Het stripalbum Kuifje in Afrika hoeft niet uit de handel te worden gehaald. De Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo wilde dat het album werd verboden, omdat het racistisch zou zijn.
Sorteer op:
-
No offense, ik heb NIETS, maar dan ook NIETS tegen een donkere huidskleur, maar ik snap niet waarom dit discriminerend is. Kuifje is in afrika en in afrika woen (vooral) donkere mensen. Had hij zich dan door chinezen moeten laten tillen? Ik wordt er zo moe van. Neem bijvoorbeeld mensen met rood haar (gingers do have souls), als je ze een ginger noemt worden ze boos. Feit is dat ze ginger ZIJN! ik was vroeger ook heel erg ginger en als iemand mij ginger noemde reageerde ik daar gewoon op, en als ik mijn (donkere) vriend neger noemde (niet op een discriminerende manier natuurlijk, hij was mn beste vriend) reageerde hij ook gewoon. Natuurlijk heb je dan ook nog mensen die écht discriminerend zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit discriminerend bedoeld was.
-
In de jaren 30's konden betrokkene ook al lezen en schrijven, zie het probleem niet.
-
@2 betrokkenen......(sorry)
-
Pffff....waar gaat het in godsnaam over, wat een overtrokken gedoe....
-
De desbetreffende afbeeldingen zijn historisch en moeten gezien worden in hun tijdgeest. Stel voor dat ze eerst het een en ander gaan aanpassen in de pyramides en dat we dan dit onderwerp weer eens te sprake brengen.
-
Eerst de negerzoenen, toen de zwarte pieten, nu kuifje weer!
Straks alle geschiedenisboeken maar weg doen! -
Verwijderd door redactie
-
ZEER racistische strip inderdaad. SCHOKKEND dat het nog steeds gewoon word verkocht.
-
Je kunt niet over iemand's gevoel oordelen!
-
De Bond van Schippers heeft ook een klacht ingediend, omdat de kapitein in alle delen wordt neergezet als een zuipende en vloekende malloot.
-
Voor de rest waren er geen andere problemen meer in Congo, het land is zo goed als af.
-
@1 Ik zou zeggen verdiep je inde geschiedenis van België in Congo. Zal je zien dat dat je analogie met roodharigen (ginger) nergens op slaat.
-
@10
Misschien moet je eens een geschiedenis boek gaan lezen. Toen deze strip in 1930 werd uitgebracht hadden de Belgen in de Congo net 20 miljoen Congolezen afgemaakt. Dus dat iemand uit Congo een beetje anders dan jij naar die strip kijkt is niet zo raar. En bovendien maak je racistiese opmerkingen zie hier @7. -
@10. Dat is een parodie waar je nog om kan lachen.
Niet om negers in Congo die door Belgen in in 19/20 eeuw op een zeer wrede wijze werden uitgebuit en nu in die strip door een van die zelfde Belgen op mensonterende wijze belachelijk worden gemaakt. Niks grappigs aan. -
Een klien geschiedenis les:
"
In geen tijd werd de Kongo-Vrijstaat het toneel van een ware bonanza, waarbij de concessie-maatschappijen en de overheid zelf op steeds driestere wijze steeds hogere winsten nastreefden, zonder enig respect voor de autochtone bevolking. Zo mondde het beleid van Leopold II, althans in de kerngebieden van de rubber-winning (onder meer in het noord-westen langsheen de Congo-stroom), uit in een waar schrikbewind, gekenmerkt door brutale dwangarbeid en meedogenloze repressie. Arbeiders die de opgelegde quota niet vervulden of die de onmenselijke werkomstandigheden ontvluchtten, werden zwaar bestraft, vaak mishandeld - tot het afhakken van de handen toe - of zelfs standrechtelijk gefusilleerd. De brutale ontwrichting van de op pluk en jacht gerichte gemeenschappen in het gebied van het evenaarswoud leidde bovendien tot een scherp dalende nataliteit, terwijl de snelle verspreiding van voorheen lokale of vanuit het westen geïmporteerde ziekten de mortaliteit omhoog joegen.
De schattingen over het totaal aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over drie miljoen doden tijdens een periode van twaalf jaar. Peter Forbath noemt ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild spreekt van tien miljoen en de Encyclopædia Britannica spreekt van een totale bevolkingsafname van twintig tot dertig miljoen naar acht miljoen. Min of meer precieze schattingen zijn onmogelijk, omdat gegevens over de bevolkingsdichtheid in het 19de eeuwse Congo grotendeels ontbreken.
"
Niks grappigs aan dus nogmaals. Bovendien gaat deze uitbuiting nog steeds door heden ten dage. -
Toevallig heb ik die strip laatst gelezen. en ik dacht soms echt wow dit is best rasistisch. Dus ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Jullie moeten hem eerst lezen dan pas praten. madafakkaaaaaaaas
-
Toevallig heb ik die strip laatst gelezen. en ik dacht soms echt wow dit is best rasistisch. Dus ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Jullie moeten hem eerst lezen dan pas praten. madafakkaaaaaaaas
-
@16 Ik heb hier ook nog zo'n boek liggen uit die tijd van ene jozef fraezle , dat heet mijn oerwoudnegers in hun doen en denken.
Zo ging dat nu eenmaal in die tijd.
