Landen die veel hulp krijgen, ontwikkelen zich niet sneller dan landen die het zonder hulp moeten stellen. Het is eerder omgekeerd, aldus onderzoeker Wiet Janssen, die donderdag aan de Universiteit Twente promoveert op een onderzoek naar Nederlandse ontwikkelingshulp.
Sorteer op:
-
Promotieonderzoek????
"Geef ze geen vis, maar een hengel en leer ze vissen" is toch al een eeuwenoud begrip?? -
Bizar dat dit geen open deur is voor het westen. Overigens geldt hetzelfde principe voor uitkeringen. Geen geld, maar onderwijs en training dus.
-
Je kunt hulp aan Afrika in zekere zin vergelijken met de zeehondencreche van Lenie 't Hart in Pieterburen. Het is goed werkt, maar het effect is niet meetbaar.
Ik ben overigens van mening, dat in Afrika minder onderling respect voor elkaar leven is, anders zou men niet zulke slachtingen onder elkaar aanrichten. -
Daar sta ik opzich niet gek van te kijken. Het lijkt er soms wel op dat de hulp gebaseerd is om de economische groei in het westen te dienen. Maar er zijn wel talloze ontwikkelings en hulpprojecten en er zullen zeker ook een boel zijn die wel goed zijn en goed functioneren. En noodhulp en conflictbeheersing lijkt me beide brood nodig.
-
Dat roep ik al jaren! Je kan iemand brood geven, maar dan blijf je bezig. Je kan 'm beter leren hoe 'ie zelf brood maakt.....
-
-
Ik kan me herinneren dat er ruim 40 jaar geleden al inzamelingsacties waren voor Afrika. En wat is er bereikt? 0,0
Sterker nog, ze gaan achteruit. De welvarende Engelse kolonie Rhodesië is veranderd in de schurkenstaat Zimbabwe waar mensen sterven van de honger omdat ze alle blanke boeren weggejaagd hebben.
En Sinterklaas (Koenders) pompt er jaarlijks 5 MILJARD van onze centen in. Als je een bedelaar voedt, blijft hij terugkomen. Je kan hem beter leren zelf voedsel te verbouwen -
Importheffingen door oa EU maakt Afrika arm..... Ok 1x eens met PVV Stop de (landbouw)subsidies
-
@3
Bij ons is er 2000 jaar profileren en conditioneren aan vooraf gegaan. Be-schaving. -
@7 mooi voorbeeld is daarvan Unicef bedenk niet dat we met hem 60 jaar geleden begonnen zijn. Dat zeiden ze in een reclame en dan hebben ze zelf niet door dat het totaal geen zin heeft zo. Ze zouden structurele oplossingen moeten bieden in plaats van 60 jaar lang noodhulp
-
Zeg maar rustig meer dan 50 jaar inzamelingsacties!!!
Resultaat NIHIL.
Ik roep dit dan ook al jaaaaaaren, daar heeft een normaal denkend mens niet voor gestudeerd te hebben. -
Noodhulp is en blijft altijd nodig.
Grote organisaties geven overigens wel structurele hulp in de vorm van microkredieten en opleidingen. daarnaast is er een tak democratie en vredesopbouw.
De hulp waar naar verwezen wordt die niet helpt komt mijns inzien van te veel nederlandse projecten van particulieren die denken dat ze met een "hobby" projectje Afrika zullen redden.
Het principe geef ze een hengel en leer ze vissen gaat niet op zolang het Westen met grote trawlers de zee leegvissen en de Afrikaanse vissers werkeloos achterlaten. -
Een van haar voorstellen is: "Afrikaanse kinderen moeten al op jonge leeftijd leren hoe ze ondernemer kunnen worden. Op de basisschool moeten ze al een vak leren waarmee ze een redelijk inkomen kunnen verdienen."
Maar dan gaat ze er dus vanuit dat kinderen daar gewoon naar school gaan, en dat er genoeg lesboeken zijn... Daar zit nu juist het probleem.
Het is vaak veel schrijnender, waarbij werken voor het dagelijkse eten de eerste prioriteit heeft. -
@7
Nee! We hebben ze compleet afhankelijk gemaakt om onze eigen welvaart te behouden. Wij hebben recht op voorspoed, en dat doen we te vuur en te zwaard. -
@9: en nog steeds zijn er - ook in het "beschaafde" westen - talloze wanpraktijken waar menswaardigheid van ondergeschikt belang is.
-
Mijn reactie: Dûh!
-
"Het is vaak veel schrijnender, waarbij werken voor het dagelijkse eten de eerste prioriteit heeft. "
Hahaha....Besef je wel wat je zit te verhalen! Kijk eens in de natuur! Was dit niet de levenswijze van de Afrikaantjes? -
Ik ben het er mee eens dat als je alleen geld geeft aan die landen dat ze er niet op vooruit gaan. Je maakt ze alleen afhankelijk. Krijgen ze de mentaliteit van oh het westen steunt ons wel. Geef ze de materiaal en de kennis om het zelf te kunnen doen.
-
Ze hebben het licht gezien! Maar wat doen ze met deze wetenschap?!
-
Ontwikkelingshulp stelt inderdaad niets voor, zolang er strenge handelsrestricties voor bijv. landbouwproducten naar Europa blijven bestaan. Die restricties houden Afrika arm, en ontwikkelingshulp is er om het Europees geweten af te kopen.
-
Als het maar geen concurrenten worden
Ze een wingebied blijven
En we goedkoop koffie, cacao en grondstoffen kunnen blijven importeren
... vind ik alles best -
@18
En dan? Dan hadden ze dezelfde "welvaart" als ons verkregen. Dezelfde behoeftes...etc etc.
Dan hadden we hier niet meer op nujij gezeten. -
als je ze steeds maar blijft geven en geven en er een paar keer niks gegeven word dan staan ze met de handen in de haren want ze weten dan niet wat ze moeten doen,
net wat @1 zegt "geef ze geen vis maar geef ze een hengel en leer ze vissen". -
@3 De geschiedenis leert: respect voor elkaars leven komt pas als je (economisch) van elkaar afhankelijk bent. Dat is ook het succes van de EU, het is niet voor niets nog nooit zolang aan 1 stuk vrede geweest in Europa als nu.
Het enige waar Afrikaanse landen nu afhankelijk van zijn, is ontwikkelingshulp. Dit is mede oorzaak van de instabiliteit en corruptie. -
@7
Afrika gaat niet achteruit, maar kent al jaren hele hoge economische groei.
Niet zo maar dingen blaten. -
@22
wat jij zegt slaat nergens op dus als afrika een rijk continent is. Kunnen wij niet meer internetten op nujij,nl. -
@7
Dat is onjuist.
Enkele voorbeelden:
- Kindersterfte neemt in de wereld af. 75% van alle kinderen wordt tegenwoordig ingeent. Dat was 25 jaar geleden nog 5%.
- Het analfabetisme onder volwassenen is in 30 jaar tijd met bijna de helft afgenomen.
- De ziekte de pokken is in 20 jaar uitgeroeid.
- De participatie van vrouwen in de politiek neemt toe. Zelfs in landen waar tot voor kort alleen mannen zich verkiesbaar konden stellen, hebben vrouwen nu zitting in het parlement.
Zie MDG 2007 -
Je helpt ze dus door ze niet te helpen.
-
Verwijderd door redactie
-
Misschien zitten ze in Afrika helemaal niet te wachten om op onze manier te leven en te denken.
-
Dit is zo'n uitgekauwd onderwerp... We weten het al jaren, maar we doen net of onze neus bloedt. Die hulporganisaties, die schuldig zijn aan de ondergangt van Afrika, gaan vrolijk door. Ze zijn er op gericht om zichzelf in stand te houden. Ze vinden wel weer een nieuwe rol voor zichzelf in deze tragedie. Als het geld maar blijft stromen en hun banen verzekerd zijn. Want hoe het met Afrika gaat, dat interesseert ze blijkbaar niets.
En Koenders, die zal zich ook wel in allerlei bochten wringen om vooral toch ons geld te kunnen blijven uitgeven. Een echte PvdA'er. Schijt dat hij nu achter de schermen bezig is om een oorlog op touw te zetten waar Nederland in meedoet. Tssss... -
@26
Afrika is een steenrijk continent! Dat is het hem nou net!
Wat denk je nu als alle derdewereldlanden dezelfde welvaart als ons hadden gehad? Dan hadden we elkaar al lang geëlimineerd! -
@27
Ja haal van al die gegevens europa er van af en amerika en zuid amerika. En kijk alleen naar de gegevens van afrika. Dan zijn ze zkr niet zo hoog, -
@23 Microkrediet: "Geef ze geen hengel, maar zorg dat ze een hengel kunnen kopen, daarmee vis kunnen kopen, dan de hengel afbetalen en tenslotte winst maken."
