Onder veel mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is paniek uitgebroken. Het UWV wil kosten besparen door alle de uitkeringen op de 23e uit te betalen. Op dit moment worden veel uitkeringen op de 15e betaald
Sorteer op:
-
iedereen heeft een brief thuisgekregen met een aanbod voor een voorschot om achterstand in betalingen te voorkomen .
-
In het bericht staat 8 dagen, maar het gaat om een periode van zeker 10 dagen, als niet meer.
Mensen moeten volgens het uwv hun vakantiegeld maar gebruiken om deze 2 weken rond te komen. Veel mensen hebben niet veel vakantie geld, of moeten deze al gebruiken om schulden af te lossen.
Met een lage uitkering zullen mensen zeker in de problemen komen.
het uwv stelt voor dat men maar bedrijven moet bellen om hun automatische incasso te veranderen, dat gaat dus niet maar zo. gevolg, veel mensen die in het rood komen te staan of een bkr notering krijgen. en banken die rente incasseren?
het uwv bied in een brief de mogelijkheid om wat geld te lenen van hun, renteloos, maar mensen vergeten dat dit ook nog belast wordt. tevens is het moeilijk om terug te betalen, daar de meeste mensen de maandelijkse draagkracht hier niet voor hebben.
persoonlijk moet ik 2 keer van 1 maandsalaris nu mijn zorgverzekering betalen, mijn gemeentelijke belasting en 14 dagen te zien overbruggen (6 weken met 1 maanduitkering van gehalte minimum leven). mijn vakantiegeld is gelukkig net genoeg om die rekeningen te betalen, maar ik heb nu al mijn fysio en dokters afspraak moeten verzetten in die periode, omdat ik weet dat ik geen geld voor benzine zal hebben.
conclusie: achteruitgang in gezondheid. niet iets wat ik verwacht van een bedrijf dat er juist is om mij te helpen met de misère die chronische ziekte heet.
de ombudsman heeft al opgegeven...go sp! -
@1 persoonlijk kan ik zo'n voorschot niet terugbetalen. ik zit nu met maandelijkse betalingen van mijn eigen risico.
en hoe denk je dat het belast wordt? krijgen die mensen die 200 euro voorschot aanvroegen ook 200 euro of gaat er nog 33% af? -
ik heb zelf ook een uwv-uitkering en ik kan dat voorschot ook niet terugbetalen ; ik heb regelingen getroffen om later of gespreid een aantal rekeningen te betalen .
ik heb dus idd ook het vakantiegeld moeten gebruiken om te overbruggen maar ja het is ff niet anders . -
@4 en denk je dat ze ook de betalingen terug hadden kunnen halen naar de 15e?
of misschien dit process over een paar maanden hadden kunnen verspreiden?
persoonlijk heb ik geen regelingen kunnen treffen.
ik vraag me ook af of mensen die hun vakantiegeld voor een weekje weg wouden gebruiken, dit nog steeds kunnen doen.
en hoe zit het met mensen die nog maar een paar maanden in de wia zitten..die hebben niet veel vakantiegeld. -
willekeur ik heb er al jaren last van als uitkeringsgerechtigde Nederland is nog lang geen rechtsstaat
-
nog even een klein linkje over de ombudsman, die ook al geprobeerd had, maar opgaf nadat het uwv beloofde een voorschot te verstrekken aan sommigen. http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/...
-
De zoveelste bezuinigingsmaatregel die dus een groep treft die niet de straat op gaat/kan gaan om te demonstreren.
-
idd, het is makkelijk rekenen als jezelf voldoende geld hebt.
van verzorgingsstaat naar zorgenstaat... -
@5 ik deel je frustratie maar ik kan roeien met de riemen die ik heb en kijken naar wat ik wél heb of de frustratie voeden door te kijken naar wat ik níet heb .
persoonlijk ben ik al blij dat ik een uitkering krijg ; mijn man is italiaan en als we daar hadden gewoont had ik het lekker zélf uit mogen zoeken , niks geen geld van de staat .
in die zin ben ik dus dankbaar voor wat ik heb . -
@10 ik ben alleenstaand. krijg ook geen subsidies of kwijtscheldingen omdat ik 90 euro boven het bruto minimum zit. en mijn vakantie geld moest dus echt naar de belasting. ik zou liever werken dan een uitkering te moeten ' vragen'..maja
k kan je een ding met zekerheid zeggen....het schaadt mijn gezondheid erg veel deze beslissing, zulke problemen heb ik er niet bij nodig. -
We worden dus nogmaals genaaid. Vorige keer werd er geroepen dat het twee weken later kwam. Nu krijgen we het achteraf. Hoeveel uitkeringstrekkers maal 1 maand bespaard dit?
-
@11 dat je zoveel misloopt doordat je net boven het minimum zit is zeker zwaar kut en ik vind het oprecht rot voor je dat het je gezondheid nog verder schaadt .
-
Beter hadden ze dan iedere maand de betaling een dag kunnen opschuiven, dan ben je er in een jaar ook. Overigens lijkt het mij gebruikelijk om aan het einde van de maand een uitkering/salaris te verstrekken. Vreemd dat dat niet al zo was.
-
Volgens mij klopt er al iets niet voordat deze twee weken je de das om doen.
Ook wij krijgen het geld twee weken later.
Precies op de dag dat anderen ook hun salaris krijgen.
Daarna komen de afschrijvingen.
Als dat in jouw geval niet zo is, liep je dus al twee weken achter.
Voor zover ik weet, kan het mis hebben, betaald het UWV sinds kort de uitkeringen vooraf ipv achteraf.
Ergens is er dan een moment geweest dat je extra geld gekregen hebt.
Als dat nu op is.......
Ik ben absoluut geen fan van het UWV. Heb er zelf te veel mee te maken.
Maar als deze twee weken je nekken, terwijl er net vakantiegeld is betaald, klopt er meer niet in je administratie.
Wil niet zeggen dat dat persé je eigen schuld is.
Gaan mekkeren dat je daardoor niet op vakantie kan vind ik redelijk schandalig. Blijkbaar dacht je daar genoeg geld voor te hebben. Nu kun je je rekeningen betalen.
Anderen hebben niet de luxe een vakantie te kunnen annuleren. -
@11
Je vak geld moest naar de belasting???
Ik zou een ander zoeken voor je belastingaangifte.
Ik krijg elk jaar terug.
Kwestie van realistisch invullen/aanvragen.
De meesten denken echter: "Als ik nu wat extra's per maand krijg kan ik beter rond komen" En aan het eind van het jaar zit je met de gebakken peren, ben je veel verder van huis.
Je naait jezelf een oor aan.
Dan niet gaan schelden op de belastingen, die je eerder te slim af dacht te zijn.
Ik zeg niet dat dit in jouw geval gebeurd is, dat weet ik immers niet.
Maar ik zie/hoor het overal om me heen gebeuren.
"Joh als je andere bedragen invult krijg je meer zorg/huur/hypo.... toeslag"
Je zet daarmee het mes op je eigen vlees.
Met weinig geld rondkomen is vooruitzien en niet voor de korte termijn gaan. -
Vervolg #16
Ook nu zullen er mensen zijn die denken: "Oh voorschot, € 400,- Da's mooi kan ik toch nog op vakantie."
En dan de maanden er op lopen zeuren dat ze zo weinig geld krijgen en het UWV de schuld willen geven.
Er gaat veel mis in Nederland op het gebied van de sociale zekerheid.
Maar dit ontslaat je nooit van je eigen verantwoordelijkheid. -
@15 je wil niet weten hoeveel mensen er maar 1 salaris hoeven missen om goed in de problemen te komen .
de voedselbank heeft het drukker dan ooit . -
@15 ik denk dat je het verkeerd begrijpt. wij willen niet op vakantie. we willen gewoon niet in de schulden komen, die ik dus net met mijn vakantiegeld heb afgelost.
Als je op een minimum leeft en alleenstaand bent is er geen extra geld, want dat wat je kan sparen gaat op aan andere onverwachte kosten, zoals bv een eindafrekening van je energiebedrijf.
als je ziek bent heb je ook nog meerdere extra kosten als de gezonde mens. -
@17 díe mensen zijn er idd ook maar daar heb ik het niet over .
-
@16 ja verontreinigingsheffing en waterschapsbelastingen.
in de wia krijg je trouwens geen ontheffingen van de belasting zoals in de ziektewet en betaal je zo 2000 meer. -
EXTRA OVERHEIDSBIJDRAGEN, uitkeringen en toeslagen.
