Basisscholen in het hele land krijgen de komende jaren te maken met minder leerlingen.
Sorteer op:
-
Gezien de ontwikkelingen in de wereld en met name in Nederland heb ik mijn vruchtbare dochter afgeraden een poging te wagen zwanger te raken.
-
@1 ??????
Hopelijk is dit een grap. -
Toch begrijpelijk? Ik denk er niet aan om in de huidige mondiale situatie een kind neer te zetten...
-
Nou ik kan (nog) niet zeggen dat ik dit nieuws héél erg vind...Mijn dochter gaat bijna naar school en als ik kijk hoe enorm vol die klassen zitten mag t van mij best een beetje minder!
-
wannabe Laura Dekker's?
-
Dat heeft zowel positieve als negatieve kanten.
Positief zouden de kleinere klassen kunnen zijn
Negatief is dat de vaste lasten van de scholen hetzelfde blijven en met minder leerlingen krijgen ze dus minder inkomsten en dat zet zich later door naar het VO. -
Betekent dit nu dat er minder kinderen geboren worden, of dat er minder geboren kinderen naar school gaan?
-
klopt ,het wordt steeds ieder voor zich,geen relatie,s geen kinderen.ik ik geld geld
-
@1 Want ......?? Je dochter mag geen eigen leven leiden ofzo???
-
@StonedAsHell #5
Je kan Laura maar niet uit je hoofd zetten? Maar misschien komt het gewoon doordat de geboortecijfer al jarenlang daalt en dus zullen er ook minder kinderen zijn. Lijk mij toch een meer voor de hand liggende oorzaak dan de jouwe. ;-)
En het gaat nog steeds uitstekend met Laura. Ze geniet nog elke dag van haar overwinning op de 'negatievelingen' -
@7 Minder geboren! Nederland is meest kindonvriendelijke land van westen!
-
nog minder kans op een baan in het onderwijs dus :-(
-
En daar wordt de sector door overvallen? Dit is al minimaal 4 jaar af te leiden uit de geboortecijfers.
-
Als de scholen minder geld krijgen naarmate er minder leerlingen komen dan komen er dus geen kleinere klassen, dan komen er gewoon minder klassen en die blijven vrolijk even vol ;-)
-
Moet de elektriciteit nog eens een paar dagen uitvallen in een paar regio's. Dat helpt ;)
-
@ 9; vruchtbare dochters heb je al vanaf 11 à 12 jaar... Dus misschien heeft ze wat input gekregen van iemand die al wat langer rond loopt?
-
@10 Hmmm...nou nee. Maar moest er wel gelijk aan denken omdat ook veel meer ouders/kinderen kiezen voor 'thuis-onderwijs' als alternatief.
-
@10 toevoeging: Pro Laura is net zo erg als Anti Laura.
-
3300 banen van 4500 mensen op de tocht...hoe zit het dan met natuurlijk verloop? Nederland vergrijst, dus zou niet echt een schokkend effect moeten hebben, verwacht ik.
-
Laatste toevoeging. Ik kwam erop omdat zij wel erg vaak in het nieuws was met of ze wel of niet naar school moest gaan. De pro's dachten dat ze meer ervaring op zou doen door te zeilen en de anti's dachten dat ze veel ontwikkeling zou missen.
-
Ps...toch raar...wat doet die overige 1200 eigenlijk...
-
@3: gelukkig hebben jouw vader en moeder en/of jouw opa en oma net na de tweede wereldoorlog
besloten om zich hiervan niets aan te trekken.
Het was dan erg lastig geworden voor je om te reageren op nu.nl :-) -
@StonedAsHell #17
Thuis-onderwijs in Nederland zit wel vast aan strenge regels. Hier kan je dus niet zomaar even voor kiezen, daar moet wel een hele grondige reden voor zijn. Maar het aantal kinderen met thuis-onderwijs is sterk verwaarloosbaar tov aantal schoolgaande kinderen.
#18 Ik ben niet Pro en zeker niet Anti. Ik doe alleen aan balletje terugkaatsen ;-) -
lees net op CBS...elk dag worden er 500 kinderen geboren...daarnaast komen er ook wat via andere wegen ons land binnen...
zijn dat er dan nog niet genoeg? -
Zo, en dat ondanks al die buitenlanders die "massaal" naar NL komen en gemiddeld wel "tientallen" kinderen per gezin hebben.... (Sarcasme ;)
-
Tsja.. Wat zal ik daarvan zeggen? Voor degene die de afgelopen jaren zijn afgestudeerd aan de pabo was dit al lang bekend. Er was de afgelopen jaren al geen kans op de vaste baan en de komende jaren dus ook nog niet. Waarom blijft men dan roepen dat er een lerarentekort is, terwijl er juist een overschot is aan leraren doordat er een krimp in het aantal leerlingen is...
-
@ 22; goh... Ieder voor zich, me dunkt?
Mijn keuze om bewust geen kinderen te krijgen is mijn keuze en daardoor begrijp ik dat er mensen zijn die op dezelfde wijze denken... -
Met al dat abortus- en euthanasie wet....tja waarom moeten er überhaupt nog kinderen geboren worden?!!!!
-
Er zijn bevolkingsgroepen die veel nageslacht erg weten te waarderen.....
Carrièrejagers zien er minder heil in.... -
@21
vergrijzing en jouw centen opmaken, LOL -
@26 Er is wel een lerarentekort, maar niet in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs en op de MBO's zijn gigantische tekorten.
-
@allen
Ik heb ontzettend veel bewondering voor Laura! -
@2,
neen, bloedserieus. -
@29 een dikke ++++++ U heeft het heel duidelijk in de gaten!!!!!!!
-
@9,
iemand iets afraden is een advies, derhalve niet dwingend. -
@21 die 1200 bedoel je?
Je moet die 4500 zien als full-time en part- timers die samen die 3300 banen vullen. -
@31 maar de afname van het aantal leerlingen in het basisonderwijs zal uiteindelijk ook het middelbaar onderwijs en het MBO treffen.. In sommige regio's is er ook al een overvloed aan vakdocenten
-
En hier in Nederland stikt het van Jeugdzorg en kinderbescherming dan in andere landen!!!!
-
@ 29 & 34; en wat is daar zo fantastisch aan? Men plant zich voort uit arrogantie om met hun "geweldige" genen die nieuwe "übermensch" te creeëren...
-
Dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Concrete overzichten hebben we nodig.
