Meer Nederlanders kunnen ermee leven dat koningin Beatrix afstand doet van de troon.
Sorteer op:
-
Het vertrouwen in Willem-Alexander is vergeleken met vorig jaar gelijk gebleven..niets dus.
-
227 januari 2012 14:26 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Een wisseling naar een gekozen staatshoofd hoop ik dan toch...
-
@2 Ik zou graag even bewijzen zien dat er meer mensen komen die willen dat de monarchie verdwijnt.
Dat betwijfel ik namelijk ten zeerste.
Laat die Oranjes maar lekker zitten waar ze zitten. -
Ik zou eerder voorstander zijn van een volledig herstel van de monarchie. Weg met de nep-democratie: LANG LEVE DE KONING !!!
-
ja weg met die lelijke kitscherige stoel. een troon van ikea graag
-
wij moeten het koningshuis behouden.. handen af van onze koningin .En alexander en maxima zullen het heel goed doen.
-
@2: Dan moeten er eerst maar eens fatsoenlijke politieke partijen en coalities komen, anders is het van de drup in de regen.
-
Graag zie ik de tekst ietswat aangepast:
"Meer Nederlanders kunnen ermee leven dat koningin Beatrix afstand doet van de troon en we een moderne democratische republiek worden".
Belachelijk dat er nog zoiets is als een koningshuis. De oranjeliefhebbers slepen er altijd de gelegenheidsargumenten bij (bv. dat het de Nederlandse goodwill in het buitenland ten goede komt), maar feit blijft dat dit een archaïsch instituut is wat om principiële redenen zo snel mogelijk moet verdwijnen. Kijk maar eens naar de praktijk. Alhoewel ze formeel relatief weinig bevoegdheden heeft, gebruikt (misbruikt) ze wel haar positie om invloed uit te oefenen op bestuurlijk Nederland. -
@4: Prima hoor, maar Willem moet toch eerst laten zien wat hij kan en waar hij voor staat. Leuk watermanager worden, maar er ligt nog niet eens een plan voor NL voor de komende 50 jaar. Leuk vakantie woning, maar hij is naar mijn mening onvoldoende ingegaan op het feit dat plaatselijke bevolking geterroriseerd is. Strand terug naar de mensen! Ik maak me nu al zorgen over Groenland door zijn reis met Shell en de Russen. Aanpak witteboorden criminaliteit, speculatie met voedsel, opheffen bankgeheim. Dat is nodig voor de burger, wat gaat hij daaraan doen?
Met andere woorden, eerst een lange termijn duurzaam plan en beleid, anders vervalt mijn steun :-) -
ik zie haar ook liever gaan als komen. juliana was een lief mens vond ik. maar bea vind ik onsympatique en afstandelijk. en in het echt is ze helemaal niet zo vriendelijk wat ik ervan gehoord heb. toen met dat ongeluk toen ze in die bus zat ze keek niet op of om het leek haar niet te intereseren en laten was ze ineens "geschokt" nee hoor ik zie haar echt liever gaan dan komen.
-
Hij zou zijn tanden eens moeten poetsen
-
@2
Helemaal mee eens.Lang leve de republiek. Middeleeuws gedoe. -
@9 waarom zou een archaisch instituut per se moeten verdwijnen? Het Teylers Museum is een achaisch instituut (ouder dan de Oranjes als koningen van Nederland), en dat wil je volgens mij toch ook niet weghebben?
-
Een koningshuis hoort per definitie niet in een democratie thuis. Met het afscheid van Beatrix een mooie reden om voorgoed afscheid van het koningshuis te nemen en een democratisch en veel goedkoper staatshoofd te kiezen.
-
Wat een raar bericht.
dat Beatrix op een dag het stokje overdracht is al bekend sinds de geboorte van W.A.
Maar laat Bea nog maar even doorgaan, veel respect voor die vrouw die zich niet laat ringeloren door Wilders-figuren en als enige nog het veld intrekt voor dit land op haar 74e. Hulde ! -
Oh...., toen ik de kop las dacht ik dat Beatrix een nieuwe stoel kreeg..... ;)
-
@15
Wat een onzinnige definitie.
Beatrix heeft wereldwijd veel goodwill.... en daar heeft (en nog) het bedrijfsleven alleen maar profijt van. -
@14 ... de Oranjes als levend openlucht museum?
;-) -
de koningin moet wel blijven vind ik (ze zorgt voor zooo veel handels contracten) meer dan sommige zich realiseren
ook is een vast gezicht goed voor het buitenland
als het kabinet met de premier om de 4 jaar veranderd is dat niet erg goed voor een handels land
toch is de prins nog lang niet klaar voor de rol
en betwijfel ik dat zijn vrouw er ooit klaar voor gaat zijn
ze mist dat ongesproken en nog te verdienen respect
(het respect dat bea wel uitstraalt) -
Nouja, het is wel duidelijk, we gaan weer een draadje vol met zelfbenoemde 'republikeinen' krijgen. Van die figuren waar echte republikeinen zich diep voor schamen...