Als je ze een hengel geeft, gaat de plaatselijke hengelmaker namelijk failliet, en als die gegeven hengel dan kapot gaat, moet de visser weer z'n handje ophouden.
Dit klinkt absurd, maar het is wel de dagelijkse gang van zaken. De rijstindustrie in Ghana is ingestort door alle goedbedoelde gratis rijst die het land binnenkomt.
Lees ook dit interview met Dambisa Moyo http://www.volkskrant.nl/economie/article115963... -
Afrikaanse kinderen moeten al op jonge leeftijd leren hoe ze ondernemer kunnen worden.
Op de basisschool moeten ze al een vak leren waarmee ze een redelijk inkomen kunnen verdienen.
Ik zie het WTO de handelsbeperkingen niet opheffen, de in- en uitvoerrechten niet schrappen en exportsubsidies niet ongedaan maken.
Hoe moet een Afrikaans kind leren ondernemer te worden dat een redelijk inkomen verdient terwijl grote multinationals er de dienst uitmaken en de inkomsten opstrijken? De inwoners worden gedwongen goedkoop te werken en hun producten / diensten tegen een schamele prijs te verkopen........en als u dat niet doet, er zijn nog meer dan genoeg landen die het wél willen en nog doen ook........want dan hebben ze namelijk te eten......... -
Verwijderd door redactie
-
eerlijke prijzen voor fruit en katoen
geen slavenarbeid in cacaoindustrie
geen kinderarbeid
de zeeen voor de afrikaanse kust niet leegvissen
nederlandse bloementelers uit Kenia halen omdat ze miljoenen liters water verbruiken en schandalig lage lonen betalen aan locals
gelijke rechten voor vrouwen en mannen
EU-handelsverdragen aanpakken
stoppen van uitbuiting afrikanen door olie-industrie
vakopleidingen faciliteren
noodhulp in de vorm van verzorgen eerste levensbehoeften ( water/huis/kleding)
gelijke rechten blank en zwart
aanpakken dictatoriale regimes
stoppen met huidige vorm van winning van diamant en stof voor mobiele telefoons.
zorgen voor goede gezondheidszorg
zorgen voor vrijheid van geloof
Hoezo, geef ze een hengel en leer ze vissen? Dat is toch wel heel erg kort door de bocht. Ontwikkelingshulp houdt wel meer in dan dat alleen. -
@34
Familie van me zit al 60 jaar in Afrika(Ghana). Je hebt helemaal gelijk. -
Het moet zondermeer een combinatie zijn van educatie + technologie enerzijds en conflictbestreiding + noodhulp anderzijds.
De noodhulp zijnde voor vluchtelingen van conflictgebieden en gebieden waar nog aan de ontwikkeling gewerkt wordt. -
Stel dat Afrika zich net zo zou ontwikkelen als China.
Dan wordt het nog moeilijker om het CO2 probleem op te lossen.
Het klinkt hard maar ik denk dat de wereld overbevolkt is door het menselijk ras. -
afrika zal altijd een land blijven wat arm blijft en zal nooit veranderen.
-
Je lost de problemen daar nooit op totdat ze leren voor zichzelf te zorgen. Ik wou dat Koeneders met dat geld zieke en oude mensen in Nederland ging helpen
-
Verwijderd door redactie
-
Kijk eens naar hoeveel grondstoffen sommige Afrikaanse landen hebben. Bereken dan eens hoeveel inkomsten die landen zouden kunnen hebben als ze fatsoenlijk geregeerd werden.
Ontwikkelingshulp komt voor een groot deel voort uit een soort schuldgevoel van donorlanden over hun koloniale verleden. Het is makkelijk om x miljoen over te maken zodat president Mwuzibongo van Equatoriaal Guinea weer een nieuwe Rolls kan aanschaffen, maar het zou wel erg pijnlijk zijn als de rijke westerse landen ook zouden moeten gaan nagaan of de gemiddelde Equatoriale Guineaan zijn levensstandaard ook maar iets verbetert.
Tijd voor een goede discussie over deze geldverspilling. Oh, en al die door de overheid gesubsidieerde "liefdadigheids"clubjes moeten dan maar lekker op de gang blijven staan. -
edit: ik ben wel voor betere leefomstandigheden voor ALLE mensen, maar ook voor dieren.
-
@27 Onderzoek van bovengenoemde onderzoeker wijst juist uit, dat verbeteringen ook plaats vinden in landen die het zonder ontwikkelingshulp doen.
Ontwikkelingshulp heeft op de lange termijn dus GEEN aanwijsbaar positief effect. Sterker nog, meer en meer wordt aangetoond dat het -hoe goedbedoeld ook- contraproductief werkt.
Wat wel werkt: investeren en de markt opengooien. Dat laatste is aan politici, het eerste kun je zelf ook doen: kijk hier eens: www.kiva.org -
Tja, dat roep ik al jaren.. Je kan wel ieder kind in leven willen houden, maar als dat betekent dat dat kind vervolgens jaren lang een miserabel ondervoed leven heeft, waarom dan?
Klinkt misschien heel bot, maar ze zouden meer moeten doen aan anticonceptie, abortus en ernstig zieke kinderen tot 5 jaar gewoon niet moeten helpen, de sterksten overleven dan en die vinden hun weg wel, met werk, genoeg voeding, ect.
Er zijn gewoonweg te veel mensen in 1 regio waar te weinig voorzieningen en kansen zijn voor al die mensen...
Blijf je ze hulp geven, dan leren ze nooit op eigen benen staan.. -
@42. ik ben geschockeert dit soort reacties te lezen.... mijn mond valt open van verbazing.
-
lees hier voor de grap ff wat er met het Kosovo actie geld gebeurd is.
http://www.nrc.nl/dossiers/goede_doelen/achterg... -
@42
Kunnen wij goed voor onszelf zorgen? Ja, dmv 1001 leefregels, wetten en gezagsbewaarders! Anders had 't een bloederige toestand geworden in de avondspits.
Lees vanochtend over babyverkrachtingen in de krant. Jaja, midden zuid holland -
Ik heb net besloten om geen geld meer te doneren aan de hartstichting. Dacht ik nog om dat geld aan de armoede geven blijkt dat ook niet goed te zijn. Straks hou ik nog geld over aan het eind van het jaar
-
Eigenlijk hadden we dat continent als blanken nooit moeten ontdekken.....
Eigenlijk is de wereld beter af zonder mensen.
Nee ontwikkelings hulp met geld of eten helpt niet en zal nooit helpen! -
Ze willen het probleem Afrika of wat voor armoede dan ook helemaal niet oplossen.
Moet je eens kijken wie allemaal aan die geldkraan hangt.
Hele organisatie's verdienen er aan, het is een hele industrie geworden.
Het zelfde geld overigens voor de asielzoekers..
Van mij mag het stoppen, zorg maar dat de mensen zelfstandig worden.,
B.v. met het geven van micro kredieten, dat lijkt me een goede zaak.
Mensen zelfstandig maken zodat ze zelf geld kunnen verdienen. -
@44 het geld van onze overheid gaat naar NGO's ( niet gouvernmentele organisaties ) dus niet naar de president van E-Guinee. het gaat naar instanties die niet overheidsgerelateerd zijn.
Die rolls betaald ie van het geld dat hij door uitbuiting van zijn volk verkrijgt. -
@33
Je bedoelt dat wij 25 jaar geleden in Nederland alleen maar 5% van de kinderen konden inenten? Of bedoelde je dat 30 jaar gelden de helft van de Nederlanders analfabeet was? -
feitelijk zijn ALLE Afrikaanse kinderen al van jongs af aan 'ondernemer'. Moeten werken en helpen het gezin draaiende te houden en bedelen ligt met de Ontwikkelingshulp het meest voor de hand. Maar zo is de 'Give-me en Donnez-moi-cultuur' gecreeerd. De minst innovatieve manier dat afhankelijkheid creeert.
-
@44
Die grondstoffen zijn niet in handen van de desbetreffende landen. Daar zit 'm nu jujist het euvel. Westerse multinational hebben deze tijdens de coup in de jaren '80 in beslag genomen. Bedrijven zoals Shell en Exxon.
