Postbodes en -sorteerders van TNT leggen vanaf dinsdagavond elf uur opnieuw voor 24 uur het werk neer. Dat meldde vakbond Abvakabo FNV vrijdag.
Sorteer op:
-
@197 wat heb je liever: nu een week last en daarna als de directie en politiek wijs zijn weer goede kwaliteit OF na die reorganisatie en het zo houden van de oneerlijke markt (zie @123) voor altijd slechte kwaliteit hebben ?
De alternatieven waar je het over hebt zullen bij het zo blijven van de markt dezelfde problemen hebben: zowel Sandd als DHL zitten diep in het rood door dumpprijzen en onder kostprijs werken en zullen ook maatregelen moeten nemen.
Voor niets gaat de zon op: voor kwaliteit en eerlijke voorwaarden zal er helaas wat moeten gebeuren. -
En de concurrent kijkt hoopvol toe........
Dan maar geen kerst en nieuwjaarskaarten dit jaar......... -
Gelukkig zijn er alternatieven genoeg voor TNT. En hoezeer ik de aktievoerders ook begrijp, ik maak steeds meer gebruik van deze alternatieven. Want ik heb geen zin om de dupe te worden van andermans conflict.
-
@202 de concurrenten kijken inderdaad hoopvol toe, ook de directie van Sandd heeft al aangegeven dat de markt in zijn huidige vorm geen toekomst heeft en dat als het zo doorgaat zij failliet gaan.
Dus ook Sandd zit op de politiek te wachten. -
dankzij de politiek hebben we dit te danken toch?
-
Als de bond slim was geweest had men gewoon alle post moeten laten bezorgen maar dan zonder Postzegels !!!!!!!
-
@ 201
Wat ik liever heb? Helemaal geen last.
Ik heb geen moeite met iets meer betalen voor kwaliteit, laat ik dat voorop stellen.
Maar staken is helemaal geen eerlijke zaak. Want staken heeft alleen zin wanneer het een grote groep betreft. Bij mijn broer op de zaak zijn ze gekrompen van 44 werknemers twee jaar geleden tot 20 nu. Niemand die voor deze mensen in de bres sprong.
Leg deze staking maar eens uit aan alle mensen die om dezelfde reden bij een ander kleiner bedrijf hun baan zijn kwijtgeraakt. -
Gisteren en vandaag ontving ik gewone post.Geen idee wie dat bezorgde want was niet thuis.
-
Heb het altijd al gezegd, aantal openbare voorzieningen zoals de bus - treinen, maar ook de post hadden van de Staat moeten blijven.
Sinds dit is geprivatiseerd, is het een grote puinhoop geworden,.....................
Lekker bij de post blijven doorstaken, heeft er straks niemand werk meer bij TNT en hebben Sandd & Select het overgenomen.
Voor de rest bekijken ze het maar want mijn betalingen gaat sowieso al vele jaren automatisch en die paar rekeningen die ik los krijg, wel, die hoef ik dan dus niet te betalen, dan kloppen ze maar bij TNT aan, zal me worst zijn....
Eindejaars wensen etc. deed ik al aantal jaren via het internet, dus......
Wat door mijn brievenbus gaat is hoofdzakelijk rotzooi, laten die maar gaan staken, ben ik gelijk van die kilo's reclame troep per week ook af:-) -
Krijg er de slingerschijt van !!! Moet dat net nu? waarom niet na 1 januari?
-
"en zo zijn er nog veel meer regels waaraan de post zich moet houden en de concurrenten niet. "
@123
TNT Post - dat wil zeggen het bedrijf dat brieven bezorgd - heeft helemaal geen concurrenten. De pakketdienst van TNT, dat is wat anders, maar daar gaat het hier niet over. -
Geen Postzegels meer plakken op de kerstkaarten voor TNT
Dat is beter dan staken !!! -
Staken ze weer? Ik merk er helemaal niks van.... De afgelopen 2 weken is hier de post normaal bezorgd.
-
"Gewoon post terug naar de basis; in overheidshanden, door normale postbodes verspreid, zoals het altijd was en nog steeds kan zijn. "
@132
Maar dan niet zeuren over belastingen die zo hoog zijn, hè? Dat kan niet anders als de overheid allerlei onrendabele bedrijfstakken overeind moet houden. Of denk je dat je het salaris van duizenden full-time postboden kan betalen van die paar postzegels die er in de toekomst incidenteel nog verkocht worden? -
@213 Toevoeging: Ik maak me ook eerder zorgen om de dreigende staking van het personeel van de distributiecentra van de albert heijn....
http://rtvnh.nl/nieuws/51647/Staking+dreigt+bij... -
@213 Het zijn maar een paar raddraaiers. Maar de sukkels zorgen er wel voor dat volgend jaar iedereen kan thuisblijven.
-
"Als de bond slim was geweest had men gewoon alle post moeten laten bezorgen maar dan zonder Postzegels !!!!!!! "
@206
Dat is net zoiets als een kassier in de supermarkt die mensen zonder te betalen met hun boodschappen laat doorlopen. Als je daarvoor alleen maar ontslagen wordt en de schade moet vergoeden, mag je je handjes dichtknijpen. -
Dit gaat gewoon te ver, belachelijk.Er zal niemand minder straks naar huis moeten. Misschien wel meer omdat de klanten weg lopen.
-
@211, de TNT post heeft sinds de liberalisering van de markt een tijdje terug volledige concurrentie, welke tot gevolg heeft dat TNT wil gaan reorganiseren.
Dus voor zover je het nog niet wist: de postmarkt is al sinds langere tijd vrij voor iedereen die post wil bezorgen.
Bij het liberalisren van de markt heeft de politiek besloten dat het een aantal eisen ENKEL EN ALLEEN aan de TNT moest stellen, zie @123
En dat is 1 van de redenen, dat de TNT moet gaan reorganiseren.
Om aan die eisen te voldoen moeten een aantal kostbare taken uitgevoerd worden, die zeer weinig opleveren.
