DEN HAAG - De ChristenUnie en SGP denken nog steeds dat de nieuwe, striktere regels voor de koopzondag op 1 januari 2010 zouden kunnen ingaan.
Sorteer op:
-
De vergelijking tussen de Taliban en deze extremisten wordt steeds minder grappig, en steeds meer waar.
-
Het wordt eens tijd dat we op de barricaden gaan staan om er voor te zorgen dat religie geen rol speelt bij nieuwe wetten die gemaakt. Als koopzondagen slecht zijn voor het milieu of voor de economie, dan kan ik er mee instemmen dat de winkels dicht gaan op zondag... maar niet omdat IEMAND ANDERS een levensovertuiging heeft en voor mij gaat bepalen dat ik maar iets met het gezin moet gaan doen ... zoals naar de kerk gaan.
-
Ja... ze hebben ook verder helemaal niets belangrijkers te doen, als zo snel mogelijk een dergelijk wetsvoorstel op tafel leggen en aannemen... Back to the fourties!
Als je toch gewoon nadenkt, dan kan je toch niet terug gaan in de tijd? -
Ik vind dat we onze poltitiek niet moeten laten beinvloeden door een stelletje relifundi's, die vinden dat we zondag allemaal onze geesten moeten laten wassen door een ditto uiterst conservatieve dominee.
-
Hebben die partijen ooit wel eens een zinnig argument naar buiten gebracht over dit onderwerp? Één van de dagen in de week is zondag, waarom mogen er op die dag geen winkels open zijn? Ze zouden eens een enquête moeten doen onder de bevolking om te kijken wat zij daarvan vinden. Ik denk dat de uitslag van dat onderzoek in het voordeel zal zijn van de mensen die willen dat koopzondagen alleen maar meer worden. Waarom kunnen de winkels op maandag niet dicht en op zondag open? Zondag is juist een dag waarop iedereen vrij is. Op die dag kunnen mensen dus een keer hun rust pakken met spullen aanschaffen.
CU/SGP... er zijn ook nog mensen die niet in God geloven. Houdt daar rekening mee. -
Hebben die fijne mensen in Den Haag niets anders te doen dan zich druk maken over KOOPZONDAGEN. Echt weer zo'n E.O idee.
Laten die mensen eens denken aan anderen en niet alleen aan gelovigen.
Doe mij en anderen een lol en ga eens regeren zoasl dat hoort in de politiek en zit er niet voor een eigenbelang of dat van een speciale doelgroep. -
Door de weeks gaan de winkels ook al om 6 uur dicht. Dus dat betekent dat heel werkend Nederland alleen op koopavond en zaterdag aankopen kan doen, waardoor je een uur in de rij moet staan bij de kassa, pashokjes altijd vol zijn, geen parkeermogelijkheden, etc, etc... Als de Christenunie wil bidden, dan doen ze maar. THUIS! De rest van (ondernemend) Nederland moet zelf mogen kiezen wanneer ze hun winkel openen. Religieuze flauwekul.
-
dus zo'n wet kan wel door deze regeering worden uitgevoerd.
overigens is de hele zondagsrust grote onzin. als je de bijbel letterlijk interpeteerd, wat de SGP en CU zeggen te doen, dan hoort de verplichte rustdag op de zaterdag. dat is namelijk volgens de christelijke en joodse traditie de zevende dag van de week. de dag waarop hun god rustte van 6 dagen werken. -
Het past volledig in het afbraakbeleid van ons kabinet. En Wekker #7 heeft gelijk: voor veel mensen is het niet te doen om alles in de zaterdag te proppen. Voor velen is die koopzondag een uitkomst.
-
Laat de keuze lekker aan de winkeliers.
De overheid laat zich zo wel erg kennen. Ze willen heel veel dingen aan de markt overlaten (b.v. de zorg), maar dit soort dingen willen ze persé zelf bepalen.
Dan weet ik wel waarom.
En inderdaad, de sabbat is de rustdag en dat is nog altijd de zaterdag. -
Zolang praktiserend christenen niet verplicht worden op zondag te werken zie ik geen probleem in koopzondagen. Zondag is een saaie dag. Kijk, 1 of 2 rustdagen per week is gezond. Maar maakt het perse uit welke dag? Het gaat er om dat je niet achter elkaar door werkt omdat de mens nou eenmaal rust nodig heeft. En als mensen een bepaalde eredienst op wat voor dag willen bijwonen dan moet dat kunnen, als anderen op die dagen juist wel willen werken: vooral doen. Zolang de rechten van iedereen maar worden gerespecteerd. Het is alleen wel erg zuur voor kleine zelfstandigen. Voor hen is het denk ik wel een groot probleem als winkelketens elke dag open zijn.
-
Het werk mijnes Vaders gaat altijd door,wie zei dat nu toch?
-
Ik hoop van ganse harte dat die religiegekken een acute blindedarmonsteking krijgen
MAAR WEL OP ZONDAG EN DAN KIJKEN OF ZE GEHOLPEN WILLEN WORDEN want het is tenslotte zondag -
Kat in het nauw, rare sprongen.
Bovendien is de macht van dat soort luitjes gebaseerd op het inperken van keuzes van alle soortenmensen. :(
Bah! Bah! Bah -
Pas de winkeltijden aan naar van 13 tot 24 uur! Allereerst het fileprobleem uit de wereld. Mooie meevaller is dat iedereen die zo weinig met zijn leven te doen heeft dat hij zo nodig op zondag moet WINKELEN! dat 's avonds kan doen en dan op die ene vrije dag misschien iets nuttigs met zijn bestaan gaan doen.
