Ruim 15 procent van de tandartsen vraagt sinds deze maand fors meer voor behandelingen. Soms is de rekening zelfs twee keer zo hoog als goedkopere collega's.
Sorteer op:
-
Je bent ook niet stabiel in je bovenkamer als je zo een regelgeving gaat invoeren.
-
De vrije markteconomie, dat wilden Henk en Ingrid toch zo graag?
-
En ook al zouden er lijsten komen met dure tandartsen dan zou je er in veel gevallen niet onder uit komen. De goedkope tandartsen zullen er meer klanten door krijgen, waardoor je uiteindelijk op een wachtlijst eindigt en voorlopig vastzit aan je dure tandarts.....
-
Het grote taboe wordt langszaamaan doorbroken.
Bankdirecteuren krijgen nog steeds gigantische bonussen ,
Overheidsbestuurders krijgen tot 2x balkenende-norm + plus auto met chauffeur ,
Directeuren van goede doelen "verdienen" tot 3x balkenende-norm ,
Kortom ; het grote graaien is nog steeds aan de orde van de dag
en wie zie naiëf is om te denken dat dat in de zorg niet gebeurd : DREAM ON !
Natuurlijk wordt ook daar gegraaid en tandartsen zijn zo ongeveer het beste voorbeeld.
Er zijn ook goeie , die hun tarieven vaststellen aan de hand van de werkelijke kosten , maar dat is een minderheid.
Als klant van de verzekeraars heb ik echter totaal geen zicht op de tarieven die de tandartsen berekenen , de verzekeraar betaald ( nog ) wel.
't Zou mijns inziens een hoop schelen als iedere patiënt de rekening van tandarts of huisarts meekrijgt om door te sturen naar z'n verzekeraar ,
dan krijgt de patiënt inzicht in de kosten.
Oftewel : het systeem van de particuliere ziektekostenverzekering van vroeger dat dus veel beter werkte.
De keuze van tandarts of arts moet dan vrij zijn voor de patiënt/klant zodat die de keus ook op basis van kostprijs kan maken.
Dan pas krijg je marktwerking......
Het huidige zorgverkering systeem moet kostenverhogend werken , daar is het systeem voor bedoeld. -
Typisch VVD. Ze sturen iedereen elke maand een gratis fiets toe en dan vervolgens marktwerking noemen als de lokale fietsenhandel over de kop gaat....totaal de weg kwijt en enkel gebaseerde politiek op hbo+ en alles wat veel verdient. En nog raar vinden dat men geen empathie meer heeft met het overgrote deel van den Nederlanders.....
-
@192 En waarom zouden ze nu alles onder een code doen? Juist, zodat het moeilijker te constateren is dat alles duurder is geworden ;)
-
Gewoon op zoek naar de goedkoopste.
Je gaat tenslotte ook niet een auto kopen bij de duurste dealer... -
@176 ben het met je eens, als het gaat om onzin aankopen of behandelingen die simpeler kunnen....er zitten soms toch echt goede nieuwste snufjes bij....waardoor je door minder schade beter het gebit kunt repareren, maarja dan moet de tandarts ook goed zijn...
mijn vorige tandarts investeerde heel veel in nieuwe snufjes, zoals zandstralen ipv boren, ook had hij een apparaat aangeschaft waarmee hij zelf kronen en facings kan maken, scheelt ook een hoop geld, want dat hoeft niet meer worden uitbesteed aan een tandtechnisch centrum....heb nu nog spijt dat ik door verhuizen naar een andere praktijk ben gegaan...deze zijn veel minder uitgerust, en als je dan bijv een kroon moet, gaat dat weer via derden, en dat kost ook weer extra... -
De VVD...dol op markrtwerking want dan wordt alles goedkoper omdat men gaat concurreren. Na het zorgdebacle onder leiding van Hansje Hoogervorst (de kroonprins van Gerrit Zalm) hadden ze toch beter moeten weten... Maar ja, rechtse hobbies hè....
-
@206 ja die codes zijn ook zo mooi omschreven... je hebt dan bijv bij extractie van een kies, makkelijk verwijderbaar, en moeilijk verwijderbaar, dus als ze wat langer aan het wrikken zijn is het moeilijk verwijderbaar? dat is dubbel zo duur, dan weet ik wel wat ze gaan kiezen...:)
-
Ronduit belachelijk om alleen voor kinderen en gehandicapten weer vaste tarieven te willen instellen. Er zijn genoeg valide volwassene met weinig geld, die de prijsstijging ook niet kunnen betalen.
-
Tandheelkunde is niet iets dat je besteld en thuis laat bezorgen. Van vrije marktwerking is dan ook geen sprake. Al klant heb je hooguit 1 of enkele tandartsen in de buurt waar men naar toe kan gaan (en die spreken onderling natuurlijk tarieven af).
-
@207 Nog makkelijker: gewoon van jongs af aan 1x per dag poetsen en regelmatig een tandenstoker gebruiken. Dan hoef je maar eens in de 5 jaar naar de tandarts en sta je na een kwartier weer buiten.
-
Dit zal toch niemand verbazen?
Zodra je de tarieven vrijgeeft, dan gaan de prijzen stijgen. -
Een zwarte lijst? Even op zoek naar een andere tandarts?
Ten eerste zitten alle tandartspraktijken VOL en ten tweede vertrouw ik mijn huidige tandarts en WIL ik helemaal geen andere.
Geen zwarte lijst, gewoon stopzetten die flauwekul (zoals was toegezegd als er misbruik van gemaakt zou worden). -
zwarte lijst is niet mogelijk omdat de prijsverschillen zitten in verschillende verrichtingen. Dus de ene tandarts is weer duurder in zijn controles en de ander in zijn vullingen of kronen, zodat je er geen vat op krijgt bij welke tandarts je nou moet zijn. Je bent gewoon in zijn algemeenheid duurder uit nu de tarieven zijn losgelaten...Bovendien nemen veel tandartsen helemaal geen nieuwe patienten aan...
-
@213: Was het maar waar. Ik poets, stook, rager, flos en spoel me helemaal suf.
Snoep nauwelijks, gebruik geen suiker in koffie/thee en drink weinig fris.
En toch heb ik nog steeds wel eens gaatjes.
Ik schijn een zwak gebit te hebben.
(of een tandarts die maar wat doet, omdat ik het toch niet kan controleren) -
"Het experiment moest juist zorgen voor meer concurrentie, lagere prijzen en hogere kwaliteit." volgens de woorden van de minister.
- Die concurrentie valt reuze mee en zal echt niet hand over hand toenemen.
- De lagere prijzen zijn nu dus naar gebleken, hogere tot veel hogere prijzen geworden.
- En de kwaliteit lag al hoog. Die zal echt niet toenemen. En doet die dat toch,... ja dan stijgen de prijzen weer mee. Nog duurder dus.
Je kunt dit experiment gerust nu al mislukt noemen.
En als de minister haar woorden en beloften echt betekenis hebben dan betekend dat maar een ding...en dat is het geheel terugdraaien zoals het was.
En daar twijfel ik zeer hard aan.
Eenvoudig weg daar het o zo heilige kruisje van dit gedoogkabinet en met name de VVD, namelijk de marktwerking (en neoliberalisme), voor deze politici belangrijker is dan de patiënt, zo is al vaker gebleken uit de uitkomst van hun beleid.
Ook al beweert men elke keer weer anders, ook al bewees de uitkomst het tegendeel. De marktwerking faalt opnieuw in de richting en in het voordeel van de patiënt, de kostenposten enz. Maar blijkbaar mag dat van hun. Je zou bijna gaan denken, moet dat van hun. Ze gaan er eenvoudigweg blind mee door.
Het mag toch wel duidelijk zijn dat wederom de patiënt de dupe van dit alles is.
