AMSTERDAM - AOW'ers met een latrelatie krijgen slechts moeilijk antwoord op de vraag of ze voor de wet samenwonen. Dat komt doordat kantoren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die vraag verschillend beantwoorden.
Sorteer op:
-
Zolang je alle twee een eigen woning hebt met lasten, dan is er volgerns mij niets aan de hand.
-
@1 Inderdaad zo zou het moeten zijn.
Wanneer je allebei een woning hebt, zit je toch met je vaste lasten die betaald moeten worden. En van de liefde alleen kan niemand leven.
Eigen huis is eigen uitkering -
kunnen we dan niet gewoon rekening wippen invoeren?, ja sorry meneer volgens het SVB is geconstateerd dat middels ons trackingsysteem m.b.t het door ons ingebouwde GPS systeem in uw arm, u regelmatig exact dezelfde GPS coördinaten heeft als mevrouw x. Hieruit kunnen wij dan ook allen maar concluderen dat u een langdurige huishouding voert met mevrouw x,Hierdoor zien wij ons genoodzaakt uw uitkering per direct stop te zetten.
-
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat in dat geval het probleem is. Je woont in elk geval NIET samen, dus ben je allebei toch een alleenstaande ?
-
@1 moet je wel even naar de uitzending van de Vara kijken natuurlijk!, want het SVB heeft daarop toch duidelijk, of juist niet een geheel andere mening.
-
@1 Vind ik ook, als je niet op hetzelfde adres woont mag er toch geen probleem zijn? Nog even en je mag samen geen terrasje meer nemen of af en toe een weekje samen op vakantie? Volgens mij kampt de SVB met dezelfde problemen als veel (semi-)overheidsdiensten, te weinig goed opgeleid personeel en te weinig uniformiteit in de berichtgeving naar buiten. En met goed opgeleid bedoel ik 'intern', dus vakgericht, en dat is de verantwoordelijkheid van de instantie. Niet van de personeelsleden.
-
@5 Het lijkt wel zoiets als de Belastingtelefoon; als je drie keer belt met de zelfde vraag, krijg je drie keer een ander antwoord.
-
825 maart 2011 21:02 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@7 te erg voor woorden gewoon!. ik had al een fobie tegen ambtenaren, maar hiermee wordt mijn ergste droom werkelijkheid. Een riant salaris vangen met een beetje de NSBer uit te hangen. bah wat een land en volk
-
Uit het artikel op Ombudsman.vara.nl:
"Criteria
Er zijn twee criteria die bepalen wanneer iemand samenwoont. Ten eerste moet het hoofdverblijf van beide betrokkenen op één adres zijn. Hierbij speelt de inschrijving op twee verschillende adressen geen rol. Daarnaast moet er sprake zijn van een zorgrelatie. Dit betekent dat de betrokkenen elkaars boodschappen betalen, huishoudelijke klusjes voor elkaar uitvoeren of wel eens samen op vakantie gaan."
Huh ? Dus als men op twee adressen ingeschreven staat, maar iedere dag samen koffie drinkt, dan ligt daar zo'n Private Detective met een telelens in de bosjes die dat gaat filmen, en dan is dat 'bewijs' dat je een gezamenlijk hoofdverblijf hebt ???
En als ik boodschappen doe voor mijn buurman, omdat dat praktisch handig is, dan wonen we volgens de SVB ook gelijk samen ??
En met de andere buurman op vakantie mag ook al niet, want nog effe en ik heb volgens de SVB een driehoeksrelatie met beide buurmannen in 1 huis (in welk huis eigenlijk, dat van mij, van buurman nr 1 of buurman nr 2 ???). -
@8, ik heb niks gebruikt en ook nooit gedaan, maar het lijkt wel of de rest van Nederland compleet van de pot is gerukt.
-
@10
Voor de wet gaat het er niet om of je twee huizen hebt maar of je een gemeenschappelijke huishouding voert. Ofwel:
"Als u de grootste deel van de tijd bij elkaar bent wordt u als gehuwden gezien, met als gevolg een verlaging van uw AOW-pensioen."
http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%2... -
Bij @10: Tip: Vraag NOOIT uw buurman om een schilderijtje voor je op te hangen, en als je dat al doet, stuur hem zonder een bakkie koffie de deur uit, want stel je voor men zou gaan denken dat je samenhokt met die man !
-
Laat onze oudjes godverdomme met rust. Straks zitten ze mss in een verzorgingshuis; nou dan is de lol er zeker wel van af!
-
@12 " Als u de grootste deel van de tijd bij elkaar bent "
Da's zo vaag, wat houdt dit dan CONCREET in ? Welke meetbare criteria gelden er om dit vast te stellen ?? -
@10 hehe, jij snapt de absurditeit gelukkig. Dan is er nog een enkeling die op de pot is blijven zitten {god}DANK
-
Dat ouderen bij samenwonen gekort worden op hun AOW is op zich al een schending van het recht op het mens zijn, dat ouderen met een L.A.T. relatie zich al zorgen moeten maken over boetes is alleen te vertalen naar de strekking: "een revolutie is in Nederland al een jaar of 20 over tijd, dus het bestaan van dit soort regels en de kromheid van de wetgeving is aan de bevolking zelf te danken".
De wrange vruchten van het toekijken en niets doen komen nu te voorschijn. De enige manier om deze terreur tegen te gaan is door in alles, maar dan ook in alles dwars te liggen, en niet meer mee te doen aan "samenhorigheidsacties", zoals verkiezingen. Als de groep die zichzelf niet meer laat leiden groot genoeg is stopt ook het leiden. Macht is nu eenmaal wat je een ander geeft, ofwel uit luiheid, ofwel uit angst. Terughalen die macht.
Een regering hoort bang te zijn voor zijn bevolking, niet andersom. -
Sorry voor het minnetje lola ik begreep hem even verkeerd in mijn furie : }
-
@18 Geeft niks joh, ik zit gelukkig toch op de pot...
-
@15 Dat is het grote probleem. Eigenlijk staat er dat je maximaal 3,5 dagen/p.w. bij elkaar mag zijn. Maar wat als je weekends bij elkaar bent maar ook door de week een paar dagen samen de warme maaltijd deelt?
Overigens: ik ben het met @14 eens.
Veel ouderen willen graag hun eigen huis houden (met dus alle vaste lasten) om, mocht één van de twee wegvallen, terug te kunnen naar de eigen vertrouwde plek. Zeker als ze wat verder van elkaar af wonen. -
"Als u de grootste deel van de tijd bij elkaar bent wordt u als gehuwden gezien, met als gevolg een verlaging van uw AOW-pensioen."
ik maak zelf uit met wie, waar, hoe vaak ik omga, ik maak zelf uit met wie ik op vakantie ga , een borrel drink, ik doe boodschappen met wie en voor wie ik wil, ik kook met en voor wie ik wil.
ik vertik het om samen te leven met wie dan ook. ik ben geen horige maar een onafhankelijke volwassene.
blijf van de aow af, blijf van het recht op zelfbeslissing af.
mijn aow heb ik een leven lang voor betaald. ik laat me geen samenwonen opdringen door een staat die wil bezuinigen of een stel blaaskakende jongeren die geen zin hebben om voor de premies verantwoording te nemen alsof ze zelf het eeuwige jonge gezonde leven hebben.
sodemieter op met deze diefstal -
wat een zeikers .. laat mensen gewoon lekker samen gaan ook op hun oude dag wat een betutteling.. denken ze dat ze rijk worden van samen wonen of zo of dat ze iemand bestelen.. jonge jonge ben je zo oud en mag je nog niet doen wat je wil wat een WAANZIN ten top
-
Stelletje vieze uitzuigers zijn de regering, mensen het leven zo moeilijk mogelijk maken.
Schijtziek word ik van dit soort praktijken. -
@22
inderdaad duidelijk en goed gezegd.. {ik maak zelf uit met wie, waar, hoe vaak ik omga, ik maak zelf uit met wie ik op vakantie ga , een borrel drink, ik doe boodschappen met wie en voor wie ik wil, ik kook met en voor wie ik wil. }
dikke plus+++++++++++++++++++++++++++++ -
@25 hulde aan 22
-
Ja, dit land is diep gezakt.
Ze gaan inderdaad kijken of twee oudere mensen niet te veel bij elkaar zijn
of ze gaan die mensen lastigvallen in hun huis. -
Stem deze omhoog mensen, of is de straling uit Japan sterker?. Ik denk dat het hoog tijd wordt zoals @17 hierboven al beschrijft, dat het hoog tijd dat wij met z'n alle gaan opstaan tegen deze vrijheidsberoving.
-
Done!
-
Thx Tsaar Peter
-
You're welcome.
-
Komt Tsaar peter toevallig uit Gouda?
-
Die oudjes kunnen beter een commune stichten. Woon je met drie man in een huis, dan krijgt ieder de volle mep.
-
@33
Nope. -
@34
Zit ik er naast dan? -
@34 was een antwoord op mijn vraag @32
-
Ow solly world, ja idd.
@Lariekoek, was antwoord op @32, solly. -
Hahaha, hoezo spraakverwarring?!
-
Het is net als met kinderopvang de overheid verdient hier ongelooflijk veel geld van en daar gaat het om, mijn kleinkinderen worden door ons opgevoed en niemand hoeft zich daar mee te bemoeien dat maken wij namelijk zelf uit .daar heb ik de hele overheid niet voor nodig. Maar het zijn de mensen zelf die dit doen het zijn net koeien,we horen er bij .Ik vind dit de grootste onzin die er bestaat hollen naar de kinderopvang en dan werken en dan het geld wat wordt verdient brengen naar de kinderopvang ONGELOOFLIJK .Wij zijn met pensioen we hebben allebij 40 jaar gewerkt,mijn vrouw iets minder want die was thuis bezig met het huishouden tot dat de jongens 16 waren en is toen weer gaan werken en zo hoort het en niet anders de groeten
-
AOW'ers moeten met rust gelaten worden, ze hebben levenslang premie betaald, dus ambtenaren wegwezen, ga anderen vervelen.
-
@33 we leven al in een commune die Nederland heet, welke corrupt en verknipt is helaas. Ik zou dan ook graag willen vertrekken hier, maar de commune heeft mij inmiddels zo in haar macht, dat ik zo even niet weet hoe en waarheen?
