Actiegroep LIA (Leraren In Actie) roept alle leerkrachten uit het voortgezet onderwijs op om op 23 mei geen les te geven. Rond die tijd hebben de onderwijsbonden en de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs (VO-raad) overleg.
Sorteer op:
-
Als het onderwijzers vak niet bevalt, moet je iets anders gaan doen
-
Want ze hebben het al zo zwaar met gem. 60 vrije dagen per jaar... pfffff
-
Leraren klagen vaak, maar ze hebben inderdaad ook bepaalde voordelen.
Het meest irritant is dat als er over salarissen wordt gesproken, de hoogte daarvan meestal nooit genoemd wordt.
Dus:
Wat verdient nou eigenlijk een leraar VMBO-HAVO-VWO netto/bruto?
En wat is een volledige baan in die sector? 30 uur van 50 minuten minus zogenaamde taakuren en 12 weken vakantie? Ok, voorbereiden en corrigeren en vergaderen, maar er zijn meer banen waarbij zelfwerkzaamheid buiten kantooruren onderdeel van de functie zijn. Concrete bedragen graag. -
Wil ik ook wel een eindejaarsuitkering. Ga denk ook lerares worden. Veel vakantie. Misschien een andere baan gaan zoeken
-
@3: een tweede graads leraar mag in alle klassen lesgeven behalve bovenbouw HAVO en VWO. Deze leraar zit in schaal 10 met een maximum van €3700. In de praktijk zitten de meeste eerste graads docenten ook in deze schaal, sommige stromen nu door naar schaal 11 met een maximum van €4400,-. Docenten hebben een werkweek van 42 uur, dit betekent dat er ongeveer 9 weken vakantie is. De praktijk leert dat de vakantieperiodes van een week meestal doorgewerkt wordt met correctiewerk.
Ik zelf altijd werkzaam geweest in het een beursgenoteerd bedrijf (ICT) en vind dat het werken in het onderwijs zwaarder is dan toen in de ICT. Vooral omdat het werk nooit af is. -
Ik heb het zelf maar even opgezocht, de beloning is nou niet zodanig laag dat iedereen gillend wegloopt lijkt mij.
Salaristabel 2011
Toelichting bij de salaristabel
Een leraar krijgt een functie aangeboden in de LB, LC of LD schaal.
Een startende tweedegraads docent begint in een LB-functie. Een startende eerstegraads
docent in een LB of LC-functie. In de CAO van 2008 zijn afspraken gemaakt over een
verkorting van de carrièrelijnen en de mogelijke overstap van LB naar LC en LC naar LD.
Elk jaar vindt hierop een wijziging plaats.
Salaristabel per 1 januari 2011
LB-functie LC-functie LD-functie
1 2445 2460 2470
2 2505 2578 2617
3 2571 2701 2771
4 2637 2824 2925
5 2702 2947 3079
6 2775 3072 3239
7 2855 3198 3405
8 2942 3331 3577
9 3042 3468 3756
10 3145 3608 3942
11 3254 3751 4133
12 3367 3899 4330
13 3486 4050 4535
14 3607 4204 4745
15 3739 4361 4962 -
Het vak van docent op een middelbare school is een van de slechtsbetaalde banen op hbo-niveau. Voor jonge docenten is het aantrekkelijker om het bedrijfsleven in te gaan, zodat ze voldoende kunnen verdienen om relatief snel hun studielening terug te betalen.
Daarnaast is het vak van docent samen met beroepen uit de zorg een stressvollere baan dan banen uit andere sectoren. Het gaat niet alleen om lesstof overdragen, maar het gaat tevens om een stukje opvoeding geven, en aan elk kind voldoende aandacht geven. Onderwijs is de bakermat van onze maatschappij, en de mensen die zich daarmee bezighouden moeten naar behoren beloond worden.
Daarnaast spelen de vele nieuwe lesmethoden van de laatste 10 jaar ook een rol in het minder aantrekkelijk worden van het docentschap. Met name het PGO-onderwijs stuit mij enorm voor de borst. De rol van de docent binnen dit soort onderwijs is vaak onduidelijk voor de betrokken partijen. -
@7 Ach ach, het slechtsbetaald. Hoeveel dan voor een HBO-er?
-
@7 op de lagere school leerde ik al dat het het slechtstbetaald moet zijn. Schoolgeld terughalen dus.
-
Wat een onzin,als het al slecht betaald zou zijn,wat het niet is,dan weet je dat als je leraar wordt,maar als ze meer willen verdienen en leraar willen blijven zou ik zeggen lever eerst eens wat van die achterlijk vele vakantie-dagen in,natuurlijk wordt er tijdens vakanties wel eens een dagje gewerkt,maar leraren hebben schandalig veel vakantie dagen t.o.v bijv.fabrieks-arbeiders,er wordt veel te veel gezeurd door bepaalde beroeps-groepen,niet zeiken,maar gewoon je werk doen
-
Quote: ''De Algemene Onderwijsbond (AOb) vindt de stelling van LIA dat het principe-akkoord eind mei definitief gemaakt wordt, voorbarig. We hebben het akkoord aan onze leden voorgelegd. Het is aan hen om te beslissen of ze ermee akkoord gaan.'', aldus een AOb-woordvoerder dinsdag.
Laat ik uit naam van alle OOP-ers in het onderwijs, hopen dat dit principeakkoord definitief wordt gemaakt. Het is verdomme een van de zeldzame keren dat er eens iets extras voor het OOP wordt gedaan, de meest ondergewaardeerde groep werknemers in het onderwijs.
Voorstemmen dus! Of moeten wij soms weer de dupe worden van het, vaak misplaatste, ongenoegen van de dames en heren docenten? -
Veel mensen weten inderdaad niet hoe het lerarenvak eruit ziet. Nu kan het per vak uiteraard verschillen, dus diegene die vakken geven waarin er weinig te toetsen is, de lesstof niet jaarlijks bijgewerkt moet worden ed. , ja die hebben het inderdaad erg makkelijk, het enige wat dan tegen kan zitten is het soort leerlingen. Bij veel vakken echter maakt een docent makkelijk >10 uur per dag, lessen voorbereiden, nakijken, toetsen maken, kennis bijwerken etc. etc. etc. Nou dan heb je die 6 weken schoolvakantie ook wel verdient.
