AMSTERDAM – Apple pleit bij de Europese toezichthouder op het gebied van octrooien voor een standaard met daarin afspraken over het uitgeven van licenties voor gepatenteerde technieken.
Sorteer op:
-
Ja, dat zouden ze wel willen....
-
Huuuuuuuuuuuuuh jah arme apple....hoop dat ze niks maar dan niks van niemand krijgen! Zelf gedaan...what goes allround comes allround Appie
-
@1 & @2 dit gaat natuurlijk over FRAND patenten en Apple valt anderen niet op FRAND patenten aan. Niet geheel onlogisch dus om te vragen om een normaal beleid. Maar ik zal dit vast enorm verkeerd zien.
So let the battle begin op nujij: Andriod vs IOS (of apple vs samsung/google)! -
@2: Around bedoel je denk ik?
-
Samsung vraagt aan LG een kleine vergoeding voor een patiënt en aan Apple een hele grote vergoeding, omdat er bij Apple veel geld zit waar Samsung een graantje van mee wil pikken. Jij gaat een auto kopen maar omdat jij 2000,00 euro boven modaal zit moet jij meer betalen voor de auto als je buurman, ik wil jullie wel eens zien springen als het zover komt. Hahaha.
-
Voordat er pro Apple, pro Samsung, Pro Android of Anti alles berichten komen.
Kijk eerst even of jou comment ook voorkomt in de volgende nieuwsberichten:
http://www.nu.nl/zoeken/?q=apple
http://www.nu.nl/zoeken/?q=samsung
http://www.nu.nl/zoeken/?q=android -
@3 Waar slaat het op om Samsung en Andriod op een aanvraag van Apple naar boven te halen?
Ga buiten spelen Apple Gheek! -
Apple heeft waarschijnlijk all die jaren .. all die rechtzaken gehoopt om deals te sluiten om zo aan de patenten te komen. Dit is dus mislukt dus moeten ze het op een andere manier doen .. en waarom niet een ander de hete kastanjers uit het vuur laten halen .. en zo de gewilde patenten op een presenteerblaadje krijgen aangeboden .. wederom erg invonatief
-
@7 omdat 1 en 2 duidelijk niet van Apple houden denk ik. En meestal zijn dat dan Samsung liefhebbers.
-
volgens mij toch handig voor alle bedrijven als er een standaard prijs is ingesteld? ik vind dit eigenlijk meer dan logisch.
Dus ik vind het eigenlijk geen gek voorstel wat apple doet. -
@10 Zolang het niet met terugwerkende kracht wordt gedaan ben ik het er ook mee eens.
-
@10
een standaard prijs die de grote jongens met gemak ophoesten en de kleine bedrijven kansloos maakt ?, kom op zeg we kennen Apple nu wel ... daar wil je toch gewoon niet mee gezien worden. -
@11 Want?
-
Laat Apple zichzelf eerst eens aan de standaard voor aansluitingen (Micro-USB) gaan houden.
-
@5 wat moet LG met een patient? En wat heeft Samsung de persoon in kwestie dan aangedaan?
-
@10 een vaste prijs is denk ik geen goede, ieder patent heeft een andere waarden. Als er bij het aanvragen en goedkeuren van een patent een prijs besproken wordt die voordat patent geld zou het wel kunnen.
-
@5 patiënt?
-
Apple klaagt jan en alleman aan om onzinnige veegjes over het scherm en ondertussen wel goedkoop gebruik maken van essentiële technologieën voor mobiele telefonie die in handen zijn van de mensen die ze aanklagen. Als ze het niet kunnen winnen gaan ze lopen huilen bij de scheids (EU).
-
@9 Misschien een Windows Phone?
Wel erg makkelijk om elke Apple hater als Android/Samsung te zien..
Ik hou van me Android en ben van mening dat Apple teveel met patenten bezig is dan innovatie.
Daarom ben ik tegen de manier van werken hoe Apple zichzelf neer zet, en dat heeft niks met mijn Android te maken. -
Ja gewoon overal de zelfde patenten.
Doei icloud ;) -
Ach... moet apple weer huilie huilie doen?
-
Er moet gewoon duidelijkheid (en openheid) zijn omtrent de royalties en andere kosten voor patenten die onder het FRAND domein vallen, dat is de bedoeling van FRAND, dan is daar ook geen geldverspilling voor mogelijk. Het probleem zit hem in het eerste vaststellen van de prijs voor patenten in het FRAND domein.
-
Blijkbaar snappen de meeste mensen in dit topic niet eens waar het bericht over gaat...
-
@22 die kop is zo bizar ingewikkeld :P
-
Ik denk dat dit een winst zou zijn voor alle bedrijven en niet alleen apple.
Apple weigert ook weleens octrooien te delen tegen redelijke vergoedingen dus wint iedereen hierbij. -
#3
Nee ze zeuren alleen maar over een rond hoekje, terwijl ze schijt hebben aan de echte patenten..
Ik hoop dat er een europese standaard komt en dat toko's die al jaren lange leven van andermans patenten er met terugwerkende kracht voor betalen.
En dan eens kijken waar de kopieerders zitten. -
Als ik een heel brood koop kost het bij de een zus en de ander zoveel, maar het blijft brood van betere of mindere kwaliteit. Als de bakker niet het recept heef voor dat betere brood, gaat ie aan de slag met andere ingrediënten of hij pikt het recept.. apple is al jaren bezig om mijn gegevens te pikken en vast te leggen om mij in de toekomst een (vette) rekening te stuuren. Echter ze huilen als de concurrentie verrekte lekker brood bakt. Zelf willen ze hun brood slects verkopen aan eigen klanten, en flink incasseren, tuurlijk wil ik ook, maar ik kan da toch niet eisen dat jou brood er ander uit moet zien of moet smaakken. Dus vooral doorgaan met je eigen brood te maaken HTC SAMSUNG en anderen.. er zullenaltijd mensen brood blijven kopen bij de apple bakker. Alleen om te kunnen zeggen. Ik heb een...... Niet dat zo'n ding echt beter is nee.. het is nou eenmaal van.......