Rede genoeg dus voor de minister om zich aan haar woord te houden dat ze het volk gaf toen ze dit experiment aankondigde en doorvoerde.
Zeker ook als je de voorgaande toezeggingen van, meer concurrentie, lagere prijzen en hogere kwaliteit erbij betrekt en ziet dat dit nu absoluut niet het geval is.
Maar... het zijn politici. Die hebben niet zoveel op, en hechten niet zoveel waarde aan hun eigen beloften richting het volk. Zeker niet als het hun ego en hun cv kan schaden. Anders hielden ze zich er wel aan. -
Zorg en marktwerking is een ziekmakende combi.
-
Ach, we kunnen altijd nog naar de zwart-werkende tandarts met een thuis-praktijk. Goedkoop. En mét mooi uitgeprinte internetdiploma's.
Wel even checken of hij of zij ook echt gekwalificeerd is. Maar, uhm... Hoe? -
PS. Trouwens, er zijn zeker goede buitenlandse goedkopere tandartsen die het goed doen. Zouden prima zijn voor de marktwerking. Maar die komen er hier niet tussen. Hoezo, eerlijke marktwerking?
-
in een vrije markt is er geen relatie tussen de prijs en de kosten, het gaat enkel om de relatie tussen beschikbaarheid en wat men wil (en kan) betalen. Ook al heeft de consument normaal gesproken de keus om niet te kopen
De beschikbaarheid van de tandarts is iha laag en, niet kopen is helaas ook meestal geen optie. -
Ik ga naar de tandarts in Azie als ik daar op vakantie ben .
Veel goedkoper en betere zorg , voor veel minder geld.
Thailand en Maleisie zijn mijn vakantie landen , dus daar is het goed met de tandartsen.
Nederland loopt leeg met deze regering die marktwerking ziet als een vooruitgang ...graaiers zijn het hier . -
@7 Door wie? Door de tandartsen natuurlijk. Die kon dezelfde behandeling 2 maanden geleden ook prima voor het 'oude' tarief uitvoeren, en nu ineens niet meer? Zij zijn degenen die de kosten 'ineens' verhogen, de verzekeraars kijken -uiteraard- wel link uit om ineens 2x zoveel uit te gaan keren aan de tandarts in kwestie.
-
Logisch hè? Sta marktwerking toe en opeens krijg je prijsstijgingen. Elke tandarts is nu een winstgerichte BV. Het is compleet onnozel om te verwachten dat marktwerking tot lagere prijzen bij dezelfde/hogere kwaliteit zal leiden. En dat zijn dan onze gekozen leiders.
-
Politici zouden juist enig gevoel moeten hebben voor de effecten en neveneffecten (korte en lange termijn) van hun beleid en beslissingen.
De huidige regering slaat op dat vlak in ieder geval voortdurend de plank mis. Omdat ze blijkbaar te veel vanuit het eigen straatje en de eigen fantasiewereld regeren.
. -
Nee, zullen we dan lekker met z'n allen precies hetzelfde gaan verdienen? Net als in Noord-Korea en zo? Lekker streng communistisch worden, dan worden we pas gelukkig met z'n allen....
-
Mijn tandarts is net met pensioen, hij is blij dat hij er vanaf is nu het gezeik begint........Net op tijd! De nieuwe tandarts is niet duur gelukkig, hij heeft een heel schema ook met de prijzen erop, valt ons alles mee! ;-) En hij is ook heel aardig, maar dat zijn ze vaak allemaal natuurlijk haha!
-
@227Jij ontkent dus de scheefgroei in onze zakkenvullers cultuur en schermt met angstbeelden van dictatoriale landen alsof het hier een werkelijkheid wordt als men zou kiezen voor een socialer beleid, terwijl onder het huidige rechtse kabinet nu juist de klappen vallen?
-
@222 "in een vrije markt is er geen relatie tussen de prijs en de kosten"
En zo hoort het ook, want de kosten om een product te fabriceren kunnen nog zo hoog zijn, maar als niemand het wil hebben dan is het feitelijk niets waard en daalt automatisch de prijs. En dat is vervolgens de reden waarom alleen een prijsmechanisme zoals dat ontstaat op een vrije markt ervoor kan zorgen dat vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd.
"De beschikbaarheid van de tandarts is iha laag"
En waarom is die laag? -
Werd/word wat meewarig gelachen,als het over de gezondheids zorg in Amerika gaat,gaan ze hier een goed systeem afbreken om het Amerikaanse model te copieëren,idioten.,gaan totaal aan de bevolking voorbij.De VVD maakt alles kapot,wat in ca. 50 jaar is opgebouwd,met dank aan de grote Blonde ,die alles gewoon gedoogt,is overal tegen,maar stemt toch overal voor.
-
@225 Marktwerking treedt alleen op in een grotendeels vrije markt. En net als veel anderen maak ook jij de fout te denken dat alleen het vrijgeven van tarieven al een vrije markt oplevert.
-
Marktwerking in de zorg...... We hebben het hier niet over een pak melk wat er in de supermarkt wordt gekocht! Op dat vlak zijn de bestuurders de weg kwijt in Nederland. Ik snap ook best dat zaken duurder worden, maar als ik mijn zorgpremie van 5 jaar geleden naast de huidige leg..... Als mijn salaris dezelfde ontwikkeling had doorgemaakt zou ik langzamerhand kunnen stoppen met werken.
-
Sorry vgz dat vind ik discriminatie. gewoon voor iedereen tarieven vastzetten. gaatje vullen bij een gehandicapt of niet gehandicapt iemand blijft volgens mij hetzelfde
-
Dank u wel PVV, VVD en CDA voor het totaal slopen van onze sociale zekerheidstelsel.
-
in een vrije markt gaan bedrijven innoveren met de bedoeling om de vraag aan te wakkeren .. dit is niet wat je wilt in de gezondheidszorg!
-
Voornaamste reden waarom dit niet werkt: Ik als patient zit in een afhankelijkheidspositie t.o.v. de tandarts. Ik ga niet snel zeggen ik ga naar een ander of zeggen dat hij/zij te duur is. Ik kijk wel uit!! wanneer ik kritisch ben ben ik bang dat ik een slechte behandeling krijg!!!
Vrije markt in dit soort sectoren, sectoren waarbij je client genoemd wordt of bent (ook huisartsen,psychiatrie etc.) nooit doen dat werkt omdat de client wel uitkijkt. Sectoren waarbij je een klant bent zou het eventueel kunnen -
Alleen al uit het simpele feit dat je niemand kunt dwingen om tandarts te worden valt af te leiden dat 'recht op mondzorg' onzinnig is. We moeten in de land echt eens af van die 'ik heb recht op van alles en nog wat'-cultuur.
-
Er zullen vermoedelijk veel tandartsen op de VVD (gaan) stemmen.
-
Wat een kut regeling....dit is toch de kat op het spek binden?.....
-
@237 Dat geldt voor elk product dat je nodig hebt om te overleven, dus ook voor brood en groente.
-
De tandarts is het best betaalde beroep van nederland, ik vraag me af hoe dat komt...mmmmm
-
Ik vraag me af of het verantwoord is om ook van elke tandarts een ondernemer te willen maken. Waarschijnlijk raak je ook nog eens goede tandartsen kwijt die niet zo'n goede ondernemerskwaliteiten hebben.
De MARKTWERKINGS-BEWEGING slaat de plank weer eens helemaal mis.... -
@230 Ook de vraag is niet vrij, als het gaat om gezondheid. Of bepaal jij in alle vrijheid om eens ziek te worden.
-
De tandarts is het best betaalde beroep van nederland, ik vraag me af hoe dat komt...mmmmm
-
Er is maar één groep die er beter van schijnt te worden en dat zijn de tandartsen zelf.
