De nieuwe machthebbers in Libië gaan de wetgeving in het Noord-Afrikaanse land in belangrijke mate baseren op de islam.
Sorteer op:
-
1
-
Vandaag ook gehoord dat Amnesty kritiek had op de behandeling (lees; het systematisch vermoorden) van de Ghadaffi aanhang.
Het zou me niks verbazen als de komende regering nog dictatorialer en repressiever wordt dan de Khadaffitijd.
Maar wat maakt het uit? Als de olie maar weer gaat vloeien... -
@396 ik heb sterk de indruk dat je wat dingen door elkaar haalt, maar kan me vergissen. Democratie betekent in mijn ogen volksvertegenwoordiging. Bij mijn beste weten hoeft voor een democratie staat en religie niet gescheiden te zijn. Wat jij benoemd is wat Karel Kraker reeds heeft benoemd. Wanneer er geen scheiding van overheid en religie is, kan men niet meer spreken over secularisme.
Ik ken momenteel maar 1 land waar dit zeer strikt is uitgevoerd en dat zijn van alle landen Turkije! Onlangs de zeer hoge moslim populatie is daar een zeer strikte scheiding. Dit geeft geen garantie dat ook andere geloven volledige vrijheid geven in hun beleving, ook hier is Turkije een mooi voorbeeld. Overigens Nederland ook, want het wordt de islamitische mede mens er niet makkelijker op gemaakt op dit moment.
Wanneer het meerendeel volk graag wetten hebben die op de islam zijn gebaseerd, dan is dat democratisch gekozen, hoe je het went of keert. Je zou hooguit af kunnen vragen wanneer iets democratisch is, als er nog geen verkiezingen of eventueel een referendum. Daarnaast kan je ook afvragen, maar dat kan ook in Nederland, welk deel van het volk heeft stem recht? In nederland is er een restrictie op nationaliteit en leeftijd. Je kan je afvragen of dat wel echt democratisch is. De oude grieken hadden zelfs alleen elite (heren) alleen stem recht binnen een democratie! -
'Islam wordt basis voor wetgeving Libië'
Niet verbazingwekkend in een land met 96.7% Moslims. Gaat de PVV-aanhang nu Gaddafi steunen ? ;) -
@ 38 "Bedenk dat ook onze wetgeving in belangrijke mate gebaseerd is op de Bijbel." Hoe kom je daar bij? De wet is veel allesomvattender dan de bijbel, hoe kun je verzinnen dat een 2000 jaar oud boek gebruikt zou worden om hedendaagse wetten te schrijven? of bedoel je 'gij zult niet doden' en de andere zeer beperkte geboden? Die zijn allemaal zo vanzelfsprekend daar heb je niet eens een bijbel voor nodig.
On topic: als de libiers democratisch kiezen voor een islamitisch bewind dan is dat hun zaak, als het niet blijkt te bevallen dan moeten ze er ook zelf iets aan doen en als het wel bevalt prima. Daar moeten wij ons niet mee bemoeien. Ben wel erg blij dat ik vrouwmens in Nederland ben geboren, krijg minder betaald dan de gemiddelde man met kinderen (yep die verdienen meer voor hetzelfde werk dan mannen zonder kinderen) maar ik heb gelukkig wel zelfbeschikkingsrecht en dat zie ik in islamitische landen niet veel. -
#397 gelijkheid tussen man en vrouw is juist gewaarborgd in de Islam, dat men vanuit cultureel aspect zich niet houd aan deze regels is iets anders.
Het kan altijd beter, daar heb je gelijk in, daarom noemen ze het een groeiproces. Als ik kijk naar Marokko en de veranderingen die afgelopen tien jaar uitgevoerd zijn dan is dat enorm. Ik snap dat voor westerse maatstaven dit niet snel genoeg gaat, hoe lang heeft het westen erover gedaan van heksen verbranding naar anno nu waar de vrouw nog steeds minder betaald krijgt als de man, en waar vrouwen nog steeds problemen hebben met het bekleden van hoge posities (al zie ik wel hier beetje bij beetje veranding in komen)
Alles heeft tijd nodig, wie had ooit gedacht dat moslims zich zouden verzetten tegen hun regimes, dat was 1 jaar geleden nog ondekbaar geweest en zie hier anno nu is het de normaalste zaak van de wereld. -
Ben benieuwd wat de reactie van het westen hierop zal zijn.
