Een 13-jarige leerlinge van een school in Rotterdam heeft maandag een 57-jarige docente een hoofdwond bezorgd met een hamer.
Sorteer op:
-
@198 ik geloof dat ze 'm daarom ook van zich afwierp... :)
-
@184 :-) (de jeugd van tegenwoordig ook) Of is t deze samenleving? Moeilijk moeilijk moeilijk.
Ik ga maar weer aan t werk. Zoveel meningen,zoveel gedachtens .. -
@198 jij solliciteert naar minnen :)
-
@200 Het is wat anders als ik je corrigeer op commentaar wat gebaseerd is op een foute aanname. Dat is geen betweterigheid, maar hulpvaardigheid ;-)
-
Ik denk trouwens dat ik maar ff een block op je zet, ik wil een discussie waarin meningen naar voren komen, geen discussie waarin iemand me keer op keer probeert te verbeteren.
-
Leuke advertentie hangt er bij de reacties; relatie problemen; www.directrelatietherapie.nl
-
@201 slimme meid .............zit nog een hele toekomst in ......
-
@203 kan niet genoeg gemint worden ;-)
-
Dit gedrag valt niet goed te praten, ze had niet mogen gooien. Hoop dat ze ervan leert, wat de straf ook is.
-
@207 hamerslingeraar????
-
Deze man kwam letterlijk en figuurlijk de hamer tegen.
-
@205 Dat is je goedrecht, maar als je wil dat mensen je niet verbeteren zou het handig zijn om te reageren op de daadwerkelijke reactie, niet jouw interpretatie daarvan. Als ik reageer op een foute aanname mijnerzijds mag men mij daar best voor corrigeren, helpt me alleen maar.
-
@208 gemind maakt onbemind :)
-
Voor de rechter slepen??
50 jaar geleden toen ik op de lagere school zat hadden wij in de 5e klas een leraar ( die echt zo groot was als Anton Geesink) welke; Als de kinderen in zijn klas niet luisterden de gewoonte had, te gooien met alles wat hij voor handen had, o.a. SLEUTELBOSSEN, BORDENWISSERS, AANWIJSSTOK, LINIALEN.ETC,ETC. Moet wel zeggen dat deze man wel lef had aangezien de dochter van Anton Geesink ook in deze klas zat. En dit ten tijde is geweest dat Anton Geesink wereldkampioen Judo werd..(Ik bedoel maar)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het hier een kind betreft welke naar aan alle grenzende waarschijnlijkheid heeft gehandeld uit onmacht en impulsivieteit.
Dus MEDIA en allen die het zo goed weten en oordelen???waar gaat dit heden ten dage nog over. !! Triest en zielig dat wij in dit land al zo diep gezonken zijn.
En Minister Opstelten als voormalig burgemeester van Utrecht wat is uw reactie... Camera bewaking in alle klassen???? van het lager en voortgezet onderwijs!!!! -
Voor de rechter slepen??
50 jaar geleden toen ik op de lagere school zat hadden wij in de 5e klas een leraar ( die echt zo groot was als Anton Geesink) welke; Als de kinderen in zijn klas niet luisterden de gewoonte had, te gooien met alles wat hij voor handen had, o.a. SLEUTELBOSSEN, BORDENWISSERS, AANWIJSSTOK, LINIALEN.ETC,ETC. Moet wel zeggen dat deze man wel lef had aangezien de dochter van Anton Geesink ook in deze klas zat. En dit ten tijde is geweest dat Anton Geesink wereldkampioen Judo werd..(Ik bedoel maar)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het hier een kind betreft welke naar aan alle grenzende waarschijnlijkheid heeft gehandeld uit onmacht en impulsivieteit.
Dus MEDIA en allen die het zo goed weten en oordelen???waar gaat dit heden ten dage nog over. !! Triest en zielig dat wij in dit land al zo diep gezonken zijn.
En Minister Opstelten als voormalig burgemeester van Utrecht wat is uw reactie... Camera bewaking in alle klassen???? van het lager en voortgezet onderwijs!!!! -
De rechter... dat gaat wel ver. Dát is pas een teken van onmacht, dat je een meisje van 13 voor de rechter moet brengen voor een ondoordachte lompe daad.
-
Ik lees veel reacties van mensen die het allemaal overdreven vinden. Nu het volgend: wat zou je typen wanneer die hamer tegen je eigen hoofd kwam, gegooid door een persoon van 13? Nog steeds zoveel begrip? Nog steeds Moet kunnen? Nog steeds vroeger gooide ik ook wel eens wat?
-
@217 niks meer haha
-
ik denk dat ze voor de rechter moet verschijnen omdat het een meisje is die snel tot agressie overgaat ..dit soort kinderen staan al een keer of wat te boek bij de schooldirectie...waarom ze dit gedaan heeft weet nog niemand hier NUjij.nl daar moet de rechter dus nu achter komen en dan ook de straf bepalen .ik ben van mening dat de ouders ook aansprakelijk zijn ..het heeft toch allemaal een beetje met opvoeden te maken
-
Als iets je niet bevalt, slinger je gewoon een hamer naar iemands hoofd.!! Het meisje zal waarschijnlijk een moeilijke jeugd hebbben. ..Waarschijnlijk is ze niet gewend dat ze tegengesproken wordt. Misschien kan de rechter haar ouders een verplichte opvoedcursus opleggen !!!
-
Dit meisje is 13, in de puberteit, heeft miss wel vaker ruzie met deze lerares en wordt daarbij nog een beetje opgejut door vriendinnen en klasgenootjes. En dan komt er zo'n daad bij. Nu hopen dat deze vriendinnen, klasgenoten en ouders niet haar daad steunen, maar dat ze werkelijk een lesje heeft geleerd door deze daad..
-
@217 Dat is geen argument. Het moment dat iets zo dichtbij komt reageer je niet meer van je ratio, maar grotendeels vanuit emotie. Het oordeel wat je daaraan kunt verbinden is verwaarloosbaar, vandaar dat rechtszaken en onderzoek door onafhankelijke partijen uitgevoerd worden.
-
Dit meisje krijgt nu al de ergste straf die je een 13-jarige kan geven. Ze is overal in het nieuws en moet nog eens voor de rechtbank verschijnen ook. Natuurlijk kan dit niet, met een hamer gooien tijdens de les is absurd. Maar ik denk dat ze met een schorsing van school en het bezoek aan de rechtbank haar lesje echt wel geleerd heeft.
-
@216 En hoe had je gereageert als die hamer jou, of bijvoorbeeld je kind (als zij een klasgenoot van je kind zou zijn) had geraakt?? Ik vind het prima dat ze voor de rechter moet komen! Dat kind is levensgevaarlijk!
-
Moesten we vroeger eens proberen, gekkigheid! je normaal gedragen is er niet meer bij.en er zal wel iets zijn gezegd dat kwetsend zal zijn geweest, maar om nou met een hamer te smijten?
-
@5
" Als je een hamer richting iemand gooit heb je toch altijd de intentie om deze persoon te raken."
Niet per se. Het kan simpelweg de bedoeling zijn geweest iemand heel erg te willen laten schrikken door wel iets in de richting, maar er naast te willen gooien. Zo heeft mijn zus eens uit woede toen ze 7 of 8 was een steen naar mijn hoofd gegooid maar schrok ze zich een ongeluk toen ze me nog echt raakte ook. Heeft ze zich nog jaren schuldig over gevoeld.
