Bijna de helft (48,3 procent) van de Nederlanders werkt parttime. Dat blijkt uit statistieken van onderzoeksorganisatie Eurofound.
Sorteer op:
-
Is wel logisch ook. Papa werkt...mama werkt. Kindjes dumpen en scoren maar! En denk nou niet dat ze beiden 50 of 60% werken....nee hoor. Carrieretijgers werken op zn minst 90%. Alles voor het grote geld natuurlijk.
-
@1 Wat een rare redenatie zeg en maar kort zichtig. Er zijn natuurlijk vele andere combinaties mogelijk, met en zonder kinderen. Waarbij het voor sommige een noodzaak is, voor andere een lust.
-
37 februari 2011 14:51 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@1 nou ja.. ik werk sinds ons dochtertje geboren is ook 90%. vrijdags vrij. papa-dag.. heerlijk!
en een carrièrejager ben ik totaal niet! dus beetje onzin!! moeders werkt 3 dagen. Dus dochterlief maar 2 dagen naar de creche. En zoals gezien bij me kleine nichtje is dat zeer goed voor z'n kleintje!! -
En het CBS maar doorgaan met 3.4 % werkelozen.
Geef die part timers maar eens de kans om een 100% baan te vinbden. -
@5
Heel veel parttimers willen helemaal geen voltijd baan. Zeker veel vrouwen niet. -
Die 48% lijkt me een ongeloofwaardig getal, dat zou betekenen dat meer dan 100% van de Nederlandse beroepsbevolking (7,8 mln) parttime werkt? :-P
-
@1, Beetje rare reactie. Nederland is een land waarin je eigenlijk niet normaal kan rondkomen van 1 inkomen. Zeker niet als je ook nog eens kinderen hebt. Veel mensen proberen juist een balans te krijgen tussen voor kinderen kunnen zorgen en ook nog genoeg geld op tafel zodat je kan rondkomen. Natuurlijk zijn er rare gevallen tussen. Maar de meeste mensen in dit soort situaties zijn echt geen 'carrierejagers' die voor 'het grote geld' gaan. Het geld wat ze verdienen gaat rechtstreeks op aan hypotheek/huur, dure verzekeringen, dure belastingen, etc. etc.
Als het bij ons kon dat een van de twee helemaal niet meer werkte of beiden 50% zouden we daar zo op ingaan. Kind naar een kinderdag verblijf wil je zo ver mogelijk minimaliseren juist. Maar helaas is dat niet altijd werkbaar. -
@3 Helemaal waar. Dit onderzoek is weer typisch een appels met peren vergelijken.
-
@5 Die deeltijders zouden pas gedeeltelijk werkeloos zijn als ze daadwerkelijk meer uren zouden willen werken.
In veruit de meeste gevallen is het partime werken een keus van de werknemer, die buiten inkomen nog andere dingen belangrijk vindt. -
117 februari 2011 14:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Rare koptekst: Bijna de helft van de Nederlanders werkt parttime.
En de andere helft zal dan waarschijnlijk nog te jong zijn om te werken. Of moet er staan bijna de helft van de werkende Nederlanders werkt parttime? -
Parttime is een truc om te weinig voor de arbeids betalen .Bovendien de regering krijgt goed cijfer over werkloosheid voor Eurouni presenterend..Inpraktijken hebben de dienst en tussen personen in de arbeid handels een crimineel vorming....Daarom met paar werkplekjes verdient hun heel veel miljoen gehad,
-
@13 Hoezo is partime een truc om te weinig voor arbeid te betalen?
-
@8:
Helemaal mee eens. Zou het kunnen dat @1 (nog) niet helemaal weet hoe het in de praktijk werkt? Wellicht nog dusdanig jong, en nog niet de volledige verantwoordelijkheid om het zelf, met een partner en evt kinderen te rooien.
Het is inderdaad waar wat je zegt. Ik moet mensen van de babyboomgeneratie herhaaldelijk uitleggen dat:
- er al lang geen sprake meer is van 'een baan voor je leven' (lees: absolute zekerheid)
- de keuze om deeltijd te werken, en het met wat minder geld te rooien.