-
@39 de spijker op zijn kop
-
In 2005 maakten wij een erg trieste tijd door, doordat de informatie van de SVB onduidelijk was. Ik heb voor de twee oudjes alles opgezocht en samen met de Anbo is alles voorgelegd aan de SVB.Het verbaast me dat de informatie nog steed onduidelijk is en dat voor een generatie die bijna geen van allen internet heeft en dus afhankelijk is van duidelijke informatie.
Niemand heeft in de gaten wat voor verdriet deze ouderen aangedaan wordt.
Als er inderdaad in één huis niet gewoond wordt is het wat anders, maar gewoon voor de gezelligheid bij elkaar zijn..............................dit is goedkoper dan een opname in verzorgingstehuis, beste regering!
Ik raad iedereen die hiermee worstelt aan lid te worden van de Anbo en daar het probleem voor te leggen.
En voor de regering.................als er in 2005 beloofd is met betere informatie te komen................het is nu 2011....we hebben het over een kwetsbare groep.....................aub doe er wat aan. De twee oudjes die het in mijn familie betrof hadden erg veel verdriet en bij een van hen was een zelfmoordpoging nabij, waar hebben we het hier over!
Marionne
Marionne -
Nog wat kunnen dat SVB niet afschaffen want daar zit namelijk niemand op te wachten allemaal door de zakkenvullers in het leven geroepen een grote mensontwerende groep die alleen maar bezig zijn om te plukken doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
-
Wat een gezeik is dat toch!
Laat mensen zelf hun relatie beleven, dat moet niks met een AOW of andere uitkering of verzekering te maken hebben!
Behandel mensen als individuen!
Relaties zijn vaak nog tijdelijk ook. -
Ik begrijp van de SVB dat mensen in een verzorgingshuis helemaal geen recht hebben op AOW. Die wonen me toch met een aantal bij elkaar, die hebben helemaal geen lasten meer!
-
Ach en laat hun nou die laatste CDA stemmers zijn
-
"Democratisch Nederland" ????
Waar iedereen verplicht is zijn vingerafdruk te geven en dat doen we door iedereen die dit weigert geen nieuw paspoort te geven, kunnen die toekomstige criminelen ook niet vluchten.
Waar alleenstaande AOW'ers al bijvoorbaat verdacht zijn van illegaal samenwonen en daarom is het toegestaan aan de nazispeurders van het UVW om bij ze in huis rond te snuffelen. Wil je dat niet toestaan dan woon je samen en krijg je automatisch je deel van gehuwden aow. Rechtsbeginsel "je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is" telt niet voor aow'ers.
De nieuwste bezuiniging op de AOW ? Was tot nu toe gewoon dat je AOW kreeg op de 1ste van de maand dat je 65 werd nu gaat dat in op de werkelijke datum dus 30 januari is niet 1 januari ! Ze besparen daarmee 60 miljoen heb ik gelezen vast nog niet genoeg om de actie's van ons militaristisch regime te
bevredigen.
Je kunt je afvragen of we een militair regime zijn of een politiestaat maar
democratisch zijn we zeker niet meer. -
Vergeet dit artikel niet omhoog te stemmen mensen!!!!
-
Lees mijn bericht over 2005 en alle mensen die nu verdriet hebben, ik voel met jullie mee.
Mijn moeder woont nu op een verpleegafdeling.............dit is goedkoop zeg.
Als al die trubbel niet geweest was, was dit misschien niet gebeurd.
Beste regering, deze mensen zijn kwetsbaar en vaak vol goede bedoelingen!
Marionne -
De bron van de ellende zijn natuurlijk frauderende ouderen. Wel volledig samenwonen, maar ook de oude woning aanhouden om zo 2x alleenstaande aow te vangen. Dat scheelt namelijk netto 2x300=600 euro.
-
zolang zij niet getrouwd zijn of geen geregistreerde partnerschap hebben en eigen woning hebben - dan zijn zij gewoon apart. Trouwens - je kan een week met een omatje A doorbrengen, maar de tweede week - met omatje B. Of na 2 maanden zeg je - ik heb effe genoeg van mannen etc. Moet je elke emotie aan SVB melden??? dat is gewoon belachelijk, vooral in geval van oude mensen. Wie stimuleert dat de eenzaamheid van ouderen?? Ik weet, wat de regering zou het liefste willen - werken tot je 70ste en op 71 stilletjes doodgaan, zodat de betaalde premie's aan de ambtenarij en bankbonussen kunnen gaan. Toch??
-
@48 Betere ideeën om het tekort op de balans te repareren zijn vast welkom in Den Haag.
Ik weet ook betere bezuinigingen, maar zeiken alleen maar omdat er wordt bezuinigd is te makkelijk. We geven met zijn allen nu eenmaal meer uit dan er binnenkomt. -
Hallo Vergeer
Die bron van ellende is heel makkelijk op te sporen door de SVB. Kijk even naar de water, electiricteits en gasrekeningen en klaar is Kees.
Daar hoeft een goedwillende oudere niet de dupe van te worden.
Het wordt tijd dat men hier in Nederland eens aanpakt wat er aangepakt moet worden en niet goedwillende mensen de dupe laat worden.
Wij schrijven hier allemaal over, maar de oudjes die vals beschuldigd worden liggen er nachten van wakker................geloof me! -
@53:
Ik heb er wel eentje: Gedeeltelijk afschaffen HRA.
Maar daar gaat dit topic niet over, dit topic gaat over het gebrek aan respect voor de gemiddelde AOW 'er. -
@janboezeroen je hebt volkomen gelijk en het uwv kunnen we ook afschaffen want dat is ook een grote zakkenvullerspartij,die hebben het gepresteert om een verbouwing in het kantoor om te zetten in een tropiche ver rassing wat millioenen gekost heeft maar daar hoor je niemand meer over maar het zijn ALLEMAAL jou centen en dat is nog maar een ding.Ik heb hier nog een kranteknipsel van 1996 dat de overheid jaarlijks milliarden verspilt.Dat gaat over een tank die kost 10 milioen terwijl we hem ook voor 9 millioen kunnen kopen koop je er dan 40 dan is dat 40 millioen en zo kan ik nog wel even doorgaan maar het zijn jou centjes dus wat de overheid doet kunnen we allemaal en al die blauwe stoelen in den haag kunnen allemaal weg we werken dit thuis wel af en weg met die geldverslinderede europese kliek dus we zijn geen politiestaat geen militair regime en geen democratie we zijn een uitzuigend volk en niets meer en niets minder en ikke ikke ikke en de rest kan stikke slaap zacht
-
Triest land worden we,
Mensen die als ze alleen zijn voor altijd over hun schouder moeten kijken of je niet te veel tijd met een ander door brengt. Gek als je op je werk de hele week met mensen doorbrengt dat dat wel mag. Maar als je een vriend hebt en je wilt de hele week savonds gezellig met een buurtje eten of kaarten dan moet je er een agenda op na houden.
Triest. ook omdat het zo makkelijk kan zijn, Mensen die niet wegkwijnen omdat ze samen met een broer zuster of who ever leuke dingen doen. Thuiszorg minder , kousen die door buren of een vriend word aangedaan. GEZELLIGHEID SMEUIGHEID IN DIT LEVEN.... we kunnen en mogen al zo weinig tegenwoordig......
familie die niet komen omdat parkeergeld te duur is enz enz enz ik begin dit land een beetje te haten... -
51# 2 x €300,- is €600,-. U kunt heel goed rekenen maar is die €600,- netto ?
We hebben het over lattende aow'er dus 2x huur, gas, licht en water !
Wat zal de netto winst dan zijn? -
NSB praktijken maar zo zijn er vele situaties......wat een graf volk die controleurs ...
-
@57 idd
-
@54 Dat is een goed punt. De impact op mensen is inderdaad heel groot, en eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel fraude er gepleegd wordt. Ik ben voor opsporing. Doe dat lekker acxtief. Als je denkt mensen te betrappen, nodig ze uit om toelichting te vragen, en besluit dan voor de toekomst hoe je ermee verder gaat. Dus tenzij men grove fraude pleegt, niet met terugwerkende kracht en ook geen boete wat mij betreft.
-
Mijn moeder is sinds drie jaar ook alleen. Nu is er een schat van een man die de heg voor haar knipt, haar hokje verft in ruil voor een bakje koffie, een hapje mee eten en wat aanspraak. En inderdaad is ze de hele tijd bang dat ze daar problemen mee krijgt. Ik word daar echt woedend over. Het kan toch niet zo zijn dat mensen met een uitkering minder vrijheden hebben dan een ander. Daarnaast is het enorm privacy schendend dit soort dingen.
Elkaar een beetje helpen kan niet eens meer in dit land, mooie maatschappij dit.Dit hoort gewoon niet. -
@58 Ja, dat is netto en per maand. De uiteindelijke "winst" is natuurlijk lager. Het leven voor een alleenstaande aow-er is natuurlijk niet alleen maar duurder vanwege het in je eentje betalen van de huur. de extra toelage is daar dan ook op berekend
-
@61
Meneer of mevrouw Vergeer
We hebben idd dezelfde mening. En ik dan ook uit ervaring. Ik heb er zelf nachten van wakker gelegen. De vriend van mijn moeder was 80. Ze hadden het samen fijn. Woonden in een huis dat zo;n 50 km van elkaar lag, maar zaken elkaar teveel naar maatstaven SVB.
Nu is alles voorbij. Moeder woont op verpleegafdeling en man is nog steeds op hetzelfde adres als waar hij toen woonde.
Het verbaast me echt dat de informatie van de SVB nog steeds niet volledig is.
Ze weten echt niet wat ze die oudjes aandoen en de controle zou heel gemakkelijk zijn.
Ik ben in de bewaarzaak met de twee oudjes meegeweest en heb alle rekeningen overlegd. Hoe makkelijk kun je dat controleren!!!!!!
Laat de mensen die niet frauderen op deze leeftijd met rust.
Dat scheelt een hoop verdriet en bijkomende kosten.
