OccupyWallStreet, het Amerikaanse protest tegen corruptie in de financiële wereld en armoede, is overgeslagen naar het buitenland. Er staan demonstraties op stapel in het financiële centrum van Londen en ook in Den Haag en Amsterdam. De betogers vragen aandacht voor een veelheid aan economische en politieke problemen.
Sorteer op:
-
Mooi!
-
It's about time.
-
goed idee!!!we komen!!
-
Verwijderd door redactie
-
@4 Dat is wat anders.
-
Ik doe ook mee! Ik wil mijn gewone leven weer terug!
-
werd tijd dat ze ook hier eens wakker worden
-
@6 Nu ben ik even devil's advocate. Welke dingen zijn er voor jou veranderd sinds 2008? En kan je je voorstellen dat je leven werkelijk er anders uit zou hebben gezien als datgene wat je wilt zien veranderen, werkelijk ook veranderd?
Ik vraag dit trouwens zonder vooroordeel af. Ik heb niet zo zeer iets tegen de demonstraties, maar ben ook geen grote voorstander. Ik bekijk dit vanuit mijn eigen positie, welke redelijk goed is moet ik zeggen. Ik heb niets te maken met banken, behalve dat daar m'n loon wordt gestort.
Dus even geheel vanuit neutraal oogpunt wil ik toch graag weten wat er zo veranderd is in je leven dat direct komt door de crisis en/of de inmenging van banken in de politiek (iets waar ik trouwens wel tegen ben) -
@8 Ik probeer mijn ego aan de kant te zetten en kijk niet louter naar het comfort van mijn eigen bestaan. Daar mag ik nog niet over klagen. De 'comfort-zone' is nog aanwezig. Maar als ik onderstaand filmpje bekijk en de aanklacht hoor tegen deze MONSTERS en me realiseer dat onze heerzers ook deel hebben gehad aan deze gotspe dan vind ik dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, of hoe goed je het hebt.
Deze 50 hoofdrolspelers zijn het tipje van de ijsberg. Onderzoek zal moeten uitwijzen wie er precies verantwoordelijk is geweest voor deze genocide in tegen de burgers van iig Irak en Afghanistan.
!!!! Niet voor tere zielen !!!!
------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=1xJk2y-CCBw -
@8 Voor mij is de grote verandering het egoisme wat de laatste deccenia flink is uitgebreid. Dat komt natuurlijk door grote verschillen van arm en rijk.
ziektekosten in gulden tijd fl.30,- uitgebreid nu per per persoon € 105,- gewoon basis.
Nu komen jongeren van school met €50.000 studie schuld en geen werk, laat
staan een huis wat ze kunnen kopen.
Extreme salarissen, in iedere gemeente is wel een inwoner te vinden die meer op zijn bank heeft dan de gemeente in de gemeente kas.
Er lopen mensen op deze aarde rond die meer geld hebben dan menig land.of continent ( Bil cates)
Nee niet iedereen hoeft gelijk te zijn, maar zo'n extremen verschillen hoeven voor mij nu ook weer niet.
Ik ben het dus ook met @6 eens als hij zeg 'ik wil mijn leven terug'
misschien is een stapje terug net een grote stap vooruit!!
http://www.natuurijkerleven.nl/natuurlijker-nieuws -
@8 In het Engels heet zo'n persoon 'lawyer' en er is gewoon een Nederlandse uitdrukking voor.
-
wordt tijd... het grote graaien moet stoppen.
er is genoeg op de wereld voor iedereen als je het maar eerlijk kan verdelen. -
@11 das fijn
Dus wat echt is verandert is je eigen gevoel betreft oneerlijkheid? Nu zeg ik trouwens niet dat we netto er op achteruit zijn gegaan, maar alleen kijken naar ziektekosten - waarvan men wist op het moment dat het werd ingevoerd dat het niet eeuwig kon duren - is een klein beetje nauw bekeken.
Extreme salarissen komen uit het blokje 'vraag & aanbod'. Ik zal weer meer verdienen dan een straatveger en minder verdienen dan een financieel manager. Dat belasting omhoog kan voor de grootverdieners, daar ben ik het mee eens. Ook het ontduiken van belasting en de mogelijkheid hebben om de politiek de lobbyen is nou ook niet bepaald iets dat ik graag zie (lees: haat het)
Ik heb een studieschuld, ja. Maar zelfs zonder deze schuld zou ik niet snel overgaan tot het kopen van een huis. Ik ben nu eenmaal niet iemand die snel leent.
Dus in hoeverre dit impact heeft gehad betreft je leven heb je nog steeds niet vertelt. Kan je niet meer 2 keer per jaar op vakantie naar turkije? Kan je geen auto meer betalen en heb deze weg moeten doen? Heb je je kinderwens opzij moeten zetten, omdat de regering het onmogelijk voor je heeft gemaakt? Eet je alleen nog bloembollen? Iets praktisch, wat dan ook. Wat is er voor jou veranderd? -
ik eet alleen nog oliebollen.
-
@11
Maar de uitdrukking is het engels is wel degelijk "devil's advocate". :-) -
@15 Dat zal wel weer Dunglish zijn en valt onder dezelfde category als "handy" in het Duits.
-
Moeten die betogers overdag niet lekker werken of aan de studie zijn? Hebben ze echt niks beters te doen dan door die protesten de lokale middenstand, politie en infrastructuur in de weg te zitten?
-
@16
Je hangt echt de koppige betweter uit. Het is gewoon een staande uitdrukking in het engels "the devil's advocate". Advocate is engels voor pleitbezorger in het algemeen. In een rechtszaal heet zo iemand lawyer inderdaad. -
@16
Er bestaat zelfs een (Amerikaanse) film met de naam "the devil's advocate". Het is echt een heel normale uitdrukking. -
@18 In het Nederlands gewoon 'advocaat van de duivel'. Ook een staande uitdrukking.
Je hebt wel enigszins gelijk. Mijn leven is (nog) niet echt verslechterd sinds 2008. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo gelukkig is. En daarom sta ik op 15 oktober er ook bij. -
@18 Blijf ik er nog bij, dat het onnodig Engels is.
-
@ 8 Een aantal jaar terug mocht ik voor het eerst stemmen. Het was een referendum of wij wel of geen grondwet voor Europa wilden, ja of nee.
Ik meen mij te herinneren dat ongeveer 70% nee stemde. En wat is er toen gebeurd? Verandering genoeg lijkt mij dus.
En wat is er vanaf 2008 veranderd ? Blijkbaar heb je de bezuinigen niet mee gekregen wat ze gaan doorvoeren? En nu boeit jou dat waarschijnlijk niet zo veel, maar wat als je nu in een rolstoel terecht komt?
Dat wij wat belasting afdragen voor sociale zekerheid en welzijn heb ik best voor over voor mijn mede mens. Maar onroerend goed belasting, overdracht belasting, inkomsten belasting, vermogens belasting, BTW en erf tax zijn in mijn ogen diefstal. Hier heeft de staat niks mee te maken in een vrije wereld.
Ik ben het ook niet eens met allerhande subsidies zoals bijvoorbeeld de hypotheek aftrek, huur subsidie, of subsidie op bepaalde producten om deze te stimuleren. Dit allemaal geeft een vertekend beeld op de vrije markt want je creeërt een kunstmatige vraag naar iets of ontmoedigd dit juist.
Kortom er zou heel wat minder staat moeten zijn. Het zal zeker moeilijk zijn want dit betekent ook dat de mens(sen) zelf hun eigen verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Maar wanneer jij weer daadwerkelijk zelf de vruchten van jou arbeid kunt plukken zul je er dankbaar voor zijn.
Als ik het zo terug lees is er ook niet zo veel veranderd vanaf 2008 want wij hadden al veel eerder actie moeten ondernemen. -
@21 Klein vraagje... Als het onnodig Engels is, waarom gebruik je dan de username Peterborough?
-
als iedereen nou wat papiergeld mee neemt voor het goede doel. Dan kunnen we dat daar ritueel verbranden het mooist zou zijn een vredes vuur dat blijft branden tot er vrede is.
-
@13 Wat er met name is veranderd is ons inzicht en ons vooruitzicht.
