Het zionisme is een breuk met de diep ethische [joodse] traditie, die werd vervangen door een militante houding, etnisch nationalisme en militarisme. De zionistische beweging en de oprichting van de staat Israël hebben een van de grootste schisma’s in de joodse geschiedenis veroorzaakt.
Sorteer op:
-
Kom op Pauw +Witteman nodig deze meneer eens uit!
Het liefst samen met Rabijn Soetendorp. -
Dat mogen ze niet van de nieuwe baas van de Publieke Omroep, want die is van EO huize, dus nu word het Andere Joodse Geluid, stelselmatig doodgezwegen.
Je ziet het ook aan de berichtgeving uit het NOS journaal stelselmatig komt daar ene zelfbenoemde "deskundige" die er wat Israelische Propaganda" voor komt lezen, terwijl iedereen toch kan zien dat Israel niets anders doet dan wat henzelf tussen 33 en 45 is overkomen, namelijk stelselmatig ene bepaalde bevolkingsgroep uitmoorden...
Alleen al het feit dat er op de Nederlandse TV totaal geen aandacht voor de waarheid is zegt genoeg, want waraom werd hier geen aandacht aan besteed, namelijk dat Israel zelf het bestand gebroken heeft...
http://www.youtube.com/watch?v=KntmpoRXFX4&eurl... -
Let op binnenkort barst het hier van de extreem rechtse lieden die deze professor in de Joodse geschiedenis weten tegen te spreken. Hem links, een lafaard, een Hamas lid, een antisemiet noemen. Terwijl je er toch vanuit kunt gaan dat hij wel weet waarover hij spreekt.
O natuurlijk dit is gewoon niet waar een Hamaspropaganda. -
De oprechte jood haat slechts twee dingen: Zionisme en palestijnen
-
#2
Respect voor die man, wat zal hij een zooi haat en laster over zich heen krijgen. -
@ 2.
Israel heeft het bestand verbroken, terwijl Hamas al 8 jaar lang raketten op Israel afschiet...
Israel moordt de palestijnen uit. natuurlijk, daarom waarschuwen ze de bevolking natuurlijk van te voren als er een aanval komt. -
[quote]
Israel moordt de palestijnen uit. natuurlijk, daarom waarschuwen ze de bevolking natuurlijk van te voren als er een aanval komt.
[/quote]
Gebruik je verstand eens, Gaza is een stukje land ter grote van Texel, en de Israelieten hebben daar 1.500.000 mensen in éen groot concentratiekamp opgesloten, er mag niemand uit of in (zelfs artsen zonder grenzen mag er *niet* in om de gewonden te helpen.
Kun je mij vertellen waar de onschuldige palestijnse inwoners zouden moeten schuilen voor de Fosfor bombardementen ???
Tis pure genocide, eerst hebben ze alle palestijnen van hun land beroofd toen een muur er omheen gezet, en is Israel stelselmatig bezig met experimenteel bombarderen, om hun nieuwste wapentuig uit te testen....
EN de militairen schieten vanuit hun dik gepanserde Abrams Tanks die ze van de USA *krijgen* op burgers, scholen, VN medewerkers en niet te vergeten het Rode Kruis...
Maar omdat Nederland qua wapenexport economisch afhankelijk van Israel is, durven ze er nog niet eens schande van te zeggen :-(( -
Quote van Ernstt: "EN de militairen schieten vanuit hun dik gepanserde Abrams Tanks die ze van de USA *krijgen* "
Klopt niet Israel heeft geen Abrams tanks maar een eigen fabricaat zware tank de Merkava:
http://en.wikipedia.org/wiki/Merkava -
Hehe, eindelijk eens een ander Joods geluid.
www.eajg.nl -
Zionistische konkelaars zijn het. Met alle respect voor Joodse mensen die niet met dit virus geinfecteerd zijn.
'het belangrijkste werktuig en wapen van Israel is al sinds 1915 de USA. Prachtig toch al je een stel stomme boeren met veel geld en middelen 100 jaar zo om de tuin kunt leiden. -
Belangrijker nog dan religie is de interpretatie. En de mate waarmee die interpretatie misbruikt wordt voor eigen doeleinden. Goed dat zij zich ook uitspreken. Zij worden ook aangekeken voor de verschrikkelijke misdrijven die zich nu in gaza afspelen. Beetje hetzelfde als de Duitsers nu nog verantwoordelijk houden voor WO 2. Respect voor de mensen die voor menselijkheid opkomen.
-
Als het echt zo is dan is het fijn dat mensen afstand gaan nemen van één en ander. Alleen wil ik dan wel graag goed worden geinformeerd over wie en wat en dat mis ik hier volledig.
Het lijkt een positief bericht maar is een vaag verhaal. Nou verlicht u mij maar eens wie bent u en waarvan doet u afstand. Of schrijft u graag holle teksten is dat het. -
‘Wij zijn een natie (umma is het woord dat hij gebruikte) alleen dankzij de Thora en haar geboden.
Juist! Dat is iets wat mij ook altijd heeft verbaasd. Een Jood wordt je bij geboorte, ongeacht waar je wordt geboren. Als een baby van Marokkaanse ouders in NL wordt geboren, krijgt het kind automatisch de NL nationaliteit, Bij de Joden wordt je Jood door het bloed. Kan iemand mij DAT eens uitleggen? Of heeft dit ook met de Thora te maken? -
Heeft waarschijnlijk iets te maken met de stamvader Abraham ?
-
Mooi he internet?
'Abraham is de stamvader van het jodendom, het christendom en de islam. Hij is de spil van het Arabisch-Israëlische conflict. Hij staat in het brandpunt van de strijd tussen het Westen en islamitische extremisten. Hij is de vader - in veel gevallen wordt verondersteld de biologische vader - van twaalf miljoen joden, twee miljard christenen en een miljard moslims overal ter wereld. Hij is de eerste monotheïst van de geschiedenis. En er is vrijwel niets over hem bekend. Ik wilde hem leren kennen. Ik wilde zijn nalatenschap begrijpen - en zijn aantrekkingskracht. Ik wilde erachter komen hoe hij het klaarspeelde om als gemeenschappelijke oorsprong van miljarden nakomelingen te fucntioneren, hoewel die er alles aan deden om elkaar te verdringen en hem als hun exclusieve eigendom op te eisen. Ik wilde erachter komen of hij een onherroepelijke aanleiding tot oorlogen was of een mogelijk middel tot verzoening.'