-
@10 dat komt omdat machines geen rust nodig hebben tussen het leren door wat leerlingen vaak wel hebben. Persoonlijk vind ik dat ze juist nog wat minder uren les moeten geven en in de gewerkte uren intensiever werken zodat leerlingen hetzelfde werk in minder tijd doen.
Dit omdat ik persoonlijk na 5 uur les niet echt veel meer opsteek. -
Vind de staking wel terecht. Maar dan moeten ze een keer opkomen voor eigen belangen, als je ziet hoe leraren in de klas behandeld worden door so called 'scholieren'....
-
@7 ik begon zelf met 1600 netto op een HBO functie... lijkt me sterk dat een docent minder krijgt ;)
-
Hierbij mijn eerder bericht nogmaals, kon het eerder niet plaatsen:
Daar gaan we weer.. Wat een klaag-staakcultuur toch in het onderwijs. Ieder jaar opnieuw en ieder jaar gaan ze er op vooruit.
Ik werk zelf bij Defensie en wij wachten al meer dan 1 jaar!! op een nieuw CAO. Daarbij krijgen we nu ook een enorme bezuiniging en mogen we niet staken :) -
Ja hoor, staken zal best helpen!????? Hoeveel verstand heb je dan als leraar?
-
Mensen kom een dagje meelopen. En 60 dagen vakantie. Ik ben blij als ik een week lesvrij heb dan kan ik namelijk meer corrigeren, lessen voorbereiden, extra materiaal ontwikkelen voor leerlingen die de stof moeilijk vinden. En ik heb allemaal klassen van 28 -32 leerlingen met allemaal zo hun problemen.
@15: duidelijk wel dus! -
@18 hoeveel dan?
Ik werk trouwens 40uur per week en ben 4 uur per dag aan het reizen is totaal 60 uur. En 25 vakantiedagen op een jaar is 5 weken totaal. -
Hou op zeg. Even ter vergelijk. HBO in verzorging- en verpleeghuizen zitten in schaal 55 of 60. De salarissen liggen bij 55 aanvang op zo'n €2500 en na 10 periodieken (10 jaar) zit je op € 3600 bij 36 urige werkweek. Voor schaal 60 geldt € 3100 bij aanvang en 4100 na 10 periodieken. Schaal 65 loopt door tot maximaal 4900 maar dan ben je wel minimaal locatie manager.
Kom 1 dag in de zorg werken tussen al die geweldige verzorgenden en je krijgt respect voor de wijze hoe zij omgaan met onze ouderen. jullie zouden je schamen om te gaan staken. -
Ik lees hier de nodige misvattingen over het beroep van leraar op een middelbare school.
De salarisschalen staan hierboven al gepresenteerd en zij zijn inderdaad niet slecht. Overigens kan je als HBO'er en als WO'er in het bedrijfsleven veel meer verdienen, maar dat terzijde. Het betreft met name de werkdruk:
werkweken van 60 uur en meer zijn een enthousiaste, hardwerkende docent niet vreemd. Laat ik een voorbeeld geven van een gemiddelde week:
24- 25 lesuren van 50 min. Daarnaast correctie, lesvoorbereiding, vergaderingen, schoolactiviteiten, organisatie van schoolactiviteiten, bijscholing etc. Ikzelf werk nu zo'n 5 jaar in het onderwijs als docent geschiedenis en maatschappijleer / maatschappijwetenschappen. Mijn gemiddelde werkdag start om 08.00uur 's ochtends tot 17.00 uur 's middags. Vervolgens zit je vaak in de avonduren en het weekend nog te corrigeren, lessen voor te bereiden en tal excursies en activiteiten te organiseren (van schoolfeesten tot aan een Rome-reis). Ikzelf begin daarmee meestal rond 20.30 uur tot 22.30 / 23.00 uur. In het weekend een uur of zes. Kom ik bijelkaar op een werkweek van: 60 - 70 uur per week. Als startende docent ben je natuurlijk wat meer tijd kwijt dan een docent met meer ervaring, maar ook dan kom je snel boven de 50 uur per week. En hier zit het grote verschil met het bedrijfsleven, dan wel andere overheidsinstellingen. De mensen die daar een dag lang hard gewerkt hebben zijn ook daadwerkelijk vrij. In de avonduren lekker bijkomen, huishouden, boodschapjes etc. Terwijl de gemiddelde docent dan nog eventjes zijn werkdag rustig voortzet.
Verder staan de salarissen in het onderwijs al 2 jaar op de 0-lijn (oftewel door de inflatie van zo'n 1,5 tot 2 %, de nodige koopkracht verlies), zijn de carrière mogelijkheden beperkt, is er een dreigend lerarentekort en worden er met de voorgestelde CAO al 9 vrije dagen afgenomen, waarvan de school mogelijkerwijs in het jaar 5 mag teruggeven aan de docenten. Echter die macht ligt dus bij de schoolleiding en MR!
23 mei staken dus! -
Alweer moe na een dag werken? Stuur deze lieden naar een zieleknijper!
-
@ Sarkozynl: en wat voor werk doe jij dan als ik vragen mag?
Overigens nodig ik je bij deze uit om een keer een dag mee te lopen. Heb je nog geluk, aangezien het eindexamen er aankomt. -
Nederland weer op zijn best, alles mag, behalve klagen! Pfffffffff
-
Voor staken heb je geen opleiding nodig, blijkt maar weer.