-
@20 Dat respect had Bea ook nog niet echt toen ze begon in 1980 hoor, dat is met de jaren gegroeid. En zo zal het met Maxima ook wel gaan. Ze doet het goed, totnutoe.
-
@15 .... een goedkoper staatshoofd kiezen....
Wie zouden daarvoor een geschikte kandidaten zijn? Noem er eens een paar, dan valt er wat te kiezen. -
Volgens mij zijn de meeste Nederlanders überhaupt niet zo geïnteresseerd in het koningshuis. Ik zelf heb nooit het gevoel dat ze iets toevoegen aan de samenleving. Is gewoon een poppenkast om het volk gelukkig te houden..
-
@2...helemaal mee eens!!!
-
Lang Leve de Koningin en het Vorstenhuis.
-
ik ben klaar mee een bloedlijn hebben ze niet eens !
Afschaffing van Koningshuis !
Ga werken voor je geld
Belasting met terug werking !
paleizen verkopen opbrengst naar de bevolking
Het goud mee genomen 1940,terug geven -
@3 u zit naar de republikeinse voorverkiezingen in de VS te kijken en denkt: dat is een goed idee?
-
Eerlijk gezegd begrijp ik die foto van Beatrix niet??
Van de duizenden foto's die er bestaan wordt er 1 gekozen met een "hoofddoek"?? Wordt schijtzirk van de media!! Iets proberen aan te wakkeren!! -
@27
Wat is 'belasting met terug werking'?
Denk je dat er mensen of bedrijven zijn die zitten te springen om een paleis te kopen?
Je roept maar wat.
Kun je ook niets aaan doen, weet ik wel hoor. -
Nou in dit tempo duurt het nog zeker 8 jaar voordat een meerderheid Prins pils wel ziet zitten.
-
@29
mijn plusje heb je. Ik vind het overigens best een mooie foto maar dit riekt naar stemming makerij. -
@31
Wanneer heb je W-A nog bier zien drinken? -
Oranje blanje bleu: ORANJE FRANJE BEU!
-
Van mij mag het koningshuis weg.
-
Het zal Trix een zorg zijn wat wij ervan denken.
Die beslissing ligt alleen bij haar! -
Aan alle republikeinen:
Wie wil Geert Wilders als president??? -
@9 De spijker op zijn kop. Dikke plus. Leve de republiek
-
Beste mensen,
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, levert het koningshuis ons juist geld op. Ze zijn erg belangrijk voor het onderhouden van internationale banden (= deals) en het koningshuis heeft in mijn ogen ook een grote traditionele waarde. Het geeft ons toch een stukje identiteit. Overigens denk ik dat niemand graag met onze Beatrix wilt ruilen, wat een ongelofelijk zware baan.
De hoeveelheid macht die de koningin heeft, wordt natuurlijk ook zwaar overdreven. Maar goed, dat is hoe ik erover denk! -
Toch leuk dat mijn vraag gemind wordt maar dat men geen suggesties heeft voor een passend goedkoop staatshoofd....
Dan zal ik er zelf een doen:
Corry Konings. Ze heeft haar achternaam al mee en ziet er tamelijk goedkoop uit. -
4127 januari 2012 15:11 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@37 1,5 miljoen aanhangers van de PVV, vermoed ik.... er lopen hier verschillende dwaallichten rond die roepen "Wilders for president"...
-
@11: U bedoelt 30 april 2009?
Heeft u dan toch niet goed gezien: ze sloeg nl heel ontzet haar hand voor de mond en was enorm aangeslagen.
Hoe u verder over haar denkt moet u natuurlijk zelf weten maar geen dingen roepen die niet waar zijn. -
Stijging van niks :s echt non nieuws
-
Altijd dezelfde kinderachtige reacties van republikeinen op NuJij> niveau hebben republikeinen niet als je hier leest hoe zij genieten van het beledigen van ons staatshoofd.
Ik zeg leve de Koningin en straks Leve Koning Willem IV -
4627 januari 2012 15:16 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@22
Maxima doiet het helemaal niet goed tot nu toe. Hoe kom je daarbij? Ze heeft nog niet eens het fatsoen en het lef om openlijk duidleijke afstadn vna de ideeen vnahaar vader te nemen, of om hem een beetje uit de publicitiet te houden uit respect voor alle mensen die familieleden zijn kwijtgeraakt mede dankzij hem.
Jij vindt dat ze het goed doet? Omdat ze zo vriendelijk lacht soms? Kom op, ze lacht laatdunkend naar de massa die haar huis in inkomen betaalt. -
74 jaar al weer. Laat haar nog lekker genieten van het leven. Kan die WA ook eens echt gaan werken.
Wij lopen te zeiken als we 2 jaar later moeten stoppen met werken. Laat haar maar lekker genieten. -
Politie gaat preventief huizen doorzoeken
http://www.nujij.nl/politiek/politie-gaat-preve... -
@46 dus je wilt het overlaten aan verkiezingen? Klinkt mij een beetje vaag..