-
Ik weet een hele goede standaard voor patenten in de EU, gewoon afschaffen het merkenrecht is meer dan voldoende.
-
Volgens de iHooligans is Apple DE innovator van de HELE tech brance.
Was het nou niet zo dat Android met name Samsung alles slaafs kopieërde
Dus het maakt niets uit wat de ander partijen vragen, Apple is de concurrent ALTIJD een stap voor.
Of toch niet !!! -
Wordt het niet eens tijd om de geldigheidsperiode van software patenten flink te verkorten? Maximaal 1 jaar lijkt me in een zo snel ontwikkelend segment meer dan genoeg.
@7 Gheek? -
Het ene patent is het andere niet natuurlijk. Een licentie voor een patent waarmee je miljarden kunt verdienen is natuurlijk veel meer waard dan een patent waarmee je je neus minder vaak hoeft te snuiten.
-
@18 tja ze redden het niet alleen dus dan maar op deze manier he..Ik heb GEEN samsung en ook GEEN Apple, Ik heb wel Android, maar vind dit wel sneu hoor, dat gebakelei over octrooien. Lekker makkelijk zo..Je gelijk niet krijgen waarbij de concurrent gewoon zijn toestel mag verkopen, dan maar op deze manier geprobeerd? Laat Apple nou maar eerst eens met een vernieuwend iets komen en dan eens kijken of ze nog zo graag dat verhaal willen met de octrooien standaard vergoeding..
-
@5
man dit is toch zo........
Suiker is voor iedereen even duur.......niet dus
stel kilo suiker kost 1 euro je verdient 2000 euro
p/m dan kost jou kilo suiker 5 maal zoveel als iemand die 10.000euro per maand verdient......
Zo kun je het ook zien. -
@34
Je draait het verkeerd om... een licentie op een patent is een grondstof, geen eindproduct.
Als je weet dat de persoon die een licentie wil hebben er 1 miljard mee gaat verdienen, dan wil je daar als patenthouder graag een graantje van meepikken en zul je dus meer vergoeding voor het gebruiksrecht verwachten dan wanneer je het gebruiksrecht ter beschikking stelt aan een partij die er een minimumloon mee gaat verdienen. -
368 februari 2012 14:36 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Apple zegt dat vele technieken standaard zijn geworden in mobiele telefoons. Wel tegenstrijdig dan. Het design voor tablets is ook standaard geworden. Apple, stop crying and being a pain in the ass.
-
@34 Nee, je kunt in dat geval 5 keer zoveel suiker kopen. Het blijft even duur, namelijk 1 euro.
-
@36
Uhm ja, samsung kijkt wel eens iets af.... Is trouwens niet het onderwerp van dit topic. Maar voor jou: Apple kijkt ook wel eens iets af.
- iCloud, is niet de eerste cloud. Het enige wat nieuw ten opzichte van andere cloudoplossingen is de koppelverkoop met de iPhone;
- Maar ook koppelverkoop is geen bedenksel van Apple. Dat bestond al lang (vraag maar aan de mainframe bouwers van vroeger);
- Gui (bureaublad met icoontjes) = geen Apple innovatie;
- Smartphone met device onafhankelijk OS is geen Apple innovtie.
- Ronde hoeken aan telefoons is geen apple innovatie (Google maar eens op iPaq);
- De naam iPad niet bedacht door Apple. Hebben ze gekocht van een Chinees bedrijf;
- OS X is gebaseerd op FreeBSD;
- De A4 en A5 processor zijn gebaseerd op de ARM architectuur;
- .......... -
@36
Tegelijkertijd ligt hier natuurlijk wel het gevaar dat je via het wel of niet verstrekken van licenties op patenten of het hanteren van uiteenlopende prijzen de markt verstoord wordt.
Ik kan me WEL wat indenken bij een verplichting om voor eenzelfde toepassing in een vergelijkbare hoeveelheid dezelfde prijs gerekend moet worden. Ik kan me er tegelijkertijd niets bij indenken dat er een Europese standaardprijs komt voor een licentie op willekeurig welk patent. Het lijkt me toch dat er ook op deze markt gewoon marktwerking mag zijn. -
Voor alle Appel fans zal ik het nog 1 keer op een rijtje zetten:
Appel = gewoon productiebedrjf
Wil: zo goedkoop mogelijk inkopen (dus ook voordelige patenten)
Hierdoor: nog meer winst.
Geen verheven doelstellingen, geen magische apparatuur, geen goddelijke ambities. Gewoon keiharde dollars, voor mega bonussen voor de top, met plezier gestort door de Appel volgers.
Volkomen onnieuws dus. -
Het zou voor alle bedrijven en consumenten gunstig zijn als er een patentenbureau zou zijn voor Europa.
Die wens leeft trouwens al langer en niet alleen bij Apple. -
@35 er zijn genoeg bedrijfen die alleen maar patenten hebben en daarop trollen, voor hun is een patent een eindproduct dus.
-
@33 ze hebben twee tot drie jaar geleden de ipad toch uitgebracht.. zal wel weer niet vernieuwend genoeg zijn, maar dat ligt eraan welke definitie van vernieuwend / innovatief je gebruikt. Heb je mogelijk wat bedrijven die de afgelopen 10 jaar meer innovatie hebben laten zien? Neem de onderstaande definitie daarvoor aan svp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Innovation
Verwar het niet met invention (uitvinden) he?
@7 Bij dit soort artikelen eindigt het daar altijd in. Buiten spelen was fijn, leg jij je gameboy zo even weg? -
Apple WIL , tja ik WIL zo veel -
-
Met je l*l slepen over het scherm om zo direct op je favo pr0n site te komen... dat soort patenten? Daaaaaaag Eppol.