Waarmee ik overigens absoluut dit niet goed wil praten. Zulk gedrag verwacht ik misschien nog van een driejarige, maar niet van een dertienjarige. -
Wat mij verontrust is in betrekkelijk weinig tijd zoveelgeweldsincidenten van jonge mensen naar oudere mensen.. WAAR ligt dit aan.
Aan de ouders,? dat lijkt me een beetje gemakkelijk, al heeft het daar in een wel mee te maken.
Aan de tv? het is niet het beste voorbeeld wat men daar ziet.
Aan de school. Denk dat het in eerste instantie daar mis is gegaan.
Het moet tegenwoordig allemaal maar mogen. Er is geen orde en dicipline meer. De leraar een hand geven ´s morgens en in de ogen kijken. Ja meneer en Nee meneer zeggen ipv ja en nee. (gebeurt!!!)
En GROEPSGEDRAG.. groot doen t.o.v. je vrienden en vriendinnen.
En OUDERS.. STRAF eens een keer. Je kind is niet je vriend maar JIJ bent de opvoeder. -
@217, tja daar zeg je wat.
Nee ik persoonlijk heb dan geen begrip maar mijn aan me harses.
Wat ik in mijn eerste post ook probeerde uit te leggen.
Hoe komt t dat er niet eerder ingegrepen is?
Je kan mij niet vertellen dat de leerling eerst rustig aan t timmeren was om daarna maar te gaan gooien?
Er is dus rumoer vooraf geweest.
Toen had er dus ingegrepen moeten woorden en niet gaan afwachten tot t escaleert. -
Tja die daad zal haar nog lang achtervolgen zeker nu ze voor de rechter moet komen
-
Ga dan ook niet zonder helm voor de klas staan... beetje dom hoor van die lerares!
-
@220 hou eens even op met oordelen !! als een kind bv adhd heeft kan t ok heel inpulsief reageren, eerst handelen, dan pas nadenken. weet jij veel hoe het in het verleden ging, of dat al vaker was voorgekomen en hoemoeilijk het is als ouders om zo'n kind "goed" groot te brengen.
-
@227 Ik zou dan eerst de gegevens willen zien over de aantallen vergelijkbare incidenten van vroeger en nu. Ik denk namelijk dat de aandacht van de media namelijk ook nogal bijdraagt aan de 'waar gaat het heen' gevoelens.
-
Wat een muts die griet. Volslagen de weg kwijt. Hopelijk pakt de rechter haar stevig aan.
-
Ouders verantwoordelijk stellen. Waarschijnlijk 2 ouders die met hun reet diep in de bank zitten bij te komen van hun dag werk al kijkende naar de voice en het kind opvoeden door te schreeuwen...
Flikker maar een hammer door de tv en ga schaatsen, sleeen, wandelen en spelen met uw kind.
Kind doet dit omnbewust om aandacht te krijgen -
@232 mijn idee, alles heeft een oorzaak, ga het uitzoeken en biedt hulp
-
235 jij kent hen persoonlijk , zo te lezen ?
@236 precies. de beste stuurlui staan hier weer met z'n allen aan wal -
@233 Ik ben het met je eens, maar die gegevens zullen er niet zijn. Vroeger werd er niet genoteerd, geteld, gerapporteerd, maar werd er intern opgelost tot iedereen er iets van had geleerd, en hoorde je er daarna nooit meer iets van.
-
@167 Wisden
"Als het een gekleurd meisje was geweest had dat vast in de berichtgeving opgenomen geweest .."
.
Ben je de laatste jaren weleens in Rotterdam geweest ?
Meer zeg ik maar niet. -
Er is dus aangifte gedaan door iemand, anders kan dit nooit voor de rechter komen. En dat is een beetje de tand des tijds kennelijk... Ruzies worden niet meer uitgepraat, maar komen voor de rechter. Herinnert u zich nog dat geval waarbij er een adjunct werd gearresteerd omdat hij twee ettertjes die ruzie maakten uit elkaar haalde? Mijn visie (ja, ik ben papa...) is simpel: Het ligt natuurlijk aan de ouders. Zij geven immers (geen) grenzen aan. En een kind zoekt altijd grenzen op (zie ook deze, wat leukere, visie hierop: http://www.youtube.com/watch?v=nGCTrV31B24).
-
@223: Daar heeft u een punt. Er is sprake van een merkwaardige paradox. Enerzijds het idee dat het helemaal verkeerd gaat met de samenleving. Anderzijds het feit dat de samenleving veel minder gewelddadig is dan vroeger, waardoor incidenten veel meer aandacht krijgen. De Belgische historicus Vrints heeft onlangs nog eens bevestigd dat het idee dat er tegenwoordig steeds meer geweld is, simpelweg niet klopt. Maar dat is een moeilijke boodschap in een tijd van 'fact free politics.'
De beste remedie tegen toenemende gevoelens van onveiligheid: een ander ochtendblad lezen en minder op nu.nl kijken. -
men moet hier eens ophouden drukke kinderen met ADHD te bestempelen hoe vaker je het zegt hoe meer ze het zelf gaan geloven en Ritalin is zeer gevaarlijk ! ik was zelf ook druk kind vandaar dat mijn moeder mij niet wilde hebben dus en ik heb nog steeds contact met mijn lerares 1ste klas90 jaar die wist mij ook te vertellen dat ik onderste boven in de bank hing en niet kon stil zitten en zie ben toch goed terecht zonder pillen en weet ik wat nog meer en ja wij kregen vroeger gewoon een lel om ons oren en werden niet zacht in de watten gelegd heb ik niks van over gehouden hoor stoppen met kinderen dingen aan te praten waar ze niks van begrijpen dus en ja iedereen flipt wel eens en helaas ging het hier fout hamers horen niet in d eklas dus denk een goed gesprek samen met kind en de ouders zal meer helpen!!!
-
@239
Als het een gekleurd meisje was geweest had dat vast in de berichtgeving opgenomen geweest .."
Juist niet als het geen gekleurd meisje was geweest had het er wel bij gestaan. -
@238 Hangt er vanaf hoe ver je terug wilt gaan. De gegevens van rechtbanken en politie vanaf de jaren '80 zijn zeker gedigitaliseerd en kunnen misschien al het een en ander vertellen. Toen was er wel al massamedia, maar geen internet. Dat laatste is volgens mij het meest van belang.
-
@225 en al die anderen die vinden dat het vroeger beter was, en dat dit vroeger niet gebeurde. Onzin!
Mijn opa klaagde 50 jaar geleden al over "de jeugd van tegenwoordig"
Mijn vader klaagde 30 jaar geleden over "de jeugd van tegenwoordig".
In ieder geval is dat al niet veranderd.
Dat dit soort voorvallen vroeger niet gebeurde is pertinent niet waar. Wat vroeger niet gebeurde is dat dit soort incidenten uitgebreid de media haalden.
Een vriend van mij was vroeger leraar op het LBO en kreeg daar een zware metaalfrees naar zijn hoofdgeslingerd. Het lidteken is nog steeds duidelijk zichtbaar. Bij dat incident werd geen politie of justitie ingeschakeld. De school loste dit zelf op. De "dader" heeft gewoon zijn school af kunnen maken en is later ook goed terecht gekomen.
Dat laatste ontneem je een kind als je hem/haar als crimineel bestempelt en behandeld. -
ja @43 zij verwondt de lerares en de lerares IS verwond door haar ( het een is een werkwoord vervoeging en de ander een voltooid deelwoord , de een met een t en de ander zonder t)
-
Vertellen ouders hun kinderen niet meer dat gereedschap is om te gebruiken en niet om mee te gooien?