Suggesties over wie verkiesbaar in dat geval is heb je niet?
On-topic: houd het koningshuis -
@46 Ik moet er niet aan denken dat een Eerste Kamer wordt afgeschaft. Daar wordt tenminste nog enigszins nagedacht over behoorlijk wetgeving...
Als je het aan de nitwits van de Tweede Kamer overlaat dan staat Nederland helemaal internationaal voor schut bij de Raad van Europa vanwege de processen die gevoerd gaan worden.
Het staatshoofd boeit me wat minder maar je moet er niet aan denken dat een randdebiel als Wilders president zou worden. -
Ieder jaar weer hetzelfde liedje. Volgens mij bepaalt de koningin zelf wanneer zij haar schaatsen aan de wilgen hangt....... O nee, dat was Rintje Ritsma!
-
@37 Het duurde even voordat ik kon reageren want ik moest even wat water drinken om bij te komen. Ook nu staan er nog tranen van het lachen in m'n ogen. Kan er beter eentje uit de volgende lijst kiezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Nederlan...
-
@47 Hou toch op. Ze hoeft helemaal geen afstand te nemen van haar vader, het is voor mij voldoende dat die man niet bij haar bruilof aanwezig was.
Verder spreekt ze beter Nederlands dan veel autochtone Nederlanders, is ze betrokken, geinteresseerd en prima opgewassen tegen haar taak als prinses en toekomstig koningin. -
Rintje ritsma heefd zen schaatsen al aan de wilgen hangen.... ;)
-
Ik denk dat Beatrix wel een beetje moe wordt nu en Willem-Alexander en Máxima zijn volgens mij wel klaar voor de troon. Laat ze het maar proberen!
-
5727 januari 2012 15:27 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@54 mee eens, maar hij mag ook absoluut niet bij de inauguratie zijn. Dat zou echt een gospe zijn...
-
je moet van NL een handels staat maken want het is maar een mini klein landje en zo kun je de mensen helpen aan jobs en geld. Een president is niet nodig en de politiek en de inwoners hebben dan graag een team aan het hoofd dat alles regelt. Dus geen oude konigin, of deze Willem die toch graag vrij wil zijn, veel geld wil hebben op een dikke spaarrekening, en kiest voor een gezin en mooie autos zoals wijle zijn opa Bernard. Die arme Claus raakte van dit huis al helemaal door gedraaid en hij begon te gooien met zijn das en maakte zijn hemd open. Zo was deze arme drommel in verval geraakt. En nu zit zijn vrouw ook al in de problemen. En gekleurde sjaaltjes kunnen haar niet redden, want de politiek speelt altijd een gemeen spel en recht door zee zijn ze nooit. Dit huis met de hele aanhang past niet meer in deze samenleving, wel als ze opgaan als gewone burgers, die moeten werken voor een klein salaris en die in een gewoon rijtjes huis gaan wonen. Zo is dit geen leven meer voor haar, bovendien de kosten voor beveiliging zijn nauwelijks te dragen voor een klein volkje als de nederlanders, waar gelukkig veel import is bijgekomen om de zaak draaiende te houden.Kids van buitenaf zijn welkom en als het goede staatsburgers worden en ze doen geen gekke dingen en helpen de tent weer op bouwen, want die is onder dit huis zwaar in verval gekomen dan is dat fijn.. Gelukkig heeft willem gekozen voor een vrouw uit Argentinia en voor hem zijn de mogelijkheden om daar te gaan wonen en wat geld kan hij meenemen. Maar het geld uit de koloniale tijd dat van de arme inlanders is afgenomen, dat moeten ze terug geven en niet doorsluizen naar de familie van Pieter, want deze jongens hebben pas weer een droomhuis en handelshuis gekocht op de Keizersgracht van maar liefs drie miljoen, en wie heeft dat tegenwoorodig nog in zijn achterzak. Dus helemaal clean is dit huis niet wat geld betreft. Eens per jaar zijn dit ook echt lieve mensen en de poppenkast is leuk met die hoedjes en dat gezwaai, maar de burgemeesters zullen toch blij zijn dat het voorgoed voorbij is, immers het past niet meer en het is te gevaarlijk, immers genoeg gekken lopen er rond. Bescherm dus deze arme drommels, die gewoon er van af willen, tegen veel ellende.
Ook deze konigin is moe en willem kan het niet bekennen en de politiek durft het niet maar voor NL is het beter dat je een handels land maakt van deze kleine staat en dan zijn er meer mogelijkheden en iedereen is weer gelukkig. -
@58 Wij noemen dat in Nederland gewoon de kroning hoor.
-
Emile Roemer For (minister-) President.......;-)
-
It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle....Nuver praet net juh...?
-
@57 "Dat past nou juist niet meer in een moderne, democratische, rationele, humane, wereld."