Als het niet bevalt, ga je toch lekker ergens heen waar het beter is? Oh, dat is er niet... -
Als ik andere berichten zo lees verdwijnen er steeds meer leraren en leraressen om anderen redenen. Leraren tekort ????
http://www.nu.nl/binnenland/2511320/onderwijzer... -
welk leraren tekort? heb in mijn directe omgeving 3 mensen die part-time werken op middelbare scholen maar graag meer uren les willen geven of die net een leraren opleiding hebben afgerond en nauwelijks aan de bak komen.
toch raar als er dagelijks in de kranten gezeurd wordt over leraren tekorten. -
@7 ik weet niet op welke planeet jij woont, maar hoge salarissen voor HBO-ers zijn iets minder vanzelfsprekend dan jij suggereerd. Niet alleen kijken naar die vakgebieden die 'in' zijn.
-
@18. Dat zeggen ze allemaal en ik zou je willen geloven, maar dat doe ik niet. Een vriendin van me is lerares. Laatst klaagde ze dat ze naar haar verre vakantie thuis NOG MAAR 2 weken vakantie had voordat ze weer moest werken. Dan denk je toch bij jezelf......????
En helaas nog een voorbeeld. Onze buren, beiden onderwijzer. Zitten al 2 weken lekker van de zon te genieten en vakantie te vieren.
En nog eentje...een systeembeheerder die ik ken die voor een school werkt. Noemt zijn baan paradijselijk, verzuipt in de vrije tijd.
En nog eentje om het af te leren. Op vakantie geweest in Zuid Afrika, in de groep zaten maar liefst 7 onderwijzers. Allemaal loofde ze het grote voordeel van bergen vrije tijd hebben.
Dus helaas, ik zou je willen geloven, maar kan het niet. Ik heb overigens totaal geen probleem met mensen met veel vakantiedagen en vrije tijd, maar wees er wel eerlijk over. -
@27: Docenten zonder onderwijsbevoegdheid zijn veel aantrekkelijker, omdat die beter passen in de top-down intimiderende managementstijl. Zo gauw je je onderwijsbevoegdheid hebt, ben je voor die eencellige slavendrijvers van het schoolmanagement een bedreiging. Mijn tip: Verzwijg je onderwijsbevoegdheid, dan heb je zo een baan.
-
@21 Uw gemiddelde werkweek is 25 lesuren a 50 minuten is ((25 * 50) / 60) / 5 = 4.16 uur per dag.
Uw gemiddelde werkdag start om 08.00uur 's ochtends tot 17.00 uur 's middags = 9 uur per dag. Dat lijkt me niet efficient.
Dan gaat u van 20.30 tot 22.30 nog de Rome-reis voorbereiden. Moet u in de week waarin de reis plaastvindt ook werken? Of mag u mee en krijgt u doorbetaald?
Corrigeren deden 80% van de docenten 30 jaar geleden al tijdens de les als de kinders 'zelfstandig mochten werken'. Rot op met je maatschappijleer. -
Hrmmm, dus ze zijn bang dat de kwaliteit gaat lijden onder de nieuwe CAO, en om dat duidelijk te maken gaan ze een dag geen les geven ... want dat is natuurlijk enorm bevordelijk voor de kwaliteit.
-
@32 Idd! ga lekker staken in de voorjaarsvakantie, meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie of één van de andere vrije dagen. Dan zijn de leerlingen eens niet de dupe.
-
Ja er is een lerarentekort. Kijk maar eens op de vacaturesites. Laten we even voorop stellen, dat dit geen functies zijn 'die wel later vervuld kunnen worden'. Of moeten de scholen tegen de scholieren en ouders zeggen: ja dit jaar geen engels, we hebben namelijk geen docent engels. Nee, DAN moet je het geklaag eens horen.
Ten tweede: leraren mogen best wat verdienen. De werkdruk is inderdaad hoog, en ze hebben er 2 jaar verder voor moeten leren om hun bevoegdheid te krijgen.
Maar goed, laten we vooral met z'n allen gaan kankeren op de leraren, want ze hebben het verdiend toch? Die luie veelverdieners! En het enige wat ze hoeven te doen is
1) onze kinderen corrigeren op een didactisch verantwoorde wijze, maar zonder al te veel invloed, want dat geeft papa en mama, die nooit thuis zijn een vervelend gevoel
2) alle scholieren 200% aandacht geven
3) onze kinderen opvoeden, aangezien de docent het kind netto langer/meer ziet dan de ouders, maar dan wel op de manier waarop de ouders dat willen
4) 300.000 competenties bijhouden in een portfolio
5) correctiewerk
6) lesgeven
7) voorbereiden
8) oudergesprekken
9) speciale aandacht voor speciale kinderen
10) enz.enz.
Daarvoor mag je natuurlijk niet te veel verdienen, want het is totaal geen belangrijke taak. -
Al die betwetertjes die hier tegen de leraren/essen aan zitten te schoppen over hun zogenaamde vrije tijd, salaris en het allemaal zo goed denken te weten.
Daar heb ik 1 vraag voor:
Waarom zijn jullie dan zelf geen leraar/es geworden ? als het zo'n peanuts baantje is ? -
@35 Zodra mijn huidige contract afloopt ga ik dat zeker proberen!
-
@31 Mijnheer a'dam ik denk dat de slechte schoolervaringen die u zelf hebt ervaren voor een belangrijk deel meespelen in uw commentaar. M.a.w. vroeger niets uitgevoerd en nu een beetje de kwelgeesten van toen afzeiken
-
@35. Omdat ik er niet aan moet denken om de hele dag rondom krijsende vervelende kinderen te zijn. Ik zeg dan ook niet dat het een peanuts baan is, ik zeg alleen dat men veel vrije tijd heeft.
-
Voor alle duidelijkheid: Docenten worden betaald op basis van een jaartaak. Een fulltime baan is 1659 uren. Dit komt neer op ongeveer 46 werkweken van 36 uur en dus 6 weken vakantie. De overige "vakantieweken" moeten dus door docenten zelf verdiend worden. Als je 36 uur per week wil werken, dan moet je in de vakanties (behalve de zomervakantie van 6 weken) in principe gewoon 36 uur draaien. Als je die "vakantieweken" ook vrij wil hebben, zal je in de lesweken dus meer werk moeten doen (1659/40 = 41,5 uur p/w)
Het lastige aan de discussie over de werkdruk (iig in het middelbaar onderwijs) is dat een docent niet wordt betaald naar de daadwerkelijk gemaakte uren, maar dat per taak een vast aantal uren wordt toegekend. Mentor in klas 1: 90 uur, mentor in klas 3: 50 uur, 25 lessen: 25x50/60x aantal lesweken x opslagfactor voor voor-/nawerk, excursie organiseren: 10 uur, excursie meegaan: 6 uur p/d, etc.
