De voortgaande daling van de huizenprijzen toont aan dat er nog veel onzekerheid in de markt is. De huidige discussie rond de hypotheekrenteaftrek, de strakkere regels voor financiering en de licht gestegen rente maken het er niet beter op.
Sorteer op:
-
En ik drink in één teug een literfles zoutzuur leeg als de WOZ-waarde van mijn huis volgend jaar lager is, whuaha
-
Er is veel onzekerheid, maar één ding is zeker:
DE HUIZEN ZIJN VEEL TE DUUR. -
Of de inkomens te laag :P
Begin beetje moe te worden van alle berichten over de huizenmarkt en de bouw. Komt vanzelf wel een keer goed. Ben alang blij dat mijn architectenbureau'tje nog een beetje inkomsten heb. Het feit dat ik als ondernemer voorlopig echt geen behoorlijk huis kan kopen heb ik helaas allang geaccepteerd. Dan maar huren. Ook niks mis mee, maar zou graag een woning naar eigen zin (ver)bouwen. Dat wordt voorlopig echt niet wat. -
Er zijn heel veel mechanismes die de huizenprijzen kunstmatig hoog houden. Men neme de HRA, de starterssubsidies, de startersleningen, de NHR, de tophypotheken, etc, etc.
Over al die mechanismes is nu onzekerheid of ze blijven. Maar het is zeker dat ze niet allemaal blijven voortbestaan. De huizenbubbel is immers gevuld met geleend geld en dit zal een keer moeten worden afbetaald.
En als één of meer van die mechanismes wegvallen, zal de huizenprijs in één keer met enkele tientallen procenten dalen.
De onzekerheid gaat dus niet over de vraag of de huizenprijzen blijven dalen of niet. De vraag is wanneer de markt volstrekt instort. -
@2 Dat is de grootste zekerheid in de hedendaagse Nederlandse huizenmarkt
-
Elke dag een bericht in de media over hoe slecht de huizenmarkt ervoor staat draagt misschien nog wel het meest bij aan deze situatie.
-
Of korter gezegd: De starter van vandaag is helemaal niet onzeker. Hij kan er in mijn ogen ZEKER van zijn dat de prijzen nog een flink stuk verder dalen.
-
@6
Dat draagt niet bij aan onzekerheid, maar aan zekerheid. De starter van nu weet waar die aan toe is!
Zie hier de taak van de media. -
@1 Dat combineert in 1 keer de twee zekerheden in het leven: death & taxes.
-
Crisiscrah huurt zeker, en hoopt dat de huizenprijzen idd zullen dalen, zodat hij misschien ook eens iets kan kopen.
De huizenprijs wordt voor een groot deel ook bepaald door de verkopende partij. Als je naar jou smaak te weinig voor je huis krijgt verkoop je niet. Enkele gedwonen verkopen daargelaten. Maar dat zijn er nog steds maar heel erg weinig. Deze komen ook nooit op de gewone markt, maar worden door vastgoedhandelaren voor de normale prijs weer op de markt gezet. -
Ja, zolang de huizenprijzen nog gemiddeld 45% te hoog zijn tov de echte marktwaarde blijft die markt onzeker.HRA dadelijk afgeschaft en dan zijn we op een markt die zijn werk kan doen. Jammer voor al die mensen die hun overwaarde hebben gecasht. Even de hypotheek aflossen en dan heb je wat. Hypotheken zijn voor de banken al jaren wat vroeger de staatslenign was een continue rentestroom aan inkomsten. Jammer dat de hypotheekbezitters dat nu pas doorkrijgen. Huizen zijn geen waardestijgend object, met de beste wil van de wereld zijn ze misschien waardevast.
-
Volgens mij is de grootste boosdoener de onzekere financiëlesituatie.
Je weet niet of je € morgen nog wat waard is en hoe lang je nog een baan hebt.
De strengere hypotheekeisen dragen misschien ook nog wat bij, maar zijn mijn ziens niet de hoofdoorzaak. -
Wanneer gaat dit dappere kabinet nou eindelijk eens een alternatief bedenken voor de miljardenkostende hypotheekrenteaftrek? Zijn we meteen ook af van de "onzekerheid rond de HRA", want die heeft de markt al 20 jaar in de greep. Niets doen is geen optie meer.
