De jongerenorganisaties van de politieke partijen mogen vertegenwoordigers aanwijzen voor het pensioenoverleg.
Sorteer op:
-
Mensengod, maken ze zich nu al druk over hun pensioen?? Wie weet hoeveel keer dat nog gaat wijzigen voordat ze een pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Ik heb nu volgens mij al 4 wijzigingen meegemaakt en ik moet nog zo'n 15 jaar. Ben er haast van overtuigd dat het in die periode heus nog wel 'n keer zal wijzigen.
-
Nadat de ouderen het goede voorbeeld hebben gegeven door de planeet te verkrachten en de openbare fondsen leeg te roven, mogen de jongeren aan tafel schuiven. Driewerf hoera!
-
Dit is wel mooi van kamp. De afsplitsingen van FNV krijgen gene eigen stoel, maar voor de jongeren ruimt hij wel plaats in.
@1 Die jongeren stoppen nu ook al veel geld in de pensioen fondsen, heel verstandig om te kijken wat er mee gebeurt. Hadden de jongeren vroeger misschien ook moeten doen in plaats van nu te huilen. -
@3 Nog triester, de ouderen kunnen zich niet eens fatsoenlijk verenigen in een vakbonds clubje. Het principe 'samen sta je sterk' gaat ze zelfs de pet te boven. Afgunst en corruptie is waar ze blijkbaar goed in zijn. De hoogstaande idealen van een solidaire vakbond hebben ze ingeruild voor een goedkoop machtsspelletje. Pek en veren zeg ik!
-
Zijn deze jongeren al oud en wijs genoeg om over deze materie te kunnen meepraten?????????
Laten ze eerst maar het het teveel uitgeven dan dat er aan salaris binnenkomt eens afleren -
@1 Wat moeten ze dan? Meebetalen en mond houden? En dan afwachten of er wat overblijft? (Met die instelling zijn we volgens mij in deze situatie terecht gekomen.)
-
@5 Maar ze zijn wel oud genoeg om premie te betalen? (Die hard nodig is om het pensioen piramidespel in stand te houdenn.)
-
Meepraten? Met een akkoord door de duivel opgesteld?!? Ik hoop dat die jongeren beter weten!
-
910 oktober 2011 08:45 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Opletten jonge mensen deze meneer in een strak pak is niet te vertrouwen.Immers het is een politicus en dit soort mensen maken van liegen en bedriegen hun beroep.In mijn tijd zou ik 75% van me laatst verdiende loon uitgekeerd krijgen.Maar door het politieke steekspel zit ik nu voor minder al 50% thuis,maar wel altijd de volle mep betaald.
Maar wetten en wetjes zijn zo verandert.Dit geintje had de VVD en CDA bekokstoofd.Waar het geld is gebleven Ow ja sorry hoor is verdampt -
@2
Parrrrrdon?
Wie hebben de pensioenfondse leegeroofd??
De Baby-boomers alvast niet.
Vraag liever wie die pensioenfondsen hun hele leven hebben gevuld!!
Wie ze hebben leeggeroofd zijn in de eerste plaats de bestuurders van die fondsen( grotendeels VVD-ers) die foute beleggingen hebben gedaan en vergeet opeenvolgende regeringen niet die erin hebben rondgegraaid als ze geld nodih hadden.
Vergeet niet dat die zogenaamde baby-boomers waar je je zo druk om maakt nog geen cent uit die pensioenfondsen hebben ontvangen, maar wék hun hele leven premie hebben betaald.
Baby-boomers zijn diegenen die in dit of in de volgende 5 jaar 65 worden.
Napraten van geouwehoer aan de borreltafel is leuk, maar probeer wel even te controleren of het klopt wat je hebt gehoord voordat je het doorvertelt. -
1210 oktober 2011 09:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@9 Nee, maar jongeren hebben nog wel de keuze om er mee te stoppen. Niet meer meebetalen als er onvoldoende garanties zijn dat je er in ieder geval iets van terug ziet. (En daar hebben (bijna) gepensioneerden ook niets aan, want dan is de pot snel leeg. Niemand heeft namelijk voldoende gespaard om 30 zorgeloos door te leven, dit is niet te verwijten aan graaiers maar aan te weinig inleg.)
Lijkt mij dus een belangrijke, zo niet de belangrijkste partij om aan tafel de hebben. -
Sluwe Henk Camp bedenkt een doorzichtige list?
Wat is erger, iets kwijtraken waar je al voor betaald hebt of waar je nog voor moet betalen en op een andere wijze nog heel lang voor kan reserveren.
