Waarom kopen we dat land niet gewoon?
Sorteer op:
-
Kopen? Invallen!
-
Nee, daar helpen en hier is de koek zodadelijk op.
-
maar waaron Nederland?
d'r zijn zat landen die kunnen helpen... -
''ik verkloot de boel, maar ruim jij het even op?''
opzich zou nederland de spaarders tegemoet kunnen komen, maar het binnen een afgesproken termijn terugkrijgen van ijsland...hoeven de spaarders niet te stressen.
icesave had hele goeie voorwaarden en een garantie van ongeveer 20.000 euro...EN een hoge rente...daarom begrijp ik goed waarom mensen daar spaarden....
echter had niemand verwacht dat ijsland ineens bijna failliet zou zijn..
ik had dit gedoe met icesave niet zien aankomen... -
Ze zijn niet dom, die IJslanders ;-)
-
Nix ervan. Die spaarders zoeken het maar uit. Die bank werd toen ook niet gegarandeerd dus waarom nu wel? Bovendien heeft IJsland het moederbedrijf genationaliseerd. Laat ze dan ook maar de verplichtingen nakomen.
Exotische bank met exotische rente? Dan ook maar meer risico lopen!!
Als je met 100% zekerheid wil sparen dan maar in een ouderwets spaarvarken! -
laat Ijsland lekker zelf die spaargelden garanderen. waarom zou de nederlandse overheid dat moeten doen? IJsland profiteert toch ook van het geld wat nederlanders daar op de bank zetten.
-
Zou het niet kunnen zijn dat Nederland fouten heeft gemaakt?
-
ondanks alles stond icesave onder toezicht van DNB...waarom hebben hun niet eerder ingegrepen?
-
Mensen die geld op onbekende buitenlandse banken zetten moeten goed de voorwaarden lezen.
Daarin staat dat er geen garantie is bij calamiteiten zoals deze.
Ik ben van mening dat men daardoor, bewust of onbewust, risico's neemt.
Dit is hetzelfde als bij beleggen en daarom moet je dat risico zelf dragen.
Hebberigheid is hiervan de oorzaak en men mag niet verwachten dat de Nederlandse belastingbetaler dit moet betalen.
Het is algemeen bekend dat in Nederland een garantie bestond, inmiddels verhoogd, voor de Nederlandse banken.
Wie veel geld heeft moet dit spreiden op Nederlandse banken, dan is het veilig.
Dus voorwaarden lezen, niet te hebberig zijn en denken dat de staat er wel voor opdraait. -
Hij vergist zich zeker in onze zuider buren !!
Wij Nederlanders zijn toch zeker niet gek??????????? -
Op een koude kermis stap ik niet in een riskante attractie.
Of beter gezegd:
Wie gaat er op het topje van de ijsberg staan om de foute directeur van de rederij te redden. Ik niet in ieder geval. -
@6: helemaal goed. Men heeft zelf risico genomen als spaarder. Er zullen ongetwijfeld kleine letterjes in de overeenkomst staan en 1 ervan is ongetwijfeld over hun eigen risico en verantwoordelijkheid. Ik vind het sowieso al belachelijk dat we alleen de spaarders garanties bieden. Ik ben ineens virtueel failliet door het geklooi in de bankensector Mijn betalingen op mijn hypotheek *gedeeltelijk beleggingshypotheek) zijn foetsj weg. Ook in mijn geval: eigen risico en dus moet ik het zelf oplossen, maar mijn probleem is dat ik GEEN garantie krijg terwijl ik door hetzelfde geklooi ook mijn geld kwijt ben.
-
correctie:er werd toezicht gehouden door Ijsland zelf, en De Nederlandsche Bank alleen toezicht houdt op de liquiditeit van het bijkantoor.
-
die durft. Vanaovond is de wedstrijd ijsland nederland. het zou goed zijn als die ijslanders helemaal worden ingemaakt
Beslag laten leggen op heel ijsland en op ebay alles verkopen -
Mensen waren greedy en hebben wat mij betreft nu gewoon pech. Maar misschien zij er ook wel grote accounts ondergebracht van belangrijke mensen. In dat geval zal de overheid wel bijspringen gok ik.....
Trouwens, mijn krasloten en staatslot hebben weer niets opgeleverd. Te verhalen op de overheid? -
Waarom sparen 120.000 Nederlanders op een IJslandse bank?
Ik wist niet dat er uberhaupt zoveel mensen spaarden. -
Na het zuur komt het zoet!
-
Zolang het een Belgische bank is die in Nederland een banklicentie heeft, kan het wel, een IJslandse bank met licentie kan het zelf uitzoeken. Het is toch niet zo dat we in IJsland ons geld hebben staan om de belasting te ontduiken, of zie ik het niet goed
-
OmaJeanette
Deze spaarders hebben allemaal eurotekens in de ogen.
Zag mensen op TV die een hypotheek hadden genomen voor een verbouwing.
Hadden ze op deze bak gezet, leverde lekker veel op.
Zijn nu dus de klos.
Om eerlijk te zijn hebben wij ook een informatiepakket van deze bank in huis.
We hebben deze heel goed doorgelezen en er zaten nogal wat vaagheden in.
Neem daarbij de rente van 5,5 % dan kun je op je klompen aanvoelen dat er een addertje zit.
Dus wij hebben gezegd, niet doen, gewoon op de Rabo en de ABN Amro laten staan, minder rente maar meer zekerheid. -
Flikker nou gauw op!!!
Je centjes in het buitenland parkeren is risico voor je zelf.
Niet gaan huilen als je na je lekker bent gemaakt met die schamele extra procentjes, je bankje in IJsland is gevallen en je centjes weg zijn.
Ik heb belegd in GOUD.(nog steeds niet onverstandig !!! ).
http://www.321gold.com/editorials/maund/maund08...
Als goud morgen dezelfde prijs heeft als sloopijzer dan hoef ik toch ook niet aan te kloppen bij Woutertje ,om via jullie belastingcenten mijn droefenis terug te krijgen? -
"we hebben samenwerking nodig van de betrokken regeringen om hier uit te komen'', stelde Haarde"
Hij bedoelt te zeggen:
"we hebben het GELD nodig van de betrokken regeringen om hier uit te komen" -
Prachtig hoe de spaarder hier veroordeeld wordt op basis van voorwaarden die "ongetwijfeld" van kracht waren. Ergo: ik heb de voorwaarden niet gelezen, maar het moet per definitie de schuld van de spaarder zijn.
