AMSTERDAM – De huidige eurocrisis in de eurozone is net zo erg als de kredietcrisis die ontstond in de bancaire sector in 2008. Dit verklaart de Belgische minister van Financiën, Didier Reynders.
Sorteer op:
-
En alle macht in Brussel zeker.....
-
Hahaha, wat een foto. Maakt mijn dag weer goed
-
De heer Reinders heeft helemaal gelijk. Zie ook het artikel van Peer Steinbruck in Die Zeit van deze week en het interview met Lamers in het zelfde blad
-
....
-
Dus we krijgen een vervolg op de documentaire "Inside Job" uit 2009. (aanrader om te zien trouwens)
-
Het valt allemaal wel mee.
-
euro is net zoals eu decadent aan het worden. Slappe hap, achter de feiten aan lopen...Ik hoor niks van de eu-voorzitter??? raar,...
-
Pfff, ik word gek van al die "deskundigen" die het zgn. beter weten. Volgens Merkel moeten we gaan sparen omdat we boven onze stand leven (spreek voor jezelf dame!) en volgens Wientjes moeten we juist gaan uitgeven want dit stimuleeert de economie. Want tja, als wij niets meer uitgeven ... Laten we zelf doen wat goed voelt en al die uitspraken negeren, dan komt het vast wel goed.
-
belgie staat op het punt uiteen te vallen daarom zijn de ouderwetse cda/pvda achtige partijen in belgie tot op het ziekelijke af eurofiel. nog veel erger dan in NL. ze willen dat belgie een provincie in europa wordt maar wel met de hoofdstad ivm de geldstromen daaromheen.
de mening van een belgische politicus over de EU is daarom niet serieus te nemen. hij praat vanuit zijn portemonnee. -
Mooi hè, een van de instigatoren van de hele malaise is juist een economische unie gebaseerd op te grote verschillen. Dus nog meer één worden, zou dan gaan moeten helpen. Het klinkt zuur en wrang. En eigenlijk moet ik er heel erg om lachen. Ik denk niet dat er veel menen nog in gaan trappen.
-
Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Blijkbaar heeft Reynders ook niets bij te dragen aan een oplossing.
-
De Belgen hebben al meer dan 450 dagen geen regering. Zeker een belgenmopje ?
-
Zullen we de Euro maar de Neuro gaan noemen ? Ze krijgen er allemaal de zenuwen van.
-
Dit is geen nieuwe, maar dezelfde crisis uit 2008 die met biljoenen een paar jaar was is gesust en nu, daardoor, zwaarder terug komt. Dit is nog maar het begin.
-
@1: Je slaat de spijker op z'n kop. Meer macht aan Brussel is precies wat nodig is. Als er een krachtige economische Euro-regering was geweest hadden we nu niet zo in de ellende gezeten. Beter laat dan nooit.
-
Vreemd het wordt steeds duidelijker dat men er in Brussel een zooitje van maakt en de oplossing die ze zien is dat ze daar nog meer macht moeten krijgen. Het lijkt mij dat we de zaken eens omdraaien, laat ze eerst eens bewijzen dat ze verstandig met geld kunnen omgaan en dan kijken of we ze meer geld en macht willen geven.
-
Ik vind eigenlijk wel, dat Merkel de enige is die wat zinnigs zegt: leen niet meer, we drukken geen geld bij, gewoon aanpassen en aan je nageslacht denken. Meer lenen betekent; 'opblazen van de bubble'. Eindelijk iemand die de speld erin prikt! De realiteit aanschouwen is niet altijd leuk. Merkel is igg eerlijk!
-
@16
En als het probleem nou eens was dat er vanuit Brussel te weinig macht was? Bijvoorbeeld te weinig macht om landen als Griekenland te dwingen hun zaakjes op orde te houden? -
@18 Dan kunnen ze het niet aan. Nutteloos dus.
Weg met de €U. -
@14 Inderdaad hier geldt ook dat vaccineren op lange termijn niet werkt.
-
@19
En nu nog een keer, maar dan met wat onderbouwing erbij... -
Wat een bedrog, maak de mensen bang genoeg en ze zien niets anders dan jouw oplossing.
-
@16 Dé trend van de afgelopen jaren is het belonen van onverantwoordelijk zo niet misdadig gedrag. Naarmate het vergrijp erger is wordt de bonus en of vergoeding navenant hoger. En omgekeerd: hoe braver de burger (belastingbetaler) hoe zwaarder hij gestraft wordt. Kortom: misdaad loont. Daar moeten we maar 's van af.
-
al die negatieve shit die momenteel de wereld in wordt geblazen m.b.v. media, speculanten en overheden gaat ons een ander scenario opleveren, maar wat zit er achter waar gaan we heen en wie heeft de touwen in handen...........is het inderdaad dat men de macht van europa wil centralizeren, da's volgens mij slechts een ding..... ik heb het gevoel dat er nog veel meer op de agenda staat? Een ding is zeker we zitten nog maar net in dat achtbaanritje en er komen nog grote verrassingen!!! en jij en ik hebben er bijna geen invloed op.
-
@18 Maar die macht gaat dan veel verder dan je zou willen.
Dat blijft niet bij budgetten, maar gaat veel verder, tot het PGB, CAO en hypotheekrente aftrek toe.
Een econoom gaf als voorbeeld Spanje, die moeten bezuinigen, maar in de CAO's is afgesproken dat de lonen automatisch met de inflatie meestijgen.
Gevolg de inflatie stijgt en dus ook de lonen en worden producten steeds duurder en komen ze niet aan bezuinigen toe.
Dus Euro-regering zal ook daarop willen ingrijpen. -
@15 Je slaat de plank volledig mis. Als er nooit een euro was geweest, dan had deze economische crisis er heel anders uitgezien en hadden we het veel simpeler op kunnen lossen. De EU en de euro zijn voor een heel groot deel de oorzaak van de problemen: meer van hetzelfde zal dus alleen het probleem maar vergroten. Meer macht naar Brussel? Over mijn lijk.
-
de kop van dit artikel is misleiden, de crisis die we nu hebbenis erger dan die an 2008.. de schulden zijn namelijk groter.... in 2008 was wij nog niet zoveel geld kwijt als toen....
-
Who the fuck is didier reinders?