Militaire interventie? -
@404
Inderdaad niet echt wereldschokkend, als de meerderheid moslim is dat er dan invloeden vanuit de Islam zijn.
@406 Helemaal eens met jouw verhaal.
Hierbij nog een interessante artikel over de vrouw en de Islam om jouw verhaal te ondersteunen.
http://www.moslima.nl/vrouw/feministe.html -
@407: "Ben benieuwd wat de reactie van het westen hierop zal zijn. Militaire interventie?"
Zolang het land onze belangen dient zal dat niet gebeuren. We maken toch ook geen probleem van de Islamitische wetgeving in Saudi Arabie omdat zij tot onze 'vrienden' behoren ? -
Libie wordt nooit een tweede Iran...
Daar zijn de libische bevolking nog lang (en nooit) rijp voor.
In het ergste geval wordt Libie een staat naar het indonesische model.
Stabiel, maar wel met een heleboel corrupte..... en......... je weet wel. -
@405 De bijbel is wel dergelijk de basis van onze wetgeving.De bijbel is ook veel meer als alleen de tien geboden.
-
@398 Ook handelen kan je op een islamitische manier doen.De islam verbiedt bijvoorbeeld rente.In mijn ogen een eerlijker systeem,want het systeem van rente is toch zo corrupt als wat.Als ik 10.000 euro zou lenen moet ik meer rente betalen dan de schamele rente die ik nu krijg.Terwijl de bank het bedrag toch echt van mij "leent"
-
@410 Iran is een shiitische staat,Libie is Soennitisch,zit een groot verschil tussen.Alleen daarom al zal Libie nooit hetzelfde worden als Iran.
-
Libie heeft zowel Shiitische als Soennitische bevolking.
-
Met andere woorden: de westerse NAVO heeft meegewerkt aan de val van Gaddafi, maar ook aan de tot standkoming van de sharia in Libië.
Waar de bevolking en de wereld beter mee af is zal de geschiedenis leren. -
41613 september 2011 13:40 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
De sharia in de THEORIE...
Maar in de praktijk....blijft de aharia weinig over!
Dat is min of meer de kenmerk van een islamitisch soennistische staat. -
41813 september 2011 13:48 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@414 95% van de Libiers is Soennitisch
-
Bijna tweederde van de Libiers zijn Soennitisch.
-
En wat mij betref mag 100% soennitisch zijn.
-
@415 het is helemaal niet gezegd dat de Sharia wordt ingevoerd!
-
@421 Want u kent het verschil tussen Soenniet en Shiiten?Of bent u een van de mensen die onterecht denken dat de Shiiten de extremisten zijn?Ik kan u vast van die gedachte af helpen door u te vertellen dat Saoudi-Arabie een Soenitisch land is...
-
@422 easternmonkey
Sharia is de inhoud van Islam, sharia betekent niet civiele recht of strafrecht alleen .Dus gewoon alles,5 keer bidden per dag ,vasten in ramadan ,deel van je inkomen aan armen geven etc. -
@312 Scepical
Als Christendom de ware religie is waarom zijn er dan zoveel versies van de Bijbel en is het zoveel aangetast ?
Waar in de Bijbel zegt Jesus : ''IK ben God ,aanbid mij " ?
On topic , deels heb je gelijk Sceptical ,ik denk ook dat deze ,Arabische lente niet veel goeds voorspeldt (zowel voor de moslims als voor niet-moslims) en we weer misleidt worden. -
Mag het volk ook nog stemmen of ze het wel eens zijn met de wetgeving die nu bepaald gaat worden?
Ik vrees van niet... Ik vrees dat degenen die Khadaffi nog niet missen dit binnen enkele jaren wel gaan doen.. -
Het wordt een arabische CDA
90 % hierboven heeft het artikel niet gelezen volgens mij -
@427 baris
CDA ? Hoever is CDA of Nederland christelijk eigenlijk ?
