Een belangrijk rechtsprincipe wordt omgedraaid: als een vingerafdruk wordt gevonden, moet de burger aantonen dat hij niet verdacht is, terwijl voorheen juist het tegenovergestelde gold. Dan moest er sprake zijn van een redelijk vermoeden van schuld, voordat iemands privacy geschonden wordt.
Sorteer op:
-
Mensen stem op dit artikel....te weinig mensen zijn op de hoogte van wat er even van boven voor ons beslist wordt....Het is te absurd voor woorden.
Laten we ons dit overkomen? -
als je wilt dat dit overkomt bij de mensen heb je de media nodig, want teveel mensen zeggen nog steeds dat het juist goed is, dat ze niks te verbergen hebben, maar blijkbaar snappen ze er niets van, dus inderdaad verspreiden die hap! en als hier nog iemand van de media rondloopt: wees eens sterk en heb het lef om dit op tv uit te zenden!
-
Het wordt steeds enger in dit land!
-
Ja klopt....Dit vind ik écht heel eng....
Echt belachelijk gewoon! -
Verwijderd door redactie
-
Juist ja....En dan net zo'n biometrisch paspoort invoeren net voor het moment dat een Wilders aan de macht komt....Nee leuke dingen staat ons land te wachten!
-
Blijkbaar WILLEN we dat, want ONZE volksvertegenwoordiging drukt het erdoor
-
Ik heb wel gestemd maar niet op hun....Dus NEE ik WIL het niet
-
Zoals in een ander item hierover al gezegd is: een jaar geleden hebben privacy voorvechters alle media met deze materie benaderd en niemand heeft er serieus iets mee gedaan. Nu het te laat is en men beseft wat er werkelijk aan de hand is worden we (hopelijk niet te laat) wakker...http://www.nujij.nl/vingerafdruk-nl-paspoort-in...
-
Ja er zijn meer posts over en maar goed ook....Mensen moeten doorhebben wat voor gruwelijks er voor ons beslist is....Dood eng dit
Je zou maar ergens geweest zijn waar een moord is gepleegd en vervolgens geen alibi hebben....Nou dan ben je mooi de lul met je vingerafdrukjes.... -
Helemaal waar en als je alle andere maatregelen die onze privacy in gevaar brengen erbij optelt en dan ook bedenkt wat er gebeurt als al die databases gekoppeld worden..."our worst nightmare"
-
Check het item dat Netwerk maakte over de vingerafdrukken in ons paspoort: http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-06-26/nie...
-
ausweiss bitte!
-
het is geen van beide een goed systeem; nu komen er nog veel te vaak boeven op vrije voeten omdat de slechte/ goeie? advocaten iemand vrij weten te krijgen; dus wat is wijsheid?
-
ach, is enkel om ons BINNEN het land te houden, je word gewoon nu al als ww er verplicht ,,vrijwillgerswerk,, te doen, bedrijfen zijn al via de banken van hun en klaar is kees, betaalde krachten te duur, dus via ww ook ,,vrijwillig,, dan hoeven we ook niet op vakantie
-
Ach je plaatst het gewoon onder terrorisme wetgeving en preventie van blablabla en je drukt het er zo weer door.
-
Er zijn hier al eens eerder topics over geweest en daar heb ik ook al eens geopperd dat je dan bij voorbaat als verdachte wordt behandeld. Er waren serieus mensen die daarop reageerden met: "Als je niks te verbergen hebt, is er niks aan de hand."
Door dergelijke makke schapen zal een maatregel zoals deze gemakkelijk ingevoerd kunnen worden, tenzij er een grootschalig protest en/of weigering plaatsvindt... en zelfs dan is het nog maar de vraag of het iets zal uitmaken.
@10:
Zulke voorbeelden heb ik destijds ook genoemd, maar dat werd afgedaan als onzin. Een redelijk aantal mensen wil er gewoon niet aan geloven. Er zijn serieus mensen die denken dat een dergelijke maatregel wordt ingevoerd om de burgers beter te kunnen beschermen tegen criminelen en terroristen. -
ik roep al maandenlang dat dit een grote schande is ! voorbeeld: een winkel wordt overvallen en jij bent vlak daarvoor in die winkel geweest. dan kunnen ze jouw vingerafdrukken vinden etc. etc.
-
We zijn zelf toch ook te laks, we doen hier wel artikeltjes posten en comments typen maar verder zijn we ook te beroerd om de straat op te gaan. Ja dit hier typen is makkelijk....
-
Gut gut gut, wat een schreeuwlelijkerds hebben we weer op nujij. Zelfs al zouden Rouvoet en Balkenende zich aansluiten bij Geert Wilders, dan is het nog niet goed. Stelletje zeikluizen.
-
Ik zag Ernst laatst bij een hoertje naar binnen lopen..
Heb gewacht tot hij naar buiten kwam en dit gefilmd met m'n telefoon.....zal ik ? -
popeye68 (#21)
Je weet in ieder geval wel waar die hoer zich bevond... -
Volgens de EU wetgeving is die database verboden. Weten ze in den haag ook wel.
dit mag niet. te veel stasi per vierkante centimeter paspoort. -
Ben recent naar Japan geweest, daar moest ik mijn vingerafdrukken ook afstaan.
En ik kan je vertellen, dat werkt ECHT preventief.
Sorry maicod, maar je verhaaltje gaat niet helemaal op.
Je wordt niet opeens in een cel gegooid omdat je in een openbare ruimte je vingerafdruk hebt achter gelaten. Je zal hooguit worden uitgenodigd om met de politie te praten. Zo kan jij niet alleen uitgesloten worden als verdachte, maar ben je ondertussen misschien ook wel een belangrijke getuige zonder dat je het weet.