@214, de post is geen onrendabele bedrijfstak, dat is nu juist de hele reden dat de postbodes staken, er is meer dan genoeg werk om de 50-plussers normaal af te laten vloeien. Ik weet ook niet hoe je op dat idee komt. -
Ik word en beetje moe van deze stakers.
-
22110 december 2010 18:45 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@217
Nou dat lijkt mij niet, want de inkomsten voor TNT komt toch uit de postzegels verkoop of zie ik dat verkeerd ? -
@221 lees @175
-
In verband met de staking wil ik via deze weg dan maar iedereen prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toewensen!
-
22510 december 2010 18:51 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@224 Nou doe dat dan ook !!! Niet alleen schrijven dat je iets wil... :-)
-
Vergeet niet dat de werkgevers zo ontzettend veel belasting moeten betalen, dat is moeilijk terug te verdienen met 34cent per brief. Je kunt dan wel zeggen dat de postzegels 4x zo duur moeten worden maar het lijkt mij een betere oplossing om die verdomd hoge belastingen eens een beetje terug te schroeven. Dat zou in ieder geval een flink stuk werkgelegenheid opleveren en dan zouden er geen bejaarde postbodes over straat hoeven lopen om wat bij te verdienen bij hun AOW.
-
@224
En van mij ook nog een prettige stofwisseling toegewenst. -
22910 december 2010 18:56 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@149 waar slaat dit nu weer op?
-
Bij de PTT-Post werden er al in 1996 plannen voor automatisering aangegeven. Postbodes die dit niet hebben zien aankomen hebben toch een flink bord voor het hoofd. Daarnaast heeft PTT/TNT al meer voorstellen gedaan van loonmatiging tot een omscholings traject omdat ze dit zagen aankomen. En nu het puntje bij 't paaltje komt zijn de postbodes ineens de zielepieten. Ze hadden toch beter op moeten letten.
-
@229
Postbode is helemaal geen uitstervend beroep dat word er van gemaakt door massaal full-timers postbodes te vervangen door parttimers postbezorgers. Er komen dus goedkopere krachten enkel om op personeelskosten te besparen. Iedereen die tegen deze steking is wens ik van harte toe ook ontslagen te worden enkel om de personeelskosten omlaag te krijgen. -
@229 Als je alles hier had gelezen (ik weet het, dat is erg veel) dat had je gezien dat de reorganisatie niet het gevolg is van minder post/te weinig werk, dat is er namelijk zat om een rendabele postdienst te onderhouden/in ieder geval de 50-plussers normaal te laten afvloeien.
Zoals je hier ook kan lezen zijn er een flink aantal mensen niet zo vrolijk omdat hun belangrijkse/zakelijke post nu niet goed aankomt, er is voldoende werk/post, dat ook niet zo snel door het internet/digitalisering vervangen kan worden/wat de mensen nog steeds graag op papier willen.
Dat er gereorganiseerd moet worden is voor een deel door hebberige aandeelhouders/directie, deels door de politiek die een markt heeft gecreeerd die totaal niet werkt met de huidige regels/postwet en inderdaad een klein deel ook door afnemende zeer lucratieve post.
Deze reorganisatie was er nooit geweest/gekomen als de markt niet op deze manier was vrij gegeveven.
Dan was er nu gewoon nog een rendabel postbedrijf geweest, met de beste prijs/kwaliteitsverhouding van Europa, want dat was de TNT voordat de overheid zich ermee ging bemoeien.
Volgende week gaat er niet gestaakt worden voor minder ontslagen, maar om de politiek wakker te schudden/onder de druk te zetten goed na te denken over de liberalisering en wat daarmee te doen tijdens het debat van 15 december over de postmarkt. -
@231 ben je op de hoogte dat er bij de TNT al vele jaren geleden geautomatiseerd is ? Een groot deel van de post wordt al zeer lang met machines gesorteerd op plaats en wijk.
De reorganisatie heeft niks met automatisering te maken. -
@226 : Bij deze speciaal voor u in plaats van een kaartje : Prettige feestdagen en een gezond 2011 :-)
-
23610 december 2010 19:27 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@231 de automatisering is niet mijn punt, het punt is dat er al langer wordt aangegeven dat TNT gaat reorganiseren (sinds ongeveer 1996), nu de liberalisering er is en de markt vrij is gegeven moet TNT het hoofd boven water houden door óf betere kwaliteit te bieden óf minder geld uit te geven. In het laatste geval is al langer aangegeven dat werknemers op een andere manier moeten gaan nadenken over de toekomst, en dat deze onzeker wordt. Nu heb je niet zomaar een andere baan, maar ook daar werden wel de kansen voor geboden.
-
Juist omdat die TNT-ers het gevoel hebben toch niets meer te hebben verliezen (het is een kwestie van tijd dat er alleen nog maar pakketjes worden rondgebracht omdat werkelijk alles digitaal gaat) kan ik mij voorstellen dat ze gaan staken. Stel dat mijn baan op de tocht staat en ik 70% van mijn laatst verdiende loon zou krijgen. Stel dat ik door te staken die kans wat kleiner maak. Denkt u nou werkelijk dat ik mijzelf dan druk maak om een paar kerstkaarten die niet bezorgd worden? Tuurlijk niet. De TNT-ers hebben het volste recht om te staken, zelfs als het feitelijk geen zin meer heeft. En idd, het is een achterhoedegevecht. En idd, de TNT wordt er als bedrijf niet sterker van, Maar dan nog hebben ze het recht om te staken en op te komen voor hun eigen hachie. Zoveel verdienen TNT-ers niet en als daar ook nog eens 30% vanaf gaat dan zou ik ook alle middelen aangrijpen die ik had. Onder het motto: niks meer te verliezen!
-
@237 die reorganisaties zijn allang doorgevoerd, dit zou de ik geloof 15e reorganisatie sinds 1996 worden. Jij hebt het over de opsplitsing van de PTT en daaropvolgend de privatisering, daar werd in 1996 over gesproken, die is allang doorgevoerd.