Of klussen veel ouders niet meer? -
Het ligd aan alles er omheen kinderen moeten vandaag de dag erg veel weten ze staan onder veel druk van ouders vrienden leraren wij kunnen een burnout krijgen maar kinderen ook. Op een dag komt de man met de hamer en is het klaar.
Alleen heeft zei het op zo een manier geuit een ander doet het weer anders.
Het is niet alleen de schuld van haar de ouders
leraar etc
Wij doen het allemaal willen te veel verwachten te veel laten de kinderen te veel volwassen zijn. -
@227 rosiebloem
"Wat mij verontrust is in betrekkelijk weinig tijd zoveelgeweldsincidenten van jonge mensen naar oudere mensen.. WAAR ligt dit aan."
.
Ik weet het wel maar het antwoord is niet politiek-correct.
En ja, het gebeurt tegenwoordig veel vaker dan vroeger, onder andere zwaar geweld tegen ouderen, gehandicapten.
Het ligt niet aan de media, er is veel meer moord en doodslag.
Vroeger werd er eens per half jaar een bank overvallen (bij wijze van spreken). Tegenwoordig zijn er dagelijks woning-overvallen . -
@244 Klopt. Wat ik bedoel te zeggen is dat het naar de politie stappen om iets als in dit bericht, iets is van de laatste tijd. Voorheen gebeurde dat niet of in mindere maten. Dus zijn de gegevens over hoe vaak dergelijke geweldsexplosies voorkwamen ook niet vergelijkbaar voorhanden. Indertijd hield je thuis je mond als je een klap had gehad van een geschrokken automobilist waar jij net een sneeuwbal tegen het raam aan de bestuurderskant had gekegeld. Je vertelde niets over de kleun met de bezem van die je kreeg van de boer verderop, omdat je met de hond door het veld met vee aan het rennen was. Je mompelde iets onduidelijks over de blauwe plek op je bovenarm die je had gekregen omdat de leraar je stevig vastgreep toen je aan het klieren was. Nu lopen de ouders vrijwel direct naar de politie met dit soort voorvallen en doen aangifte van mishandeling. Zelfs als het minder vaak voorkomt dan toen, en daar durf ik van uit te gaan, zullen de cijfers die bekend zijn bij justitie dan een stijging laten zien. Zie ook reactie @241. Ik denk echt dat er zoiets aan de hand is. Iedere kleinste misstap wordt gecriminaliseerd. Dat vertekent de werkelijke ontwikkelingen.
-
Was het een rubberen hamer, een klauwhamer, een breekhamer, een houten hamer? Een klauwhamer geeft, mits goed gemikt, toch aanzienlijk meer schade dan alleen een hoofdwond. Vragen, vragen
-
Opzet of niet, 13 of niet, je beperkte verstand proberen te gebruiken. Zoiets doe je niet, gooien met een prop papier...... mmwwa maar met een hamer.....
-
@245
Precies als vroeger een leraar een hekel aan je had want in die tijd was er ook een groot verschil tussen rijke en arm.
Dan werd ook het bloed onder je nagels weg gehaald.
Als er maar wat was kreeg je straf.
Maar deden de rijke het zelfde was er niks aan de hand.
Nee vroeger was het ook niet leuk.
Er was een jongen die werd het zo zat dat die leraar een dchoolborstel naar zijn hoofd kreeg.
Ja en ik dacht goed zo want wat was het een rotvent.
Wel eens mee gemaakt dat ze je twee uur op je knieen voor het schoolbord lieten zitten op een houten vloer de groven stonden in je knieen.
Nee de tijd van vroeger hoeft van mij ook niet. -
@250 Helemaal mee eens, dat zal het te verkrijgen beeld flink vertekenen inderdaad.
@251 Daar eindigt het niet: Gegooid met of zonder effect, bovenhands, onderhands of misschien toch een slingerworp? -
Mensen moeten niet huilen dat dit de jeugd van tegenwoordig is, vroeger gebeurde dit ook alleen kwam het niet in het nieuws.
-
@232 Groningsvrouwtje
Als een kind adhd heeft is het wel oke om met een hamer te gooien ?
Het wordt echt steeds gekker.
1 keer een gekke impulsieve reactie kan ik nog inkomen.
Maar iemand die regelmatig dit soort gekke dingen doet is ontoerekeningsvatbaar.
Daar hebben we in Nederland het (jeugd) TBS systeem voor. -
"een slimme meid is op haar toekomst voor bereid"
dit zal wel een behoorlijke Dominante tante worden later. -
@224 natuurlijk vind ik dat dit meisje een flinke straf verdient en eigenlijk ook van die school af moet, maar de rechter... kom op zeg...
-
Hmm kinderen worden ook gewelddadiger
Triest -
@258 inderdaad straf is logisch, maar meteen voor de rechter? Gewoon naar bureau halt sturen, die lossen het wel op.
-
@241 Strohalm
Het aantal moorden (moord of doodslag) ligt tegenwoordig rond de 200 per jaar.
Het aantal moorden 65 jaar geleden lag rond de 30 per jaar.
Dit zijn de feiten.
Een toename van 600/700 %.
Het aantal inwoners was vroeger minder maar hoe dan ook gebeurt het veel vaker.
.
En berichten dat de criminaliteit daalt? Ja als er in 2010 "maar" 195 moorden zijn kun je zeggen dat het aantal moorden is gedaald tov bijvoorbeeld 2009.
Maar dat verandert niets aan de structurele stijging. -
@259 Nee, dat worden ze niet. De media bericht er alleen maar meer over, ken je geschiedenis....
-
Het wordt steeds erger allemaal, vonden wij het toen we jong waren al extreem om een belgische ratelmat in de klas af te steken, nu gooien ze zelfs met hamers! Flinke straf voor dat kind, want dat werkt tenminste...em not :)
-
@233 Ik denk dat je daar helemaal gelijk hebt.
Vroeger was het echt niet beter je had alleen geen internet. Op internet heeft iedereen een mening,dat mag maar de media moet eens na denken over wat ze wel of niet plaatsen. Als er gestaan had : Leraar slaat Meisje en Meisje gooit hamer. Wat waren dan de reacties geweest?
En nee ik praat niet goed wat er gebeurt is. Ik vind alleen dat een school dit moet oplossen zonder de media in te lichten of personen die dit zouden kunnen doen. En de media moet de eer aan zich zelf houden en nieuws maken wat er echt toe doet in plaats van stemmingmakerij. -
@258 Ze brengt iemand zwaar lichamelijk letsel toe. Wie moet dan de straf bepalen??
-
Het was toch spijkerpoepen en niet hamerkoppen?
-
Hmm.. Wij hadden alleen van die lullig figuurzaagjes. Beetje zoals een waxinelichthouder. Je kunt beter met iets anders gooien..
-
@248 Kip23
"Wij doen het allemaal willen te veel verwachten te veel laten de kinderen te veel volwassen zijn."
We doen het allemaal ? Mijn zoontje gooit niet met hamers, jouw kinderen wel ? -
Ooit wel eens gerealiseerd dat dit soort 'ongelukjes' vroeger ook voorkwam, maar toen had je nog geen internet en andere mediavormen die het gelijk breeduit de wereld in slingeren? Meisje moet gestrafd voor een blijkbaar onbesuist moment. En hopen dat de lerares er gauw weer bovenop komt.
