''Wir haben es nicht gewusst. Het is een beladen term. Maar het is wel waar.'' Dat zegt kardinaal Ad Simonis dinsdag over het misbruik binnen katholieke instellingen in het actualiteitenprogramma Pauw & Witteman.
Sorteer op:
-
@199
aan een dame mvg van een dame
++++++ -
@197
"wat iemand 10 jaar geleden als goed beoordeelde kan die nu als slecht beoordelen"
Kindermisbruik was 10 jaar geleden al verboden en nu nog steeds. Wat iemand daarvan denkt zal me worst zijn, je moet je gewoon aan de wet houden. -
@199 Dat vind jij.Toch zijn er samenlevingen/stammen/gemeenschappen,waar sex met jonge kinderen,rond de 12 jaar,niet als slecht wordt beoordeeld.
-
@203
"Dat vind jij"
Nee, dat vinden WIJ! Het staat namelijk in de Nederlandse wet. Als je het daar niet mee eens bent moet je in een land gaan wonen waar ze er anders over denken. (of een partij oprichten die dat veranderd, maar dat is al geprobeerd en er blijkt 'verrassend' weinig steun voor die visie). -
Ze hebben het altijd al geweten! Op persoonlijk vlak ken ik iig iemand die laat in de jaren '40 begin jaren '50 misbruikt is. Hem werd de hel en verdoemenis voorgehouden door de priester...voor hem en voor zijn ouders, broers en zussen. Later is hij een gesprek aangegaan met de deken van het decanaat waar zijn kerk onder valt...hij moest het de priester vergeven....
Nu is die man 74, de priester allang overleden...maar het verdriet en de pijn zit er nog en wordt alleen erger door de totale ontkenning van de katholieke kerk. -
@203
Ric,
Ik zal hier een keer iets over zeggen tegen jou en daarna stop ik ermee want ik denkt dat onze meningen zo uiteenlopen dat discussie hierover met jou geen enkele zin heeft.
Ik leef in Nederland en niet in een stam ergens weet ik niet waar.
Ik vind seks heerlijk en prima maar dat moet gebeuren als 2 mensen dat willen. Deze mensen moeten volwassen genoeg zijn om toestemming te geven voor seks. Ik denk dat +/- 16 jaar een leeftijd is waarop iemand kan toestemmen voor seks (maar ja een leeftijdsgrens is ook altijd discutabel). 12 jaar vind ik te jong (en ook onze wetgever vindt dat te jong). Erger wordt het nog als bv een 30 jarige seks heeft met een 12 jarige. Dit noemen we gewoon, of jij het nu leuk vindt of niet, pedofilie. De machtsverhoudingen tussen een 12 jarige en 30 jarige zijn zo scheef dat de 12 jarige zich gedwongen kan voelen om toe te geven aan de 30 jarige. En dit is dus precies waarom het verboden is.
mvg
een dame -
@204
Er zulle ergens op de wereld ook wel samenlevingen/stammen/gemeenschappen
zijn waar incest niet als slecht wordt beoordeeld.
DUS??????????????????
Als het hier bij de wet verboden is is, hebben wij niets mee te schaften wat
er bij de buren of aan de andere kant van de wereld gebeurt. -
@139: Je zegt: "Veel Duitsers wisten niet van het bestaan van de Holocaust tijdens de jaren 1933-1945."
Dat is nou precies het soort goedpraterij dat de RK kerk op het moment bezigt.
Om even het geheugen op te frissen:
Duitsland had rond 1940 ongeveer 81 miljoen inwoners. De SS (de uitvoerende organisatie achter de concentratiekampen) heeft in de oorlogsperiode meer dan 900.000 leden gehad. Die waren vrijwel zonder uitzondering op de hoogte van wat er gaande was. Tel daarbij nog eens alle mensen die met eigen ogen konden aanschouwen wat er in de kampen gebeurde omdat ze daar om wat voor reden dan ook binnen of in de buurt kwamen. Die mensen waren niet achterlijk en hadden allemaal een mond, dus ze hebben dan ook rondverteld aan die en gene. Daarmee is het toch meer dan aannemelijk dat een aanzienlijk deel van de bevolking wel degelijk wist wat er aan de hand was.
Het hele verhaal over het rotzooien met kleine jongetjes door de RK kerk wordt nu op eenzelfde manier onder het tapijt geschoven. Men weet zogenaamd van niks... -
@206 Met u eens.Ik geef mijn visie op goed/slecht psychologisch gezien,niet in de context van regel/wet -geving.
-
@200
Niet helemaal met je eens, juist erover praten helpt!
zie b.v. @94 en nu @205
Ikzelf weet van minstens 3 slachtoffers terwijl ik helemaal niets met de kerk heb. -
@210 Je hebt praten en praten he.
Wat ik me afvraag is in stammen/gemeenschappen etc waar sex met jongeren als normaal wordt beschouwd,zouden deze jongeren daar schade van ondervinden en aldus slachtoffer zijn? -
@211
Hmm.. Als die tegelijkertijd worden geindoctrineerd met stigma's als: geen sex voor het huwelijk, geen sex tussen gelijke sexe, geen overspel, en hel en verdoemenis als je erover praat.
Wat denkt u? -
@Rlc
Het gaat hier om sexuele handelingen waar één van beide partijen het niet mee eens was, ze wilde het niet maar onder druk/ dreiging gaven ze toe. Dat is waar de slachtoffers moeite mee hebben...en juist voor jongens ...zij moesten homofiele handelingen verrichten terwijl ze hetrosexueel zijn! -
@212 Ik weet het niet,vandaar ook de vraag,ik had gehoopt dat u het wist.
-
@213 Dan is het wellicht niet de sexuele handeling als zodanig,maar het onder druk/dreiging verrichten van handelingen die men niet wil.
Begrijp me goed ik wil pedofilie niet rechtpraten,ik vind het zeer zeker verwerpelijk,ik probeer de psychologie te begrijpen. -
@197 klopt Ric.
Daarom; handel en denk vanuit het midden dat geeft rust/vrede.
Kun je het goede herkennen zonder dat er kwaad is?
Wanneer we allemaal zouden denken vanuit een vredig hart dan zal de omvang van al het kwaad beduidend minder worden in de wereld want zo werkt onze geest.
Het tegenovergestelde in denken en handelen nu vanuit boosheid/negativiteit schept dus disharmonie.