Voor zover mij bekend was op de spaartegoeden bij IceSave de Nederlandse depositogarantieregeling van kracht. Wie er ook de dupe van dit debacle mag gaan worden, de spaarder is het dan in elk geval niet. -
@prometheus2012
je hebt gelijk, alleen stond er bij icesave dat ze de 1e 20000 euro garanderen als ze om zouden vallen...dat heb je met goud niet...dus dat spaarders boos zijn geloof ik zeker wel..
mensen die in deze tijden 450.000 euro op icesave zetten zijn wel dom(zo'n geval was er) -
Britse centrale bank garant voor Britse spaarders? Kan wel zo zijn...maar is toch zo dat ING de spaartegoeden heeft overgenomen van de Britse spaarders op Icesave? Goed, Icesave is dan wel niet de enige die ten onder gaat, maar goed. Laatste optie is dat de Nederlandse staat garant staat...eerst alle andere opties afwachten. Hopelijk neemt een andere bank de tegoeden van de Nederlanders over, bv....de ING
-
Wie zich op glad ice begeeft!!!!
-
@ topic starter,
Dan mag jij in dat dode eiland investeren,
Ijsland ligt te afgelegen van de rest van de wereld en heeft bijna niets aan de beschikbare grond om winst mee te maken, -
Wat een situatie, ijsland heeft 300.000 inwoners
(https://www.cia.gov/library/publications/the-wo...
en in engeland alleen zijn er al 300.000 mensen met een rekening bij icesave
(http://www.citywire.co.uk/personal/-/news/marke...
ze hebben dus meer klanten dan er ijslanders zijn.
het bruto nationaal product van ijsland is 12 miljard dollar, van nederland is bijv zon 550 miljard. De ijslandse FME (overheids orgaan- http://www.fme.is/?PageID=146) heeft duidelijk niet zijn rol vervuld als controle orgaan. De regering is niet gevallen, bij de FME lijken er ook nog geen ontslagen te zijn gevallen.
Vreemd, ze hebben tenslotte door hun falen alles in het honderd laten lopen. Ijsland, bananenrepubliek in het hoge noorden ?
Dit is overigens het land dat gewoon EU oproepen naast zeer neerlegt om te stoppen met walvisjacht, en nog met destructieve trawlers en de beruchte sleepnetten de zee leegvist, en de zeebodem vernietigd. Ze willen verder niks met ons te maken hebben gaan gewoon hun eigen gang, maar willen wel ons geld op de bank, en als het mis gaat moeten we ze nog redden ook ? Wegwezen, ga je schamen ijsland ! -
IJSLAND GAAT GEWOON TERUGBETALEN !!Verwijderd door redactie - iets te lang en te veel Engels-
-
Ik snap werkelijk niet hoe deze hebzuchtige lieden het weer voor elkaar kregen
andere voor hun kar te spannen. Iedereen wist dat de hoger rente risico's in hield.
Net als bij de variabele hypotheekrente stonden de snelle mensen op te scheppen hoeveel rente zij wel niet maakten. Ook nu werd je voor dom uitgemaakt als je de veiligheid van een nederlandse bank koos. Nu het fout is gegaan moeten anderen de stroppen betalen. Laat deze mensen nu ook genieten van hun succes. Pure hebzucht -
. . .
dus wij de SHIT van een ander betalen ?
Nou,
Mooi niet !!!
. . . -
@poon1972
waar heb je dat vandaan? -
Vind u het gek dat mensen proberen om nog wat rendement te boeken op hun spaargeld?
Als er een inflatie is van zo'n 3% plus vermogensheffing van 1,2% moet je al minimaal 4,2% maken wil je niets verliezen.
Dan mag u die mensen niet uitmaken voor "greedy" en "eurotekens in de ogen".
Het is al helemaal schandalig dat er de huidige vermogensbelasting is die deze club van Bos nog eens voor bepaalde z.g. "rijken" wilde verhogen. -
@anoniem
Heeft IJsland niets aan de grond? Man, dat land zit vol met warmwaterbronnen en watervallen en wat voor water dan nog meer, waar ongelooflijk veel energie opgewekt wordt en nog veel meer kan worden. -
De mensen die spaarden via Icesave en de voorwaarden hebben gelezen weten dat een combinatie van de ijslandse en nederlandse deposito-garantieregeling van toepassing was. Ruwweg de 1e 20000 euro gegarandeerd door de ijslandse nationale bank en 90% van de rest tot 40000 euro door onze DNB. (Klinkt eigenlijk niet zo erg risicovol...)
Wat nu gebeurt is een onderhandelingsstrategie. IJsland heeft de banken genationaliseerd en probeert onder de garantie uit te komen, en NL(bij monde van Wouter Bos) houdt dat vooralsnog af.
Ik hoop maar dat de politici er snel uitkomen want anders zullen de spaarders buiten de nederlandse staat en DNB om ongetwijfeld zelf op diverse manieren achter hun geld aan gaan. -
@kaya
"Om eerlijk te zijn hebben wij ook een informatiepakket van deze bank in huis.
We hebben deze heel goed doorgelezen en er zaten nogal wat vaagheden in.
Neem daarbij de rente van 5,5 % dan kun je op je klompen aanvoelen dat er een addertje zit. "
De rente is er nooit 5,5% geweest. Ik denk dat je helemaal niet eerlijk bent. -
De Nederlandse Bank (DNB) heeft afspraken gemaakt met de buitenlandse banken dus begrijp ik het probleem niet. Of betekent afspraken maken iets wat voor de flauwe kul wordt gedaan en je er geen waarde aan hoeft te hechten. Indien IJsland in de gemaakte afspraak garant staat voor 20.000 Euri dan weten ze wat ze te doen staat lijkt me. Ben overigens blij geen geld op buitenlandse banken te hebben staan maar vind het wel treurig voor de mensen die dat wel hebben.
-
@Rven
Hebzuchtig is deze regering en niet het individu dat nog enig rendement wil boeken op z'n spaargeld. -
ze moeten die gasten die dit veroorzaakt heb aanpakken de speculanten stelletje ratten.
-
@29
Ik heb je gespamd. Een artikel in een discussie hoort niet, je kunt gewoon de url neerzetten.