Je moet hier ook alles zelf doen.
Vooruit dan maar weer.
.
http://i43.tinypic.com/eprhcl.gif
.
.
Onderwijs in cijfers 2011
Basisonderwijs, zie aan te klikken PDF blz. 70
.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/onderwijs/p...
. -
Kinderen worden steeds slimmer. Ze hebben gewoon door dat ze op school niets opsteken.
-
@37 De vooruitzichten zijn vooralsnog dat in VO en MBO het lerarentekort zal blijven groeien ondanks dat er minder leerlingen komen. Dit komt omdat in die sectoren heel veel vijftigplussers werken die de komende jaren met pensioen zullen gaan.
Het hangt wel af van het vak, inderdaad. Geschiedenis- en biologiedocenten zijn er genoeg, maar bijv. wiskunde, economie, natuurkunde, Latijn en scheikunde zijn ontzettende tekortvakken. Nederlands en Engels ook, meen ik. -
@39 Waar lees je in #29 dat ik iets fantastisch vind? Ik merk iets op.
-
@42
Dan zit er niets anders op dan dat de overtollige docenten in het basisonderwijs doorgroeien naar het VO en MBO.
Dat wordt een avondschool cursusje gaan volgen. -
Een financieele meevaller voor de regering
-
Mooi, minder concurrentie later op mijn werkvloer.
-
@32 Ja! en zij is weggejaagd door kindonvriendelijke Nederland! Bemoeien dat zo'n aso-land doet. Mensen niet te geloven! Arrogantie ten top!!!!
-
Tjee, gaan er zoveel ouders thuisles geven dan? Of gaan alle kinderen nu de wereld rondzeilen met de wereldschool?
Sorry voor mijn sarcasme, maar zou er niet moeten staan dat er minder kinderen zijn, dat we in een demagogisch dal zitten? Lijkt me een adequatere beschrijving van de situatie. -
@ 44 dat lijkt me een zeer goed idee!!
-
@48
Een kind ter wereld brengen en op laten leiden voor de bijstand.
Prettig vooruitzicht. -
@ 42, dat waren de vakken die je kon laten vallen (pretpakket).
Tja, hoe moet je daar nou leraren of leraressen voor vinden? Als ze het zelf nooit geleerd hebben! -
@42 en Duits!
-
@1 Humor! (hoop ik) Docenten hebben het al zwaar.....straks ook geen werk meer.....
-
@44,
zal geen succes worden. Het gros van de basisschool docenten mocht met het propedeuse van het MBO naar het HBO. Blijkbaar was dus HAVO te moeilijk. En dat moet lesgeven op het middelbaar onderwijs???? -
Al die krimp heeft zo zijn gevolgen. Ik verlies zeer waarschijnlijk eind van dit (en anders volgend) schooljaar mijn baan... dat zou ik prima kunnen accepteren als er in het onderwijs eens geschrapt wordt op functioneren ipv last in first out! En maar klagen over de kwaliteit van het onderwijs.... Pff...,
-
@51
Dan hoeven ze niet op zo'n baan te rekenen. -
@50, tja met zo,n instelling,kan je beter niet aan kinderen beginnen.
-
@50 ik volg niet! wat een kromme redenatie! Iemand die het leven als kostbaar weet in te schatten, kraamt zo'n gedachte niet uit!!!!
-
@48 Oh, wat ben ik erg, ik zit hier gewoon te wauwelen. Excuus! Ik bedoel natuurlijk demografisch! Stom bezig, gauw naar bed!
-
@1 Minder geld, bedetekend minder neuken... (?)
(excuses voor t taalgebruik) -
@55
Kijk nou eens wat u schrijft.
U zou het verlies van uw baan prima kunnen accepteren als er tenminste wordt geschrapt op functioneren.
Wat een zelfkennis. -
Is dit niet juist de kans om de klassen kleiner te maken?
-
Minder kids, dwz minder per klas, dwz meer aandacht per kid. Slechte zaak? Nee toch?
Nou dan. Dan snap ik alle reacties hiervoor niet. -
Wat het uiteindelijk betekent dat mensen op 67e met pensioen zullen gaan en aan de andere kant tekort aan geschoold personeel, of gewoon overschot aan arbeidsplaatsen, arbeidskrachten moeten dan weer geïmporteerd worden(persoonlijk heb ik geen moeite mee), maar dat is toch motto van onze 'geweldige' kabinet, grenzen dicht gooien en bezuinigen oa ook het kind hebben veel duurder maken.
-
@61 u begreep mij heus wel....
-
@61 u begreep mij heus wel....
-
@55, ja,joh,ik zit niet in het onderwijs,maar ik kan er wel wat bij bedenken, maar ik MOET tot 67 jaar. Als ik vroegpensioen kon doen, graag zelfs.
Maar ik mag het niet meer. Ben het wel zat, na bijna 40 jaar. -
@55 same here!!! Ik zit in hetzelfde schuitje... Ik ben bijna last in, terwijl ik al 12 jaar op deze school werk....
-
@63 helaas zullen minder schoolgaande kinderen niet meteen betekenen dat er ook kleinere klassen zullen zijn. Als er minder schoolgaande kinderen zijn, heeft een school ook minder inkomsten. Er zullen dan zeer waarschijnlijk combinatieklassen
-
@63
Nee, het betekent minder scholen, fuseren etc.
Als u het overzicht bekijkt, dan ziet u dat er gemiddeld 220 kinderen per school moeten zijn. 3 scholen in een regio is dus 660 leerlingen.
.
http://i43.tinypic.com/eprhcl.gif
. -
@ vervolg 69 er zullen dan zeer waarschijnlijk steeds meer combinatieklassen komen.
-
@70 @71 Mijn kinderen moeten nu al 10 km fietsen naar school.. straks 20?
Tja.. doemdenken kan soms best reëel zijn.. :-( -
@72 ik hoop van niet.. Maar ben bang dat er veel fusies zullen komen en/ of combinatieklassen ( bij kleinere scholen)
-
Leuk die getallen maar kunnen we ook percentages krijgen? Die zeggen namelijk veel meer.
-
Nou van die krimp nog niets te merken. Volgend schooljaar moet mijn kind naar school, maar nergens plek in de buurt...!
