AMSTERDAM – Sergey Brin, medeoprichter van Google, waarschuwt dat Apple en Facebook en de muziekindustrie de vrijheid en openheid van het internet bedreigen.
Sorteer op:
-
Leuk en aardig Google maar jullie kunnen er op privacy gebied wat van.
-
Na brein slopen we ook apple en facebook... maar eerst BREIN
-
@1, ik wil net zeggen haha. Zij weten intussen meer van mij dan mijn bloedeigen moeder volgens mij.
-
Hij ziet gevaar in het beleid van Facebook en Apple omdat zij bepalen welke software consumenten tot hun beschikking krijgen.
Sorry maar ik bepaal dit altijd nog zelf. Ik heb de keuze om een Apple te kopen ikheb de keuze om een profiel te hebben op Facebook. Ik moet helemaal niets. Ik ken het beleid gedeeltelijk van Apple. Als ik het niet met hun eens ben dan koop/gebruik ik hun producten niet.
Slap excuus van Brin. -
@1, potverdorie je zoekopdrachten weten ze... pas maar op straks komt politie nog aan je deur dat je naar een koekjes recept hebt gezocht.
Denk dat je eerder zorgen kan maken om de regeringen op de wereld en dan vooral de VS.. of idd Facebook dan Google. Maar goed eeuwige discussie altijd en Google wordt gestraft omdat ze juist duidelijkheid bieden over wat ze doen. Zie je Microsoft, Apple en Facebook dat doen? -
Dus hij vindt Facebook slecht omdat Facebook wel contactlijsten kan importeren, maar niet kan exporteren naar bijvoorbeeld Google+
-
@4 Je hebt gelijk dat je nu NOG zelf bepaald. Maar je ziet al het al gebeuren dat dit soort bedrijven het bepalen. Neem de ipad. Apple bepaald al welke apps erop mogen. Je zit vast aan iTunes op te uploaden. En ga zo maar door.
-
Ik vind juist dat het bedrijf Google enge vormen begint aan te nemen. Het is niet meer alleen een internet bedrijf, maar ze zitten bijna in alle sectoren (technologie, energie, vastgoed etc) Door het grote kapitaal dat ze hebben kunnen ze ook hierin een grote speler worden en de markt controleren. Dan is t in de toekomst zo dat het bedrijf zo machtig is geworden dat 1 bedrijf ons op alle markten bedient.
-
@1 @3 @5 waar maar daar gaat het in het artikel dan ook niet over.
-
@5 Je zoekopdrachten (en de kliks daarop), de inhoud van je mails, de video's die je kijkt (plus je reactie erop), iedere bezochte pagina met een Google+ button erop, je mobiele nummer, welke apps je koopt, je betaalgegevens, locatiegegevens, je afspraken, je vriendennetwerk, je adres, je familie, waar je van houdt, enzovoorts.
En dat van zo ongelofelijk veel mensen. Dat afdoen als "opgezocht receptje" vind ik nogal naief. -
@7, hoezo bepaald Apple dat? Volgens mij heb ik zelf al mijn Apps erop gezet, kan me niet herinneren dat Jobs dat voor me heeft gedaan. Als je bedoelt dat er een strenge keuring is: Dat is om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen.
En sinds iOS5 heb je geen iTunes meer nodig perse.
@9, klopt maar je moet niet je mening over anderen geven als je zelf 's werelds grootste privacyschender van het afgelopen decennia bent. -
@4 daar kom je nog op terug geloof me, ik heb al even terug een scriptie gemaakt over social media, en verdiep je er maar eens in, heel erg bizar je zou bijna ke netwerk stekker er uit trekken. Er zijn al instanties die nl zo lek zijn als een mantje en dan duid ik wel op onze eigen gemeenten en overheid die bv facebook i like it hebben. Nu raden wat er gebeurt, verder bestaat er software die niet werkt zonder facebook account, en dit wordt steeds meer. Er word door experts zelfs voorspelt dat binnen een jaar de verzekeringsmaatschapijen.daar ga je al. Inzicht krijgen in deze profielen. Houd in... Bezoek eens een site van een paracentrum en er gaat een alarm af bij je verzekering. En nee dit is niet overdreven hier word serieus over nagedacht en gaat gewoon gebeuren want te stoppen is het niet meer
-
@1Geen van deze grote grote bedrijven is heilig als het gaat om privacy, dat is waar. Maar ik denk dat hij ergens wel een punt heeft. Neem als voorbeeld het privacybeleid van Google en Facebook. Toen Google recentelijk een wijziging ging doorvoeren in diens privacybeleid, kon je geen Youtube, Google of Gmail openen zonder een enorme banner in beeld te hebben met "we gaan ons privacybeleid wijzigen, klik hier voor meer info". Of je je hierin kunt vinden daargelaten, men heeft het wel openlijk en ruimschoots van tevoren aangekondigd.
Als je dit vergelijkt met hoeveel moeite en zelfs rechtszaken eraan te pas moeten komen bij Facebook om mensen inzicht te geven in hun opgeslagen gegevens, dan is dat toch wel een verschil. Zie ook het invoeren van de timeline, iets wat zeker niet door iedereen als prettig ervaren wordt.