Dit vervuilt -
IJsland heeft hetzelfde ook aan Rusland gevraagd. Ze zijn echt wanhopig en praktisch bankroet. Wil je niet garant voor staan, met het oog op de problemen die Nederland zelf al heeft.
-
Als je je geld in het buitenland hebt geparkeerd, moet je dáár ook maar op de blaren zitten ...
Nederland zou alléén zijn Nederlandse spaarders moeten ondersteunen, en als je met je geld bent 'gevlucht' zoek je het maar lekker zelf uit !
Overigens hebben we in Nederland ruim voldoende banken om je geld veilig te verdelen ... áls je al zoveel geld zou hebben ! -
natty_three @36.
Bij een inleg van 20.000 euro voor 2 jaar vast was de rente om precies te zijn 5,45%
Datum 29 april 2008 -
helemaal met je eens rven!
Volkomen toevallig werd er een paar weken geleden bij mij thuis gesproken over die reclames van Icesave die ik op mijn autoradio hoorde.Dat ik niet wist wat dat was was ongeveer het allerstomste dat ik had kunnen zeggen maar dat mijn geld daar nog niet stond was misschien nog wel stommer.
Nu heb ik geen geld dat de moeite waard is om verplaatst te worden naar een buitenlandse bank maar al was dat wel het geval zou ik het nog niet doen.
Ook niet naar een Russische of Turkse bank die in het gezelschap ook populair bleken.
Nou i k werd met de grond gelijk gemaakt als zijnde een dief van mijn portemonnee, en behoorlijk wereldvreemd.
Nu vinden deze zelfde mensen het vanzelfsprekend dat Nederland (lees de belastingbetaler) naar IJsland afreist om hun geld op te halen en voelen ze zich bedrogen bla. bla.
En ik ik heb nog niet eens" Told you so" gezegd maar ben een arrogante bitch hoorde ik vanmorgen. Gelukkig zijn het geen vrienden en lach ik toch een beetje stiekem in mijn vuistje.. -
oh.. dus je kon toch al niet bij je geld komen???
-
Soms ben ik blij dat ik geen vermogen heb. Wel een normale hypotheekschuld. En iedere maand in het rood op de betaalrekening.
-
had er ook info over opgevraagd, op de site stond dat er in de eerste maand al 50.000 nederlandse spaarders een rekening hadden geopend. De ijslandse regering stond garant met een fonds waarin 500.000 euro zat. Ik heb ff gerekend en me toen maar voorgenomen dat ik dat toch wel erg linke soep vond.Gelukkig, enne o ja, ik ben blond
-
ik heb gelukkig nooit gespaard!! geld moet rollen. laat toch niet van die krijtstreeplullo's met mijn centen pokeren
-
Hier staat trouwens aanvullende info voor spaarders bij icesave:
http://financieel.infonu.nl/geld/25759-sparen-b...
Ik stem voor: met onze oude VOC schepen en de marine bestormen die zakkenvullers! -
En wie staat er eigenlijk garant voor het geld van IJslanders met een rekening bij Fortis?
-
Nu de rente zo zakt moet de belastingdienst ook minder dan 1.2 % gaan vragen
-
Schandalig!!!!
Deze bank had een vergunning vand DNB en dus moet de staat gewoon alles garanderen en evt disputen bij de IJslanders gaan verhalen.
Maar ja, wat verwacht je ook van dat studentje economie van de VU?
NIKS, HELEMAAL NIKS. -
Bos kan gewoon de garantie van de spaarders overnemen. De spaarders krijgen hun geld en Bos kan in één keer de schuld opeisen bij IJsland.
-
120duizend spaarrekeningen>>>>totaal op deze rekeningen1,6miljard,deze mensen zijn toch niet in daar gaan sparen,omdat er in Nederland een meldingsplicht is boven een bepaald bedrag?
-
Halloooooo.......
T' is een IJslandse bank, dus kunnen ze hun verantwoordelijkheid niet zo makkelijk afschuiven.
Of ontvangen wij nu ook met terugwerkende kracht alle winsten die ze gemaakt hebben!!!
De Nederlandse staat mag van mij best garant staan, voor deze rekeninghouders, maar dan moet 't wel tot op de laatste cent (met rente) door IJsland worden terug betaald!!
Als je met de grote mensen mee wil spelen, moet je daar ook de verantwoordelijkheden voor nemen..... -
Spaarders bij Icesave wisten, of hadden kunnen weten, dat de Garantieregeling niet voor hun zou gelden. Ik was ook van plan om daar een rekening te openen maar na het lezen van de voorwaarden heb ik daarvan afgezien. Als ik dat kan lezen, dan kan iedereen dat lezen !!
Als je zoveel geld zomaar op een willekeurige bank zet ben je niet echt slim. Om daar de Nederlandse belastingbetaler voor te laten opdraaien vind ik niet kunnen. Het is nu de beurt aan de IJslandse belastingbetaler om deze "sufferds" nog enigszins tegemeot te komen.
- -
misschien moeten wij maar beslag leggen op IJsland
-
Wat ook de reden is om je geld aan een dreunes als IJsland toe te vertrouwen is
ieder zijn eigen zaak. Ik zag weer een vrouw op TV die uit pure hebzucht het
geld naar deze bank had overgeheveld. De winst zou haar eigendom zijn laat
haar het verlies ook houden. De mensen met aandelen in Fortis krijgen die van
Bos hun geld ook terug ? Nee waarom dan niet zij zijn ook slachtoffer van een
krediet crisis -
Moderne Vikingen...............
-
-Je deponeert je spaarcentjes op een IJslandse bank om de HOOGSTE rente te krijgen.
-Je doet dit om de rente BUITEN de Belastingaanslag te houden.
-Je wilt niet dat de Belastingdienst erachter komt hoeveel ZWART GELD je bij elkaar gesprokkeld hebt.
-Je hebt er SCHIJT aan dat je geld naar het buitenland brengt terwijl Nederlandse banken samen met de Nederlandse Bank stroppenpot hebben.
NU GAAT HET MIS!!!!!!
Het kan toch niet zijn dat ik als Belastingbetaler en klant van een Nederlandse bank moet opdraaien voor het verlies van iemand die op alle mogelijke manieren SCHIJT heeft gehad aan Nederland en mij.
Wie zijn gat brand moet op de blaren zitten. Niet vergeten te koelen met ijs.