-
De overheid is dik aan het bezuinigen waardoor de klassen op dit moment juist groter worden! Ik heb dit jaar 30 kinderen in mijn groep, volgend jaar kan dat oplopen tot 35. Dat is te weinig aandacht per kind, te zware werkdruk voor leerkrachten en n boel mensen die hun baan verliezen. Wanneer wordt de overheid eens wakker? Stop met bezuinigen en investeer in de toekomst die onderwijs heet!
-
@4
Dat is per school heel verschillend. Mijn moeder geeft les op de basisschool en daar zijn de klassen gemiddeld gevuld (20-25 leerlingen), maar door minder aanmeldingen verdwijnd volgend jaar wel een klas oftewel een plek voor 1 docent. -
@75 dat KAN ook zijn, omdat scholen vaak vol zijn voor 1 leerling, maar zouden er bijv 10 aanmeldingen zijn dan komt er geld vrij waardoor er een extra klas geopend kan worden..
-
@74
U heeft de cijfers toch? Gaat u gang zou ik zeggen.
U lijkt wel zo'n hedendaagse docent. -
Minister Kamp is hier heel blij mee. Kan hij de overtollige leraren in de tuinbouw te werk stellen.
-
@76 helemaal mee eens. Heb dit jaar 32 rakkers in groep 5........
-
Stop dat geld toch in kwaliteit van onderwijs.
Tot 2038 moeten we enorme vergrijzing opvangen en
concurreren met lage loon landen. We hebben goede
kennis hard nodig. Het is de kans om de economie te laten draaien.
Behoudt banen en werk Nederland weer omhoog. -
@76 heel herkenbaar.. En helemaal mee eens!
-
Zit die onderwijsbond te slapen vraag ik me af.
Waarom komen ze nu met CBS-cijfers uit 2007 die ze vervolgens vergelijken met cijfers over de periode 2000-2003??
Het CBS is veel sneller met het publiceren van de geboortecijfers. De gegevens over 2010 staan ook alweer dik 4 maanden op cbs-statline. En zijn dus voor iedereen beschikbaar.
Dit hadden ze al 4 jaar kunnen zien aankomen.
De kinderen die tot 2024 de basisschool zullen bezoeken zijn nu al geboren.
Daar zit dus weinig "voorspellen" bij. Dat is gewoon de cijfers van het CBS op een rijtje zetten.
Als er al onzekerheid is, dan is dat door eventuele gevolgen van migratie. Maar voor een periode tot 2020 voorspellen op basis van de geboortecijfers kan elk kind vanaf groep 6 lijkt me. -
@78 dat KAN, maar als hij op verschillende scholen op plek 12, 15 en 20 op de wachtlijst staat, is dat niet het geval lijkt mij...
-
@86 nee dan zal dat bij uw kind inderdaad niet het geval zijn..
-
Onderwijs wordt verpest, klassen groter en nog erger, scholen mogen niet weigeren. Ook gaan kinderen minder snel naar speciaal onderwijs met als gevolg dat kinderen die helemaal niet op een normale school thuis horen dat toch Zitten. Ook nog eens in een overvolle klas en alle leerlingen zullen hier negatief door beïnvloed worden
-
@81 iets zegt mij dat u een goede onderwijzer(es) bent. Waarom weet ik niet.
-
"Daarna vermindert de krimp, maar voor de periode 2016-2020 zullen er nog eens zeker 30.000 leerlingen minder zijn, aldus de bond."
Toch knap dat ze nu al weten hoeveel kinderen er de komende vier jaar geboren gaan worden. -
@90
Tja, de gasprijs is aan de olie gekoppeld en het geboortecijfer hebben ze waarschijnlijk aan het BNP gekoppeld. -
Ja,dat zit er dik in,een reactie op alle nare berichten. Geen vertrouwen in de toekomst. Zo wil je toch geen kinderen bij zoveel onzekerheid.Vandaar de babyboom na de tweede wereldoorlog ,toen gloorde er hoop en hoop doet leven!!!!!
-
@11,
En zo hoort het! Toch nog een reden om niet te emigreren. -
@82 altijd maar weer die k*teconomie! Kunnen we dan echt nergens anders voor leven.
-
Maar het is toch eigenlijk raar dat we als maatschappij "niets kunnen" met mensen zonder formele opleiding? De beroemdste eredoctor van de TU Delft (doctoraten worden uitgereikt op basis van bewezen verdiensten) heeft zijn lagere school niet eens afgemaakt, dat was de architect Gerrit Rietveld.
Scholing is nuttig en nodig maar moet geen essentiële randvoorwaarde zijn om iets te kunnen.
We hebben genoeg mensen nodig die goed met hun handen uit de voeten kunnen. -
weet je wat wij nu nodig hebben in Nederland, een gedwongen geborte percentage voor de Etnische Nederlandse bevolking. (bijvoorbeeld 3 kinderen per gezin) en wie dit aan hun laars lappen zijn strafbaar... Schande.. er zijn veel mensen die dit al jaren hebben voorzien en die democratische politiek doet niks..
-
1@ ziek iemand ben jij..
-
@91 hmmm, zouden we daar dan al uit mogen afleiden dat het er op financieel gebied de komende vier jaren sowieso niet beter op wordt? Een stiekeme hint?
-
@96
En dan meldt ik mij wel aan als vrijwilliger als er op last van de overheid, vanwege dat percentage, wat bijgeplust moet worden.
"Meneer let even op; Ik doe het nog één keer voor" -
@99 van Dommelen, van alle markten thuis!
-
Dus docenten niet meer klagen over te veel werk en te weinig loon. Gewoon je best doen en zorgen dat je mag blijven, gezonde concurrentie zoals in bedrijfsleven
-
7 jaar later verschuift deze werkeloosheid lawine dus naar het Voortgezet onderwijs
als je nu dus aan een opleiding docent van welk vak dan ook begint
dan heb je straks maximaal 4 jaar lang de tijd om jezelf te vestigen en jezelf te bewijzen
alleen de beste docenten zullen over blijven of de oudste docenten blijven over, dat kan ook
dan ben je dus de pineut als frisse wind die door het onderwijsland waait
tip: ga niet nu nog in het onderwijs werken, kies voor iets anders -
"In heel het land"?????????????????????
Hallo! Taal? Spelling? -
Importeren die handel!! :)
Er zijn genoeg kandidaten in bv india! -
Oftewel vergrijzing..... Stelletjes zijn in de ban van carriere maken en kinderen is iets voor losers denken ze... Dikke hypotheek moet afgelost worden, geen ruimte voor kinderen.