Hetzelfde heb je met Apple, waar je gebonden bent aan iTunes. Van de ene kant is het goed dat Apple applicaties van tevoren keurt, maar hier kan ook misbruik van worden gemaakt door censuur toe te passen. Er is op dit moment niets mis mee, maar er wordt je wel een keuze ontnomen. -
@11 Je zegt het zelf al door die keuring welke apps jij mag downloaden. Natuurlijk zal daar ook uit veiligheid naar gekeken worden. Zodat virussen en dergelijke niet meekomen. Ik kan me nog een artikel van een deense krant herrinneren die een app had ontwikkeld. Niets mis mee en goed alleen stond er een lingerie reclame in en werd daarop afgekeurd.
-
Gevalletje pot verwijt de ketel
-
Bij de producten van Apple kun je kiezen om ze niet te gebruiken. Google daarentegen.... daar ontkom je niet aan.
Zie je dat leuke +1 knopje? Datzelfde knopje heeft zojuist gelogd dat je onder werktijd naar NU.nl bent gegaan. -
@5 @10 en niet te vergeten de analytics tool van Google die op bijna iedere website te vinden is omdat het zo verdraait goed werkt voor een website eigenaar. Maarja het houd wel alles bij wat je doet en wie heeft al die informatie dan zonder dat je er een account hebt? Juist Google..
Pak daar ook nog het gebruik van Android bij waar al een Google account oor nodig is waardoor ook nog eens je locatiegegevens aan Google worden gestuurd.
Het is tenslotte wel het verdienmodel van Google om winst te halen uit jou gegevens d.m.v. Gerichte advertenties.
Maarja het zijn goede diensten als je maar weet dat op internet het feit privacy niet bestaat.
Merendeel van Googles diensten gebruik ik zelf ook trouwens. -
@14 Ja en? Je kunt de iPad dus met een gerust hart aan je kinderen geven.
Je kunt ook een developer licentie nemen kun je fijn je eigen apps maken en deployen naar maximaal 100 toestellen. -
@16: jij vreest je baas dus...
-
Grappig... De volgende twee nieuwsitems:
- Apple waarschuwt voor Facebook en Google
- Facebook waarschuwt voor Google en Apple
Zo... We hebben het it-nieuws voor nu.nl weer bij elkaar gesprokkeld
-
Laatst ergens gelezen dat de meeste Google+ gebruikers een soa hebben. Pas op.
-
Deze uitspraak verbaast me niks.
-
Het ligt kennelijk in de aard van de mens besloten dat collectieve waarden als vrijheid, openheid, respect en transparantie het afleggen tegen individuele belangen als hebzucht en macht. Misschien wordt het tijd voor een 'schoon' nieuw netwerk waar alle politieke geharrewar weer vanaf is. Op den duur zal dat dan ook weer 'vervuilen', het ambivalente in de mens zorgt enerzijds voor de creatie van hele mooie dingen, en anderzijds tot de vernietiging ervan. De kleding die wij aanhebben wordt voor praktisch niks, onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd. Het financieele resultaat van die uitbuiting ziet de consument niet terug. U betaald de hoofdprijs, de winst verdwijnt in de zakken van een paar grote machtige partijen. De kunst van het maken van mooie kleding, de schoonheid van het creeeren, verworden tot een pervers, ziekelijk uitbuitings proces. Zo ook met internet, productie van allehande goederen zoals iPads, maar ook Dell's, of HP's ..
-
@13 Tuurlijk geldt dit voor deze drie bedrijven. Het gaat mij meer om de pot verwijt de ketel.
-
Ja en zelf de handen wassen in onschuld....
-
Hmmm....
Iets met pot, ketel, zwart. -
@15, had precies hetzelfde in gedachte.
Ik vind alle 3 de partijen "eng".
Ze weten intussen zo veel van je. Daarnaast is Google voornamelijk bezig met activiteiten die niets meer te maken hebben met hun core business, het vinden van zoekresultaten.
Facebook is ook hard op weg om zo'n zelfde informatie gigant te worden als Google.
Apple valt mijn inziens hier nog buiten. Hoewel het bedrijf buitensporig veel geld waard zou moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe de 3 giganten om zullen gaan met de privacy van ieder individu op internet. Laten we hopen dat als ze de fout in gaan dat er adequaat en hard opgetreden wordt tegen deze schendingen. -
En dat uit de mond van iemand van Google, wat een grapjas. Als er 1 bedrijf is dat een bedreiging vormt voor een open internet waarbij je keuze hebt dan is het Google wel. Zeggen dat Google standaarden ondersteund is als zeggen dat iedere applicatie die in de C/C++ standaard is geschreven (zo'n beetje iedere applicatie) ook aan de standaarden voldoet.
-
@7 Jouw informatie is onjuist. Je kunt ook apps buiten de appstore on kopen. Voorbeeld is Ivi-pro die apple niet in de store wilt hebben. Verder kun je alle media in Itunes zetten die je maar wil, alleen soms moet je het formaat aanpassen. Zelf eigen CD-tjes kun via Itunes en IMatch gewoon gebruiken.
@4 zo is het maar net!