Racistisch toen ? nee , racistisch nu , ook niet gewoon lectuur -
@18
Dan vind jij mein Kampf van de schrijver A Hitler zeker ook "gewoon" lectuur. -
Inderdaad!! Geschreven woord moet voor iedereen te lezen zijn
-
@19 Yep heb ik ook staan , in het nederlands uitgave van 1951 , saaaaaai
-
@21
Dus mein kampf is volgens jou geen raciscties fascisties boek maar "gewoon" lectuur ? Dat was namelijk mijn vraag aan jou...niet of je dat boek hebt maar of het een racisties fascisties boek is. -
Eerste druk: 1931
En dan krijg je zo'n snotaperig studentje die het wilt verbieden.... -
@ 18 Nederlanders willen toch ook niet meer herinnerd worden aan hun slavendrijf geschiedenis
-
Er zijn tientallen voorbeelden van overtrokken politieke correctheid mbt tot oude strips en films. Alle Tom en Jerry-cartoons waarin een zwarte huishoudster met een karakteristiek 'zwart' accent voorkwam hebben ze overgedubd met een stem met een 'neutraal' accent.
Een andere bekende is dat toen Turner de Looney-Toons tekenfilms had gekocht en ging uitzenden op Cartoon Network dat ze de Speedy Gonzales-filmpjes niet meer wilden uitzenden omdat ze bang waren voor klachten van de Latino's vanwege de stereotiepe afbeeldingen van Mexicanen als lui en als vrouwenversierders. Er kwamen inderdaad klachten van de Latino's; waaarom de Speedy Gonzales-filmpjes niet werden uitgezonden, want die vonden ze de leukste..... -
Alle antropologische -, cultuurhistorische musea en instellingen, bibliotheken sluiten! Alle beeldenissen met werkende, niet-blanke arbeiders verbranden en iedere niet-getinte of-gekleurde medemens op straffe van dwangarbeid opdracht geven iedere vorm en iedere uiting van niet-blanke medemensen per direct te verbranden!
-
#25 je bent me net voor, dat waren ook de eerste gedachten die ik had toen ik dit las. Gelukkig had ik erover gelezen voor ik de Tom en Jerry DVD's ging kopen. Pech, dan verkopen ze maar niets. Er zijn ook wel andere boeken die dergelijke 'problemen' kennen. Ik denk dat Suske en Wiske soortgelijke reacties kan oproepen.
Jammer, dit soort boeken wordt veel door volwassenen gelezen en die snappen wel dat in andere tijden andere gedachten heersten. -
Ik heb mein kampf nooit gelezen maar er wel over gehoord. Ik zou dus echt niet weten of het een racisties, fascisties boek is.
Zou ik het nu willen lezen om er een oordeel over te geven dan kan ik dus uitgemaakt worden voor rasist?
Sommige zaken zijn gewoon racisties en fascisties maar horen gewoon bij onze geschiedenis.
En ook wij Nederlanders zaten in de top 5 van de slavenhandel -
@9 Ik vind de boeken van Grunberg seksistisch, ik eis dat ze uit de boekhandel moeten worden gehaald.... gevoel is één ding, censuur een tweede...
-
Film Max Havelaar en boeken ook verbieden.
De naam Max Havelaar die verbonden staat met de fair trade producten ook verbieden. -
Wanneer zouden ze hem gaan verfilmen?
-
@25 Als ik me niet vergis was Speedy Gonzales de snelste muis van Mexico en zijn vijanden telkens te slim af. En hij kreeg ook nog de chicks. Is volgens mij dan niet zo gek dat Latino's dat leuk vinden en zich met een figuur met dergelijke eigenschappen kunnen/willen identificeren. Hoe anders is het als je als donkere persoon telkens wordt neergezet als domme slaaf. Wees eens eerlijk, zou jij je daarmee kunnen identificeren?
-
Een boek uit 1931 en nu pas roept er een Congolees dat het racisties is. Wat heeft hij al die tijd gedaan dan, sparen voor het album?
-
@33 hij is denk van onze centen naar school geweest, en heeft leren lezen...
-
Iets opnieuw uitbrengen is wat anders dan "historische lectuur"
Het is en blijft neerbuigend naar donkere Afrikanen toe, netzoals zwarte piet rasitisch is.
Rode lippen kroes haar, en alles doen voor de witte meneer.
Er zijn hier een hele hoop mensen die nog nooit zijn benadeeld, beledigd, uitgesloten of in een hokje zijn geplaatst door hun uiterlijk (lees huidskleur). Ik neem het jullie dus niet kwalijk dat julie die jongen niet begrijpen. -
@33 toen was hij waarschijnlijk nog niet geboren koekebakker
-
@34 jullie centen?
1. Woon jij in Belgie en betaal jij belasting in Belgie? Waarschijnlijk niet.
2. Je hoeft niet te kunnen lezen om Kuifje in Congo rasictisch te vinden. -
En wie ging er in de kookpot bij de koppensnellers ?
Juist ja, altijd blanken. -
Het argument van het hoort bij onze geschiedenis is ook flauwe kul .Nu nog is het boek in druk en word nog steeds verkocht en gelezen, niks geschiedenis. Het is ook geen geschiedenis boek maar gewoon een achterlijk stuk schrijven waarin onze medemens op een pijnlijke manier belachelijk word gemaakt. Waarom zouden wij de geesten van onze kinderen willen vervuilen met zulk rotzooi?
-
@38 Daar moest ik nou weer hartelijk om lachen!