-
@42 er is een bureau ( http://www.epo.org/ ) maar het probleem in europa zijn de grote verscheidenheid in talen en rechten. Dus zo simpel als in de USA lukt niet. Maar daar zijn er ook veranderingen op til, en terecht, zaken als first to invent zijn natuurlijk niet zo mooi. Ook de software patents bestaan alleen in de US alswel de bewijslast daar erg laag is, in tegenstelling tot hier.
-
Jammer dat niet alle apple vs droid vs ... posts automatisch verborgen kunnen worden zodat de echte discussie overblijft.
-
Ha, ha die appeltjes maken het wel erg bont. Voor elk miniscuul veegje of animatietje proberen ze de hele handel van de concurrent te verbieden, maar als het om echt een essentieel patent gaat dan moet dan maar gewoon vrij beschikbaar zijn.
Wat een stelletje delusionele Calimero's zijn het toch. -
@49 Waar staat dat Apple vind dat het vrij beschikbaar moet zijn?
-
Jammer, weinig inhoudelijke reacties.
Samsung is al onderuit gegaan bij de rechtbank op FRAND patenten en onderwerp van onderzoek bij de Europese Commisie en die kant zal Motorola ook op gaan.
Het principe van FRAND, Fair and Resonable zou ik hier graag zien in de discussie maar het is weer een Apple bash party. Zoals altijd bij de El Cheapo boys. -
528 februari 2012 16:25 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@24, inderdaad goed gezien de anti Apple sentimenten en opvatting dat verwende Apple z'n zin moet krijgen, is de plank volledig misslaan en duielijk laten zien dat lezen niet je sterkste kant is.
Een van de gevolgen van deze standaardisatie is dat er bv veel minder van deze (onnodige?) patent rechtszaken tussen verschillende partijen (oa Apple, maar er zijn er meer) hoeven te worden gehouden omdat er een eenduidige beschrijving van licenties, (FRAND) patenten in de EU wordt gebruikt.
En minder onnodige rechtszaken is toch in ieders belang. -
@52...goh...de doelgroep bestaat dus echt....ongelofelijk dat er echt mensen bestaan die de marketing van apple als enige echte waarheid zien.....
Geeft niet hoor...de wereld draait gelukkig gewoon verder, en ook dit waait net als alle onzin gewoon over... -
558 februari 2012 16:42 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@55..ok dan...maar dan niet gaan huilen hoor...
Apple heeft netjes alles op zijn kop gezet op telecom gebied
uh...dus je had de smartphone...en toen kwam de iphone (wat dus ook een doodnormale smartphone is...en toen was de smartphone ineens ..jawel...SMARTPHONE....en iedereen is ineens dat ding anders gaan gebruiken....NOT!!
---en Film gebied-----
..uh...die begrijp ik niet...
--- en muziek industrie gered van de wisse dood.---
uh...als je de ipod bedoeld...dat ding heette bij andere merken gewoon een mp 3 speler, nu nog steeds btw....
om verder te gaan..de hele touchscreen ellende bestaat al vanaf de jaren 80...het enige wat apple echt vernieuwd is MARKETING
---je goed op de hoogte bent van de telecom markt merk je dat alle grote fabrikanten met de handen in het haar zitten zoals Motarola, HTC, Nokia, Blackberry.--
uh..ja ze zijn bijna failliet nou goed...ik geef je het advies om 's ongeveer 1 week GEEN apple nieuwsgaring te lezen...dan zie je ineens dat de wereld er iets anders uit ziet...
--Dit is de oorzaak van het succes van de iPhone.--
...uh..marketing?
--En wat dacht je van de LapTop productie?
Ook deze word overschaduwt door de komst van de iPad.--
uh...een iPad is totaal wat anders dan een laptop...check google maar even voor een voorbeeld...Trouwens...wist je dat de tablet ook al bestaat (in de industrie) sinds de jaren 80? Diezelfde naam gebruiken de concurente van Apple nu ook ..TABLET....
--Maar ik begrijp heel goed dat dit een doorn in het oog voor veel bedrijven zij zijn hun markt met de dag krimpen. En verloren marktaandeel is heel moeilijk terug te winnen.--
Dat verklaart alleen de acties van apple dus.... -
Appel is niet zo inovatief icloud bijv. Bestaat al jaren en appel doet net of het iets van hun is. Verder zijn ze afhankelijk van andere bedrijven hun de matrialen te leveren. En ik zie maar al te vaak mensen met een gebroken eifoon, en vraag ik me af moet hij niet gemaakt worden mjazal wel aan mij liggen. Hoort er denk ik bij want hij is dan wel kapot maar ik heb een eifoon dus mag naar de ichurge lezen uit de eibel . Ach laat ook maar ik heb geen tijd meer voor dit geneuzel bericht.
-
@54 is idd voor jou bedoelt ,sommige (jij dus) willen het niet zien of geloven
Jammer voor je wacht af op de nieuwe tv van apple da gaat ook die markt richting apple -
#52, #55 Als je goed op de hoogte bent van de telecom markt merk je dat alle grote fabrikanten met de handen in het haar zitten zoals Motarola, HTC, Nokia, Blackberry.
Dit is de oorzaak van het succes van de iPhone.
Uhh??... Dus omdat Motorola, HTC, Nokia, en Blackberry met de handen in 't haar zitten is de iPhone succesvol??? -
@56 : Misschien moet je de biografie van Jobs eens lezen... En als jij niet kunt zien én begrijpen dat Apple met bijvoorbeeld de iPod, iPhone en iPad een heleboel op zijn kop heeft gezet dan heb je écht in een grot geleefd de laatste jaren!
@57 : Misschien moet je even zoeken op 'iCloud' en even kijken waar dit vandaan komt. Daarmee is NIET gezegd dat Apple 'de cloud heeft uitgevonden' maar iCloud bestaat onder andere namen al véél langer...
En verder moet je je toetsenbord eens goed na laten kijken; dat werkt niet goed. -
@5, dat gebeurd toch al langer? In het Noorden van europa bijvoorbeeld, een boete op basis van je inkomen ;). (Iets wat ze hier in moeten voeren!)