-
@11 onzin. Kijk eens naar Engeland, daar liggen de prijzen nog veel HOGER dan bij ons.
En met huren die blijven stijgen komen mensen gauw genoeg tot de ontdekking dat ze beter kunnen kopen -
@12
"Je weet niet of je € morgen nog wat waard is"
Ik zou zeggen: kijk eens naar de koersontwikkeling van, zeg 5 jaar, en zie wat voor onzin je uitkraamt. -
Ik geloof best dat dalingen in de orde van enkele procenten zo nog wel een paar jaar door kunnen gaan, maar ik geloof echt niet dat huizen 30-50% goedkoper gaan worden. Als dat zo zou zijn lijkt dat erg fijn voor starters, maar onze economie zou er onder bezwijken. Ontzettend veel geld zit in vastgoed en als dat halveert, dan mag je blij zijn als iemand hier uberhaupt nog iets te eten heeft.
Ik heb al een huis, maar als ik nog zou moeten kopen zou ik binnen nu en 3 jaar instappen. -
@15 De koers? Vergelijk de euro maar eens met grondstoffen, ipv een ander vallende munt.... onzin?
-
@1
Daar zou IK niet op durven gokken, een lagere WOZ waarde waar een hogere rekening aanvast zit weer wel. -
@17
Ja grondstoffen waren duur, maar daar heb je als huizenbezitter helemaal geen moer mee te maken.
Inflatie zou kunnen, maar die is ook laag (al jaren). -
@19 grondstoffen zijn nog altijd duur..... en wij, als huizenbezitter, hebben geen moer te maken met andere valuta's gelijk de dollar. Inflatie is 'te hoog'.... het streefdoel van het ecb om een inflatie van net geen 2% wordt al meer dan een jaar overschreden.
-
@20
O, dus als inflatie boven de 2% komt wordt ineens alles anders? DAT is het verneukeratieve van het stellen van dit soort doelen. Leken weten niet hoe ze hierop moeten reageren en nemen allerlei op angst gebaseerde beslissingen. -
@15
Ik zou zeggen volg het actuelenieuws eens.
Iets met Griekenland, Portugal, Ierland, Spanje en The US of A staat er ook niet zo lekker voor. Zie: http://citywire.co.uk/new-model-adviser/ftse-tu...
Maar de ernst van die situatie is je even ontgaan?
"Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst" is nu wel heel erg van toepassing. -
@10
Ik ben gewoon niet zo stom om op de Nederlandse woningmarkt actief te zijn. -
Als aanvulling op #21, zie #22 : angstreaktie.
-
@21 je moet mij geen woorden in mijn mond leggen, die ik niet gezegd heb.
Wist je trouwens, dat huizen gemaakt zijn met grondstoffen? -
@21
"Wist je trouwens, dat huizen gemaakt zijn met grondstoffen?"
Laat maar, als DAT het nivo is, ben ik weg hier. -
@21
Oh, U werkt in de financiëlesector?
Ja die hebben de laatste jaren bewezen er echt verstand van te hebben.
Als je nu durft te beweren dat de hele financiëlesituatie helemaal niet erg is en alleen in de hoofden speelt van angstige leken, bewijs je maar weer eens hoe de sector bestaat uit narcistische autistische hufters.
Het denigrerende "jij begrijpt dat als leek niet" is tevens typerend en geeft de burger zeker geen vertrouwen in de banken.
Maar laat nu het fundament van banken vertrouwen zijn.
Nee, en ik begrijp het dan niet, tuurlijk. -
Als mensen weinig te besteden hebben moet je de prijzen laten dalen en met minder winst genoegen nemen. Klaarblijkelijk geldt dit niet voor een onderneming als de bank want die doen precies het omgekeerde. Vrij logisch dat de markt dan op slot gaat...
-
Ze moeten nu gewoon eens een harde beslissing maken voor HRA.
Een waar niet meer aan gesjord wordt, wat de economie ook doet.
Dat is de grootste reden van onzekerheid denk ik.