Iedere school stelt zelf (in overleg met de MR) vast hoeveel uur iedere taak waard is, dus dit verschilt van school tot school. Dit mede doordat niet alle scholen dezelfde waarde/invulling aan taken geven.
Het effect hiervan is tweezijdig. Als je als docent er op een of andere manier in zou slagen om binnen het aantal toegekende uren te blijven, dan ben je met dit systeem voordelig uit. Maar in de praktijk ervaren veel docenten het aantal toegekende uren als te weinig en komen in conflict met hun beroepstrots: OF een taak half (of minder goed) doen en dan binnen de uren blijven, OF een taak zo goed mogelijk proberen te doen, maar dan dus deels in je eigen virje tijd. Vanuit hun betrokkenheid bij leerlingen kiezen veel docenten voor het laatste.
Daar komt nog bij dat bij veel taken niet duidelijk is wat eronder valt. Er is een potje "algemene schooltaken" voor vergaderingen en dergelijke. Maar of er nu gedurende het schooljaar 3 of 12 vergadermiddagen worden ingelast, het aantal betaalde uren blijft gelijk. Pauze's en tussenuren worden niet betaald (is geen taak), maar hoe vaak helpt een docent niet nog even een leerling, overlegt even met een collega, etc. In principe is dit dus je eigen tijd. Of valt dit onder de opslagfactor bij lessen? Niemand die het precies weet. Veel docenten doen dit soort dingen allemaal, maar het aantal betaalde uren blijft hetzelfde, ook als je dit allemaal niet zou doen. Maar ja... dan ondervinden je leerlingen hier nadeel van en dat wil je toch ook niet?!
En tenslotte is er ook tussen de vakken wel wat verschil te ontdekken (gevoelig punt). Niet bij ieder vak komt even veel extra werk kijken. Het nakijken van een examen nederlands, wiskunde of geschiedenis kost veel meer tijd dan bv engels. Zo ook voor veel toetsen. Bij sommige vakken veranderen de programma's regelmatig, wat veel meer voorbereiding vraagt. Toch krijgt iedere docent per gegeven lesuur evenveel minuten betaald.
Dus om generaliserend te zeggen dat iedere docent de meeste tijd in het zonnetje ligt is net zo'n onzin als zeggen dat iedere docent 10 uur per dag maakt. -
@31
Weet U dat iemand die volcontinu werkt ( 5 ploegen dienst) veel meer verdient minder uren werkt( 33,6 per week) en veel meer vakantie heeft minimaal 8 weken en daarbij vaak minder gestudeerd heeft En toch maken deze bedrijven gigantische winsten zie DSM, Shell enz. Dat is wel andere koek. Ik vind dat elke werknemer dit moet eisen -
Sinds 20 schooljaren ben ik werkzaam als docent in het MBO-onderwijs. Nog dagelijks geniet ik van mijn werk en leerlingen, niet altijd makkelijk tav;
- piekbelastingen
- veel leerling met problemen
- meer werk met minder collega's
- behoorlijk wat thuiswerk
En ja al 20 jaar geniet ik van 11-12 weken vakantie per jaar en voel mij elke keer wederom "rijk" als er een vakantieperiode is aangebroken.
Over het salaris ben ik zeer tevreden [LC] ondanks de reeds 2 jaar nul-lijn waar wij mee te maken hebben.
Jammer genoeg wordt er door derden uitsluitend naar de vakantieperioden gekeken en niet naar het inhoudelijke werk, is niet erg hoor dat doen de docenten zelf, want daar worden wij tenslotte voor betaald, dit in tegestelling van diverse azijnpisers op dit onderwerp.
En voor de goede orde; ik heb een vrije dag ivm gewerkte dagen in de voorjaarsvakantie!
Gegroet allen,een prettige dag / vakantie of wat u maar wenst of de reden mag zijn. CSP -
Staken om geld moet sowieso verboden worden, maar dat terzijde. Meneer @21 : U leutert er behoorlijk op los. Ik heb veel vrienden/kennissen in het onderwijs en ze vinden het prachtig zoveel vrije tijd! De meesten hebben ook daarom voor het vak gekozen (“lekker veel vakanties”). Dat corrigeren en voorbereiden valt wel mee hoor. Zeker als je een ervaren leerkracht bent; je gebruikt gewoon de lesjes van vorig jaar. Corrigeren? Met “Multiple choice” valt dat reuze mee... Jullie verdienen meer dan genoeg!
Als je gaat staken over te grote klassen, veiligheid (ik noem maar wat), dan heb je mijn steun. Als je gaat staken om meer geld, oprotte!
Btw: mijn zoontje moet regelmatig 3 (!) weken wachten op zijn cijfers na een repetitieweek... Jullie kunnen je eigen tempo bepalen. Wij, van het bedrijfsleven, moeten zich houden aan deadlines!
Aan je werk joh, zeurpiet! -
Mogen ze wel snel zijn want straks begint hun 6 tot 8 weken durende zomerreces weer..........
Watjes -
@42
Waarom mag er niet om geld gestaakt worden? -
@44 omdat hier de salarisschalen al getoond zijn en je gewoon asociaal bezig bent als je nog weer meer wil hebben.
Een boer en een zog hebben nooit genog.
Enne, ook al gezegd, ze zijn toch niet gedwongen het onderwijs ingegaan?
Als t niet bevalt, vertrek dan, of?????
Toch wel lekker die vele vrije dagen...... -
Ik sluit me aan bij 35. Als het werken in het onderwijs volgens de niet onderwijsmensen alleen maar voordelen oplevert, waarom werken jullie er dan zelf niet?