-
Eurocrisis?Dat hebben we hier vandaag aan de kust weer gezien ja,zelfs zakjes stront had je met alle gemak kunnen verkopen,zo gretig werd er van alles en nog wat verkocht/gekocht.Crisis,recessie,crash en nog wat van die crapwoorden die doen het goed dezer dagen.
-
Dat krijg je van bellen blazen.
-
rutten heeft gezegt dat 1 mil minder naar de e.u maar in plaats daarvan gaat hij twintig keer zoveel belasting geld over de balk gooien.
-
Geen meer macht naar Brussel want daar besliisen niet 150 mensen over maar de bevolking. Waren we maar nooit aan dat dwaze avontuur begonnen. Denemarken, Noorwegen en Zwitserland doen het uitstekend. En waarom er alsnog niet uitgestapt nadat Duitsland en Frankrijk de begrotingsregels aan hun laars lapten? Zij doen het erg goed en wij hebben notabene Rotterdam.
-
@15 de euro/eu is de oorzaak hoor, plots hebben we een geldeelde huishoudboek met andere landen.
-
Ik kan het woord Euro niet meer aan horen, Gulden klonk veel beter!!!!
-
Was de crisis van 2008 dan al voorbij??
-
@33 wou je serieus beweren dat er geen crisis was geweest als we de gulden nog hadden? Dream on...
-
Ze zijn gewoon te vroeg begonnen met de euro, of anders gezegt brussel heeft te weinig macht op dit gebied. Heb je ooit gehoord dat een nederlandse provincie veel te veel in het rood stond? Nee, en al zou dat zo zijn draait den haag die provincie de duimschroeven aan simpelweg.Alleen heeft brussel niet de mogelijkheden om dit in het groot te doen! de voorstanders hebben destijds volgens mij genoegen genomen met een mindere stabiele basis(machtsmiddelen) in ruil voor invoering van de euro. Afgezien van dat alles is niet allen het begrotingstekort van een of meerdere landen puur de oorzaak van deze crisis in zijn algemeenheid, maar nu blijkt wel waar de zwakke plekken zitten!
-
De crisis heeft altijd doorgesluimerd. Na 2008 zou er veel veranderen. Maar dat is niet gebeurd. Door hebzucht en een niet veel langer houdbaar fiat geld systeem is de crisis er nog altijd. Zet je schrap voor meer.
-
En ga op je (spaar)geld zitten en kom er niet af!
-
degenen die zeggen dat we meer moeten kopen anders gaat de economie eraan moet eens goed nadenken, al jaren wordt ons allerlei rotsooi aangesmeerd door vieze reclameacties, ja de heren eigenaren en aandelenhouders willen wel wat verdienen en graag meer dan wat ze waard zijn. |laat de economie maar krimpen, gooi al die overtollige rotsooi producerende "bedrijven" eruit, laat ze maar op de fles gaan en laten we het land weer opbouwen met onze handen in plaats van met onze aandelen. Die laatste zijn waard wat een gek ervoor geeft. Maar je eigen moestuintje hebben achter in je tuin of op je balconnetje daar heb je direct wat aan. je verdient dan al die transportkosten tussenhandelaarkosten en meer van dat walgeklijks helemaal zelf en je weet wat je eet b.v.Zorg dat er weer schooltuintjes koemn waar kinderen leren waar hun voedsle vandaan komt, laat ze in de aarde wroeten bij weer en wind i.p.v. achter de pc de hele dag zitten faceboeken....Er is echt wel wat te ondernemen maar dan moet iedereen uit zijn luie stel, zich geen knollen voor citroenen meer laten verkopen, zich niks aantrekken van zwetsers als Rutte en companen en het heft in eigen handen nemen. En van mij mag je in een oude sok sparen in plaats van de banken veel geld met jouw centen laten verdienen en jou met een armetierige rente afschepen. Haal maar cash geld van de bank en geef de bedrijven de knas niet meer om van alles en nog wat over je priveleven via pinbetalingen op te slaan. Akls je wilt kun je er echt wel iets aan doen en als we dat met velen samen doen krabben de lieden die tot nu toe de bole zo heerlijk bedonderd hebben wel achter hun oren.
-
Gewoon nu kappen met dit mislukte experiment en het bedrog van Lissabon.
Zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren, en ieder land zijn soevereiniteit behoud.
Ipv de boel onder het mom van, nog verder stuk maken. -
@32 Denemarken is gewoon lid van de EU.
-
We worden bestuurd door een stel machtlustige gekken, die alleen het kapitaal welgezind is en dit over de ruggen van het gehele volk.
Het lijkt net zo als in de vorige 20 eeuwen macht en het kapitaal (Kerk-overheid en men. de werkgever) bepalen en beslissen of je wel mag zeiken of niet en dit allemaal voor het goede doel. -
Ze lossen t maar op,
-
Een minister van een land dat sinds november 2009 demissionair voorthobbelt, is een grote voorstander van verregaande Europese integratie. Want al lukt het ze maar niet in België om de twee "volkeren" door één deur te laten lopen, Europa-breed (met zoveel meer volkeren, talen, culturen, tradities) is het geen enkel probleem???
-
Didier Reynders zou beter moeten weten.Belgie is een heel klein landje waar ze nog niet eens in staat zijn een regering te vormen omdat het 2 talig is.Hoe moet het dan in de rest van Europa?
-
Een minister in Belgie die over geld gaat? Hebben ze dat daar dan? Zijn die niet al 2 jaar aan het zoeken naar iets wat ze zelf niet of bijna niet meer begrijpen?
En dan met een inkoppertje komen?