-
@38 iedereen die ze niet kenden gingen de kookpot in bij kannibalischtische stammen.
Dat er nou toevallg blanke mensen op hun terrein kwamen..tja.. -
De woord "slavernij" en "racisme" brengt bij sommige bevolkingsgroepen dollartekens/eurotekens in de ogen......
-
Ik bedoel naruurlijk 'woorden' ...
-
@39 jij vervuilt de geesten van je kinderen nu ook door hen te leren dat ze online kunnen reageren in plaats van hun een verhaaltje voor te lezen.
Wat een achterlijke discussies. -
@39 de strip is van 1931 en dus geschiedenis!
Ik heb die strip nooit gelezen maar de blanke werd rond gedragen door de zwarte medemens. Daar kunne. wij niets meer aan veranderen maar misschien wel van leren. -
"De Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo"
Ja sorry hoor, maar met zo'n naam VRAAG je gewoon om een stripverhaal... -
Kijk, dat blanken worden gedragn door een zwarte medemens is over het algemeen echt niet racistisch. Zo was het ook bij Cleopatra, Keizers in China en Japan. En nog steeds in bepaalde landen.
Maar ik kan me best wel voorstellen dat een Congolees dit als racistisch aanvoelt vanwege de geschiedenis met dat land en Belgie. Zoals iemand het al zo mooi beschreven heeft: het was echt geen koek en ei in dat land en de mensen werden daar systematisch mishandeld. -
Wat een poeha. De stip is van 1931. Toen keek men zo naar negers. Dat zie je ook in Sjors en Sjimmie. Sjimmie was toen kaal, had dikke rode lippen en praatte vreemd "Ik bang zijn". Dit is ook -gelukkig maar- door de jaren heen veranderd.
Nu loopt Sjors voor aap met zijn matrozen pak terwijl Sjimmie alle chicks krijgt. -
@47 natuurlijk was het racistisch, helemaal mee eens dat wil ik ook niet ontkennen. En ook het verdriet en de shit van deze mensen wil ik ook niet ontkennen.
Soms is het moeilijk om helemaal juist te reageren denk ik. -
@48 leuk !!!
-
@37 Ik woon in Nederland en ook het Nederlandse belasting geld gaat naar de ontwikkeling van de mensen in die landen, niets met België te maken.
-
Gaat dus om dat er in het stripboekje een nogal negatief racistisch beeld gecreerd word van de Afrikaan. Vroeger was dit beeld heel normaal, nu past het niet meer in deze tijd. Of we het moeten verbieden is misschien ook niet de juiste oplossing. Misschien zou de teksten iets aangepast kunnen worden? Ik denk dat dat toch wel moet kunnen.
-
Congo, misschien kan de Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo zich beter, i.p.v. over een stripverhaal uit de dertiger jaren, zich wat drukker maken over de gang van zaken sinds de onafhankelijkheid in 1960.
Bijv. hoe zijn landgenoten onderling elkaar "bejegenden" als het over mensenrechtenschendingen, onderdrukking, corruptie en staatsgrepen gaat... -
@36 misschien is hij toen wel geboren is is hij gewoon lui.
-
Hallo meneer Bienvenu Mbuto Mondondo ...
Balk? Splinter??? -
@53 hiermee is de discussie gesloten Amen
-
Racisme komt voor onder alle volkeren, tegenover allerlei volkeren.
Blanken tegen zwarten, ja, maar andersom kunnen ze er ook wat van...
Idem voor Nederlanders tegen Marokkanen. En minstens zoveel andersom!
Of wat dacht je van grachtengordeltypes tegen wat die lui dan provincialen of boeren noemen?
Ik bedoel maar. Er zijn ook dingen waar je je ?cht druk om zou kunnen maken. -
Mensen blijf niet steeds hangen in dingen die jaren geleden zijn gebeurd of gedaan!! Maar kijk vooruit naar wat de toekomst kan brengen het leven is te kort om je druk te maken over een stripboek tijden zijn veranderd!!!!
-
@6 Vergeet de gouden koets niet.
Bienvenu Mbuto Mondondo kan beter iets nuttigs gaan doen. Volgens mij is er namelijk méér dan genoeg te doen daar in de Congo. -
@59 Ja dat heb ik ook pas dit jaar gehoord!
Op de Gouden Koets staat een fraaie schildering waarop hare majesteit's onderdanen overzee, luchtig gekleed, hun schatten aanbieden aan de Nederlandse maagd. -
Mooi zo. Het was tenslotte een spannend avontuur.
-
@44 haha heb jij weleens een boek gelezen?
-
@47 dus als het ook zo was in Japan enz.. is het ok?
Dus omdat vrouwen in Iran en Saudi Arabie geen auto mogen rijden omdat ze vrouw zijn is het ok?..?! -
@51 hij woont en studeert in Belgie..
Of denk je dat hij elke dag op en neer vliegt?? -
quote hans teeuwen : in een vrije zamenleving maak je een schild tegen dingen die beledigend kunnen zijn , bijvoorbeeld een man ziet een man in roze lopen die denkt meteen die ia homo vooroordeel ,
en ik kan meer noemen wat danook.
negerzoen mag een choco roomsoes niet meer heten zou racistish wezen volgens de blanken . terwijl we eigelijk moeten horen via de anders kleurs mensen of ze het eerg zullen vinden .
je mag overal een buitenlandse naam achter zetten. paar of veel voorbeelden
amerikaanse toestanden (racistisch?)
hondenweer (racistish) tegen honden ?
is dikmans dan ook niet beledigend zijn tegen mensen die ie0ts breder zijn dan ons , laat hun is effe daar comotie over maken iedereen die dik mans gebruikt tegen ze ? nee alles met dik of dikmans de dikke van der dikke is gewoon nederlannds.
en ja als er iemand mee uitgescholden word pakt een school een persoon terwijl het er meerde zijn?
