De tarwe die tegenwoordig in je volkoren brood zit is niet meer de tarwe van vroeger. Tarwe is door de eeuwen van genetische manipulatie en modificaties verworden tot een 2 meter hoge, hoog rendement plant die op niet meer lijkt op de tarwe die onze voorouder gebruikte.Bagels, croissants, krentenbollen, pizza, pretzels, broodjes, donuts, ontbijtgranen, pannenkoeken, wafels, pasta, noodles en alle verwerkt en bewerkte voedingsmiddelen die tarwe bevatten, is niet meer de zelfde tarwe die voor de jaren 60 gebruikt werd.
Sorteer op:
-
wacht maar tot monsanto hier in europa aan het werk gaat.
dan ga je pas snel naar de knoppen.
http://www.vanityfair.com/politics/features/200... -
Dat hyperactieve brood stelt sowieso niets voor en zit vol met fytinezuur. Ik koop gelukkig al jaren zuurdesembrood bij de natuurwinkel, waar geen fytinezuur in zit en wat biologisch is en ook niet genetisch gemaipuleert en dat is toch verreweg het lekkerste, meest pure en gezondste brood wat er is.
Het biologische, gentechvrije zuurdesembrood bij de natuurwinkel is wel wat duurder maar bevat veel meer voedingsstoffen maar is ook massiever en daarom twee keer zo zwaar als supermarktbrood en daarom wordt het weer goedkoper omdat je er minder van nodig bent.
Hier in de stad heb je een variété aan verschillende soorten zuurdesembrood maar dat heb je jammergenoeg niet in veel dorpen denk ik, dat is wel jammer. -
Artikel bevat een hoop kul, en bovendien zijn de mensen van nu ook niet meer de mensen van vroeger.
-
#2
Maar hoe kom je erbij dat er in zuurdesembrood geen fytinezuur zou zitten ? -
"Is het enige gemeenschappelijke voedsel met een eigen sterftecijfer, 99% van alle criminele activiteiten worden voorafgegaan door consumptie van tarwe producten."
Wat een onzin. Met die logica is rijst ook gevaarlijk want In china wordt 99% van alle criminaliteit vooraf gegaan door het eten van rijst. -
"Tarwe is door de eeuwen van genetische manipulatie en modificaties verworden tot een 2 meter hoge, hoog rendement plant die op niet meer lijkt op de tarwe die onze voorouder gebruikte".
Onzin. Genetische modificatie is geen issue in brood (afgezien van GM enzymen). Bovendien verward de schrijver veredeling met genetische modificatie. -
Nosensartikel.
Dit staat er ook in:
"Het eten van slechts twee sneetjes volkoren brood kunnen verhogen bloedsuikerspiegel veroorzaken"
Het eten van brood verhoogt de bleodsuiker,omdat er koolhydraten in het brood zit!!!!
Wat verwacht men dan?
Ja het eten van brood verhoogt de bloedsuiker ,net zoals het eten van fruit ,aardappelen ,rijst ,andere tarweproducten.
Veel mensen weten niet wat diabetes hebben inhoudt.
Je moet niet kijken naar het suikergehalte van een product,maar naar het aantal koolhydraten. -
@4 okee, er zit nog wel fytinezuur in maar veel minder dan in supermarktbrood.
-
Euh... genetische manipulatie heeft natuurlijk niets met het artikel te maken, aangezien het andere doelen dient. Verwarrend stuk, geen samenhang en geen goede onderbouwing. Eigenlijk onzin dus.
NuNiet. -
@2
Gentechvrij brood bestaat niet. De mens knutselt al tientallen eeuwen met de genen van planten en dieren. Domesticatie en verdedeling noemen we dat. -
@2: Ben je ervan op de hoogte dat zuurdesembrood van dezelfde bloem wordt gemaakt als wat jij "hyperactief" brood noemt? Zuurdesembrood wordt op een andere manier gemaakt, maar de ingredienten zijn in pricipe gelijk aan supermarkt brood.
-
@11 Ik eet biologische meergranen-, waldkorn-, (en andere) volkoren zuurdesembrood en dat is veel beter dan supermarktbrood. Dat brood is stevig, zwaar en gezond en dat kun je van dat supermarktbrood niet zeggen want dat is zo slap als het maar zijn kan.
-
...en zit dus vol met fytinezuur.
-
Diabetes wordt trouwens niet veroorzaakt door tarwe maar door vlees. Omdat dierlijke cellen door het menselijk lichaam als vijandig worden gezien gaat het immuunsysteem in de aanval maar op een gegeven moment verward het immuunsysteem de dierlijke cellen met je eigen cellen en vanaf dat moment heb je één van de vele auto-immuunziekten. Dat ligt (hoofdzakelijk) niet aan de tarwe maar aan het vlees en andere dierlijke produkten.
-
Frappant hoeveel onzin hier verteld wordt.
-
@12:
De slapte van een brood zegt helemaal niets over de voedingswaarde.