Rupsje nooit genoeg probeert hier weer eens een stukje toneel mee op tr voeren? -
De mensen die nu terecht van hun pensioen kunnen gaan genieten, werken al vanaf hun 14e dus waar hebben we het over. En dan nu bezuinigen is onnzin 1 miljoen is over 30 jaar niks meer waard. Beleggers van nnu gebruiken de pensioen gelden als of ze in het casino aan tafel zitten te spelen.
-
de jonger wouden de straat op,dus vlug stil houden ... hier is een ijsje en pleister... zo ook weer opgelost !
jong en hopelijk lui ;-) word wakker !
http://wearethe99percent.tumblr.com/post/111015... -
@15 Er moet wel gegokt worden met dit geld, omdat er anders onvoldoende is om uit te betalen. Het rendement van een pensioenfonds moet onrealistisch hoog liggen om dit wel te kunnen. In een tijd dat er steeds meer mensen mee gaan betalen kan dit probleem vooruit worden geschoven, worden het er minder dan houdt dit op. (Klassiek pyramidespel.)
Dit kan je lang van te voren aan zien komen, maar niemand wil de eerste zijn die verliest. -
Laat de jongeren van nu maar mee praren! Over 20 jaar horen ze bij de ouderen in hun tijd en worden afgebrand door de jongeren van die tijd.
-
@5, ach dat wij flink meer in mogen leggen en er heel wat minder aan over houden dan jullie generatie, daar hoor ik je dan niet over... Toch weer een typisch praatje van de parasiet genaamd: Babyboomerus Egoïsticus...
Ow, maar dan weet ik het goed gemaakt... De gouden generatie aka "de babyboomers" worden teruggezet naar middelloon, net zoals onze generatie en de vermogenden gaan óók meer belasting over de AOW betalen... Pensioenleeftijd gaat voor iedereen meteen omhoog, maar daar zal babyboomer Henk Kamp het niet mee eens zijn natuurlijk... -
Mooi is dat, eerst hebben de baby-boomers de buit verdeeld en nu mogen de jongeren vechten om de laatste kruimels. Als we er dan later achter komen dat we bedonderd zijn kunnen de groot-graaiers bij de VVD zeggen dat we er zelf bij waren en lachen de inmiddels stokoude boomers ons vanuit hun bejaardenparadijsjes uit.
-
@ 11
Wat is hier toch een voorbeeld te zien van kakelen als een kip zonder kop.
Bij pensioen fondsen zitten in het bestuur afgevaardigden van alle bonden, werkgevers etc. Daar wordt ieder jaar verantwoording afgelegd aan de vergadering. Heb er zelf gezeten. ( werkgevers ) Niemand had kunnen vermoeden ( hoewel ) van wat er nu gebeurd. Iedereen deed alsof ie gek was, de bomen en hoger is de sky. En dan nu zeiken en zeuren en kakelen. Iedereen had z'n verstand moeten gebruiken en nadenken wat ie later gaat doen. Lullig maar waar. Fantastisch wat Kamp doet. Bewustwording moet al vroeg beginnen. Als je er geen moeite voor doet om voor later te zorgen moet je nu simpelweg je kop houden en niet bla bla bla. -
Je ziet weer een hoop makke schapen die achter kamp aan lopen en hopen dat de pensioenen naar 70 gaan. Jammer velen zullen sterven voor die tijd. Of is dat net de bedoeling van de pensioenfondsen?
-
@19
Hij heeft al meer betaald aan belasting, aan AOW en alle andere zaken. Je doet vast je belasting aangifte niet zelf. Of je bent een minima die altijd vindt dat een ander meer moet betalen zodat je visakte niet zo duur is. -
tegen de tijd dat de jongeren daar aan toe zijn is al hun opgebrachten te goede ruim verdamd.
het fonds is opgericht om je openlijk te bestelen. -
@15 We hebben het niet over die luiaards die pas op hun 14e gingen werken. De echte mannen werkte natuurlijk al vanaf hun 8e 6 dagen per week. :-)
Dat gezeik over babyboomers gaat mij wel wat ver. Zijn ook gewoon mensen die hard hebben gewerkt. Het was echt geen groot feest. Er zijn mooie systemen ingevoerd alleen die werken niet meer als je met een rendement van 3% (ongeveer de inflatie) rekent. Een nieuw systeem zoals nu wordt voorgesteld waarin pensioenfondsen met een zelfbedacht rendement mogen rekenen, maakt de pijn straks groter.