Ons inzicht, de realisatie, dat er een steenrijke private club is die een financieel monopolie verworven heeft op de gehele wereld, en dat die club een voor ons zwart huwelijk is aangegaan met onze 'volksvertegenwoordiging'.
Die dus geen volksvertegenwoordiging blijkt te zijn, maar een groep loopjongens die het volk opzadelt met de miljardenverkwisting die van hogerhand komt.
Democratie? nee, het is een feodaal stelsel met tirannie als hoofdgerecht.
Griekenland is het eerste land dat naar de kelder is gegaan, de rest van de EU landen vullen gaten met nog grotere gaten.
En dan komen we dus op het punt van ons vooruitzicht: er word door de overheid geen ander perspectief geboden dan almaar verder bezuinigen, en dat in een wereld van crisis na crisis na crisis.
Veel mensen zitten al in de schulden en dit zal alleen maar toenemen door dit beleid.
Ik zie de demonstratie persoonlijk niet als een revolutie, mijn mening is dat we die beeldvorming moeten voorkomen.
Ik zie het meer als het verdedigen van verworvenheden die door onze overheid steeds meer naar de vuilnisbak verplaatst worden.
Democratie is nep geworden, onze volksvertegenwoordiging is nep geworden, de waarde van ons geld holt werkelijk achteruit dus die kun je ook nep noemen.
Gezondheidszorg en onderwijs worden ook steeds duurder, maar lijken ook onhoudbaar te worden.
Wat blijft er over voor onze toekomst als de miljarden vrijwel elke dag weggesluisd worden? -
Ik zal er staan (ook met jetlag van 9 uur in de benen) maar vind t toch wel bizar dat een stukje over Johny Depp of Christiano Ronaldo 100 keer meer reactie teweeg brengt. Zegt veel over t gemiddelde moraal in Nederland... We zijn een ingedut en decadent volkje aan t worden. Misschien is een goede scherpe crisis helemaal niet zo slecht. Brengt bij mensen weer de noodzaak naar boven hun talenten aan te wenden, bevordert maatschappelijke betrokkenheid en laat mensen inzien dat verworven welvaart en rechten nooit als vanzelfsprekend mogen worden beschouwd. We zijn na de bankencrisis echter gewoon op zelfde voet verder gegaan en ondanks de enorme misstanden heeft er vrijwel geen wanklank geklonken.... T heeft 3 jaar geduurd en 120 miljard aan belastinggeld is in rook opgegaan... Do we wake up or not!!!
-
@22 : Je stelt dus voor de inkomstenbelasting af te schaffen omdat dat diefstal is?
Waar verwacht je dan dat de overheid alles van gaat betalen? -
@23 Ik ken geen Nederlandse benaming van het Engelse Stadje. Jij wel?
-
@25
goed gezegd!
@Shangori
Je staat daar niet perse altijd maar voor JEZELF.... heb je geen empathy? Je staat daar omdat bijv. wat @25 zegt... puur vanuit de kennis dat we met z'n alle genaaid worden. Hij staat daar omdat jij denkt(samen met bijna de rest van NL), ik heb het toch goed genoeg, dus waarom zou ik daar staan...
Ik sta daar omdat ik het met @25 eens ben en ik me wil laten zien, dat ik er in ieder geval NIET mee eens ben, hoe alles verloopt.
Ik zal je over 5 jaar nog een keer dezelfde vraag voor leggen... kijken hoe je dan antwoord, wanneer er een zware werkloosheid is uitgebroken omdat de euro in elkaar is gevallen.... dan zie je de helft van je spaargeld op de bank verdwijnen samen met de helft van je pensioen en zie je de belastingen en vaste uitgaven met minimaal 20% stijgen. Even kijken, of je je dan nog steeds goed voelt. Maar dan is het te laat he.... dat begrijp je natuurlijk wel. -
en dit allemaal omdat de bankiers op deze wereld er voor zorgt dat alle slechte risico's door de belastingbetaler wordt betaalt....
Ik kan je nu al verklappen, dat de schulden bubbel van de banken op z'n minst al 3x de grote van de aarde is. met andere woorden, we kunnen het ONMOGELIJK betalen.... dus wat ben je dan? Slaaf aan de bankier.... als het allemaal zo ver gaat komen natuurlijk.... daarom zijn deze demonstraties er!!! -
@26 Nee, ik denk niet dat het een kwestie van moraal is, veel eerder een kwestie van conditionering en onze natuurlijke inclinatie om ons aan te passen en conflicten te vermijden.
We zijn opgevoed met het idee dat zaken in Nederland degelijk geregeld waren.
Dat waren ze ook lange tijd, min of meer, maar daar is sinds de jaren 90, en helemaal na 9/11, verandering in gekomen. Langzaam maar zeker.
Daarnaast heeft het internet sinds eind jaren 90 een steeds grotere rol in de informatieoorlog gespeeld en meer en meer mensen zijn zich bewust geworden van de valkuil en de propaganda die opgevoerd is om het volk zoet te houden met brood en spelen.
Niet het volk is decadent geworden, juist de overheid is decadent geworden en is een verbond aangegaan met de bankiers om zodoende oneindig veel geld te kunnen lenen voor haar eigen ambities. Het volk betaalt toch wel.
Wat er nu wereldwijd in financiële zin gebeurt is de culminatie van het vooropgezette plan, dat meer dan 50 jaar geleden begon met de schijn van welvaart en democratie, maar die nu zijn werkelijke gezicht laat zien nu de macht van de monopoliekartels vrijwel absoluut lijkt te zijn geworden.
Eens is het genoeg natuurlijk, en dat kritische punt wordt nu bereikt; mensen gaan wereldwijd de straat op omdat er geen toekomst meer geboden wordt door overheden. Waarom belasting betalen als je niet meer gerepresenteerd wordt?
De moraal van het noodzakelijke aanwenden van talenten laat overigens dezelfde conditionering zien: laat los wat je in onze top-down maatschappij van jongs af aan is aangeleerd en leg de verantwoordelijkheden waar ze horen, dus niet bij de burger die aan alle kanten afgeknepen wordt.
De spreekwoordelijke rots om je aan vast te klampen blijkt zinkende, en geen talent kan daar wat tegenover stellen omdat dit niets oplevert in een zinkend systeem. -
Als we nou wat blokken marmer of graniet regelen en voor iedereen die een miljoen in de fik steekt een borstbeeld maken wat voor eeuwig behouden blijft ofzo..?
-
@32 Weet je wel hoeveel het kost om een borstbeeld te laten maken? ;-)
-
De mensen komen er aan!
-
@33 tijd van een beschijden kunstenaar met de passie om kunst die er toe doet te maken of scholieren die anders maar nutteloze oefeningen doen ofzo
-
Oke mannen en vrouwen blijf dit soort artikelen plaatsen en vergeet niet te stemmen. Het is belangrijk dat ze bovenaan blijven staan en dat er veel gesproken wordt over 15 oktober in Den Haag of Amsterdam
http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijker-ni...
Zogauw als er iets te melden valt plaats het dan zo snel mogelijk op iedere site
ook natuurlijk op nu.jij.nl
Volhouden tot 15 Oktober!!!! -
Elke vorm van opstand tegen de elite die onze wereld van alle kanten kapot probeert te maken voor geld en macht stem ik de hemel in.
-
Wat een kansloos en zinloos geneuzel zeg.
-
De financiele sector heeft z'n verantwoordelijkheid niet genomen maar de burger ook niet. Het is een algeheel mentaliteitsprobleem. Er zijn gewoon een paar regels en wetten die verandert moeten worden zoals het schuldensysteem, ik vind dat mensen geen schulden moeten kunnen maken maar wanneer ze wel in de schulden komen moet er een vangnet zijn en dan zouden we van alle financiele problemen af zijn.
-
Communisme blijft op papier erg aantrekkelijk. Maar het is al duidelijk aangetoond dat het niet werkt. Kijk maar naar Noord Korea. En nee, China valt al lang niet meer echt communistisch te noemen.
-
Zo als het nu gaat is het goed alleen moeten mensen tot een max rijk kunne worden en moet geld democratich verstrekt worden.
-
ik kom ook, weg met de banken, weg met den haag, weg met de elite
-
@42 : Ok, mag ik even?
"weg met de banken" - hoe wordt betalingsverkeer dan geregeld? salarissen? een huis kopen? geld lenen, bijvoorbeeld om in een bedrijf te investeren? startende ondernemers?