Nederland wordt wakker iedereen die pest moet gepakt worden. ook mee lopers -
Kijk, komt hier (in Belgie neem ik aan) op kosten van de belastingbetaler studeren en gaat vervolgens nog eisen stellen ook.
-
Tsja, een stripverhaal zonder enige kwade bedoeling ( !) in "kuifje in America" staan de indianen er vrij stereotyp op. En de indianen in zuid-Amerika in "vlucht 714" en wel eens naar de griekse boef Rastapopoulos gekeken of de opium rokende chinezen in "de Blauwe Lotus". Laten we het ook over Lucky Luke hebben. Hoe wordt er in die strip met indianen omgegaan?! En Asterix en Obelix die nemen de Romeinen ook niet echt serieus. Wat dachten jullie van sjors en sjimmie. Is sjimmie niet iets te veel een stereotyp negertje?
De charme van die strips is overduidelijk. Het zijn altijd de goeden tegen de slechten en dat in een mooie strip, goed getekend in een leuk verhaal. De ene keer zijn de boeven zwart, dan bruin, dan blank( meestal) en dan weer geel. Ik ben er mee opgegroeid. Als kind heb ik veel kleine weetjes geleerd uit die strips, maar ik heb hoe klein ik ook was, altijd het karikaturale erin gezien. Racistisch? Ja misschien, net zo als Sinterklaas...maar ik niet. En de eerste die Kuifje als fundament voor racistisch gedachtegoed gaat gebruiken...laat me niet lachen, doe me een lol en ga iets zinnigs doen met je leven. -
Straks gaat iemand nog roepen dat blanke vla racistisch is. Hoppa, paar miljoen om dat weer aan te passen kan er wel weer af terwijl ze dat beter kunnen besteden aan mens, dier en natuur.
-
@68 Wat dacht je van de neger zoenen?
-
Die heten tegenwoordig toch ook zoenen, ik vind het belachelijk.
-
@12 we hebben het hier wel over een stripverhaal voor kinderen hè. Ik geloof best dat er veel slechte discriminerenden zijn in de wereld, mijn punt was alleen dat ik discrimineren maar onnodig vind en dat ik dáár zo moe van word. Het was dus niet verkeerd bedoeld. Btw bedankt voor die info in een van je volgende berichten, had er best veel aan:)
-
@62. Alleen maar stripboeken.
-
Het was 1931, get over it.
-
Kuifje was-IS een nicht of? Lijkt wel Albert Verlinde
-
@8 Ga spelen, boy. Kuifje in Afrika las ik als eerste strip van de serie en ik was toen een jaar of negen, denk ik. Ik vond het berespannend en er is me las kind helemaal n i e t s opgevallen van superioriteit wat RAS betreft. Kuifje heeft een paar keer geluk en er worden hem daardoor krachten toegeschreven door de Afrikanen. Daarom wordt ie vereerd. Maar dat was toen en is NU nóg zo......Afrika is nog steeds een land waar toverij en occultisme hoogtij viert...... Daarom mede is het nog steeds zo corrupt en arm.
Meneer Bienvenu Mbuto Mondondo zou dat moeten weten..... -
Wat een tere zieltjes zijn we geworden. Alles moet politiek correct zijn. Grr.
-
Asterix en obelix zijn zeer onvriendelijk tegen de romijnen de romijnen worden ook als dom neer gezet ,hier moet ook wat aan gebeuren.
-
Wat een gezeur! Het is een strip getekend zonder bijbedoelingen en we maken er een mega probleem van. We beginnen steeds meer op Amerikanen te lijken, en dat maakt me pas echt ongerust.
-
Met deze rechtzaak toont deze student zich net zo intelligent als de 'Zwartjes' in Kuifje in Afrika.
Gaat hij nu ook elke strip of verhaal aanpakken waar de politie dom wordt afgeschilderd? Mega Mindy, Agent 212, Pipi Langkous, het A-team, enz. enz. enz. -
@22
Dat je "Kuifje in Afrika" relateert aan "Mein Kampf" geeft al aan hoe ver je de weg kwijt bent... -
@73.Dat boek nog steeds NU gedrukt en uitgegeven!
@71. Dat het voor kinderen bedoelt is maakt het des te erger. Een kind dat zo'n strip leest krijg bijna niet meer te veranderen beeld van zijn zwarte medemens als een beetjes dommig en achterlijk en potsierlijk soort mens. -
@19 hallo, mein kampf vergelijken met een stripboek? Gaat het wel goed met je? Ik hoop toch wel dat je begrijpt dat mein kampf geschreven is met een TOTAAL ander doel dan kuifje in afrika/congo? Zeker als je weet dat dit boek uit 1931 komt?