- even in een andere beroepsgroep beginnen, op een acceptabel loonniveau vrijwel onmogelijk is, als je geen eigen reservers hebt om in jezelf te investeren.
Ik ken voorbeelden van gezinnen, waar zowel man en vrouw zich het hele jaar door kapot werken, zonder dat er bijvoorbeeld geld over blijft voor een vakantie of 'je eens lekker laten gaan', zonder dat het gelijk met geleend geld moet. Ruimte voor sparen is er al helemaal niet.
Werknemers zijn gedurende een paar decennia steeds verder uitgeknepen via slappe contracten met veel plichten, een relatief laag salaris en weinig rechten of continuiteitsgarantie. En mijn gevoel is dat het alleen maar erger wordt. Tel daar bij op de door de privatiserende neoliberalen opgejaagde torenhoge kosten voor openbare voorzieningen en gezondheidszorg, en er blijft weinig ruimte over voor een modaal gezin. -
Wie wil er nou full time werken? Ik heb het een aantal jaren volgehouden en werd er knettergek van (chagrijnig, prikkelbaar en op de lange termijn verdween de motivatie als sneeuw voor de zon.)
Moesten hooguit drie of vier dagen werken, de rest tijd voor je zelf, mijns inziens gaat je leven er direct op vooruit, waare het niet dat het op geld gebied knap lastig is om te realiseren, boe:( -
@15
"Ik ken voorbeelden van gezinnen, waar zowel man en vrouw zich het hele jaar door kapot werken, zonder dat er bijvoorbeeld geld over blijft voor een vakantie of 'je eens lekker laten gaan', zonder dat het gelijk met geleend geld moet. Ruimte voor sparen is er al helemaal niet. "
Zelfs als je allebei minimumloon verdient zou je prima instaat moeten zijn wat geld over te houden. Lijkt me eerder een kwestie van teveel uitgeven. -
Wat een onzin. Ieder uur dat ik werk doe ik voltijds!
-
Prima toch, als je je dat kunt permitteren.
-
Als je het rapport bekijkt zie je dat in andere (rijke) landen waar de werkloosheid ook laag ligt, het aandeel parttime werkers ook heel ligt. Dat zijn tevens de landen waar je ook bijna niet kunt rondkomen met 1 inkomen
-
@16
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zit al tijden te verzinnen hoe ik minder uur op kantoor hoef te verspillen. Het komt grotendeels neer op het beperken van je uitgaven, maar het is ook lastig een werkgever te vinden die het prima vindt als je maar drie dagen in de week werkt. -
@20
"heel ligt" moet zijn "heel hoog ligt" -
In Nederland betalen we ook de meeste belasting...Misschien ook leuk dit erbij te vermelden
-
@23 Klopt niet. Eurostatgegevens 2010:
Nederland heeft van de 27 EU-landen i ook het op twee na hoogste tarief voor de inkomstenbelasting. Alleen Zweden en België overtreffen het Nederlandse percentage van 52 procent op de hoogste inkomens.
De hoogste belastingdruk is gemeten in Denemarken. Daar gaat bijna de helft (48,2 procent) van het bruto nationaal product op aan sociale premies en belastingen op arbeid, consumptie en kapitaal. De laagste belastingdruk is te vinden in Roemenië: 28,0 procent. -
In Nederland werkt een kwart van de mannen parttime of in deeltijd tenopzichte van 8% in het buiten land omdat de privatisering banen in stukjes knipt. Kunnen de lonen omlaag, kijk naar TNT en dat proces zal wel doorgaan. Bij vrouwen is deze ontwikkeling bijna het zelfde. Door de vele miljarden toezeggingen aan de Euro achterblijvers zullen we binnenkort weer minder besteedbaar inkomen hebben maar dat speeld pas na de verkiezingen. Het optrekken van de huren met minstens honderd Euro per maand is een eerste aanval op ons inkomen. De woonbond heeft op haar site de informatie. Misschien kan de Eerste kamer nog wat voor ons doen als we tegengas gaan geven met de verkiezingen.