Bruce Feiler reist door oorlogsgebieden, trotseert het geweld bij de religieuze monumenten, en zoekt geestelijke leiders op om de belangrijke maar toch omstreden rol te onthullen die Abraham vervult voor de helft van 's werelds gelovigen. Actueel en tijdloos tegelijk, voert ABRAHAM de lezer door de geschiedenis en topografie van het meest onstabiele gebied op aarde.
http://www.bol.com/nl/p/boeken/abraham/10010040... -
Abraham is inderdaad een profeet die aan het begin staat van de stamboom.
heeft twee zoons gekregen, Ismael en Ishaak. Ismael is de zoon van Sarah en Ishak van Hacer. de Joden die uitverkoren waren stammen van Ismael. zij hebben vele profeten gekregen, telkens zijn ze ook na het zien van zoveel wonderen, (mozes) van de geboden afgeweken. dit volk is telkens in de fout gegaan.. zij hebben profeten vermoord.. God heeft Mohammed als nakomeling van Ishak als laatste profeet gekozen en de Koran als het universele boek.
Mohammed die vervolgd werd kort nadat hij de Islam uitroepte heeft zijn volgelingen naar de koning van Jurisalem gestuurd en gezeg dat hij hun zou beschermen... de koning die de nieuwe moslims ontving vroeg wat de profeet vertelde.. het kwam er op neer dat het vele gelijkenissen had en ook sprak over 1 god. de toenmaling koning heeft deze moslims in bescherming genomen tegen ongelovigen die in beelden geloofden..
het is fout gegaan mensen, extrimisten die ideologie nastreven die veroorzaken dit en vele andere problemen. Israel vermoord mensen en pleegt misdaden, alle kinderen, moslims en een hele generatie zal afkeer hebben tegen de Joden. zij besmetten alleen maar. er is hier geen winst te behalen was het namelijk te behalen dan zou Hitler dit behaald hebben met de Joden...
en daarvan zegt men nog steeds afschuw te hebben, wat is het verschil als je nu al vele miljoenen vermoord hebt in afrika, irak, afganisaten enz. -
Zeer belangrijke informatie!!!
"jews against zionism"
Snap waarom zionisten de holocaust hebben gefinancierd! daar gaat het om!
Zionisten zijn geen joden....Bush is geen gristen....Balkie is geen gristen:
Het zijn Luciferianen!....truth is stranger then fiction....onderzoek bv "Bohemian Grove" en onze Moloch aanbiddende leiders!... -
@18 Abraham was geen profeet. Izaak was de zoon van Sara en Ismael van Hagar. Mohammed was een gewoon iemand en Jezus is de zoon van God die onze zonde op zich genomen heeft zodat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat maar het eeuwige leven zal hebben! Allah en God is niet het zelfde want Allah heeft geen zoon!
-
[quote]
Quote van Ernstt: "EN de militairen schieten vanuit hun dik gepanserde Abrams Tanks die ze van de USA *krijgen* "
Klopt niet Israel heeft geen Abrams tanks maar een eigen fabricaat zware tank de Merkava:
http://en.wikipedia.org/wiki/Merkava
[/quote]
Die hebben ze *ook*, maar ze krijgen al een tijdje Abrams (zie voor de zieke grap in de naam bovenstaande stukje) van The Powers to Be
Was even zoeken om een berichtje daarover van Israelieten zelf te vinden, maar zelfs dat is gelukt, dus ook het argument dat het uit onbetrouwbare palestijns beinvloede bron zou zijn, kun je wegsteken...
http://web.israelinsider.com/Views/3099.htm
Kleine quote uit het document over de "Israelische..." Tank:
[quote]
The effects of a shutdown would also be felt in the U.S. where nearly 22% of the Merkava's content is fabricated. General Dynamics Land Systems, the largest U.S.-based Merkava contractor, is slated to produce 400 engines for the tank at a cost of just under $200m.
Kortom, het is echt slimmer, eerst zelf even *goed* onderzoek te doen eer je mij denkt te kunnen terechtwijzen, ik roep niet zomaar iets, ik check eerst de Feiten... Dat zou ik als ik jou was dus ook maar eens gaan doen, eer je de Israelische propaganda nableet, want die stellen de zaken stelselmatig anders voor dan ze in werkelijkheid liggen.
Zonder de uitgebreide materiele financiële en militaire "donaties" van de USA was Israel al een kleine 12 jaar geheel Falliet, en uitgeschoten, want feitelijk is Israel al 12 jaar een status "12 gemeente"
...Voor de werkelijk geinteresseerden in de waarheid, de eerste monotheist was Zoroaster, alle andere geloven hebben veel uit die eerste "er is maar 1 god/allah/boeddha" verhalen geleend.
Dus ook daar is de claim dat de stamvader van de Joden de Enige en Eerste was onterecht, want de Eerste was uitgerekend een Iran/Irakees (toen nog Perzie), wat gelijk de haat van de oden richting Irak/Iran verklaart in mijn ogen, ze proberen immers alles te verwoesten waar ze schatplichtig aan zijn :-(
http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroaster -
De koningin van Engeland zegt af te stammen van koning David....De voorvader van Bush was een Tempelier!
Elisabeth is gekroond op Jacobs Pillar.....zionisme is niets minder dan een moderne kruistoch om de tempel berg te veroveren!
Solomons tempel..... -
@20
Jij hebt er zelfs voor iemand die religieus is wel erg weinig van begrepen hoor! -
Zouden het soms de Jezuïeten weer zijn daar in Gaza?
Jesuit Oath
http://www.youtube.com/watch?v=lkvHWYZB6Co
Bekijk het filmpje eens goed. -
Voor mensen die iets verder zijn heb ik hier nog een leuke link
http://www.conspiracyonline.eu/bb2/viewtopic.ph...
Some crazy shit people -
Ach gut, een frusti zit me te minnen.
-
@1
Haatrabies Evers bij Pauw & Witteman met de bekende CIDI/Likud/zionisten kutsmoesjes. -
@ #27
Ach, vergeef het hen Vader...... -
Stan van Houcke? Wie was dat ook al weer? O ja, die aan lager wal geraakte ultralinkse antisemitische exhoernalist.
Laten we die nou met zijn allen eens lekker serieuw gaan nemen.
Hahahahahaha.
