Veel jongeren hebben een wel heel rooskleurig beeld van hun financiële toekomst.
Sorteer op:
-
@398 Des te kwalijker dan dat dit soort artikelen gepubliceerd wordt. Wat er in staat, strookt namelijk echt niet met de werkelijkheid.
-
@319
De SP gaat het MKB slopen met deze 65%... Maarja dat snap het gross van de mensen hier toch niet! -
5000 euro NETTO, weten ze dan het verschil tussen netto en bruto?
-
@402 Spijker op de kop! Heel veel mensen schijnen maar te denken dat de SP het juist zo goed voor heeft met 'het MKB', maar dat is helemaal niet waar.
-
@401
dat kan, daar hebben politici wel vaker last van, zoals Schippers bijvoorbeeld met haar huisartsenafbraakbeleid (vader was, broer is huisarts, vandaar mijn betrokkenheid). -
zodra door de inflatie een brood 100 euro kost klopt het
-
@404 een en als ze dan ook alle verdragen opzeggen dan zijn ook alle multinationals weg... Dan moet de SP (staat) iedereen in dienst nemen om toch nog wat geld rond te laten gaan... Klinkt als iets Grieks.
-
@405 maar je gelooft Roemer wel? Een staat kan niet geld uitgeven als niemand meer ondernemer wil zijn... Dat is nog eens gouden bergen beloven en mensen die op hen stemmen geloven ook in diezelfde gouden bergen die de jongeren denken te verdienen
-
Natuurlijk gaan 12 jarige meer dan 5000 euro netto verdienen.
Modaal inkomen in 2012: 33.000 euro, is ongeveer 1829 euro netto per maand
Gooi er 20 jaar lang 5% inflatie overheen, zit je op 4850 euro netto.
Dus als de inflatie een beetje meewerkt verdienen ze op hun 32e al bijna 5000 euro netto. :-) -
Dream on youngsters! Lekker door spelen op je playstation en dream on....
-
5000 netto is niet zo gek als ze 55 zijn. Ze betalen dan ook 15 Euro voor een brood.
-
Dit hebben we als ouders aan ons zelf te danken! Wij doen er tenslotte alles aan om onze prinsjes en prinsessen het zo aangenaam mogelijk te maken. Tv op de kamer, PlayStation, iPhone met een peperduur abonnement, uggs
-
"Van de 12- tot 15-jarigen verwacht 40 procent op zijn 35e een maandinkomen te hebben van 5000 euro netto."
Bij de juiste inflatie is dat een reeel bedrag. -
en deze jongeren hebben nu geen baan ! anders hadden ze het wel geweten !
-
@TS met een beetje hoge inflatie haat misschien 25% het. Dan heeft maar 15% ongelijk.
-
@409 eerder modaal is 1500 per maand en met 5% inflatie (is aan de hoge kant , maar is over 20 jaar 3720 per maand.
Als ik jouw 1829 gebruik en met 5% inflatie voor 20 jaar zit ik op 4621 per maand -
@409 Zo is het maar net. Alleen die 5% inflatie gemiddeld. Dat heb ik nog niet meegemaakt.
-
@409: Dat terwijl de inflatie de afgelopen 20 jaar 2,1% was. Dan komen we met jou som (20 jaar 2,1% inflatie) op een gemiddeld inkomen van 2770 netto uit over 20 jaar. Meer realistische cijfers dus.
-
@409 Met een iets reëlere inflatie van 2% en een kleine economische groei zou 5000 euro bruto per maand heel goed kunnen. Om het netto te kunnen halen moet er inderdaad wel flink hoge inflatie en/of groei zijn
-
Volgens mij bedoelen die jongeren toch echt een inkomen van ca. EUR 5.000 netto dat afgemeten is aan de standaarden anno 2012. Die hebben echt niet over inflatie nagedacht en bedoelen volgens mij te zeggen dat ze op hun 35ste een netto inkomen hebben dat vergelijkbaar is met EUR 5000 netto anno 2012.
-
Hoe moet dat verdiend worden door de werkgever?
-
@420 precies. En dus zou je nu 10500 per maand bruto verdienen. Heb het zeker niets slecht gedaan, maar ben 32 en ben blij dat ik en mijn vriendin daar net over gaan met z'n tweeën
-
@416: Modaal inkomen wordt in 2012 wel degelijk op 1829 p/m netto geschat. Modaal inkomen is NIET het gemiddeld inkomen. Modaal inkomen betekend dat dat inkomen het meeste voorkomt in Nederland van alle hoogtes aan inkomen. Dus als je aselect iemand uit de maatschappij eruit prikt is de kans het grootst dat hij 33.000 per jaar verdiend.
En "gemiddeld bruto-inkomen van werkenden lag in 2009 op ruim € 36.000." -
Bericht klopt voor geen meter! Waar halen ze die 40% vandaan???
Bron: http://1vjongerenpanel.eenvandaag.nl/uploads/do...