Tuurlijk moet er goed omgegaan worden met deze database, maar om bij voorbaat al je aluminium hoedjes te gaan pakken ?
@17: Ze zijn er natuurlijk op uit om jou op te pakken, of jou te klonen...
Ik heb eigenlijk nog geen enkele normale reden gehoord waarom dit niet een goed idee is.
En dan niet alleen komen met :"daar gaat onze privacy", beargumenteer waarom je denkt dat je privacy in het geding komt.
Enige wat ik tot nu toe zie zijn een paar mensen die heel erg algemene opmerkingen maken die over van alles en nog wat zouden kunnen gaan, maar totaal niets met reele argumenten.
Dus vertel: ( en svp in een beetje fatsoenlijk leesbaar Nederlands, dat helpt wanneer je serieus genomen wilt worden ) -
@SnakeNL (#24)
Ik heb inmiddels de "goede reden" kunnen extraheren uit het onbehouwen gebrabbel van de heren/dames klagers: "Wilders zegt het". Thans ben ik aan het uitzoeken hoe het met de authenticiteit en de autoriteit van de mens Wilders zit, maar dat voorspelt voorlopig nog niets goeds. -
Prima idee !!!
Van alle mensen die in Nederland wonen vinger afdrukken en DNA afnemen. Invoeren van Zwaardere straffen in de strijd tegen criminelen,verkrachters en ander tuig die mij en de mensen om mij heen het leven vergallen. -
Een chip van een paspoort is op afstand uit te lezen en zo te clonen.
Ik moet er niet aan denken dat een crimineel mijn vingerafdruk in zijn paspoort
gaat zetten....
twee van de vele filmpjes over het clonen van een paspoort
http://www.youtube.com/watch?v=bZNfqztFlZU
http://www.youtube.com/watch?v=9isKnDiJNPk
Als je nagaat dat bulgaren de software van geldautomaten gehacked hebben
( ja , skimmen is ouderwets..)
dan is dit appeltje-eitje -
Wat een onzin allemaal!!! Al die heisa voor een vingerafdrukje...oeoeoeh, nu voelen we ons behandeld als een krimineel, ach hoepel toch op...het is maar een afdrukje.
En clonen heb je niks aan, want de database zal niet matchen...allemaal onzin dus. -
Of nog leuker....Je laat een mooi silveren mes zien aan iemand die je kent en drinkt een biertje met die persoon....
Vervolgens gebruikt een of andere gek bij een moord dat mes en dat bierglas (met handschoentjes aan natuurlijk) en jouw vingerafdrukken worden DUS gevonden.
Vervolgens heb je geen alibi omdat je thuis was....Vergeet het maar, ze hebben jouw afdrukjes gevonden, dus je gaat de bak in....
Enge praktijken....Net als dat anoniem klikken....Gaat lekker met Nederland....Ps. voor alle Wilders aanhangers....PVV heeft voorgestemd.... -
@30 - tuurlijk zo makkelijk gaat dat...want vingerafdrukken zijn het enige bewijs he??
Je kijkt teveel films.. -
@31
Ja joh blijf jij maar lekker slapen....laat het maar over je kant gaan zoals dat schapen gedrag dat we al jaren hebben vertoond....klikrecht, irak oorlog, telefoonsaftappen, internet en belgegevens opslaan....
Lekker als een mak schaapje alles accepteren totdat we geen vrijheid meer overhebben....imbeciel -
@ Snake.nl hier steekt het NSB gevoel weer de kop op ook je schuilnaam snake of tewel gladjanus zeggen al genoeg .
laat de mensen die hier reageren en er op tegen zijn in hun waarden .als jij alles slikt wat de hufters in denhaag en brussel willen dat is jou zaak -
@ tuurlijk opperwood, heb je zelf dan niet in de gaten dat jouw fantasie op hol slaat??? Met je mooie Zilveren mes verhaaltje...
-
Oe scherp Zilveren mes je hebt helemaal gelijk....*Schaam schaam* lol
Het gaat er gewoon om dat we alles wel prima vinden en de boel steeds een stap verder gaat....
En slaapkoppen als jij en vele anderen zorgen ervoor dat de politiek lekker dr gang kan gaan....
Je hoeft maar ergens geweest zijn waar wat gebeurd is en je hebt geen alibi....Wat dan? Bewijs het dan maar eens....
Maar neeeee al die rare dingen gebeuren alleen in films he?
dat gebeurt niet in het echt....
dream on.... -
66 nog 1 zes erbij
-
@21
Ja posten die hap!!!! -
Als je gegevens uit een paspoort kan halen dan kan je die ook gemanipuleerd weer op een leeg paspoort laden.
Simpel voor een beetje hacker.
Vroegen verkochten ze gestolen paspoorten ,krabbelde het foto'tje eraf en
zo kwam er een illigale met jou naam een ander land in.
Wordt ze nu wel heel makkelijk gemaakt.
Het is wachten op de eerste die onschuldig jarenlang in de gevangenis komt te zitten. -
@35 - Ach, wat heeft dat alibi-gebeuren nou met zo,n vingerafdruk te maken???
Als ik jou ergens voor wil laten opdraaien, kan ik dat ook doen zonder zo,n vingerafdrukje. Ik vind dat soort verhalen zo ontzettend nutteloos.
