Chinese overheidsvertegenwoordigers hebben tijdens de bijeenkomst van de ministers van Financiën van de G20, afgelopen zaterdag, gezegd dat ze tientallen miljarden in de eurozone willen pompen.
Sorteer op:
-
@188 @zkr600
Het valt me in deze hele discussie op dat je stellingen met superlatieven en verwijzingen onderbouwt die niet met feiten te staven zijn en dat geeft voer voor anderen om je stellingen af te schieten. Op basis van die gechargeerde feiten, dus niet omdat je onderliggende stelling nou zo verkeerd is.
Anyway, 't is alleen maar een observatie, dus doe er je voordeel mee. Even goede vrienden. -
@198 Andersom geldt het ook.
-
Misschien racistisch maar ik wil graag van iemands zn gezicht en lichaam kunnen lezen wat hij of zij denkt van wat ik gezegd heb. En dat gaat heel moeilijk lukken bij Aziaten...
Wat voor vlees heb ik in de kuip pardon my French... -
Ik merk dat er hier veel racistisch reacties zijn. En dat veel mensen reageren omdat het erom te doen is.
Verder ongehinderd door enig schijn van kennis, gaan ze snel roeptoeteren dat de Chinezen slecht zijn, en Europa, Amerika, en het Westen de heilige boontjes. Want wij zijn het Westen, die zijn het Oosten, die moeten dus in het ongelijk zijn.
Dat jaren 50 er beeld gaat niet meer op, mensen.
Kijkend enkel naar de economische en politieke feiten en cijfers, kun je niet anders concluderen dat China alles juist heeft gedaan en het Westen alles fout. Das ook weer het principe van eigenbelang, wat n.b. het Kapitalistisch Westen voorschrijft voor een betere wereld, en n.b. een communistische land (China) tot perfectie heeft gebracht. -
@196 Alleen Peking Eend...;-)
-
Langzaam maar zeker schuift het machtsevenwicht meer en meer naar het verre Oosten op.....China gaat zometeen de dienst uitmaken.
-
@203 je bevestigt mijn theorie prima. Dank je wel, nu weten we dat jullie beargumentering niet op feiten of juistheid berust, maar stupide dingen als emoties en racisme.
Daarmee heb je je gediskwalificeerd.
Laat het nu eens over aan de echte grote denkers. Term elite mag ik niet gebruiken. -
Occupy Beijing.
-
@205 Haha, ja die site volg ik ook. He's right.
-
@201 probeer dat nu nog een keer, ditmaal in het NL.
-
Ik ga voor onafhankelijkheid. je ziet nu wat er gebeurt als je je afhankelijk maakt van andere landen. EU liever niet maar we zitten er nu al mee opgezadeld. Laat die ellende nou les zijn voor degenen die het nog niet snappen. Asjeblieft geen China er bovenop. Ook niet met sambal.
-
21316 oktober 2011 20:13 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@207 Dat maken ze al uit, puur wat geldcijfers betreft. Dus?
-
@211 @zkr600
In het nederlands: 'ik geeft het op; niet iedereen is te redden' ;-) -
@211 Elitair gaan zitten doen is geen goede wijze om tot een echte discussie te komen; ik neem aan dat u dat ook wel begrijpt.
-
@208 2 jaar gelopen met een Japanse en 4 maanden met een Chinese en ook nog met een Thaise maar ja toen was ik op vakantie...tja dan ben ik maar een racist...
-
Gaat Europa effe wat miljardjes in China halen, zegt die vriendelijke dame aan de balie:
Sambal bij?? -
@208 oh sorry emotionele racist...
-
Lees ik nou ergens dat China alles heeft goed gedaan?
Ja.. geld verdienen voor de staat over de rug van de inwoners ja...
Nee dank je, dan geef ik nog liever een extra 100 miljard aan griekenland e.d. voordat ik China een vinger in de pap zou laten steken. -
Wat nou als China zegt na een tijdje. Zo Nederland is nu van China :)
-
Waarom zouden die in China geprinte miljardjes meer waard zijn dan de door de ECB geprinte miljardjes?
-
@1
7 magere jaren zal het dan niet bij blijven. Eerst financiele annexatie en vervolgens, mag je lief en leed delen met Tibetanen en Oeigoeren. -
Dus wij zijn nu in de handen van de chinezen.. Ahummm dus eigenlijk zijn we nu van de chinezen.. Lekker dan...
-
Waarom staat er in de foto een vlag van de soviet-unie? (Op nu.nl, niet nujij.nl)
-
Dames en heren,
Willen jullie aub ontopic blijven. Persoonlijke aanvallen en geruzie worden bestraft met een ban. Danku.
Redactie NUjij -
@225 Communisme...
-
Pas op! Geld lenen kost geld!
-
Wereld zit lastig in elkaar, de Chinezen hebben een sterk groeiende economie. Maar wel te eenzijdig. Nog teveel afhankelijk van export bijvoorbeeld.
export naar Europa en naar de VS, en als het hier dus slecht gaat, dan gaat het in China ook een stuk minder. Ik denk dat daarom China Europa wilt helpen.
Ik denk ook dat we die hulp niet moeten accepteren, we moeten eerst eisen dat de Chinezen stoppen met het kunstmatig laag houden van hun munt. -
Onze linkse communisten (SP en dergelijke) zouden blij moeten zijn dat de chinesen investeren en alles kopen. Ik niet echt...
-
In nov merkel en Sarkozy de oplossing.
-
@230
Alsof de Chinezen nog echte communistische politiek voeren. Het is een eenpartijstaat en de staat heeft veel in handen, maar ze zijn behoorlijk kapitalistisch in hun handelen. -
@229 wij zijn de underdog dus china bepaalt wat er gebeurt niet wij.
Dit is de natte droom van elk land buiten europa. Al die mooie autofabrieken en technische duitse bedrijven te koop voor een prikkie. De griekse haven is al in chinese handen. Deze mensen hebben gewoon een keihard beleid. De wereld is ook keihard. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is leuk maar uiteindelijk gaat het gewoon om GELD GELD GELD. -
@232 zou je china dan niet communistisch willen noemen?
-
Het valt mij op dat er weer veel van die xenofobe reacties zijn. Chinezen zijn gewoon mensen hoor. Ze komen niet van Mars, maar gewoon uit China, een land ongeveer 9000 km ten oosten van ons.
Een andere cultuur, een andere taal, een andere huidskleur, wat maakt het uit? Ze krijgen net zoals wij gewoon kinderen, worden geboren, gaan dood.
Waarom zou iemand uit een ander land automatisch 'vijand' zijn? Je kent ze niet, probeer eens wat te leren in plaats van gelijk met een racistische mening iemand in een hokje te plakken.
By the way, ik ben gewoon Nederlander hoor. Van de blanke soort. Maar wel een die veel gereisd heeft en daardoor wat bescheidener is geworden. Eerst eens luisteren, en informeren voordat je je mening uit. Geloof me, je kunt veel leren. -
@129
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Chinees-Jap...
Omdat ik van de redactie niet mag twijfelen aan je historisch besef.
Toch je uitspraak maar even in perspectief plaatsen. -
@233
nee ik denk het niet, ik denk niet dat wij de underdog zijn. Wij zijn het met de problemen, maar laten we realistisch zijn Europa is nog altijd 3 keer zo groot economisch gezien dan China, ondanks dat er 3 keer zoveel Chinezen zijn. -
Bij de weg? wat is dat voor beeldspraak?
-
hmmm beter china dan de VS
-
"Het land zou met het geld belangen willen nemen in infrastructuur en staatseigendommen van met schulden geplaagde landen."
Dat betekent per definitie dat het dan geen staatseigendommen meer zijn. Dit is verder alleen mogelijk als het geen strategische eigendommen zijn maar iets wat marktpartijen ook gewoon in concurentie kunnen doen. -
@234 "Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en neemt naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem." http://nl.wikipedia.org/wiki/Communisme
Iedereen die in China is geweest weet dat dit niet (meer) op China slaat. De enige overeenkomst is nog dat er 1 politieke partij is welke alles bepaalt.
Voor de rest geldt er een vrije markt (iedereen mag een bedrijf of een winkel beginnen). China vindt het niet dat multinationals geld onttrekken aan de Chinese markt en daarom krijgt Google ook geen voet aan grond, want dat zou betekenen dat winst (kapitaal) die in China gegenereerd wordt als geldstroom over de grens verdwijnt richting de VS. Dus heel erg ge-downscaled zoiets als je eigen kind betalen om je auto te wassen in plaats van het kind van je buren.
Dat heeft niks met communisme te maken, maar met beschermen van de binnenlandse welvaart. Of beter gezegd: eerst voor je eigen volk zorgen. -
@238 Goh, je spreekt een paar woordjes Engels! Nou nog even flink doorleren, dan weet je misschien in de toekomst dat een REGERING iets anders is dan een VOLK. Wat de Chinese REGERING doet heeft weinig te maken met hoe de Chinese BEVOLKING is. Wat dat mechanisme betreft verschillen Nederland en China, en trouwens de meeste landen, niet veel van elkaar. Ophouden met goedkope etiketten plakken is in ieder geval een goed begin, een paar objectieve wetenswaardigheden lezen is een goed vervolg.
-
@234
Daar kan je over twisten denk ik. Dat veel in staatshanden is communistisch, maar de staatsideologie is meer kapitalistisch geworden heb ik het idee. Vrijheden voor de bevolking zijn er niet. Dat is ook meer communistisch dan liberaal. China is in ieder geval een bijzonder geval, maar niet puur communistisch als je het mij vraagt. -
Binnenkort wordt het rode boekje een verplicht menu op de europese scholen.
-
@241 geeft een betere uitleg over het niet-communistisch zijn van China. Ik sluit me daarbij aan.
-
China is net zo falliet als de rest van de wereld, blijkbaar wil niemand geloven dat ons financieel, economisch stelsel maar ook onze samenleving past due is, oftewel het is tijd voor grote hervormingen maar die gaan nooit zonder pijn.
-
We zouden beter oppassen voor "het gele gevaar"
Mijn vader zei het al in de jaren 80; 'als we niet uitkijken nemen de Chinezen alles over...'