Veel mensen haken af en lopenhierdoor onodig veel geld mis.
Jaarlijks blijven miljoenen euro,s liggen.
WWW.overheidsbijdragen. -
@19
Wbt de eindafrekening van het energiebedrijf, de bloedzuigers.
Vanaf het begin dat ons inkomen halveerde heb ik het voorschot/betaling aan de €$$€nt omhoog gedaan. Elke maand een tientje meer betalen dan zij je voorstellen.
Dat voorkomt een enorm hoge afrekening, vaak krijgen we zelfs geld terug.
Ja, dan heb je minder voor boodschappen (plm € 2,25 per week). Dat is een keuze.
Maar geen stress rond april, als de afrekening komt. Sterker nog ik kijk er, bijna, elk jaar naar uit.
En vang daarmee andere "onvoorziene uitgaven" op -
@20
Ik weet donders goed, ook uit mijn eigen omgeving, dat sommige mensen echt hun stinkende best doen om rond te komen waarbij het gewoon echt onmogelijk is.
Maar ik zie meer mensen zichzelf een oor aan naaien.
Abonnementje voor het mobiel en een vaste telefoon bijv.
In de maandelijkse begroting geen rekening houden met de jaarlijkse uitgaven.
Te veel huisdieren.
De belasting voor de gek proberen te houden.
Toch op vakantie gaan terwijl het niet kan.
Nogmaals ik weet van de schrijnende gevallen die er echt zijn.
Maar veel mensen zouden met een andere kijk op dingen en bepaalde zaken anders regelen, zichzelf een hoop ellende besparen.
Ellende waarvan ze nu een ander de schuld geven. -
een uitwas van het slopen van onze sociale maatschappij
-
@24 ik denk idd dat er steeds meer mensen de waarde van geld niet kennen of waarderen , lening op lening nemen en het raar vinden dat ze in de problemen raken .
dit op zichzelf staat los van het ontvangen van een uitkering of een salaris . -
Kom, je moet toch voor meer dan 10 dagen reserveren. Als er een echte crisis, oorlog of weet ik wat uitbreekt, dan is de geldvoorziening het eerste, wat valt.
-
@23 ik ben al naar 160 per maand gegaan precies om die reden. het was nog niet genoeg.
ik denk dat mensen vergeten dat ziek zijn heel akelig is.
@27 nu heb ik voor 10 dagen gereserveerd, en stel dat er nu weer wat gebeurd en ik over 2 maand weer 10 dagen zonder geld zit?
als je ziek bent heb je al genoeg soris. persoonlijk heb ik doorgewerkt totdat ik nog maar 1 dag per week kon werken. en toen dat ook wegviel , pas een uitkering aangevraagd. was dat misschien dom? want nu krijg ik maar een gemmideld 70% dat is gebaseert op het inkomen dat ik vergaarde met die ene dag werken?..of nam ik verantwoordlijkheid door mijn eigen ziekte te bekostigen?
als ik weer 1 dag in de week zou kunnen werken zou ik het gelijk doen, en meer ontvangen als met deze wia uitkering.
ik denk dat mensen die een uitkering krijgen door ziekte een beetje al te vaak over 1 kam gescheerd worden en beledigd worden, door iets waar ze niets aan kunnen doen... en terwijl zoals ik eerder al schreef, het al erg genoeg is om ziek te zijn en om je verzekering te moeten inschakelen en om afhankelijk te zijn.
elke dag moeten overgeven, elke dag medicijnen in moeten nemen waarvan je jeuk krijgt, elke dag moeten afwegen of je wel kan koken die avond, afhankelijk moeten zijn van iemand die je een schone luier omdoet, maar hopen dat je rolstoel niet kapot gaat, maar wachten tot je weer rechtop kan zitten omdat je gewrichtspijn wat minder is...ach ga maar zo door.
het wordt te gek voor woorden eigenlijk. en dan wou je naar de kapper, omdat dat al anderhalf jaar geleden is. en dan vinden mensen dat je dat toch niet verdient, omdat je een uitkeringtrekker bent? en omdat je dan helemaal in paniek raakt omdat je ineens 2 weken later betaalt wordt?
hmm. -
@22: Jij bent ook lekker, iedereen zit hier te vertellen hoe ze best moeilijk rond kunnen komen en jij komt aan met een link waarvan vele zullen denken zo dat is handig en dan gaan ze kijken en dan moeten ze een boek aanschaffen om te kunnen lezen of ze ergens recht op hebben, alsof ze daar geld voor hebben om zo'n boek aan te schaffen !
-
"@27 nu heb ik voor 10 dagen gereserveerd, en stel dat er nu weer wat gebeurd en ik over 2 maand weer 10 dagen zonder geld zit?"
10 dagen is natuurlijk ook veel te weinig. Het advies is om een aantal maandinkomens gereserveerd te hebben. In 2005 had bijvoorbeeld de Ziektewet een probleem met zijn tijdigheid, waardoor mensen soms vier maanden moesten wachten.
"ik denk dat mensen die een uitkering krijgen door ziekte een beetje al te vaak over 1 kam gescheerd worden en beledigd worden, door iets waar ze niets aan kunnen doen."
Als ik soms de hele verhalen las, die ze opstuurden naar het UWV, dan kreeg ik dat idee wel en ook onder verzuimbeheersers merkte ik een zeker cynisme. Steeds op de vraag: "En wat zei de dokter?" "Ja, dokter." moeten horen, dus de vraag ontwijken, dan ga je vanzelf toch zo denken over zieken. Die mentaliteit sloeg zelfs over op het personeel. Een miskraam na 1,5 maand is niet leuk, maar om daarvoor vier weken je 50% ziek te melden, terwijl het de grootte heeft van een lepeltje kaviaar, dat gaat te ver.
"en dan wou je naar de kapper, omdat dat al anderhalf jaar geleden is. en dan vinden mensen dat je dat toch niet verdient, omdat je een uitkeringtrekker bent?" Dan ben ik me er wel van bewust, dat de slechten het voor de goeden bederven.
Vreemde mensen dan? Dat zijn toch basisbehoeften. Wat ik wel vaker zie, is dat klagers over een lage uitkering altijd een auto hebben en heel vaak roken. Het geld gaat letterlijk in rook op.
"en omdat je dan helemaal in paniek raakt omdat je ineens 2 weken later betaalt wordt?"
Het is wel de dag, waarop salaristrekkers ook hun geld ontvangen. Een bijstandsgerechtigde moet zelfs wachten tot de 15e van de maand erna. De huur van maart moet betaald worden met de uitkering van januari. -
Hier in Dongen krijgen de ambtenaren hun geld al op de 15de van de lopende maand en wij als uitkeringsgerechtigden pas aan het eind van de maand dat vind ik nu pure discriminatie het geld komt nota bene uit dezelfde pot
-
Ik doe gewoon elke week een beetje zuiniger aan, en dan kan ik die 2 weken best wel overbruggen.
Mijn automatische betalingen liepen al allemaal rond de 25e, ik vind het qua betalen nu in elk geval wel overzichtelijker worden.
Je kunt je wel heel druk gaan maken maar dat helpt nu helemaal niks meer.
Het UWV had wel voor een meer praktische oplossing kunnen zoeken.
Gewoon elke maand een dagje opschuiven en dan was het na 1 jaar op het goede niveau geweest.
Maar ja, denken is niet hun sterkste punt. -
Eerst Tunesië, toen Egypte, Yemen, Syrië en dan wordt het nu ook maar tijd dat nederland een revolutie moet gaan starten om te zorgen dat de gewone burger in hun recht komen te staan? Misschien toch al is het in een rolstoel een revolutie starten!!! Een bezorgde en uitgeklede nederlander.
-
@30 loop eerst maar 100 meter in mijn schoenen. en bedenk dan of je hetzelfde weer gaat schrijven.
-
@33 in opstand komen helemaal mee eens.
uwv is de weg bijster door gedram van die gast uit hengelo minister kamp. -
@34 , ik zeg altijd tegen mensen die denken dat het allemaal wel meevalt : wil je behalve mijn chronische ziekte ook een maandje mijn inkomen overnemen ?
-
Het verscheeld ook nog eens per gemeente.
Ik ben pas van rotterdam naar een andere gemeente verhuisd. In rotterdam kreeg je de uitkering van bv januari op de 20-23e van januari.