Zelf ben ik wel van mening dat als de HRA stopt voor alle huizen, dat huursubsidie ook voor iedereen moet stoppen.
Want zit je in een goedkoper koophuis ben je echt geen grootverdiener en is de HRA heel hard nodig, net zoals bij vele de huursubsidie. -
En oh wat zijn we blij dat de inflatie kunstmatig laag gehouden wordt. Mensen worden met duizenden tegelijk ontslagen en hele landen komen in de problemen. Maar de grootgeldbezitters kunnen lekker op hun geld blijven zitten.
Ik snap alleen niet waarom iedereen in de media maar blijft roepen dat het goed is dat de inflatie laag blijft en de schuldenlast hoog. -
@29 Mee eens, maar niet alleen de huursubsidie moet dan worden gestopt, ook de enorme fiscale belastingvoordelen die onze woningcooperaties krijgen, waardoor de huren kunstmatig laag gehouden worden, moeten dan worden afgeschaft Dan kan de huurmarkt tenminste ook weer zijn werk doen. Houd wel rekening met 30-40% verzwaring van de woonlasten.
-
@27
Oeioei, heb ik op wat teentjes getrapt? :)
Troost je: er is vrijwel niemand die het begrijpt, ik ook niet. Waar het mij om gaat is dat mensen vaak overhaaste en ongefundeerde beslissingen nemen (of ook juist NIET nemen.) -
@12,
"Je weet niet of je € morgen nog wat waard"
Jawel, morgen is je € nog 1 € waard.
Zonder gekheid, mocht je zeker weten dat ie snel gaat dalen dan kan je beter snel wat kopen! Inflatie is een prima manier om van je schulden af te komen. -
@33 dat klopt wel. Wie dus slim is, in deze tijd van oplopende inflatie leent nog snel aan vaste rentevoet. Ik heb zo mijn huis geleend aan 3.6% en als belg heb ik nu ook 3.6% inflatie
-
Is die huizenbubbel niet mede veroorzaakt doordat Banken jarenlang te hoge hypotheken verstrekten, speculerend op stijging van de waarde van woningen?
Overigens doet iedereen nu net of dalende huizenprijzen zo'n ramp zijn voor de eigen woningbezitter, maar als je niet verhuist verandert er ook niets, toch? Gewoon rustig je hypotheek afbetalen en lekker wonen waar je woont. En tsja, het sprookje van leuke leningkjes afsluiten, gebaseerd op overwaarde van de woning is wel voorbij ja. En dat is maar goed ook.
Voor diegenen die wel verhuizen: Ook de nieuwe woning die je koopt zal goedkoper zijn.
Verliezers zijn diegenen die 3 jaar geleden samen een huis kochten en nu uit elkaar gaan. -
@35 en de huurders zijn nog grotere verliezers, want huren stijgen nu sneller dan de inflatie
-
@36 Als de regering de huren vrij gaat geven zullen de huizenprijzen weer gaan stijgen...
Zolang het huren van een huis duurder is dan het kopen van hetzelfde huis zullen de prijzen van koopwoningen niet flink dalen.
Inflatie is een zege voor de huizenbezitter. -
De woningmarkt zal niet eerder soepeler regels krijgen, nadat de buffers, door clienten voor de banken zijn opgebracht.
Voor de rest zijn het de brulapen op de banken die blijven brullen dat de prijzen te hoog en naar beneden MOETEN.
Een koopwoning 2009 200.000 euro is nu kaal 12,500 euro minder waard.
Terwijl exact dezelfde nieuwbouw/aannemer nu 25.000 euro duurder is.???????
Wie BRULT heeft macht en dat zal zo blijven. -
Een paar jaar geleden was er zoveel vraag naar koopwoningen dat de kopers over elkaar heen buitelden en steeds hoger gingen bieden om hun droomhuis te kunnen bemachtigen. Banken speelden daar handig op in en hebben mensen hypotheken verkocht die ze maar net konden betalen. Nu de huizenmarkt niet meer zo floreert, komt het moment dat je niet meer kan vragen wat je wilt voor je woning. Ik denk dat de huizenprijzen misschien nog wat zullen zakken, maar dat ze op een normaler niveau blijven steken. Het is erg voor mensen die niet kunnen wachten met verkopen van hun huis, want die lijden nu het meeste verlies.