Ze willen allemaal marktdominantie en Google is geen barst beter -
Google grootste gevaar voor onze privacy
Google is grootste en engste organisatie ter wereld -
@21 Weet je wat ik laatst las? Bingsearcher -->
16 april: Google = evil
14 april: Boeing = evil
12 april: Apple = evil
12 april: Google = evil
11 april: Sociale maffia
10 april: Kassa voor Microsoft
7 april: Toedelidokie Google
7 april: Google = evil
3 april: Google = evil
1 april: Google = evil
30 maart: Google = evil
4 maart: Google = evil
2 maart: Android = bagger
1 maart: Google - evil
1 maart: Google - evil
1 maart: Google is evil
29 feb: Ubuntu is voor nerts met jampotglazen
29 feb: Google = evil
28 feb: Android = bagger
25 feb: Google jat alles
22 feb: Google = evil
21 feb: Google = evil
21 feb: Google = evil
13 feb: Google=evil
10 feb: Google jat alles
10 feb: Google jat alles
9 feb: Google - evil
8 feb: Android = evil
7 feb: Google jat alles
7 feb: Google = gestapo
6 feb: google = evil
Dan zijn tot nu toe alle bijdrages aan deze topics... Maar we zullen oppassen!
-
Wat ik een beetje eng vind is dat je je kont niet meer kunt keren op internet zonder gebombardeerd te worden met Google ads.
-
Het zijn coöperaties die zijn altijd evil. Hoe komen mensen toch op het idee dat je welke dan ook zou moeten vertrouwen?
Ik ga akkoord door gebruik te maken van een aantal services. Maar vertrouwen heb ik in mijn oma (ook steeds minder want die begint ook raar te brabbelen soms ;) ) -
Wat ik vreemd vind aan de reacties hier is dat iedereen meteen op Google reageert. Niet dat je niet kritisch moet zijn tov Google, maar er zou ook kunnen worden gekeken naar z'n argumenten en kijken wat er van waar/onwaar is.
Wat ik persoonlijk een groot minpunt vind van Apple is dat alles via Apple moet. Een uitgever van een krant kan niet gebruik maken van eigen software om de klanten te benaderen. Die moet gebruik maken van Apple software, hetzelfde geldt voor de klant.
Dan kun je wel zeggen "Ja maar ik kies zelf nog wel!" De vraag is in hoeverre er straks fatsoenlijke alternatieven zijn. En ja dat geldt ook voor google. Maar dat maakt de boodschap niet minder relevant.
-
had Lebbis het er niet over in het dit weekend uitgezonden conference
-
@ 12. Als jij net zulke goede conclusies trekt in je scriptie als je schrijft, dan denk ik dat we die maar met een korreltje zout moeten nemen ;)
-
Denk dat men hiermee eigenlijk zeg: Facebook en Apple zijn onze grootste concurrenten.
-
@4 Het gaat niet om software die je niet wil hebben. Het gaat om software die je wel graag wil hebben, maar niet meer kan aanschaffen en gebruiken zonder facebook/apple.
-
Onzinberichtgeving
-
@39. Welterusten........zzzzzzzzz.
-
@34
citaat: "
Wat ik persoonlijk een groot minpunt vind van Apple is dat alles via Apple moet"
Niemand verplicht je om Apple producten te kopen. Als je Apple koopt, weet je dat je met deze beperking te maken krijgt. Heb je daar problemen mee, dan is de oplossing simpel: geen Apple producten kopen.
Citaat: "maar er zou ook kunnen worden gekeken naar z'n argumenten en kijken wat er van waar/onwaar is"
Ik denk dat de meesten van ons wel beseffen dat hij gelijk heeft. Maar het is vreemd als een bedrijf als Google dit zegt. Google is zelf de overtreffende trap op de gebieden waar men nu Facebook en Apple aanvalt. -
Flink van Google.
Terwijl hun marketing gewoon je naait als je niet goed oplet.
Als je dan met ze wil bellen is er geen nummer in Nederland maar wel in Ierland die je doodleuk weigeren te helpen en je blijven bestoken met mails en aanbiedingen.
Kijk eens eerst naar je zelf Google!!!!! -
ff de concurrentie de das om doen
-
Mee eens, tijd voor ons allemaal om in te zien dat wij zelf degenen zijn die zo'n enorme macht toebedelen aan deze bedrijven, door ze massaal in ons leven te incoporeren. Betekent gelukkig wel dat wij ook zelf degenen zijn die dit weer ongedaan kunnen maken. Oftewel delete je accounts, of werk binnen de privacy restricties die deze programma's ons verplicht zijn aan te bieden.
-
@40 Non-bijdrage.
-
Het gaat hier om CISPA, die door onder andere Facebook wordt ondersteund.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyber_Intelligence_ … -
Jammer dat het van Google komt, maar hij heeft zeker een punt. Het is nu zo dat je een product mag kopen, maar de fabrikant eigenaar over de mogelijke content blijft. Helaas beseffen veel mensen dit niet, tot het te laat is.
-
@31, Je zou bijna denken dat het Mario is.
@34, Helemaal mee eens en dat is wat ik ook al tijdje zeg, mensen kunnen zich beter druk maken om andere dingen dan alleen Google maar goed zoals je met mijn reactie @5 leest krijg je gelijk minnetjes daarop.