Het lijkt erop dat dat nu uitkomt; ik hou mijn hart vast. -
We gaan in de uitverkoop.
-
waarom zou het slecht zijn. China is helemaal niet gebaat bij een ineenstortende economie in Europa. al hun investeringen worden dan waardeloos. ze zitten gewoon in het hetzelfde schuitje als wij bij onze grieken. vandaar dat ze bij willen springen. alleen maar om hun investeringen te beschermen.
-
Na het financieren van het ongebreidelde en onmatige consumentgedrag van de VS is ook de EU aan de beurt?
I hope not..... -
@246
zo zaten de Amerikaanse president en de Chinese premier in de auto en kwamen aan bij een tweesprong. "welke kant uit? vroeg de president, waarop de premier antwoordde, we zetten de richtingaanwijzer naar links, maar we slaan rechtsaf. -
@249 Try again.
-
De Chinezen komen,tjonge tjonge de angst begint te regeren bij rechts-Nederland,laten we even normaal doen.
Zullen mensen met SP voorkeur er beter van worden,dan is er nog hoop op betere tijden voor mij. -
"LET OP: Geld lenen kost geld"
-
het gaat niet om een lening maar om investeringen, aandeelhouderschap in infrastructuur
-
Laat ze Griekenland maar gewoon opkopen dan zijn wij er van af. Zolang ze maar niet betalen in Amerikaanse staatsobligaties...
-
Wij moeten dus als triple A land door de Chinezen gered worden?
Mooi niet.
Als de Jager dat flikt zakt het CDA naar 2 zetels.
Hoor je dat Jan Kees? -
"China wil er zeker van zijn dat Europa de omvang van de schulden op een rij heeft en zeker weten dat ze niet groter worden"
Een paar maanden geleden was de motivatie van de Amerikanen nog dat, met het verhogen van een schuldenplafond door nog meer te lenen je JUIST uit de schulden raakt.
Dus China kan gerust geld lenen aan de EU met deze Amerikaanse logica "hoe hoger de schulden, des te minder zorgen je hoeft te maken dat je ze niet kunt aflossen.
Dus kom maar op, het gaat helemaal goedkomen in de wereld. -
China kan ons nog helpen
USA niet meer -
"Het land zou met het geld belangen willen nemen in infrastructuur en staatseigendommen van met schulden geplaagde landen."
Ofwel, de rode vlag met 5 gele sterren zien we straks als nationale vlag waaien in een land dat we voorheen als Griekenland zagen.
Juist ja, gaan we inmiddels die kant op? (landje pik) -
Pffft..wat een paniek. De bankbobo's lopen gillend doorelkaar, handen in de lucht :"het is hopeloos. hopeloos, de knopendoos is knopenloos"
China maakt gewoon handig gebruik van de algemene angst in de bankwereld en biedt een "uitweg"
Ach, met het gezeik van Geithner, en de druk van een Chinese overname, zal de financiele wereld wel met een eigen "oplossing" komen. Ze zijn banger voor Chinezen/communisten dan een default van Grierkenland.
Driemaal raden wat de volgende stap is.. -
Dit wordt oorlog. En t ergste is met onze grote mond en enorme welvaart, we geen poot hebben om op te staan. Vrijheid van meningsuitting, pfff.. Kijk maar eens wat er gaat gebeuren, we worden verkocht..
-
VS heeft altijd van onze steun moeten hebben. Zoals laatst, dat de Grieken van ons geld tanks gaat zitten kopen, hebben de VS dat al jaren gedaan.
-
Ga ik dan ook opgehangen worden omdat ik een collega van me een knuffel uitgereikt heb?
-
Jah china koopt aandelen. Straks euro ontwaarding
-
Kijk ze gaan de euro ontkoppelen maar willen geen ruzie hebben met China. Dus China is het balletje opgegooid. Koop goud en zilver. En tevens koop aandelen. Want we gaan onze munt omturnen naar een anderen munt. Als we een nieuwe munt hebben dan na een tijdje kan je je aandelen verkopen en je goud ook en dan krijg je onze nieuwen munt.
-
De verhoudingen veranderen. En wij zijn niet voorbereid op een aanval. Wij zijn zwak, omdat we overal afhankelijk van zijn. We worden ingepakt waar we bij staan. En ondertussen gaat het over geneuzel intern. Het klassieke voorbeeld waarbij wij verrast en in onoverzichtelijke problemen terecht komen. Als een rat in de val..
-
@263
Dat nieuws is inderdaad werkelijk bizar, de EU ligt krom van bezuinigingen om o.a. Griekenland te helpen.
Om laatst het nieuws te horen dat de Grieken even 400 Amerikaanse tanks gaat aanschaffen.
Is de EU via deze slinkse bizarre weg de Amerikanen financieel aan het steunen of wat? -
@259:
Hebben we uberhaupt hulp van buiten nodig?
Ik ruik een rat bij deze hele opgeklopte "eurocrisis" die alleen in de breinen van laffe, angsthazige beurspatsertjes bestaat, en handig gebruikt wordt door rucksichtlose politici en bank bobo's, die samen grijnzend geld en macht binnen harken, onderwijl het gepeupel goed angstig houdend, zodat "het volk" vooral niet de rekening voor de hele instabiliteit van de markten bij de echte daders neerlegt...juistem..dezelfde politici en bankbobo's..
Kijkende naar de "occupy" beweging, lukt het "maak bang, verdeel en heersch" niet zo goed meer. De gewone man wordt langzaam maar zeker wakker. Daar veranderen op valse premisses gebaseerde, opgeklopte doemscenario's niks meer aan.
Zie je hier in N.Europa hele families op straat wonen? Mensen in de rij voor een gaarkeuken, mensen die ziekenhuizen uitgemikt worden? 12% werkeloosheid? Nope. In The States wel. Wie hebben er nu een "crisis" ??? Europa heeft het allerjezus goed ,ondanks alle gejammer. -
Ga maar je voorbereiden dat er echt een oorlog komt. We moeten het systeem structureel aanpakken. Je vernietigt huizen en anderen spullen van mensen. En mensen gaan weer aan een weder opbouw beginnen. En de economie gaat weer draaien.
-
Oh God..Oh God..EU is in uitverkoop...het hele EU en EURO idee is mislukt...Nu gaan we onszelf aan de Chinezen verkopen...Nou bedankt alle EU 'leiders'" die zich hieraan schuldig hebben gemaakt
-
Houd China er alsjeblieft buiten. Zo wordt ons land nog eens te grabbel gegooid en hebben we helemaal niets meer te zeggen.
-
Is het niet de westerse landen die tot het begin van de twintigste eeuw China heeft uitgebuit? Nu wil China Europa financieel steunen en dan praten we over het gele gevaar... Misschien heeft een bekende econoom wel gelijk. Wanneer de draak ontwaakt zal de hele wereld sidderen.
-
Prima toch? Vergeet niet dat Europeanen veel aandelen in Chinese bedrijven hebben, datzelfde geldt voor Amerikanen. Het zijn vaak ook Europese dan wel Amerikaanse bedrijven in China. Ook is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd / belegd in Azië. ( lees China ) Soms ook door mensen die het zelf niet weten omdat de bank die de hypotheek verstrekt een en ander heeft gekoppeld. Kortom qua financiële stromingen maakt het allemaal niet zo veel uit. Als China groot en sterk overkomt dan is dat omdat het Westen daarvoor heeft gezorgd en omdat het Westen producten afneemt uit China. China is dus daadwerkelijk sterk afhankelijk van Europa en wil graag dat het hier goed gaat.
-
#272 had je ooit iets te zeggen?
-
Als China Europa overneemt is het enige stembiljet dat we straks nog hebben het menu van de afhaalchinees.
-
@266 De chinezen zijn afhankelijk van hun export naar de westerse wereld. Ze hebben in het land zelf geen grondstoffen of energievoorraden die volstaan om hun bevolking te voorzien. Ze kopen nu in afrika grond, oliebronnen en mijnen op om dat op te lossen en daar zit ons echte probleem. Hoe langer die euro, dat monopoly geld, in stand blijft, hoe beter voor de chinezen, want de werkelijke economie wordt door hen in rap tempo opgeslokt.
De euro moet onderuit en een aantal bubbles zoals de huizenbubble en de pensioenbubble moeten knappen. Dat zijn etterende zweren die het normaal functioneren van ons systeem in de weg staan. Dat kan dus maar beter snel gebeuren. Dit kabinet probeert krampachtig om dat tegen te houden en dat verlamt onze economie. We nemen nu beter onze verliezen dan dat we straks worde gedicteerd door een vreemde mogendheid. -
Wil ik dit wel? Nee, dit wil ik niet! Wie had dit een aantal jaar kunnen bedenken, dat wij, het rijke westen de hulp nodig hebben van een land als China waar zo'n beetje de helft van de bevokling onder de armoedegrens leeft. Het klopt gewoon niet!!! Kan iemand mij wakker maken?!?
-
De schuld van jouw ellende...... ligt nooit bij jou, maar altijd alleen bij de ander.....
Leuker kunnen we het niet maken....!!! -
@269 Misschien kan het inderdaad geen kwaad om iets meer van afstand naar zaken te kijken. Het klopt dat een kleine rondtrip door America heel snel laat zien dat het slecht gaat met de USA. Infrastructuur sterk verouderd, slecht onderhouden, gezondheidszorg drama, en veel misstanden etc. Met Europa gaat het wat dat betreft veel beter. Kijk vervolgens ook eens naar Afrika en Zuid-Amerika wellicht Rusland en trek dan de voorzichtige conclusie dat het hier goed gaat. Kortom al die mensen die steeds klagen en bang zijn moeten daar eens mee op houden!
-
@280 Naief goedemiddag
-
@278 Trek daaruit een conclusie! Het is altijd mogelijk om hulp aan te bieden, dat betekend nog niet dat je sterker bent dan degene aan wie je hulp biedt.
Het betekend ook niet dat iemand die hulp accepteert per definitie zwak is.
Dat geldt ook voor landen en continenten. -
@281 Nee hoor, zelf een hypotheek constructie met aandelen Azie.