Hebben we die dan? Ik merk daar niet echt veel van. -
@60 Nee hoor, dat heet inhuldiging, of met een mooi woord: inauguratie.
-
Alsof Nederland een democratie is. keep on dreaming. en Wilders voor president?? die gast heeft alleen een grote bek en krijgt niks gedaan. kijk maar hoe de hele politiek omgaat met ACTA, zeggen dat ze er niet mee eens zijn en dan wel ondertekenen. 'k heb liever een monarchie met een leider die een ruggegraat heefd als het zooitje leiders wat we nu in den haag en brussel hebben.
-
@58 @60 Dat heet een:abdicatie. ZKH Willem Alexander wordt volgend jaar niet gekroond....;-)
-
Als ik de reacties hier zo even lees hebben ze het onderzoek uitgevoerd in Wassenaar. Wij van WC Eend adviseren WC Eend. En dan het praatje dat ze zoveel oplevert aan handelsmissies etc. Klopt als je de openbare kosten gaat afzetten tegen opbrengsten van handelsmissies. Maar als je alles gaat meetellen (het onderhoud aan paleizen, paardenstallen en ga zo maar door=rijksgebouwendienst. En dat wordt niet tot de kosten voor het koningshuis gerekend maar zijn nationale monumenten (waar alleen trix gebruik van mag maken) dus de belastingbetaler moet diep in z'n zakken om het sprookje in stand te houden. Wat dacht je van de kosten van een Fokker F70 die de MP ook wel eens mag lenen (en dus niet door Trix betaald hoeft te worden). En zo zijn er nog miljoenen aan bedekte kosten die jij en ik mogen betalen. We worden bedonderd, wij zijn een beetje dom zou Maxima zeggen.
"It's good to be the king" zou Mel Brooks roepen. :) -
@64 Dat het inhuldiging heet, mits het geen religieus karakter heeft, daar heb je gelijk in. Dat dat hetzelfde is als inauguratie, volgens mij niet.
-
@63 Ga je schamen, we hebben het hier steengoed.
-
Ik steun de datum die Koningin Beatrix en Kroonprins Willem Alexander zelf kiezen. Alleen geen idee wanneer dit is.
-
Er is voor mij onvoldoende aangetoond dat het Huis van Oranje daadwerkelijk bijdraagt (door handelscontracten) aan de staats- of hun persoonlijke kas. Ondoorzichtig maar het economische rendement is wel steeds een doorslaggevend argument.
Daarbij mag de bevolking wel iets beter kijken naar WA & M en tussen de regels heen lezen. -
@68 De President van de VS wordt gekozen door het Amerikaanse publiek van boven de 18 jaar. En dat is bij een troonswisseling niet zo. ZKH Prins Willem Alexander wordt ooit Koning Willem llll door erfopvolging. ( Ik ga er vanuit volgend jaar).
-
@72 Wat is je punt en wat is het verband met mijn reactie?
-
@60: Nou, in Nederland hebben we geen kroning, maar een inhuldiging.
-
Weet je hoeveel zo'n kroning weer kost.?..tig miljoen euro! En wie mag dat betalen?
-
Als de republikeinen representatief zijn voor / met de republikeinen in de VS, dan zegt dit mij voldoende! Leve Obama en Lang Leve het Koningshuis.
-
@66: abdicatie is juist het afstand doen.
-
@75 Weet jij dan hoeveel bijv. de inhuldiging van Beatrix heeft gekost?
-
@73 Dat het geen Inauguratie is.
@70 Ik hou het op 30 April 2013. -
ik word een beetje moe van het argument dat B moet blijven omdat ze voor zoveel handelscontracten zorgt. kan zijn, maar hier is ze staatshoofd en een koningshuis is en blijft een archaisch iets.
-
koning weet niet
en dan die Maxima
het kan toch niet zo zijn dat de regering toestaat dat de dochter van zo een discutabele vader koningin word
dus op naar de republiek
dan maar een door het volk gekozen president -
Wauw... 62% van de Nederlanders heeft een mening over al dan niet troonswisseling...? Ik mag hopen dat, bij even doorvragen, die mening niet sterker is dan "Van mij mag Bea nog wel even hoor, als ze wil" of "Als Willem-Alexander zich er aan toe voelt mag-ie best op die troon gaan zitten".
Want mijn idee is dat het "De Nederlander" stiekem worst zal wezen. -
@79 Duh, dat zei ik al
@82 Ik denk dat je daar gelijk in hebt en ik denk ook dat de meeste Nederlanders niet doorhebben wat een president kost. -
maak voor mij niet uit , vind dat hele koningshuis 1 grootte kostenpost
maar koningin zal toch wel weten dat blijven zitten tot de familiekwaal zoals openbaar werd bij haar moeder , zolang moet je niet blijven zitten ;)
voor de rest zoeken ze het zelf maar uit !!!! blijft net zoveel geld kosten !!! -
@83 het is misschien nog duurder , maar niet door erfelijkheid bepaald dat je meer bent dan een ander !!!