De consistentie van het brood zegt iets over de wens van de consument. Het is voor een bakker veel makkelijker een compact brood te bakken dan een mals sponzig brood. De biologische bakker koopt nog steeds zijn bloem in bij de grote bloemleveranciers (bijvoorbeeld: Ranks, Meneba, Dossche, Koopmans).
Vervolgens gaat op een deegkuip bloem een aanlal kg BVM (brood verbeter middel). In deze mix zitten de stoffen die nodig zijn om het gewenste eindproduct te krijgen. De inhoud van de mix is voor een biologische bakker nauwelijks anders dan voor een grote bakkerijketen zoals Bake Five of Bakkersland die voor de supermarkten bakken. De uitzondering betreft vooral een aantal emulgatoren en genetisch gemanipuleerde enzymen.
De inhoud van het BVM bepaald de broodkwaliteit. Een gemiddelde BVM bevat monoglyceriden (E471) of andere emulgatoren als DATEM en CSL, enzymen, ascorbinezuur (E300), Cysteine (E920), zaden, pitten, havervlokken, extra gluten voor stevig brood of brood met vulling, zemelen, aroma (zuurdesempoeder!) en soms kleurstof zoals moutpoeder. Brood kan namelijk nooit donkerder zijn dan de bloem waarvan het gemaakt wordt.
Alle "ambachtelijke" of "biologische" of "brood uit grootmoeders tijd" die opvallend donker gekleurd is bevat gebrande mout. De kleur van het brood zegt ook helemaal niets over de vezels die erin zitten. Ook de hoeveelheid pitjes, zaadjes of de compactheid van een brood zegt niets over gezondheid van een brood.
Een "gewoon" bruin is een uitstekend voedingsmiddel. De rest is voor de "leuk" en heeft meer met marketing dan met gezondheid te maken. De reformwinkels spelen daar handig op in maar mij is niet bekend dat dit ook echt gezonder zou zijn. -
@16 de enige die hier met marketing bezig ben jij als je het mij vraagt, je zit zeker in de supermarktenbrodenbranche anders zou je niet zo praten over een produkt van deze geringe kwaliteit.
Supermarktbrood is niet meer dan een brok koolhydraten en er zit verder geen toegevoegde waarde aan, geen vitaminen en geen mineralen, ze zitten er wel in maar worden volledig afgebroken door de grote hoeveelheid fytinezuur dat er in zit, weg met die rommel dus. -
Als er ergens letterlijk gebakken lucht wordt verkocht dan is het wel bij de gewone bakker / broodfabriek / supermarkt.
In de biologische bakkerij zijn alle opblaasmiddelen die worden toegevoegd om zogenaamd lekker luchtig brood te krijgen taboe. -
Volkorenbrood zit nog vol met vitamines en mineralen.
Witbrood wordt gemaakt van geraffineerd meel waar bijna alle vitaminen en mineralen uit verdwenen zijn. Komen de dokters je waarschuwen dat je door het eten van dat soort brood op termijn allerlei ziektes kan krijgen ? Neen hoor, want die dokters verdienen goed geld wanneer jij ziek wordt. -
@17:
"Supermarktbrood is niet meer dan een brok koolhydraten en er zit verder geen toegevoegde waarde aan, geen vitaminen en geen mineralen, ze zitten er wel in maar worden volledig afgebroken door de grote hoeveelheid fytinezuur dat er in zit, weg met die rommel dus."
Echt pertinente onzin. Bij iemand met zo'n uitgesproken mening over brood zou je verwachten dat die persoon er ook verstand van had.
Alle brood bevat koolhydraten en daar is niets mis mee. Alle brood bevat fytinezuur en daar is ook niets mis mee. Het niveau fytinezuur is veel te laag om schadelijk te zijn. Daarnaast heeft fytinezuur belangrijke positieve eigenschappen in het lichaam. Vitamines en mineralen zitten nog ruimschoots in het (supermarkt)brood.
@18:
"In de biologische bakkerij zijn alle opblaasmiddelen die worden toegevoegd om zogenaamd lekker luchtig brood te krijgen taboe".
Onzin, E300 (meelverbetermiddel voor extra volume in het brood) en enzymen mogen door de bio-bakkerij gewoon gebruikt worden. Ze hoeven niet gedeclareerd te worden omdat ze in het bakproces werkzaam zijn en geen functie meer hebben in het eindproduct. -
@flub5,
kan je het zelf ook maken in een broodbakmachine? en hoe kom ik aan het meel? -
@20
Hoe zit het met de gluten in brood dan.... wist je dat heel veel mensen gluten intolerant zijn ?! 99% van de mensen die het zijn, weten het niet....