Ik ben zelf ruim 30 jaar docent en vind het een geweldige baan, waar je inderdaad hard moet werken. Maar ik heb in die 30 jaar zeer veel, vaak jonge mensen binnen zien komen en heel veel daarvan weer als een speer zien vertrekken. Het snel weer vertrekken zie je extreem vaak bij mensen die uit het bedrijfsleven komen en denken over te kunnen stappen op een eenvoudige baan met geweldige vakanties. De salarisachteruitgang werd op de koop toe genomen, want ja die vakanties .... Het vervelende was dat je daar wel wat voor moet doen, namelijk lesgeven. En dat moet je kunnen.
Om het gezeur over die vakanties nog verder te relativeren:
De jaartaak van een docent omvat 1659 klokuren. Deze worden ingevuld met lessen en daaruit voortvloeiend werk, bijscholing, vergaderingen, mentoraten en gecompleteerd met duidelijk omschreven taken. Deze werkzaamheden worden in 40 weken gedaan.Dat betekent dat docenten een werkweek moeten maken van 41, 5 klokuren. De meesten krijgen dat binnen die tijd niet voor elkaar.
Een laatste opmerking over die vakanties: je zit als docent altijd in het 'hoogseizoen'
En voor de echte zeurpiete van buiten het onderwijs: 25 lesuren à 50 minuten bezig zijn met pubers die niet altijd even gemotiveerd zijn. Is dat jouw werk? Zo ja, onmiddelijk solliciteren -
Je hebt zoooveeeeel vakanties!!!!!
-
@46 jij personificeert perfekt de zeurende leraar.
Wat moet ik nou weer met de term klokuren?
De meesten van ons hebben kinderen dus die hebben allerlei ervaringen te vertellen. Wat ik daarbij hoorde zorgt er zeker voor dat ik niet in het onderwijs zal gaan werken vooral ivm het imagoprobleem.
We kennen ze allemaal, zoals al eerder beschreven. Je buurman, leraar, is nog thuis als jij naar je werk gaat en als je thuiskomt is ie er al weer.
De enorme prak vrij, we zijn zeker blind allemaal. Oh hij/zij ligt in de ligstoel in de tuin werk na te kijken enne....met gesloten ogen ligt ie zich voor te bereiden op de lessen van morgen....sorry hoor, even te beperkt gedacht van mij natuurlijk.
Ze zijn gewend leerlingen hun wil op te leggen en dat denken ze ook in de gewone grote mensenwereld te kunnen doen. Dacht t niet...... -
over de werkzaamheden buiten de lesuren om: denken de leraren nu werkelijk dat ze de enigen zijn die buiten de betaalde werktijd om bezig zijn voor hun werkgever.
Ook in andere beroepen wordt verwacht dat je werk mee naar huis neemt of voorbereid in je eigen tijd. En vergeet het op peil houden van je vakkennis niet. -
kKokuren duren 60 minuten. Lesuren, afhankelijk van de school 45 dan wel 50 minuten. De term klokuur wordt alleen maar gebruikt om duidelijk te maken dat we dezelfde uren maken als andere werknemers.
We hebben inderdaad meer flexibilitiet wat betreft de verplichte uren. Als de zon schijnt is het aantrekkelijk even in de zon te gaan zitten en 's avonds of in het weekend het werk te doen. Verplichte uren zijn echter écht verplichte uren. Snipperen zit er in het onderwijs niet in.
En als je een docent op een voor jou onwelgevallig uur met iets anders bezig ziet dan met zijn werk, ga naar hem of haar toe en maak eens een praatje over dat werk. Waarschijnlijk wordt je beeld dan een stuk genuanceerder.
En nogmaals: als het jou paradijselijk overkomt, wat let je: solliciteer!!! Als je het aankunt krijg je een schitterende baan, waar je veel voldoening uit kunt halen, waarvoor je gewoon je (over)uren maakt en inderdaad leuke vakanties hebt. -
@50 bedankt voor je inhoudelijke reactie.
-
@44 Als je te weinig verdient, dan moet je gaan solliciteren ipv staken! Zoek een baan waar je meer kunt verdienen, of wees tevreden met wat je hebt. Je kiest voor een beroep, dan weet je ook de “financiele consequenties”...
Waarom moet iemand een salarisverhoging krijgen, omdat tie al 2 jaar op de nullijn zit? -
@51 graag gedaan. We zouden in deze fora eens vaker op deze wijze met elkaar moeten communiceren.
-
@52
Als die er niet is en te weinig verdient om een gezin te onderhouden.Makkelijk gezegd dan zoek je een andere baan.Die moet er dan maar zijn Men moet nooit tevreden zijn maar proberen het maximale te verwerven.Al moet dat bereikt worden door te staken.
Ik ken zat beroepen waarvan men de finaciele consequentie's niet kan inschatten B.v. bouwvakker, zorgverlener enz.
Ik zeg maar zo mensen kom voor Uw rechten op ga staken.Dat is de enige manier om voor Uw rechten op te komen -
Ongelooflijk wat ik hier lees! Iedereen heeft altijd zijn mond vol over hoe belangrijk het onderwijs is voor de toekomst van onze samenleveing. Het beeld dat wordt geschetst van de gemiddelde docent is uiterst negatief! En dat is heel schadelijk voor ons allemaal! Natuurlijk zijn er klaplopers onder decenten. Maar zijn die er in andere sectoren niet? Het gaat er om dat de goede docenten zich respectvol behandeld voelen door de samenleving waarvoor ze werken! Dat respect gaat over veel meer dan salaris en vakanties! Misschien kunnen we dan eindelijk met z'n allen het onderwijs gaan verbeteren! En daarbij zijn heel veel goede mensen nodig die niet alleen meningen over het onderwijs hebben, maar ook daadwerkelijk een bijdrage leveren. Het voorbeeld van onze premier kan daarbij wellicht inspireren.
-
@56 Natuurlijk heb je gelijk, maar.......op het moment dat de leraar meldt dat ie ontevreden is worden tegenkrachten gemobiliseerd met de welbekende munitie als vrije tijd etc.