Sorry. Ik kon het niet opbrengen. Proest. -
Serieuw? Serieus was het gezocht woord.
Maar goed, lachen blijft het, met die Stan.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Stan van Houcke. Hahahahaha. -
@30
BM weet kennelijk niet dat er joden zijn die iets tegen het zionisme hebben. Moeten we zo iemand serieus nemen? -
@21 "Die hebben ze *ook*, maar ze krijgen al een tijdje Abrams (zie voor de zieke grap in de naam bovenstaande stukje) van The Powers to Be
Was even zoeken om een berichtje daarover van Israelieten zelf te vinden, maar zelfs dat is gelukt, dus ook het argument dat het uit onbetrouwbare palestijns beinvloede bron zou zijn, kun je wegsteken...
Kortom, het is echt slimmer, eerst zelf even *goed* onderzoek te doen eer je mij denkt te kunnen terechtwijzen, ik roep niet zomaar iets, ik check eerst de Feiten.."
Waarna je deze foutief interpreteert. Alhoewel ik me dat laatste niet voor kan stellen. In dit stukje staat alleen dat Egypte M1A1 tanks heeft, en dat deze worden geupgrade naar de M1A2 tanks. Er wordt alleen overwogen om Israel afdankertjes van de M1A2 uit de Irak oorlog te geven, er staat nergens dat ze die al hebben. -
En daar is ioekh weer met zijn anti-Joods postings. Stemmingmakerij tegen Israël is ioekh's hobby. En uiteraard geen kwaad woord over de verderfelijke ideologie van Hamas.
De groeten aan Berend. Zijn jullie beide SP-lid? Met hoeveel leden vormen jullie deze NUjij-vervuilingsbende? Afgestemd met Harry van Bommel?
Je moet ook de groeten hebben:
http://turbanbomb.blogspot.com/2009/01/pali-dem... -
@34
Wat vindt jij dan van de stemmingmakerij van rabijn Evers bij P&W; aan het begin van 1 zin zegt hij dat de holocaust en de huidige situatie niets met elkaar van doen hebben, om vervolgens aan de staart van diezelfde zin het weer aan elkaar te koppelen. Pas na doorvragen wil hij met kiespijn toegeven dat Harry niet 'Hamas, joden aan het gas' heeft geroepen, maar dat het op zich niets uitmaakt omdat Harry er zich niet direct van heeft gedistantieerd. Wanneer heeft deze rabinate Evers zich trouwens gedistantieerd van de nog extremere types die de israelische 'samenleving' rijk is, kan me dat zo gauw niet heugen!
Jij lijkt dezelfde hobby te hebben als ioekh; als een stier op de rode tomaat, jij blieft liever spruitjes zeker? -
Een hypocriet figuur die rabijn Evers. Walgelijk!
-
@35 en 36
Het is niet Rabbijn Evers die steeds de Holocaust erbij haalt, dat zijn de mensen die 'Joden aan het gas' roepen op een demonstratie tegen de toestanden in Gaza. Of Harry van Bommel dat nu wel of niet geroepen heeft doet niet ter zake, het feit dat hij meeloopt in een demonstratie waarin dat wel degelijk werd geroepen is, en daar niet openlijk afstand van neemt, daar gaat het om. -
Joden aan het gas?
Jawel, maar dat gas is van Hamas!
http://www.nwo-info.nl/2009/01/09/israel-energi... -
Nota Bene!
Ik had een hele nette reactie op #37, maar op mysterieuze wijze verdwijnt mijn schrijven en wordt mij gevraagd in te loggen terwijl ik dat al was en ben! -
Verwijderd door redactie - off topic
-
Dan heb je volgens mij te lang niets met de webpagina gedaan. Volgens mij logt hij dan automatisch uit oid
-
Verwidjerd door redactie
-
Ik kan mijn veters nu al een geruime tijd zelf strikken!
-
Het probleem is dat Zionisten zich niet alleen de enige echte joden vinden maar zich ook superieur voelen t.o.v. alle andere religies. ik heb nog nooit een Ziuonist gezien met ook maar een greintje respect voor een Christen. Andersgelovigen zijn in hun ogen minder dan dieren (want die hebben nog een nut)
Er wordt vaak gedaan of Zionisme een onschuldige ideologie is maar het is gewoon een form van fascisme. Een soort Ubermensch theorie. Ik zou iedereen die dit niet gelooft eens willen aanraden wat boeken te lezen over dit onderwerp. Bij voorkeur van Zionistische schrijvers en niet van linkse commies.
En roep dan nog eens dat de Joodse heilstaat een goed idee is en dat het land het recht heeft zich te verdedigen tegen de oorspronkelijke bewoners (!?) -
#37 Een ieder is verantwoordelijk voor zijn EIGEN daden. Ik [en Harry ook] hoef dan ook geen afstand te nemen van de daden van een ander.
-
#42 niet paranoide worden, gebeurde mij gisteren ook. Denk dat het door de drukte op nujij komt.
-
Verwijderd door redactie
-
Off Topic. Wat betreft het opnieuw moeten inloggen. Nujij heeft het verlopen van ieders inlogsessie verkort. M.a.w je moet vaker opnieuw inloggen indien je voor korte tijd inactief bent geweest.
-
Zal wel komen door die roeptoeter van de zionisten
http://en.wikipedia.org/wiki/Megaphone_desktop_...
:) -
Rabijn Evers verschuilt zich achter zijn moeder.
-
Verwijderd door redactie - off topic
-
#51
Alles wat ik weet is dat ze er iets in verandert hebben daar in een andere posting mensen er ook last van hadden en dat antwoord kregen en ik zelf tegenwoordig veel vaker opnieuw moet inloggen. Misschien gaat er bij jou iets mis, kunnen de mensen van Nujij je vast bij helpen. -
@52
Ik laat mij graag helpen(?), alleen blijft het zo stil........ -
#19 Eindelijk iemand die het ook snapt!!!!
de holocaust was gewoon een "business deal"
Prescott Bush (ja, de opa van George W.) had grote financiele belangen in o.a. I.G.Farben, de producent van Zyklon B.
http://www.guardian.co.uk/world/2004/sep/25/usa... -
@36
Ik sluit me bij je aan.
Die Evers zat gisteren gewoon zijn eigen moeder te verraden.