Ik eet tegenwoordig heel weinig brood, brood is lang niet zo goed als mensen denken en als je hier een beetje supermarktbrood zit goed te praten.... is al zeer verdacht. Ik moest altijd 4 broodjes supermarkt brood eten voordat het mij enigzins vulde... met bakkers brood had ik aan 2 sneetjes genoeg. Er is wel degelijk een heel groot verschil in dit brood. En Koolhydraten is niks mis mee?! Daar ben ik het ook niet mee eens, de laatste 30 jaar eet men steeds meer koolhydraten en plantaardige olieen en de welvaartsziektes zijn ook ge-explodeert... genoeg onderzoeken die hier een verband in vinden. EXIT brood in mijn leven en ik ben een stuk gezonder ;-) en brood vult ook niet btw... voor een half uurtje ofzo. -
2330 oktober 2011 11:39 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@17
Ik zou het waarderen als je inhoudelijk kunt reageren op #16, want het is allang duidelijk dat je in zijn/haar bijdragen je meerdere hebt gevonden. Maar dat wil je maar niet toegeven... :) Verder moet je maar even wat rapporten geven die aantonen dat brood van supermarkten nauwelijks nog vitamines en mineralen bevatten, in tegenstelling tot jouw alternatief brood.
Verder vind ik dit grotesk gezeur; we eten wel meer dan alleen brood. Een zo'n gezondheidsfreak die het roken maar niet kan laten en al z'n peperdure alternatieve voeding wordt teniet gedaan door gebruik van tabak. Hij zal niet dood gaan aan vitaminegebrek, maar aan longkanker. Alles is van invloed op onze gezondheid; je voeding, je genetisch erfgoed, je leefomgeving, je stressfactoren, je geestelijke gezondheid. Dat mensen zich blind staren op alleen voeding laat zien dat men zich graag laat leiden door zweverige alternatievelingen die het beste met ons vóór hebben, maar vaak te weinig inzicht in het totaalplaatje hebben. Men laat zich graag leiden en denkt TE weinig zelf na, en dit topic is daar een fraai voorbeeld van. :)) -
@21: Verschillende typen eco- en bio-broodbakmixen zijn gewoon in de winkel en supermarkt te koop. Oerbrood thuisbakmix bijvoorbeeld. Je kan ook Hermes B.V. in Made proberen. Verder kan je in reformzaken ook nog wel losse meel of bloem of spelt krijgen.
Echter, als je alleen meel, gist, zout en water gebruikt komt er wel een baksteen uit de machine. Een goede (biologische) thuisbakmix is veel makkelijker.
@22: Ik weet dat brood gluten bevatten. Het is nu eenmaal onderdeel van de graankorrel. Ik neem het verder niet op voor supermarktbrood. Mij maakt het niet uit wat voor brood mensen eten. Als ze het maar lekker vinden.
Veel brood dat bij de ambachtelijke bakker ligt wordt trouwens niet in die bakkerij gemaakt maar ook gewoon van de fabriek betrokken en afgebakken. De ambachtelijke bakker kan zich dan richten op de luxe broodsoorten waar betere marges op zitten.
Waar ik me aan erger is de onzin in het artikel. Alles wordt op 1 grote hoop gegooid zonder kritisch nadenken.
Je verhaal over koolhydraten gaat niet op. Vroeger aten mensen meer brood dan nu. De hoeveelheid koolhydraten is in onze voeding gestegen door de geraffineerde suikers in andere producten. 1 enkele glas cola bevat al 30% van de hoeveelheid saccharose die een mens op een dag nodig heeft. De koolhydraten in graanproducten zijn niet ongezond. Het voedingscentrum (waar ik niets mee te maken heb) adviseert 40-70% van de calorien uit je voeding uit koolhydraten te halen. Brood kan dus prima. Maar als je een fles cola leegdrinkt tijdens je lunch zit daar het probleem (geraffineerde suiker) en niet de koolhydraten uit het brood.
Als mensen al stemming willen maken over brood, doe het dan goed. Brood bevat zout en bij een dagelijkse broodconsumptie van 4 sneetjes zit je al op bijna de helft van de maximale aanbevolen hoeveelheid zout. -
@22
Koolhydraten zijn op zich niet slecht, integendeel. Het is een belangrijke energieleverancier. Echter, in het westerse voedingspatroon krijgen we er veel te veel van binnen. Koolhydraten zitten in granen, in rijst, in suiker, aardappelen en nog wat kleinere leveranciers. En dat eet men dagelijks in veel te grote hoeveelheden, en de lever zet die extra suikers om in vetten. Daarom is het ook zo fout om een 'vetarm' dieet te gebruiken als men wil afslanken. Beter is het dan om een koolhydraatarm dieet te volgen, zoals Atkins of nog beter: Dukan-dieet. Daar val je WEL mee af door het sterk verlaagde koolhydratenniveau.