-
Er is maar één groep die er beter van schijnt te worden en dat zijn de tandartsen zelf.
-
@227 En wat is er mis met hetzelfde loon voor hetzelfde werk? Waarom zou degene met de grootste bek meer moeten verdienen dan iemand die hetzelfde werk doet maar zich op de achtergrond houdt?
-
Dus bijna 85% van de tandartsen heeft tarieven die niet veel hoger zijn of zelfs lager zijn dan vorig jaar. Lijkt mij toch een aardig succes.
En als iedereen die een probleem heeft met de tarieven van zijn of haar eigen tandarts een nieuwe tandarts zoekt die goedkoper is dan gebeurt er iets moois... Marktwerking!
Om de bal weer bij mama Schippers neer te leggen is kortzichtig en niet van deze tijd. Stop met klagen en zoek een goedkope tandarts.
PS wanneer kijkt er eens een journalist naar de tarieven en vergoedingen van de mondzorgverzekeringen? -
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/per-beroep.php
En dan nog de prijzen durven verhogen. Misbruik maken van andermans kiespijn. -
Ik wil geen concurrentie ik ben (eindelijk) blij met de tandarts die ik heb en wil daar blijven.
-
@247 Natuurlijk , als je een beroep uitoefent war niemand omheen kan kun je je prijzen als een raket laten stijgen .
Zeker als je weet dat de meeste tandartsen een patientenstop hebben .
Je kunt nergens heen . Het zou mij niet verbazen dat tandarsten in staat zijn een nieuwe tandartsenpraktijk in hun dorp/stad tegenhouden zodat ze samen lekker kunnen konkelen .
Huisartsen zijn daar al op betrapt .
Hoe je het ook bekijkt het is feest in tandartsenland -
@250; wat een onzinlijst. Klopt geen ene reet van.
-
Enkelen verwijzen naar het onderzoek van de NZA. Dit onderzoek gaat over de tarieven van 150 praktijken. Er zijn er ongeveer 8000 in Nederland.
Over het onderzoek van de NOS wordt laatdunkend gedaan.
Daarom heb ik voor mezelf e.e.a. uitgezocht.
In 2011 heb ik een aantal behandelingen ondergaan. Twee preventieve onderzoeken inclusief verwijderen van tandsteen. Enkele 2-vlaksrestauraties. Enkele 3-vlaksrestauraties. Een ingewikkelde extractie met bijbehorende foto.
Voor deze behandelingen heb €500,- betaald. Dit zou in 2012 €886,- geweest zijn op basis van de gegevens op de web-pagina van de tandarts. Dit is voor deze behandelingen een verhoging van 77%.
Voor dit zelfde pakket aan behandelingen heb in mijn omgeving gekeken wat bij een achttal tandartsen gekost zou hebben. De hoogste was mijn eigen tandarts met die 77%. De laagste was 7%. Als ik deze twee uitersten weg laat
kom ik op een gemiddelde stijging van 21%.
Van deze 8 praktijken waren er 5 die nog nieuwe patattenten aannamen.
Verder hebben lang niet alle praktijken een web-pagina zodat vergelijken moeilijk wordt. -
Werd/word wat meewarig gelachen,als het over de gezondheids zorg in Amerika gaat,gaan ze hier een goed systeem afbreken om het Amerikaanse model te copieëren,idioten.,gaan totaal aan de bevolking voorbij.De VVD maakt alles kapot,wat in ca. 50 jaar is opgebouwd,met dank aan de grote Blonde ,die alles gewoon gedoogt,is overal tegen,maar stemt toch overal voor.
100% mee eens. Ze leren het nooit. Ze gaan toch door tot wij onze laatste centen hebben ingelevert. -
@244 Elke vraag is gebaseerd op een wens of voorkeur, dus in die zin is er nooit sprake van vrijheid. Ik heb het daarom ook niet over totale vrijheid, want dat is onzinnig. Ik kan morgen wel naar de maan willen. Belachelijk natuurlijk. Het gaat hier om een ander soort vrijheid, namelijk de vrijheid om niet DOOR ANDERE MENSEN beperkt te worden (zolang jij anderen natuurlijk niet lastig valt).
Vrijheid betekent niet dat je als zieke recht hebt op zorg, want dat recht kan alleen maar worden afgedwongen door andere mensen te verplichten om die zorg te leveren (=slavernij). -
@250 leuk lijstje maar klopt helaas niks van naar mijn gevoel. Vakkenvuller verdient meer dan een vrachtwagenchauffeur? Een chirurg minder dan een huisarts? Maar wel frappant dat de tandarts op nr1 staat. Ernstig!
-
"... uit het experiment met vrije tarieven te halen en voor deze groepen weer tarieven vast te stellen."
Dus we hadden vaste tarieven,
Daar mocht een tandarts niet onder want dan werd de vergoeding niet goedgekeurd,, da's al redelijk onbegrijpelijk.
In plaats van maximum tarieven te introduceren, kun je als je wilt toch goedkoper werken, gaan de tarieven vrij.
En dan zeuren dat de prijzen omhoog gaan.
De werkelijke reden is dat Tandartsen een contract met de zorgverzekeraars in worden gedwongen. Kunnen die de prijzen vaststellen.
Heb je eindelijk een erg goede tandarts die wat meer z'n best doet en dus meer tijd nodig heeft. Krijg je dat straks niet meer vergoed want,"nee deze tandarts is niet onder contract bij onze verzekering, gaat u maar naar X"
Waar je dan geen enkele relatie mee hebt, een wachtlijst van 3 maanden en een paar potentiële kaakontstekingen.
Ik pas ervoor om naar zo'n lopendeband tandarts te gaan die in 3 - 5 praktijkruimtes TEGELIJK werkt. -
Conclusie: de mietjes kunnen er niet mee omgaan, het experiment is mislukt. De afspraak was dat alles dan weer terug gezet zou worden.
Kijken of dat gebeurt -
@2521 "Ik wil geen concurrentie ik ben (eindelijk) blij met de tandarts die ik heb en wil daar blijven."
Alsof het leveren van goede klantvriendelijke zorg geen manier is om te concurreren. -
@248 ja inderdaad,
heb het ook meegemaakt, ik werkte in een callcenter, en er waren een paar die voorheen meer hadden verdiend bij een vorige baan, en die kregen door hun grote bek meer loon dan de rest....ze deden exact hetzelfde werk...
wat mij betreft schaffen ze dat maar af, gewoon een vast loon, voor iedereen hetzelfde, die op hetzelfde niveau werkt. -
En iedereen die op dit rechtse beleid zit te zeiken,was het niet mevr. Borst die ermee begonnen is het ziekenfonds te slopen ;daar is alle ellende mee begonnen.omdat sommige nieuwe nederlanders het nodig vonden om de hele familie uit jet buitenland op 1 pas te laten behandelen en dus de kosten de pan uit rezen.vandaar dat je je nu overal moet legitimeren.dus sp,oh nee.
-
En iedereen die op dit rechtse beleid zit te zeiken,was het niet mevr. Borst die ermee begonnen is het ziekenfonds te slopen ;daar is alle ellende mee begonnen.omdat sommige nieuwe nederlanders het nodig vonden om de hele familie uit jet buitenland op 1 pas te laten behandelen en dus de kosten de pan uit rezen.vandaar dat je je nu overal moet legitimeren.dus sp,oh nee.
-
@252 Nee, dat kan niet zomaar. Dat kan alleen als je een soort van monopolie-positie hebt.
-
Het gaat dezelde kant op als met je energieleverancier, zorgverzekeraar, autoverzekeraar... Er zal wel weer zo'n vergelijkingsstite komen, en wil je geen dief van je eigen portemonnee zijn moet je jaarlijs van tandarts wisselen. Doodziek word je ervan.
-
randartsen.