In de plaats waar ik nu woon krijg ik maart op de 10-13e van april. Met mijn verhuizing heb ik dus 7 weken met 1 uitkering moeten doen en daar 3x huur van moeten betalen (oude huis en 2x nieuwe huis).
Nu heb ik geen reserves meer, die zijn op. de enige reden waarom ik niet de schulden in ben gegaan is dat rotterdam mijn vakantie geld ook strortte, dat ik heb gebruikt om mijn ziektekosten verzekering en eten te kopen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat dit paniek veroorzaakt als je bovenop van het minimum moeten leven ook nog eens veel ziektekosten hebt. -
3814 mei 2011 14:42 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@14
De uitkering wordt niet aan het eind van de maand uitbetaald, maar NA de maand waar het voor bestemd is, in mijn geval nog redelijk gunstig, nl rond 10e de volgende maand, anderen blijkbaar pas de 15e. -
Dit staat op de site van het UWV: http://www.uwv.nl/particulieren/algemeen/latere...
Voor mensen die zich zorgen maken over de belasting: de Inkomstenbelasting in Nederland loopt per kalenderjaar. Zolang voorschotten in hetzelfde jaar weer verrekend zijn, heb je geen last van de belasting.
Voor de goede orde: de flinke besparing op de uitvoeringskosten scheelt heel Nederland geld. We betalen dit uiteindelijk met zijn allen. -
@40 fijn dat je even de uwv bron van het nieuws verteld.
als het goed is heeft wel iedereen een brief gekregen, voor wie het zal veranderen.
het voorschot zorgt weer voor 6 maanden van terugbetalen. en is niet financieel verantwoord zelfs voor sommigen.
voor de goed orde: in de laatste 2 jaar hebben chronisch zieken al enorm veel ingeleverd. een erg erg zwakke groep, die geen cent of ! energie te makken heeft, ze zijn ziek daar gaat het om. -
Mensen met een minimum uitkering,zoals wajong,of sociale dienst uitkering heben het breder dan mensen met een minimum inkomen.
-
Ik vermoed dat het UWV nu de klappen moet opvangen voor wat onze briljante regering in gang heeft gezet. . .
-
@42 Wat????
-
dit gaat NIET om geld, dit gaat om onze gezondheid! dat lijken vele niet te begrijpen.
het veroorzaakt paniek, angst en chaos in het leven van een deel van deze groep. en dat beinvloedt geen een ziek persoon positief.. -
@44 Zoals ik het zeg.
-
Wij hebben vanaf het eerste moment dat dit bericht naar buiten kwam gewaarschuwd voor de "automatische betalingen" die aangepast zouden moeten worden. Alleen maar vanwege het feit dat deze maatregel op zo'n korte termijn gepland is. Maar we hebben ook even in de geschiedenis zitten kijken. Al bij het ontstaan van het huidige UWV (dus voor de nu op handen zijnde afbraak ervan) liepen de ICT systemen van de toenmalige deelnemers, waarvan het GAK de grootste was niet synchroon. In de afgelopen tien jaar is ze dat NIET gelukt tegen een kostprijs van in elk geval éénmalig 78 miljoen euro van een ICT project van Logica, dat niet werd ingevoerd. Dat is ruim drie jaar geleden. Geld over de balk enzo.
Nu ineens wordt alles 'zomaar' gedaan en de problemen op het bordje gelegd van mensen die het toch al niet eenvoudig hebben. Het is onredelijk en wij ondersteunen de vraag van de SP om de betalingen allemaal naar de 15e van de maand te verschuiven, in ruil voor de in totaal 400 miljoen euro die het UWV aan 'zeperds' heeft gemaakt met haar ICT.
Veel erger kan het niet worden lees ik in sommige reacties en waar zeur je over? Nou dat zou je dan eigenlijk even moeten lezen zeg ik in het algemeen.
Het UWV is namelijk aangeschoten wild en van plan om al die aardige mensen die telefoontjes beantwoorden te vervangen door god weet wie. Dus mocht je twijfelen over wat er nu allemaal gaande is, lees dan dit nog even: http://www.internetwerkt.nl/2011/04/30/rijksove... -
Weer een verkapte bezuiniging van dat Rechtse zootje. Pak de zwaksten maar weer, zoals bij bruin-1 gebruikelijk.
-
"Mensen met een minimum uitkering,zoals wajong,of sociale dienst uitkering heben het breder dan mensen met een minimum inkomen."
Mensen met een minimumloon kunnen ook een beroep doen op inkomensondersteunende maatregelen als huur- en zorgtoeslag, bijzondere bijstand, bijdrage in culturele en sportactiviteiten. De hoogte van het inkomen is van belang, niet de soort. Dus je verzuchting moeten we naar het rijk der fabelen verwijzen. -
ik krijg minnetjes,begrijp niet waarom.
Iemand met een uitkering op t absolute minimum, krijgt in de gemeente waar ik woon tal van wettelijke,en "humane'voordelen.
1.Kwijtschelding van Gemeentelijke belasting( +/-500euro)
2.Tegemoetkoming in sport,en sport je niet,dan kan je kiezen voor een gratis krantenabonnement.
3.Korting op kaartjes voor de schouwburg.
4.Gratis lid van de Bieb.
5.Langdurigheidstoeslag.
6.Gratis witgoed (wasmachine,stofzuiger)tot ene bedrag van 400 euro,eens per 5 jaar
7.Gratis kaartjes voor sportevenementen zoals de FBK games.
8.tegemoetkoming bij extra noodzakelijke uitgaven,zoals aanschaf van bril.
9.Lagere ziektekosten wegens collectieve verzekering
10.Teruggave van kosten van "een dagje weg",in de zomervakantie
11.Korting bij (door de gemeente geselcteerde) cursussen
Daarbij op genomen de in de meeste gevallen maximale huur en zorgtoeslag.
Reken je alles om in klinkende munt,dan krijgt een "uitkeringstrekker" toch echt meer geld per maand dan iemand met een minimuminkomen. -
Wat ze natuurlijk hadden moeten doen is een week, of acht dagen, uitkering moeten betalen, of die dagen bij de uitkering op, en daarna gewoon verder per de 23ste.
Dit lijkt nergens op. Dit is gewoon jatten. -
@50
In je dromen, dat valt vies tegen.
Pak even punt 9: collectieve verzekering. Je weet dat je dan verplicht bent om ook een aanvullende verzekering te nemen? -
Deze truuk halen ze elke zoveel jaar uit en daarmee benadelen ze de uitkeringsgerechtigden gezamelijk voor miljoenen.
-
5414 mei 2011 19:05 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
? ik krijg mijn uitkering altijd de 25e of 26e van de maand.
-
@54 dat is toch herkeuring voor alle uwv`ers en dan passende arbeid,of arbeid naar kunnen,zonder dat je mag weigeren,verplichte reintgratie,anders waarschuwing,korting,en opschorting...etcetera.
Een andere truc is te zeggen dat je niet in het uwv systeem thuishoort,en dan verbannen ze je naar de gemeente,voor een sociale dienstuitkering.
Dan kunnen ze positieve berichten de wereld insturen met : aantal wajongers gedaald...
Natuurlijk doet de gemeenteelijke sociale dienst dezelfde truc,zeggen ze dat je bij t uwv thuishoort.
aanvulling op @50
12.Wanneer je 8 uur vrijwilligerswerk per week doet,en dat ook aan kan tonen,krijg je eens per half jaar een bedrag van 350 euro,als stimulans.
13.De moeilijkste is om kwijtschelding te krijgen van Waterschapsbelasting (Loco Census),maar met erg veel moeite krijg je ook daar geheel of gedeeltelijke vrijstelling van. -
Ik heb zitten rekenen en toch maar om een voorschot gevraagd. En als ik die voorschot dan krrijg dan komt alles goed. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die in het nauw zulen of kunnen komen. Succes!
Een voordeel bij mij, is dat ik door deze situatie en het voorschot voortaan mijn huur vooruit ga betalen ipv een week na betaaldatum. Voorschot mag ik in 5 termijnen terugbetalen. Ik vind het voor mij wel een nette oplossing.
