"Eeuwenlang heeft de kerk de nadruk gelegd op een god die dol is op barbecuen en die met een bijna satanisch genoegen talrijke mensen na hun dood promoveerde tot brandstof voor de hel."
Ik vond bijgaand stuk wel lezenswaardig en informatief voor wie interesse heeft in de hel.
Sorteer op:
-
god die dol is op barbecuen:
Lekker beledigend voor veel christenen!!!!
Iemand die zoiets schrijft moet je per definitie al niet serieus nemen. -
Zo jij kan snel lezen.
-
@Samen-leven:
Dat is toch ook geoorloofd als het over moslims gaat?
Dit heet nu vrijheid van meningsuiting gecombineerd met vrijheid van godsdienst.
Daarnaast is dit niet beledigend voor de christenen, die sneer was gericht richting de georganiseerde kerk (denk ik, verbeter me als ik het mis heb), die simplele zielen al bijna 1500 jaar bangmaken en uitzuigen. -
Wat Awa zegt. Het is gewoon een informatief stuk over de verschillende visies met betrekking tot de hel door de eeuwen heen.
-
En ik bedoel natuurlijk Atwa, excuses.
-
Snel even overheen gelezen, is best een goed stuk!
-
Vond ik ook. Een goed stuk over de hel. En het krijgt maar 2 bezoekers per dag of zo dus ik dacht ik plaats het hier.
-
Ik mis het 'onderzoek' naar wat de moslims geloven mbt de hel???
-
Er wordt hier en daar in het stuk wel over moslims gesproken maar dit gaat inderdaad over de hel binnen het christendom.
-
Als je de Bijbel erop naslaat heeft God vele malen meer mensen gedood dan Satan.
-
@Pegasus in de hel wordt je niet gedood daar ben je na je dood.
-
Iedereen bedankt voor jullie stem! :P
-
"in de hel wordt je niet gedood" moet zijn "in de hel word je niet gedood" als ik me niet vergis en dat is overigens niet mijn mening. Ik geloof zelf dat de hel niet bestaat maar ik kan me goed voorstellen dat het goed werkt als bangmakerijtje voor simpele zielen.
-
Euhm... Sodom en Gomorra?
De Zondvloed?
Wie zat daar achter? -
@Audie klopt maar dat was toch niet in de hel. Dat was op aarde.
-
interessant stukje jungle rock
"een flink aantal plaatsen redactioneel bewerkt" ( dit zit in een stukje van de link )
ach ja dat kwam wel vaker voor -
Wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van hemel en hel doet er goed aan het 'Handboek voor het hiernamaals' te lezen. Zie http://www.opinieleiders.nl/techlog/pivot/entry...
-
De Hel bestaat niet!!
-Ieder mens creëert zijn eigen wereldbeeld. Wat is dan de Hel? Het wereldbeeld wat je eigen geest wil scheppen.
-Wat de mens als Hel voorstelt is zijn gevoel ergens schuldig aan te zijn. Waaraan schuldig, weet ik niet. En is voor ieder mens anders. Maar wordt de mens al heel vroeg aan geleerd. Het gevoel ergens schuldig aan zijn -zet zich om in Angst.
-Een slecht geweten is dus gerelateerd aan het fenomeen Angst. Angst is de 2e basis-emotie in de mens. Let wel : De Mens is van Nature goed, alleen hij gelooft er zelf niet in. Immers hem is het omgekeerde vertelt -en daar is religie in hoofdzaak schuldig aan.
-Bij gebrek aan echte kennis is de voorstelling van een hel door mensen dus zelf gecreëerd. Mensen roepen het fenomeen over zichzelf af. -
Ok bedankt voor je bijdrage.... krijg ik nu ook een stem? :P
-
* verwijderd door de redactie *
-
Kennis Bedoel je ? Leer je door te vallen. Zal er nog een stukje aan vast koppelen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De mens heeft ooit beschreven: “de mensheid” zal vergaan in vuur. De wereld blijft bestaan
Dat klopt op den duur ook.
De manier waarop de mens met zijn medemens en wereld omgaat zal uiteindelijk leiden tot vernietiging van zijn eigen biotoop.
-Door domheid en hebzucht gedreven zal de Mens zichzelf vernietigen. De mensheid zal dus vergaan door vuur van zijn eigen bewoners. Hij had immers zijn eigen wereldbeeld gecreëerd
-Als je medemens maar genoeg plundert en niet hoe het werkelijk moet -komt het ook uit.
“Self-fulfilling prophecy”
. -
De hel werkt wel beangstigend en afschrikwekkend als je er als kind van je leraar vaak over hoort :(
-
Ja Female daar gaat dit artikel ook over; hoe er gedurende de laatste paar jaar verschillende verhalen zijn verteld over de hel en met welk doel deze verhalen waren hoe ze waren.
-
Klopt ook ; Athenasius [de RK kerkvorst] heeft de echte geschriften niet geplaatst. En die er wel mee bezxig waren -werden vervolgt en van de rotsen gegooid. Er is in 365 grootschalig valsheid in geschrifte gepleelt. De gespleten pen van de bijbelvertalers -doet heden te dage nog z'n werk nog NB. ik heb het genoteerd
-
Om het nog ingewikkelder te maken -voor niet verlichte geesten. Wanneer precies uit m'n hoofd [jaartal] - Maar in Medina was een man omstreeks 550 -welke deze verhalen, die hij verkreeg van de aldaar wonende hoodse gemeenschap = Rabbijnen. En deze verhaen ook nog eens vermengde met eigen inzichten. Ongeveer 25 jaar na zijn dood -kwam er nog een boek bij. Is het nog te volgen.??
-Female -mijn advies is -Je moet kinderen hier "niet" mee kennis laten maken. Alleen de goede zaken er uit vertellen. Pas na hun 15e levensjaar. Of in ieder geval dan- wanneer men rationeel kan denken -er mee kennis laten maken -
Atwa -# 3 geheel juist. Moet de gemeenschappen maar tegen kunnen. Alle bezitten de waarheid -indien deze gewetensvol leven. Als je alleen aan materiele zaken denkt -zit op deze wereld goed. Hier is moloch de baas. Maar niet voor later. Dan ontstaan er problemen
-
Beste Silvia,
Jij denkt toch niet dat ik jouw boek serieus moet nemen aangezien jij voor je onderwerp ' de hel bestaat niet' alleen de boeken heb bestudeerd die jij goed vond??
Er is hier geen sprake geweest van objectiviteit:
Zeker niet als ik jou in een reactie op een bericht dit hoor zeggen:
"En ik heb echt en oprecht geen enkel respect voor de koran noch de islam. Dat wil dus niet zeggen dat ik elk mens die deze religie aanhangt verwerp, dat zij verre van mij.
En dat is ook een heel ander chapiter."
Tevens wil ik nog vermelden dat ik het zowiezo een belachelijk onderwerp vindt omdat de hel niet 1 of ander uitgestorven dier of fossiel is waar je over het bestaan kan redetwisten maar iets is wat je gelooft of niet gelooft.
Als joden, christenen en moslims geloven in een hel dan moet je dat respecteren en niet met subjectieve onzin, als humanist of atheist zijnde, aankomen zetten alsof jij ff het 'BEWIJS' gevonden hebt dat de hel niet bestaat. -
Als referentie-bron [moet er wel een bron zijn] lees het onderstaande maar eens -En je zal zien waarom het zo'n rommeltje is geworden nu.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed -
Wat nononens zei sluit ik me bij aan.
-
@nononsens Ten eerste Joden geloven niet in een hel, noch de orthodoxie, noch de liberale joden. In de meeste christelijke kerken/groepen en sekten wordt inderdaad de hel onderwezen en bij de moslims sowieso, maar moet ik geloven wat de meerderheid zonder studie en zonder onderzoek voor waar aanneemt? Een paar eeuwen terug leerde de kerk (de r.k.) dat de aarde plat was! Moest ik dat dan ook maar aannemen?
Moet ik dan elke drogreden waar men in gelooft voor waar aannemen of dat dan maar respecteren?
Let wel ik roep niet op tot vervolging, maar ik verwerp sommige, voor mij bewezen zaken, zondermeer. Zoals ook de koran als zijnde een van God gegeven boek aan de mensheid.
En je conclusie dat ik atheist zou zijn is volkomen maar dan ook volkomen naast de waarheid. En ik vind het getuigen van een ' grote geest' om zonder mijn werk gelezen te hebben dat je nu al kunt zeggen dat het subjectieve onzin is. Knap hoor! Chapeau!
En als laatste moet ik je teleurstellen wat betreft het lezen van boeken; Zowel tijdens mijn studie theologie als de studie oude talen heb ik boeken moeten lezen die ik niet goed vond en boeken moeten lezen die me wat te vertellen hadden en boeken moeten lezen die uitermate waardevol voor mij waren en zijn.
Kortom commentaar en/of kritiek: Prima, maar graag een beetje onderbouwd en op niveau. -
en ik bedoel natuurlijk nononsens, excuses.
-
.
-als aangeleerde -of niet rationele- zekerheden wegvallen -ontstaat existentiele angst. Je wordt immers totaal op jezelf terug geworpen. Komt o.a. voor bij Ernstige situaties of oorlog. Pas dan- komt men bij en/ of tot bewustzijn. Vraag het aan mensen die zoiets hebben mee gemaakt. -
@nononsens
"christenen geloven in een hel dan moet je dat respecteren"
zolang ze de laatste aanpassing wat te maken had met het aanpassen van satan nog niet ongedaan is gemaakt ( wat moelijk is omdat deze versies ook al voorkomt in films) kan ik dit niet respecteren.
maar dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk..
maar weer on topic ik vind het wel weer typisch dat de "hel" eerst helemaal niet iets negatiefs was :P -
Met alle respect.
