AMSTERDAM – De inflatie valt dit jaar een half procent hoger uit dan eerder werd beraamd, zo blijkt uit de nieuwe economische prognose van ING die vrijdag verschijnt.
Sorteer op:
-
Haha... de aap komt langzaam uit de mouw ....
-
@1
Dat was die toch al jaren? :O -
311 maart 2011 09:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
vroeger haalde ik boodschappen voor 4 personen voor de hele week en dat koste 50 gulden,, nu ben je een held als je het voor 1 persoon met 40 euro redt voor de hele week
-
@4 dat was 40 jaar geleden,je moet wel bij de tijd blijven.
-
De ambtenaren eisen meteen meer loon.
Dus dan gaat de inflatie nog meer omhoog omdat de belastingen omhoog gaan, de welbekende spiraal. -
Vooral blijven volhouden dat na de invoering van de € de prijzen niet extreem gestegen zijn en de lonen zijn gelijk gebleven !!!!!
-
Vele mensen in NL leven op of onder de armoedegrens !!!!!
-
O zou dat de reden zijn dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de voedselbanken ed. -
@4 juist met jou kan ik praten had van de week nog een dicussie met studeneten dat het allemaal beter is geworden met de euro en dat alles volgens het buro het cbs echt niet duurder is geworden. nou me hoella.. .
ik ben dan nu alleen en me kinderen komen om de twee weken maar ik kan het vior me zelf amper alleen al met 40 euro reden.. de boodschappen die ik voor heen haalde nou dat kan nu echt niet meer hoor !! dus ja ik ben blij dat er mensen zoals jou op NU jij er zijn die wel hun ogen open hebben . maar vertel dat den haag maar want er bestaat geen armoede in nederland .. nou daar wil ik wel is met de gene die dat toen riep een hartig woordje over spreken?? -
@nicho.... 40 jaar terug . nou sorry ik ben 40 . lekkere doddo en ik kon in 1998 nog aardig over weg met 50 gulden hoor in de week dus . doe niet zo lullig....
-
200 euro er op achteruit?
Per maand?
Per jaar? -
1111 maart 2011 10:11 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@10
ik denk per jaar het zal toch niet per maand .. dan kunnen we lachen.. want ik heb het niet!!!! -
Zolang de graaiers niet gestopt worden met graaien worden de schouders van de minder daadkrachtige steeds zwaarder belast !
-
De graaiers zullen zeggen ja maar wij betalen het meest aan belasting doch zij vergeten er bij te zeggen dat de aftrekposten voor hen optimaal zijn !!!
-
m.a.w. zij betalen niet het maximale dat betaald de arbeider en jan modaal !!! -
@11
tja... maar die lui kunnen je vaak zo onder tafel lullen met hun cijfers en ja ik ben maar van de lts hoor hahaha D nivo hahahaha.. kon ook naar de mts maar wilde werken.. ja tijden veranderen -
@4 en @8
Ik zou willen dat ik voor € 40 per week boodschappen kon doen voor mezelf. Pffffff ik heb € 60 per MAAND. Maar ik heb de tering naar de nering gezet.... toen ik nog werk had mijn vriezer vol gestopt en je kunt natuurlijk ook genoegen nemen met de spullen van de Lidl of de Aldi. Zijn vaak beter dan de A-merken. -
@15
voor jou een dikke pluim en ik heb respect voor je en dat meen ik.. maar 60 euro per maand dat is wel heel erg wijnig volgens het nibut moet je 250 euro leef geld hebben dus kun je dat aan hun even uitleggen.. maar jesus . ik vind het knap van je ..++++++++++++++++++++++ -
1711 maart 2011 10:16 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
ik koop altijd bijna bij de aldi en de lidl.. de andere zijn gewoon Te duur.. maar ja ik wil soms wel is even iets anders en dan koop ik toch even bij de deka markt f de deen bij ons..
-
@13
Heb je er al eens aan gedacht dat we met ons allen de afgelopen jaren op veel te grote voet geleefd hebben? Dat we dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden?
Dat we nu moeten bezuinigen is niet meer dan logisch. Natuurlijk kun je wel vragen hebben hoe er bezuinigd moet worden.
Dat goederen duurder worden is ook een normaal gegeven, veel prijzen zijn nu eenmaal gekoppeld aan olie en meer van dat soort dingen.
Ben ik er bij mee dat de inflatie weer gestegen is? Neen natuurlijk niet. Ben ik er blij mee dat ik, jij en iedereen onder modaal minder te besteden hebben? Neen ook niet.
Maar nogmaals de gestegen inflatie heeft echt niet alleen met de graaiers te maken. -
@8
"ik ben blij dat er mensen zoals jou op NU jij er zijn die wel hun ogen open hebben"
Als je je ogen open henbt dan neem je helemaal geen kinderen en zorg je dat je een goede opleiding hebt. Dan lach je om 200 euro per jaar. -
2111 maart 2011 10:21 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Verwijderd door redactie
-
@17
Dat is zo weinig te besteden heb komt door de zogenaamde armoede val. Het is een heel verhaal, maar steeds als je vanuit de WW gaat werken en je komt er weer in gaan ze uit van een steeds lager salaris...... dus steeds een lagere uitkering. Dus steeds minder te besteden.... en een vaste baan vinden voor iemand van >50 is al jaren onbegonnen werk. Dus dan moet je het risico van tijdelijk werk nemen, maar ja dan wordt een mens gestraft via de Ww :(
Inderdaad het NIBUD zegt dat 250 euro het minimum is, maar als er dat niet is dan ... kan een mens heel inventief zijn. Kan zelf mijn kleren maken en als je zorgt dat je niet dikker wordt kun je heel lang met dezelfde kleren doen. Alleen leuke dingen als naar de film of uit eten of gewoon een terrasje zitten er niet in.
Maar voordeel is wel dat ik verder geen schulden maak, dat al mijn vaste lasten betaald zijn. Daar ben ik dan wel weer trots op. -
Simpel rekensommetje :
Brood in 1999 = 1 gulden en 25 cent (gemiddeld) = 56 euro cent
Brood in 2011 = 1 euro en 79 cent (gemiddeld) = 3 gulden en 94 cent
Al ga je per jaar van 4% stijging uit (inflatie, rente en hogere grondstoffen) kom ik nooit aan 1,79 toe .... 44% stijging ..
Zo is dit met de meeste producten en diensten gesteld. -
@23..
wauw.. nou knap hoor en ik kan daar nog van leren.. +++++++++++++++ -
@21
Een goede opleiding werkt doorgaans behoorlijk in je voordeel tijdens de verdeling van het geld. -
Ik heb de mazzel dat er veel supermarkten in de omgeving zijn zodoende maak ik 2 x per week m'n rondje om maar niet boven de € 100,- p.mnd. uit te komen.