Belachelijke discussie! Een betere discussie zou zijn geweest of het misschien een idee is om op zaterdag de boel ook dicht te gooien hebben we twee vrij dagen woohoo ;)
http://www.youtube.com/watch?v=BA8drfZwnXQ&feat...
wakker worden!! -
@11 dat kleine zelfstandigen failliet kunnen gaan door koopzondagen vind ik een veel beter tegenargument dan verstoring van de zondagsrust.
overigens staat er in de nederlandse wet dat er op zondagen alleen activiteiten mogen plaatsvinden na 12.30, zodat de kerkdiensten niet gestoord worden. voor religies die op een ander tijdstip hun god aanbidden geld deze regel niet. hoezo meten met twee maten.
zondagsrumoer is overigens wel toegestaan met een vergunning, maar mag niet binnen 150 meter van de kerk plaats vinden. -
@16 onzin. het is juist goed voor de economie. (en de mens. lekker zelf kiezen. niks Verplicht, verplichte rust is geenszins rust) Bovendien als alle winkels ook op zondag open zouden zijn dan klopt het argument al helemaal niet meer. Maar zoals ik al zei: onzin.
-
@15: Yes! en ook enkele 24/7 winkels .... lekker op je gemak 's avonds ook nog iets lekkers te eten of te drinken halen, of iets wat je toevallig nodig hebt!
-
@15: oh ja, en die vrije dagen achter elkaar kun je ook op andere dagen krijgen. In jouw planstelling in ieder geval. Dus niks verplicht
-
Ooit was ik in Israel voor mijn werk. Ik kwam aan op een donderdagavond. De vrijdag was het weekend begonnen en ik bezocht Jeruzalem. Ik wilde de moskee bezichtigen maar dat mocht niet omdat vrijdag de dag van de preek is en als niet moslim mocht ik daar niet bij zijn. De zaterdag kon ik in het hotel geen bier bestellen omdat het sabbat was. Op zondag en maandag moest ik werken. Je kunt iedere dag van de week tot speciale dag benoemen.
-
@17 beter lezen. ik zeg alleen dat het een beter tegenargument is dan verstoring van de zondagsrust.
-
@19
Werkt niet want dan draaien we nog 24/7/364,25 ;) en die ene dag:
http://newagejournal.com/2007/forbidden-knowled... -
wakker worden ;)
-
Mijn grijze massa vraagt zich af .....waarom mogen allochtonen wel hun winkels open hebben .
Laat de autochtone winkeliers ook zelf beslissen .
Even voor de goede orde , al gaat de Hollandse bakker open , ik ben dol op Turks brood bij mijn zondagse soepje . -
Nederland anno 2009.... snif
-
@25 Ja Klaas dan kun je ook op zondag een Kleenexje kopen .
-
Veel mensen winkelen graag en zijn blij om op Zondag er even uit te gaan,Zaterdag worden meestal de boodschappen gedaan ,voor werkende ouders is het vaak een uitkomst om dan even lekker te gaan schoppen.,waarom hebben ze het eerst ingesteld en moet het nu weer afgeschaft worden?
Ze bemoeien zich overal mee,mijn dochter is kleine zelfstandige en als ze wil sluiten dan doet ze de zaak dicht,maar op zondag hebben ze toch een leuke omzet gemaakt.Allen jammer voor de eenmans bedrijfjes die dan moeten werken,maar is toch maar een zondag per maand? -
@27 ''Allen jammer voor de eenmans bedrijfjes die dan moeten werken,...''
Hoezo moeten? -
En de middenstander die op de sabbat handel drijft, hij zal voorwaar worden gestenigd, want hij is de Here een gruwel.
Rouwvoet 4 vers 12. -
dit is weer een discussie voor ons 'democratische' kabinet dat een motie van wantrouwen van tafel veegt en de christelijke minderheid laat prevaleren
-
Ik ga Zondags niet naar een kerk. Maar die zondagsrust vind ik zalig. Voor de kleine detailhandelaar die voor veel leefbaarheid zorg in je woonomgeving is toch de dupe van de groot schalige zondag openstelling. Dus laat het aub over aan die ondernemer zelf of hij wel of niet open wilt op zondag. Liever zou ik willen dat alle winkels open zijn tot 20.00 uur, en zeker op het platteland. Want je geld kan je maar één keer uitgeven. En tegenwoordig met die elektronische snelweg kan je via internet alles kopen, blijf er veel tijd over voor een gezellig onderonsje op Zondag.
-
Het leukste is nog wel het rapport van het Centraal Plan Buro (inmiddels Christelijk Plan Buro genoemd). De winkels sluiten op zondag betekent meer kerkbezoek en minder drankmisbruik.... jahaa duh. Ik lach mij weer eens de ballen uit de broek, echter de gristenfundi's hebben het helaas wel teveel voor het zeggen hier in NL.
-
Dat Rouvoet die man is die zondags thuis het vlees komt snijden wil toch niet zeggen dat wij allemaal af moeten gaan liggen.
Miljoenen mensen werken op zon- en feestdagen. -
Zelfstandigen of kleine bedrijven gaan vnl. failliet doordat consumenten liever naar grote koopcentra toegaan (supermarkten, megastores, IKEA, etc.) waar je in een keer alles kunt krijgen dan naar 10 kleinere speciaal zaken. Daarnaast zijn de laatsten (per definitie) ook nog eens duurder daar de vaste lasten naar verhouding nou eenmaal een groter deel uitmaken van de totale bedrijfskosten.
Een koopzondag zal de positie van de kleinschalige speciaalzaak niet verbeteren, maar is niet de primaire oorzaak.
Ik ben persoonlijk van mening dat een bedrijf zelf moet kunnen bepalen of en wanner ie open is. In Boekarest of New York kun je op ieder tijdstip gedurende de dag of nacht een brood kopen: ideaal !
Het excuus dat de gristenen aanwenden vind ik echt een fundamentalistische kulreden. Als u van uw Grote Tovenaar met zijn Arbitrair Interpreteerbare Sprookjesboek niet op zondag iets mag doen: prima, maar val ons er niet meee lastig. -
waneer komt stalin ?? wat mag er nog wel, vrouwen handel op zondag?..