"Van de jongeren onder de 15 jaar denkt 17 procent meer dan € 5000,- netto per maand zullen gaan verdienen, tegen 12 procent van de jongeren van 21 jaar en ouder." -
Als we de komende 20 jaar nog een lange episode van hoge economische groei krijgen, zoals we de afgelopen halve eeuw best veel hebben gehad (zeg 3% per jaar gemiddeld), met daarbij nog wat normale inflatie (2% gemiddeld), kom je toch gewoon uit op de 5000 euro netto per maand. Het is een erg rooskleurig beeld van de toekomst, maar niet eens compleet onmogelijk.
-
@421 goed punt. Die werknemer zou minimaal 19,000 per maand moeten verdienen om enkel zijn salaris te verdienen. Als het niet meer is... En dan hebben we het niet over de vaste lasten van telefoon, kantoor en ga zo maar door
-
@420 Natuurlijk zullen ze 5000 euro in huidige euro's bedoelen, maar het is grappig te bedenken dat dit onder bepaalde voorwaarden best haalbaar is in nominale euro's, zelfs zonder hyperinflatie.
-
@423 heb het ook over modaal. Die 33000 is bruto en niet netto
-
@201, @209: het is een reactie op een eerdere stelling dat er nu al veel mensen zijn die 5000 netto verdienen in NL.
-
@427 Helemaal mee eens. Het blijven golfbewegingen en ondanks alle ellende van nu, komt er ongetwijfeld binnen redelijk afzienbare tijd weer een opgaande economische golf die de inflatie zal compenseren of zelfs zal overstijgen.
-
@224: je zou het haast gaan geloven. Foute telling. 1% heeft dan een fors inkomen. Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bes...
-
@249: dank voor de bron, maakt het artikel zeker erg belachelijk. nu.nl blij want veel bezoekers, half nederland weer een stukje dommer omdat we denken dat het een betrouwbare bron is.
-
@423. Als medewerker bij het CBS kan ik je vertellen dat het inkomen per werkende persoon in NL van 1829 NETTO euro niet het meest voorkomt. Het gemiddelde van zo'n 1829 NETTO klopt wel. Aangezien daar ook de inkomens van 100K-10M netto bijbehoren. Gemiddelde en meest voorkomende is dan ook een hele andere wereld.
-
Jongeren, ik zou zeggen: geniet, geniet van je jonge leven ...
Je hoeft nog helemaal niet over je inkomen te denken ...
Ik denk dat we namelijk een héél andere tijd gaan krijgen dan jullie denken ! -
5000 is best reeel, bij 3% inflatie over 20 jaar (en dat is weinig wanneer je ziet hoeveel geld er bij gedrukt wordt) moet je ~9030 verdienen om die 5000 van nu te hebben. Gezien de reacties hier vinden mensen het nog al lastig om met procenten te rekenen :P
-
@433 Het gemiddelde is overigens toevallig wel het bedrag wat je moet hebben als je het hebt over de 40% best verdienende mensen: het is vrijwel exact het 60e percentiel van de inkomsten. Zie http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bes...
-
Wat een veelvoud aan reacties op zo'n bericht. Kun je tellen? Tel er dan maar niet op.
-
Kan je dat uitrekenen voor mij? Bij netto van 9030 bruto en die inflatie?
-
Ik snap niet dat zoveel mensen dit onderzoek serieus nemen. Het zijn jongeren tussen de 12 en 15. Op die leeftijd ben je optimistisch, heb je nog niets meegemaakt en geen idee over wat een normaal salaris is en wat de levenskosten zijn. Volstrekt normaal gedrag van deze jongeren dus, en je ziet in het onderzoek al dat wanneer ze iets ouder zijn ze al realistischer worden.
-
@436. Als je spreekt over een gemiddelde per werknemer praat je over het gemiddelde per werknemer. Ongeacht hoeveel deze verdient en bepaal je dit op basis van een full-time werkverband.
-
Dan zou ik om te beginnen over een paar jaar maar geen SP gaan stemmen.
-
Laat de overheid maar eens met info over de brug komen met dat het nut van de functie belangrijker is dan geld.... Gaan ze niet redden. Bijten in hun eigen staart.
-
5000 netto is 9000 euro bruto per maand! maar de inflatie maakt de netto kapot!!!
-
ik wil weten hoeveel de ouders van deze jongeren verdienen ?
-
Met inflatie is het misschien nog mogelijk ook, ja, zoals ik al eerder las. :P
Wat ik erger vind is dat ze er überhaupt mee bezig zijn.
Dat er volwassenen dom genoeg zijn om te denken dat geluk en geld hetzelfde zijn is 1 ding, maar jongeren horen nog niet zo gebrainwashed te zijn.
Als ze verwachten dat te gaan verdienen, dan willen ze blijkbaar geen verpleger worden of in de ouderenzorg werken, en die mensen blijven toch nodig.
Ze willen natuurlijk allemaal gaan studeren, maar al juich ik kennisvergaring via studie van harte toe, je kunt ook in die beroepen enorm veel kennis opdoen. -
1) Ik zit op hetzelfde inkomen als mijn vader ooit, maar slechts op de helft van zijn 'rang'. Zo groot is de inflatie in één generatie geweest: 100%.