Ga maar naar IJsland daar hebben ze ijs genoeg. -
de moraal van het verhaal...je moet geld hebben om het te verliezen
-
Wel de lusten, maar niet de lasten? Mooi niet.
Op teletekst pag. 318 subpag. 5 staat een heel fraaie parabel! -
#61
en geisers om die gat op temperatuur te houden ;-) -
"if it is too good to be true... ,then it probably is"
zolang eenieder de hoge rente kreeg uitbetaald klaagde niemand, maar nu het mis gaat moet de het risico gespreid worden? ik geloof niet dat ik ooit geprofiteerd heb van mensen die een hoge rente ontvingen, dan heb ik toch ook geen zin om daar nu wel voor op te draaien.
ik ben geen Wouter Bos fan, maar hij heeft wel gelijk dat mensen ook zelf beter moeten opletten. zeker nadat we al een aantal zaken zoals de Dexia lease regeling en de woekerpolissen hebben gehad. -
Een beetje verkeerde voorstelling van zaken meneer rven # 59
Ijsland kan dan qua inwonertal en oppervlakte klein zijn het hoorde bij de rijkste landen ter wereld (volgens mij de tweede op de lijst?)
Dus kan ik me wel enigszins voorstellen dat als een bank je daar 2 procent meer rente geeft dan je eigen bank dat je dat gaat doen.
De mensen met aandelen bij Fortis zijn geen spaarders maar grof gezegd gokkers. Want die gaan niet uit van een rente percentage maar gokken er op dat de koersen stijgen En dit keer hebben ze dus verkeerd gegokt en huilen nu dikke tranen maar zodra de crisis achter de rug is gaan zij weer flink aan de slag in datzelfde gokwereldje. En die zouden volgens jou net zoveel recht op hulp van Bos hebben als mensen die juist niet willen gokken maar hun geld ook weer niet onder de matras verstoppen?
Nee, geen appels met peren gaan vergelijken.
Goedbeschouwd is er niet veel verschil tussen een gokverslaafde achter een gokautomaat en in het casino en de speculanten op de beurs. -
@61 ransuil
Ranzige reactie van een debiel niveau. Rente is helemaal niet belast en de saldi bij de Icesavebank zijn allemaal bekend (zoals overigens van alle bankrekeningen in Nederland bij de Belastingdienst.
Onbegrijpelijk dat minister Bos voor de gedupeerde Icesave-spaarders vooralsnog zo weinig doortastend optreedt en dan vooral voor de kleine spaarders, die tot maximaal 20.000 Euro gespaard hebben bij Icesave. Voor de mensen met de grote tegoeden tussen 20.000 en 80.000 Euro geldt wel de garantie van de Nederlandse Staat.
Het kan toch niet zo zijn dat de kleine spaarders, die bestolen zijn door een door de DNB gecontroleerd en toegelaten bijkantoor van de Landesbanki (Icesave) in onzekerheid worden gelaten of ze hun zuur verdiende kapitaaltje ooit terugzien.
De DNB zou de liquiditeit van Icesave controleren stond op de website van zowel Icesave als de Nederlandse Bank, nu inmiddels weten we wat dat waard is.
Binnen mijn kennissenkring ken ik een geval van een ouder echtpaar (bijna 90 jaar) die hun geld (18000 Euro) voor hun begrafenis daar enkele maanden geleden ingelegd hadden.
Het stond tot deze zomer al 15 jaar bij de Rabobank en al die tijd vergoedde de Rabo 2% rente.
Dus die krokodillentranen van Heemskerk (De grote baas van de Rabobank slaan ook nergens) want dat is ook jarenlang pure diefstal om zo een lage rente te vergoeden.
Het zou minister Bos en de Regering sieren indien ze voor deze kleine spaarders even doortastend optreden als ze gedaan hebben voor Fortis en de ABN-Amro. Dan laten ze zien of je echt kunt vertrouwen op de overheid in geval van zulke calamiteiten! -
Ga binnenkort een bank beginnen.
Zoek nog leeghoofden met te veel spaargeld.
Ga daarna ZeefijsZeef oprichten en vraag slechts 20 euro inleg.
Aan het eind van het jaar zit ik lekker met al mijn centjes in ijzland. -
Weet je wat, we kopen gewoon IJsland en noemen het Grijsland. Het onstabiele gebied. De veertiende provincie zeg maar.
Wel even een toevoeging voor nummer 68 (IJszeef), jij hebt de site gezien. Wel lekker vertoeven met 120.000 * €20 = € 2.400.000. -
Tot nu toe heeft iedereen het alleen over de inleg. Maar 5 % van 1.6 miljard is maandelijks 6.6 miljoen.
Is daar garantie op? -
Verwijderd door redactie
-
Dus als ik het goed begrijp:
Hebben 120.000 Nederlanders daar hun spaarcenten
Britten 300.000 spaarders??
Heeft nou die minister al dat geld dan.???
De ijslanders maken zich niet zo druk..!! !vind wel dat de UK wel erg snel te hulp schiet in deze Ijskoude bank...Ik vertrouw, dit voor geen meter.
Zoveel bewoners heeft inderdaad Ijsland niet...
Nou ja we kunnen ze altijd nog met het voetballen inmaken!!! -
@70
Batterijfabriekje beginnen? -
Kunnen we geen beslag op ijsland leggen?
-
Het is de keuze van de mensen zelf geweest om het geld op een buitenlandse bank te zetten.. wetende dat je in geval van een faillissement voor de eerste € 20.000 in het land van herkomst moet aankloppen. Voor al het geld daarboven staat de NL bank garant tot een bedrag van € 100.000 euro.. de regels lijken mij toch helder.. daar zijn de klanten van icesave toch zelf mee akkoord gegaan.. het is ontzettend lullig maargoed deze mensen kozen ervoor om de het geld uit de Nederlandse economie te halen en te kiezen voor een inderdaad aantrekkelijk aanbod van een bank in het buitenland.. maar ik vind niet dat de Nederlandse staat moet opdraaien voor vergoeden van de eerste € 20.000 euro. Wel dat ze er voor moeten vechten het uit ijsland te halen.
-
Fortis bood 5,6%, die rekening heb ik nog.
Maar.......vele duizenden rekeninghouders hebben hun spaargeld bij Fortis weggehaald. Fortis ging daadwerkelijk failliet, maar werd gered voor 16 miljard!!!!