Voor mijn ziektekosten premie geldt hetzelfde. -
dit is belachelijk ik belde van de week het uwv op ik zei hoe zit het met de rest van de dagen die ik extra moet wachten want ik krijg later uitkering dus ik neem aan meer komt ze met een of ander klets verhaal er veranderd niks alleen de datum...
dieven zijn het!!!:@ -
Beste overheid. Mag ik u verzoeken de tanks nog maar niet te ruimen. Ik denk dat u ze binnen zeer korte tijd nodig heeft om de mensen in toom te houden. WE zijn wel geen Grieken, maar we zijn het wel zat dat men zich meer om die opmakers in Griekenland bekommert dan om onze eigen mensen.
Vr. groet,
Een zeer ontevreden burger. -
@50
Dat krijg je niet zomaar.
Ik heb van augustus 2006 tot mei 2007 een uitkering gehad.
Als ik jouw lijstje had willen incasseren, dan was ik nu nog bezig geweest met het papierwerk om er voor in aanmerking te komen !
Ik heb dat toen eens uirgezocht inderdaad, wil je niet weten.
Doopceel van je familie wordt gelicht tot 15 jaar terug. -
even een vraag...ik snap het denk ik niet wij hebben een wao uitkering,ik heb het idee dat we in juni dan plus minnus 8 dagen uitkering missen.
als ik het goed zie..... wanneer krijgen we die dan nabetaald?
gelukkig hebben we geen klagen ik als echtgenote verdien ook nog. -
nog iets: die 8 dagen, na de 23e nog niet gestort,dan dient er over het bedrag naar rato rente te worden betaald aan uitkeringsgerechtigde, een andere mogelijkheid is UWV te verzoeken per brief te laten weten dat er achterstallige betaling is ontstaan van 8 dagen...uit de wet volgt nu éénmaal een plicht van UWV te voldoen aan betalingen per dag uitkeringsrecht. Of schrijf een brief met uw rechtsbijstand. Die zal binnenkort of nu wel heel erg druk hebben.
-
6314 mei 2011 23:21 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Een paar dagen overbruggen lijkt me niet zo erg als de volgende situatie: iemand krijgt naast zijn wao een bovenwettelijke uitkering. Het totaal is ongeveer bijstandsniveau. Voor 2009 betaalde uwv beide uitkeringen uit en dus 1 loonstrookje. Bovendien kon toen nog redelijk wat aan aftrekposten worden opgevoerd. Nu: door de gescheiden uitkering mag er flink inkomstenbelasting worden betaald en belastingaftrek ? Forget it. Het scheelt in sommige gevallen wel meer dan 2000 euro per jaar die dus iemand minder krijgt met 2 uitkeringen samen op bijstandsniveau.....
-
Zo had ik het nog niet bekeken. We lopen inderdaad 8 dagen uitlkering mis straks. Of begrijp ik dat verkeerd?
-
Ik zit zelf in de Wajong.
Het is inderdaad niet netjes, want ik loop nu 8 dagen mis.
Maar ik vind dit bericht vrij overdreven. Want ik heb maanden geleden al een brief gehad, waarin staat dat je, mocht je de 8 dagen qua geld niet kunnen overbruggen, je een voorschot kunt krijgen die je later renteloos kunt terugbetalen.
Wat niet netjes is, is dat er op de 23e niet meer geld op staat. Ik loop dus 8 dagen mis. Maar goed... dit bericht is vrij overdreven. -
6715 mei 2011 00:22 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
"5.Langdurigheidstoeslag.
6.Gratis witgoed (wasmachine,stofzuiger)tot ene bedrag van 400 euro,eens per 5 jaar "
Volgens mij kunnen die niet samen. De langdurigheidstoeslag is in de plaats gekomen van de witgoedregeling.
"Wat ze natuurlijk hadden moeten doen is een week, of acht dagen, uitkering moeten betalen, of die dagen bij de uitkering op, en daarna gewoon verder per de 23ste."
"ik snap het denk ik niet wij hebben een wao uitkering,ik heb het idee dat we in juni dan plus minnus 8 dagen uitkering missen.
als ik het goed zie."
Jullie moeten onderscheid maken tussen betaling waarop en betaling waarover. Omdat 'waarover' niet verandert, mis je geen geld. De betaling op 23 juni is over 1 juni tot en met 30 juni zoals de betaling op 12 juni was over 1 juni tot en met 30 juni. Zou men van de periode 11 juni tot en met 10 juli gemaakt hebben, dan zou jullie lezing kloppen, maar dat is dus niet zo. -
@68 Die gaan gewoon naast elkaar,de witgoedregeling en de langdurigheidstoeslag
@60 Ja,als je echt alles wil hebben,dan ben je inderdaad met veel papierwerk,bellen en regelen bezig.
Maar vergeet niet dat iemand met een baan 8 uur van huis is per dag om te werken, en jij hebt "vrije tijd"(naast huishouden enzo,maarja dat heeft iemand met een baan ook,een huishouden)
en knoflookolijfje,als je echt meent dat je doopceelvan familie wordt gelicht tot 15jaar terug,dan heeft de uwv bij jou grenzen overschreden. Dat mag en kan echt niet. -
"Die gaan gewoon naast elkaar,de witgoedregeling en de langdurigheidstoeslag"
Volgens mij was het de bedoeling, dat de langdurigheidstoeslag het woud aan witgoedregelingen en andere ondersteuningen, die iedere langdurige bijstandsgerechtigde toch aanvraagt zou vervangen, waardoor dit een hoop bureaucratie zou schelen. Triest om nu te lezen, dat sommige gemeenten nu beide aan het verstrekken zijn. -
@69 het valt mij op dat de algemene tendens is dat er een splitsing in de maatschappij is tussen mensen die zo gelukkig zijn om te kunnen en mogen werken en mensen die door welke omstandigheden dan ook geen werk hebben of niet in staat zijn te kunnen werken.
Kwalificaties die gebruikt worden voor mensen die geen werk hebben of niet in staat zijn om te kunnen werken,zal ik niet op deze plaats herhalen,maar ze komen grievend over en wellicht is dat ook de bedoeling van de mensen die deze vorm van vrijheid van meningsuiting bezigen.
We hebben een Sociaal Verzekeringsstelsel en daarin zijn diverse verzekeringen opgenomen waarvoor werkgever en werknemer premie dienen te voldoen.De werking van deze verzekeringen is simpel,daar er na een gedekt voorval tot uitkering kan worden overgegaan.
Momenteel bestaat er het misverstand dat veel mensen; onder aanvoering van sommige politici;de stelling poneren dat een uitkering een gift is of een presentje en dat daar geen rechten aan kunnen worden ontleend.
Jammer genoeg is dat niet zo,want de uitkering komt de verzekerde krachtens de verzekeringsovereenkomst rechtens toe.
Om lezers bij voorbaat de mond te snoeren kan ik U mededelen dat ook ik afhankelijk ben van veel medicatie en zorgkosten die veel hoger liggen dan de gemiddelde Nederlander.De oorzaak hiervan is dat medici vanaf mijn prilste jeugd fout op fout stapelde bij behandelingen wat varieerde van dubbel vaccineren tegen pokken tot epilepsie van het temporaal gedeelte van de hersenen en hypertensie alsgevolg van oplopende druk in de hersenen door vocht wat na 48 punctaties niet verwijderd kon worden.Gevolg hiervan was weer dat ik op zeer jonge leeftijd twee hartinfarcten kreeg. Mijn werkzame leven is begonnen als bordenwasser tot jongste bediende in een boekhandel en daarna groom (paardenverzorger) van spring en race paarden en daarna leerling kok en later chef de partie en toen weer jongste bediende bij een makelaar in verzekeringen wat uiteindelijk leidde tot procuratiehouder.Omdat ik dingen zag die ik niet kon verdragen werd ik klokkenluider en dat kostte mij de kop en baan.Het verzetten van de uitkering lijkt niets maar is het in essentie wel,daar men zo over de periode die men laat verstrijken massaal rente kan trekken -
Stel je voor dat ze bij het UWV service gericht zouden zijn. Dan zouden ze je in april een brief sturen dat het verandert vanaf juni en in mei al 10 dagen extra betalen omdat je het geld in de maand erna ook 10 dagen later krijgt. Dan betaalt het UWV niks extra uit maar kunnen de mensen tenminste zonder stress door.
Maar ja, UWV en echte service, echt meedenken... -
@66 heb je de bron al bekeken?
-
ops hij staat er niet bij...maar van de originele bron kon ik het artikel dus niet plaatsen, omdat hij op de site van ene partij stond :P
-
Waarom krijgen mensen die niet werken eigenlijk vakantiegeld?