-
ik heb een rijtjeshuis op het oog in de randstad met een vraagprijs van 360.000 euro, stond eerder te koop voor 385.000. ik heb de prijsontwikkeling van de afgelopen jaren opgevraagd.
1976 75.000 euro gebouwd
1993 131.560 euro
2003 295.000 euro
2005 322.500 euro
2006 350.000 euro
2008 360.500 euro
2009 362.500 euro
2010 350.000 euro
wat wordt de nieuwe prijs? -
@32 Nee hoor.
Maar als je een bewering neer plempt, waarin je laat doorschemeren dat je er verstand van hebt zonder dat te onderbouwen en in een latere post zelfs toegeeft het niet te begrijpen, vraag je om een scherp commentaar.
Als je het niet weet, bagataliseer het dan ook niet.
@33 , @34 , Helemaal mee eens, geen spaargeld, wel schuld(hypotheek), kom maar op met die Hyperdepiepinflatie.
Voor de prijs van 3 broden en een pot jam los je je hypotheek af. -
De enige die hier de dupe van zijn, dat zijn de mensen zonder koophuis. Niemand gaat zijn huis met verlies verkopen, tenzij gedwongen en dat zijn er niet zoveel. Eigenaren kijken lekker de kat uit de boom terwijl starters en huurders steeds meer mogen gaan betalen voor hun huurhuisjes, want kopen kunnen ze niet.
-
@42 een groot deel huurders zou wel kunnen kopen. Maar dan moet je natuurlijk andere luxe laten vallen. Door dat stadium ben ik ondertussen al door... maar heb dat ook moeten doen.
Keuzes maken is moeilijk..... een klein huisje is nog altijd betaalbaar. -
@35 en in mijn situatie, als je naar het buitenland bent verhuisd en probeert je huis te verkopen....
Maar als ik de vraagprijs voor mij huis zou krijgen kan ik hier in Zuid-Duitsland met moeite een half zo groot huis daarvoor terugkopen.
Dus ik snap de discussie van te hoge prijzen niet, ik geloof het simpelweg niet. -
Aan al diegenen die zeggen "dan verkoop je toch gewoon niet", wil ik hetvolgende kwijt: zo simpel is het niet. Een paar dingetjes:
* Denk je dat men dat 30 jaar geleden ook niet gezegd heeft? Toch daalden de prijzen binnen een paar jaar met 30%.
* Je te maken met waardedaling van je onderpand. Indien dit teveel uit de pas gaat lopen met de hypotheek, mag de bank even komen collecteren en vragen of je wil bijstorten in je hypotheek. Lukt dat niet? Nou, dan wordt het huis toch gewoon eigendom van de bank, en mag jij van de bank gaan huren! Gaat nooit gebeuren denk je? Let maar eens op: op het moment dat het voor de bank voordeliger wordt om het onderpand in bezit te krijgen, vanwege het steeds groter wordende gat tussen de waarde van de hypotheek en het huis, zullen ze direct toeslaan. De banken zijn geen filantropische instellen, die werken alleen voor zichzelf. Aan de klant hebben ze lak.
* Rentevaste priode afgelopen? Reken maar op een woekerrente. Je kunt niet herfinancieren bij een ander bank, want je hebt onderwaarde. Je zit vastgekluisterd aan je huidige hypotheekverstrekker. Die weet dat, en kan dus eigenlijk vragen wat hij wil. -
Ik denk dat de prijzen nog wel wat verder zullen dalen. Een paar jaar geleden las ik in een onderzoek van een bank (dat onderzoek kon ik later ineens niet meer terugvinden) dat er 30 procent te veel voor huizen wordt betaald. In de afgelopen jaren beweerden makelaars en hypotheekvertrekkers steeds dat de daling nu wel was opgehouden. Logisch, ze hebben belang bij verkopen.
Ik vertrouw ze dus niet meer.