Waarschijnlijk had Bos zijn vermogen daar staan, en daarna de garantie snel verhogen tot een ton.
Landsbanki is genotificeerd door de Nederlandse bank en neemt deel aan zowel het IJslandse als het Nederlands deposito garantiestelsel (overgetypt uit brochure). Weet ik veel; veilig is veilig, garantie is garantie. Een mooi staaltje van misleiding.
Je verwacht toch dat afspraken van een regering worden nagekomen.
DNB is ook verantwoordelijk, zij hebben mensen op het verkeerde been gezet door een louche regering te promoten.
De kleine spaarder is hier de dupe van die krijgt niets. Als je een ton hebt, krijg je nog 80.000. Heel oneerlijk, je hebt weer mazzel als je rijk bent. Gemiddeld vermogen op icesave is trouwens 13.000. Dus bijna niemand krijgt iets.
Bos denkt dat spaarders de IJslandse bank zijn;
"Het falen van een IJslandse bank", is wel heel cru. Het moet zijn:" kleine spaarders afkomstig uit Nederland, die zijn misleid door DNB.
Bos hoeft Landsbanki en de gedupeerde uit IJsland toch niet te vergoeden.
De belastingbetaler moet wel opdraaien voor Fortis, wat niet eens ten goede komt van de spaarder. Die zijn immers verzekerd tot 100.000. -
we hoeven helemaal geen spaar-rente te krijgen
immers de huizen worden goedkoper
dus voor evenveel geld krijg je "meer huis" dan vroeger,
joepie...!!! ons spaargeld is in dat opzicht dus meer waard geworden -
Vewijderd door redactie -CAPS-
-
Batterij fabriekje beginnen, hahahahahaha geniaaaaaaal.
-
@ altijdgelijk # 79
Verd*mme Capslock !!! -
wel 'n beetje vreemde vraag !
eerst gaan ze met onze banken de concurentie aan
en als ze dan het niet bol kunnen werken, vragen ze ons ijskoud om hulp
Laat de rekening gewoon liggen waar hij thuis hoord -
tja en maar lachen met de domme belgen. Wij waren nog zo kwaad niet hoor.
Bij Fortis kreeg je tenminste nog een bank bij de aankoop van een berg schulden. -
twosides: ik neem aan dat u wat de rijkdom betreft praat over per hoofd van de
bevolking. Dus dat zegt niet zoveel. Dat Fortis aandeelhouders gokkers zijn laat
ik ook voor uw rekening. Het aandeel Fortis voor deze problemen een goud gerand aandeel waar veel mensen hun pensioen in hadden gestoken. Dus met het woord gokkers zou ik iets oppassen. Als je op een bank 2% meer rente krijgt
dan elders moet dat ergens vandaan komen. Ook IJsland kan niet toveren.
Dus gewoon deze mensen dachten heel slim te zijn (met als de beleggers in
Dubei en de teakplantages en nog enkele naar mijn mening zwendel praktijken
Laat zij zelf voor hun hebzucht opkomen. En niet de nederlander die gewoon
markt conform spaarde. -
Ja, dan is IJsland van ons. Voegen ze zich maar bij ons. Belgie? gaat maar wat met Dexia rotzooien.
-
@Roelofkenth
dat is voor de fransen, binnenkort hebben wij geen belgische banken meer, wat een geluk! -
Stuur er maar wat fregatten heen, ze rijden in best mooie auto's daar...
-
Minister Bos beter niet eerst ondezoeken of de spaartegoeden in Ijsland niet verzwegen spaartegoeden zijn voor de Nederlandse Belastingdienst?
-
@ GeertB #87
Het land heeft geen eigen leger dus een enkel fregat moet ruim voldoende zijn. -
Die bank moet gewoon al het geld terug betalen! Punt uit! Nee de belastingbetaler laten boeten voor het falen van zo'n stom bankje uit zo'n stom landje!
-
Er zijn momenteel krachten aan het werk op de fianciele markten waar regeringen geen grip op hebben. Één van de belangrijkste taken van een regering is het beschermen van haar burgers. Momenteel is de regering van IJsland niet in staat haar burgers te beschermen tegen de financiële crisis. Het is het eerste land dat "valt". Het eerste dat opvalt is dat IJsland geen lid is van de Europese Unie en jarenlang een super-sterke munt heeft gehad.
IJsland moet natuurlijk geholpen worden. Maar ik vind het wel raar dat ze eerst hulp uit maffia-Rusland gaan halen. Dat vind ik geen betrouwbare partner, wij hebben daar al ervaring mee. De Britten hebben inmiddels de tegoeden van IJslandse bedrijven in het Verenigd Konikrijk bevroren. Ik denk dat we dat hier ook moeten doen en aan onze europese partners vragen dit ook te doen. Zaken zijn zaken. En afspraak (garantie van de staat) is afspraak, ook voor IJsland.
Vervolgens moeten we IJsland verplichten een strakke financiele beleid te voeren, via het IMF, Onder curatele dus. En dan valt er te praten over een voorlopige overname van de garanties die natuurlijk uiteindelijk wel door IJsland moet worden opgebracht wellicht door hun verplicht in de EUropese Unie op te nemen onder stringente voorwaarden. Een alleingang van zo'n klein landje is volkomen uit de tijd en levensgevaarlijk, en dat weten die 120.000 spaarders in Nederland, Scotland Yard en vele kleine gemeenten in Engeland weten dat inmiddels ook. .
Mijn idee is dat Europa aan IJsland eisen moet gaan stellen: de Europese Unie is het verplicht de leden van de Unie te schermen tegen dit soort landen. Voorzover mogelijk. -
Natuurlijk draaien wij weer op voor al die spaarders en/of aandeelhouders die de onderste uit de kan willen hebben. Risico's zijn allen bekend, al jaren. Ook dat banken kunnen faillieren.
-
De mensen die hier zo hard lopen te kankeren op de vermeende "hebzucht" van de gedupeerden zouden er goed aan doen even het verschil tussen "sparen" en "beleggen" uit te zoeken voordat ze weer iets posten.
Ook is 5.25% helemaal geen "absurd hoge" rente. Verschillende andere banken bieden dezelfde rente, maar dan moet je je geld drie maanden of langer vastzetten. Bij Icesave gold die beperking alleen niet.