Denk harmonisch dat schept rust en vrede voor je zelf en de ander. -
@216
Ik zweefffffffffffffffffffffffffffff ...................... -
#216.
vertel mij maar eens hoe de slachtoffers hier positief mee om moeten gaan! Rust en vrede voor de ander...de dader bedoel je?? Ik hoop echt dat die hun leven lang ...
nee laat maar, dat is niet harmonisch en vredig gedacht.... -
@218
een dikke ++++++++++++++ -
@217 en @ 218 voor jullie zweverig voor mij waarheid. Even goede vrienden.
Verbeter de wereld begin bij je zelf. Iemand moet er mee beginnen en ik blijf dit uitdragen vanuit mijn hart naar een ieder:VREDE! -
#220.
verbeter de wereld....mag ik aan jou vragen hoe de slachtoffers de wereld moeten verbeteren?? Door nog langer te zwijgen? Door nog langer de schuld bij zichzelf te zoeken? Door eraan kapot te gaan ...zolang de dader maar rust heeft dan?
Sorry ik word hier heel boos van...ik begrijp echt niet hoe iemand zo kan redeneren. -
VERGEVEN is ook een woord waarin dagelijks geoefend zou moeten worden in gedachten.
Ik spreek uit een zeer pijnlijke ervaring en weet dat oprecht kunnen vergeven en niet willen terugslaan (je gelijk willen halen) je leven totaal verandert ten goede voor jou en je naasten.
Nogmaals harmonisch denken brengt uiteindelijk rust/vrede in je zelf.
. -
@222: KAPPEN met schreeuwen, is dat ook harmonisch? kan me zomaar voorstellen dat mensen die in het verleden misbruikt zijn door deze schijnheiligen ENORM zin hebben in jouw gristengelul. iets met je andere bil toekeren ofzo?
-
Verwijderd door redactie
-
Ja hier wordt ik ook beroerd van,We zijn geloof ik weer terug in de middeleeuwen. die priester Bodair heet hij geloof ik,hij is vaak op de TV. sprak ook al van "je kunt er wel overheen groeien",allemaal gezever natuurlijk , zelf heb ik meegemaakt dat een kapelaan die een maal per week cataghismus les kwam geven in de klas waar ik in zat (kath.school) toen de les af was gelopen, mij sommeerde mee naar buiten te gaan naar de gang . die gang was heel stil en heel lang, echt uitgestorven. Ikwas en meisje van 10-11 jaar. in die gang sprak hij me er op aan dat ik nooit smorgen in de kindermis in de kerk was,hij was daar verdrietig over zei hij daarbij drong hij mij langzaam naar de kapstokken en begon daar tegen mij aan te rijden, hij betaste mij maar ik begon me wel te verweren, op eens was er geluid achter in die gang en ging hij er als de bliksem van door en zei nog: ga terug naar de klas. Ik heb heel lang niet begrepen wat hij eigenlijk deed hij was boos op me, dat wel, maar ik voelde dat het niet deugde, ik heb er thuis nooit over gesproken maar begon wel te zeuren dat ik van die school af wilde en op de school van mijn vriendinnetje wilde, maar dat was een openbare school en dat gebeurde natuurlijk niet, gelukkig gingen wij een half jaar later verhuizen. en zag ik die kerel gelukkig niet meer. Of ik er overheen gegroeid ben weet ik eigenlijk niet maar vergeten ben ik het nooit, maar toen ik later ging begrijpen wat er eigenlijk gebeurd was ben ik woest geworden, mijn kinderen zijn nooit naar een kath school geweest ik nooit meer in de kerk want ik haatte die zwartrokken tot aan de dag van vadaag.
-
hee een minnetje! en 224 ook? het zal toch niet zo zijn dat nadapink ons niet vergevingsgezindt is? opbokken maar...
-
@ 224 je kunt niet lezen.
Ik ben ook ooit misbruikt. Ben blij en opgelucht dat ik kan vergeven en geen last heb van een verdorven geest zoals jij beweert.
Ga je mond spoelen! -
Nu in Nederland:
- Bisdom auschwitz
- Bisdom treblinka
- Bisdom bugenwald
Paus Mengele doet onderzoek bij jongetjes tot 11 jaar...... -
de nazi's verlosten je tenminste uit je leiden na het misbruik, door je in de gaskamer te gooien. Die Katholieken laten je de rest van je leven lijden....
wie zijn uiteindelijk humaner? -
nog zo een:
JUSTITIE ONDERZOEKT CRIMINELE ORGANISATIE.
Het om onderzoekt of deze internationaal opererende organisatie vervolgd kan worden. Eventuele ontruimingen worden niet uitgesloten. Deze methodes waren eerder zeer effectief tegen bv. de Hells Angels.
binnenkort te koop via domeinen: diverse monumentale panden met historie... -
@227 Nada Pink,post @200 klopt dat min of meer?
Zoals de maatschappij momenteel met dit issue omgaat,is dat ook vanuit het oog van het slachtoffer niet juist de zaak verergeren? -
Denk eerder dat de meeste slachtoffers blij zijn dat deze hulpsinterklazen eindelijk geexposeerd worden voor wat ze zijn. vergeven??? vergassen!!
-
Als je met deze woorden zo openlijk partij kiest voor het nazi verleden, geef je aan hoe vreselijk verziekt de katholieke kerk is.
Mensen die 'Ich hab's nicht gewusst" durven te bezigen in deze context, geven aan dat wat in de kerk is gebeurd op dezelfde wijze dient te worden ontkend als de holocaust. Waarmee de Katholieke kerk zijn ware aard maar weer eens laat zien.
Als de bisschoppen deze leugens verkondigen, is er waarschijnlijk sprake van een structureel en georganiseerd netwerk van pedofielen. -
@225
"toen ik later ging begrijpen wat er eigenlijk gebeurd was ben ik woest geworden, mijn kinderen zijn nooit naar een kath school geweest"
En om andere kinderen te beschermen heb je natuurlijk ook nog even heel hard aan de bel getrokken over die Kappellaan. Toch?
Want dat is een van de grootste problemen. Dat deze mensen ongestoord konden (en kunnen) doorgaan omdat niemand aangifte deed! -
@227
Fijn dat je de dader(s) hebt vergeven. Heb je er ook voor gezorgd dat ze geen andere slachtoffers meer konden maken? -
@234 Ze werden beschermd door hogerhand, daarom mochten ze doorgaan
de kerk was heilig en de priesters en pastoren onschendbaar
als je er iets van zei, werd je ge excommuniceerd en kreeg je bovendien zelf een aanklacht aan je broek
je verloor ook recht op steun door de kerk en meestal ook van de samenleving. Zo liet de kerk zien wat er gebeurde met mensen die hun vinger durfden te richten tgen het heiligdom
de kerk laat je in lijden achter. De mafia vermoord je tenminste nog. -
Er hebben zich al 1100 slachtoffers in Nederland gemeld, terwijl er in Duitsland ( 5 x groter) tot nu toe "slechts " 250 meldingen zijn geweest. Hoe kan dat ?