-
Volgens mij is de echte reden dat in Nederland 2/3 van de vrouwen in deeltijd werkt dat Nederlanders er in het algemeen een nogal ouderwetse opvatting op nahouden mbt vrouwen op de arbeidsmarkt:
- eigenlijk vindt men dat alleen mannen moeten werken en vrouwen thuis moeten blijven om voor kinderen en man te zorgen (zie bv. @1). Er wordt in dit soort discussies heel slim ingespeeld op het schuldgevoel van vrouwen, nl. dat ze geen goede moeder zijn als ze gaan werken en hun kind "dumpen" op de creche. Over goede en slechte vaders hoor je op dit gebied haast nooit iemand.
- vrouwen vervullen geen volwaardige rol op de arbeidsmarkt... er wordt geschermd met redeneringen als "vrouwen willen helemaal niet fulltime werken" (zie bv. @6). Lekker makkelijk.
- deeltijdwerken is alleen weggelegd voor vrouwen, mannen zijn kostwinner... hooguit werken ze 1 dag minder per week en dat noemen ze dan vol trots "papa-dag" (zie bv. @4)... ik heb nog nooit iemand "mama-dag" horen roepen
Historisch gezien is het wel te begrijpen dat we zo ongeemancipeerd zijn, zie bv. http://www.emancipatie.nl/home/emancipatie_algem …
-
Een fulltime contract bij mijn werkgever is 36 uur per week.
Ik werk wekelijks 32 uur.
Word ik met een vierdaagse werkweek tot de parttimers gerekend? -
oftewel: de helft van de Nederlanders is voor de helft werkloos.
-
@16 en @21 Het hangt er maar net van af hoe leuk je je werk vindt. Ik werk fulltime (40 uur) en heb daar geen enkel probleem mee, omdat ik erg leuk werk heb waar ik mijn spreekwoordelijk ei in kwijt kan. Als minder gaan werken om financiële redenen geen optie is, wordt het dan geen tijd dat je werk probeert te vinden waar je echt plezier aan beleeft?
-
@16
Ik zie werk als een noodzakelijk kwaad. Natuurlijk zou het leuker zijn om mijn geld te verdienen met werk dat ik leuk vind, maar dat is nu eenmaal niet iedereen gegeven. -
Ik lees niets over vrouwen/mannen die 80 a 90 uur in de week werken.
Ook daar zijn er een boel van en die dan ook nog een kindje hebben. -
hoe leuk je werk ook is, na 5 jaar is het toch weer elke keer hetzelfde en wordt het tijd om te veranderen of korter werken en er iets anders bij doen voor jezelf, dan houd je het langer vol
-
In mijn geval geloof ik nooit dat er ook maar een baan is die ik permanent 40uur per week volhoud. Zelfs als ik een pornoacteur zou zijn, zullen er dagen gaan dat ik geen zin heb om weer naar het werk te gaan...
Liever ga ik racen, maar dat kan ik niet, bleek laatst wel op de kartbaan, stond stijf onderaan voor de zoveelste keer, en met bowlen kan je toch ook geen serieus geld verdienen, lijkt me.
Ik ga mee met @30, werken is een noodzakelijk kwaad, gelukkig dat ik niks geef om matrealistische dingen, dus kan bijtijds een tandje terugschakelen. De baan die @29 heeft, waar je echt je ei in kwijt kunt, die zou ik wel eens een paar jaar willen proberen, niet letterlijk zijn / haar baan, maar een baan hebben waarmee je helemaal in je element bent, misschien dat ik dan van standpunt kan en wil veranderen -
Heb eens gezegd bij een sollicitatie dat ik alleen het maandag, dindsdag, donderdag en vrijdag wou werken. Lekker woensdag vrij, breekt die in mijn ogen lange, saaie rotweek dan mooi op, maar dat ging niet door, was ondenkbaar..