De meeste gedupeerden zijn simpelweg misleid door de "garanties" van de Ijslandse en de Nederlandse regering. Als de Ijslandse regering aan z'n verplichtingen voldoet is er -in elk geval tot 100K- niets aan de hand voor de spaarders. -
wat een grapjas die ijslander....eerst beloven dat er een garantie is, dan die intrekken. verbaast me niets. een land met 300.000 inwoners kan nooit de inleg van 120.000 Nederlanders garanderen.
-
die spaarders hebben zelf het risico genomen: dus zelf maar op de blaren zitten!!
-
@093 kaywhygelli
In deze tijd is dat een absurd hoge rente, en vooral een kleine bank daar moet je dus echt niet naar toe, tenminste als je meer dan 20000 en nu 100000 euro inlegt.
Maar goed het blijft triest, ik zelf heb ook allereli verliezen, denk aan daf, baan, lehman brothers, deze zijn never mooit gecompenseerd door wie dan ook. Alle 3 bedrijven zijn over de rug van de aandeel-, obligatiehouders en werknemers failliet gegaan. -
Ik zou zeggen Belgie, Luxemburg en IJsland bij Nederland en dexia voor lief nemen. Frankrijk heeft een pact met een paar landen die het op de kleintjes hebben voorzien.
-
@rven
Mensen brengen hun spaargeld naar een bank om er rente van te trekken en tot voor kort ook om het veilig op te bergen. In een sok in huis is niet de handigste plek.Ook doen de mensen dit meestal bij de bank waar ze de hoogste rente krijgen.
Ik neem aan dat u uw geld ook niet los in huis laat liggen maar keurig ergens heeft gedeponeerd.
Dus nu zijn volgens u de mensen die profiteerden van een hogere rente bij Icesave graaiers terwijl de anderen die hier in Nederland rente trekken dat niet zijn. Flauwe kul vind ik dat.
Mijn mening over gokkers in de beleggingswereld blijft bij mij het zelfde. Er wordt grof gegokt op de beurzen waardoor men soms enorme verliezen lijdt.
Dat gokken gebeurt o.a. door de beheerders van pensioenfondsen die "beleggen" in dubieuze fondsen en waardoor ik straks minder pensioen ga krijgen.
De aandeelhouders van Fortis die ik van u geen gokkers mag noemen hebben destijds met dollartekens in de ogen en masse JA gezegd tegen de plannen van hun bedrijf wat betreft de overname van ABN-AMRO en ze hebben mis gegokt. En nu zou de overheid hun verliezen moeten gaan betalen? Kom nou! Er wordt al heel goed voor ze gezorgd nu Fortis door de overheid is gekocht. Als het failliet was gegaan hadden de aandelen een waarde van 0,0 en nu hebben ze een goede kans dat ze in de loop van de tijd weer meer waard worden.
. -
Ze kunnen dit doordrukken dmv EU gewicht in het spel te gooien.
-
dit is economisch oorlogvoeren door al gaida. kijk maar eens goed om je heen. het zijn de landen die getroffen worden die oorlog voeren in irak en afghanistan. zo zie je maar weer dat uit de loop van een geweer nooit iets goed wordt geboren. vele alochtonen hebben een rekening bij de rabobank, deze bank wordt met rjust gelaten. en bij de ingbank zijn ze weer euro geil en kopen nu de troep op van een ander om er straks mee voor schut te gaan. dit hele kabinet moet oprotten, de troepen weg uit de oorlogsgebien en alles is zo weer voor elkaar.
-
Sja ik vind het niet leuk voor de Icesave spaarders, maar je hebt wel voor dit risico gekozen. Toen ikzelf voor een hoge-rente-spaarrekening ging kijken, werd mij snel duidelijk dat Icesave niet onder het bankgarantiestelsel van DNB viel. Daarom heb ik voor Credit Europe gekozen.
-
Onze media hoort Fortis te promoten.
-
Als het al een grote luchtbel is, kan het twee kanten op. In ons voordeel of in het voordeel van ...
-
@roelofkenth
ik als belg moet je bedanken voor je aanbod. liever niet bij nederland, die kopen liever slechte banken terwijl de volledige impact nog niet gekend is en Luxemburg, tja die moeten de tegoeden van de ijslandse banken aan ons betalen, daar valt niet veel meer aan te winnen. -
De hebberige Nederlander die voor zeggen en schrijven 0.25% meer rente er voor heeft gekozen zijn geld in het buitenland te stallen heeft wat mij betreft gewoon pech. Jij neemt het risico (en geloof me de mensen die dit uitpluizen en allemaal zitten te vergelijken weten dat echt wel), jij zit op de blaren. Jammer. (dat is natuurlijk anders als blijkt dat DNB wwel garanties heeft afgegeven)
-
Als een regering een garantie afgeeft en die als het nodig is voor buitenlanders niet van toepassing verklaart dan weet ik nog wel een gepast antwoord:
Beslag leggen en verkopen van de Ambassade! Immers, dat geldt als grondgebied van het land in kwestie, dus daarmee pak je deze onbetrouwbare regering terug. En laten we wel zijn: na deze episode zullen ze voor lange, lange tijd geen Ambassade meer nodig hebben... niemand wil nog wat met ze te doen hebben. -
het lijkt wel of de hollanders op oorlogspad gaan hehe
-
Stop maar met discussieren mannen, Bos gaat betalen.
-
De nederlandse staat heeft besloten deze cowboys tot € 100.000.-- hun geld te
vergoeden. Waar denkt u dat dat geld vandaan komt. Via z.g. aanspraken
van banken uit onze zakken. De banken zullen dit gewoon via heffingen doorberekenen. Wie is de volgende ? Turkse banken/ roemeense banken
amerikaanse banken en noem maar op. Dit is een blanco cheque die onze
samenleving in zijn geheel treft. En allemaal door de hebzucht van anderen. -
Zit dat land niet vol met alumium en gratis warm water?
Dan kunnen ze ons toch wel een stukje IJsland laten koloniseren en wij daarna bankgaranties geven, en ondertussen die terugverdienen met aluminium-handel. -
Nederland gaat nu inderdaad garant staan. IJsland heeft z'n zin gekregen!!