Ik vraag me af of al die 1100 echt "slachtoffer" zijn geweest of ruikt een aantal mensen geld ? -
@237 in Duitsland is de angst voor de baas van nature groter...., men staat niet op in de aloude bevelstructuur
-
@237: wel es in deutschland geweest? de kerk heeft daar nog veeeeel meer invloed als hier. in heel veel dorpjes daar is herr pfarrer psycholoog, dokter en leraar tegelijk. kom jij met je verhaal aan, jonge je eindigt nog net niet op de lokale brandstapel.
-
@225 ''maar toen ik later ging begrijpen wat er eigenlijk gebeurd was ben ik woest geworden, mijn kinderen zijn nooit naar een kath school geweest ik nooit meer in de kerk want ik haatte die zwartrokken tot aan de dag van vadaag.''
Het morele oordeel kwam dus eigenlijk achteraf,ten tijde dat het speelde had u daar eigenlijk geen moreel oordeel over,u ervaarde het destijds als onaagenaam.
Klopt het bovenstaande?Het oordeel wat u daar later over had kwam dat niet mede tot stand door het,laat ik het noemen,collectieve oordeel wat de maatschappij daarover heeft?Hoe zou u willen dat de maatschappij met dit issue omgaat en op welke manier zou de maatschappij met mensen moeten omgaan die zich aan deze dingen vergrijpen? -
Ik heb Simonis eraf gegooid, kon het gelieg niet meer aanhoren.
-
@222
Hier ook een mooie vorm van verwerken.
Geloof niet dat je het vergeven kan noemen.
http://www.youtube.com/watch?v=2RfQyR59oiM&feat... -
zie, ik sta aan de poort en wacht. En als Simonis klopt, flikker ik hem in de hel.
-
@ 231 ja Ric, helaas wel.
-
@242: step aside butch....+1
-
@242 Het lijkt mij zeer verstandig dat u zich eens laat nakijken.
Wat schandalig zeg dat u mensen die iets op een lovenswaardige wijze een plaats hebben kunnen geven in hun leven zulke filmpjes voorschotelt. -
@244 Nada Pink,ik heb erg veel respect voor u.
-
@243
Vraag van Marcellus, of hij eerst 'even mag' ? -
@Rlc
Hoezo lovenswaardig? Ik ben blij voor Nada dat ze het een plaats heeft kunnen geven, maar probeer niet bij mensen door de strot te duwen dat vergeven de oplossing is zoals Nada doet?
Ik denk dat ook mensen het eens zijn met de oplossing aangedragen in de YT van #242. -
@246
Schandalig is het dat iemand als u en Nada Pink mensen die nu pas naar buiten durven te komen met iets wat zij als traumatisch ervaren hebben (waarschijnlijk hun hele leven al), even aan de kant denkt te moeten zetten door gelijk over "vergeving" te beginnen.
Of zoals u zelf meent te moeten doen, vraagtekens te zetten of hun 'lijden' wel echt is? -
@246
Ik vind het prima dat jij gelooft in vergeving.
maar er zijn ook mensen die gewoon aardse gerechtigheid willen.
Dus mensen die kinderen misbruiken (of het nu priesters zijn of niet) horen in de gevangenis en moeten niet worden beschermd door de kerk of wie dan ook.
mvg
een dame -
@251 @246 Dame heeft gelijk:
De kerk wist ervan......... de KVP (nu het CDA) moet het dan ook geweten hebben..... de katholieke kerk en de katholieke tak van het CDA zijn zo verweven dat het onmogelijk verborgen kan zijn geweest voor de politiek....
en daarmee is de regering verantwoordelijk
en moet het OM maar eens onderzoek gaan doen -
@249 Vraag het aan andere slachtoffers wat die ervan vinden?
Ik ben er stellig van overtuigd dat bruut geweld niet de oplossing is.
@250 ''Of zoals u zelf meent te moeten doen, vraagtekens te zetten of hun 'lijden' wel echt is? ''
Ik ben één van de weinigen die oprecht probeert om in de huid van de slachtoffers te kruipen en ik ben één van de weinigen die echt probeert te luisteren naar wat de slachtoffers te zeggen hebben,dat kunnen we van jou niet echt zeggen. -
#253.
Als je echt zou luisteren naar slachtoffers hoor je een leven lang diepe pijn. En ja sommige mensen willen uithalen, hun dader net zoveel fysiek pijn doen als zij geestelijk hebben... -
ja
und wir machen es nicht immer ,aber immer ofter. -
Zou fijn zijn wanneer mensen eens goed konden lezen voordat ze een OORDEEL vellen.
Ik praat misbruik NIMMER goed en voor mij heeft VERGEVEN gewerkt waar mee ik NIMMER zeg dat een ander dat ook zou moeten doen.
Het is mijn levenservaring die mij rust bracht door mijn daders te vergeven.
Dit wilde ik alleen maar mededelen niets meer en niets minder. -
@254 Ken jij veel mensen die dit meegemaakt hebben?
-
@253
Niet waar!
@211
@212
en dan uw antwoord @214 ?? -
#257.
één is genoeg Rlc -
De instelling "kerk" moet maar eens goed doorgelicht worden.
In het verleden heeft de kerk meerdere misdaden begaan (Spaanse Inquisitie, "zendelingenwerk", kruistochten). Misbruik van kinderen is nog maar het topje van de berg.
Een echte kerk heeft geen goud en juwelen en grote dure gebouwen of een eigen staat nodig.
Een instelling als de kerk corrumpteert. -
@258 Die vraag staat nog steeds open.
Let wel deze vraag had betrekking op gemeenschappen die sex met minderjarigen min of meer als normaal beschouwen. -
Buitengewoon ergerlijk> dat die potsierlijke verklede schijnheil zo'n term in zijn mond durft te nemen. BAH!
-
@261
Dat begreep ik meteen, maar in deze discussie gaat het niet over "ander gemeenschappen"
Schrijf ik het voor u toch maar een keer helemaal uit.