De liberalisering is een idee van de afgelopen 5 jaar en is sinds kort ook daadwerkelijk ingevoerd en ook daar hebben de postbodes geen probleem mee, MITS het een eerlijke markt is, wat het niet is.
De TNT levert zonder enige twijfel vele malen betere kwaliteit dan de concurrenten, maar die mogen onrendabele klanten (polders, eilanden, bos) afstoten, 2 dagen in de week bezorgen ipv 6 en mogen hun personeel onder het minimumloon betalen, waardoor toch een aantal klanten voor hun hebben gekozen, de helft minder betalen is ook erg aantrekkelijk.
Ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen, dat geen enkel bedrijf kan concurreren met die oneerlijke tegenstand ?
Het is aan de politiek om te kiezen voor OF alle partijen gelijke regels OF verlies van kwaliteit en bezorging aan mensen op onrendabele plekken.
In de huidige situatie accepteert de directie van TNT dat de regels blijven zoals ze nu zijn (TNT wordt zwaar benadeeld) en ze zich aan die regels moeten blijven gaan houden en dan moet er inderdaad gesneden worden OF geld bijgelegd worden door de overheid om de onrendabele adressen en 6-daagse bezorging in stand te houden. -
Goed dat ik dit weet...... hoef ik ook geen kerstkaarten te kopen dit jaar!
Op de zaak zijn we nu ook al overgestapt naar een andere postdienst.
groetjes! -
@239 18 miljard bezuinigen luidt het motto van dit kabinet. Dus daar hoef je niet aan te kloppen.
Ik ben het zeker met je eens dat het oneerlijke concurentie is, maar de salarissen die een voormalig staatsbedrijf betaalde zullen de concurenten zeker niet overnemen. Dus moet er zeker wat water bij de wijn.
Of wil je zeggen dat na de reorganisaties de prijs van een postzegel blijft stijgen het resultaat is van de dalende loonkosten? -
Ik ben Post bezorger ... ik word schijt ziek van de stakingen en ga deze dan ook breken volgende week. Het is toch god geklaagd dat maar 10% van de werknemers bij TNT-Post aan het staken zijn en dat de rest gewoon wil werken en dat het bedrijf toch plat gaat...dat is geen democratie dat is de dictatuur van de vakbond.
Deze 10% helpen het bedrijf nog verder de afgrond in.
Ik roep iedereen die bij TNT-Post werkt dan ook op om de staking volgende week te breken. -
Het is toch logisch dat digitale post het gaat winnen? Waarom de staking? Even logisch denken en de realiteit accepteren. Ga een andere baan zoeken! Wees actief en doe wat! TNT krijgt alleen maar extra redenen om meer postbodes te ontslaan. En terecht!
-
@208 ik werk naast mijn studie als postbezorger bij tnt en ik ben vandaag ook gewoon aan het werk geweest, er is wel iets minder post dan normaal terwijl het drukker zou moeten zijn vanwege de kerst etc doordat er minder bij de centra's vandaan komt maar alles wat binnen kwam is wel bezorgd.
-
hahahhahaha: Welke staking????? Post van TNT ligt valt nog nog iedere dag op de deur mat. Dus beste TNT-ers die werken; jullie moeten blijven en laten ze de rest alsjeblieft ontslaan!!!!!
-
"Nou dat lijkt mij niet, want de inkomsten voor TNT komt toch uit de postzegels verkoop of zie ik dat verkeerd ?"
@222
Dat zie je verkeerd.
Als de post nu gratis verstuurd zou kunnen worden, konden de mensen de postzegels die ze nu al gekocht hadden bewaren, en intussen zou TNT diensten moeten verrichten zonder dat het daarvoor betaald krijgt. -
Ik heb zo de pest in met die hufters. TNT moet bezuinigen, anders gaan ze over de kop. Hoe bezuinig je? Juist, door kosten te drukken. Door duurdere werknemers te vervangen door goedkopere krachten. Wat is daar mis mee? Niks, zolang er mensen zijn die voor dat goedkopere tarief willen werken. Als die niet te vinden zijn, en het zo'n godvergeten moeilijk beroep (eerzaam... pfff...) is, stijgt het salaris vanzelf. Blijkbaar is het een baantje dat iedereen kan doen, zoals cassiere, en is het niet gek dat er gewoon goedkope krachten worden ingehuurd.
Het is toch van de zotte...
Ondertussen hebben veel van mijn klanten (webwinkel) hun kerstcadeau dat ze speciaal bij ons hebben laten maken veel later. En nog mooier: Toen ik een paar brieven als dure pakketpost heb verstuurd omdat de pakketdienst wel werkt... hebben ze op het sorteercentrum besloten dat het door de brievenbus past, en dat het dus toch gewoon als brief wordt bezorgd! Of liever gezegd, gewoon NIET bezorgd, want die hufters staken. Klantenservice zegt doodleuk: Tja, dan hebt u overgefrankeerd...
Ik heb de postbezorger die vandaag keurig een fractie van de brieven kwam brengen bedankt, dat zij wel gewoon werkt. Zij baalde er ook stevig van, wat de postbodes nu doen. Het eerzame van het beroep, als dat er al was, gaat er hard af zo. En nog bedankt voor het verlagen van mijn Decemberomzet, mannen van de postbodes. Dat andere mensen door jullie nu ook minder loon krijgen zal jullie geen reet roesten natuurlijk.