-
@75
Inderdaad. Alhoewel, die mensen zijn het hele jaar op vakantie en kunnen best meer vakantiegeld gebruiken.
Wees blij dat je een uitkering hebt. -
En maar blijven zeuren.
Ik hoor iemand iets zeggen over gemeentelijke belastingen. Voor zover ik weet krijgen uitkeringsgerechtigden hiervoor kwijtschelding. Of je moet een heel hoge uitkering hebben? Bij de meeste zorgverzekeraars kan je de incassodatum zelf bepalen. Kwestie van even bijstellen van de eerste dag van de maand naar de laatste. Als je geen benzine kan betalen ga dan eens lopen, fietsen, neem de bus. Waarom heb je uberhaupt een auto. Moet ik nog verder gaan? -
@74: Ach, Paul Ulenbelt. Jammer dat een 2e kamerlid zich niet beter op de hoogte laat stellen van wat er echt aan de hand is. Iemand in zijn positie zou toch moeten weten dat het gaat om maandelijkse uitkeringen en dat de mensen niets missen waar ze recht op hebben? Of is politiek gewin belangrijker dan de onrust die hij veroorzaakt bij mensen die het toch al niet makkelijk hebben (want chronisch ziek enz.)?
@75: Mogen die dan mensen dan niet op vakantie? De arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn werknemersverzekeringen. Mensen hebben hier gewoon premie voor betaald. -
@77 zoals ik uitlegde, zit ik 90 euro boven het minimum, je krijgt dan geen kwijtschelding. ook krijg ik geen huursubsidie omdat ik op een woonboot woon. langdurigheidstoeslag is ook niet aan de orde, alsmede witgoedvergoeding. ik krijg wel zorgtoeslag, maar betaal een hoge premie omdat ik wekelijks therapie nodig heb. nee ik krijg ook niets terug van mijn eigen risico, ja ik betaal meer dan iemand met 90 euro minder in de maand, die wel veel subsidies en kwijtschelding krijgt.
menzis heb ik gebeld en vertelde mij dat de datum niet verplaatst kon worden.
ik kan niet lopen en fietsen en niet met het openbaar vervoer.
ik ben ziek
moet ik nog verder gaan?
nogmaals het gaat niet om geld, het gaat om onze gezondheid.
als ik om geld zou zeuren dan zou ik hier neerzetten hoeveel ik verlies per jaar, alleen al omdat ik ziek ben.
het vakantiegeld dat wij krijgen is een deel van onze uitkering dat maandelijks wordt ingehouden. dat komt van onzelf. ik zou ook liever die 8% elke maand incasseren ipv het pas halverwege het jaar te krijgen -
8015 mei 2011 07:08 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@76 ik wil liever gezond zijn ipv een uitkering te moeten aanvragen. hoezo blij?
als jij nou multiple sclerose krijgt, dan ga jij dus een feestje vieren omdat je dan denkt dat je vakantie hebt voor de rest van je leven? -
Misschien even een paar weken minder gebakjes eten
zou Marie Antoinette zeggen -
Heb altijd gewerkt en noooit geteerd van een uitkering, tot de dag 1 januari 2011, door economische shit had ik geen baan meer, dus ging ik een UWV uitkering aanvragen, om een vage reden kreeg ik niks, want me broertje verdiend genoeg dus moet hij maar voor mij zorgen zijden ze??? ik was hier pist over want het heeft 2 maanden geduurd voordat ik weer een baan vond, dus hebben ze me hier in de kou gezet want ze denken dan dat me broertje me ziektekosten betaald en met flexibele credit aflost?? en me telefoon rekening betaald je sure !! was hier best pist over omdat ik in een Tokkie flat woon waar iedereen een uitkering heeft zonder iets te doen! en makkelijk kunnen werken maar niet willen omdat de verhoudingen uitkering en minimum loon bijna geen reed schild, daarom vind ik het niet raar dat mensen ervan profiteren, dus 1 oplossing afschaven die al die uitkeringen die aan ongepaste mensen uitkeren, controleer ze gewoon goed dan scheelt dit een hoop nutteloos geld!
mijn conclusie -
@81
Het eerste hebben wij niet voor het kiezen. Het tweede: Wees blij dat die mogelijkheid er is, het had veel erger gekund. Maar als er maatregelen worden genomen om juist die uitkering betaalbaar te maken niet gaan zeuren dat je je geld een paar dagen later krijgt. Sterkte!
@80 Ik kan het je nog sterker vertellen. Mijn voormalige werkgever besloot in het kader van van de economische crisis om de lonen niet meer wekelijks maar vier wekelijks uit te betalen.
@79 Ik neem aan dat Menzis op de eerste van de maand de premies incasseerd. Als het UWV je uitkering van mei op 15 mei overmaakt neem ik aan dat tegen 1 juni daar wat van over is voor je zogpremie. In juni krijg je de uitkering op de 23ste betaald maar je hoeft de zogpremie dan ook pas op 1 juli te betalen. Ik zie het probleem niet zo. Je hoeft niet van een maand uitkering twee maanden zorgpremie te betalen. -
@84 ik kan je nog sterker vertellen, ik heb mijn huis 'opgegeten' voordat ik een arbeidsongeschiktheids-uitkering aanvroeg.
en nee ik ben niet blij dat ik ziek ben, het is een regelrechte hel van pijn en onbegrip.
en ik betaalde genoeg premies mijn hele leven voor die uitkering, ik hoef niet gediscrimineerd te worden omdat ik er aanspraak op moet maken, ook al probeerde ik dat te vermijden. -
@85 kijk wat ik onder @71 schreef.Ik begrijp je emoties,maar tracht met kalmte en steekhoudende argumenten aanvallen en slagen onder de gordel de verdedigen.Probeer ook tot de essentie te komen van de problemen.Het verzetten van de uitkering is een simpele truc om zo langer rente te kunnen trekken over het geld.Dat geld blijft bij de uitkeringsinstantie gewoon apart op een rekening staan en elke dag meer is winst voor de instantie en verlies voor de verzekerde uitkeringsgerechtigde.Ga ook niet in op aanvallen van personen die je afschilderen als klaploper,gajes etc en als je toch wilt reageren blijf hoffelijk en neem je in acht en wees adrem en pak de mensen terug op hun zwakste plekken zoals een vakantie en een auto of andere zwakheden.Heb dat ook moeten leren en heb de beste leermeester gehad die er kon zijn een zwarte dominee uit U S A die ooit zei dat die een droom had en vermoord is in het Lorainne Motel in Memphis Tennessee door James Earl Ray,google maar op en je ziet het gelijk.Hij leerde mij ook; in de correspondentie die we voerde toen ik nog student was;dat je nooit je tegenstander moet onderschatten maar ook niet overschatten. Sterkte
-
@86 Dank je, jij ook.
het brengt me wel bij de crux van dit relaas.. namelijk
: als ik gezond was geweest had ik anders op zo'n situatie gereageerd. -
@76 Mensen die niet werken zijn niet het hele jaar op vakantie.
@78 Mensen die niet werkenmogen van mij wel op vakantie, maar zij hoeven dat niet. Gesteld dat vakantie bedoeld is om bij te komen van het werken. -
"Ik hoor iemand iets zeggen over gemeentelijke belastingen. Voor zover ik weet krijgen uitkeringsgerechtigden hiervoor kwijtschelding."
Als je spaargeld hebt niet. Als je een schuld hebt met een aflosbedrag boven (ik dacht) de 129 euro. Dan zegt de gemeente doodleuk: "Dan kun je ook aan ons betalen."
"Kwalificaties die gebruikt worden voor mensen die geen werk hebben of niet in staat zijn om te kunnen werken,zal ik niet op deze plaats herhalen,maar ze komen grievend over en wellicht is dat ook de bedoeling van de mensen die deze vorm van vrijheid van meningsuiting bezigen."