Dat is dan de trigger en mensen vergelijken hun eigen baan dan met die van de leraar en trekken dan zo hun conclusies, die niet gestoeld zijn op een breed spectrum van argumenten.
Eenzelfde automatisme zie je bij onderwerpen de politie betreffende, daar worden te pas en te onpas de flitstoestanden bijgehaald.
Klopt ook vaak niet maar het hangt er wel aan. -
ik bedoel @55 natuurlijk
-
Laten we niet steeds over elkaars voordeeltjes praten! De eeuwige verhalen van docenten die roepen dat ze in het bedrijfsleven zoveel meer zouden verdienen en de anderen die steeds weer over die lange vakanties praten! Het gaat allemaal over kwaliteit. Een goede juf/meester is voor je kind goud waard en mag best lang op vakantie! En een goede dokter mag best veel verdienen. Iemand met veel toegevoegde waarde voor een bedrijf mag best een mooie lease-auto rijden. Laten we ons focussen op kwaliteit. En willen wij onze welvaart behouden dan moet de kwaliteit van het onderwijs omhoog! Als dat geld kost is dat een hele nuttige investering.
-
wat een loze reacties, en allemaal zeuren over de vakanties.
Nou HBO sukkeltje met je dik betaalde kantoorbaantje wordt dan ook docent.
Moet je wel die dikke audi wegdoen want je gaat er duizenden euries op achteruit. en daarbij moeten wij ook nog julie prinsjes en prinsesjes met al hun problemen opvoeden, want ja daar is school toch ook voor.
MAAR DE ECHTE ONDERBETAALDEN ZIJN HET O.O.P. MAG JE ALS VOLWASSEN MAN/VROUW BLIJ ZIJN ALS JE MET 1500 a 1600 NETTO THUIS KOM en dat elke dag van 8 tot 5 -
Dat bedoel ik nou! Altijd die agressieve toon ten opzichte van elkaar. En waarom? Volgens mij zijn we veel afhankelijker van elkaar dan we denken. Vraag je eens af wat anderen allemaal moeten doen om jou te laten functioneren. Als je dat daadwerkelijk doet, stopt het generaliserende gescheld en kunnen we misschien weer eens een stap vooruit zetten met elkaar. En volgens mij is dat geen loze reactie, maar vereist het inzicht om zo met elkaar om te gaan.
-
@48
Wat ben jij een negatieve zeikert zeg. Alles en iedereen in dit geval over één kam scheren is wel erg makkelijk, sterker nog; stemmingmakerij.
En te uwer informatie; in het onderwijs geniet men zomerverlof en in de politie geniet men van een zomerreces! Tís dat u het maar weet.:) -
Zijn het niet de boeren die altijd jammeren,dan wel weer de leraren...
-
@ 58 helemaal waar. En het vervelende is, die kwaliteit loopt op dit moment hard weg. Wat we in het basisonderwijs zien (onderwijzers die hun eigen sommen niet foutloos kunnen maken enz.) zien we ook in de bovenbouw van het havo-vwo. Hbo is niet voldoende als je 6 vwo wil voorbereiden op de universiteit. Je zal dus moeten concurrerende salarissen moeten bieden, en dat gebeurt op dit moment niet. 60% van de docenten zit onder €3000 bruto, en dat terwijl ze al 10 jaar werken. Dat is nog net geen 1500 netto voor iemand die ouder is dan 30, een universitaire opleiding heeft, een studiebeurs moet afbetalen en probeert een gezin te stichten. Dan is het toch niet gek dat ze weglopen.
-
Eigenlijk hoop ik niet dat al die mensen die hier lopen af te geven op leraren in het onderwijs gaan werken. We hebben zo per jaar een aantal "zij-instromers" die het meestal na een paar weken weer voor gezien houden, een puin in de klassen achterlaten, niets hebben (kunnen) onderwijzen. Om nog maar te zwijgen over de spelfouten op het bord.
-
Laat ze lekker staken in de vakantie of in het weekend. Waarom moeten de kinderen wederom de dupe worden? Kinderen toch al zo weinig les (mijn mening) en zitten toch al weinig op school (mijn mening) dat de tijd dat ze op school zitten ook les moeten krijgen.
Misschien ministerie van onderwijsinspectie maar op afsturen vanwege verzaken van plicht door leerkrachten? Als ik mijn kind een dag thuis wil houden zonder dat het ziek is staat de ambtenaar ook heel snel bij mij op de stoep............... -
mijn vader die dit jaar de 40 jaren volmaakt als leraar heeft een parttime baan van normaal gesproken 16 uur. echter ik weet dat hij VEEL meer werkt dan 16 uur. Corrigeren, mentor zijn, activiteitenbegeleider, vergaderingen etcetera. Soms maakt hij wel een week van 40 uur op school, terwijl hij maar 16 uur zou moeten werken...
Hij klaagt niet hoor maar er zijn hier wel heel veel mensen die denken dat leraar zijn een luizenbaantje is.. -
@65 misschien worden de kinderen wel meer de dupe als er niet gestaakt zou worden (doordenker)
-
@65 kind thuishouden zonder dat het ziek is? Dat is niet best. Meerdere ambtenaren graag. Gelukkig is hier ook iets voor geregeld:
"Onderzoek en sancties spijbelen
Het verzuimloket van de IB-Groep geeft de melding door aan de leerplichtambtenaar van de gemeente. Deze onderzoekt de zaak en kan uiteindelijk overgaan tot het opmaken van een procesverbaal. De rechter kan vervolgens een taakstraf opleggen of een geldboete tot € 3.700,-. De leerplichtambtenaar kan leerlingen vanaf 12 jaar persoonlijk op hun ongeoorloofde schoolverzuim aanspreken en voor de rechter brengen. Ouders kunnen in het uiterste geval een gevangenisstraf van een maand krijgen".
van: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerpli... -
@67
++
@68
waarom? leerplicht is zo'n achterhaald gedoe. in de ons omringende landen bestaat het al niet meer.
je zorgt gewoon dat ze 99% van de tijd aanwezig zijn, maar er zijn momenten in onze push-push-prestatiemaatschappij dat een dagje thuis misschien wel een schooljaar redt.
en daar weet een ambtenaar niets vanaf, moeders wel. -
bij @69 of vaders natuurlijk:)
-
@65 In Nederland zitten de leerlingen 1000 uur op school. In Frankrijk en Duitsland is dat ongeveer 800. In Scandinavische landen 750. In Frankrijk en Duitsland hebben leerlingen 14 à 15 weken lesvrij per jaar. In Finland en zuidelijke landen meer dan 16 weken.