-
.
Prins Pils wordt Koning Bier...
. -
Lekker blijven zitten,al was het alleen maar om Wilders af en toe een hak te zetten.
-
Gelijk doorhalen dat onzin instituut met een familie die boven de wet staat.
-
Na het bericht vandaag over de komende razzia's in Rhenen ben ik helemaal om. ik was al geen fan maar door dit bericht is het voor mij klaar!
Gewoon alle adellijke titels afschaffen! Geen famillie moet voordelen hebben over een ander op basis van hun titel! -
@37 Ik niet, en niemand niet lijkt me! Maar daar kunnen we dan wel voor kiezen!!!!
-
Voor alle Republikeinen: Nederland blijft een constitutionele monarchie. We zijn ooit een Republiek geweest en dat was voor Koning Willem l.Ik zou niet graag terug willen na die tijd. Ik moet er niet aan denken,dat Mark Rutte (vertaald naar de huidige maatstaven) President is van dit kikkerlandje.Het valt me wel op dat er ontiegelijk wordt afgegeven op ons Koningshuis(door sommige mensen0 bij economische slechte tijden. Ik zou niet graag willen ruilen met een ander Koningshuis op de wereld.
-
@45 Ik vind je eigen reactie nog al kinderachtig. Ik hoef de koningin niet te beledigen om tegen het koningshuis te zijn! Ik mag de koningin niet eens beledigen, al zou ik willen!
Dus om in jouw kreten te reageren:
Ik zeg snel aftreden, Koningin, en zeker geen Koning Willem IV! (Dat is ook weer geen belediging) -
Moeten we ons nu echt op dit moment hierover druk maken. Er zijn wel belangrijkere zaken die op het moment spelen in Nederland, Europa en de rest van de Wereld.
-
@54
Dat was niet haar wens, maar ik vind het verder ook oneerlijk om haar af te rekenen op het verleden van haar vader! Dus dat neem ik niet mee in mijn mening dat de monarchie gewoon afgeschaft zou moeten worden. -
Ik heb veel meer vertrouwen in Beatrix dan in Willem Alexander. Beatrix vind ik wijs overkomen (en links, ja ik geeft het toe) en WA vind ik veel dommiger overkomen (en rechts).
Ze hebben achter de schermen op sommige dingen internationaal gezien best wel invloed denk ik. Ik doel even niet op de handelsbetrekkingen an sich, die ook belangrijk zijn, maar op andere dingen die bepalend zijn voor de economische en internationale verhoudingen, denk bijvoorbeeld aan het WNF dat is opgericht door prins Bernhard toen zijn vrouw Koningin was.
Ik denk dat Beatrix in dat opzicht meer kan en wil doen dan WA. Dus Koningin Beatrix, blijf asjeblieft nog even op de Troon! -
Correctie op @95 Ik denk dat Beatrix in dat opzicht meer goede dingen kan en wil doen dan WA.
-
Als je 74 wordt heb je wel je rust verdiend. Handelsbetrekkingen of niet.
Goede opvolger of matige opvolger. Zou het echt zo veel uitmaken?
Lieve koningin Beatrix, ga lekker van de oude dag en kleinkinderen genieten! -
Alexander zo snel mogelijk op de troon met Wilders als hofnar.
-
@91 ----> 0 = )
-
@91 Voor Willem I hadden we Lodewijk Napoleon en heetten we "het koninkrijk Holland". Het laatste jaar dat we een republiek waren onder zelfstandig bestuur, was 1795. We golden tot dan als belangrijke wereldmacht- en dat is niet om te zeggen dat "dus" het koningshuis niet goed zou zijn, maar "ik zou niet graag terug willen naar die tijd", dat is, voorzover het om te beginnen al geldig is als argument, op Nederland in elk geval niet van toepassing.
-
@91
Chapeau, mijn mening ook --------> 100% -
@91 +1000
Weinig mensen weten überhaupt dat Nederland ooit (heel kort) een republiek was, nog minder mensen weten dat Nederland de eerste republiek was in de geschiedenis. Wij waren toen zo verstandig om weer terug te switchen ;) Het koningshuis kost ons echt geen cent meer dan een president (kijk naar Amerika, dat hele gedoe bij die verkiezingen alleen al kosten miljarden) en zelfs al zou ze geld kosten, ze levert ook miljarden op. Meer dan bijvoorbeeld... de Euro ofzo :P -
een president is toch echt wel iets anders dan de voorman van de grootste partij ;)
dus of rutte een president was geworden , misschien wel onze houten klaas COHEN , maar ik denk dat de SP voorman actievere mensen achter zich heeft
en daar gaat het om het volk mag kiezen. -
@102
Slechte vergelijking, jaap. Er staat heus niemand te springen om Amerikaanse taferelen, maar dat heeft ook niets met het systeem te maken. Dat heeft meer met de invulling van het systeem te maken.