Ik denk (en daar heb ik ook last van als huisbezitter) dat de prijzen minimaal 10 procent verder zullen dalen. Maar dat het uiteindelijk (lange termijn, 15-20 jaar) wel zal herstellen. -
Nee hoor, heeft niks met onzekerheid te maken. Die hele crisis werkt ontzettend ontnuchterend. En iedereen die nu een huis wil kopen en de vraagprijzen ziet denkt: WAT? Zo veel geld voor een paar stenen en wat grond. Dat kan niet waar zijn. Laat maar zitten, ik blijf waar ik blijf en ga liever een keer extra op vakantie!
-
@29,
Misschien zou men de HRA alleen moeten reserveren voor de allerlaagste inkomensgroepen, net zoals de huursubisidie er alléén is voor mensen met de allerlaagste inkomens. -
Is er wel eens rekening gehouden met wat de huizenbezitters opbrengen voor de schatkist.Neem alleen het huurwaarde forfait en OZB.Notaris kosten en BTW.Doordat iedereen gaat zitten afwachten is de hele markt naar de klote geholpen.Ook de huurmarkt.
-
@35 Nee, de bubbel is niet veroorzaakt door de verstrekete hypotheken.
De doorverkoop van hypotheken door banken hebben de crisis veroorzaakt, tevens is het fenomeen Madoff en de lehman brothers de grootste oorzaken van de crisis. De gemiddelde hypotheek is door banken wel 10 x doorverkocht. -
De huidige hoge huizenprijs is voor velen een belemmering om te kopen. Over een paar jaar komen er door de vergrijzing, steeds meer eengezinswoningen vrij op de markt. Denk maar eens aan de babyboomers! En de crisis is nog echt lang niet over. Amerika de grootste consumptie maatschappij kan geen geld bij blijven drukken. De olie wordt alleen maar duurder en de vaste lasten en zorgkosten voor iedereen stijgen alleen maar, met gevolg dat er steeds minder voor overige consumptie(luxe, zoals auto tv's etc) overblijft. Hierdoor zal er een hoge werkloosheid ontstaan en een crisis die zijn weerga niet kent.
-
Wonen zou eigenlijk tot op zekere hoogte gratis moeten zijn.
-
@20
De prijs van een huis wordt maar voor een heel klein deel bepaald door de prijs van grondstoffen. Als inkomens niet meegroeien met inflatie, hebben mensen minder geld over om te wonen.
Speculeren met valuta is niet altijd een succes. Lees maar hoe het in IJsland is afgelopen.
http://mises.org/books/deep_freeze_howden.pdf -
@10
Je suggestie dat alle huurders zouden willen kopen, maar het niet kunnen is volledig uit de lucht gegrepen. De markt ligt op zijn gat, omdat niemand een huis wil kopen dat zeker in waarde gaat dalen. -
@14
Hoe kom je erbij? De gemiddelde huizenprijs in Engeland is niet extreem vergeleken bij Nederland en weer op weg naar beneden.
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfina...
De huren in de vrije sector stijgen trouwens niet omdat deze uiteraard gekoppeld zijn aan de huizenprijs. -
5620 mei 2011 21:00 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@56 NNa denkt daar inmiddels wat genuanceerder over. De berekeningen van Eigen Huis benaderen toch ook voor de NNa hetzelfde niveau, m.a.w. de berekende 1,27% hypotheek rente wordt teveel berekent door de banken, niet overal gelijk maar toch. Eveneens voor bedrijfs en particuliere leningen wordt ca. 2,55% te veel berekent. Kan je een leuk buffertje van opbouwen.
-
@16
Een paar procent per jaar op een paar ton tikt wel aan als je van plan bent een huis te kopen. Ik ben het met je eens dat een grotere daling schadelijk zou zijn voor de economie, maar het is vaker voorgekomen in de geschiedenis.
@36
Wat heb je aan inflatie als je huis in waarde daalt terwijl het levensonderhoud duurder wordt? -
@56
Een bank neemt net zo lief genoegen met huur als met rente en als ze je hiertoe kunnen dwingen zullen ze het niet nalaten. -
Verkooppraatjes van iemand met buikpijn: 10-20% komt echt al in zicht. Maar als je net zo moet afdingen als onze Noord-Afrikaanse medelanders eeuwen al gewend zijn vanuit hun thuisland, wordt het bv. 100 vragen om boven de 10 uit te komen!