-
Ooit wel eens gerealiseerd dat dit soort 'ongelukjes' vroeger ook voorkwam, maar toen had je nog geen internet en andere mediavormen die het gelijk breeduit de wereld in slingeren? Meisje moet gestrafd voor een blijkbaar onbesuist moment. En hopen dat de lerares er gauw weer bovenop komt.
-
@264 geen internet is wel beter, je ging voetballen of knikkeren of op een andere manier buiten spelen, je was veel meer in beweging en dat is gezonder dan achter dat schermpie zitten turen
-
Voer voor Psychologen
-
IkI snap niet dat sommigen hier allerlei argumenten opsommen om haar daad te verdedigen
Die meid is gewoon niet toerekeningsvatbaar ofwel stapelgek
Zo'n gedrag kan niet in de klas -
@265 "Het slachtoffer moest naar het ziekenhuis om de wond te laten hechten." U maakt er direct weer zwaar lichamelijk letsel van.
-
@261 Dat van 65 jaar geleden klopt, maar de stijging is niet structureel te noemen. Wel tot aan eind jaren negentig begin tweeduizend, maar vanaf die tijd is het stabiel gebleven.
Ik weet niet of je die cijfers uit een cbs rapport hebt, maar in het rapport wat ik las staat ook dat de toename grotendeels toe te wijzen valt aan het gebruik van vuurwapens in het criminele circuit. -
ow het ging per ongeluk. Docente heeft geluk dat er niet als kop hier had gestaan: docent staat in de weg en loopt tegen hamer aan. Het is godgeklaagd dat zo'n griet een hamer door een lokaal slingert. Dan kan zelfs een 13-jarige bedenken wat voor gevolgen dat kan hebben. Ja, nederland wordt steeds slimmer.....*einde sarcasme*
-
Foei.
Taakstrafje met een bakje thee en alles is opgelost. NOT. -
Voor de minners op @249 .
De feiten zijn helaas hardnekkiger dan jullie mening.
Er is tegenwoordig veel meer geweld richting ouderen door jongeren.
.
"Laatste update: 8 augustus 2009 21:29
AMSTERDAM - Het aantal woningovervallen stijgt sterk. Vorig jaar waren er in de eerste zes maanden 310 overvallen, dit jaar is dit aantal gestegen naar 437.
Jelle Egas, woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen, bevestigde zaterdagavond berichtgeving van deze strekking in RTL Nieuws. De meeste woningovervallen vinden plaats in de vier grote steden, in Brabant en het zuiden van Limburg.
Een kwart van de overvallen gebeurt op klaarlichte dag, bij driekwart wordt extreem veel geweld gebruikt, zo blijkt uit een analyse van honderd woningovervallen die RTL Nieuws uitvoerde. In drie van de vier gevallen zijn de daders tussen de 14 en 27 jaar oud."
.
Woningovervallen kwamen bijvoorbeeld 40 jaar geleden vrijwel helemaal niet voor. -
#274 laten ehchten noem ik al zwaar letsel als je voor de klas staat.
-
@279 Een diepe snee van meer dan een centimeter moet je ook laten hechten. Hiermee zeg ik niet dat het maar om een schrammetje gaat, maar je kan op basis van het artikel niet uitgaan van zwaar letsel.
@278 Die gegevens heb ik ook gezien. Maar is dat het gevolg van een groeiend boevengilde of het gevolg van een maatschappij waarin men in tegenstelling tot 40 jaar geleden geen sociale controle meer hebt?
Desalniettemin een schrikbarend gegeven. -
@275 Moncollier
De cijfers zijn de laatste jaren inderdaad vrij stabiel met een lichte daling.
Maar nog steeds zitten we met een enorme stijging vergeleken met 50/60 jaar terug.
. -
@261 Ik weet niet waar u uw cijfers vandaan heeft maar het volgende zit dichter bij de waarheid (in ieder geval de laatste 20 jaar):
Tot het jaar 2001 bedroeg het aantal moorden (en doodslagen) in Nederland ongeveer 250 per jaar.
Dat aantal is terug gelopen in de periode tussen 2001-2010: het gemiddeld aantal moorden is nu 150-180 per jaar.
In 2005 werden 2001 moorden gepleegd, dat was het laagste aantal sinds 1992. -
Hoezo voor de rechter verantwoorden? Gelijk voor een half jaar de cel instoppen dat tuig! Dan leren ze het wel! Justitie en onze wetgevingen zijn veel te zacht.
-
Wegens woordenwisseling een hamer door klas gooien word nog zwaar leven voor der dan. Vroeger werd vast ook wel met dingen gegooit alleen tegenwoordig is extremer
-
@279 Dat u dat al zwaar lichamelijk letsel noemt betekent niet dat het ook zwaar lichamelijk letsel is.
-
@284 Inderdaad, wij gooiden papieren vliegtuigjes door het lokaal!
-
Wij schoten vroeger papieren propjes door de klas, mocht ook niet, maar er werd niemand verwondt.
Er is tegenwoordig geen respect meer voor bepaalde beroepen zoals leraar, ambulancebroeder, politie etc.
Dit is een zeer ernstige situatie en men kan er van vinden wat men wil, maar het ligt voor een groot gedeelte aan onze multi-culti samenleving. -
@281 Dat is absoluut waar. Wat ik dan wel vreemd vind is dat er de laatste 10 à 15 jaar geen stijging meer te zien is, maar eerder een status quo.
Als het CBS stelt dat de stijging grotendeels het gevolg was van toenemend vuurwapengebruik in het criminele circuit en bepaalde vormen van gewelddadige criminaliteit stijgen, zoals die woningovervallen, zou je verwachten dat die stijgende lijn blijft aanhouden. En dat is dan weer niet zo.
Zou het zo kunnen zijn dat de gewelddadige criminaliteit verschuift van delict naar delict en dat de cijfers daardoor stabiel blijven? -
Een vriend van me is een jonge leraar. Hij zegt, dacht dat ik als kind erg was, maar huidige generatie is nauwelijks nog te houden. Wordt steeds erger, zou het toch door energieblikjes, tv en muziek brainwashing komen?
Hamer gooien, is poging tot moord. opsluiten -
#285 je moet het in verhouding zien.
Als een bouwvakker een hamer op zijn hoofd krijgt is het geen zwaar lichamelijk letsel.
Voor een lerares waar een hamer naartoe wordt gegooid wel. -
@2 Best wel triest hoor redactie. Kunnen de hoge heren van nujij ook al niet tegen een geintje? Grow a spine.
-
@2 Best wel zwak hoor redactie. Kunnen de hoge heren van nujij ook al niet tegen een geintje? Het lontje wordt steeds korter bij de mensen, grow a damn spine people...
-
Excuses voor de dubbele reactie overigens, ik zie het nu pas.
-
@290 Die redenering houdt geen stand als je het in strafrechtelijke zin bekijkt, iets wat nodig is om iets als zwaar letsel te kunnen bestempelen.
Ik snap je zienswijze, maar volgens diezelfde zienswijze zou het dan ook zo zijn dat wanneer een agent een klap krijgt het over mishandeling gaat en bij een docent zou eenzelfde gebeurtenis zware mishandeling zijn.
Hoogstwaarschijnlijk bedoel je dat niet, maar dat is wel een automatisch voortvloeisel uit deze zienswijze. -
als het een mes was, zou ze ciske de ratin kunnen worden genoemd, in het ergtste geval zou ze dan in een tehuis voor "gestoorden", kunnen worden geplaaatst.