Het zijn namelijk de voorouders van de huidige zionisten, die nu de Palestijnen afslachten, die in januari 1944 de Britten en Arabieren op gruwelijke wijze te lijf gingen met wapens van de nazi's(waar ze heel veel sympathie voor hadden).
Terwijl ze die energie beter konden gebruiken voor de moeder van Evers en alle andere Joden die in conc.kampen zaten.
Maar ja, als je zegt dat een eigen staat creëren belangrijker is dan het leed van de joden in Europa en dit bevestigd met de tekst: ' dan hadden ze maar moeten terugvechten en zich niet als makke lammeren laten afvoeren!'
Het zijn die zionistische nazi's die rabijn Evers verdedigd.
Of die man praat als een kip zonder kop omdat hij zijn eigen geschiedenis niet kent of deze man vind de (gestolen) staat Israel belangrijker als zijn EIGEN MOEDER! -
@24 is dat zo maar een loze kreeet van je of kun je het onderbouwen. ik verneem dat graag.
-
[quote]
Waarna je deze foutief interpreteert. Alhoewel ik me dat laatste niet voor kan stellen. In dit stukje staat alleen dat Egypte M1A1 tanks heeft, en dat deze worden geupgrade naar de M1A2 tanks. Er wordt alleen overwogen om Israel afdankertjes van de M1A2 uit de Irak oorlog te geven, er staat nergens dat ze die al hebben.
[/quote]
Opvallend hoe je zelfs een stuk uit de eigen joodse bron nog gaat afkraken, is hat dan zo moeilijk om de waarheid te accepteren, dat Israel alleen maar bestaat bij de gratie van de USA?
Want zelfstandig zijn ze allerminst, dat zie je wel aan hoe zielig ze steeds lopen doen en met de bedelnap rond gaan om maar vooral hulp te vragen bij het afslachten van de autochtone bewoners van het land dat ze met grof geweld hebben gestolen....
Paar Quotes van de grote staatsman Moshe Dayan...
Famous Quotes
Moshe Dayan stated his opinion regarding his anti-infiltration policy in the early 1950s:
"Using the moral yardstick mentioned by [Moshe Sharett], I must ask: Are [we justified] in opening fire on the [Palestinian] Arabs who cross [the border] to reap the crops they planted in our territory; they, their women, and their children?
Will this stand up to moral scrutiny . . .?
We shoot at those from among the 200,000 hungry [Palestinian] Arabs who cross the line [to graze their flocks]---- will this stand up to moral review? Arabs cross to collect the grain that they left in the abandoned [term often used by Israelis to describe the ethnically cleansed] villages and we set mines for them and they go back without an arm or a leg. . . . [It may be that this] cannot pass review, but I know no other method of guarding the borders. then tomorrow the State of Israel will have no borders." (Righteous Victims, p. 275)
In the mid-1950s, Moshe Dayan was anxious to initiate a "preventive" war against Egypt to neutralize the modernization of its army, according to Moshe Sharett's diary:
"Moshe Dayan unfolded one plan after another for direct action. The first---what should be done to force open blockade of the Gulf of Eilat. A ship flying the Israeli flag should be sent, and if the Egyptians bomb it, we should bomb the Egyptian base from the air, or conquer Ras al-Naqb, or open our way south of Gaza Strip to the coast. There was a general uproar. I asked Moshe: Do you realize that this would mean war with Egypt?, he said: Of course." (Iron Wall, p. 105)
Moshe Dayan wrote in the 1955 regarding the collective punishments imposed on Palestinian civilian population by the Israeli Army:
"The only method that proved effective, not justified or moral but effective, when Arabs plant mines on our side [in retaliation]. If we try to search for the [particular] Arab [who planted mines], it has not value.
But if we HARASS the nearby village . . . then the population there comes out against the [infiltrators] . . . and the Egyptian Government and the Transjordan Government are [driven] to prevent such incidents because their prestige is [assailed], as the Jews have opened fire, and they are unready to begin a war . . . the method of collective punishment so far has proved effective." (Righteous Victims, p. 275-276)
EN dat is dan een van de "stichters" van de staat israel...
Die in de tweede Quote dus de taktiek van Hitler kopieert door een "aanval" vanuit ene buurland te simuleren, om dat land de schuld van de oorlog te geven, zoals AH dat deed met Polen... -
tjonge jonge wat een gegraaf in het verleden. Allemaal ouwe zakken die hier die reacties neerleggen. Generatie van net NA de oorlog heeft niets meer te doen met al die rotsooi. Jullie roepen ( en hebben ons geleerd ) al jaren dat dit NOOIT meer mag gebeuren. En als het gebeurd, dan komt dit juist door mensen die nog altijd in het verleden graven. Strijdbijlen die moet je begraven, smaen leven op deze aardbol DAT moet je doen. Mensen in hun eigen waarden laten, zwart bruin wit of ook van welk geloof dan ook. Houdtoch eens op met al dat gezeik over TOEN....Daarom zijn er ook zoveel oorlogen, want TOEN heeft men dit of dat gedaan en dat gaan we NU even rechtzetten. Kul Kul en nog eens Kul
-
@20, als jij in 1 god gelooft spreek jij jezelf erg tegen. Allah is het arabische woord voor God. Hoe denk jij dat christenen in Syrie of Egypte God noemen? Precies Allah. Net zoals Dieu, Dios, Dio, Gott en Deus.
-
#58 Hoe was het ook al weer? Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren [Pearl Buck]
-
@58
Wat een enorm domme en kortzichtige reactie. Voor die mensen speelt dit weldegelijk lander terug. Jij mag lekker praten over hoe we allemaal zouden willen dat het was, dan praten de 'oude' manen hier wel over het echte onderwerp.
Je opvatting is er één van een puber. -
Persoonlijk ben ik van mening dat de Palestijnse kwestie immens bemoeilijkt wordt door de zionistische kijk van vele Israeli. Het is een stap in de goede richting dat vele joden eindelijk eens het zionisme gaan scheiden met de politieke situatie, zo kan er in ieder geval naar een oplossing toegewerkt worden. Nu maar hopen dat de Israelische politiek ook gezuiverd wordt van die starre opvattingen d.m.v. dit soort mensen.