Nee je mag straks niets meer, maar als zondag de ketel van zijn kerk stuk is, zit hij wel in de kou.. ik kom niet meer -
@28
Omdat de meeste zaken dan open zijn ga je automatisch mee met de openingtijden,anders gaan ze naar een ander.
Er zijn ook vaak mensen die alleen de zaak runnen en die geen geld hebben voor personeel in te zetten dus eigenlijk ben je dan wel verplicht om open te blijven,grote zaken zoals de Hema en Ven D nemen daar voor de partimers of schoolhulpen. -
@36 Als je financiele toestand wordt bepaald door een zondag dan wordt het tijd om wat anders te bedenken.
-
Op zondag weken? Een heidens werk! :-)
CDA, RPF en CU zouden als partij verboden moeten worden. We leven in een maatschappij waar politiestaat waar kerk gescheiden zijn. En dus hebben deze partijen geen recht van bestaan.
Misschien dat dan de democratie ook weer een kans krijgt. -
Als je de eenmanszaakjes wilt beschermen, kan je ook kiezen voor een maximaal aantal uren dat een winkel per week open mag zijn, b.v. 60, en de winkelier de vrijheid geven om de openingstijden te bepalen. Zo kan hij zijn klanten het beste van dienst zijn.
-
Ik kan me niet voorstellen dat IKEA, Mega Praxis, Albert Heijn XL en dat soort zaken in toeristische gebieden liggen, toch?
Die gaan dus allemaal dicht op zondag, als het aan de gerefo's van CDA/CU ligt.
En de socio's van de PvdA volgen dat met knikkende knieën.
Aards arbeiders heilstaat of paradijselijk hiernamaals - Staat en Kerk weten wat goed voor u is. -
Wat is er nu weer mis met koopzondagen!? Dat is juist een vooruitgang, waarom willen die verstokte partijen dat nu weer terugdringen?!? :(
-
Heerlijk,wat meer de zondagen met mijn man en kinderen,wij moeten ook op andere dagen boodschappen doen omdat wij moeten werken,wat we liever niet doen
Degene die het hardst schreeuwen ,hoeven vlg mij nooit de zondagen te werken
En iedereen heeft wel eens een vrije dag(tenminste wij plannen dat goed) om samen meubels o.d te kopen ,wat je maar 2x in je leven doet
Al dat achterlijke Amerikaanse domme gedoe, hoeft voor mij niet eens moet men tevreden zijn -
@42 Wat is precies het probleem, niemand dwingt je toch om op zondag boodschappen te doen? Voor anderen is het een uitkomst, maar die misgun je dat, of wat zit er achter?
Ik werk trouwens regelmatig op zondag, heb ik door de weeks een dagje vrij. Prima.
En meubels kopen wat je 2x in je leven doet, waar heb jij het over? -
Ik ben een heel onrustig mens,en zondag's vind ik zoo vreselijk vervelende dag,echt balen..als ik iets wil gaan doen zegt mijn man het is zondag hoor,het liefst zou ik dan mijn keuken gaan soppen hoewel..je moet niet vragen hoe.
Maar als er een braderie is,of een gezellige rommelmarkt en de winkels zijn open vind ik heerlijk..even een terasje pikken,iets leuks kopen,hoewel ik soms met een kammetje thuis komt;-)maar ik ben een tevreden mens en blij dat ik er weer lekker even uit was,en dan naar het bos met de hondjes,en thuisgekomen ben ik een voldaan mens met m,n kammetje...een kinderhand is gauw gevuld zou m,n man zeggen;-))
Jammer als de winkels op zondag gesloten zouden zijn,en toch heb ik tijd zat om door de weeks te winkelen,voor werkende mensen ook ideaal toch?nee openblijven..ik maak nooit herrie ook op zondag niet..dus de zondags rust blijft gegarandeerd..zeurders... -
Er zullen nog wel meer zaken het verbod in gaan als het aan de bible belt ligt. Tja, het is bijna 2010 (verkiezingen) en dan hebben ze niets meer in te brengen, dus voor die tijd ... maak je borst maar nat!!
-
we gaan terug in de tijd. Een minderheid van de bevolking heeft een probleem dat de winkels op zondag open zijn en probeert zijn wil op te leggen aan de rest van de bevolking. Wanneer komer er weer kruistochten? De christen unie is bijna uitgeregeerd.
-
Als deze wetswijziging vanuit religieus oogpunt er moet komen, omdat de CU en SGP vinden dat dit een rustdag moet zijn voor iedereen, dan moet de CU en SGP zich bij deze eens beraadslagen of ze nog wel in een politiek klimaat thuishoren waar liberalisme hoogtij viert.
Ik bepaal zelf nog altijd of ik een rustdag wil of niet. Daar heb ik deze politieke christenen absoluut niet voor nodig. -
wie gaat/wil er dán werken op dié koopzondagen dan? (ik ben niet gelovig!)
er bestaat nog meer dan werken alleen in het leven hoor!
zeker met DIT kabinet...werken tot je 'dood' toe!
min. 1 dag rust in de week (maak niet uit WELKE dag!) mag toch wel?!
laat ze de winkels op bvb op maandag dicht gooien als er er geen 'hond komt!
men moet niet vergeten dat de prijs van een product omhoog gaat door deze 'extra' dag (dmv betalen voor de dagen wanneer er geen 'hond' komt!)
misschien beter op maandag dicht en donderdag / vrijdag / zaterdag langer open (en bvb op zondag..of een andere dag dicht!) -
Ik ben buschauffeur in het OV. Als wij op zondag nu ook eens onze zondagse rust nemen, want ook hier werken christelijken enzo, maar die hoor je niet. Zij hebben afstand gedaan middels het tekenen van een contract om afstand te doen van op zondag niet werken. Het staat dan welliswaar niet op deze manier in het CAO beschreven, maar daar komt het voor een iedere werknemer op neer daar deze er mee instemt ook op zondag te werken. Als hij dat niet wilt, best maar dan een ander contract al gaat dat vaak wel weer moeilijk worden.