-
Je kan namelijk niet stellen dat Bas/Digros-Lidl-Aldi de goedkoopte zijn want dat zijn ze niet !!
-
Alle supermarkten lijken ondertussen op Aldi en Lidl want zij hebben allemaal z.g.n. eigen merk artikelen waarmee ze duurder zijn geworden dan hun voorheen gevoerde low budget merken.
-
Voorbeeld: Groko diepvries producten zijn in vrijwel alle supermarkten vervangen door z.g.n. Eigen merk maar dan wel 2x zo duur !!!
-
En zo spelden ze hun klanten weer een fabel of eigenlijk een TE HOGE prijs op !!!! -
2811 maart 2011 10:29 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
De brandstofprijzen kan ik inkomen, maar de voedselprijzen?
Net vanmorgen op de markt nog even groente gekocht: broccoli 500gr 49 cent, bloemkool 99 cent, 3 paprika's 99 cent, sla + 1 komkommer 1 euro.
Voor 3 1/2 euro een grote zak vol gezondheid.
Daarna nog 2 volkorenbroden voor 2 euro.
Hoezo duur????? -
@26 ja en soms is het zo dat mensen niet kunnen door leren omdat er even geen geld is of even niet de situatie is dus je opmerking slaat werkelijk nergens op maar ik zie wel dat jij zo goed heb door geleerd!!! dat kan ik aan je opmerking niet terug vinden een beetje menselijkheid is er zeker uit geleerd..
goed he dat leren .. sociale vaardigheid NUL -
@22
Ik kan je toch echt garanderen dat je kinderen kan nemen en dat het niet krijgen van kinderen prima te regelen is. Je moet er alleen niet op de gok op los gaan prikken.
En kijk alsjeblieft even naar wat je neerzet. >15 spel-, stijl- en schrijffouten in 4 regels tekst is niet bevorderlijk voor je betoog. -
De inflatie stijgt niet omdat het zo goed gaat in Nederland en de bestedingen zo hoog zijn, maar omdat de grondstoffenprijzen de lucht in schieten door speculatie (door banken met geleend uit al die stimuleringsprogramma's) en een grote vraag uit Azië. Een renteverhoging door de ECB helpt daarom helemaal niets, en zorgt er alleen maar voor dat het beetje economische groei dat er nog is de nek om wordt gedraaid.
-
@29.. heb je goed gedaan.. . maar we hebben het over de supermarkten er is niet iedere dag markt maar ja zo wil ik wel ieder dag boodschappen doen .. eet smakelijk hahaha
-
@24
Dat is dus wat ik bedoel te zeggen prijzen extreem verhoogd en niet naargelang de inflatie !!!
-
Ja ik weet dat je niet meer moet omrekenen maar als je ziet dat er meer dan fl. 4,30 voor een bloemkool wordt gevraagd dan vraag je je af wie het geld opstrijkt, de boer nee die wordt helemaal uitgeknepen!
-
Dus ergens zit er een graaier die z'n zakken vult !!!! -
@32
En dat wordt de komende jaren alleen maar erger.
@33
Het is natuurlijk prima mogelijk om twee keer in de week naar de markt te gaan en dan voor meerdere dagen in te slaan. Of beter nog, kijk naar boeren in je omgeving. Sommige verkopen rechtstreeks vanaf de boerderij. Versere en goedkopere groente krijg je niet. -
@ #27:
Ik heb ze ook allemaal in de buurt.
Ga veel naar de ALdi ( bij ons loopt zelfs de "goudkust' er) en doe de aanbiedingen bij de Lidl.
En de markt!!!
Scheelt echt veel.
De AH heeft inderdaad de Groko vervangen door eigen merk wat duurder is .
En nog veel meer.
Ik mijd de AH altijd als de pest.
De grootste oplichter onder de supers.
En slechte kwaliteit groente en fruit en vies vlees.
Wij gaan een keer extra met vakantie van de besparingen per jaar op de AH. -
@ #4:
Hoeveel inkomen had je vroeger en nu? -
3811 maart 2011 10:43 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
3911 maart 2011 10:43 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@27
Je hebt inderdaad mazzel dat de supermarkten bij jou allemaal gemakkelijk met de fiets te bereiken zijn. Tenminste daar ga ik even vanuit. Maar is dat niet zo dan moet je natuurlijk wel de benzinekosten en zo meetellen. Ik kan het niet allemaal op de fiets doen :(
@29
zoals @33 zegt het is niet elke dag markt of je meot in Amsterdam of zo wonen. Dan is het iets anders.
Overigens haal ik mijn brood bij de Lidl en daar kost het nu 52 cent ;) -
@36
"Wij gaan een keer extra met vakantie van de besparingen per jaar op de AH."
Zo te zien bij jou van armoede of tekort geen sprake. -
Er blijft niets meer over.. Ik ga gewoon stoppen met werken want het heeft gewoon bijna geen zin meer.
-
@38
Ook als de correlatie 0.4 is loont het zich in het algemeen wel om door te studeren. Je moet echter ook wel een beetje nadenken over wat je kiest. Bijvoorbeeld niet cultureel maatschappelijke vorming.
De schuld die je aangaat voor je studie wordt terugbetaald naar draagkracht (voorlopig tenminste) dus zo groot is je risico niet.
Verder helpt geen kinderen nemen enorm. Je hebt minder nodig, hebt meer tijd en bent veel flexibeler. -
@ #7:
Op of onder de armoedegrens leeft ca 10% van de bevolking.
Dus 90 % niet.
Zo vreselijk veel is dat dus niet.
Het merendeel heeft het beter dan ze ooit gehad hebben.
Bij de voedselbank komen het meest de mensen die in de schuldsanering zitten.
Dat zijn niet altijd mensen die een laag inkomen hebben. -
4511 maart 2011 10:53 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
200 euro op jaarbasis? In de parallelle wereld misschien?
Alleen voor de (zelfde) zorgverzekering (2 volwassenen + een kind) moet ik in 2011 286,80 euro meer (op jaarbasis) betalen! -
Noch voedsel- noch brandstoffenaankopen nemen af bij 2,5 procent stijgende prijzen , dus voor deze inflatie hoef je de rente niet te verhogen , Eijffinger ziet het breed terwijl het categoriaal is.
-
@5 nee , het is 10 jaar geleden , geen 40.