Een persoon (kind) die door de week van zijn geestelijk leider lessen krijgt in de kerkelijke leer, zoals : geen sex voor het huwelijk, geen sex met gelijke sexe, geen overspel, etc.
en diezelfde persoon wordt door deze zelfde geestelijk leider sexueel misbruikt/aangerand/verkracht, en vervolgens heengezonden met de belofte van hellevuur en verdoemenis als hij/zij daarover zou spreken.
Dan is uw vraag welke u in @261 nogmaals herhaald toch helemaal niet aan de orde??
Dat is in mijn ogen weinig respectvol naar degene die misschien nu pas zo'n verleden naar buiten durft of kan brengen. -
In mijn ideale wereld komen geen religies meer voor. De meeste religies zijn bolwerken van mannelijke arrogantie. Ze stammen ook zonder uitzondering uit een ver verleden toen de wereld nog heel anders in elkaar stak dan nu. Toen de mensen elkaar verhalen/sprookjes vertelden. Laat iedereen gewoon erkennen dat het menselijk brein ontoereikend is om het uni-versum of het heel-al te doorgronden. Simpelweg respect voor je mede-mensen lijkt mij voldoende. Dan is er wellicht ooit kans op wereldvrede, want religies zijn oorzaak van zinloze haat en oorlog. Religies zijn primitief en onvolwassen. Geschikt voor mensen die zelf niet na durven te denken- die een opper-pappie nodig hebben die voor hun bepaalt wat goed en slecht is. Die dwangneurotische rituelen nodig hebben om hun angsten te beteugelen en om hun leven zin te geven.Wat mij betreft is een dergelijke instelling kinderachtig en uit de tijd.
-
,,De uitdrukking 'wir haben es nicht gewusst' staat vandaag de dag voor huichelarij. Het zijn gevleugelde woorden van iemand die liegt.'' Dat zegt hoogleraar en directeur van het Duitsland Instituut Ton Nijhuis woensdag in reactie op de uitspraak van kardinaal Simonis dinsdagavond.
Simonis bedoelde dinsdag in Pauw & Witteman met de beladen woorden dat de bisschoppen niet van het misbruik binnen katholieke instellingen wisten.
,,Simonis zegt het heel bewust. En dus is hij zich ook bewust van de gevoeligheid van de uitdrukking die op de Holocaust in de Tweede Oorlog slaat.
Volgens Nijhuis wordt in Duitsland 'het niet geweten hebben' gekoppeld aan een 'actief niet willen weten'. Dat lijkt ook voor de kardinaal op te gaan. ,,Want hij zegt wel dat hij in zijn tijd als bisschop minder dan tien gevallen van misbruik heeft meegemaakt. Dus hij wist het wel en had hij op zijn minst actief kunnen onderzoeken of het louter om incidenten ging of een algemener patroon.''
,,De term wordt nu louter nog schertsend gebruikt voor iets wat iemand heus wel weet maar dat niet wil weten.'' -
@265 Ja, in feite laat hij zich door het gebruik van die beladen uitdrukking juist kennen. Ik heb hem trouwens altijd al een slijmjurk gevonden. Ik vind het echt een strebeertje met torenhoge ambities. Zo iemand die als kleuter al kerkje speelde en paus wilde worden. Dat zalvende toontje ook....wij zijn goed, want we zitten iedere zondag in de kerk. Bah!
-
Simonis gaat over lijken voor zijn eigen toekomst
-
Ooit wel eens stil gestaan bij het feit dat Simonis misschien de zin "wir haben es nicht gewusst" bewust gebruikte? Wie nagelde Jezus aan het kruis...de joden ...
Ik vind het een behoorlijke trap na van hem....hij is niet gek hoor! -
@268 Citeer: "Volgens de kardinaal waren veel bisschoppen die in de jaren vijftig, zestig en zeventig aan het hoofd van de Nederlandse bisdommmen stonden, vaak niet op de hoogte van het misbruik binnen katholieke instellingen."
-
@268 en....wanneer hij die uitdrukking gebruikte met de jodenvervolging in zijn achterhoofd.... dan is hij dus wel hartstikke gek! Sowieso is er naar mijn mening een steekje los bij volwassen mannen die in een jurk gaan lopen en die denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Die denken dat ene Eva gemaakt is uit een rib van ene Adam. Very clever bedacht door op zekers een man...onverdragelijk natuurlijk dat alle andere mannen dan ene Adam uit een vrouw zijn voort gekomen ;-)
-
@RLC,
Wat is nu de echte reden dat jij het zo opneemt voor de RK kerk en dat je het sexueel misbruikt probeert te bagatelliseren.
Simonis kan niet anders dan zich te verdedigen, als hij zou bekennen dat hij er van af wist dan zou hij ook zijn positie moeten opgeven en ontslag nemen. Maar in de kerk gelden andere regels. Alle zonden worden bij voorbaat vergeven.
Misschien kunnen we de pedofiele zwemleraar ook uit de gevengenis bevrijden en verplichten om de biecht af te laten leggen.
De grootste fout is dat er geen justitieel onderzoek wordt gedaan. De politiek heeft er nu ook geen zin in om daar een standpunt in te nemen, dat is geen handige zet in verkiezingstijd. -
hoeveel ex-nazi's zouden de leiding van de katholieke kerk bevolken?
Waarom werd de Katholieke Kerk door Hitler ontzien??
Wat was de relatie tussen Hitler, Mussolini en het Vaticaan????
Waarom mochten Joden alleen bij protestanten en niet gelovigen onderduiken? -
Leugenachtig en hypocriet is hij en dan ook nog DIE term durven gebruiken!!! Onvoorstelbaar dom. Wereldvreemd ook.
-
@225 Die Bodair....wat een narcistisch figuur is dat. Met die constante bête glimlach op zijn gezicht geplakt. En dan dat anachronistische witte boordje. Voor mij net zo ergerlijk als hoofddoekjes. " Wij zitten in de kerk, dus wij zijn goed." " Tien weesgegroetjes en het zieltje is weer rein." >>>Ze zitten in de kerk en das niet best...mijn idee.
-
"Wir haben es nicht gewusst."
Hoe verzint 'iet het om deze term te gebruiken!
Malloot. -
Moet zijn Antoine Bodar. Narcistische salon- katholiek.
-
de kerk verwoest meer dan u lief is............
-
@271 ''Wat is nu de echte reden dat jij het zo opneemt voor de RK kerk en dat je het sexueel misbruikt probeert te bagatelliseren.''