-
@105 Dat slaat nergens op, stelletjes zijn in de ban van genoeg geld kunnen verdienen om al die stijgende kosten te kunnen betalen om hun gezin goed te kunnen onderhouden. Den Haag had dit al lang moeten kunnen zien aankomen. Maar nee in plaats van gezinnen financieel te ontzien en het krijgen van kinderen te stimuleren, worden de ouders financieel steeds meer onder druk gezet...
-
@MiekiePiekie #106: De overheid is niet verantwoordelijk voor jouw kinderen.
-
Als ik de reacties lees, dan is er nog een hoop te doen in het basisonderwijs en zeker wat betreft de schrijfvaardigheid en spelling. En nu (voor de jongeren onder ons) huphup naar bed en doe je best ;)
-
@39 Je bent in de war met een eenmalig incident in de geschiedenis....
-
@1 & @3 Hahaha, geniaal. Dat is wat elke generatie zegt en toch is er groei. Dus maak je geen zorgen en ga rustig verder. Je bent heus niet de eerste, al denk je dat wel. Lees eens een geschiedenisboek, maar nee, dat is te saai. :-)
-
@2 @9
Kijk eens om je heen, het is geen prettige samenleving meer om in te leven
Lekker egoïstisch om voor jou eigen "geluk" iemand op de wereld te zetten die dit hoogstwaarschijnlijk later niet echt heeft kunnen waarderen, aangezien het klimaat in nederland met de dag beroerder wordt.. met dank aan onze huidige regering die geen ene moer doet voor dit land.. -
@Grimbek #111: Wat zeur je nou? Volgens mij ben jij zelf het probleem: je bent te verwend!
Er is vrij weinig mis met de Nederlandse samenleving. -
@16 ben je wel goed bij je hoofd, meisjes van 12 jaar kunnen misschien wel in verwachting raken, maar dat is toch niet de bedoeling????? Waar fantaseer jij over?????
-
Nou, aantal leerlingen per klas omlaag, aantal leraren omhoog: beter onderwijs. De regering wil toch een kenniseconomie? Beter onderwijs per individuele leerling. Kosten? Je moet wel investeren in onderwijs, anders kunnen we het wel schudden over 10-20 jaar.
-
mooi, ik heb mijn kinderen gedreigd met algehele onterving als ze zwanger raken. Ik zal er me niet zo gemakkelijk bij neerleggen dat mijn gebroed in deze perverse maatschappij nog kinderen gaat zetten. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik geen kinderen gehad en had ik de druk van de nestdrang van mijn vrouw beter moeten weerstaan.
Ik weet ook echt niet waar die irrationele geestesgesteldheid bij overwegend vrouwen, om je te menen te moeten voortplanten, vandaan komt.
In Azie is het alleen: Pensioen........, maar ik dacht dat we dat in deze streken op een beschaafdere manier konden regelen. Bij mij had onderwijs niet veel gekost, en bij krimp komen er gewoon minder kinderen, lijkt me logisch. Wij (onze perverse Nederlandse socialistische, vertraagd communistische geldverdeelstaat, zich met alles bemoeiende) hebben ze ook weinig leuks te bieden. -
@Hevhe53 #115: Jij moet wel een enorm k#tleven hebben...
-
Elke dertig jaar verminderen autochtonen, namelijk met een derde deel. Mocht de Nederlandse bevolking dan nog steeds uit 16 miljoen inwoners bestaan, dan betekent dit dat Nederland, in het jaar 2300, 15,7 miljoen allochtonen zal bezitten en 300.000 autochtonen. Wat gek. Wie is er dan eigenlijk autochtoon? En wie allochtoon? Wie betalen dan eigenlijk onze pensioenen? Zouden politici hier wel eens over nadenken?
-
@Charif #117: Dat is maar goed ook, die verversing. Heb je wel eens gezien wat een gedegenereerd zooitje die 'oerhollanders' zijn? Kijk ook maar naar oude schilderijen of kleine dorpjes.
Ik heb ook flink wat Engels en Duits bloed in me. Ons koningshuis is ongeveer tien keer meer Duits dan Nederlands. Enzovoort... -
minder kinderen, minder scholen dus kinderen moeten verder naar school zeker in de provincie. dat betekend meer school vervoer voor de kinderen op het platte land. dus meer taxi busjes die gereden kunnen worden door 65plussers of moeders die geen kleine kinderen meer hebben en dus va 7 tot 9.30 in de morgen en van 14;30 tot16;30 de kinderen weer thuis kunnen brengen. helpen we weer andere mensen aan het werk
-
Ja en als ze de vergoedingen aan d3e scholen nu eens op het huidig peil hielden konden ze een kwaliteitsslag maken. Bijscholen van onderwijspersoneel en meer lesuren.
-
Ik ga in mei samenwonen met me vriendin zij is 20 ik 22 ik heb zelf een goed inkomen me vriendin wat minder helaas doordat ze door thuisituatie nooit diplomas heeft kunnen halen.. Wij hebben ook besloten geen kinderen te nemen komende 10/15 jaar idergeval niet... Financiele redenen en omdat we weten hoe hard deze maatschappij is. het moet wel verantwoord zijn en ik moet ze wel een goede veilige toekomst kunnen bieden. En dat gaat nu gewoon niet we mogen al blij zijn dat we huisje hebben kunnen kopen samen. Is erg moeilijk tegenwoordig om op deze leeftijd dat al te kunnen doen. Het is momenteel financieel gewoon een puinhoop in de wereld. Als je kinderen liefdevol en gezond kan grotbrengen zullen ze veel aan de wereld kunnen geven en bijdragen... Zet je zomaar kinderen op de wereld... groeien ze op met zorgen en problemen zal ze dit ook niet goed doen en dragen ze vaak bij aan problemen. het is een harde wereld... Ik vind dat mensen tegenwoordig even 10 keer moeten nadenken voor ze kinderen nemen en heel goed kijken of het wel verantwoord is... En geen egoistische wens van "ik wil zo graag een kind" er komt veel meer bij kijken.
-
@121 jouw voornaamste reden om nu nog geen kinderen te nemen zou ook kunnen zijn dat je eerst samen nog leuke dingen gaat doen. Die harde maatschappij die je noemt blijft....
-
@121: heel verstandig. Eindelik weer eens iemand die zijn verstand erbij gebruikt!