Zei toen dat ze niet verplicht waren me aan te nemen, moesten ze toch wel een beetje ginnegappen XD -
@21
Is thuis werken dan geen optie voor je? Scheelt je in ieder geval al de reistijd dan, en thuis is in mijn idee een heel wat positievere omgeving dan een suf kantoor:)
Kan de muziek tenminste aan op de zender die je wel wilt, in het volume dat je wilt, wordt je niet op de vingers gekeken, lijkt mij heerlijk -
@33
Of je zoekt gewoon ander werk. -
@37
Net alsof dat zo makkelijk is... -
Dit onderzoek is zo wel erg onvolledig. Wat is part-time? Ik werk 40 uur, dus full-time. maar een ambtenaar werkt 36 uur. Is dat ook full-time? Als ik 36 uur ga werken, dan is dat niet full-time volgens de bedrijfsstandaard van waar ik werk. Ook heb je in sommige landen geen extra 'vrij' nodig, omdat je daar al relatief weinig werkt (zoals eerder genoemd, de luie en veelal stakende Fransen).
Daarnaast, zijn de percentages gericht op de werkende mensen? Als in NL 90% van de beroepsbevolking werkt, waarvan 50% part-time, werkt dus 45% van de totale beroepsbevolking full-time.
Stel, in Bulgarije stoppen vrouwen massaal met werken bij het krijgen van een kind, en is er een hoge werkloosheid waardoor slechts 50% van de beroepsbevolking ook daadwerkelijk werkt, werkt 3% hiervan part-time. Oftewel: van de beroepsbevolking werkt 48,5% full-time.
Nog steeds meer dan NL, maar de afstand is opeens een stukje minder groot... -
@38
Als je iets kan en redelijke eisen hebt is dat helemaal niet zo moeilijk.
Bedenk namelijk dat jij als goede werknemer waarde creeerd voor een bedrijf. Als je bij voorbaat al binnenkomt met "ik wil maar drie dagen in de week" kan het lastiger worden. -
@27 Volgens mij hebben ze voor dit onderzoek gegevens van het CBS gebruikt. Volgens het CBS werk je parttime als je minder dan 35 uur per week werkt. Jij werkt dus parttime.
-
Mijn vrouw voedt fulltime de koters op... Of is dat geen werken meer tegenwoordig?
-
@36 Hoe herkenbaar. Ik deed het ook. Alleen werd het werk zwart betaald! Horeca, ja. Goed verdiend, GOUDEN pensioengat. Éen dag in de week elders werken om verzekeringen zeker te stellen. Jaja dat waren nog eens gouden tijden.
-
@1
Was het maar waar. -
nou ehm kinderen kost geld, je kunt ook overwegen geen kinderen te nemen,ik geef @1 ook wel gelijk,maar niet iedereen is zo,maar de meeste wel hoor.luxe willen we...en naar je zin hebben op het werk is belangrijk,ik doe eerlijk werk ben vrachtauto chauffeur en lever het product netjes bij de klant, verdien geen vetpot,maar kom wel rond,maar heb hele leuke goede colega,s da,s heel wat waard,en belangrijk, maar de mensen zien je als een strond en een vertegenwoordige/manager en directeurs dat zijn ze zakkenvullers die moeten als stront behandelt worden,omdat zij je bedonderen waar met hun verkooppraatjes waar ze hol van menen.
-
waar ze geen hol van menen,en bedonderen waar je bij staat, (zag spel foutje) en ach niet te kritisch zijn,we zijn mensen,nobody is perfect. maar als je krom moet liggen, nogmaals kids kosten geld,en als men denkt rijk te worden van kinderbijslag no way!!! kinderen nemen is geen verplichting,je werkt je suf hier in nederland,maar ja als de buren dat hebben ,moet u nog groter en vetter hebben als de buren en maar krom leggen..... zo is het wel.
-
497 februari 2011 17:44 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Nederland is een van de weinige landen waar het mogelijk is om parttime te werken en toch nog rond te komen. Elders is dat gewoon onmogelijk. Ikzelf ben alleenstaande ouder en werk 30 uur en kom rond.