Das een hele goeie!!! -
De terugkeer naar de gulden is geen optie. Nederland is bij uitstek een exportland en dus helemaal afhankelijk van de koersen van buitenlandse valuta. Het overgrote deel van de export gaat naar de EU. De Zwitserse frank is een schoolvoorbeeld van exportland met een sterke munt, die de economische activiteit ernstig in gevaar brengt. Goedkoop importeren heeft een sterk negatieve invloed op de handelsbalans en de daarmee oplopende schulden (Griekenland en VS). Protectionisme is het gevolg en dat werkt helemaal verlammend. Het dus belangrijk dat er een stevige politieke samenwerking binnen de EU komt met vergaande bevoegdheden (ook belastinginkomsten) op een aantal terreinen die in het belang van zijn voor alle landen binnen de EU (economie, buitenlandse zaken, defensie, enz.). Zijn we ook af van die talloze overleggen van regeringsleiders die altijd hun eigenbelang laten prevaleren boven het grotere belang: het Europese belang in de wereld. Nationale regering zijn dan van belang om nationale kwestie te regelen (bv. onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur milieu en natuur, kunst en cultuur, enz.). Bovendien heeft een sterk Europa ook nog invloed op het politieke spel in de wereld. Dat is hard nodig, omdat er naast de VS en Europa minimaal 5 grote spelers bij zijn gekomen. Wat hebben zij naast wat historische en culturele belangstelling nog met Europa te maken als dat verdeeld is in kleine in zichzelf gekeerde onafhankelijke staatjes. Ze halen de krenten uit de pap en de rest zoekt het maar uit en verworden tot achterbuurtjes van de wereld. De kortzichtigheid van enkele kopstukken van politieke partijen hierin (pvv, sp, sgp, pvdd) hebben meer te maken met hun besef dat ze in Europa helemaal niets voorstellen. Ze kunnen zich beter richten op nationale en regionale relevante kwesties, waar ze wel een maatschappelijke functie kunnen hebben. Er veel af te dingen op deze zienswijze als je kijkt naar de belangen op korte termijn, maar we hebben ook verantwoordelijkheid te dragen voor de ons opvolgende generaties. Laten we de vrede van de afgelopen 65 jaar, de enorme welvaartsstijging, het collectieve welzijn, het steeds schoner wordende milieu, enz. onder ogen houden in plaats van de kortzichtigheid van het populisme.
-
@36 Oh, dan was er ook wel een crisis geweest want de overheden zouden dan nog steeds teveel geleend hebben. Maar dan hadden we bijvoorbeeld de Griekse drachme kunnen laten devalueren t.o.v. de gulden en dan waren de gevolgen te overzien. Tevens waren speculanten dan niet zo gretig, die vertrouwen er nu op dat de andere euro-landen toch wel garant staan.
De euro maakt ons, Nederland, kwetsbaar voor onwil en misbruik. -
"Landen in de eurozone moeten ervoor zorgen dat ze de huidige crisis aangrijpen om de Europese intergratie te versterken"
Vrije vertaling:
"Een mooi excuus om de soevereiniteit van landen nog verder te reduceren" -
@50 Ja, en nu ?
-
Weer zo'n doemdenker, laat ieder land zijn eigen zeggenschap houden en niet naar Brussel, waarom gaan wij Nederlanders daar niet tegen in.
-
Ik heb er zo langzmerhand de buik vol van, van die mensen die maar blijven roepen hoe erg de ramp eigenlijk wel is. Joop vd Ende zei ooit, dat je niet moet werken vanuit het probleem, maar vanuit de oplossing. Ofwel, om de woorden van Joop vd Ende naar de situatie van vandaag te vertalen: Hou op met jezelf zielig voelen en werk aan een oplossing van dit probleem. Voor Zover je het bent vergeten: Dat is de reden, waarom we op jou hebben gestemd. Oplossingen zoeken!!!
-
Het wordt tijd om te gaan demonstreren eerst in Den-haag daarna in Brussel om dit soort lieden te laten weten dat de grens bereikt is. Dit is een nieuwe oorlog waarin de leiders het volk naar dood en verderf leiden, dus let op uw zaak, het is nog niet te laat maar wel twee voor twaalf!
-
Neeeee Wij gaan de knoflookgordel niet overeind houden! Geen verdere integratie, eerder segregatie. Dit omdat sommige partijen de afspraken simpelweg niet nakomen.
-
@55 en daarom hebben we een Euro authoriteit nodig!
-
Huh? Hadden we in 2008 een Eurocrisis?
Had ik even gemist zeker. Ik herinner me wel een probleem met Amerikaanse zooi toen.... -
Eerst probeerde men het probleem ontstaan door een te grote schuldenberg op te lossen door nog meer schulden aan te gaan.
Nu probeert men het probleem dat is ontstaan door het opgaan in één europa op te lossen door nog meer bevoegdheden naar europa.
Tja die kunstmatige staat van dhr Reynders draait ook zo geweldig...toch? -
Er was al zoveel weerstand tegen de EU en de macht van Brussel.
De EU"lijders" zijn een stelletje blinde paarden. Dit is werkelijk de weg om de bevolking achter je te krijgen. Dit gaat ons "het" Europagevoel brengen !! -
@18 Het is heel vervelend maar dat is juist de schuld van Brussel en al die mensen die daar aan al die verdragen hebben gewerkt, ook nu gaan ze weer half werk leveren omdat de mensen in de landen niet willen dat ze meer macht hebben en komt er weer een slechte halve oplossing. Erger nog ze gaan opnieuw liegen tegen de bevolking over alles en ondermijnen weer het vertrouwen in de kliek.
-
Het zijn in Brussel een stelletje incompetente kneuzen !!
-
eigenlijk is er niks loos en is dit alles het gevolg van speculatie
-
de belgische minister van financien toch !!
hebben ze daar al geen 3 regeringen
laat hem ff lekker zijn kop houden
belgie bestaat niet europa wel maar een verenigd europa een utopie -
Het is eigenlijk heel simpel, maar de doorgeleerde oplichters in de politiek komen elke keer weer met praatjes. En een spreekwoord luidt "praatjes vullen geen gaatjes"
Elk land in de unie van de EU heeft een begrotingstekort waar ze rente over betalen. Waar blijft die rente?
Elk land deelt geld uit als water. Waar komt dat geld vandaan?
Dat geld bestaat niet. Als iedereen zijn schuld (landen en burgers) betaald heeft niemand geld meer, er is zelfs geld tekort om alle schulden te dekken.
Zo langzamerhand komt de wagen tot stilstand en degenen die de wagen trokken kunnen straks geen eens meer normale boodschappen doen.
Mensen roepen dat er bezuinigd moet worden op de uitkeringen. Maar hoeveel mensen vreten van die ene uitkering die aan een arme sloeber wordt uitbetaald? En uiteindelijk glijdt het grootste gedeelte van die uitkering via allerlei belastingen zo weer terug in de staatskas.
Wie vreet er allemaal uit de ruif van de uitkeringsgrechtigden? Niet alleen de uitkeringgerechtigde...
Wie vreten er allemaal uit de ruif van het zorgstelsel?
Wie hebben er belang bij dat al deze subsidies en ondersteuningen gestopt worden, dan wel verminderd?