-
gewoon een goalkeeper aan het plafond hangen. die haalt alle vliegende objecten uit de lucht :)
ontopic:
heb mn vragen erbij of het inderdaad wel per ongeluk was. hopelijk gaat het weer goed met de docente. tuchtstraf lijkt me hier op zn minst op zn plaats. per ongeluk of expres.. je gaat gewoon niet met een hamer door de klas gooien. of het moet nog zo'n opblaas ding zijn ;) -
Iedereen reageerd zich af op het meisje van 13 terwijl niemand de toedracht weet.de jeugd onde elkaar maakt het er niet makelijk op als je ziet wat zich afspeeld op sociaal media naar elkaar maar wij hollanders hebben gelijk een oordeel terwijl men niet de achter gronden weet.
-
Veel van die meisjes tegenwoordig hebben gewoon niets meer meisjesachtig
in hun lijf.
En maar stoer doen om er bij te horen..................bah...........EERLIJK.......
..................om er gewoon kots en kots misselijk van te worden.
Pluspunt voor mij is dat mijn eigen jeugd voorbij is en ik daar niet mee
hoeft om te gaan.
GOD ZIJ DANK..................................................... -
Houd van je kind en investeer tijd in je kind. Ook wanneer ze een grote fout hebben gemaakt.
-
@297
En welk achtergrond moet er aanwezig zijn om een hamer door een klaslokaal
de lucht in te slingeren waar medeleerlingen en een docente aanwezig zijn?
Welk type debiel moet je zijn? -
Laten we eerst eens kijken wat de toedracht is voor we weer van alles lopen te bleren!!!!!
Ze zal hier wel een rede voor hebben.
Want iedereen weet het altijd zo goed te vertellen maar je zal maar gepest of getreiterd worden dat kan heel ver gaan onder de jeugd wat word daar mee gedaan????NIKS dus je weet niet wat er alle maal speeld in zo meisje en de hulpverlening tegenwoordig is ook kut met peren -
@300 Hoogstwaarschijnlijk was de woordenwisseling in combinatie met het gegeven dat het om een puber gaat al voldoende.
-
@299
Wijs ze eerst op hun fout en laat ze van hun fout leren, ga dan pas verder om te zeggen dat je van ze houdt.
Als je in het begin al zegt of aangeeft dat je onvoorwaardelijk van je kind
houdt, dan geef je ze al zelf de aanleiding om fouten te maken hoe klein of
groot dan ook.
Leer van anderen te houden en om anderen te geven en leer je kind dat ook.......................................... -
Pffff mischienis er helemaal niets aan de hand met dit meisje en reageerde ze.in een moment van verstandsverbijstering...ze zal er echt wel op een gepaste manier voor gestraft worden.
-
@302
In ieder geval gaat het niet om een normale puber.
ze moet dus op een speciale school geplaatst worden............. -
@305 De kans is ook best groot dat het om een normale puber gaat. In @75 heb ik een aantal dingen opgenoemd die dit geval zonder meer kunnen verklaren.
-
Zondag elfstedentocht!! IT GIET OAN!!
-
Je weet nooit wat er gebeurd is in die klas.
-
@303
In hoofdlijnen zijn we het eens. -
wat maakt hét uit of ze de docente expres of per ongeluk raakte..ze gooide
wellicht bewust richting 'n ander raakte daarbij de docente...had ze de bedoelde persoon geraakt was het toch expres..dus wat mij betreft géén enkele verzachtende omstandigheid... -
@303
Maar een kind direct een debiel noemen @300 gaat wel erg in tegen het houden van @303 -
@214
50 jaar geleden waren de handjes van de meeste docenten een stuk losser,
dat wordt tegenwoordig ook niet meer goedgekeurd.
Mijn vader werd zwaar gestraft door zijn juf omdat hij met links schreef en niet met rechts, werd regelmatig opgesloten in een kleine kast en heeft klasgenootjes vastgebonden zien worden op een stoel, om vervolgens de hele dag in de hoek te moeten zitten, vastgebonden.
Dat dat 50 jaar geleden in de doofpot werd gestopt (want docenten moest je immers respect voor hebben, grote mensen hadden altijd gelijk, dus als je kind zei dat de docent je pijn deed was dat onzin want het was 'slechts' de uitspraak van een kind) wil niet zeggen dat deze daad dan ook maar gewoon mag.
Dat kind is 13, ze heeft inmiddels toch wel voldoende verstand opgebouwd om te weten dat je niet moet klooien met spullen die gevaarlijk kunnen zijn.
Sowieso is dat een van de eerste lessen die je leert in een handvaardigheidlokaal: NIET KLOOIEN MET DE SPULLEN. Veiligheid. Onmacht, frustratie, impulsiviteit? Gooi dan met een prop papier ofzo, niet met zoiets zwaars als een hamer. Kijk wat ervan is gekomen.
Ik hoop dat dat meisje dit ziet als een wijze les die zij the hard way heeft moeten leren, en zich voortaan gewoon kan gedragen in de klas, óók als er een ruzie ontstaat. Mensen moeten zich leren beheersen. En zich niet zo druk maken om kleine dingen. -
@17 Kan je nog zo jong en impulsief zijn maar om met een hamer te gaan gooien kan zelfs een meisje van 13 begrijpen dat er iets niet aan klopt.
-
Gelukkig gooide ze het bijltje er niet bij neer ;-) Maar serieus; ik vind het een afschuwelijk verhaal. Wat bezielde dit meisje. Blijkbaar geen bewustzijn van oorzaak en gevolg. Hopelijk leert ze iets van deze ervaring. Sterkte en beterschap voor de juf.
-
Slagvaardige dame, alleen een beetje bijsturen!
-
@314 Je slaat de spijker op zijn kop ;-) Maar ook even serieus, dat verminderde bewustzijn t.o.v. oorzaak en gevolg is dus een typisch verschijnsel in de puberteit. Combineer dat met hevige emoties, iets wat pubers zwaarder ervaren dan volwassenen, voortkomend uit een conflict en dit kan gebeuren. Het is nu zaak om haar inderdaad te straffen, maar tegelijkertijd ook oog te houden voor haar leeftijd en bijbehorende problemen.
-
Ik zit hier echt met de bek vol tanden terwijl ik de reacties hier lees.
Niemand hier weet hoe de vork in de steel zit en toch zijn er mensen die menen er het fijne van te weten. 'ontoerekeningsvatbaar', 'stapelgek', 'komt nooit meer goed met die meid'. Wat een overtrokken reacties zeg, niet normaal meer.
Ik snap de verontwaardigdheid van de mensen hier, maar denk alsjeblieft eens na over wat je zegt en typt. -
Moet dan tegenwoordig alles meteen in het landelijke nieuws. Gun die pubers van 12-14 jaar toch eens wat bescherming als er geen sprake is van strafrechtelijke opzet. Nee het mag absoluut niet wat dat meisje doet. En ja ik durf te wedden dat dit vijftig jaar geleden ook heus wel eens ergens in Nederland is gebeurd. En dat kwam echt niet in landelijk nieuws als er geen sprake was van ernstige opzet.
-
@317 presies!!!
-
@177
En met jou hebben we dus maar weer eens een voorbeeld van hoe asos niet beseffen dat zij aso zijn. Ongelofelijk wat jij hier goed loopt te praten.
NEE, ik heb nooit met iets gegooid op school vroeger, en dat geld ook voor mijn klasgenoten. Moeten we nou medelijden met jou hebben, omdat jij het een keurslijf vind als je je gedraagt en rekening houd met (het welzijn van) anderen??? Nou, nee, dat gaat niet gebeuren.