Gaat het daar goed gaat het met mij beter.
Hoe simpel kan het zijn? -
@283 Dat is het probleem nu hier. Je kijkt naar jezelf. Als je overhoop word geknald dan heb je daar ook niks meer aan. Je denkt dat veilig zit, maar die tijd is voorbij aan het gaan. Helaas.
-
hebben we eindelijk McDonalds zover dat ze een calorietabel op hun hamburgers zetten .....gaan we overgenomen worden door China .
-
@269 Voorlopig gaat het inderdaad nog wat beter in Europa in vergelijking met de USA. Maar we zijn hard bezig om die 'achterstand' in te lopen. Zuid Amerika is booming. Met name Brazilië is sterk in ontwikkeling, en vergeet Chili niet.
Afrika wordt in een razend tempo opgekocht door de Chinese regering, die voorziet dat ze een enorm tekort aan landbouwareaal krijgen door de bevolkingsaanwas en klimaatverandering. Dat is nog eens wat anders dan die domme 'de aarde is plat' type klimaatverandering ontkenningen van de PVV en Tea Party! Ondanks het feit dat ik het vanuit mijn eigen perspectief het niet eens ben met het Chinese totalitaire bewind heb ik wel veel respect voor de resultaten die ze in de afgelopen 12 jaar hebben geboekt.
Ze doen tenminste iets voor hun eigen bevolking, maar of dat zo goed is voor de Afrikaanse bevolking betwijfel ik sterk. -
@272 ......?? ......onder welke steen kom jij vandaan .....wij en iets te zeggen hebben ??
-
Sorry, @269 moet zijn @280
-
@286 Thanks
-
@289 John Lennon was zo gek nog niet ;-)
-
Het wordt tijd ook voor u om iets mondialer te gaan denken. Draai de apparatuur waarmee u nu werkt eens om en kijk naar de sticker waarop staat "Made in"
Hoeveel mensen in uw familie rijden in een Japans autootje? IBM laptops kwamen tien jaar terug al uit China. Wakker worden wel leven in een mondiale economie en de Nederlanders zijn er zelf mee begonnen. Al in de 17de eeuw zijn we die kant op gegaan en nu een paar honderd jaar later heeft u opeens een probleem met China? -
Tja, dit is eigenlijk best goed nieuws. Niet zozeer dat China bereidt is Europa te ondersteunen maar wel om het volgende :
Ik heb al vaker hier gepost dat Europa nooooooiit gaat functioneren zoals het nu is ingericht, dus een monetaire unie zonder politieke unie. Uiteindelijk zal er dus een politieke unie gevormd moeten worden met 1 Europese president, 1 Europese begroting met Europese obligaties. Alle soevereine staatjes dienen te worden opgeheven.
China helpt deze stelling nu een handje door te stellen dat Europa orde op zaken moet stellen en eist strategische bezittingen op (bv. infrastructuur) in ruil voor steun.
Ben benieuwd hoe dit verder verloopt. Vooralsnog zal de beurs hier positief op varen. -
@280 Het is een race to the bottom in ons financiele systeem. Degene met de slechtste sociale verworvenheden is het goedkoopst. Zou jij 80 uur per week willen werken voor een kwart van je salaris?
-
Uh voorproefje van het gele gevaar?
-
@281
Not really.. Ga es een tijdje in The States werken. Hele verhelderende ervaring wat betreft "crisis" en hoe dat er ECHT uitziet.
Ooi meegemaakt met wat voor minachting je wordt gevraagd in een supermarket "got foodstamps?" met een scheef oog naar je rommelige kleding (had net glasvezel getrokken ,'k zag er niet uit :D ) ? Ander voorbeeld: potholes in de weg waar de honden geen brood van lusten, hoogspanningsbekabeling die zo ongeveer elke regenbui voor brown-outs zorgen. En dan hebben we het over een redelijk welvarende stad : Grand Rapids. Soort Utrecht, maar dan amerikaanse schaal GROOOT!! en vies, rommelig, slecht onderhouden. Rijen leegstaande, dichtgetimmerde huizen in bepaalde buurten.
Enkel rond hetcentrum ziet het er goed uit, maar daar struikel je weer over de bedelaars zogauw de politie z'n hielen heeft gelicht. Bedelaars, forking BEDELAARS in een beschaafd land, en dat zijn geen op straat gezette psychiatrische patienten, maar gewoon mensen die geen baan meer hebben, en door hun 20 weken ww heen zijn...
Nee, hoe erg we hier ook jammeren en handenwringen, het is GEEN vergelijk. -
*En* Europa moet uiteraard even ophouden met zeuren over futiele zaken als mensenrechten, Tibet, en ander onbelangrijk grut.
-
@295 Ik ben in de US, Afrika, Brazilie en zo nog een aantal continenten geweest. Weet hoe t zit, maar ben alleen bezorgd dat we hier een totale omslag gaan kennen waar we geen antwoord op hebben. Van de andere kant interesseert t me geen bal, want veel mensen hier zijn alleen met zichzelf bezig..
-
Hmm. Ik denk dat we eerst moeten genezen van de "constante groei-waan" Misschien dat een chinese stok achter de deur hiering behulpzaam kan zijn.
@Ko123 Lijkt me inderdaad een goede manier om een eenheid te worden.
Op die manier zijn Europeanen veel moeilijker te manipuleren door externe krachten.
Nu de politieke wil nog om nationalisme en angst voor "de ander" en "brussel" weg te krijgen... DAT wordt het moeilijkst. "Federaal Europa" laat het bij velen dun in de broek lopen. -
@297 Ik zou naar mezelf kijken? Toevallig ben ik voor mijn inkomsten onder andere afhankelijk van programmeurs in Thailand. Ik heb totaal geen enkele baat bij uitsluitend naar mezelf kijken. Een goed functionerende wereldeconomie daar hebben we allemaal wel baat bij. Als iets u niet interesseert waarom dan commentaar geven? Weltrusten!
-
Van mij mag China zijn gang gaan. Het kan nooit erger worden nu met Amerika aan de top toch?
-
Als europeanen geen geld meer hebben om goedkope producten uit china te kopen... dan gaat het slecht met China. da's logisch. Dus ze gaan proberen de economie hier overeind te houden door er geld in te pompen. Dan verkopen zij producten met geld dat al van hun was... da's ook logisch... toch?
Nee, da's raar. Ze willen er dus meer voor terug. Wij (Europa) staan, als dit door gaat, bij hun (China) in het krijt. Dat is hoe politieke/diplomatieke verhoudingen verschuiven. Dat is niet alleen naar het oosten, maar ook naar een dictatoriale politiek. Da's niet logisch... da's eng! -
belachelijk... heb er geen woorden voor.
echt wing wang wokkie...
doe je spaargeld in een sokkie -
China zou eens wat geld in z'n eigen hardwerkende landgenoten moeten pompen in plaats van ze uit te buiten.
-
@ Give Thanks.
Het is inderdaad waar dat we ook eens af moeten van ons verwende kinder-gedrag.
Kapitalisme als ongecontroleerd systeem is aan het ineenstorten. Nu nog een redelijk alternatief bedenken. Ik persoonlijk denk dat Europa vanzelf de juiste keuze maakt, juist omdat uropeanen een stuk minder partizan zijn als Amerikanen. Hoe zeg je dat? "Common Sense" heeft toch de overhand in het politieke discours. De eerste paniek moet gewoon wat uitwoeden. De media kloppen de paniek op ,want dat geeft lezers, maar "de soep wordt zelden zo heet gegeten als hij wordt opgediend."
Europa lijkt wat log en sloom, maar is niet verlamd door een valse rechts-links dichotomie. Het soort dat duivelsgebroed als de Tea-Party produceerd.
Polarisatie heeft hier de algemene politiek (nog) niet lamgelegd. Over het algemeen kan Europa redelijk snel reageren. Neem alleen al het blokkeren van short-selling. Dat zal NOOIT en te NIMMER in Amerika zijn gelukt.
Jazeker, Zuid-Amerika is economisch in opkomst, China boomt al (het is enkel wachten op de "Bust") We zullen ons erop moeten aanpassen. De "Boom" is voorbij, maar dat betekent noiet dat Europa meteen in de armoestand belandt, ondanks wat pundits ons willen doen geloven.
Kijk bij beweringen van over je conomie ALTIJD naar de partij die deze beweringen doet, en wroet verder, tot je de agenda erachter begrijpt. Economie is een balance-act, easily upset door kortzichtige angst-reacties. Iets wat we de afgelopen tijd op de beurzen hebben gezien. op-neer-op-neer-neer-op etc etc.
Iedereen in paniek toen de Euro in elkaar leek te klappen en $1.30 was , maar nu alweer op $1.38 hangt.
Bedenk dat, toen de hel ECHT losbarstte, was de Euro $1.25..wat voor een export-boom van jewelste zorgde, en feitelijk de Duitse auto-industrie een verbazingwekkende push gaf.
"Elk nadeel hep ze voordeel"
Ik geef toe, ik ben misschien t'e optimistisch, maar ik heb echte "steden in crisis" gezien. En die staan niet in Europa.. -
@301 Is inderdaad eng, en de boel in de gaten houden lijkt me slim.
Het positieve is echter dat ze nooit meer geld kunnen hebben dan dat ze van ons hebben gekregen voor producten die wij hebben gekocht. De grote truuk zou zijn om de Chinezen Europese producten te verkopen ipv ze complete autofabrieken cadeau te doen. Dan gaat het geld deze kant op zonder daar een deal voor te hoeven sluiten. -
@301 Eh, volgens mij staan we allang in het krijt bij China.....Hoe dat komt, omdat we jarenlang als een schoothondje achter Amerika hebben aangelopen, met alle economische gevolgen van dien..... Drie keer raden wie momenteel Amerika's grootste aandeelhouder is....precies en de cirkel is weer rond:)
-
Na jarenlang goedkope Chinese producten kopen blijkt de consument in het geheel niet goedkoop uit te zijn: de tekorten in de Europese staten die ontstonden doordat de producten van eigen markt niet meer verkocht werden zijn bij de overheden terecht gekomen, het geld is bij de Chinezen. Waar jarenlang voor gevreesd werd - de Chinezen komen - is bewaarheid geworden, binnengehaald door dezelfde mensen die dat vreesden, zo hebben ze het paard van Troje binnengehaald. Groot-China is een feit.