-
@82
Dus jij vind dat elles waar de poltie als dom wordt wordt afgeschildert verboden moet worden als beledigend en gezagsondermijnend? Mega Mindy, Agent 212, Pipi Langkous, het A-team, enz. enz. enz. -
@82 wat een onzin. Ik heb dergelijke strips ook veel gelezen, en heb er zeer zeker geen beeld door gevormd van hoe een afrikaan of anderzins gekleurde medemens er uit ziet. Als ik een strip lees als bijvoorbeeld de fantastic four, denk je dan dat ik ga geloven in alle fantasie die daar in staat? Kinderen weten het verschil tussen echt en niet echt wel te zien hoor, tenslotte kan jij hier ook tegen ageren terwijl dit stripboekje al bestond toen jij nog een kind was. Heeft met jou ook duidelijk niet veel gedaan.
-
Trouwens, er zijn niet veel kinderen die geen gekleurde klasgenoten hebben. Wat denk jij, @82, zou een stripboek ze meer vormen dan het omgaan met en het kennen van anders gekleurde leeftijdsgenootjes?
-
het gaat om het uitbeelden van de zwarte bevolking in stereotypen.
Dom en met hele dikke lippen.
Als stripliefhebber weet ik er ook nog een uit Nederland, Sjors en Sjimmie, Sjimmie werd ook zo afgebeeld.
Maar dat hoorde bij de tijdgeest.
In de USA gaat men steeds verder in het verbieden, daar mag geen enkele minderheid stereotiep worden afgebeeld.
Vandaar groene, blauwe mannetjes in strips daar.
Peyo, de tekenaar van de Smurfen hield er al rekening mee dat zijn strip in de USA uitkwam vandaar de blauwe kleur. -
#71
"Een kind dat zo'n strip leest krijg bijna niet meer te veranderen beeld van zijn zwarte medemens als een beetjes dommig en achterlijk en potsierlijk soort mens. "
Je hebt wel een hééél simpel beeld van hoe kinderen in elkaar zitten...
Het is niet te hopen dat jouw kinderen (als je die hebt tenminste, iets wat ik gezien de onzin die je uitkraamt, ten zeerste betwijfel) ooit naar Sesamstraat hebben gekeken want dan zijn ze nu overtuigd dat er twee meter hoge domme, blauwe vogels en pratende muizen en kikkers door de straat lopen.
Je moet natuurlijk niet je eigen frustraties gaan projecteren op kinderen! -
@78. Vergelijking die kanrt nog wal raakt. Sowieso zijn de romienen in die strip én de werkelijkheid de overheersers. De "zwartjes" in Kuifjes worden als dom en achterlijk neergezet en werden en worden nog steeds op schandalige wijze uitgebuit ín de werkelijkheid. Er word in Kuifje op schandelige manier nog nagenoten van een uiterts zwarte bladzijde in de gescheidenis van de mensheid, dat vergelijkbaar is met de holocaust. En dat door een een lid van de natie die daarvoor verantwoordelijk is.
.@80.Vergelijking die nergens op slaat. De politie is nooit bij miljoenen uitgebuit en uitgemoord door de medelanders van deze schrijvers van de strips die je noemt. Dat is toch best een essentiel verschil lijkt mij. -
@89
Misschien toch tijd om die geitenwollen sokken eens een keer in de was te gaan doen, door de stank ervan gaan je hersenen blijkbaar wel heel vreemd werken...
een van oorsprong allochtone Nederlander. -
Dat is Bagus gezegd!
-
Nou negoloko, je bent er in ieder geval wel zelf in geslaagd om één oud veronderstelling te bevestigen; namelijk dat het lezen van stripverhalen niet bevorderlijk is voor het beheersen (zoals lezen en schrijven) van de Nederlandse taal...
-
@8
Het is een stripboek. Er moet echt flink mis zijn in die bovenkamer van je als je daar zo iets over schrijft. -
@69 en 70.AH verkoopt die choco-schuimkussentjes in een doos waar met grote letters op staat:
Negen Zoenen.... -
@82 dat ben ik dan weer totaal met je oneens. Waar bazeer je dat op? Een kind heeft nieteens door waar het over! Ik ben opgegroeid in een zeer discriminerende omgeving, maar zoals ik al zei is mijn beste vriend donker. Mensen kunnen voor zichzelf bepalen wat ze van iets vinden. Het verhaal is misschien gebaseerd op iets historisch/actueels, dat weet ik niet, maar je moet jezelf dit afvragen: omdat het misschien de zwartste dag was in de geschiedenis, is dat een reden om er nooit meer over te spreken of de geschiedenis te verdraaien? Nee.
-
Ik heb "Kuifje in Afrika" in de onaangepaste versie. Bij mijn weten ben ik niet anders over de oorspronkelijke Afrikanen gaan denken door deze strip.
Heeft iemand wel eens Blake and Mortimer gelezen? Daar hoor je ook niemand over en daar wordt ook wel eens denigrerend over anderskleurigen gesproken. -
Tsjonge jonge zeg, die Congolezen hebben wel praatjes tegenwoordig! Ga je land opbouwen en niet zeuren! Als we op alle slakken zout gaan leggen ken ik er ook nog wel een paar!
-
Wauwwww gaat de BLANKE VLA ook uit de schappen.
-
Toen deze strip werd gemaakt bestond het begrip......racisme....nog niet. ;-)
-
Helemaal zuiver op de graat was Kuifje niet, zie ook http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10374l23.htm. Citaat: Hergé werd in september 1944 gearresteerd wegens collaboratie en kreeg enkele jaren een publicatieverbod opgelegd. Dus... helemaal ongelijk hebben de Afrikaanse mensen zeker niet....