Niemand toch. We hebben een maatschappij gecreeerd waarin het overgrote deel van de bevolking afhankelijk is van het werk van een ander.
En de zwaksten in de maatschappij die betalen het hardste gelach, omdat zij degenen zijn die ervoor zorgen dat tienduizenden mensen in overheids dienst mee kunnen vreten met wat de belastingbetaler opbrengt. En dat zijn ook de zwaksten.
ik word er kotsmisselijk van... -
Dat een Belg ergens bij wil horen is logisch, maar Europa is een farce. Stop NU!!!! Europa eruit!!!!
-
Durven ze zelfs nu nog de EU door te drukken? :-)
Wat voor apocalyptische verhalen gaan ze ons nu weer voorleggen.... -
Ik vraag me altijd eigenlijk af of een crisis niet mede door de media en alle heisa eromheen veroorzaakt word. Het wordt de mensen aangepraat, dus mensen gaan op hun centen letten voor het geval dat en geven dus minder uit. Minder uitgave is minder omzet en zo krijg je een spiraal-vorming.
Tuurlijk moet er op gelet worden, en wil de consument ingelicht worden. Maar dat kan ook op een normale manier in plaats van op een manier van angst zaaien, want dat gebeurt wel in de meeste gevallen. Net zoals bij terrorist-aanslagen e.d. als er een keer een aanslag gepleegd word. En zo zijn er nog wel tig voorbeelden. -
@51
De volgende stap is dat de begroting van landen steeds meer door het Europese Ministerie van Financiën gaat vallen, het idee wat afgelopen week door 'Merkozy' werd geopperd.
Daarna zul je stappen zien zoals het verplicht naar Brussel sturen van vijfjarenplannen als EU-lande zijnde.
Tenslotte zul je zien dat vanwege het gezamenlijke belang ook de gespaarde pensioenen van alle Europeanen op 1 grote hoop gemikt zullen worden.
Dit allemaal onder leiding van Van Rompuy, die bankier die niemand eigenlijk kent, die president is over 500 miljoen mensen.. ironisch genoeg een Belg, je weet wel, dat land wat ZELF niet eens tot eenwording en een regering kan komen en wat laatst zelf ook van AAA naar AA ging..
Hoe meer top-lagen management er komen, hoe minder er overblijft van het geld van de gemiddelde werknemer/burger.
Het kan 2, 5, 10 of 20 jaar duren, maar kijkende naar de huidige koers vrees ik dat dit gewoon het plan is.
Was het overigens al decennia al als je kijkt naar de quotes van de juiste mensen....
"In the next century, nations as we know it will be obsolete; all states will recognize a single, global authority. National sovereignty wasn't such a great idea after all." -- Strobe Talbot, President Clinton's Deputy Secretary of State, as quoted in Time, July 20th, l992.
"We shall have world government whether or not you like it, by conquest or consent." -- Statement by Council on Foreign Relations (CFR) member James Warburg to The Senate Foreign Relations Committee on February 17th, 1950
"We are at present working discreetly with all our might to wrest this mysterious force called sovereignty out of the clutches of the local nation states of the world." -- Professor Arnold Toynbee, in a June 1931 speech before the Institute for the Study of International Affairs in Copenhagen.
"The New World Order will have to be built from the bottom up rather than from the top down...but in the end run around national sovereignty, eroding it piece by piece will accomplish much more than the old fashioned frontal assault." -- CFR member Richard Gardner, writing in the April 1974 issue of the CFR's journal, Foreign Affairs.
"A world government can intervene militarily in the internal affairs of any nation when it disapproves of their activities." -- Kofi Annan, U.N. Secretary General
"The drive of the Rockefellers and their allies is to create a one-world government combining supercapitalism and Communism under the same tent, all under their control.... Do I mean conspiracy? Yes I do. I am convinced there is such a plot, international in scope, generations old in planning, and incredibly evil in intent." -- Congressman Larry P. McDonald, 1976, killed in the Korean Airlines 747 that was shot down by the Soviets
"The real truth of the matter is, as you and I know, that a financial element in the larger centers has owned the Government ever since the days of Andrew Jackson." -- A letter written by FDR to Colonel House, November 21st, 1933
"The real rulers in Washington are invisible, and exercise power from behind the scenes." -- Supreme Court Justice Felix Frankfurter, 1952
Nu gaan vast mensen mij weer een alu-hoedje o.i.d. noemen, maar het spijtige voor deze mensen is dat ik alleen bronnen van top mensen uit verschillende organisaties/overheden zelf quote.. dus laat de quotes het patroon schetsen en negeer verder mijn interpretatie. :p -
"Landen in de eurozone moeten ervoor zorgen dat ze de huidige crisis aangrijpen om de Europese intergratie te versterken, verklaart Reynders."
Reynders vind dat de landen de huidige situatie moeten misbruiken om meer macht naar de EU over te hevelen.
NEE NEE NEE NEE!!!! De financiele sector zal eindelijk eens een serieuze bijdrage moeten leveren in het oplossen van de ellende, niet zo'n lachwekkende sigaar uit eigen doos. Aangezien dit nog steeds niet is gebeurd, vermoed ik dat de financiele sector al lang weet dat het huidige systeem niet meer houdbaar is. Maar probeert men nu de regeringen te dwingen om nog zoveel mogelijk geld aan de mensen te ontrekken. -
nog zo'n visionaire, net als Job C. full of Bull Shit!!
-
Precies zoals geplanned, meer macht voor europa door aangekondigde crisis.
Op naar das Vierte Reich! -
@68, helaas heb je gelijk. Het is duidelijk te zien hoe crisis, schuld, verplicht aannemen van leningen wordt gebruikt om hele landen en volkeren te onderwerpen. Wie dit spelletje nu nog niet doorheeft, ogen wassen aub!
Dit is eenieders probleem. -
Geeeuw.. Ben moe.
-
Laat Belgie nu eerst is beginnen de bek dicht te houden,
Die kunnen niet eens één land bij elkaar houden -
Dit is oorlogsvoering "new style" .