In de Bijbel staat dat rente verboden is en dat vrouwen hoofddoek moeten dragen,dus eigenlijk houden moslims zich meer aan de Bijbel dan de christenen zelf. -
In hoeverre is CDA...
-
Soms is een dictator zo slecht nog niet. Nu komt iedereen van de regen in de drup.
-
@403,Ik begrijp wat je bedoeld inderdaad overvlakken hier verschillende begrippen maar ik bedoel het eigenlijk zo,In Nederland bijvoorbeeld waar de democratie stoelt op de drie machten scheiding is het geloof niet van belang als het gaat om de individuele rechten en plichten.Dat is dan toch een hogere vorm van vrijheid als dan wanneer deze macht(en) gekoppeld worden aan een andere zaak zijnde hier het geloof en zo de basis vormen van de vrijheid van het individu.Zoiets dacht ik eigenlijk.Stel dat via een referendum zou blijken dat 99% vd bevolking ervoor kiest om het Vaticaan voortaan de wet te laten bepalen,verliest toch die ene % die anders of niet-gelovig is zijn vrijheid.Die andere 99 trouwens ook.
-
Nou wereldnieuws hoor. Een land met overwegend Moslims wil een regering volgens Moslim model.
-
#418 De Quran spreekt niet over "de houder van de vrouw" De quran kijkt naar de natuurlijke verschillen tussen man en vrouw kwa lichamelijke opbouw. daarbij zit nu eenmaal een verschil, zoals bijv. dat de man lichamelijk sterker is dan de vrouw, terwijl de vrouw zorgzamer is dan de man. Dat zegt totaal niets maar dan ook niets over dezelfde rechten tussen man en vrouw, de islam benadrukt gelijkheid. Islamitische vrouwen zijn zich ook bewust van de de gelijkheid die de islam nastreeft en strijden voor hun rechten vandaag de dag. De vrouwenbeweging is de islamitische wereld is spring levend en komen op voor hun rechten. met de Quran in hun hand gaan ze de strijd aan met de man die nu nog dicteert vanuit culturele aspecten.
Ga nou geen voorbeelden uit afghanistan halen en die projecteren op DE islam. Een islamitische vrouw heeft recht op een veilig leven, een opleiding een baan, zelfbeschiking, zelf keuzes maken en ga zo maar verder, dat is een recht waar geen één islamitisch man omheen kan het staat in de quran. -
Oh ja...wisten jullie dat de nederlandse wetgeving voor 98% overeenkomt met de Sahria....het is ongelooflijk maar waar. Dus stiekem kun je zeggen dat ook de nederlandse wetgeving gebaseerd is op de islam :)
-
43513 september 2011 15:07 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@428 het geloof in God (of Allah,in mijn ogen dezelfde)kenmerkt zich niet door het dragen van een sluier of wat dan ook.Ja het staat in de bijbel,maar de bijbel is verouderd en zoals je terecht stelt aangetast.Echter de koran is het woord van Mohammed,door jullie(ik neem aan dat je moslim bent) beschouwd als DE profeet van God.Ik beschouw als christen Mohammed wel dergelijk als EEN profeet,was hij 1000 jaar eerder geboren dan had de koran in het oude testament gestaan.Ik ben er alleen klaar mee dat waar ook ter wereld er mensen zijn die menen dat zij op Gods plek kunnen zitten en zomaar te kunnen oordelen.En dan heb ik het hier over de extremistische bewegingen binnen de islam en christendom,maar ook over de dominee/priester/imam die onbedoeld met zijn gepreek mensen tegen elkaar opzet.Dat is nooit de bedoeling van God geweest.Ik hou me aan een wet en ik weet zeker dat God het zo bedoeld heeft en dat is heb uw naaste lief evenals uzelf.Als je naar die regel leeft zal je zien dat het niet uitmaakt of iemand een hoofddoek draagt,alcohol drinkt of varkensvlees eet.Het gaat er om dat jij zelf je daden kunt verantwoorden tegenover God op de dag dat dat moet,oftewel je sterfdag.
-
Dit bedoel ik nou. De positie van de vrouwen wordt er niet beter op. Onder Khadaffi is het veel beter, hij en zijn regering kon de sharia tegenhouden.