Met je vergelijking met de Euro sla je de plank al helemaal mis. Ken je die van de appels en de peren? -
@102 dus is maar goed zeker dat waar je geboren bent belangrijk is ??
WAT hebben mensen dan toch tegen de PVV ???
bang dat mohammed president van NEDERLAND wordt ?? -
Het wordt wel eens tijd denk ik. W-A wordt ook alweer 45 en op een vertoning zoals in Groot-Brittanie, waar Prins Charles blij zal zijn als hij nog Koning wordt voordat de dementie heeft toegeslagen, zitten we ook niet te wachten.
-
@102 Heel kort? Nee joh, we zijn twee eeuwen een republiek geweest- sterker, we waren in de Gouden Eeuw met onze Verenigde Provnciën een federale republiek, naar een model dat vergelijkbaar is met hoe de Verenigde Staten later georganiseerd werden.
En natuurlijk, de Oranjes hadden veel politieke invloed- er waren feitelijk twee belangrijke politieke facties: de Staatsgezinden aan de ene kant, en de Prinsgezinden aan de andere. Maar dat laat onverlet dat ons staatshoofd, van Johan van Oldebarneveldt tot aan Laurens Pieter van de Spiegel, de Raadspensionaris van Holland was, en niet een koning of prins. -
@104
appels en peren.............wordt van beide [in combinatie ] Calvados gemaakt.......dus er zit wel iets in.:-) -
@105
(...) WAT hebben mensen dan toch tegen de PVV ??? (...)
Misschien het feit dat Wilders een rechts-extremistisch figuur is die niet in discussie wenst te gaan maar alleen via Twitter zijn fascistoïde denkbeelden naar buiten probeert te brengen? En dat hij zich laat fêteren door de Amerikaanse rechts-conservatieve Joodse lobby? Ik noem maar een dwarsstraat hoor... -
@100 "Het koninkrijk Holland" bestaat nog steeds en dat is "De Staten-Generaal in Den Haag".;-) Ik zie liever dit kabinet verdwijnen, dan dat ooit het Koningshuis verdwijnt. Ik had ook liever gezien dat ZKH Prins Willem Alexander liever een ceremoniële functie krijgt naar Zweeds model. Echter dat gebeurt niet. ZKH Prins Willem Alexander wordt geen 2e Beatrix laat dat duidelijk wezen.
-
@103
Juist, het gaat er nu ook niet om wie president zou worden. Het gaat er om DAT we er zelf over kunnen beschikken! -
@106 dat Charles-scenario zou ik juist niet zo verkeerd vinden eigenlijk! Hoe leuk ik Maxima ook vind. Ik vind Beatrix gewoon veel competenter dan Willem-Alexander.
-
@109 nou en, je bent vrij om op de PVV of aanhang te stemmen , dat hebben we niet met ons koningshuis. het koningshuis is dus een "nederlandse"familie die boven de wet staat. in landen waar de temperatuur hoger is noemt men zo famillie anders.
-
11427 januari 2012 16:46 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@108
Toegegeven, mijn vergelijking is inderdaad ook niet al te best. Maar mijn punt is wel duidelijk, denk ik. Laten we maar niet afdwalen. -
Best hoor, Maxima ziet het ook wel zitten koninginnetje te worden. Mocht WA te weinig linten doorknippen, vragen we toch gewoon aan de vader van Maxima of hij hem kan laten verdwijnen, gewoon uit een vliegtuig boven zee een zetje geven hup en opgeruimd staat netjes. Doet hij graag hoor heeft hij ervaring mee. Kan Bea eindelijk legaal een witte sluier dragen, niet op het Plaza de Mayo maar lekker dichtbij, op het binnenhof......
-
Ik vind het respectloos, dat constante gespeculeer in het openbaar over de vraag wanneer Beatrix aftreedt. Dat is aan haar, en aan haar alleen.
-
@107 En dat heb je nu niet: de Oranjegezinden (en dan bedoel ik niet het Nationale Elftal) en de Republikeinen....? ;-)
Zolang de Republikeinen in de minderheid zijn, krijgen we hier geen: President. -
Willem als koning? God helpt ons de brug over. Als we dan met alle macht een koningshuis moeten houden, is het dan misschien een idee om er een te kiezen die wat in zijn mars heeft?
-
Overigens kan de koningin, of kroonprins, zich in een republiek net zo goed verkiesbaar stellen als iedereen.
Dus de aanhangers van een monarchie kunnen dan gewoon op hun idool stemmen! -
@118
Moge het ons bespaart blijven. -
@117 Je hebt gelijk, het ís ook respectloos! Het is inderdaad alleen aan haar!
-
@120
Dat is nu het grote verschil, Koningshuis gezinden hebben het niet over een idool.