Waarom komen zij dan bij ons niet aan de zondag.... Oja dat is waar op deze dag brengen wij ze naar de kerk....
Overigens geldt dit voor elke werknemer met hun vak.
Juist omdat ik erg onregelmatig werk, vind ik het bijzonder fijn niet afhankelijk te zijn van de 9 tot 18.00 uur principe.. buiten de supermarkten om dan want deze werken veelal tot 20.00 uur. Ik vind het fijn, want dan kan ik ook nog normaal boodschappen doen en zo zijn er wel meerdere in dit land. Laat het lekker zo en laten zij zich druk maken om zaken die WEL belangrijk zijn. Laat hen eens normaal en goed regeren. -
mooi.....oprotten met dat meukvolk dat veel te lang met elkaar getrouwd is om nog iets spannenders te kunnen verzinnen dan op zondag nutteloos rond te gaan hangen in een winkelstraat met jordi, jamilla en roxanna.....bleeeeeeeeeh
-
Verwijderd door redactie
-
Laat de winkeliers nu zelf de openingtijden maar bepalen,en niet de Regering,als zij naar de kerk willen oke..als andere mensen willen winkelen oke..ze moeten bij de CDA ook eens een keer Politiek economie en geloof gescheiden houden.
Zij willen rust,dat hebben ze toch..in hun mooie huizen en tuin..ik zit heel de week in de rot herrie van het verkeer dat hier langs raast en ook nog eens in de stank.misschien dat ze mij op zondag een keer uit willen nodigen..en dan graag koffie met gebak..kunnen we eens over praten... -
Sorry meneer, de arts is vandaag afwezig, het is zondag u had niet ziek mogen worden.....kul....
-
@50
Laat ze nou maar liever wel doen, anders komen ze binnenkort ook nog naar ons rustige stand, cafee, bos, etc.. -
@54
zo had ik het nog niet bekeken.......;) -
Gewoon lekker die winkels open elke zondag... wat liggen we toch achter op de rest van de wereld.
-
De gemiddelde werkende Nederlander werk van maandag tm vrijdag, toch? Die 2 dagen in het weekend kan men dan heerlijk zelf invullen met rust, activiteiten of inkopen. Beide dagen, niet alleen zaterdag. De detailhandel kan hier JUIST van profiteren door open te zijn. Voor hun is het door de weeks doorgaans vreselijk stil (op dat handjevol huisvrouwen na) en hebben zij rust. Ze kunnen prima op maandag en dinsdag sluiten. Net als bij de horeca hoort ook bij detailhandel een aparte optimale openingstijd (incl. zondag). Het weekend is voor hen "cashen" om de stilte van door de weeks te compenseren. Ook voor de kleine zelfstandige. Als je niet wilt werken op zondag, ook goed, maar in ieder geval heb je die keuze. Als het aan de CU ligt dus niet. Triest.
-
In 1795 werd in Nederland, toen nog de Bataafse Republiek, door de Fransen de scheiding van kerk en staat ingevoerd. ...
In 2009 werd dit door kabinet grijs 3 weer vrolijk teruggerdraait -
@57
Volkomen eens.. -
Scheiding van kerk en staat, maar niet voor de reli fundis van de CU, CDA is al flink gezakt in de peiling, nu gaat de CU ook wel mee het dal in.
-
Leve de 24-uurs economie!! Ik ben het helemaal niet eens met al die Amerikaanse toestanden die naar Nederland toe komen, maar dit vind ik iets goeds!
Ideaal toch, iedereen werkt op de dagen dat het hem uitkomt, en is vrij op 2 dagen in de week die hem het beste uitkomen. (of 3 of 4 dagen als je part-time werkt) Iedereen, van iedere religie, zou dan vrij kunnen zijn op zijn heilige rustdagen. Moslims op vrijdag, Joden op zaterdag en Christenen op zondag. En hindoestanen en boedhisten en sjamanisten en alle andere geloven op hun dag naar keuze! En alle atheïsten en overtuigd ongelovigen ook op een dag naar keuze.
Zo blijven er, zeker in de grote steden altijd wel winkels open. En in de Bible Belt is alles braaf gesloten op zondag.
Winkels sluiten om 6 uur en op zondag dicht is een regel van de jaren 50 en absoluut niet meer van deze tijd. -
tja, gelukkig begrijpen de christenen wat echt belangrijk is!
/sarcasm off -
@1, dat vind ik toch een domme vergelijking! We leven in een democratie en even aangenomen dat de kamer een afspiegeling is van de meningen van het volk, dan zul je je vast geen zorgen hoeven maken.
De Bijbel heeft het over een rustdag, waarop ge niet zult arbeiden. Nu staat er in dezelfde Bijbel ook dat we het te nauw daarmee moeten nemen. Voedsel maken is bijv. geen probleem. Vandaar dat Christelijke boeren gewoon melken op zondag, en ook de medische zorg gaat gewoon door. Dus al die verwensingen waarin men hoopt dat een Chisten op zondag iets krijgt en niet geholpen wordt....
Jammer dat er zo stigmatiserend over wordt gedaan. Ik kan me voorstellen dat velen graag wat meer winkels op zondag open zien, maar ik zal er geen gebruik van maken. -
Ik woon in het 100% katholieke Polen and guess what... ik heb een buurtwinkel die 24-7 open is, grote shopping malls die 7 dagen per week open zijn van 10.00 to 22.00! Wie is hier nu het "achtergebleven oostblok land"?... dag kleinzielig Nederland, ik mis je heel erg...not
-
Na dit hopeloze kabinet komt er 'n nieuw kabinet die regelt en wettelijk vastlegt dat winkels naar eigen inzicht open mogen zijn.Het kan niet door de religie geregeld worden.vrijdags de moslims,zaterdag de joden en zondags de Christenen.
Terwijl, is er een 24 uurs en 7daagse economie ingericht.