-
@307
Dat China groeit heeft meer te maken met het feit dat er 1,3 Miljard Chinezen zijn. Wij in Nederland hebben een handelsoverschot en geen werkeloosheid van betekenis. Het feit dat wij een tekort hebben is omdat we meer uitgeven dan we binnenkrijgen. Mooier kunnen we het niet maken. Niets met China te doen. -
Europa moet gewoon nog leren hoe NIET aan de leiband van externe partijen te hangen, en dingen intern op te lossen.
Een federaal Europa lijkt mij de enige oplossing. China ziet dat ook wel, en wil nu alvast een vinger in de pap van een nieuw economisch centrum. Ze WETEN dat het Amerikaanse "rijk" op z'n laatste benen loopt (De Chinezen hebben zo'n 30% van de Amerikaanse staats obligaties in bezit..brrr..)
Het eilandjes-denken van alle europese landjes vertraagt de boel maar een beetje.
De zotste, maar wel door mij graag geziene- uitkomst van een ploffende EU, zou een "Scandinavische Liga" zijn. Uiteindelijk zitten Nederlanders ,en zelfs Duitsers -qua mentaliteit- dichter tegen Scandinavie aan, dan Zuid-Europa.. -
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT !
-
Beter steek het geld in je eigen bevolking en een mensvriendelijkere vorm van regering.
-
Hadden de Bildenburgers hier ook rekening mee gehouden met hun NWO plannen??
Amerika, en dan nu de EU op marktplaats, en opgekocht door China. -
En zo koopt china langzaam Europa op.
-
Ha ha, dit was te verwachten. Kluidvat is al van een sinees, nu de rest nog. Onze hoop gaat uit naar mensen die ons probleem alleen nog maar ingewikkelder maken. Occupy is food for China hahahahaha, end sarcasme
-
@5
Wel onderwerpen aan de graaiers zolang het landgenoten zijn? -
@203
Wat een mongool -
China steunt een ieder die voor China van belang is. Kijk maar eens naar de import / export cijfers.
https://www.uschina.org/statistics/tradetable.html (USA - China trade + world trade)
http://ec.europa.eu/trade/creating-opportunitie...
Dus: als Europa valt, gaat Amerika mee in de val (en omgekeerd). In beide gevallen heeft China een probleem: de Chinese export zal sterk terugvallen en daar zal het economisch groeimodel van China ernstig schade van ondervinden , hetgeen economische en sociale onrust op de binnenlandse chinese markt tot gevolg kan / zal hebben.
Kortom, er zit voor China weinig anders op dan Europa te steunen. China kan wel eisen stellen, maar het zou voor Europa onverstandig (en ook niet nodig) zijn om daar aan toe te geven. Bovendien heeft China ook een paar grote problemen, zoals de huizen- en kantorenmarkt (bubble) en relatief veel slechte binnenlandse leningen.
De ware problemen zitten echter veel dieper en kunnen simpelweg niet opgelost worden door nog meer schuld te creeren. -
Bovendien....de schuld neemt alleen maar toe omdat de meeste Westerse landen (en Japan) er al vele jaren niet in slagen om hun overheidsbegrotingen sluitend te krijgen.
http://www.economist.com/content/global_debt_clock
http://www.gfmag.com/tools/global-database/econ...
Dit kan volgens onze regeringleiders blijkbaar alleen maar door economische groei opgelost worden en daar zit nu juist het probleem. Het groeimodel is al jaren failliet, maar de huidige regeringen durven daar niet aan en gaan rustig door (totdat er echt geen weg meer terug is). -
31917 oktober 2011 00:52 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
En Wilders maar lullen over islam en moslims en tsunami's....
De chinezen kunnen heel veel opkopen. Héél veel. En er zullen landen zijn die misschien niet anders meer kunnen. Spanje?
Nee, in Holland (without any political talent) kletst maar door over zogenaamde massa immigratie.
En leutert over "doe eens normaal"....
Wat we nodig hebben zijn mensen die beslissingen durven nemen. Die zitten NIET in ons parlement. Wat daar zit, zit er al veel te lang.
Inclusief PVV. -
Als jullie eens wisten hoe erg hun eigen bevolking en die van Tibet uitgebuit, vernederd en gewoon weg vemoord worden zelfs deze dagen nog, dan zou ik niet weten waarom de G20 deze idioten nog serieus neemt vertrouwd en ondersteund!! Neem de spelen die onlangs werden georganiseerd door hun! Hele wijken werden ontruimd , mensen die protesteerde werden niet meer terug gezien. Er werd een muur gebouwd om sloppen wijken. Die politiek en mensen daar die de macht hebben zijn puur en alleen voor hun zelf bezig en de hele wereld vind het prima omdat er weer geld te halen valt. Open je ogen en zie eens hoeveel leed er daar te halen valt, denk verder al BabiPangan
-
Ik dacht dat we een zogenaamd klein probleempje hadden met Griekenland !
-
we kopen chinese spullen in chinese (kruitvat)winkels... totdat nu dus het geld op is.We waren gewoon hebberig. 2012 komt.
-
De mensen die hier komen zeuren over China en op dat land komen afgeven zijn gehersenspoeld door de Westerse media, en zijn opgevoed op de Westerse mentaliteit van "wij zijn beter". Ze hebben werkelijk waar geen idee hoe het eigenlijk in dat land aan toe gaat, maar goed ze moeten ook uiting geven aan hun racisme, om dat innerlijk gevoel weer te versterken van "ik ben toch beter vanwege mijn blanke huidskleur" (voorzover dat blank is, volgens mij ook geel).
Opeen eens je ogen, de wereld is niet alles hoe het er op lijkt.
Wat er gebeurd is pakweg de laatste 10 jaar vertrouw ik veel eerder China dan de Verenigde Staten. Die hebben ons iig in die tijdsperiode niet zo te grazen genomen.
Maar ga lekker je gang diegenen die graag willen opmerken over sambal, en spleetoog, etc etc. Je laat alleen maar zien dat jezelf heel fout zit, en dat je niet capabel bent van intellectueel dialoog. Misschien ook de verklaring waarom het Westen zo fout zit. -
China is bijna het enige land ter wereld die de Westerse consumptiedrift mogelijk maakt, en de extravagante Westerse 'lifestyle' in stand houdt. Zonder China zaten we allemaal in huizen van rottende hout, hadden we geen betaalbare elektronica of computers, en gingen we ons winkelwagen niet meer volgooien tijdens de boodschappen.
Er moet toch iemand deze hebzuchtige condities in stand houden?
Dat doen ze door 60 uur werkweekjes te tobben, zelf met een stukje minder te leven, en enkel te besteden wat ze echt hebben verdiend. Niet andermans geld lenen, een bodemloze put creëren van schulden, en lekker alles op de pof gooien. De Chinese gaan ook niet rommelen met riskante hypotheken, en hebben in verhouding geen zware vreetzucht.
Dat jullie ook nog China zwaar af willen kraken laat alleen maar zien dat dat land juist jullie niet meer moet steunen maar aan je eigen lot overlaten. Veel erg lang houden jullie Westerlingen het niet. (Hierbij spreek ik ook over mezelf, al ga ik nogal goed met geld om) -
@zkr600
"Dat doen ze door 60 uur werkweekjes te tobben"
En dat doen ze met grote tegenzin.
"zelf met een stukje minder te leven, en enkel te besteden wat ze echt hebben verdiend, Niet andermans geld lenen, een bodemloze put creëren van schulden, en lekker alles op de pof gooien."
Het tegendeel is waar. Met grote regelmaat staan ze bij mij op de stoep om geld te vragen als ze hun laatste rmb's hebben opgezopen in de Karaoke's
"De Chinese gaan ook niet rommelen met riskante hypotheken"
De Chinese hypotheekmarkt is de grootste zeepbel op de aardkloot die spoedig in elkaar zal storten. Een gemiddelde hypotheek heb je in China in een middag afgerond.
Komt bij dat veel Chinese mannen onder grote druk staan omdat de dames eisen van een huwelijkskandidaat dat hij een huis kan kopen voor haar.
Een heel groot gevaar voor de wereldeconomie!
"en hebben in verhouding geen zware vreetzucht."
Is in toenemende mate een groot probleem aan het worden. Vooral Chinese jongens in de tienerjaren doen niets anders dan achter de computer zitten en vreten wanneer ze trek hebben.
En geloof me, een Chinees heeft altijd trek om te vreten. -
@326 Kan je je racistisch getinte opmerkingen achterwege laten? Ik verbaas me dat nu.nl hier niets aan doet. Moeten we echt aangifte doen of zo, voordat het serieus genomen wordt? Ik denk niet dat nu.nl over wil komen als een discussieforum die racisme verspreidt , daar zijn er namelijk schadeclaims aan verbonden.
Op basis hiervan weet ik niet of ik op je in moet gaan. -
In China geld de doodstraf op het je ongelimiteerd (graaien) verijken !
-
@328 Nou daar ben ik wel voor, al ben ik normaal wel tegenstander van de doodstraf.
-
Oh de chinese invasie dus..... Maar ja geld stinkt niet he !!
-
@327: Je kunt @326 racistisch vinden maarre... ik herken het beeld wel een beetje moet ik eerlijk zeggen, ook al is het ernstig gechargeerd opgeschreven.
Verder ben ik het grotendeels met jouw opmerkingen in eerdere posts eens. Ook met die van Beertje, trouwens. Het merendeel van de reaguurders heeft geen flauw benul waar ze het over hebben en ook niet de wens om zich er in te verdiepen en dat laatste maakt mij treurig en pessimistisch.
On topic: natuurlijk handelt China in eigenbelang. "In internationale betrekkingen bestaan geen vriendschappen, slechts belangen". Weet niet meer wie het zei maar het was een grote naam :-). Ik heb het zelf het gevoel dat we vooralsnog beter af zijn met het Chinese eigenbelang dan het Amerikaanse, dat heeft de recente geschiedenis ons wel geleerd. En mocht je je willen verdiepen in de Amerikaanse denkwijze, lees de boeken van Bob Woodward over de Bush era maar eens. Da's pas schrikken.