Gelukkig krijgen de Icesave spaarders nu snel hun geld terug. Zie bv. http://financieel.infonu.nl/geld/25759-sparen-b... -
@96
"In deze tijd is dat een absurd hoge rente"
Zeker niet. In Nieuw Zeeland is bij een zeer gerenommeerde bank de rente op een gewone spaarrekening al 7%. Ook in andere landen is de rente vaak hoger. De garanties die Icesave rondbazuinde zijn ook nooit weersproken of zelfs afgezwakt door DNB.
"Maar goed het blijft triest, ik zelf heb ook allereli verliezen, denk aan daf, baan, lehman brothers, deze zijn never mooit gecompenseerd door wie dan ook."
Klopt, maar tenzij je toevallig een gedupeerde werknemer was hebben we het hier dus over beleggen, niet over sparen. Mensen kiezen juist voor veilig sparen omdat ze de risico's van beleggen niet willen. -
Bos? Sinter-Bos, alleen is hij zelf niet zo rijk dat ie kadootjes weggeeft, maar steelt een een paar maandsalarissen van 9 miljoen hardwerkende mensen en geeft die aan rijke spaarders en beursspeculanten die een beetje pech hebben weg.
-
@113
Risico-nemende beursspeculanten en voorzichtige spaarders mag je niet zo vergelijken. Twee heel andere beestjes.
Het zijn bij Icesave verder juist niet de rijke spaarders, maar "gewone" mensen die hard hebben gespaard en een fatsoenlijke rente willen over hun spaargeld. Zoals hier al eerder werd opgemerkt moet je toch minimaal een procent of vier krijgen om de inflatie en belasting te neutraliseren.
Rijke spaarders hoeven hun tegoed niet meteen op te kunnen vragen en zetten hun geld vaak op een depositorekening met een vaste looptijd, en krijgen daar ook 5.25%. De Icesave gedupeerden dachten dezelfde rente te kunnen krijgen zonder dat hun geld meteen langere tijd vast zou staan. -
! doctor Het is Nederland. Dit is een Nederlandse site!
Nederland weet wat zij doet. Belgen leren.. maar doen het niet slecht.. dat komt gewoon omdat jullie een leraar als buurland hebben.
P.S. Ga me niet vertellen dat de Belgen het zo fantastisch doen. Rotzooi lekker met Daxia. -
terecht dat dnb hier voorschiet, dnb had beter moeten voorlichten/waarschuwen daar zij wel garant staan voor de bedragen boven de € 20000.
Daarmee kan je aannemen dat de garantie van ijsland gelijk is aan die boven de € 20000, anders zou de dnb al helemaal niet het overige garanderen.
Het betreft hier spaarders die zeker geen risico zochten en ook geen uitzonderlijk hoge rente kregen. Atbank/crediteurope en nibc geven gelijke rentes en vallen wel 100 % onder het NL depositogarantiestelsel.
En mensen met een beleggingshypotheek dan? ik vind het heel droevig, maar een hypotheek loopt lang! kan goedkomen op termijn.... Maar dat is toch iets heel anders als deze spaarders.
ps: heb/had zelf geen rekening bij Icesafe, wel bij diverse andere kleinbanken, die wel een behoorlijke rente geven.
De grootbanken zijn wat de rentes betreft regelrechte dieven en proberen nu treurig genoeg nog een slaatje te slaan uit de kredietcrisis.. -
Dat Ijsland dit al durft te vragen van Nederland geeft wel aan dat Nederland internationaal bekend staat als het afvoerputje van Europa. Nederland zal toch wel geen Nee zeggen, dat doen ze nooit.
-
@ 117 als ijsland failliet is zie je nooit meer wat terug en de ijslanders zitten ook in de ellende. Beter is in stand houden en regelingen treffen.
-
@euroland(116)
"Het betreft hier spaarders die zeker geen risico zochten en ook geen uitzonderlijk hoge rente kregen. Atbank/crediteurope en nibc geven gelijke rentes en vallen wel 100 % onder het NL depositogarantiestelsel."
Als de Icesave spaarders wisten dat die bank niet onder het depositogarantiestelsel viel, dan nemen ze toch bewust dat risico? Op dat punt heb ik Icesave spaarders sowieso nooit begrepen, omdat zoals je zelf ook aangeeft er banken zijn als Credit Europe en AK die dezelfde rente bieden en wel gewoon onder het Nederlandse garantiestelsel vallen.
Dus nee, niet terecht dat de belastingbetaler op moet gaan draaien voor het onverantwoorde gedrag van bepaalde spaarders. -
@ 119.
Kijk, ik zit ook niet bij Icesafe vanwege mijn twijfel over die eerste € 20000 die je dan in Ijsland zou moeten halen, er waren betere alternatieven.
Maar.... ik zoek zoiets heel erg goed na.
Er zijn veel spaarders die hier wat minder zicht op hebben, en dan blijft staan dat DNB deze had moeten waarschuwen op het moment dat ze de garantie boven de € 20000 overnamen.
Had icesafe dan verrplicht hier met nadruk op te wijzen in commerciele uitingen! Maar ja ook de garantie van ijsland is een overheidsgarantie! allen ijsland is wat klein....
De waarheid is ongetwijfeld dat zelfs DNB het risico niet zag..... -
Icesave heeft een vergunning gekregen van DNB om in Nederland te mogen bankieren. Het zou dus per definitie zo moeten zijn dat DNB dus de garantie behoort te geven tot het normale maximum.
Als ze nu al gaan verwijzen naar de Ijslandse regering, dan maak je borst maar nat als al de Turkse bankjes met een DNB vergunning om gaan vallen.
Wat een wassen neus! -
@ 121 veel van die turkse banken hebben een 100% nederlandse bank in nederland en vallen 100% onder het Nederlandse garantiestelsel.