De winst gaat linea recta naar het Westen. Naar ons. -
Verwijderd door redactie
-
conflict hulp en acute bijstand na natuurrampen is niet meer dan menselijk en noodzakelijk. maar zoals het nu gaat gaat hte nergens over.
een water put slaan??? waarom kunnen ze dat niet zelf? een schep en graven maar. zo ging dat hier 200 jaar geleden ook.
waarom gaan ze in hemels naam nu 3 dagen lopen van een water bron wonen. en waarom proberen ze niet daar waar ze wonen een bron te vinden (graven dus)
zo bouw je een communitie op...net als in europa dat deed in de vroege tijden...het is daar nu niet anders. -
Hmm.. Het is te gek voor woorden.. dat Geld wordt gebruikt voor overheadskosten.. 1 of andere bobo gaat naar west-afrika.. om uit te leggen hoe een waterpomp werkt.... Gaat heen firstclass... logeert in een vijfsterren hotel.. rijdt in een new vierwielterrein auto.......Dit is maar 1 voorbeeld...
Diegene die van profiteert zijn westerse multinational......Wil je echt helpen....!!!
Handel.. en nog eens handel... voor de "blanken" kwamen dreven zij handel met china en india en arabie... -
@59 droogte
en kennelijk weet je niet hoe diep een put geslagen wordt anders zou je niet over scheppen beginnen... -
Het is dat wij in westen niet stil mogen staan???
Er moet en zal vooruitgang zijn.
Welke vooruitgang en voor wie die goed is weet geen mens meer.
Om toch nog een beetje goed gevoel te krijgen wordt er maar gedoneerd naar de arme landen, of het helpt daar wordt niet naar gekeken.
Laten wij maar eens leren van die landen waar vele van menen dat zij help nodig hebben.
Helaas zijn er door onze manier van leven en het opdringen van onze manieren vele uit de boot gevallen en vormen voor daar en hier een problemen.
Maar van vele andere kunnen wij juist zeer veel van leren. -
Goh, wat een verrassing. Daar waren we nog niet achter.
En #60, ben het geheel met jou eens. Of eigenlijk: ik hoef het niet eens eens met jou te zijn, het is gewoon zo. Al die bobo's die met hun grote mond wauwelen over ontwikkelingshulp en hoe zielig die kindjes in Afrika wel niet zijn, reizen en verblijven in pure luxe. Drie keer raden waar dat van betaald wordt...
Afgezien daarvan, is het natuurlijk een schandalige vertoning. Maw: die bobo's zetten zichzelf goed voor l*l. -
@59
Tsja, en waarom gaan wij zelf niet scheppen om aan onze eigen olie te komen? Gewoon lekker een schep erbij en graven maar, net zolang tot je er bent. Hoeven we in andere delen van de wereld ook niet meer de lokale leefomgevingen te vernietigen. Kunnen zij ook beginnen aan de opbouw van hun eigen land.
Als wij geen zin hebben om te scheppen naar olie, maar liever olie uit Nigeria en Sudan halen, dan stel ik voor dat zij hier mogen komen om bij ons water de scheppen en dat met grote vrachtwagen naar de Sahara te brengen. Eerlijke ruil?
Wij olie van hun, zij water van ons.. -
Je gaat toch niet in een land wonen waar geen voedsel is? ze doen het zelf!!
Die gedachte lees ik steeds vaker... vooral van mensen die zelf onder zeeniveau leven....
Als hier de DIJKEN doorbreken, dan willen we toch ook hulp?
kom op jongens: probeer je eens in te leven. -
@54 En wat denk je dat de NGO's met dat geld doen?
En hoe denk je dat die leiders aan hun Rolls komen? Echt niet van de belastinginkomsten. De lokale instanties moeten flink betalen om de juiste "vergunningen" te krijgen. En drie keer raden met welk geld ze dat betalen. -
Iedereen roept dat ze dit al jaren weten. Maar wat mensen al jaren roepen wordt toch niet aangenomen. Er centen heensturen is makkelijker dan onderwijs en ontwikkelingshulp bieden. Dus dat wordt dan ook gewoon gedaan.
-
De VS (ik weet niet of er meer landen zijn die het zo doen) koopt voedsel van boeren in eigen land op tegen marktprijzen als die boeren het voedsel op de wereldmarkt niet meer kwijtraken. Vervolgens 'geven' ze dat voedsel als ontwikkelingshulp aan arme landen. Waar de lokale boeren nooit kunnen concurreren tegen dat gratis voedsel, hun oogst niet kwijtraken, daardoor geen geld hebben voor zaaigoed voor het volgende jaar, en zélf afhankelijk raken van voedselhulp.
Het probleem houdt zichzelf in stand. Om het nog maar niet te hebben over alle projecten waar Hollandse jongeren als vrijwilliger naartoe gaan, om iets goeds te doen, met alle goede bedoelingen. Punt is alleen dat zo'n school ter plekke ook gebouwd had kunnen worden door de lokale aannemer en lokale werklui. Maar als het gratis kan door westerlingen, worden/blijven de lokale werklui dus werkloos.
Volgens mij is kennisoverdracht mbt onderwerpen waar die kennis nog niet aanwezig is, veel en veel beter dan geld brengen. -
@66 dat geld krijgen ze door de grondstof-contracten zoals olie (shell in nigeria bijvoorbeeld) Dat delen ze niet met de bevolking, dat gaat direct naar een dure auto. De oliemaatschappijen deert het niet: zij mogen boren.
-
We komen er zo langzamerhand achter dat het Westen zich niet overal mee moet bemoeien ook al betreft het vaak schrijnende toestanden. De mensen en de mentaliteit kan je toch niet van buitenaf veranderen, dat zijn processen van binnen uit.
Stel je voor dat bijv. de Chinezen hier komen te zeggen dat wij het allemaal niet goed doen en wij fundamenteel anders moeten gaan denken en handelen; dat gaat toch ook niet gebeuren?
Neem Nederland: er komt maatschappelijke hulp over de vloer bij opvoeding in Marokkaanse gezinnen: ze zeggen ja meneer/mevrouw, en ze doen nee; die mensen gaan niet ineens radicaal anders doen; je moet ze maar als volwassenen beschouwen en ze meer op de eigen verantwoordelijkheid wijzen; dat gebeurt vanzelf als de handen ervan af trekt en niet steeds klaarstaat met "hulp." -
Vrij simpel en heel hard.
Wat er in Afrika gebeurt is het volgende:
- Neem een arme streek, waar mensen maar net rondkomen. Deze streek wordt getroffen door een ramp (droogte/overstroming) en ineens hebben duizenden mensen voedsel te kort. Deze mensen behoren te sterven, hun systeem werkt niet en zij behoren tot de zwakke.
Maar wat doen wij westerlingen, aangezien wij mensen niet van de honger kunne laten sterven, wij redden ze. Zo hebben dan honderden kindjes het overleeft.
Vijf jaar later, de situatie is exact hetzelfde, vindt er weer een overstroming plaats, wederom hetzelfde verhaal. Tien jaar later als de kindjes eenmaal groot zijn en al drie jaar lang leven van allerlei voedsel dat ze krijgen beginnen de eerste van hun AIDS te krijgen, wederom worden ze geholpen om nog langer in leven te blijven.
En zo gaat het verder en verder. We houden ze niet alleen arm, we zorgen er ook nog eens voor dat er veel te weinig mensen sterven. We houden iedereen maar in leven, hoe niets het leven ook mag zijn. We ondersteunen streken die geen enkele toekomst hebben door de mensen in leven te houden.
Ik ben niet tegen ontwikkelingshulp, maar eigenlijk wel tegen het uitdelen van voedsel. Dit laatste is echter mooi gezegd hier vanachter mijn pc, ik hoef geen beslissingen te nemen over leven en dood. Wel weet ik dat Afrika in een a productieve cirkel is gevangen. Want wat voor zin heeft het die mensen te redden van de hongerdood, als ze hun hele verdere leven afhankelijk blijven van steun? -
@3
De grootse vijand van respect is honger of andere tekortkomingen he :D.
Ik denk dat hulp wel nodig is, maar duidelijk niet in de huidige vorm:
Geef de mensen eten en de lokale boeren gaan failliet
Geef de mensen kleren en de lokale kleermakers gaan failliet
Geef de mensen huizen en de lokale bouw gaat failliet...
Op die manier houd je een land inderdaad arm.
Wat mij betreft mag de ontwikkelingshulp radicaal om:
* Geef ieder jaar 1000 veelbelovende studenten uit ontwikkelingslanden een beurs om 6 jaar in Nederland aan een uni of hbo te gaan studeren (denk aan landbouw, economie, watermanagement, communicatie). Die mensen kunnen dan bij terugkomst een rol spelen bij de structurele opbouw van hun land.
* Ondersteun lokale scholen, en probeer die op het niveau van onze vroegere LBO te krijgen: Praktijkgericht en direct toepasbaar onderwijs.