Het is allemaal paranoiagedrag, afkomstig van het feit dat vroeger alleen vingerafdrukken werden geeist van criminelen en nu het ook van de niet-criminelen wordt geeist, voelen sommige mensen zich slecht behandeld.
Ik zie nog steeds geen verschil tussen een afdruk van je gezicht (pasfoto) en een afdruk van je hand (vingerafdruk)
Onze gegevens hebben ze allang dmv sofinr, bankgegevens, geboorte uitreksel, etc.etc..... -
Op russische sites koop je bundels creditkaart nummers voor een paar euro.
Over een paar jaar koop je bundels paspoorten.
Te downloaden met één klik.... -
@38 - Dan moet je ook de grote database hacken, anders klopt het niet meer.
Lijkt me vrij lastig om te doen. -
@38 Juist!
Daar ben ik dus ook heel bang voor....En dan maar denken 'ach de overheid zal er wel verantwoordelijk mee omgaan'
Ja dat hebben we gezien met die lui die hardhandig opgepkat werden door anonieme klikkers....Of hoe heten die lui alweer? Die jaren onschuldig in de bak zaten omdat justitie haar fout niet wilde toegeven -
@39
ach ze hebben toch alles al , geven we de laatste paar overgebleven dingetjes ook maar....
Is het je opgevallen dat vrijwel zonder dat we het in de gaten hebben gehad ze ze ons inderdaad in de tang hebben?
"stepping stone" techniek , stapje voor stapje . Na het totaal electroninsche paspoort komt de chip onder je huid. Nhé gaat noooooit gebeuren , toch? -
Wat heb je aan een gehached paspoort als je bij de controle daar toch tegen de lamp loopt?????
-
@43 - Is het je opgevallen dat het allemaal lariekoek is dat ze ons onder de tang hebben??
Omdat ze mijn gegevens hebben??? -
@44
Waarom loop je tegen de lamp?
Ik denk dat iemand zich heel lang voor een ander kan uitgeven. -
@48 - Omdat bij een paspoortcontrole de gegevens niet overeen zullen komen met zo,n gehacked paspoort.
Daarom loop je tegen de lamp. -
@45
ze laten ons er aan wennen dat de overheid alles over ons weet.
Ik weet niet hoe oud je bent maar het is nog niet zo lang dat alles wat we
doen zo'n beetje opgeslagen wordt in databases. Waarom? -
@44 Wat nou als ze met een gehaCKed paspoort niet tegen de lamp lopen en met jouw identiteit vanalles uitvreten?
-
@47
bij een paspoort controle haal je je paspoort langs een scanner , en als
de foto die je er in hebt gezet enigzins klopt dan is er niets aan de hand toch? -
@49 - lees @47, je loopt tegen de lamp. Lijkt me vrij duidelijk.
-
@51....Je bent in iedergeval goedgelovig....Een "modelburger" zou onze Balkenende zeggen.
-
@50 - Hoe wil je voor elkaar krijgen om de foto en alle gegevens in het databestand exact het zelfde te krijgen als op die chip????
Dan moet je toch echt de gegevens in het databestand ook veranderen.
Ze moeten toch met elkaar matchen??? -
@52 - Tuurlijk, begin maar weer met Balkendende te slingeren en modelburger te roepen.
Ik ben niet echt een modelburger, in tegendeel.
Maar als je een beetje logisch nadenkt is het allemaal flauwekul. -
wat wilders hier mee tedoen heb heb vraag ik me wel af het is juist CDA en Cu dit willen door drukken dus wat is linker wilders of CDA en CU
-
Maar ik ga pitten.
Slaap lekker!!! -
@55 nee hoor....de enige LINKSE partij die voor is, is pvda....verder is pvv voor en de rest van de rechtse pratijen....
Sterker nog pvv wil een database met nog meer gegevens....Maargoed die staan ook voor een rechtse politiestaat dus zo gek is dat niet -
@1,2,3,4,5 enz....
ach wat zeiken julie nou over angstige dingen, als er een vingerafdruk wordt gevonden en het is van jou, dan heb je gewoon te verklaren hoe dat zo op die manier daar komt. Niks eng. Doen ze al lang met DNA. Je vingerafdruk is uniek, dat komt niet zomaar ergens op..!
Het is maar gewoon hoe het artikel het brengt.
als zein het artikel stellen dat het tijd werd dat de politie een keer doorpakt als ze bewijs hebben, zonder telkens geremd te worden doordat het als 'ongeldig verkregen' betiteld wordt bij de rechter,
dan zou iedereen er anders tegen aan kijken.
Er zijn mensen die 100% zeker strafbaar zijn maar door 'ongeldig verkregen' bewijs lachend de rechtzaal uitlopen. Hun privacy mag immers niet geschonden worden?
belachelijk. -
pvv heeft voor gestemd....ken uw bronnen
-
Pvv ken wel er voor hebben gestemd maar het zijn toch de anderen partijen die het toch voor het zeggen heb
-
privacy en opsporing gaan nu eenmaal lastig samen.
Ik vind opsporing in veel gevallen echt belangrijker. Ik voel me liever veilig tegen criminelen dan onveilig tegen de Nederlandse Politie. -
@62: dan= en
-
ja maar als je het er niet mee eens bent stem je in iedergeval tegen toch? DUH!
Want ze hebben toch echt een meerderheid van stemmen nodig....
In iedergeval is die partij het wel eens met die opslag anders stemden ze wel tegen... -
Als het allemaal wel meevalt en
als het allemaal niets uitmaakt en
als er niets aan de hand is als je toch niets hebt gedaan
zet dan die vingerafdrukken NIET in die database! -
"PvdA, VVD, ChristenUnie, SGP, CDA, PVV en het lid Verdonk stemden voor. "
Ik ga niet zeggen : "zie je wel!"