-
Ik wilde dat ik 30 jaar terug in de tijd kon toen de wereld nog simpel was.
-
Wat een geneuzel over een stripboekje van 81 jaar geleden. Op deze manier wordt het wel erg overdreven.
[ Sjors en Sjimmie mogen ook niet? ] -
Je moet alles bezien in de tijd waarin het ontstaat anders raak je de draad even kwijt. En mooi is als je het zelf mee gemaakt hebt, maar de meeste mensen van heden gaan om vijf uur gewoon naar huis en ze weten niet dat er een tijd was waarin het gevaar op de loer lag en je kwam nooit meer thuis. Het heden wordt weer verleden en de mensen van later kijken dan weer anders naar onze tijd van nu en ze zullen een reden kunnen vinden van discriminatie wat nu nog ondenkbaar is.Immers de rechter is ook maar een mens
-
Hier gaan dus serieus meer dan 100 mensen op reageren hahaha. Kom op mensen dit is een nontopic, ga je druk maken over belangrijkere dingen dan een Kuifje uit de jaren 30. Dat was toen nu eenmaal zo, nu mag het niet meer einde discussie. En nee a.u.b. niet weer beginnen over de slavernij, niemand die nu leeft is er verantwoordelijk voor, die mensen zijn allemaal allang dood dus ga de dood van je overoveroveroveroverbetovergrootouders nu niet proberen op deze generaties te verhalen, we bestonden niet waren er dus niet bij konden er niets aan veranderen zijn dus NIET verantwoordelijk. Ook een nontopic dus.
-
@1:
het gaat er niet om dat de afrikanen als zwarten worden afgebeeld, maar om de wijze waarop dat gebeurt.
De zwarten worden voorgesteld als een soortvan kinderen die met westers speelgoed aan het spelen zijn.
Kuifje wordt afgebeeld als een blanke die superieur is: als een blanke volwassene die het de zwarte kindjes wel eens haarfijn zal vertellen hoe het allemaal precies zit.
De tekenaar geeft daarmee heel mooi het beeld aan dat men vooral in die tijd had van Afrika.
Een rasistisch beeld wellicht, en dat de student zich beledigd voelt door de strip kan ik me heel goed voor stellen. -
#105
"...en dat de student zich beledigd voelt door de strip kan ik me heel goed voor stellen."
Die student kan beter studieboeken in plaats van stripboeken openslaan; moet niet lopen zeiken maar studeren!
Studeren zodat hij in z'n eigen land kan helpen de situatie te verbeteren maar dan zal meneer waarschijnlijk net zo corrupt zijn als zijn. in het buitenland gestudeerde, landgenoten! -
Met al die dieren die nutteloos worden dood gemaakt in "Kuifje in Afrika" zal je denken dat de ook dierenbescherming het album zou willen verbieden.
Gelukkig is de scene waarin een neushoorn wordt opgeblazen met dynamiet al decennia geleden vervangen door een scene waarin de neushoorn weggejaagd wordt door een perrongeluk afgaand geweer. -
@89 @105 Nooit enig idee van racisme gehad of vermoed bij het als kind lezen van Kuifje in Afrika. Overigens komt er dat ook zéker niet (direct) in voor. De Afrikanen zélf kennen aan Kuifje bijzondere krachten toe als ie een paar keer stom geluk heeft. Dat is nog steeds zo, want toverij en occultisme regeert nog volop in de Afrikaanse wereld. Daarom gebeuren er in het continent nog veel teveel zaken die mensonterend zijn. En dat had mijns inziens al lang niet meer gehoeven. Maar daar kiest (ook) de (gestudeerde)Afrikaan zélf voor....... dát wel.
-
Altijd weer vermakelijk om te zien hoe die historische verliezers proberen genoegdoening te krijgen door te klagen en te zeuren. Hun gepruttel bevestigt hun irrelevantie: in plaats van zich in te spannen en iets te presteren verkiezen zij profilering uit zwakte. Gelijktijdig tragisch en lachwekkend dat ze dit zelf niet inzien.
-
Zou meneer soms financiele belangen hebben in de uitgeverij? Door al die publiciteit gaan er weer enkele duizenden over de toonbank.
-
Zou meneer soms financiele belangen hebben in de uitgeverij? Door al die publiciteit gaan er weer enkele duizenden over de toonbank.
-
Er zijn weinig stripboeken waarin de figuren 100% realistisch zijn, doorgaans gaat het om karikaturen, zowel qua uiterlijk als eigenschappen. Gelukkig maar, want dat maak het vaak juist zo leuk. De meeste striplezers beseffen dit natuurlijk heel goed (ook kinderen) dit en er zullen maar weinigen zijn die strip en werkelijkheid met elkaar verwarren. Ja, de negers in Kuifje zijn karikaturen, net zoals de Chinezen, en andere bevolkingsgroepen, de kapitein, Jansen en Jansen, de professor, het hondje en natuurlijk Kuifje zelf. Iemand die zich opwindt over de karikaturen in strips snapt het hele genre van de strip niet.
-
Ik heb alle 24 Kuifje-stripverhalen van Hergé. Je moet in het de context van die tijd zien, zoals er toen over de mensen in Afrika werd gedacht. Dat kan als racisme worden opgevat, maar dat hoeft niet zo te zijn.