Ga eens kijken naar Sandd of Selectmail. Want TNT en kwaliteit hoef je me ook al de bek niet meer voor open te breken, als verzender van veeeel post dagelijks, raakt er voor honderden euro's per maand gewoonweg 'kwijt'. Wederom bedankt. -
@242 postbezorgers hebben een andere cao, postbodes hebben veel meer te verliezen dan postbezorgers, postbodes krijgen "binnen" ook met de nieuwe cultuur te maken en dat is geen pretje. Het scheiden van postbezorgers en postbodes en het onderwaarderen van buitenwerk vind ik ook niet goed. Binnenwerk is echt niet moeilijker dan bezorgen en veel saaier en tegenwoordig moet je ook alles volgens bepaalde kinderachtige regeltjes uitvoeren. Letterlijk binnen de lijntjes blijven. En er is inderdaad steeds minder animo om te staken, omdat veel mensen geen lid van een bond zijn en geen verlofdagen meer hebben en anders geen loon krijgen, en omdat de bonden niet goed communiceren over de onderhandelingen en je niet weet of de grens bereikt is, vorige week heeft de TNT directie toegezegd dat er nog eens 500 mensen minder ontslagen worden. dus blijkbaar moet er gestaakt worden om iets te bereiken, de directie heeft blijkbaar wisselgeld achter gehouden om te bij het onderhandelen te gebruiken over de ruggen van de postbodes heen.
-
Ik ga de volgende keer 3 x achter m'n oren krabben voordat ik iets op de brievenbus doe.
-
Geen probleem , ik neem genoegen met de post op vrijdag en maandag ..
Is het dringend dan mailen ze maar of liefst bellen of sms en ...
Dus eigenlijk kan der wat mij betreft 4 van de 6 bezorgdagen geschrapt worden.
dat is een besparing op personeel van even denken ruim 66 %
Kortom het kan veeeeeel goedkoper
En powned had het juist ,, het beroep heet straks postdode -
@242
Wat let je om wél aan het werk te gaan ? Sukkel. -
@247 ooit gehoord van goedkoop is duurkoop ?
Zelfs nu nog, het al die postbezorgers ipv postbodes die de wijk lopen is de kwaliteit bij TNT nog vele malen hoger dan bij de concurrent.
In vergelijking met voor de postbezorgers en automatiseringstijd is de kwaliteit idd minder, dat je opvalt dat je af en toe iets niet krijgt geeft aan hoe idioot goed het vroeger was.
Er is geen enkel ander commercieel bedrijf in welke bedrijfstak dan ook dat zelfs in de buurt komt van 99,7% (de wettelijke eis, die de concurrenten overigens niet hebben) leveren binnen de tijd op het juiste adres.
Als er vele miljoenen poststukken per dag worden bezorgd is er idd een kans dat het bij jou wel eens mis gaat.
De goedkope werkkrachten waar jij het over hebt zijn overigens onder andere mensen die worden gedwongen om de baan aan te nemen, omdat ze anders op allerlei uitkeringen en overige zaken gekort worden, ze krijgen een paar euro per uur betaald en de rest wordt aangevuld door de staat.
Hoe zou jij het vinden als jij concurrenten had die betaald worden door de staat, geen belasting hoeven te betalen, die zich niet aan de wet hoeven te houden en daardoor jou kapot kunnen concurreren doordat ze daaardoor minder kosten/regels hadden?
Wat er dan gebeurd is dat er mensen bij jou in de straat lopen die totaal niet geschikt/gemotiveerd zijn voor het werk, maar die geven dan ook zeer snel op, er was een tijd dat 75% of meer het binnen een week opgaf omdat ze het niet aankonden.
Een brief in de bus doen is zeker niet moeilijk, met bundels van vele kilos over ijs lopen, met 35 graden lopen, trap op trap af en ga zo maar door schijnt voor zeer veel mensen toch wel erg lastig vol te houden te zijn.
Vandaar dat er de laatste tijd ook steeds meer post in vijvers en bossen word gevonden, maar ja, dat soort dingen hoort de consument niet.
Er is dus van alles mis met goedkope mensen jouw belangrijke kerstcadeaus en overige producten te laten bezorgen, want ze komen dus nu te laat of niet aan, omdat blijkbaar niet iedereen in staat is om het werk langdurig uit te kunnen/willen voeren en er bespaard wordt op kwaliteit.
De stakingen zijn eerder in jouw belang dan tegen je, al lijkt dat nu anders en is het nu pijn lijden.
Als de bonden/postbodes uiteindelijk voor elkaar krijgen dat er een eerlijke markt komt/er voldoende echte gemotiveerde/ervaren postbodes over blijven zal je gaan merken dat de kwaliteit weer omhoog gaat.
Op dit moment wordt er met dumpprijzen (dhl/selektmail vraagt onder hun kostprijs en staat vele miljoenen in het rood en moeten daarom ook zwaar gaan snijden) gewerkt en die kunnen alleen betaald worden met een slechte kwaliteit.
Wil je precies weten hoe het allemaal zit, volg dan het debat op 15 december in de tweede kamer of de rechtzaak die loopt. -
hmm ik snap het van beide kanten wel
maar bij ons op het werk hangt een groot deel van mn werk van post af
dan ga je naar definitieve alternatieven zoeken natuurlijk
een paar keer staken snap ik
maar moet de klant dan zo vaak het dupe worden
ga je baas vervelen -
nog meer een rede om te gaan e-mailen
-
@252 Allemaal goed en wel, maar ik heb de afgelopen 6 (!!) dagen dat er dus al gestaakt is, steeds een tarief betaald voor postbezorging, ook op dagen dat er gestaakt wordt, want het werk stapelt zich gewoon op. En TNT krijgt daar dus gewoon voor betaald, maar de postbodes voeren er geen flikker voor uit.
Als ze nu eens de post ongefrankeerd gingen bezorgen, dan hadden ze er niet de consument, maar het bedrijf dat ze willen pakken mee. Nu krijgt TNT gewoon zijn geld, en de webwinkels en klanten krijgen niks. Daar kweek je wel sympathie mee ja.
Goedkoop is duurkoop, dat blijkt. Ik was voor aangetekende post al overgestapt naar UPS, omdat de postbodes gewoon onze gouden sieraden uit aangetekende enveloppen jatten, maar blijkbaar moeten we onze klanten nu ook 8 euro verzendkosten gaan rekenen voor een sieraad van 20 euro te verzenden. Wat moet dat moet, maar TNT (en dan vooral de bezorgers) hebben bij mij helemaal afgedaan.