Zou flauw zijn.
http://www.nujij.nl/gefeliciteerd-pvv-stemmers!...
Ik ga wel zeggen: doe iets.
http://nl.freedomnotfear2009.org/ -
@5: En bij die NSB'ers zaten dus OOK Wilders en Verdonk.
Weet je meteen uit hout die gesneden zijn. :-(( -
"Een belangrijk rechtsprincipe wordt omgedraaid: als een vingerafdruk wordt gevonden, moet de burger aantonen dat hij niet verdacht is, terwijl voorheen juist het tegenovergestelde gold."
Alvorens iedereen gaat schreeuwen (maar daar ben ik al te laat mee): er is helemaal niet gezegd dat het rechtsprincipe omgedraaid wordt. Het is een angst. En misschien een terechte angst.
Het probleem zijn dus zeer zeker niet de vingerafdrukken. Iedereen die zich daar (op bovenstaande manier) druk om maakt, doet aan symboolpolitiek. Het gaat er daadwerkelijk om of er getornd wordt aan de fundamenten van onze rechtsstaat. En daar is voorlopig nog geen sprake van. -
Mensen die in de veiligheidswereld bekend zijn en dat ben ik die weten dat het opslaan van gegevens niet zal bijdrage aan minder criminaliteit. Dat weten wij al langer maar goed burgers kan je vaak alles wijsmaken.
Hier geld hetzelfde effect als met camera's, eerst waren ze voor criminelen, daarna voor hangjongere, toen opeens voor terroristen en nu maakt de belasting er ook gebruik van. Stap voor stap schenden ze je privacy.
Ze doen dat niet in 1 x ze doen stapsgewijs, de reden hiervoor is omdat ze heel goed weten dat het eigenlijk niet kan. -
@69
Precies! En het volk blijft slapen, denken ze daar in Den Haag.
Mooi niet! Weg met deze regering en weg met Brussel waar dit idiote idee vandaan komt. -
Niet alleen een schending van de mensenrechten, maar een overtreding van de grondwet.
Wat voor straf staat daar tegenwoordig op?? -
Al die idiote ideeen komen uit de VS overwaaien.
-
Mensen komt er niet in Engeland is een gelijkwaardig systeem al onderuitgehaald dit schept een precedent voor de rest van de EU.
-
Langzamerhand wordt nederland wakker. Er wordt al langer gewaarschuwd voor dit soort maatregelen. Alles onder het mom van terrorismebestrijding mag kennelijk. De overheid legt de bijl aan de boom van onze vrijheid en menselijke integriteit.
Degenen die zeggen : ''als je niets te verbergen hebt dan is het ok'', zijn te naief voor woorden. -
"To demonstrate why using fingerprints to secure passports is a bad idea, the German hacker group Chaos Computer Club has published what it says is the fingerprint of Wolfgang Schauble, Germany’s interior minister.
According to CCC, the print of Schauble’s index finger was lifted from a water glass that he used during a panel discussion that he participated in last year at a German university. CCC published the print on a piece of plastic inside 4,000 copies of its magazine Die Datenschleuder that readers can use to impersonate the minister to biometric readers."
http://www.google.nl/search?hl=en&q=german+mini... -
Het gaat er niet om dat de criminaliteit kan worden teruggedrongen.
Het gaat er om dat er voor iedere misdaad een dader kan worden aangewezen...schuldig of niet, dat maakt niet uit.
Zo dekt Hirsch Ballin toe dat zijn opsporingsapparaat niet deugt.
En kan Jan Peter naar hartelust speuren in de privacy gegevens van zijn oppositie....kan hij links en rechts nog eens wat chanteren.
MACHT, dat is waar het om gaat...verder niets. -
mijn vinger afdrukken krijgen ze niet, dan maar geen paspoort,trouwens toch al raar dat je moet betalen voor iets dat niet van jou is.paspoort is nl. staatseigendom,dat wil niet zeggen dat ik eigendom van de staat ben.
-
Beste Mensen !!!
Net als u voel ik mij meer en meer de underdog van onze maatschappij door een stelletje gewaaide in Den Haag.
En wij EZELS pikken dit ????????????????????????????? -
Ja idd je bent eerst een verdachte! Dus met elke zaak dat men wil oplossen, ben jij een pedofiel, pedoseksueel, verkrachter, moordenaar, dief etc. en pas als er geen match is ben jij onschuldig verklaart. Ik vind dit wel een kwalijke zaak!
-
Dan is dit kabinet ook verdacht van de burgers uitkleden,de zaak Irak,schending van de mensenrechten en ga zo maar door.
Deze lamzakken weten niet wat goed en slecht is.
En ga zo maar door.
Hierdoor neemt de agressie toe zolangzamerhand.
Dit kabinet wil ook niet anders,zodat zij straks een koekje van eigen deeg terug krijgen. -
Aan allen die vinden dat het zo,n vaart niet zal lopen.
De echte vraag die hierin verkapt wordt gesteld is deze
VERTROUW op ons als regering.............................................of NIET.
Dan is het een hele snel te beantwoorden vraag.
Voor mij wel.
Wie nog niet in staat is om veiligheid op straat te garanderen.
Hoe kun je roepen dat je dan de veiligheid en privacy op het net wel kunt garanderen.net als in de zorg overigens.
Gevolgen oplange termijn zijn desastreus voor de gewone man.
