grappig bedoeld is. -
Waar kon ik vroeger klagen?
Gewoon geen klaaglijn beschikbaar stellen.
Een klaaglijn is een bal voor open doel, natuurlijk wordt er gebeld -
Ik denk er het mijne van.
-
@54
dat is de luxe van de tegenwoordige examenkandidaten, je gaat er onterecht vanuit dat de normale vraagstellling gehanteerd wordt.
Een examen is erop gericht dat een tekst op allerlei manieren bevraagd kunnen worden en dat JIJ als examenkandidaat dat inzicht en die vaardigheden bezit om op diverse wijzen de tekst te kunnen ontleden, samen te vatten en te verklaren. Niets meer of minder.
Nederlandse taal is niet eenvoudig maar met de instelling dat het een zeer moeilijk examen worden kan het achteraf alleen maar mee vallen.
@63 - daarom noemen ze het ook een examen, een toetsing of JIJ als examenkandidaat in staat bent je opgedane leerstof toe te passen in het op dat moment voorgelegd vak. Hoe de vraagstelling dan geschiedt doet niet terzake.
Verder wens ik elke examenkandidaat veel succes en hopelijk mogen die examens dan klachtenvrij plaats vinden. -
Is het de fout van de leerlingen dat ze tegenwoordig volgens sommigen 'niks meer kunnen en gewend zijn'?
Wij hebben op een bepaalde manier onderwijs gekregen, een manier die inderdaad wel gammel te noemen is.
Maar wij hebben nooit inspraak gehad in hoe wij les kregen. De meeste mensen die nu klagen over het lage nivo hadden dat echter wel! Dus de mensen die nu klagen over een te laag nivo hebben zelf dan toch echt nagelaten om het hoge nivo in stand te houden.
Je kan ons niet verwijten dat wij een 'te laag' nivo hebben, we hebben toch zeker niet onszelf onderwezen? -
De circa 10 reacties bovenaan deze pagina geven goed aan wat een triest volk er op een site als deze rond kan hangen. Blijkbaar hebben ze reactiepanelen nodig om de frustraties van hun mislukte leventjes te ventileren. Nota bene bij artikels over zaken waar ze helemaal niets van doen mee hebben. En als een nieuw artikel op de site staat het liefst zo snel mogelijk. Wat een walgelijke arrogantie.
-
Wow, ik dacht op een gezellig examen draadje terecht te komen, mooi niet. De gemiddelde mens klaagt vlak na de examens, al eeuwen lang. Daar zijn boeken over geschreven en mensen aan onderdoor gegaan. Ik wens de mensen die hun examens nog moeten maken erg veel succes. Voor mij is mijn eerste examen heel wat jaartjes geleden (ben nu 34), mijn laatste is in februari geweest. Lekker blijven leren mensen!!!
-
Heb als leraar (M)ULO- en basisonderwijs vervolgens jaren in het management werkzaam, bijna 40 jaar diverse onderwijsvormen meegemaakt en doorworsteld. Niemand gaat mij toch zeggen, dat 'de studie' zo moielijk geworden is heden ten dage...
Kijk maar naar al die zogenaamde klachten: als er eentje piept is het halve examinerend volkje al totaal van slag! -
Ik heb zelf paar jaar geleden examens gehad... ik snap wat de klagers bedoelen.... maar volgens mij heb je hier veel oudjes tussen...... die niet snappen dat je met de tijd mee moet. Tuurlijk waren de examens van vroeger moeilijker,dat verandert omdat mensen die wel met de tijd meegaan weten dat je zoveel hulpmiddelen tegenwoordig hebt dat je niet zoals 20 jaar geleden hoeft te leren. Alles is ook veel beter en meer gericht naar wat je in de toekomst nodig gaat hebben.
100 jaar geleden had je ook geen rekenmachintjes.... wat wil dat zeggen dat we nu ook geen rekenmachine moeten gebruiken?
En laten we ook geen computers meer gebruiken want vroeger deden mensen het anders! bullshit een beetje meegaan met de tijd zoals je hier bij nujij.nl doet!!!! -
dus wat ik bedoel...: je levert bij de ene wat in maar je kan weer de tijd en hersens voor iets anders gebruiken.
-
Wat vergelijken we eigenlijk? Oldtimers en de nieuwe generatie, oldtimers die maar zeggen hoe goed ze waren en dat nieuwe generatie teveel klaagt.
En oldtimers vergelijken ook nog toets van 30 jaar met huidige.