2) Als iemand gelooft dat onze decadente westerse economie nog enige kans heeft tegen de agrarische en industriële economieën van China, Korea en dergelijke, word eens wakker. 1+1 is en blijft 2.
3) @442: inderdaad. Elke werkgever en elke regering schijnt te denken dat we voor iets anders werken dan ons inkomen. Ik doe het niet voor m'n baas, in ieder geval niet op de eerste plaats. Er zijn veel dingen die ik voor nop wil doen, maar werken hoort er niet bij. -
@445 Wie heeft ze gebrainwashed, denk je? Rekeningen moeten worden betaald, van schulden word je maar ongelukkig. En elke rekening is telkens weer hoger.
-
Laat hen zeggen welk beroep ze uit willen gaan voeren. Tik in op google: wat verdient een .... Laat hen dat vergelijken met het beroep en het inkomen van hun ouder(s). Dan komen ze wel terug op aarde en verwelkomen we hen in de werkelijke wereld van de volwassenen. Als mijn kinderen iets willen? Dan vertel ik hen hoeveel uren ik daar voor moet werken, of hoeveel uren ze daarvoor met hun bijbaantje moeten draaien. Geloof me: het werk perfect!
-
@442 het nut belangrijker dan wat je verdient? Van het nut kun je geen rekeningen betalen! Ik ben bang dat heel veel jongeren op den duur van de koude kermis thuis komen.
-
@447
Oh, ik besef zeker dat schulden en niet rondkomen mensen ongelukkig kunnen maken in dit klimaat, dat is de schuld van ons huidige stelsel. (Als SP'er ben ik het daar ook uiteraard niet meer eens)
Maar ik denk niet dat een jongere al denkt aan het feit dat hij of zij straks de rekeningen niet meer kan betalen, meer dat geld te belangrijk is geworden.
Als je passie blijkt te liggen bij de zorg of in een winkel werken, dan zul je nooit financieel aan de bovenkant zitten, ook niet als de SP meeregeert trouwens.
Het enige wat ik hoop is dat je dan gewoon goed kan leven, niet slachtoffer wordt van maatregelen om minder nuttig volk te beschermen en je je niet minder voelt, omdat je niet het best betaalde beroep hebt uitgekozen, maar het beroep wat je wilt. -
Haast een te verwachtte uitslag...maar geeft direct aan waarom bijvoorbeeld een verlaging van de kiesdrempel (iets waar D66 in het verleden weleens voor gepleit heeft) niet verstandig is....ook verklaart het dat de jeugd voornamelijk Links stemt...je hebben gewoon geen idee....natuurlijk is het (omgerekend naar de huidige maatstaven) mogelijk, maar uiteindelijk voor de meeste zeer onwaarschijnlijk. Geeft niet, de jeugd hoort ook optimistisch te zijn maar het maakt mij wel zorgen dat die optimische ideen, echt totaal de aansluiting met de werkelijkheid hebben verloren.
-
@444 ongeveer 40000€ bruto per maand.
-
per jaar dus!
-
Als ze niet bij die 2 miljoen werkelozen horen, omdat alles naar China outgesourced is. ;-)
holy fuckeloly ! wat denken ze wel. :-) -
Goed zo jongelui, houdt de moed er maar in.
Die zure zanikers hier hebben hun kansen gehad en nietvwaar kunnen maken.
Heerlijk dat onze jeugd en toekomst zo optimistisch is.
Daar red je het mee.
Niet met mekkeren. -
Dat de jongeren van nu een rooskleurig beeld hebben van de toekomst is eigenlijk wel logisch. Ze hebben immers geen les gehad in economie. En al zeker niet in sparen en serieus bezig zijn met hoe je eerst eenvoudig moet leven en spaarzaam zijn. Neen, ze zijn bezig met hun mobiele telefoon en abonnementen waar ze niets van snappen. Ze zijn bezig met uitgaan en comazuipen en hun ouders de stuipen op het lijf te jagen. Meegemaakt dat jongeren in een weekend voor driehonderd euro aan drank er doorheen joegen. Dat is wel even wat andere koek. Ouders die verbaasd waren omdat hun jonge kind een telefoonrekening kreeg van vijfhonderd euro! Praten we nog niet over het feit dat ze er totaal niets van begrijpen. Het zal wel een foutje zijn bij anderen. Tja, en wie gaat de rekening