-
Ter ondersteuning van wolf02: Als je uitgaat van een inflatie van 2 % gemiddeld per jaar (volgens het CBS een reële schatting) dan zou 1 euro uit 1998 op dit moment 1,29 euro waard zijn. Ofwel, een prijsstijging van bijna 30% over 13 jaar. Dat zou dus een reële prijsstijging zijn. Als je echter de bonnen van de supermarkt van rond 2000 en van rond 2003 naast elkaar legt zie je dat in die periode alleen al sprake is geweest van een inflatie van 10% (namelijk die 2,20371 wisselkoers die door de detailhandel zo gemakkelijk afgerond werd naar 2). Bij kleinere bedragen zal je merken dat de prijzen nog harder zijn gestegen. Ik kan mij herinneren (en zo oud ben ik niet) dat een portie slagroom op een ijsje ongeveer 50 guldencent kostte en een ijsje voor 1,25 gulden te koop was. Dit was namelijk in 2000 zo. nog geen 3 jaar later betaalde je voor datzelfde ijsje 1 euro en voor die slagroom *tromgeroffel* ja ja, u raad het 50(!!!!!!!!!!) eurocent ofwel, 1,10 gulden voor een beetje slagroom. Afzetterij en oplichterij van de bovenste plank. Iedereen die zogenaamd verstand heeft van economie en zegt dat deze cijfers niet kloppen die heeft zo'n enorme plaat voor z'n kop, om niet goed van te worden.
Om enige vooroordelen te voorkomen. Ik ben 29 (dus geen ouwe lul), hoog opgeleid met drie master titels, verdien bovenmodaal en stem niet op Geert Wilders. Het is dus zeker niet zo dat je een bijstandtrekker uit een Vogelaarwijk moet zijn om deze mening te hebben. Iets wat door nogal wat politici en economen wel wordt geïmpliceerd. -
@ #24:
1,79 voor een brood????
Ja, dan kan ik me voorstellen dat iemand te kort komt. -
Econoom Sylvester Eijfinger kan beter een ander beroep gaan zoeken. Geimporteerde inflatie (b.v. hogere olieprijzen) bestrijdt je niet met een renteverhoging. Een renteverhoging tegen inflatie heeft alleen zin indien de eigen economie oververhit is t.g.v. een te grote vraag en dus te weinig sparen.
-
Salarisverhoging voor ambtenaren!? Prima, maar dan voor datzelfde geld een hoop ambtenaren eruit... Laat de burger maar weer bloeden...
-
@49
Anekdotisch bewijs aandragen over ijsjes heeft natuurlijk geen enkele zin. Ik kan namelijk het tegenovergestelde bewijzen door te kijken naar de prijzen van vliegtickets, pc's of een televisie.
Wat wel zo is is dat de reeele inflatie doorgaans hoger is dan de officiele inflatie. Inflatiecijfers zijn namelijk voor de overheid een goed instrument om tal van zaken te sturen, o.a. looneisen. Elke econoom kan je dit vertellen. Dus inderdaad het gezeur over dat inflatiecijfers niet kloppen is correct. Maar met gezeur ga je niets oplossen. -
@ #28:
Nee?
Even een voorbeeldje: mijn broer en zijn vriend beide intelligent.
Mijn broer is gaan studeren, zijn vriend had er geen zin in.
Beiden nu 32 jaar oud.
Mijn broer heeft een flinke functie, zijn vriend werkt op de broodfabriek.
Je wilt niet weten wat voor grote smak geld dat in de maand scheelt. -
5511 maart 2011 11:07 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Dat er nog steeds zoveel mensen volhouden dat het aan de Euro ligt.
In China hebben ze geen Euro, in de Arabische wereld hebben ze geen Euro, in de V.S. hebben ze geen Euro, in het VK ook niet, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Allemaal gebieden waar de prijzen ook gestegen zijn.
Zou het misschien kunnen liggen aan de explosieve groei van de wereldbevolking in de laatste eeuw in combinatie met de olieverslaving? -
@ #33;
Ik koop gewoon voor een hele week.
In de vriezer . -
Het wordt nog interessant, alles wordt duurder en waarschijnlijk gaat de criminaliteit daardoor ook stijgen. Een neerwaardse spiraal....
-
@49
Je moet wel in het mandje kijken waarop die inflatie is gestoeld.
Je ijsje-verhaal is natuurlijk wel waar maar geeft slechts een onderdeel van het inflatieverhaal weer.
Let maar eens op wat "voedselinflatie"de komende tijd gaat doen, als dat zowat het enige is wat je te besteden hebt, dan ben je binnenkort de Sjaak.
Ik bedoel, je hebt dus gelijk, alleen het "inflatiemandje" is breder dan je ijsje. -
@ 53 en 59: Uiteraard is ene eisje maar een onderdeel van het inflatiemandje en het klopt dat die mandjes verkeerd zijn samengesteld. Het ergste is echter dat die mandjes (hoe ze ook worden samengesteld) altijd slechts een gemiddelde weergeven waar slechts een klein deel van de bevolking op lijkt. Beleidsmakers nemen de cijfers echter over en pronken moet hoe goed ze het toch niet voor elkaar hebben. 59 slaat de spijker op z'n kop. Voor de armste onder ons (de mensen die niet regelmatig de elektronicawinkel en de autohandel leeg kopen, maar die blij zijn als er brood op de plank ligt) hebben de afgelopen 15 jaar een ongelofelijke inflatie voor de kiezen gehad die (zo-als blijkt uit mijn ijsje voorbeeld, maar nog beter uit enkele andere voorbeelden in dit draadje) rond de 150 a 200% ligt over 15 jaar. Dat terwijl die inkomens absoluut (dus in harde euro's) berekend structureel het minste stijgen. Noem dat maar eerlijk.
-
@59
"Let maar eens op wat "voedselinflatie"de komende tijd gaat doen, als dat zowat het enige is wat je te besteden hebt, dan ben je binnenkort de Sjaak. "
Als je weinig te besteden hebt, weinig flexibel bent en ondertussen wel grote verantwoordelijkheden draagt ben je doorgaans altijd de sjaak. Altijd proberen een van de drie te vermijden. -
oeps: ijsje ;)
-
Ik zie zoals gewoonlijk weer een hoop belachelijke reacties. Ik krijg regelmatig complimenten hoe ik het red met mijn gezin, want mijn salaris in de zorg is echt geen vetpot. En ja, ik heb wel gestudeerd en een HBO-papiertje. Zoveel zegt dat niet. Maar 200 euro extra, nee dat heb ik echt niet... :(
En ik maar hopen dat we volgend jaar bijvoorbeeld eindelijk eens wat lekkerder konden gaan koken en bakken (leuk cakejes bakken met mijn kind!), maar dit blijft dus rekenen in de supermarkt om binnen budget te blijven... Extraatjes zitten er dus weer niet in... -
@60
" Noem dat maar eerlijk. "
Ik noem helemaal niets eerlijk. Overigens is de situatie in NL wel eerlijker dan zo ongeveer overal anders op deze planeet, iets wat soms wel erg makkelijk vergeten lijkt te worden. -
@ #38:
Een studieschuld los je altijd af naar de hoogte van je inkomen.
Heb je een laag inkomen ( wat na een studie niet zo waarschijnlijk is, statistisch gezien) los je weinig af.
Ben je werkloos of heb je een uitkering los je helemaal niet af.
Jongeren die meteen gaan werken , verdienen heel weinig.