-
Na het verbod op negerzoenen(ook al belachelijk), nu dan een verbod op een stripboek???
Ga toch fietsen.. -
Heb Kuifje in Afrika liggen (Druk uit 57), die ik als kind als las, en ik stond echt verbaast over dit artikel..
De stip er nog eens bij gepakt, om te commotie nu eens eromheen te begrijpen, maar ok, tis idd uit een andere tijd waarin politieke correctheid nog niet zover was doorgeslagen als nu, waar tegenwoordig iedereen wel ergens iets kan vinden waarin hij zich wel eens gediscrimineerd kan voelen..
Maar goed, ik vindt deze strip nu niet veel erger als diverse andere strips uit dezelfde en zelfs latere periode die zich aan historische topics durven te wijden, zoals b.v BlueBerry, (Amerikaanse Conquest op Indianen), Donald Ducks, mickey mouse, Asterixen, en ga zo maar door..
Maar goed er zijn mensen die hebben liefste dat alles maar verboden moet worden als er zelfs maar een kleur in voorkomt, maarja ook zwart-wit boekjes zijn al discriminerend, want er komen de woorden zwart en wit in voor, weer twee rassen die beledigt worden alleen al door de aanduiding van bepaakt type kleur, damn weer rasistisch ik zei kleur, nu zal iemand met een kleur zich beledigt voelen, zelfs geschiedenis boeken, want daarin staan rasistische
gebeurtenissen in beschreven,
Laten we maar allemaal niets meer zeggen tegen elkaar, elk woord is op een of andere manier wel rasistisch te verdraaien naar iemand toe..
Of zijn mensen tegenwoordig zo onverdraagzaam... -
Stom gezwets Heeft zeker niets anders te doen.Straks mag Zwarte Piet ook niet meer, want dat is dan ook discriminatie Onze Lieve Heer heeft een hoop debielen op deze wereld gezet.
-
misschien de kleur zwart maar helemaal verbieden...
over d*b**len gesproken, ik lees onze lieve heer in een tekst.... -
dat er ergens een heer in de lucht zweeft die debielen op de aarde neerzet haha, hoe diep kan je zinken met woorden. en lief dat ie is.
-
het is net als ruzie maken, schoppen slaan en iemand afzeiken kan je onder ruzie verstaan.
er zijn ook mensen die het al zien als ruzie als je een andere mening hebt. -
@115:
"Maar goed er zijn mensen die hebben liefste dat alles maar verboden moet worden als er zelfs maar een kleur in voorkomt"
Het gaat niet om de kleur, het gaat er om hoe een bepaalde bevolkingsgroep in het stripblad wordt afgeschilderd. -
Jammer dat er niet meer van deze Kuifje-boeken zijn geweest, zoals: Kuifje op bezoek bij de Mongolen, en Kuifje plast in Bed. Of wat dacht je van Kuifje op bezoek in Nazi-Duitsland? Kuifje maakt een Atoombom. Kuifje reist met zijn hondje naar Korea. Kuifje lijkt op Papoea's! Kuifje droomt van Barbi's, en vooral van Ken. Kuifje ruikt naar Zweedse Ballen. Kuifje leert vissen in Japan en Noorwegen. Kuifje neukt die twee oude mannen van de Muppet-show...
Jammer dat die niet gemaakt zijn he... Dan hadden we die ook allemaal kunnen verbieden...
En ik wil het woord Blanke Vla laten verbieden. Het moet veranderd worden in Kleur-neutrale Vla.En alle boeken, films en tv-series waar grapjes over joden worden gemaakt moeten ook allemaal verbrand worden, want dat kan natuurlijk helemaal niet.
@ nummer 1 helemaal bovenin: Jij hebt het als eerste het beste verwoord: hou op met die onzin allemaal, of ga lekker met je groene linkse kamaradski's buiten in de kou liggen in je tentje, en met een vinger wijzen naar alles wat er fout is in deze wereld. Daar bereik je echt iets mee...!
Idiots. -
Wat een gelul om een stripverhaal!!!!!!!!!!!
-
@121:
Kuifje wordt niet verboden... -
@121. Je kletst maar wat uit je nek. Blank is een kleur, Neger niet.
-
@63 Ja, het zijn de lokale regels, en als ze dat niet bevalt moeten ze lekker hier komen.....
-
@116 Yup, het gemiddelde is 100...
-
@82 Ja ehm de bijbel ook... Daar is sinds de eerste druk ook alleen maar narigheid over geweest... Is de reden van kruistochten en vele latere oorlogen, toch mag zelf dat boek nog steeds worden gelezen en uitgegeven (Het wordt in sommige kringen zelfs aangemoedigd). Dus kunnen we gewoon ophouden over dit insignificante stripje uit 1931, dat buiten deze Congolese student, die het principe van tijdsgeest niet begrijpt, nog niet zo veel oproer heeft veroorzaakt. We kunnen misschien met zijn alle dit boekje lezen en ons erover verwonderen hoe mensen in vredesnaam zo met elkaar omgaan. Nu nog steeds. Misschien kunnen we er iets van leren!