betalen? Pa en Ma zeker, allicht. Verdienen? Ja hoor vijfduizend euro netto per maand. Ik denk dat je dan toch wel op zijn minst een academische studie moet hebben gevolgd en met succes hebben afgesloten. Zoek maar eens op het internet, immers dat is bekend bij de jonge mensen, dan zul je zien dat dit een utopie is. Vijfduizend euro is ongeveer 8000 bruto. Dat is dus 96.000 euro per jaar. Moet je toch van goede huize komen. Kamerlid worden of zo. Of in de wetenschap een goede baan vinden als doctor of zo. Neen, dit is totale onzin. Bovendien moeten de jonge mensen er rekening mee houden dat ze eerst jarenlang zich moeten bewijzen en dat ze slechts langzaam iets meer kunnen verdienen. Men noemt dit een voortschreidend gemiddelde. En dat is zeker niet vijfduizend euro netto per maand. Zoals meerdere reacties weergaven de realiteitszin is ver te zoeken. Zelfs al zou je zestienhonderd euro netto verdienen ben je nog een hele baas hoor. Ga je dan wat besteden? Huisje kopen? Neen kan niet. Je hebt geen spaargeld en op dat salaris krijg je geen hypotheek. Als de banken een norm hanteren van vier maal bruto salaris lenen voor een huis. Wat kun je dan kopen? Juist ja vier maal je bruto salaris van ja raad eens, ongeveer 26.000 euro per jaar, dat is dus 104.000 euro, dat kun je lenen. Koop je dus geen huis voor. En als je dan denkt dat je er bent vergis je je ook nog want de banken willen wel bewijzen zien. Loonstrook, vaste aanstelling, geen registratie bij het BKR, gezondheid goed? Zo zijn er nog een aantal voorwaarden waar je aan dient te voldoen. Ik zou zeggen kijk eens op internet naar wat bepaalde banen als verdienste geven. Is u niet geleerd dat 80 procent van de werkenden een gewone baan hebben? Dat als je een MBO diploma hebt je in de verste verte niet aan vijfduizend euro netto per maan zal komen? Zelfs een HBO 'r doet daar jarenlang over. Wat blijft over, ja juist, de academisch gevormde man of vrouw. Een zelfs die doet er ook nog even over voordat hij of zij dat netto kan verdienen. De komende tien jaar is dit verhaal absoluut een utopie. En daarna ook nog tien jaar. Hoe komen ze daar toch bij? Dan hebben we nog te maken met kennis van zaken over dagelijkse kosten. Denken de jongelui nu echt zo? Wat kost een auto? Wat kost kleding? Wat kost eten en drinken? Wat kosten verzekeringen, wat kosten de ziektekostenverzekeringen, eigen bijdragen, gemeentelijke lasten, uitgaan, vakanties, woninginrichting, gas, licht, benzine, feestjes, pensioenkosten, enzovoorts, een eindeloze rij van kosten waar de jeugd geen flauw benul van heeft. Ik zou zeggen droom maar lekker, morgen is alles anders.
-
@455
Goedzo, de moed er maar in! Dus u bent het er mee eens dat het raar is om te denken dat iedereen voor geld gaat? :)
U bent zelf ook bezig met vrijwilligerswerk om de wereld te verbeteren?
U snapt ook dat niet iedereen wil studeren?
U bent ervaren genoeg om te begrijpen dat geld niet het hoogste streven is, als je maar werkt en bijdraagt?
Doet mij deugd, weer iemand die de SP gedachte omarmt. :)
Top, plusje van mij, omdat mensen dat zo leuk lijken te vinden hier. :) -
Ja, de gefrustreerde generatie is aan het opgroeien. Grosso modo denkt men dat de gebraden ganzen gewoon in de mond vliegen zonder er iets bijzonders voor te moeten doen. Men meent er recht op te hebben dat er zonder veel diploma's goed betaalde banen zijn. Dat zal erg tegenvallen en hoe zal deze generatie met die teleurstelling omgaan ? Mijn advies zou zijn, blijf hier niet. Europa en ook Nederland leeft in haar nadagen, ga naar een land in opbouw waar optimisme heerst en niet alles is dichtgeregeld. De komende jaren zullen we in Nederland alles stuk bezuinigen om aan de europese norm te voldoen, maar de sjeu is er wel af. Ga weg zo lang het nog kan.