-
Iedereen moet het verschil factureren aan de minister persoonlijk
Eens kijken of ze het dan nog leuk vind om met andermans geld te brassen.
Laat dat mens snel in de ww komen, zonder wachtgeld. Ze is totaal niet capabel om zo'n functie uit te voeren. Er zijn nog wel ergens schoonmakers nodig. -
26826 januari 2012 12:57 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
26926 januari 2012 13:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Heerlijk, marktwerking in de 21ste eeuw betekent hogere prijzen en slechtere service en meer winst. Misschien tijd om er mee op te houden voor zaken waar we niet zonder kunnen zoals, medische zaken, nuts bedrijven, openbaar vervoer enz.
-
27126 januari 2012 13:07 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@250 een huishoudelijke hulp voor 7 euro ........doet U die maar 10 .
-
@270
In de VS zijn ze daar al veel verder mee.
Daar zetten met oorlog belastinggeld om in winst... -
Daarom de SP.Die moet alles gaan terugdraaien en een einde maken aan dit systeem waarbij de mens niet meer centraal staat.!!!
-
27526 januari 2012 13:13 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Het is gewoon belachelijk. Een huisarts verdient een schijntje vergeleken bij een tandarts en die maakt meer uren en heeft meer verantwoordelijkheid.
Ik werk in de bouw en er knapte een paar jaar terug een kies af bij me, dus ik bel met mn tandarts of ik daar s'middags ook terecht kon.
Ik zei, ik ben rond kwart voor vijf thuis, ik kan dan wel meteen komen.
Zegt die assistente, we stoppen om half vijf.
Ik: Ja ik kan niet eerder
Zei: Je mag twee uur vrij nemen voor een bezoek aan de tandarts.
Ik: Ja maar ik zit in Utrecht (woon in overijssel)
Zei: maar dan kun je toch eerder weg?
Ik: Niet echt, we zitten met 5 man in 1 bus..
Zei: Dan weet ik het ook niet, we stoppen on half vijf.
...............
Ben toen naar een tandarts overgestapt die to 5 uur/kwart over vijf deed.
Vorig jaar, ik had een afspraak gemaakt voor 5 uur.
Ik kreeg smorgens telefoon dat mn broer een ongeluk had gehad in Zuid Duitsland, dus ik ben toen halsoverkop naar Duitsland gereden (5 uur rijen)
Gelukkig viel het allemaal nog mee en mocht hij 2 dagen later naar huis, ik ben gebleven om hem naar huis te brengen. Compleet de tandarts vergeten natuurlijk.
Krijg ik een week later een rekening van 15 euro omdat ik niet was komen opdagen. Ik erheen bellen en uitleggen. Hadden ze niets mee te maken, dit was puur om administratieve kosten. Ik heb toen een verbaal salvo van 5 minuten losgetrokken, heb nooit iets weer gehoord van die rekening.
Zit nu dus wéér bij een andere tandarts, alleen moet ik hier wel een takke eind voor rijden en deze is ook reteduur.
Het slaat gewoon helemaal nergens op. -
@271 Dat zou kloppen als er:
a) voldoende concurrentie is.
b) er geen derde partij (de zorgverzekerssr) tussen zit
ad a) Er zijn genoeg regio's waar tandartsen nagenoeg een monopoliepositie hebben. Buiten dat zis het nog maar de vraag of de tandarts waar je naar zou willen switchen nog nieuwe patienten aanneemt, vaak is dat niet het geval.
b) Zorgverzekeraars zijn (paradoxaal genoeg) niet gebaat bij lagere tandartstarieven, omdat bij al te lage tarieven het niet meer lucratief wordt een aanvullende verzekering te nemen. Die hogere kosten worden later wel weer op de premies verhaald. -
tja dit is een geval van:'' de tandarts op de kies binden ipv de kat op het spek''
maar die MUTS die dit testje heeft verzonnen die daar mooi met dr reet in het kabinet zit zal toch ook wel ergens een verloren hersencel hebben om te weten dat dit om problemen vraagt. mijn tandarts neemt geen klanten meer aan in zijn praktijk om dat ie al over vol zit, laat staan dat ik in mijn woonplaats naar een andere tandarts ga die ik niet ken. het is niet een auto die je zomaar ff naar de garage brengt.. maar je gebid. bij een auto heb je nog een keus, bij een tandarts heb je niet echt een keus, want ik kan online bijna geen recensie lezen van welke tandarts het beste is, en uberhaupt geen prijslijsten. dom kabinet met zijn testjes. we zouden moeten testen hoe snel dit kabinet gaat struikelen en plat op zijn bek gaat -
27926 januari 2012 13:22 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@Apex2: gelul. een tandarts is geen groentenboer. je gaat niet per keer dat je op controle gaat, shoppen. los daarvan, in de meeste regios is er een tekort aan tandartsen, en zitten ze helemaal niet te wachten op nieuwe patienten.
marktwerking werkt maar in een heel beperkt aantal zaken. een vereiste is in ieder geval dat mensen zonder teveel gedoe kunnen kiezen, en transparant worden geinformeerd over de werkelijke noodzaak en kosten van een ingreep. beden ontbreken hier, dus marktwerkig werkt hier al helemaal niet.
en dat had iedereen die er even over nadenkt, lang van tevoren aan kunnen zien komen. -
uit ervaring spreek ik nu!als je echt problemen hebt met je gebit ga dan gelijk naar een kaakchirurg,hebben 5 jaar langer doorgestudeerd en het is nog gratis ook min je eigen risico.en uit ervaring weet ik ook dat die neer kijken op tandartsen!tandartsen zijn net als autokeurders,ze vinden altijd wat maar niemand controleerd het!
-
Is maar goed dat ik in 2011 die 3 gaten heb laten vullen! Tijd voor grondig flossen en andere noodzakelijke preventie. Deze prijsverhoging kan juist een eye-opener zijn om zelf het hoognodige te doen om je gebit optimale bescherming te geven. En niet met fluoride poetsen, wordt je beetje hersendood van. Liever die met plantenextract, die gaat ook uiteindelijk wennen :)
-
@279: ah, nu moeten we zelfs al naar het *buitenland* voor de tandarts. het wordt ssteeds gezelliger hier ...
sukkel. -
@dragon77: heb je per abuis ge-min-d. klikte per ongeluk. sorry ...
-
@dragon77: heb je per abuis ge-min-d. klikte per ongeluk. sorry ...
-
28626 januari 2012 13:28 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@279 het verneukeratieve is dat je als verzekerde zelf in eerste instantie misschien niet eens zo veel van de prijsstijging merkt (grootste deel van de kosten wordt vergoed door de verzekeraar). In de eerste instantie dus weinig stimulans om heel hard naar een nieuwe tandarts op zoek te gaan. De kosten worden pas merkbaar in de premies van volgend jaar.
Ik ben best vor marktwerking, maar dan moet de markt wel transparant zijn. En dat is in de zorg niet het geval. -
Minister, draai dit niet werkende plan zo snel mogelijk terug!!! Die tandartsen zijn keiharde profiteurs.
-
@286 met misleide marktwerking-fanaten ook niet. ik heb geen/weinig respect voor een tandarts, is -zoals je zegt- gewoon een technisch beroep. het contact en de manier van interacteren met deze dienst zorgt er echter voor dat het door jou zo verafgoodde marktwerking in dit geval hopeloos faalt, zie de praktijk. de reden hiervoor heb ik je al uitgelegd.
-
@275, ik heb het hier in de regio eens nagevraagd, voor de grap. Op internet kon ik binnen 10km van mijn woonadres 6 tandartspraktijken vinden. Behalve degene waar ik nu heen ga neemt geen enkele andere nieuwe patienten aan.
Er valt dus niets rond te shoppen, of ik moet 20 tot 30km enkele reis willen maken voor een tandarts.