Kunt u aangeven uit welke post blijkt dat ik het opneem voor de RK kerk?
Wat ik probeer is de psychologie te begrijpen van mensen die in hun jeugd sexueel gedwongen handelingen hebben ondergaan.
En aan de hand daarvan trachten te bepalen hoe de maatschappij hiermee kan omgaan ten voordele van het slachtoffer.Zoals men het nu doet is vermoedelijk niet ten voordele van het slachtoffer.Dit wordt door Nada Pink,naar eigen zeggen zelf misbruikt in haar/zijn jeugd,bevestigd.Dat wil nog niet zeggen dat daarom ook alle slachtoffers het zo zien.Ik tracht hierin een algemene lijn te ontdekken. -
Ad Simonis is of niet van deze wereld, of onnozel, of gek, of minacht het publiek, of een gore leugenaar.
In mijn jeugd waren deze verhalen, en praktijken al bekend.Dat men er niets mee deed is iets anders, maar iedereen wist dit al. Men wist ook dat er incest (in gezinnen, de hoeksteen van de samenleving volgens velen) in gezinnen plaatsvond. Ook daar weigerde men uit schaamte aandacht aan te besteden.
Ik begrijp zo'n heerschap niet. Pure lust en machtsmisbruik; en zij wisten dat God toch niet zou straffen, want dat was aan hen uitbesteed. -
@279 Ik kies voor gore leugenaar
zie 272
hoeveel ex-nazi's zouden de leiding van de katholieke kerk bevolken?
Waarom werd de Katholieke Kerk door Hitler ontzien??
Wat was de relatie tussen Hitler, Mussolini en het Vaticaan????
Waarom mochten Joden alleen bij protestanten en niet gelovigen onderduiken? -
kinderen zijn al eeuwen het slachtoffer. De nazi's hebben de kunst van vervolgen afgekeken van de katholieken
de gaskamers waren het vervolg op de brandstapel, maar dan perfecter
vele katholieken hebben geadviseerd bij het oplossen van het jodenprobleem, vandaar dat de doofpot zo groot is, vandaar dat Mussolini en het Vaticaan zulke oude banden hebben, vandaar dat de joden, en niet de katholieken, slachtoffer werden van Hitler
Vandaar dat kinderen tot op de dag van vandaag door een katholiek pedofielen netwerk vanuit Rome ondersteund worden misbruikt. Misbruik 15.000 kinderen, en uiteindelijk wordt een van die kinderen een trouwe paus.
en daar is het om te doen -
Katholieken zijn gewoon net mensen. Je hebt er heel goeie onder en heel slechte.En de meesten zitten er tussenin ;-) Om nu maar ineens de hele katholieke kerk te verguisen vind ik ook onzin. Hoewel ik geen enkele religie nog van deze tijd vind.
-
Wat een eikel.
En wat een lef om in een tv programma zo een beladen uitspraak te doen.
Zeker van een man van die leeftijd.
Die alles heeft meegemaakt.
Een grote boevenclub is het. -
Onderstaande copieerde ik even omdat ik dit ook op een ander bericht had geschreven. Wat mij nu enorm opvalt hier is dat op beide pagina's, bovenin, enorm veel minnen gegeven zijn bij mensen die tegen dit pedo gedrag zijn. Absurd, ik zou bijna denken dat de paus (of handlangers) in het geheim nog een boodschap stuurde naar zijn schaapjes, en wel deze: gaat heen en plaats zoveel mogelijk minnetjes.
Deze woorden schreef ik eerder:
Ik heb het gesprek eens op een rij gezet. Dat geeft dan ook aan dat Simonis wat warrig is. Even rekening houden met de vele uitspraken van die sekte dat alles zich afspeelde halverwege de 19e eeuw. (rond 1950 dus)
-Hij is 38 jaar Kardinaal (dus vanaf 1972) Hij kende in die 38 jaar 10 "gevallen" en was niet op de hoogte van de wet.
- 20, 30, 40 jaar geleden (1990, 1980, 1970)
-laatste 20 jaar niet meer meegemaakt (dus vanaf 1990)
-Hij was zich 30 jaar geleden te weinig bewust van de ernst en de wet hieromtrent (1980)
-Het gebeurde 40, 50 jaar geleden de meesten zijn dood. Hoe weet hij dit? Hij was immers toen nog geen kardinaal en zijn "gevallen" kwamen pas aan het licht vanaf 1972
Hij heeft het over onafhankelijke hulp (pastorale hulp onafhankelijk?)
Deetman gaat onderzoeken (ook een gelovige)
Roemer gaat de onderste steen boven halen (ook een katholiek)
Hoezo onafhankelijk onderzoek!!
Niemand kan mij wijsmaken dat Simonis geen weet had van de in Nederland geldende wetten. Mijn conclusie is hierin erg simpel. De man liegt, niet alleen uit zijn woorden blijkt dit, kijk goed naar zijn lichaamstaal. -
Simonis liegt al jaren. Robert Long heeft altijd gelijk gehad.
-
Dat hij zichzelf hier en daar behoorlijk tegen sprak was voor mij wel duidelijk.En trouwens men spreekt wat teveel in de verleden tijd. Wie zal zeggen dat het vandaag de dag niet meer gebeurt. Gewoon gerechtelijk laten uitzoeken. Die paar ton is wel weer te verhalen bij deze misselijk makende godsdienaars.Als men dan toch bezig is ook even die andere gelovigen onderzoeken. Want reken maar dat dit nog maar het deksel is van deze beerput-pedofilie. Trouwens hoe is het mogelijk dat men zich steeds maar weer probeert te verschuilen achter hun geloofs gebruiken. Staat dit boven de wet misschien ?
-
Iedereen wist het al jaren maar voor de buitenstaanders van die sekte was het nooit hard te maken, alles was gebaseerd op geruchten. Het was aan de misbruikten om ermee naar buiten te komen en ik heb een waanzinnige bewondering voor hun moed. Het heeft niets met geloof te maken, geloof in God en naastenliefde is niets mis mee.
Maar weten van misdaden, erover zwijgen en wegmoffelen? Dat is een misdaad tegen de mensenrechten. Zowel dader als weter, beiden schuldig. Of dit nou een kardinaal of volgeling betreft. Weten en niets doen is je medewerking geven.
De paus is als staatshoofd 1e verantwoordelijke voor al zijn ambassadeurs.