Dus is het verlies aan inkomen van een studerende ten opzicht van een niet-studerende niet zo groot.
Dat is redelijk snel weer ingelopen.
Dus , dit allemaal meewegende, is het statistisch gezien , lucratiever om jong te gaan studeren ( investeren) en later te oogsten.
Dat hebben meer mensen door en daarom studeren er ook zoveel. -
We leven in andere tijden dat grondstoffen duurder en schaarser worden. Logisch gevold dat alles duurder word.
-
We leven in een achtelijk land dat bestaat uit schulden en de hoogste belastingen en acijns. En we lopen hier allemaal te zeuren, maar puntje bij paaltje doet niemand wat.
Ik schaam me om Nederlander te zijn, want er niemand die hier een stokje voor steekt en gooien bakken met geld naar het buitenland de JSF en noem maar op en de Nederlander is niet belangrijk.
Nu de inflatie hoger is dan verwacht komen straks mensen dieper in de schulden en kan de staat op een golf rekenen van schuldsaneringen. -
Ik blijf erbij dat koopkracht belangrijker is dan alleen de inflatie.
Als in 10 jaar tijd een brood 10 keer zo duur is geworden, maar je inkomen ook vertienvoudigd is, heb je het over een enorme inflatie maar is de koopkracht gelijk gebleven.
Nu is dit wel een heel beknopt voorbeeld, maar het geeft wel de kern van het verhaal weer. -
@64 Ik bedoel ook niet te zeggen dat jij specifiek dit eerlijk vindt. Er zijn echter ene hoop mensen die dit wel zo lijken te vinden. Een groot deel daarvan vormt bovendien de regering van dit land en zijn daar geplaatst door een groot deel van de mensen die zo oneerlijk behandeld zijn. Wellicht toch een soort van 'eerlijkheid'. Ze voelen in elk geval de gevolgen van hun stemgedrag.
En ja, je hebt gelijk dat de situatie in Nederland 'eerlijker' is dan elders op de wereld. Vergeet echter niet dat een belangrijk aspect van armoedebeleving psychologisch is. In de jaren 50 werd armoede veel minder ervaren, terwijl mensen toch echt minder hadden dan veel van de armeren nu. Mensen waren echter wel gezellig samen arm. -
@67: "En we lopen hier allemaal te zeuren, maar puntje bij paaltje doet niemand wat.
Ik schaam me om Nederlander te zijn"
Dus wanneer ga _jij_ iets doen ? :) -
@67: als je je schaamt om Nederlander te zijn, wat doe je dan in dit land? En maar PVV stemmen zeker ;) nu niet klagen dat je het niet breed hebt he!
-
@ #41:
Veel mensen die nu miljonair zijn , zijn begonnen met iedere cent om te draaien .
Sommigen zaten zelfs tegen het gierige aan.
Wij zijn alles behalve gierig , maar ik geef geen geld als een cadeautje weg.
Ze doen het ook niet aan mij.
Velen die hun geld klakkeloos uitgeven hebben commentaar op mensen die dat niet doen en zo vaker op vakantie kunnen.
Het is maar waar je zelf voor kiest. -
Ander voorbeeld; De prijzen blijven gelijk maar je inkomen wordt gehalveerd.
Joepie, er is geen inflatie. -
@ #40;
Vriezer??? -
Inflatie is de enige vorm van belasting waar geen wetgeving voor nodig is.
-
@autoslopertje: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Precies oook wat ik zeg in reactie 60: "de armste onder ons (de mensen die niet regelmatig de elektronicawinkel en de autohandel leeg kopen, maar die blij zijn als er brood op de plank ligt) hebben de afgelopen 15 jaar een ongelofelijke inflatie voor de kiezen gehad die (zo-als blijkt uit mijn ijsje voorbeeld, maar nog beter uit enkele andere voorbeelden in dit draadje) rond de 150 a 200% ligt over 15 jaar. Dat terwijl die inkomens absoluut (dus in harde euro's) berekend structureel het minste stijgen. Noem dat maar eerlijk.
" -
@ #45:
Ik kom zelf uit een wat jij noemt "armer"gezin en heb de ervaring dat die studenten harder studeren om de schuld zo veel mogelijk te beperken.
Juist die studenten die van thuis geld meekrigen , zijn relaxter wat hun studietijd betreft.
Noem mij 1 reden waarom een student uit een armer milieu er langer over zou doen. -
@ #46
Het gaat over het percentage van de inflatie.
Dat is 0,5% meer.
En dat is een stijging op jaarbasis van gemiddeld €200 . -
@53 allemaal leuk en aardig, dat vliegtickets, pc´s en tv´s goedkoper zijn geworden. Maar helaas kan een mens daarvan niet leven. Om te leven is voedsel nodig, daarom is het veel interessanter om te kijken wat er met de voedselprijzen gebeurd, dan wat er gebeurd met luxe artikelen.
-
er wordt gezegd ,doet niemand iets ,ik zie me al staan in me uppie te demonstreren ,nee dat helpt geen zier want ze doen toch wat ze zelf willen ben van 1939 dus opbouw en zo en woningnood noem maar op alles meegemaakt zit nu gelukkig niet meer in de stad ,want de optie die genoemd wordt van neem geen kinderen ,nou dan is het hier straks dus gewoon Marokko i.p.v. Nederland want in steden zie je alleen donkere kinderen in de scholen hier in mijn dorp gelukkig blonde kindjes te zien en €200 schelen ??? geloof echt wel veel meer hoor ,maar zuinigheid had ik al vroeg geleerd gelukkig kleren hoef ik niet meer te kopen kast hangt vol eten doe ik weinig het meeste gaat naar mijn hondjes en die doe ik daarvoor niet weg dus
-
@77: Dit onderschijf ik volledig. Ik kom zelf uit een bijstandgezin en heb tijdens mijn studie altijd gewerkt. Daardoor heb ik nu 'maar' 5000 euro studieschuld. En ik verdien zelf al 1,67 keer modaal na 4 jaar werken. Met het inkomen van mijn vriendin erbij zitten we op 2,33 keer modaal en daar werken we samen 60 uur in de week voor. Ik weet zeker dat ons dat als truus de bakkersmedewerkster en henk en de timmerman niet was gelukt. Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die met hard werken hun geld verdienen als vakmensen en vind zelfs dat die wel wat meer zoudne mogen verdienen.
-
@ #49:
Dus niet de euro is schuld.
Wel de middenstand en toeleveranciers.
Dat zijn de oplichters.
Wij hebben te snel het gulden bedrag van de bon af gehaald zodat er geen vergelijk mogelijk was.
In Spanje, waar de prijzen veel minder zijn gestegen bij het invoeren van de euro, staat het bedrag aan peseta's soms nu nog op de bon.
Een goede controle wie er te duur is geworden.
En dan naar de concurrentie.