Maar als jij beweert ook nog een universitaire studie te hebben gevolgd dan vind ik het wel heel vreemd dat jij alleen de christelijke visie onderzocht hebt en niet de islamitische visie.
Je haalt hier tevens je eigen objectiviteit mee onderuit want je zegt en ik citeer:
"In de meeste christelijke kerken/groepen en sekten wordt inderdaad de hel onderwezen en bij de moslims sowieso"
Vervolgens reageer je zo:
"maar moet ik geloven wat de meerderheid zonder studie en zonder onderzoek voor waar aanneemt? "
Volgens mij heb jij vrij weinig begrepen tijdens de theologie-lessen van je. Jij hebt geleerd om ALLES in twijfel te trekken. Maar vergeet niet dat mensen dit GELOVEN en daar heb je geen studie of onderzoek voor nodig en dat brengt mij gelijk naar het volgende, je kunt dus geen onderzoek schrijven of de hel WEL of NIET bestaat want het is gebaseerd op GELOOF!
En om ff naar je voorbeeld te verwijzen van : 'Een paar eeuwen terug leerde de kerk (de r.k.) dat de aarde plat was!' Jammer dat je er niet bij vermeld dat de moslims wel geloofden dat de aarde plat was en is.
Conclusie: ik vind het van weinig niveau getuigen als je een onderzoek doet naar alleen een christelijke visie en niet de andere kant omdat je diep van binnen " geen enkel respect voor de koran noch de islam" hebt. Mocht je geen atheist zijn of humanist dat getuigt je schrijfgedrag daar wel van en ik blijf bij mijn punt dat een onderzoek naar het wel of niet bestaan van de hel een ware tijdverspilling is. Je kunt beter een boek gaan schrijven waarom jij geen enkel respect voor een boek hebt waarin 1,5 mld mensen geloven dat het het woord van Allah is en wat dat dan zegt over jou als persoon zijnde. -
De hel, ontstaan vanuit het Griekse denken, want vanuit het Joodse denken bestond en bestaat er geen hel, was en is gebaseerd op een voortleven van de geest van de mens na de dood. Puur grieks denken! Denk aan de verhalen van de onderwereld, de hellehond etc.
Dit is door de vroege r.k.-kerk overgenomen, als machtsmiddel en de latere kerken allemaal afscheidingen, ook die van het grote schisma (1054) en de reformatie (16e eeuw) hebben dat aspect nooit echt bestudeerd. Dat ene Mohammed dit gegeven overnam kwam eveneens deels door de christenen die er waren in het toenmalige Arabie en deels door het heidense denken van de toenmalige Arabische bevolking. -
Silvia -ik kan je wel volgen. Zie maar het verschil in beide richtingen Fariceen & Saduceen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Farizee%C3%ABn -
@ nononsense, Weer ga je van veronderstellingen uit, axioma. niet bewezen voor onderstellingen. Je zegt dat ik de islam niet bestudeerd heb! Wel afgezien van vele, zeer vele reizen naar islamitische landen ( en niet alleen om te zonnen in Turkije )heb ik de islam wel bestudeerd. Gewogen en te licht bevonden!
Ook je stelling dat ik geleerd zou hebben om alles in twijfel te trekken. Waar haal je 't vandaan? Wel om te onderzoeken, schrift met schrift te vergelijken, grondteksten bestuderen en niet klakkeloos alles aannemen wat de meerderheid kakelt.
Stond er ook niet ergens geschreven: "Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen!"
Al zouden 3 miljard mensen dat boek van Mohammed geloven, dan is dat nog geen ENKEL BEWIJS!
En wat betreft tijdsverspilling.....is het tijdsverspilling op zoek te zijn naar waarheid?
Als dan blijkt dat door verkeerde vertalingen begrippen zo post gevat hebben dat een meerderheid in die zaken zijn gaan geloven dan vind ik het althans geen tijdsverspilling om de waarheid te onderzoeken.
Je kunt dus blijven existeren op gevoelens en op aannames of je kunt erin duiken en de waarheid vinden, die overigens vrij maakt. -
@ nononsense, ik wil niet dat je denkt dat ik er laf tussenuit piep. Maar ik ga naar een (hopelijk) goede film op TV kijken. Je hebt een e-mail adres van me kunnen lezen in deze reeks. Dus ik wil best verder steggelen en discusieren. Van harte uitgenodigd. Ik zal je toezeggen je nergens toe te willen overhalen of te 'bekeren'. Zoals ik al eerder beschreven heb, respecteer ik elk mens, maar geenszins elke religie of ideologie. Fijne avond nog.
Groetjes
Silvia -
jungle rock
ben ik even blij dat ik een god heb die van iedereen houd -
Als laatste, da's nou precies de spijker op zijn kop Trix888. Van iedereen! En Hij laat niemand verloren gaan!
-
@nononsens nummer 8
de moslims geloven ook in de hel
daar word niet alleen vuur toegepast
ook kokend water
enz -
Weinigen zullen de weg ten leven vinden. De mens leerd in de wereld allerlei rottigheid. Andere hoor je er niet bij. Egoisme ipv. Altruisme. Het laatste is ook moeilijk in een vermaterialiseerde maatschappij. Waar alles wordt gedaan [opgepoetst] aan buitenkant
-
trix888 - gij behoort tot de gelukkigen. // Nog even over vuur en kokend water. Wat dacht je van gloeiend hete stenen op je maag. Daar hoorde ik van op. Ik dacht zo - nu begrijp ik jullie angsten -zoals djins etc.
-
De mens als verantwoordelijk schepsel
De mens kan rechtstreeks contact hebben met zijn God zonder hulp van een instituut of bemiddelaar. Alleen hijzelf kan zich verlossen van zijn gevoelens van zonde of schuld. Daar kan en mag hij hulp van buitenaf bij vragen. Maar een persoon of instituut kan hem niet helpen. Jezus was- en is in deze wereld 'gekomen' om ons de ogen te openen voor onze werkelijke bestemming. Maat weinigen zullen die weg ten leven vinden -
@ Silvia
Sinds wanneer staat reizen naar islamitische landen gelijk aan bestudering van de Islam?
en dit:
"Dat ene Mohammed dit gegeven overnam kwam eveneens deels door de christenen die er waren in het toenmalige Arabie en deels door het heidense denken van de toenmalige Arabische bevolking."
is weer het bewijs dat jij je 'eigen ruiten ingooit' . Immers, hieruit blijkt dat jij er helemaal niks vanaf weet.
Ik zal je ff wat feiten bij brengen;
In de islam kent men 4 levens fases:
-Het leven in de buik van je moeder
-Het leven bij geboorte tot de dood. (hayat ad-dunya)
-het 'leven' (ziel) vanaf de dood tot de dag des oordeels (hayat al-barzach)
-het leven vanaf de dags des oordeels (hayat al-axira)
Voor mij ben jij hiermee gewogen en zeer licht bevonden (qua kennis noch bestudering) -
@niwit
iedereen begaat zondes en schuldgevoel word aan gepraat
je moet daar bovenstaan
als je weet dat iedereen zondes begaat
dan kan je je schuld gevoels , aan de kanten schuiven
onze bestemming is gewoon gelukkig worden
in deze wereld zijn geen problemen
die worden gemaakt
bv door mensen die andere beperkingen op willen leggen
overbodige wetten
jaloezie
enz
de mens is nog in ontwikkeling
over een paar 1000 jaar worden wij als wrede wezens gezien
die de aarde flink hebben verkloot -
Ik denk dat de kerk er een aardig voor deel bij heeft om de mensen in een Hel te laten geloven..!
Er is nl heel veel geknoeid met al die bijbel vertalingen..vooral door de Katholieke kerk-die dan ook zijn Verhaaltjes vertelt uit een eigen bijbelboek....
Laten we ook realistisch wezen..er is nog nooit iemand terug gekomen om ons te vertellen wat hij/zij daar in die Hel heeft meegemaakt en of het zo wie zo wel bestaat..
Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen een telefoon lijntje hebt met god..of in contact staat met een of andere johannes/jezus /maria..enz..
Geloof je eigen ervaringen.. -
Ik zit in ieder geval niet in de hel; het is hier ijskoud.
-
een echte goed onderwezen christen weet.dat iedere ziel na de lichaamlijke dood.over gaat en aankomt in een gebied overeenkomstig naar hoe die leefde.pas na dat JC terug gekomen is om zijn volk te vergaren zal er eerst een bruiloft gevierd worden daar.zoals dat genoemd word.daarna zal jc met de zijnen terugkeren op aarde om t duizendjarig vrede rijk te stichten en satan binden.als dat is geweest zal de satan alsnog even vrij gelaten worden en zullen er weer zielen voor hem vallen zoveel wij niet kunnen tellen.als god en de hr jc het eindgericht zullen laten gelden en een nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen maken dan zal de mens geoordeeld worden naar voor wie die heeft gekozen en waar hij behoort.in de hemel is voor eeuwig bij God.de hel is voor eeuwig gescheiden van god,maar bij satan in die vurige poel.dus een leven wat als een hel mag beschouwt worden ..en ja als je na alles wat dan al is geschied daarvoor hebt gekozen mocht dit tzt tot voleinding komen dan is dat terrecht toch.God kan toch niet iemand nemen die niet wil.is uit vrije wil.maar zoolang christus niet terug is gekomen t duizendjarig vrederijk ook nog niet is geweest.is er geen hel.maar gebieden waar je komt en kan zijn als hel misschien.maar ook als hemel je komt aan zoals je hier bent weggegaan,maar ook aan gene zijde word gearbeid,en is men nog steeds in staat om tot verlossing te komen.jezes daalde af na zijn dood in t dodenrijk toch naar de noachieten die allemaal omgekomen waren en ook wachten op zondevergeving en verlossing.en de levenden laten zich dopen voor de doden en zegt genoeg denk ik.maar ja zoveel christelijke stromen vele wegen en er is maar 1 weg die ten eeuwig leven lijd.be blij dat god mij die gewezen heeft.en hoop dat meer die weg zullen vinden bid er ook voor.maar er word ook heel raar met t gegeven woord omgesprongen en verkeerd uitgelegd.jammer.weet wel dat tzt alles tot een openbaring zal komen.