Ik vond het vorige week een E.O. man bij Pauw en Witteman duidelijk zeggen;
Je moet het nieuwe en oude testament in de contest lezen in de tijd dat het werd geschreven.(niet letterlijk geciteerd).Je kunt er dus alle kanten mee op. -
Eerlijk gezegd mogen van mij de koopzondagen ook wel wat minder. Ik moet er niet aan denken dat iedere zondag de winkels open zijn.Prima als je in een dorp woont en zo af en toe naar de stad gaat om lekker te shoppen op zondag. Maar als je zoals ik midden in een drukke stad woon , mag het 1 dag van de week best eens wat minder zijn. En dan het liefs op zondag, want dan ben ik vrij:)
-
Net bericht op Nova,dat de cristen unie het heeft verloren..de winkels blijven gewoon open..
-
JES!!!
-
En wat wil de BURGER in deze??? Of is dat een rare gedachte??? Welke lamlul er komende verkiezingen nu nog op de CU gaat stemmen, begrijpt het niet helemaal in mijn ogen...
Wat een onzin dit!!! -
dit kabinet sloopt op alle mogelijk manieren de gewone economie, alleen maar
fossiele bankinstellingen helpen en de arrogantie de boventoon laten voeren.
Dit is het land van normen en waarden van Balkmaarellende -
..................SGP / CU hebben naar mijn mening geen recht van spreken . Hoeveel zetels hebben ze eigenlijk . Kiesdrempel bij de volgende verkiezingen invoeren blijkt meer dan nodig . Minder dan 10 zetels dan niet in de regering / kamer . AUB geen Staphorstvariant in Den Haag .
-
ja zondags moeten we naar de kerk,hmmmmmmmmmmmmm
-
@66 dan ga je toch buiten de stad wonen
-
.............al die drukte om niets...........in Spanje geen probleem . Wil je open blijven prima , wil je dicht , ook goed . Waarom kan dat niet in Ned . Omdat de SGP / CU dit willen . Moeten wij ons de wet laten voorschrijven door een minderheid ?
-
@74 De wet is er al jaren maar wordt alleen misbruikt door gemeenten.
-
@66 Er zijn er wel meer die op zondag vrij willen zijn maar moeten werken omdat de winkel open moet op zondag. Voor jou 10 andere.
En dat omdat je het vergeten pak melk/hagelslag alsnog kan halen..... -
Ik wil ook een wetsvoorstel indienen: alle partijen die Christen in hun naam hebben verbieden.
Wie is voor? -
@69 Referendum in Utrecht: meer dan 60% vindt 1 koopzondag in de maand ruim voldoende. En de CU is echt geen grote partij in Utrecht.
-
@78 Ben je al eens op zondag in de supermarkt geweest? Net kerstmis.
-
Wat een kul zeg.
Het "op zondag werken" is niet meer weg te denken uit onze economie.
Denk aan service monteurs van bijv. gas, water, licht, TV en radio ed. Denk aan horeca- en uitgaansgelegenheden. Denk aan het OV, ziekenhuizen enz enz.
Het hele openbare leven in Nederland draait op zondag gewoon verplicht door. Behalve de winkels, want die worden aan wetten en regels verbonden -
Voor diegene die wel iets willen weten over de winkelsluitingswetgeving...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winkeltijdenwet -
@79 98% zijn funshoppers en shoppen uit verveling net als op 2e paas en pinksterdag
Heb je de omzet en kosten cijfers gezien over een week?
2% omzet stijging en 38% kostenstijging. Goed rendement.
Er is dus alleen een verschuiving van de omzet tegen enorme kostenstijgingen.
En dat betaal je uiteindelijk toch zelf. -
@81 Wat wil je nou zeggen met die wet. Het gaat erom dat ze die wet strenger willen maken. Zoals #80 al zegt tig beroepsgroepen werken op zondag dit is puur een principe kwestie geïnitieerd door geloof.
Waarom zou ik in godsnaam (letterlijk) geen vers brood of andere voedingsmiddelen mogen kopen? -
@83 Nee, het gaat erom dat ze misbruik van een bepaling is die wetgening wil voorkomen. In de wetgeving staat precies wat de motivatie is en die heeft niets met geloof te maken.
-
@Utrecht, funshoppers in de supermarkt?
-
is dit geen privacy schending en ik dacht dat er in nederland vrijheid van geloof was en dus je niet iets hoeft te doen wat gelovigen van je verwachten zoals op zondag naar de kerk gaan in plaats van naar de stad dus eventjes beter het wetboek doorlezen sgp en gristenunie
-
"De afweging zondagsrust versus banen is in de CDA-fractie een gevoelige. Nu de cijfers mee lijken te vallen (het planbureau denkt aan een equivalent van 2000 voltijdsbanen), zal zij niet dwarsliggen. Ook niet nadat haar minister nog eens liet blijken liever een jaar uitstel te willen."
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2870...
Je hebt gelijk dat ze misbruik willen aanpakken en naar wat ik begrijp vooral dat van alle supermarkten die tegenwoordig op zondag open zijn. Maar zoals ik zeg op veel plaatsen loop het storm op zondag.
Waarom aanpakken? Laat die 2000 banen intact en gun mij en vele anderen vers voedsel op zondag. -
"''Heel veel succes met deze open zenuw in de coalitie'', wenste GroenLinks de CDA-minister toe."
Hahahahahahaha !!! -
Kunnen we ons niet op de één of andere manier verzamelen en een protestactie starten tegen dit achterlijke besluit? Iedereen is tegen en die partijen hebben geen enkel goed argument om dit besluit door te voeren. Er moet een manier zijn om deze achterlijke gang van zaken te stoppen. Kerk en staat zijn ergens eind 1700 gescheiden, maar daar merken we anno 2009 niks maar van, zo blijkt.
-
Ik heb ze ook nooit horen klagen dat er benzine verkocht wordt op zondag
-
@89 d'r zijn verschillende manieren. genoeg handtekeningen verzamelen en dan aanbieden zou er 1 zijn (bijv op petities.nl) en verder 'n stichting opzetten tegen dit soort dingen en ten 3e kan iedereen ook zelf 'n politieke beweging opzetten (website'je, nieuwbrief, organisaties, etc.) op de goeie alternatieve stemmen, enz.