-
Vergeet niet dat onze grondwet ook niet voor een groot deel op de waarden van het christendom is gebaseerd.
-
Nr. 423
Ik ken de twee bevolking groepen en het vershil heel goed...
Ik woond en werkte in vier verschillende islamitische landen,
waaronder Saoudi-arabie, ik weet dus net zo goed zoals U dat
het een soenistisch is...
Fundamentalisten heb je overal niet alleen bij de Shiiten....
Verder heb ik arabisch/arabisch wetenschap gestudeerd.
U ook? -
439. betref correctie; Ik woonde en werkte....
Sorry voor de typfoutje. -
Nr. 423
Wat betref Saoudi-Arabie betref leest comment nr.410
Om maar een voorbeeld te noemen. -
@439 ben ik blij om,dat ik kan discussieren met iemand die wel verstand van zaken heeft.Heb niet zo ver gestudeerd (die richting op) als u,mijn studie was wertuigbouwkunde.Maar dat terzijde,ik ben voor mijn werk we een jaar in de V.A.E geweest.En een paar maanden in Oman,Jemen en Bahrein.Ben altijd zeer geinterreseerd geweest in godsdiensten en culturen,dus ik denk dat ik wel een woordje over dit onderwerp mee kan praten.Fundamentalisten heb je inderdaad overal,ook bij de christenen.
-
@437 Ga is onderwijs volgen voordat jij uitspraken gaat doen over de sharia. Zonder enige argumenten en feiten begint u conclusies te trekken.
-
Goed nieuws voor de navo..
-
Ik hoop dat ze oprecht zijn. De rest is speculeren..
De keuze die ik voor de toeschouwer zie: wil je de man geloven of niet, echt weten doen we het niet totdat het gebeurt is..
Ik hoop dat het volk meer macht krijgt en degelijke leiders (voor zover mogelijk, kijk naar ons politiek spectrum..).. Dat de overgangsraad niet zacht is is al bewezen in de maanden van oorlog..
De maatstaaf waaraan ik het probeer te reflecteren is Egypte waar het nu best zorgwekkend begint te worden... -
Islam de nieuwe wetgeving. Mmm... ok, tot over een paar jaar dan maar weer als de rest van het volk in opstand komt
-
44713 september 2011 17:25 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Denk niet dat de bevolking van Libye duizenden doden onder hun op de koop toe neemt om van Libye een moslimstaat te maken. De Libyers willen werk, vrijheid om te doen en te denken wat ze willen, veel vozen, een Ipod en een auto. En waarom niet ? We kunnen trots zijn op onze aktieve europese welgemeende inzet, bloedvergieten te voorkomen. De dwaze hond uit Tripolis had van de opstand een bloedbad gemaakt. Gisteren zag ik een reportage van een Libyer, die in Zwitserland dagen gewacht heeft om zijn kans te zien per auto naar Libye te komen en zich bij de opstandelingen aan te sluiten. Die zien ze in Zwitserland niet meer terug.Hij wil helpen, zijn geliefde vaderland op te bouwen. Hou op met die angstideen over sharia.Hier is het niet anders, heeft alleen een andere naam.
-
Leuk, kunnen de Wilders of de Roon benoemen als ambassadeur.
-
45013 september 2011 17:47 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
O, dat loop ik al weken te roepen hier, maar iedereen liep mij te minnen... Nu ziet u het zelf van uw alwetende nu.nl. De LIFG, waar de rebellen uit voort zijn gekomen, roepen dit al meer dan 20 jaar. Nee er is geen Jihad gaande hoor mensen, slaapt u lekker verder.
@450 dat wás niet zo in Libië. -
gaaaaaappppppppppppp
-
@29 Verklaar u nader, de eeuwenlange voorspoed en het geluk? Als wij zo om ons heen kijken dan komt de gemiddelde moslim er niet zo goed vanaf, maatschappelijk gezien. Buiten een paar waanzinnig rijken in Saoedie-Arabie is de rest van voornoemd land, ook moslim, behoorlijk arm.
Wijzelf vertoeven wat tijd per jaar in Maleisie, en zien dezelfde hypocriete zooi.