Daar zit wat mij betreft ook gelijk het probleem bij het liberaliseren van deze markt. De vraag is volkomen inelastisch en overschaduwt het aanbod royaal. Tandartsen kunnen dus de prijs bepalen, omdat ze weten dat hun patienten toch niet zomaar kunnen overstappen naar een ander.
Als er nou echt meer aanbod zou zijn dan vraag, dan is het prima om de regulering wat los te laten. Maar op dit moment zou ik niet verder willen gaan dan het loslaten van de minimum tarieven, de maximum tarieven moeten gewoon keihard vastgelegd worden.
Voor dat we in Amerikaanse taferelen vervallen, waar het trekken van een kies zo 800 USD per wortel kost en een gaatje vullen zomaar 300 kost. Dat is iets dat we niet moeten willen, de zorg wordt dan zo duur dat mensen puur vanwege geld zorg gaan mijden tot het ernstig genoeg is om 'gratis' naar de EHBO te kunnen er mee. -
een tandarts pakt het probleem bij de tand aan,en dat kost veel geld !een kaakchirurg pakt het probleem bij de wortel aan en is gratis min je eigen risico!tel uit je winst als je slecht of zwak gebit hebt!
-
@286 - Apex "gewoon een technisch beroep"
Waar breng jij je auto auto naartoe voor onderhoud...die met de beste prijs...
Ik heb een aantal tandarten gehad en daar zit nogal wat verschil in ! -
@289 Wie denk je eigenlijk wel wie je bent om voor andere mensen te gaan bepalen voor hoeveel geld ze een dienst mogen aanbieden? Je lijkt wel verslaafd aan het idee dat je zomaar overal recht op hebt.
-
@289 Wie denk je eigenlijk wel wie je bent om voor andere mensen te gaan bepalen voor hoeveel geld ze een dienst mogen aanbieden? Je lijkt wel verslaafd aan het idee dat je zomaar overal recht op hebt.
-
Dubbele post. ^^
Excuses... -
@288 Tandartsen zijn hardwerkende mensen met een lange opleiding achter de rug, die een belangrijke dienst leveren aan de samenleving, en uiteraard het volste recht hebben om net zoveel geld voor die dienst te vragen als ze zelf willen.
Straks krijgen we nog dat tandartsen niet eens mogen stoppen met hun beroep als ze het zat zijn en iets anders willen gaan doen, alleen maar omdat mensen zoals jij een positief recht menen te hebben op mondzorg (= een vorm van slavernij). -
@289 "dat het door jou zo verafgoodde marktwerking in dit geval hopeloos faalt, zie de praktijk"
Moedeloosmakend dit soort opmerkingen. Marktwerking treedt alleen optimaal op in een vrij markt, en die is in Nederland nog steeds ver te zoeken. -
De echte boosdoeners zijn de verzekeraars.
waar vroeger een goed gebruikt en gestandaardiseerd codesysteem gebruikt werd voor de tarieven van behandelingen, wordt nu een versimpelde versie daarvan die veel mindere mate gespecificeerd is gebruikt. die zorgt ervoor dat een bahandeling die vroeger uit 3 delen bestond en mwaar maar 2 delen van gerekend werden, nu voor de volle mep moet worden aangeslagen.
hier kand e tandarts of mondhygienist dus behoorlijk weinig aan doen.
daar komt nog bij dat verzekeringen hun tarieven voor de consument hebben verhoogd en de declaratie naar de tandartsen verlaagd. de enigen die hier baat bij hebben zijn dus die maatschappijen zelf. -
@290 "Daar zit wat mij betreft ook gelijk het probleem bij het liberaliseren van deze markt."
Dit heeft iets misleidends. Feitelijk bestaan markten in de werkelijkheid. Markt is slechts een concept dat verwijst naar interactie en transacties tussen individuen. Het gaat om de vraag welke rechten je als mensen hebt. Ik ben van mening dat je nergens positief recht op hebt. Je hebt wel recht dat andere mensen met hun tengels van je afblijven (wat je kunt zien als een negatief recht).
Positieve rechten, daar heb je per definitie andere mensen voor nodig. Bij negatieve rechten is dat niet het geval.
Leg me eens uit: Waarom heb jij recht op mondzorg? -
Graag terugdraaien zoals het was.
Alles wat de overheid aanraakt lijkt wel in stront te veranderen. Lobbyisten en clubs die partijen financieren mogen wat mij betreft vogelvrij worden verklaart. -
@299 Sorry, hier bedoelde ik:
"Feitelijk bestaan markten in de werkelijkheid NIET." -
@299 Omdat mij werkgever en ik daar iedere maand voor betalen, wellicht?
-
@300 "Alles wat de overheid aanraakt lijkt wel in stront te veranderen."
Aha, maar dan wil je het dus overlaten aan de markt? -
@302 Wat heeft dat te maken met hoeveel een tandarts in rekening mag brengen?
-
En VVD vrouwtje Schippers vindt het allemaal prima. Haar vriendjes kunnen de zakken vullen.
En ik? Wanneer ik vaststel dat mijn tandarts te duur is geworden, kan ik domweg niet naar een ander. "We zitten vol" is dan het antwoord.
Maw de heren tandartsen hebben de "markt" verdeeld. Marktwerking in de zorg? Me neus.
Marktwerking in de zorg werkt alleen voor de aanbiedende partij. De patient/consumenten hebben niks te kiezen, zij worden óf afgewezen (tandartsen), óf door hun verzekeraar gestuurd.
Want die hebben de winst geregeld door (prijs)afspraken met zorg aanbieders.
De marktwerking in de zorg is één groot bedrog.
Mw Schippers....de VVD...? U wordt al-tijd genaaid. -
@225
Elke tandarts is nu een winstgerichte BV. ....
Vraagje, waar betaalden ze tot eind vorig jaar hun villa's wagenpark en minstens 3 x per jaar naar Dubai dan van? -
@305 "De marktwerking in de zorg is één groot bedrog"
MarktWERKING is er inderdaad te weinig op dit moment, en dat komt omdat er van en vrije markt amper sprake is. -
Zo werkt het zorgstelsel hier nu eenmaal: de tandarts is een arts die, net als andere artsen, een zorgplicht heeft. Daar heeft de overheid (het grootste deel van) zijn studie voor betaald en daar heeft-ie een eed voor afgelegd. Het zou dan, net bij ' reguliere' artsen, vreemd zijn als je voor die ' zorgplicht' een willekeurig tarief kan vragen.
Neemt niet weg dat het een zwaar beroep is en vakmanschap vereist, dus er mag best wat mee verdiend worden. Met de meeste artsen hoef je volgens mij geen rekening te houden.
Dat de ene tandarts duurder is dan de ander is niet zo heel gek, de praktijkvoering kan op de ene lokatie veel duurder zijn dan op de andere. Niemand kijkt er toch van op dat een kapper in de PC Hooftstraat net iets andere tarieven voert dan die op de langeloerweg in Norg.
Maar feit blijft dat in de zorgsector geen ' klassieke' klant-leverancier verhouding bestaat maar een patient-behandelaar relatie. Dit in combinatie met een derde belanghebbende die er niet bij gebaat is dat de tarieven omlaag gaan maakt de (tandheelkundige) zorg niet geschikt voor marktwerking. -
@305 Ook aan jou de vraag:
Waarom heb jij een positief recht op mondzorg? -
@309 omdat we daar -verplicht- een godsvermogen voor neertellen in de vorm van premie mosschien?
-
@308 " rekening te houden" = medelijden te hebben" (dat krijg je als je 3 discussies tegelijk voert)
-
Het was allemaal zo voorspelbaar. En de mensen slikken het voor zoete koek, moeten ze nog vaker naar de tandarts.
-
@308 "Zo werkt het zorgstelsel hier nu eenmaal"
Daarmee kun je alles goedpraten.