-
@59 Het zal moeilijk zijn het je duidelijk te maken als je bepaalde begrippen zoals benamingen en vertalingen door elkaar gooit. De moslims hebben Allah als hun god. Zij erkennen, zeggen, dat Allah geen zoon heeft. Mijn God wel. Verklaar dan maar eens hoe deze dan dezelfde kunnen zijn. Allah leert dat hun hemel zelf verdient moet worden. Mijn God heeft zijn zoon gegeven voor onze zonden/tekortkomingen. Wij zijn zelf niet in staat het eeuwige leven te verdienen. Door Jezus die alles volbracht heeft mogen wij als we in Hem geloven eeuwig leven hebben. En ook dat is een heel groot verschil.
-
#63
Ik denk dat bedoelt wordt dat de oorsprong van de religie hetzelfde is en dus in princiepe de God hetzelfde. Alleen is in de loop der eeuwen vanalles aan de geloven vastgeknoopt en afgesloopt.
Dus tsja, in dat perspectief is het helemaal zo gek nog niet om van 1 God te spreken. Immers, misschien is het wel dezelfde God en is 1 van jullie de verkeerde religie gaan aahangen ;-)
Maar goed, in het perspectief van geloof. Ofwel waarheidsbeleving, kan ik begrijpen dat jou absolute waarheid niet strookt met die van de ander en jou God dus een andere is. Dan is het alleen wat apart dat je op die manier impliciet de mogelijkheid tot een andere God naast die van jou lijkt te onderschrijven.
Disclaimer: ben zelf agnost en vindt dit best wel off-topic worden. -
@64 Volgens mij bestaat er maar één God. Alle andere goden zijn afgoden. Een ieder bepaalt dat voor zichzelf. Je kunt, en dat zal ik ook niet, nooit iemand je mening op dringen. Je kunt wel over dingen vertellen, maar wat men "kiest" is zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid.
-
@Jan Burger
Is jouw god met zoon dan ook dezelfde god als die in het joodse geloof?
Het joodse geloof erkent toch Jezus niet als zoon, en toch wordt vaak de joodse god en christelijke god voor dezelfde versleten.
Bij jouw god is er 100% garantie op de hemel, ongeacht je handel en wandel, begrijp ik dat goed? -
Laatst vroeg ik aan een klein jochie; hoeveel goden denk je dat er zijn? Hij begon te tellen op zijn vingers .. 1, 2, 3 .. 4! zei hij met een glimlach.
Ik vroeg verder: oh, welke dan allemaal.
Nou, zei hij, je hebt de God van de Christenen en de God van de Joden en die van de Moslims en die van de Hindoes.
Aaah, zei ik, mooi. Maar vertel eens, ging ik verder. Stel dat die 4 Goden een keer ruzie hebben, wie zou er dan winnen, aangezien een God nooit dood kan gaan. (Hij was 8 jaar of zo, dat kind, dus ik moest het simpel houden met een beetje gekke vragen zoals deze).
Ik zag dat hij diep aan het nadenken geslagen was en hij zei .. dat kan niet! Er zijn geen 4 Goden, anders kan het niet.
Ik lachte en zei, ja dat klopt er is maar 1 God.
Als een 8 jarige dat soort simpele conclusies kan trekken ...
Trouwens, het kind dat ik de vraag stelde was geen Moslim, maar Christen. -
@66
-
@66 Ja, dezelfde God. Alleen is het zo dat de Joden Jezus als zoon van God niet erkennen. Ze hebben Jezus gekruisigd. De Joden hebben een (geestelijke) "bedekking" waardoor ze niet kunnen "vatten" dat zij Jezus (als zoon van God)ter dood gebracht hebben. De Joden verwachten nog steeds Jezus als zoon van God. Alleen de Messias-beleidende Josen geloven in het offer van Jezus. (Messias=Jezus)
Als je gelooft dat Jezus de zoon van God is en Hij voor je zonden is gestorven dan ben je behouden. Je zult van daaruit dan ook trachten de dingen te doen die Jezus voorgeschreven heeft. Om een paar voorbeelden te noemen: niet stelen, niet vloeken, geen overspel etc.etc. Maar.... geen mens is volmaakt. Ieder mens zal op zijn tijd de fout in gaan. Maar dan heb je Jezus, die voor jouw zonden is gestorven en als je Hem je zonden belijdt en vergeving vraagt dan mag je weten dat je ook vergeving geschonken wordt. Dus niet IK maar JEZUS in en door mij!
Het is lastig om iets in een paar zinnen uit te leggen, echter ik hoop dat de strekking er van duidelijk is. -
Volkomen, Jesus is een soort universele zondebok, een gratis aflaat...
En inderdaad het Jodendom heeft dezelfde god als het christendom, maar erkent Jezus niet als zoon van god, en Jezus komt weer wel in de Quran voor, als wat hij werkelijk is, een zendeling (apostel) die een van de vele sectarische vormen van het monotheisme liep te verkondigen...
En inmiddels zijn er wel 762 verschillende vormen van Geloof, die allemaal op de basis van het monotheisme van Zoraster baseren, alleen in nederland hebben wel al 36 vormen van protestantschristelijke substrominkjes, die allemaal beweren het ene ware geloof te beleiden :-)
En zo zijn er ook vele vormen van het Joodse geloof, die al vanaf het begin der tijedn elkaar de kop inslaan, zo is ook het christen-dom ontstaan, want eigenlijk was christus joods, maar hij was te "links" voor de toenmalige kerkvorsten, en werd vor dertig zilverlingen aan de romijnen verkocht...
http://www.pfo.org/pharisee.htm
Kijk, als je je er een beetje in verdiept gaat er een wereld voor je open, zo heeft Zionisme (Israels staatsgodsdienst) feitelijk nog maar beroerd weing met het werkelijk Joodse geloof te maken, dat zie je ook heel duidelijk aan de achterdeurtjes die ze ingebouwd hebben om maar om die lastige tiebn geboden een hunner aartsvaderen heen te komen, want daar staat heel duidelijk * gij zult niet doden *
Maar ja een Zionist moet wel anderen doden, anders kan ie zijn agressie om onverwerkte trauma's van zijn bedovergrootvader niet afreageren op zijn omgeven... -
@70
Een standaard fout die mensen maken is de Quran vergelijken met de Bijbel, oude of nieuwe testament, door te luisteren naar wat Christenen zelf zeggen over de Bijbel in plaats van het zelf te lezen.
Zo beweert de Christen dat Jezus de zoon van God is, en ook dat hij een derde deel is van de drie-eenheid. Gaan we zelf de Bijbel lezen dan zien we dat Jezus nooit in zijn hele leven op Aarde heeft gezegd dat hij God is, noch heeft hij gezegd dat hij aanbeden moet worden als een God.