Als je bekend bent met politieke leiders dan is je kostje wel gekocht.
Wanneer je gewoon je best wil doen, maar je komt uit een arme familie, dan komt het nooit goed.
Wij, als westerlingen, geven en doen nog meer voor diegenen die het nodig hebben.
De islam, een grotere hypocriete zooi, hebben wij nog niet eerder ervaren
En misbruik? Wegens het wegdringen van openheid over seks, wij denken wel 100 keer zo erg als bij de katholieke kerk -
45413 september 2011 18:35 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
453 Niet de islam, maar helaas de leiders die islam vertegenwoordigen en gesteund word door het westen. Trouwens gebeurt in het westen precies het zelfde, ook daar merk je dezelfde hypocriete gedoe die u beschrijft maar dat wil niet zeggen dat het door het christendom komt. Dus hou religie en maatschappelijke problemen gescheiden.
-
@455 In dit soort landen zijn staat en kerk niet gescheiden, dus hebben geloof en maatschappij daar altijd met elkaar te maken. En eigenlijk wist u dit al, dus waarom zo een halfslachtig verwijt naar ons maken?
-
45713 september 2011 19:38 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Oorlog is nog aan de gang en het eind is nog lang niet in zicht . Dit is propaganda . Volk is angstig mn door de bombardementen . Maar ik geef de TNC geen lang leven .
-
Naar mijn mening hoort geloof compleet vrijwillig te zijn, maar door de wetgeving erop aan te passen worden alle mensen gedwongen naar het geloof te leven. Er zijn toch ook genoeg christelijke arabieren...wordt aan die bevolkingsgroep helemaal niet gedacht? Of moslims die juist niet actief gelovig willen zijn. Dit klinkt alsof het helemaal de slechte kant op gaat.
-
Als zouden ze een satanische kinderoffersgebaseerde wetgeving invoeren ! het gaat erom dat `we` onze olie kunnen krijgen.
Of denk nog iemand dat de nato de terroristen heeft gesteund omdat ze er zo democratisch uit zagen? -
Van de regen in de drup........
-
#407
'Vakantiegangers' met koffers vol bijbels. -
Helaas maar waar: een islamitische regering betekent automatisch dat "moskee en staat niet gescheiden zijn" en dat zet toch weer aan het denken: is de islam dan toch een ideologie met een religieuze inslag ?
-
Dat midden oosten incl Libie zijn we dadelijk vergeten. De wereld staat zacht uitgedrukt in brand en NIEMAND ligt er dadelijk nog wakker van wat er in Libie gebeurt.
Misschien gaat het er dadelijk wel beter dan in Nederland? zitten jullie niet met al dat nieuws te wachten op de derde dinsdag en wat we allemaal weer moeten gaan betalen?
Nou ik wel, ben een ondernemer en werkzaam bij een werkgever en het gaat niet goed hier in Europa. Ik denk dat IK beteraf was geweest in Libie onder Khadaffi op zeker daar ze daar mijn kennis goed hadden kunnen gebruiken. Die achterlijke welke nu aan de macht komen dennken te hopen dat democratie bij hen gaat werken, wel democratie bestaat niet , sterker is min of meer een schrikbewind aan het worden in Europa. Maar lekker betalen allemaal dadelijk, ook in Libie daar waar ze eerst niets voor hoefde te betalen HA HA dat Khadaffi maar snel mag terug komen , de enige redding voor dat stelletje ongeregeld.
Uiteraard is het hier wachten tot de boel om gaat valle als een kaarten huis ha ha
Slaapt u maar rustig verder -
@418 als nuchtere Hollander zou je ook er anders tegen kunnen kijken betreffende rechten van de man versus de vrouw volgens de Koran.
Ten eerste plaats het eens in de tijd. Zo'n 600 jaar na Christus en bedenk wat op dat moment de rechten van de vrouw waren tegen over de man? Zet daar dan even de Koran tegen over. Dat verschil is vele malen groter dan wat wij nu tegenwoordig in het westen kennen en de doorn in jou oog in islamitische staten, maar destijds zelfs andersom. Om maar een voorbeeld te noemen; Hoelang mogen vrouwen stemmen in Nederland? Dat is ook pas begin 1900 ingevoerd. Dat is niet eens 100 jaar geleden! We praten nu over informatie en wijzigingen van een kleine 1400 jaar geleden!