Kennelijk zijn degenen, die een grijzemuizenbestaan als loonslaaf hebben, toch niet zo gelukkig als ze doen voorkomen. In een echt vrije samenleving bestaat zowel de uitkeringsgerechtigde als de standaardkantoorpik niet. Een werk komt tot stand, als een aanbieder daarnaar vraagt en stopt, zodra het werk klaar is en niemand wordt in dienst gehouden, omdat er geen ander werk is. De overheidsdwang op de arbeidsmarkt leidt tot ongelukkige werkgevers, ongelukkige werknemers en ongelukkige uitkeringsgerechtigden. De werkgever mag overtollig of slecht personeel niet ontslaan. De werknemer blijf ongemotiveerd op de veroverde plek zitten in de wetenschap, dat een andere werkgever dwingen hem in dienst te houden, lastig wordt en de uitkeringsgerechtigde snapt maar niet, waarom hij niet aan het werk komt in een maatschappij, waar werk zowat tot nieuwe God is verheven. In een vrije samenleving is werk een noodzakelijk kwaad, waarvan men de duur niet nodeloos rekt. Dat is ook onnodig, want zonder het belastinglek, is er weinig noodzaak veel uren op een dag te werken.
"Stel je voor dat ze bij het UWV service gericht zouden zijn."
Bij het UWV zingt het rond van de klantgerichtheid. Ik vraag me af, hoe een organisatie klantgericht kan zijn, wanneer ze monopolist is en de werknemers vaste salaristrekkers zijn. De verleiding je arrogant te gedragen is veel te gemakkelijk en veel te groot. De enigen, waarvan je enige klantgerichtheid kunt verwachten, zijn de legers uitzendkrachten, die ze aannemen.
"Waarom krijgen mensen die niet werken eigenlijk vakantiegeld?"
Weet je dan wel, hoe het vakantiegeld berekend wordt?
"Heb altijd gewerkt en noooit geteerd van een uitkering, tot de dag 1 januari 2011, door economische shit had ik geen baan meer, dus ging ik een UWV uitkering aanvragen, om een vage reden kreeg ik niks, want me broertje verdiend genoeg dus moet hij maar voor mij zorgen zijden ze?"
Vreemd verhaal. Familie heeft er geen biet mee te doen; inwonende familie, partners en dergelijke ook niet, want een UWV-uitkering is op je loon gebaseerd; alleen een uitkering ingevolge de toeslagenwet wordt gebaseerd op je leefsituatie. Voor de rest moeten ze op je aanvraag binnen 4 weken een beslissing nemen. Ik zou een klacht indienen en daarin opnemen, dat je geen schriftelijke beslissing hebben genomen. Als je gebeld hebt, dan ligt het antwoord vast in de belhistorie.
"Het tweede: Wees blij dat die mogelijkheid er is, het had veel erger gekund."
Ik geloof niet, dat zieke mensen aan hun lot worden overgelaten, wanneer er geen overheidsgeregelde uitkeringen zouden zijn. Dat wijst de historie ook uit.
"Mijn voormalige werkgever besloot in het kader van van de economische crisis om de lonen niet meer wekelijks maar vier wekelijks uit te betalen."
Dan communiceren ze wel niet eerlijk: "Voor u verandert er niets." De werkgever verdient eraan, anders was het niet "in het kader van de economische crisis". Als het geen reet uitmaakt, dan kun je ook wekelijks betalen.
"In juni krijg je de uitkering op de 23ste betaald maar je hoeft de zogpremie dan ook pas op 1 juli te betalen. Ik zie het probleem niet zo."
Met de huur kom je wel in de problemen. Wanneer ik in andere discussies vecht tegen automatische incasso's, dan krijg ik weinig medestanders, maar krijg ik gemeenplaatsen als "modern" en "gemakkelijk" te horen. Nu zien jullie, wat de werkelijke reden is: steeds later j geld ontvangen en steeds eerder betalen. -
uitkering waarover: er is toch nog een verschil, en dat is van de rente over het bedrag, en dat 12 maanden, dus loop men 12 x 8dagen rente mis...
elke situatie die ontstaat geniet gebruiksrecht, en instantie kan wel van rechtswege die mogelijkheid van datumverschuiving naar later datum invoeren, maar het gebruiksrecht (dat is dus die rente tekort) (over beschikking van het geld) staat sterker dan de willekeur van wijziging voor de client. Het UWV als organisatie is ten behoeve van de client en NIET andersom!!! -
Zo, dit truukje wordt dus weer gebruikt. Intussen krijg je het dus na 2 maanden.
-
@90 De wet stelt, dat je het uiterlijk voor de eerste van de volgende maand betaald moet hebben en daarnaast zal het UWV wijzen naar de datum van salarisbetaling, die ook tegen het einde van de maand ligt en niet in het midden.
-
bespaar jezelf energie en maak je er niet druk om , je trekt altijd bij die instantie aan het kortste eind , je bent gewoon een nummer in een kaartenbak zo gaan ze nl ook met je om , zij slapen gewoon rustig terwijl jij je op loopt te vreten
-
@90 ha ha grappen en grollen.
client is er voor hun en niet andersom,
ze willen wel hun werk behouden maar er voor werken is wel heel veel te veel gevraagd.
als client ben je over geleverd, machteloos en dat weten ze maar al te best... -
"client is er voor hun en niet andersom, "
In een gezonde marktsituatie, waar een ruil tot stand komt, is een klant er voor de leverancier en omgekeerd. Het gaat mis, wanneer de overheid een staatsmonopolie verzint. -
@95 staat int bakken met geld wij hebben onze staat dik betaald wij betalen als klant onze staat die diensten daarvoor behoord terug te leveren.
de staat is en blijft dik in gebreke.
boete dwang sanctie als je niet betaald, de vraag is waar je nog voor betaald... -
Kennelijk veel uitkeringsgerechtigden onder de respondenten. Wegdoen die laptops en pc´s. scheelt een hoop geld en ergernis.
-
@97 nee hoor ik klaag ook en heb een full time baan.
maar de ergernis blijft blij dat ik hem zo via p.c`s en laptops kan uiten stel je voor dat het een andere uit weg zou vinden.
juist wij werkende betalen dit gelach, mijn centen mijn bloed en zweet en tranen.
mag dan op zijn minst verwachten dat voor mijn zuur verdiende centje
een medelander word ontlast. -
@95: Het gaat ook mis als een commercieel bedrijf monopolist is. En als ze dat niet zijn, gaat het ook lang niet altijd goed (zie bouwfraude, prijsafspraken enzovoort).
@97: Je hebt als uitkeringsgerechtigde juist steeds meer een PC nodig. Electronische aanvraag, digitaal inkomstenformulier en dergelijke zijn de toekomst van elke uitkeringsgerechtigde.
Je hebt wel gelijk als je stelt dat er veel onzin op internet staat die zo nu en dan ook voor de nodige onrust zorgt. -
"Het gaat ook mis als een commercieel bedrijf monopolist is. En als ze dat niet zijn, gaat het ook lang niet altijd goed (zie bouwfraude, prijsafspraken enzovoort)."
Zonder overheidsingrijpen werden er niet voor spek en bonen zoveel kantoren en woningen uit de grond gestampt. Dan had zo'n bouwfraude niet kunnen bestaan; de overheid moet helemaal niet bouwen buiten haar eigen behoefte aan kantoorruimte. -
Tsja... misschien denk ik weer meteen in oplossingen, maar...
Aangezien 'later betalen' compleet niets met 'bezuinigen' te maken heeft (slecht een 'eenmalig verhoogde liquiditeit' (eigenlijk door 'hogere schulden')... (lijkt mij?)
...kunnen ze dit net zo goed niet doen.
Maar laat ze lekker de 23e betalen ipv de 15e.... maar dan wel door op 15 mei èn 23 mei in hetzelfde jaar te betalen... niet een groter gat te maken. -
#97 U zou die weg moeten doen. Ik heb voor uw persoon nog liever 3 bijstandsgerechtigden erbij, die dragen doorgaans meer bij aan de maatschappij, onder de streep.
-
@100: We dwalen af, maar het gaat niet alleen om prijsafspraken in de bouw. Snel even op de nieuwspagina's kijken van de NMA levert prijsafspraken bij huizenveilingen, in de garnalensector en de paprikabranche op. Ook handelaren verpesten een gezonde marktsituatie.
On topic:
@101: Dit staat op de site van het UWV (http://www.uwv.nl/overuwv/pers/nieuwsberichten/... " Waarom doen we dit?
We betalen uw uitkering rond de 23e van de maand, omdat de meeste werkgevers ook rond deze periode salaris betalen. Zo sluiten we beter aan bij het bedrijfsleven. Daarnaast brengt deze verschuiving een flinke kostenbesparing met zich mee. Want we kunnen nu de uitkeringen overmaken via 1 betalingssysteem in plaats van 2 systemen."