Idool is zo puberaal.:-)......en gaan meestal ook niet zo lang mee! -
@117
Helaas is dat zo. Helaas, want niets zou aan haar alleen moeten zijn! Buiten haar privéleven uiteraard, sorry. -
Leven de Koningin en onze toekomstige Koning en Koningin. Leve ons vorstenhuis.
-
@117 Nee hoor. Respectloos is dat je ten koste van diegenen die jou betalen alleen je eigen zin doordrijft. In het verleden hadden koningen (m/v) echte macht, nu is het alleen nog een vreselijk ingesleten maar vooral vervelende gewoonte.
-
@Dat kan een Republikein dan ook....;-)
-
@123
En daarom maak ik juist die vergelijking! -
@125 Hup officier!
-
@125 @129
Ja hoor. Net alsof we naar een voetbal- of schaatswedstrijd kijken. Oranje bo-ven oranje bo-ven....... Kom nou zeg! -
@119 en @120 Wees blij dat dat juist níet het geval is. De Koning(in) komt, in tegenstelling tot een president juist niet "in functie" door lobbygroepen en mooie praatjes en beloften waar in de praktijk niets van terecht komt. Zouden we ons staatshoofd door verkiezingen krijgen, dan hadden we wellicht een president Wilders. Zie je dat voor je, bij internationale gelegenheden? Dacht het niet. Bovendien zouden we dan telkens een ander staatshoofd hebben, net afhankelijk van hoe de politieke sfeer in het land is. Dat komt de continuïteit niet ten goede.
-
@125
Commentaar zoals het een officier betaamt. [ hulde] ++ -
@127 @---->@120
-
@130 Hup schlaaange! Zolang de onderbuik regeert, zitten de Oranjes goed!
-
@131
Het is juist heel fijn voor koningsgezinden dat er een malloot a la GW rondloopt. Nu kan tenminste de vraag gesteld worden: 'Wat als GW president zou zijn?"
Dat zou inderdaad een ramp voor Nederland betekenen! Maar denk je echt dat er genoeg domoren in Nederland rondlopen om hem president te maken?
Ik hoop het niet althans, maar in dat geval is het nog steeds de zin van de meerderheid.
En over continuïteit gesproken. Hebben we nu niet ook een continuïteit van list en bedrog? Ik denk dat er over alle bekende staasvormen veel op te merken is, maar als het dan toch moet, wil ik er wel zelf over meebeslissen! -
@134
Onderbuikgevoelens? Doen we daar niet allemaal aan, min of meer? -
@40 Je vergeet nog om haar koninklijke taalgebruik te benoemen...
ABN, Algemeen Belabberd Neanderthaals ;-) -
Onze Koningin kan nog zeker 15 jaar mee, dan zijn de (kroon)prinsesjes ook volwassen, W.A is meer volwassen en dan, denk ik, is de beurt aan hem maar laten we Beatrix alsjeblieft nog even houden want als W.A. nu de troon bestijgt wordt ons nieuwe staatshoofd in de praktijk Maxima (W.A. heeft een dominante moeder en luistert meer naar anderen zoals zijn vrouw nu). Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
-
@14: Wat een onzinnige vergelijking zeg. Het Koningshuis wordt door ons allen verplicht onderhouden, dat kun je volgens mij niet zeggen van het Teylersmuseum.
-
14027 januari 2012 17:32 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
van mij mag Pippa wel op de troon ;)
-
Dit jaar is er geen abdicatie vanwege het EK en de Olympische Spelen in Londen.
-
@107: Maar de Oranjes waren toen stadhouder ! En dat kan je toch wel een beetje vergelijken met de huidige functie van president. De stadhouder was toen toch ook de bindende factor tussen de provinciën.
-
Doe mij maar een replubliek onder een dictatuur .. Tijd voor wat beschaving in dit ego verwende landje
-
Juliana was een heel andere koningin dan Wilhelmina, en Beatrix doet het heel anders dan haar moeder en Willem-Alexander zal het waarschijnlijk weer anders doen. Ieder heeft de functie naar eigen inzicht een invulling gegeven en ik denk dat de meesten hier W-A flink onderschatten.
-
@41
Ja precies... vooral als je de foto 90graden naar links kantelt. Dan krijg je ineens héle andere associaties en kan het zo richting Delft.
@89 +
helemaal mee eens ! -
'Steun troonswisseling groeit'
Tijd dat Willem Alexander een hoofddoekje gaat dragen in een moskee, uit respect voor de andere cultuur? -
Ik wil graag Jacque Fresco van the Venus project even losjes quoteren:
There is no real democracy if parties are always only fighting eachother and are not even willing to listen to eachother.
http://www.youtube.com/watch?v=DzoaJ4TIVgE -
Afschaffen, scheelt de belastingbetaler enorm!
-
@98 De hofnar had in die tijden inderdaad de nodige invloed op het functioneren van zijn 'baas/bazin', hij kon ongestraft op humoristische wijze stevige kritiek uiten op het functioneren van de monarch........