Daarbij is het inderdaad een grote misvatting dat vrouwen binnen de koran geen rechten hebben. Wel gaat de koran uit van gescheiden plichten en rechten. Dit wordt vaak direct uitgelegd als dat vrouwen minder rechten hebben; maar dat is perminent fout. Vrouwen hebben andere rechten binnen de koran.
De koran gaat uit van gescheiden plichten en rechten (een denk wijze die we 100 jaar geleden ook in het westen hadden). Echter schrijft de koran ook plichten en rechten voor specifiek voor de man en de vrouw.
De koran gaat er vanuit dat de vrouw de pilaar voor het gezin is. Die zorgt voor de kinderen, zorgt voor het huis etc.. De man is verantwoordelijk voor de bescherming en voor het inkomen. Ja, in huidige westerse beleving is dit een ouderwetse gedachte gang, maar goed kijk dan ook naar die 1400 jaar geleden.
Omdat de vrouw verantwoordelijk is voor het gezin, betekent dit dat de vrouw daar ook de baas is. Dit betekend dat zij de beslissingen op dat gebied mag nemen (scheiding van verantwoordelijkheden). Dit houdt direct in dat de Koran allimentatie voorschijft bij een scheiding (of overleiden), hoelang kennen wij dit in Nederland? Het gaat zelfs zover dat er hele duidelijke richtlijnen in staan betreffende het inkomen. Een hele bekende is dat al het geld verdient door de man gaat naar de vrouw om het gezin (en dus ook hem) te onder houden. Al het geld dat is verdient door de vrouw is alleen voor de vrouw en mag zij aan haar zelf besteden. Wanneer de vrouw besluit het geld te gebruiken als huishoudgeld, dan is dat behoorlijke plus punt wanneer ze bij God / Allah staat.
Een ander vervelend punt is polygamie. Je kan je afvragen of polygamie een gewenste levensvorm is. Daarbij vraag je je misschien af of dat netjes is tegen over je vrouw. Maar kijk wederom in de tijd voor mohammed. Waar de mannen vooral veel vrouwen had en de vrouwen eerder als soort hoeren zag dan een metgezel. Dan is een polygamie met maximaal 4 vrouwen toch een behoorlijke verbetering, Daarbij wordt ook altijd in het westen direct over de regels betreffende polygamie gestapt. Er zijn namelijk voorwaarden voordat je een tweede, derde of vierde vrouw mag trouwen. De eerste regel is dat alle vrouwen net zo behandeld en net zo veel krijgen als ze alleen waren (dit geldt op alle vlakken). Praktisch is dit onmogelijk, dus zegt de koran tussen de regels door, dat kan jij niet. Ten tweede, maar dat zou ook cultureel kunnen zijn, moet de eerste vrouw altijd toestemming geven dat haar man een tweede vrouw trouwt, de tweede vrouw geeft deze toestemming impliciet.
Als de vrouw zegt als je een tweede vrouw trouwt dan is het direct je eerste. Dan weet je hoe laat het is, en ja scheiding is ook iets wat gewoon mag en kan binnen het islamitische geloof. Cultuur staat daar vaak in de weg.
Overigens is het laatste, samenstelling van het gezin, ook weer een voorbeeld waarbij je weer kan verwijzen naar de rechten / plichten van de vrouw betreffende het gezinsleven. De man heeft binnen het gezin weinig te vertellen. De man gaat over alles buiten het gezin, de vrouw binnen.
Zoals gezegd kun je dat oudewets, verwerpelijk vinden. Maar dat betekend niet dat vrouwen minder of geen rechten hebben. Je kan hooguit stellen dat ze andere rechten hebben en daar kun je het mee eens zijn of niet.
SGP vertoont een vergelijkbare wereldbeschouwing wat dat betreft. Waarbij ik mij sterk maakt dat de SGP verder gaat in beperkingen dan de Koran. -
@431 Zover bij mij bekend is er nog geen enkel systeem dat jouw wensen werkelijk goed en netjes implementeerd.