En je verhaal houd geen stand. Jij bent het type waardoor deze maatschappij aan het verschuiven is. Omdat je geen grenzen kent en dat nog probeert uit te dragen als normaal ook. -
Ik denk dat ze maar beter een ander vak moet nemen. Iets zonder hamers...
Serieus. Dit zal wel weer een opvoedings issue worden. Gelijk hebben ze erin. Maar dan moet je de ouders ook een boete geven. Het kind valt onder hun verantwoording. Als je het kind wegstuurd voor heropvoeding en ze weer terug bij die ouders komt zal ze anders weer terugvallen in haar oude gewoonten. Hamergooien. Bekijk de thuissituatie eens. Misschien krijgt ze het voorbeeld van pappie als hij met mammie ruzied. Je weet het nooit. 1 ding wel. Normaal gesproken denk je erover na voor je een hamer gooit. Blijkbaar deed ze ze dat niet, of misschien wel? -
Goed zo dat dit mokkel zich moet verantwoorden voor de rechtbank.
Ik kom na een poos nadenken tot geen enkele ander conclussie. Wat er ook is gebeurd....Zo'n kind ( want dat is het ) heeft maar respect op te brengen voor de docent. Niks meer en niks minder. Klopt er iets niet of is ze het ergens niet mee eens, kan het verbaal afgehandeld worden , desnoods mbv ouders. Lijkt me een kwestie van opvoeding.....
Maar gooien met hamers etc, is gewoonweg niét te tolereren. Ook niet als t een impuls is. Moet ze maar leren die onder controle te houden.
Hoop dus dat ze goed wordt aangepakt -
dan kunnen ze toch beter gaan zeilen!
-
een wat al te letterlijke "inhaalslag" van een 13-jarige puber. en ik maar denken dat ze nog met poppen speelt op haar leeftijd.
-
Wat doet een hamer in de klas?
Volgens de politie had het meisje niet de opzet de lerares te raken.
Ik geloof niks ervan. -
@325
En waar baseer je dat op dan ? -
Ik denk niet dat dit met opzet was, gewoon een ongeluk. En het is raar dat mensen conclusies gaan trekken uit dit kleine stuk tekst zonder dat ze er verder iets van af weten.
-
@325 hamers heb je gewoon op school in techniek en crea lokalen.
-
@327
Wel valt te concluderen dat een hamer door de klas is gevlogen en dat die een leerkracht heeft verwond. De afzender van die hamer is blijkbaar een 13-jarige leerling, die nu haar lesje zal gaan leren, die ze jammer genoeg niet op een betere manier heeft geleerd. Allerlei bijdragen over opvoeding en ouders zijn inderdaad uit de lucht gegrepen en erg voorbarig. -
Aan alle volwassenen
Hoe kan het hé dat kinderen in zo'n maatschappij waarbij volwassenen al geen respect meer hebben voor elkaar en zelfs t/m de politiek. (doe is normaal man) niet eens meer weten wat dit is???
Moeten kinderen soms intelligenter zijn dan volwassenen
Huh wat klopt hier niet?????!!!!!!! -
@330
Ik voel me in ieder geval niet aangesproken door jouw en vraag me af wat voor respect er uit jouw bijdrage spreekt ten opzichte van mij en alle anderen die het lezen? -
Het is jou zonderrrrrr w
-
Wat een eindeloze domme discussie is dit geworden...... Op de serieuze antwoorden na. Zegt al genoeg over de denkwijze van sommige mensen tegenwoordig. Als je niks anders te doen hebt dan onderling te ruzieen over een discussie......zoek elkaar op en gooi een hamer!
Vind dat ouders en samenspraak het meisje horen te straffen. Iedere dertienjarige zal wel eens iets doen zonder na te denken over de consecuenties. In dit geval ging het heel erg mis. Denk niet dat ze dat ooit nog zal doen. Maar voor de rechter.... Dan alleen om haar mega te laten schrikken maar rechters hebben ook wel wat beters te doen. Opvoeden en verder gaan! -
@77 ja, dat ben je inderdaad. Je schrijft dat je je afvraagt wat de docente gezegd of gedaan heeft voordat je een oordeel geeft.
Dit is nou precies waar het om gaat: er hoort gewoon niet gegooid te worden met een hamer. Sowieso hoort er niet gegooid te worden, maar al zeker niet met dingen die een ander kunnen verwonden.
Precies door deze vraag te stellen veronderstel je dat er iets kan zijn wat de docente gezegd of gedaan heeft waardoor er met een hamer gegooid mag worden. En dat is nou waar het om gaat. -
Je mag blijkbaar wel leerlingen met onnozele ideeën om de oren slaan?
-
@335 Als je het maar zachtjes doet.
-
Zonder de achtergronden te kennen, moet men niet oordelen.
-
Onderwijs met leerlingen in de puberleeftijd is niet gemakkelijk. Natuurlijk had het kind niet met een hamer door het lokaal mogen gooien en kinderen in de puberleeftijd luisteren niet altijd braaf wat de docent vraagt. Dat is helaas zo. Aan de andere kant is zo'n kind ook niet al te veel te verwijten, wel erg natuurlijk en ze heeft een wijze les ervaren, en ze zal daarvoor op passende wijze gestraft worden. Voor de docent is het wel heel erg, je staat er uiteindelijk ook maar om je brood te verdienen. Een geval van zware pech voor zowel docent als kind.
Het vak van docent is niet gemakkelijk. Als de nieuwe onderwijswet doord e eerste kamer wordt aangenomen krijgen we helaas veel zorgleerlingen in de klas erbij en zal helaas het aantal 'hamers' dat door een klas vliegt toenemen en zal de docent voor de klas vaker de klos zijn.
Het moet niet veel gekker worden in het mooie maar zware leraarsvak in het voortgezet onderwijs met leerlingen in de leeftijd 12-20 jaar.
De docente in dit geval wens ik veel sterkte en beterschap. -
Alle commentaren prima, maar wat doet zo'n kind met een hamer in de klas?
-
Waarschijnlijk slechte opvoeding; niet goed leren gooien.
-
@332
of .... geneuzel -
Kind bijsturen op school kan niet, zodra kind of ouders denken dat je "dat niet goed doet"of ze begrijpen het "verkeerd', dan staat binnen de kortste keren de politie op de stoep (van de onderwijzer) en zwaait er wat voor hem/haar.
Triest, maar het is helaas wel "het nieuwe denken". -
Ik vind het een beetje verontrustend om te lezen dat er toch nog veel mensen zijn die vinden dat je een kind mág slaan. Mijn inziens misbruik je je macht dan als ouder.
Desalniettemin vind ik dat het de plicht is als ouder om je kind een degelijke opvoeding te geven en dat houdt in dat je je kind bijstuurt waar nodig zodat het begrijpt dat er zaken zijn die het mag, maar evengoed dat er zaken zijn die het níet mag doen. Grenzen stellen dus.
Mijn zoontje is bijna 5 jaar nu en heeft nog nooit een pak slaag gekregen (hooguit een corrigerende tik of 5). Als ik boos ben op hem, zet ik mijn "boze blik" op en dat werkt buitgengewoon goed. Hij begint dan soms wel te wenen maar dat is niet zozeer omdat ik boos ben op hem maar wel omdat hij beseft dat hij niet zomaar zijn zin kan/mag doen.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit meisje is opgevoed maar één ding weet ik wél, ongeacht of je nu een vrije of een spartaanse opvoeding geeft aan je kinderen,
extremen zijn nooit goed en zorgen dikwijls voor meer ellende dan oorspronkelijk beoogd werd.