@10, Google weet niet de inhoud van je mails, een automatische script haalt bepaalde woorden anoniem naar een database. Mobiele nummer alleen als je deze zelf doorgeeft, heb ik ook gedaan wat erg zeg.. Net alsof ik ervoor niet wordt gebeld door vervelende verkoopbedrijven omdat tig andere bedrijven dit juist wel verkopen. Betaalgegevens? Ohw? Maar goed mag ik van jou even de bewijzen zien van jou argument? (Graag van betrouwbare sites) Of is het een mening/gedachte van jou ipv een feit. -
@34, ik kan op mijn iOS apparaat anders prima mijn calender syncen met mijn zelfgehoste CalDAV server, presentaties met Pages via mijn WebDAV server opslaan en mijn mail ophalen via mijn IMAP server (eventueel zelfs Exchange). Kranten haal ik als PDF via de webbrowser binnen en kopieer ik handig naar de iBooks applicatie.
Je hoeft echt niet alles van Apple te hebben hoor. -
Apple is denk ik de grootste bedreiging voor het "open" gedachte goed. Ze willen volledig alles beheersen in software en hardware.
-
Er is maar 1 reden om deze onzin uit te spreken en dat is dat google, hun inkomen ziet dalen. iOS is vele malen beter dan android (wat de fanboys ook zeggen), en wat betreft Facebook dat is ook vele malen beter dan dat verlepte Google+ google heeft hun beste tijd gehad hou je maar bezig met je zoekmachine de rest doen wij wel.
-
Je kunt zeggen wat je wil, maar ik heb me in het verleden het meeste geërgerd aan Microsoft. Bij Apple en anderen kun je bepaalde software verwijderen, als je dit bij Windows doet krijg je 6 jaar lang foutmeldingen. Ik heb maanden zitten klooien om bijvoorbeeld die virus-zooi van MS van een laptop af te krijgen....heb uiteindelijk maar een Apple gekocht.
Sinds Lion (OSX 10.7) vliegen je de foutmeldingen hier ook om de oren helaas. Ik hoop dat de volgende versie een beetje stabieler is. -
@21
Een Service-oriented Architecture?
-
Apple zorgt er tenminste wel voor dat er geen troep op mijn producten komt, in Android was dit weekend alweer malware gevonden, wat leuk toch dat open internet
-
Open betekent dus gewoon open voor criminelen om je wachtwoorden te jatten
-
LOL@ Sergey Brin,
"De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"
Vrij internet? Of bedoelt hij ..........
"Vrijheid voor Goolge om al mijn gegevens te verzamelen om deze vervolgens door te verkopen een de hoogste bieder zo dat die mij weer met direct marketing kunnen beïnvloeden om hun producten te kopen?"
?????????????? -
Ik raad mensen aan deze eens te kijken
http://www.youtube.com/watch?v=ZGEQmFL9McU&l …
Niet dat ik vind dat je ook daadwerkelijk je FB moet verwijderen, maar laten we eerlijk zijn dit is gewoon waar.
Vooral de boodschap op het eind... Ik kijk er erg naar uit... -
@31 Google lijkt dan toch met ruime voorsprong te winnen......
-
Bos heeft me toen verbaasd door, op het moment van totale paniek, daadkracht te tonen en te doen wat hij op dat moment het beste achtte. Nederland heeft behoefte aan daadkracht en leiderschap. Bos heeft daar een staaltje van laten zien. Als dit goed was uitgepakt, had niemand gezeurd. Nu dat niet zo blijkt, wordt hij ter verantwoording geroepen door datzelfde paniekerige groepje zwakzinnigen dat ons naar de slachtbank heeft geleid.
-
Google heeft wel het lef om zich uit China terug te trekken terwijl Apple daar tegen hongerloontjes mensen onder onveilige omstandigheden aan de IPhone laat werken. Van 2 kwaden is Google dan misschien de minst kwade.
En daarom heb ik geen enkel social network maar een goed sociaal netwerk. -
"Hij ziet gevaar in het beleid van Facebook en Apple omdat zij bepalen welke software consumenten tot hun beschikking krijgen."
En hoe bepalen ze dit?
Op basis van het online surf- en koopgedrag van consumenten, die deze partijen ook van Google kopen.
Typisch gevalletje van; overdag over elkaar kankeren en 's avonds met elkaar naar bed gaan. -
Zegt het bedrijf dat in bed ligt met CIA en NSA.
Hoezo hypocriet!! American style. -
Google = "Enemy of the State"
Ze proberen iedere toetsenaanslag te registreren. -
@33 Het zijn niet de coöperaties maar de beursgenoteerde bedrijven. De aandeelhouder is koning en de koning wil financieel binnenlopen. Misschien heeft jouw bank, pensioenfonds, wooncorporatie enz. jouw geld in ICT/Google belegd!
-
@49 ik kan alleen concluderen dat deskundigen zoals jij opgewassen zijn tegen de grote ICT-jongens. Gewone mensen zoals ik snappen niet hoe en wat je precies doet.
-
@59 Bedankt voor je bijdrage ;-)
Volgens mij in het verkeerde topic geplaatst en zit je nu verbaasd in dat topic te kijken dat je eigen reactie daar niet geplaatst wordt :-) -
6716 april 2012 12:40 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Google is net zo gevaarlijk als Facebook en Apple. Wat dat betreft is het hele internet in de praktijk dus al ten dode opgeschreven.