Daarnaast kunnen we de lokale economie ook uitstekend stimuleren:
* Hef de torenhoge importbelastingen en overige importbeperkingen op op producten die daar worden gefabriceerd.
* Stimuleer nederlandse ondernemers die in een ontwikkelingsland een bedrijf op willen zetten. (voorwaarde zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat tenminste 75% van de medewerkers locals zijn).
* Ondersteun initiatieven als het microkrediet
Wat in ieder geval onmiddelijk moet stoppen is het dumpen van onze overschotten in arme gebieden. Dat is namelijk de nekslag voor de locale economie.
Kortom: vervang "geven" door "investeren". -
hm blijkbaar vindt de redactie de waarheid te hard........
Ik heb heel sterk het idee dat deze mensen liever niks doen dan zelf hun handen uit de mouwen steken. Het is toch veel makkelijker om te wachten totdat een hulporganisatie het werk komt doen ? -
@ 69 Nigeria? Ga door, zoals jij het zegt is het weer allemaal de schuld van die stoute Shell. Je moest eens weten wat daar allemaal gebeurt
-
Amerika bestond nog niet zo heel lang geleden voor een heel groot deel uit woestijn, moeras en anders soortig onbegaanbaar gebied.... Als er geen goud was gevonden, had het dat nu nog geweest... Door het aanleggen van kunstmatige rivieren konden er ook steeds meer mensen leven.. Ik vraag me dan af, waarom kan dat niet in Afrika... gebieden vruchtbaar maken,,, wellicht vruchtbaarder als Amerika. Gewoon Doen.
-
@71 ook in het westen worden kinderen geholpen om nog langer in leven te blijven. Ik vind niet dat je er doelbewust op moet aansturen om kinderen dood te laten gaan, niet in Afrika en niet in het westen (en nergens anders ook). Dan maar wat langer voedsel geven aan deze kinderen en op andere manieren proberen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen. Afrikanen zijn ook mensen.
-
Wat door veel mensen natuurlijk weer wordt opgevat als 'Stop ontwikkelingshulp'. Helaas voor deze mensen wordt dat er niet mee bedoeld ;-)
@72 kleine aanvulling:
* Stop wapenleveranties aan ontwikkelingslanden (en voor mijn part ook aan alle overige landen) -
Ook zou helpen als al die honderden miljoenen die er ieder jaar ingepompt worden op de juiste plaats terecht zou komen ,ik betwijfel of dat gebeurd
Dan kan die hulp die er is wel zich uit de naad werken ,maar die hulp is dan te weinig -
@76
Dat zeg ik aan het einde ook, dat is het grote probleem. Wij allen zijn doordrongen van alle ellende in Afrika, met name de beelden opgezette-buikjes-met-vliegen-op-hun-hoofd-kinderen staan op ons aller netvlies.
Zeggen en denken is één ding, doen en uitvoeren is een tweede. Al denk ik serieus niet daar Afrika er bij gebaat is. -
Overigens ligt in Ethiopië, bekend staand als hongerland bij uitstek, één van de vruchtbaarste gebieden van Afrika. Je ziet er ook overal voedsel verbouwd worden.
@72 Er zijn ambitieuze mensen in Ethiopië (daar ken ik de situatie goed van, andere landen ken ik minder goed), maar die vertrekken naar de VS zodra ze de kans krijgen: er worden beurzen om te studeren in de VS uitgedeeld aan de beste studenten. Die studenten gaan liever niet terug naar Ethiopië als ze de kans krijgen, en als je goed presteert aan zo'n universiteit hóef je ook niet terug. Ergo: de knappe koppen die een land uit het slop kunnen trekken, verdwijnen massaal naar westerse landen om daar hun kennis te gebruiken ipv in het land waar ze vandaan komen. -
@72 Helemaal mee eens!
-
@77 Ik denk dat de regering die wapens zich aanschaft van de ontwikkelingsgelden die de landen ieder jaar krijgen,het komt op de verkeerde plaats terecht
-
Iedereen weet het in Nederland maar er staat haast
de doodstraf op als je het hardop zegt.............
Maar ja, de duizende hulpstichtingen en hun personeel leven er van in Nederland
en niet te vergeten de Postcodeloterij................ -
@83, toch geef ook ik nog braaf geld als er een collectebus langskomt. Terwijl ik het er eigenlijk niet mee eens ben en uit eigen ervaring weet dat het niet werkt.
-
@9 Dus? Wou je nu pas beginnen met tellen voor Afrika?
-
Oh ja, @9, ik lees het nu pas. In ieder geval Ethiopië heeft een oudere beschaving (de Aksum-koningen, koningin van Sheba e.d.) dan wij in Nederland. Dus dat gaat niet op. Als je de westerse ideeën van beschaving al op wilt leggen aan de rest van de wereld.
-
@75
Huiswerk doen:
Er is nu veel meer woestijn in Afrika dan 20 jaar geleden. Dit wordt mede veroorzaakt door de maneir waarop grondstoffen gewonnen worden. Juist omdat er geen wetten zijn om de omgeving of werknemers te beschermen, kunnen multinationals "legaal" de lokale bevolking uitbuiten (ook al zal dat niet eens altijd zo gevoeld worden). -
@25 "Afrika kent al jaren hele hoge economische groei" ...
Zimbabwe heeft de laatste jaren een deflatie van tienduizende procenten.........
Ook Somalie ligt al jaren aan de geeuwhonger, Nigeria idem, etc etc
Sinds de overname van Mandela in Zuid=Afrika is er NIETS verbeterd, integendeel.
Leg je statement eens uit aub! Waar is die hele hoge economische groei dan??? -
@ 87 Dus wie z'n schuld is dat?
Van die verschrikkelijke multinationals of van de corrupte regeringen cq stamhoofden die graag hun Zwitserse rekeningen spekken? -
Ten eerste moet die diepgewortelde corruptie flink worden aangepakt. Niet de kinderen. De volwassenen moeten afleren alleen aan zichzelf te denken, i.p.v.aan hun eigen kinderen. Vrouwen baren kinderen, en de meeste mannen kijken er niet naar om, dus de moeders staan er ook nog 's alleen voor ! Er is daar veel meer aan de hand dan Janssen heeft meegenomen in zijn promovatie. Dat klopt: "Janssen heeft noodhulp en conflictbestrijding niet in zijn onderzoek betrokken".
-
Toevallig vroeg ik mij vanmorgen af waarom Afrika niet ontwikkeld zoals China en India en zelfs Hongarije. Het lijkt alsof alle call centres e.d naar deze gebieden gaan omdat deze landen goedkoper zijn. Al zijn deze landen nog arm, zij zijn wel aan het groeien in welvaart en onderwijs en zullen over een paar jaar niet meer onder doen voor een ander rijke land. Waarom lijkt het alsof Afrika, inderdaad na al deze jaren - op school spaarden wij vroeger zilverdopjes van de melk en van de chocolade voor Biafra kinderen (jaren 60), en ik heb niet het idee dat er iets verbeterd is op dat continent. Ik ben inderdaad met @1 eens - Give a man a fish feeds a day, teach him how to fish feeds for life
-
@27
Maar volgens de onderzoeker ontwikkelen landen die weinig hulp krijgen zich sneller dan landen die veel hulp krijgen. -
@88
Groei betekent niet meteen dat het goed gaat he; In dit geval gaat het alleen wat minder slecht. De economische groei in veel afrikaanse landen is (relatief!) echter wel een stuk groter dan in europa (5% daar tegen 2,5% hier)
http://www.afrikanieuws.nl/site/Afrika_in_cijfe...
Europa vóór de crisis:
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08tem...
@89
Ik denk dat beide partijen boter op hun hoofd hebben. Je ziet dat multinationals wel wat doen, maar je vraagt je wel af of dat alleen voor de bühne is... -
Afschaffen die linkse hobby's
-
@94
En alle rijkdommen die we uit die landen geroofd hebben teruggeven met rente?
Ik denk dat deze "hobbies" (ook wel fatsoen genoemd) dan een stuk goedkoper zijn. -
'Hulp houdt Afrika arm' ........corruptie ook.
-
@88
wellicht heeft hij het over zuid Afrika... [maar dan nog]
toch lijken hier mensen zo maar wat te roepen, en wellicht ook te denken dat Afrika een land is....
maar goed, al het zinnige is hier al gezegd, en daar sluit ik mij dan maar bij aan.
deze discussie duurt namelijk al 60,70,80 jaar ?! -
De bevinding van dit onderzoek is inderdaad niks nieuws.
Hoop dat ie faalt.
Anders kan iedereen wel met wijsheid aan de haal gaan voor studies. -
Ten eerste: Afrika is geen land, het is een continent.