"weg met den haag" - ik neem aan dat u de regering bedoelt, daar moet u dan toch echt het nederlandse volk voor hebben, wij hebben met zijn allen met ons stemgedrag deze mensen die nu in de tweede kamer zitten daar naar binnen geloodst
"weg met de elite" - ach kom op man, 'de elite' is gewoon een modewoord voor 'mensen die meer hebben geleerd dan ik en daarom nu meer verdienen dan ik'. mocht u met 'de elite' iets anders bedoelen, dan hoor ik het graag van u. -
@8 Voor mij is er heel wat veranderd. Mijn inkomen is flink afgenomen - geen prijscompensatie meer sinds een aantal jaren - en alles is veel duurder geworden. Als astmapatient ieder jaar een hoger eigen risico en steeds meer medicijnen voor allergie die je zelf moet betalen. Ben nu gestopt met medicijnen puffen om mijn kosten proberen te drukken, maar op den duur zal wel blijken dat dit - laat ik het even financieel houden - niet goedkoper zal blijken te zijn voor de overheid/zorgverzekering. Heb ik het dus niet op het impact op mijn kwaliteit van het leven. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar denk dat het voldoende is. Volgend jaar zie ik met grote zorg tegemoet. Waarschijnlijk lager pensioen, hogere zorgkosten en minder vergoedingen, hogere huur, veel meer uitgaven als ik gezond wil eten enz. Heb ik hier mijn hele leven voor gewerkt? In 1982: geen alimentatie willen hebben dus zelf een fulltime baan gezocht, nooit een uitkering gehad, ondanks gezondheidsklachten altijd gewerkt. Kortom altijd de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven (en mijn kinderen) genomen wat deze regering en de vorige zo graag wil. Wat krijg ik nu als dank! Juist ja, armoe en zorgen en geen uitweg meer op dit zelf op te lossen (te oud en dus afgedankt door de heren politici en ondernemers). En ook door veel "mensen" hier, want ik ben een babyboomer dus "rijk" alhoewel ik nooit genoeg verdiende om een eigen huis te kopen.
-
@24
Mooi idee. Alleen is het kleinste briefgeld 5 euro, en dat is voor mij best veel.. Ik doe zeker eentje mee :)
Dollars waren makkelijkergeweest, maar lets hope the americans get the same idea.
Peace & Love -
Mooi ben dit amateurs beleid knap zat, ze hebben hun kansen gehad.Het is tijd voor iets anders, die hele EU moet eruit !!!
We gaan de straten op en laten de EU horen hoe wij erover denken.
EU is geld verslinderd, en dat wisten we allang .
Dat gedoe op die beursen zijn we ook knap zat.
Deze regering die uit valse proveten bestaat. ook weg ermee. -
@3
Zie link;
http://www.nujij.nl/algemeen/marianne-zit-al-de...
...er komt dus niemand..................... -
Waarom hoorde ik niemand toen het nog goed ging met de economie? Jullie laten je opnaaien door de media en populisisch geleuter. Het gaat uiteindelijk niets oplossen en doet meer kwaad dan goed. Kijk naar Griekenland waar iedereen aan het staken gaat, het recept voor een snellere ondergang.
Gewoon met zijn allen de schouders eronder. Aan het werk dus tot de storm is overgewaaid. Tegen windmolens vechten zonder dat je echt weet hoe die
werken heeft geen zin. Volg eerst eens een paar lesjes economie voordat je je mond open trekt. En als je dat doet, leg dan eens uit waarom dit maffe gedrag de oplossing is. -
Steeds meer economen pleiten voor economische krimp.
Voorheen was het adagio altijd groei, groei en nog eens groei, neem als voorbeeld Schiphol.
Dit militaire vliegveldje waar een paar keer per jaar een vliegtuig opsteeg dan wel landde kan niet voortbestaan als er geen groei wordt bewerkstelligt.
Echter, de omgeving van Schiphol groeit ook zodat de contradicties sterker worden: vervuiling en geluidsoverlast versus bewoonbaar gebied dat steeds schaarser wordt.
Alternatieven zijn essentieel, bijvoorbeeld een luchthaven in zee, echter de politici zitten nog steeds te denken in klassieke modellen die bestaande infrastructuren willen laten groeien, groeien en nog eens groeien.
Schiphol kan drie keer zo efficiënt als nu op een 5 keer zo klein grondgebied alleen op een andere plek dan waar het nu ligt.
Dat weten we al sinds 1971 maar dat heeft nog niet geleid tot verandering.
Heertje en Van Duin zijn twee voormannen die inzien dat groei uiteindelijk een keer gestopt wordt. Goedschiks of kwaadschiks. Het zal het laatste worden want al is 99% van de wereld het ooit met ze eens, die 1 procent die overblijft zal zich koste wat kost proberen te verrijken door groei, groei en nog es groei te blijven stimuleren. -
Kern van het probleem is dat wij zelf verwende kinderen zijn. We accepteren het niet meer als het wat minder gaat. Wat me mateloos irriteert zijn de domme populistische uitspraken van zowel de linkse als rechtse kerk. Bij de een is de financiele sector de boosdoener, bij de ander de linkse kerk. Lekker simpel allemaal, we vkiegen kennelijk niet hoger.
De wereld zit iets gecompliceerder in elkaar dan populistische one-liners doen geloven. Maar helaas, veel mensen zijn gevoelig voor geschreeuw. Of het nu van links is of van rechts. -
Kanjer ik geloof dat jou niet zo'n kanjer vind, gewoon de schouders eronder totdat de storm is overgewaaid, hoe klein denkend kun je zijn, ik mag dan niks van de economie weten, maar ik weet wel hoe je met mensen behoord om te gaan, en dat is niet met geld goed te maken, geld zet kwaad bloed. En hoe het geld dan geregeld moet worden ? Simpel, laat de bank het werk doen waarvoor het dient. Een veilige opslag plaats voor je loon. Je pensioen, zet de premies die betaald worden, op een bankrekening, zodat het aanwezig is als de mensen hier beroep kunnen doen, en ga er niet mee lopen gokken wat er nu gebeurd, er wordt gegokt met mijn geld, heb ik daar toestemming voorgegeven ? nee dat heb ik niet. Je weet als je gokt dan kun je verliezen, of mag jij met het geld van je ouders, buren of van wie dan ook zomaar gaan gokken. Dit is waar het op moment in de wereld om draait, mensen hebben door gekregen dat de hoge heren/dames hun machtspositie misbruiken. En gelukkig zijn de mensen aan het wakker worden, om dit nu eindelijk eens een halt toe te roepen. En als er ergens de schouders onder gezet moeten worden dan is het wel hiervoor, dat wij ons niet meer als slaaf laten gebruiken.
Denk hier maar eens over na, en dan mag je voor jezelf uitmaken wie er maf is, jij of ik. -
@49 groei is niet per defenitie een wondermiddel, maar ook niet in alle gevallen ongewenst. Met een krimpende bevolking is een krimpende economie niet ondenkbaar.
-
@51 je laat jezelf opnaaien door de media. En ja er zijn banken die hele foute dingen gedaan hebben en die moet je aanpakken, maar het is te simpel om moord en brand te schreeuwen en 1 zondebok te zoeken.
Ik vind het ongelooflijk dat allerlei mensen van alles roepen zonder dat ze snappen wat er aan de hand is. Geen enkel nuance, elkaar maar naroepen zonder zich te verdiepen in wat een echte oplossing zou kunnen zijn.