Dat heeft beter gerwerkt. -
@76. Ach...ik hoef helemaal geen gelijk te krijgen hoor, het is mijn mening en visie.
Ik stel mezelf altijd extreme voorbeelden voor, zodat ik voor mezelf tot de kern van het probleem kan komen.
Zo zie ik ook de geldgroei niet als oorzaak maar als gevolg van inflatie.
Voor mij wordt de inflatie bepaald door het beperkte aanbod van goederen in combinatie met een groeiende vraag. Hoe meer mensen bepaalde goederen willen hebben, hoe hoger de prijs wordt.
Omdat er voor zo goed als alle produktie olie nodig is, en deze maar beperkt voorradig is, stijgt de olieprijs. Het gevolg is dat mensen een hoger inkomen nodig hebben om hun levensstandaard vast te kunen houden en dus wordt er meer geld in de economie gepompt.
Ook de welvaartsgroei in Azië versterkt de vraag naar olie enorm. -
@82: tja, uiteraard. Een pistool schiet geen mensen door, dat doet de persoon die 'm vast houdt.
-
@ #52:
Dus dan ook verplegend personeel, verzorging, thuiszorg, leerkrachten, vuilnisophalers, trambestuurders, brandweerlieden enz er uit?
Allemaal ( semi) overheid en dus door "ons" betaald? -
@ #55:
Op wat voor niveau heb jij het gehad? -
@74,
Als al mijn posts goed gelezen had dan wist je dat ik mijn vriezer toen ik nog werkte helemaal volgestopt heb. Maar uiteindelijk gaat die vriezer toch ook langzaamaan leef en zeker brood kun je geen maanden bewaren mijn beste. lees even @15 maar ;-)
@news_oberserver,
Helaas heb IK deze regering niet gekozen :( Maar je hebt gelijk als je zegt dat de lagere inkomen een grotere inflatie meemaken.
Veel mensen vergeten ook dat inkomens boven modaal geen 17% premie afdragen voor de AWBZ en de AOW betalen. Dat doen de mensen onder modaal dus wel.
En er is zoveel niet eerlijk...... inkomens stijgen inderdaad minder dan de inflatie, mensen die heel graag willen werken niet aan een vaste baan kunnen komen omdat ze niet jong genoeg meer zijn gestraft worden met steeds een lagere WW uitkering dat uiteindelijk kan resulteren in het feit dat die mensen ooit hun vaste lasten niet meer kunnen betalen..... en dan? Dan maar op een houtje bijten en in een kartonnen doos gaan wonen? Tenminste als de plannen van de regering doorgang vinden dan zit dat er voor heel veel mensen aan te komen.
Ik heb het niet breed, er zijn mensen die het slechter hebben dan ik. Zeg altijd maar zo qua geld ben ik arm, maar mijn geestelijke en lichamelijk rijkdom is onbetaalbaar. Maar ik gaf er niets om als ik een dat ijsje van jou kan kopen ;) -
@ #63:
Ik kan gelukkig niet in jouw knip kijken maar met een HBO-diploma geen cakejes met je kind kunnen bakken, roept bij mij vraagtekens op.
Misschien zitten je lasten ergens anders fout. -
De inflatie is veeeel hoger dan 'berekend'. De inflatie wordt al jaren gemanipuleerd en kunstmatig laaggehouden. Dat ging jaren goed - tot de kredietcrisis.
Hoe lang dachten ze dat het goed kon gaan? 'We' hebben met z'n allen (zowel het IMF als de FED) duizenden miljarden euroos/dollars de reële economie ingepompt, zonder dat daar iets tegenover stond.
Als er meer geld in omloop komt, dan moet de inflatie stijgen, toch?.
Om de inflatie te beteugelen zouden de overheden ervoor kunnen kiezen om de rente te verhogen. Maar de wereldwijde schuldenlast is enorm en dan is een hogere rente heel vervelend - en verdubbeling van de rente (van bijvoorbeeld 2,5% naar 5%) betekent dat veel landen met een hoge schuldenlast failliet zullen gaan. En wij ook.
Dit lijkt een scenario waar men niet voor zal kiezen en blijft het aantrekkelijk om toch meer geld bij te drukken en de rente laag te houden. Uiteindelijk zal dit leiden tot steeds verder oplopende inflatie en op een gegeven moment zal het toch barsten. Of de rente gaat omhoog en de economie maakt een scherpe duikeling of de dollar stort in door hyperinflatie en zal de economie zoals wij die nu kennen helemaal kapot maken.
Jammer, dat wij, als in u en ik, hier totaal geen invloed op hebben en dat we alleen maar lijdzaam toe kunnen kijken. *snif* -
Het gaat er gewoon om dat burgers eens duidelijk geïnformeerd gaan worden door de overheid. Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat wanneer er bezuinigd gaat worden men wil weten hoeveel. Als je dan als overheid alleen cijfers geeft en in algemeenheden blijft hangen ja dan kweek je onrust in de maatschappij, overigens ook slecht voor de economie. Jaren geleden kon men weten dat het aantal kinderen dat geboren werd zakte en wanneer mensen meer uren moeten werken voor een inkomen om alles van te betalen dan heb je een mogelijke oorzaak te pakken. Gewoon kiezen voor kinderloos te zijn is ook een keuze en daarmee als oorzaak te benoemen. Waar kunnen wij als maatschappij de cijfers krijgen helder omschreven? Ik wil wel eens weten hoeveel werkenden betalen voor werklozen en ga daar maar eens over debatteren wat het betekend dat het eigenlijk al niet mee rop te brengen is.
De groep werklozen is erg klein in verhouding maar het is onbetaalbaar dus is die groep te groot maar het toont genoeg aan. kun je stellen dat iedereen kan leren dus een goede opleiding kan volgen en afronden en dus kan klimmen op de ladder? Aan de ene kant gaan werkgevers kijken naar het omlaag krijgen van de loonkosten dus over de grens. Wat weer de onderkant raakt und so weiter. Kansen slinken voor diegene die niet mee konden komen in het verleden of op latere leeftijd te oud zijn en daar sta je dan met je broek op de enkels en wat doen we met zijn allen we geven deze mensen ook nog een trap na! Ze struikelen en komen nooit weer overeind. Dit is geen negatief denken want zelfs de grootste optimist komt er achter dat de trend niet meer te stoppen is systemen functioneren nou eenmaal zoals ze functioneren en daar doet de individuele burger niks aan! Kijk nou eens naar het gegeven dat vast werk nodig is en goed is voor bijvoorbeeld bedrijven en de woningmarkt en kijk dan is naar het gedrag van werkgevers. Geen wijs gedrag maar bekijk dat is gewoon. Met name voor mensen met een lage opleiding, maar ook MBO functies. Dan kan je hier wel van kerktoren schreeuwen ik heb werk en ik ben succesvol maar uiteindelijk bereikt de grootste optimist met inzet te vaak niets en komt op latere leeftijd zonder werk te zitten, om over de jeugdwerkloosheid nog maar te zwijgen. Kijk is wat verder naar de cijfers en meer naar de signalen zou mijn signaal zijn richting de overheid. men is ziende blind en horende doof of heeft een overheid helemaal geen controle over het geheel?