We moeten weer even bedenken waarom we het systeem hebben opgetuigd. Doel is dat iedereen in Nederland na zijn/haar pensioen kan leven zonder hulp van de kinderen. Daarvoor is een goede AOW nodig. Dat lijkt me veel belangrijker dan deze pensioen discussie. Daarnaast zijn mensen gaan sparen voor wat extra slagroom op de taart. En bij dat spaarfonds is het helaas zo dat als er minder inzit, er minder uit kan. -
@10
Heb je voor de grap eens proberen uit te rekenen wat je totaal hebt ingelegd en hoe zich dit verhoudt tot wat je waarschijnlijk krijgt uitbetaald. -
@20
Als we ze zat zijn trekken te zijnertijd gewoon de stekkers eruit. ;)
De babyboomers moeten zich goed realiseren wie straks gaat bepalen hoe vaak ze een schone luier krijgen. -
@20
Als we ze zat zijn trekken te zijnertijd gewoon de stekkers eruit. ;)
De babyboomers moeten zich goed realiseren wie straks gaat bepalen hoe vaak ze een schone luier krijgen. -
2810 oktober 2011 09:42 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Tip aan de jongeren: vertrouw vooral niet op Kamp. Ook een deel van de ouderen heeft hij al te grazen genomen door zijn korting op de AOW partnertoeslag, ondanks alle eerdere afspraken ter zake. Een wolf in schaapsvel, niet meer en niet minder.
-
@5 Ja dat zijn ze.
Dat de anderen voor hun er blijkbaar geen sjoege om gaven heeft geleid tot een wanstaltig akkoord, waarin de ouderen van nu krijgen wat ze willen en de jongeren van nu nog maar moeten zien of er wat overblijft.
De jeugd van tegenwoordig kent wel wat meer dan alleen basisschoolrekenen en taal. Maar blijkbaar vergeten veel ouderen dat ze zelf amper onderwijs hebben genoten en ook mee mochten praten over het pensioen.
Blijkbaar mag alleen de oudere generatie meepraten over dingen die belangrijk zijn voor ze. Hoezo egocentrisch? -
@27 we kunnen beter nu de stekker eruit trekken want de babyboomer heeft een behoorlijke gat in de hand dus die gaan lekker vakantie vieren of kopen een huis in Spanje. De bejaardenhuizen van nu voldoen niet aan de hoge eisen van de boomer dus er zullen voor veel geld nieuwe verzorgvilla's gebouwd worden. Als we niet oppassen graaien ze niet alleen de pensioenpot leeg maar blijven we ook nog met een behoorlijke restschuld zitten alsof de staatsschuld die door hun toedoen is ontstaan nog niet hoog genoeg was...
-
Mag er ook een delegatie van ouderen meepraten?De meeste ouderen hebben al
40j betaald aan pensioenfondsen die door prutsers beheerd worden.Je gaat in een bepaalde bedrijfstak werken en wordt dan onvrijwillig verplicht deelnemer in een bepaald pensioenfonds.Of de mensen die dit fonds beheren capabel
zijn is voor jou een groot vraagteken.Je hebt namelijk GEEN zeggenschap
over je eigen ingelegde geld.Jouw geld wordt verstrekt aan de mensen die op dat ogenblik al met pensioen zijn! Ben je eindelijk zover dat je zelf van je eigen
ingelegde al verbruikte geld kan gaan profiteren, staat de wereld op zijn kop
en komt het er op neer dat je je eigen boontjes maar moet doppen omdat het
sociale gevoel wat jezelf al die tijd gehad hebt in die tijd is afgezwakt tot
onder het nul punt. De jongeren van nu zijn in meer welvaart opgegroeid en
denken alleen maar aan zichzelf en willen daar niets van inleveren.Ben blij dat
ik in een socialere generatie groot gebracht ben als de huidige generatie.
Uit deze generatie moeten mensen voortkomen die ooit dit land moeten gaan
regeren,ziet u het al voor u wat een zootje het dan gaat worden? Ieder voor zich. Samen sta je sterk, wordt dan een vergeten ideaal. -
@28 Heeft u voldoende premie betaald om de komende 20-25 jaar op kosten van een pensioenfonds te leveren? Als dit geld op uw eigen rekening was gestort en u was er heel verstandig mee omgegaan (dus lage rente) hoe lang zou u het dan uitzingen?
Ik vindt niet dat iedereen automatisch gekort moet worden op zijn pensioen en AOW, maar vashouden aan vaste percentages is ook niet echt solidair. Rijke gepensioneerden kunnen net zo goed meebetalen als de niet gepensioneerden. Er is misschien 40 jaar lang premie betaald, maar in die tijd hebben huisbezitters (ondanks recente stagneering) veel kapitaal opgebouwd. Is het associaal te verwachten dat ook deze tegoeden worden aangesproken voor een beter pensioen? -
@33 De pensioenen zijn gedekt met je eigen inleg, de aow wordt betaald door de volgende generatie werkenden. Wat er aan de hand is, is dat de inleg van degenen die de komende jaren met pensioen gaan onvoldoende is gebleken voor de benodigde uitkeringen. In plaats van de uitkeringen aan te passen op wat de pensioenfondsen aan inleg en rendement hebben behaald, maakt men er nu een piramidespel van: Hoe meer risico een pensioenfonds neemt, hoe hoger de rekenrente en hoe meer ze op papier kunnen uitkeren. Per saldo betekent dat dat de pensioenen worden aangevuld met de huidige inleg, waardoor die niet belegd kunnen worden en de huidige generatie werkenden dus wel voor de huidige pensioenen betaald, maar niet spaart voor het eigen pensioen.