De volgelingen zijn verantwoordelijk omdat zij dit financieel ondersteunden.
Allen zijn al eeuwen onder een waanhypnose genaamd: geloof
Zoals de bijbel zegt: ik keek rond en er is niemand die goed doet, niet één. Allen dwalen zij als verloren schapen. Zie! Mijn geloof is het ware! NEE, zie! het mijne is het juiste!! Addergebroedsel, als wormen zullen jullie heengaan in de kuilen die jullie voor jezelf gegraven hebben. Waar zijn jullie leiders?? Leven zij nog?? Nee, zij vielen in de kuil, in het groene, en niemand die hen daaruit zal doen opstaan. -
@286 Niet helemaal. In Ierland is aangetoond dat ook gelovigen in de regering op de hoogte waren. De belastingbetaler moet nu 90% ophoesten, de paus 10%.
-
"Wir haben es nicht gewusst' maar vonden het wel fijn.
-
sttttt niet zeggen hoor
-
om even in de 'juiste' taal te responderen...Buhl scheisse of te wel een big BS. Gelul van de bovenste en onderste plank. Je bent gewoon hartstikke verantwoordelijk en komt er dan dus ook niet vanaf met een ...ik wist het niet.
-
@272, 280
nog een link:
Nazi-Duitsland, Italië, het Vaticaan, Zwitserland
veel Nazi-geld liep via Zwitserland...
Het Vaticaan heeft de Zwitserse Garde...
...Zie waar het ware Kwaad zit...
Als de Kerk echt al de armoede uit de wereld wilt helpen, dan kan de Kerk simpelweg alle kunstwerken, goud, juwelen en andere kostbaarheden verkopen. Dan komt er heel wat geld vrij om wat goeds te doen...
Maar dit allemaal terzijde.
Mijn vermoeden is nu dat Simonis hoogstwaarschijnlijk ook zijn handjes los heeft gehad. En waarschijnlijk alle bisschoppen, kardinalen en zelfs de paus. Iemand tot kerkelijk leider kiezen en dan heilig verklaren? Stelletje schijnheiligen!
Laat Justitie nu eindelijk een keer verstandig zijn en direct actie ondernemen: Onderzoek alle kerkhuizen en licht alle bisschoppen, kardinalen en het andere tuig door. Desnoods visiteren! Voelen ze ook wat die kinderen hebben moeten doorstaan. De Kerk is ondergeschikt aan Justitie en niet andersom.
Een ding is zeker de CDA zal nooit mijn stem krijgen, dat is namelijk hetzelfde als je stem aan de Kerk te geven.
Laat het wel duidelijk zijn dat ik niet tegen gelovigen van welk vorm van religie ben. Ik ben wel tegen de (corrumpterende) organisaties die onder de noemer religie opereren.
@284 Simonis kan zich niet verschuilen achter het excuus van het niet op de hoogte van de wet te zijn. In de wet staat een artikel dat iedere burger geacht wordt de wet te kennen ... ;-)
Misschien een idee voor latere monniken/priesters/bisschoppen/kardinalen/pauzen/etc. Verplicht fysiek castreren bij keuze voor zo'n beroep. Wie kiest om een celibatair leven te leiden, heeft dat zakie toch niet nodig. Een wat drastische besnijdenis dus. Voor de desbetreffende vrouwen geldt natuurlijk het zelfde: ook besnijden..
Het misbruik zal ongetwijfeld ook bij nonnenkloosters gespeeld hebben...
Ik wens de slachtoffers van misbruik veel sterkte toe.
de daders wens ik een pijnlijk en slopend leven toe.
Niks vergeven, niks wend je andere wang toe, niks even biechten en afkopen met wat geld.
Even nuanceren:
Niet iedereen binnen de kerk is natuurlijk schuldig, ook daar zitten mensen die eerlijk en oprecht zijn, jammer genoeg zitten die meestal niet in de beleidsbepalende posities.
Een godsdienstleraar van mijn oude middelbare school had altijd 1 gezegde paraat en handelde daar altijd naar:
"wat gij niet wilt wat gij geschiedt, doet het ook een ander niet". -
'Wir haben es nicht gewusst'
En dit zeggen ze al eeuwen, zegt genoeg over de kerk of niet.
Ben zelf blij dat je als mens geen kerk nodig hebt om gelovig te zijn.
Al eeuwen bekend dat zelf in kloosters in de kelders skeletten zijn gevonden van kinderen enz.
Ook al jaren bekend dat er wereld wijd mensen worden gebruikt door de kerk heren.
Kan wel de hele geschiedenis erbij halen , maar het is al bekend bij de mensen.
Geloven doe je zelf , en wel zonder kerk of tempel.
Want de beste tempel ben je zelf, de kerken hebben hun kruit nu verspeeld.
God is van iedereen en huist daar waar men het onderhouden wilt.
Alle regels zijn door mensen gemaakt zo ook de 10 geboden.
Alle regels van Allah en de Gita tot de bijbel toe zijn door mensen hand geschreven.
Zei die ons ervan vertelde werden vermoord, en zelfs nu zou Jezus vermoord worden.
Het misbruik van de kerk heren, plus de woorden praal die ons knecht verpest iedere religie.
We hebben het niet geweten ..... en dat in 2010, het is diep treurig dit te horen.
Eeuwen van misbruik en ze wisten het niet ??? -
@292 jammer genoeg zitten die meestal niet in de beleidsbepalende posities.
Vergeet niet dat de volgelingen sinds eeuwen die kerkzak vult. Zij kunnen zelfs MEER zijn dan die beleidsbepalende kliek. Als die geldkraan stopt is het PLOEP weg kerk! -
@294 klopt, helaas was het in het verleden zo dat wie geen geld gaf of kritiek had een kopje kleiner werd gemaakt. De adel was er bij gebaat om de kerk te steunen. De koning/heerser was namelijk een "vertegenwoordiger van god.." (eerst in het feodale stelsel)
De kerk deed en doet er alles aan om alle gang van zaken binnen de kerk binnensdeur te houden. Vuile was dien je binnen te houden of geef het een beschaafde naam. Dat geldt voor meerdere zaken:
-Nederland: "koninklijke familie" ben persoonlijk geen voorstander van het koningshuis, daar Nederland langer een republiek is geweest dan het kunstmatige koninkrijk, sinds de verovering van Nederland door Napoleon.
-Nederland: eind 19e eeuw: pacificatie van Eilanden in voormalig nederlands indie: keuze: onderwerpen aan nederland of de dood.