We leven in een mooi land. -
Wat is part-time?
Ik werk 4 dagen, mijn partner ook. Is dat part-time?
Nou mooi dan.
Daar zit ik niet mee.Wij kunnen daar zeer riant van leven.
De meesten die ik ken en kinderen hebben werken dan part-time. -
@ #1:
L*lkoek.
In de carriereklasse werken er tegenwoordig zoveel 4 dagen, dat het heel normaal is.
Bij ons werkt iedereen met kinderen zeker een dag minder.
En de carriere gaat er vrolijk om door hoor.
Als je tenminste capaciteiten hebt.
Heb je die niet, blijf je ondanks veel werken, zitten waar je zit.
En de kindjes worden niet meer "gedumpt" dan vroeger.
Vroeger wel toen de vrouwen samen naar de markt moesten, 3x per week winkelen en nog een morgen koffieleuten.
Ik ken die verhalen van toen.
Toen dumpten ze de kinderen bij elkaar.
En toen woonden opa en oma nog lekker dicht bij.
En o. o, wat waren die vrouwen toen druk thuis.
Dachten die mannen.
En was de man ziek, dan was leiden in last.
Konden ze niet de hort op.
Niets nieuws onder de zon dus.
Alleen belazeren ze elkaar niet meer.
En bij jou was dat zeker niet zo( zei je vrouw). -
In mijn vorige baan werkt ik 36 uur per week, en dat werd daar part-time genoemd want 40 uur was de norm daar.
Ze gaven het ook als zodanig door. -
Je moet nu als gezin ,met z,n 2 werken wil je nog rond komen ,en heb je kinderen ,die konden vroeger naar een dag verblijf ,dat was nog te betalen .of alleen de man werkte en moeder was huisvrouw.nu moeten de kinderen gedumpt worden bij opa en oma ,omdat de opvang veel te duur is geworden,
Sommige opa en oma,s vinden dit leuk om te doen ,maar de meeste zijn gedwongen de kleinkinderen te verzorgen ook als het niet uitkomt,
Opa en oma is hier mooi mee gezegend,kan je eindelijk van je welverdiende rust genieten heb je de kl,kinderen te verzorgen,omdat mama ook mee moet werken ,vaak durven die oudjes geen nee te zeggen voor de goede orde maar te bewaren,(,slechte zaak) -
werk 25 uur per week, woon alleen, bijna geen onkosten en lekker veel vrije tijd. Bij 40 uur in de week word ik gewoon helemaal raar in mijn kop (kantoor werk). Liever minder geld en meer tijd dan 40 uur zombiewerk verrichten en hersendood het weekend in gaan :P
-
@4 dat is 80% en geen 90.
-
ik hoor bij die andere helft... als alleenstaande kan ik het me niet veroorloven om parttime te werken.
-
De titel doet vermoeden dat bijna 50 procent van alle Nederlanders, dus ruim 8 miljoen mensen, parttime werkt. Lekker misleidend weer.
-
Ik hoor juist berichten dat meer dan 7 miljoen Nederlanders steun trekken...
Zou dat niet een goed artikeltje zijn? -
Applaus redactie, opeens gaat het over een percentage van de 'werkende Nederlanders'. Eerst lezen, dan publiceren volgende keer?
Ik werk trouwens ook part-time: 14 uur per dag, 6 dagen per week - ondernemen is een vak. ;-) -
Doordat zowel man als vrouw werken binnen een gezin (tweeverdieners) is de werkeloosheid zo hoog. Was ditw niet zo dan was de werkeloosheid ook fors lager.