Complotters zijn nu niet meer nodig, inzichtelijkheid wordt een vereiste!! -
Waarom zou de media dit moeten uitzenden. Dit plan wordt gemaakt door geheime genootschappen die ons allemaal of je nou moslim bent of ongelovige, allemaal onder controle te krijgen net als kuddedieren. Eerst wordt het volk verdeelt, tegen elkaar opgezet dan grijpen de zelfde mensen weer in om het probleem op te lossen, meestal is de oplossing ten nadeel van iedereen.
De media is een goede bron voor mindcontrol, manipulatie en het volk dom houden met misleidende valse nieuws en informatie en allemaal debiele soapseries die nergens over gaan.
Robin de Ruiter heeft goede boeken over dit onderwerp geschreven 666 De Anticrhist. -
het is eigelijk heel simpel, farma is min of meer de eigenaar van de staat, dus via het paspoort ben jij dan aan het EPD gekoppelt, presies wat ze willen.
hoe kun je dat zien? farma haat rokers, die gebruiken producten van de concurent, dus je krijgt boete (accijns) en rookverboden, want? je mag alleen net niet aan pillen dood gaan
aldus, hooft farma USA -
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
-
Ik vind het op zich een goed idee om van iedereen in Nederland vingerafdrukken en dna in een database te zetten. Goed om criminelen onder ons te "vangen". Maar wat als we een criminele regering krijgen (net als bv. in de tweede wereldoorlog)? Maar van de andere kant werden mensen toen ook gedwongen om een identiteitsbewijs bij zich te hebben . Maar het omdraaien van het bewijs (dat je zelf moet bewijzen onschuldig te zijn) vind ik niet correct. Je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Met een maatregel om criminele jongeren na drie vergrijpen terug te zenden naar het land van herkomst zou nog beter idee zijn. Ze hebben daar vast nog wel familie wonen (oma, opa, oom of tante) waar ze terecht kunnen. Laat ze daar eens iets uitvreten wat niet deugd, kijken waar ze dan terecht komen. -
Ja, wat wil je van een regering die trekjes van de Stasi en de Sovjetunie vertoont? Dan hebben we overal lak aan, nietwaar? Riep er hier iemand iets over Wilders?
-
spikeysmum
De reden waarom je dit al niet moet willen is omdat het levensgevaarlijk is.
Maar de reden waarom ze dit voor elkaar krijgen is omdat ze gewoon meesurfen op de (PVV) angst voor moslims, hangejongere en allochtonen. En zolang mensen bang zijn vinden ze alles een goed idee.... tot het moment aanbreekt dat ze er zelf de dupe van worden. Gaat altijd zo. -
Aan iedereen die roept "ik heb niets te verbergen".
Aan iedereen die denkt dat "het zo'n vaart niet zal lopen"
Aan iedereen die denkt dat een vingeradruk van een ander krijgen moeilijk is
Aan iedereen die roept "dan moet het ook matchen met de database"
Ik heb ook niets te verbergen, maar er is geen enkele geldige reden waarom "ze" alles van me moeten weten.
Ga eens na welke privacy schendende maatregelen er in de laatste paar jaar bijgekomen zijn, en hoe het tempo de laatste jaren wordt opgevoerd.
Een vingerafdruk liften is supermakkelijk. Gooi maar eens een bonnetje van de supermarkt weg. Zet een glas op een tafeltje in een restaurant. Hoef je niet eens een expert voor te zijn.
Geen enkele database is veilig. Ongeacht welke veiligheidsmaatregelen genomen worden, als de beloning groot genoeg is is geen moeite teveel om erin te komen.
Verder is al lang bewezen dat de overheid de hand licht met de meest simpele veiligheidsvoorziening voor zover het vertrouwelijke informatie betreft.
Toegang tot de database krijgen om gegevens te lezen is al erg genoeg, ik moet er niet aan denken dat iemand kans ziet de gegevens ook te manipuleren.
Op dit moment is identiteitsdiefstal al een sterk groeiend probleem. Dit wordt identiteitsdiefstal op een heel nieuw niveau.
En tot slot: welke idioot vertrouwt een regering zijn zijn eigen burgers niet vertrouwd? -
@85 en dan de discussie TOCH nog op allochtonen toespitsen he? Sukkel....
Je schrijft: "Met een maatregel om criminele jongeren na drie vergrijpen terug te zenden naar het land van herkomst zou nog beter idee zijn"
Waarmee je dus al implictiet zegt dat ALLE criminele jongeren buitenlanders zijn....Anders had je wel gezegd "Allochtone criminele jongeren"....Fout menneke....
En dan nog....Als je hier geboren bent en piet en achmed overvallen een bank dan mag piet blijven en achmed moet weg omdat achmed toevallig( gedwongen door de NL staat!!!!) een dubbel paspoort heeft?
Maargoed dat is off-topic....Het gaat er hier gewoon om dat je vingerafdruk overal gevonden kan worden en bewijs dan maar zonder alibi dat je niet verdachte kunt zijn.... -
Ik woon als enige allochtoon tussen allemaal autochtonen hier. Pas paar weken verhuist en moet je eens komen kijken wat voor vandalisme, geweld er hier allemaal voorkomt. Hangjongeren die overlast veroorzaken met druggebruik, scooters midden in de nacht, plantenbakken voor de deur vernietigen en tegen de deur aan gooien, ruiten van een kleuterschool kapotgooien midden in de nacht door uitgaande jongeren. En er zit geen 1 allochtoon tussen, k dacht dat alleen allochtonen zulke dingen deden. En k woon zeker niet in een ghetto of een krottenwijk hier in de stad... K woon tussen de villa's maar blijkbaar is het minder erg als autochtonen het doen, want hun zie je nooit in de media verschijnen...