Nederland heeft volgens de nieuwe voorstellen met 11 lesvrije weken per jaar (nu 12) dus de minste vrije tijd, tezamen met Denemarken. Alleen in Turkije wordt meer lesgegeven dan in Nederland. -
@69, maar de leraar moet dan weer bijspijkeren wat er gemist is, inhaalwerk maken, daar gaan zo weer een paar uur inzitten. We hebben het hier over middelbare scholieren, niet over basisschoolleerlingen.
-
@69: Ik denk dat leerplicht helemaal niet achterhaald is, ook in de landen om ons heen is er een actieve controle. Zo in Frankrijk:
Het Franse Staatsblad van 29 september 2010 meldt het voornemen van de overheid om families van spijbelende kinderen te straffen met het inhouden van de kinderbijslag. Ouders van leerlingen die zonder reden afwezig zijn, ontvangen in eerste instantie een waarschuwing van de onderwijsinspecteur. Zijn kinderen nog steeds zonder geldige reden ten minste 4 halve dagen in de maand tijdens het schooljaar afwezig, dan wordt de betaling van de kinderbijslag opgeschort.
Wanneer de spijbelende kinderen weer normaal de school bezoeken, wordt de ingehouden toelage met terugwerkende kracht uitgekeerd. -
@46: je rekent het getal 41,5 uur uit alsof we nu allemaal van onze stoel moeten vallen van schrik. Ik heb er donderdagochtend al 40 uur op zitten, met reistijd op woensdag al. Ik ken ook wat truckchauffeurs die minimaal 60 uur werken en sommigen wel 80. En wat te denken van boeren? Of ondernemers?
41,5 is netjes, maar ga er niet mee te koop lopen alsof het een prestatie is. -
@52. Inflatie?
-
Wat een lekker constructief gemekker over een zogenaamd luizenbaantje in het onderwijs. Ik heb ze in de afgelopen twinting jaar zien binnen komen, mensen (ook vanuit het bedrijfsleven) die dit "baantje" wel eens zouden komen doen.
Gekscherend worden ze de kalkoenen genoemd, het is immers maar de vraag of ze kerst halen en niet met de staart tussen de benen weer vetrekken omdat ze de werkdruk niet aankunnen. Hoezo luizenbaantje?
Ik word een beetje heel erg moe van al dat geschreeuw vanaf de zijlijn van al die figuren die het allemaal beter weten vooral liggen te zijken over de vele vakanties.
@46: werkweken van 50 a 60 uur zijn eerder gewoon dan uitzondering. Overuren uitbetalen: no way! Compenseren: no way!
Een dag staken? twee weken aaneengesloten!! En dan PO, VO, MBO en HBO allemaal tegelijk. Dat zet pas zoden aan de dijk. -
Wat een voorspelbare reacties weer hierboven over luie, voortdurend vakantiegenietende leraren met een gemakkelijk baantje van 9 tot 3.
Makkelijk praten als je niet gehinderd wordt door kennis van zaken en ook geen enkele moeite doet om je er echt eens in te verdiepen.
Ik vind het ook respectloos naar onze beroepsgroep.
Wat zouden deze reageerders ervan vinden als er over hun beroep zo minachtend geschreven zou worden? -
Een leraar dient 1659 uur per jaar te werken. 25 x 50 minuten les levert op 1250 uur per week. De tijd voor voor- en nabereiden is 60% extra, dus: 1250 x 1,6 = 2000 minuten, is 33,33 uur per week. Redelijk te doen? Ja. hoor.
Helaas hebben managers bedacht dat dit slechts twee-derde is van je baan. Dus: 33,33/2 x 3 = 50 uur!
Op jaarbasis: 40 (weken) * 50 (uur) = 2000 uur.
En hoe compenseren leraren dat (gedeeltelijk)? Via extra vakantie.
In het begin van de vakantie voel ik hoe doodvermoeid ik ben, ik zie achterstallig onderhoud in huis en tuin. Na ongeveer een week ben ik weer een beetje mens, en mag dan weer aan het werk.
Omscholen? En wie doet het dan?
Leraren hebben een luizenbaantje? Begin godverdomme je kinderen op te voeden, zodat we dat niet op school hoeven te doen.n En toon respect. Kut-carrièrelul. -
@78 "Leraren hebben een luizenbaantje? Begin godverdomme je kinderen op te voeden, zodat we dat niet op school hoeven te doen.n En toon respect. Kut-carrièrelul. "
Tsja en dit soort "leraren" moeten we gaan belonen? Hahahaha... -
@59 Ik zal eens beginnen met de waarheid!
Ik ben dus een kantoorbaan op HBO niveau. Ik vertrek 's morgens om 06.15 en ben thuis om 18.45 (als het mee zit!) En dat iedere dag!!! Reken zelf maar uit hoeveel uur dat per week, maand jaar is..
Mijn netto salaris is ongeveer 1800 euro en nee ik heb geen extra toelages. Ook heb ik geen "auto van de zaak" maar gewoon privé. Om op mijn werk te komen moet ik iedere maan ongeveer 150 euro uit mijn eigen zak betalen voor mijn benzine, dan reken ik er dus geen onderhoud, belasting of verzekeringen bij. Ik rij trouwens een corsa uit 2004 dus geen audi.
Verder heb ik in totaal 5 weken vakantie op een jaar.