Brood is niet slecht, maar de verhoudingen in ons dieet is geheel zoek en dat vertaalt zich in obesitas-mensen. Zelfs het zwaar gesponsorde Voedingscentrum is overstag en hamert op een balans in koolhydraten, vetten en andere stoffen. Vetarm is juist slecht, en van vet alleen wordt je nooit dik. Dat wordt je van de combinatie vet en teveel koolhydraten, is al een tijdje bekend. -
erratum op @26:
Ik vergat dus inderdaad de enorme hoeveelheid suikers die tegenwoordig echt overal inzitten. De suikerindustrie heeft zich mooi in ons voedingspatroon gewrongen. Kijk eens goed op de verpakkingen; overal zit suiker in. En dat is niet alleen voor de gebitten slecht, maar is een overbodige energieleverancier, en -naar mijn mening- een enorme smaakverpester. Het is een onnodige toevoeging die alleen maar de nagenoeg overbodige suikerindustrie in leven houdt. -
@14
"Diabetes wordt trouwens niet veroorzaakt door tarwe maar door vlees."
-Wat een onzin.
Begin je nu hier ook al meneer de veganist. -
@27
Dat is inderdaad niet normaal,overal zit suiker in(toegevoegde suikers).
Ik persoonlijk kijk alleen naar het aantal koolhydraten van een product,dit zegt veel meer voor iemand met diabetes,ikzelf dus.
Maar je moet kijken naar het aantal koolhydraten in producten is mijn tip ;)
De producten van zonnatura zijn suikerarm,maar zitten boordevol koolhydraten.Dus niet geschikt voor mij.
Ik eet liever een boterham extra per dag dan een koekje van zonnatura zonder "suiker" want zo werkt het niet. -
@22 Dat 4 sneetjes supermarktbrood overeenkomen met circa 2 sneetjes meer massief brood is toch niet verbazingwekkend? Er zit gewoon meer lucht in. De hoeveelheid vaste bestanddelen zal wel ongeveer gelijk zijn. En daar gaat het natuurlijk om. Hoeveel koolhydraten je precies binnenkrijgt. En koolhydraten an sich zijn helemaal niet schadelijk voor je lichaam, is namelijk een doodnormale energiebron. Het is natuurlijk wel schadelijk als je meer eet dan je op een dag door werk en inspanning verbrandt. Helaas eten de mensen tegenwoordig meer dan ze verbranden, dat leidt tot welvaartsziektes als obesitas, suikerziekten, dichtgeslibde aderen, etc.
Het aloude adagio geldt nog steeds.... ieder pondje gaat door het mondje... -
@31
Ik ben er inmiddels achter dat JohnDoe een reformwinkel heeft of iets in die richting;)
Hij adviseerd mensen in zijn omgeving een bepaald dieet te volgen waar hij zijn zakken mee vult. -
@30: Maak je geen onderscheid tussen complexe koolhydraten en geraffineerde suikers? Ik dacht zelf dat de grote hoeveelheid toegevoegde geraffineerde suikers het belangrijkste probleem zijn voor diabetici. Nog niet eens de (natuurlijke) complexe koolhydraten.
http://www.koolhydratentabel.nl/koolhydraten/ -
@33
Nee dit is niet helemaal juist.
Uiteraard moet je geen extra geraffineerde suikers nemen,dit is alleen maar extra werk om het uit je bloed te halen!!
Koolhydraten dat in voeding zit word in het bloed suiker.
Mijn medicatie haalt deze suikers er weer uit.
Dus ik maak eigenlijk geen onderscheidt nee,in het begin wel gedaan maar dit leverd alleen maar verwarring op.
Ik kijk altijd naar het aantal koolhydraten per 100 gram.Dat weeg ik af tegen mijn medicatie,ik weet precies hoeveel koolhydraten ik mag hebben met mijn ingestelde medicatie.
En suikers staan trouwens apart vermeld op de verpakking, maar zijn een onderdeel van het totaal aantal koolhyfdraten op een product(pak er eens een uit de kast).
gr. -
Ooit las ik ergens dat een van de E toevoegingen aanzet tot eten, het zgn. vreet E-nummer. Maar ik weet niet meer waar ik dat artikel kan vinden. Wie weet hier iets van en om welk E-nummer gaat het? Het zou ook verborgen zitten in voeding en oorzaak zijn van dat mensen na de maaltijd al gaan snacken. De voeding met die toevoeging zou geen verzadigd gevoel geven en daarom blijven mensen doorschransen tot ze niet meer door de deur kunnen.
-
Genetische manipulatie
De genetica is te rangschikken onder de informatietechnologie. Zoals computercodes digitaal zijn, zo is de genetische code dat ook, letterlijk.Het grote verschil is dat computercodes niet universeel zijn en de genetische code wel.De genetische code is voor ieder levend wezen op deze planeet gelijk. Van bacterie tot olifant, van mens tot insect , kastanjeboom en vlierbes, alles wat op aarde leeft, is van dezelfde makelij.
Een gen is eigenlijk niets anders dan een subroutine in een computerprogramma.Dat betekent dat een gen uit de ene soort gekopieerd kan worden en in een andere soort kan worden ingeplakt.Daar zal hij precies zo werken als in de oorspronkelijke soort.Daardoor is het mogelijk dat het beroemde antivriesgen, ontwikkeld in vissen die in zeer koud water leven, een tomaat tegen vorstschade beschermt.