-
@ 40 ronde de €250.000-275.000 in de randstad en die van vorig jaar €265.000 onder de €230.000 NU!
-
De banken en de overheid doen hun stinkende best om het probleem weg te wuiven. Alle cijfers worden gebagatelliseerd. Zij hebben er ook het allergrootste belang bij. In werkelijkheid is de patiënt op sterven na dood. Wie heeft ook weer het hoogste woord over marktwerking?
-
waardeloze grafiek.. niet uitgelegd.. en als je eenmaal snapt wat het weergeeft (de procentuele daling of stijging t.o.v. het zelfde kwartaal van het jaar ervoor..) dan wordt ik boos... geef me gewoon de gemiddelde verkoopprijs over de afgelopen maanden/jaren.. dat snap ik tenminste... Henk (de man van Ingrid)
-
waardeloze grafiek.. niet uitgelegd.. en als je eenmaal snapt wat het weergeeft (de procentuele daling of stijging t.o.v. het zelfde kwartaal van het jaar ervoor..) dan wordt ik boos... geef me gewoon de gemiddelde verkoopprijs over de afgelopen maanden/jaren.. dat snap ik tenminste... Henk (de man van Ingrid)
-
@48, waarom? die mensen gaan maar eens gewoon harder werken en belasting betalen, dat moeten wij ook. Waarom zou je allemaal kadootjes moeten krijgen als je minder verdient????? Terecht dat de mensen die het meest beslasting betalen ook nog +/- 1 kadootje krijgen.
-
@59
Ik huur trouwens in de vrije sector en mijn verhuurder is een grote Nederlandse bank. -
@65
Je neemt ten onrechte aan dat mensen zelf kiezen voor een laag inkomen en dat harder werken tot een hoog inkomen leidt. Huursubsidie is geen cadeautje, maar een middel om mensen uit armoede te houden. Het werkt mogelijk averechts omdat het de huurprijs opdrijft, maar dat is een andere discussie. -
@56: Ha, moet jij eens kijken als de bank weet dat je nergens naar toe kan met je hypotheek, vanwege de onderwaarde. Dan kunnen ze elke rente vragen die ze maar willen!
-
de nieuwe prijs van woningen wordt gewoon bepaald door het aanbod van totaal aantal woningen. Donner wilde berijven niet laten veranderen tot tijdelijke woningen, dan blijft het voorraad nagenoeg stabiel en blijven prijzen bepaald door vraag en aanbod, met als laatste recente invloed de gewijzigde hypotheekverkrijging. Een ander nivellerend effect opde huizenprijs kan ook de keurmerk zijn, weliswaar voor algemene kwaliteit van installaties en grootonderhoudsaspecten van de woning, dan ook zal dit effect hebben op de gemiddelde verkoopprijs. Het zal niet zo zijn dat mensen meer willen betalen voor de eventuele meerwaarde van de woning of interieur. Ik durf te stellen dat de kwaliteit in bewoonbare staat exterieur en interiuer van een gemiddelde woning, lager in kwaliteit is dan de gemiddelde kantoorgebouw. En dat is ook een politieke invloed!
-
@43 hoe kom je erbij dat je huurders makkelijk kunnen kopen, als ze maar luxe willen inleveren? Das dan zeker bij mensen in een huurhuis van 1500 in de maand.
Toen ik 6jr geleden op mezelf wilde wonen, kon ik bij ons in het dorp niks huren want ik verdiende teveel, 28000 ex overuren. En laten ze nu bij een haarhuis ook je overuren mee rekenen 33000. Toen viel ik niet meer in de categorie starter das tot 25000 maar bij doorstromer, mensen die een huis achterlaten, mensen die gescheiden zijn, 2 starters die gaan samenwonen, en dan pas was ik. Onmogelijk dus. Met de hypotheek die ik nu heb 154000 kun je weinig huisjes van betalen. Maar voor mijn maandlasten 415 (-125 hra) kun je een nog kleiner huisje huren. Kromme markt.