De mensden die soms een kopje koffie bij elkaar drinken hebben ook steun aan elkaar en dat scheelt ook een hoop in de gezondheidszorg.
Regering. laat uw ogen eens opengaan.
Marionne
PS UWV heeft hier helemaal niets mee te maken. Die zijn er voor andere wetten. -
Ik vind dat oudjes niet mogen latten. Dat gefrummel tijdens de bingo in het buurthuis om vervolgens toch met de prijzen stiekem naar 1 adres gaan. Kan gewoon niet.
-
Wat een landje word ( is ) dit toch, alles moet gecontroleerd en in een database gestopt worden, het word tijd hier eens hetzelfde als in 1989 oosteuropa en nu het midden oosten te gaan doen en de machthebbers en hun amtenaren eens bij het grof vuil te zetten.
Een paar oudjes die van het leven en elkaar genieten zelfs dat kan niet meer zonder controle en toestemming. -
http://robzijlstra.wordpress.com/2009/10/27/de-...
250 euro netto per maand kan behoorlijk oplopen dan. -
@1
Zo zou het moeten zijn, maar de praktijk is anders.
Huiver!!!
http://robzijlstra.wordpress.com/2009/10/27/de-... -
Welke zielepoot van een ambtenaar heeft dit geoppert in zijn/haar pop-gesprek.
Gatverdamme. -
@67 Inderdaad, 137.000 euro is een hoop geld. Toch was het voordeliger geweest om deze mensen na de eerste tip uit te nodigen voor een gesprek en een uitspraak te doen over hun situatie. Kost 1 persoon 1 uurtje werk. Echte besparing, want het nu uitgegeven geld zijn we gewoon kwijt. Nog afgezien van de kosten van opsporing.
-
Zat me af te vragen of aow'ers wel mantelzorg mogen ontvangen of dan ook gekort worden en dus in feite alleen betaalde zorg mogen ontvangen.
-
wat een heerlijke mentaliteit in ons land.
Hoeveel uur per week brengt u door met uw vriend(in) ? Oh. Dan woont u samen.
Zum kotsen. -
@22: "mijn aow heb ik een leven lang voor betaald. ik laat me geen samenwonen opdringen door een staat die wil bezuinigen of een stel blaaskakende jongeren die geen zin hebben om voor de premies verantwoording te nemen alsof ze zelf het eeuwige jonge gezonde leven hebben."
Je hebt levenslang voor de ouderen van toen betaald, niet voor jezelf. De jeugd betaald nu voor jou, ten minste als je nu AOW geniet. Die jeugd die je nu zo verfoeterd moet voor veel meer ouderen betalen, moet langer werken, en dus ook langer betalen, moet maar afwachten of er aan het eind van de rit nog een stelsel is en kan geen slag slaan in de huizenmarkt. Zing dus maar een toontje lager over die jongeren. -
Het hele stelsel is gebaseerd op gezinssituaties. (Liefst nog braaf getrouwd.) Alleen wonen wordt gezien als uitzondering. Samenlatten zien ze dan als valsspelen, stiekem een beetje van allebei. Ze zouden er beter aan doen om dit als normaal voorkomende leefsituatie te accepteren.
-
kan gewoon niet geloven dat dit echt gebeurt in dit land
dat ouderen er op afgerekend worden dat zij tijd met elkaar doorbrengen
wie maakt in godsnaam uit of en wat voor relatie je hebt
maar het blijkt waar te zijn, hoor net ee nverhaal dat een mevrouw wel eens in de auto van haar buurman mocht rijden en zij wordt gekort op haar uitkereing.
Wat was er gebeurt...juist een jaloerse buurvrouw heeft de kliklijn gebeld
Dit is Nederland mensen,anno 2011 waar de regering tegengaat dat ouderen sociaal contact kunnen hebben zonder slapeloze nachten over hun recht op zelfstandig AOW.
En #73 maak jezelf niet zo druk, de huidige generatie heeft voor zichzelf levenslang AOW betaald en heeft daar gewoon recht op.
Hopelijk denken jouw kinderen later met respect over jouw welverdiende AOW en betalen zij zonder zeuren hun premie ook weer voor jou.
En ach over 20 jaar kan alles er wel weer heel rooskleurig voor je uitzien want dan zijn de meeste ouderen al lang dood. -
Wat een misselijke, vooral l i e f d e l o z e, bestuurders en wetgevers hebben we toch in dit land dat ze het nog resterende stukje leven van die bijna uitgeputte gepensioneerden toch zodanig proberen te vergallen. A-sociaal en immoreel. Bah.
Als (opsporings-)ambtenaar zou ik me werkelijk kapot generen hier aan mee te werken. -
Hey Wilders-stemmers, wat vind jullie Grote Leider hier eigenlijk van?
Meer dan beschamend dat de ouderen hier in het kader van uitkeringsfraude zo behandeld worden. -
Twee huizen. Twee keer huurtoeslag. Twee keer éénpersoons AOW. En ondertussen natuurlijk samenwonen. Dit is echt super misbruik maken van sociale voorzieningen.
-
@78 juist door die kortzichtigheid die je hier verkondigd is Nederland geworden voor wat het is. Ambtenaar zeker?
-
78# Twee huizen, 2x huur, 2x gas, 2x licht, 2x water, 2x gemeentelijke belastingen, 2x waterschappen.
Het artikel gaat over lattende aow'ers en niet over illegaal samenwonen, maar u weet kennelijk het verschil niet, mag ik dat super dom noemen ?
Zal ik proberen het uit te leggen? Bij de ene SVB vestiging is 3x per week bij elkaar slapen samenwonen terwijl bij de andere dat is bij 4x. Maar nu blijkt dat als je met een vriend(in) samen op vacantie gaat of in zijn/haar auto rijdt dit ook kan worden uitgelegd als samenwonen. Zolang er geen exacte richtlijnen zijn ben je volledig overgeleverd aan de medewerker.
In feite mag je als alleenstande aow'er geen vrienden ontvangen, nergens logeren etc. Je mag wel alleen thuiszitten, dus stuur familie, vrienden, kennissen, mantelzorgers etc allemaal weg.
Gij zult eenzaam en alleen zijn is het nieuwe motto van de SVB -
@80 juist verdomme
-
Belagelijk voor woorden. Laat Ouderen genieten van zijn oude dag. Ze hebben genoeg gewerkt en van Nederland tot een prachtig land gemaakt.
Ouderen zijn meestal eenzaam, waarom gunnen wij niet onze ouderen dat ze af en toe bij elkaar komen, dat ze op visite gaan en op vakantie gaan men mensen die ze willen?
Voor mij is samen wonen als onder een dak woont en de kosten deelt. Als ouderen appart wonen en soms bij elkaar zien, slapen, ook samen eten moet wel kunnen!! wat de SVB pretendeert is sutiele dieftal!! -
Nee maar alle zakkenvullers in den Haag en alle stront die daar omheen hangt komt met alles weg. dan heb ik het nog eens niet over alle corrupte vriendjes politiek met bedrijven waar Harry Mens en die Schraaij mee heulen, waar een ex minister weer zijn volgende zakkenvuller baantje verkrijgt. Mensen wordt nu eens wakker aub!
-
Bovendien als de overheid wilt dat de nieuwe generaties de ouderen respecteren moet het voorbeeld geven!!
-
En nee ik ben niet kwaad, integendeel ik ben des duivels!, en ik krijg waarschijnlijk met deze uitspraken te maken met de SVB, AIVD,FIOD, en alle god vergeven instanties die maar enigszins deze zogenaamde democratische politiestaat in stand houden. Ik ga nu maar proberen de slaap te vatten voordat ik ook nog mijn laptop aan gruzelementen smijt uit kwaadheid!.Slaap zacht Nederland, en ik hoop morgen dan ook gezond weer op!.
-
@78 wil je weten welke doelgroep is diegene die het meest misbruik maakt van de sociale voorzieningen? de zogenand "mensen met psychische klachten" en begrijp me goed....psychische klachten, niet eens psychische stoornissen want dit zijn echt aandoeningen.
-
@73 Je hebt levenslang voor de ouderen van toen betaald, niet voor jezelf. De jeugd betaald nu voor jou, ten minste als je nu AOW geniet. Die jeugd die je nu zo verfoeterd moet voor veel meer ouderen betalen, moet langer werken, en dus ook langer betalen, moet maar afwachten of er aan het eind van de rit nog een stelsel is en kan geen slag slaan in de huizenmarkt. Zing dus maar een toontje lager over die jongeren.
Het is je morele plicht. Nu moet je doen wat vroeger onze ouderen hebben gedaan! De ouderen hebben gewerkt en gespaard ook voor zijn AOW, dat nu zijn graaiers die verkeerde keuzes hebben gemaakt en het geld van toen verspild of in eigen zaken verstopt is niet de schuld van de ouderen, maar van de verkeerde politici...helaas pinda kaas!! je zal moeten werken en als jij ouder bent geworden hoop ik dat de SVB jou in de gaten houdt want gezien jou mentaliteit je gaat over lijken!!! -
Ouderen die vereenzamen of stress hebben vanwege dit onduidelijke systeem kosten vele malen meer aan zorgkosten. We willen toch besparen? Zorg er dan voor dat die stress niet kan ontstaan door duidelijke regels waarbij je die oudjes ook nog wat ruimte geeft om van elkaars gezelschap te genieten.
En wij noemen onszelf een kennisland?? Hahaha: zelfs de meest primaire levensbehoeftes kunnen we blijkbaar niet fatsoenlijk regelen. Subsidie geven aan bouwers voor het zoveelste nieuwe kantorenproject wat leeg komt te staan, dat kan wel. We zijn eenzijdig aan het ontwikkelen. Schande, schande. -
Het eigenaardige is dat zelfs Beatrix een uitkering krijgt van de AOW ondanks haar miljoenen salaris en bezit!
Als ze nu eens beginnen met "Iemand die 65 is en een miljonair is" daar eens naar te kijken of er misschien wat te besparen valt! -
Tijd voor een "Nederlandse lente?"
-
Het hele systeem is verrot in dit land.
De SVB komt in opdracht van de regering over als een pestjochie die alleen maar kwetsbare groepen aanvalt. Mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen en compleet hierdoor in de stress raken. Bah!