Hoe kan nou men een toets van 30 jaar geleden vergelijken met die van huidige dat is een verkeerde vergelijking, laten we dit maar ff corrigeren. (Het maakt niet uit of het 30 jaar of 5 jaar is).
De oudere generatie probeert slim te doen, maar helaas zijn zij wel diegene die niks hebben geleverd tot nu toe. Geen verbetering in het onderwijs, maatschappij, politiek enz.
Zijn jullie ouwe dan niet dat teveel klagen over beveiliging en blablabla in Nederland.
En als een student opeens klaagt over het examens, wordt het sterk bekritiseerd door jullie, die juist dagelijks klagen over bestuur, beveiliging, maatschappij.
Ciao -
Sja , vroeger leerde men studeren ........nu leren ze klagen .
Kwestie van stof ::)) -
@130
inderdaad
plusje -
@127
"Voor mij is mijn eerste examen heel wat jaartjes geleden (ben nu 34), mijn laatste is in februari geweest. Lekker blijven leren mensen!!! "
Precies! En na het examen op de middelbare school, kun je nooit meer klagen. Ik heb ook na mijn schooltijd vele cursussen moeten volgen en examens moeten afleggen. Naast geregeld een opleiding om mijzelf verder te ontwikelen, moet ik ook nog elk jaar examens afleggen om aan te tonen dat mijn kennis nog up-to-date is.
Maar dan zijn er slechts 2 opties: je slaagt of je slaag niet.
De standaarduitwerking wordt hooguit aangepast indien blijkt dat een specifieke vraagstelling echt fout was. En dan alleen voor die ene vraag.
Nooit omdat slechts weinig mensen een voldoende halen. Ik ken diverse examens waarbij gemiddeld nog geen 20% de eerste keer slaagt.
Klagen is terecht als de school er bijvoorbeeld niet in slaagt om je fatsoenlijk je examen te laten doen. Rumoer of te laat starten o.i.d.
Of inderdaad over een bepaalde vraagstelling in een examen,
Maar te snel wordt er nu naar mijn idee geklaagd dat een examen -als geheel- te moeilijk zou zijn.
Ik lees ook in diverse post dat examens van vorige jaren worden geoefend. Dat was er in mijn tijd niet bij. Ik wist totaal niet wat ik van het centraal eindexamen moest verwachten.
Echt voorbereid heb ik me toen overigens ook niet. Behalve nog wat zaken oefenen waarvan ik wist dat ik daar moeite mee had.
Mijn redenatie was dat als het me niet gelukt was de stof eigen te maken in 6 jaren VWO, me dat ook niet meer zou lukken in de 2-3 weken net voor de examens..... -
@131
Ik wil eigenlijk niet in discussie gaan over de oudere en de jongere generatie.
In jouw ogen behoor ik waarschijnlijk tot de oudere generatie (ben 40). Maar zelf kan ik ook behoorlijk ageren tegen mensen uit de generatie boven mij die beweren dat zij alles zo goed hebben gedaan en dat je jeugd nu alles verziekt.
Want ik ben het met je eens dat dat niet waar is.
Maar als je schrijft: "De oudere generatie probeert slim te doen, maar helaas zijn zij wel diegene die niks hebben geleverd tot nu toe.", heb je het flink mis.
Want volgens mij hebben de generaties voor jou wel gezorgd voor ALLES wat jij nu hebt. -
@135
Daar heb je gelijk ;)
En het spijt me, voor die flauwe zin. -
131 dat ben ik helemaal met je eens ...
De jeugd moet zich zelf wat meer aan paken, een beetje stress kan ook heel goed uitpakken..........en stop met dat gezeur.... -
#11
#14
#29
Wat een lollen met een u zijn jullie :)
#78 Goedzo, zet um op kiki
#86 Snotneus? Dat ben je zelf!
#91 nog zo'n betweter
#116 durf je wel?
Leren studeren; Het vinden van het precaire evenwicht tussen feestvieren, de kantjes er af lopen en het halen van je paoieren met voldoende voldoendes. -
Ogh tijden veranderen en zoals ik al in @57 aangaf ik heb helemaal geen weet van hoe het er nu aan toe gaat dus kan daar ook moeilijk over oordelen.
Wat mij wel opviel tijdens mijn gastdocentschap in de analytische chemie. Was dat men toch wel een stuk brutaler is als vroeger en zeker ook beter in het out of the box denken.