Apple is nu gewoon aan het zoeken naar hulp want tegen Motorola hebben ze al verloren en gaan het mogelijk ook afleggen tegen Samsung op dat vlak. Apple verwacht dingen gratis te krijgen en produceert voordat ze een overeenkomst hebben. Maar zelf bedriegen en stelen ze de boel maar dat mag dan.. Ik zie persoonlijk liever Apple kapot gaan, maar dat is mijn mening.
Maar goed, dit gaat nog jaren door en elke verkochte Iphone levert Samsung geld op. -
@54 @56 @loor voor Apple liefhebbers is het geen nieuws dat er mensen, die de waarheid over de revoluties die de producten van Apple teweeg hebben gebracht, zijn.
Dat zien we elke dag.
Het is ook iedere keer hetzelfde riedeltje. Jij bent geen uitzondering.
Succes met het mokken. -
Ik pleit al jaren voor en uniforme regeling voor patenten wereldwijd, namelijk geeoon allemaal afschaffen! Patenten hinderen innovatie en concurrentie en daarmee dus de maatschappij als geheel. Maar dat zul je multinationals nooit horen toegeven, die kunnen nanelijk met enorme patentportofolios de kleine startende ondernemer mooi buitenspel zetten. Apple pleit hiermee voor het verder uitbreiden van de voorsprong van de gevestigde orde. Niet toestaan!
-
Is dit om makkelijker rechtzaken te kunnen voeren? Vermoeiend bedrijf is dit!
-
@64
Denk toch eens na man.
Of je hebt het artikel niet gelezen, dat kan ook natuurlijk. -
Apple eist verbod op aanklacht Samsung tegen Nokia vanwege boete aan Facebook over patent Microsoft
-
Ligt het aan mij of is er elke dag nieuws over Apple op nu.nl.?
-
Net een verwend kind dat APPLE, de vormgeving, het sliden over het scherm zijn ook zaken die inmiddels algemeen zijn in de smartphone en tablet wereld.
Kent u die uitdrukking, u oogst wat u zaait? -
APPLE claimt innovatief te zijn, zelfs de naam ipad en iphone hebben ze niet zelf bedacht en dat icloud, precies ook gejatte technologie.
APPLE is zelf begonnen met procederen, nu ze de laatste tijd flink verloren hebben en daardoor ook flink wat kosten hebben gemaakt beginnen ze piepen. Erg kinderachtig bedrijf dat APPLE.
Hetgeen waar APPLE innovatief in is, is het samenstellen van bestaande technieken in mooi vormgegeven produkten voor veel geld.
Daar is op zich niks mis mee maar wees daar dan ook eerlijk over, ga niet zeggen dat het jouw technieken zijn en jouw vormgeving zijn en dat je innovatief zou zijn, dat is waar voor mij de schoen wringt bij APPLE. -
@69 commrad
Precies. Apple koopt en jat alles bij elkaar en doet dan net of ze het wiel (opnieuw) uitgevonden hebben. En de Apple gelovigen lepelen het op als zoete koek.
Niks mis met een iPhone, maar je moet het niet overdrijven hoor.
Het enige wat Apple echt innovatief heeft gedaan is dat ze hun smarthpones op de mensen hebben gericht die eigenlijk een feature phone zouden moeten kopen. Op de markt waar met name Symbian zat. Dat was een veel grotere markt dan waar Windows Mobile en Blackberry toendertijd nog achteraan zaten.
De smartphone wereld was echter al met een extreme opmars bezig (ook richting dat feature phone segment) voordat de iPhone kwam, maar inderdaad pikte Apple na een paar jaar in de marge rotzooien ook leuk mee in de inmiddels veel grotere ruif. Zeker nu Microsoft zichzelf compleet buitenspel heeft gezet door die debiele actie om WM af te breken en helemaal opnieuw te beginnen. -
Innoveren is patenteren.
-
@69 en @70, ik maak uit jullie reacties op dat jullie het verschil tussen innovatief en inventief niet helemaal begrijpen. Voor jullie nogmaals de link:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Innovation
Hier wordt verwezen naar invention -
Ik neem aan dat Apple, dat al jaren een non-licensing beleid heeft, zich hier dan ook aan moet houden? Dus, eerlijke prijzen voor veegjes en ronde hoekjes?
-
@52
Ik ontken ook niet dat Apple bepaalde zaken populair heeft gemaakt. Maar dat is iets anders dan dat Apple de concepten heeft bedacht.
Ja, met de iPhone hebben ze smartphones populair gemaakt. Maar er bestonden al wel smartphones met touchscreen, device onafhankelijk OS, en applicaties.
Ja, met de iPad hebben ze tablets populair gemaakt. Maar in SF series bestaat dit concept al 10tallen jaren. Verschillende hardware ontwikkelaars hebben eerder ook al wel tabletcomputers gemaakt. Ook MS heeft destijds een aangepaste versie van XP hiervoor op de markt gebracht.
Die andere bedrijven hebben er geen succes van weten te maken. Maar dat is iets anders dan dat Apple nu compleet nieuwe concepten in de markt wet -
#74
Wet = zet
maar in het kort om op het punt terug te komen. Apple doet dus hetzelfde als Samsung: copy & paste. -
Sorry hoor, maar ik lees nu gewoon dat Apple min of meer eist dat bepaalde technologie-patenten die niet in handen zijn van Apple , wel of niet tegen een vaste licentie prijs, beschikbaar moeten komen van Apple.
Dit komt vreemd over als Apple nog rechtzaken heeft lopen wegens vermeend inbreuk op hun eigen patenten welke ronde hoeken en veegbewegingen bevatten. -
778 februari 2012 20:42 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Leuk, eerst de saamhorigheid in NL over die 11stedentocht. En dan hier weer ff de kinderachtige reacties lezen over onderwerpen waar jullie niets van af weten. Nu.nl geeft iig géén compleet beeld. Dus reacties hierop gebaseerd zijn al gelijk bestempeld als "leeg" helaas
Mooi land hoor. Nederland. Blijf u ontwikkelen. Voort zo die gaat. -
Als samsung er mee weg komt waarom apple dan niet
-
@77
Volgens mij had mijn eerste laptop al ronde hoeken. Mijn eerste gsm ook. Beide apparaten waren niet van apple of samsung. Toch heeft apple nu een patent op ronde hoeken, en samsung zou de ronde hoeken van apple hebben gekopieerd.