Dat zou een bijzonder angstig gegeven zijn want dan is alles wat bijvoorbeeld de VVD nu predikt dus complete onzin. -
@Thecla: Precies jouw situatie is wat er mis is in Nederland en ik ben bang dat de plannen van dit kabinet daarin geen verbetering gaan brengen. Sterker nog, ik wens je veel sterkte toe en hoop op betere tijden. Het leven is leuk als alles goed gaat, maar als het mis gaat ben je in onze maatschappij goed de sjaak en zit je binnen no time aan het minimum. Dan is het te hopen dat je je huis hebt afbetaald en ergens kleine onderbetaalde baantjes kan aannemen, zodat je je huis niet op hoeft te eten van de sociale dienst.
-
@ #67:
Ik begrijp nooit waarom mensen die het hier zo vreselijk , achterlijk en nog veel meer vinden , hier toch blijven zitten. -
die broodprijs van 1999 en 2011... ja, dat is helemaal waar... en de meesten van ons zijn dat al vergeten denk ik...
de inflatie is echt belachelijk.... en dat dit kabinet niets doet voor de gewone hardwerkende mensen is te schandelijk voor woorden...ze helpen enkel de villasubsidie ontvangers.. bahhhhhhhhh -
@90
Van het aantal niet werkende werkzoekenden is het percentage jeugdigen dus tot 25 8%, terwijl het % van de groep > 45 in de laatste zeven jaren is gestegen naar 48.77%. Dus....... jeugdwerkloosheid gigantisch? Overigens zijn deze cijfers terug te lezen op de site van het CBS. -
@27 Groko sperciebonen waren bij dirk 59 cent - tot mijn verbazing vervangen door eigen merk maar wel 10 cent duurder
-
Dat is dus 20 procent duurder
-
Inflatie = diefstal! Kortom, we worden verneukt! Laten we terugverneuken door koopstakingen te houden! De consument is uiteindelijk de baas!!
-
@4 Nou moet je niet overdrijven. Voor 40 euro per week kun je met 2 personen prima boodschappen doen.
-
@97. Mensen met langlopende schulden en een langvaststaande rente vinden inflatie juist geen diefstal.
Voor zover je je uitgavepatroon zelf in de hand hebt, kun je idd gaan consuminderen, echter kunnen veel mensen die aan de onderkant van de maatschappij hangen dit niet, omdat de kosten die zij maken vaak noodzakelijk zijn. -
volgens mij is de inflatie veel hoger. De supermarkt ben ik veel meer kwijt dan een jaar geleden.
-
@9 Ja en? Dat is een inflatie van 4%. Je overdrijft maar zelfs als je gelijk hebt is 4% niet al te veel.
-
@26 Haha. Precies. Dat mensen zo klagen is verbazendwekkend. Grappig ook wel.
-
Rente verhogen ???????????????? De centrale bank kan helemaal niets doen tegen torenhoge olieprijzen zelfs niet als de bank de rente met 10 % verhoogt.
Maar die uitspraak wil alleen maar zeggen dat de banken vooruitgelopen zijn met hun fors gestegen hypotheekrente op een renteverhoging, zodat een renteverhoging van de centrale bank de verhogingen van de banken goed gepraat kan worden -
nou niet best...ik ga meer op achteruit.
belasting voor chronisch zieken die ik had..is al gehalveert en kreeg al steeds minder. er valt niks meer op te voeren.
ik moet al van 30 euro rond komen per week...
armoede voor veel mensen.. -
@43 Kinderen neem je niet die krijg je! Als "iedereen" geen kinderen wil hebben mag je door werken tot je er dood bij neervalt! Ik zeg ook weleens dat de euro veel duurder is. Vind het erg knap dat mensen met zo weinig geld hun boodschappen voor een week kunnen doen, mij lukt dat toch echt niet.
-
Een leuke bijkomstigheid voor banken bij een te hoog oplopende inflatie en daardoor stijgende rente is dat het rendement op verstrekte leningen op peil blijft.
Een bank schiet er namelijk fors bij in als er bij een hoge inflatie geen hogere rente is. Het gaat ze er namelijk niet zo zeer om of ze het geld aan het eind van de rit terug krijgen, maar meer om de rente dus het rendement. -
Aldi en lidl, zijn dat niet de slavendrijvers die het personeel als slaven behandelen, natuurlijk zijn ze daardoor goedkoper, dat kan ik dan ook wel als ik mijn werknemers zo behandel.
-
En als je je bij de Aldi koopt gaat dat gewoon naar duisland, is de eigenaar niet multi miljardair
-
@107
Dat interesseert mensen meestal niets. Die zien alleen zichzelf zielig en arm zijn en willen zo goedkoop mogelijk spullen kopen zonder over de gevolgen na te denken. -
@109
Wat een rot opmerking.
Ik neem aan dat u wel iets meer te besteden heeft dan 40 euro per week voor boodschappen.
Anders even een maandje of drie proberen daarmee rond te komen, misschien dat u dan ipv naar Appie ook wel naar Aldi stapt. -
Beste mensen de nflatie van nu wordt op de eerste plaats veroorzaakt door de hogere olieprijs en de gestegen voedselprijzen op de wereldmarkt. Deze stijgingen worden doorberekend aan de consumenten. Hier hebben de ons omringende landen ook last van en het is dus ook de verwachting dat dit een negatief effect zal hebben op het herstel van de wereld economieeconomie.
En aangezien onze groei voornamelijk gestoeld is op dit herstel, zet deze ontwikkeling de economische groei van Nederland onder druk.
Als dit inhoudt dat Nederlandse gezinnen hierdoor € 200 op achteruit gaan op jaar basis, zet dit dus ook de binnenlandse bestedingen onder druk.
De politiek zal hier op reageren met een extra pakket bezuinigingen.
Zie hier de negatieve economische spiraal die onder VVD/CDA beleid ontstaat.
Doordat de investeringen zijn ingezakt en innovatie op een laag pitje staat raken we bovendien in technologisch opzicht achterop met name ten opzichte van Duitsland die wel investeert in innoveert.
Ik verwacht dan ook dat de politieke spanningen toe zullen nemen en wellicht valt het kabinet dan voor september 2012. Misschien wel eerder, dat hangt oa af van de verhoudingen in de eerste kamer.
Als er extra bezuinigingen komen, zullen deze opnieuw hard ingrijpen in de sociale zekerheid, zorg, onderwijs en gemeentes. Dit zal met name voor het CDA en de PVV moeilijk te verkroppen zijn.