Want vertel eens, hoe ga jij het oplossen Morgane? Probleem ligt in Zuid Europa en vertrouwen in de economie. Ik zou graag ook mijn pensioen no ooit eens willen gebruiken en gelukkig zijn er ook instellingen die zich behoorlijk gedragen. Door dit maffe gedrag.....let op....gedrag......ik zeg dus niet dat er iemand maf is, maar lezen blijft lastig........komt dat alleen nog meer in gevaar. -
Ik laat mij niet opnaaien door de media, ik spreek uit eigen ervaring, en daar waar ik dagelijks mee te maken heb, en het probleem mag dan in Zuid Europa liggen, maar ik ondervind hier in mijn geboorte land de problemen, en volgens mij hebben wij mannen en vrouwen aan het roer staan, om hier iets mee te doen, Hier zijn de problemen ook enorm, en nee het is voor mij geen ikke ikke en de rest kan stikken. Het probleem van macht is wereld wijd, en de hoge heren willen voor elkaar niet onder doen, Ik zie maar 1 oplossing, overal de bezem erdoor, en zet er mensen neer met zowel kennis van zaken als kennis van het omgaan met mensen. En waar de ego niet de boventoon voert, en laat de instanties de werkzaamheden verrichten, die daar thuis horen, dus de pensioeninstanties de premies laten innen, de premies op de bankrekeningen zetten, en daarmee klaar. En niet mee de beurzen op, dit behoord gewoon wereld wijd gedaan te worden, en laat de mensen in hun waarde, veroordeel elkaar niet,, dus al met al, wees gewoon lief voor elkaar. Dan kom je een stuk verder.
-
@54 Helaas, was het maar zo makkelijk. Net zo als de bakker een inkomen heeft omdat wij er brood kopen, verdient een bank geld omdat wij er ons spaargeld brengen. De bakker moet meer vragen dan de kostprijs anders kan hij zijn gezin niet onderhouden. De bank zal met dat geld ook moeten verdienen anders kunnen de kosten niet betaald worden. De bank verstrekt daarom hypotheken waar ze rente voor vragen. Tja en hoeveel mogen ze dan vragen? Pensioenfondsen doen iets soortgelijks, ze beleggen het geld want anders krijgen we nooit de pensioenen die we graag zouden willen hebben, dat gaat eenvoudigweg niet. Nu kun je dat verstandig doen of heel risicovol. In de tijden dat het goed ging hoorde je niemand, nu gaat het wat minder en iedereen schreeuwt moord en brand.
Begrijp me niet verkeerd, misstanden moet je aanpakken, maar de meerderheid van de bedrijven doet concentieus zijn werk, er werken immers mensen als u en ik. Geen bedrijven, geen werk.
Natuurlijk is het idioot dat er gigantische miljoenenbonussen zijn en daar mag zeker wat aan gedaan worden. En kief zijn voor elkaar is belangrijk, dat wil ik graag met u adviseren, maar daar draait de economie niet op. En zonder draaiende economie heeft niemand werk, pensioen of wat dan ook. -
@13
Ben jij je er eigenlijk wel van bewust dat heel veel chronisch zieken en gehandicapten in de bijstand worden gedumpt? En dat je vervolgens geen geld meer hebt om je ziektekosten: verzekeringen, eigen risico, eigen bijdragen, te betalen? Dat je dus eigenlijk nog zieker wordt?
Dat als er geen voedselbanken waren en betrokken familieleden en buren, een groep mensen in dit land inderdaad bloembollen zou vreten? Ik raad de Aldi aan, heeft ze in de aanbieding. -
Weet je wat het frappante is? De meeste zaken die bovenstaand aangekaart worden hebben NIETS met Occupy Wall Street te maken. Met andere woorden: het concept wordt gekaapt en genationaliseerd, waardoor het zijn aantrekkingskracht verliest.
Ik ben 100% voor Occupy Wall Street, maar de bovenstaande argumenten, daar ben ik het mee oneens. En met mij waarschijnlijk velen in Nederland, dus het gaat hier faliekant mislukken, lijkt mij. -
@57
Nee hoor, het is gewoon een protest tegen de oorzaak waar nu vele onschuldigen de gevolgen voor mogen dragen.
Men bundelt gewoon het verzet.
Huisarts naast bijstandstrekker, zeg maar. Die laatste is namelijk ook een patient van die huisarts. -
Wij mensen kunnen echt zelf wel de boel draaiende houden, als ons dat vertrouwen maar wordt gegeven, want hoe gek het ook klinkt, werk zal er altijd blijven, er moet alleen gekeken worden, hoe er efficiënt gewerkt kan worden, maar er worden tegenwoordig over managers voor ingezet, of als we met z'n allen dom zijn, klein voorbeeld, ik werk in de zorg (26 jaar) voor 3 jaar terug, als er iemand opgenomen moest worden bij ons in het verzorgingstehuis, ging de hoofdverpleegkundige met een verzorgende naar die meneer of mevrouw toe, om daar kennis te maken en de intake te doen, dit had een heleboel voordelen. Dit is een directe informatie, wat erg belangrijk is om goede zorg te kunnen verlenen, nu hebben ze bedacht om daar iemand speciaal voor op te zetten, een case manager, die totaal niet in de zorg werkt, en geloof me, de praktijk wijst uit, dat alles bij elkaar langs loopt. is dit efficiënt nou nee, Maar iemand achter een bureau heeft dit waarschijnlijk weer bedacht, en alleen niet verder gekeken dan zijn neus lang is. Maar deze persoon moe wel betaald worden. En ik gun diegene echt wel een baan, maar dan wel een efficiënte baan. En zo wordt er gewoonweg gewerkt op het moment, overal worden ideeën gemaakt, alleen door de verkeerde mensen. En dit is alleen maar een voorbeeld uit de zorg, hoe zal dat gaan in andere sectoren ? En alles wordt zo duur, ja natuurlijk, als je hier het geld in pompt. Kijk maar naar de zorgkantoren, Wij als mensen van de werkvloer zijn waarschijnlijk erg dom, want wij kunnen niet inschatten wat voor zorg iemand nodig heeft, en hoeveel tijd daarmee gemoeid gaat, dat weten alleen de mensen achter hun bureau. En die bepalen dan even hoelang ik iemand mag douchen. En zo zijn er tal van voorbeelden, dus wie kan de economie het beste laten draaien ? De gewone mens met hart voor de zaak.
-
@59 twee van mijn dochters werken ook in de zorg en ja wat mij betreft zou daar minder op bezuinigd mogen worden. Liefst geld erbij, maar dat moet er wel zijn.
Ik ken goede en slechte managers, goede en slechte banken, goede en slechte werkgevres en werknemers en ga zo maar door. Te makkelijk om ze over een kam te scheren.
Het grappige is, de economie dat zijn we zelf dat is niet een onzichtbaar monster. We hebben die economie hard nodig, sterker nog we hebben er onze welvaart aan te danken en zijn verwend geraakt.
Een collega van me ging naar zijn ouders in Sudan op vakantie, ga daar maar eens vragen of je zonder goed draaiende economie kunt. -
Je zegt het zelf al de economie dat zijn we zelf, laat ons zelf dan ook gewoon ons werk doen, en zet een grote bezem in, en geloof me, ik ben niet verwent opgevoed, eigenlijk eerder in armoe. Maar u hebt absoluut gelijk, de mensheid is verwent geraakt, en het gras bij de buren is altijd groener. Dat geld voor de gewone burger , maar ook voor de machtselite. En dat is het nare ervan, mensen met macht hebben geld, en die kunnen je maken of breken. Probeer hier maar eens iets tegen te doen, want dan wordt er ineens weer een wetje erbij gemaakt, kijk maar naar de ID kaart. En dat is wat gewoon gestopt moet worden, ik denk dat een heleboel mensen, druk bezig zijn met het overleven, in plaats van gewoon leven. En is dat de bedoeling ? Ik denk het niet. Geen wonder dat de zorg duurder wordt, je zou er overspannen van raken.
-
627 oktober 2011 01:53 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Wat mij betreft is bovenstaande voor 90% side of off topic. Ga eerst allemaal de documentaire 'the inside job' zien over de rol van de banken bij t ontstaan van de huidige crisis (en de volgende en de volgende want vergeet niet dit zijn structurele en lange termijn issues veroorzaakt door puur korte termijn greed van de bankiers en politici in de top). Dan begrijp je beter waarom de Amerikanen de straat op gaan en waarom wij op 15 Oktober op t Binnenhof MOETEN staan.
-
@62 HET werkt nooit. We hebben allemaal een ideale wereld die we nastreven, ideaal bestaat echter niet. Dips en depressies in de economie horen daar nu eenmaal bij. Vervelend als je erin zit.
Dat meisje in Delhi heeft veel meer met de menselijke normen en waarden te maken dan met kapitalisme. Met alle respect, had je liever de afgelopen jaren in Noord Korea of Sudan willen doorbrengen? -
Plussers op @43, bedankt!