Xerox had het eerste os met bureaublad en icons
Macmini lijkt toch wel heel veel op het mini-itx platform
en safari lijkt qua werking toch wel heel veel op browsers die al bestonden.
Lijkt mij toch ook aardig op kopiëren -
Voor iedereen die zo anti Apple is dat alleen het woordje al het nodige jeuk veroorzaakt lees het dan niet jullie zijn gewoon kinderachtig.
En iCloud is de opvolger van MobileMe, die is weer de opvolger van .Mac en die weer de opvolger van iTools die in 2000 werd geïntroduceerd.
En Apple heeft nog NOOIT gezegd dat zij de GUI, de Tablet, de smartphone enz. hebben uitgevonden. Dus kindertjes geef eens bewijs waarin staat dat zij dit wel gezegd hebben.
Maar de kindertoeslag hier willen populair doen en gaan met de andere kindjes mee. -
@80, Apple heeft dik betaald voor het GUI van PARC, lees eens de biografie van Steve Jobs.
-
@73, vallen hoekjes, veegjes onder FRAND????? Nee hè
Het gaat om dit soort patenten die onder FRAND vallen en niet om patenten waarmee een ander product zonder kunnen zoals een ontwerp. -
@74 @75 je kunt Apple en Samsung niet zo vergelijken zoals jij doet.
Daarvoor is het verschil in innovatie te groot.
Eigenlijk is het lachwekkend wat jij zegt, Apple heeft de iPad populair gemaakt, maar dit concept bestond al tientallen jaren in SF series.
En je meent het nog serieus ook, we weten hoe de tablets er uit zagen en we weten hoe handig het was om er mee te werken, lelijk en er viel niet mee te werken.
Apple is dan zo inventief geweest om producten(lees concepten) te bedenken, dat aansluiten op de wensen van de gemiddelde consument, zonder computer technische achtergrond.
Al deze mensen waren terecht niet te porren voor een windows mobile of tablet.
Pas toen Apple op de markt verscheen met de iPhone en de iPad wist de rest van de fabrikanten welke kant het op moest.
Opeens was daar de Samsung Galaxy s, die in veel opzichten een imitatie was van de iPhone 3.
Microsoft had slechts 1 vergadering van 7 uur nodig om te besluiten, dat ze een nieuw mobiel platform moesten bouwen en niet verder konden met Windows Mobile. Dit alles nadat ze de iPhone hadden gezien.
Het is dus pertinent niet waar wat je beweert. Maar als je graag wilt blijven volhouden dat Apple het concept van de iPad heeft gejat van SF-series van tientallen jaren oud. Be my guest. -
@82
Ook de interfaces van OS/2 en Windows zijn gebaseerd op dit idee van PARC. Maar als we het over Windows zouden hebben, zou iedereen zeggen dat MS het idee heeft afgekeken.
Ik hoef de biografie van Steve niet te lezen om te zien dat er met twee maten wordt gemeten. Veel bedrijven doen hetzelfde. En veel bedrijven lanceren producten die wel iets weg hebben van een concurrerend product. Apple is wat dat betreft geen haar beter als MS, Samsung of Google. -
@80 voor de leken, de Mac mini lijkt hier dus op
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX
Dit is gelukkig informatie die iedereen zal snappen, ik denk dat iedereen nu wel door heeft dat de Mac mini een copy paste is van de mini-ITX.
Vraagje heb je nog een tip waar ik dit modelletje op de kop kan tikken? -
@85 het is inderdaad maar net wat je wilt zien...
-
@84
Daar spelen de voortgang in technologie en in hoeverre de consument er klaar voor is ook mee.
15jaar geleden liet de techniek nog niet toe dat tablets zo klein zouden zijn. Toen waren portable telefoons zelfs nog groot. Maar dat zij niet zeggen dat de ideeën en concepten er toen niet waren.
Veel dingen die je nu met een gsm kan doen, waren 10/15 jaar geleden met een palm ook al mogelijk. Maar het grote publiek was er toen nog niet aan toe. Het grote publiek moest eerst nog aan een gsm gaan wennen. -
@86
Jammer dat je niet naar de mini-itx verwijst die je een tijdje bij computerwinkels kon kopen: de kleine pc-tjes voor in de woonkamer die er uitzien als mini-sets -
@88 dus de consument was er meteen klaar voor toen Apple de iPhone uitbracht. Maar de twee maanden daarvoor toen Microsoft zijn Windows mobile probeerde te slijten aan diezelfde consument, was deze consument er nog niet klaar voor?! Gelul.
En de techniek was twee maanden daarvoor niet zo heel veel minder, dus die vlieger gaat ook niet op.
Blijft over, het concept zoals het gepresenteerd werd door Apple en door Microsoft. Verschil, het ene is toegankelijk en bruikbaar voor een normale consument, terwijl je voor het andere it-specialist moest zijn.
Apple heeft het gewoon als eerste begrepen en de rest liep er toen achter aan.
Apple is dus de uitvinder van het concept smartphone zoals we het nu kennen, of verlang jij stiekem terug naar windows mobile? -
@89 kon kopen? Het is dus niet eens te koop.
-
@85 Apple heeft dik betaald om het exclusieve recht te hebben op een GUI waar Xerox niks in zag, Microsoft heeft dit recht verkregen door Scully de toenmalige CEO van Apple zo onder druk te zetten dat hij geen kant meer op kon.
-
FRAND: fair, reasonable, and non-discriminatory terms. 3G patenten van Motorola en Samsung vallen hieronder (overigens door hunzelf onder FRAND ondergebracht).