-
Neem nog een sigaretje, sigaretje maar van je verhaal geloof ik helemaal niets.
@ jungle mooi artikel, goede keus. Zo zie je maar weer dat niet god de mensen heeft gemaakt, maar andersom -
.
De menselijke ziel is door het kwaad verbonden aan een materiele wereld. En die verbintenis is een nachtmerrie = illusie. Totdat die mens wakker wordt en zijn eigen verantwoordelijkheid t.o.v. zijn medemens en de wereld durft te aanvaarden. Op dat moment is hij op de weg terug En op weg naar zijn oorsprong. -
Nou ja, waar praten jullie over De hel bestaat niet volgens de nieuwe paus. Dat de
kerk van het begin af aan de boeken van israel als waargebeurd heeft overgenomen
moeten ze nu eindelijk bezuren, de kerken lopen leeg. Onbegrijpelijk dat ze nog geen
excuus hebben aangeboden voor 2000 jaar misleiding van de mensheid. -
Is dat zo? Bestaat de hel niet volgens de paus? Ik dacht dat alleen het voorgeborgte/vagevuur of hoe heet het was afgeschaft. De rest is volgens mijn nog onverkort van kracht. Met eeuwig branden en noem maar op.
-
@ Nononsense. of is het gewoon Achmed of iets dergelijks. Als ik aangeef dat ik in vele islamitische landen geweest ben en niet voor de Turkse zon, dan wordt wel van je verwacht dat je de context leest. Ik ben daar geweest o.a. in het kader van islamitische studies. Je verdere attitude geeft mij derhalve aan dat we geen gesprek op een beetje niveau kunnen voeren. Het allerbeste met je!
-
Het is toch altijd jammer dat gelovigen/religieuzen de neiging hebben om te claimen een monopolie op de waarheid te hebben.
Het is een geloof!!! Het zijn geen onomstotelijk aan te tonen bewijzen!!! Nogmaals, het is een GELOOF!!!
Als een gelovige zich OPEN zou stellen voor alle BEWIJZEN, bleef er weinig meer over van het geloof. En omdat ze zich NIET open stellen, daardoor blijven ronddraaien in het besloten kringetje, wordt het geloof in stand gehouden.
Iedereen is vrij om te GELOVEN in welke godsdienstige stroming dan ook. Het is een perceptie van een-eventueel-mogelijke-waarheid. Vanuit het perspectief van de gelovige dan. Hij/zij die verder (onder)zoekt, zal meer tegenkomen.
Wellicht kan het in een aantal perspectieven het geloof versterken en ook genuanceerder maken. Milder.
Een normaal, intelligent en redelijk denkend mens zal ontdekken dat de 'heilige boeken" die samengesteld zijn voor en door mensen _in die tijd_ met de nodige vertalingen en herertalingen, onmogelijk gelijk kunnen zijn aan de originele geschriften.
Voor iemand die verder kijkt dan de spreekwoordelijke neus lang is, blijkt dat de historie die er is, rijker is en verder gaat dan de teksten uit de tegenwoordige "heilige boeken". Dingen die staan geschreven in de hedendaagse versie compleet letterlijk nemen in de context van de huidige tijd, zou ik dan kunnen uitleggen als een disrespect voor de originele teksten. En/of een disrespect voor de waarheid - voor zover daar sprake van is.
Even leerzaam en grappig:
http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0
Beledigend? Pffff..... hou nou toch op, schei nou toch uit. Get a life! -
Het hele geloofsysteem is ontworpen en wordt in stand gehouden om het gewone volk eronder te houden. Gij zult niet stelen laat dat maar aan de machthebbers over die mogen dat wel, in naam van god!
-
Toch wel frappant dat het over geloof en werkelijkheid gaat en dat Silvia en Nononsens elkaar meteen in de haren vliegen. Dan kunnen we praten over wie de meeste doden op het geweten heeft, God of Satan, maar het is het redetwisten over geloof en werkelijkheid zoals deze twee mensen meteen doen, die delen van de wereld in brand zet. Daar is geen hel voor nodig, verschillen in inzicht blijken keer op keer voldoende, zo ook nu weer.
Hoe dan ook, het is een leerzaam stuk voor iedereen die wat meer over de historie wil weten en daar was het volgens mij ook voor bedoeld. -
@sylvia
mmm... wordt toch wel veel gedacht over hel of gehenna zoals jij aangaf.
Ik dacht gewoon ff kijken in de NBV: "je kunt beter verminkt het leven binnengaan dan in het bezit van twee handen naar de Gehenna te moeten gaan, naar het onblusbare vuur."
Volgens mij zou Jezus dit gezegd hebben - niet de eerste de beste!
Het lijkt of Gehenna dus een wijdere betekenis heeft dan alleen die ashoop waar jij het over had. Met de zoekopdracht gehenna krijg je dan net daarvoor nog zo'n uitspraak: "Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna?" Lijkt me niet zo aannemelijk dat Jezus de Joodse leiders wil bangmaken met de plaatselijke vuilnisverbranding... Toch?
Voor wie zelf ff wil kijken geef ik hier de link:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbe... -
Interessant stuk!
Men name deze passage vond ik leuk: "Wanneer een koning of andersoortige heerser weer eens zo nodig een oorlog moet voeren, staan niet veel mensen te popelen om als slachtvee te fungeren. Veel liever blijft men bij vrouw en kinderen en het rustige leventje in de vertrouwde omgeving. Het vooruitzicht op een paradijselijk oord moest meer mannen over de streep trekken."
Dit zouden alle door geloof gehersenspoelde mannen en vrouwen moeten lezen.
Einde oorlogen. -
GdanskHet Schiereiland Hel (Mierzeja Helska) is een kalme en rustgevende plaats met helder water en witte zandstranden. Hel op aarde dus.
-
Interessant stuk (waarin steeds meer humor aanwezig is), waarop ik toch even wil reageren, evenals op sommige racties erop:
"De ongedeelde sjeool is nog intact tijdens Prediker, ongeveer 250 v.C. Een eeuw later, in het boek Daniel, is de sjeool voor het eerst geen ongedeeld en onveranderlijk dodenrijk meer." (uit het gedeelte Joodse Dodenrijk)
Volgens mijn bijbel is Prediker een zoon van David (Prediker 1 vers 1), die ongeveer 1000 voor Christus koning was over Jeruzalem. Het boek Daniel speelt zich af in de tijd van de Babylonische heerser Nebukadnessar, die een kleine zeshonderd voor Christus leefde. Maar ik geef toe dat de menigen over de exacte jaartallen verdeeld zijn, en best 500 jaar kunnen afwijken.
Het stuk in het algemeen doet mijn geloof over de Hel wellicht wel herzien: Als zelfs de Joodse opvatting over het hiernamaals beinvloed is door invloeden van buitenaf, zal ik mijn oude opvatting erover wel meer aan mensen te danken hebben dan aan God.
Die oude opvatting is op zich wel interessant: Een individu zou na de dood drie mogelijkheden hebben. Het liefst zou je rechtvaardig zijn en Jezus kennen. Je gaat dan direct naar de Zevende Hemel. Van de andere twee groepen doden slapen hun geesten tot het Laatste Oordeel. De slechteriken daarvan komen kort gezegd in de Hel terecht. De goeden, die Jezus echter onvoldoende kenden, mogen in principe naar de 7de hemel, maar kunnen het licht die daar aanwezig is nog niet verdragen. Ze zouden in andere hemelen terechtkomen. (De 3de t/m de 6de, aangezien de eerste Hemel de dampkring is, en de tweede hemel het heelal buiten de aarde, maar ook hier is meer onderscheid mogelijk, met zonnestelstel, Melkweg, de cluster waaron de Melkweg zich bevindt, en het waarneembare universum waaruit we waarschijnlijk nooit kunnen ontsnappen. Er blijven er dan maximaal 2 over, de 7de Hemel en de 6de hemel die de leerschool daarvan is.) Na voldoende geleerd te hebben kunnen ze in de volgende Hemel terecht, totdat ze de Zevende Hemel kunnen verdragen.
Maar in mijn familie (waarin het geloof toch wel overeen stemt) waren de meningen alweer verdeeld: Iemand anders legde bijvoorbeeld een link met de uit de kosmologie bekende Zwarte Gaten. Wel interessant als blijkt dat die Zwarte Gaten een soort toegangspoorten naar een gebied buiten het waarneembare universum blijken te zijn...
"Vanuit de bijbel en de rede heb ik zeven jaar geleden een boek geschreven met daarin -100- bewijzen, mede vanuit / op basis van de Hebreeuwse en Griekse grondtekst van de bijbel, dat er geen hel bestaat zoals kerken die door de eeuwen heen hebben verteld dat het bestaat." (Silvia # 20)
Als je God voor waar aanneemt, kan het inderdaad bewijs zijn. Ik heb het boek niet gelezen, maar kan me voorstellen dat die Poel Des Vuurs uit het Nieuwe Testament een gevolg van een vertaalfout is. Maar wat gebeurt er dan met de slechteriken? Worden ze eerst bestraft, en daarna alsnog toegelaten tot de Hemel?