-
.
Hoe vals/gluiperig kan een Minister zijn.
Gebruik te maken op de nog deels onwetende kennis van de (zeer) jongeren.
En dat heet nu, op een gedegen manier, regeren ?
Ik krijg nu opeens .......... neigingen.
Wat een stelletje labiele .............
. -
3710 oktober 2011 10:30 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
CDA wil ouderen inzetten als leermeester !
Dit heet nu een schoolvoorbeeld ! -
@34
Ik ben nog niet heel lang actief op de arbeidsmarkt maar geloof me dat ik genoeg geld opzij leg voor later.
Ik ga ervan uit dat ik helemaal niets krijg en regel alles lekker zelf. Alles wat dan extra komt is mooi meegenomen. -
@37 Rijk zijn betekend volgens mij dat je over voldoende middelen beschikt om voor jezelf te zorgen. Natuurlijk vindt ik niet dat je al je premies als weggegooit geld moet beschouwen. Een eerlijke uitkering op basis van een redelijk rendement op de inleg (geen inflatie correcttie, want hier is ook geen extra premie voor betaald niet voor betaald). Het maandbedrag wordt dan bepaald door de gemiddelde levensduur. De rest kan dan uit eigen huis of andere investeringen komen. (Heb je die niet dan zal de overheid een minimum kunnen garanderen.)
-
Slimme zet van Kamp. Verdeel en heers. Bovendien verwatering van de tegenstanders. Deze jongeren zijn "vertegenwoordigers" van politieke partijen met een achterban die in het niet valt bij de achterban van de bonden.
En begin alsjeblieft niet over kiezers die een grotere achterban vormen dan werknemers bij de bonden. Het gaat hier over echte achterban. Mensen die de moeite nemen hun contributie te betalen. -
@11 Gevuld? Als babyboomer heeft u alle vruchten van de verzorgingsstaat kunnen plukken gedurende de meest welvarende jaren die Nederland heeft gekend. Alles werd werkelijk gesubsidieerd, van uw studie tot uw huis aan toe. U kon studeren tot in de lengte der jaren of lekker in de uitkering zonder dat er maar iemand naar kraaide. Kunt u zich die tijden nog herinneren?
De bestuurders en regeringen (allemaal babyboomers trouwens) die hebben gegraaid en de planeet hebben verkracht, hebben dat allemaal kunnen doen door uw stembusgang of door uw zwijgen. Nee, uw generatie was liever bezig met koude en warme oorlogje spelen en een verzorgd lui-lekkerleventje te leiden. Italianen, Turken en Marokkanen knapten het vuile werk wel op. Nederlanders voelden zich daar te goed voor.
De pensioenpremies die u heeft betaald, daar heeft u nooit naar omgekeken of voor geprotesteerd. De staat zou er namelijk wel voor zorgen, net zoals de staat uw hele leventje heeft verzorgd. Nu het tegenvalt kunt uw generatie niet eens het goede voorbeeld door de handen ineen te slaan. Nee hoor, de vakbonden versplinteren, valuta-oorlogen en geo-politieke machts-spelletjes.
Typerend voor een stel verwende babies.
Napraten van geouwehoer aan de borreltafel is leuk, maar pobeer wel even voor jezelf te denken en te reflecteren of het klopt wat je hebt gehoord voordat je in discussie gaat. -
4310 oktober 2011 10:53 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Gefeliciteerd, vakbonden, het plaatje is compleet. De minister waar jullie mee om tafel hebben gezeten stimuleert nu een generatieconflict en speelt jong tegen oud uit. Solidariteit voor een verplichte deelname komt hiermee onder druk te staan. En dit omdat jullie, bonden, alleen je achterban in het oog hebben gehad en niet alle premie-betalenden.
-
@43 Ik ben geen expert en kan dus geen specifieke situaties beoordelen. Wat ik wel weet is dat iedereen het beste met zichzelf voor heeft. Het feit dat de meeste pensioenfondsen de komende 30 jaar nog geen problemen hebben met uitbetalen maakt dat mensen van 50 plus anders in deze discussie staan dan die daar onder.