De bezuiniging zit dus niet in het later betalen, maar in het samenvoegen van twee computersystemen. Het lijkt mij trouwens dat dit het eerste argument moet zijn en niet dat van dat aansluiten op de betalingen in het bedrijfsleven. -
@9 helaas is dit is zo, Een wajonger kan never nooit sparen, of een zeer kleine hoeveelheid. Het is dat ik voor een aantal vaste lasten een betalings regeling heb kunnen treffen, anders was ik diep in de schulden geraakt. Rood staan is namelijk geen optie -> ik kan dit geld namelijk niet terug betalen.
Wat mensn vergeten is dat de voorschot die je kan krijgen, in 5 termijnen terug moet betaalt zijn. Dat is met een voorschot mogelijkheid van €200/400/800, dus €40/80/120 minder per maand, voor 5 maanden, en dus ook geen echte oplossing. Ik zou niet weten waar ik met een totaal inkomen(uitkering en toeslagen) van ~1200, €120 vandaan moet toveren. Zelfs €80 is eigenlijk te hoog, maar wel nodig. Ik hou over per maand, 50-75 euro, echter aleen als ik geen kleding moet kopen.
Ja ik heb vakantie geld, en dat kan ik aanspreken....maar ik had dat geld wel gerekent voor een nieuw matrass, welke dus nu 5 maanden moet wachten. -
@103 en @ 104 administratie moet in dienst staan van de mens en niet andersom.De instanties die uitkeringen mogen verzorgen staan in dienst van hen die zij moeten bedienen en niet andersom.Dat men het graag anders ziet dat is hun goed recht,maar geen teken van behoorlijk bestuur.
Het uitstellen of later verzorgen van de betaling is in het voordeel van de instanties die de uitkeringen verzorgen,daar zij over de periode dat het geld nog op hun rekening staat ook rente kunnen "trekken"van dat bedrag.Compensatie zou op zijn minst van tijdelijke aard redelijk zijn,maar men gokt er op dat dit niet hoeft en daar ontstaat de woede van de mensen.
Mensen zijn niet gek of dom en dat moet ook bij dergelijke instanties eindelijk eens doordringen -
Het vakantiegeld waar ik een heel jaar naar uitgekeken heb om kapotte spullen te vervangen, moet ik nu gebruiken voor de overbrugging voor rekeningen, nu kan ik weer een jaar wachten!
-
@ 2
Geen geld voor benzine ,is geen probleem verkoop je toch gewoon de boot,
Geen geld voor te eten is een ander verhaal. -
Met dank aan de EU en de banksters waar al het geld naartoe gaat.
-
Ook ik werd geconfronteerd met dit DICTAAT. Zonder enige onderbouwing wordt dit mij door de strot gedrukt en ik zal mij er mee moeten conformeren! Waarschijnlijk is weer iemand geweest die op dit idee kwam met een salaris van over een ton, zo’n bonusfiguur die schijt aan de hele wereld heeft! Waar blijft de politiek in dezen?!…
-
Als ik hier lees, vraag ik me toch af hoeveel geld sommige mensen wel niet nodig hebben om 2 weken te overbruggen?
Ik heb er nu al bijna 1 week opzitten, nou ik ben boodschappen gaan doen bij de C1000, genoeg produkten deze week voor maar 1 euro.
Met wat wikken en wegen is het best wel te doen. -
@110
Als je gezondheid niet belangrijk is dan kun je ook met 15 euro per week overleven :) -
"Als ik hier lees, vraag ik me toch af hoeveel geld sommige mensen wel niet nodig hebben om 2 weken te overbruggen?"
Het gaat om vaste lasten, die 2 keer tussen twee betaaldata in vallen. Als dat de huur is, dan heb je weinig aan je advies. -
Dan ben je voorheen, ook altijd te laat geweest met de huur te betalen.
Iets anders kan ik er niet van maken. -
tja, maar griekenland en portugal met kelders vol goud...
zij hebben meer welvaart en welzijn dan wij. -
"Dan ben je voorheen, ook altijd te laat geweest met de huur te betalen.
Iets anders kan ik er niet van maken."
Wat een onzin. Als de betaling op 20 mei is, dan kun je bij betaaldatum de 12e de huur met de uitkering van mei betalen en bij betaaldatum de 23e moet je de huur met de uitkering van april betalen. Een probleempje is, dat je daarmee ook al de huur in april betaald had. -
Betreft min op @ 106 Er schijnt hier iemand te zijn die beter weet hoe het er met mijn financieën ervoor staat dan ikzelf, knap hoor!
-
@2 wat een lul verhaal, de dokter en fysio verzetten omdat je geen geld hebt voor benzine...Maar voor een auto en verzekering en onderhoud van het ding net wel? Of ben je vergeten te vertellen dat je een volledig betaalde auto van de staat hebt, waar je dan wel zelf de benzine voor moet betalen.
Al gedacht aan een goedkopere auto, of een fiets. (en bepaar me het antwoord dat je niet kunt fietsen, dan ruil je die auto in voor een scootmobiel.
Wel internet, mobieltje etc? -
Mensen bepalen zelf wel waarop ze bezuinigen en welke producten ze nodig hebben.(iedere situatie is anders). Veel mensen hebben geen vangnet en komen in de problemen. Ik vind het knap dat sommige hier in het financiele plaatje kunnen kijken van een ander.
-
Zliveren mist is duidelijk geen uitkeringsgerechtigde, om zo cynisch tekeer te gaan, U moest u schamen
-
@110
Er zijn veel dingen die hier problemen (kunnen) leveren. In mijn geval word de huur altijd op de 16de afgeschreven, dat was wel zo handig.. Dan was mijn geld net binnen. Nu echter, moet ik 2 maanden huur betalen op 1 maand uitkering, doordat ik mijn betaling wel naar de 1ste van de maand mag verschuiven, maar niet naar het einde van de maand. Tot zo ver mijn vakantiegeld... -
Ik heb alles zitten lezen. Ik zie dat het UWV verkeerd bezig is. Je hebt alles zo geregelt dat je de betalingen precies op tijd betaald .Dus na de 15 maak je je potje dat je de maand doorkomt. En je had je verheugd op die uitspatting wat heet vakantie geld. Ja dit gaat niet door. Helaas . Maar nu pakken ze wel 10 dagen van je geld weg. Dat is heel veel . Laten ze dan een extra geven voor 10 dagen . zodat je niet in de moeilijkheden komt of verder wegzakt.
Maar dit is egoistisch nederland die de mensen nu uitkleed -
@Hazewindus
Wat een onzin. Als de betaling op 20 mei is, dan kun je bij betaaldatum de 12e de huur met de uitkering van mei betalen en bij betaaldatum de 23e moet je de huur met de uitkering van april betalen. Een probleempje is, dat je daarmee ook al de huur in april betaald had.
Dan heb je vast en zeker een gemakkelijke verhuurder.
Die van mij wil toch graag de huur van de lopende maand al vóór de 1e binnen hebben, en niet in het midden van de maand pas.
En zo staat het ook in de meeste huurcontracten. -
"Die van mij wil toch graag de huur van de lopende maand al vóór de 1e binnen hebben, en niet in het midden van de maand pas."
Heb ik een "maand waarover" genoemd? -
De zogenaamde voorschot is een LENING zonder rente. Deze moet terugbetaald worden. Dus de mensen worden tijdelijk beroofd van hun vakantiegeld. Daar moeten zij die 2 weken maar mee rond komen.
Bij de betaling op de 25e zou de boel rond moeten zijn. Ieder krijgt dan gewoon zijn vakantiegeld terug. De looptijd van het maandelijkse geld is 2 weken langer welke dan bij de eerstvolgende betaling verrekend moet zijn.
Men maakt zich veel te druk om niets. Tuurlijk ik ben het niet eens met hoe het UWV het aanpakt, maar uiteindelijk komt alles op hetzelfe neer. Je moet alleen nu spelen met het geld en dat is voor veel moeilijk. Temeer omdat mensen ook op vakantie willen en gaan.
Maar ja wat is het verschil.. Ga uit van je gemiddelde per week aan boodschappen en gebruik dat gewoon ook bij je vakantiegeld. Met datgene wat je na je maandelijkse uitkering terugkrijgt vul je het vakantiegeld weer aan. Het blijft gewoon gelijk. Je moet 2 weken langer doen met je geld, maar daarentegen krijg je de eerstvolgende maandelijkse betaling gewoon 2 weken extra. Dus de positie is dan weer nul. Nu kun je kiezen om bepaalde betalingen later te doen of gewoon op tijd te doen.