Nu jij weer! -
@65 Weet je waar kinderen de dupe van worden? Van leraren die zich ondergewaardeerd en uitgekotst voelen. Wat denk je dat er met de motivatie gebeurt dan? Het feit dat leraren ervoor kiezen om te staken, zegt lijkt mij genoeg... Of heeft u liever een docent die gewoon een draaiboekje afgaat, en geen inzet vertoont?
@62 Die boeren zorgen wel voor jouw eten op tafel. En die leraren zorgen er wel voor, dat jouw kinderen leren lezen en schrijven.
@49 Inderdaad. Je kan je afvragen of dat een goede ontwikkeling is. Zullen we dan allemaal maar gratis gaan werken en op die manier onze vrije tijd steeds meer laten verdwijnen? Want ik bedoel, wie heeft er nu vrije tijd nodig?? Laten we vooral vergeten dat het aantal mensen met burnout, hartfalen en andere stress-gerelateerde ziektes steeds verder toeneemt.
Laten we verder wel even opzij zetten, dat de gevolgen van het nalaten van deze 'extra uren' wel verschillen per beroep. Kijk bijvoorbeeld maar eens, wat één staking al teweeg brengt. Stelt u eens voor, wat er gebeurt als alle docenten besluiten om alleen de uren te werken waarvoor ze zijn gecontracteerd.
@ -
Maak je geen zorgen, leraren zullen nooit echt hard met de vuist op tafel slaan en echt massaal gaan staken. Want stel je voor dat ze bereiken dat het onderwijs uit z'n neerwaartse spiraal geraakt, waar moeten ze dan over klagen?
-
Ik vind het zelf uitermate frustrerend dat mensen van buiten het onderwijs wel klagen over het slechte onderwijs dat hun kinderen krijgen, maar niet willen zien dat voor beter onderwijs aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden voor hogeropgeleiden nodig zijn. Anders komen ze namelijk niet, of blijven ze niet. De praktijk laat dat al tientallen jaren zien. Sinds in 1986 de arbeidsvoorwaarden voor universitair opgeleide leraren ernstig zijn verslechterd, zijn er steeds meer universitair opgeleide leraren. Gek he?
Vind je dat de arbeidsvoorwaarden voor docenten niet verbeterd moeten worden, prima, maar dan ook niet klagen als de leraar van je kind zijn vak niet beheerst.
Daarnaast vind ik het hoogst frustrerend dat ik mijn collega-leraren voortdurend hoor klagen dat het zo niet langer kan, dat er nu echt iets moet worden gedaan aan die werkdruk en aan de grote klassen, omdat teveel leerlingen eronder lijden, maar als er dan eens een actie is, zoals op 23 mei, dan geven ze niet thuis. Je zou gaan denken dat ze dolgraag willen kunnen blijven klagen, en geen echte verbetering van de onderwijskwaliteit nastreven. -
Eh, 'steeds meer universitair opgeleide leraren' moet uiteraard zijn 'steeds minder universitair opgeleide leraren' ;-)
-
@80; ik wist niet dat reistijd ook onder werktijd viel. Volgens mij klaag je er alleen maar over dat je wat te ver van je werk woont.
-
Als er een sollicitant uit het bedrijfsleven komt, weet deze persoon meestal niet hoe snel hij zich uit de voeten moet maken. Laatst iemand werkzaam bij de bank - verdiende daar een derde méér dan hij bij ons als docent kon verdienen. En dan al die mensen die huilend de klas uitrennen omdat ze een klas lastige pubers niet aankunnen.
Mag ik al die mensen die denken dat het luilekkerland is van harte uitnodigen te solliciteren?
Ik vermoed echter dat de salarissen omhoog moeten om nog mensen voor het onderwijs te strikken. De werkdruk van Nederlandse docenten is de hoogste van de westerse wereld! Maar natuurlijk kijkt een docent Nederlands wel heel wat meer na dan bijvoorbeeld de gymnastiekdocent. -
80: reistijd, o, maar ik vertrek als docent ook in het holst van de nacht hoor. Wil je daar tevens de reistijden bij optellen voor: ouderavonden, extra vergaderingen, open dagen / avonden, extra uitjes (willen de leerlingen graag, maar je moet dit zélf betalen). Natuurlijk hebben wij geen auto van de zaak en krijgen we een schijntje reisvergoeding 'had je maar bij de school moeten gaan wonen'. Ook print ik heel veel thuis uit. En extra examens nakijken? Je krijgt een kleine vergoeding voor het nakijken van 15 examens, ieder examen extra krijg je niets voor, ook niet als je 60 examens hebt na te kijken! Zo zou ik nog héél lang door kunnen gaan.
-
Als het examen van mijn dochter maar niet in gevaar komt want dan zijn de rapen gaar!
Stijgers in Economie
Zon grootste bron nieuwe energie in Europa
Het lijkt wel of niemand er veel erg in...
3 uur 18 minuten geleden door vindje
Spanje zakt weg in schuldenmoeras
Tijd om eens even wat feiten op een rij te...
14 uur 5 minuten geleden door peter1977
Omzeil de belaste kilometervergoeding
De belaste kilometervergoeding kan deels...
17 uur 56 minuten geleden door All.you.need.is.love
Chinese industrie maakt minder winst
De Chinese industrie heeft in de eerste 4...
21 uur 19 minuten geleden door Smegkop
Ook Oostenrijk wil geen eurobonds
De Oostenrijkse minister van financiën...
23 uur 42 minuten geleden door Impl0si0n
Best gewaardeerd
Bolkestein wil onderzoek naar eigen munt
Nederland zou zo snel mogelijk een...
4 dagen geleden door Wij zijn er klaar mee!
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
4 dagen geleden door natuurlijkeu
Hoe dicht zitten we bij 'the endgame' voor...
Als u de commentaren van mij en van enkele...
6 dagen geleden door joepdekat
Opzettelijke onwetendheid leiders is...
“Er bestaat geen enkel voorbeeld van een...
5 dagen geleden door Mr.Q
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
17 uur 45 minuten geleden door tisso