Alle tumult hier over Oeigoeren en Tibetanen ten spijt, hier in het zuiden van China zijn het toch echt de minderheden die het voor het zeggen hebben. Lokaal zelfbestuur - overigens met verkiezingen - geen 1 kind beperking, dit i.t.t. de Han.
Mijn grootste bezwaar tegen zowel veel van de posts hier als de berichtgeving over China in de mainstream media is dat China daarin wordt beschouwd als een grote, grijze moloch van communisme. Niets is minder waar, zoals iedereen die hier ooit voet aan de grond heeft gezet, weet. Zowel landschap als cultuur als economie zijn zeer, zeer divers. Ik lees ook veel artikelen van Westerse economen die "de Chinese economie" een grote crisis voorspellen. Mwaah, zal best hier en daar wat tegen gaan vallen maar ik denk dat de heterogeniteit er voor gaat zorgen dat het gemiddeld genomen nog wel een tijdje bergop gaat hier.
We zullen zien. Vooralsnog mag Europa zich gelukkig prijzen dat China komt helpen en daar slechts - in ieder geval op het oog - relevante en zinvolle tegenprestaties voor verlangt. -
@328
“In China geld de doodstraf op het je ongelimiteerd (graaien) verijken !”
Niet meer. De misdrijven waar de doodstraf op wordt toegepast is vorig jaar behoorlijk opgeschoond. -
@zkr600
Niks racistisch. Het zijn gewoon de feiten. Ook China zal in de toekomst problemen krijgen die moeilijk op te lossen zijn.
Ik voorspel dat China in de toekomst meer en meer terug zal vallen in haar isolement en het "buitenland" beschouwd als een zakenpartner waar ze alleen zaken mee doen als ze er voordeel bij hebben.
Die trend zie je nu al. Veel bedrijven zijn niet meer geïnteresseerd in buitenlandse orders en stappen meer en meer over op productie voor China zelf.
Aan de andere kant beseft China zich ook dat het het "buitenland" nodig heeft. Ze hebben te weinig vermogen om zelf te innoveren en voordat je een deel van 1,3 miljard Chinezen zover hebt dat ze ook zelf producten zoals iPhone's, Boeing etc kunnen ontwikkelen dan ben je wel een paar generaties verder.
Daarom is het ook logisch dat China deze stap neemt omdat ze beseft dat de toekomst bepaald zal worden door de productiecapaciteit van China en haar stabiliteit en de creativiteit van het westen.
China zal economisch gezien de grootste worden en in dat opzicht wereldleider worden maar in alle andere opzichten blijven ze zeker nog 100 jaar achterlopen op de VS, Australië, Canada en europa.
Daar komt bij dat China een aantal interne problemen heeft die voor veel problemen kunnen zorgen zoals de Oeigoeren en Tibet en nog een aantal van die gevalletjes.
Dat werkt niet in hun voordeel.
En als laatste wil ik nog maar even de taal opnoemen. De wereld gaat niet massaal Chinees spreken en de Chinezen zelf spreken over het algemeen erg matig engels.
Resumé
China = stabiliteit en productiecapaciteit
De VS/Canada/Australië en europa = innovatie en creativiteit -
Eindelijk iemand die het Nederlands redelijk beheerst, woont hij/zij in China!
@331 Kun je het eigen argument over de stabiliteit van de Chinese economie nader toelichten? -
vriendelijk aanbod , doe maar niet !!!
-
In de bijbel staat de gelen zullen overheersen?????????????
-
@Ckoyote
Ik weet niet of #334 op mijn reactie reageert maar ik woon gemiddeld 10 maanden per jaar in China.
En niet in het centrum van een grote stad maar in een working town waar vrijwel alleen maar Chinezen wonen die nauwelijks engels spreken.
Aardig volk hoor. Ben nog nooit wat kwijtgeraakt hier, nooit bestolen, altijd vriendelijk geholpen in de winkels, bars en restaurants. Als ik iets vergeet dan komen ze hollend achter mij aan om het naar me toe te brengen.
Als ik iets zoek dan helpen ze me op straat door mij naar de lokatie te brengen waar ik naar toe moet. In de bar weigeren ze elke rmb die ik wil betalen als ik uitgenodigd wordt aan een tafel.
Hele vriendelijke en simpele mensen die het leuk vinden om een buitenlander te ontmoeten.
Maar als je ze moet gaan begrijpen dan is het een ander verhaal.
Simpelweg niet mogelijk. Elke buitenlander die zegt dat hij China begrijpt, begrijpt er geen snars van.
Hoe langer ik hier verblijf des te moeilijker is het om ze te begrijpen. Echt niet normaal af en toe.
Als je persoonlijke problemen hebt dan sta je ook helemaal alleen. Chinezen zijn niet in staat om je daarbij te helpen. Kunnen maar heel moeilijk goede raad geven.
Het enige dat ze vaak zeggen is dat je moet leren om ze te begrijpen en dat je "gewoon vrolijk moet blijven"
Gisteren nog zo'n geval meegemaakt met een goede vriendin van mij die vertelde dat ze het uitgemaakt had met haar vriend omdat ze via QQ (de Chinese messenger) erachter was gekomen dat hij nog rommelde met een ander mokkeltje.
Op mijn advies dat ze dan eerst eens te rade moest gaan waarom hij dat deed ging ze niet in. Dat maakte haar "kop te vol" zei ze. Einde relatie dus en wellicht knoopt ze het later toch weer aan zonder het gevalletje eerst op te lossen. En let wel, geen domme meid hoor, heeft laatst nog een spiksplinternieuwe Toyota middenklasser gekocht, heeft een goede baan, ziet er leuk uit en heeft geen fratsen zoals veel andere Chinese meiden wel hebben (de zogenaamde Shanghai girls die op het geld uit zijn)
Zij is echt op zoek naar een serieuze relatie met een leuke man. Mijn zegen heeft ze. Ik heb haar ook een aantal keren geprobeerd te bewegen om eens in de stad contact te leggen met expats. Er zijn genoeg vrienden van mij die ook op zoek zijn naar een serieuze en stabiele relatie met een leuke en zorgzame vrouw. Meer dan genoeg kansen voor haar.
Maarrrrrr
Nagenoeg onmogelijk om over zoiets een diepgaand gesprek te voeren.
Daarom is mijn visie dat China zeker de eerste honderd jaar vooral op dit vlak en innovatie weinig stappen zal maken.
Ze zullen wel veel patenten aanvragen (doen ze al) maar die patenten hebben geen betrekking op het ontwikkelen van creatieve producten zoals architectuur, iPhone's etc.
Niet voor niets worden nagenoeg alle hoogstaande ontwerpen in de architectuur door buitenlanders ontworpen zoals de CCTV gebouwen in Peking (Rem Koolhaas), dee TV tower in Guangzhou (Amsterdam Architects) en de nieuwe luchthaven in Peking (ben de naam even kwijt maar dat ontwerp komt uit Nederland.
Vandaar mijn voorspelling dat China de stabiele faktor zal blijven omdat we weten wat we aan ze hebben maar het westen zal voorlopig nog wel even de creatieve motor blijven op de aardkloot. -
mensen, dit is geweldig goed nieuws en volledig terecht. China verdient de positie die ze nu gaan innemen.
Chineese studenten zitten over heel de wereld en halen daar kennis weg. Ook hier in Nederland, de TU-delft zit vol met chinezen. ze krijgen een klein beetje geld mee van gun overheid om hier in nederland te promoveren. Daarna gaan ze met de nieuwste kennis terug naar eigen land.
Wij bezuinigen al jaren op onderwijs en met verbijsterd in het veld (verpleegster A) aan t roer op onderwijs wordt dat niet snel beter. Universiteiten worden steeds meer gemanaged door bestuurders uit het bedrijfsleven. JA ja de graaiers hebben ook de universiteiten ingenomen. De situatie is dus haast kansloos. managers tellen congresbijdragen en afgeleverde studenten. de toekomst van Nederland kennis-land is in goede handen.
Maar bedenk; zij kunnen niet van ons winnen, maar wij kunnen wel van hun verliezen, Wij kiezen zeer bewust voor verliezen van China. En geloof me maar, dit is niet waar het gaat stoppen.
Zie waar onze politici mee bezig zijn. Verhagen will regeltjes voor EU staten. Het gaat om meer dan alleen het huishoudboekje. Weer een politicus die terug wil naar zoals het was. Met regeltjes krijgen we het oude systeem wel werkende lijkt het devies. Gelul van de bovenste plank.
We moeten los van welke regeltjes dan ook gewoon weer slim genoeg worden om onze welvaart te kunnen verantwoorden. Dus vakmensen aan het roer. Dr Lely houd het land droog. Anton Philips maakt de lampen en TV's en boer koekkoek zorgt voor de melk en de kaas. Weg met de graaiers, weg met de stroop.
Zij kunnen echt niet van ons winnen als wij maar willen winnen en dat willen we niet.
Over de politiek in China. In het westen is het hoogste goed de vrijheid van het individu. In China is het hoogste goed harmonie in de samenleving. Dat leidt tot soms schokkende verschillen. In China worden criminelen verwijderd (gevangen, gedwongen verhuist, de doodstraf, of weet ok wat) Het probleem wordt opgelost en de harmonie hersteld.
In Nederland kijken we hoe de samenleving langzaam ineen stort. Vanuit respect voor het individu kijken we naar een feestje in hoek van holland, wat supporters voor het maasgebouw of de herhaaldelijke diefstal van fietsen door steeds weer dezelfde daders.