Icesafe was een vreemde eend in de bijt............ -
"kleine banken" die 100% onder het NEDERLANDSE garantie stelsel vallen:
Top 10 hoogste rente - Sparen zonder voorwaarden
Bank Naam rekening Rente Rente
sinds Info
NIBC Direct Internetspaarrekening 5.25%
Credit Europe Bank Top-Interest Rekening 5.25% 26-09-08 voor nieuwe klanten, bestaande klanten krijgen 4.5%, maximum saldo €250,000
Akbank AK Internet Spaarrekening 5.20% 26-09-08
MoneYou Spaarrekening 5.10%
Akbank AK Internet Plus Spaarrekening 5.00% effectieve jaarrente bijschrijving per maand
AT Bank Internet Spaarrekening 5.00% 10-09-08
Akbank AK Spaarrekening 5.00% 26-09-08
GarantiBank Gouden Internet Rekening 5.00% 29-09-08
The Economy Bank TEB Ster Spaarrekening 4.90% 02-10-08 Effectieve rente per jaar die per kwartaal wordt berekend en uitgekeerd
GarantiBank Gouden Klaver Rekening 4.80
***********************************************************************************
Als ze vallen kan het wel een maand of 3 duren eer je je geld terug krijgt, als de wereld instort krijg je het nooit meer..... maar dan is je geld nergens veilig.
**********************************************************************************
ps: de garantie is een omslagstelsel, de DNB vergoedt het maar haalt het terug bij andere banken die onder het garantiestelsel vallen. -
IJsland heeft al een cadeautje gekregen van Europa,
zij mogen binnenkort namelijk mosselen naar Europa exporteren,
tenkoste van de Zeeuwen / Belgen welliswaar,
maar ja Europa heeft toch altijd de pest gehad aan familie bedrijven,
dus die Zeeuwen konden barsten. -
't Is godsgeklaagd, e.o.a. kutbank van 'n kutland met slechts 300.000 inwoners maakt eerst van ruim 125.000 Nederlandse spaarders geld afhandig door hoge rentes te bieden., Blijkt nu dat de eigenaar van die bank de miljardair, ene Bjorgolfur Gudmundsson crimineel verleden heeft, (1 jaar vast heeft gezeten voor fraude) alcoholist, voetballer, kortom 12 ambachten 13 ongelukken.
Info bekend gemaakt in netwerk door wat speurwerk van hun verslaggever Siebe Sietsma afgelopen 9 october
Gudmundson heeft dit met voorbedachte rade gedaan, want mijnheer had al grote problemen met het geld van de IJslanders zelf, dus wat doe je dan?, Dan ga je het toch in ander Europeesch land halen om het ene gat met andere te dichten, kortom het bekende piramide systeem. Niemand krijgt wat, alleen de top.
Nu door alle internationale financieele problemen gaat ie op z'n bek en en is die oplichter niet thuis natuurlijk en van de Nederlandse spaarders is hun 1,6 miljard euries foetsie.
Bos garandeert gelukkig dat die mensen hun geld terugkrijgen tot 'n bedrag van € 100.000 per spaarder. Maar voorlopig geven die IJslanders inclusief hun schijnheilige president niet thuis.
Dat land never nooit toelaten tot de EU.
De Landesbanki, waar die Gudmundson de eigenaar van is, heeft met voorbedachte rade hun dochter Icesave bank opgericht, omdat ze al in grote financieele problemen zaten en snel geld in buitenland te halen.
Geniaal plan van die crimineel.
Kantoor van de Amsterdamse vestiging bleek al helemaal leeg te zij gehaald, paar dagen terug, hoezo geen voorbedachte rade
Waarom legt de IJslandse regering niet onmiddellijk beslag op al zijn bankrekeningen en andere bezittingen? Als je te goeder trouw bent doe je dat toch?
En hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand met 'n crimineel verleden(12 maanden gevangenisstraf) inzake fraude weer een vergunning krijgt zich weer met financieele zaken in te laten.
Nou moet de Nederlandse regering vandaag 10 Oktober IJslands deel, namelijk € 20.887,- , garanties voor zien te krijgen.
De IJslandse regering heeft vandaag Vrijdag 10 Oktober, heel wat uit te leggen aan Wouter Bos & de Nederlandse Staat en z'n burgers. -
Ik lees dat de rabobank ernstige bezwaren heeft tegen deze € 100.000,--naar mijn mening volkomen terecht. Deze cowboys waren zo link dat zij soms 2% meer rente kregen dan waar dan ook. En nu moeten wij net elkaar voor deze hebzucht oprdraaien. Iedereen kon weten dat hier risico's aan verbonden waren
-
Kaya
rente bij ICESAVE 5,5 procent? Bewijst dat jij hier niets van afweet!!!
nuleo
Nederland zou alléén zijn Nederlandse spaarders moeten ondersteunen. Daar heb je gelijk in en gelukkig doen ze het ool. -
IJsland opkopen, de aandelen verdelen onder de schuldeisende landen VK en NL, loszagen, naar de Noordzee verslepen en volzetten met windmolens, warmtekrachtcentrales, kuuroorden en zeehondenopvangcentrales. Klaar.
-
Het is ineens niet meer lollig als je hoort dat je familie de dupe gaat worden.
-
door OmaJeanette:
"Het is ineens niet meer lollig als je hoort dat je familie de dupe gaat worden."
Niet zo snel wanhopen. Hoewel mensen een risico hebben genomen door bij zo'n buitenlandse bank geld te plaatsen, reken ik er op dat Bos en Wellink ook dit (spaar)varkentje zullen gaan wassen.
Stijgers in Economie
'Aantal mensen met minimuminkomen groeit...
Steeds meer mensen moeten volgens...
9 uur 16 minuten geleden door BenMS
Nullijn valt niet in de smaak
Nederlanders keren zich tegen het voorstel...
12 uur 45 minuten geleden door SomeOne_1
Ruilhandel Iran: Betalen voor graan met...
De valuta-oorlog is in volle gang. Eind...
13 uur 1 minuut geleden door Mr.Q
Schuld consument bereikt recordniveau
Nederlandse consumenten en bedrijven hadden...
1 dag 12 uur geleden door ateschaaf
Veel extra aflossingen hypotheken
Veel huizenbezitters betalen extra...
1 dag 15 uur geleden door Andrevd
Best gewaardeerd
Top bedrijfsleven boert goed met bonussen
Topbestuurders in Nederland hebben vorig...
2 dagen geleden door imbus
Breed verzet tegen handelsverdrag ACTA
De steun voor het Anti-Counterfeiting Trade...
6 dagen geleden door techienieuws
'Griekse beloftes voldoen niet meer'
Griekse beloftes over...
12 uur 54 minuten geleden door Laurens93
BvdH: "De werkelijke geschiedenis van het...
De meeste mensen denken dat het conflict...
5 dagen geleden door mediahype
Wientjes pleit voor algehele nullijn
Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord...
3 dagen geleden door BenMS