Neem ter vergelijking een ingenieur van Boeing die voor het motormanagement van een straaljager een handige vierkantswortelroutine nodig heeft en deze weghaalt uit een renteberekeningsprogramma. Een vierkantswortel blijft een vierkantswortel en het programma om hem te berekenen werkt net zo goed in een straalmotor als in een renteberekeningsprogramma.
Zijn de zorgen om deze ontwikkelingen dan helemaal onterecht? Dat zal ik niet beweren.Genen werken in interactie met andere genen uit hun omgeving aan de ontwikkeling van een organisme. Voor het antivriesgen betekent dit dat het voor een optimaal effect afhankelijk kan zijn van een interactie met andere genen in de vis.Als het dan zo in de vreemde genetische omgeving van een tomaat wordt gedumpt, werkt het misschien niet goed tenzij het wordt bijgesteld om met de tomatengenen samen te werken.En dat bijstellen kan gedaan worden, net zoals de vierkantswortelroutine uit een renteberekeningsprogramma kan worden aangepast aan de omgeving van een straalmotor.
Dat betekent dat er een strenge toetsing m.b.t. de veiligheidsaspecten moet zijn.Niemand zal daartegen zijn. Zo n toetsing is terecht de standaardprocedure voor alle nieuwe producten en niet alleen voor de producten die genetisch gemanipuleerd zijn. -
Hoe het ook zit, enkele dingen vind ik toch wel opvallend. Ik heb enige tijd geleden besloten koolhydraten zoveel mogelijk te laten staan, en dan met name brood. Ik begin 's ochtends met eieren en spek en dat bevalt me prima.
Ben al bijna 2 weken verkouden, tijd van het jaar. Zeker als je op een groot kantoor met airco werkt, ontkom je er nagenoeg niet aan omdat die virussen door die airco worden verspreid. Ik heb echter nu geen last van een verstopte neus als ik ga slapen, zoals vroeger. Er is wel snot enzo, maar het blokkeert niet totaal. Ik ben ook wat minder hyper en minder snel gestrest dan vroeger.
Dat moderne supermarktbrood is veelal gebakken lucht waar je suikerpieken en afterlunch-dips van krijgt. Heb ik dus geen last meer van :) -
3830 oktober 2011 14:04 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
#38 Er wordt overigens heel wat onderzoek gedaan naar voedsel van tegenwoordig. Daarbij wordt het drastisch minderen/vermijden van suiker en koolhydraten vaak geadviseerd bij patiënten met overgewicht.
Grote consumptie van brood en suiker is alleen nuttig als je een snelle stofwisseling hebt en een grote voedselbehoefte, bijvoorbeeld bij tieners en jonge mannen. -
4030 oktober 2011 14:12 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
4130 oktober 2011 14:14 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@37
Je vergeet er bij te vermelden dat spek en eieren een hoog cholesterol veroorzaken.
Dicht slippen van aderen en nog wat toestanden.
En verzadigt vet is echt NIET gezond bij een dieet van een diabeet,als je hier over een ander dieet praat prima. -
Het juiste dieet,
Gevarieerd
Weinig verzadigd vet,zeker niet iedere dag eieren met spek,een eitje per dag is weer toegstaan volgens mij?,maar laat de spek maar achterwege.
En vooral beweging,beweging en nog eens beweging.
Persoonlijke ervaring.
Ik prik mijn suiker en staat 9,5 ,daarna fietsen tegen de wind in op mijn mountainbike op de zeedijk.(een half uurtje)
Na thuiskomst prik ik nog maals en wat blijkt mijn suiker gedaalt tot 4,5.
Voor mij het bewijs dat bewegen helpt.
Verder moet je zorgen dat je zeker niet teveel vet tot je neemt. -
En ik eet trouwens heus wel eens "lekker" vet hoor.
Frikadelletje speciaal of twee soms ;)
Maar wel maar eens per week niet vaker. -
4530 oktober 2011 14:31 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@45
Vind ik ook.
Ik kan slecht tegen dit soort beweringen,zeker als ze zelf geen diabetes hebben. -
Moet je eens naar de mac donald`s gaan en kijken hoe lang het duurt wanneer je maag weer begint met rommelen........niet heel erg lang kan ik je vertelle;)
Trouwens ,heeft hier iemand supersizeme gezien???
Een kerel gaat een maand lang alleen naar de mac donalds ,en dat loopt niet zo heel goed af kan ik je vertellen .
Hier een link.
http://www.youtube.com/watch?v=N2diPZOtty0&feat... -
#41 Je doet teveel aannames. Op eiwitten, fruit en groenten kan ik juist beter trainen dan op koolhydraten. Vroeger pakte ik vaak noodles/pasta voordat ik naar de dojo ging. Vervolgens hield ik een sessie van 1,5 uur niet goed vol. Tegenwoordig wel.