Ook hier gaat het dus om een keuze. en ook hier maakt china die anders dan wij in het westen. De toekomst zal het leren....... -
@333
Helder verhaal. Zo leren we nog eens iets :thumbs: -
@334: Mocht je compliment over taalbeheersing aan mij gericht zijn, dank daarvoor :-). Ten aanzien van de stabiliteit van de Chinese economie het volgende. De centrale overheid in Beijing heeft sinds het vorige 5-jaren plan het "Go West" programma ingevoerd. Dat programma stimuleert de binnenlandse consumptie buiten de oostkust en de Tier 1 steden, zeg maar Beijing, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen. De gevolgen daarvan zijn hier in het zuidwesten, waar ik woon, goed te merken. Grote infrastructuur projecten - snelwegen, vliegvelden, treinverbindingen - worden aangepakt, stadscentra worden in hoog tempo gemoderniseerd. Iedereen die een beetje economische geschiedenis kent, kan weten dat de ontwikkeling van "infrastructuur" in brede zin (dus ook communicatie infrastructuur, bijvoorbeeld) grote sprongen voorwaarts betekent. Perioden van terugval en correcties zijn daar weliswaar onderdeel van maar de trend is omhoog. Vergelijk het maar met de Industriele Revolutie in West-Europa, vervolgens de "electrificering" van West-Europa en zo zijn er nog wel voorbeelden. De Chinese infrastructuur biedt, in tegenstelling tot de onze, ook nog genoeg ruimte voor verbetering en ontwikkeling zodat die beweging omhoog nog wel even kan voortduren. Ook de bevolkingssamenstelling en verdergaande verstedelijking ondersteunen die trend. Allemaal zaken die wij in onze op Westerse economieen gerichte modellen slecht kunnen verwerken zodat onze voorspellingen er wel eens ruim naast zouden kunnen zitten.
Hier in het zuidwesten wordt inmiddels zoveel geld verdient en uitgegeven, dat de switch van de Chinese economie van export-gedreven naar meer consumptie-gedreven wel eens door de mensen hier gedragen kan gaan worden wanneer onroerend prijzen in de grote steden en aan de oostkust een klap krijgen en/of wanneer de export tegenvalt door de problemen in Europa en de VS. Verder is het mechanisme van het voorkomen van gezichtsverlies een enorme "driver" voor consumptie. Je moet kopen en liefst meer als de buren, voorspoed moet getoond worden.
@337: Alhoewel ik deels met je eens ben, ben ik toch wat optimistischer dan jij. Ik woon al een tijdje hier, snap er inderdaad soms niks van maar sommige dingen zijn toch ook wel begrijpelijk voor mensen die zich er een beetje in verdiepen. Ik zie echter veel "beroeps expats" die er trots op zijn dat ze na tien jaar in China nog geen woord Chinees spreken. Ik beschuldig jou niet van die houding, hoor, maar mensen met die houding gaan er inderdaad niets van snappen. Taalbeheersing en oprechte interesse staan garant voor in ieder enig inzicht in de geest van Chinezen om me heen. -
In aanvulling op mijn post onder @340:
De centrale overheid zet in haar nieuwe plannen enorm in op de ontwikkeling van kwaliteit. De plannen om eigen vliegtuigen voor personenvervoer te gaan bouwen laten dat zien. Zelfs de Chinese overheid kan zich niet permitteren om burgervliegtuigen uit de lucht te laten vallen (in tegenstelling tot straaljagers, die vallen hier wel regelmatig uit diezelfde lucht). Ook de ontwikkeling van aircraft carriers passen in die trend. Je ziet een enorm snelle ontwikkeling van puur kopieren naar overnemen en doorontwikkelen van Westers intellectueel eigendom (auto productie lijnen, bijvoorbeeld, Airbus technologie) naar, op termijn, eigen ontwikkeling. Net zoals Japan en Korea al eerder deden. Het schoolsysteem hier zorgt ervoor dat de creativiteit gemiddeld genomen weliswaar achterloopt bij die in Europa en de VS maar de aantallen mensen zijn zo groot, dat de afwijkingen van het gemiddelde dermate groot zijn dat er in absolute zin best een hoop creatieve geesten rondlopen hier. -
China heeft altijd kunnen leunen op de massale menskracht om dingen te bereiken. Daarom hebben ze nooit hoeven te innoveren.
Maar daar zie je langszaam verandering in komen, omdat ze ook meer over de grenzen gaan kijken. Dat maakt mensen ondernemender en creatiever.
Ik ben het overigens met 340 eens, dat als je de taal niet leert, je je zelf ook niet kunt openstellen voor hun cultuur en veel niet zult begrijpen.
Financieel gezien, zakken wij af naar het niveau van een ontwikkelingsland in Europa. China zal in dat gat springen om economisch meer grip te krijgen op het westen. Kun je niet leuk vinden, maar in een unie waar landen falliet dreigen te gaan en de rest daar in meesleurt, heb je weinig keuze. -
Gaan ze Eurobiljetten made in China drukken?
-
China handelt precies zoals Nederland het laat zijn eigen inwoners wegkwijnen/verhongeren maar helpt wel andere landen.
En let op! Het gevaar is altijd rood gekleurd! -
Dank aan enkelen hier voor het delen van hun eigen ervaringen. Ik vind dat we in Nederland veel te weinig horen, zien en lezen over zo'n belangrijk land als China. Het wordt tijd (is wellicht al te laat..) dat we ons eens gaan verdiepen in de (on)mogelijkheden, doelen, kansen en cultuur van China.
Maar nee, wij maken ons druk over het Koningshuis, een groepje Marokkaanse etterbakken of een Geert Wilders.
Laten we onze focus verleggen, het is nodig! -
Landen worden geadviseerd/dicteerd door banken! Aangezien banken veel geld lenen aan Landen hebben ze indirect invloed op de politiek. Immers willen banken hun uitgeleende geld terug hebben. Dit geld is weer afkomstig van wat wij allen stallen bij de banken. Dus als wij ons geld weer van de bank halen kan de bank feitelijk niets meer inbrengen. Wij vergeten dat wij het volk de macht hebben en dat wij het volk de macht geven aan banken en corrupte politici. Als wij allen ons geld van de bank halen en bedrijven naturaliseren dan hebben wij de macht in handen en kunnen bedrijven tegen kostprijs leveren. Hierdoor zal de kwaliteit, welzijn en welvaart voor het volk toenemen. Tevens heb ik gelezen op twitter dat de
-
@oldeagle
"Ik zie echter veel "beroeps expats" die er trots op zijn dat ze na tien jaar in China nog geen woord Chinees spreken"
Ik heb een basis om mij te behelpen met de taal. Ik kan het trouwens beter schrijven en lezen. Oefen dagelijks en probeer zelf de leiding te nemen in gesprekken.
Eén van de dingen die ik persoonlijk erg belangrijk vind is dat ik mijzelf kan uitdrukken als ik stemmingen wil overbrengen. Want echt goed in mijn vel zit ik hier niet. Mag je gerust weten.
Ik doe er dan ook alles aan om de taal beter te beheersen.
Inderdaad. Ik ken expats in het stadscentrum die helemaal iets snappen van China. Ze gaan dagelijks om met engelssprekende meiden en andere expats, gebruiken een vertaler als ze op bezoek gaan bij een bedrijf en proberen de Chinezen een westerse manier van werken door de strot te duwen.
Werkt dus niet.
Echter
Voor een aantal expats geldt dat ze bewust de taal niet leren omdat zij weten dat het ze niet zover zal brengen als ze zouden willen.
Ze kiezen dan voor een relatie met een engels sprekende Chinese. Dan hoeven ze ook niet te weten hoe het allemaal in elkaar zit. Ze maken hun wereld in China dus bewust zo klein mogelijk.
Ik ken expats die bewust geen enkel contact maken met Chinezen en alleen rondhangen in de westerse bars waar ze andere expats en de engels sprekende meiden tegen kunnen komen.
Is niet mijn keuze!
Ik heb hele diepe dalen in de workingtown waar ik zit. Heel heel erg moeilijk. De dagen dat ik echt goed in mijn vel zit zijn per maand op één hand te tellen.
Vandaar mijn gedrevenheid om de taal beter te beheersen.
Ik heb een online account voor online lessen, diverse boeken, heb een leraar die ik bij vlagen laat komen (kost mij teveel af en toe) ik schrijf dagelijks Chinese karakters (bij elkaar ken ik er wel zo'n duizend nu) en doe alles zoveel mogelijk alleen. Ik gebruik dus geen vertaler of engelssprekende vriendin als ik mijn beltegoed moet upgraden.
Een goede leraar/lerares vinden is hier erg moeilijk. We hebben hier twee scholen maar het level van de Chinese leraren is bedroevend laag en de expats die les geven (meestal Filipijnen of Afrikanen(vooral Ghanezen)) spreken meestal gebrekkig of helemaal geen Chinees.
Wat betreft je opmerking over de toekomst van China. Ik zou dat nit uit willen leggen als negatief. China weet van zichzelf dat ze het westen nodig heeft, net zoals het westen weet dat ze China nodig hebben.
Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat China de wereld niet geheel gaat overnemen. Ze zullen op een aantal vlakken het roer gewoon aan het westen geven.
Zij redeneren dan:
Vogelen jullie het in het westen allemaal maar uit.
Wij maken het wel.
En als ze zelf wat willen ontwikkelen dan doen ze dat op hun eigen manier. (meestal lagerekwalitieit)
Let wel, ik zeg beslist niet dat er alleen troep in China wordt gemaakt. In mijn vakgebied zijn ze heel kundig en leveren goede kwaliteit.
Maar in veel opzichten lopen ze wel flink achter. Neem de IT sector maar eens als voorbeeld. Offertes worden in Excel gemaakt die lokaal opgeslagen worden op een pc in een mapje. Meestal moet ik aan mijn assistent aangeven wanneer ze een bepaalde offerte heeft afgegeven als het order wordt. Het arme kind kan het na twee maanden gewoon niet meer terugvinden.
En wat een hele belangrijke rol speelt bij Chinezen is dat ze buitengewoon wantrouwend en eigenwijs zijn.
Voorbeelden hiervan zijn wel het bedroevend laag gehalte van GPS wat gebruikt wordt bij taxichauffeurs. Man, je moet eens weten hoeveel uren ik hier al verloren heb door chauffeurs die te eigenwijs zijn en weigeren hun GPS uit het dashbordkastje te halen (als ie er al in zit).