Minners op @43, zou ik ook een motivatie mogen weten? Of is het een frustratie-min omdat iemand ideologische punten met praktische bezwaren van tafel veegt? -
Ik denk dat het belangrijk is om de kloof tussen rijk en arm te verminderen!
Je bent in dit land als chronisch zieke of oudere qua inkomsten en verplichte uitgaven, je leven niet meer zeker!
We worden in veel opzichten bedonderd.Er zijn teveel graaiers en fraudeurs.
Het kabinet is visieloos en houdt zich vooral bezig met de kleine man te pakken. Het heeft zeker zin om te demonstreren. -
@67 : Fraude is strafbaar, dus wie fraudeert er, en waarmee?
Aangifte doen! -
Misschien is het handig om ook eens te kijken bij de pagina Economie.
-
Kom maar op met de GULDEN..we zijn zwaar genaaid door de Bilderdergjes en andere vage groeperingen die er zwaar geld aan hebben verdiend!!!
-
Ander voorbeeldje van het ESM verdrag: de bestuurders zijn niet aansprakelijk voor hun gedrag. Doodleuk imuum, dat zijn Berlusconi trekken.
"In the interest of the ESM, the Chairperson of the Board of Governors, Governors, alternate Governors, Directors, alternate Directors, as well as the Managing Director and other staff members shall be immune from legal proceedings with respect to acts performed by them in their official capacity and shall enjoy inviolability in respect of their official papers and documents." -
@71
Welke gulden?
Die uit 1863 of die uit 1916 of uit 1999. -
Dit is een bericht aan de mensen en de media van de wereld. Sta mij toe dit bericht met u te delen. Wat van dit bericht van toepassing is op u moet u zelf beslissen, maar we moeten een aantal belangrijke zaken bij de hand te pakken met betrekking tot wie we zijn en waar we voor staan. We zijn gewoon Anonymous. En voordat ik u vertellen wat Anonymous is, laat ik om te beginnen door het delen met jullie een verhaal van een persoon die neemt de stap om Anonymous. Deze persoon is noch u noch ik, maar iedereen. Het is onze broeder, onze zuster onze familie en onze vriend. Dit is hun verhaal:
Ik werd wakker vandaag net als alle andere. Het alarm, de lichte pijn in mijn rug zeurende, de willekeurige lichtstraal sluipen door het gordijn. Vandaag was net als de laatste en een voorloper van morgen. Elke dag was precies hetzelfde. Wakker worden, koffie, sigaret, maak je klaar, af te werken. De hele dag op het werk omgaan met bullshit kon ik minder over zorg, gewoon om een ??paar dollar te maken. Ga naar huis, eten, twee uur van mijn tijd, bed. Spoelen, herhalen.
En dit is hoe vandaag de dag anders was. Want vandaag ... het raakte me. Vandaag heb ik herkende dit systeem voor wat het is. BULLSHIT. Vandaag heb ik aangegeven in mezelf hoe het leven zou moeten zijn, in plaats van wat is gewoon geaccepteerd. Maar waarom? Waarom hebben zoveel mensen zo volkomen afwijzend tegenover dat kleine beetje jeuk diep in hun ziel dat uit gesprekken met hen en probeerde hen wat dit leven zou kunnen herinneren ... of misschien moet ik mijn geloof verder te benadrukken door te zeggen wat dit leven zou moeten worden.
Zijn we hier echt om geboren te worden in deze wereld, opgevoed als een kind en gegoten in overeenstemming? Geleerd wat het is om "normaal", hoe te denken, wat te zeggen, hoe te leven? We beginnen onze jonge leven met een constante indoctrinatie onder het mom van het onderwijs alleen maar om op te groeien met hogere verwachtingen van alle afval samenleving duwt in onze geest. Onze obsessie met de afgoden, entertainment en beroemdheden heeft ons achtervolgen onbereikbaar rijkdom en faam reikte tot we uiteindelijk beseffen dat de werkelijkheid kloppen op onze deur en is het tijd om het pak op en krijg die droombaan voor iedereen altijd over praat. En waarom niet? Misschien krijg je een mooi huis in een buitenwijk, mooie auto, genoeg geld om comfortabel te leven verdoven om de wereld om ons heen. Misschien een leuke kleine hond zou ook doen? Ja, ik denk het wel. Sony heeft een nieuwe bigscreen? Waarom wel, moet ik hebben dat. Direct nadat ik de iphone 15 te krijgen! We opgroeien wordt verteld wie te zijn. We worden die persoon en ons wordt verteld wat te kopen, wat te dragen en hoe gelukkig te zijn. En als je niet kunt, is er medicijnen om te helpen. Dan zijn we oud worden, misschien een woning kopen in Florida en we sterven. Is dit wat we hier voor? Worden gevormd in mallen, geleerd om te consumeren tot de dag dat we in de grond?
Mijn gedachten reed ... conformiteit, corruptie, apathie, acceptatie, onderdrukking, schending van mensenrechten. Miljoenen mensen lijden, honger, worstelen. Waarom? Waarom heeft dit nu gebeuren? En hoe is dit acceptabel? Corporate big-pruiken leven het goede leven, terwijl ze verkrachten het land, die we allemaal delen en te stelen onze manier van leven. Onze culturen zijn vervuild door de preken van het kapitalisme en consumentisme. Hebben we echt eens meer weten onszelf? Bevalt het je wat je ziet in jezelf? Bent u tevreden met het leven dat je hebt, de strijd van het dagelijkse leven en de levens van anderen om je heen? Kun je eerlijk te rechtvaardigen dat gewoon omdat het goed gaat voor u op dit moment, niets moet worden gedaan om deze wereld te veranderen aan het lijden en de strijd van miljoenen einde? Waar is onze compassie gegaan? Waar is onze passie voor het leven?
Feit: Bijna de helft van de wereld - meer dan drie miljard mensen - leeft van minder dan 2,50 dollar per dag. Drie miljard mensen! Ten minste 80% van de mensheid leeft van minder dan $ 10 per dag en wonen in landen waar de inkomensverschillen groter worden. 22.000 kinderen sterven elke dag door armoede en 1 miljard in armoede leven. Dat is een op de twee kinderen in de wereld.
Feit: De wereld militaire uitgaven in 2010 is geraamd op 1620 miljard dollar in de dollar, wat neerkomt op een stijging met 50% sinds 2001. Dit komt overeen met 2,6 procent van het mondiale bbp, of ongeveer 236 dollar voor elke persoon in de hele wereld. De Verenigde Staten met zijn enorme uitgaven van de begroting, is de belangrijkste determinant van de huidige wereld trend en nu op 43% van de wereld totaal, goed voor iets minder dan de helft van de militaire uitgaven van de hele wereld.
Feit: De Nationale wangedrag van de politie Statistieken en Rapportage Project (NPMSRP) werd gestart in maart 2009 als een methode voor het registreren en analyseren van wangedrag van de politie in de Verenigde Staten door het gebruik van nieuwsmedia berichten te genereren statistische en trending informatie. In het algemeen, van april 2009 tot juni 2010 waren er 5986 meldingen van wangedrag die zijn opgenomen. 382 slachtoffers werden gekoppeld aan wangedrag. Bijna 350 miljard dollar was besteed aan verwante nederzettingen en oordelen. 23% van de meldingen voor 2010 op het moment van de presentatie waren te wijten aan buitensporig geweld. 10,6% werden gekoppeld aan seksueel wangedrag. En onlangs in Dayton, Ohio een geestelijk gehandicapte jongen was geslagen, tazed en gearresteerd door de politie Dayton.
De lijsten van onrecht en corruptie in de wereld gaat door en door. En nu vraag ik weer - hoe moeten we dit accepteren? Simpelweg omdat dat is zoals het is? Als wij als mensen werkelijk zijn ziel, rede, logica en mededogen dan zeg ik dat het accepteren van de onaanvaardbaar onrechtvaardig is minder dan aanvaardbaar is.
Was dit een plotselinge openbaring die barsten in mijn hersenen, spontaan ontbranden receptoren en waardoor mijn denkproces om specifiek te begrijpen deze zaken op deze dag? Nee, vandaag is anders, omdat vanaf deze dag, kan ik niet meer, behalve deze waanzin gewoon omdat "dat is de manier waarop het is". Vandaag kan ik het systeem voor me zie, het is tandwielen draaien, om ons heen vanuit elke hoek als de machine slikt ons geheel. Vandaag bracht ik mijn sleutel. Vandaag de dag ... mijn hart en ziel aangestoken met de ideeën die me Anonymous. En op deze dag, moeten we het record straight.