Het pensioenfonds kan nog 30 jaar vooruit, maar ook als iedereen onder de 50 per direct afhaakt? M.a.w. de solidariteit van 50- is noodzakelijk voor de continuiteit van het systeem, pensioen is geen kwestie van eigenvermogen dat op de bank staat te wachten tot je 65 bent. Om dit te bereiken lijkt het mij redelijk dat 50+ ook solidair is met 50-, zodat er nog iets overblijft. (Het overgrote deel van deze groep is namelijk vermogend genoeg om ook na het pensioen een bijdrage te blijven leveren.) -
Dit gaat de richting uit dat de jongeren van nu over 40 jaar het geld mogen opsnoepn wat de 45-plussers van nu hebben opgebouwd door al die jaren premie te storten. Een grote schande.
-
@46 In uw tijd mocht je ongelimiteerd gesubsidieerd studeren en nog heeft u zo weinig geleerd. Voor de duidelijkeid(!!!):De jongeren van nu gaan over 5 jaar uw pensioen of AOW betalen, net zoals u voor de ouderen van toen heeft betaald. Het is geen spaarrekening ofzo, het is een solidariteitsbeginsel. Het is een SCHANDE dat u zo over de jongeren van nu denkt, terwijl wij binnenkort u voor u mogen betalen. Types zoals u mogen van mij naar de voedselbank, ondankbaar tuig!!!
-
@46 Als we nu korten, en over 10 jaar halen de fondsen weer rendementen van 10% per jaar met een inflatie van 2% dan heb je gelijk. Dan wordt er namelijk nu meer gekort dan nodig, en dat geld kan straks door anderen worden opgefeest. Maar waarschijnlijk lijkt mij dat niet
-
Kamp betrekt jongeren bij uitwerking pensioenakkoord
zo dat hij ze laater de schuld kan geef weer en probleem op gelost ter wel denhaag de snoep pot leg heeft gehaald.. nederlanders zijn dom of doe er wat aan -
@35
Er was meer dan genoeg geld. Teveel vonden de pensioenfondsen. Dit werdt in de jaren negentig aan de WERKGEVERS en de regering terug gegeven. Maar niet aan de werknemers. Laten ze het tekort dan ook maarr terug halen van degene die ervan hebben geprofiteerd nm. de werkgevers. En dan hebben we het over miljarden. Dus jongeren van nu dan weten jullie hoe het werkt. Konden jullie ook wel uitzoeken hoor maar ja dan moet je er natuurlijk wel moeite voor doen en niet alles als zoete koek slikken. -
@50 Sommige pensioenfondsen zijn inderdaad een tijdje premievrij geweest, waarbij zowel werknemer als werkgever geen inleg deed.
-
@47 u bent verkeerd geinformeerd met uw grote mond. De AOW kent het solidariteitsbeginsel. Het pensioenstelsel is een regeling waarbij je collectief spaart voor je oude dag.
Ik heb overigens niet meer dan 4 jaar gestudeerd.
.
Ik wens u verder een prettige gang naar uw voedselbank. -
@50 Dit kan best het geval zijn, maar was dit uw geld? Rekent u mij nu eens voor hoeveel geld u persoonlijk te goed heeft van de overheid. Dan kunnen we gelijk zien hoe riant de uitkering (pensioen/AOW) is die u daadwerkelijk heeft gespaart en waar u dus recht op heeft.
Er zijn toendertijd idd grote winsten behaald (die zijn afgeroomd), maar had u het zelf geinvesteerd dan was u inmiddels waarschijnlijk alles al kwijt.
Wat u eigenlijk aangeeft is dat u wel mee wilt profiteren van de riscante bellegingen van de jaren 90, maar niet mee wilt betalen aan de riscante bellegingen van de jaren 2000. (Als het goed gaat is het uw geld en heeft u er recht op, gaat het fout dan zijn het de regering en werkgevers die wanbeleid voeren.) -
@52 Het AOW-stelsel is een omslagbeginsel. De overheid heeft met omslagstelsel zeker 125 miljard verkwanselt aan leuke linkse dingen.
Nu het pensioenstelsel is ook geen regeling waar je collectief spaart.
De pensioenen blijven eigendom van de werkgevers en overheid een bedrijfspensioen wordt je toegewezen zelf spaar je niets. Het geen recht maar een toewijzing voor je arbeidszaam leven.
Hier in is nog een discriminatie verwerkt door gebruik van de franchise bedragen die voor elke groep arbeiders geldt.
Alles van HBO en hoger loopt de toewijzing van de pensioenuitkering zeer stijl omhoog daar beneden blijft het een vlakke lijn.