-
Nederland vocht altijd tegen de zee, zonder dijken verdwijnt Nederland in de zee.Laat die strijd maar zitten want Nederland verdwijnt dus toch wel. Een paar jaartje flinke krimp en foetsie is Nederland. Hebben we dus generaties lang de verkeerde strijd gevoerd ........... lachen hoor
-
@2...'t is toch zeker een grap dat U aan @1 vraagt of hét een grap is...
nooit van cynisme gehoord...? -
Zou het een idee zijn om de overtollige docenten in te zetten om rechtse politici en burgers lessen te geven in economie, maatschappijleer en sociale vaardigheden?
-
Een ieder tussen de 25 en 36 jaar weet wat hem / haar te doen staat...:-)
-
Waarom hoor ik nu het woord "babyboomers" niet ?
Denk hier maar eens over na.... -
@128
Die hebben de kinderen reeds verwekt.:-) -
Duh normale evolutie, we moeten alleen een regering hebben die flexibel is en dit op tijd aanpakt.
-
Ik ga er vanavond aan werken;)
-
@121 15 jaar wachten is wel lang.
-
Wij hebben een prachtig kleintje op deze wereld gezet.
Iedereen heeft het over de harde wereld, maar is deze er niet altijd geweest? Je hoort nu veel meer door de media, mobiele telefoons, FB, Twitter etc etc. Het ligt (vind ik) ook zeker aan de opvoeding hoe jouw kind straks in de wereld staat.
En ik ben het niet eens (wat ik hier ergens las) dat je kinderen krijgt, omdat je perse wilt. Waarom kies je dan voor kinderen? Je wilt graag (niet iedereen) een gezin en je liefde doorgeven. -
"Volgens de AOb krijgen scholen door de krimp ruim 300 miljoen euro minder van het rijk en staan meer dan 3300 banen op de tocht."
Dat is EUR 91.000.- per baan per jaar. En maar klagen dat ze zo slecht verdienen. -
@134
Sukkel, jij denkt dat de vergoeding die een school krijgt naar de werknemers gaat..........hahaha -
Heeft u allen ook vrij genomen op 29 februari a.s. die dag is er toch 1 voor onze eigen rekening. Wellicht doen we er beter aan die dag een goede invulling te geven; voor volk en vaderland!
-
@121 kinderen neem je niet. Die krijg je...of niet. Afwachten dus. En als je van plan bent 15 jaar te wachten zou ik het toch wel incalculeren dat je vriendin dan op een leeftijd is met de nodige hobbels en risico's wat betreft zwanger worden en de gezondheid van jullie kind.
Ben daar zó allergisch voor. Kinderen plannen. Je kan vanalles plannen, maar zwanger worden is geen zekerheid en dus niet te plannen. -
@135 heeft gelijk. Scholen hebben tegenwoordig dubbel zoveel budget ter beschikking per leerling dan twintig, dertig jaar geleden. De klassengrootte is echter niet gehalveerd en er staan steeds lager opgeleide leraren, stagiaires en invallers voor de klas, omdat die goedkoper zijn.
Het extra budget is dus waarschijnlijk vooral opgegaan aan overhead. Er hoeft niet meer geld naar onderwijs, maar de overheid zou haar verantwoordelijkheid eens moeten nemen om toe te zien op de doelmatige besteding van de gelden. Neem bijvoorbeeld een wet aan dat een klas niet meer dan 25 leerlingen mag tellen. Dat stimuleert scholen om een groter deel van het budget echt naar het onderwijs zelf te laten gaan en het maakt meteen het leraarsberoep aantrekkelijker. Ik denk dat je met kleinere klassen vanzelf meer belangstelling voor het beroep krijgt, daar hoeven de salarissen niet eens voor omhoog (al zou ook dat wel nuttig zijn om beter opgeleide mensen aan te trekken). -
@135 Als een werknemer in het basisonderwijs, met 40 werkweken per jaar van 26 uur (jaarnorm is 1040 uur) EUR 91.000.- kost, en ik ga uit van 80% overheadkosten (!) bovenop zijn/haar salaris, kom ik nog op EUR 50550.- bruto per jaar. (50550.- x 1.80= 90900.-). Dat lijkt me niet echt onderbetaald. Je hoort die leraren altijd wel mekkeren dat ze zo weinig verdienen, maar ze zeggen nooit hóe weinig. En als de overheadkosten meer dan 80% zouden bedragen, dan moet daar maar eens in gesneden worden.
Hahaha... -
Mijn kinderen hebben het geluk dat er hier in de buurt heel veel basisscholen zijn. Zij zitten op een kleinere school. De kleuterklas is het grootst op dit moment met 25 leerlingen. Dus groot is hij zeker niet. Maar ze hebben aandacht voor elk kind apart. Kijk ik iets verder op. Zit er een school met 300 leerlingen. En klassen van minimaal 35. Er is van deze school ook bekend dat die het grootste aantal kinderen levert aan speciaal voortgezet onderwijs. Laat mijn kinderen maar lekker op een kleine school zitten. Zodat ze zich kunnen ontwikkelen op het tempo dat hun kunnen.
-
Ik weet wel hoe veel c.q. weinig leraren verdienen, dat is namelijk een paar jaar geleden uitgerekend door het SCP: HBO-opgeleide leraren verdienen gemiddeld 11% minder dan de gemiddelde andere HBO-opgeleide, WO-opgeleide leraren gemiddeld 23% minder dan de gemiddelde andere WO-opgeleide.
-
@139 docenten in het primair onderwijs krijgen een vergelijkbare loon als beginnende HBO-opgeleiden in de ambtenarij (vergelijk schaal 55 of schaal 9 in andere CAO's). Er is een verschil, de doorgroeimogelijkheden van andere HBO-opgeleiden zijn vele malen groter, een docent groeit nog amper qua schaal vanwege een platte organisatiestructuur, met maar één leidinggevende en geen tussenlagen. Dit allemaal terwijl een docent wél verantwoordelijkheid heeft over ca. 30 "ondergeschikten" en bovenop de lestaken veel extra uren heeft (minder weken, maar wél 44 urige werkweek met nakijken etc.).
-
@139
Van het niveau van die docenten zelf heb ik ook geen hoge hoed op.
Maar we zijn nu hopelijk af van dat gedram om meer geld en minder lesuren.
Als je zeurt kom je niet meer aan de beurt.
Als je 1.760 uur zegt te maken en je maakt nu 1.000 lesuren, dan heb je dus 760 uur voor andere taken.