@61 Zoek maar een op wie er in welke bedrijven geïnvesteerd hebben, dan kom je er inderdaad achter dat investeerders Google = investeerders Facebook = investeerders Twitter = investeerders Instagram = etc, etc... Treurig maar waar, het internet is inmiddels in handen van een selectie kliek superrijken. -
Sergey Brin is a genius
-
De grootste bedreiging van Internet is Google zelf .. zucht .. wordt tijd dat daar eens iets aan gedaan wordt.
-
@27 Godist
Ze weten alleen maar zoveel van je omdat mensen het zelf allemaal invullen.... -
Als je het merk Google uit het interview verwijderd dan is het een waarheid als een koe. Het gaat dom weg niet de goeie kant op met ons internet dat is de kern van de boodschap.
-
Google-oplichter waarschuwt voor Facebook en Apple.
Tja , die moeten nodig iets zeggen over een ander. -
Google profiel heler waarschuwt voor Facebook en Apple
-
@60 Android heeft anders een marktaandeel van 68% in China. iPhone maar 5% oid. Vandaar overigens ook al die malware berichten, want in China download men toch vooral van illegale markets ipv de "Play Store".
-
Zat van Google?
Hier wat tips voor een Google vrij internet:
http://lifehacker.com/5876794/going-google+free- …
http://gevil.org/google-alternatives
http://www.theopensite.com/marketing-business-pr … -
7716 april 2012 13:50 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
'.. een groots effect'?
-
Ik heb hier zooo hard om moeten lachen!! Hoe schijnheilig kan je zijn! Google die privacyschenden als hun vak hebben gemaakt en alles over je weten gaan zeiken over internetvrijheid... Dag google gooi jezelf weg aub.
-
de iPod verwijt de iKettle....
-
@31 En dan noem je jezelf Bingsearcher ;-). Over transparant gesproken....
En welja, iets met doorzichtige Windows? -
Probeer trouwens al enige tijd me aan te melden bij Google. Maar schrok toen ik dat per ongeluk dat via (wat later bleek) OpenID bleek te zijn. Ineens wil-ie van alles uit je hotmail(!)-inbox halen. Stopstop, ongewenst intiem, Google! Gelukkig, je kunt het ook via e-mail doen, staat er. Tot nu toe (meerdere pogingen) nooit iets ontvangen. En dat gaat toch niet via PostNL Den Bosch, toch? Niet helemaal in de haak, lijkt mij. misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn?
-
Google waarschuwt voor Brin-landen.
-
Welkom bij Google. Je kunt hier van alles krijgen en wij stemmen alles op jou af. Want wij Kennen jou. Is dat niet fijn? En het is nog Gratis ook. Als u nou uw ziel even inlevert bij die meneer met de hoorntjes, dan lopen we samen even rond.
-
Trouwens iedereen zeurt over de privacy.. Maar wat heeft dit te maken met de openheid van het Internet? Zijn wel twee hele verschillende dingen hoor.
FritzDZ is het nodig om 5 berichten achter elkaar te plaatsen in 15 minuten tijd? -
raar het komt allemaal uit amerika!
-
Google is zeer goed beveiligd en sluist niks door, terwijl facebook dit wel doet en kan doen en ook niet is beveiligd
natuurlijk moet iedereen zelf weten of heel de wereld alles van je komt te weten Iedereen kan uiteraard zelf bepalen of hij wel of niet alles op facebook zet
Maar niemand komt iets te weten wat je allemaal op google hebt, daar heb ik ook het volste vertrouwen in -
voor de mensen die een andere zoekmachine zoeken eh waarde hechten aan privacy: http://duckduckgo.com/about.html
(zoekopdrachten zijn erg VS gericht, maar een goed en veilig alternatief) -
Google zelf heeft via gmail ook suggesties voor vrienden, en ook dat is net zo irritant. alles staat met elkaar in verbinding terwijl je dat heel vaak juist niet wil.
de privacy wordt enorm aangetast. -
@87 Tja...
-
Ik kan met Diaspora (pod.orkz.net) prima connecten met Facebook waarna ik mn contactlijst kan 'importeren'. Ik moet ze nog wel ff uitnodigen, maar het maakt het overstappen naar joindiaspora.com wel makkelijker! :)
-
9216 april 2012 15:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@47
Dit is toch ook het geval met de zoekresultaten van Google. Google bepaalt welke webpagina's jij in je zoekresultaten terug ziet. -
@88
Geprobeerd, duckduckgo wordt vaker genoemd als alternatief. Maar ze hebben nog een lange weg te gaan. Zoekresultaten zijn nu vaak nog lang niet relevant. -
Wat een onzin.... Als je vind dat Apple teveel bepaald, dan gebruik je het toch niet? Hetzelfde geld voor Facebook.
Hij zou zich zorgen moeten maken om organisaties als stichting Brein en SOPA die dingen doen waar je gewoon niet omheen kunt als internetgebruiker. -
@63
En hoezo zijn ze de enemy of the state?!?!?!