"Daar heeft de overheid (het grootste deel van) zijn studie voor betaald en daar heeft-ie een eed voor afgelegd. Het zou dan, net bij ' reguliere' artsen, vreemd zijn als je voor die ' zorgplicht' een willekeurig tarief kan vragen."
Daar kan ik wel een beetje in meegaan, en daarom hamer ik ook zo op het feit dat er van een echte vrije markt geen enkele sprake is, terwijl de vrije markt ook nu weer de schuld lijkt te krijgen.
Het is gewoon veel te duur om tandartsen op te leiden, en ook dat komt doordat de overheid daar allerlei eisen aan stelt en bepaalt hoeveel mensen er tandarts mogen worden. Op een vrije markt zouden er mensen bijv. sec kunnen worden opgeleid als 'gaatjesvuller', en misschien is daar slechts een opleiding van 2 jaar voor nodig. Alles waar de overheid zich mee bemoeit wordt duur.
Maar ik ben het met je eens, dat als de overheid grotendeels het aanbod bepaalt en dat betaalt met onze centen, dan mag het ook bepaalde eisen stellen.
"Maar feit blijft dat in de zorgsector geen ' klassieke' klant-leverancier verhouding bestaat maar een patient-behandelaar relatie."
Tuurlijk, sommige goederen en diensten zijn noodzakelijker dan andere. Maar dat doet helemaal niets af aan de fundamentele werking van vraag en aanbod. Nogmaals, je moet af van het idee dat je overal maar recht op hebt. Stel dat niemand meer tandarts wil worden, gaan we mensen dan verplichten om dat werk te gaan doen? Ik hoop toch van niet. En natuurlijk is dat vervelend, want dan moet je zelf met een nijptang aan de slag. Het leven is niet altijd makkelijk, en dat is voor veel mensen, zeker in de verzorgingsstaat Nederland, maar moeilijk te accepteren. -
@310 "omdat we daar -verplicht- een godsvermogen voor neertellen in de vorm van premie mosschien?"
Precies, verplicht!
Kortom: géén vrije markt! -
@313 hou nou eens op over "waarom we recht menen te hebben op mondzorg". we betalen er goed voor, en door een onwenselijke vrijgave dreigt die zorg nu duideijk minder van kwaliteit te worden. heel gek, terwijl toch ieder weldenkend mens dit had kunnen voorzien.
het "recht", als je het zo wilt noemen, ontleen ik aan het feit dat men in nederland verplicht verzekerd is, en de bijbehorende premies. -
Echt ALLES, maar dan echt alles wat vanuit het publieke domein geprivatiseerd wordt onder het mom van concurrentiebevordering geeft een beweging omhoog in prijs. Hoe dat kan? Omdat (een deel van de stijging) te maken heeft met winstconsolidatie. Niets mis met winst maken, maar zodra vrije markt wordt toegepast op gebieden waar van oudsher een grote vraag is ontstaan, dan zal de prijs altijd omhoog schieten, omdat de aanbieders cq leveranciers die ruimte merken. De prijs zal pas dalen als de vraag afneemt. En dat moet je op dit vlak niet willen, omdat het zal betekenen dat minder mensen naar de tandarts gaan. Dit principe is bijvoorbeeld bij stroomdiensten nog veel groter. Niemand kan het zich veroorloven zonder stroom te zitten namelijk.
Wisselen van tandarts om de prijs te drukken zal niet snel gebeuren omdat facetten zoals veel mensen niet verder kunnen of willen reizen voor een tandarts die zijn prijzen wat minder verhoogd heeft. Sterker nog, er is geen tandarts te vinden die goedkoper is geworden door et effect genoemd in mijn eerste alinea.
Conclusie: Publieke afhankelijkheid van een dienst kan en mag je eigenlijk NOOIT privatiseren. Waarom ze dat doen? Slecht minister met slechte raadgevers en een vorm van liberalisme die op deze terreinen voor de bevolking niet werkt.
En zo is liberalisme niet zaligmakend. Wellicht zeer wel op het vlak van de landelijke economie, maar die stuurt ons geen rechtstreekse rekeningen. -
@315 Ten eerste geef jezelf al terecht aan dat er van recht helemaal geen sprake is (grappig hoe je het woord 'plicht' vervangt met iets dat het tegenovergestelde betekent).
Ten tweede hebben tandartsen er als derde partij weinig mee te maken welke regeling jij hebt met de overheid en verzekeringsmaatschappijen.
Maar goed, het hele systeem is zo rot als een mispel. -
En maar doorgaan met de vrije marktwerking.Ja de rechtse zakkenvullers van vvd weten niet wat ze moeten doen om alles in nederland stuk te maken.Hoe kun je als gewone man op oplichters partij stemmen.
-
@318
Liberalisme werkt voor een landseconomie gewoon velen malen beter dan socialisme of communisme. Alleen niet op alle gebieden van een samenleving. De VVD maakt dus dezelfde fout door 1 ideologie toe te passen op alle vlakken. Dat doet het socialisme bijvoorbeeld ook. Dus ik ben meer voor een mengvorm. -
dan gaan we gewoon vaker naar de kaakchirurg. Dat wordt tenminste nog wel vergoed. :p
-
Vrije Marktwerking werkt alleen dan wanneer er genoeg aanbod is Aangezien de meeste tandartsen al overvolle praktijken hebben begrijp ik van deze marktwerking helemaal niets U wel?? .Deze vorm toepassen op de Gezondheidszorg werkt alleen maar averechts,maar het duurt altijd eventjes voordat de dommerikjes in de politiek dit doorhebben .
-
@321 "Vrije Marktwerking werkt alleen dan wanneer er genoeg aanbod is."
Stel dat er onvoldoende aanbod is, wat denk je dan wat er gaat gebeuren met het aanbod als je maximum-tarieven invoert?
Elke vorm van prijsmanipulatie heeft nadelige nevenefecten. Minimumloon zorgt voor meer werkleloosheid (juist onder groep waar het voor bedoeld is), minimumprijzen voor een overschotten en maximumprijzen voor tekorten. Simpele economische wetten.
Lees allemaal 'Economics In One Lesson' van Henry Hazlitt: http://steshaw.org/economics-in-one-lesson/ -
Juist Simpele Economische Wetten,bij een overschot aan TANDARTSEN zal de prijs dalen,daar we echter geen overschot aan tandartsen hebben en aangezien het geen TOMATEN zijn daalt de prijs niet.Daarom dient er een toezicht te zijn om de gewone mensen die ook recht hebben op gezondheidszorg te beschermen tegen woekerprijzen. En dat komt de algehele economie weer ten goede.
-
@317 het woord "recht" kwam niet van mij, ik gebruik het alleen voor de discussie.
de tandartsen hebben er inderdaad weinig mee te maken. maar aangezien er door de overheid een kunstmatige schaarste is gecreeerd, is het wat mij betreft ook aan de overheid om de prijs binnen de perken te houden. vanwege het ontbreken van het marktmechanisme hier.
je kunt inderdaad niet van de tandartsen zelf verwachten dat ze de tarieven zelf beperken in een situatie van schaarste. vandaar dat er regulerering nodig is . -
@323 Je hebt geen moreel recht op gezondheidszorg! Je hebt nergens recht OP. Die fucking 'ik heb recht op van alles'-mentalisteit, je wordt er horendol van. Waar haal je het lef vandaan om van andere mensen te verlangen dat ze maar voor jou moeten zorgen? Je kunt het vriendelijk vragen en vaak zullen er genoeg mensen breid zijn om je te helpen, maar recht op andermans tijd en arbeid heb je simpelweg niet! Ja, wel natuurlijk in socialistisch Nederland.
-
@324 Regelgeving? Je bedoelt overheidsdwang, oftewel, het dreigen met geweld.
