Wanneer en wie gaat frisdrank maken zonder suiker/aspartaam maar durft het met stevia te maken.
Wie durft de concurrentie aan met een gigant als coca cola
Ik ben benieuwd wat vindt je van al de rommel in frisdrank zit.
Sorteer op:
-
Verwacht wordt dat een Europese goedkeuring van stevia eind 2010 rond kan zijn, waarna de zoetstof breder beschikbaar komt.
Zijn we eindelijk van dat gezeur hier af. Totdat natuurlijk de berichten komen over niet bewezen bijwerkingen van stevia net als nu van aspartaam -
"Schokkende feiten over de e-nummers in onze voeding passeren de revue"
Het hoeft niet schokkend te zijn als mensen zelf eens wat meer research zouden doen onder het motto 'weet wat je eet'.
Alle e-nummers zijn namelijk gewoon op te zoeken. Informatie over bijwerkingen en maximale doses ook.
Mensen vertrouwen er alleen te veel op dat het allemaal wel goed zit. -
Als alleen aspartaam vervangen wordt, zit er toch nog genoeg 'rommel' in de cola?
-
Aspartaam is onschadelijk in de hoeveelheden die wij gebruiken; dat is al ontzettend veel onderzocht
Bij Stevia is er minder onderzoek naar gedaan of dat wel zo onschadelijk is... Alhoewel het ook daarbij wel lijkt mee te vallen -
Aspartaam onschadelijk?
Ze willen dat wij dat geloven ja. maar het is niet onschadelijk
Vreemd, want aspartaam is een controversieel synthetisch product; het is bewezen dat het zeer schadelijke neveneffecten heeft.
http://www.aquariusage.com/index.cfm?newsid=486... -
Aspartaam werd in 1965 per ongeluk uitgevonden toen men aan het zoeken was naar een medicijn tegen zweren. Iemand likte aan het goedje en merkte dat het erg op suiker leek. De samenstelling is echter verre van zoet. Aspartaam bevat 3 stoffen: 50% phenylalanine, 40% asparaginezuur en 10% methyl-esters. Die 10% zijn het schadelijkst want de methyl-esters zetten zich na consumptie eerst om in methanol, daarna in formaldehyde (dat is ongeveer zo giftig als arsenicum en cyanide), daarna in mierenzuur en in diketopiperzine (DKP).
-
Het is zeker onschadelijk.
Het klopt dat er een bepaalde hoeveelheid methanol vrijkomt bij de verwerking van aspartaam in het lichaam, maar deze hoeveelheid is dermate laag dat dit geen effect heeft. Sommige stukken fruit bevatten nog meer methanol dan er bij aspartaam vrijkomt. Zowel methanol als formaldehyde zijn stoffen die van nature gewoon voorkomen in het lichaam en bij genoemde concentraties niet giftig zijn.
Er is veel onderzoek gedaan naar evt schadelijkheid van aspartaam, en deze toonden aan dat het dus niet schadelijk is; als je verder kijkt dan conspiracy theory-achtige websites kun je dit zonder enige moeilijkheid terugvinden, bvb hier:
-De zgn urban myths over aspartaam: http://www.ctahr.hawaii.edu/oc/freepubs/pdf/FST...
-Over aspartaam en kanker: http://annonc.oxfordjournals.org/content/18/1/40
-Over metabolisme van aspartaam: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=Articl...
Zo kan ik er nog wel 10 linken. Bij het aquariusage stukje zie ik geen enkele bron behalve iemand die dezelfde foute claims herhaalt die al tijden herhaald worden en ook al tijden ontkracht zijn. De enige controverse over aspartaam bestaat bij mensen die dit soort websites voor waar blijven aannemen zonder daadwerkelijk naar het gedane onderzoek te kijken. Iedereen die zich neutraal in dit onderwerp verdiept, weet dat er niks van klopt.
Ik ben overigens helemaal niet tegen Stevia, maar die hetze tegen aspartaam is echt kul.
Als je selectief kijkt, kan je elk product wel zwart maken met het internet, zie hier bvb een stukje dat Stevia als onveilig bestempelt:
http://www.pnas.org/content/82/8/2478.long -
Bedankt voor reactie mfn 83
Zo krijgen we verdieping.
Wie weet meer??? -
Coca Cola zal een de eerste zijn na de definitieve goedkeuring per 2 December (morgen)
Ze zijn vanwege de PR mogelijkheden een groot voorstander van natuurlijk zoetstoffen.
Het is de EU die ze in de weg zat anders was Fanta en Cola al sinds 2009 overgeschakeld op Stevia
Stijgers in Gezondheid
'Besparing op hoortoestellen werkt...
De miljoenenbezuinigingen die in het...
11 uur 37 minuten geleden door Marhens
Vrouw komt terug uit Bijna Dood Ervaring,...
In februari 2006 werden Anita Moorjani's...
18 uur 34 minuten geleden door houtm035
Best gewaardeerd
Kilo vlees gelijk aan 1.600 km in een auto
Uit een onderzoek van de Universiteit van...
4 dagen geleden door Durkel_33
Stop HPV-vaccin NU!
In navolging van het Frans parlement om het...
1 dag 11 uur geleden door Schorpioen
Basispakket zorgverzekering 2013 verder...
Uit het Lenteakkoord blijkt dat het...
4 dagen geleden door zorgprotest
De link tussen gezonde grond en gezonde...
Mensen worden gezond van grazen tussen...
3 dagen geleden door Frissewind
Spiraal betrouwbaarder dan pil en nuvaring
Vrouwen die de pil of de nuvaring gebruiken...
4 dagen geleden door flower78