Hoe zou dat komen? :) -
Jeetje, ben hier voor het eerst en sta versteld van de tijd die sommigen blijkbaar hebben om zich op deze manier op te winden over nieuwsfeiten.
-
wtf!???? dit bericht heeft 114 stemmen en staat niet meer bij best gewaardeerd!!
Waar slaat dit op?
Hmmmmm....Onafhankelijkheid van nu.nl????? -
@ Opperwoord - Het bericht is ouder dan een dag en wordt dan automatisch van de voorpagina verwijderd.
-
ja het wordt steeds gekker ?en wij ook. we vinden als maar goed .wat een ander maar voor je bestemt .en maar moperen maar op staan en zeggen stop? er zijn grensen
-
Geweldig om te lezen hoe mensen zichzelf opnaaien en alle rede verliezen :-D
Enfin, zolang de meeste mensen hier niet kunnen lezen en niet fatsoenlijk naar argumenten kunnen luisteren, heeft een discussie ook geen zin. Wel jammer, want er zijn kennelijk hele volksstammen die in hun eigen waanbeelden rondzwemmen en daar nooit uit zullen komen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen subjectieve ideeen, maar daarom moeten we naar elkaar luisteren en onze eigen argumenten op tafel leggen. Dat objectiveert de boel een beetje. Enfin, jammer dat dat hier niet/nauwelijks gebeurt. -
@93 Ok ik dacht later al zoiets....K'heb niks gezegd :)
-
Het is al jaren bekend dat vingerafdrukken niet waterdicht zijn. Zelfs zeer eenvoudig na te maken. Ik zit naast jou in een restaurant, pak je glas, maak die afdruk na met siliconen. Bedek mijn vingers en ga aan de overkant naar binnen en jat daar een aantal objecten.
Dan komen ze bij jou om te vragen waarom je dat gedaan hebt. Aangezien je gelegenheid had (je was immers aan de overkant in het restaurant) word het zeer lastig te bewijzen dat jij het niet was.
Het probleem is dat vingerafdrukken niet uniek zijn (ze zijn namelijk eenvoudig na te maken) - maar - wanneer we ze wel als uniek bestempelen - officieel via een databse - dan geeft dat het probleem dat iedereen moet bewijzen dat je iets niet gedaan hebt ipv andersom en dat met alle bewijs tegen je gericht namelijk jouw 'unieke' vingerafdruk.
Natuurlijk doen criminelen dit niet, en zeker niet bij jou als normale slampamper. Maar dat is nu juist wat ze wel gaan doen. Overigens is dit er erg makkelijk doorheen gedrukt en nog even dan zijn internet logs, afdrukken DNA etc. gewoon heerlijk bekend bij de verschillende machthebbende partijen. Maakt ons toch niets uit. Je hebt toch niets te verbergen? -
@97 precies....
En zo deed het communisme en het fascisme langzaam in een nieuw jasje zijn herintreden....
Krijg je he? Het westen brokkelt af....dit zijn stuiptrekkingen van een eens machtig en vrije wereld.... -
@39:
Ik wil de verschillen tussen een vingerafdruk en een pasfoto nog wel even verhelderen...
-Een foto van je gezicht is iets wat iedereen toch al kan zien; een vingerafdruk is weliswaar ook gewoon zichtbaar, maar kan pas herkend worden door vergelijking. Gezichten kunnen door iedereen herkend worden door een specifiek deel in de hersenen; patronen zoals een vingerafdruk niet.
-Een vingerafdruk is een spoor, het licht dat je van je gezicht reflecteert niet... Oftewel, je laat met je gezicht geen sporen achter, tenzij er een getuige was of ergens een camera hing.
-Doordat vingerafdrukken sporen zijn, wijken ze dus al af van een pasfoto. Er is ook relatief makkelijk mee te frauderen, want er kan tenslotte een spoor van jou aanwezig zijn, zonder dat iemand anders ooit jouw aanwezigheid heeft waargenomen.
-Er is niet met zekerheid te zeggen hoe oud een vingerafdruk is. De tijd wanneer jouw gezicht wordt waargenomen is wel met (enige) zekerheid te zeggen.
-Een vingerafdruk kan tegenwoordig ook chemisch geanalyseerd worden. Heb jij toevallig zonder het te weten iemand met coke aan z'n handen een hand gegeven, dan laat jij vervolgens verdacht makende vingerafdrukken achter. Dit soort bewijslast zou onmogelijk zijn met alleen een pasfoto.
-Als er genoeg materiaal aanwezig is in de vingerafdruk, dan is het ook mogelijk je DNA-profiel vast te stellen. Op deze manier kan men uitsluiten dat het nep vingerafdrukken zijn... iets wat dus ook niet zou kunnen met alleen een pasfoto...
...afijn, ik ben alvast wel dingen vergeten, maar het moge duidelijk zijn dat een vingerafdruk niet gelijk staat aan een pasfoto. Toch? -
zo hoppa! ff berichtje honderd....woohoooo!
-
Altijd al een kul argument geweest: "als je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen".
Wat wij allemaal vergeten is dat ook al hebben we nu niets te vrezen (?), we weten niet hoe dat in de toekomst zal zijn. Iemand wel eens nagedacht hoe het kwam dat de nazi's hier in de oorlog het zo makkelijk hadden veel van de joden op te pakken? Omdat Nederland het voor de oorlog zo nodig vond deze informatie vast te leggen.