Het wordt tijd voor actie mensen, we pikken dit niet langer meer. -
Ik stel voor een keer in de week een open bijeenkomst op de Dam in Amsterdam, waar we eens open de discussie aangaan met elkaar over hoe wij verder willen als maatschappij, discussieonderwerpen genoeg lijkt mij.
-
Wel evident nu dat zo’n SVB door een clubje respect- en liefdeloze lieden wordt aangestuurd, d.w.z. door de wetgever en mede-wetgever met hun te volgzame departements-ambtenaren. Die zitten dit te lezen en misbruiken uw en mijn wél medemenselijke en humane NU-reacties alleen maar. Die graven zich alleen maar nóg dieper in, zitten in hun bunker. Ze hebben een steeds dikkere bikkelharde plaat voor de kop, een waarop echt nooit ‘Sorry’ staat. Die hebben ze om bijvoorbeeld al hun opsporingsambtenaartjes niet e hoeven ontslaan. En zo bedenken ze alleen maar meer duimschroefjes om senioren en andere kwetsbaren te kunnen pesten…. Emile Roemer en Geert Wilders ten spijt. Helaas, in het gunstigste geval dronken ze een glas, deden een plas en lieten alles zoals het was. Maar ziek is en blijft het allemaal wel.
Wanneer senioren en andere kwetsbaren dus niet (meer) collectief in staat zijn ‘het verkeer op het Museumplein te gaan ontregelen’, en ‘held Youp’ het nu wel even voor gezien houdt, welnu, laat het buitenland er zich dan maar eens mee gaan bemoeien. En zie…want plotseling blijken de heren Haagse bestuurders dan in allerijl met ‘pants down’ het Binnenhof te verlaten. Waar we ze dan even later terugvinden? als duimelot, jawel ‘of all places’, op moeders en grootmoeders schoot.
Maar nu concreter. In dit land hebben we onze mond vol over mensenrechten. Met opgeheven vingertje wijzen we dan naar CHINA. Evenwel in tegenstelling tot bij ons, zijn dáár de senioren juist aanmerkelijk meer gerespecteerd en gewaardeerd. We mogen dus wensen dat Chinese diplomaten nu onze regering eens grondig gaan aanspreken op de uitingen en gedragingen van, bijvoorbeeld, zo’n SVB, want die zijn echt onmenselijk en disproportioneel. -
En wat denkt Nederland? Och, dit is vér van mijn bed. Het volk krijgt dus tóch uiteindelijk de regering die ze verdient.
-
De onzinnige oneerlijkheid zit natuurlijk veel dieper. De overheid bemoeit zich te veel met de persoonlijke omstandigheden van de burger. Nog steeds gaan we uit van "getrouwd" en "gezinnetje stichten", gebaseerd op allerlei op fantasie gebaseerde religies. Daar moeten we eindelijk nu eens vanaf. Ieder individu moet gelijk en als zodanig worden behandeld. Hoe hij/zij maatschappelijk gezien verder zijn leven wil inrichten is zijn eigen beslissing. Dat kan financieel verschil opleveren, maar dat is dan ook onderdeel van de keuze die je in je leven maakt. Er wordt ons al veel te veel eigen verantwoordelijkheid ontnomen.
-
Die arabieren zijn zo dom nog niet. Wanneer beseffen wij dat wij feitelijk in een dictatuur leven?
-
En weer schopt het kabinetje Rutte tegen de zwakkeren in de samenleving...
Je schaamt je kapot in dit land. -
En mijn moedertje van 87 dan, we komen iedere dag bij haar om voor haar te koken, enz, wordt zijn dan ook gekort? Wat een achterlijk land is dit toch. achterlijke regering.
-
Dus als ik het goed begrijp mag ik, onafhankelijk van of ik al dan niet een relatie heb of getrouwd ben mijn hele leven wel de volle mep aan premie BETALEN maar is een relatie wel meteen een reden om NIET de volle uitkering te ONTVANGEN?
Grote goden, wat is dat krom zeg!
En voor diegenen die denken dat dit aan het huidige kabinet te wijten valt: dit is al heeeeeel lang zo, blijkbaar. -
Ik zit met een vraag, die jullie misschien kunnen beantwoorden :
Is het niet zo, dat een rijke alleenstaande met 65 gewoon volledig pensioen kriijgt, zonder enige korting ?
Dat terwijl koppels die helemaal afhankelijk zijn van dat pensioen, gekort worden omdat ze met z'n tweeën zijn ?
Als dat inderdaad zo is, dan weet ik wel een plek waar beter gekort kan worden dan bij dat arme koppel ! -
Ja Johan, volgens mij is dat zo. Kijk anders eens op de site van de svb.
-
Kunnen ze nou pvd die ouderen niet met rust laten. DAT zijn de mensen die voor onze welvaart gezorgd hebben. Het enige dat de regering weet te doen is deze mensen meer en meer uitknijpen. Ik word er zooooo moedeloos van.
-
In wat voor een land leven wij tegenwoordig. Controle, controle en nog eens controle. Men pint, controle van ons koopgedrag. Via google, controle bezoek websites. Vingerafdruk in paspoort. Patientendossier. Dit wordt nog erger dan vroeger in Rusland.
Democratie ???? Noem het maar dictatuur. Onze mensenrechten worden hier aangetast. Maar de kruik gaat net zo lang te water dat die breekt. Er komt een dag dat de bevolking hier tegen in opstand komt. En dan vraagt de politiek zich af, hoe dit mogelijk is.
Willen wij dit ??????? -
10426 maart 2011 09:49 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@100 Veel begrijpen doe je er niet van. Pensioen en AOW zijn twee totaal verschillende zaken. Pensioen is een individuele zaak, door de belanghebbende vanuit eigen verantwoordelijkheid beslist. AOW is een door overheidsbemoeienis ingestelde wettelijke regeling. Via onze "politieke stem" beslissen we dus hoe die wet in elkaar steekt. Het huidige systeem, waarbij de jongeren betalen voor de ouderen van nu, lijkt achterhaald. Wellicht zou een verplicht basispensioen een betere oplossing kunnen zijn. Premiehoogte en uitkering in relatie tot individueel inkomen i.p.v. alles over één kam te scheren.
-
@87 "Het is je morele plicht."
Dat is ook te kort door de bocht. Indertijd betaalde 4 werkende aan de aow van 1 oudere. Nu wortd dat iets van 1 op 1. Het helpt niet als ouderen alleen maar roepen dat ze niets willen inleveren en dat jongeren het maar moeten oplossen (lees betalen). We zullen samen moeten zorgen dat iedereen een behoorlijke oude dag kan hebben, ook financieel. Het verlagen van de uitkering van mensen met alleen aow lijkt me geen goede weg. -
@80 Goede bijdrage. Punt is inderdaad dat de SVB geen exacte richtlijnen heeft en vervolgens wel de macht heeft om mensen te beboeten bij het overtreden van die niet genoemde richtlijnen (=Kafka).
-
Ik ben benieuwd hoe men dat gaat controleren.
En wie dat allemaal gaan doen.
Meneer is drie dagen in de week bij mevrouw op bezoek.
Mevrouw is twee dagen per week bij meneer op bezoek.
In het weekeinde gaan ze altijd samen naar een van de kleinkinderen of nemen een hotelletje................
Ze zijn wel het grootste deel van de tijd bij elkaar, en toch ook weer niet.
Krijgen meneer en mevrouw een enkelbandje om?
En als meneeer 's morgens om een uur of tien bij mevrouw komt maar 's avonds gewoon weer weggaat?
Mogen ze niet meer bij elkaar op visite, of samen uit eten?
Electronische bewaking?
Anders lukt dat nooit.
Ik gooi het maar weer op proefballonnetje. -
@100 johann.
Zelfs onze Majesteit krijgt AOW. Voor één persoon.
(ikgeloof dat ze dat aan een goed doel schenkt, maar toch)
Het gaat er om dat je hoofdelijk omgerekend
minder vaste lasten hebt wanneer
je samen woont.
Wanneer je echter niet samenwoont
en allebei een eigen woning huuurt of hebt, heb je dus allebei nogal wat vaste lasten.
Dan wordt je niet gekort.
Overigens is dat al zo.
AOW voor alleenstaanden is (ongeveer )920 Euro
voor gehuwden ( ongeveer) 1250.
Wanneer ze dus gaan samenwonen kunnen ze net zo behandeld worden als gehuwden.................. -
welkom in Nederland, de overheid int belasting op twee inkomens maar keert maar uit een een inkomen bij samenwonen.
lang leve de solidariteit en omzien naar elkaar in Nederland -
Als twee personen ieder op een apart adres wonen en een vriendschapsband hebben ( lat-relatie ) is er weinig aan de hand . Dit wordt anders als een van de twee langdurig bij de ander intrekt (meerdere dagen per week ) ,dit geld voor de wet als samenwonen . Zelfs als de ene nog een eigen woonadres heeft , bijvoorbeeld in een andere gemeente . Uitkeringen als bijstand en AOW worden uit gemeenschaps geld betaald en wij willen allen dat dit correct wordt besteed . Bij werkelijk samenwonen op een adres geld men voor de wet als EEN fiscale eenheid . Voorbeeld mijn vrouw waren nog ongehuwd en gingen in een huis samenwone , dan krijgt slechts een van de twee zorgtoeslag en in ons geval was het zelfs zo door dat wij € 100 meer gezamenlijk inkomen op jaarbasis hadden dan de norm liepen wij de huursubsidie mis een bedrag van zeggen en schrijven €375 per maand !!! Beiden chronisch ziek maar geen genade , dus Nederland ten voeten uit !!
-
@ 3 Jij begrijpt het.
We krijgen steeds meer met de stasi-achtige praktijken van het veel te grote ambtenarenkorps te maken. De ambtenaren in dit land regeren en die richten hun pijlen op de brede sociale klasse om zo hun eigen bestaan te rechtvaardigden en terreur te kunnen uitoefenen.
De klokkenluiders in de eigen gelederen wordt echter het leven onmogelijk gemaakt.