Aan Oubiedoubie die soms zinnige dingen zegt maar ook even uithaalt naar NGO's die hulp bieden als een hobby zien.
Dit zijn vaak de enige mensen die zonder er zelf iets aan te verdienen hulp bieden. Soms heel kleinschalig maar wel effectief. Dat het een hobby is kom je niet onderuit, er gaat heel veel vrije tijd (en eigen geld) in zitten anders redt je het niet.
Ik ben met je eens dat je ze een hengel moet geven of in ons geval onderwijs en begeleiding naar een baan. De grotere dingen zijn politiek issues die je als NGO nooit op kunt lossen. Wel kan je als eenling zorgen dat je bijvoorbeeld artikelen koopt als Fairtrade etc.
Druppel op een gloeiende plaat ? Vele druppels worden eens een plas :-) -
ik ben van mening dat het geld dat africa krijgt wegegooid geld is..90% gaat naar de machthebbers om wapens ervan te kopen en daarna elkaar afmaken en 10% gaat naar mensen die het echt nodig hebben..
-
Het zou inderdaad goed zijn als het niet meer over 'Afrika' zou gaan, maar over de afzonderlijke landen. Want de situatie in een land als Senegal is héél anders dan die in Zimbabwe of Somalië. Of Egypte, ook een Afrikaans land. Elk land heeft zijn eigen cultuur, geschiedenis, regering, schoolsysteem, en ook de economische situatie verschilt van land tot land, soms een beetje, soms heel sterk. Want er zijn ook wel succesvolle Afrikaanse landen.
-
hulp maakt Africa niet alleen arm, maar ook lui..
Als je iemand jarenlang een uitkering geeft en je dwingt hem/haar niet om te gaan leren of werk te gaan zoeken, dan blijft hij/zij van een uitkering/ bijstand leven..zo creer je luie mensen -
@1
ik zelf het gevoel dat als je ze vis geeft dat die wordt gegeten maar als je hengel geeft dan wordt er niet gevist
de enigste die afrika kunnen redden zijn de afrikanen zelf door middel van een mentaliteitsverandering
en hulp uit het westen zou is fases moeten plaatsvinden waarbij men een bepaald bedrag krijgt om een aantal zaken te realiseren en op te bouwen
wordt hieraan voldaan gaan we naar de volgende fase en krijgt men weer een bedrag op nog meer op te bouwen enz.
wordt er niets opgebouwd stoppen de betalingen en bekijkt men het maar
op die manier gaat er ook geen europees belastinggeld verloren want europeanen moeten tenslotte hard werken voor dat geld -
het is natuurlijk makkelijk om te zeggen ze moeten dit of dat doen.
Waar de honger is is vaak ook de natuur te droog om goed voedsel te verbouwen in dit is een basis probleem. Iedereen weet wel hij je koren moet verbouwen, of een koe moet slachten, een ei moet koken. Maar zonder water begin je bar weinig.
Het grappige is dat er wel veel water in de grond zit, en op vele plaatsen maar dat je wel een pomp installatie nodig hebt (mankracht of zonne kracht) om dat uit de grond the krijgen.
Wat er moet gebeuren is dat er velen honderd duizenden pomp installaties moeten komen. Er zijn ook weer velen worden gesloopt vanwege het ijzer door corruptie en diefstal maar goed, water is daar hard nodig... -
Nee, de kinderen moeten in eerste plaats leren hoe ze aan geboorte beperking kunnen meewerken.
En kijk maar eerst in ons eigen land waar de huklp nodig is.
Genoeg kinderen zonder ontbijt naar school en zonder fruit.
En laat die directeuren van die instellingen ook maar heel wat minder verdienen -
Africa is arm door Europa. Eeuwen geleden zijn we begonnen met het plunderen van dit continent. We haalden er goedkope arbeidskrachten vandaan (slaven), stalen hun goud, diamanten en steenkool.
Tegenwoordig doen we dit nog steeds. Alleen betalen we er tegenwoordig wel voor. De beloning staat echter nog steeds niet in verhouding met de geleverde producten en diensten. Daarnaast ontnemen we het gehele continent enige vorm van zelfontplooiing.
De kippenboer in Afrika gaat falliet doordat onze kippenboer zijn restvlees verkoopt tegen kilo prijzen die niet reeel zijn (je kan er nl niet eens een kuiken voor groot brengen). Hetzelfde doen Italianen met door de overheid gesubsidieerde tomaten. En wil je dit als Afrikaans land tegen gaan door invoer heffingen op te leggen wordt je keihard op de vingers getikt, want je belemmert de vrije internationale handelsmarkt. En dat mag niet volgens de voorwaarden die wij hebben gesteld in de verstrekte leningen.
Tja dan wordt het toch ook duidelijk waarom Afrikanen naar ons toe komen? Wij zijn toch zo rijk dat we ons voedsel bijna cadeau kunnen doen? En zijn rijk genoeg om met de duurste en beste technici te betalen om zo efficient mogelijk hun delftstoffen te plunderen? Ik kan ze geen ongelijk geven. We beroven een heel continent maar er is blijkbaar niemand die zich er druk om maakt. Drijf handel op een eerlijke manier en geef dit continent de kans om zichzelf te ontwikkelen. Onze hulp hebben ze niet nodig en onze tegenwerking al helemaal niet! -
@60 Zo gaat het ook ,heb ik enkele jaren geleden al in een radioprogramma gehoord
-
Worden "onderbuik" gevoelens toch waarheid...........
-
Net als voedsel op de Afrikaanse markt dumpen zodat de lokale boeren minder geld voor hun producten krijgen
Een stabiel land begint met een betrouwbare voedselvoorziening. Een betrouwbare voedselvoorziening begint met een goed landbouwbeleid. Dit beleid is een verantwoording van een stabiele regering. Dat is het probleem in Afrika, er zijn weinig stabiele regeringen. -
ontwikkelingshulp is een commercieel produkt voor Afrika,armoede van de onderlaag brengt geld op,daar maken ze slim gebruik van,het geld komt uiteindelijk bij de verkeerde personen terecht
-
@106
Helemaal eens. Ik snap niet dat mensen denken dat er een 'mentaliteitsverandering' of iets dergelijks. Of dat Afrikanen gewoon lui zijn, of dom. Er is een veel groter plaatje, waar liever niet naar gekeken wordt.
Grondstoffen worden ge en misbruikt door het westen en Afrikanen zien niets van die rijkdom, op een handjevol criminele leidinggevende na.
Maargoed wij willen onze chocoladeletters dit jaar natuurlijk niet voor fair-trade prijzen maar voor de ouderwetse, goedkopere slaven-cacao variant.
De rest van de wereld heeft er helemaal geen baat bij als Afrika en welvarend continent zou zijn, gaan alleen maar prijzen omhoog en kunnen we hen niet meer misbruiken. -
In dit verband is het erg interessant om het zeer onlangs verschenen boek "DEAD AID" (Why Aid is not working and how there is a better way for Africa) te lezen van Dambisa Moyo,
"Dambisa Moyo worked at Goldman Sachs for eight years. Previously she workedfor the World Bank as a consultant. Moyo completed a Ph.D in economics at Oxford Unisversity and holds a master's from Harvard University's John F.Kennedy School of Government.. She was born and raised in Lusaka, Zambia"
Het boek is uitgegeven in 2009 door Farrar, Straus and Giroux., NY
ISBN-13:978-0-374-13956-8 -
@92
De oorzaak daarvoor ligt in de volgende geschiedenis. De huidige armste en hulpbehoefende landen hebben deze achtergrond:
(Het is een lang verhaal)
Vanaf de jaren vijftig tot ver in de jaren zestig waren ontwikkelingslanden onvermoeid bezig met het aantrekken van buitenlands kapitaal; een noodzaak voor hun industrialisatie. Aan het eind van de jaren zestig kwamen veel landen daar wat op terug. Zij schrokken van de enorme invloed die de investerende multinationals uitoefenen op de ontwikkeling van hun nationale economie. Er kwamen beperkingen voor buitenlandse investeringen en verscheidene bedrijven werden genationaliseerd, vooral in de grondstoffensector.
Geconfronteerd met prijsdalingen op de grondstoffenmarkt en een toenemende nationale schuld, gingen de ontwikkelingslanden over op een nieuwe politiek. Het selectieve beleid tegenover buitenlandse investeringen maakte plaats voor lokkertjes voor vreemd kapitaal. Aan het eind van de tachtiger jaren waren de armste landen daarmee begonnen. Korte tijd later was er sprake van een ware concurrentieslag tussen de ontwikelingslanden bij het aanbieden van fiscale tegemoetkomingen voor Westerse bedrijven.