De overheid zou zich alleen maar bezig moeten houden met het bestrijden van geweld en niet zelf geweld initiëren.
"maar aangezien er door de overheid een kunstmatige schaarste is gecreeerd..."
Zou het dan niet beter zijn om daar eens wat aan gaan doen? -
Januari is niet eens voorbij en al 15% van de tandartsen heeft zijn tarieven al verhoogd. Gewoon stoppen met dit experiment, want aan het eind van het jaar zullen bijna alle tandartsen hun tarieven fors hebben verhoogd. Ik word echt echt van dit PVV-VVD-CDA kabinet.
-
@327
Ik word echt gek van dit PVV-VVD-CDA kabinet. -
{reactie 329 waarin de zoveelste persoon op Internet ageert tegen een ontwikkeling die hem of haar frustreert en een gevoel van machteloosheid geeft}
Vul je argumenten zelf maar in.
Hier maakt het toch niks uit wat je schrijft, behalve dan dat het je opinie versterkt en je er stoom mee kunt afblazen.
Zowel voorstanders als tegenstanders voelen zich gesterkt en gegroepeerd in hun opinie, maar de mensen die daadwerkelijk de lijnen uitzetten lezen het toch niet, en dus is het amusant tijdverdrijf dat mensen van de straat, EN lekker bezig, houdt.
Ach... het geeft ons wat te doen en de schijn van het uitoefenen van invloed, in een in werkelijkheid machteloze situatie. En dat is ook iets waard, toch? ;) -
En ze verdienden al zo weinig. </sarcasme>
-
@325 hopelijk voor de laatste keer: in dit land mogen we een redelijke verwachting koesteren op redelijk geprijsde zorg. de term "recht" is van jou zelf.
we betalen aardig wat GELD. het is gebruikelijk dat daar dan een afgesproken TEGENPRESTATIE (mondzorg) tegenover staat. omdat er geen evenwichtige situatie bestond en bestaat, waren de tarieven inoverleg met allerlei partijen vastgesteld.
dat werkte jarenlang prima, we hebben de beste gebitten ter wereld. totdat de minister tot bijna ieders verbazing besloot deze constructie te slopen. uiteraard gaat -door het ontbreken van evenwicht tussen vraag en aanbod- de wip kiepen, en raakt de situatie uit balans.
dan kun je wel intelluele links van libertijnse dnekers sturen, maar dat soort filosofien werkt alleen als je bereid bent te accepteren dat mensen op straat dood gaan omdat ze gee zorg kunnen betalen. ik vind dat een ongewenste situatie, en ik wens je dan ook veel plezier in de states. ik naaem tenminste niet aan dat je in dit beknellende, socilaoistische land blijft zitten?
oh ja, betaal je eerst nog wel even je opleiding VOLLEDIG (dus niet het lage, gesubsidieerde bedrag dat we daadwerkelijk betalen) af, en de studiebeurs die je hopelijk hebt gehad?
*zo'n* sch**thekel aan de pseudo-libertariers die vanuit een warm bad vertellen hoe slecht het hier allemaal is -
Toevallig laatst de film 'Sicko' van Michael Moore uit 2007 gekeken.
Wel schokkend om te zien wat de gevolgen waren en zijn in de Verenigde Staten als je geen zorgverzekering krijgt of kunt betalen. Nog schokkender is het besef dat we hier in NL langzaam maar zeker ook die kant op gaan!!!!! Hoe rijker het land hoe minder solidariteit naar de medemens. Ik begrijp mensen die maar bonussen graaien en meedoen aan de WIJ vs. ZIJ cultuur echt niet hoor. Hoeveel leuker wordt het erop? De mensen die door alle maatregelen/bezuinigingen het meest geraakt worden zijn de kwetsbaren in onze samenleving. Zij zijn vaak niet in staat hiertegen in opstand te komen. Wie neemt het vandaag de dag nog echt voor ze op? Niemand. Iedereen is met zichzelf bezig. Precies zoals het dit kabinet en de raad van state goed uitkomt....
Tip voor iedereen: kijk de film SICKO! Wordt wakker Nederlanders! -
De genoemde verhogingen zijn veel te laag! Veel tandartsen hebben hun tarieven nog niet aangepast, omdat ze af zitten te wachten, en tarieven hebben tot en met januari/februari/maart, waarna ze hun tarieven ook met minstens 10-20% (als het niet meer is) zullen verhogen om 'marktconforme prijzen' te hebben. Dus als U denkt een goedkope tandarts te hebben gevonden, kijk daar ook eens naar!
-
@332 dat is anders wel de natte droom van JanC, als ik het goed begrijp ...
-
@326:
Gisler: "maar aangezien er door de overheid een kunstmatige schaarste is gecreeerd..."
JanC: Zou het dan niet beter zijn om daar eens wat aan gaan doen?
antw.: dat was inderdaad veel beter geweest. -
Ik heb trouwens een goede aanvullende tandartsverzekering en goede aardige tandarts. Toch zie ik op een rekening van periodieke controle, gebitsreiniging standaard en tweevlaksvulling composiet een hoger bedrag staan dan ik vergoed krijg. 20+23+72= 115 en ik zal terugkrijgen: 19,63+19,53+60,43=99,59 dus 15,41 bijbetalen.......verhoging van zo'n 15,5% !
Sorry hoor maar waarom komt mevr Schippers hier toch mee weg?
Ik ga het maar bij HAAR terugclaimen ofzo?!
Waarom moet ik betalen voor haar probeerseltjes?
Met haar zogenaamde waarschuwing naar de tandartsen: "pas op hoor, als jullie de tarieven verhogen dan stop ik dit projectje"!
Wat een poppenkast!
Lijkt onderhand de muppetshow wel daar in Den Haag! -
@334 ja volgens mij ook....
-
Vraag me af of je dit de tandartsen kwalijk moet nemen.....? Er is eigenlijk een schaarste kwa tandartsen, dit betekend dat prijzen stijgen als ze vrij worden gegeven. En dat is nou marktwerking, waren er te veel zouden de prijzen zakken.
Dus we kunnen nu met zijn allen wel schande spreken over tandartsen, maar denk dat het meer bij regering en universiteiten ligt. Zorgen deze partijen ervoor dat er een stuk meer tandartsen worden opgeleid, dan zullen de prijzen zakken. Nee ze kiezen er liever voor om een beperkt aantal tandartsen op te leiden. En daardoor zijn er net genoeg tandartsen in Nederland. En als 15% zijn prijzen fors verhoogd kan je geen kant op, want de meeste tandartsen zitten al vol..... -
tja komt ervan als ze hun eigen prijzen mogen bepalen
-
Marktwerking in de zorg is een illusie.
Zolang de opleidingen kunstmatig worden afgeknepen en er niet voldoende artsen zijn, is er geen sprake van marktwerking, maar meer een wereldje van ons kent ons en ouwe jongens krentenbrood. Nederland is klein, zo ook het medische wereldje. -
En waarom was die marktwerking bij de tandartsen ook al weer nodig? Omdat er niet genoeg mensen tandarts willen worden? Omdat hogere inkomsten nodig zijn om dit tekort op te kunnen heffen? Omdat alle universitaire opleidingen tandheelkunde half leeg zitten omdat niemand tandarts wil worden?
NEEN. Omdat een aantal VVD-vriendjes van VVD-politici het wel handig vonden om het regeerakkoord te gebruiken om hun inkomen nog wat hoger op te krikken. -
"marktwerking" in ALLES wat tot basisvoorzieningen behoort hoort te zijn in een democratisch land zijn per defenitie vooral prettig voor incompetente geldhongerige bestuurders.