-
Reactie 457 en 458. Het probleem is niet precies te definieren. De werkelijkheid en feiten zijn dat veel jonge mensen kennelijk leven in een gedachtenwereld die niet strookt met de realiteit. Ik ken een jongeman die de gehele dag op de bank zit of ligt. Daarbij zit hij gebogen over zijn computer. Werken doet hij niet. Hij komt nauwelijk buiten. Hij is al in de twintig. Dat vind ik niet normaal. Het kan zijn dat hij via de computer aan het studeren is. Hij leeft kennelijk op kosten van zijn ouders. Dat is toch wel een rijkdom. Je maakt je nergens zorgen om want je kunt gewoon op de bank liggen met een laptop. Ik heb een Somalische vrouw gekend die het vreemd vond dat ze een telefoonrekening van meer dan duizend euro kreeg van de KPN omdat er kennelijk naar Somalie was gebeld met een mobiele telefoon van haar. Ze had kinderen. Maar ze wist niet of die met haar telefoon belden. Ze had een uitkering omdat ze vluchteling was. Die kinderen waren tieners. Uit haar specificatie bleek dat er gebeld werd tijdens de nachtelijke uren. Naar Somalie. Ze wilde weten of dat geld betaald kon worden door de Sociale Dienst.(!) Wat is dat voor opvoeding? Ik weet het ook niet. Een ander voorbeeld: Iemand krijgt een bijstandsuitkering en heeft een mobiele telefoon. Meisje van twintig jaar. Zegt dat ze haar telefoonrekening niet meer kan betalen. Ze werkt bij een zelfbedieningszaak. Woont bij haar ouders. Hoe kan dit? Begreep ze niet hoe het werkt? Wat moet ervan komen als deze personen werkelijk verantwoording moeten dragen als ze op zichzelf gaan wonen. Ik denk niet dat dit goed gaat aflopen. Dan moet je inderdaad wel vijfduizend euro per maand gaan verdienen. Alleen dat is dus niet mogelijk, dat zullen ze nooit gaan verdienen. Dus ellende in het kwadraat. Vogens mij is een groot gedeelte van de jonge mensen het spoor bijster. Met alle gevolgen van dien. Men zou weer in moeten voeren op basisscholen en middelbare scholen het vak micro-economie. Welke gevaren zijn er tegenwoordig op het gebied van omgaan met geld? Hoe zitten die toestanden van kleine zaken in elkaar. Welke gevaren komen er op je af met telefoon, computer, leningen, kopen, hoe bereken ik mijn bestedingen, welke kosten kan ik verwachten, waar moet ik op letten, wat zijn de technieken van grote bedrijven om je portemonnee leeg te maken, wat kan ik er zelf aan doen, hoe maak ik kostenplaatjes, kortom zoals vroeger: een huishoudboekje in moderne vorm. Ik weet nog dat mijn moeder voor haar uitgaven nauwgezet een huishoudboekje bijhield. Letterlijk elke week. Kom daar nu maar eens om, ze lachten je uit en zeggen dat je honderd jaar achter loopt. Maar..... die mensen wisten wel hoe ze het moesten doen. Een goede raad is duur.
-
Haha 5000 per maand!? Grappenmakers! Heeft niets met rooskleurig denken te maken.. Dit is gewoon onrealistisch !! Wat voor werk gaan ze doen dan.. Drugs dealers ofzo.. Wahaha ze komen vanzelf in de wereld van de rekeningen huur en verzekeringen! Toen ik bij papa en mama woonde had ik ook geen idee.
-
Wat een stelletje negatievelingen hierboven zeg. Alsof de jeugd van nu zoveel anders is dan die van vroeger. Alsof kinderen enig idee hebben over salaris. Neem dit soort onderzoeken toch niet zo serieus.
-
Dat we daar tijd aanbesteden zeg.. Lullig onderzoekje..
-
Dat we daar tijd aanbesteden zeg.. Lullig onderzoekje..
-
"en Jantje, wat wil je later worden?"
Miljonair meneer, net als mijn vader! Die wilde vroeger ook miljonair worden." -
Ze bedoelen het in guldens!!!
-
Toen ik twaalf was wilde ik brandweerman worden. Van geld had ik geen benul. Voetballen en kattenkwaad uithalen! Het spijt me, op mijn twaalfde deed ik nog niet aan carrièreplanning. Op mijn 15e trouwens ook niet. Ik verwachtte op die leeftijd minimaal miljonair te worden.
-
Lol, 5000 netto :D dan moet je 110.000 bruto per jaar verdienen. Dat verdient nog geen 5 % van Nederland, laat staan 40%. Misschien lukt het ze met mega inflatie.
-
De markt vertoont anders voldoende signalen dat we dit dankzij de stevige inflatie met gemak kunnen realiseren voor deze jongeren
Pech dat je er dan nog net zoveel mee kunt als nu met 1400 Euro ... -
@383 per jaar is nog steeds iets anders dan per maand.
-
Het is wel degelijk veranderd. Veel zeer verwende kinderen. Ze gaan nog wat meemaken.
-
Weetje wat ik later wil worden? Gelukkig!
-
Mooi bedrag 5000 euro. Maar goed dat ze zo denken anders gaan ze het niet redden later....
-
Hahaha de fantasie van kinderen, schattig toch!?
Als het zo doorgaat verdienen ze dat alleen nog als lasser of timmerman, voor doe opleidingen krijgen ze er steeds minder die het willen doen.
Ik ben lasser geweest en heb nooit te klagen gehad, vet loon, verre landen......maar de jeugd van tegenwoordig wil geen vieze handjes krijgen.....nu ben ik vertegenwoordiger en ben zelfs nog goed in de job ook, maar heb wel €1800 minder in de maand :( -
gouden bergen....... onze Staat, de staat der Nederlanden, onze nationale schuldengenerator, geld over de balk kampioenen, bevoegd EN zelfs in staat om MIJN centen aan Griekenland te geven ZONDER mijn toestemming..............deze perverse geldverdeelstaat in vertraagd communistisch jasje, en in de wereldtop van heffingen en belasten, deze staat bied de jeugd nog geen stront meer, in de praktijk. De jeugd moet eens meer buiten EU maar gaan kijken. Daar IS de komende 50 jaren HELEMAAL geen crisis
-
@309 nee door het feit dat alles mogelijk is pfff alles uit leggen
-
Gezien de 20 jaar inflatiecorrectie en de extre hogere inflatiecorrectie vanwege het toekomstige bijdrukken van Euro´s om Zuid Europa op de been te houden, zitten die kinderen precies op het goede bedrag! Knap hoor die kinderen tegenwoordig. Chapeau!