Dat nu de politieke jongeren worden gehoord door Kamp is om deze mensen te vertellen dat de pensioenpot van 800 miljard beetje bij beetje beschikbaar komt voor de AOW en bijstand.
Mensen hebben gestemd voor het pensioenakkoord maar half niet waarvoor zij hebben gestemd. Alle gedane voorstellen moeten nog worden uitgewerkt en niemand wat dat de pensioenfondsen gaat kosten.
Deze voorstellen aangaande de AOW en pensioenfondsen dat noem ik gierkelderpolitiek. -
Duidelijk zwakte aanbod van dhr Kamp: Als minister behoor je leiding, advies, richtlijnen, richting en vooral uitvoering te geven aan jongeren, niet jongeren hem leiding laten geven en urgentie laten vertragen. Voor zover er wel enige urgentie is. Hiermee wordt hij net zo een klunzige marionnet als Rutte voor Europafrau Merkel of J(anuskop) Kees de Jager aan het €-destructiebedrijf Merkozy
-
Veel babyboomers waarover hier wordt geoordeeld zijn al erg jong gaan werken. Het betreft dan vaak zwaar en soms ook vies werk. Hebben dus bij 65 jaar al bijna 50 jaar erop zitten en altijd meebetaald aan de voorzieningen. Doorleren tot je bv. 24e of soms nog langer (deels op kosten van de maatschappij was er niet bij) Dus ook al die jaren voor in ieder geval iemand anders betaald. Door het harde en lange werken halen velen hun pensioen niet of hooguit een paar. Het betreft uit deze generatie een grote groep.
Jongeren hebben hun denkkader van nu en passen dit automatisch toe op de vorige generatie. Nou, die hadden over het algemeen geen tophypotheken, grootouders die op kosten van de staat oppasten op de kleinkinderen. Veel hadden een een huurhuis en oppas was een probleem als je moest werken. Er was alleen kinderbijslag en verder kon je het uizoeken. Zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken. Dus hoezo hebben babyboomers de pot leeggegeten? -
@56 Sommige dingen waren vroeger beter, andere zaken nu. Er zijn altijd mensen met wie het goed gaat en andere die het slechter treffen. Dit is iets van alle tijden en daar zullen wij mee moeten leven.
Ik gun iedereen een afbetaald huis, flinke spaarrekening en een riant inkomen als hij met (bij voorkeur) vroeg pensioen gaat. Dit heeft alleen een prijskaartje en ik ben niet bereid die voor andere te betalen terwijl ik zelf moet afwachten of er nog iets over is.
Ik zou niet durven beweren dat babyboomer de pot leegeten, maar wel dat zij er te weinig in hebben gedaan. De rendementen waar bij bepaling van de premie uit is gegaan zijn de afgelopen jaren niet gehaald en gaan de komende jaren niet behaald worden. We kunnen lang doorruzieen waar het door komt, maar de pot wordt minder groot en zal dus anders verdeelt moeten worden. Als dan als uitgangspunt wordt genomen dat een hele generatie buitenschot moet blijven ben ik het daar niet mee eens. (U geeft een triest voorbeeld van een babyboomer die het slecht heeft getroffen. Daartegenover staan ook boomers zonder opleiding die met een bedrijf zijn meegegroeid tot hoger management, ieder jaar een vaste salarisverhooging kregen, een huis voor bijna niets kochten en eind jaren 90 voor veel meer verkochten.) Eerlijker is om iedere gepensioneerde per geval te beoordelen. -
Je kunt ook zeggen dat er te weinig in gedaan is ten opzichte van de wensen van nu. Een groot deel van deze generatie verdiende geen topsalarissen zoals nu, ook een zeepbel trouwens waardoor er zgnd. geen personeel meer te vinden is (zie andere topic) en er kon dus minder in de pot, maar wel langer.
De maatschappij moet m.i. gewoon nu een stap terug en dit geldt voor iedereen helaas. De oudere generatie heeft dit alleen wat beter geleerd want heeft vroeger ook vaker zijn eigen broek moeten ophouden. -
Groot gelijk zomaar een dad nr.58 dat vergeet de jeugd van tussen de 25 en pakweg 40 vaak. Wij hebben vaak een veel zwaarder verleden. Nog 48,45, 42,5 uur gewerkt onder veel zwaardere omstandigheden en nog op zaterdagmorgen tot 12.00 uur. Trouwens de hoogte van de pensioenen van mensen tussen 80 en ca. 60 jarigen die nog gaan, wordt inderdaad zwaar overschat. Dit wegens heel veel pensioenbreuk door wisseling naar andere werkgevers en beroepen.