-
Onze kroonprins is niet verkeerd. Alleen is hij zwaar erfelijk belast. Kan de beste man zelf niks aan doen, maar wil hij toch nog gelukkig worden zal hij radicaal knopen moeten doorhakken.
Mijn advies:
WA, gooi de handdoek in de ring en reis met je gezinnetje af naar Maxima's land van herkomst. Enkele reis! Mama Trix gaat vast ook graag mee en zal zich er direct thuis voelen, want er zwerven daar nog heel wat alte Freunde rond.
Kun je eindelijk ook,net als opa, heel de dag cowboytje spelen en achter groot wild aanzitten. Of af en toe met schoonpapa JZ een rondvluchtje boven zee maken?
WA, ..... gewoon DOEN !!!!! We zullen je niks kwalijk nemen. -
@102 De eerste republiek in de Geschiedenis? Nee hoor, doe je huiswerk maar even opnieuw.
-
@69 Ik denk dat je niet echt begrijpt wat ik bedoel.
We hebben het hier inderdaad steengoed, maar om te zeggen dat deze wereld "modern, democratisch, rationeel, en humaan" is, nou nee. Klinkt meer als wishful thinking. -
@75 Geen idee, maar op de vorige teren we nu al 32 jaar (dat zijn 8 presidentsverkiezingen).
-
@89 eeeeeehhh...
Noem eens een stuk of drie adellijke families die voorrechten genieten op grond van hun titel? -
Ik wil een koningshuis zoals ze in Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben in Nederland heeft het koningshuis nog vet teveel macht ...
Daarom blijven ook bijna altijd dezelfde partijen aan de macht in Nederland VVD in naam van de PVV, CDA en PVDA ... -
Haar grootmoeder en moeder zijn niet helemaal vrijwillig afgetreden maar voor haar is er geen enkele reden dit te doen. Als het koningschap inderdaad een roeping is en geen beroep is aftreden zonder noodzaak niet aan de orde.
Kijk naar de Engelse koningin, zie die echt niet aftreden. -
.
@24
Gelukkig begint u uw reactie met het belangrijkste gegeven: "Volgens mij"...
Hou het daar maar bij..
. -
Wanneer kappen we nou eens met deze middeleeuwse traditie! Was allemaal erg leuk toen we nog op paard en wagen rondreden en de koninklijke familie echt nog wat te betekenen had... Nu is het slechts een grote kostenpost. Kan er niet bij met m'n hoofd, hoe zij lekker leven van de belastinggelden van de burgers, terwijl er daarvan steeds meer naar de voedselbank moeten....
-
Willem is een marionette verlos hem van het juk.
dankzij kok ben ik toch niet voor het nieuwe konings paar. -
had willem toestemming gehad om te trouwen met een nederlandse tandarts dochter had ik vertrouwen gehad hij had steun gehad van iemand die ons land kent proeft en voelde.
maar nu.
doek dat konings huis maar op. -
Hare Majesteit gaat volgens mij helmaal niet aftreden! Wat moet ze daarna in haar uppie op dat Drakensteyn, pierewiet worden of zoonlief voor de voeten lopen en zich overal mee bemoeien? Die zit daar ook niet op te wachten.
Het is nu het enige, wat ze nog heeft! Trekt ze zich terug, dan valt ze in een heel zwart gat! -
Laat het Koningshuis blijven,maar het is tijd voor vernieuwing.Wat gebeurt er als het afgeschaft wordt?Het is ook goed voor de economie als ze blijven,ze halen veel goodwill binnen.
Stijgers in Algemeen
Doden bij ongeluk Ierse autorally
Tijdens een autorally in Ierland is zondag...
2 uur 37 minuten geleden door Karel75
Bedrijven meer bereid tot omkoping
Van de ondervraagde Nederlandse bestuurders...
2 uur 42 minuten geleden door venterkampie
Woordvoerder Sharia4Holland aangehouden na...
De politie heeft zondagavond de...
3 uur 2 minuten geleden door Nieuwsview
'Al-Shabaab heeft terreurcel in...
In Nederland verblijven Somaliërs die...
5 uur 11 minuten geleden door Kania
Crisis zorgt voor minder adopties
Het aantal Nederlandse ouderparen dat een...
5 uur 45 minuten geleden door Rudolf-Almere
Best gewaardeerd
Sharia4Belgium bedreigt Wilders met dood
De PVV heeft geschokt gereageerd op...
1 dag 12 uur geleden door MrFuzzyfun
Kritiek rekenkamer op noodfonds ESM
De Algemene Rekenkamer heeft kritiek op de...
3 dagen geleden door turtle63
Politie schiet op ambulance-bedreiger
Een politieagent heeft woensdagavond laat...
4 dagen geleden door Whatever789
Orthodoxe christenen zijn intolerant
Veel orthodoxe christenen zijn intolerant....
6 dagen geleden door geertvoordewind
Rutte vindt koopkrachtverlies 'heel...
"De effecten op de koopkracht van de...
2 dagen geleden door blak7