-
Dachten wij vroeger niet net zo...?
-
Gouden berg?
Met een beetje inflatie kom je al erg snel in de buurt van de bedragen die zij noemen op de leeftijden die genoemd worden.
Dus eerder een realistische kijk.
Het gaat niet om wat je verdient. Het gaat om wat je er mee kunt kopen.
Dus in deze tijden zal vrijwel iedereen meer `verdienen` dan zijn ouders, maar met meer euro's koop je steeds minder...
(reken je salaris maar eens terug naar guldens en vraag aan je pa wat zijn laatste guldens salaris was) -
Ik geloof dit wel, maar de ouders werken hier zelf wel aan mee. V.b. een vriend van mij heeft een zoon van 16, deze jonge werkt op zaterdag in een supermarkt verdient hier €40,00 mee. Zelfde jonge gaat ieder weekend stappen met zijn vriendin in Groningen ( woont in Assen ) , hij rookt, heeft een scooter gaat regelmatig uit eten in de weekenden met zijn vriedin, heeft een GSM eet tuusen de middag geen brood als hij op school zit maar gaat dan voor pizza of snack food , loopt altijd in dure kleding en ga zo maar door. Het kan niet anders dan dat de ouders dit sponseren voor een groot deel. Ik vraag mij af wat zo'n jongen zich voorstelt hoe zijn leven er uit zal zien rond zijn zeg 26 e jaar. Het kan toch niet anders dan dat hij denkt dat dat allemaal normaal is zoveel bezit. Je voedt op dit moment een generatie op die het straks heel, heel moeilijk gaan krijgen , kan gewoon niet anders.
-
Onze prinsen en prinsesjes wonen nog in dromenland helaas. Ik ken veel afgestudeerde jongeren die op dit moment niet aan een baan komen. Zelfs niet een met lagere kwalificaties. Als vader en moeder geen geld meer hebben om ze alles te geven wat ze willen komen ze vanzelf wel in de harde realiteit terecht.
-
Wat ik naar de dico zie slenteren zit nu al in het blikken dal .
-
Ik ken iemand van 27 jaar die 100 miljard krijgt voor een bedrijfje en een computerprogramma (facebook). Cashen via een berusgang is ook een netto transactie, en 20 miljoen keer 5000, dus waarom zo bescheiden. Beste jongeren leg de lat vooral hoog.
-
Broodje AAP verhaaltje. Met die jongeren wordt dan zeker de kleuterklasser bedoeld.Een beetje bewuste jongere, is zich allang bewust hoe een zootje het hier op het aardbolletje is, en heeft slechts weinig verwachtingen.En zeker niet verwachtingen in de positieve zin, maar eerder in negatieve zin.
-
Al dit soort jeugd een jaar au pair, in een in ontwikkelingsland.
-
Nou, dat zijn dan heel erg slimme kinderen. Veel slimmer dan diegenen die ze wegzetten als zijnde naief.
Heel simpel.
Als modaal nu €2000 netto is, dan is dat met een inflatiecorrectie van 3% over 23 jaar (35-12) €4000 netto.
Wat slim van die kinderen om hier rekening mee te houden en wat dom van de rapportschrijvers / journalisten om dat niet te doen :) -
Ik ken toch een aardige groep jongeren in die leeftijdscategorie maar geen van allen is zo naïef...
Of misschien hebben ze gevraagd wat ze willen verdienen in plaats van wat ze verwachten te verdienen. Ik wil ook wel 5000 euro netto verdienen maar dat gaat em echt niet worden =D -
je kunt van iemand van 12 jaar niet verwachten te weten wat het verdiend tegen die tijd. ze begrijpen de uitgaven als vaste lasten op die leefftijd ook nog niet. en dat hoeft op die leeftijd ook nog helemaal niet. laat ze nog even jong zijn en gewoon het idee hebben dat ze piloot,brandweerman of directeur van het circus worden. dat is goed voor hun zelfvertrouwen waar ze later weer op kunnen bouwen als de werkelijkheid iets harder blijkt te zijn
-
@404 en 407....ik kom in het onderzoek nergens de SP tegen. En neem van mij aan dat de SP beter voor het MKB is dan de VVD!! de VVD is alleen maar voor de multinationals...die juist het MKB om zeep willen helpen! Het zijn de multinationals die de baas willen spelen, en die het meeste geld naar zich toetrekken. Het zou beter zijn, dat al die multinationals minder macht zouden krijgen, dus splitsen in veel kleinere bedrijven........maar ja, macht is geld, en geld is macht. Ik ben van mening dat de macht en het geld terug moet naar het volk. Een heel goed idee: verdiep je eens in het programma van de SP!!!
-
Gaan we nu al 12 jarige jongeren opzadelen met zulke vragen???
Ik speelde op die leeftijd nog cowboytje....de wereld word steeds achterlijker en de mens word steeds jonger gebrainwashed....geld geld geld geld
Wat een k*twereld is het aan het worden zeg
Ze zeggen weleens....vroeger was alles beter, nou...mijn vroeger wel ja. -
trouwens...misschien krijgen die 12 jarige nog weleens gelijk ook.
