Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen ontdekten dat je zoutinname beperken mogelijk meer kwaad dan goed doet. Bij mensen met hartproblemen vergroot het juist hun kans om te overlijden.
Sorteer op:
-
In de meeste eetbare producten, behalve fruit en groenten, zit zout. Dus als je dan geen extra zout in je eten doet, is het toch goed?
-
Minder tegenstrijdige onderzoeken doet de bloeddruk ook dalen.
-
Voor mensen die geen medische klachten hebben geldt volgens mij maar een advies dat echt goed is: alles met mate.
-
410 november 2011 12:42 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Je weet zo langzamerhand niet meer watje moet eten.
Zoutarm,vetarm, geen alcohol, niet teveel eieren enz.
De ene onderzoeker zegt dit terwijl de ander weer iets anders uitbroed
En als je al die onderzoekers moet geloven dan ga je dood van de honger.
Gewoon gevarieerd en gezond eten basta!!. -
610 november 2011 13:01 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
710 november 2011 13:02 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Gewoon eten waar je trek in hebt en verder niet zeuren en gewoon adem blijven halen zolang dat mogelijk is! ;-)
-
Het is wel heel makkelijk uit te leggen. Vooral mensen die zoetigheid snoepen eten ongezond, want daar zitten naast suiker ook geharde plantaardige vetten in (taart, koek en snoep). Deze twee ingrediƫnten zijn toevallig ook de twee slechtste dingen die je kan eten voor je cholesterol.
Chips in zonnebloemolie gebakken is niet slecht voor het cholesterol omdat er wel veel vet in zit maar dat is allemaal gezond vet, net als in frietjes, mayonaise, pindakaas, ga zo maar door. Je wordt er net zo dik van als de zoetigheid, het is alleen beter voor je cholesterol. En er zit vaak ook veel meer zout in.
Heeft er niemand biologie gehad op de middelbare school ofzo? -
Ik vraag me echt af of dit serieus is bedoeld of dat het een grap is. Ik vrees toch het eerste. Te hoge bloeddruk is inderdaad een risicofactor voor hartziektes. Maar wat nu precies te hoge bloeddruk is, dat is onduidelijk, omdat het geen klachten geeft. De grens is dus nogal willekeurig. Of zout de bloeddruk verhoogt, daar is men het ook niet over eens.
Wat alleen wel overduidelijk is, is dat cholesterol helemaal niets te maken heeft met hartziekten. Die mythe is in het leven geroepen door ene Ancel Keys, die met "onderzoek" de kluit zo verschrikkelijk heeft belazerd dat hij als wetenschapper ontslagen zou moeten zijn. Om onduidelijke redenen is hij er echter in geslaagd om iedereen te manipuleren en nu zitten we opgezadeld met een gevaarlijke mythe, waar we niet snel van af zullen komen. En die al heel veel levens heeft gekost. -
@9
Geharde plantaardige vetten in snoep? Ik bekijk regelmatig de etiketten, maar dat ben ik nog nooit tegengekomen. -
@9 "Chips in zonnebloemolie gebakken is niet slecht voor het cholesterol"
Toch wel, de westerse voedingspatroon bevat te veel onverzadigde vetten zoals linolzuur ( zonnebloemolie) Hierdoor krijgen we teveel omega 6 binnen ten opzichte van de omega 3's. Hierdoor krijg je juist ontstekingen wat vaatwandschade in de hand werkt. Hierdoor krijg je plaque vorming en vaatvernauwing. Ook is chips op hogere tempraatuur gebakken/ gefrituurd in zonnebloemolie, Op hogere temperaturen bakken of frituren in onverzadigde vetten geeft oxidatie en als je dat jaar in jaar uit doet dan heb je een hogere risico op kanker. Bakken of frituren doe je beter in . -
..Kokosolie
-
Sorry voor de wat warrige tekst! Te snel getikt. Hopelijk is de boodschap duidelijk.
-
@12-14
Deze informatie is helaas nog maar bij zeer weinig mensen bekend.
De oude mythe van "meervoudig onverzadigde vetzuren zijn gezond" uit de jaren '80 is er zo hard in geramd dat meer juiste onderzoeksresultaten gewoon niet aankomen.
Temeer daar de snackbars nog maar net overgestapt zijn op "verantwoord frituren" zijn overgestapt. Als dat gaat om het vermijden van transvet is het OK, maar vloeibaar frituurvet is meestal soja- en zonnebloemolie. Kokosvet is veel beter en ook veel beter bestand tegen hoge temperaturen maar ook veel duurder.
Ook hierin loopt het Voedingscentrum een 20 jaar achter... -
Interessant
Weet toevallig iemand de wetenschappelijke studie naam?
Wil deze wel eens lezen op pubmed. -
Dit onderzoekje verbaasd me niets. Op zich is er niets mis met zout, zolang je er maar genoeg water bij drinkt en niet te vergeten, genoeg voedingsmiddelen met kalium. Door kalium en water kun je heel wat grammetjes zout per dag afvoeren zonder schade. Omdat ik zelf vrij veel water drink, ga ik van m'n stokje als ik me aan die 6 gram van het voedingscentrum hou.
-
Zout of geen zout: that's the question
Stijgers in Gezondheid
'Besparing op hoortoestellen werkt...
De miljoenenbezuinigingen die in het...
4 uur 56 minuten geleden door Marhens
Vrouw komt terug uit Bijna Dood Ervaring,...
In februari 2006 werden Anita Moorjani's...
11 uur 53 minuten geleden door houtm035
Best gewaardeerd
Kilo vlees gelijk aan 1.600 km in een auto
Uit een onderzoek van de Universiteit van...
4 dagen geleden door Durkel_33
Indringende documentaire over GMO..!
Milieu activiste en wetenschapper Vandana...
12 uur 45 minuten geleden door Bird Eyes
Barst in de vaccinatie-theorie!
Het principe van vaccinatie berust op een...
1 dag 5 uur geleden door Freedom Bytes
Basispakket zorgverzekering 2013 verder...
Uit het Lenteakkoord blijkt dat het...
4 dagen geleden door zorgprotest