Laat de politiek maar eens eerlijk publiceren wat dan het gemiddelde pensioen incl. AOW is van huidige pensioengangers. De jeugd zal daar van schrikken. Maar dat zal den Haag niet doen, want dat komt ze niet uit. Wij hebben wel gevochten voor die verbetereingen. De afbraak is nu aan de gang. Daar worden maar een paar heel rijke mensen nog rijker van. Dat zijn de echte profiteurs die ook de crisis mede veroorzaakt hebben en die worden nu ontzien. -
@59 Nou dan zijn we er uit, 50 plus gaat verder met de eigen inleg en gaat daarvan riant met pensioen.
Als u daadwerkelijk gelijk heeft over de inleg, reken dit dan eens voor? U betaald gemmiddeld 20% premie en dat 40 jaar lang. Dit houdt in dat u 8 jaar lang een pensioen kunt genieten met een uitkering van het salaris van 20 jaar geleden. Laat daar aan rente nog eens 2 jaar bijkomen. Aangezien de prijzen de afgelopen jaren zijn blijven stijgen zal dit geen vetpot zijn en op uw 75ste is het op. en dan? Jong en oud zullen hier samen uit moeten komen. Een onterechte houding van ik heb mijn pensioen al lang en breedt betaald (en wat ik tekort kom is de schuld van iemand anders) past hier niet in. -
@35 Is het dan de schuld van de generatie die nu met pensioen gaan, die al die
jaren hebben ingelegd dat er nu tekorten ontstaan? Er is door de regering KOK
een forse greep gedaan in de pensioenpot omdat daar vreselijk veel geld in zat, om de staatskas te spekken. Dat geld komen we nu te kort,dus zouden we de heer kok hiervoor moeten laten berechten.Maar als je voor de firma list & bedrog werkt of heb gewerkt ben je onschendbaar! Het tijdelijke kwartje heffing op brandstof komt uit dezelfde koker. Ze hebben nooit eerlijk verteld
dat tijdelijk gelijk staat aan levenslang. Maar het verhaal is,dat onze generatie
40x1 3/4% = 70% heeft ingebracht en nu te horen krijgt ;zorg maar lekker voor jezelf. Dat heet in rechtsgang diefstal!!! Dus kunnen we beter alle pensioenfondsen opdoeken en de mensen zelf voor hun oudedag laten sparen,
alleen gaat dat voor de oudere generatie niet meer op. Dat iemand op een bepaald tijdstip op de wereld komt,heeft hij zelf geen invloed op, dus om nu te
zeuren over een baby boomers generatie zoals velen doen is een irritante vorm van discriminatie. En moet onze generatie zich de schaarse haren uit het
hoofd trekken dat we een ondankbare generatie kinderen op de wereld hebben gezet, die hun ouders het licht in de ogen niet gunnen!!!!!!! -
@61 Er wordt niet gevraagd afstand te doen van je hele pensioen. Er wordt enkel gevraagt om niet langer te kijken naar degene die u voor gingen, maar om in tijden dat het (door welke oorzaak ook) minder gaat een stapje mee terug te doen. 2 jaartjes langer doorwerken, zoals iedereen die na u komt ook gaat doen. Is dat teveel gevraagd?
De reden dat de pot zo vol leek is dat er al jaren risicovol belegt is. Uw inleg is nooit voldoende geweest voor een riant pensioen, alleen is dat op basis van erg hoge rendementen voorgerekend. Nu het allemaal tegenvalt is dat de schuld van iedereen behalve u en weigerd u uw verwachtingen bij te stellen.
Als er al een ondankbare generatie kinderen is komt dat doordat deze door uw generatie is opgevoed! -
Kinderen zijn overigens ook een produkt van hun tijd. En we leven, ook mijn kinderen, in een maatschappij van meer en meer. Begint al bij de jongeren met merkkleding en dure mobieltjes en Nikes. Vervolgens moet er een huis worden gekocht, wat logisch is in deze tijd maar wel met gelijk bv. een extra kamer, een nieuwe keuken en badkamer. Wij kochten vroeger een huis met de inboedel erbij en groeiden langzaam door. Er waren geen beleggings- of
aflossingsvrije (om zoveel mogelijk HRA te krijgen ofwel je vermogen extra op te bouwen op kosten van niet de maar alle belastingbatalers. Je had annuiteiten of lineaire hypotheken en daar hield het wel mee op. Of je woonde zoals eerder in een huurwoning. Daarom denk ik dat de jeugd en de jonge mensen niet meer bereid zijn een stap terug te doen. Ik heb ook een flinke huizencrisis meegemaakt met rentepercenteges van wel 11%. Maar doordat het geen zeepbel was kwam het voor de meeste mensen op zijn pootjes terecht. En bovendien was je huis minder waard maar ook dat wat je ging kopen. De economie was dus per saldo gezonder en kon dit opvangen. Maar men had ook minder eisen. -
@26 Dat is geen grap: Dure exclusieve guldens, nog steeds dure €€'s, die helaas de laatste 3 jaar snel afkalven, het is in-en-in triest dat zowel de leeftijdgrens omhoog gaat maar met waardeloze restant muntjes: Oftewel verrekken mogen jongeren omdat allesmoetkunnen politici door de massa geloofd worden.