Alleen is die 5000 dan , net zoveel waard als 2500 nu.
Im zimbabwe kost een brood 120.000.000 zd -
volgens mij denken ze nog dat monopoly geld echt is
-
Het opmerkelijkste vind ik nog wel dat jongeren nog steeds rijk WILLEN worden.
Tegenwoordig is het toch n schande als je veel geld verdient?
Een prachtig beroep als mensen genezen als dokter, levens redden als hersenchirurg, vrij in de wolken als piloot, een bedrijf aansturen als manager of directeur en daar veel geld aan verdienen... en dan is 52% aan de belasting afstaan volgens bepaalse bedrijven nog niet genoeg. Dat moet veel meer.
Daarbij nog de straf van rijk zijn, want de gemiddelde hollander ziet zijn rijkere medelander als iemand "die rijk wordt over de rug van de armere, gewone nederlander".
Beter modaal met een uitkering die de rijkeren ophoesten, toch? Waarom veel geld verdienen als je in de toekomst het overgrote deel toch moet inleveren?
Minnen mag, maar dan vraag ik me af waarom in het meerendeel van de berichten op nujij.nl met betrekking op politiek en recessie mijn bovenstaand punt bevestigd wordt. -
Corrctie op #492 hierboven: "bepaalse bedrijven" moet zijn "bepaalde partijen"
-
@424
In mijn krant stond het inderdaad ook net ff anders, ruim 40% verwacht minstens 3000 netto per maand te verdienen.
Met de inflatie meegeteld niet eens heel onrealistisch.
@redactie
24% verwacht 3000 - 5000 netto maaninkomsten
10% verwacht 5000 - 10.000
7% verwacht meer dan 10.000
Jullie bericht ("Van de 12- tot 15-jarigen verwacht 40 procent op zijn 35e een maandinkomen te hebben van 5000 euro netto") klopt dus gewoon niet. -
@494 maaninkomsten?? moet wel zijn maandinkomsten uiteraard... sollie!
-
@460 Toe jij bij papa en mama woonde?? Ik heb je daar nooit gezien ;-)
-
Na bijna 500 berichten met veel cijfers, verbaast het mij niet meer dat leerkrachten op de basisschool moeite hebben met rekenen, laat staan dat 12-15 jarigen deze vragen niet met enige kennis kunnen beantwoorden. Het begint al met de schrijver van het artikel (maar die maakt bewust die fout) maar ook veel reageerders kunnen slecht rekenen, getallen niet op waarde schatten, weten niet hoe zaken als inflatie en belastingschijven werken en hebben moeite informatie juist te verwerken.
Maar ja, als je ook niet meer leert als hoe je Google gebruikt en hoe je "projectjes" afrondt, zonder enige basiskennis........
De Google generatie is al aanwezig, ze hebben kinderen van 12 tot 15 jaar oud. -
#402 Juist de mensen die daar op stemmen hebben geen cent te makken. Dan pakken we het wel van een ander af, dacht het niet mafkezen. Dat hele SP handeltje is typisch Nederlands, geld van de welvarende industrie/mensen afpakken om zo de mislukkelingen te helpen, zal de nu al falende economie te goed komen ;-)
Ben zelf een aantal jaar geleden naar het buitenland vertrokken simpelweg, van de +800euro die ik per dag verdiende onder NL wet, mocht ik meer als de helft afstaan (ik ben geen lid van foster parents of iets dergelijks) aan onze lieve overheid. Krijg ik er iets voor terug ? ja een hoop blauwe enveloppen met veel gezeur om nog meer geld. En ik voor me werk maar de hele wereld over reizen, bijna nooit thuis. Leuk he Nederland, de eerste 7 maanden van het jaar was ik aan het werk om de overheidskas te spekken, zodat die geitenwollen sokken in het kabinet hun salaris krijgen.
Als ik geld wil weggooien dan kan ik dat uitstekend zelf, heb ik de SP niet voor nodig en arme mensen helpen ? fuck that, het is ieder voor zich in deze harde wereld. Ik help mijn familie en vrienden waar nodig. Die zogenaamde werklozen, kom op zeg, ze moeten die uitkeringen is stopzetten, durf te wedden dat 3/4 binnen een maand aan het werk is, hebben ze gelijk een stuk minder belasting nodig ;-)
Wens de jonge generatie het beste toe, is zeer zeker mogelijk om dit bedrag te halen, je best doen en je eigen weg kiezen, niet naar de propaganda van de overheid luisteren. -
@498 Wat ik ervoor terug krijg?
- Kan in een gewoon huis wonen, zonder hoog hek,
- Een beschaafd land, met ook culturele instellingen ,
- Een land waarin medeburgers niet creperen,
- Gezondheidszorg die voor iedereen toegankelijk is,
- Onderwijs voor iedereen toegankelijk.
Daar betaal ik voor en dat is inderdaad best veel. Ik kan het me nog steeds permiteren om in Nederland te wonen. Als jij straks hulpbehoevend wordt zien we je denk ik wel weer terug. -
Moet je wel een opleiding hebben, die gasten die dit denken zijn daar ver van weg.....