@ 106 Er zijn 2.5 miljoen AOW'ers en 7 miljoenen werkenden in dit land. -
@105 ven een nuance het pensioen wordt verkocht onder het mom van dat het individueel is maar het in de praktijk een gelegaliseerd piramidespel die misbruik maakt van collectieve VERPLICHTINGEN opgelegd door de overheid met solidariteitspraatjes!
En als je nu ziet wat ze met het pensioen willen is dat tenhemelschreiend wel de lasten, verplichte premiebetaling en verhogingen maar geen zekerheden meer want de bonus van bestuursvoorzitter moet toch wel zeker worden gesteld onder hem mom van systeemzekerheid.
Het sociale systeem in Nederland is rot tot op het bot, als gevolg van de generatie die nu met pensioen gaat wel rechten maar onvoldoende gezorgd voor nakomelingen die het omslagstelsel kunnen betalen! Ook in een zich welvarend land als Nederland zijn je kinderen je oudedagsvoorziening maar door verlicht partijen in dit land is dat altijd als conservatie bestempeld en belachelijk gemaakt, maar nu wil me de vruchten er niet van eten en stemt men lekker op partijen als de SP en PVV en andere linkse rakkers die de rechten van ouderen beschermen over de ruggen van de jeugd. -
@105
Ik bedoelde met "pensioen" AOW.
#101 begreep mijn vraag trouwens wel.
Gecorrigeerde tekst :
Ik zit met een vraag, die jullie misschien kunnen beantwoorden :
Is het niet zo, dat een rijke alleenstaande met 65 gewoon volledige AOW krijgt, zonder enige korting ?
Dat terwijl koppels die helemaal afhankelijk zijn van die AOW, gekort worden omdat ze met z'n tweeën zijn ?
Als dat inderdaad zo is, dan weet ik wel een plek waar beter gekort kan worden dan bij dat arme koppel ! -
Er zijn tegenstrijdige informatie voorzieningen:
Op de website van SVB: http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_a...
Als u samen met iemand anders in huis woont, kunt u toch een (hoger) AOW-pensioen voor een alleenstaande krijgen als:
- u samen woont met uw kind (eigen kind, stief- of pleegkind).
Op de website van Judex: http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%2...
- Als u met een kind in een huis woont, zal dit nooit als een gezamenlijke huishouding worden beschouwd. Dat geldt weer niet voor kinderen die meerderjarig zijn en niet uw eigen kinderen zijn, zoals bijvoorbeeld pleegkinderen of kleinkinderen.
En als je tot slot de brochure van SVB zelf leest (ZIE DE BROCHURE SVB: http://www.svb.nl/Images/9180NZ_0310.pdf), begrijp ik niet waarom de mevrouw uit de uitzending als fraudeur is opgepakt en behandeld. Daarin staat toch echt:
Wanneer woont u niet samen, ook al deelt u een woning?
In een aantal situaties ziet de SVB u als alleenstaand, ook al deelt u de woning met iemand anders. Dat is zo als u
de woning deelt met: iemand die korter dan zes maanden bij u verblijft (zie voorbeeld);
Het voorbeeld: iemand verblijft korter dan zes maanden bij u thuis
Meneer Hendriks heeft een zware operatie achter de rug. Als hij uit het ziekenhuis komt, krijgt de alleenwonende
Hendriks acht weken lang hulp van zijn eveneens alleenwonende schoonzuster Riet. Omdat zij aan de andere kant van het land woont, trekt Riet gedurende die acht weken in bij haar zwager. Zij voeren geen gezamenlijke huishouding, omdat het verblijf tijdelijk is. Ook al delen zwager en schoonzuster één woning en verzorgt Riet haar zwager.
En als we verder gaan in diezelfde brochure: Ze halen het voorbeeld van Henk en Bep aan.
Ze hebben ieder een eigen woning, maar doen veel dingen samen. Het klikt tussen die 2. Ze doen veel samen. Eten, slapen etc.
.........
Verderop in de brochure wordt uit de doeken gedaan of deze 2 personen aangemerkt worden als het voeren van een 'gezamelijke huishouding'.
Antwoord: NEE !
Motivatie:
Henk en Bep kunnen namelijk alleen een gezamenlijke huishouding voeren als zij een woning delen én voor elkaar zorgen.
De feiten:
- Henk en Bep staan ieder op hun eigen adres ingeschreven;
- zij hebben beiden een eigen woonruimte waar zij ook wonen;
- zij logeren gemiddeld twee tot drie dagen per week bij elkaar;
- zij betalen samen de kosten van het eten als ze samen zijn;
- zij verzorgen elkaar bij ziekte;
- zij gaan samen met vakantie.
De uitkomst:
Henk en Bep voeren géén gezamenlijke huishouding. Zij delen namelijk geen woning, want daarvoor brengen zij te weinig tijd met elkaar door. Het is nu niet meer relevant om te kijken of zij voor elkaar zorgen. Henk en Bep voeren een bij veel ouderen populaire lat-relatie.
We gaan verder en dan vinden we een LAT-relatie omschrijving......... en dan komt er een tegenstrijdigheid bij diezelfde SVB.
Zie: http://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwonen_scheide...
U heeft een relatie maar woont niet samen:
Als u en uw partner allebei zelfstandig in een eigen woning wonen, krijgt u allebei het AOW-pensioen voor een alleenstaande. Uw AOW is dan 70% van het netto minimumloon.
Voor de SVB woont u wel samen als u en uw partner:
- de kosten van het huishouden met elkaar delen of voor elkaar zorgen.
SNAPT U HET NOG? WEET U HET NOG? HET HENK EN BEP VOORBEELD.......... deze LAT-ters werden aangemerkt als het NIET voeren van een 'gezamenlijke huishouding' (terwijl ze wel degelijk voor elkaar zorgen, kosten delen etc.)
Maar ze kunnen feitelijk in diezelfde adem wel aangemerkt worden als wel het voeren van een gezamenlijke huishouding'.
Het is dus maar net welke ambtenaar je treft en hoe hij/zij invulling geeft aan het tegenstrijdige geheel. -
Aanvulling:
Het is een onduidelijk, tegenstrijdige wirwar en schering en inslag formulering. Die als een tang op een varken slaat.In de uitzending werd wel duidelijk dat de gemeentelijke diensten hier verschillende interpretaties aan geven. Afhankelijk van de gemeente waar je woont kun je als ouder pecht of geluk hebben. (wel/niet gekort worden)
Tot slot: Het is te zot voor woorden dat je als oudere je totale hebben en houden van achter de voordeur moet gaan presenteren/blootgeven. Ten behoeve van de hoogte van je AOW.
Het recht van privacy wordt hiermee met voeten getreden. -
er moest toch zo nodig een dubbeltrechtse regering komen en dan verontwaardigd zijn als arme mensen nog verder uitgeknepen worden? hoe hypocriet zeg, het gaat toch alleen om bezuinigen, anders nergens om hoor
-
Iedereen in dit land die rechten heeft opgebouwd krijgt AOW. Onafhankelijk van inkomen, vermogen etc. Indertijd heeft men gekozen voor duidelijkheid en dit is een groot goed. Hieraan tornen zal het hele AOW stelsel onderuit halen.
Soms vragen mensen zich af of milionairs ook AOW moeten krijgen. Bedenk dan dat iedere grens arbitrair is en u op een goede dag ook aan de beurt bent.
Een van de basisbeginselen is ook dat alleenstaanden 70% van het basisbedrag krijgen ipv de 50% die samenwonenden ontvangen. Dit is rechtvaardig, een alleenstaande heeft p.p. hogere kosten dan samenwonenden. Op dit beginsel dient controle te worden uitgeoefend, anders hebben we zeer binnenkort alleen nog maar alleenstaande AOW'ers.
AOW is gebaseerd op solidariteit van iedereen die rechten heeft opgebouwd.
Door hieraan te tornen, haal je stenen weg uit het bouwsel en zal dit vroeg of laat instorten en heeft niemand meer wat. -
@116
Volgens mij is AOW ontvangen geen verplichting. Wellicht is het mogelijk om er van af te zien en je zo te ontrekken aan iedere vorm van controle. Dan is je privacy ook niet meer in het geding. -
Het levensgeluk van ouderen met een AOW uitkering wordt door de overheid compleet verwoest.
Angst, stress, eenzaamheid, niet meer voor elkaar zorgen bij ziekte, kortom afbraak is wat de overheid hiermee bewerkstelligd.
Die kloothommels in Denhaag snappen blijkbaar niet dat hierdoor de ziektekosten onbeheersbaar hoog zullen worden!! -
@9
Uw "soort" hangt mij ook de keel uit. Wat u en andere reageerders kennelijk ontgaat is , dat twee AOW ers die zogenaamd apart leven twee alleenstaanden uitkeringen ontvangen. Ik gun het ze van harte, (ben ook AOW er) maar de werkende bevolking moet dit betalen. Ze hebben samen ook ca. 600 Euro meer te besteden en dat kun je best "oneigenlijk gebruik" noemen! Zeker als ze daarnaast ook nog een pensioen hebben. Dan is het in mijn ogen simpelweg fraude. -
@121
Kennelijk heb jij minder bezwaar tegen het feit,
dat ook zeer rijke alleenstaanden wel en volledige AOW-uitkering krijgen.
Ik vermoed, dat jouw 'werkende bevolking' daar heel wat meer problemen mee zou mogen hebben. -
Er wordt gemakshalve even vergeten dat er twee mogelijkheden zijn: De echte Lat relatie die, de helfr van de week bij zijn/haar partner/vriendje/vriendinnetje is en de mensen die bij elkaar intrekken en dan twee alleenstaanden uitkeringen ontvangen. Dat is de zaak belazeren! Als je zo gek op elkaar bent , geef dat dan netjes op en hoef je ook niet in de zenuwen te zitten. Al die reageerders die nu op de overheid zitten te z**ken, als u vindt dat die mensen mogen frauderen (de 2e categorie) zeur dan ook niet meer over de belastinghoogte, maar betaal uw extra belasting voor deze mensen met plezier!
-
@120
De korting op AOW vanwege relaties is een obstakel voor relaties tussen ouderen. Onze overheid wenst niet in te zien, dat juist normale menselijke relaties heel veel ellende en dus ook kosten kunnen besparen, zoals jij terecht opmerkt. -
@121: Bedoel je dat het géén fraude is als ze er géén pensioen bij hebben?