-Nederland: Politionele Acties: goedkope koloniaal oorlogvoeren;
-Turkije: genocide op Armeniers;
-Nazi-Duitsland: experimenten op mensen, de Holocaust;
-Israel: verdrijven van palestijnen van HUN land, vergaande discriminatie van palestijnen.
Maar dit is even genoeg politiek gebla....
we wijken nu teveel af van het huidige onderwerp: kindermisbruik door mensen die celibatair horen te leven en daarnaar te handelen. -
Tip google "simonie" en vergelijk dit eens met de naam van de rat Simonis
-
@294 Ook in de hongerwinter waren ze waanzinnig lief voor hun naasten. Naast zeulen met Hitler stuurden ze mensen met hongerige kinderen weg zonder eten: geen katholiek? sterf dan maar met je kinderen GEEN voedselpakket! NEXT!!
-
@296 tip google dan ook eens Benito Mussolini en kijk bij 1929 op die pagina van wikipedia
-
@240 Zoals ik schreef begreep ik wel dat het niet in orde was, ik ben nu een oude vrouw van 82 jaar, in die tijd werd over deze zaken niet gesproken, een geestelijke daar keekje tegen op, helemaal als kind van 10-11jaar(toen was een kind van die leeftijd echt nog een kind die van geen toeten of blazen wist) de mensen die er nu mee naar buiten komen zijn allemaal een stuk jonger, en die komen er ook nu pas mee aan.
-
@293 Met jou ben ik het helemaal mee eens! Geloof zit in je hart, niet in de kerk, of door mensen geschreven bijbel.Welke dan ook.
Juist door het kerkelijk waren er gemakkelijk slachtoffertjes , of slachtoffers te vinden, zonder dat de *buitenwereld * het wist.
Ik geloof, dat zolang de mens bestaat en het geloof er is, dit regelmatig gebeurt.
Op alle vlakken van de samenleving.
Wat er gebeurde werd doodgezwegen. Nu eindelijk komt het naar buiten, ik hoop alleen dat de slachtoffers, hun verhaal mogen en kunnen doen.
En dan ook daadwerkelijk slachtoffers van , niet alleen kerkelijke gevallen, maar overal!
Voor de slachtoffers hoop ik alleen, dat ze het taboe doorbreken.... -
@240, Nee mijn woede is gekomen toen het tot mij door drong en niet nu, na het bekend worden van wat er zich in de jaren 60- 70 enz heeft afgespeeld in de inter n aten enz. mijn kinderen zijn nu 58 en 50 jaar en die heb ik beslist niet kath. opgevoed dus gewoon naar een openbare school zij zijn niet belast met die R.K. opvoeding.Hoe de maatschappij met dit issue moet omgaan vraagt U Het is goed dat de beerput opengaat en de waarheid naar buiten komt, en verder moeten die lui maar zelf in het reine zien te komen met hun geweten, maar misschien is het wel goed om voor de slachtoffers van deze grote schande een gedenksteen of zo iets te plaatsen met een DUIDELIJKE uitleg er op wat er is gebeurd, zo dat het nooit vergeten wordt, want zo gauw deze mensen denken dat de kust weer vrij is vervallen ze toch weer terug op hun eigen afschuwelijke gewoonte (om geen ergere term te gebruiken)
-
Tja; geheel in traditie van Het Vaticaan....deze spreuk bezigden zij ook reeds eerder, in een ándere kwestie...Mensen; wordt eindelijk volwassen- u HEEFT geen 'dogma's' nodig om een normaal leven te leiden! Men zou toch denken dat religie nu eindelijk eens uit zou sterven.
-
Vreselijk wat er gebeurd is, helaas iets dat door eerder bekend geworden misstanden in bijv de VS echter geen verbazing mag oproepen, zeker niet met de kerk als "cover-up". Kan de mensen die dit "ophangen" aan het instituut geloof prima volgen. Ik denk echter niet dat het geloof zelf hier oorzaak van is, maar wel de wijze waarop het geinstitutionaliseerd is. Schandalig dat de daders hier zo lang mee weggekomen zijn en ik hoop dat er voor de slachtoffers enige vorm van gerechtigheid zal komen.
Het baart mij om diezelfde reden ook al geruime tijd zorgen dat juist de NL christelijke partijen met plannen kwamen als een "kind-dossier" waarin verregaande en uitermate persoonlijke informatie zou moeten worden vastgelegd. In het licht van de onthullingen (destijds in de VS al bij het misbruik door mensen uit de kerk bij kleine kinderen, en ook deze onthullingen) rijst bij mij de vraag welke "viespeuk" de vragen verzonnen heeft die in het kinddossier zouden moeten worden vastgelegd en welk doel het nuttigt om dat als "staat" te weten. De wetenschap dat dit uit de christelijke hoek komt, maakt mij als ouder argwanend naar de juiste en goede bedoelingen van zo'n kinddossier.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1099... -
@310 Vriendelijk bedankt voor uw antwoord!
-
@304 Moet zijn @301 excuses.
-
Waarom bediende hij zich nit van zijn eigen taal. De rol van de Katholieke kerk in de Twweede Wereld oorlog is niet omstreden maar om nu 55 jaar klater je nog van de Duitse taal te bedienen is wereld vreemd te noemen.
Dat er een verband is tussen celibaat en de uitwassen is voor iedereen duidelijk.
Ook logisch. De Katholieke kerk spot met al wat menselijk is. Gezonde jonge kerels besluiten in een golf van godsdenstdwaasheid maar dat de schepping van hun God zonder driften zijn/haar leven kan leiden. De hulp bij gezinsproblemen is het ook beter als er een deskundige helpt. Een ervaringdeskundige.
Op dit moment weet ik nog een deken die voor een knaak af te trekken was.
Extra ''zak'' geld noemde de jojngen die het overigens zonder problemen deed.
Kinderen van de pastoors noemde de pastoor altijd oom. De anderen noemden hem vader.
Pastoor zullen wij ooit nog mogen trouwen, vroeg de jonge kapelaan. Wij niet meer dacht de pastoor, maar wie weet onze kinderen wel.''
Tussen de muren van het klooster werd nooit gegraven. -
@306 Je zegt:
Dat er een verband is tussen celibaat en de uitwassen is voor iedereen duidelijk
Het gaat (hoofdzakelijk) over pedofilie. Een pedofiel zal echt niet anders gaan leven als het celibaat zou worden afgeschaft. Ze worden er echt geen hetero's van. -
Hoofdzakelijk ja, dus er gaan ook anderen. Pedofilie is ook de enig geboden oplossing in een omgeving met afhankelijke kinderen. Door hun stoornis zullen ze zich moeten behelpen. Of er tussen nonnen en paters veel missstanden waren hoor ik niet.