Voor een evenwichtige opvoeding denk ik dat je het ergens in het midden moet zoeken... en vooral héél véél praten met je kinderen. Dát is misschien wel nog het allerbelangrijkste. -
Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die vinden dat er zich op school (of waar dan ook) zaken kunnen voordoen waarbij een leerlinge een hamer door de klas gooit en daarbij de lerares verwondt. Hoe kan je zoiets nou begrijpen, ook een meisje van 13 weet drommels goed dat dit niet door de beugel kan.
Als het in haar drift is gegooid heeft ze een agressie probleem.
@287 denkt dat het door de allochtonen komt.
Als ik sommige reakties lees denk ik dat het komt door opvoeders die er begrip voor hebben als een kind helemaal uit zijn dak gaat van woede en dan maar het eerste het beste grijpt wat onder handbereik ligt om naar iemand te gooien. -
zo jammer dat er hier alleen gesproken wordt (in dit draadje dan) over het opvoedkundig falen van de ouders.
Heeft de school dan ook niet gefaald?
Voor zover ik weet hoort de school of onderwijsinstelling nog steds tot het primaire opvoedkundig spectrum, gelijkwaardig de ouders.
Graag meer feiten over het waarom alvorens massaal te gaan lopen blaten over wat er misschien dan wel niet gebeurd kan zijn voordat de hamer "onschoot" uit de hand...... -
339 en 344 Kennen het huidige voortgezet onderwijs niet zo goed? Bij bijvoorbeeld een vak als techniek zijn zo'n tot 32 leerlingen volop in de weer in het technieklokaal met bijvoorbeeld hamers, spijkers, zagen, soldeerbouten enzovoorts. Soms hebben die kinderen 'ruzie' en in die klassen komen ook probleem/zorgleerlingen voor in het moderne onderwijs. Die laten zich met bijvoorbeeld autisme/pdd nos en andere zaken niet altijd even gemakkelijk sturen. En ja, dan kan een hamer door het lokaal vliegen. Foute boel, maar als de politiek is voor 'weer samen naar school' in het voortgezet onderwijs en nu nog meer leerlingen uit het speciaal onderwijs naar het reguliere voortgezet onderwijs wil sturen dan moet de man of vrouw voor de klas zowel het vaktechnisch aspect, het pedagogisch aspect en het psychologisch aspect zo goed mogelijk regelen met tot 32 pubers. Zo zit het onderwijs namelijk in elkaar.
-
Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is en met een hamer gooien is niet goed. Maar ik kan me van mijn eigen schooltijd herinneren dat docenten zeer onredelijk kunnen zijn en het bloed bij leerlingen onder de nagels vandaag halen. Zelf heb ik ooit een handgemeen gehad met mijn gymdocente. De straf was zeer mild: de conrector vond dat ik niet eerlijk behandeld was en kon zich mijn reactie voorstellen. Maar ja, er moest wel een signaal afgegeven worden. Gelukkig is dit heel lang geleden en toen kwam het niet in het nieuws.
Dus: niet te snel oordelen! -
Beter een hamer dan b.v. een koelkast.
-
gewoon aanpakken dat tuig,
Normen en Waarden hebben ze nog nooit van gehoord! -
Waxinelichthoudergooier zit jaar in voorarrest want t was op de konigin gericht.
Meisje zal wel weer wegkomen met een soft praatje. -
Echt kansloos als mensen reageren! Zal wel door de docent komen? Alle misverstanden mag nooit uitmonden in heft in eigen hand nemen en hamers gooien!! Wat denk je wel. Ben ik nu zo slim of jij zo dom
-
@318
50 jaar geleden gebeurde dit niet in de klas Niet door jongens en zeker niet door meisjes. Loop alle bejaardenhuizen maar eens af om dit na te vragen, als je mij niet geloofd -
Je mag tegenwoordig ook helemaal niks meer
-
Voor de docent is zoiets natuurlijk afschuwelijk, maar het echte probleem heeft het meisje, want als je zo'n slechte impulsbeheersing hebt ben je waarschijnlijk aangewezen op de psychiatrie.
-
Hebben we gezamenlijk al geoordeeld :-), zal wel na zo veel reacties. Enige nuance dan: Wij zijn er allen (ga ik vanuit) niet bij geweest waardoor wij simpelweg niet kunnen oordelen. De media is ernstig onbetrouwbaar momenteel dus ik denk dat de docent momenteel het beste oordeel heeft. Daar zal de rechtbank hoop ik naar luisteren. Bij een kind van 13 zie ik het nut niet in van een rechtsgang, ik denk dat hier andere hulpverleningswijzen voor bestaan. Prima als er een onderzoekje komt naar het functioneren van het meisje, het was voor alle betrokkenen echter beter geweest dit buiten de media te houden.
-
En dan zeggen ze, dat de jeugd van tegenwoordig te weinig aan sport doet......
Dit kind is blijkbaar in de training voor het hamer werpen op de Olympische Spelen van 2020.....
Het vergiste zich alleen in de locatie in de les: het was geen lichamelijke opvoeding op het sportveld, maar klassikale handvaardigheid.... -
@355 (los van deze zaak) eerlijk gezegt denk ik dat het berechten van jeugdigen best eerder en sneller mag. Kinderen zijn in deze tijd eerder volwassener en mogen gezien wat ze doen/hebben gedaan zeker berecht worden. De diverse instanties verzaken veel te veel. Ik denk dat hogere straffen en geldboetes meer bijdraagt aan het tegenhouden van de zovele zaken die niet door de beugel kunnen. Ik ben vroeger niet echt een lievertje geweest en ik denk dat als ik door justicie harder was aangepakt niet in de herhaling was gevallen. En ik heb op een jeugdhuis gewerkt en weet verdomt goed dat de diverse instanties hun werk niet goed doen. Nederland os gewoon te soft op veel gebieden.
-
@346: Ha, overduidelijk een leerkracht die zijn/haar kans schoon ziet om nog eens fijntjes naar voren te brengen hoe zwaar het onderwijzend personeel het tegenwoordig heeft..
De protestacties van de laatste tijd moeten toch gerechtvaardigd worden?
Grote klassen? In de jaren zestig waren er altijd 30 - 40 leerlingen in een klas.
Van mijn HBS-B eindexamenklas van 1969, in Den Haag, heeft het merendeel universitair of HBO vervolgonderwijs genoten.
Iets is er in de tussenliggende jaren veranderd, de leerlingen, de leerkrachten of beiden?
In ieder geval geloof ik er niets van dat een 13 jarige 'per ongeluk' met een hamer gooit. -
348 hamerop@ je ebt gelijk, wees blij mensen! Het was maar een hamerXD en gelukkig geen koelkast of auto
-
@348
Ha ha, ik had dat wel eens willen zien: een meisje van dertien dat met een koelkast gooit..... Zeker het zusje van Bam Bam Flintstone.... -
@357: Ik denk dat het opsluiten van kinderen helemaal niets oplost, ze komen hier nooit beter uit. Ik begrijp echter wel dat het slachtoffer het prettig zou vinden!
-
@357: Ik vind 12 jaar in het strafrecht trouwens niet te oud, eerder te jong. Een kind van 12 is nog te weinig consciëntieus op die leeftijd, de impulsen zijn nog te groot. Een kind is op die leeftijd nog te kneedbaar en leerbaar waardoor je het nog de goede kant op kunt bewegen. Een gevangenisstraf tussen grotere criminelen zal deze kinderen alleen maar verharden.