Dat pensioen hebben ze volgens mij toch echt zelf via hun werkgever of helemaal zelf geregeld én voor betaald/gespaard! -
@123
Ik ben het met je eens, dat we bereid zouden behoren te zijn, om de kosten van goede voorzieningen - waaronder AOW - te betalen, dus hogere belasting
Kwestie van medemenselijkheid, en dus van beschaving. -
@114 Het is zo dat iedereen, rijk of arm in Nederland na (nu nog) zijn 65ste AOW krijgt. Het bedrag is alleen afhankelijk van je levenssituatie (alleestaand of niet) en of je na je 15e onafgebroken in Nederland gewoont hebt. Het wordt betaald uit de huidige belasting inkomsten van de staat. Pensioen is een verzekering waar je zelf de premie voor betaald hebt. Met die inleg hebben pensioenfondes geïnvesteerd en zo de economie ondersteund. En nu wil jij iemand die zelf gespaard heeft voor een betere oudedag, een deel van zijn geld afpakken? Bah!! De mensen met een aanvullend pensioen lopen toch al vele financiële compensaties mis door hun iets hogere inkomen, zoals huur subsidies, kortingen op gemeentelijke belastingen etc. Er zijn bergen gevallen bekent, dat iemand met een klein pensioen onder de streep netto minder te besteden heeft, dan iemand zonder pensioen. Dit vind ik asociaal! Bovendien betalen degene met een hoog pensioen, daar weer riant belasting over.
Ik ben voor een behoorlijk solidariteits beginsel, van mij mag de gehele AOW op een beter niveau voor de mensen die de welvaart in het land opgebouwd hebben. Helaas denk de meerderheid van de nederlanders, gezien hun stemgedrag anders over. -
@120
Frauderen gaat altijd ten koste van je gezondheid denk ik. Steeds maar op je hoede wezen om niet betrapt te gaan worden is fnuikend voor je gezondheid. Dus als iemand ziek wordt omdat hij/zij fraudeert, dan heeft die persooon dat geheel en al aan zichzelf te wijten. -
@128, Juist door het opgejaagde gevoel van deze statie regering zitten honderdduizenden in dit land aan de antidepressiva, of kampen met een burnout.
het aantal zelfmoorden is bijna nergens zo hoog als in Nederland. Hoe zou dat toch tot komen meneer de bruut? -
Iemand cijfers m.b.t. aantal 'lattende' AOW'ers om omvang probleem aan te tonen?
-
@129
Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch ook niets te vrezen? Je bent vwb de AOW, samenwonend of alleenstaand, meer smaken zijn er niet. Woon je samen en doe je net alsof het niet zo is, dan moet je achter iedere boom kijken of er een controleur staat. Dat is de prijs die je betaald om maandelijks 500 euro meer te vangen. 500 euro die wij met zijn alleen opbrengen.
En als je van frauderen een burnout krijgt, dan kan je dat de overheid toch niet gaan verwijten? De overheid dient toe te zien dat haar eigen regels worden nageleefd. Anders kan iedereen wel gaan frauderen. -
@123 en #131
Het artikel gaat niet over de duidelijke fraudeurs. Het gaat over de latters: mensen dus die NIET samenwonen maar wel als fraudeurs bestempelt worden en geen duidelijkheid kunnen krijgen over de regels daaromtrent aangezien het SVB de criteria kennelijk zelf ook niet duidelijk heeft. DAAR gaat dit artikel over. -
@131:
"Je bent vwb de AOW, samenwonend of alleenstaand, meer smaken zijn er niet."
Nou, die zijn er dus wel. Bekijk de uitzending maar eens. Dan kom je erachter dat met het begrip samenwonend niet alléén letterlijk het samenwonen wordt bedoeld, maar dat daaronder óók ' gezamenlijke huishouding voeren' valt. Waarbij er helemaal geen sprake is/hoeft te zijn van een letterlijk samenwonen! Precies hier zit en ligt het onduidelijke, tegenstrijdige, niet meer te snappen probleem. En daarmee willekeurig toepassen.
http://ombudsman.vara.nl/Uitzending-detail.8314... -
@119:
Daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat er om dat bij verkrijging van AOW iemands privacy volledig geschonden wordt voor de/een -her-vaststelling van de hoogte.
@ 121:
" Wat u en andere reageerders kennelijk ontgaat is , dat twee AOW ers die zogenaamd apart leven twee alleenstaanden uitkeringen ontvangen. Dat is de zaak frauderen.
Er wordt gemakshalve even vergeten dat er twee mogelijkheden zijn: De echte Lat relatie die, de helfr van de week bij zijn/haar partner/vriendje/vriendinnetje is en de mensen die bij elkaar intrekken en dan twee alleenstaanden uitkeringen ontvangen. Dat is de zaak belazeren! "
Wat zegt u nu eigenlijk? U zegt namelijk dat zowel bij LAT alsook samenwonen men de boel belazerd. Ik ga er maar van uit dat u even wat verward was.
Het mag duidelijk zijn: als twee mensen samenwonen (dus samen non commercieel in één huis wonen!) ben ik het er mee eens dat er gekort wordt.
Punt is echter dat de SVB dit niet zo letterlijk neemt als gesteld. Oók LAT-ters, die ieder een afzonderlijk huishouden hebben en voeren, worden gekort. Getuige de uitzending van de ombudsman.
http://ombudsman.vara.nl/Uitzending-detail.8314... -
@127
Je legt mij woorden in de mond, Smarf.
Ik vind niet, dat een eigen pensioen in korting mag worden gebracht op de AOW.
Maar ik heb wel vragen bij het geven van AOW aan echte rijken, met een groot eigen vermogen.
En ik vind ook, dat het hebben van menselijke relaties niet in korting mag worden gebracht op de AOW. Ze zouden juist bevórderd moeten worden.
Niet alleen uit menselijke overwegingen, maar ook omdat het de overheid veel geld bespaart als mensen zich beter voelen. en als mensen elkaar verzorgen. -
@132
Wat zijn de criteria voor latten? In het antwoord zich het al dan niet frauderen al besloten. Iemand die 360 dagen in het jaar aan het latten is, is duidelijk aan het frauderen. Iemand die 'er eens blijft slapen' niet.
En aangezien het onzinnig is om hier de criteria te bespreken, ben je gauw uitgeluld over dit aspect. Want ook een controlerende instantie zal ieder geval apart moeten beoordelen. -
@133
Voor de wet zijn er toch echt niet meer smaken. Dat er in de praktijk tegenstrijdigheden naar voren komen, dat verbaast me niet. Je kan toch niet alles in criteria vangen? Steeds zullen er dubieuze gevallen blijken te zijn, twijfelgevallen enz.
Maar het uitgangspunt blijft dat je óf alleenstaand bent, óf samenwonend. En ik vind dat goed. De stelling op zich is de eenvoud zelve. Ga je tussenvormen accepteren, dan is controle helemaal niet meer mogelijk. -
@134
Dus controle op fraude maar afschaffen? U moet toch begrijpen dat dat geen optie is? En het vaststellen of iemand alleenstaand of samenwonend is, volstrekt zich uberhaupt in de privésfeer. -
@1, een goede reden dus om apart te blijven wonen dan, ken genoeg mensen die zo leven, ken zelfs een ouder stel die elk jaar samen 4 weken op vakantie gaan naar een ver oord..gelijk hebben ze hoor!
-
@ 128,
Criminaliseer jij de ouderen maar.
Ik spreek je nog wel als jij oud, hulpbehoevend en alleenstaand bent en de gezondheidszorg tegen die tijd onbetaalbaar is geworden..!! -
@140
Juist om de gezondheidszorg en AOW in stand te houden, dienen we fraude tegen te gaan. -
Vrienden logeren ook bij je of ga je gezamelijk mee op vacantie.
Al die ouderen die niet bijelkaar wonen zouden erop moeten staan dat zij vriendschap met elkaar hebben en geen LAT-relatie.
Laat de rechter maar uitmaken wat het verschil is tussen een hechte vriendschap en een LAT-relatie.
Volgens mij kan dit verschil niet wettelijk worden aangetoond. -
Tja, dan maar geen latrelaties. Wist niet eens dat het nog bestond, dacht dat het een hype was in de jaren 90 van de vorige eeuw...
En ik zie inderdaad ook niet in waarom je onderscheid zou willen en moeten maken zoals #142 schrijft. -
@137 @138
Niet alleen is de huidige regeling fraudegevoelig,
ze geeft ook aanleiding tot vormen van controle, die diep in de privacy indringen.
Onacceptabel diep. -
@142 De rechter kijkt niet naar liefde of vriendschap. Die moet beoordelen of er sprake is van het gezamelijk voeren van een huishouden.
@144
Wat is dan de optie? Geen onderscheid maken tussen samenwonend en alleenstaand? Dan zouden alle alleenstaanden terug vallen in inkomen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Geen controle? Dan zijn we over een paar jaar allemaal zgn. alleenstaand. -
Mussert marcheert weer
-
Verwijderd door redactie
-
Ja zo "woont" er bij mijn ouders in de flat een dame die voor 200 euro een 1 kamerflatje huurt, daar komt ze elke twee wekeen een paar uurtjes langs om d'r cactussen water te geven en de post op te halen, daarna gaat ze weer naar haar LAT relatie. Voor haar is het alleen maar voordeel natuurlijk. Want had ze het flatje niet dan kregen ze ieder EUR 686 aan, nu met het flatje krijgen ze ieder EUR 985. Dat is samen EUR 600 meer, na aftrek van de huur en andere woonlasten van dat flatje houd je nog ruim 300 euro extra per maand over.
-
@148
Die houdt natuurlijk haar flatje aan om te kunnen zeggen dat ze 'alleenstaand' is. En dat in tijd van woningnood. Als deze dame gepakt wordt, heb ik geen medelijden. Ook niet als ze gestrest raakt door haar bedrog. Deze dame ondermijnt namelijk het solidariteitsbeginsel. -
Gek he, ook al heb je 100 miljoen op de bank, dan krijg je nog AOW en kinderbijslag. Hang je aan de onderkant dan ben je gelijk een crimineel als je iets te vaak op visite gaat en of iemand helpt.