"Als een gelovige zich OPEN zou stellen voor alle BEWIJZEN, bleef er weinig meer over van het geloof." (whoneedsroads, # 55)
Ik ben gelovig, sta open voor bewijzen, en zie die bewijzen voorlopig alleen nog maar mijn geloof versterken...
"GdanskHet Schiereiland Hel (Mierzeja Helska) is een kalme en rustgevende plaats met helder water en witte zandstranden. Hel op aarde dus." (E.T. #60)
Er stroomt ook een Hel door Nederland, totdat het uitmondt bij Helmond... -
Nu de zaak een wending neemt nog even dit : jodendom, christendom en islam refereren geweldloosheid aan gewelddadige trekjes. "" Joden en christenen"" kennen bijvoorbeeld ook de < milchemet mitzvah">, oorlog > ; een heilige oorlog is een regelrechte opdracht van God, uit de Torah en het Oude testament, een vernietigingsoorlog pur sang. Alle levende wezens toebehorend aan de vijand — mannen, vrouwen, kinderen, vee — dienen te worden gedood; alle materiële bezittingen verbrand. Behalve voorwerpen vervaardigd uit goud, zilver, koper of ijzer. Die worden gevoegd bij de schat van de Heer. Over welke God wordt hier gesproken ? Heilige oorlogen [of jihads] zijn dus in alle 3 godsdiensten terug te vinden
-
" Het is een samenvatting van teksten geschreven door een zekere "Frodo" op het Crosspoint discussieplatform."
noem je dit geloofwaardig ?
kom eens terug als je iemand vind die ook eecht een studie heeft gedaan -
De wereldgodsdiensten preken verdraagzaamheid, maar toch ligt het op veler lippen: religie leidt tot oorlog en ellende.Het staat daar toch echt vermeld. Vooral bij moderne conflicten blijft de rol van God schimmig. Is Hij oorzaak of excuus? -Jahweh [JWH] -God of Allah als krijger, en zijn sterfelijke dienaar als verdelger. Het is de nachtmerrie van elke godvrezende pacifist die meent dat zijn geloof juist liefde en tolerantie predikt. Die duivelse dubbelzinnigheid, de spanning tussen oorlog en vrede, tussen bloedvergieten en onbedaarlijk altruïsme, is eigen aan alle grote religies
-
@ Nitwit -64-
Godsdienst is altijd een excuus, nooit een oorzaak.
Macht is oorzaak en godsdienst een manier om meer macht te verkrijgen -
Redelijk oftopic maar ja wel geweldig :P
het eerste filmpje is op het eind ongeveer hetzelfde als wat nitwit net zegt
George Carlin - Ten Commandments
http://www.youtube.com/watch?v=9CitfTtMIx8
It Seemed So Plausible
http://www.youtube.com/watch?v=-qmglGWMsdk
George Carlin on religion
http://www.youtube.com/watch?v=8uBAPbOWLxc&mode...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
oor E.T. 2 uur 29 minuten geleden
"GdanskHet Schiereiland Hel (Mierzeja Helska) is een kalme en rustgevende plaats met helder water en witte zandstranden. Hel op aarde dus."
ja een van de eerdere betekenis van hel dan wel ja.
Maar voor de christenen is het waarschijnlijk hemel op aarde :P -
@karraar kom eens terug als je iets zinnigs te melden hebt.
-
God heeft er alles aan gedaan om je uit de hel te houden. Hij heeft Jezus gestuurd om voor ons de prijs te betalen voor onze zonden. Dat kun je aanvaarden of niet. Aan God zal het niet liggen. Gods zegen
-
@Woeke; off topic reactie. Dit gaat over de hel.
-
karraar- Het in koelen bloede afmaken van burgers en krijgsgevangenen «met het scherp des zwaards» — in oudtestamentische tijden draaide men er de hand niet voor om. Zeker Jozua niet, de opvolger van Mozes. Had hij in later eeuwen geleefd, dan zou deze leider der Israëlieten zonder enige twijfel voor het gerecht zijn gesleept wegens misdaden tegen de menselijkheid. Ook al handelde hij in opdracht van de Allerhoogste.
-Als kersverse leider van het ‘uitverkoren volk’ trok Jozua de Jordaan over, het beloofde land binnen. Het land van melk en honing. Hij trof er louter doodsbange mensen aan, die gehoord hadden hoe de Israëlieten dwars door de uiteenwijkende Rode Zee trokken, en dat angstaanjagende wonder herhaald zagen toen Jozua en de zijnen de Jordaan overstaken. Bovendien bereikten hen onheilspellende berichten over een bloedbad dat de Israëlieten hadden aangericht onder de Amorieten. Dat volk werd verdelgd omdat zijn koningen de Israëlieten geen vrije doortocht hadden verleend. Het boek Jozua [zie aldaar] leest als het verslag van een moorddadige militaire campagne. Jozua trekt als een dolle stier door het beloofde land om het te ontdoen, zo lijkt het, van de oorspronkelijke bewoners zodat het volk van Israël er onbekommerd kan leven. Met de verovering van Jericho begint wat misschien de eerste etnische schoonmaak in de wereldgeschiedenis is. Alle inwoners worden gedood, en de stad wordt in de as gelegd. Vervolgens verovert Jozua de stad Ai, die hij onderwerpt aan hetzelfde ritueel, zij het dat hij het nog iets verfijnt. Ditmaal wordt de overwonnen koning levend gespiest. Tegen
zonsondergang wordt zijn lijk van de paal genomen en neergekwakt bij de smeulende stadspoort. En zo gaat het door totdat Jozua het beloofde land “Kanaän” stevig in zijn greep heeft. De verhalen uit het oude testament vormen de basis van het geloof van joden, christenen en moslims. «Hoevele geslachten hebben Wij niet verdelgd na Noach!» staat in het zeventiende hoofdstuk van de koran. Tweederde van de wereldbevolking groeit aldus op met oudtestamentische bloedbaden. «Het was niet mijn idee», zou Jozua waarschijnlijk zeggen wanneer hij voor een oorlogstribunaal was gedaagd. «Het was de Heere!» Volgens de heilige schrift verscheen bij Jericho God zelf op het slagveld, in de gedaante van een man met getrokken zwaard in de hand, om uit te leggen hoe de stad te veroveren. -
@JUngle rock.Mijn reactie gaat ook over de hel.
-
@Woeke nee jouw reactie gaat over hoe God je uit de hel wil houden, dit bericht gaat erover hoe de hel zelf in elkaar zit. Wat gebeurt er in de hel, is het er warm of koud, donker of licht etc.
-
Als je wil weten hoe de hel klinkt moet je deze link maar eens gaan beluisteren....tenminste als je het durft.
http://www.tentmaker.org/audio/hellscreams.mp3
Deze geluidsopname is gemaakt door Russen die aan het boren waren in Syberie.
http://www.tentmaker.org/what/HellArticles/dril...
Spooky hoor..hahahaha.... -
@Nocturnal ja had ik al eens gehoord. Interessant ja.
-
@ Silvia
Dat krijg je met mensen zoals jij.
Zodra je kennis over de Islam hebt en jouw leugens onderuit haalt dan ben je gelijk of een 'Achmed' of verwijt de pot dat de ketel zwart ziet door je te beschuldigen van weinig niveau. Wat dan tevens gebruikt word als excuus om de discussie te ontlopen.
Lijkt me duidelijk dat jouw kortzichtige reactie en wegloperij duidelijk getuigt van weinig niveau noch kennis om de discussie aan te gaan.
'Ik ben daar geweest o.a. in het kader van islamitische studies." Dit getuigt voor mij nog niet als bewijs dat jij kennis van de islam bezit.
Ik heb ook in Egytpe gestudeerd en rondgereisd maar dat wil nog niet zeggen dat ik een islamgeleerde bent.
En ik vind het ook zeer frappant dat iemand rondreist in het M-O voor haar 'islamitische studies' terwijl ze er zo 'En ik heb echt en oprecht geen enkel respect voor de koran noch de islam' over denkt? -
@ Jungle Rock:
"Eeuwenlang heeft de kerk de nadruk gelegd op een god die dol is op barbecuen en die met een bijna satanisch genoegen talrijke mensen na hun dood promoveerde tot brandstof voor de hel."
Ik wou even hierop reageren omdat God niet dol is op barbequen. Zie mijn eerste reactie.
Woeke -
@Woeke ah jij reageert op 1 zin. Dan nog blijft het apart dat er mensen zijn die kennelijk denken dat God de mensen, die niet doen wat God wil, voor eeuwig wil braden, grillen en frituren. Jij denkt er misschien ook wel zo over.
Het gaat nu dus even over de categorie mensen in de hel. Ook in het citaat waar jij op reageert, en toch reageer je daar niet op. -
@Jungle Rock
Trouwens, in de tijd van het OT ging iedereen naar het dodenrijk waar een gedeelte voor de rechtvaardigen was en een gedeelte voor de ongelovigen. Dit kun je terugzien in de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke man. Sinds de komst van Jezus gaan de gestorven gelovigen rechtstreeks naar God en gaan de ongelovigen nog steeds naar het dodenrijk (Hades), wat volgens de bijbel in het binnenste van de aarde is. Jezus zei het zelf ook en in het OT zijn daar meerdere aanwijzingen voor. Als de hel nu al bestaat is hij nog leeg. Volgens Openbaring worden eerst de antichrist en de valse profeet in hel geworpen en daarna satan. Dan pas het dodenrijk en alle nog levende ongelovigen.
Ik kan alle schriftgedeelten hierover plaatsen als je dat wilt. -
Ik reageerde op de hoofdzin bovenaan ja. Ik heb net even dat stuk snel doorgenomen.