Sukkels. -
@4
Geloof je echt dat die jongeren hierbij rekening houden met inflatie? -
@29
We gaan de komende 20 jaar niet zoveel economische groei zien als de afgelopen 20 jaar vanwege de vergrijzing. -
Arme jonge managers . arme onze kinderen . Het wordt een tijd als de jaren zestig . Alleen niet zoals toen vooruit , maar nu achteruit .
-
Veel te hoog in hun bolletje inderdaad , de nieuwste Ipodjes ,Galaxy, autootje ,.
kom op jongens en meiden , even flink aan de bak maar !!! -
Zou deze generatie straks nog enige solidariteit voelen met de enorme aantallen bejaarden ? Ik denk het niet.
-
Het "probleem grijze golf bejaarden" gaat vanzelf over. De geboortegolf na de tweede wereldoorlog was slechts een periode van hooguit tien jaar of iets meer. Al deze mensen zullen dus overlijden in een betrekkelijk korte tijd. Als al deze mensen zijn overleden komen er demografische problemen. Juist dan komt het probleem naar boven van de kleine gezinnen. De vervanging is dan minimaal. Misschien zelfs maar 1 op de twee ouders. Demografen hebben hier al over geschreven en gesproken. Dit proces kan rap gaan want de geboortecijfers wijzen daar op. Derhalve kun je een krimp krijgen van de bevolking en met name de mensen die kunnen werken. Dat zal gevolgen hebben voor het opbrengen van premies voor ziekte, ouderdom, pensioenen. Immers als veel mensen premies opbrengen kun je voorzieningen treffen. We moeten niet vergeten dat juist die aantallen geboorten van na de oorlog geld hebben gestoken in hun oude dag. Dus deze ouderen hebben dus zelf voor hun oude dag premies betaald! In grote getale. Het zou dus van de zotte zijn nu die ouderen kwalijk te nemen dat ze veel geld kosten. De solidariteit van de jongeren moet juist zijn voor hun eigen toekomst. Dus moeten ze goed opletten wat er gebeurd, wat de bonden doen, wat de regering doet. Daarop moeten ze anticiperen. Wellicht is het ook tijd dat de jongeren zelf iets gaan ondernemen voor hun oude dag. Maar dan op een ander manier. Ik ben ervan overtuigd dat er onder de jongeren zeer intelligente mensen zijn die mogelijk een ander model kunnen bedenken in organisatie van hun belangen. Immers zij zijn de generaties die hebben kunnen studeren. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een andere manier van pensioenvorming, andere manier van vakbonden in het leven roepen, politieke invloed uitoefenen enzovoorts. Alleen dit vereist een andere manier van denken. Je zou kunnen zeggen dat het tijdperk van ons ouderen van na de oorlog voorbij is, een andere tijd, een andere geest. Tijdgeest dus. Op naar de nieuwe tijd. Tot op heden heb ik echter geen initiatieven gezien, noch erover gelezen. Ik denk dat het tijd wordt dat de jongeren zich op een andere manier moeten gaan prepareren op de toekomst. Net zoals wij na de oorlog. Nu moet het echter anders. Wij ouderen moeten vooral niet klagen, we hebben onze tijd gehad. De jongeren wens ik het beste toe, vooral veel wijsheid. Voor diegene die daarin is geinteresserd van de jongeren: zoek eens op internet/wikipedia naar veenarbeiders, boerenarbeiders, fabrieksarbeiders, dienstbodes, wederopbouw na de oorlog, inwoning, invoering der AOW, armenzorg, kinderarbeid, verplichte tewerkstelling. Het is nog niet zo lang geleden.
Stijgers in Economie
Griekse banken krijgen 18 miljard van Europa
"banks are to receive a €18 billion ($23...
12 uur 39 minuten geleden door Web3.0gebruiker
Omzeil de belaste kilometervergoeding
De belaste kilometervergoeding kan deels...
17 uur 29 minuten geleden door All.you.need.is.love
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
21 uur 46 minuten geleden door lol_kabinet
Interessante feiten over Europese...
Tot aan de crisis in 2008 had Amerika een...
23 uur 14 minuten geleden door Mr.Q
Wist je dat? Onthutsende cijfers over de...
Spanje gaat helaas dezelfde richting uit....
1 dag 10 uur geleden door Plutarchus
Best gewaardeerd
Bolkestein wil onderzoek naar eigen munt
Nederland zou zo snel mogelijk een...
4 dagen geleden door Wij zijn er klaar mee!
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
4 dagen geleden door natuurlijkeu
Bewustzijn over corrupte bankensysteem...
Een overzicht van mensen in landen over de...
2 dagen geleden door Ami, Lerni, Miri
Opzettelijke onwetendheid leiders is...
“Er bestaat geen enkel voorbeeld van een...
5 dagen geleden door Mr.Q
S&P somber over consumptie in Nederland
Nederland is sinds 2008 wat betreft de...
6 dagen geleden door dvw142