Zij doen toch wat de 'state' wil maar niet voor elkaar krijgt. Dacht je echt dat inlichtingen diensten niet door de databases van Google grasduinen?
Google is niet: the enemy of the state. Google is: the enemy of the people. -
Niemand verplicht je om Apple of Facebook te gebruiken.
Wat zeurt hij, als je Android wil gebruiken moet je je aanmelden met een Google account...pot en een ketel -
Google zijn zelf bandieten... Met een firma als Apple weet je i.i.g. dat je kwaliteit krijgt.
Google is het engste bedrijf.. met wat die weten over je.. scary !
( waarschijnlijk weten ze nu dat ik dit schrijf... ) -
@88 en @94 je kunt duckduckgo aanpassen naar wens, evenop het icoontje linksonder (dacht ik) klikken, dan aangepaste URL opslaan als zoek/startpagina. Op die manier 'tracken' en 'bubblen' ze je niet.
-
Wel vreemd dat uitgerekend het bedrijf dat recentelijk met enkele grove overtredingen mbt privacy in het nieuws was, nu waarschuwt voor andere bedrijven. Charme offensief of pot-verwijt-de-ketel. Privacy is inderdaad relevant, want een open internet betekend voor mij ook vrijheid op internet. Google doet er alles aan om een profiel van je aan te maken, alsof je over straat loopt met een groot bord, waarop al je interesses, verleden en andere persoonlijke details staan, zodat andere mensen en bedrijven je daar op aan kunnen spreken. Dankjewel google, ik loop toch liever een beetje anoniem rond, niet iedereen hoeft te weten dat ik aambeienzalf bij de drogist heb gehaald etc (helaas voor de stalkers, was slechts een fictief voorbeeld)
-
Facebook. Wat is dat? Nooit nodig gehad.
-
@88 je kan bij instellingen in Duckduckgo gewoon als land nederland opgeven, zodat de zoekopdrachten wat relevanter zijn. En gebruik https. Alle beetjes helpen.
-
@11
Je, uit een lijst met apps GEKOZEN door Apple. -
@101 Hoe kom jij dan aan je vrienden?
-
Ik heb het originele interview nog een keer gelezen en hij is gewoon een beetje pissed off wat Facebook betreft.
Jarenlang heeft Facebook gmail accounts leeg getrokken en mede dat heeft er voor gezorgd dat Facebook nu zo groot is als het is.
En andersom kan Google niet bij de informatie die Facebook bezit. Daarnaast bepaalt Facebook zelf welke programma's, denk aan spelletjes en reclame, er draaien binnen het Facebook platform.
Het is voor Google dus blijkbaar niet mogelijk om hier op enige wijze haar producten in te verweven, daar waar ze bij alle andere websites wel haar producten kunnen verweven(Google Ads, Google analytics en allerlei andere Google producten), hier zal Facebook ongetwijfeld haar eigen programma's gaan implementeren om zo geld uit advertenties te gaan verdienen.
Hetzelfde geldt in mindere mate voor Apple, Google kan niet bij de informatie van de apps. Die informatie is toegankelijk voor de app bouwer en wellicht voor Apple, maar Google kan daar niet bij.
Aangezien het mobiele verkeer de komende jaren nog wel flink zal groeien, missen ze bij Google dus een flink deel van de markt, die door Apple wel benaderd kan worden, aangezien Apple wel deze markt zou kunnen analyseren en bedienen met gerichte advertenties.
Waar het in mijn ogen dan op neerkomt is dat Apple en Facebook, de advertentie truc van Google hebben afgekeken en deze nu zelf gaan toepassen maar externe partijen niet toelaten op hun eigen platform.
Die grootste externe partij is natuurlijk Google en die verdienen met dit model ook hun geld.
Het is dus voor een groot gedeelte puur eigenbelang om dit te roepen over Apple en Facebook, wetende dat het roering veroorzaakt.
In het interview noemt hij overigens de censuur in landen als China en Irak en de dreiging dat dit zelfs overslaat naar de USA zijn grootste angst.
Iets wat natuurlijk wel terecht is, al zijn ze ook in de USA liberaal genoeg om te beseffen dat censuur toch niet vol te houden is, zelfde geldt imo voor China.
Vroeg of laat kun je het met censuur de internet vrijheid toch niet tegen houden en zal ook in China de ban gebroken worden.
Iets wat met Facebook en Apple's platform waarschijnlijk iets moeilijker te bereiken is. -
Google doet dat niet hoor :)
Die slaan alleen maar alles op wat je doet en wat ze op je modem vinden als ze voorbij rijden voor hun street-view. -
Ik begrijp dat hij kritiek heeft op oa. Apple, dat bedrijf zorgt er in ieder geval voor dat phone home en spy apps (de categorie waar alle Google software onder valt), niet zomaar in Apple's app store komt. Dat zouden meer bedrijven moeten doen !
Ik heb weinig tot geen respect voor bedrijven die geld verdienen met advertenties, het inzamelen van persoonlijke gegevens, en het bewust negeren van privacy filters in browsers (Safari en IE) met een of ander vaag excuus. In ie's geval was het een zogenaamd weinig gebruikt protocol, maar wist Google een invalid response te sturen (i.p.v. Het request tr negeren) om zodoende de filter te omzeilen. -
O.a. om die reden, wil ik geen Apple-gadgets, vanwege hun keurslijf commercie. Maar ze hebben succes omdat er een hele grote meute is die zich wel prettig in het Apple-corset voelen. En Face-book idem, eenrichtingsverkeer en no return is hun taktiek.