-
Nou ik wil helemaal niet de hemel , wan dar zitten te Colijns Mussulinies, Trumanen enz.
-
@Jungle Rock
Mooi artikel, geeft weer extra stof tot nadenken, wat betreft hetgeen er allemaal verzonnen is om mensen bang te maken en te onderdrukken enzo...
Een stem van mij! -
Niemand kan ooit bewijzen dat God, Satan, De Hemel, De Hel en Jezus niet bestaan. Al deze begrippen zijn niet werkelijk, niet feitelijk en halen alleen kracht uit het onvoorwaardelijke geloof des persoons. Niemand kan ooit bewijzen dat een gelovige niet gelooft, want de gelovige gelooft, dus is het een persoonlijke waarheid.
Je schept je eigen werkelijkheid. Je kan niet naar de hemel gaan als je niet in de hemel gelooft. Je kan niet naar de hel gaan als niet in de hel gelooft. Wat is jouw keuze?
Wat maakt het uit of je je ziel aan een denkbeeldige Satan of een denkbeeldige God verkoopt? In beide gevallen geef je je zelfbeschikking uit handen aan de vertegenwoordigers van deze iconen. De machtige kerk, marketeer van zowel de hemel als de hel.
De enige ware zonde is het verloochenen van je eigen ziel door haar ware kracht te ontkennen. Dit is wat de moderne christenen, en anderen gelovigen, doen. De ware boodschap is verzwolgen door het beest en het beest wordt aanbeden omdat het zegt de ware boodschap te bezitten. -
Want daar zitten de Colijns enz
-
@vrijdenker
Bewijzen dat de hel niet bestaat?Pak een schep en ga maar graven, als je de hel tegen komt laat het me maar even weten,dan kom ik even kijken! -
Goed lezen comas....
-
Subject: Hell - Explained by a chemistry student
The following is an actual question given on a University of Washington
mid-term. The answer by one student was so "profound" that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well :
Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)? Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant. One student, however, wrote the following: First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving. As for how many souls are entering Hell, let's look at the different religions that exist in the world today. Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell. With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.
This gives two possibilities:
1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.
2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in >>Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over. So which is it? If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, "It will be a cold day in Hell before I sleep with you," and take into account the fact that I slept with her last night, then number two must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over. The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct...... leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting "Oh my God, Oh my God, Oh my God."
THIS STUDENT RECEIVED THE ONLY "A" IN THE COURSE! -
EEh oh ja. :-)
-
@vrijdenker
Ben nog niet zo goed wakker geloof ik.... -
@Woeke geloof jij dat in dat dodenrijk de ongelovigen voor eeuwig zullen branden?
-
Kijk dat is wat je noemt een goed gevoel voor humor!!
-
@Jungle Rock
Ik geloof dat de ongelovigen voor eeuwig van God worden afgescheiden. Het dodenrijk is tijdelijk en de bewoners belanden uiteindelijk in de hel ja..sorry.. -
Woeke: geloof jij ook dat deze bewoners voor eeuwig zullen branden in vuur? Letterlijk?
-
@ Vrijdenker
Wat maakt het uit of je je ziel aan een denkbeeldige Satan of een denkbeeldige God verkoopt? In beide gevallen geef je je zelfbeschikking uit handen aan de vertegenwoordigers van deze iconen. De machtige kerk, marketeer van zowel de hemel als de hel.
Mm..je hebt een beetje een middeleeuws idee over de kerk geloof ik. 'DE KERK' bestaat uit alle wedergeboren christenen. Jij hebt het hier over een aardig middeleeuwse voorstelling van de RK. -
@Woeke
"...en de bewoners belanden uiteindelijk in de hel ja..sorry.."
Je hoeft je niet te verontschuldigen in iets waarin je gelooft. Zolang de ander het niet gelooft zal het hem/haar toch niet kunnen deren. Jouw geloof in de hel is met recht *jouw* hel.
Reactie #83 is leuk om eens te lezen, als je engels goed genoeg is. Het bewijst dat iedereen naar de hel gaat want als alle ongelovigen naar de hel gaan en er meer dan één religie in de wereld is die dat verkondigd, en dat is zo, dan gaat dus iedereen naar de hel want niemand belijdt meer dan één religie.
Sterker nog, als je christen bent dan kom je misschien niet in de christelijke hel maar wel in de islamitische en joodse hel. Je gaat het nog druk krijgen na je dood... :-) -
@ Vrijdenker.
In de bijbel staat o.a over de hel:
...de worm die aan hen knaagt zal niet sterven, en het vuur waarin ze branden zal niet doven...Jesaja 66:24
Ik weet niet hoe letterlijk ik dat moet zien maar ik zie de hel vooral als een plaats van volstrekte Godsverlatendheid, eenzaamheid, frustratie...enz...ik geloof niet in een middeleeuwse bakoven waar rode mannetjes met hooivorken in je kont prikken enzo... -
@Woeke: waarom geloof je niet in het vuur?
-
HERSTEL: sorry, mijn vorige reactie was gericht aan Jungle Rock
-
@ Jungle Rock. Dat zeg ik niet. Ik weet alleen niet hoe letterlijk ik dat moet zien.
-
Ik bedoel met "vuur" in 96 "dat ongelovigen lettelijk zullen branden in vuur".
-
Ok dan geen lettelijk vuur, maar toch wel degelijk een eeuwigdurende kwelling en marteling? Als straf?
Toch? -
@ Jungle Rock: Ja
-
Woeke
Het is logisch dat men een middeleeuws beeld heeft van de kerk.Het hele gebeuren is immers verzonnen voor de middeleeuwen en tijdens de middeleeuwen er nog even goed ingestampt... -
@Woeke: vind je dat geen onvoorstelbaar zware straf?
-
@Woeke: ik bedoel vind je het geen VEEL te zware straf voor ongelovigen? Eeuwig martelen en kwellen?
-
@ Jungle Rock.
Kijk, het gaat erom dat God rechtvaardig moet zijn en geen zonde in zijn nabijheid kan toestaan omdat hij zelf heilig is. Doordat Hij de zonden van heel de wereld op Jezus heeft geladen is het mogelijk geworden om vrij gesproken te worden van die straf.
Als je Jezus aanneemt is aan Gods eis voldaan omdat Jezus jou straf heeft gedragen en wordt je op grond daarvan rechtvaardig verklaard en ziet God je niet meer als zondaar. Als je zonder Jezus sterft ben je voor God een zondaar en kun je niet bij Hem zijn, hoe graag God dat ook zou willen. Hij kan dan niet anders meer. -
Even een objectieve overpeinzing, er wordt hier veel gepraat over hemel, hel en voorgeborchte. Laten we voor het gemak rekenen van het jaar 0. Hoeveel mensen sterven er jaarlijks op de wereld? Hoeveel kinderen worden er jaarlijks geboren? Als deze menssen allemaal "wachtten" op de dag des oordeels en een nieuwe wereld, hoe groot moet die wereld dan zijn? 10x de aarde, 100x de aarde? 1000x de aarde? En dan leven we allemaal vredig met elkaar in ons eigen hutje op de hei? Of gaan we weer hokken in Metropolen?
-
@Woeke
"Mm..je hebt een beetje een middeleeuws idee over de kerk geloof ik. 'DE KERK' bestaat uit alle wedergeboren christenen. Jij hebt het hier over een aardig middeleeuwse voorstelling van de RK."
Het is de RK kerk die de bijbel (het Nieuwe Testament) heeft geschreven en continue heeft aangepast naar diens eigen politieke verborgen agenda. We zijn dan wel de middeleeuwen gepasseerd gelukkig maar de bijbel die deze donkere tijden heeft voortgebracht hebben we nog steeds niet afgezworen. Ook de protestantse bijbel is gebaseerd op een (bijzonder slechte vertaling) van de RK bijbel. Tot op de dag van vandaag worden er nog steeds aanpassingen gedaan in de bijbel om deze een meer harmonischer geheel te geven. Zoals recentelijk in 2004 bij de nieuwe statenvertaling.
De rooms katholieke kerk bestaat nog steeds en is nog machtiger dan duizend jaar geleden. De protestanten hebben zich daar van los gemaakt na de Verlichting maar omdat ze daarmee verstoken waren van de kerkelijke rituelen en symboliek zijn ze als compensatie de bijbel letterlijk gaan nemen..... en dan met name het Jezus verhaal dat door de rooms katholieke kerk in het jaar 367 is samengesteld tijdens een kerkelijke vergadering.
Bijbelwetenschap (de feiten) en kerk en geloof staan mijlenver van elkaar af, helaas. Er is ook moeilijk een weg terug en de gelovige wil vaak niets liever dan blijven geloven ook al is hetgeen dat gelooft wordt bewijsbaar onjuist. Men wil het gewoon niet weten en de kerk (welke kerk dan ook) verbind zijn bestaansrecht daaraan. -
Dat is geen antwoord op 104. Ik snap best dat God teleurgesteld is en de ongelovigen niet bij zich wil hebben, maar waarom moeten deze ongelovigen dan voor eeuwig worden gemarteld en gekweld? Dat gaat er bij mij niet in.
-
@ Iedereen. Ik ga offline, ik moet weg. Ik ga vanavond weer hier kijken. Gegroet
-
en 108 was @Woeke
-
@ Vrijdenker.
De bijbel zoals wij hem nu kennen bestond al toen Constantijn de Grote christen werd. Constantijn de Grote was de stichter van de RK-kerk.
Jezus zelf citeerde al uit het OT en was toen al klaar in zijn huidige vorm. (Thora ed)
Het NT is apostolisch. Daar heeft de RK niets mee te maken.