Eerst helpen de banken en bonusmensen onze economie om zeep en nu gaan ze hun eigen fouten opknappen door ons nog minder geld te lenen.
Omdat de risicos voor ons te groot zouden zijn, nou volgens mij verdienen zij gewoon te weinig (lees bonus) als ze ons gewoon normaal geld zouden lenen. Tegen uiteraard verstandige normale eisen.
Maar een bedrijf krijgt nu geen geld van de bank om uit te breiden, en meer te gaan verdienen, de aannemer kan niet aan de slag, zijn mensen komen op straat omdat er geen werk is. De leverancier van de aannemer levert minder, etc etc
Maar wel gewoon een goudenhanddruk krijgen als je bank met staatssteun nog staat -
7121 mei 2011 07:47 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@53 je blijft volharden met onzin? Sinds de crisis uitbrak in 2008 heb ik al 2 maal een loonsverhoging gehad. Niet veel.... maar wel iets....
Dus grondstoffen stijgen, lonen stijgen, ..... -
@70 het enigste we echt nodig hebben is : woonst - eten, drinken - energie (verwarming, licht)
Al die andere prullen zijn extra's. (zoals auto's, gsm's, laptops, internet, uitgaan, reizen, uitstapjes, terrasjes ....) Al die dingen zijn niet levensnoodzakelijk.
Ik kan overleven met 4 personen met 500€ voor eten en drinken per maand. 100€ voor gas en elektriciteit. En dan heb ik nog geld nodig om te wonen.
Een kleine woning, niet luxueus en met wat opknapwerk moet te vinden zijn onder de 200000€ of een afbetaling rond de 1000€/maand.
Ik zou dus kunnen overleven met 1600€/maand met 4 personen.
Schoolkosten voor de kids betaal ik wel met het kindergeld. -
@68
Precies, zeker als mensen gedwongen worden een akte van onherroepelijke volmacht te ondertekenen.
http://mijngeld.blog.nl/nieuws/2010/12/03/akte-...
@71
Het is niet voor niets dat de AFM steeds moet optreden tegen deze situaties. -
@66
Waarom krijg ik hier een minnetje voor? Mijn verhuurder is de ING, maar het gaat mij iets te ver om hier mijn bankafschrift te tonen. -
@73
Je kunt bijna niet meer zonder internet om zaken te regelen en een baan vinden is letterlijk onmogelijk. Ik denk trouwens dat jij gezien je aanwezigheid hier wel enige afkickverschijnselen zou krijgen zonder internet.
Bij het kopen of huren van een huis moet je al rekening houden met een achteruitgang in salaris. Natuurlijk kun je veel luxe missen als die situatie zich voordoet, maar het moet niet zo zijn dat je al op voorhand je hele inkomen uitgeeft aan vaste lasten en eten. Het gaat ook in tegen bestedingsadviezen van bijvoorbeeld het Nibud. Je dient ook geld opzij te leggen ter vervanging van bijvoorbeeld een kapotte wasmachine of beveel je aan om alles op de pof te kopen?
In Nederland is het onmogelijk om alle kosten van kinderen met kinderbijslag te betalen. Ze hebben toch kleding, speelgoed, een fiets, zwemles etc. nodig.
Je gaat trouwens voorbij aan het feit dat mensen met een modaal inkomen geen hypotheek van 2 ton zullen krijgen. Het opknappen van een huis kost ook geld zeker als het legaal gebeurt. Je vergeet de kosten van onderhoud, belastingen, verzekeringen etc. mee te nemen die je extra bij een eigen huis krijgt. -
@72
Je zegt dat de loonsverhoging niet veel was. Houdt de loonsverhoging gelijke tred met de stijging in grondstofprijzen denk je zelf? -
@76 je kiest er zelf voor, als je internet wil..... Toen ik geen internet had, leefde ik ook heel gelukkig, even gelukkig als met.
En internet is duur..... want voor internet te gebruiken, moet je ook modems hebben, computers, software, elektriciteit etc etc etc.... ik heb het ooit uitgerekend. Mijn internet kost mij -alles inbegrepen - minimum 1000€/jaar
Alles kan nog altijd gedaan worden zonder internet. Er zijn nog genoeg bejaarden die geen internet hebben (en ik weet het, want ik ben bejaardenverzorgster). Al die bejaarden kunnen nog altijd hun plan trekken.