Bovendien kun je vetrijk vlees op een hete plaat bakken zonder olie of boter, dan is er al heel veel uitgelopen voor consumptie.
Het is voor ieder verschillend. Zo zijn er genoeg mensen die prima een training kunnen volhouden op een koolhydraatrijke maaltijd vooraf. -
4930 oktober 2011 16:28 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
#49 Of jij bent een trol of je hebt werkelijk geen notie van budo.
-
@43
Bewegen helpt zeker (zelfde ervaringen als jij, maar dan met hardlopen) - maar ik moet wel zeggen dat ik tarwe / brood zoveel mogelijk mijd, omdat ik me daar echt beroerd door ga voelen (hoewel ik gek ben op brood). Ik ga me nu steeds meer richten op rauw voedsel i.c.m. dagelijks sport , omdat dit het enige is wat mij als diabeet echt helpt. -
Tarwe is al bijna net zo gevaarlijk als diwaterstofmonoxide. Alleen ben ik bang dat dit artikel serieus is...
-
@17 "de enige die hier met marketing bezig ben jij als je het mij vraagt, je zit zeker in de supermarktenbrodenbranche anders zou je niet zo praten over een produkt van deze geringe kwaliteit."
Dit is weer zo'n schitterend voorbeeld van iemand is het niet met je eens (en gaat met duidelijke argumenten tegen je in) dus die zou dan wel in de betreffende branche werkzaam moeten zijn. -
@19 Van kleins af aan kreeg ik op meerdere plekken te horen dat witbrood dan wel lekker kon zijn het niet aan te raden was.........En dat gebeurde heus niet alleen door mensen die hier commercieel bij betrokken waren.
Persoonlijk houd ik niet zo van witbrood, vind het vaak veel te klef. Gewoon bruin (volkoren) brood of varianten daarop. -
@39 Voor zover mij bekend is suiker ook een koolhydraat.......
-
@43 Met name het puntje "gevarieerd eten" in jouw reactie is van belang.
-
wat moet je dan eten i.p.v. brood?
-
Ik krijg echt last van brood. Opgezette buik. Grappig van roggebrood geen problemen. zodra ik tarwe naar binnen werk krijg ik last van mijn buik. Echt het gaat opzetten. Wat ik altijd raar vind is dat men zo opgaat met het mediteraanse dieet. En wat eten ze als brood allemaal wit brood. Omdat bruin brood duurder is.
-
@52:
De schrijver van het stukje kan zijn hart ophalen. Een kleine greep uit de "levensgevaarlijke" producten die in voeding kunnen zitten:
Melk(eiwit)
Melk (suiker)
Soja
Tarwe
Rogge
Rundvlees
Varkensvlees
Kippenvlees
Eieren
Vis
Schelpdieren
Schaaldieren
Mais
Cacao
Peulvruchten
Noten
Pinda's
Sesam
Wortels
Koriander
Selderij
Lupine(meel)
Mosterd
Weekdieren
Alle bovenstaande producten zijn allergenen (net als tarwe(gluten)). Een bepaald percentage van de bevolking kan op een of meer van de bovenstaande producten allergische reacties vertonen. Soms met de dood tot gevolg, zoals bij pinda's bijvoorbeeld.
Maar het is natuurlijk onzin om te roepen dat melk giftig is of brood gevaarlijk. Het heeft met je genetische aanleg te maken. De meeste mensen hebben met de bovenstaande producten echter geen enkel (stofwisselings)probleem. Laat onverlet dat het wel erg lastig (en soms zelfs gevaarlijk) kan zijn als je een sterke aanleg voor voedselallergie hebt.
@57: Als je echt veilig wilt leven moet je dus ophouden met eten:-) -
@58 Geen glutenallergie of glutengevoeligheid?
-
Het is inderdaad zo dat bepaalde tarwesoorten koolhydraten hebben die het lichaam snel omzet in suiker. Of het nu volkoren is of niet, dat maakt niets uit. Het is het soort tarwe. Met name de tarwe die voor pasta's gebruikt worden. In het bloed is de toename van het suikergehalte te meten te meten. Op zich niet erg als het suiker ook maar verwerkt/verbruikt wordt. Een wielrenner doet er zijn voordeel mee. Helaas zijn in Nederland veel mensen niet kort na het eten actief en dan is die verhoogde bloedsuikerspiegel als die tegelijkertijd gepaard gaat met het in een "hanggevoel"zitten van de eter een te grote verstoring voor het lichaam. Het is niet ondenkbaar dat dit een reden zou kunnen zijn van de enorme toename van diabetes-patienten. De aangehaalde studie kan het dus bij het juiste eind hebben.