Integendeel. Hij knielt zelf neer voor de "Vader in de Hemel". Hij roept de Vader aan. Hij vraagt de Vader voor bepaalde zaken.
De Quran is juist gekomen om de misvatting recht te trekken die de Joden en de Christenen over Jezus en zijn moeder hadden.
Nu is elke Christen natuurlijk open om op mijn verzoek in te gaan door een quote te geven uit de Bijbel waar Jezus met zijn eigen woorden zegt: "Ik ben God", of "Aanbidt mij".
Deze zul je nimmer aantreffen aangezien hij nooit zulke claims heeft gemaakt, en dit wordt in de Quran bevestigd. God zal Jezus aanspreken op de Dag des Oordeels en hem vragen: heb jij deze mensen gevraagd jou en je moeder als Goden te nemen en jullie te aanbidden. Hij zal antwoorden: Heilig bent U, hoe kan ik dingen zeggen waar ik geen recht op had om ze te zeggen.
Ook vindt ik het raar dat de Christen zegt: de Joden hebben mijn God gekruisigd. Vertel dat aan een kind van 4 en die lacht je uit en zal zeggen; hoe kan God dood gaan? Dan moet de Christen z'n standaard ontwijk antwoord 3 geven: Nee niet God is dood maar zijn lichaam.
Gaan we terug naar de Bijbel dan lezen we dan Jezus zei toen hij aan het kruis genageld was; "Eli, Eli, lama sabachthani?...My God, my God, why have You deserted Me?"
Hoe kan God, God "deserten"? Stel dat Jezus God was en hij wist dat hij dood zou gaan aan het kruis, waarom zou hij dit dan uitschreeuwen?
Zo heb je dus veel van dit soort dingen die in de Bijbel onduidelijk zijn en de Quran is gekomen om alles recht te trekken en de waarheid van het hele verhaal te verkondigen.
Natuurlijk ben je vrij om te kiezen dat je dat niet volgt, maar men kan dat niet zeggen als hij dood is; ja hallo ik wist het niet. -
@71
Als atheist deel ik ernst zijn mening: ik zie *talloze* godsdiensten beweren dat hun waarheid de enige juiste is.
Vreemd daarbij is dat volgens mij veel van die godsdiensten *veel* overeenkomsten hebben.
alsof zij allen naar hetzelfde schilderij kijken ( hun god of geloof ) en ruzie maken over dat ene hoekje: is het blauwgroen of groenblauw?
En ieder meent gelijk te hebben.
Zonder onrespectvol naar gelovigen te willen zijn, is dat iets waar ik soms om moet lachen. ( niet om het geloof zelf, maar om het gehakketak )
Gezien het grote aantal geloven is de kans veel groter dat iemand die roept "mijn geloof is het enige juiste" het mis heeft dan dat hij het goed heeft.
Puur al op grond van kansberekening.
Maar de argumentatie van alle geloven is steeds op "mythes" gebaseerd en oncontroleerbare "feiten".
We zullen dus wel nooit uit die discussie komen ;)
peace. -
Zionisme is vies vies. De Joden die zich hierachter scharen zijn in mijn ogen geen echte joden, en dat weten zij zelf ook diep in hun hart. PUNT
-
Christen ben je als je een persoonlijke, geestelijke relatie met God hebt.Het is inderdaad heel droevig dat veel christelijke stromingen gehakketak onder elkaar hebben. Dat getuigt niet van geloof. Dat er (kerkelijke) verschillen zijn, mag voor mij. Dat zijn vaak ondergeschikte punten als de hoofdzaak maar eender is, nl. Jezus Christus is de zoon van God en wie in Hem gelooft heeft eeuwig leven. Jezus is als mens op de aarde gekomen, hij was mens uitgezonderd de zonden, want Hij was Gods zoon.Als Jezus zegt: wie mij gezien heeft heeft de Vader gezien, wijst op de drie-eenheid. De drie-eenheid is voor een ieder een vaak onbegrijpelijk iets. Maar als je in God gelooft kom je daar best een keertje achter!
-
@69
Die 'bedekking' waar volgens jou de joden over beschikken, was voor de christenen (RK & Protestant) een reden, gecombineerd met de kruisiging, om niet zo zachtzinnig met de joden om te gaan wat tot een climax kwam in WO2. Uit besef dat dit toch niet zo christelijk was zijn met name de protestanten 180 graden in de stuip geschoten, en daarom hoor je nu ook uit die hoek weinig tot geen kritiek jegens Israël. Dat is op zich wel begrijpelijk, maar dat doet geen recht aan de huidige situatie, en nog belangrijker: dat doet zelfs Israël geen goed en maakt de palestijnen vogelvrij! -
Goede post, dit! Vette +
-
veel tekst en uitleg. ondertussen sterven mensen.
schiet niet op, nog ff en men kijkt bij wikki hoe het niet was. -
en de wereld kijkt toe
voordeel van internet is ook, het houdt de mensen van de straat. -
@78
Dit is een interessant punt, info. Internet heeft een wereld van informatie en communicatie geopend; we zijn niet meer afhankelijk van de massamedia. Maar het gevaar is dat mensen niet meer achter de computer wegkomen; dat ze denken dat het genoeg is zo. -
#79.
nog erger.
Quote
Maar het gevaar is dat mensen niet meer achter de computer wegkomen; dat ze denken dat het genoeg is zo.
men reageert zich af en denkt dat het daarmee gedaan is. nee, een vorm van bezig zijn die niet altijd zinvol is. weblogs, informatie uit bezette gebieden, ja, maar wat gebeurd er verder mee? hier plaatsen ook en dan? -
iron Lion Zion
Yo Rasta Bob marley man
From the bible and the coran
revolution in jerusalem, shaloom
sala"a m aleikum
Muslims, christians and muslims
living together and praying amen
lets give thanks and praises
in peace -
Banda<> 71
Je bent werkelijk wonderbaarlijk in je redeneringen ze doen het ergste vermoeden bij een eventuele diagnose van je geestelijk vermogen.