Met die duizend € per jaar enkel voor je internetgebeuren, kan je al 1 maand per jaar je lening afbetalen.
Als je wil, heb ik het ook eens over de auto.... want ik doe het al 50jaar zonder. Allemaal zonder problemen. Maar ik heb dan ook mijn leven zo gepland dat ik het ook kan zonder auto. Ik heb dus werk gezocht in de buurt van mijn huis, of een huis in de buurt van mijn werk. Ja, ik werk dan nog als bejaardenverzorgster aan huis. Smorgens hier, snamiddags daar.... veel fietsen dus. Maar ik ben ook niet vies om mij vies te maken. -
@77 nee, volgens mij niet. Er is officiele inflatie en er is reeele inflatie. Je hebt daar wel een punt dus..... Wat wel is, mijn lening blijft gelijk. Ondertussen is mijn leningspercent zelfs gelijk gekomen met mijn officiele inflatie.
Omdat mijn lening gelijk blijft en mijn loon wel stijgt, kan ik de echte (of reeele) inflatie wel opvangen. -
@76 "en een baan vinden is letterlijk onmogelijk."
Als je nog geen werk hebt, dan lijkt het me logisch dat je geen potentiele koper van een huis bent. Dat is altijd zo geweest. En maar goed ook. Werken moet nog altijd beloond worden. Wie niet werkt, heeft volgens mij ook geen recht op een huis. Je kan niet en een huis kopen en leven op kosten van de maatschappij. Ik heb het nu niet over zieken of invaliden, maar over gezonde mensen.
Werk genoeg : wie op mijn werk komt solliciteren word morgen aangenomen. Het is zelfs zo, dat men tegenwoordig op mijn werk, niet nederlands sprekende mensen aanneemt. Wie dus lang achter werk zoekt, zoekt in de verkeerde sector. Maar ik denk dat velen zich te mooi vinden om af en toe stront te kuisen.
En er zijn nog altijd internet cafés -
wanneer zal het Nederlandse publiek eindelijk gaan beseffen dat "een hoge lening van de bank krijgen" helemaal niet iets is om trots op te zijn, of om graag te willen. Rente is weggegooid geld (letterlijk, want je krijgt er niks voor terug). Minder lening is een zegen voor de burger!
-
en voor de huizenbezitters die denken dat ze gebaat zijn bij inflatie: http://gonzalolira.blogspot.com/2011/02/inflati...
-
Weer een totaal ontspoort draadje.....
Stijgers in Economie
Errol Keyner: Nederlander is lui
Kredietcrisis, eurocrisis en als grootste...
7 uur 13 minuten geleden door All.you.need.is.love
Spaanse rente naar hoogste punt van het jaar
De rente op Spaanse staatsobligaties is...
16 uur 47 minuten geleden door Mikeymike1980
'Eurobonds zijn rentesocialisme'
De invoering van euro-obligaties blijft in...
16 uur 49 minuten geleden door maatschappijslaaf
Dr. Doom: ' Griekse exit goed voor euro '
Marc Faber laat bij CNBC weten dat de...
1 dag 5 uur geleden door Mr.Q
Zelfs de dood wordt vermarkt
Een belangrijk boek dat overtuigt in zijn...
1 dag 5 uur geleden door vindje
Best gewaardeerd
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
5 dagen geleden door natuurlijkeu
'Mogelijk gat 76 miljard bij Spaanse...
Spaanse banken hebben mogelijk 76 miljard...
6 dagen geleden door Stefke007
Salaris bouwdirecteuren stijgt ruim 4 procent
Terwijl de bouwbranche in een flinke dip...
3 dagen geleden door dewa
Rol banken rond beursgang Facebook onderzocht
Amerikaanse toezichthouders stellen een...
6 dagen geleden door lizaliza
Griekse banken krijgen 18 miljard van Europa
"banks are to receive a €18 billion ($23...
1 dag 5 uur geleden door Web3.0gebruiker