Maar je moet het inderdaad wel doen en durven, yeps -
Wat een belachelijke betutteling weer!!!
Het is echt hoog tijd voor nieuwe verkiezingen. -
@85 Jazeker. Funshoppers zijn er ook in de supermarkt. Maar de zondagopening betreft niet alleen de supermarkten.
-
@87 Nogmaals. Het loopt niet zo storm als men doet geloven. Het nieuwtje is is inmiddels wel af en onder aan de streep schiet men er niets mee om.
En ja, het betreft bijna altijd supermarkten en dan vooral nog de francises. Die moeten open van de organisatie om marktaandeel te snoepen van anderen. Daar gaat het immers om in de supermarktoorlog. De zelfstandige supermarkt eigenaar, ook van de grote ketens, laat zijn zaak gewoon dicht op zondag als hij niet gedwongen wordt door de concurrentie. -
En welk leger komt hier om ons van deze taliban af te helpen???
-
Op zich weinig mis mee, maar dan wel (nog ruimere) avondopenstelling voor alle winkels, anders kan ik alleen op zaterdag nog naar winkels toe, en dat is mij te weinig flexibel.
Maar. en dat is een maar met een hele dikke M. Zondagsrust is een non-argument. Daarom alleen al zou ik persoonlijk als het erop aankwam zo hard mogelijk tegen dit soort wetswijzigingen/beleidsvoorstellen stemmen. Vaak is niet het doel belangrijk, maar de beargumentering. -
Hoog tijd voor verkiezingen. De crisis is er nog steeds, en men wil het aantal dagen dat winkels open zijn aan banden leggen?
De meeste alleenstaanden doen hun boodschappen op zondag, juist omdat er de rest van de week gewerkt moet worden. Dit kabinet is elke realiteit zin verloren!
Men zeurt over de koopkracht, maar waar men zich zorgen over moet maken is het feit dat men helemaal niets meer kan kopen, omdat er geen winkels open zijn. -
@61, Winkels sluiten om 6 uur en op zondag dicht is een regel van de jaren 50 en absoluut niet meer van deze tijd.
Maar toen was de overgrote meerderheid christelijk en dat is nu wel anders! -
@51,
Bedankt redactie, dat u deze reactie verwijderd hebt, dat kon ook niet. Temeer daar ik zelf christelijk (katholiek opgevoed) ben. Maar omdat ik niet met die hoedjes dragende zwarte kousen bende geassocieerd wil worden, overweeg ik nu van dat geloof af te stappen! -
Helaas dat diegene die het Direct aangaat! In het geheel nagenoeg geen stem hebben.
Ik heb het dan over de Duizenden Ondernemers en met namen het midden en klein bedrijf en al diegenen die daar werkzaam zijn. -
@3 "Als je toch gewoon nadenkt, dan kan je toch niet terug gaan in de tijd?"
Terug gaan in de tijd is juist de winkelsluitingswet afschaffen. Vroeger bestond die nl. niet, en moesten de kleine zelfstandigen altijd beschikbaar zijn voor hun cliëntele. Mijn vader en opa kunnen/konden erover meepraten. De winkelsluitingswet is een zegen geweest voor de winkeliers, omdat die nu eindelijk ook legitiem rust kregen. En dat hiervoor de zondag is gekozen is op zich wel logisch. Nee, al die winkels op zondag open hoeft voor mij ook niet. Was dit voorjaar in China, en je hebt echt geen idee wat voor dag in de week het is. Geef mij maar een cyclus waarbij tijd en ruimte is voor rust. -
@61 Dus een kleine zelfstandige mag 7 dagen in de week van 9 tot 20 uur open zijn wat jou betreft? Dat is een baan van 77 uur in de week. Hmmm, mag ik vragen hoeveel uur jij werkt? Lekker eerlijk he?
-
Vroeger in de goede oude tijd toen de VVD nog bevolkt werd door een groot aantal mensen uit het midden en klein bedrijf vocht deze partij voor normale rusttijden voor ondernemers en hun personeel. Inmiddels zijn deze mensen ingeruild voor mensen uit het groot winkelbedrijf die hele andere motieven hebben en is dus ook de visie van de partij bijgesteld! Dat het hier om een kleine groep belanghebbende gaat zal de VVD worst zijn het is immers wel populair onder de bevolking en het groot winkel bedrijf heeft een diepere buidel om uit te Doneren!
Is er dan niemand meer die wil inzien dat regulering soms nodig is om de boel niet naar de KLOTEN te helpen? -
Wil je echt je mening spuien hierover?
kijk dan eens op www.wijndederlanders.com hier kun je reageren op allerlei nieuwsberichten, op columns en meer.
www.wijnderlanders.com heeft een leuek column over Bas van der Vlies gezet. -
@ #100
Wat maakt ondernemers verschillend van al die andere beroepen, waarbij men op zondag moet werken?????
@ #102
Nu zijn we er.... een kleine zelfstandige kan nooit aan die hoeveelheid openingsuren komen, waar de grote (met personeel) wel aan kunnen komen. Of die zelfstandige moet gewoon heel veel uren draaien. Dit feit is al heel erg lang bekend, dus ik neem aan dat men dat weet, als men hiervoor kiest.