Dan nog even over volkorenbrood. De hoeveelheid ruwe vezels is groot. Heel veel wordt gedacht: dat is goed voor de stoelgang en dus ook voor het lijf. Het laatste is niet waar. De ruwe vezels irriteren de darmwand die erop reageert door te zorgen dat de bron van die irritatie zo snel mogelijk uit het lijf verwijderd wordt. Ondertussen ziet de darm geen kans om de voedingswaarde op te nemen. Voordat de darm de kans daartoe heeft, ligt het geconsumeerde vezelrijke voedsel dus al in de toiletpot.
Bij voortdurend gebruik van volkorenbrood, ziet de darm geen kans in optima-forma te blijven. Je zou kunnen zeggen de darm slijt door het voortdurend gebruik van vezels uit. Op de lange termijn kan dat lijden tot consequenties, met name darmkanker zou hierdoor veroorzaakt kunnen worden. Witbrood heeft deze negatieve aspecten niet.
Zelf heb ik jaren volkorenbrood gegeten, ik woog 62 kilo, kon eten wat ik wilde en kwam geen draad aan en had zelfs een vitamine tekort. Toen ik op aanwijzing van een arts ben overgestapt op witbrood, ging ik groeien en in twee jaar zat ik op 85 kilo. Ik voel mij er best bij. De hoeveelheid van wat ik nu eet is ten opzichte van het volkorenbrood wat ik at, erg weinig. Twee sneetjes wit t.o.v. circa 8 volkoren sneden. Voor het milieu is het dus ook beter witbrood te eten. -
Wij halen biologisch meel bij een échte molenaar en bakken zelf brood, die drie dagen oude afbak zooi van de supermarkt mogen ze houden. Mensen, wordt bewust van je voeding, betaal iets meer, en koop verantwoorde producten. Een kleine prijs voor het kostbaarste wat je bezit, je gezondheid.
Ik ben het eens met VanTours dat het bombarderen van je darmen met ruwe vezels wat veel mensen doen, niet bevordelijk is voor de gezondheid. Dat is een medisch fabel wat niet meer uit te roeien is. Eet normaal en afwisselend verantwoord geproduceerde voeding. Elke dag iets anders. En je wordt 100.
( tenzij je onder een auto komt, dan niet. ) -
@6"verward de schrijver veredeling met genetische modificatie". >> veredeling is ook genetische manipulatie. waarom ben je anders aan het veredelen?? om de eigenschappen aan te passen toch?
-
Ach ik eet gewoon van alles wat......en het lekkerst: zo'n heerlijke witte sappige boterham, met daarop een dikke smak roomboter (beetje warm maken) en dan daar overheen een flinke scheut hagelslag (melk) en dan daarover heen nog een keer weer roomboter........en dan vouw je de hele hap dubbel.......even flink aanstampen!!! ohhhhh en dan voer je de boterham naar je mond, mond open, boterham erin en dan een hap nemen, en heeel langzaam gaan kauwen..................mmmmmmm dat is pas genieten.
-
@64:
Die twee zijn absoluut niet hetzelfde:
Onder genetische modificatie (of genetische manipulatie) wordt verstaan het verbeteren van de eigenschappen van een organisme/plant door er met behulp van recombinant DNA techniek genetisch materiaal van een ander organisme in te bouwen. Bijvoorbeeld een gen van een bacterie inbouwen in het genetisch materiaal van een plant.
Onder veredeling wordt verstaan het verbeteren van de eigenschappen van een organisme door deze te kruisen met soortgenoten die een bepaalde gewenste eigenschap hebben.
Het eerste gebeurt pas sinds de jaren 80 en veredelen doet de mens al duizenden jaren. -
Het ware probleem zit in de dielijke producten daarom is er te weinig aardoppervlakte en is alles verziekt en wordt er gemanipuleerd om maar genoeg opbrengst te hebben:
www.plantaardigmaandag.nl
www.lekkerplantaardig.nl
www.veganisme.org -
@TS bent U de laatste 5 jaar nog wel eens op het platteland geweest en tussen de korenvelden gelopen?
U schrijft <2 meter hoge, hoog rendement plant >
De planten zijn zo laag geworden dat je niet eens meer zoals vroeger er ongezien een wip kon maken, 50 cm hoger komt het niet
Gezien hoe kort tegenwoordig stro is ? -
Speltbrood bakken.
-
@69
Juist, of een lekkere kamutbrood. Dan krijg je echt het nodige binnen ... -
Meel maken van hennepzaad en daar brood van bakken. Weer een gezonde toepassing van hennep.
-
@68
Dat viel mij ook al op. In het originele artikel stond 2 feet high.
" a high-yield, 2-foot tall "semi-dwarf" plant "
http://boingboing.net/2011/10/26/triticum-fever...
Tarwe is zo kort gefokt omdat het dan meer graankorrels opbrengt en minder stro. Stro is nu nl. minder waard dan vroeger omdat we minder paarden hebben.
In hoeverre dit "doorfokken" slecht is voor de voedingswaarde kan ik niet zeggen; je zou de analyse van graankorrels van 60 jaar geleden moeten vergelijken met die van moderne rassen.