En wat betreft het beroep postbode, geen idee waarom dat zo beschermd moet worden als eerzaam beroep. Post in juiste brievenbus gooien. Niet alles achterover drukken uit de envelop. Niet kreuken. Niet platstampen. Klaar. Zucht...
Privatisering is idd niet het beste idee geweest, maar laten de postbodes daar dan actie gaan voeren. Ga post aan het binnenhof boycotten. Ga weigeren belastingdienst enveloppen te versturen. Geen enkele overheidsinstantie krijgt nog post, zoiets. Maar pak niet de gewone burger in zijn portomonnee, want dat levert alleen maar op dat ik, en velen met mij, de postbodes nu grote hufters vinden.
Kom maar op met de minnetjes. -
Als met de huidige stakingen amper 20% van het personeel echt staakte, hoe zal dat dan gaan dinsdag a.s.?
Ik heb het idee dat de 'lol' er bij het personeel nu wel af is en dat men toch liever doorwerkt i.p.v. staakt. En ik heb de afgelopen dagen gewoon post lopen brengen. Wel iets minder dan normaal (voornamelijk standaard enveloppen), maar niet helemaal niets zoals eerder.
Denk trouwens ook dat het alleen maar slechter zal gaan met TNT als dit nog langer doorgaat, en de concurrent lacht in z'n vuistje. -
Goeiemorgen zei de DHL bezorger tegen de TNT postbode.
Goedemorgen zei de TNT Postbode tegen UPS bezorger.
Morgen zei de UPS bezorger tegen SANDD bezorger.
Goedendag zei de SANDD bezorger tegen de bezorger van de regiopost.
Ja, het wordt steeds gezelliger bij ons op de oprit.
Leve de liberalisering van de postmarkt, maar hoeveel mensen moeten datzelfde stukje lopen op mijn oprit voor de bezorging van de poststukken en wie moet dat betalen? Juist! -
ga gvd jullie werk doen zolang het nog kan en ga ander werk zoeken er is geen houden aan
-
Werkt wel he, dat staken.......
-
Ik wordt doodziek van alle reacties - de postbodes hebben groot gelijk dat ze staken - ik denk dat de meeste mensen op nu jij zich liever laten naaien door het kapitalisme - kom maar op met de minnen zielige zeikerds
-
Ben er totaal niet mee eens met deze stakingsactie, die alleen weer die mensen raakt, die er helemaal niets mee te maken hebben. Als gestaakt moet worden, doe het dan zo, dat het alleen die treft, die de oorzaak van de hele toestand zijn. B.v. bezorg de binnenlandse post zonder dat mensen er postzegels op moeten plakken (zoals toen bij de Veolia staking, waar iedereen gratis met de bus mee mocht). Dan raak je het bestuur en krijg je de sympathie en daarmee ook de steun van de omgeving.
Maar zoals het nu gebuurd, wordt het volk allee maar boos en ontevreden en keert men zich tegen de stakers!
STAKEN JA, maar dan op een goede, doordachte manier en anders gewoon niet doen! -
Van mij mogen ze staken, ik krijg gewoon mijn post nog, geen last van dus.
-
@261 als er bij jouw bedrijf meer dan 4000 banen op de tocht staan, ga jij net zo 'vrolijk' staken als deze werknemers, geloof mij maar.
Ik hoop echt dat de postbodes hiermee de gedwongen ontslagen kunnen terugdringen! De post kan wel wachten!
Trouwens de symphatie hadden ze van mij al lang. Is toch verschrikkelijk als een bedrijf je eruit wil werken om meer winst te maken? -
@247
Sjonge, wat een gefrustreerde reactie van een selfmade superwoman is dit weer, zeg! Postbode is inderdaad niet het allermoeilijkste beroep van de hele wereld, maar er is wel degelijk verschil in kwaliteit tussen de echte TNT-postbode, oude fulltimer en de nieuwe TNT-postbode, k.t-verwende puber die te besodemieterd is om de juiste post in de juiste brievenbus te stoppen. En dat geldt ook voor die gasten van Sandd en andere goedkope postbedrijven.
Vroeger kreeg je heel sporadisch iets verkeerds in je bus. Nu krijg ik elke week wel een keer post van iemand anders uit de straat of post van iemand uit een andere straat, zelfde huisnummer binnen.... Ik krijg dan toch ook wel een onaangenaam gevoel bij wat er met mijn post dan wel gebeurt.
Dus: postbode zijn is vast geen heel ingewikkeld beroep, maar om het zo respectloos af te zeiken.... Sorry, dat gaat mij te ver hoor.
En ik vind het van TNT uit begrijpelijk dat de kosten moeten worden gedrukt, maar om aan de ene kant de relatief dure mensen eruit te flikkeren en aan de andere kant relatief goedkope mensen naar binnen te halen is beneden alle peil. Wat voor constructie daarvoor wordt gebruikt, is mij niet helemaal duidelijk. Normaal gesproken kan dit soort dingen namelijk niet: je moet ontslagen medewerkers vacatures die binnen 6 maanden ontstaan op dezelfde functie, deze functie met voorrang aanbieden. Dat geeft mijns inziens al aan dat het handelen van TNT hierin niet helemaal zuiver is. -
In het algemeen nog even de volgende stelling:
Sandd en consorten werken nu al onder kostprijs en hopen zo TNT van de markt af te spelen.
Bedrijven die onder kostprijs werken, maken sowieso hun eigen markt helemaal kapot en helpen ook zichzelf vast naar de afgrond. Er blijft in zo'n scenario maar 1 sterkste over: die met de langste adem.
En wat doen monopolisten? Juist, die laten de prijs vast wel weer stijgen. Al is het maar om het eigen hoofd boven water te krijgen en te houden.