-
@104 Ik heb alleen echte vrienden.
-
Ik heb facebook niet nodig.
Ik bel mensen, das meer persoonlijker en ik laat me niet leiden. -
@85 Privacy en openheid op het internet hebben in zoverre alles met elkaar te maken dat de vraag is 'wie bepaalt wat 'iedereen' van jou mag weten (los van in hoeverre je dit zelf ter beschikking hebt gesteld voor opslag, gebruik en verspreiding)?' en 'wie bepaalt er wat er te zien/te vinden is op het internet?', kortom 'wie is er de 'baas' over de informatriestromen en de dataverzamelingen die via het internet opgeslagen/aangelegd en verspreid worden. Wie is er 'in control' (en welke belangen zitten daarachter)?. Het heeft dus álles met elkaar te maken.
-
Brin is het Google schaap in wolfskleren. Apple en Facebook laten de keuze vooraf bij de gebruiker en die keuze is vrij. Google bepaalt eerst zelf wat het met mijn gegevens doet zonder dat ik daar van afweet en biedt ze dan vervolgens aan op het vrije internet, ja via de verplichte filter die Google heet. Slim, bewonderenswaardig bedacht, fout in mijn beleving maar net zo niet vrij als Brin beweert van de andere wereldspelers. Google is een bange poepert, want door de opkomst van de tablet met de bijbehorende apps wordt de Google zoekmachine overbodig lijkt mij.
-
Mijn dochter heeft ook facebook hierop staan "vrienden" die ze nog nooit gezien heeft!!
Het is geloof ik een sport om zoveel mogenlijk vrienden in de lijst te hebben. Hoezo "vrienden"???? -
@105 helemaal goed!
-
Ik zou me meer zorgen maken om Google.... Maar goed ik begrijp Brin wel, Apple en Facebook zijn twee geduchte concurrenten van allerheerschappij van andoid en Google+.....
Laten we in dat geval blij zijn met Apple en Facebook, je moet er niet aan denken dat een enkele partij alles controleert..... -
En itt tot Facebook en Apple heeft Google die aspiraties wel.
-
Hypocriete ei. Het enige wat hij wil is zijn concurrenten zwart maken, om zelf meer invloed te krijgen om... Juist de privacy te schenden.
Juist dankzij Apple bestaat er een duidelijk betaal en verdien voor oa apps en muziek. De klant kan voordelig kopen en de artiest en Apple verdienen er wat aan. Apple zorgt voor de hardware en distributie en de muzikant voor de muziek.
Google wil wereld dominatie en ziet hun imperium langzaam instorten. Er zijn veel nieuwe producten die mislukken, ze komen nauwelijks met nieuwe innovatie ideeen, maar slechts kopieen van anderen, ook nog minder goed uitgevoerd. Android loopt minder hard dan gehoopt, nee meneer Brin..dit is een schreeuw omdat aandacht, want een kat in het nauw maakt rare sprongen. -
De grootste privacy schender van dit universum gaat ons iets vertellen over bedrijven die onze privacy schenden?
Wij van wc-eend adviseren... wc-eend? :-) -
Wat is dat op zijn hoofd? Ah, boter. Veel, veel boter.
-
Wat zit iedereen te zeuren je kan toch nog steeds ff een jailbreakje doen en je bent af van al dat gezeik met de apple restricties..
-
@112 wat klets je nou? Bij Google is juist heel open en duidelijk. Bij Apple beslissen ze achter gesloten deuren wat ze wel of niet toestaan met jouw toestel.
Laatst was er bijvoorbeeld Path. Dat bleek ongevraagd en ongemerkt je hele adresboek op te sturen. Zeg maar een soort malware op zeer grote schaal. Goedgekeurd door Apple omdat het in de streng gereguleerde App store stond. Zo stonden er nog een hele zooi van dat soort "malware" apps in.
Bij Android zijn dat soort apps ook gewoon toegestaan, maar dan zie je van tevoren wel gewoon dat je ze toegang geeft tot je adresboek. -
@121 ja hoor, leef jij maar lekker in je eigen idyllische Android wereldje.
Alles van Apple is slecht boehoe en Android en Google zijn de beste!!
Zullen we eens een lijstje opstellen over Google en Android?? Denk dat je wit wegtrekt. Even wat vaker de tech blogs bijhouden, want op Android world vertellen ze je blijkbaar niet alles. -
@121 hoezo is bij Google alles open en duidelijk ? Wat is er open en duidelijk aan fragante privacy schendingen, wat is er open aan het moedwillig negeren van do not track functies in zowel Safari en IE ? Een ieder die zijn privacy serieus neemt, gebruikt geen software wat door Google bij elkaar is geraapt.
-
12416 april 2012 21:09 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@124 nee, dat zeg ik dan ook niet, ik had het over de software die google produceert.
-
Pot, ketel.. Etc
-
"Google-oprichter waarschuwt voor Facebook en Apple"
>> Google is zelf het ergste !! Focus verschuiven, noemen ze dat... -
12816 april 2012 22:30 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@105
Mooie analyse!