En precies deze 2 meten met 2 maten als het op Apple vs de rest aankomt.
Apple is van a) van mening dat ze daar al voor hebben betaald dmv de afname via Qualcomm chipsets die ze gebruiken, b) worden er bizarre vergoedingen gevraagd door beide Motorola en Samsung (2.25+%), als naar buiten komt dat andere concurrenten hiervoor 0.50% betalen, dan ben je dus niet fair, reasonable en non-disciminatory bezig, tevens de reden dat Samsung door de EU onder de loep word genomen met hun beleid met deze patenten.
Nu trekt Apple aan de bel om dit FRAND verhaal onder de loep te nemen en het recht te trekken voor iedereen, dit is een win-win situatie.
Fandroids huilen makkelijk, maar ze hebben geen idee waarom eigenlijk. Eeuwige frustratie, net als die fabrikanten, die stuiptrekkingen vertonen om kosten wat het kost graantjes mee te pikken van het Apple succes, omdat ze zelf niet iets weten neer te zetten waar knaken mee te verdienen valt. Dus dan maar op de uitbuit manier. Terecht dat Apple zich hier tegen verzet. -
Bij mini-ITX dacht ik meer aan deze modellen:
http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/106207942/Mini...
http://image.made-in-china.com/2f0j00KMYTksUdLC...
http://www.gd-wholesale.com/userimg/17/3599i2/m...
http://www.chip.de/ii/100266376_84435ba287.jpg
Nog een plaatje van een Toshiba tablet met Windows XP
http://www.laptopmanual.net/images/Toshiba-Port...
Bij deze ook een linkje naar de GUI van PARC, waarin gewoon vermeld staat dat Windows, OS/2, OSX hier alle drie op gebaseerd zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/GUI
En nog een stukje over de palm pilots, waar het in 1996 mee begon. Ja, een iPhone van nu is luxer en werkt lekkerder (voortschrijdende technologie), maar voor de rest qua concept lijkt het hier toch wel heel veel op.
http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_pilots
Begrijp me niet verkeerd.... Ik zeg hier niet dat Apple evil is. Maar ik zeg wel dat het flauw is om alleen andere bedrijven te beschuldingen van kopieer praktijken, terwijl je bij Apple ook genoeg ideeen van anderen ziet terugkomen. -
Haha nu ze rechtzaken beginnen te verliezen gaan ze in 1 keer lopen mauwen om standaarden. To little, too late Apple. Dat heet nou je eigen ruiten ingooien.
-
@90
Mijn samsung leek destijds anders al heel veel op wat Apple uitbracht met de iPhone (en toen was er nog geen Android). Ik zeg ook niet dat WM6 fijn was. Ik zeg alleen dat Apple niet de eerste was met een device onafhankelijk OS. De fout die MS vooral heeft gemaakt (in mijn ogen) was dat WM6 te veel op het gewone Windows OS leek.
Voor de rest ben ik eigenlijk maar weinig GSM tegengekomen die niet te begrijjpen waren (Siemens, Ericsson, Sony Ericsson, Bosch, Samsung, etc.). Tot dan toe waren ze wat mij betreft allemaal wel gebruiksvriendelijk. Heb echter nooit begrepen dat mensen destijds enthousiast konden zijn over een Nokia.... Dat vond ik echt een drama.
@91
Jawel, maar niet bij bijvoorbeeld de mediamarkt (vroeger wel bij zaken als Norrod en Dynabyte). Maar er zijn genoeg webshops die het nog aanbieden. Wat ik al zei: het werd geen succes. Maar dat wil niet zeggen dat het idee er niet was. Ik zeg ook niet dat de MacMini slecht is. Het is knap van Apple hoe ze het in de markt hebben gezet, maar dat is iets anders dan dat het een origineel idee van hen is. -
@94, wat een onzin de Apple Newton Messagepad was eerder, ook de term PDA was geen "uitvinding" van Palm maar Apple.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton
Hier een concept tablet van Apple uit 1983!!!!
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/01/apple-ta... -
@92
Heb je hier een bron bij? MS die een CEO van Apple onder druk zet om een GUI te kunnen maken, dat moet toch wel in het nieuws zijn geweest.
Ik kan dit artikel vinden:http://lowendmac.com/orchard/06/apple-vs-micros... waarin Bill Gates het wel aan Sculley heeft gevraagd. Maar dat was 2 jaar nadat MS was begonnen met het ontwikkelen van Windows. En in het artikel staat ook dat het voorstel werd afgewezen door Jean-Louis Gassée.
Ik hoop niet dat je bron vermelding de biografie van Jobs is. Van Sculley heeft Jobs een keer de laan uit gestuurd, en later heeft Jobs Sculley de laan uit gestuurd. En het is toch algemeen bekend dat Steve nou niet echt de meest aangename persoonlijkheid bezat. -
@94, en hoezo is een mini moederbord gebruiken voor een kleine computer (mac mini) jatten, de mini-iTX is niets meer en minder dan dat.
-
@97
Voor wat betreft de PDA heb je helemaal gelijk. Ik heb het zelf ook even nagezocht. het was een idee van Sculley: http://nl.wikipedia.org/wiki/Personal_Digital_A...
Wat betreft de tablet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tablet-pc
Het idee is volgens dit artikel een geesteskindje van MS. -
@99
En wat is de MacMini dan? Dat is toch een kleine Mac, die door de meesten (die ik dan ken met een MacMini) wordt ingezet als mediacenter. Precies waarvoor de meeste Mini ITX systemen ook voor ingezet werden.
Ik zeg nu dus ook niet dat het athom/ion platform (wat trouwens ook niet erg lijkt aan te slaan) er eerder was dan de MacMini. -
@98, Nee Scully werd ontslagen en opgevolgd door Michael Spindler, toen zat Jobs al niet meer bij Apple. De opvolger van Spindler, Gil Amelio heeft Jobs weer aangenomen.