Nog steeds een individu, ben ik ook veel. Ik ben jou en jij bent mij. Wij zijn een in onze zaak. Anonymous is niet een groep, noch is het een lidmaatschap. Anonymous is slechts een idee. Het idee van de ware vrijheid, een wereld die vrij is van corruptie, onderdrukking en tirannie, waar we kunnen ons leven als we zitten te passen en naar waarheid onszelf en worden aanvaard voor het. Een idee dat streeft naar een dergelijke vrijheden te verdedigen en de juiste koers in de betere belang van de bevolking van deze planeet na te streven, in plaats van de bankrekeningen van een klein percentage van de rijke elite en de kromme politici en ambtenaren verzorgen. In het delen van deze ideeën en principes, we zijn allemaal Anonymous.
We zijn niet wie we zijn geportretteerd te worden. Terwijl sommige die zich associëren als Anonieme kan de persoonlijke beslissing om doelen te vallen door middel van hacking en exploits, die Anonieme maken maakt je niet een hacker, of betekent het dat je een crimineel. Omdat Anonieme betekent gewoon dat men deelt de waarden en principes van vrijheid, de verdediging ervan en de achtervolging voor. We zijn gewone mensen, bezig met de toestand van deze wereld. Wij zijn uw buren, je vrienden, je familie. Wij zijn uw postbodes, op te slaan klerken, zakelijke professionals, veteranen en militairen. En verenigd, omdat dit een idee noemen we Anoniem, wij willen een verandering. Een verandering die voor een keer is in de betere belang van de mensen van deze wereld. Door middel van dit verlangen, hebben we bedacht wat we gewoon zo nog welsprekend noemen "The Plan '.
"The Plan" bestaat uit drie fasen die zich in de loop van het volgende jaar en zal blijven vanaf daar-on. Sinds de lancering op 15 juni 2011 zijn wij uitgegroeid tot meer dan 50.000 leden sterk. Onze acties en passie voor onze zaak spreken boekdelen voor de oprechte en zuivere motieven van onze beweging. Wat doen we verlangen? Een veelbelovende manier van leven, vrij van de beperkingen samenleving heeft gelegd op ons. Vrij van de divisie. Een wereld met meer transparante overheid die werken voor de mensen, in plaats van tegen hen. Waar vrede functionarissen zijn ten dienste van de mensen weer in plaats van de vestiging. Een wereld waarin we kunnen evolueren als een wereldgemeenschap, het einde van deze zinloze oorlogen en zich te vestigen onze verschillen met niets meer dan waar diplomatie. Wij willen minder bedrijven invloed hebben in onze landen en in ons dagelijks leven. We willen de terugkeer van de hoofdstraat, en de geleidelijke inperking van Wall Street te zien. En zeer zeker, we willen de mogelijkheid om onze eigen economie controle door het verwijderen van de bevoegdheden die zijn toegekend aan de wereld banken en de wereld te ruimen hun fiat valuta's. Kortom de vele ideeën die we delen in een statement: Wij willen een wereld die samenwerkt als mens in het beste belang van het volk, beslist door de mensen in plaats van een wereld verdeeld door ras en nationaliteit die functies uitsluitend voor rijkdom en verovering.
De fasen van "The Plan" worden afgebroken ooit zo eenvoudig, en toch complex in hun entirity.
Fase een: monteren. Verspreid de boodschap en begint het opleiden van jezelf verder op de corruptie die plaatsvindt binnen onze gemeenschappen en onze wereld als geheel. Informatie te delen en steunen zij elkaar bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor ons eigen leven en onze gemeenschappen om de huidige toestand te verbeteren.
Fase twee: Organiseer. Verder verspreiden van de boodschap en het onderwijs. Begin bereiken in je eigen gemeenschap en de bouw van de eenheid en binding aan de oorzaak in uw lokale gebieden te versterken. Leer wat u kunt doen om anderen te helpen om je heen. Leer mededogen en zorg voor anderen en manieren waarop u kunt verbeteren van de levens van anderen. Beginnen met het plannen manieren om de belangrijke kwesties die staan ??tussen onze gemeenschappen en een betere manier van leven te bevorderen.
Fase drie: Mobiliseer. Onze inspanningen is de cirkel rond en beginnen we onze ontevredenheid in georganiseerd, massa-unisono te delen met degenen die de controle van de huidige structuur van het systeem. Massale protesten, boycots en andere vreedzame middelen van niet-naleving zal worden gebruikt om de boodschap recht dat we niet meer deelnemen en tolereren dit systeem van slavernij in te stellen.
Onze eenheid zal onze bolwerk worden. Ons respect en begrip voor persoonlijke verschillen zullen onze stichting worden. Onze zaak zal onze offensief zijn en onze toewijding, intelligentie en filosofie zal onze verdediging. Verandering komt eraan, en we kunnen voor een keer naar uit te kijken om dit te veranderen.
Verenigd tot een. Gedeeld door nul. Wij zijn Anonymous. Verwachten ons.
http://www.youtube.com/watch?v=Drx8cwG-aKE&feat... -
@71 : Wat hebben de Bilderbergers gedaan dan? Bronnetje?
@72 : Niet aansprakelijk voor wat ze uit hoofde van hun functie hebben gedaan. Lijkt me logisch. Anders neemt men beleidsbeslissingen die vervolgens nadelige gevolgen hebben - al kun je op macro-economisch gebied vaak erg lastig 'schuld plaatsen' - en worden zij hoofdelijk aansprakelijk gesteld. Dat lijkt mij ook niet wenselijk. Net zoals een minister ook niet hoofdelijk maar alleen politiek aansprakelijk is voor zijn beslissingen. -
@74
Wat een olievlek zeg..... beetje overspannen?
Sterkte. -
Als de banken elke euro die wij inleggen 32 keer mogen uitlenen, wie moet er dan terug naar school voor economieles? Ik kan toch mijn euro ook maar 1 keer uitgeven? Het leensysteem is volslagen gestoord. Daardoor praten we nu in termen van miljarden en vroeger over tonnen. Dat geld bestaat niet. Onze economie is een fictie. Waarom nemen we dat in hemelsnaam serieus? Dus mensen aan de noodrem trekken als de trein nar de afgrond dendert en niet mekkeren dat de kaartjes nog geknipt moeten worden of dat de machinist harder moet werken.
-
Het is nu tijd om niet de banken maar ons zelf en de aarde te redden. Lets do it! Now!!
-
@74 Normaal kom je goede bijdragen over (de rol van) goud, maar dit is grammaticaal en inhoudelijke bagger.
-
807 oktober 2011 12:02 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@74 : Google Translate, woehoe!
-
827 oktober 2011 12:32 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
De 200 rijksten op deze planeet hebben méér geld, méér bezittingen en méér macht dan de 2 miljard(!) armsten.
Wie dit recht probeert te praten, mag van mij verhuizen. -
@62: U leest alleen wat u zelf wil lezen.
-
Maar ik ben wel blij dat de meeste mensen die aan Nujij bijdragen de nuance opzoeken. /sarcasme.
-
Hou je vrij !! 15 Oktober Occupy Den Haag en Amsterdam.
Meer: http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijker---... -
Even een nieuw leuk cijfertje die ik laatst hoorde.... er is een ongeveer 100 trillion dollar derrivaten in de goud handel... ongeveer 77 trillion dollar heeft Goldman Sachs in handen, de andere door 1 andere partij. Hoebedoel je manipulatie?! Voor de mensen die nog niet door hebben hoe groot de BBP is van de aarde... dat is ongeveer 50 trillion dollar.
Dit is nog niks vergeleken als ALLE derrivaten in deze wereld bij elkaar worden opgetelt... dan komen we op 1500 trillion dollar..... wie gaat dat betalen denken jullie ? Veel plezier, wie denkt dat dit systeem nog houdbaar is :D -
@74 tjonge, het lijkt Het werk van Karl Marx of mein Kampf wel, die ellende begon ook op die manier.