Als er dan 1.040 uur les gegeven moet worden, dan is er dus gewoon nog maar 720 uur voor andere taken.
Dan valt er dus iets af. Misschien moet er iets verdwijnen van die 200 administratieve regelingen waarmee OCW ze heeft opgezadeld om hun eigen ambtenaren bezig te houden.
Maar dat hoor je ze vreemd genoeg niet zeggen.
Lesgeven schijnt dus de vervelendste taak te zijn, die zo beperkt mogelijk moet blijven. -
Je hebt een tafel van 2 meter breed met 5 taken van 40 cm.
Als er 1 taak breder wordt. Van 1.000 naar 1.040 uur, dan past dat niet meer op die 2 meter. Dan valt er dus iets van de tafel af. En dan vraag je aan mevrouw Bijsterveldt waar je dat élders neer kan leggen. -
@138 #marieker
Gaat niet lukken zolang de politiek niet serieus voor een beleid kiest van kwaliteit ipv kwantiteit. Met name huidige regeringspartijen roepen inmiddels al decenia dat ze het willen verbeteren. Echter, wat je ziet is alleen verslechtering met steeds meer hele negatieve uitschieters.
Als ik nu ouder zou zijn zou het voor mij een belangrijk punt zijn in mijn keuze bij een volgende verkiezing. Niet alleen voor mijn kind maar ook omdat ik goed en toegankelijk onderwijs belangrijk vind nu en voor de toekomst. -
Zozo, ze kunnen tellen bij het CBS en het ministerie !! Als je simpel kijkt naar de geboorteaangifte;s en het gemiddeld aantal immigranten met kinderen weet je op enkele honderden nauwkeurig hoeveel kinderen er in welk jaar naar school gaan. leuke rekensom zijn voor groep 8 kinderen, komen ze denk ik sneller uit dan de bovenstaande ambtelijke instanties............
-
@144
Klopt dat het niet past, echter de norm is al drie jaar: meer met minder en je zorgt maar dat het past, dat zegt Mevr. bijsterveldt! -
Dit was idd al jaren bekend, zal minister van Bijsterveld nu eens serieus gaan nadenken over investeringen in volwassenonderwijs, daarin zit het arbeidskapitaal van de toekomst, tenslotte moeten we door tot ons 67ste. Eruit dus met die ontmoedigingsmaatregelen voor 30 plussers!
-
@139 #fransamsterdam
Niet snijden, maar efficienter besteden. Te beginnen met lange termijn beleid gemaakt door experts en niet door partijpolitiek aangestuurde hysterici. -
Ik wil toch nog even een duit in het zakje doen: mijn man en ik waren voor wij elkaar ontmoette bewust kinderloos en daar is na die ontmoeting geen verandering in gekomen. Wij zijn 34 en 35, getrouwd, docent VMBO En buschauffeur. Als ik het hier zo gemiddeld genomen lees, zijn wij asociale carrière-jagers die financieel het hoofd net wel of net niet boven water houden. Niets is minder waar: we zijn "gewoon" bewust kinderloos. Mag dat alsjeblieft???
-
Voor de mensen die zeggen geen kinderen in deze wereld te willen zetten:
dat was bij de vorige generatie ook al zo.
En toch is het net zoals de generaties ervoor allemaal best goed terecht gekomen. -
@144
Ja, sorry hoor, maar wat niet gaat, gaat niet.
Je krijgt een kast van 2,40 meter ook niet in een nis van 2 meter breed.
Maar wel staken tegen extra lesuren, maar dus niet voor het verminderen van de administratieve taken.
Volgens mij zijn die docenten dom, of zit er een steekje los of ze zijn bang voor hun baantje. Of ze geven liever geen les. -
@113; Ik ben een vrouw van 30 en ik fantaseer niet over jonge meiden maar spreek uit "vruchtbaarheidservaring". Waar zit jij met je gedachten dat "vuiligheid" het eerste is wat in je opkomt???
-
@ #134
Ooit op school gezeten?
Ik betwijfel het. -
Goedemorgen Nederland.
Ik ken een stel dat geen tweede kindje kan krijgen. Niet om medische redenen, maar omdat ze het niet kunnen betalen. Ze zouden wel heel graag willen, maar het gaat gewoon niet. -
Je kan aan de minnetjes wel zien dat er van enige zelfreflectie en het kunnen omgaan met kritiek geen sprake is.
Nu krijg ik voor 100 minnetjes op mijn Nu-jij kaart een appeltaart.
Met deze post gok ik op 3 taarten. -
Misschien tijd voor een wip-plicht?
-
Hieronder de arbeidsvoorwaarden voor het basisonderwijs volgens de Rijksoverheid. Het zijn natuurlijk geen mensen met een HBO of WO-opleiding die hierin carriere maken. Het zijn gewoon PABO-ers die zelf niet kunnen rekenen en een cursus Nederlands moeten volgen voordat ze aan de slag kunnen. Dus die zullen in het bedrijfsleven echt niet zoveel meer verdienen.
===========
Arbeidsvoorwaarden docent primair onderwijs
Zonder goede leraren geen goed onderwijs. Om de beloning meer overeen te stemmen met de functie van docent én beter te concurreren met functies in het bedrijfsleven, zijn de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs de afgelopen jaren verbeterd.
Salaris docent primair onderwijs
De aanvangssalarissen van docenten zijn verhoogd. Ook zijn de carrièrepatronen ingekort, zodat docenten eerder hun maximumsalaris bereiken.
Bruto begin- en eindsalarissen voor een docent in het primair onderwijs (per 1 januari 2010):
Onderwijssoort
Salarisschaal* Beginsalaris Eindsalaris
Basisonderwijs
LA (leraar)
LB (senior leraar)
€ 2.290,-
€ 2.374,-
€ 3.274,-
€ 3.597,-
Speciaal onderwijs
LB
LC
€ 2.354,-
€ 2.387-
€ 3.597,-
€ 4197,-
* De schaal is afhankelijk van de inhoud en zwaarte van de functie.
Docenten primair onderwijs sneller naar maximum schaal
Het aantal schaalbedragen binnen een salarisschaal neemt stapsgewijs af. In 2010 zijn de schalen ingekort naar 16 schaalbedragen en in 2011 wordt het ingekort naar 15 schaalbedragen. Hierdoor krijgen docenten per periodiek een hoger salaris en bereiken zij eerder het maximumbedrag van de schaal. In 2009 heeft het kabinet € 91 miljoen extra geïnvesteerd in lerarensalarissen.