-
@311
Als je kind zich gedraagt als een debiel wat dan?
De ogen dicht doen omdat het je eigen kind betreft?
En als de kind van een ander zich als een debiel gedraagt hem/haar van alles
toewensen en hem/haar de zwaarste straffen naar het hoofd toe slingeren?
Kom op zeg.............................hoe zielig kan je dan zijn? -
Kinderen van 12/13 of ouder worden ze steeds gekker?
Een jongen van 14 jaar die zijn "schoonvader" vermoord een meisje van 13 jaar die met een hamer gooit etc. etc. etc....
Ze denken dat ze alles weten en alles kunnen en laten dat merken.
Gelukkig zijn ze nog niet allemaal zo en alleen de "rotte" appeltjes halen de krant. -
Voor de rechter?? Dat lijkt me wel heel heftig...
-
@41 ik denk zelfs dat ze waarschijnlijk helemaal niemand wilde raken...
-
Hammertime
-
Wat mij betreft mag ze voor de rechter, haar een beetje laten schrikken en in de toekomst eerst gaat nadenken voordat ze zoiets weer uitprobeert! Ook een taakstraf erbij om haar even te laten voelen hoe het is om te werken dat het niet leuk is als je als docent je werk doet en iemand je zo behandeld maar niet zwaardere straf dan dat, wel dat ze een lesje leert dat alles wat je doet gevolgen heeft.
-
"Maar juffrouw, ik moest even horen of het net zo hol klonk als ik mij voorstelde...."
-
De jeugd van tegenwoordig..... :-(
-
Ongeacht wat aan deze woede-uitbarsting vooraf is gegaan: dit meisje had nooit met een dergelijk voorwerp mogen gooien.
Voor dergelijke daden, uit frustratie of uit drift, bestaat geen enkel excuus.
Wij moeten het niet normaal gaan vinden dat een leerlinge die het niet eens is met of boos is op een leerkracht een hamer gooit richting deze leerkracht.
Want:
Wij moeten het niet normaal gaan vinden dat een wachtende in de rij voor de kassa de cassiére met een fles op haar hoofd timmert, uit frustratie voor het lange wachten.
Wij moeten het niet normaal gaan vinden dat een puber een oud vrouwtje omver stoot omdat het mens in het gangpad van de trein "te langzaam" loopt.
Wij moeten het niet normaal gaan vinden om voor elk onbeschoft, onbeheerst, onfatsoenlijk korte-lontjes-gedrag een excuus te zoeken.
Opvoeden, grenzen aangeven, uitleggen wat kan en wat niet kan, en waarom, begint al op peuter- kleuterleeftijd.
Sociaal gedrag, rekening houden met anderen, fatsoen en beleefdheid is daar dan een logisch gevolg van.
Kinderen die in hun eerste 6-7 levensjaren het woordje NEE nooit hebben gehoord, nooit hebben ervaren en nooit hebben geleerd waarom niet, zullen hun leven lang moeite hebben met gezag, regels, grenzen, tegenslag, andere visie's enz.
Met alle hufterige gevolgen van dien.
Ikzelf heb dergelijke uitbarstingen van woede/frustratie nooit meegemaakt op school, noch er over gehoord gedurende de hele schooltijd van mijn beide kinderen, goed voor tesamen 2x 15 jaar school, waarvan het grootste deel in België. Streng maar rechtvaardig, en respect is daar het motto, en dat werkt!
Papieren propjes schieten, ijswater en een punaise op de stoel van de leerkracht zijn de enige "gewelddadige" voorvallen die ik mij kan herinneren.
Tegenwoordig zie ik steeds vaker een abnormaal huilend, krijsend, schoppend en om zich heen slaand klein kind in buggy, winkelwagen, of lopend aan de hand van pappie of mammie.
En vraag mij dan af wat de toekomst zal brengen voor dergelijke driftkikkertjes, die in het geheel niet gecorrigeerd worden door paps of mams, opa of oma of oppas.
Met rood of blauw aangelopen gezichtjes willen deze kleintjes hun zin doordrijven, en meestal lukt het hen ook nog.
Zijn dit de toekomstige hamergooiers? -
Vraagje aan alle softijsjes:
Wat als de hamer nu verkeerd terecht zou komen en de juf nu dood was?
Zien de softijsjes niet in dat ze op deze manier kinderen aansporen
om vooral hetzelfde te doen??????????????????? -
En weer is het rotterdam!! De rest doet zich raden maar niet heus. Feijenoord draait lekker maar voor de rest lees ik alleen maar over dergelijke ellende en moeten we r'dam maar snel zelfstandig laten worden. En noem nu gewoon ras, afkomst etc. Dan lezen we het zoals het is en voorkomen we elke vorm van discriminatie. Scheelt mij weer minnen. Een oud gezegde is wie de schoen past trekt hem aan.
-
dit en andere incidenten zijn alledaagse kost voor docenten op bepaalde scholen.... heeft weinig tot niets te maken met de docent maar alles met het klimaat op de betreffende school.
-
Ik heb als kind weleens een pen en een geodriehoek naar m'n hoofd gekregen. Van de leraar welteverstaan...
#goedvoorbeeld -
wat een onzin het was in m'n klas gebeurt en er was helemaal geen woordenwisseling er was geen ruzie in de klas we waren gezellig met elkaar aan het praten en de gene die hier voor opdraait is onterecht opgepakt want ze stond naast me toen de hamer van achter de klas kwam en volgens mij weet ik zelf al wie het gedaan heeft en het meisje dat heeft gezegt dat ..... het is is het zelf want ze stond op de perfecte plek dit is onterecht en dat wil ik even duidelijk maken en de hamer waarmee het is gebeurt is een houten hamer en geen IJZEREN hamer waarom overdrijft het nieuws altijd zo zie je maar weer dat je het niet moet vertrouwen want er was geen woordenwisseling en waarom staat het er wel in nou dat is dus een leugen.
-
hout of ijzer, de juf is gewond. er had niet gegooid moeten worden. Wie het ook heeft gedaan. klaar.
Stijgers in Algemeen
Echtpaar hield Duits meisje als slavin
Een 19-jarig Duits meisje blijkt jarenlang...
1 uur 34 minuten geleden door Soepmes
Damascus ontkent betrokkenheid Houla-moorden
De Syrische regering heeft naar eigen...
3 uur 10 minuten geleden door Willemvee
Wegen naar stranden al vroeg overvol
Op de wegen richting het strand is het...
3 uur 53 minuten geleden door Aktea
Nederland is een vies en vuil land
Nederland is een smerig, vuil land, dat...
7 uur 46 minuten geleden door ilsebeenhakker
Politie valt drugspanden Rotterdam-Zuid...
De politie heeft dinsdagavond invallen...
14 uur 42 minuten geleden door j0piter
Best gewaardeerd
Israël - Kolonisten schieten op...
Uit het beeldmateriaal kun je opmaken dat...
6 dagen geleden door Meirav Fonkelsteen
'Marokkaanse vrouw, wrik je los uit de...
De sociale controle die de Marokkaanse...
1 dag 2 uur geleden door Moskowfiets
Ruud Lubbers , de premier van de verdwenen...
30 miljard werden er uit de ABP kas gehaald...
2 dagen geleden door tineke1
Orthodoxe christenen zijn intolerant
Veel orthodoxe christenen zijn intolerant....
6 dagen geleden door geertvoordewind
Rutte vindt koopkrachtverlies 'heel...
"De effecten op de koopkracht van de...
1 dag 23 uur geleden door blak7