@82Volgens mij zijn we het helemaal niet oneens. In ieder geval een genuanceerd standpunt. Daar ontbreekt het nogal eens aan bij dit topic. -
@43 Mr. F
Eindelijk weer een genuanceerd standpunt tussen alle one-liners, complot- en zwartwitdenkers. Jammer dat er zoveel van rondlopen. -
@13 salarisverschillen hebben naar mijn idee niet zo veel te maken met vraag en aanbod, maar met machtsverschillen. Dat managers zo'n excorbitant hoge salarissen krijgen komt door het feit, dat er niet genoeg tegenmacht is.
-
@90 wel eens mensen moeten aannemen en onderjphandelingen moeten doen over de arbeidsvoorwaarden? Toch echt een kwestie van vraag ebpn aanbod vriend. Een onderneming zal zo de kosten zo laag mogelijk willen houden, alleen met bijzondere kwaliteiten is men bereid meer te betalen. Of denk je dat een bedrijf voor de lol hoge salarissen afspreekt met zijn mensen. Leg dat anders maar eens uit.
-
@43 en @89 Ik ben niet zo complotdenker. Ik vind het alleen maar schitterend die dalende beurskoersen. Van mij mogen alle beurskoersen tot 1 Eurocent zakken. En verder ben ik van mening, dat we naar een substantieel andere inrichting van onze economie moeten komen.
-
@92 wel eens een economieles gevolgd? Bij de koersen die jij noemt gaat de werkloosheid naar 50% of hoger, daar waar Nederland nu nog op een kleine 5% zit. Een hoop ellende, mensen die zullen sterven van de armoede, en jij zou dat schitterend vinden. Fijne vent ben jij!
-
@92 en uuuuhhh..... Wie richt die economie dan in, IKEA of zo?
-
@92 ter verduidelijking: Een economie is geen kamer die je kunt inrichten. Je kunt hooguit regels en wetten maken waardoor de marktwerking wordt bijgestuurd of ingeperkt. In de Sowjet-Unie, Cuba en Noord-Korea hebben ze de economie al eens proberen in te richten. Ook daar kwamen ze tot de ontdekking dat het niet mogelijk is met bovendien een belabberd resultaat.
En uuhh, ja het gaat niet goed met de economie, maar dat wil nog niet zeggen dat het complete model niet deugt. Als een auto verongelukt zeggen we ook niet dat we nooit meer met een auto moeten rijden. -
@96
zie mijn post @87 het economisch systeem IS helemaal naar de klote aan het gaan en is vanaf de de basis al crap. Een op schulden gebaseerd fiat geld systeem die gecontroleerd word door een private organisatie.... alle ellende komt daar vandaan. -
@97 De handel in derivaten is wel erg ontspoord, heb je gelijk in. De wal gaat het schip vanzelf keren al kan dat best nare consequenties hebben. Op dit moment is Zuid Europa het grootste probleem. Als die kaarten uit het kaartenhuis vallen is het risico zeer groot dat de wereldeconomie mee gaat.
Wat nooit of te nimmer heeft geholpen is een paniekreactie (zie o.a. Jaren 30 in Duitsland).
Best mee eens dat er veel moet veranderen, maar eerst zal het herstel in moeten zetten en Zuid Europa overeind gehouden moeten worden. Prof. Arnoud Boot heeft daar interessante lezingen over gegeven. -
http://www.businessinsider.com/imf-advisor-coul...
dat omdat de overheid niks meer weest te doen !!
bereidt je gezin erop (eten/water en hou rekking mee dat de Nuts bedrijven niet meer zullen leveren!! en dan maar hopen op een financieel wonder -
@93 Die bewering van die 50% werkloosheid is alleen gebaseerd op dit huidige economische stelsel. Maar er moet naar mijn idee een ander economisch stelsel. En verder ben ik geen econoom, maar een simpele belegger. Ik ben dan ook van mening dat dit huidige stelsel onhoudbaar is. En een natuurlijk moeten we geen sovjet-achtig communistisch systeem hier invoeren. En verder het is normaal in elk economisch proces, dat er bedrijven failliet gaan. Dat hoort nu eenmaal bij het leven...
-
@100 Snap ik allemaal, maar op het ogenblik hebben we niets anders dan dit economisch stelsel. Dat bouw je niet in een handomdraai om, het is geen bouwpakket.
-
Een inrichting naar een duurzame economie is naar mijn idee niet mogelijk binnen dit huidig bestel. We moeten af van het idee, dat we steeds meer goederen per persoon moeten produceren. We moeten af van het idee, dat zinnig is om met minder mensen meer te doen. Naar mijn idee moeten we substantieel minder natuurlijke hulpbronnen gaan gebruiken. Ik ben me er bewust van dat ik een pleidooi hou voor een paradigmawissel in het denken over economie. In een geldsysteem, dat voor een groot gedeelte is gebaseerd op gebakken lucht, is winst een belangrijke factor. Bij winststreven gaat het erom, dat er zoveel mogelijk geconsumeerd en zoveel mogelijk geproduceerd wordt. Misschien zitten we wel aan onze limits, wat dat betreft. En het is dat licht bezien, ook onzin dat onze regering komt met plannen om te werken tot ons 67e voor ons pensioen.
-
Veel meer mensen op de aardbol betekent bij gelijkblijvend welvaartstreven dat er groei gerealiseerd moet worden. De bevolking in NL zal krimpen, de vraag daalt, groei dus minder noodzakelijk. Het echte probleem ligt in India, China en in de toekomst Afrika. Zij wensen, en niet geheel onterecht, eenzelfde niveau van welvaart te ervaren als wij. Helaas legt dat nog meer nadruk op een economisch groeimodel.
-
@102 mbt je opmerking over pensioenen. We worden allemaal veel ouder en blijven langer gezond. Dat betekent dat de opgebouwse kapitalen voor pensioenen te klein zijn, zelfs als de beurs zich hersteld. Ik vind het dus niet raar dat we allemaal wat langer moeten werken, niks mis mee. Ik heb een hoop collega's die 70 zijn, gepensioneerd en op freelance basis nog steeds bij ons bedrijf werken. We zijn verwend geraakt met onze welvaart.
-
je kan een petitie steunen om deze mensen een hart onder de riem te steken
honderdduizenden hebben hem al getekent
link
http://www.avaaz.org/nl/the_world_vs_wall_st/?c... -
@105 mmmmm getekent? Hoop dat je daar beter over nagedacht hebt dan bij het typen van het laatste woord van die zin.
-
Ook ik ben een groot voorstander van verandering, dat zal ondertussen wel duidelijk zijn na reacties die ik bij eerdere artikelen heb gedaan.
Echter ben ik wel benieuwd of mensen zich hier bewust zijn van wat er gaat gebeuren als dit valt. Ik hoor hier leuzen als "ik wil mijn oude leven terug". Ik zal je even wakker maken, je krijgt je "oude" leven niet terug!
Ik begrijp dat mensen wakker worden en beginnen te protesteren (de kat in het nauw wil ontsnappen). Echter bedenk je heel erg goed waar je naartoe wilt ontsnappen. Bedenk goed wat het leven voor je gaat betekenen als dit systeem daadwerkelijk valt. Dit is niet om angst in te boezemen, maar puur om de adviseren om na te denken over het vervolg. Blijf bewust!
Peace! -
@107 >>> Voor dat dit systeem valt moeten er nieuwe verkiezingen komen. En wel eerlijke met een fundamenteel debat. Waarom kunnen Indianen in de oerwoud van Brazilie wel in harmonie met de natuur leven. En lukt het ons dat hier niet in Nederland? Ik wil hier niet mee zeggen, dat we afstand zouden moeten doen van al onze luxe. Maar naar mijn idee moeten we naar een duurzamere inrichting van ons leven. En dat kan niet in deze ratrace. We leven nu in een soort wegwerpmaatschappij. Dan betekent het maar, dat ik meer moet betalen voor mijn voedsel, mijn gezondheid en mijn onderdak. Dan krijgen we eens meer waardering voor de zaken, waar het echt om gaat in het leven. De regering zou ook veel rigoreuzer moeten zijn met het verbieden van milieuonvriendelijke produkten en produktiemethoden.