-
wij werken op het moment fulltime, en ik ben nu zwanger, het eerste wat er altijd gevraagd wordt is aan de vrouw hoeveel uur ga je naar je bevalling werken. dat hebben ze mijn man nog niet gevraagd. waarom er zoveel mensen kiezen om minder te gaan werken (als ze dat kunnen want financieel is het niet makkelijker) is omdat ze hun kind vaak niet dag in dag uit op de opvang willen hebben, aangezien ons dan weer verweten wordt dat we de opvoeding niet serieus nemen en geen vrantwoordelijkheid nemen. vrouwen worden door de maatschappij alle kanten opgetrapt, zo moeten werken, t liefst fulltime, ze moeten een moeder zijn die ook nog zorgt dat de kinderen niet met de verkeerde kinderen in aanraking komen, als moeders werken was er laatst al een artikel dat ze meer kans hadden op obesitas kinderen....en dan nog vind je het vreemd dat mensen (incl. mannen) met enige regelmaat niet meer weten wat ze moeten doen?
de maatschappij zou eens wat meer om elkaar moeten denken in plaats van te denken in de term: men moet..... -
638 februari 2011 06:34 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Ik heb liever wat minder geld en meer vrije tijd. Ieder zijn ding. Ik wil nu genieten van mn leven en niet als ik 67 ben.
-
De 40 urige werkweek is een antiek overblijfsel uit het begin van de industriele revolutie. Toen was het nodig om minimaal 40 uur met z'n allen in de fabrieken te werken.
Alleen de noodzaak tot exponentiele groei (doordat er rente wordt gerekend) houdt dit enigzins in stand, maar de techniek is inmiddels zo ver gerezen dat er gewoon te veel gepatientce'd wordt op kantoor als iedereen er 40 uur moet zitten.
Parttime werken is gezond en goed voor de welvaart, maar helaas zijn de meeste grote bedrijven met hun gedachten nog steeds in het begin van de 20e eeuw.
-
De meeste vrouwen zijn aan het werk voor luxe.. Ik vind het een luxe dat ik niet MOET werken... En dat men durft te zeggen dat je tegenwoordig niet meer rond kunt komen van één inkomen, dat heb je zelf in de hand!! Ik hoef geen indruk te maken op mijn buren of op mijn familie, ben tevreden met wat ik heb!
Maar ja, als je 3x per jaar op vakantie moet om indruk te maken op je buren, vrienden en familie dan zul je wel beide moeten werken en de kids op moeten laten voeden door vreemden.... -
Ik lees allemaal prachtige verhalen. Blij dat iedereen zo gelukkig is met de parttime mogelijkheden in Nederland. Uiteindelijk is de aanwezige welvaart wel de optelsom van de gedane inspanning. Wil je part-time werken moet je ook bereid zijn om knap wat welvaart in te leveren. Misschien merken we dat nu nog niet maar over een jaar of 10 zijn we voorbijgestreefd door landen waar de mensen wel graag willen werken. 'Mooie situatie' of pure kortzichtigheid?
-
@67, eens houdt het op met die zgn. welvaart... Wat heb je eraan om jezelf een slag in de rondte te werken om je te dure hypotheek en financieringen op je auto's te betalen? Ondertussen kinderen vrolijk in de opvang dumpen en dat dan een gezinsleven noemen... Ja lekkere situatie... Mijn vrouw en ik kiezen voor het traditionele model... Daar worden wij zelf wat gelukkiger van...
-
@67 Uiteindelijk werken we allemaal voor het geld om in onze behoeften te voorzien, dus waarom zou je niet parttime werken als die kans zich voordoet en het financieel haalbaar is?.En wie zegt dat een parttimer niet wil werken?
Ik vind zelf dat ik, als parttimer, een stuk flexibeler ben dan iemand met een full time baan. Als het financieel even slechter gaat kan ik in uren uitbreiden of er voor kiezen om wat zuiniger aan te doen. Iemand met een full time baan heeft die eerste optie niet. Dat kan volgens mij alleen maar leiden tot meer stress. En daar zit je dan met je geld, zonder tijd om er iets nuttigs mee te doen. -
Hoe minder werken, hoe beter. Een mens is niet geboren om "netjes" vanaf zijn/haar vierde levensjaar tot 67 te roeien naar andermans maatstaven. In andermans tempo.
Bespottelijk. -
718 februari 2011 14:05 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
7211 februari 2011 13:25 - gebruiker verwijderd door de redactie