Het bezorgen van een pakketje of brief heeft nu eenmaal een bepaalde prijs. En voor kwaliteit betaal je ook net ietsje meer: een Mercedes is toch ook duurder dan een Suzuki? -
@247
Kennelijk heb je niet in de gaten hoe de vork in de steel zit en hoe ernstig het is bij het bedrijf. Denk je dat de postbodes dit zo willen? Dat het hun schuld is? Ik heb zelf 4 jaar er gewerkt, en ik heb het bedrijf steeds verder zien zakken door absurde beslissingen en regels van hogerhand. Van mensen die nooit een brief ook maar hebben bezorgd.
Je denkt kennelijk alleen maar aan jezelf, met je omzet. Aan je klanten.
Denk je ook aan de postbodes die dik in de 50 zijn en geen kans meer hebben op een andere baan? De rekeningen die moeten betaald worden? Nee, daar denk je niet aan zeker. Alleen maar aan je eigen hachje. Bah. -
@255
Graag ge-mint. En weet je waarom? Omdat je geen verstand van zaken hebt :) -
Nog wat:
Loon is een dissatisfier. Dat wil zeggen dat als het loon in overeenstemming is met de functie, een medewerker niet klaagt (ook niet jubelt) en geneigd is om het werk dat hem is opgedragen, naar beste weten en kunnen te verrichten.
Betaal je te weinig, dan wordt een werknemer daar ontevreden over en zal al dan
niet met opzet fouten gaan maken.
De oude postbodes kregen een met hun functie in overeenstemming zijnd salaris en arbeidsvoorwaardenpakket. De nieuwe postbezorgers, zowel bij TNT als de onder kostprijs werkende concurrenten, krijgen een te laag salaris met de huidige gebrekkige kwaliteit in postbezorging tot gevolg.
Mensen onderbetalen is een ernstige vorm van kortzichtigheid en is niet duurzaam te noemen.
We kopen we met z'n allen Fair Trade koffie en -bananen, maar onze eigen post moet door onderbetaalde medewerkers worden bezorgd. Hoe hypocriet. En kom niet aan met dat er in NL nog minimumloon is. Want voor een minimumloon kun je je broek niet ophouden. Sterker nog, je kunt er amper nog WC-papier van kopen om je kont er fatsoenlijk mee af te vegen. -
Tjonge, het zit me hoger dan ik zelf dacht, maar nog iets.
Een TNT-postbode die wordt ontslagen, meldt zich bij UWV Werkbedrijf voor een WW-uitkering.
Nou wil het 'toeval' dat UWV-werkbedrijf een prachtige passende baan heeft: postbezorger bij Sandd!!
Die moet je als kandidaat-WW'er aannemen, omdat je anders geen WW-uitkering krijgt. Tot daar is het nog begrijpelijk, vind ik.
Nu betaalt Sandd zoveel slechter, dat de overheid alsnog een dikke aanvulling moet betalen op het nieuwe hongerloontje!
Eigenlijk een verkapte vorm van subsidie voor Sandd.
Mensen, word wakker: dat kost ons toch veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan EUR 0,44 op een envelopje i.p.v. EUR 0,41? -
Leuk klusje voor volgende week dan, de kerstkaarten zelf bij iedereen thuis brengen, hoef ik ook geen kerstzegels te kopen! ;-)
-
Men zit maar te zeuren over kerstkaarten.... sorry maar er zijn zat mensen die belangrijke dingen hierdoor missen, en zijn dus veel klanten van de TNT de dupe geworden. Staken is op zich je recht, maar ik vind het nu wel erg egoïstisch worden de klanten erbij betrekken, die er niks aan kunnen doen.
Als ik ergens niet mee eens ben dan haal ik toch ook niet andere mensen ben erbij die er in feite niks mee te maken hebben.
Misschien raar voorbeeld, stel je voor dat alle personeel van alle ziekenhuizen gaan staken.. zou je dan nog steeds zeggen, staak maar lekker verder, want ik heb niks
En bij wie kan je je verhaal halen? Wie gaat er over schade etc?
Hebben wij gekozen om me te doen? Is ons wel eens gevraagd of wij ook mee willen staken met de postbodes?
En dan krijg je doodleuk de reclame op de tv.. TNT sure we can ...
Yeah right. -
En ondertussen maar reclame op tv blijven maken dat je je kerstkaarten met TNT moet versturen... WHAHAHA! Compleet zinloos als je dagelijks in het nieuws bent over stakingen! Wel geld in pompen in kansloze marketing en je werknemers op straat zetten, nee DAT is geloofwaardig!
-
@271, kerstkaarten horen in huis tijdens de kerstdagen, gezellig, anders is het zo saai hier aan de muur!
-
Pfff, daar gaan we weer! Wanneer komt deze TNT-staakkalender uit? Is toch wel een handige goodie om te hebben :).
-
whehehe
eikels... -
whehehe...
-
@247 nog een toevoeging op je reactie.
Het vervangen van die dure krachten (lees: echte postbodes die hart voor de zaak hebben (zoals jij voor je eigen zaakje die gedupeerd is door een paar briefjes) heeft er toe geleidt dat er allerlei gespuis rondloopt wat inderdaad dingen jat. Dus: Juich het toe dat ze staken.
Hoevaak zie je niet dat er bij een overval gebruik is gemaakt van een TNT jasje? Denk je nou echt dat je een verklaring van goed gedrag hoeft in te leveren als ze ZO verlegen zitten om personeel? Dacht het niet. -
Zou TNT de commentaren eigenlijk wel lezen hier op NuJij en dan misschie conclusies trekken? Er Zitten verdomd goede reacties tussen waar zij hun voordeel mee kunnen doen.