We weten niet wie het hier in de toekomst voor het zeggen gaat krijgen, maar 1 ding is zeker: erop vertrouwen dat het altijd zo zal blijven als nu is jezelf in slaap sussen... -
Juist en wie is degene die hier straks van profiteert? Geert Wilders....
Bedankt Hirsch Balling dat je zulke mensen zo'n fascistisch systeem in de schoot werpt!! -
Ballin* moet dat zijn.
-
Tuurlijk
In een restaurant wordt een glas mee genomen en naast een dood lichaam neergelegd, en klaar is kees...de dader is bekend...als ze van je af willen kan nu de overheid gerechtelijk alles aantonen...zo komen ze ook van de negatieve burgers af...het verleden heeft al uit gewezen dat onschuldige burgers opgeruimd worden door dit soort praktijken. -
Miljoenen onopgeloste zaken, waar wel vingerafdrukken gevonden zijn maar geen dader..
Ned wilt van de criminaliteit af, maar hoe...das nu juist de cloe..de vingerafdruk, jaren geleden al bekend gegeven om dit te gaan doen...het gaat er nu komen believe mee wahhahahaahh
Zaken zijn daarna in een handomdraai opgelost, schuldig of niet....jou vingerafdruk is op plaats delict gevonden dus ga je brommen....gerechtelijke dwalingen zijn inmiddels overbodig geworden. potje en dekseltje, opsluiten die hap...daar ligt het bewijs...DE VINGERAFDRUK -
O ja ...vervelende buurman...ff een biertje drinken en hoppa..weg buurman voor de komende 5 jaar
-
Een vingerafdruk kan net als DNA onbetrouwbaar zijn als er geen ondersteunend bewijs is. Wat nou als jouw vingerafdruk bij een lijk wordt gevonden, terwijl jij het niet geweest bent? Nu last op jou de plicht te bewijzen dat jij het niet gedaan hebt. Gelet op de zwaarte van dat bewijs, lijkt mij dat zeer moeilijk.
De onschuldpresumptie is één van de heilige beginselen van het/ons strafrecht dat al eeuwen geldt. Ik kan niet geloven dat wij een tijd tegenmoet gaan waarin iedereen potentieel verdachte is. -
10816 juli 2009 08:54 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
10916 juli 2009 09:06 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Losstaand van het feit of dit de privacy benadeeld begrijpen de meeste posters hier geen eens wat de bedoeling is en beginnen ze te blaten over klonen en doorverkopen van paspoorten.
Juist door een paspoort te voorzien van een chip met je vingerafdruk willen ze het namaken/doorverkopen van paspoorten tegen gaan. Immers de vingerafdrukken op het paspoort en de afdrukken van de houder/bezitter van het pasoort komen dan niet overeen. Bij twijfel over de indentiteit kan vervolgens na gegaan worden of dit paspoort wel werkelijk bij die persoon hoort.
Op zich heb ik daar geen probleem mee, echter het vervolgens raw opslaan van deze biometrische gegevens in een databank vind ik kwalijk. Van mij mogen ze best een hash van mijn vingerafdruk maken en deze opslaan ter verificatie echter het kunnen opzoeken en 1 op 1 vergelijken van vangerafdrukken vanuit verschillende bronnen moet onmogelijk gemaakt worden.
P.S. Een hash is een unieke waarde die gegenereed word door parameters echter deze waarde is vervolgens niet 1 op 1 terug te draaien naar de orginele parameter. Voorbeeld van een hash: Seal74 is altijd 4044b6cc3a504c0144e4b14343ac3726 echter 4044b6cc3a504c0144e4b14343ac3726 is niet per defintie Seal74 en kost een hele hoop rekenkracht om uit te zoeken. -
Hoe dan ook.
Er kan nooit voorkomen worden dat er mee geknoeid gaat worden en dat hele groepen onschuldige burgers er op een zichtbare of minder zichtbare manier het slachtoffer van zullen worden.
Onze overheden hebben de afgelopen tientallen jaren bewezen dat ze steeds op alle mogelijke terreinen in gebreke bleven.
Het is die overheden dus niet toevertrouwd zich tegen onze ID's aan te bemoeien, laat staan een overkoepelende internationale overheid. -
11216 juli 2009 20:53 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
11316 juli 2009 21:01 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
11416 juli 2009 21:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Ik kan gewoon een vorige reactie copy/pasten:
Hele antiterrorismebeleid onder de loep ( 34 reacties )
Ik weet; het is altijd teveel of te weinig als er echt iets gebeurd maar mag ik weer iets van mijn privacy terug ?!!
(camera's, vingerafdruk gegevens in paspoort, bewaren surf/internet gegevens, bewaren winkel-gedrag, openbaarvervoerspas, centrale opslag medische gegevens, straks rekeningrijden...)
En de eerste gevallen van identiteitsfraude zijn al bekend; daar gaan we! -
In amerika zijn ze al bezig om kinderen een chip in te injecteren.
Ze werken daar mee.
want het is handig, je kind vind je altijd terug met zo een chip, het voorkomt ontvoeringen.
Nu nog in Nederland.
We hebben al amberalert dat uit de VS komt overwaaiien, makkelijk om kinderen terug te vinden. Later worden daar natuurlijk ook "criminelen" mee gezocht. -
Enge shit, en het wordt nog veel enger denk ik.
Malloten hebben het nl voor het zeggen. :-(( -
@116
In een ontvoeringszaak bij kinderen kan dat best makkelijk zijn en tijdwinst opleveren om het kind weer snel terug te vinden. -
@118 Oh ja? Leg eens uit?