De faciliteiten lopen uiteen van minimale tarieven over de (geëxporteerde) bedrijfswinsten tot belastingvrijdom voor de buitenlanders die voor de investeerder werken. In de ontwikkelingslanden zelf werken zulke maatregelen oneerlijk uit. Het eigen bedrijfsleven en de eigen inwoners worden zwaar belast, terwijl de rijke Westerlingen geen belasting hoeven te betalen.
Al snel blijkt dat de structurele aanpassingsprogramma's die het IMF en de Wereldbank in de tweede helft van de jaren '80 en begin jaren '90 aan de ontwikkelingslanden oplegden, *desastreus uitpakten voor de economische ontwikkeling van deze landen*.
Ontwikkelingslanden moesten snoeien in hun begrotingen wat ten koste ging van de investeringen in menselijk kapitaal: onderwijs en gezondheidszorg. Die sociale investeringen zijn noodzakelijk als voorwaarde voor economische groei. De bescheiden ontwikkelingshulp was nooit in staat om de negatieve effecten van deze structurele aanpassingsprogramma's te compenseren.
Sterker nog, zoals de voormalige geheim agent John Perkins in zijn autobiografische boek 'bekentenissen van een economische huurmoordenaar' uitlegt, het was zijn taak om de politieke leiders van ontwikkelingslanden te overreden tot het aanvaarden van enorme bedragen aan ontwikkelingsgelden in de vorm van leningen via instituties als de Wereldbank, IMF en USAID. Opgezadeld met enorme schulden die de landen niet meer af konden betalen, konden deze landen vervolgens gedwongen worden hun economie open te stellen voor Amerikaanse bedrijven die grondstoffen of goedkope arbeidskrachten nodig hadden.
Indien deze plannen niet werkten, alsdus Perkins, werden de "jakhalzen" ingeschakeld: agenten die met CIA-goedkeuring probeerden een revolutie of staatsgreep te bewerkstelligen. Als dat ook niet lukte, werd er soms een aanslag gepleegd.
Deze landen werden dus opgezadeld met enorme schulden die de landen niet meer af konden betalen.
Dat brengt ons naar 2009.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekentenissen_van_...
http://www.oneworld.nl/index.php?page=2_3_2_2&a...
http://www.ravagedigitaal.org/index.htm?2009/30...
http://www.nrcboeken.nl/recensie/hypocriete-fis...
http://www.cordaid.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/IMF_...
http://www.ravagedigitaal.org/archief2000/0011a... -
Afrika is een bodemloze put wat betreft ontwikkelingsgeld. Zo lang we ze geld blijven geven, zal er nooit wat goeds van komen.
Ik zou zeggen: Stop met ontwikkelingshulp, leer ze op eigen benen staan en laat ze dan los. Het resultaat kan zijn dat ze dan verhongeren of elkaar gaan uitmoorden; maar het kan ook gebeuren dat ze wat met hun leven gaan doen en uit de armoede kruipen. -
Weggegooit geld voor eenmalig voedsel ipv de materialen om voedsel te creëren en te onderhouden. Weggegooit geld.
Het is wat @1 zegt. -
We kunnen hier wel weer wat geld in onderwijs steken.. en met name dan mensen leren weer correct nederlands te schrijven.... wat een drama!
-
@106
ach hou toch op man jij behoort tot die mensen die alle problemen op aarde in de schoenen van het westen willen schuiven
ja we hebben in het verleden daar wat weggeroofd net als de arabieren trouwens
maar dat is nog steeds geen verklaring waarom er nu niets wordt opgebouwd
met uitzondering van woestijngebieden heeft afrika de meest vruchtbare grond op aarde en dan vraag ik jouw waarom worden er geen gewassen verbouwd
8 uur per dag werken is de belangrijkste aanjagers van onze welvaart probeer ze in afrika maar is 8 uur per dag te laten werken
een drastische mentaliteitsverandering is het enigste wat ze daar kan redden
en eerlijk gezegd zie ik dat nog niet zo snel gebeuren en je kan afvragen of de arbeiders in het westen nog moeten werken om andere landen te voeden terwijl diezelfde landen geen enkele aanstalte maken om iets op te bouwen -
@117
die vruchtbare grond wordt door het meerendeel blanke afrikanen bebouwd. denk hierbij onder andere aan katoen en wijn. Daar werken de zwarten ruim meer dan 8 uur per dag tegen lage lonen. -
eersgister nog een docu over bij tegenlicht.. zeer interressant
-
@Squawk1
dat is niet waar..
door de regels kunnen mensen in nederland bijna niks meer doen om vrij geld te verdienen...
je kan geen markt kraampje neer zetten zonder vergunning.
je kan niet vissen zonder vergunning.
je kan bijna niks zonder vergunning.
als er geen werk is dan is er geen werk...
in een land zonder srtructuur is dat naturlijk heel anders.
als je gaat vissen dan GA je vissen.
Als je cd's wil verkopebn met gecopyeerde muziek dan kan dat.
als je auto';s wil gaan maken dan doe je dat...
etc ec..
juist door de verguningen en diploma maatschapij is vrije markt steeds minder mogelijk.
het is beter te zeggen vrije markt for the BIG compony's.....
maar niet voor de gewone mens. -
Waarom staat deze topic niet op de voorpagina? Onwelgevallig?
-
@117 gelijk heb je. Kijk naar Zimbabwe, daar zijn alle blanken boeren verjaagt of vermoord. Wat eerder de graanschuur van Afrika was is nu een van de armste landen geworden.
Het enige wat ze doe is zitten wachten tot er weer een vrachtwagen met hulpgoederen langs komt.
En wat te bedenken van Etiopië, een paar jaar geleden kochten ze voor miljoenen dollars wapens om zogenaamd weerstand te kunnen bieden aan bedreigde buurlanden. Dit geld kwam wel van ontwikkelingshulp.
Leer de mensen een vak zodat ze in de toekomst hun eigen leven kunnen lijden. -
@121 nuwel, vreemd..
Maar goed , on topic, nu het dan ook nogmaals voor de 1248ste keer is uitgezocht, gooien we nu die kraan dicht ja? -
@118 Moeten ze dan evenveel verdienen dan in Europa? Kijk wat het hier kost om in je behoeften te voor zien en kijk naar wat het daar kost. Zodoende lijkt het dat ze bijna niets verdienen maar in verhouding hebben ze een normaal salaris.
Hier bij komt ook nog eens dat als je ze gelijk alles betaald,ze morgen niet meer terug komen. Dat kun je ze niet leren want dat zit schijnbaar in hun genen. -
"Ontwikkelingshulp" houdt westen rijk.
-
Is toch logisch.... Hoet moet een boer daar zijn graan verkopen als het al gratis door UNICEF wordt uitgedeeld.
-
@124 "Moeten ze dan evenveel verdienen dan in Europa? Kijk wat het hier kost om in je behoeften te voor zien en kijk naar wat het daar kost."
Ja, dat is lekker: omdat de kosten voor een krot laag zijn mogen zij minder verdienen?
Hun salaris maakt het mogelijk om in een krot te leven, maar zou jij daar genoegen mee nemen? Dat je baas zegt: zoek maar uit hoeveel het kost om een tent te huren in het Vondelpark en dat is wat ik je voor je arbeid geef?
Bedenk wel dat het minimumloon in Nederland ook pas sinds 1968 is ingevoerd, met je: "Dat kun je ze niet leren want dat zit schijnbaar in hun genen." -
@ 127 Wat kost een brood of een kilo rijst? vergelijk de prijs en je komt tot een heel andere conclusie.
-
Verwijderd door redactie
-
@127
Over het vergelijken van prijzen gesproken: nergens is water zo duur als in Afrikaanse sloppenwijken. Daar hebben ze namelijk geen waterleiding dus zijn ze afhankelijk van flessen water. De gemiddelde prijs voor water is daar 5x zo hoog als in de rest van de stad.
Ook het gevolg van de economische crisis op de voedselprijzen wordt het hardst gevoeld door de allerarmsten.
Dus inderdaad: vergelijk de prijs en je zult zien dat zij in verhouding een heel maandsalaris kwijt zijn aan brood en rijs en water.
www.unhabitat.org/pmss/getElectronicVersion.asp... -
Bovenstaande is reactie op @128
-
@12 Een zeer zinnige reactie met puik argument.
Er valt nog veel te halen uit Afrika, en dat doen we dan ook.
En dus stelen we een heel brood en leggen een kruimel terug. -
@120 Wees verheugd dat een en ander gereguleerd is. Als iedereen alles zou mogen doen, met z'n honderden miljoenen.....
-
Het stimuleren van zelfredzaamheid is niet gebaat bij een financieel infuus.