Ik werk 40 uur per week, Doe ook nog eens zo'n gemiddeld 4 uren doordeweeks vrijwilligerswerk en op zaterdaghelp ik achter de bar bij de club van mijn zoon, sta ik langs de lijn, ga met mijn dochter mee voor wedstrijden of jureer bij wedstrijden. Daarnaast hoop ik tijd over te hebben om ook nog boodschappen te doen. Dan ben ik nog nergens op visite geweest, heb ik die broek niet gekocht, die ik (of anderen uit mijn gezin) toch hoognodig had, of andere zaken. Daar is mijn zondag voor. 's Morgens bij voorkeur een uurtje langer slapen, wat ontspanning en 's middag ga ik dan graag eens shoppen, als de winkels open zijn. Als ze dat afschaffen, gaat de kleine ondernemer nog minder verdienen aan mij, want dan bestel ik alles via internet. Lekker makkelijk en 24 per dag te bestellen :-)
Winkeliers jullie lopen achter en als dit erdoor komt, wordt het er echt niet beter op voor julie!!! -
Het wordt tijd dat er eens een partij opstaat die gaat pleiten voor religie-vrije dagen. Dat zijn dagen, waarop we niet gebukt gaan onder het juk van intolerante vrijheidsinperkende mensen die zich baseren op boeken die een aantal honderden jaren geleden geschreven zijn door weer andere mensen.
-
@106 het beste is nationale feestdagen te houden, en de rest moet je zelf maar invullen met eigen vrije dagen. Zo scheiden we elke religie van invloed op de staat, zo ook koopzondagen, indien u wilt prima, indien niet, dan ook goed.
-
@107 Het gaat mij niet zo zeer om vrije dagen (of betaald-verlof-dagen als je wilt), maar om dagen waarop de religieuzen de sfeer in Nederland niet meer verpesten.
-
@102
Nee, dat hoeft helemaal niet.. Maar in de loop der tijd zul je gewoon moeten meegaan met de evolutie het "systeem", of aanpassingen hierin maken.
Als ik een winkeleigenaar zou zijn, zou ik me juist gaan verdiepen in alternatieve openingstijden bijv. Een vrije markt hoeft niet per definitie in te houden dat de grootste overleeft. Nee, het gaat om creatief zijn. -
@101 Je praat onzin. De winkelslutingswet is ontstaan in 1930 om een halt toe te roepen aan de scherpe concurrentie tussen buurgemeenten. Daarnaast moest het de scheve verhouding tussen winkels met personeel en zonder personeel recht trekken. De hoofddoelstelling is altijd geweest: het bevorderen van eerlijke concurrentieverhoudingen door het creëren van gelijke uitgangsposities.
-
@109 volgens mij begrijp je niet helemaal hoe de retail werk tegenwoordig.
De ketens bepalen, niet de zelfstandige winkeliers. -
@112
Naast het feit dat in de retail werk , en zelf de aanpassingen in ons bedrijf heb aangepast lijkt me dat van wel!
De grote ketens concureren ons prijstechnisch gewoon weg, maar op gebied van service, informatieverstrekking, en "buiten de kaders" denken winnen wij vrij gemakkelijk weer van deze ketens.
En veel klanten (afhankelijk van je afzetgebied en soort klanten natuurlijk) betalen dan maar al te graag 5 a 10% meer.
En dat heet creatief zijn, de niches in de markt vinden.
Daar hoef je echt niet de grootste voor te zijn.
Als dat zo zou zijn kan buurtsuper hier op de hoek zn deuren wel sluiten.
Maar ik vind het fijn dat ik niet zover hoeft te lopen, en niet in lange rijen hoef te staan, en dat hij weet wie ik ben en al weet wat ik wil hebben.
Maar ik heb schijnbaar niet de onvoorstelbaar geweldige info die jij hebt, jammer zeg. -
@66 dan ga je toch buiten de stad wonen
@73. Mag ik hier even op terug komen??
Bedoel je nu werkelijk dat IK zou moeten verhuizen, omdat ik aangeef dat ik het prettig zou vinden als er wat minder koopzondagen zijn omdat het ook wel eens lekker is als het wat rustiger is in de stad????
Ik heb niets tegen koopzondagen vanuit principiele overwegingen. Toen ik er kwam wonen was de koopzondag nog beperkt. Later werden zij uitgebreid en nu het liefst iedere zondag. Mag ik dan mijn mening geven en zeggen liever niet want 1 dag in de 2 weken bv wat rust in de stad zou ik prettig vinden?
Heb je er trouwens weleens aan gedacht dat het niet alleen om het winkelbestand gaat? Op zondag gaan winkelen is ook een vorm van gewenning van mensen.De meeste supermarkten zijn tot 8 uur sávonds open dus de mensen kunnen volop hun boodschappen halen na het werk .Shoppen was vroeger een uitje en dat deed je dan op zaterdag. Tegenwoordig gaat men zondags doen wat men zaterdags deed. Veel gaan er gewoon ook uit verveling naar de stad.Maar goed, de gemeente zal het wel promoten en waarom?? Wat dacht je van de parkeergelden die geint worden zo'n dag??In Amsterdam betaal je 4 euro per uur !!!! -
@113
Ik zou lekker buiten de stad gaan wonen , als ik het zo hoor.
Waarom verantwoording buiten jezelf leggen? Jij wilt toch minder drukte?
Of: ga lekker naar het Vondelpark (als je in Adam woont) op zondag en ga heerlijk genieten van een rustige dag in het park. Heb je last van herrie?
Daar heb je oordopjes voor.
Uiteraard mag je je mening geven, maar andere dus ook.
Daarnaast; ik ga niet door een winkelstraat lopen als ik niet naar de winkels in die straat wil.
Het staat je geheel vrij op zondag NIET naar een winkelstraat te gaan.
En als je in of boven een winkelstraat woont snap ik je opmerkingen over rust in de stad al helemaal niet.
Het komt bij mij over als een opmerking in de trant van: er is teveel seks op de tv.
Je hebt de vrijheid hier NIET naar te kijken. Wat is hier nou zo moeilijk aan?
Het is niet JOU zender, het is niet JOU stad, het is bijzonder egoistisch als je er eens goed over nadenkt. -
Hou nou is op met het opdringen van dat achterlijke christelijke gedachtegoed.