Nogmaals:
@ Iedereen. Ik ga offline, ik moet weg. Ik ga vanavond weer hier kijken. Gegroet -
De hel: Een synoniem voor een aarde vol gelovigen.
Beter kan je het niet omschrijven lijkt me. -
"Hel" - ook als het zinnebeeldig opgevat kan worden, als een plaats waar men zich bewust wordt van kansen die niet aangegrepen werden, is al afschrikwekkend genoeg.
Okay, dat is ontheologisch hardop gedacht, maar volgens mijn bijbelkennis ligt het er toch ook weer niet zó ver naast.
Hoe dan ook, wat mij betreft mogen ze dit op mijn grafsteen zetten:
"Wie naar mijn woorden luistert en gelooft in hem die mij heeft gezonden,
heeft eeuwig leven. Hij zal niet worden geoordeeld,
hij is van de dood overgegaan naar het leven"
(Jezus, in het Johannesevangelie 5:24) -
* verwijderd door de redactie *
-
Nee geen spam voor God aub.
On topic blijven. De hel. Silvia: gelooof jij dat ongelovigen voor eeuwig zullen worden gemarteld en gekweld in de hel? Met of zonder vuur? -
Dank voor die verwijzing, die site ken ik ook al een poos en die geeft recht toe recht aan zonder omwegen een heel stuk duidelijkheid. Maar ik begrijp nu waarom kerken die site zo afkraken.
-
@105
"Als je zonder Jezus sterft ben je voor God een zondaar en kun je niet bij Hem zijn, hoe graag God dat ook zou willen. Hij kan dan niet anders meer."
nu loop je je zelf toch aardig tegen te spreken. en mijn filmpje tebewijzen...
hij is almachtig maar hij kan dan niet anders meer. vreemd ik moet het woord almachtig dan maar is opnieuw opzoeken -.-
"if you dont believe in him he wants you to burn and suffer and cry, but HE loves you ! "
( zo ongeveer )
George Carlin on religion
http://www.youtube.com/watch?v=8uBAPbOWLxc&mode...
Alleen ik begin steeds meer en meer tegeloven dat mijn hel jullie hemel is.
Dus kom ik toch nog op bezoek =)
@silvia 114
sorry ik heb er opgekeken maar toen moest ik opeeens heeel erg nodig braken.
@Limbabwees
heheh ja zo kan je het ook zeggen :) -
www.goedbericht.nl;de hel van internet...
-
Toch wil ik nog graag even reageren op het verwijt ivb met mijn reizen naar vele islamitische landen. Ik ben daar geweest heus niet als toeriste, een reisje naar Turkije daargelaten. Maar ik heb met eigen ogen de verminkingen de martelmethodes gezien, de galgen en zij het van veraf en vermomd een executie met het zwaard. Allemaal in naam van die allah, die woestijngod.Ik ben in Jordanie in een gevangenis geweest op bezoek bij iemand, een smeriger en mensontwaardiger hok kun je je niet voorstellen, en dat was slechts de spreekkamer, want verder mocht ik niet komen. In Irak heb ik gesproken met slachtoffers van de sharia die gevlucht waren uit Iran. In Pakistan heb ik gesproken met vrouwen die als meisje verkracht waren en de doodstraf ternauwernood waren ontlopen, omdat ze verd....verkracht waren.! In Egypte heb ik de verminkingen gezien van meisjes en vrouwen die daardoor nimmer meer ook maar enig genot kunnen hebben van hun vrouw zijn en geworden zijn tot barende broedmachines.
Kom me aub nooit meer aan met die barmhartige en grootse god genaamd allah, een van de 360 afgoden die werden vereerd te Mekka alvorens ene Mohammed die god uitkoos als zijnde de oppergod, liever gezegd in hun termonologie de enige, de ware. -
Aan Jungle Rock, neen natuurlijk geloof ik dat niet. Hoe kan een liefdevolle God EEUWIG straffen voor iets wat je in DE TIJD, op een moment dan ook nog 'ns uitgevreten hebt?
Alleen al de logica ontbreekt in deze toch kerkelijke prediking, want dat is de boodschap!
Welke rechtvaardigheid is daaraan te ontlenen? Geen!
Voor wat betreft de PARBEL van de rijke man en de arme Lazerus, verwijs ik toch weer naar de perfecte uitleg op de reeds eerder aangehaalde site: www.goedbericht.nl
Flauw he? Maar het bespaart mij een kwartier tikken! -
De hel is op aarde, gecreeerd door ons zelf. als je sterft en je verliest je lichaam is er nix of niemand die jou kan martelen of kan laten branden in de hel.(ik) Denk, eerder anders om, als je slecht geleefd hebt moet je weer terug naar de hel(aarde). Dus, doe je best om hier weg te blijven door balance te vinden en goed te doen ! (hoop ik)
peace ! ;) -
@silvia - ik ben het met u eens. in Amerika gebeurd het een stuk cleaner, en een schonen cel ook nog. wel wat lang wachten ervoor en ook tijdens de executie gaat er wel eens iets fout. christenen doen het anders.
-
@smokingjoker: Nou, ik kom hier dolgraag terug, ik kan niet wachten om te kijken wat de toekomst voor ons brengt. Wat ik dus wil zeggen, het verschilt dus per persoon ;-)
-
@ info. Ik noem dat overigens " naamchristenen" waar ik dus niet mee geidentificeerd wil worden. Maar je hebt gelijk het Amerikaanse justitiesysteem is meer dan walgelijk, onmenselijk en in en in corrupt. Die zichzelf christen noemende mensen hebben vooralsnog weinig, verdraaid weinig van de boodschap begrepen, laat staan van de genade, en zijn in wezen slechts religieus, meer niet. Alleen het laagje beschaving wat ze met zich mee dragen voorkomt tenminste gruwelijke excessen, maar dat helaas ook niet altijd.
-
Vraag iedereen om nog eens 'ONS laatste avondmaal' te bekijken.....En probeer er een iets andere setting aan te geven. Dan weet je dat het GEN-iaal is!
En is deze discussie TOTAAL ZINLOOS (Dat is het eigenlijk al 2000 jaar...haha. En is niet voor niets:))
Maar ja....'hoopje wan' wil toch lekker eromheen draaien. Vreemde denken toch altijd. -
@ Silvia
Als het jou als ex-theologie studente nog steeds niet duidelijk is dat mensen al eeuwen lang misdaden hebben verricht in naam van God/Allah/Jaweh enz terwijl het gewoon om macht en eigenbelang ging, maar het een makkelijke manier was om de mensen achter zich te krijgen dan ben jij dus echt zeer kortzichtig.
En dat jij rondreisjes in dictatoriale landen in het Midden-Oosten koppelt aan een geloof omdat het grote deel hun cultuur koppelt aan hun religie terwijl de meesten geen verstand hebben noch fatsoenlijk kunnen lezen en schrijven dan getuigd dat weer van weinig inzicht.
Maar mensen die dit 'En ik heb echt en oprecht geen enkel respect voor de koran noch de islam' zeggen zullen alles wat ze tegenkomen en negatief gebruikt kan worden tegen islam als 'feiten' zien die hun denkwijze onderbouwen.
Zeer jammer en diep triest en stemt mij droevig. -
@Woeke
"De bijbel zoals wij hem nu kennen bestond al toen Constantijn de Grote christen werd. Constantijn de Grote was de stichter van de RK-kerk."
Pertinent onjuist. Elke theoloog, historicus of bijbelwetenschapper kan je vertellen dat het Nieuwe Testament pas vanaf 367 vorm kreeg door de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius. Constantijn was keizer vanaf 308 en stierf in 337. Het Oude Testament is de oorspronkelijk Joodse bijbel en daar is inderdaad weinig aan geknoeid.
De bijbel, en dan met name het Nieuwe Testament is in de duizend jaren daarop veelvuldig aangepast, vertaald, aangepast en weer vertaald etc. Bijbelwetenschappers hebben tussen een bijbel uit de vijfde eeuw en een bijbel uit de zevende eeuw ruim 14800 verschillen aangetroffen waarvan velen essentieel zijn voor de algehele beeldvorming van het christendom. Zelfs de Nieuwe Statenvertaling van de Nederlandstalige bijbel is in 2004 nog aangepast door de onderlinge teksten te harmoniseren. Maar nog steeds spreken bepaalde bijbelse teksten elkaar tegen, vooral op het historische vlak.
Toen Constantijn de Grote christen werd waren er honderden evangeliën en andere religieuze geschriften waaruit later een selectie is gemaakt dat de canon van het Nieuwe Testament vormde. Rond die tijd is ook bepaald dat Jezus als (historisch) mens van vlees en bloed beschreven moest worden en tevens goddelijk was.
"Het NT is apostolisch. Daar heeft de RK niets mee te maken."
Dat jij denkt dat het NT door de apostelen is geschreven is kenmerkend voor een gelovige maar strookt helaas niet met de werkelijkheid. De vier geselecteerde evangeliën vinden hun oorsprong op z'n vroegst 70 na chr (Marcus) en laatst 133 na chr (Matteüs). Oorspronkelijk waren ze anoniem en dus naamloos, de latere kerkvaders hebben de namen eraan gekoppeld zoals we die nu kennen. De oudst bewaarde geschriften van deze evangeliën stammen uit de derde eeuw en bevatten verschillende handschriften en toevoegingen (waaronder kanttekeningen) uit latere tijden. Sommige kanttekeningen die door de kopiisten zijn toegevoegd zijn later als onderdeel van de evangeliën in de bijbel verschenen alsof het een onderdeel betreft van de evangelie zelf. -
@Woeke
"Als je zonder Jezus sterft ben je voor God een zondaar en kun je niet bij Hem zijn, hoe graag God dat ook zou willen. Hij kan dan niet anders meer."