Aangezien de Nederlanders het dan nog moeilijker krijgen zullen we daar ook een zondebok voor vinden, ik verwacht dan ook nog indringender roep uit de samenleving om criminaliteit harder aan te pakken en het vreemdelingenbeleid nog verder aan te scherpen aangezien toch veel mensen denken dat de problemen daardoor veroorzaakt worden. Dit zijn natuurlijk goede ontwikkelingen voor de PVV, die dan welleens de grootste partij zou kunnen worden. Echter met de PVV die meeregeert zal Nederland wederom in een diepe crisis belanden en wellicht zelf steun moeten vragen aan EU.
Dit is dan de erfenis van Mark Rutte, die dit heerlijk zal doorschuiven naar mijn en uw kinderen. -
@101: 4% niet veel? dat is een verdubbeling van de prijzen in 18 jaar tijd. En zoals eerder aangegeven gelden deze stijgingen niet voor alle soorten producten even hard. Voedsel stijgt de laatste jaren vele male harder We hebben het over een verviervoudiging van de prijs van vers voedsel (primaire en dus noodzakelijke behoefte) in de laatste 15 jaar! Dat is een inflatie van de voedselprijzen van 10%!! Ken jij veel mensen (onder de minderverdiendende medemens) die een dergelijke salarisstijging hebben meegemaakt? Voedsel maakt voor hen wel 30% tot 40% van de uitgave uit.
-
200 euro per WAT, maand? jaar? Wat zegt dit nou :(
-
@110 Sorry hoor, maar als je van 40 euro per week met 2 personen niet rond kan komen, dan doe je echt iets verkeerd.
-
@110
Rotopmerking? Feit is wel dat Aldi en Lidl zo goedkoop zijn omdat ze hun personeel zo slecht betalen en hun toeleveranciers uitknijpen. Veel mensen die daar kopen snappen/weten dit niet of het interesseert ze niet genoeg. Als je weinig te besteden hebt kan dit ook op de markt of direct bij de boer. Dan help je mensen aan een eerlijk inkomen. -
@115 die mensen die er werken, willen er werken.... en als je daar dan niet gaat kopen, zogezegd om hun te helpen, dan pak je hun werk af.
-
@115
op de markt hier kun je voedsel kopen, maar voor margarine, melk, waspoeder, wc papier, koffie,thee en dat soort zaken zul je toch naar de super moeten. En de boer is niet voor iedereen dichtbij.
Generaliseren is gemakkelijk, maar klopt niet altijd. -
Ik denk wel meer dan een half procent. We worden belazert.
-
@116 & @117
Allemaal waar. Maar dat neemt nog niet weg dat je als je bij de Lidl koopt mede-oorzaak bent van het probleem van slecht betaalde banen. -
@119. Mensen die dicht tegen het minimum aanzitten, kun je, vind ik, niet kwalijk nemen dat ze zo goedkoop mogelijk hun boodschappen doen.
Je zou wel de middeninkomens kunnen stimuleren om verantwoorder om te gaan met hun noodzakelijke boodschappen. -
De grote fout is geweest dat er bij de invoering van de euro niet verplicht is geworden om 10 jaar lang een prijslijst in euro's én in guldens naast elkaar te laten hangen. Ook voor onze, altijd eerlijke, overheid had dit bij de heffingen en belastingaanslagen moeten zijn. Dan waren er op deze overheid waarschijnlijk andere soorten aanslagen gepleegd maar dan was de inflatie wel binnen de perken gebleven!!
-
@120
Helaas willen veel middeninkomens ook alles voor zo min mogelijk. Liever minder uitgeven aan eten zodat je 2x per jaar met het goedkoopste vliegticket naar een goedkoop vakantieland kan.
Liever meer en goedkoop dan wat minder en beter (dus duurder). Met als gevolg dat er steeds meer mensen zijn die baan hebben met een schamel loon. -
@122. Ook veel verkeerde bezuinigingen. Alles zo goedkoop mogelijk willen, maar ondertussen wel zich scheel betalen aan onnodige verzekeringen.
-
@110 Wat ben jij een egoist zeg! Klagen dat je weinig te betseden hebt maar wel meewerken aan misstanden bij Aldi en Lidl. Bah. Ga toch weg met je gejank.
-
@124 ooit over nagedacht dat sommigge mensen noodgedwongen aan dit soort misstanden meewerken, omdat men anders simpelweg niet genoeg geld heeft voor de 1ste levensbehouften?
-
@125
Onzin, er zijn natuurlijk alternatieven. Markt, moestuin, samen inkopen, etc.
Probleem is dat veel arme mensen ook hun eigenbelang bovenaan zetten net de meeste mensen dat doen. -
@124
Voor de goede orde: ik koop wel eens biologisch en fair trade, dat vind je dacht ik niet bij de ALDI.
Maar er zijn mensen die het met heel wat minder moeten doen en amper normaal voedsel kunnen betalen. Dat schijn je je niet te kunnen voorstellen.
(Ze kunnen natuurlijk ook proletarisch gaan winkelen, da's ook een oplossing) -
@126 lijkt mij logisch dat de meeste (echt) armen geen tuin hebben, waar zou die moestuin dan moeten komen volgens jou?
-
@126
zie @15 en @23
Daar heeft u misschien ook een oplossing voor?
En ik ken ook zo'n persoon, heeft het iets minder slecht, maar elk dubbeltje omdraaien is tweede natuur. En dan is een inflatie van 2,5% veel. -
Ja leuk die doodoeners van "vroeger had ik een week boodschappen voor 40 gulden" dat klink aardig maar hoeveel % van je koopkracht was dat? Oftewel hoeveel was je vrij besteedbaar inkomen voor die maand?
Ik kocht vroeger namelijk voor 150 gulden p/m boodschappen en had 300 over per maand na aftrek van mijn vaste lasten. Dat was dus 50% van mijn vrijbesteedbaar inkomen. Tegenwoordg betaal ik 300 euro p/m aan mijn booschappen maar heb 1000 euro over na aftrek van alle kosten. Dat is dus 30%. Met andere woorden ik ben we 20% op vooruit gegaan. -
@125 Aha... Dus je mag andere mensen uitbuiten om er zelf beter van te worden? Asociaal.
-
@78 Als de inflatie 2,5% is inplaats van 2% was de rekenfout niet 0,5 % maar [ (2,5 - 2) /2 %] X 100% = 25%
-
@118 Precies, de gemiddelde prijsstijging over de laatste 10 jaar was 7%/jaar.
-
@131 Ik zeg niet dat je een ander uit mag buiten om er zelf beter van te worden. Maar wat moet je dan, indien dit de enige mogelijkheid is om je 1ste levensbehoeften te bekostigen? Gaan stelen bij een duurdere winkel, zodat je in ieder geval maar niet een ander uitbuit? lijkt me nog erger dan kopen bij de Aldi
-
@134 Stelen bij een ander is ook uitbuiten.