Geef die hengel voor die vis nou eens een keer. Nederland wil toch zo graag voorop lopen? Gooi die hele hulp dan om en blijf niet zwelgen in het blussen van een onterecht schuldgevoel richting landen die na de de-kolonisatie er al decennia zelf een puinhoop van maken. Steek die maar in jullie zakken slavenmonumentenverzamelaars.... -
@118 bekijk Tegenlicht van afgelopen maandag. Daar kwam een Nederlandse bloemkweker aan het woord en z'n werknemers. Dankzij dit bedrijf hebben die werknemers geld om brood te kopen en kinderen naar school te sturen. Ze hebben ook een dak boven het hoofd nodig, dus worden er huizen gebouwd.
Zolang de buitenlandse inversteerders de inlandse bevolking maar een fatsoenlijk loon geven (lang leve Max Havelaar) zou ik dit van harte toejuichen. -
Ontwikkelingshulp door projecten is geen weggegooid geld.
Geld schenken aan ontwikkelingslanden is wel weggegooid geld.
Vergeet niet dat het vaak banken zijn die hulpfondsen oprichten en er zelf veel aan overhouden.
Maar het is ook weer geen excuus om de medemens dan maar helemaal niet te steunen. -
Inderdaad; zo hoeven ze nooit te leren samenwerken, oplossingen bedenken en uitvoeren. Dat deze baggerput een welvarend land is geworden is te danken aan de voorgaande generaties die gedisciplineerd en hard hebben gewerkt. Dat moeten ze in Afrika ook eens gaan doen.
-
Multinationals & macht => huidige systeem => politiek, nepotisme en persoonlijke carrière => ambassades, VN, IMF en Wereldbank => foute leiders => geen economie => armoede => business voor ontwikkelingshulp, NGO's etc. => media => politieke agenda.
Geen grondstoffen aan multinationals en geen ontwikkelingshulp => uiterende foute overheid => meer stabiliteit => minder rebellie => verhoging creativiteit volk => productiviteit => (economie =>) minder armoede. -
Alleen door samen delen en rechtvaardigheid, komt er vrede!!!
Maitreya. -
@139 Precies Arco! Alles moet gelijk in plaats van deze scheve wereld.
-
@134
Lees een heel goed het hele duidelijke stukje van @113 en je ziet dat het echt niet zo simpel is allemaal. Nog steeds, nu op dit moment is er zoveel in bezit (grondstoffen e.d.) van multinationals door op slinkse manieren een economie kapot te krijgen door bijv. economische hitmen te gebruiken.
Maar het is niet fijn te zien dat onze rijkdom alleen kan bestaan door het uitbuiten van de allerzwaksten onder ons. Het is veel makkelijker om te zeggen dat het een achterlijk volk is, lui zijn, alleen maar oorlog willen voeren en ga zo maar door. Het zijn mensen, ze verschillen in wezen vrijwel niets van u en ik.
En dat is het belangrijkste toch. Al zou bovenstaande verhaal niet eens waar zijn vind ik dat we nog steeds de humane taak hebben ervoor te zorgen dat wereldwijd iedereen een dak boven zn hoofd heeft, voldoende voedsel en zorg heeft. Dat is toch veel belangrijker dan een 23,456 % groeimarge van een multinational? -
@137 dat deze baggerput ooit welvarend is geworden is omdat deze baggerput een paar honderd jaar heeft kunnen profiteren/ parasiteren van andere landen/continenten zoals brazillie, oost-indië, noord-amerika etc. (nadat nederland eindelijk onder het spaanse en franse juk uit was gekomen) en een zeer rijke geschiedenis kent van o.a. piraterij (jawel u kent hem ook nationale held Michiel de Ruyter en legale drugshandel/transport (opium voor het oosten VOC), maar verder vind ik dat Afrika het zelf moet uitzoeken net als Europa ooit in 2000 jaar heeft gedaan, maar dan moeten wij (het westen, oosten & arabieren) ze er wel de ruimte voor geven (door het opheffen van handelsembargo's, subsidiëren van onze eigen boeren etc.)
-
@139 klinkt wel goed, maar het zit niet bepaald in onze aard
-
"Dankzij" dit onderzoek is mijn hele feestmaandgevoel naar de bliksem. Ik had me er zo op verheugd vanonder de kerstboom met een cognacje erbij 3 euro over te maken.
-
@143
Nou, dat vraag ik mij ten zeerste af. Ik geloof niet zo in een 'menselijke aard'.
Eerder dat een mens reageert op zijn of haar omgeving. Perceptie dus.
Als je in een vrolijke gezellige fijne omgeving zit, is het een stuk moeilijker chagerijnig te blijven, bijvoorbeeld. -
Ik dacht dat ontwikkelingshulp een psychologische remedie was voor onze welvaart-schuldgevoelens. Ik had geen idee dat ze echt geld gaven aan de arme landen in Afrika!
Ik weet wel wat Thailand deed om welvarend te worden. Rigide wetgeving tegen buitenlandse speculanten, grond en voorzieningen naar de boeren, keihard uitroeien van drugs en bovenal afkappen banden met en afbetalen van het IMF. Daarnaast hebben ze het economisch industrie-ontwikkelingsplan van China min of meer gekopieerd.
Bij de tsunami kregen ze veel hulpgelden aangeboden. Die hebben ze geweigerd en vriendelijk gezegd dat de enige economische hulp uit Europa die ze zou helpen het verlagen van importbeperkingen is. -
Het eerste wat ze in Afrika eens moeten leren is ophouden met die oorlogen voeren.
-
@145 tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens: we worden allemaal gevormd door onze (in)directe omgeving, maar das weer een hele ander discussie..
feit blijft dat ontwikkelingshulp een farce is en de rijkdom van de een betaald wordt met de armoede van de ander dmv ons kapitalistische systeem -
Fijn! Een argument om niet meer te hoeven betalen.
Komt ons goed uit. -
Ik zou dat rapport wel eens helemaal willen lezen want dit:
""op de basisschool moeten ze meteen een vak leren""
is natuurlijk onzinnig.
Moet er wel eerst een basisschool en leerkrachten en materiaal zijn. -
@150: er zijn best wel basisscholen met goeie leerkrachten en materialen. 't Probleem is veelal dat het onderwijs niet gratis is en daarmee een grote drempel.
-
Nee, er zijn niet voldoende scholen. Vandaar SALEK ;)
-
Goed, het is wat kort door de bocht zonder de inhoud van het promotiewerk gelezen te hebben. Maar uit de beschrijving op nu.nl (die het onderzoek waarschijnlijk totaal geen recht doet) komt het op mij over als iets dat bijvoorbeeld Prins Claus 25 jaar geleden al riep.
Het idee dat je verder komt door mensen een bron van inkomsten op te laten bouwen, is overigens ook al jaren de oorsprong van het microkrediet. En (hoewel het me wel weer minnetjes op zal leveren) ook de reden dat dat vakantieresort van Willem-Alexander in Mozambique een goed idee was. -
Zolang ze daar zelf maar blijven fokken, blijft het dweilen met de kraan open, hoeveel miljarden je er ook in pompt.
Excuus dat het zo grof klinkt, maar het is wel gewoon de waarheid. -
Eerlijke handel zou al een beter begin zijn dan die hele ontwikkelingshulp.
-
@154
Ze krijgen daar zoveel kinderen vanwege de hoge kindersterfte. Als je die kindersterfte terugdringt krijg je automatisch overbevolking. -
Dit artikel van zo'n 8 pagina's geeft een goed beeld hoe het gaat met "ontwikkelingshulp".
http://www.latimes.com/news/la-na-gatesx07jan07...
Mogelijk gaan er ogen open hoe de hedendaagse "filantropen" er mee omgaan. -
@156: precies! Zoals dat ook hierzo gebeurde en ons nu 'opzadelt' met het baby boomers effect uit de 50-er jaren. Maar, en om met de woorden van @154 te spreken, het fokgedrag past zich uiteindelijk aan op de omstandigheden, en lost het probleem zich vanzelf op. ;-)
-
'Hulp houdt Afrika arm'
En wij worden er zelf natuurlijk ook niet rijker van. -
Da's een vinger op de zere plek @159 zoals @155 al impliciet aangeeft. Zoals ook met de onhoudbaarheid ons economische bestel is er veel voor verbetering vatbaar.
-
het is water naar de zee dragen,ipv maar vanalles te blijven sturen leer die mensen het zelf te doen,eigen verantwoordingen te nemen.
-
Neokoloniale handelspraktijken houden Afrika arm. Dat beetje echte hulp wat wij geven is op zich niet verkeerd maar slechts een druppel op de gloeiende plaat.