Met andere woorden: God is niet almachtig en als je in Jezus gelooft wordt je van al je zonden vergeven en kan je tijdens je leven onbeperkt de beest uithangen.
Het begint me te dagen waarom er zoveel ellende is in de wereld. -
@ silvia
Was je eerste reactie van vandaag een die ook aan mij gericht was, dan kan ik me daar helaas niet in herkennen. Geef nog even een reactie op nr 58 (anders breekt de hel los); grapje ;) -
Er is geen hel. Er is geen hemel.
Als dat van de Sumeriërs en Annakin klopt, is onze historie in ieder geval rijker en ruimer dan de huidige religies en kerken/moskeeen/... ons willen doen geloven.
Ik vind deze link een aardige verzameling aan informatie geven:
http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoordenaar/c...
Het lijkt erop dat er het nodige samengevat is, wat ook terug te vinden is elders. Onder andere op youtube:
http://www.youtube.com/results?search_query=sum...
Als je dan ziet dat er meer is, veel meer. Waarom dan onszelf beperken?
Waarom meelopen in de stroom met de religies en hun claim van de enige waarheid in pacht te hebben? -
@Vrijdenker
"Als je zonder Jezus sterft ben je voor God een zondaar en kun je niet bij Hem zijn, hoe graag God dat ook zou willen. Hij kan dan niet anders meer."
Met andere woorden: God is niet almachtig en als je in Jezus gelooft wordt je van al je zonden vergeven en kan je tijdens je leven onbeperkt de beest uithangen.
Het is niet de bedoeling dat je na je bekering de beest gaat uithangen, dat staat God ook zeker niet toe. Als je zo bezig bent na je bekering is je bekering niet echt. Je kunt idd nog zondigen maar je blijft een mens. Er staan genoeg versen in het nieuwe testament die volharding en heiliging eisen in je nieuw leven. God heeft ons een vrije wil gegeven. Dat heeft niets met zijn almacht te maken. Hij wil dat je uit vrije wil voor hem kiest. Hij is iets te machtig om met robotjes te spelen lijkt mij... -
Woeke, waarom heeft god ons eigelijk een vrije wil gegeven? Of is dat ook eentje van
gods wegen zijn ondoorgrondelijk? (Behalve dan voor de "priesterkaste") -
@Judge. Om voor hem te kiezen uit vrije wil. Hij kan en wil je niet dwingen om van je te houden. Heb je BRUCE ALMIGHTY gezien? Mooi voorbeeld als Jim Carery de liefde probeert af te dwingen...lukt hem niet...zo zit het precies met God.
-
@ Woeke.Maar als je dan voor hem kunt kiezen uit vrije wil zeg je, wat is er dan nog zo vrij aan die keuze?
-
@ Judge.
Nou, je kunt voor hem kiezen of niet voor hem kiezen. je hebt Jezus nodig om bij de Vader te komen. Niet kiezen is ook een keuze in dit geval.
Johannes 14:6 Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. -
@ Judge.
Nou, je kunt voor hem kiezen of niet voor hem kiezen. je hebt Jezus nodig om bij de Vader te komen. Niet kiezen is ook een keuze in dit geval.
Johannes 14:6 Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. -
@ Judge.
Nou, je kunt voor hem kiezen of niet voor hem kiezen. je hebt Jezus nodig om bij de Vader te komen. Niet kiezen is ook een keuze in dit geval.
Johannes 14:6 Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. -
"Hij is iets te machtig om met robotjes te spelen lijkt mij..."
Waarom gedragen die gelovigen extremisten zich dan zo allemaal.....
is dat een geheime organisatie om jullie eigen god tezieken ?
interessant erg interessant :-) -
@ Woeke, een gemanipuleerde keuze dus, Als je niet kiest voor god, kom je dus ook niet in de hemel. Hoezo vrijheid van keuze?
-
oops iets te vaak geklikt omdat hij een soort van vastliep....foutje..
-
# 140 maakt nie uit...:-)
-
@ Judge. Waarom gemanipuleerd? God heeft het uiterste gedaan om jou uit de hel te houden. Als je dat afwijst, ja...dat is dan jou keuze. God wil niet dat je naar de hel gaat maar hij dwingt je niet om voor hem te kiezen. Zoveel houd hij van je.
-
@ Teutates. Wat voor beeld heb jij van christenen? Ben ik benieuwd naar. Het is helaas zo dat er groepen christenen zijn die niet echt een visitekaartje zijn voor het geheel. Niet om ze te veroordelen ofzo maar het is zo jammer naar de wereld toe.
-
Woeke, jammer, dat is dan wel een richtings verkeer want ik hou helemaal niet van god
Laatst nog; verliest een kennis zijn kindje van 5 omdat de buurman niet uitkeek op de afrit van zijn huis.
De kennis zegt, Het was de bedoeling van god (!?!)
Nouweh ,zulke goden mag je mij stoppen waar de zon nooit schijnt, iets zinloozer kan ik tenminste niet bedenken. -
@ Judge. Dat vind ik dus ontzettende bull-shit. Dat kan en is niet de bedoeling van God. Echt niet. Ik begrijp ook niet dat mensen dat zeggen.
-
. Beetje rare zin zie ik nu. Maar je begrijpt hem hoop ik wel.
-
Woeke, maar waarom gebeurd het dat wel? Omdat de buurman een vrije wil had misschien? Of omdat god niet bij machte was om het niet te laten gebeuren?
Of misschien interesseerd het god eigelijk geen ene moer wat hier op aarde gebeurd, en dat lijkt me de meest logiese verklaring. Uiteindelijk hebben we ook al een jaartje of 2000 nix meer van die beste man gehoord. Trek je conclusies... -
Waarom moeten we per se geloven en waarom kan God zich niet gewoon even laten zien.
Ja sorry voor die domme vraag maar dat krijg je met dat off topic gelul ik dacht hier gewoon even man to man over de hel te kunnen praten en ja hoor daar gaan ze weer verder over God. -
@jungle...lol.. Vond het anders helemaal geen domme vraag..
-
@ Judge.
Vergeet niet dat door de zondeval heel de oorspronkelijke schepping in verval is geraakt. De relatie God-mens is stukgegaan. Alles is stukgegaan. Vandaar alle ellende, kwaad, rampen enz..enz..Door de komst van Jezus is het weer mogelijk de relatie met God te herstellen. God zal uiteindelijk alles vernieuwen.
Aan deze wereld met al zijn ellende komt Godzijdank een einde.
Wat ik wil zeggen is dit: God haat de zonde, God haat het als mensen ziek worden, God haat het als kleine kinderen dood worden gereden. Mensen hebben altijd de neiging God de schuld te geven maar we doen het uiteindelijk allemaal zelf.
Ik geloof wel dat God uiteindelijk alles ten goede gebruikt. -
@ Jungle Rock.
Sorry man maar als je een topic over de hel start komt je toch bij God uit. Ik praat en vertel graag over God dus... -
Maar ik wens jullie een goede nacht. K ga ff andere dingen doen. Laterzz
-
Ok vertel dan eens waarom ie dat irritante spelletje speelt dat je per se iets moet geloven waar van 0 bewijs bestaat om eeuwig gelukkig te worden, terwijl als je een beetje gezond verstand hebt en een beetje sceptisch in het leven staat en je niet van plan bent om je zonder meer van alles op de mouw te laten spelden, je kennelijk een eeuwigdurende marteling en kwelling hebt verdiend?
-
Not so fast
-
@Woeke, eerst wil ik je complimenteren omdat je steeds netjes antwoord geeft op mijn vragen..
Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt..Maar goed jij bent niet verantwoordelijk voor je mede christenen.
Ik heb nog een vraag voor je..Ik hoop dat je het niet afdoet als on-wijs..
Zoals je weet heeft god de mens naar zijn evenbeeld geschapen...
Als dat zo is..waarom heeft god dan een navel?
Heeft ie dan soms een moeder? ja van jezus weet ik het, Maar god? En als dat zo is, waarom horen we daar dan nooit wat van? -
@ Judge. Thanx Judge, ik doe m'n best :-)
Dat God heeft ons naar zijn evenbeeld geschapen wil nog niet zeggen dat God er zo uitziet als ons. God is geest. God is mens geworden in Jezus, dat wel ja en toen had ie zeker een navel. Maar geschapen naar zijn evenbeeld wil eigenlijk zeggen dat wij zijn karakter hebben (alleen niet in zijn omvang) en kunnen, denken, beslissen, liefhebben, dingen kunnen verzinnen en vul zelf alles maar in. Pff, lastige maar hele goeie vraag trouwens :-)
Volgens de bijbel is God de alpha en de omega en is hij ongeschapen. Hij heeft dus geen begin of einde en was er altijd al. Hij staat ook buiten de tijd en boven onze dimensie. Het klinkt wat bizar allemaal en dat begrijp ik. Ik snap het zelf ook niet allemaal, daar is hij te groot voor.
Ik kan God niet doorgonden met mijn beperkte mensenknarretje. Ik hoop dat ik zo een goed antwoord heb gegeven... -
@ Jungle Rock.
k vertel dan eens waarom ie dat irritante spelletje speelt dat je per se iets moet geloven waar van 0 bewijs bestaat om eeuwig gelukkig te worden, terwijl als je een beetje gezond verstand hebt en een beetje sceptisch in het leven staat en je niet van plan bent om je zonder meer van alles op de mouw te laten spelden, je kennelijk een eeuwigdurende marteling en kwelling hebt verdiend?
Als je al mijn reacties even rustig terugleest heb je het antwoord op deze vraag! -
@Woeke: als het zo makkelijk is dan moet je mijn vraag die uit 1 zin bestaat ook met 1 zin maar even voor mij beantwoorden. 2 mag ook. Als het niet te veel moeite is.