Het ging onder Scully heel slecht en dat heet Gates uitgemolken en speelde dat net zo vies als bij Netscape. -
@99
Als een klein moederbordje in een klein kastje stoppen (waarin MacMini op Mini-ITX lijkt, beide kleine computertjes) geen jatten is. Waarom is een touchscreen en een moederbord met ARM processor in een frame met het formaat van een fotolijstje dat dan wel?. -
@100, klopt dat heeft Gates een aantal jaren in een interview (volgens mij et Steve Jobs) ook al vertelt, maar waarschijnlijk was o.a. Apple begin jaren 80 hier ookal mee bezig.
@101, jij zegt in jouw bericht @80 dat de Macmini toch erg veel lijkt op het mini-itx platform, en eindigt met iets over kopiëren.
Ik zeg wat is er dan gekopieerd, er wordt i.p.v. een "normale" moederbord een kleine gebruikt om een kleine Mac te maken waarom is dit kopiëren?? -
Netscape/MS is een heel ander verhaal. Dat was IE met Windows bundelen, zodat bijna niemand meer de moeite nam om Navigator te downloaden (bij OSX wordt Safari ook standaard meegeleverd, en iMessage, en iCloud, en Xprotect) waardoor het voor andere leveranciers ook niet meer aantrekkelijk is om vergelijkbare pakketten/diensten voor het Apple platform te ontwikkelen.
Maar heb je eenn bronvermelding voor je Sculley verhaal? Zie trouwens net dat mij Sculley linkje niet goed gekopieerd is en niet werkt dus bij deze nogmaals een poging voor mijn bronvermelding: http://bit.ly/me36I
Hierbij staat ook duidelijk vermeld dat het MS vooral ging om zijn software geschikt te maken voor de Mac, zodat ze geld konden verdienen aan de Mac users. -
@103, waarom kunnen Sony, HP, Blackberry, HTC en andere producenten wel een tablet op de markt brengen die niet 99% op de iPad lijkt en Samsung niet.
Zelfs de dockconnector voor de Tab is indentiek aan de iPod/iPhone/iPad dockconnector. -
@105, bron is een docu die ik gezien had over Apple en Microsoft weet even zo niet meer waar maar dit is me bijgebleven.
-
@104
Ze maken toch een bestaand concept na! Ze maken iets wat al bestond. En volgens de discussies omtrent dit onderwerp, gaan daar toch al die rechtzaken over.
De playbook van RIM, de GalaxyTab van Samsung, etc. zijn volgens velen toch ook kopieen van de iPad. Alle telefoons met een touchscreen zijn toch ook kopieen van de iPhone!
Wat mij betreft hoef je de MacMini geen kopie te vinden van Mini-ITX. Maar is het dan wel kopieeren als je ook een telefoon met touchscreen maakt. Een concept dat al voor de iPhone bestond. -
@107
Helaas... Dan houd ik het even op het door mij gevonden artikeltje. Waarin het toch vooral lijkt dat Sculley vooral zelf de boer opging bij bijv. AT&T ipv dat hij door MS onder druk is gezet. -
@queenfanmichel
Nog een fijne avond. Ik ga er vandoor. -
Terwijl dit gedoe voortduurt, blijf ik genieten van mijn apple-apparaten...??
-
@109, dan neem ik de woorden over microsoft terug, kan het niet vinden dus geef ik jouw hierin gelijk.
@108, Apple heeft met de mini niks nagemaakt maar hun lijn van computers uitgebreid met een mini variant daar is niks mis mee. De mini lijkt niet op andere modellen zeker de laatste versie niet, dat het een onderdeel in zit (een moederbord) waar je niet zonder kan is toch niet gelijk namaken. -
Probeer even (voor de verandering) je apple-haat of apple-liefde te laten voor wat het is en kijk even waar het artikel inhoudelijk over gaat.
Er is een bedrijf (ongeacht of dat Apple is, dat had net zo goed HP of MS kunnen zijn) dat vraagt om een heldere prijsstelling inzake licenties zodat alle partijen op eerlijke wijze gebruik kunnen maken van elkaars technologische uitvindingen. Op die manier stel je iedereen in staat om verder te innoveren en concurreren met elkaar. Daar is ook makkelijker toezicht op te houden, is voor iedereen duidelijk, en scheelt een berg aan rechtzaken... (of dacht je werkelijk dat bedrijven voor hun lol op die manier in de pers staan?)
Volgens mij is dat goed voor mij als consument.
Het hanteren van absurde of discriminatoire tarieven, wat op dit moment nog steeds voorkomt, is juist niet iets dat goed is voor mij als consument. Het beperkt mijn keuze's en drijft de prijs omhoog vanwege gebrek aan concurrentie en marktwerking.
Ik hoop werkelijk dat er een stuk regelgeving komt die deze patent/octrooi waanzin teneinde doet komen en aan banden legt. -
@94 begrijp me niet verkeerd, ik begrijp je heel goed. Maar denk een keer buiten de doos. Dan begrijp je de rest van de wereld misschien.
Je eigenzinnigheid komt misschien nog wel het best tot uitdrukking in je opmerking over Nokia en dat je niet begrijpt dat mensen daar enthousiast over konden worden, aangezien je het een drama vond.
Diezelfde mensen worden ook enthousiast over een iPhone, iPad en iMac. Terwijl jij dat waarschijnlijk een drama vindt om mee te werken. Wat jij niet begrijpt is dat al die mensen op zoek zijn en behoefte hebben aan een andere beleving van it producten dan dat jij.
Think out of the box sograd, wat jij vindt gaat voor de meeste consumenten niet op.
Het kan toch niet zo zijn dat al die mensen die in het verleden een Nokia kochten, gek of dom waren? Nokia was niet voor niets het populairste merk. -
@ALL Nee apple liefhebber ben ik niet, zal ook nooit worden!
-
@72 Als je innovatie probeert te defineren als "Het stelen van andermans ideeen" dan is Apple daar inderdaad een hele grote in.