-
@108 Idealistisch en zeker te waarderen of het erg realistisch is te verwachten dat WIJ met zijn allen bereid zijn om zoveel stapjes terug te doen waag ik te betwijfelen. Vergeet ook niet dat we veel van de innovaties en verbeteringen in deze wereld juist te danken hebben aan diezelfde maatschappij. Ook de uitvindingen die de duurzaamheid bevorderen. Een opmerkelijk resultaat: het gaat weer beter met de natuur in Nederland. Maar zeker, er zijn nog heel veel stappen te maken. Vrees alleen dat je dit niet red door allerlei zaken rücksichtlos te verbieden.
-
@108 en @109
Wat Grueber zegt is juis.
Als we met zijn allen andere stappen zetten dan verandert er pas iets. Of iedereen daar direct toe bereid is, ik denk het niet, de geleidelijke weg zal daarom beter werken. Voorlopig wil de bevolking van China, India en Afrika hetzelfde welvaartsniveau bereiken als wij. Dat maakt het niet makkelijker, maar geef ze eens ongelijk. -
@108 Voor een goede milieuvriendelijk beleid is eigenlijk een dictatuur nodig, die zaken rigoreus aanpakt. Dit komt omdat mensen zich meer bekommeren om een baan, hun luxe leventje en hun andere priveleges. We worden wijsgemaakt dat er zo iets bestaat als volledige werkgelegenheid. Die bestaat niet mensen en zal ook nooit bestaan. Althans niet in dit huidige kapitalistische systeem. En als reactie op @111 wil ik het volgende zeggen, het is nu 1 seconde voor twaalf. We moeten nu niet meer pappen en nathouden. Dan betekent het maar, dat er duizenden banen gaan verdwijnen in een bepaalde sectoren. Een regering die streeft na volledige werkgelegenheid is als iemand, die het onderste uit de kan wil hebben.
-
@112 aanvulling op 112 >> als er een goed milieuvriendelijk beleid kan bewerkstelligd worden via democratische weg, heeft dit uiteraard mijn voorkeur. Ik wil met mijn uitspraak "voor een goed milieuvriendelijk beleid is eigenlijk een dictatuur nodig," de urgentie van een goed milieubeleid benadrukken
-
@112 Uw punt dat een democratie niet altijd leidt tot de meest wijze beslissingen is volkomen waar. Iets beters hebben we alleen niet, want wie bepaalt nu wie de macht krijgt en wat nu als ie misbruikt wordt?
Overigens hebben we het niet over duizenden banen maar over een ineenstorting van de economie, honger, dood, sterfte en verderf als dat op zo 'n abrupte manier gebeurt. Zo'n beetje hetzelfde wat er nu in Noord Korea gebeurt, maar dan op een ander vlak.
Ik vraag me af of we zitten te wachten op een ultra milieuvriendelijke wereld waar de levensverwachting daalt naar 40 jaar en de ultime bezitting een kas met verse groenten is. Nu is dat waarschijnlijk een beetje overdreven hoor, maar ik vrees dat je visie bij een utopie gaat blijven. -
Moet je dit soort cties niet in de zomer doen, dit om een flinke longontsteking te voorkomen?
-
Wat ik me afvraag:
al die mensen die daar straks naar toe gaan zijn zelf ook verantwoordelijk voor hetgeen ze tegen demonstreren. Veel van hen blijven alles kopen, we willen allemaal meer geld, groter wonen en een tweede auto en drie keer per jaar op vakantie. Daar draait dit systeem op! -
Op zichzelf allemaal begrijpelijk! Ben alleen bang dat dergelijke bewegingen in smoezelige linkse handjes terecht komen.We hebben geen behoefte aan mao-istische toestanden.
-
@117 >>> Ik ben geen maoist. Maar ik wil mensen er wel aan herinneren, dat Marx degene was, die aandeelhouderschap zag als tussenfase naar een socialistische heilstaat. En niet Adam Smith. Lees eens het boek:
23 zaken, die ze je niet vertellen over het kapitalisme. -
"macht aan het volk, dood aan de rijken" wie zei dat ooit ook al weer; Mao, Marx of Lenin? Wie helpt me herinneren?
-
Ewout Irrgang van de SP vrijdag tien relevante vragen gesteld over de Nederlandse goudvoorraad. Vragen variëren van: is er goud uitgeleend, waar ligt het goud en waarom zijn goud en goudvorderingen bij elkaar opgeteld op de balans. Alle vragen zijn hier te vinden en vanwege het grote belang hieronder nog eens gekopieerd.
Dit kan een belangrijke stap zijn bij het ter discussie stellen van de werkwijze, macht en het bestaansrecht van een centrale bank en van DNB in het bijzonder. Een maatschappij is gebaat bij vrijheid. De vrijheid om je eigen ruilmiddel te kiezen is daarbij van essentieel belang.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2...
Lees meer: http://www.nujij.nl/economie/occupy-wall-street... -
Vragen van het lid Irrgang (SP) aan de minister van Financiën over de goudvoorraad 2) (ingezonden 16 september 2011)
1
Heeft De Nederlandsche Bank (DNB) een deel van haar goudvoorraad uitgeleend?
Zo ja, hoeveel en aan wie?
2
Waarom zijn in het jaarverslag van DNB het goud en de goudvorderingen bij elkaar opgeteld in plaats van deze beide posten afzonderlijk te vermelden?
3
Kunt u een overzicht geven van het jaarlijkse rendement dat het uitlenen van goud de afgelopen jaren heeft opgeleverd?
4
Waar ligt het fysieke goud van DNB? Om welke locaties gaat het en hoeveel is er op die locaties opgeslagen? Om welke reden is het goud nog steeds op deze plaatsen opgeslagen?
5
Wat was de belangrijkste reden voor DNB om het goud te verkopen? Zijn de kosten van het opslaan van goud een reden geweest om goud te verkopen? Hoe hoog zijn de kosten om het goud op te slaan?
6
Kunt u bevestigen dat er sinds 1991 van de 1700 ton goud ongeveer 1100 ton verkocht is?
Klopt de waarneming van Peter de Waard 1) dat er door vroegtijdige verkopen van het goud ongeveer 30 miljard euro is gederfd? Zo nee, wat is volgens u dan wel het juiste bedrag?
7
Hoeveel is er in de afgelopen twintig jaar van de staatsschuld afgelost met de opbrengst uit
goudverkopen? Wordt volgens u de houdbaarheid van de overheidsfinanciën verbeterd door enerzijds de staatschuld af te lossen en anderzijds de goudvoorraad te verkopen?
8
Wat is volgens u de huidige functie van de goudvoorraad?
9
Hoe verhoudt de grootte van de goudmarkt zich tot de grootte van de markt in goudderivaten?
Wat zijn daarvan de mogelijke consequenties?
10
Kunt u bevestigen dat recentelijk een aantal landen juist haar goudvoorraad heeft vergroot?
Hoe verklaart u deze ontwikkeling?
1) Volkskrant, “Moet Nederland zijn laatste goud verkopen?”, 7 september 2011
Stijgers in Economie
Willem Middelkoop in een filosofisch gesprek.
Met Video: Op 10 mei 2012 ging Willem...
7 uur 28 minuten geleden door zelfvoorzienend is het...
'Krimp economie neemt af'
De Nederlandse economie krimpt in juni...
12 uur 17 seconden geleden door nouffwatandersoftochniet
Nog altijd ecologische ramp in Golf van...
Twee jaar na de BP olieramp met het...
16 uur 23 minuten geleden door vindje
Spaanse rente naar hoogste punt van het jaar
De rente op Spaanse staatsobligaties is...
16 uur 41 minuten geleden door Mikeymike1980
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
1 dag 10 uur geleden door tisso
Best gewaardeerd
'Mogelijk gat 76 miljard bij Spaanse...
Spaanse banken hebben mogelijk 76 miljard...
6 dagen geleden door Stefke007
'Shell veroorzaakte lek Nigeria...
Shell was zelf verantwoordelijk voor een...
1 dag 14 uur geleden door lol_kabinet
Bewustzijn over corrupte bankensysteem...
Een overzicht van mensen in landen over de...
3 dagen geleden door Ami, Lerni, Miri
'Jeugdwerkloosheid EU hoger dan het lijkt'
De jeugdwerkloosheid in de Europese Unie...
6 dagen geleden door Christian1983