-
Hee!.. willen niet zoveel mensen lovend spreken over deze actie die zoveel mensen in Nederland tijdens deze vooravond van kerst dupeert?
om over al die verloren omzet van webshops die hun pakjes niet kunnen verzenden enzo maar te zwijgen.
terroristen!!!
dat zijn het! -
/(sarcasme mode off trouwens :P)
-
@283 hehe, ja, maar jij hebt mij de afgelopen dagen vast al wel herrie zien maken in die wikileaks draadjes :P
maar een passerende TNT staker heeft dat niet, en ik wou niet riskeren die persoon met het idee achter te laten dat hem iets kwalijk te nemen is.
het is juist ieders recht/nee plicht, zich luidkeels te verdedigen tegen ongerechtigheid.
dus geen pets op de vingers van mij, maar wel veel succes gewenst! -
toch wel raar dat sinds de staking ik hier toch meer post krijg
-
@285 als een partij zon grote rol heeft binnen een samenleving, is het onmogelijk naar hen toe overtuigend genoeg te zijn voor beleidsverandering, zonder daarbij op grote schaal onschuldige mensen te duperen.
Heel vervelend, maar het is nu eenmaal niet anders.
Ze raken TNT in de portemonnee, en dat is het enige argument met slaagkans.
Ik had een tijdje terug uitgerekend dat de extra winst die ze maken door het geplande aantal bezorgers te vervangen door uitzendkrachten, neer kwam op de inkomsten die ze mis lopen wanneer de staking 13 dagen volhoudt, dus ze zijn bijna op de helft van het winnende argument :P -
@288 Ik vraag me af of de politiek uberhaubt de macht heeft om invloed uit te oefenen op zon besluit van een commercieel bedrijf.
overigens hoeft TNT zich niet echt zorgen te maken om klantenverlies, ze zijn feitelijk nog een monopolie, want ze hebben geen gelijken. Mochten ze er echter op dat vlak wel hinder van ondervinden, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.
een bedrijf dat over de ruggen van haar vaste werknemers eventjes een paar miljoen extra wil scoren mag van mij dood neervallen :P
opdat er een ethischer bedrijf voor in de plaats mag komen. -
Waarom moet Nederland altijd voorop lopen met liberalisatie van de markten. Het kost klauwen vol met geld en het brengt helemaal niets. Trein, bus, energie, post, kabel ......... Sinds dat de boel commercieel geregeld wordt is het alleen maar duurder geworden....... Ik geef de postbodes 100% gelijk met hun stakingen, ze zijn de dupe van onderdacht beleid en ongelijke verhoudingen
-
Ok postbodes ik heb sympathie voor jullie doel maar laat de klanten niet opdraaien voor wat het managment jullie in feite aan doet!
-
Om heel eerlijk te zijn begin ik een beetje te twijfelen aan de doelen die de TNT medewerkers uitspreken over wat ze willen bereiken met de stakingen. Dit voornamelijk omdat het daadwerkelijke resultaat is dat klanten de concurrenten en alternatieven nu wel ontdekken, en als je een klant eenmaal kwijt bent... En daarnaast dat het publiek er nu al aan is gewend dat binnen afzienbare tijd de post nog maar om de dag wordt bezorgd en er dus nu al draagvlak begint te komen voor het beperken van de bezorgdagen. Beide gevolgen leiden ertoe dat de beperking van de werkgelegenheid bij TNT alleen nog maar noodzakelijker en omvangrijker wordt. En dan is hetgeen ze bereiken precies het tegenovergestelde van wat men beweert te willen bereiken. Kortom een domme actie dus.
-
@291 demonstraties zijn de reactie op wanbeleid en spaak gelopen onderhandelingen.
als zodanig doen niet de stakers, maar TNT dat haar klanten aan.
@292 TNT heeft juist bakken winst gemaakt de afgelopen tijd en er is onderbezetting.. topjaren. hun enige drijfveer is dure arbeidskracht vervangen voor goedkope arbeidskracht voor nog meer winst.
dit is kapitalisme op zn smerigst. -
@294
dat lijkt een aannemelijke uitleg, maar niet zodra je naar de cijfers kijkt:
http://www.tntpost.nl/overtntpost/bedrijf/cijfe...
http://www.profnews.nl/916292/sandd-wint-omzet
(maar ja.. zeker een potentieeltje om een dreiging te worden.. TNT mag wel oppassen.. laat ze maar naar haar werknemers luisteren ) -
@297 de stelling dat particuliere post zichzelf voledig moet dekken vind ik discutabel, maar verder maak je een sterk punt, daar wordt het zeker genuanceerder van, maar in mijn ogen nog steeds niet genuanceerd genoeg om een leger levenslang vaste arbeidskrachten, massaal te ontslaan en onder hun neus te vervangen door goedkopere uitzendkrachten.
-
Ik begin een steeds grotere hekel te krijgen aan de volgevreten bonzen van de FNV. Je trein, je bus, je kerstkaart.. Alles moet geloven aan de staakzucht van die ellendelingen.
En waarom? Hopen ze nou serieus iets te bereiken? TNT kan kiezen tussen binnen no time kapot gaan, of dezelfde werkmethoden als hun concurrenten gaan hanteren.
Die zullen dus nooit toegeven aan de absurde eisen van de FNV. -
@300 ik blijf erbij dat alle overlast die door een demonstratie wordt veroorzaakt voor anderen, de schuld is van het bedrijf wiens handelen de staking veroorzaakte.
het is niet alsof er niet eerst overleg is geweest.
vind ik ook trouwens.. NUTS moet NUTS zijn.(in de ruime zin van het woord)
(al vertrouw ik de overheid voor geen cm meer, dus ik zeg dit nu met verdeelde gevoelens:P) -
@301, Er is geen overleg geweest. De FNV stelde absurde eisen, en weigerde daarover te praten. Eigenlijk zoals de FNV altijd doet.
Zij zijn de enigen aan wie de overlast te wijten is. -
@302 ik vind sociaal beleid eisen als daar geld voor is en daarbij een reorganisatie proberen tegen te houden die is veroorzaakt door slecht politiek beleid geen absurde eisen ...
TNT gaat helemaal niet binnen no time kapot als de politiek de 15e zijn verantwoording neemt en een eerlijke markt afdwingt.
Ik weet niet wat jouw beroep is, maar ik kan je garanderen dat jij ook alles eraan zou doen om je beroep/baan te redden als de overheid jouw markt zou verzieken met ongelijke regels en subsudies voor je concurrenten.