Ik hoef toch niet uit te leggen dat je Quran een matig aftreksel is van de bijbel
overleverd door een massamoordenaar en analfabeet die de inhoudelijke kant slechts door mondelinge overlevering kende, zich profeet waande, en wel 8oo jaar na Jezus. Dat de Quran door elke malot kan worden herschreven, de werkelijke bedoeling verstopt liggen in de laatste bladzijdes die echter als eerste worden geeerd. Het een zooitje A4 tjes zijn zonder causaal verband en ook nog eens in de verkeerde volegorde aan elkaar geniet zijn. -
De drie-eenheid luid
God de Vader God de Zoon en de heilige geest.En de hoge priesters zeide tot hem: Ik bezweer u bij de levende God zegt of gij zijt de Christus
de zoon van God synoniem van God de Zoon
Jezus zeide, gij zegt het.
Het grote gebod: Gij zult de Here uw God, liefhebben met geheel uw hart.
Dit zijn de woorden van God de Zoon behorende tot de drie eenheid.
En hij zag de geest Gods opzich nederdalen
En een stem uit de hemelen zeide:
Dit is mijn Zoon de geliefde in wie ik mijn welbehagen heb.
Dit vond plaats na de doop van Jezus
voor de doop waar hij zeide: laat mij geworden.
Zo zijn er tientallen voorbeelden maar wie leest met de Quran voor de ogen
blijkt als blind tezijn. Leer eerst eens leesboekje een uit serie een te begrijpen.
Of ben je een funktionele analfabeet gelijk je voorbeeld. -
...even terug naar het onderwerp:
Ik las gister een artikel in NRC over Avraham Burg, oud Israelisch politicus, schrijver en zakenman. Deze man weet een zeer genuanceerd beeld van de Israelische samenleving te schetsen."Israel is heel sterk en heel bang" ....
militair oppermachtig maar tegelijkertijd als de dood dat zij als jonge natie wordt vernietigd. Deze angst wordt gevoed door zowel de Israelische- als de Arabische extremisten. Dat verklaart het fanatisme achter de gruwelijke oorlog die Israel nu uitvoert.
Dat geeft (ook) mogelijkheden om het conflict nu eens op te gaan lossen, en die ziet Avraham Burg ook. (Leren) overwinnen van de beschreven angst is de eerste stap. Ook de "tegenpartij" zijn uiteindelijk gewone mannen, vrouwen en kinderen. Hij is dan ook voorstander van openingsgesprekken met Hamas. -
Goed dat topic weer wordt opgehaald
-
Pauw & Witteman, haha... nouja... soms, heel soms ....
-
#84
Iedere realist in de huidige stortvloed van extremisme geeft me hoop. Top. -
LOL, Neturei Karta is een randgroepering die door maar weinig Joden serieus word genomen. Het zijn ultra orthodoxe Joden en iedereen weet toch ondertussen wel dat 'ultra' extremistisch betekent?
Hahaha, ouwe koeien oprakelen in de hoop dat het propaganda offensief weer leven ingeblazen word? ROTFL -
@83 Ik ben het geheel met je eens wat betreft de drie-eenheid etc. Ook vind ik dat Banda er volkomen naast zit met zijn "redenatie". De koran misleidt inderdaad doordat dit boek niet juist is en slechts gedeelten van het oude testament vanuit de Bijbel heeft overgenomen, Echter ik denk dat Christenen een voorbeeld moeten zijn om anderen in hun waarde te laten maar daarnaast duidelijk de ware God en zijn Zoon te laten zien. De Bijbel wordt ons duidelijk gemaakt door de Heilige Geest. Laten wij blij zijn zo'n rijkdom te mogen bezitten en anderen daarvan te mogen vertellen. Meer kunnen wij niet doen, God zal door zijn Heilige Geest de naprediker zijn.
-
Maar wie zondigt tegen de letter van de wet, het is je adem en het leven dat je hebt wegegeven waarmee je bevecht dat wat recht is tot aan het einde van de tijden.
De heilige Geestg is de bijbel en de bijbel de heilige Geest dat wordt je niet duidelijk gemaakt maar ben je.
En wat je bent kun je lezen zonder een bladzijde om te slaan.
De Quran is het teken van het beest, het beginpunt is namelijk het neergooien van de twee belangrijste geboden. Het verwerpen van God en in naam van het teken juist je naaste alles aan te doen wat je jezelf nooit aan zou doen.
Wie deze woorden als verwepelijk leest luistert beter eerts en leest beter eerst
wat de Quran met het christendom wil doen. Maar omdat het binnen een taal wordt gebracht die we niet beheersen luisteren we niet en lijken
de eigen woorden die we wel kunnen lezen vaak als belastend. -
Abraham had twee zonen Izaak en Ismael. Ismael was een zoon van een dienstmaagd en de oudste en Izaak van Sara (de vrouw van Abraham).
Izaak was de zoon van de belofte uit hem zou de Messias geboren worden.
Ismael was geen erfgenaam en kon het niet hebben dat Izaak dat wel was. Zien we dat nu ook niet dat landen met grondstoffen het afleggen tegen Israël wat niet eens grondstoffen heeft.
Maar to the point: Izaak had een zoon die heet Jacob, Jacobs nieuwe naam was Israël en de kinderen van hem zijn de kinderen Israëls ook wel de joden genoemd.
Jood zijn kan ook godsdienstig gezien. (zich bekeren tot het JOdendom)
Jood kan ook op demografisch terrein (staat Israël) -
Neturei Karta zegt dat moslims geen afgodendienaars zijn, je ziet wel waar het vandaan komt ze gaan te veel met moslims om.
Ze gaan ook in overleg met Hamas, en met de Iraanse president. (dat zijn nou echt nette correcte lui ahum....)
Zijn gewoon halve moslims en halve joden. Hoogmoedige wettische mensen. -
@88
Dan heb je geen excuus meer en support jij volledig genocide en massamoord. Wanneer het dag des oordeels over jou komt zal je God je dan ook niet toelaten in de Hemel; Want het is duidelijk geschreven: GIJ ZULT NIET DODEN. Omdat jij dat niet begrijpt, en niet wilt begrijpen, geloof je niet in je eigen geloof en support je massamoordenaars die het Joodse geloof en volk misbruikt voor hun eigen ziekelijke intenties. -
maar wie is god zijn wij dat niet allemaal samen met deschepselen die nog geboren en zullun onstaan en zo is het! niet geloven wat er in de boeken staat zoals de bijbel de koran en de talmoet die boeken zijn zo tegenstrijdig
-
Mag ik verzoeken dit draadje niet te misbruiken voor ieders persoonlijke strubbelig met zijn of haar existentialisme? lol.