-
Whahahahah
Tja wel leuk die vingerafdruk in je paspoort.
Begin nu al te bedenken welke buurman of wijkgenoten ik niet zo graag mag whhahah
Ff een bbq organiseren en vingerafdrukken verzamelen, leg ze op een plaats delict en je bent een jaar of 5 van je buurman af.
Ned moet het niet gekker maken, want is al gek genoeg. -
ja precies en dat allemaal onder het mom van "veiligheid"
uhuh! -
aan iedereen die denkt dat het om hun veiligheid gaat:
dat dachten we vroeger ook en registreerden de godsdiensten, wat was het toen makkelijk en snel om te selecteren wie gevangen moest worden voor de "vijand" die we nog zingen dat we hem trouw zijn.
sarcastisch: deze maatregel is zo vergaand dat het voor werkloosheid gaat zorgen. want dan hoeven we geen politie meer kunnen ze allemaal naar huis. dan hoef toch geen onderzoek meer? -
Daarom ben ik blij dat ik het verrotte nederland heb verlaten 3 jaar geleden..
-
kan ik mij heel goed voorstellen John, en om het nog erger te maken, hier regent het!
-
Eind mei hadden we uitgebreid artikel over deze bizarre kwestie op WST: http://werkschuwtuig.nl/archief/de-natte-droom-...
-
@123
wees gerust , uiteindelijk zal het wereldwijd hetzelfde worden... -
Mijn vinger afdrukken hebben ze al, en het maakt me niet uit. Ze mogen ook mijn DNA hebben want het kan alleen tegen me gebruikt worden bij crimineel gedrag en daar wil ik niets meer mee te maken hebben.
Dus verplichten voor iedereen vind ik prima want diegene die niet deugen moeten alleen bang zijn. -
@127 - Ik en meer mensen, snap het even niet wat je daar schrijft.
"ze mogen ook mijn DNA hebben want het kan alleen tegen me gebruikt worden bij crimineel gedrag en daar wil ik niets meer mee te maken hebben"
????? En als iemand anders dat doet en toegang heeft tot 'jouw' vingerafdruk.
Bewijs jij maar 's dat er niet bent geweest, als je lekker als 'alleenstaande' in je bedje lag te slapen.
Bewijslast wordt omgedraaid. punt uit. Zorgelijke ontwikkeling dit. Onwettig ook. -
@128 helemaal mee eens, dikke plus
-
@TT66 U zit er toch een beetje naast. Landelijk mist voorlopig nog ruimschoots de infra om bij controle de data op de rfid te matchen net de db. Er zal voorlopig dus alleen worden gekeken naar "vent die voor je staat, foto en gegevens op paspoort, foto en gegevens in chip. Da's vrij makkelijk te manipuleren. De financiele kant van dit plaatje is dat je voor minder dan 100 euro alle hardware en software hebt om een RFID te kunnen klonen. (downloaden, aanpassen, uploaden).
Voorts zegt u dat het zo verschrikkelijk moeilijk is om de DB te hacken. De politie werkt met mobiele apparaten die over UMTS/3g verbinding maken met dezelfde databases. Deze mobiele apparaatjes hebben ook WiFi en Bluetooth. Denk je niet iemand (in een bestelbus naast het politiebureau) in staat zal zijn om een dergelijk apparaat te hijacken of het netwerkadres te klonen ?
De techneuten zijn het allemaal nog aan het uitvinden. De bedrijven willen gewoon verkopen. De politicie vinden het allemaal geweldig zonder ook maar enige kennis te hebben. en de burger ... die loopt schaapachtig mee naar het slachthuis.
Vroeg of laat gaat dit fout en wordt er gruwelijk misbruik gemaakt van dit systeem.
Advertorials
Minister Rosenthal beantwoordt vragen van NUjij over de Arabische Lente
www.nu.nl'Wanneer de Libische overgangsregering een plek wil heroveren binnen de internationale gemeenschap dan hoort daarbij dat het land investeert in...
5 dagen geleden
door NUjij/MV
Stijgers in Algemeen
De geheimen van de piramides onthuld (Video)
Al eeuwenlang spreken de zeven...
2 uur 38 minuten geleden door hotwing
Handelsakkoord EU-India snijdt armen af...
DELHI - Terwijl India en de Europese Unie...
3 uur 46 minuten geleden door megason
Hongarije doet controversieel voorstel...
Het voorstel om meer zeggenschap te krijgen...
4 uur 26 minuten geleden door Nexus
En Toen Gingen De Maskers Af
Een tijdje geleden toen de eerste leningen...
4 uur 32 minuten geleden door Freedom Bytes
Rellen en chaos in Athene Griekenland ;...
Totale chaos is er uitgebroken in Athene....
4 uur 53 minuten geleden door Nietlinksnietrechts
Best gewaardeerd
SGP ziet Elfstedentocht op zondag niet zitten
De zondag is terecht altijd ontzien als dag...
5 dagen geleden door Big Time Nature Bullshit
Scootmobieler mishandeld door mannen met...
Twee jonge mannen hebben in Eindhoven een...
14 uur 22 minuten geleden door Nimweegs jungske
Politie rolt bende Roemeense skimmers op
De politie in Den Haag is via een op het...
3 dagen geleden door Kawadriver
Parkeerboetes notabelen in Haren verscheurd
In de Groningse gemeente Haren zijn...
1 dag 18 uur geleden door stoïcijnpop
Meisje (12) vist twee jongens uit wak
De 12-jarige Jade uit Koog aan de Zaan was...
6 dagen geleden door Doris Dé