Overige arbeidsvoorwaarden docent primair onderwijs
Naast het salaris ontvangt het onderwijspersoneel in het primair onderwijs bruto toelagen, uitkeringen en tegemoetkomingen*
Maandelijks
Levensloopbijdrage
0,8% per maand
Bijdrage in de ziektekosten
€ 32,41 per maand
Toelage voor docenten in een LA functie en LB functie in het speciaal onderwijs die het einde van hun salarisschaal hebben bereikt en geen promotie maken
€ 61 per maand
Jaarlijks
Eindejaarsuitkering (SEJU) bedraagt per 1 januari 2009
6,30% van het jaarsalaris
Uitkering n.a.v. Dag van de lera
€ 200 in oktober
Bindingstoelage voor docenten die het maximum van hun salarisschaal bereikt hebben en die voldoende functioneren
€ 715,21 in augustus
* De bedragen gelden voor een voltijd functie. Voor deeltijders is het bedrag evenredig aan het aantal uren.
Naast het salaris, de toelagen, uitkeringen en tegemoetkomingen zijn er talloze andere arbeidsvoorwaarden voor het onderwijspersoneel, zoals:
Bovenwettelijke regelingen bij pensioen, ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid
Mogelijkheden om in deeltijd of thuis te werken
Uitgebreide scholingsmogelijkheden
Werkgevers- en werknemersorganisaties maken hierover afspraken in de cao. Bij het aangaan van een dienstverband kan het onderwijspersoneel (binnen de cao-afspraken) onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. -
Ach, de banen worden wel gecompenseerd door alle leraren die met pensioen gaat de komende tijd.
-
@156 Ik gun je geen appeltaart met je ongenuanceerde uitspraken over domme docenten etc.
Dus van mij krijg je geen min..., wel een advies: lees je eigen post en kijk of die niet gewoon vooral van toepassing is op jezelf. -
@160
Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we Van Dommelen helemaal links laten liggen want als het zijn mening is dan is hij er toch dermate van overtuigd dat niets, ook geen inhoudelijke argumenten, hem van gedachten doen veranderen. In het andere geval kan het een trol zijn om de discussie gaande te houden maar ook dan zeg ik: negeren die hap. -
@158
<queote"Het zijn natuurlijk geen mensen met een HBO of WO-opleiding die hierin carriere maken. Het zijn gewoon PABO-ers die zelf niet kunnen rekenen en een cursus Nederlands moeten volgen voordat ze aan de slag kunnen. Dus die zullen in het bedrijfsleven echt niet zoveel meer verdienen. </quote>
Als ik het zo lees dan MOETEN ouders wel thuis gaan onderwijzen want op de basisschool leren kinderen niets meer. Wat ontzettend denigrerend en dom om een totale beroepsgroep af te schilderen als mensen die niet kunnen rekenen noch de Nederlandse taal beheersen. -
@162 158 kiest bewust ervoor te negeren dat de PABO een volwaardige HBO-opleiding omdat dit niet in zijn straatje past...
Ook weet hij waarschijnlijk niet (of negeert hij het feit) dat veel afgestudeerden van de PABO juist voor het bedrijfsleven of ambtenarij kiezen en daar wél carrière maken, omdat hun capaciteiten daar gewaardeerd worden. -
@159
Ik ben bang dat je dat verkeerd ziet. In het onderwijs geldt: Last in, First out. Ofwel, als je als laatste bent binnen gekomen dan ga je er als eerste uit. Dus de kans is zeer wel aanwezig dat de vergrijzende groep blijft omdat ze er langer zijn. Eerst vallen de jongeren af omdat het aanbod van leerlingen minder wordt. Daarna vallen docenten uit door vergrijzing. De kans bestaat dat je over een paar jaar eerder te weinig basisschool docenten hebt omdat zij die er nu uitmoeten iets anders gaan doen. -
@163
Dan hoop ik dat @158 geen kinderen heeft want als hij deze mening ten tijde van het krijgen van kinderen ook al had, dan heeft hij dus bewust gekozen voor het op de wereld zetten van die kinderen in een omgeving waar ze voor altijd vreselijk dom blijven :-)) -
@ #138
Om te beginnen: de salarissen in het onderwijs worden betaalt door de overheid.
En die controleert de bevoegdheden waar men naar betaald wordt.
Dus is het voor een school financieel gezien, volkomen zinloos om leerkrachten te vervangen door stagieres.
Als de salarissen omhoog gaan , heeft de school ook alleen maar de keuze uit leerkrachten afgestudeerd aan de PABO's.
Welke keuze is er dan om betere leerkrachten uit te kiezen?
Wel eens aan de extra taken , extra vakken die erin 20/30 jaar bij gekomen zijn met al het lesmateriaal wat er bij hoort?
Wel eens gedacht aan de eisen die heden ten dage aan gebouwen, luchtkwaliteit enz gesteld worden die in 20/30 jaar gelukkig wel zijn veranderd i.m. de gezondheid van de kinderen?
Wel eens aan gedacht dat lesmateriaal in die jaren misschien wel meer dan het dubbele in prijs is gestegen sinds 20/30 jaar geleden?
Denk je aan de computers enz die nu allemaal in de scholen staan en onderhouden enop tijd vervangen moeten worden?
Denk eens aan de schoonmaakkosten die in 20/30 jaar ook een "beetje" anders zijn gaan kosten.
Op de kwaliteit van de leerkrachten heeft een school geen invloed .
Men is afhankelijk van de kwaliteit van de PABO's .
En als er een tekort is, kan men daar zelfs niet uit kiezen.
Een basisschool en overheadkosten????
De gemeente/ afd. onderwijs gaat over het openbaar onderwijs en de schoolbesturen bij het bijzonderonderwijs bestaan uit ouders/vrijwilligers.
Volgens mij is daar gewoon alleen het personeel wat voor de klas staat.
Als de directeur zelf gedeeltelijk of niet meer voor de klas staat vanwege meestal de grootte van de school , gebeurt dat volgens de regels gesteld door de wetgever , anders betaalt het ministerie niet uit.
Ik ben een moeder, die ook als vrijwilliger nauw bij de school betrokken is en heel goed zie hoe de organisatie is.