-
@149 ik heb ook geen medelijden, weet niet op wel nummer ze "woont" anders had ik haar hoogstpersoonlijk al aangegeven.
-
@150 ja ook als je rijk bent en al jaren bakken geld aan belasting hebt betaald krijg je AOW, maar weet je wat ook? Ook als je je hele leven nog nooit gewerkt hebt en al die tijd je hand op hebt gehouden ook dan krijg je AOW. Krom he?
-
als de SVB nu echt fraudeurs wil aanpakken dan moeten zij bij de kinderbijslagfraudeurs zijn
hoeveel kinderen staan er niet op een ander adres ingeschreven, maar wonen gewoon bij hun eigen ouders, om de dubbele kinderbijslag te incasseren?!
Of studenten op een ander adres bij vrienden om uitwonende studiefinanciering te incasseren?!
En dat vaak nog met handjeklap Jij wat en ik wat!
Maar dseze doelgroepen daar wil de politiek zich niet aan branden...
Nee de ouderen dat is een makkelijke prooi en vooral sexy in de politiek nu met de vergrijzing.
Maar ouderen die keurig op hun eigen adres staan ingeschreven, de bijbehorende woonlasten betalen die kan je volgens de wet op de privacy echt niet op hun priveleven gaan controleren en erger nog korten, grote schande!
Hier moet maar eens een flinke rechtszaak in Brussel voor gevoerd gaan worden, eens kijken hoe Nederland hier mee "weg" komt in het kader van de wet op gelijke behandeling -
@148
Onzin, ze heeft geen fiancieel voordeel. Je betaald huur, verzekering, vaste kosten gas/licht/water. Gemeentelijke belastingen. Waterschap. enz. Dan kom je al gauw op 500 euro. Dus haar 300 euro voordeel is weg.
En dan rekenen we nog niet het water voor de cactussen.
En waar huur je nog een flatje voor 200 euro?
Ik twijfel sterk bij zulke verhalen -
en dan nog iets
veel ouderen kunnen zich niet bij elkaar inschrijven vanwege het feit dat logischerwijs binnen korte tijd een partner zal komen te overlijden.
Hoeveel recht heeft dan de overblijvende partner op de huurwoning? Dan is het heel goed als je terug kunt vallen op je eigen huisje wat je ook hebt aan kunnen houden omdat je heel graag zelfstandig wilt blijven en onafhankelijk (hetgeen de regering ook altijd graag stimuleert...een slimme meid is op haar toekomst voorbereid)
In dit land wordt echter met verschillende maten gemeten, vooral als het om kwetsbare groepen gaat die zichzelf moeilijk kunnen verdedigen.
Hier ligt werk voor Dhr Nagel van de ouderenbond, helaas is deze bond heel erg nodig gebleken, de "gewone"politieke partijen laten het afweten als het om o.a.de ouderen gaat -
Kunnen meneer Bruut en Renske niet gaan samenwonen?#148 en # 149
Voorlopig hebben zij elkaar genoeg te vertellen en het houdt hen van de "straat" -
15726 maart 2011 18:05 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Verwijderd door redactie
-
Dit land is dood- en dood-ziek. Steeds meer mensen vinden het inmiddels volstrekt normaal dat vadertje staat alles van de wieg tot het graf voor je regelt en zien het als een godgegeven recht om verzorgd te worden. En dan zijn die mensen zwaar verontwaardigd (ja zelfs onpasselijk!) als die overheid hier en daar vastloopt doordat de regeltjes niet te handhaven zijn vanwege de 'noodzaak' om alle misbruik te bestrijden en alles wel 'eerlijk' te houden en hardheidsclausule-uitzonderingen op te vangen, waarvoor weer heel wat extra ambtenaren 'noddzakelijk' waren. Ondertussen hebben we niet in de gaten dat de verhouding tussen productief en niet-productief in dit land uit het lood is geslagen. De soosjalistiese doctrine van de maakbare samenleving heeft als een gif gewerkt op ons gezonde verstand. Er is niet veel van over.
-
@12 Vreemde zaak. Iemand kan ook een grootste deel van zijn/haar tijd met gewoon een goede vriend/vriendin doorbrengen. Is dat dan ook een LAT relatie. Of moet er viagra in het spel zijn.
-
@151 en @ 149 Inderdaad doodziek om te lezen dat men zich geroepen voelt om iemand 'aan te geven' wegens ' gebrek aan solidariteit'.
Over dubbele moraal gesproken... -
Je geroepen voelen om iemand aan te geven....hoe diep kun je zinken !
Maar we leven in een land waar de overheid klikken aanmoedigt, de anonieme misdaadlijn bv, hoe betrouwbaar zullen die aangifte's zijn en hoeveel keer is het misschien gewoon wraak op iemand willen nemen?
Maar nog even over lattende aow'ers of samenwonende aow'ers.
Het allergekste is dat de SVB geen 2 soorten klanten heeft maar zelfs 3 !
We hebben de alleenstaande met volledig aow, de gehuwden of samenwonende aow'ers die het gehuwden aow krijgen maar er is nog een derde soort..... de aow'ers die met meerdere wonen, dat kunnen 3 of meer zijn,
en dan krijg je ineens weer de aow voor alleenstande !!!!!!!!!!!!!!!!
Dus onze Koningin, we weten dat ze niet alleen woont, krijgt toch aow voor alleenstaande !!!!!!!!!!! -
mijn tante van 75 kookt soms en spendeert feestdagen met haar exman. Hij woont 35 km van haar vandaan in het platenland, zij in de grote stad. Soms logeert zij bij hem in de zomer met mooi weer, hij bij haar als hij iets in de hoofdstad moet regelen. Hij koopt producten, zij kookt. Hij heeft haar groente uit eigen tuin. Soms gaan zij paar dagen samen weg op vakantie. Maar soms zien zij elkaar paar maanden niet, als zij ruzie hebben of gewoon niet willen of ziek zijn of wat dan ook. Zelfs slecht weer, sneuw etc. Zij hebben wel eigen tandeborstel en nachtkleding van elkaar in hun woningen. Ik vind het zeer goed voor hun, dat zij toch ondanks scheiding redelijk goed met elkaar omgaan. LAT relatie is zo ondefineerbaar en vaag iets, dat het controleren daarvan, dan moet je bij de psycholoog of sexuoloog plus politie rechter zijn.
-
@152
"Ook als je je hele leven nog nooit gewerkt hebt en al die tijd je hand op hebt gehouden ook dan krijg je AOW. Krom he? "
Dat weet u niet waarom destijds de WAO in het leven geroepen is.
Verstandig zou zijn als u zich éérst even gaat inlezen!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Ouderdomswet
"De AOW is in 1957 geïntroduceerd door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid J. G. Suurhoff. De AOW is de opvolger van de door Drees als minister van Sociale Zaken in 1947 ingevoerde Noodwet Ouderdomsvoorziening, die uitdrukkelijk als tijdelijk bedoeld was.
Aan de AOW is een lange voorgeschiedenis voorafgegaan. De Pruisische kanselier Otto von Bismarck legde in 1889 een inkomensverzekering op tegen inkomstenderving in geval van ouderdom, ziekte en invaliditeit. In deze inkomensverzekering komt aanvankelijk de pensioenleeftijd van 70 jaar voor. Pas een aantal jaren later wordt dit gewijzigd in de bekende leeftijd van 65. Overigens was de levensverwachting in die tijd lager dan nu. Een 65-jarige man had in 1956 een levensverwachting van 79 jaar; tegenwoordig 81 jaar.
In het Verenigd Koninkrijk werd in 1942 (dus in de oorlogsjaren) door Lord William Beveridge gebruikgemaakt van het sterke gevoel van solidariteit om een blauwdruk te maken voor een stelsel van sociale volksverzekeringen, betaald uit belastinggeld. Soortgelijke systemen werden na de Tweede Wereldoorlog in meerdere Europese landen en in de Verenigde Staten ingevoerd.
Terwijl in het systeem van Bismarck de uitkering afhangt van het vroegere inkomen, is in het systeem van Beveridge de uitkering voor iedereen hetzelfde. Deze twee modellen, en tussenvormen ervan, worden nog steeds gebruikt. Zo is in Nederland de uitkering in principe voor iedereen gelijk, maar wordt toch onderscheid gemaakt naar de huwelijkse staat."
@137 en @138 en @148 en @149
Als antwoord zie: @154: .........Ben ik het helemaal mee eens!!
@ 160:
Antwoord (het is even wat leeswerk!) Zie @115
@162
Precies. Dat verbaasd(e) mij ook. Ik zou dan denken -en vinden-, samenwonen (in de letterlijke zin!) ongeacht met wie zou mijn inziens een korting moeten betekenen. Want dan voer je te allen tijden een gezamenlijke huishouding. -
Walgelijk, straks mag je niet eens meer bij iemand op bezoek, big brother watching on you
op naar de vijftig plus partij!!!!!! -
Ja het lijkt op de perikeln in de bijstand. Maar vergeet niet die oudjEs zijn slim genoeg om te frauderen hoor. Ze weten best hoe het zit Maar het scheelt een hoop geld dus laten ze het erop aankomen. De sociale rechercheurs liggen dadelijk weer achter de heg en gaan mee b oodschappen doEn om tE zien wie betaald...
-
@161 geen dubbele moraliteit. Ik betaal mijn leven lang al belasting en weiger te betalen voor oplichtingspraktijken, ik doe het ook eerlijk dan mag zijn ook eerlijk door het leven gaan, doet ze dat niet dan ben ik bereid haar aan te klagen.
-
Wat maken we ons nou druk? Gewoon iedereen evenveel aow. Hoeven we niets meer te controleren. Wel jammer voor de alleenstaanden die er 300 euro per maand op achteruit gaan...
-
@168 of AOW een werknemersverzekering maken.
-
@154 ze heeft wel degelijk financieel voordeel, de overige kosten in die woning kosten amper wat, daarbij kan ze door haar lage inkomen voor gemeentelijke belastingen vrijstelling aanvragen.