Jij zou dan ook niet pikken dat jouw baas jou eruit zou flikkeren en zou vervangen door een gesubsidieerde vutter/wao-er/andere vorm van gedwongen arbeid om uitkering niet te verliezen.
Naast zaken als sociaal beleid en een gelijke markt eisen, speelt ook nog eens mee, dat postbodes gewoon niet bewust slechte kwaliteit willen leveren, iets dat de klanten ook niet willen lijkt me.
Maar dat is wel de consequentie van de huidige ongelijke markt, met daarin prijsdumpers, die dat enkel en alleen kunnen door de ongelijke markt en door de wet te overtreden door onder het minimumloon en op stukloonbasis te betalen. -
Verwijderd door redactie
-
Verwijderd door redactie
-
@159: "voordat er concurrentie was (liberalisering), was er al de overname van de overheidsaandelen van TNT door een particulier (privatisering), ook dat besluit heeft tot grote hervormingen/kostenmaatregelen geleid om de aandeelhouders meer rendement te geven, met als gevolg een dalende kwaliteit."
Je bedoelt volgens mij PTT, niet TNT. TNT nam de PTT pas jaren na de liberalisering over.
"Al was de privatisering voor een groot deel ook een goed besluit, sommige zaken zijn ook aanzienlijk verbeterd sindsdien."
Best mogelijk, maar ik heb weinig van verbeteringen gemerkt. Die zogenaamde vereenvoudiging door de postzegels in 2 categorieën (1 en 2, obviously) te verdelen is bijvoorbeeld wel een verbetering, maar dan voor de TNT.
Zo is het ineens veel goedkoper om de postzegels duurder te maken (wat in 2011 dus al gaat gebeuren) - een stijging van de kostprijs betekent immers niet dat er nieuwe postzegels gedrukt hoeven te worden.
"Maar jouw geval geeft wel aan dat er dus inderdaad nog belangrijke post is, die een goede kwaliteit nodig heeft, al denken vele mensen hier dat er geen (belangrijke) post meer is, nu er internet is ... "
En daarom is het zo teleurstellend dat die belangrijke post ook vertraagd wordt door stakingen. Gelukkig bleken ze bij de Russische ambassade zeer coulant. Ook al staat er op de website dat een visumaanvraag minimaal 5 dagen duurt, toch kan ik donderdag (dus na 3 dagen) m'n paspoort mt visum alweer ophalen. -
@306 Erg vervelend voor je wat betreft je visum/paspoort, het besluit om te gaan staken is dan ook niet licht genomen, er was enkel geen andere mogelijkheid meer.
Neem het eerder de politiek/de directie kwalijk dat er niet sneller is gehandeld, nadat al heel snel bleek dat de liberalisering een drama was, met zeer vervelende gevolgen voor personeel en klanten.
Kort samengevat we zijn het eens, die hele liberalisering is een drama en er moet wat gebeuren, zodat iedereen weer de hoogste kwaliteit krijgt.
Wie weet komt er aankomende woensdag na het debat in de 2e kamer wat schot in die zaak.
De post wordt trouwens al jaren door TNT bezorgd en de liberalisering van de gehele markt is pas sinds kort. -
@264
-knip-
" .... en de nieuwe TNT-postbode, k.t-verwende puber die te besodemieterd is om de juiste post in de juiste brievenbus te stoppen. En dat geldt ook voor die gasten van Sandd en andere goedkope postbedrijven. "
-knip-
" Dus: postbode zijn is vast geen heel ingewikkeld beroep, maar om het zo respectloos af te zeiken.... Sorry, dat gaat mij te ver hoor. "
Wat deed je net zelf ? Het potje verwijt het keteltje ... ;-) -
@307: liberalisering zal niet snel teruggedraaid worden. Wat betreft de liberalisering: Het is inderdaad nog niet zo lang geleden dat ook kleine poststukken niet meer gemonopoliseerd is. Maar de TNT heeft de PTT Post alleen over kunnen nemen door de privatisering van de PTT, een die privatisering is al veel langer aan de gang. Zoals ik trouwens al bij mijn vorige reactie hier al meldde.
Privatisering is heel iets anders dan liberalisering. En de belangrijkste concurrent van de TNT is en blijft internet. Al enkele jaren is solliciteren via internet meer regel dan uitzondering, en dit zal, mede door de populariteit van netwerksites als Linkedin, steeds meer regel worden.
Stijgers in Algemeen
Getuigen hoorden slachtoffer treinongeluk...
Waanzinnig! En niemand die hem tegenhield?
43 minuten geleden door bac42
Brand legt stuk natuurgebied Vlieland in as
Een brand heeft zaterdagavond een stuk...
1 uur 3 minuten geleden door Pyrian
'Al-Shabaab heeft terreurcel in...
In Nederland verblijven Somaliërs die...
5 uur 56 minuten geleden door Kania
Ramsis Kwidama verdronk toen hij jongetje...
Ramsis Kwidama zat met zijn vrouw, Merrel...
6 uur 30 minuten geleden door Sylvana's Hotspot
Duo steelt portemonnee oudere vrouw
Het incident deed zich voor op maandag 12...
7 uur 48 minuten geleden door sharoly
Best gewaardeerd
Shell laat youtube filmpje verwijderen
Shell laat satirisch campagnefilmpje...
1 dag 23 uur geleden door muffcabage
Nederland blijft koploper afluisteren...
In Nederland worden elk jaar ruim 22...
4 dagen geleden door Pugovka
Man wil drenkeling redden en verdrinkt zelf
Een man die in Rotterdam een kind uit het...
3 dagen geleden door 101st airborne
Ruud Lubbers , de premier van de verdwenen...
30 miljard werden er uit de ABP kas gehaald...
2 dagen geleden door tineke1
Orthodoxe christenen zijn intolerant
Veel orthodoxe christenen zijn intolerant....
6 dagen geleden door geertvoordewind