Alexander de grote, Napoleon, Hitler probeerde de wereld aan hun voeten te werpen met zwaarden en kogels. Iedereen in een diepe schuld werpen blijkt veel efficiënter...... -
België en integratie......whahahhahahahaha
-
weg met die EU
-
crises indd de gewone man vrouw inleveren ,wij hoge heren gaan t oplossen ? wel met bonussen loonsverhoging want we gaan er tegen aan ,lukt t niet hebben wij in iedergeval ons ingedekt met geld ,en jullie kijken maar hoe jullie rondkomen ,maar we deden t voor jullie hoor ???????????
-
Didier Reynders is de man die zelf ooit toegegeven heeft, dat de EU wel op de
hoogte was dat de door Griekenland opgegeven cijfers niet klopten, maar een
oogje dicht geknepen hebben. Volksverlakker klasse 1, niks meer en niks
minder! Als ik Belg was zou ik voor splitsing zijn alleen al voor hem!! -
En alle vetnekken staan weer wat te braken. Weet u nog hoe het cabaret-duo Balkenende en Bos het Nederlandse volk in alle gemoedsrust in 2008 meedeelde hoe de crisis aan Nederland voorbij zou gaan,
En wederom staan dezelfde nitwits met andere smoelen weer onzin te verkondigen en sturen zonder een spier te vertrekken een geldverslindend contingent naar Kunduz.
VVD om je vingers bij af te likken ,om je wonden te likken zal hij bedoelen. -
Belgie, is daar nog een regering? Het is gedaan met 'europa'. Een spelletje voor een aantal politici, machtwellustelingen. Laat elke land voor zich eerst de zaakjes op orde hebben. Dat lukt ze al niet.
Als burgers bindt ons helemaal niks en er komen steeds meer anti europa mensen. Zo is het met sarkozy binnenkort ook gedaan, zijn partij wordt straks in de verkiezingen weggevaagd. -
@beezet #80 "Weet u nog hoe het cabaret-duo Balkenende en Bos het Nederlandse volk in alle gemoedsrust in 2008 meedeelde hoe de crisis aan Nederland voorbij zou gaan"
Als ze iets anders hadden gedaan, was de crisis erger geweest. Dus wat is wijsheid in deze? Zeg jij het maar. Hadden ze eerlijk moeten zijn en daarmee de crisis verergeren? -
@82
Hoezo was de crisis erger geweest. De geschiedenis heeft bewezen dat bij een probleem je beter de koe bij de hoorns kunt pakken dan de zaak verdoezelen waarbij op het moment dat de ware proporties aan het licht komen,de schrikreactie veel groter is.
Dat wat Urbi en Orbi (Balkenende en Bos) deden was zuiver hun eigen positie en dat van het kabinet mooier maken dan het was,beiden vervullen nu weer elders hun kwaliteiten als stofzuigerverkopers. -
Ikk meende dat het nog erger was dan in 2008... Maar het ergste moet nog komen... Want het word een wereld crisis hoor. Let maar op mijn woorden.
-
@beezet #83 "Hoezo was de crisis erger geweest. De geschiedenis heeft bewezen dat bij een probleem je beter de koe bij de hoorns kunt pakken dan de zaak verdoezelen waarbij op het moment dat de ware proporties aan het licht komen,de schrikreactie veel groter is."
Dat is het punt niet. Het punt is dat op dat moment de banken die schrikreactie niet aankonden. -
Als de beurzen stijgen of dalen met het besteedbare inkomen van mensen zie ik daar niets verkeert aan, in tegendeel.
-
‘Eurocrisis net zo erg als in 2008’
Zeg maar gerust veel erger, dat is toch wel duidelijk! Waarom wordt er dan nog zo zachtjes mee omgegaan, er wordt niet eerlijk bericht. -
Een ding we hebben het overleefd de crisis van 2008. Dus deze over leven we ook wel. We kunnen ons wel druk maken maar het komt zoals het komt.
Ik heb geen boodschap aan al die media hetze.
Want vandaag is het armoede
En morgen boeken we velen een wintervakantie
Natuurlijk moet je goed opletten, maar zolang de landen om ons heen ook in het zelfde schuitje zitten, kun je niet verwachten dat het hier in een keer top gaat.
Een fijne zondag en geniet van de zon want die is altijd nog gratis. -
de eurocrisis is juist gecreëerd om de centrale regering te forceren. Zie Zeitgeist films. Daar werd het hele traject al jaaaren geleden uitgelegd en voorspelt. Ik zou zeggen, besteed je zondag eens aan iets nuttigs en inzichtsvol. www.zeitgeistmovie.com
-
wat nou crisis? ik ie steeds meer nieuwe auto`s om me heen
bij de mediamarkt wordt wit en bruingo nog steeds verkocht
hoe druk is het weer bij IKEA , je kan er nooit je auto kwijt
en we klussen ons gek
ja it is crisis my gedacht zou BOMA zeggen -
Vind het altijd mooi dat alle figuren gaan roepen dat we de euro en zijn zone moeten versterken, dit zie je nou de hele tijd allemaal bang voor hun baantje
wat de gewone man moet betalen -
@88 Prachtige en wijze woorden van iemand die leeft! Ik leef al 9,5 jaar onder de Turkse zon en verbaas me elke dag over het getob van mijn landgenoten die ik achterliet. Tegenover al dat tobben van De Nederlander staat het onverbeterlijke optimisme van Den Turk: problem yok. Al zit een Turk nog zo in de shit, hij zal altijd zeggen; problem yok. Er is geen probleem. En wordt het wat lastiger, klinkt het: yarin. Morgen.
Wat mij opvalt dat er enerzijds massaal gemopperd wordt hoe slecht het allemaal is gesteld en dat het nog slechter wordt. Anderzijds zijn er nog nooit zoveel toeristen naar Turkije gekomen als dit jaar en staan de kranten vol over het massaal boeken van de wintersportvakanties. Inderdaad, het is volop crisis.... -
Een minister zonder bevoegdheid in zijn portefeuille gaat ons vertellen hoe het zit? Rare jongens die Belgen.
-
@48
U spreekt zichzelf tegen, u wilt geen sterke munt maar ook geen handelstekort dmv een zwakke munt.
Mensen met een korte termijn visie willen geen sterke munt omdat men alleen maar aande handelsbalans van dat moment denkt, als je op de wat langere termijn kijkt dan is een sterke munt uiteindelijk toch beter voor de economie.