Even aan die bakker in ons midden: ook qua biologische broden is er nogal een groot verschil; er zijn er die gemaakt zijn van de genoemde mixen (bijv. biologisch brood van AH, weinig verschil met ander supermarktbrood, anders dan dat de tarwe niet bespoten is en geen kunstmest heeft gekregen) maar ook meer ambachtelijke.
De genoemde "Waldkorn" broden zijn juist geen goed voorbeeld van de biologische broden omdat deze bij bijv. een natuurwinkel niet verkocht worden. Waldkornbrood is een poging van de gangbare broodindustrie om een "graantje" mee te pikken van de trend naar meer natuurlijke voeding. Als voornaamste ingrediënt om e.e.a. donker en "dus" gezond te laten lijken wordt gebrande mout gebruikt, wat absoluut geen gezonde toevoeging is.
Dus... je weet veel van de gewone broodbakkerij maar de biologische ken je maar zeer ten dele.
En zoals @69 en @70 zeggen.. als je bang bent van het "moderne" tarwe kun je ook spelt of kamut eten. Voor degenen die glutenallergie hebben echter geen optie. -
@72: Waldkorn is een merknaam van CSM en is geen biologisch brood. Er bestaat wel Oerbrood dat bijvoorbeeld wordt verkocht bij Super de Boer of de Coop. Dit is biologisch brood. Kan je ook nog een reden geven waarom het niet goed zou zijn om biologisch brood in de supermarkt te kopen? Alle biologische producten ongeacht het verkooppunt staan onder controle van SKAL en moeten aan dezelfde eisen voldoen. Ook dat biologische brood van AH.
Voor brood betekent een biologisch keurmerk dat (tenminste) 95% van de ingredienten van biologische oorsprong moet zijn. Veel E-nummers zijn gewoon toegestaan (ook binnen die 95%). Emulgatoren als lecithine, verdikkingsmiddelen, enzymen en conserveermiddelen als bijvoorbeeld citroenzuur zijn toegestaan (behalve conservering in dagvers brood).
"Waldkornbrood is een poging van de gangbare broodindustrie om een "graantje" mee te pikken van de trend naar meer natuurlijke voeding. Als voornaamste ingrediënt om e.e.a. donker en "dus" gezond te laten lijken wordt gebrande mout gebruikt, wat absoluut geen gezonde toevoeging is"
Ben ik met je eens, dit bedoelde ik in @16. Overigens is mout een natuurproduct en mag ook in biologisch brood gebruikt worden. Wat dat betreft is biologisch brood niet onderscheidend.
En ik ben geen bakker. -
Ik hecht nauwelijks nog waarde aan dit soort onderzoeken. In de loop der jaren zijn er zoveel onderzoeken gedaan waarbij, als je het zou kunnen samenvatten, je niets meer kunt eten. Alles is kankerverwekkend tegenwoordig lijkt wel.
Zo was er een onderzoek dat dinerkaarsen kankerverwekkende stoffen zouden verspreiden bij het opbranden.. of dat een magnetron kankerverwekkende stoffen zou achterlaten in het voedsel wat je opwarmt. Of jaren geleden dat spinazie teveel schadelijke stoffen zou bevatten waardoor je ook kanker zou kunnen krijgen. Naar buiten gaan is ook gevaarlijk want de lucht in het westen is zwaar verontreinigd en daar kun je ook snel van doodgaan. Binnen in huis is het ook niet veilig want de lucht is daar door vaak slechte kachels erg ongezond. En zo kan ik nog wel doorgaan.
Ik denk dat je eerder doodgaat door een angstvallig leven te leiden door al die onheilsboodschappen van wetenschappers dan wanneer je daadwerkelijk dinerkaarsen zou aansteken, voedsel opwarmt in de magnetron, in huis leeft, in de buitenlucht leeft, enz. enz.
Stijgers in Gezondheid
'Besparing op hoortoestellen werkt...
De miljoenenbezuinigingen die in het...
11 uur 38 minuten geleden door Marhens
Vrouw komt terug uit Bijna Dood Ervaring,...
In februari 2006 werden Anita Moorjani's...
18 uur 35 minuten geleden door houtm035
Best gewaardeerd
Kilo vlees gelijk aan 1.600 km in een auto
Uit een onderzoek van de Universiteit van...
4 dagen geleden door Durkel_33
Basispakket zorgverzekering 2013 verder...
Uit het Lenteakkoord blijkt dat het...
4 dagen geleden door zorgprotest
Vreemd nieuws: Stoppen met drinken van...
Per 10 gram pure alcohol zou het risico op...
6 dagen geleden door isdatzo1
Spiraal betrouwbaarder dan pil en nuvaring
Vrouwen die de pil of de nuvaring gebruiken...
4 dagen geleden door flower78
Tandartsen willen niet concurreren
Tandartsen zitten niet te wachten op...
4 dagen geleden door Mijn.nick.is.nick.