En het vertrouwen is ook een heel groot struikelblok voor ze. Ik ken bedrijven die bewust een hogere prijs geven aan mij omdat ze mij ervan verdenken dat ik veel marge neem.
Ze kunnen dan niet de stap nemen om de order te cashen en voor zichzelf te bepalen welke winst zij redelijk vinden.
Niet allemaal koek en ei dus en al met al toch veel achterstand in ontwikkeling. -
@Pedaler: ben het vrijwel geheel met je eens in je laatste post. Eerdere posts waren wat "geblokter" qua taal maar dat komt wellicht door je situatie :-).
Waar ik zit heb ik een heerlijke combinatie van mooi weer het hele jaar, een lokale bevolking die geen engels spreekt dus voldoende druk en mogelijkheden om Chinees te leren maar daarnaast aardig wat Westerse reizigers die door het stadje heenkomen voor de broodnodige afwisseling. Ik zou mijzelf niet zo snel permanent ergens anders in China zien wonen, denk ik. Ik kom regelmatig in wat grotere steden zoals Kunming en Chengdu, leuk voor een paar dagen maar dan gauw weer terug naar de zon :-). -
kapitalistische colonisatie niks nieuws dus
-
We hoeven het geld van China niet. Zoals al eerder ter sprake kwam, steun die voortkomt uit eigen gewin zal uiteindelijk alleen maar tot nog grotere verliezen leiden.
Europa moet zichzelf hieruit redden. De reden van de crisis ligt bij de financiele wereld die zich uit de naad heeft lopen speculeren, geld erbij heeft getoverd wat er helemaal niet was, en exorbitant hoge bonussen en salarissen aan de top heeft betaald, en daar eigenlijk rustig mee verder gaat.
Geld van China gaat daar niets aan veranderen. De mentaliteit moet veranderen en dan kan je de crisis gaan oplossen. Want voor iedereen denkt dat als China zich erin gaat mengen dat het beter wordt, kan nog weleens van een koude kermis thuis komen.
Het ietwat stoffige imago van een land waar het communisme hoogtij viert en de bevolking bestaat uit lieve oude mannetjes en vrouwtjes die 'sochtends voordat ze hun rijstvelden in gaan tijdens zonsopkomst tai chi beoefenen blijkt al jaren niet meer te kloppen.
China is booming. De graaizucht neemt ook in China westerse proporties aan. De huizenbubble in China staat ook op knappen. Hele steden staan vol met luxueuze appartementen complexen waar geen hond woont. Allemaal gekocht door de Chinezen met redelijk wat geld in de hoop aan deze woningen dik te kunnen verdienen. Terwijl een deel van de bevolking in armoede leeft zijn er steeds meer Chinezen die behoorlijk verdienen aan het opkomende kapitalisme in China. Met als grootste verschil dat China heel protectionistisch is wat betreft haar eigen economie. Buitenlands geld mag China in, maar Chinees geld behoort tot de staat en zal ook niet naar het buitenland wegvloeien. Daarvoor heeft de overheid allerlei mooie constructies bedacht om haar eigen ecomomie te beschermen. Maar ook China kan niet leven van China alleen en heeft de wereldeconomie wel degelijk zijn invloeden. Het is gewoon een kwestie van tijd voor dat ook China klappen gaat krijgen en als dat gebeurt dan komen wij er heus niet beter vanaf omdat de Chinezen dan meer 'medelijden' met ons zouden hebben dan de Amerikanen.
Europa, redt jezelf! En als dat betekend dat wij maar enkele stapjes terug moeten doen de komende paar jaar dan is dat maar zo. Maar dan alleen als het hele financiele systeem grondig wordt aangepakt en daar zie ik toch echt een taak van overheden met leiders die niet tot hun schouders in de reet van de financiele wereld zitten. -
Ik denk dat China de wereld gaat overnemen.
-
@350 marktwerking zal er voor zorgen dat China de schulden gewoon kan opkopen, het kan zelfs gebeuren door het leveren van geoderen op krediet.
Geld hou je niet tegen, maakt eigenlijk niet meer uit wat europa wil.
Dit heb ik enige tijd geleden al voorspeld. Griekenland is straks een kolonie van China.
Hopen dat het de Grieken beter afgaat dan de Tibetanen. -
Ze nemen het westen over, en het lukt ze omdat wij als heroine(lees: geld)-hoeren onszelf verkopen.Wij zijn verslaafd aan luxe, die we jaren hebben kunnen realiseren door het uitbuiten van andere landen. Dit proces is zich nu aan het omkeren.
-
@350: Mooi de Westerse media nagepraat, goed zo. Dan zijn hier de feiten.
Buitenlands geld mag China in en in China verdient geld mag er ook uit, hoor. Waarom denk je dat Volkswagen en General Motors, om maar twee voorbeelden te noemen, al jarenlang investeren in China? De meeste van hun aandeelhouders zitten namelijk (nog?) niet op RMB te wachten. Feit is dat je, wanneer je een buitenlands bedrijf begint in China, aangeeft welk deel van de eventuele winst je buiten China denkt te gaan brengen. Heeft niet zoveel te maken met bescherming van de eigen economie in enge zin, als wel met het controleren van de wisselkoers van de RMB en de geldhoeveelheid.
"Hele steden staan vol met luxueuze appartementen complexen waar geen hond woont." Dat mag zo zijn, alleen de bevolkingssamenstelling en -groei alsmede de verwachte verdergaande urbanisatie, een volkomen bekend en uit-onderzocht fenomeen in ontwikkelingseconomien, gaan ervoor zorgen dat die complexen allemaal gevuld gaan worden. Anderhalf jaar geleden stond er een groot artikel in The Financial Times over zo'n stad en hoe die de komende jaren zou gaan vervallen. Feit is dat die stad nu voor ruim de helft gevuld is, zowel de kantoren als de winkels als de woningen. Een follow-up artikel heb ik nog niet gezien in de FT. Vandaar de kortzichtige en eenzijdige reacties van mensen op deze draad neem ik aan. Jullie weten niet beter omdat de Westerse media jullie maar half informeert.
Ten aanzien van de onroerend goed bubbel die zowat iedere Westerse econoom hier meent te ontwaren, leze Stephen S. Roach. Een van de zeer weinige economen die de situatie ter plaatse kent en laat hij er nu net even iets genuanceerder over denken. Ja, er komt een correctie in het Chinese onroerend goed maar de economen die er echt wat van weten zijn tamelijk eensluidend in hun oordeel dat het geen harde landing maar een zachte gaat worden. Oorzaak: de Chinese overheid is door het aanwezige politieke systeem veel effectiever in het beinvloeden van het economische systeem dan onze regeringen dat zijn. Je kunt het veroordelen, niet leuk vinden of schandalig noemen, feit is dat het instrumentarium dat Beijing ter beschikking staat om de boel op koers te houden groter is dan het instrumentarium van Den Haag, Brussel of Washington.
"China kan niet leven van China alleen." Klopt voor dit moment maar, zoals ik in een eerdere post al aangaf, er wordt hard aan gewerkt om de afhankelijk van de wereldeconomie te verkleinen. Feit is dat Beijing enorme stimuli geeft aan "achtergebleven gebieden". De Chinese strategie is wat dat betreft tamelijk eenvoudig. We waren met zijn allen bang dat China Hongkong zou gaan veranderen in China maar wat er gebeurt is precies het omgekeerde, China wordt langzamerhand verandert in Hongkong. En dat proces verloopt van buiten naar binnen. Eerst de SEZ's (Special Economic Zones zoals Shenzhen, Tianjin en andere), dan de grote steden, vervolgens tier 2 steden en omgeving en daarna het platteland. Wanneer je ziet hoe hard bepaalde sectoren van binnenlandse consumptie hier groeien - automarkt, toerisme, consumer electronics - met name ook op het platteland, zie je hoe snel die ontwikkeling nu gaat.
De Chinese economie is veel te gedifferentieerd en heterogeen om in grote oordelen te kunnen vatten. Wij zullen in het Westen moeten leren China in al haar complexiteit te begrijpen, anders blijven we de plank misslaan. -
35517 oktober 2011 11:43 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Globale power shift?
-
@355 Ja, er had eigenlijk moeten staan; "China wil Europa kopen, en haar afzetgebieden veilig stellen".
Ze hebben al het grootste deel van de Griekse haven in bezit. -
@354 Goed stuk, ++
-
@354: Dank je wel voor het compliment. Soms vraag ik me af waarom ik de moeite neem om dergelijke stukken te posten aangezien ik met het gemiddelde publiek hier het gevoel heb dat het veelal aan dovemansoren is gericht, maar dan krijg ik een reactie zoals de jouwe :-)
-
@354 Leuk dat je de Westerse media beschuldigd van kortzichtigheid, maar heb je misschien ook een bron voor al je beweringen?
Dat van die Chinese huizen bubble was trouwens een verhaal van een chineze econoom zelf en niet van een westerse econoom. Ik denk dat beide kanten van onze stukken kernen van waarheid bevatten maar het is te simplistisch om te beweren dat alles wat de westerse media melden gebaseerd is op niets.
Overigens zie ik het kunstmatig laag houden van de koers van de RMB toch echt als het beschermen van de eigen economie. -
@360:
Ten aanzien van geld naar buiten brengen is mijn bron eigen ervaring. Ik heb recentelijk een bedrijf opgericht hier en wat ik in de post beschrijf is wat ik heb meegemaakt.
Ten aanzien van de onroerend bubbel heb ik al een bron genoemd (Roach) maar je kan ook Andy Xie er op nalezen. Die heeft zijn verwachtingen een tijdje geleden bijgesteld van harde naar zachte landing. De eerste keer dat hij zoiets deed, overigens. Verder is het verhaal over de inmiddels half gevulde stad ook afkomstig uit eigen ervaring.
Ten aanzien van de beweging van export naar binnenlandse consumptie: de jongste 5-jaren richtlijn en alle commentaren die je daarop op diverse plekken op het web kunt vinden.
Mag ik ook jouw bronnen weten?