Maar ja ieder land heeft op dit moment funny money dus maakt het eigenlijk maar weinig uit. Als we met zijn allen de zelfde soort standaard zouden hanteren dan blijven munten ten opzichte van elkaar even sterk met hele kleine verschillen dor de tijd heen. -
@48, mijn dank is groot. Eindelijk iemand met wat kennis van zaken en tot mijn verbazing heeft u tot nu toe meer plusjes dan minnetjes gekregen. Ik denk dat al die minnende 'anti-Europa' nitwits dat lange verhaal niet konden lezen want dat was een informatie overkill. =)
-
@95, elke munt heeft een 'natuurlijke waarde' (weet ik veel hoe je dat vertaald), waarbij er dus geen sprake is van een sterke munt maar ook niet van een zwakke. Volgens mij ligt dat bij de EUR ten opzichte van de USD op ongeveer 1,30.
-
@96 en toch vind ik het domme praat. Want we moeten alles wat goed is onthouden, maar moeten wel vergeten, dat alle welvaart gekocht is met geld uit de toekomst. En dat onze kinderen daarvan de rekening gaan krijgen.
Lekker naief of egoisme, dat noem ik het.
En we hadden nooit in deze vorm van euro mogen stappen. Deze euro was en is gedoemd om te mislukken. Want hij is ook maar halfbakken (half afgewerkt). -
@24 precies de media zit er achter, en mensen die veel er aan kunnen verdienen.
en wat zit er achter waar gaan we heen en wie heeft de touwen in handen.
voor de burger word dit waarschijnlijk nooit meer recht getrokken.
hij die hier geld mee maakt kan straks nog vluchten. -
@97 elke munt die gebasseerd is op schuld heeft geen waarde, maar enkel schuld. Toen munten nog gebacked werden door edelmetaal, hadden munten een natuurlijke waarde. Nu draait het enkel nog op vertrouwen, vertrouwen dat er kan zijn, maar ook weg kan zijn.
-
@98, niet mee eensch. Wij hebben onze welvaart niet gekocht met schulden, de schulden van NL zijn niet eens zo heel hoog, vandaar dat we ook maar 18 miljard hoeven te bezuinigen (eigenlijk 29, maar dat kwam er helaas niet doorheen). Dat de publieke schuld hoog is, komt door de hypotheekrenteaftrek en als dat eenmaal is afgebouwd (en de huizenprijzen 20% lager zijn), zal blijken dat we helemaal niet op de pof hebben geleefd.
Over de Euro, de Euro is de eerste paar jaar een heel groot succes gebleken voor landen als NL en DE, nu hebben we wat problemen en als die door de EU uit de wereld zijn geholpen, hebben we een stevige munt unie die een bepalende plaats op het wereldtoneel gaat krijgen. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Alleen moeten we er wel met zn allen de schouders eronder zetten en dus niet nu gaan roepen dat Griekenland het fout heeft gedaan. Een moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten krijgt toch ook een 2de kans? Waarom onze mede-Europeanen in Griekenland dan niet? Zelf heb ik evenveel met een Griek in Athene als met een Tokkie in Amsterdam, we horen allemaal tot dezelfde Europese familie... -
@101 en @102 hebben jullie een stukje van de crisisverloop gemist? Het toveren van geld is niet mogelijk met een op goud gebasseerde munt. En nu, met dit soort munt, kan men toveren zoveel men wil. Iedereen die ooit gespaard heeft, ziet zijn spaargeld verdampen tot niets. Is dat dan de bedoeling van een munt? Is dat hetgeen we het volk willen meegeven : 'sparen is nutteloos'?
En je moet ook niet enkel naar nederland kijken, je moet naar europa kijken, of toch al zeker naar alle landen die in de euro zitten. Dat nederland het nog goed doet, ben ik wel akkoord mee. Maar die zitten dan wel in een munt, waarbij ze de opdracht en verplichting hebben slechte landen te ondersteunen. Het haalt dus ook niets uit om enkel naar nederland te zien. Met de euro zitten we in een landenpakketje.... en daar moet je uw mening uit trekken. -
@103 en ik wil helemaal niet zeggen dat er terug een goudstandaard moet zijn. Ik zeg gewoon, dat dat soort van munteenheid beter is dan deze. Een munt moet door iets gedekt zijn. Van mijn part is dat koper, schelpen, tulpen of whatever, als het maar 'iets' is.
-
@104, dan had men de banken dus ook niet kunnen redden in Amerika/NL in 2008 en dan had men dus ook de economie niet kunnen stimuleren na de crises van begin deze eeuw? Want dat geld was er toen niet, of in ieder geval niet gedekt door enig soort van back-up.
-
@105, ik had moeten zeggen: private schuld toen ik het over de hypotheekrenteaftrek had. My bad....
-
@106 men had ook nooit banken mogen redden. Je weet wel 'economie' of 'vrije economie'. Wat zwak is, moet eruit. Gaan steunen met geld van joe average is overdone. Dat heeft de crisis ook zo erg gemaakt. Op deze manier kan de economie ook nooit herstellen, want alles wat scheef loopt, trekt men niet recht, maar nog schever.
-
@109, ik zou ook tegen het steunen van banken geweest zijn als ik alleen de keuze had mogen maken, daarvoor zie ik geen rol voor de overheid weggelegd inderdaad. Mijn punt is alleen, dat men dan een paar jaar eerder 2008 ipv 2011 in opstand zou zijn gekomen tegen het beleid van de overheid want als die banken waren gevallen hadden veel mensen hun geld/pensioen in rook zien opgaan. Neemt niet weg dat ik een land als Griekenland niet in de zelfde categorie als ING of Freddie Mac wil plaatsen, want ik geloof dat Griekenland als land wel gered dient te worden zodat ze het makkelijker hebben om het roer om te gooien (hopelijk lukt ze dat).
-
Iedere drie jaar een crisis. Zouden we daar nog iets van leren?
-
@110 maar is dat het risico niet om bij zwakke banken uw geld te beleggen. Je weet wel, voor 1% meer interest neemt men een risico door bij die zwakke bank je geld te parkeren. Als het dan fout gaat, moet je ook voor de gevolgen opdraaien. Je weet wel, die bank in ijsland.
Maar nu, moeten mensen mee opdraaien, die die extra % interest niet hebben gehad. Welk risico zat er dan in dat beleggen bij zwakkere banken? Niets.... dag 'vrije economie'.