Blijft het feit staan dat je anderen uitbuit om er zelf beter van te worden! Asociaal ben je dus. -
@135
Ah, nu weet ik weer waarom ik je op verbergen had staan.
Pubertje dat loopt te trollen. -
@135 als je het doet om er beter van te worden, dan zou je het kunnen zien als uitbuiting ja, dat ben ik met u eens.
Maar iedereen heeft het recht op eten (1ste levensbehoefte) en zolang het puur en alleen om die 1ste levensbehoefte gaat ben ik het toch niet helemaal met u eens. Zonder eten zouden mensen verhongeren, wat in mijn ogen net zo goed op uitbuiting neer komt. -
@136 Als je me op verbergen had staan, hou dat dan zo en val me niet lastig met je nutteloze opmerkingen.
@137 Je doet het toch om er beter van te worden? Of je nu eten of een tv steelt. Stelen=stelen.
En waar staat dat iedereen 'recht' heeft op eten? Ga maar werken! En zelfs een bijstandsuitkering is ruim voldoende om eten van te kopen. -
@138 Vind het stelen van eten toch echt iets heel anders dan het stelen van een tv. En als je iemand niet eens het recht op eten gunt, sorry maar dat vind ik tooch heel erg egoistisch.
-
@139 Hoezo is dat anders? Stelen is stelen!
Ik gun iedereen alles. Alleen wel even zelf voor betalen. Og het nou eten is of een tv. -
@140 Ik hoop nooit zo (geestelijk) arm te worden dat ik het (uit noodzaak) stelen van eten gelijk zal stellen aan het stelen van een tv.
-
@138
"En zelfs een bijstandsuitkering is ruim voldoende om eten van te kopen".
Daar heb je dus ervaring mee. als je dat zo stellig zegt.
En nu weer onder verbergen :-) -
@142 Of je van een bijstandsuitkering genoeg overhoud om lekker van te leven, daar kan ik geen oordeel over vellen. Maar ik las eerder al mensen die klaagden niet rond te kunnen komen van 40 euro in de week voor boodschappen. Ik doe het zelf met minder en kom nooit bij de Aldi of Lidle.
-
@143
Ik maak er even 160 euro in de maand van.
Koffie, thee, melk, waspoeder, douche, tandpasta, groenten, fruit, vlees, wc papier, brood, boter, maandverband (is ook nodig voor sommigen onder ons) deo, enz.
En als je dan kijkt naar 2 stuks fruit en 200 gr groenten per dag (advies Voedingscentrum) dan denk ik dat je met 160 euro krap zit. -
@Adam99
Ga ajb terug onder de steen waar je vandaan komt. Inderdaad kun je van een bijstandsuitkering eten kopen, maar ook echt niet meer dan het hoogst noodzakelijke. Voor mensen in bijstand is bijvoorbeeld een bakje met aardbeien een feest.
Ik vind je vreselijk kortzichtig. -
@144
Je kunt van 160 euro in de vier weken echt alles kopen wat je nodig hebt, alleen zijn het niet altijd de A-merken. Maar daar is niets mis mee. En de als je seizoensgroenten koopt zijn de 2 ons groenten makkelijk te halen. Tomaten vallen ook onder die schijf, zo ook de champignons. Maar zoals ik in @145 al zei zijn dingen als aardbeien al een feest. Terwijl er hopen mensen zijn die na een dag al een half bakje weggooien. Of gewoon eens een ijsje ;-) -
@144 Ik doe het zelf met (soms nog geen) 200 euro per maand voor 2 personen. Nu weet ik ook wel dat een 1 persoons huishouden per persoon duurder is, maar dan nog. En ik vind eigenlijk dat wij een aardig luxe levensstijl hebben.
-
@144
Ik koop persoonlijk voor 200 a 300 euro per maand aan eten, maar dan koop ik ook alles waar ik zin in heb zonder er bij na te denken (ook bij AH). Als je een beetje bewuster ermee omgaat en basisdingen als rijst en bonen groot inslaat, weinig vlees eet en je groenten koopt op de markt of bij de turk dan moet het van 160 euro zeker lukken. -
@146
Nou hoef ik niet echt op te letten: de kinderen zijn de deur uit en ons huis een heel eind afbetaald.
Maar ik woon in een klein dorp, met alleen een warme bakker. Voor mijn boodschappen moet ik naar het dichtsbijzijnde dorp: 2,5 km en daar zit alleen een AH, een slager en een groentenboer.
Wil ik naar de ALDI OF Lidl, dan zit ik daar een 7,5 km vandaan. En dan is op de fiets je boodschappen doen een beetje lastig, zeker als je wat grotere zaken moet hebben :-).
Dus ik ben wel wat duurder uit.
Er is hier ook geen markt en boeren die aan huis verkopen zitten hier ook niet. (voor zover ik weet nog niet eens in het volgende dorp) -
@145 Precies. Daar is de bijstand voor bedoeld. Voor het minimum. Ik ga toch zeker niet jouw aardbeien betalen! Ga maar werken!
-
wat een gezeur, niemand hoeft honger te lijden omdat de prijzen zijn gestegen, maar we hebben te veel extra`s die het leven duurder maken
Het is gewoon een luxe probleem geworden , -
Is dit nu het zoet van wijlen Balkeneind? zit er nog steeds op te wachten.
-
Inflatie is niets meer dan een prijsafspraak ...
-
Goed in een evenwicht zouden we qua inkomen halveren. Wij Nederlanders consumeren gewoon onverantwoord veel. Onze uitgaven zijn niet duurzaam gegroeit.
Niet zo gek dus. Moeten we maar zorgen dat er wat minder mensen op deze aardbol zijn.
Stijgers in Economie
Zonnestroom voor 9 cent? Het kan al voor 8...
Amerikaans/Canadees onderzoek zegt dat...
1 uur 41 minuten geleden door vindje
Zon grootste bron nieuwe energie in Europa
Het lijkt wel of niemand er veel erg in...
3 uur 21 minuten geleden door vindje
Dr. Doom: ' Griekse exit goed voor euro '
Marc Faber laat bij CNBC weten dat de...
13 uur 14 minuten geleden door Mr.Q
Omzeil de belaste kilometervergoeding
De belaste kilometervergoeding kan deels...
18 uur 13 seconden geleden door All.you.need.is.love
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
22 uur 17 minuten geleden door lol_kabinet
Best gewaardeerd
Bolkestein wil onderzoek naar eigen munt
Nederland zou zo snel mogelijk een...
4 dagen geleden door Wij zijn er klaar mee!
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
22 uur 17 minuten geleden door lol_kabinet
Werkloosheid neemt sterk toe
DEN HAAG - De werkloosheid is in april...
4 dagen geleden door degebruikerbetaald
'Jeugdwerkloosheid EU hoger dan het lijkt'
De jeugdwerkloosheid in de Europese Unie...
6 dagen geleden door Christian1983