Waar jij die "wijsheden" vandaan haalt, is mij een raadsel. -
@166
Als ik het goed onthouden heb van een eerder onderwijs-toppic is MariekeR zelf VMBO docente of iets in die richting. Wellicht dat zij VO en BO om die reden door elkaar haalt. Want voor wat betreft BO heb jij gelijk en voor wat betreft VO heeft zij gelijk. Als zij is wie ik me meen te herinneren dan. Haar verhaal bij @138 klopt iig met het VO. -
@ #158
De PABO is een HBO-opleiding.
Die doe je nl. in 4 jaar aan de hogescholen.
En welke HBO-er wil nog voor dat salaris werken met een stel kinderen met allemaal een rugzakje met een aantal letters, met onopgevoede etters, en de kans dat je een klap voor je kop krijgt van een doorgedraaide ouder?
Moet je echt een roeping hebben, een idealist zijn.
Houdt ze dus liever in ere.
Bij de meesten is het taal en reken gehalte best wel in orde.
Ze hebben nl. gewoon op basisscholen en HAVO/soms zelfs VWO gezeten.
Grote kans dus dat jij net zo'n kneus bent.
Zij worden nog bijgespijkerd in de eerste jaren en jij ....?????
En niet naar het bedrijfsleven???
Kijk eens hoeveel er na de PABO niet in het onderwijs terecht komen.
En wel in het bedrijfsleven.
Logisch met die salarissen.
Wel eens gekeken welke ex- leerkrachten basisschool bij bv. de omroepen tonnen verdienen??? -
@166 en 167: ik was tien jaar VO-docente en dat is dus inderdaad de sector waar ik kennis van heb. Van het PO weet ik niet meer dan de gemiddelde ander.
-
@ #167
Een leerkracht die echt niet kan lezen dus.
Het gaat nl. tochh echt over het basisonderwijs. -
Dan kunnen de klassen eindelijk weer een normale omvang krijgen. 30 kinderen in 1 klas is echt niet gezond!
-
@ #170
Dit topic gaat toch echt over het basisonderwijs.
Zioe alleen al de eerrste regel.
Mij is in het ( goede) onderwijs ge;leerd niet alleen koppen maar het hele artikel te lezen als je wilt reageren. -
@ #170
Is dus @ # 169 -
Lees ook het hele artikel. Minder leerlingen en banen op de tocht. Ofwel, aan de omvang van de klassen zal weinig tot niets veranderen.
-
Minder leerlingen op school is straks:
Minder werkenden .
Mindere belastingbetalers.
Minder premiebetalers.
Dus verhogingen van van alles en nog wat.
Of verlaging misschien.
En dus , beste PVV-ers,ook meer buitenlanders die nodig zijn om om het werk te doen.
Even doordenken! -
@ #139 frans amsterdam.
Welke overheadkosten in het basisonderwijs???
Want daar gaat het over.
Ik heb ze als moeder die in de ouderraad zit en nog veel meer( al jaren met 3 kinderen) met de school van doen heeft, nog nooit gezien.
Wel ladingen vrijilligers ( ouders) -
Niet zo mopperen dames, ik weet dat het hier over het PO gaat. In andere discussies lees ik regelmatig geklaag van PO-leraren dat ze niet meer aan het eigenlijke lesgeven toekomen vanwege administratieve verplichtingen en andere niet-kerntaken. Ik noem dat overhead.
-
je moet het onderwijs weer goed maken en een nieuwe start is; veel leraren ontslaan en alles dichter bij de ouders leggen, die de verantwoording dragen voor de kinderen, ook wat onderwijs betreft. Tinneke heeft er een puinhoop van gemaakt en nu is iedereen ontevreden dat het uit de hand loopt met deze doorgedraaide onderwijzers, die vaak zelf niet meer weten waarom ze voor dit vak hebben gekozen. Meestal zijn het hutje-mutje krachten die Truus of Amalia heten, want de meeste mannen zijn al gevlucht, zoals het gaat in de politiek zo gaat het ook in de banenwereld. Het beste is homescholing en unscholing, dat wil zeggen wat je geleerd heb, moet je zo gauw mogelijk vergeten, want het is een sla in de weg voor een job.
-
Afijn, er is grote werkdruk onder de leraren, zo wordt de werkdruk ook verminderd, leraren een taaltest laten doen, als men niet slaagt, dan volgt ontslag en geen wachtgeld, direct in de bijstand, dat zijn nog eens goede bezuinigingen, niet klagen, dan heb je geen goed onderwijs gehad.
-
@160 en @161
Dan klopt het toch precies wat ik op @156 schrijf. -
@112
Leg eens uit -
mag ik als leerling ook wat zeggen?
jullie zeggen dat wij bijna geen leraren kunnen worden, terwijl ik dat heel graag wil, omdat het een slechte economie is en er weinig kinderen meer worden geboren, kunnen jullie er dan niet voor zorgen dat er meer kinderen komen... ? sorry voor de mensen die dat wel hebben...
Stijgers in Algemeen
De subtiele veranderingen van de...
Aangaande het fenomeen van de chemtrails is...
2 uur 29 minuten geleden door Billy Hunt
Alweer ongewapende Palestijnen beschoten...
Wederom staken ze eerst velden in de fik...
3 uur 47 minuten geleden door Meirav Fonkelsteen
Politie valt drugspanden Rotterdam-Zuid...
De politie heeft dinsdagavond invallen...
12 uur 35 minuten geleden door j0piter
Aanhouding centraal station Amsterdam
Man fietste de verkeerde richting op en...
13 uur 1 minuut geleden door j0piter
IMF-baas heeft weinig sympathie voor...
Christine Lagarde, baas van het...
13 uur 17 minuten geleden door j0piter
Best gewaardeerd
Shell laat youtube filmpje verwijderen
Shell laat satirisch campagnefilmpje...
1 dag 11 uur geleden door muffcabage
Amerikaanse soldaten van Irak/Afghanistan...
Het word serieus, er vind een ware...
3 dagen geleden door hotwing
'Marokkaanse vrouw, wrik je los uit de...
De sociale controle die de Marokkaanse...
1 dag 33 minuten geleden door Moskowfiets
Ruud Lubbers , de premier van de verdwenen...
30 miljard werden er uit de ABP kas gehaald...
1 dag 23 uur geleden door tineke1
Hackers Anonymous leggen website NAVO plat
De bekende hackersgroep Anonymous zegt de...
6 dagen geleden door g.zeur