En griekenland had men direct uit de euro moeten gooien toen bekend werd dat ze zich erin gelogen hadden. Dat had laten zien, dat de euro sterk is en niet met zich laat sollen. Bedriegers horen er niet in thuis.
Ahja, alleen al het feit dat je je in de euro kan liegen.... zegt genoeg. -
@113 Ja dat is het risico, maar vertelt u dat Henk en Ingrid even die nog nooit een lesje economie hebben gehad? Of maar 2 uurtjes per week in de derde klas van het middelbaar onderwijs?
-
@114 maar ze hadden wel genoeg inzicht om van die extra % te profiteren? Hmmm en jan en modaal die die extra % niet hadden moeten er nu voor opdraaien? Hoe ga je jan modaal daar uitleg rond geven?
-
een lesje economie lijkt mij van weinig waarde. De economen voorzagen 2 min. voor de val van lehman nog niet eens dat dat ging gebeuren. Een goede wiskundige met simpel nuchter verstand daarbij kon bij het opstarten van het huidige geldsysteem al voorzien dat deze manier niet kan werken. Het nuchtere verstand is nodig omdat er dan begrepen kan worden dat een economie nooit onbeperkt kan doorgroeien. Dus de economen van nu hebben hun bestaanrecht verloren omdat ze met oplossingen komen die het probleem met de getallen alleen maar vergroten. Huidige politieke systemen hebben zich in deze clou laten meetrekken, en ook hun bestaansrecht is verdwenen.
-
De boel is faiiliet. Mensen laat je nu niet in de maling nemen. Het grote aftellen is begonnen totdat de boel krakend vast loopt.
-
De boel is faiiliet. Mensen laat je nu niet in de maling nemen. Het grote aftellen is begonnen totdat de boel krakend vast loopt.
-
@115, natuurlijk, iedereen snapt dat die extra procent misschien wel een tientje op jaarbasis oplevert, dus dat wordt vast op verjaardagen besproken. Ik ben het met u eens, maar men wil tegenwoordig alleen de voordelen zien, niet de consequenties (zelfde dus met de Euro, alleen zijn daar de voordelen nog steeds vele malen groter dan de 'nadelen'). Laat dit een les wezen en hopelijk komt er nu een ander bankensysteem!
-
@111 Wat denk je wat er gebeurd als de Euro het niet haalt, net wat erger dan het financiëlesysteem laten klappen in 2008.
Je hebt gelijk als je steld dat het een financiële puinhoop was geworden, maar dat is het nu nog steeds.
We moeten gewoon ons verlies nemen en het niet voor ons uitschuiven en laten groeien.
"Wie zich brandt moet op de blaren zitten" en daarna ook nog eens "door een hele zure appel heen bijten".
Ik heb reeds meer dan een jaar gevraagt naar de berekeningen, redden vs einde Euro, maar niemand die het weet.
De rampscenario's blijven dan ook gis en broddelwerk, we denken "dit" en vermoeden "zo".
Nattevingerwerk beslissingen dus.
Argentinië is er ook weer aardig bovenop aan het komen na hun instorting van 2000, duurt even maar dan kun je wel met een schone lei beginnen. -
@120
Correctie, Argentinie is er tijdelijk bovenop gekomen en dat kon omdat ze dit wereldprobleem zich nog niet voordeed. Wanneer dit systeem klapt, klappen zij mee en is daarmee hun "er bovenop komen" ook tot een einde gekomen. -
Eindelijk iemand die er niet omheen draait, die de koe bij de horens vat...
onze "praters"praten alles alleen maar richting; 't valt wel mee... -
@121 Ach als alles instort, wat toch een keer staat te gebeuren, dan maar iedereen.
Gaat het herstel veel sneller want iedereen moet van scratch aan beginnen.
Het enige wat er niet meer is is geld, productie middelen en grondstoffen verdwijnen niet.
Ik vermoed wel dat sommige delen van de wereld daar niet blij van gaan worden. -
@14 Precies. Dit is nog steeds dezelfde crisis. Met kunst en vliegwerk is het systeem draaiende gehouden. Alleen het aantal problemen neemt per dag toe. Wanneer het systeem klapt weet niemand, wel neemt de druk dus alleen maar toe. Het is dan ook onzin om te zeggen dat positief nieuws de oplossing is. Achter de schermen rijzen de problemen verder. We dachten toch ook in 2010 dat het weer de goede kant opging. En nu zien we het resultaat.
Economie is vertrouwen. Vertrouwen ja dat schulden terugbetaald gaan worden. En nu wordt duidelijk dat dat een utopie is.
Geen probleem zeggen sommigen. Zijn we mooi van de schulden af. De wereld draait nu toch ook door. Slachtoffers zijn dan de schuldeisers. En daar zit dan ook het probleem. Deze producerende groep zal hoe dan ook niet nogmaals het schip in willen gaan. Dus verder gaan met schulden opbouwen is uitgesloten. Alleen al geen schulden maken voelt al als een zware recessie. En mensen met een pensioen. Deze schuldeisers kunnen niet meer sparen. Kijken of ze blij zijn met woorden als vertrouwen i.p.v. hun maandelijkse aow-euro's.
En dan heb ik het nog helemaal niet over de tegenwerking die zal ontstaan door de overige schuldeisers.
Mensen, het systeem loopt ten einde. Hoe dan ook. Er is nog nooit een kaartenhuis blijven staan zonder de onderste kaarten. Behalve in sprookjes en tekenfilms. -
Ach gut, het was kennelijk wel erg slecht weer deze zomer. We hebben wel groter problemen het hoofd geboden. Dit lossen we ook wel weer op. Rustig je werk blijven doen en blijven ademhalen. Komt alles in orde.
-
@124 @14, willen jullie me nu even duidelijk uitleggen:
@14: Waarvan is dit het begin?
@124: Waarvan is dit het einde? -
@126 Het einde van het economische systeem zoals wij het kennen.
Het begin van een grote bak ellende, depressie genaamd.
Het systeem gebaseerd op schulden is namelijk niet langer houdbaar. -
@127
Aardappels en groenten in de tuin, hout kacheltje, geen import goederen meer, benzine kun je wel vergeten die gaat naar bv €500/L.