-
Wat trouwens ook zo schattig is is hoe die applepredikers nu ineens allemaal lijken te weten waar FRAND voor staat, maar toen Apple nog zat te pietlutten over een pinch beweging waardoor een heel apparaat verboden zou worden toen was het heel normaal dat Samsung dan alles had gejat en inderdaad nooit meer een toestel zou mogen verkopen.
Nee dat is lekker eerlijk. Laat Apple gewoon een keer betalen voor alle innovatieve ideeen die ze gejat hebben en niet steeds net doen of hun neus bloed. -
Dan kost het ze minder om te procederen en makkelijker om producten van anderen te blokeren op de markt.
-
"Bedrijven als Samsung en Motorola hebben veel patenten in handen op technieken die inmiddels standaard zijn geworden in mobiele telefoons."
Dus hebben zij niks meer aan hun patenten wanneer iedereen (incl Apple) ze schenden? -
@115, geweldig en wat moeten we met dit feit??????
@116, Voor de komst van de iPhone waren er smartphones uitgevoerd met Windows Mobile, was onder de concument geen succes en zakelijk was het de Blackberry die iedereen moest hebben.
Toen in 2007 kwam de iPhone uit een toestel die volgens "kenners" te laat, te duur enz. was en een flop zou worden en wat er daarna gebeurde hoef ik niet meer uit te leggen hoop ik. Hetzelfde gebeurde ook in 2010 met de iPad, was geen makrt voor, te duur, geen flash enz. maar ook hier geldt hetzelfde als de iPhone.
In 2001 kwam de eerste iPod en net als bij de iPhone en iPad hierna werd het een hit en iedereen wilde er een, ondanks dat er anderen (betere??) op de markt waren.
Apple heeft nog nooit geroepen dat zij de mp3 spelers, de tablets end e smartphones hebben uitgevonden ook de moderne pc daarvan hebben zij dit ook niet beweerd. Dit zijn uitspraken van de anti club die al 20 jaar hetzelfde roepen en is inmiddels gewoon zielig geworden.
Zij hebben bestaande technieken gebruikt en zo gemaakt dat de concument hier iets in zag, toen Microsoft nog werkte met A:> (MS Dos) werkte Apple (dankzij PARC) met vensters, iconen en een muis.
Dat noemt men innovatie.
@113, amen top reactie. -
@113
Nee zo is het niet. Er is een bedrijf dat iedereen vervolgt voor allerlei flut pantenten en dan probeert om het gehele apparaat te verbieden. Als ze dan zelf allerlei patenten schenden (en het gaat dan om echt hele wezenlijke patenten) dan doen ze ineens alsof hun neus bloedt. Sterker nog dan gaan ze roepen dat het oneerlijk is. Dat ze die patenten nodig hebben en dat ze er daarom niet voor zouden hoeven te betalen?!?!
Motorola vraagt gewoon een heel normaal bedrag voor hun patenten. Samsung ook trouwens. -
@121, heb je wel alle berichten gelezen??????????
Apple is niet begonnen met deze rechtzaken, Nokia begon hiermee in 2009 en Apple is nu al 2 keer beschuldigd van schenden van patenten wat achteraf onder FRAND vallen.
Je moet wel even de anti bril afzetten. -
@121 : En zo, eenzijdig bekeken, is het enkel Apple die fout is, nietwaar?
-
Vroeger verdiende Apple Geld met innovatieve producten
Nu met het voeren van processen tegen concurrenten welke Apple links en rechts voorbij streven -
@124 En daar verdienen ze hun geld mee? hahaha Wakker worden joh en niet zo raaskallen!
En anders, kun jij dan zeggen hoeveel ze daar mee verdienen? -
@121 Vertel eens waar jij als simpele ziel de wijsheid vandaan haalt om te bepalen wat normale bedragen zijn voor patenten?
Buiten het feit dat je nagenoeg alleen onzin uitkraamt moet ik soms toch glimlachen om jouw kennis van zaken -
"In de brief vraagt Apple om een standaard waarin onder meer de prijs voor het uitgeven van licenties vastgelegd is."
Zeer lage licentietarieven waarschijnlijk. Immers Apple doet slechts aan assemblage van verouderde electronica. Daar rusten licenties op.
Apple zelf heeft niet om in licentie uit te geven. Mmm, misschien heeft Apple licenties op ronde hoeken, wit en "technically challenged users" zoals een Apple woordvoerder de iBoys noemt. -
@10 Een 4G patent kost $10 en een ronde hoek patent kost $10 per hoek.
Dat is wat Apple wil. -
@30 Niet dus.
Als Apple werkelijk zo inovatief is als de iDiots denken hebben ze alle pantenten al omdat ze alles zelf ontwikkelen -
@121 Beste iBoy,
Niemand zegt dat het aanvechten van patentschendingen fout is.
De manier waarop Apple het doet is fout. -
@125 Daar verdienen ze miljoenen mee.
Door de concurrent dmv processes uit de markt te drukken blijft er een hoger aandeel over voor Apple
Stijgers in Internet
100 miljoen virussen
De verwachting is dat de totale hoeveelheid...
1 dag 12 uur geleden door MarcelvdHorst
Vreemde ICT-verhalen: Ik zit achter het...
“Ik heb een probleempje met de monitor,...
1 dag 15 uur geleden door Paul_Stevens
Apple-topman ziet af van 75 miljoen dollar
Topman Tim Cook van IT-gigant Apple ziet af...
2 dagen geleden door cobidelft
Best gewaardeerd
Oproep Europarlementariërs mailen om ACTA
De komende week wordt er in het Europees...
2 dagen geleden door angrybirds
Brrr. Brein komt in je computer kijken
3,5 uur later ontving ik namelijk een...
6 dagen geleden door HBP
Tele2 in hoger beroep tegen vonnis Pirate Bay
Tele2 gaat in beroep tegen het vonnis...
5 dagen geleden door Pipo De C.
BREIN breidt blokkadelijst uit
Stichting BREIN heeft de blokkadelijst van...
5 dagen geleden door DownloadFilmpjes.nl