Google baalt natuurlijk ook dat hun prestigieuze G+-project niet aanslaat (om niet te zeggen: stevig flopt)
Snel geklommen, snelle val? Het zoveelste beta-project wat weer wordt ge-discontinued? -
Ik proef een beetje verbitterdheid bij de Google oprichter
-
@128 firefox is mozilla niet google. Behoudens dat ie een veilige, browser is, ging het hier niet over een keylogger..
-
@128 en.. Om het toch nog iets duidelijker te maken, ik zeg niet dat Safari of IE door google gemaakt worden, ik zeg dat de "do not track" functies in de browser van Apple en die van Microsoft door google websites worden genegeerd. Nu duidelijk ?
-
@121
"Bij Google is juist heel open en duidelijk. "
right....
de hidden agenda laten ze heus niet zien. -
OH, dus daarom blokkeert Google bepaalde content voor Apple gebruikers? Het is gewoon een slechte doch machtige verliezer!
-
Hij heeft volledig gelijk en wat maakt het dan uit dat hij van Google is. Apple gaat voor de 400 miljard op de balans aan eigen vermogen en Facebook gaat naar de beurs. Onze apple volgers zijn zo stekeblind dat ze elk commentaar tav apple direct weerleggen, maar wordt eens wakker stakkers.
-
Logisch dat google ff over zijn markt rivalen dat ze de privacy schenden. Ben benieuwd wanneer het een keer nieuws is dat google onze privacy schend door het voor de hele wereld laten zien hoe onze huizen er uit zien op streetview.
-
Erger daan Google kan niet.
Pas asus transformer gekocht, is er helaas nog niet met windows.
Blijkt dat ik gaymail account moet aanmaken.
Na lang proberen bleek ik hier echt niet onder uit te komen.
Vreem om gaymail te verplichten aan bedrijven die diverse domein namen hebben.
Vervolgens probeer ik de cisco anyconnect app te installeren om zo connectie met de server te kunnen maken.
Wordt die app geblokkeerd door die oplichters.
Contact gezocht, krijg ik de optie om het apparaat te rooten.
Maar let wel op de garantie op uw gloednieuwe apparaat bent u dan wel kwijt.
Krijg ik een mail toegestuurd van die oplichters met een link naar root programma voor hele andere versie............
Van google wist ik deze ellende maar valt maar tegen dat ASUS hier ook nog aan mee werkt
Geef mij toch maar Microsoft!! -
Google, Facebook en Apple schaar ik alledrie in de categorie: 'Groothandel in Privacy'. Dat een concurrent de ander probeert zwart te maken is niets nieuws onder de zon.
-
13916 april 2012 23:56 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
14017 april 2012 00:06 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Komisch zeg al die minners hier als er iets kritisch gezegd wordt over Google.
Zo'n anti-privacy bedrijf dwangmatig de hand boven het hoofd houden omdat je telefoontje toevallig op die matige software draait.. -
Hij zit hier Google plus te promoten door mensen bang te maken.
Iedereen vergeet dat Google plus een bereik heeft van 200 miljoen mensen in minder dan een 2 jaar tijd. Er ontstaat straks een big bang. -
Op het moment dat we onze privacy verliezen zijn niet alleen wij maar ook onze kinderen geketend voor het leven.
-
Coogle wil zijn concurentiepositie verbeteren ten opzichte van Facebook en Apple...? Dat is de strategie...?
-
@6 oh, nou wordt het interessant! Ik ga toch maar gauw eens door klikken op die link in het artikel naar het guardian-artikel, nadat ik jou geplust heb!
-
wat een propaganda!
-
@139 lol, en dan gebruik je Chrome, dan wordt je al getracked als je tekst in de url balk intikt ! Google moet als website bouwer een do not track setting respecteren, daar zit hem het probleem.
-
14817 april 2012 08:49 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Of dit nu een stunt is of niet, er zit een hele grote kern van waarheid in. Ooit was het internet gestart als prive netwerk. Ik denk dat dit weer moet gebeuren maar dan zodanig over nagedacht dat dit soort zaken niet kunnen gebeuren. Een plaats waar BREIN geen toegang tot heeft. Wist ik maar hoe...... :(
-
@148 nee dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat Google de do not track setting moet respecteren, er loopt dan ook een onderzoek naar Google op het moment.
-
Wat is Brin toch een zielege aandachtstrekker!
-
Ja, hoor de monopolitische mensen aan het woord.. sjonge jonge.. In de jaren 70/80 had je bootlegs. Do I need to say more?
-
laten we ingenieurs en investeerders uitzoeken welk nieuwe infrastructuur ter concurrentie ingevoerd kan worden..in deze tijd..zou dat binnen een jaar al gerealiseerd kunnen worden...
-
@8 precies.. word tijd dat er andere concurenten komen.
-
Hij heeft gewoon een punt , weet niet waarom jullie 'm allemaal lopen te haten. Maar apple heeft er grote baat bij als andere muziektoeleveranciers afgekapt worden voor hun itunes store. Ik weet niet precies hoe facebook er profijt van heeft maar zal ook wel wat zijn...
-
@144 Coogle----> Google