Ik heb het voor mijn vrouw ook berekend. Zij krijgt WA-Jong. Het stelt niets voor. Men moet alleen tijdelijk het vakantiegeld gebruiken. Geld wat feitelijk ergens anders voor bedoelt was, maar weer terugkomt met je maandelijkse uitkering met als gevolg dat je dus gewoon alles kan blijven doen. Men heeft notabene bijna een maand extra aan geld gekregen. Als je dan niet kunt rekenen dan snap ik niet waarom men zelf de administratie doet.
Het is vervelend, maar onder de streep houd men exact hetzelfde over. Men moet alleen anders gaan rekenen. Waar mijn zorg meer naar uit gaat zijn de mensen die het gewoon echt niet kunnen, want daar zit namelijk ook een verschil in. Je hebt mensen die echt niet kunnen, maar ook mensen die niet willen of de moeite er niet voor willen doen.
Merendeel kan gewoon, maar je moet alleen rekenigen uitstellen. Het vervelende en daarom ben ik het er beslist niet mee eens, is dat mensen hun vakantiegeld voor andere doeleinden hebben gereserveerd. Zij moeten nu die doeleinden 2 weken verlaten, omdat het UWV eenzijdig heeft beslist 2 weken later uit de keren. Dat is natuurlijk dom en ondoordacht. -
#122, Geen enkele verhuurder legt meteen een verhoging op en zeker niet door dit. Je moet je verhuurder op de hoogte brengen van dit feit. Daar kunnen zij niet omheen. Je krijgt dikwijls gewoon een herinnering en die betaal je gewoon. Geld wat je feitelijk toch al kwijt was. Dus ook hier weer onder de streep is het gewoon hetzelfde. Men kan en moet alleen niet overhaast nu dingen willen doen, maar uitstellen en dat is het vervelende.
-
@28
gelukkig kan ik nog wel 1 dag in de week werken naast mn wia uitkering, dat maakt dat ik net aan rond kan komen met mijn gezinnetje. Maar ik herken maar al te goed wat je zegt. toen ik pas aan een chatvriendin vertelde waar ik mijn gezin van moet onderhouden (geen vetpot hoor echt niet), zei ze beledigd dat zij daar 40 uur voor moet werken en ik maar één dag en dat ze wilde dat zij zo'n uitkering had.
Nou dat was even slikken en maar goed dat er een pc tussen zat......
Alsof je voor de lol ziek wordt en in de wia komt. dat denken mensen soms écht. dat het een keus is!!! een keus om niet te werken!
Als ik kon werken, kon ik met mijn opleiding en werkervaring minstens 2x het minimumloon verdienen! wat denken ze nou dat ik zou doen als ik een keus had!!!!!!!
sterkte met je ziekte! -
ach het is maar 1 wekie vasten... hangen went!
-
In een klap een hoop rente voor het UWV, dat mensen er misschien door in problemen kunnen komen kan ze duidelijk minder boeien.
-
@2 voel met je mee,in onze gem. hebben ze ook een aantal jaren geleden de uitkering van de 1ste naar de 14e verplaatst voel nu nog de naweeen.
-
@50: als dat allemaal zo was zat ik niet nu al anderhalf jaar zonder wasmachine met een wajong als inkomen. Alle kleine extras die je kan aanvragen gaan op aan rekeningen, zo ook de 100 euro die je kan krijgen om 3 x naar de fitnisclub te gaan. Als je niet tevereden bent met je eigen salaris moet je de regering er op aanspreken en niet jaloers gaan doen op mensen met een uitkering. Maar goed, ik weet bijna zeker dat je de echte daders van je lage loontje niet durft aan te pakken omdat je bang bent ontslagen te worden. Vandaar is het makkelijk je af te keren tegen mensen met een minima inkomen die zogenaamd zoveel extras krijgen dat ze meer in de maand te besteden hebben dan jij!!! Kotsmisselijk word ik van lieden als dit. Nog even en ik ga werken aan duiden als kk werkenden!
En wat het uwv betreft, de 13 dagen die je moet overbruggen (het zijn er geen 8 maar 13) moet je betalen van je vakantie geld en er word rond de 25ste van juni niks meer overgemaakt ter compensatie, en dat voorschot van ze is niks minder dan een lening waarbij het uwv wederom winst maakt. Pure diefstal is het. -
@Maarten76 @124
Jij snapt het toch niet helemaal hoor.
Je kirjgt op de 25e echt geen 2 weken extra uitbetaald, maar gewoon je normale maandelijkse uitkering.
Dus het vakantiegfeld wat je extra hebt vebruikt, ben je toch echt kwijt. -
Als een werkgever je loon veranderd van de 15e naar de 23 e dan hoort hij de 8 dagen door te betalen.
Aangezien de uitkering van het UVW is berekend over je laatst verdiende salaris en het geen je nog had kunnen verdienen is dit gewoon loon waar je recht op heb.
Dus is de verandering van datum gewoon een verandering van periode van jouw salaris.
En horen zij dat gewoon door te betalen stel dat bedrijven dit gaan doen kunnen ze wel iedere maand de periode verleggen krijgen de werknemers nog maar half salaris.
En een UWV uitkering is een uitkering voor zieke werknemers die jaren lang hoge ZFW premies hebben af gedragen via het salaris om hierin terug te kunnen vallen bij ziekte.
Het is geen uitkering voor niet willen werkende maar voor niet kunnen werkende wegens ziekte. -
@132
Klopt helaas niet wat je zegt.
Je krijgt op jaarbasis 12x een uitkering.
En of die in juni nu op de 15e of op de 23e wordt uitbetaald, het bedrag over die maand blijft hetzelfde.
Aan het bedrag van je uitkering veranderd toch verder niks. -
Stel dat ze deze regeling bij werkende zouden doen, dan staat heel nederland op z'n kop. Het is gewoon een ordinaire diefstalregeling. En als het bedoeld is om de betalingen beter te regelingen hoeven de mensen daar niet de dupe van te worden. Dus geef de mensen gewoon een vergoeding zonder terug betaling. Heb dit zelf meegemaakt in de sociale dienst zo'n 15 jaar geleden. Je betaalt jarenlang terug en de overgang is niet prettig. Het wordt nu uitbetaald op de 15 de. Dus zouden ze dit weer doen naar de 25 de dan heb je een hele maand zelf opgehoest.
-
Ik vind dat jullie allemaal maar op een vreemde manier tellen, even afgezien van het feit of het nu wel/niet juist is wat het UWV doet.
Als ze een vergoeding gaan geven zonder terugbetaling, dan zou dat toch betekenen dat je in het jaar 2011 een hoger jaarinkomen krijgt dan normaal gesproken.
Dat zou bij werkende mensen ook beslist niet zo worden geregeld.
Het is en blijft een verschuiving van je uitkering maar op jaarbasis krijg je echt geen cent tekort.
Kijk ik ben er ook niet echt blij mee, maar ik vind niet dat ze me geld afnemen, want dat is gewoonweg niet zo.
Stijgers in Algemeen
Hond rent 1700 kilometer (video)
Een Chinees straathondje is 1700 kilometer...
2 uur 8 minuten geleden door NLopmerkelijk
Doden bij ongeluk Ierse autorally
Tijdens een autorally in Ierland is zondag...
3 uur 5 minuten geleden door Karel75
Veiligheidsraad bijeen over Syrië
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties...
3 uur 47 minuten geleden door Pauldoffer
Zwitserland maakt noodplan voor eurocrisis
Terwijl Jan Kees de Jager alleen maar...
4 uur 58 minuten geleden door venterkampie
Best gewaardeerd
Vol op demonstraties in Duitsland
De protesten verspreiden zich wereldwijd,...
6 dagen geleden door hotwing
Nederland blijft koploper afluisteren...
In Nederland worden elk jaar ruim 22...
4 dagen geleden door Pugovka
Israël - Kolonisten schieten op...
Uit het beeldmateriaal kun je opmaken dat...
6 dagen geleden door Meirav Fonkelsteen
Man wil drenkeling redden en verdrinkt zelf
Een man die in Rotterdam een kind uit het...
3 dagen geleden door 101st airborne
Politie schiet op ambulance-bedreiger
Een politieagent heeft woensdagavond laat...
4 dagen geleden door Whatever789