Bij democratie worden er inderdaad consessies gedaan en worden er compromissen gesloten. Je zou kunnen stellen dat dit altijd uitloopt op halve oplossingen. Je heb dus minder slagvaardigheid en soms moet je door een vervelende situatie om er beter uit te komen. Zie de financiele crissis op dit moment.
Iedere andere vorm wordt vrijwel altijd direct dictator schap genoemd, vaak ook onterecht. Maar als er een overheid is die het beste met haar volk mee heeft, maar daar niet naar luistert zou ze wel bepaalde beslissingen kunnen nemen die misschien minder fijn zijn voor het volk (voor dat moment), maar wel in het lands belang. In sommige gevallen is dat model erg handig en werkt erg goed. Denk bijvoorbeeld in oorlogs situaties, dan wil je slagvaardig zijn en is de hierachie van overlevingsbelang. Wanneer er dergelijke situaties zijn die praktisch neer komen op een oorlog, maar dan tegen een bepaalde situatie, dan heb je hetzelfde verhaal te pakken. Waarom denk je dat de dictaturen momenteel relatief weinig interne hinder onder vinden van de financiele crisis? Maar de keer zijde is bij ons zeker bekend!
Zo ver ik weet is er geen situatie waarbij de waarborg in welke vorm dan ook werkelijk goed is. Immers in het voorbeeld wat jij aangeeft zou namelijk betekenen dat een kleine minderheid (1%) haar zin krijgt en het grote deel (99%) niet. Dat is geen democratisch besluit, maar neigt naar een dictatorisch besluit. -
@456 U moet eens kijken naar de feiten en verdiepen in de stof voordat u iets aan religie verwijt. Zomaar uitspraken doen zonder enige argumenten en feiten is net als een hond die blaft. En als u spreekt over hypocrisie van de landen waar u over spreekt, kijk dan wie deze hebben geholpen. Als het niet lukt kan ik er een paar opnoemen, met de eerste die het makkelijkste te raden is, Khaddafi, Saddam Hussein, Moubarak, Ben Ali, allemaal door het westen gesteund.
-
@180 euhhh ja ik meen het. jij bent zeker een grabbenmaker of niet?
-
en nog iets anders. waar leren marokkanen nu eindelijk eens hun kinderen goed op te voeden??????is het typisch noord afrikaans dat ze agressief zijn?
-
de buurt , 1 van de velen wordt hier door zels 7 jarige marrokaantjes geterroriseerd die niet gecorrigeerd worden door ontzettend domme en agressieve ouders
-
waar kan ik mijn frustratie hierover kwijt???????
Stijgers in Algemeen
Alweer ongewapende Palestijnen beschoten...
Wederom staken ze eerst velden in de fik...
1 uur 37 minuten geleden door Meirav Fonkelsteen
Tofik Dibi: spijt van steun kunduzmissie
De steun van GroenLinks voor de...
6 uur 21 minuten geleden door TT supporter
Dode man gevonden in Geleen
De politie heeft zaterdagavond rond elf uur...
10 uur 29 minuten geleden door lunarvr
Marokkaanse Loreen wint Eurovisie...
Loreen heeft zaterdag het Eurovisie...
10 uur 39 minuten geleden door orhanxy
IMF-baas heeft weinig sympathie voor...
Christine Lagarde, baas van het...
11 uur 8 minuten geleden door j0piter
Best gewaardeerd
Vol op demonstraties in Duitsland
De protesten verspreiden zich wereldwijd,...
5 dagen geleden door hotwing
Sharia4Belgium bedreigt Wilders met dood
De PVV heeft geschokt gereageerd op...
23 uur 21 minuten geleden door MrFuzzyfun
Ruud Lubbers , de premier van de verdwenen...
30 miljard werden er uit de ABP kas gehaald...
1 dag 21 uur geleden door tineke1
Hackers Anonymous leggen website NAVO plat
De bekende hackersgroep Anonymous zegt de...
6 dagen geleden door g.zeur
Politie optreden van vandaag,...
Dat in ons land er met vele maten gemeten...
19 uur 29 minuten geleden door tineke1