-
@63 Erg morralistisch verhaal. Ik denk dat iedereen graag goed voor zichzelf zorgt. U doet nu voorkomen alsof de generatie bijna gepensioneerden bescheiden en altruïstisch is. De grote 'graaiers' die in vele reacties als oorzaak van al het kwaad worden gezien zullen veelal van middelbare leeftijd zijn. Verder is de reden dat er veel aflossingsvrije hypotheken zijn verstrekt het feit dat de huizenprijzen in een stijle lijn omhoog zijn geschoten. Een keer raden bij wie deze winst terecht is gekomen.
Ik ben het wel eens dat kinderen een product zijn van hun tijd. Alleen is deze tijd wel gecreeerd door de oudere generatie en zijn zij niet enkel onschuldige toeschouwers.
Als de ouderen echt zo bescheiden zijn als u beweerd dan zijn ze ook vast niet te beroerd om de jeugd te helpen bij het opruimen van de rotzooi die door hun generatiegenoten is aangericht. (Ook al hebben zij er vanzelfsprekend zelf geen enige schuld aan.) -
De grote graaiers zijn er heus altijd geweest en ook weer komen. Er was destijds een veel grotere groep laaggeschoolden en laagbetaalden dan tegenwoordig maar je werd niet gek gemaakt met allerlei luxe. Kinderen op de scholen horen er al niet meer bij of nog erger worden gepest als ze bv. geen merkkleding dragen. Er was veel minder in een veel grotere groep mensen dan nu. Tegenwoordig heeft iedereen, of althans kan hebben) een goede opleiding, niet meer vast gaan werken op je 15e of 16e. En dan ben ik van de generatie vijftigers dus nog niet zo vreselijk lang geleden. Er is gewoon veel veranderd in relatief korte tijd, misschien wel te veel. Veel jongeren snappen niet eens dat je 15 minuten zonder mobiel zou kunnen bv.
-
Men doet net of het een vetpot is. Het gemiddelde inkomen van een gepensioneerde bestaat momenteel voor 2/3 uit AOW en 1/3 aanvullend pensioen.
-
Ouderdom is weer armoe. Alle kosten stijgen en vooral de publieke voorzieningen waar je meer en meer afhankelijk van wordt op je ouder dag worden uitgekleed en duurder onder de noemer "privatisering". Veel jongeren weten niet eens wat ze hebben verloren met dit akkoord en laten zich door deze idioten tegen oudere arme mensen uitspelen. Van VVD en D'66 kan ik dit begrijpen, ook al is de VVD voor dit akkoord, zij willen alles dat is opgebouwd door vakbonden uitkleden. Wat die christelijke SGP erbij doet vind ik verdacht en van de PvdA en GroenLinks jeugd kun je zeggen dat zij de sociale gedachten al lang en breed hebben ingeruild voor ongebreideld egoisme onder de noemers neoliberalisme, casinokapitalisme, nepotisme en kadaverhedonisme.
Stijgers in Economie
Dr. Doom: ' Griekse exit goed voor euro '
Marc Faber laat bij CNBC weten dat de...
12 uur 52 minuten geleden door Mr.Q
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
17 uur 26 minuten geleden door tisso
Wallstreet topman verkettert maatregelen...
De Europese Unie doet volgens Grant...
19 uur 13 minuten geleden door johanjohan
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
21 uur 54 minuten geleden door lol_kabinet
Fabrikanten Parma smelten tienduizenden...
Vele tienduizenden Parmezaanse kazen die...
23 uur 12 minuten geleden door uweigenmeninggeldtalleen
Best gewaardeerd
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
4 dagen geleden door natuurlijkeu
Salaris bouwdirecteuren stijgt ruim 4 procent
Terwijl de bouwbranche in een flinke dip...
3 dagen geleden door dewa
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
21 uur 54 minuten geleden door lol_kabinet
Bewustzijn over corrupte bankensysteem...
Een overzicht van mensen in landen over de...
2 dagen geleden door Ami, Lerni, Miri
Hoe dicht zitten we bij 'the endgame' voor...
Als u de commentaren van mij en van enkele...
6 dagen geleden door joepdekat