Laat winkeliers zelf beslissen of ze op zondag open willen. -
@114
Het enige dat je hoort (leest) El Snorro, is dat ik er geen voorstander van ben dat de winkels iedere zondag open zouden moeten zijn, met de nadruk op ieder zondag.Dat is niet egoistisch, dat is gewoon een mening. Ik woon in de stad omdat ik er werk en dat heeft voor en tegens daar ben ik mij heel goed van bewust. En als je het woord egoistisch wil gebruiken ten opzichte van mij is het dan ook niet egoistisch van jou om mij met oordopjes in naar het Vondelpark te sturen zodat jij kunt winkelen ??:):)
De trant van teveel sex op tv zet de knop om, neem ik maar voor kennisgeving aan want slaat miz helemaal nergens op in dit geval. Ik heb nl geen keus wat betreft de uitbreiding van winkelopenstelling, als het gebeurt, gebeurd het gewoon en zo niet ben ik blij, dat ik. ook al is het bv maar 1 zondag per maand, het wat russtiger is rond mijn stulpje. Mag ik vinden en hopen toch???? -
@115 De winkelslutingswet heeft geen christelijk gedachtegoed.
Lees je eerst eens in voordat je loopt te blaten. -
@112 je schet precies het senario. De service bedrijven redden het uiteindelijke helaas niet. Als je dat nog niet in de gaten hebt dan zit je echt niet op te letten en lees je je vakbladen niet. Dat is natuurlijk niet mijn probleem maar doe dan niet alsof je het wel weet.
-
De kleine ondernemer moet knokken tegen de grote winkelketens om het hoofd boven water te houden en persoonlijk vind ik dat in en in triest.Ik ben opgevoed vanuit de gedachten dat, als het mogelijk is je deze ondernemers steunt door wat meer moeite te nemen je boodschappen verspreid te kopen. De echte slager, en echte warme bakker enz.... Bovndien vind ik het heel gezellig om in wat kleinere winkels boodschappen te doen en zo af en toe nog eens een praatje te kunnen maken.Ze zijn wel wat duurder, maar dat kan ook niet anders.
Niettemin ben ook ik erg te spreken over de service. Ik zou het heel jammer vinden als zij werden opgeslokt door de groot winkelketens. -
@TS Je bedoelt dat ze correct uitgevoerd worden?
Het gaat immers niet om nieuwe regels alleen het correct toepassen daarvan. -
Dan klagen ze over Wilders....
Maar over de acties van deze christen extremisten zeggen we maar niks. We blijven met z`n allen lekker thuis zitten of gaan naar de kroeg op een zondag.
Iets kopen? Dat mag niet meer van ons christelijk regime. -
Ik vind dat "af en toe" een koopzondag wel moet kunnen.
Trouwens, het is ieder dag al "koopavond".
Energieoverwicht zoeken in de economie. -
Eerst "relativeren".
-
@122 - 12 zondagen per jaar is al geregeld in de wet.
-
Geloof is zo Anno 0, nog steeds denken de gelovigen dat wat ze achter hun voordeur plegen (en wat ik nog meer niet wil weten) nog steeds moeten opleggen aan de buitenwereld.
Daar hebben we ze niet voor nodig met deze achtergestelde gedachtengang van het opleggen van hun wil en Middeleeuwse praktijken.
Geloven doe je maar bij jezelf en niet het opleggen van rare praktijken en wil aan anderen.
Zum Kotzen! Met een minimaal denkvermogen! -
...............CU , SGP........G@dverdomdjullie.............wat jullie als kleine partijen al niet willen . Zo klein en dan nog over de overgrote meerderheid van de bevolking willen beslissen . Kiesdrempel instellen graag . Minder dan 10 zetels geen recht op regeringsdeelname . Schiermonnikoog is groot genoeg om daar met geloofsgenoten en of als partij jullie evangelie te bedrijven . Ga heen .
-
die Christenunie naast PVDA, en CDA heel goeie slopers van de economie, denken
jullie wel om jullie wachtgeldregeling. -
@125 De winkelsluitingswet heeft geen enkele grondslag in het geloof.
Niet in 1904, 1930 en ook niet in alle wijzigingen daarop in latere jaren.
Waar haal je die info vandaan? -
@5 Daar is een referendum over geweest in Utrecht.
Op 1 juni 2005 werd er namelijk in Utrecht een raadgevend referendum gehouden over de vraag of alle zon- en feestdagen een koopzondag moesten worden. 65% stemde tegen uitbreiding.
De vraag naar dan 12 koopzondagen per jaar is dus blijkbaar niet in ruime mate aanwezig,
Stijgers in Economie
Italië dreigt Duitsland met uittreding als...
De Italiaanse premier Mario Monti (L) en de...
3 uur 33 minuten geleden door Bomba89
Griekse banken krijgen 18 miljard
De vier grootste Griekse banken hebben...
4 uur 56 minuten geleden door apezooi1
'Krimp economie neemt af'
De Nederlandse economie krimpt in juni...
11 uur 1 minuut geleden door nouffwatandersoftochniet
Spaanse rente naar hoogste punt van het jaar
De rente op Spaanse staatsobligaties is...
15 uur 42 minuten geleden door Mikeymike1980
Zon grootste bron nieuwe energie in Europa
Het lijkt wel of niemand er veel erg in...
18 uur 36 minuten geleden door vindje
Best gewaardeerd
Bolkestein wil onderzoek naar eigen munt
Nederland zou zo snel mogelijk een...
5 dagen geleden door Wij zijn er klaar mee!
'Mogelijk gat 76 miljard bij Spaanse...
Spaanse banken hebben mogelijk 76 miljard...
6 dagen geleden door Stefke007
Salaris bouwdirecteuren stijgt ruim 4 procent
Terwijl de bouwbranche in een flinke dip...
3 dagen geleden door dewa
Zwitsers maken actieplan voor val euro
Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat...
1 dag 9 uur geleden door tisso
Thomas von der Dunk: 'Wie pakt de...
'Zou er misschien ook eindelijk eens aan...
8 uur 51 minuten geleden door Tweetsweet