Bedankt. -
@Woeke
"Wat ik wil zeggen is dit: God haat de zonde, God haat het als mensen ziek worden, God haat het als kleine kinderen dood worden gereden. Mensen hebben altijd de neiging God de schuld te geven maar we doen het uiteindelijk allemaal zelf."
Deze meneer (of is God vrouwelijk?) haat wel erg veel dingen. Waarom is het nodig om te *geloven*? Als iemand niet gelooft en hij/zij leeft een goed en eerlijk leven, komt hij/zij dan toch in de hel? Als je nee zegt dan is het geloven in God overbodig, als je ja zegt dan is God onrechtvaardig en heeft een lager moraal dan de mens.
En als we het uiteindelijk toch allemaal zelf doen, dan moeten we het ook allemaal zelf oplossen en lijkt het mij dat het geloven in een God ons er juist van weerhoud om goed te leven. Als we de verantwoordelijkheid niet kunnen leggen bij een God, dan moeten we deze zelf nemen.
Denk je niet dat de oorspronkelijke boodschap was dat je zelf God *bent*? Met andere woorden, zelf je eigen werkelijkheid schept. -
"ik dacht hier gewoon even man to man over de hel te kunnen praten en ja hoor daar gaan ze weer verder over God."
sorry :( nou dan ga ik weer eventjes een stukje on topic komen voordat ik weer afdwaal en blijf toch bij het christendom: Beter goed gejat als slecht verzonnen =)
"door Woeke 10 uur 39 minuten geleden
@ Teutates. Wat voor beeld heb jij van christenen?"
dit moet ik je schuldig blijven want dat beeld verandert telkens dus eer dat ij dit leest is het alweer verandert.en daarbij heb ik ook nog verschillende beeld per naar mijn bekende groeperingen van het christendom
"Het is helaas zo dat er groepen christenen zijn die niet echt een visitekaartje zijn voor het geheel. Niet om ze te veroordelen ofzo maar het is zo jammer naar de wereld toe."
lezen is ook een kunst "extremisten" had ik er ook bij staan.
sommige van die "groepen" zou ik het liefst van een afgrond afduwen of deprogrammeren. dat is het humaanste voor de mensheid
maar ja dan zou ik een van mijn eigen leef regels overtreden ( tenminste met die afgrond )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28le...
nu niet meteen weer woorden die ik niet zeg in mijn mond leggen dus zeg ik het belangrijke woord maar weer lees vooral dit woord : SOMMIGE
En als ik perse uit een geloof zou moeten kiezen dan nou ik voor een natuur geloof kiezen :P
@Vrijdenker
"Deze meneer (of is God vrouwelijk?) haat wel erg veel dingen. Waarom is het nodig om te *geloven*? Als iemand niet gelooft en hij/zij leeft een goed en eerlijk leven, komt hij/zij dan toch in de hel? Als je nee zegt dan is het geloven in God overbodig, als je ja zegt dan is God onrechtvaardig en heeft een lager moraal dan de mens. "
Hele goede opmerking een + =) -
al die bij elkaar bedachte meningen,wat zijn wij toch met z'n allen zielige mensjes.
Als we het houden bij genesis 1 En Gods Geest zweeft over de wereld ben je klaar. -
sure
-
deze al gezien??
http://www.godtube.com/view_video.php?viewkey=1... -
@duppy
"...his personal relationship with jesus christ "
ik dacht dat homo zijn niet mocht van het christendom ? :P
en ten tweede gatveredamme wat zielig dat er zulke domme mensen zijn.......
"@ merel 19 uur 50 minuten geleden
al die bij elkaar bedachte meningen,wat zijn wij toch met z'n allen zielige mensjes.
Als we het houden bij genesis 1 En Gods Geest zweeft over de wereld ben je klaar. "
en wat als we het nou houden bij geen geloof... veel makkelijker kan het geloof ook niet misbruikt worden veel makkelijker..... -
@Duppy: geweldig
-
@ Teutates
"personal relationship"
Hmm... Ofwel jij hebt geen persoonlijke relaties met anderen - lijkt me erg eenzaam - of je hebt kennelijk sex met de relaties die jij onderhoudt met anderen. Bedoel je het echt zo?
@ jungle rock
Wat is er zo geweldig aan zo'n video? Ik heb het niet kunnen ontdekken! -
De hel voor simpele zielen????
Diep van binnen weten jullie maar al te goed dat de hel bestaat.
Maar jullie willen er perse pas achterkomen wanneer jullie doodgaan.
Vooral eigenwijs zijn hoor.....dat ik echt heel slim!!!!!!!!! -
@cross
"Diep van binnen weten jullie maar al te goed dat de hel bestaat.
Maar jullie willen er perse pas achterkomen wanneer jullie doodgaan. "
Diep van binnen weten jullie maar al te goed dat de hel en god niet bestaat
Maar jullie willen er perse pas achter komen wanneer jullie doodgaan.
"Vooral eigenwijs zijn hoor.....dat ik echt heel slim!!!!!!!!!"
nederlands jij praat al kan ?
Vooral eigenwijs zijn hoor.....dat vind ik echt heel slim!!!!!!!!! -
@ duppy
"Hmm... Ofwel jij hebt geen persoonlijke relaties met anderen - lijkt me erg eenzaam - of je hebt kennelijk sex met de relaties die jij onderhoudt met anderen. Bedoel je het echt zo?
"
Nee niet echt.
ik doelde er meer op dat het in die video bijna op leek of dat jezus hetzelfde was als een nieuw vriendinnetje wat je perse je vrienden moet vertellen...zo kwam het naar mijn gevoel tenminste over.
en is overtreding met deze christelijke regel "Thou shall keep thine religion to thyself."
( die niet bestaat in het christendom helaas en die trouwens ook wel in sommige andere geloven ook mag worden toegevoegd ) -
@Teutates,
Ja hoor ik spreek goed Nederlands, een typefoutje is menselijk he.....
En gelukkig ervaar ik ontzettend goed dat God bestaat.
Ik kan je zo een aantal bewijzen noemen.
Ten eerste:
Heb je wel eens gehoord van de ark van Noach?
Goed! Het ontwerp van deze ark 4000 jaar geleden, dat Noach van God had doorgekregen bleek in deze eeuw wetenschappelijk het beste ontwerp voor een schip.
Een zeewaardig schip welteverstaan.
Ten tweede:
Heb je wel eens gehoord van de wetten die God 3000 jaar terug gaf aan Mozes op de berg Horeb in de Sinai woestijn?
Goed! Deze wetten waaronder reinheidswetten bleken door de eeuwen zo goed te werken voor het Joodse volk dat ze zonder ziek te worden onder andere de zwarte dood overleefden in de Middeleeuwen.
Deze ziekte roeide toen ongeveer twee derde van de Europeanen uit.
De Joden kregen de schuld omdat zij bleven leven.
Maar ja...de Middeleeuwers waren ook wat kortzichtig.
Al hadden ze naar Gods wetten geleefd hadden ze er een stuk beter uit kunnen komen.
En dan heb ik het nog niet over al die goede dingen die God geeft als je hem wilt dienen.
Het belangrijkste van alles. -
"Deze wetten waaronder reinheidswetten bleken door de eeuwen zo goed te werken voor het Joodse volk dat ze zonder ziek te worden onder andere de zwarte dood overleefden in de Middeleeuwen. "
ja of ze hadden betere genen of immuunsysteem of hygiene want niet iedereen is 1 2 3 kwetsbaar daar voor..
"Het ontwerp van deze ark 4000 jaar geleden"
Inteelt weet je ook wat dat is... -
Teutates,
Ben je er wel helemaal bij.
Ze hadden zeker een betere hygiene, dat zeg ik steeds.
En de wetten waarin die hygiene regels worden beschreven staan in de Bijbel.
En die wetten hebben de Joden en christenen van God gekregen.
Wat bedoel je nu met inteel?????? Wees eens duidelijk man, denk na voor je iets typet -
Teutates,
Ik vind jou eng..........zeeeeerr engggg...... -
Ik durf te wedden dat die cross zondig genoeg is om zelf eeuwig te branden.
-
@jungle rock, daar hoef je niet om te wedden.
Dat is een feit. -
mag ik even de vrijheid nemen om als scheidsrechter op te treden?
cross waarom preek je zo? luisteren scoort doorgaans beter!
teutates: waarom ga je niet meer serieus in op wat cross te zeggen heeft? Geloven hoeft toch niet, maar waarom niet eerlijk ergens over praten?
Stijgers in Algemeen
Pim Fortuyn Interview (28-01-2002)
In de archieven vond VPRO recent een nooit...
2 uur 53 minuten geleden door j0piter
Tegenlicht: Groen Goud
Al meer dan 15 jaar is de cameraman en...
2 uur 59 minuten geleden door Branislav
Seksueel misbruik in de kerk: De dominee...
De Vijfde Dag onderzocht het seksueel...
4 uur 32 minuten geleden door Branislav
32 kinderen omgekomen bij bloedbad Syrië
Een enorm bloedbad in de Syrische stad...
5 uur 4 minuten geleden door Nieuwsview
Best gewaardeerd
Amerikaanse soldaten van Irak/Afghanistan...
Het word serieus, er vind een ware...
3 dagen geleden door hotwing
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
2 dagen geleden door turtle63
Hoe democratisch is D66 eigenlijk nog?
‘Hij heeft een stemming gekregen, daar moet...
4 dagen geleden door Moskowfiets
Hackers Anonymous leggen website NAVO plat
De bekende hackersgroep Anonymous zegt de...
6 dagen geleden door g.zeur