En hoewel het examen het weegmoment is van de opgedane kennis en altijd wel een ergenis zal blijven. Weet ik zeker dat er genoeg gemotiveerde jongelui rondlopen die er best wel iets van kunnen maken. Ik zou zeggen ga er voor nog ff door de zure appel heen bijten. En uiteindelijk zal ook jij het bewijs krijgen van je opgedane kennis. -
Ga er a.u.b. niet van uit dat elke examen student een zeikerdje is die alles te moeilijk vind. Ik heb zelf dat examen gemaakt en het is gewoon wat je kan verwachten.
En verwacht ook niet dat de oudere generaties het zo veel 'moeilijker' hadden want dat is pure naïviteit.
Voorbeeld:
"Sja , vroeger leerde men studeren ........nu leren ze klagen .
Kwestie van stof ::))"
Duidelijk een reactie van iemand die geen kennis van zaken heeft, in het jaar 0 ooit ook eens examen gedaan heeft (ofzo?). -
even een reactie op de klachten die de kandidaten hebben , als je altijd goed hebt opgelet en je werk hebt gedaan hoef je niet te klagen,
harde radio bij het maken van huiswerk is normaal lawaai die ze ook zelf produceren is normaal ,Maar als men examen moet doen moet ineens alles MUISSTIL ZIJN sorry hoor maar in de tijd dat wij examen deden en dat is echt niet in de middeleeuwen geweest hoor , hadden we die flauwekul niet dat je kon klagen over wat dan ook!!! je deed gewoon je examen en dat was het en je slaagde dan ook net zo goed. het hangt echt niet alleen af van wat je de laatste weken hebt gedaan maar wat heb je het gehele traject gedaan .!! en natuurlijk zijn er lastige opgaven die je moet maken maar nadenken hoe je het moet doen is niks verkeerds mee , alles wordt zo gemakkelijk gemaakt zodat men niet meer hoeft na te denken alleen maar een knopje indrukken en men heeft het antwoord NADENKEN EN ZELF DOEN MOET WEER UITGEVONDEN WORDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!1 -
Yadasampati #104,
U bent bij dezen gezakt voor begrijpend lezen.
In mijn reactie staat "dit examen" en niet "dit examens". Overigens is "bij dezen" ook niet fout.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/119/
Jammer maar helaas. Je bent de zwakste schakel! Vaarwel! -
Yadasampati #104,
U bent bij dezen gezakt voor begrijpend lezen. Lees reactie #28 nog maar eens.
In mijn reactie staat "dit examen" en niet "dit examens". Overigens is "bij dezen" ook niet fout.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/119/
Jammer maar helaas. Je bent de zwakste schakel! Vaarwel! -
De open vragen kostten te veel tijd? Laat me niet lachen! Ik was na een uur al klaar met de vragen en hoefde alleen nog maar de samenvatting...
-
@143 @144 Dat je "bij dezen" mag zeggen heb ik in @110 al gecorrigeerd. Maar het is zo archaisch dat ik het niet herkende. Normaal zeg je nl. "bij deze".
En wat betreft begrijpend lezen, dit is de zin uit @13 die je aanhaalt:
"de 2008 examens waren een veel lager niveau als deze. en je wordt op dat niveau klaargestoomd. bovendien vonden de meeste mensen de teksten onduidelijk."
Het woord "deze" is correct. Het is immers een geval van samentrekking, waarin het 2e voorkomen van het woord "examens" is weggelaten.
Dat jij het over "examen" hebt heeft toch niets te maken met de aangehaalde zin? -
@143 @144 Voor alle duidelijkheid: je beweert nl. dat "deze" "dit" moet zijn. Als je dat uitvoert in de door jou aangehaalde zin, krijg je "dit examens"
Stijgers in Algemeen
Onderzoek naar Sharia4Holland
Het Openbaar Ministerie en de politie gaan...
40 minuten geleden door ilsebeenhakker
'Zeker 92 doden in Houla'
Een team van VN-waarnemers heeft in de stad...
2 uur 39 minuten geleden door Bergb01
Sharia4Belgium schoffeert Nederlanders
De moslimfundamentalisten van...
5 uur 49 minuten geleden door Hiqma insja ALLAH
Best gewaardeerd
Politie schiet op ambulance-bedreiger
Een politieagent heeft woensdagavond laat...
2 dagen geleden door Whatever789
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
2 dagen geleden door turtle63
Hoe democratisch is D66 eigenlijk nog?
‘Hij heeft een stemming gekregen, daar moet...
3 dagen geleden door Moskowfiets
PVV boekt winst met anti Eurocampagne
Tussen PVV, SP, CDA en VVD bestaat grote...
7 dagen geleden door ilsebeenhakker
Orthodoxe christenen zijn intolerant
Veel orthodoxe christenen zijn intolerant....
5 dagen geleden door geertvoordewind