-
Met de ene hand geven we, met de andere hand richten we handelsbarrierres in. Per saldo wordt Afrika er niet beter van.
-
Nederland en vele andere landen hebben de ontwikkelingslanden AANGELEERD om te bedelen, want dat is geld beuren op de meest simpele en eenvoudige manier....De overheden van dit soort landen zijn inmiddels experts in het lospeuteren van ontwikkelingsgelden door op de emoties van de zgn ontwikkelde landen in te spelen...We praten altijd over landen met een warm klimaat, waar de meeste mensen door de hitte en gebrek aan kennis en andere overlevings -mogelijkheden eigenlijk niet kunnen werken zoals wij dat gewend zijn en zouden verwachten...In mijn opinie heeft bijvoorbeeld Singapore het beste idee; stuur onderwijzers naar dit soort landen welke in dit geval door Singapore gefinanciert worden. Op de lange termijn heeft dit het meeste effect...EDUCATIE. Alle andere middelen werken niet en de gelden zullen altijd in de verkeerde zakken terecht komen.
-
De noodlijdende landen zouden beter kunnen leren hoe ze hun eigen geld en vermogen kunnen besteden ipv hoe ze andermans geld kunnen besteden. Dan pas begint ontwikkeling.
Echter de grote machthebbers vinden het heerlijk om geld te lenen op rekening van landen die het niet terug kunnen betalen of het geld misbruiken voor andere doeleinden! Zolang de rekening open staat zullen ze de macht over de landen behouden. -
ontwikkelings-samenwerking is big business.
en business kent geen ethiek.
haal je kop toch eens uit het zand. -
Niet hulp minderen. Maar hulp op een andere manier geven.
-
De enige die er beter van worden is het westen.
Europa houdt Afrika bewust arm, als Afrika goederen naar Europa wil invoeren, betalen ze daar veel meer voor dan Europa die hun goederen naar Afrika wil invoeren.
Stelletje ................!!!!!!! -
wat informatie bij sommige reacties hier: Vooral degene die zegt; geef ze een hengel en leer ze vissen.
Die moderne hengel wordt inderdaad gegeven. Het nieuwste van het nieuwste. Maar dan knapt de vislijn!!! Dan kun je NERGENS een vislijn kopen. Zo gaat het ook met de waterpompen..er wordt geen gereedschapp erbij gegeven. Het wachten is dan weer op een nieuwe waterpomp, die het dan weer doet.
Er moet een ander soort ontwikkelingshulp komen voor iedereen. Het mikrokrediet van Prinses Maxima overal naar toe. Investeren in goede besturen en vooral zorgen dat corruptie weg blijft. Als je gaat stoppen met ontwikkelingsgeld, dan zullen er zeker mensen opstaan die wat voor een ander overhebben en dat in hun eigen land. Daar heb je meer aan. -
Ik ben ooit eens bij een oratie geweest van 2 heren die professor werden in de marketing. Ik heb een niet afgemaakte cursus Nima-A gedaan bij het LOI (de cursusgever waarbij ieder contact verbroken wordt zodra je betaald hebt) en ik heb daar werkelijk niets nieuws gehoord.
Dit is ook zo'n gevalletje, leer ze een vak, briljant!
De kloof in deze maatschappij wordt kunstmatig in stand gehouden. Hier mag je niet werken naar kunnen maar naar diploma. Ik heb zelf al verschillende baantjes gehad die ik met alleen mijn MTS ook had kunnen doen maar waar ik no way voor aangenomen was als ik geen HBO opleiding had gedaan. Een diploma geeft niet aan wat je kunt maar welke kansen je krijgt op de arbeidsmarkt, ingewerkt worden moet je toch. Er zijn slecht enkele personen die het echte denkwerk verrichten, het meeste werk is herhaling van bekende zaken of uitwerken van wat die persoon bedacht/berekend heeft. -
Bekijk de uitzending van Tegenlicht over dit onderwerp , super interessant.
www&portalid=programmasites&x=20&y=6#" target="_blank">http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflever... -
Goed zo, geen geld meer in die bodemloze put stoppen: wij hebben al een staatsschuld van honderden miljarden!
-
hulp maakt arm....mee eens
eeuwenlang uitbuiten maakt arm.....ook mee eens.
en de oplossing is...? -
Zie ook de reaktie van andere universiteiten op de bedenkelijke kwaliteit op dit zgn onderzoek. Is ontwikkelingshulp de enige verantwoordelijke voor de vooruitgang of het gebrek daarvan? Als er geen ontwikkelingshulp of ander soortige os-hulp was zouden de landen dan sneller achteruit cq minder snel zijn gegaan? Dit zijn vragen die in een proefschrift beantwoordt dienen te worden en niet met bolle kreten en tendentieuze conclusies omschreven dienen te worden. Als dit proefschrift al iets laat zien is het de achteruitgang van de kwaliteit an het nederlandse onderwijs, niets meer en niets minder
-
Ontwikkelingshulp = hobby linkse elite!
-
armoede is business
-
armoede zorgt voor sociale uitsluiting
-
Afrika is schatrijk,er zit voor kapitalen in de grond,alleen de stammen gunnen elkaar nog niet het licht in de ogen,door sabotage en onwil kan er niet met succes delfstoffen gewonnen worden
-
Ontwikkelingshulp zoals het nu wordt toegepast is modern kolonialisme
Afrika wordt nog steeds door het Westen uitgebuit. Het zijn Westerse bedrijven die de touwtjes in handen hebben wat beteft de grondstoffen en die er voor zorgen dat corrupte leiders in het zadel blijven.
'
Kapitalisme (of rechts, aangezien sommige in NL zo dom zijn dat ze alleen nog maar in rechts en links kunnen denken) heeft een underdog nodig om te kunnen wereken als systeem. Afrika is lang geleden uitgekozen als zondebok.
Kapitalisme werkt alleen als er aan de andere kant van de schaal mensen worden uitgebuit.
Wat ze in Afrika nodig hebben is een beweging als die van Chavez. Alle buitenlandse bedrijven nationaliseren en alle Westerse medewerkers van de bedrijven uit Afrika gooien. Bij protest doodschieten.
Verv olgens eenproces aanspannen voor het intarenationale gerechtshof tegen al die slavendrijvende bedrijven voor een schade vergoeding van minimaal 100 triljoen euro's. En dat is nog een schijntje voor alle misdaden die ze gepleegd hebben -
De hulp die er nou is werkt voor geen meter Geld komt terecht bij verkeerde instanties en corrupte organisaties en regeringen daar moet echt kei-hard tegen opgetreden worden, daar kan ik alleen maar voorstander van zijn ....
-
@3 Karlson
Het zal ook wel helpen dat de VS daar een lekker wapenhandeltje aan het drijven is. En dat graag zo zal houden dmv de CIA. Ik ben niet van de complottheoriën, maar de feiten liegen er niet om...
Advertorials
Minister Rosenthal beantwoordt vragen van NUjij over de Arabische Lente
www.nu.nl'Wanneer de Libische overgangsregering een plek wil heroveren binnen de internationale gemeenschap dan hoort daarbij dat het land investeert in...
1 dag 12 uur geleden
door NUjij/MV
Stijgers in Algemeen
Poolse rapper maakt Geert belachelijk met...
Grappig. De Poolse rapper Mr. Polska, een...
2 uur 4 minuten geleden door waarnemer1
'Honger dreigt voor miljoenen in Zuid-Sudan'
ROME/JUBA - Miljoenen mensen in Zuid-Sudan...
2 uur 12 minuten geleden door Ik bid niet op vrijdag.nl
Kunstenaar zorgt voor paniek
...met levensechte poppen.
Leuke foto's.
3 uur 19 minuten geleden door joop49
Kritiek neemt toe op spilzucht Europees...
De Europese Unie legt lidstaten strenge...
3 uur 49 minuten geleden door Sjaakie Zulu
Best gewaardeerd
SGP ziet Elfstedentocht op zondag niet zitten
De zondag is terecht altijd ontzien als dag...
1 dag 4 uur geleden door Big Time Nature Bullshit
Miljoenen aan wachtgeld voor politici
Gelderse gemeenten betalen ruim 7,2 miljoen...
3 dagen geleden door smeerworst
'Reizen 2,5 procent te duur door schulden...
AMSTERDAM – Het betalen met de...
5 dagen geleden door Supremo
Zoektocht naar Michael van Dijk gestaakt
De zoektocht naar de vermiste 10-jarige...
5 dagen geleden door de bovenmeester
Wak onderzocht in zaak vermiste jongen
De brandweer in Luttelgeest is...
6 dagen geleden door Nimweegs jungske