-
Een AOWtje is een schijntje. Bijkomende kosten zoals eigen bijdrage, andere zorgkosten, voedsel enz. rijzen de pan uit. Kom op zeg, iedereen moet weten dat een minimum inkomen net of meestal niet te doen is. Dit geldt ook voor andere uitkeringen. Je leeft in een gevangenis zonder muren. Je hebt juist hulp nodig om niet verder in de problemen te komen. Dat gevoel dat je op moet letten of je niet tevaak bij elkaar bent en scheve blikken dat je profiteert. Ik heb besloten als non door het leven te gaan. Gewoonweg om van de druk af te zijn. We leven in een afgunstig landje. Je mag schijnbaar niet gelukkig zijn als je een uitkering hebt. Ga je je afzonderen voor bepaalde mensen, omdat je gewoonweg niet wilt hebben dat anderen met je gaan bemoeien, dan is er volgens hun iets ernstig aan de hand en heb je iets te verbergen. Stom achtelijk kloteland.
-
@171 kom op zeg vergeet jij niet even hoeveel toeslagen die mensen krijgen? Of vergeet je soms dat je als je AOW hebt je daarvoor al 65 jaar hebt geleefd en dus minstens 45 jaar hebt gehad om zelf wat op te bouwen.
-
Er wordt gewoon te weinig geprocedeerd. Ik begrijp dat wel. Kost geld, schrikt af. Toch zou het helpen. Al die SVB kantoren die moeilijk doen. Procederen, dan leren ze het wel af. Ouderen hebben vrijwel altijd recht op rechtsbijstand en misschien willen de kinderen onderhands ook wel bijdragen.
-
Ja, nu even mijn verhaal, Ik ben 70 jaar heb een eigen huis, doe mijn gehele huishouding zelf en alleen, haal elke dag in de winkel wat ik nodig heb, doe de tuin, dus echt een doe het zelver. Mijn vriendin woont 50 km van mij vandaan heeft ook haar eigen huis en bedruipt zich zelf. Wij zijn ten prooi gevallen aan de KLIK-LIJN. We kregen bezoek van de SVB fraude onderzoeker en die vertelde dat wij samenwoonden, ze hebben zelfs een buurtonderzoek gedaan op beiden adressen, Hooguit 3 nachten verbleef ze bij mij, en als ze ziek was bleef ze in haar eigen huis waar ze dan door haar kinderen verzorgd werd. Toch probeert de SVB mij als een crimeneel te behandelen. Als nette burger word je hier toch wel angstig van.
Verder begrijp ik niet dat aan deze praktijken niets te doen is. Het SVB moest zich rotschamen. Ik hoop dat de rechters in Nederland juist na de uitzending van 25 maart 2011, een programma van de ombudsman er nu anders over gaan denken, en dat er duidelijke regels komen.
Eigenlijk zou het programma Radar hier ook aandacht aan moeten besteden. -
@174 Inderdaad een goed voorbeeld. Waarom heeft de SVB niet eerst jullie uitgenodigd om te vragen wat je doet en de regels ui tte leggen. Dan samen kijken of het volgens de regels is. Meteen vertellen dat als je meer gaat samenzijn, b.v. 6 nachten/week dat er dan wel sprake is van samenwonen. Iedereen blij. U bent als burger serieus genomen en niet bij voorbaat crimineel, de SVB medewerker heeft wel een leuke baan en mijn belatsingdruk gaat niet omhoog.
-
@172
"Die mensen!"
Pardon!! Dit klinkt als hun en wij. Bah!
Wat betreft de toeslagen waarover u spreekt. Dat valt vies tegen hoor. En trouwens ook bijstand maakt gebruik van toeslagen en ontheffingen. Dat is wettelijk inkomensafhankelijk geregeld. Zit je er 1 cent boven heb je pech.
Verder: als de AOW'r een eigen huis heeft pist die naast het nodige potje mbt toeslagen/ontheffingen. Net zoals een WW'r/bijstand dat in deze situatie ook zal doen.
U rekent ze onterecht véél te rijk.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
Overigens zal miv 2015 de toeslag indien de AOW'r getrouwd is of samenwoont met een partner die nog geen 65 jaar is afgeschaft worden.
Ik hoop voor u dat u later, als u oud en grijs bent niet in een dergelijke postitie terecht komt. Ik ben benieuwd hoe u dan roept. -
@176 in onze situatie zal dat niet voorkomen nee. We verschillen 9 jaar in leeftijd maar we werken allebei en sparen zodoende allebei, dus problemen krijgen dat iemand de 67 nog niet heeft gehaald en daardoor een stukje minder aow krijgt hebben wij niet. Dat probleem speelt alleen bij echtparen waarbij de jongste van de twee een luie donder is en niet werkt.
-
Laat de ANBO en/of de PCOB maar een bodemprocedure opstarten.
-
@177
" Dat probleem speelt alleen bij echtparen waarbij de jongste van de twee een luie donder is en niet werkt"
Tjonge,jonge wat een volledig misplaatste en vooral foute uitspraak.
"Mensen die hun hele leven in Nederland hebben gewoond, hebben recht op een volledige AOW uitkering. Hierbij wordt niet gekeken of je je hele leven hebt gewerkt of niet."
Dit betekent zoveel dat eerst WAO'rs na hun 65ste dan AOW zullen krijgen. Dit heeft niets met luiheid te maken met chronisch ziek zijn.
Voordat u dus een dergelijke boute uitspraak doet zou het u niet hebben misstaan zich éérst eens in de AOW te verdiepen.
Verder gaat u van een getrouwd stel uit. Dit oorspronkelijke nieuwsbericht treft vooral alleen staande WAO'rs die LAT-ten en pardoes als fraudeur/crimineel worden weggezet!!! -
@179 Tjonge,jonge wat een volledig misplaatste en vooral foute uitspraak.
"Mensen die hun hele leven in Nederland hebben gewoond, hebben recht op een volledige AOW uitkering. Hierbij wordt niet gekeken of je je hele leven hebt gewerkt of niet."
Inderdaad, krom he! of je nu wel hebt bijgedragen of niet je krijgt wel geld....je zou eens met de straat een bbq regelen waarbij iedereen een bijdrage levert en die ene buurvrouw betaald niet...vraag me af hoe vriendelijk iedereen nog blijft tegen die buurvrouw.
En nee ik heb het niet over WAO-ers want die hebben het probleem ook niet want die ontvangen tot hun 65e gewoon een uitkering en die gaan er dus niet in inkomen op achteruit, en ook niet voor werkenden want die houden ook gewoon hun salaris tot hun 65e, het gaat puur om de luie donders die zelf geen inkomen hebben. -
geinig: in het draadje over fraude konden ze niet hard genoeg gestraft worden maar nu het om bejaarden gaat moet alles kunnen??
idioot gedoen: elke vorm van fraude met sociale voorzieningen dient aangepakt te worden. Ouderdom geeft geen recht op fraude. -
Kijk nou éérst eens even de uitzending van de ombudsman, dan zie je dat er geen sprake is, kan zijn van fraude bij LATtende AOW'ers of wanneer de neef een korte tijd bij zijn tante verblijft. De SVB doet maar wat. En dààr gaat dit topic namelijk over!
Uitzending: http://ombudsman.vara.nl/Fragment-detail.8315.0...
Als aanvulling zie @115 -
Als ik het goed lees allemaal...
Bespaart SVB 2x300 p/maand als ze een aow kunnen naaien onder de noemer ...je woont samen.
Dat die AOWer en zijn eventuele Latter allebei een woning hebben met allebij gemeentelijke lasten, energie, inboedel, opstal, etcetera ... dat boeit ze niet.
Die 600 die SVB wilt besparen wordt door die twee (eventuele) latters via die indirecte belastingen al afgedragen aan belastingdienst door energiebelasting, gemeentelijkebelasting .. dus waar maken ze zich druk om ... Juist .. hun eigen.begroting. Dhaag zal je niet zo snel horen. DIe houden wel van burgers naaien zodat ze hun ex ambtenaren 100% wachtgeld kunnen uitbetalen en ontslagvergoedingen. -
Een systeem dat controleerbaar moet zijn maar zo moeilijk controleerbaar is is een fout systeem.
Aow is uit een ander tijdsbeeld waarin veel mensen ondanks spaarzaamheid geen geld hadden voor een rustige oude dag.
Niets mis mee om voor je eigen aow te sparen zoals voor je pensioen.
Dan hoef je ook niet te controleren of je op je oude dag een liefje hebt. -
In dit land is het te gek voor woorden dat je na je 65ste je tijd niet door mag brengen met wie of wat dan ook. Je krijgt je AOW en dan moet je je aanpassen, het liefst doodstil achter je eigen garaniums. Stapel gek zijn ze in dit land. Ik ga gewoon lekker dwars doen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Stijgers in Algemeen
Kritiek op agenten bij haatpreek
VVD'er Robert Flos vindt het raar dat de...
59 minuten geleden door jcr
Echtpaar hield Duits meisje als slavin
Een 19-jarig Duits meisje blijkt jarenlang...
1 uur 29 minuten geleden door Soepmes
Damascus ontkent betrokkenheid Houla-moorden
De Syrische regering heeft naar eigen...
3 uur 6 minuten geleden door Willemvee
Wegen naar stranden al vroeg overvol
Op de wegen richting het strand is het...
3 uur 49 minuten geleden door Aktea
Vrouw ontslagen wegens te sexy en te grote...
Ze werkte nochtans bij een lingeriebedrijf.
7 uur 49 minuten geleden door joop49
Best gewaardeerd
Israël - Kolonisten schieten op...
Uit het beeldmateriaal kun je opmaken dat...
6 dagen geleden door Meirav Fonkelsteen
Kritiek rekenkamer op noodfonds ESM
De Algemene Rekenkamer heeft kritiek op de...
2 dagen geleden door turtle63
'Marokkaanse vrouw, wrik je los uit de...
De sociale controle die de Marokkaanse...
1 dag 2 uur geleden door Moskowfiets
GGD wil leeftijdsgrens voor alcohol naar...
De leeftijdsgrens om alcohol te drinken zou...
3 dagen geleden door Aktea
Hackers Anonymous leggen website NAVO plat
De bekende hackersgroep Anonymous zegt de...
6 dagen geleden door g.zeur