-
De katholieke kerk en de pedofielen die daar in dienst zijn, zogenaamd onder de noemer van godsdienstvrijheid, moet wat mij betreft worden betiteld als criminele organisatie. Deze organisatie en haar baas [De Paus] moeten verantwoording afleggen en voor een ieder in de maatschappij zichtbare maatregelen nemen. Waarom wordt deze katholieke organisatie niet juridisch aangepakt? Bijna in alle landen van de wereld zijn deze pedofielen actief!!!!!
-
Tja.....
http://www.remnantofgod.org/NaziRCC/hitler-rcc4...
http://www.ricksiegel.com/images/hitler_priests...
http://blog.grigaitis.net/wp-content/uploads/20...
http://www.giantrobot.com/blogs/martin/uploaded...
....hebben ze eerder gezegd durf ik te wedden. -
Laaste tijd komen de feiten van de kerk steeds meer op straat te liggen, macht van de Kerk in nederland is volledig gebroken, en wordt langzaam gedegradeerd tot een occulte sekte (wat de kerk in mijn ogen altijd al was) die zich vaak zoals veel sektes alleen dienen om de "leiders" te voorzien in hun gefrustreerde behoeftes, ingepakt in mooie beloftes en scheinheilige verhalen...
Al hadden we dit al langer kunnen weten, kerk heeft dit al jaren openbaar bekent gemaakt in verdekte termen, toen mijn cathagese leraar op de lagere school (katholieke St Michael in A'dam, wat een nachtmerrie was dat) een poging heeft onderworpen om me gelovig te maken, heeft dat juist averechts gewerkt, aantal dingen zijn me hele leven bij gebleven, en voor mij juist het bewijs geweest dat de Kerk fout was en juist tegen "gods" wil was...
Blijkt dat ik achteraf steeds meer gelijk krijg..
Ik geloof dat het mozes was, die kwaad werdt nadat ie van de berg kwam, en het joodse volk beeldjes hadden gemaakt om te afgoden en te aanbidden..
In mijn ogen is de Kerk het afgodsbeeldje, en het is het geloof het aanbidden van het beeldje..
Jesus waarschuwde zijn volgelingen voor anti-christ die in zijn naam het woordt zou verkondigen, en daarbij verwarring en haat zou zaaien, iets wat mij altijd deed denken aan juist bisschoppen en pauzen..
voor mij was dit juist het bewijs dat de kerk een hypocriete, Machtsbeluste politieke organisatie was, alleen moet er tegenwoordig nog Pedofiele aan toevoegen... -
http://www.terramedia.co.uk/Chronomedia/years/M...
http://www.biblelight.net/Sources/mussolini-sig...
http://www.stranitalia.com/home/images/stories/...
http://rationalrevolution.net/images/lateran.jpg
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://r...
En ga zo maar door. Kijk vooral even goed naar de foto's bij de laatste link!!! -
De hele Christelijke wereld,daar deugt niks van De ene helft kan de poten niet van kinderen afhouden,de andere voeren graag oorlog, daar hoort onzer aller Balkenende bij De alleenheerser die heeft al voor miljarden aan de oorlog weggegooid,die heeft het land nu tekort
Dus alle geloven weg uit de regering,wie wil nu een land geregeerd hebben door kindermisbruikers en oorlogsfinaten
Beide zeer verschillend maar beide onacceptabel
WEG met alle geloven in onze regering Een regering moet neutraal zijn en niet van een of andere Godsdienst beïnvloed worden ,want wie gelooft er nu nog in een kerkelijk geloof,men kan beter als ik ook in de evolutie geloven -
Dankzij deze Mussolini kon de kerk het landje Vaticaanstad realiseren. Mussolini had hiervoor maar 1 eis en dat was: de ondersteuning van zijn regime. Daar ging de kerk mee accoord dus steunden zij deze walgelijke moordlustige dictator.
-
WIR HABEN ES NICHT GEWUSST
Duitse paus dringt diep door in de kerkelijke volgelingen -
alle reacties lezende: de kerken behoren nu tot een criminele instituut!
Commissie Deetman moet deze stelling ook onderzoeken. -
bedanke feur die bloeme aus holland, gezeggende paasdagen
-
@317 Daar ergerde ik mij al jaren en jaren aan. Ik hoop nu dus echt dat er niet WEER een bloemenzee ligt namens Nederland. Schenk ze maar aan de slachtoffers.
-
Simonis: "Wir haben es nicht gewusst".
Maar natuurlijk meneer Simonis en Jezus liep zeker over water.
Iets dat duizenden jaren eventueel zou hebben kunnen plaatsgevonden wordt geslikt als zoete koek, maar van iets dat een aantal decenia heeft plaatsgevonden heeft men geen weet.
Vroeger hadden ze daar een woord voor: ONZIN -
Hij had natuurlijk ook kunnen zeggen "Ik wist ervan". Maar dat was het einde van zijn baantje/levenswerk.
Stijgers in Algemeen
Veiligheidsraad veroordeelt regering...
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties...
6 uur 6 minuten geleden door Pasparal
Hond rent 1700 kilometer (video)
Een Chinees straathondje is 1700 kilometer...
7 uur 13 minuten geleden door NLopmerkelijk
Woordvoerder Sharia4Holland aangehouden
De politie heeft zondagavond de...
9 uur 51 minuten geleden door Marcgr8
Duo steelt portemonnee oudere vrouw
Het incident deed zich voor op maandag 12...
12 uur 36 minuten geleden door sharoly
Best gewaardeerd
Nederland blijft koploper afluisteren...
In Nederland worden elk jaar ruim 22...
4 dagen geleden door Pugovka
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
Duitse politie neemt helmen af en sluiten...
3 dagen geleden door turtle63
Hoe democratisch is D66 eigenlijk nog?
‘Hij heeft een stemming gekregen, daar moet...
5 dagen geleden door Moskowfiets
NAVO-luchtaanval doodt Afghaanse kinderen
Een gezin met zes kinderen is gestorven...
20 uur 21 minuten geleden door g.zeur
Geen privacy voor privacyschenders
Als het Openbaar Ministerie zo graag...
1 dag 18 uur geleden door ,Ton