Ik zeg nergens dat de Westerse media zaken melden die gebaseerd zijn op niets, ik probeer aan te geven dat de Westerse media veelal China als te homogeen neerzetten en maar het halve verhaal vertellen. Ik heb verder het gevoel dat ik de dingen redelijk genuanceerd opschrijf. Ik ben wars van simplistische redeneringen, daarvan hebben we er tegenwoordig al voldoende.
Je hebt natuurlijk gelijk dat een belangrijke reden voor het laaghouden van de koers van de RMB het beschermen van het economisch eigenbelang is. Maar, wat denk je dat QE2 in de VS was dan? En het jarenlange rentebeleid van Greenspan? Hebben beiden precies hetzelfde effect gehad, dollarkoers naar beneden beinvloeden, dat werd ook door iedere econoom begrepen maar dat mag wel?
Natuurlijk zit er in jouw post een kern van waarheid, zeker ten aanzien van de feiten. Ik vind alleen dat je in je conclusies veel verder gaat dan door die feiten wordt ondersteund.
Ik ben het overigens wel volledig eens met je betoog dat de enige redding voor Europa - voor de VS trouwens ook - het aanhalen van de spreekwoordelijke broekriem is. Crisis support aannemen van China kan ik nog wel inkomen, alhoewel, dan leren de heren politici het nooit. Nee, de enige wijze waarop dit probleem wordt opgelost is met een dijk van een recessie. Zie de kraakheldere analyses van Austrian economists, zoals Peter Schiff. Geen speld tussen te krijgen, wat mij betreft. En da's precies de reden waarom ik hier onderneem en niet in Europa... -
In aanvulling op mijn post onder @361:
Ik wil met mijn kritiek op Westerse media trouwen beslist niet zeggen dat er met opzet onwaarheden of halve waarheden of verkeerde beelden worden geschetst. Ik denk dat het overgrote deel van het journaille hardwerkende en oprechte mensen zijn die opschrijven wat ze weten. Ik betoog echter dat dat wat ze weten, te weinig is. Hoeveel Nederlandse correspondenten zitten er in China? Een handjevol, op zijn hoogst. En die zitten in Beijing en Shanghai en maken af en toe een uitstapje naar het platteland. Da's volgens mij niet voldoende om de ontwikkelingen te kunnen begrijpen.
Het gaat volgens mij dan ook meer om onwetendheid en misschien ook wel een onbewust superioriteitsgevoel dat ons jarenlang is aangepraat als redenen voor die verkeerde beeldvorming. -
moeten we dit nou wel accepteren?
we geven chinaa hiermee alleen maar meer macht (niet dat dat erg hoeft te zijn) maar onafhankelijkheid is beter -
@361 en @362
Allereerst mijn excuses als mijn reactie wat aanvallend overkwam dat was niet mijn bedoeling.
Ik ben verre van economisch expert en/of China kenner, en wat die huizenbubble betreft werd idd ook gezegd dat het uitelkaar spatten van deze bubble weleens minder dramatisch voor China zou kunnen worden dan op het eerste gezicht werd verwacht.
Voor de rest wil ik je bedanken voor je serieuze en informatieve reactie, zou iedereen een voorbeeld aan kunnen nemen. En met wat je zegt in je post ben ik het ook helemaal eens. China is een veel te groot land om als homogeen weg te zetten, de complexiteit van het hele 'Chineze Systeem' is zo groot dat het voor een westerling eigenlijk niet te bevatten is. Je zou er echt gaan moeten wonen en je er serieus in moeten verdiepen.
Ook ben ik het helemaal met je eens dat het voor het 'Westen' misschien nog moeilijk te verkroppen is dat China een steeds grotere macht wordt waar we gewoon niet meer omheen kunnen. Wij weten weinig over China en dat moet veranderen willen we economisch mee blijven doen in de toekomst en ook de media zou wat meer aandacht aan China kunnen besteden.
En als laatste, het artikel en hetgeen waar het allemaal omgaat is dat Europa z'n eigen boontjes moet gaan doppen. Ik hoop van harte dat het niet zover komt, maar een keiharde recessie die z'n weerga niet kent zou wellicht de eyeopener kunnen zijn om het verotte financiële systeem van het Westen over het randje van de afgrond te kunnen duwen.
Succes met je bedrijf in China. -
Amerika zit al in de zak van China, nu Europa nog.
En wat willen ze daar voor terug?
Alleen rente? -
@364: Dank je wel. Vond je niet te aanvallend hoor, beetje scherpte kan geen kwaad :-)
-
@363 China steunt Europa, Europa steunt America, america steunt weer een ander land etc etc etc en eigenlijk is het gewoon rondpompen van geld zodat niemand in de gaten heeft hoe verrot het huidige financiële systeem eigenlijk is.
-
@268 Dat doet de VS al jaren, maar niemand die er naar om heeft gekeken.
Nu hebben we het allen krap en gaan er ogen open.
(Die van de Politiek en Bankier Top zijn nooit dicht geweest, vandaar dat ze ongestoord hebben kunnen sluizen met geld dat niet van hen is.) -
Peking in Paniek: Ook Instorting China steeds waarschijnlijker....
Chinese overheidsofficals verklaarden afgelopen zaterdag op de G-20 top dat ze tientallen miljarden euro's in de eurozone willen pompen om deze financieel overeind te houden.
De werkelijke situatie in China blijkt echter allerminst beter te zijn dan in Europa: illegale schaduwbanken vallen om en de financiële sector kampt met inflatie en een vastgoedzeepbel. Net als in Europa moet de regering in Peking de banken ondersteunen, anders dreigt een catastrofe van ongekende proporties.
http://xandernieuws.punt.nl/?id=642858&r=1&tbl_... -
@361
Je overschat de macht die Beijing heeft buiten Beijing, de SEZ's en tier-2 steden
Kom eens met me mee kijken waar het geld beland in Rural China.
In de zakken van de officials die weigeren de audi aan de wilgen te hangen.
Ik moet pedaler helaas wel gelijk geven over de huizen bubbel. Maar tijd zal het leren. Het is theorie vs. theorie. Wij kopen bewust nog even geen huis in zuid-china totdat we meer weten. de chinese cultuur (mianzi) weerhoudt de gemiddelde chinese man om na te denken of hij het huis wel kan veroorloven. maar ja. je moet toch wat met een vrouwen tekort he?
Tevens speelt er nog een heel ander groot probleem. de politieke instabiliteit in China. en wat er in 2012 gaat gebeuren.. als (vermoedelijk! Hu Jin Tao aftreedt)
China kan nu 2 kanten op gaan:
1: zoals elke dynastie eindigde.. eentje van corruptie, startend met een nieuwe revolutie
2: eentje die zachtjes aan doormoddert op deze toer -
@369
goed artikel .. de one-liners (als ik ze zo mag noemen) bevestigen mijn gevoel
over de banken in China. -
een deel van d eproblemen in china (de economische zones) lijken en gedragen zich op de westerse...dat staat buiten kijf...
de chinese bevolking bestaat weliswaar nog uit 75% boeren, die in gemeenschappen leven, en af en toe een economisch internationaal belang hebben, valt dit laatste weg, dan is het er voor die 75% niet veel veranderd..wel voor de overige 25% (ca 300 miljoen in woners-tergrootte van VS dacht ik) die kapitalistische problemen krijgen, en die zijnhet platteland niet meer gewend (spoiled),.....zolang d evoedsel distributie blijft gaan en d eprijzen stabiel blijven...is er stabiliteit en kan men naar neiuwe en betere oplossingen zoeken -
@372
die aantallen zijn jaren geleden al achterhaald. Meer dan 50% van de bevolking in China leeft in stedelijke gebieden. -
@oldeagle
"En da's precies de reden waarom ik hier onderneem en niet in Europa..."
Dat heeft natuurlijk ook te maken dat wanneer je in China 1000 usd verdiend het meeste overblijft.
In europa is alles zo lomp geworden en vreten er zoveel mensen mee van de pot zonder er iets voor te doen dat er van die 1000 usd als ondernemer maar 300 usd netto overblijft.
Om maar even een voorbeeld te noemen.
Een pocketroman die hier in China voor 2 eur gemaakt wordt ligt in Nederland in de winkel voor € 14,95.
Als je dan als exporteur een marge neemt van 20% dan verdien je daar € 0,40 op.
Zelfde zal ongeveer gelden voor de andere partijen die eraan moeten verdienen zoals de auteur, uitgever etc.
De rest verdwijnt allemaal in de grote pot van de overheid.
Datzelfde boek ligt hier in China voor 5 euro (omgerekend) in de winkels. En voordat iedereen gaat roepen dat die hogere prijs door het transport komt. Per boek zal het ten hoogste € 0,45 kosten om het naar Nederland te halen.
Tel uit de winst voor de overheid! -
Eerst alle friettenten over nemen en nu europa. :D dat is toch een grote stap. Liever een chinees in dienst, dan een afrikaanse persoon
Stijgers in Economie
Dr. Doom: ' Griekse exit goed voor euro '
Marc Faber laat bij CNBC weten dat de...
12 uur 9 minuten geleden door Mr.Q
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
16 uur 43 minuten geleden door tisso
Omzeil de belaste kilometervergoeding
De belaste kilometervergoeding kan deels...
16 uur 55 minuten geleden door All.you.need.is.love
Fabrikanten Parma smelten tienduizenden...
Vele tienduizenden Parmezaanse kazen die...
22 uur 30 minuten geleden door uweigenmeninggeldtalleen
Wist je dat? Onthutsende cijfers over de...
Spanje gaat helaas dezelfde richting uit....
1 dag 9 uur geleden door Plutarchus
Best gewaardeerd
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
4 dagen geleden door natuurlijkeu
'Ellende niet te overzien bij einde...
Het nieuwe permanente noodfonds voor de...
5 dagen geleden door pieter.s
Inkomensongelijkheid - Wat TED niet wilde...
In de VS woedt een discussie over het...
3 dagen geleden door Matthijs85
Record aan zonne-energie in Duitsland
MÜNSTER - Door het zonnige weer heeft...
1 dag 21 uur geleden door Mwhahaha
S&P somber over consumptie in Nederland
Nederland is sinds 2008 wat betreft de...
6 dagen geleden door dvw142