-
Dit is allemaal een gevolg van de onzin die de partijen in dit kabinet ons telkens weer proberen wijs te maken, namelijk dat de zogenaamde "marktwerking goed is voor de consument". Niet dus! De enige sector waar we er voordeliger door uit zijn is bij telecom(telefonie). Voor de rest is er alleen maar sterke achteruitgang van kwaliteit geweest en hogere prijzen. Denk maar eens aan energieleveranciers, regiovervoer, NS, zorgverzekeringen, en nu dus ook de tandartsen. Wie bedenkt deze flauwekul, dat tandartsen met elkaar moeten gaan concurreren? Alsof je dan als patiént een aantal tandartsen zou kunnen keuren op hun kwaliteit, om vervolgens bij allemaal een offerte te laten uitbrengen voor het in orde brengen van je gebit. Dit kan dus niet. Daarom direkt afschaffen deze onzin!
-
He hoe kan dat nou?
Waarom zien denkende mensen wel van te voren wat er gaat gebeuren als je een wet veranderd. ? -
Falend regerings beleid!!!
-
Dit is nu die befaamde oh sorry Rutte zei beperkte martkwerking wat een bende is het in Den Haag
-
De tandarts heeft 6 jaar gestudeerd op mondgezondheid, en wil vervolgens zijn vak uitoefenen: optimale mondzorg voor elke patiënt individueel. Met regelmatig congressen volgen en/of vakliteratuur bijhouden moet de tandarts zijn/haar kennis up to date houden. Dagelijks contact met zo'n 15 tot 20 patiënten vergt concentratie en behoorlijke fysieke inspanning. Praktijkvoering vergt daarnaast veel tijd en energie.
Door de marktwerking wordt het vak gedegradeerd tot een ordinaire winst-gerichte onderneming, waarbij ook nog eens het prachtige vakjargon wordt vervangen door Jip en Janneke taal; een gecompliceerde extractie zonder mucoperiostale opklap wordt ineens 'moeilijk trekken kies'.
In plaats van patiënten heeft de tandarts ineens 'klanten', die de prijs belangrijker zouden vinden dan een eenduidige behandelvisie en dan de oorspronkelijke vertrouwensrelatie tussen tandarts en patiënt.
In reacties is op te merken dat er minder respect voor de tandarts is, minder begrip voor de strakke planning en openingstijden ("ik ben om 16:45 terug van m'n werk, ik kan dan wel ff langskomen"), en een gebrek aan besef van het belang van een behandelrelatie.
In een reactie werd gezegd dat de kaakchirurg wel wordt vergoed, en dat je daar maar naar toe moest gaan. Echter je kunt niet zomaar naar de kaakchirurg stappen, dit is 3e-lijns zorg en gaat op indicatie en middels een verwijsbrief van de tandarts. Dat kaakchirurgen zouden neerkijken op tandartsen is belachelijke aanname.
Een andere reactie noemde het 'over de grens' laten behandelen omdat het goedkoper is. Het klopt, het is stukken goedkoper. Vervolgens kan de tandarts in Nederland de brug of kronen er weer uit slopen omdat deze zo waardeloos aansluiten dat het tandvlees en bot gaat ontsteken.
Als je de vergelijking wil trekken van tandartsen met automonteurs, kijk dan eens even wat een vermogen je betaalt voor een nieuwe versnellingsbak of een kras laten weghalen, en hoe lang je daar plezier van hebt. Dit vinden mensen heel normaal. Een vulling kost nu hooguit rond de 100 euro, welke een overlevingsduur heeft van gemiddeld 6 jaar, en 75% zelfs meer dan 10 jaar.
Daarnaast worden tandartsen in een reactie zakkenvullers genoemd, die allemaal een villa zouden hebben met een butler. Dit is onzin. Het is een bovengemiddeld inkomen, maar ver onder de Balkenende norm, en er wordt keihard voor gewerkt. Ter contemplatie wil ik erop wijzen dat de zorgverzekeringen de premies 10% omhoog hebben gedaan, en vervolgens 10% minder vergoeden.
Het punt dat ik wil maken is, dat het beleid rampzalig is voor de tandarts en de patiënt, welke worden gedegradeerd tot respectievelijk ondernemer en klant. Ze worden twee honden die vechten om een been, en een derde gaat ermee heen. -
je weet toch. onze politiek houdt van open en vrije markt. Dat is nou juist wat deze economie kapot maakt. Het is namelijk een graai economie
-
Hoe vaak moeten dit soort maatregelen nog misgaan voordat den haag begrijpt dat dit soort marktwerking niet werkt. Het werkte niet bij de Spoorwegen, niet in de zorg, niet bij de notarissen dus laten we het nu maar weer eens bij de tandartsen proberen.
-
Een open markt en marktwerking is op zich niet verkeerd, maar in sectoren als de zorg, de voormalige nuts-bedrijven etc. kan het nooit werken.
Alleen interesseert dat de geestelijke dwergen in den Haag niet, die hebben schijt aan alles . -
De VVD is aan de macht. Nu even doordrukken en onze vrienden in de boter braden.
-
@347 Heldere reactie!
-
Het goud, dat ze vroeger in je mond legden, halen ze er nu weer uit!
-
brutaal volk die bekmonteurs,inhalig tot en met,de dikste auto s onder de kont ,ga wel naar duitsland.billiger!!!!!!!
-
@347: Amen!
De meeste reacties op dit draadje ontberen respect, maar vooral ook enige inhoudelijke kennis van zaken. Vrijwel alle argumenten komen uit 'de onderbuik' en zijn op geen enkele wijze onderbouwd. Anderen generaliseren een hele beroepsgroep (bijvoorbeeld @191) om zelf een beetje interessant te doen, of komen met een verkeerde voorstelling van zaken door appels met peren te vergelijken (de tarieven van vorig jaar zijn niet één op één vergelijkbaar, aangezien de gekoppelde verrichtingen anders zijn opgebouwd).
Heel treurig allemaal. -
@347 Inderdaad, amen.
-
Mijn tandarts reed met de oude tarieven ook al in een dikke Landrover jeep en een mooi huis. De tarieven waren dus al hoog genoeg?
(Voor de rest goede tandarts hoor, geen klagen over). -
Carecoop opzetten?
-
Ik ga maar s leren hoe je dat doet een gaatje vullen, doe ik het voor niets, kan niet zo moeilijk zijn...
-
gewoon toegeven dat het is mislukt is blijkbaar zo'm afgang dat we allemaal maar door moeten bloeden.
kappen met dit experiment aub.
Stijgers in Economie
Griekse banken krijgen 18 miljard
De vier grootste Griekse banken hebben...
6 uur 50 minuten geleden door apezooi1
'Krimp economie neemt af'
De Nederlandse economie krimpt in juni...
12 uur 54 minuten geleden door nouffwatandersoftochniet
Zonnestroom voor 9 cent? Het kan al voor 8...
Amerikaans/Canadees onderzoek zegt dat...
18 uur 49 minuten geleden door vindje
McKinsey: Zonnestroom staat op uitbarsten
Fabrikanten van zonnepanelen hebben het...
19 uur 44 minuten geleden door vindje
Zelfs de dood wordt vermarkt
Een belangrijk boek dat overtuigt in zijn...
1 dag 6 uur geleden door vindje
Best gewaardeerd
ESM: Maximaal 40 miljard? U vergist zich.
Rudo de Ruijter
23 mei 2012
Open brief...
5 dagen geleden door natuurlijkeu
'Mogelijk gat 76 miljard bij Spaanse...
Spaanse banken hebben mogelijk 76 miljard...
6 dagen geleden door Stefke007
Bewustzijn over corrupte bankensysteem...
Een overzicht van mensen in landen over de...
3 dagen geleden door Ami, Lerni, Miri
Opzettelijke onwetendheid leiders is...
“Er bestaat geen enkel voorbeeld van een...
6 dagen geleden door Mr.Q