Dan wordt het een jaar of 10 - 15 overleven eer er weer wat opgebouwd is. -
één voordeel doet zich nu voor
ze kunnen de leugens niet meer af dekken en kopen met geld fonsen
de naakte waarheid begint dan door te dringen
hoe de politiek ons verkocht voor hun eigen gewin
vanuit Spanje komt een protest mars richting brussel lopen
sluit u aan
link
http://www.argusoog.org/2011/08/verontwaardigde... -
@127 Misschien niet zo erg, maar wel zoiets. Wat is trouwens erger, wel benzine maar om de haverklap rellen. Een rotzooi wordt het in ieder geval.
-
Dus kort gezegd m'n uitspraak van verleden jaar dat er een tweede dip aankwam was waar. Toen ik het over een dubbele dip had wilde niemand er aan maar de tekenen waren wel zeker aanwezig. Krimp in netto inkomen voor de massa doet het tegenovergestelde van groei, wat voor mooie verklaringen de bobo's er ook aan geven. De bezuinigingen die onze regering zodadelijk gaat presenteren verergeren dit effect alleen nog maar meer. De onderkant van de samenleving krijgt een driedubbele dip te incasseren omdat de bovenlaag alles behoud tot aan de meeste subsidies en voordeeltjes. Ja, als jullie allemaal op de beschermers van het kapitaal stemmen moet je niet verbaast zijn als het allemaal wat tegenvalt.
-
0+1132
21 augustus 2011 15:56
door de waarheid is objectief en universeel geldig, de rest is mening
Deze crisis wordt erger dan 2008. De waarheid is hard. -
@131 Welke voordeeltjes en subsidies voor de bovenlaag? Ik ken ze niet. Wel een aantal voor de onderlaag.
-
@133 Ja, ik ben blij bij die bovenlaag te horen. Kennelijk weet de onderlaag meer dan wij.
-
Nog erger...??
En die miljoenen vierkante meters lege kantoorruimte waar heel veel in (door fondsen en banken) geinvesteerd is ???
En die auto-verzekeraars die op de rand van bankroet staan en nu proberen met verhogingen van premies de "boel te redden" ??
En de stijgende prijzen van noodzakelijke (levens-) grondstoffen ???
En de alsmaar dalende huizenprijzen, waarvan de verkoop zo stagneert dat schulen opnieuw niet kunnen worden ingelost (en daarmee de schade voor de banken) ??
Kan het nog allemaal veel erger .......................... -
@135 ? Dit is nog niets in vergelijking met wat er komt. Maar dat bedoel je vast niet.
-
Waarom wordt elke politieke scheet gebruikt om loonmatiging te promoten, of de Eurozone te versterken. Of het ontslagrecht te versoepelen?
Waarom is nagenoeg elke politicus bij voortduur bezig om zieltjes rijp te maken?
En waarom is het erg stil rond het woord referendum? -
De democratie moet blijven regeren. Directe democratie dus, om het ondermijnende karakter van de EU te neutraliseren. En kleine regionale economieen zijn geen schande hoor. Want groei is helemaal niet nodig voor ons. Wel voor multinationals, financials etc. Maar daar heeft de doorsnee man/vrouw geen moer aan. Kinderen naar de kinderopvang en zelf in de file staan als tweeverdiener, druk druk. tsss
-
Deze crisisch is nu vele malen erger dan in 2008...Nu hebben we namelijk nog steeds die zak met biljarden schuld vanuit de bankaire sector boven ons hangen, maar daar is Griekenland en Portugal nu bij gekomen..+ de rating van de US is naar beneden gegaan wat weer de wereld weide economie zal vertragen(Wij gaan/hebben daar zeker last van) Helemaal nu ons Kabinet onze economie kapot aan het bezuinigen is i.p.v. de economie op gang te houden(De effecten van de huidige kabinets ingrepen zullen pas in 2012 echt voelbaar gaan worden(Nu hangt daar nog een mist gordijn, waardoor de impact hiervan niet zichtbaar is...maar volgendjaar zullen de overheids uitgaven beduidend naar beneden gaan zodat andere bedrijven ook in zwaar weer terecht zullen komen...) VVD zeker nu in deze tijd was de verkiezings leus...nou we zien het dus Mhuahahahaaaagh...schoon voorbeeld van ontransparantie en de economie op slot brengen....Ik hoop dat we heel snel nieuwe verkiezingen gaan krijgen voordat ze dit land in een zware krimp gaan brengen!!
-
Laat het hele systeem dan maar klappen. Hoeven we tenminste geen geld meer in bodemloze putten te gooien. Ik weet zeker dat de goedwillende landen er wel weer bovenop komen. Niet echter de Grieken en andere corrupte landen, die dan de internationale paria zijn geworden.
-
WAT EEN NONSENS
Alsof d eEurocrisis de oorzaak zou zijn van de bijstelling van de Amerikaanse kredietswaardigheid...
Het is eerder omgekeerd, Amerika blijft de idioterie van lenen zonder onderpand stimuleren, de Banlken worden nog steedsa niet naar de Kassa ontboden,
En de Jager blijft maar nieuwe staatsleningen uit schrijven inplaats van te zeggen dat nu die BEDRIJVEN eens hun achterstallige belasting moeten gaan afdragen. -
Net zo erg het is nog erger want de bankaire crisis is nog steeds niet opgelost hij is alleen vooruit geschoven. En is versprijd naar andere boos doeners zoals de overheid met zn domme schulden.
Stijgers in Economie
McKinsey: Zonnestroom staat op uitbarsten
Fabrikanten van zonnepanelen hebben het...
2 uur 36 minuten geleden door vindje
Dr. Doom: ' Griekse exit goed voor euro '
Marc Faber laat bij CNBC weten dat de...
13 uur 14 minuten geleden door Mr.Q
Buitenlanders keren Spanje de rug toe door...
Toeristen zal Spanje deze zomer hopelijk...
13 uur 20 minuten geleden door joepdekat
'Bodem Griekse schatkist in juni...
Als Griekenland de steun verliest van de...
21 uur 54 minuten geleden door jopiejoooh
Ook Oostenrijk wil geen eurobonds
De Oostenrijkse minister van financiën...
23 uur 45 minuten geleden door Impl0si0n
Best gewaardeerd
'Ellende niet te overzien bij einde...
Het nieuwe permanente noodfonds voor de...
5 dagen geleden door pieter.s
'Jeugdwerkloosheid EU hoger dan het lijkt'
De jeugdwerkloosheid in de Europese Unie...
6 dagen geleden door Christian1983
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
17 uur 48 minuten geleden door tisso