-
gelukkig zijn er ook nog neuzen die weten wat recht of krom is toch maar naar amerika verhuizen met z,n allen word het in het M O hopelijk wat rustiger en kunnen de moslimbroeders elkaar afmaken word het nog rustiger daar
-
@82
Als de Koran inderdaad een matig uittreksel is van de Bijbel, wat Christenen als standaard antwoord geven by the way, hoe verklaart u dat er GEEN ENKELE fout in de Koran zit die wel in de Bijbel zitten?
En hoe verklaart u dat de wetenschappelijk bewezen feiten die in de Koran zitten niet terug gevonden kunnen worden in de Bijbel?
Wat de standaard Christen ook doet is de boodschapper aanvallen in plaats van de boodschap. Men kan geen fout vinden in de boodschap dus moeten ze ons even laten zien dat de boodschapper een moordenaar, pedo en analfabeet was (note hier: het feit dat hij analfabeet was en toch het beste Arabische boek dat OOIT gemaakt is heeft gebracht zien de vijanden van Islam als een minpunt voor de boodschapper, terwijl dit juist als wonderbaarlijk bestempeld wordt door grote aantallen wetenschappers .. NIET MOSLIMS wetenschappers moet ik even erbij vermelden)
Hoe dan ook, mijn statement staat er nog steeds en de Christen heeft weer prachtig ontweken. Laat me een quote uit de Bijbel zien waar Jezus zegt dat hij God is. Simpeler kan ik het niet maken denk ik.
Aangezien zelfs de Paus dit "debat" verloren heeft ben ik nieuwsgierig of iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt :) -
Nog meer traditionele wreedheden van het Israelische leger komen aan het licht, de bulldozers, wreedheden die de islamofobische pro-Israël lobby zoals gewoonlijk negeert:
'Israëli's probeerden Palestijnen levend te begraven' (ANP)
http://www.ad.nl/buitenland/2925232/Isralis_pro...
Israel accused of war crimes over 12-hour assault on Gaza village (The Guardian)
http://www.guardian.co.uk/world/2009/jan/18/isr...
The Guardian met video ooggetuigen:
http://www.guardian.co.uk/world/2009/jan/17/isr...
Hetzelfde deed Israel tijdens de slachtpartij in Jenin 2002:
"I made them a stadium in the middle of the camp"
Een Israelische bulldozer bestuurder biecht op. Hij kreeg er een medaille voor.
http://www.gush-shalom.org/archives/kurdi_eng.html -
Over wreedheden gesproken. Een dikke pluim voor deze mijnheer de Rabbijn met zijn antie joden houding,want ook hij zal zich vast nog wel dat mannetje Hitler en zijn dokter Mengele herrinneren uit de 2e wereldoorlog. Want die Hitler maakte lampenkappen van de velletjes of liever gezegd de huiden van de voorouders van deze Mijnheer Rabbijn. En doctor Mengele, die vent heeft enge proeven gedaan op Joodse tweelingen,zie Wikipedia Joseph Mengele.
En niemand weet nou in eens heel toevallig niet meer waar die kindertjes van Hitler en Mengele gebleven zijn is dat nou niet raar? Ik denk dat die geheime gemanipuleerde Joodse kindertjes wel eens in de regering van Israel zouden kunnen zitten gezellig een beetje Hitlertje en Mengele spelen,zoals de afgelopen maand mijn geheugen weer even opgefrist is met de kennis uit de geschiedenis...Maar nergens kan ik informatie vinden over overlevende Joodse gemanipuleerde tweelingen. Wel zie ik verwarde Joodse mensen en verwarde Moslims vechten met elkaar. En hier in nederland vind onze regering het kennelijk ook wel allemaal best dat zij elkaar daar afslachten.....Wie weet weten zij het antwoord hier op dan wel.Maar ga zo door Rabbijn, Sjalom van Jesaja van de God van Abraham Isaac en Het echte Joodse Volk. Tot ziens in het land van melk en honing. Gelukkig zijn jullie al hier,dat scheelt weer een stuk lopen. -
@100
ahahahahahah ik lach me een bult om die complotverhalen. Wanneer ga je je spannende roman schrijven? -
zionisme is de wens van het joodse volk om (ooit) terug te keren naar het beloofde land, niks meer en niks minder.
er zijn wat arabieren die dat een slecht idee vinden en liever dat kleine stukje wereld waar joden zich nog relatief veilig kunnen voelen ook nog willen vernietigen.
Vergeet niet dat palestina maar een kleine vlek uit het grote ottomaanse rijk was, en de arabieren gunden zelfs dat de joden niet. Zij hebben in eerste instantie geprobeerd land af te pakken, maar het is ze niet gelukt.
Dikke pech voor die kabouters.
Stijgers in Algemeen
Vaticaan Ontkent Betrokkenheid Kardinaal -...
Het Vaticaan en ontkennen nee toch dat doen...
5 uur 49 minuten geleden door Canis Adustus
Chavez heeft 3 miljoen volgers op Twitter
De Venezolaanse president Hugo Chavez heeft...
6 uur 7 minuten geleden door nokkienokkie
Roparun finisht op Coolsingel
De teams van de jaarlijkse estafetteloop...
8 uur 22 minuten geleden door Herfststorm
Naakte man bijt zich vast in gezicht dakloze
Een naakte man heeft op klaarlichte dag in...
13 uur 54 minuten geleden door Sfinxie
Hoge Raad kritisch op politiek in jaarverslag
Corstens vindt het hameren op repressie en...
14 uur 14 minuten geleden door JM01
Best gewaardeerd
Amerikaanse soldaten van Irak/Afghanistan...
Het word serieus, er vind een ware...
5 dagen geleden door hotwing
Politie schiet op ambulance-bedreiger
Een politieagent heeft woensdagavond laat...
5 dagen geleden door Whatever789
Het einde van Nederland (VI): Staat u op...
Het willekeurig aanhouden en oppakken van...
2 dagen geleden door Ramm Stein
GGD wil leeftijdsgrens voor alcohol naar...
De leeftijdsgrens om alcohol te drinken zou...
4 dagen geleden door Aktea
Geen privacy voor privacyschenders
Als het Openbaar Ministerie zo graag...
2 dagen geleden door ,Ton