This book is not totally useless, It can be used as a bad example! -
@124
Hallo "meneer de deskundige:
even ter informatie: blank is GEEN kleur...
rood, zwart, wit, blauw, groen, geel enz. zijn kleuren, blank niet! -
Haha, wat een discussie. Hier even my two cents (en ik heb gelijk ;))
Ten eerste: je moet de strip zien in de context van die tijd. Ontkennen dat het racistisch is, is onzinnig. Nu kun je niet meer met zoiets (nieuw) aankomen.
Ten tweede: een stripboek uit 1933 moet natuurlijk gewoon als cultuurgoed bijgedrukt kunnen worden. En geconsumeerd worden met de wetenschap dat het in 1933 is gemaakt. Toen was men een stukje minder politiek correct en kon dat schijnbaar door de beugel.
Een post die ik er even uit wil lichten is @108. Haha, hoe dom kan je zijn: "De Afrikanen zélf kennen aan Kuifje bijzondere krachten toe als ie een paar keer stom geluk heeft." Hallo! de schrijver heeft dat bedacht! Of wil je zeggen dat het de eigen schuld is van de Afrikanen in de strip dat ze op een racistische manier worden neergezet? ;) -
@124: neger komt van het Latijnse woord 'niger', wat zwart betekent.
@128: blank is een synoniem voor wit.
zwart en wit zijn geen kleuren uit het kleurspectrum. -
@130
Volledig gelijk, had ik moeten weten...
Iets te enthousiast getypt! -
Het is geschreven in 1931 jongens, dus eigenlijk een historische uitgave. Men dacht in die tijd heel anders dan nu. Het zou een andere zaak zijn als het in 2012 geschreven zou zijn en voor het eerst gepubliceerd. Dan zou je het kunnen verbieden wegens racisme. En dat schrijf je trouwens zo: racisme.
-
Merkwaardig toch dat "racisme" de reputatie heeft gekregen van het ultieme kwaad. Waarom zou een onschuldige grapje over negers (of over welke groep dan ook) eigenlijk erg zijn? Zolang er niet opgeroepen wordt tot geweld zijn het maar woorden. Vrijheid van meningsuiting dus. Exit opiniedelicten.
-
mmhh, zou Kuifje de grootvader van Geert zijn? (rekent 1931 in Afrika, ja zou kunnen toch).
-
Treurig dat de laatste tijd steeds vaker wordt opgeroepen om bepaalde kunstwerken te boycotten of te censureren. Of het nu (strip-)boeken, films, foto's, beelden of wat dan ook zijn, Ik vind dat enkel de kunstenaar zelf deze zou mogen veranderen en dat dit dus niet dat door derden mag worden opgelegd.
-
Ik sta hier dubbel in. Enerzijds is Kuifje in Africa een tijdsdocument. Anderzijds is het racistisch, daar hoef je niet over te discussiëren. Ik neig er daarom toe dat voor hernieuwde uitgave hertaling en hertekening op zijn plaats is. Maar ik ben ook van mening dat het origineel goed geconserveerd dient te worden.
-
@30 Max Havelaar was juist een aanklacht tegen de uitbuiting van de Indische bevolking. Eerst wel even uitzoeken waar je over praat....
-
Ik heb de strip al gelezen toen ik nog een klein jongetje was en heb hetzelfde exemplaar nog in de kast staan. Iedereen die zegt dat het racistisch is mag mij wijzen op de paginanummers waarin dat zogenaamde racisme zo voorkomen, want het is er namelijk niet.
Alle "domheid" van negers komt vanwege onbekendheid van de "echte inboorlingen" (Kuifjes gids is b.v. niet onder de indruk van een auto of een geweer) met moderne technologie zoals een grammofoon, filmprojector en een elektromagneet bijvoorbeeld. Dat is geen racisme, dat is logisch.
De echte bad guys van de strip blijven blanken. De bad-guy zwarte tovenaar is duidelijk aardig intelligent, op z'n minst sluw maar zeker niet dom.
Dat Kuifje in twee gevallen in een draagstoel zit is gewoon een historisch voorkomend fenomeen in die tijd, niks met onderdanigheid te maken.
Voor de rest zijn de acties van de zwarte karakters in Kuifje in Afrika niet opmerkelijk anders dan van andere randpersonages in de Kuifje strips.
Tuurlijk is de tekenstijl en originele tekst een beetje raar en stereotyperend voor onze moderne oogjes, maar het is dan ook 80 jaar geleden gemaakt.
En zelfs in dat tijdsbeeld is het nauwelijks racistisch te noemen. -
@1 Kuifje in Tibet!
Asterix bv. ook maar verbieden? worden de Romeinen voor schut gezet. -
14018 februari 2012 21:50 - gebruiker verwijderd door de redactie
Stijgers in Muziek & Boek
Van Kooten Boekenweekauteur
Kees van Kooten schrijft het...
10 uur 10 minuten geleden door Tjeempi de...
Jan Akkerman (Oude Luxor Rotterdam,...
De oude meester heeft het nog niet verleerd
1 dag 13 uur geleden door Micro-kid
Kyteman sloopt de pop uit Pinkpop
De diversiteit van deze 43e editie van...
2 dagen geleden door jeetjemineetje
Concert Lady Gaga afgelast na dreigement
Het concert van popdiva Lady Gaga in...
2 dagen geleden door Marcgr8
Zweden wint 57e songfestival
Zweden heeft zaterdagavond in Azerbeidzjan...
3 dagen geleden door L. Metua 1977
Best gewaardeerd
Joan Franka uitgeschakeld op songfestival
Joan Franka staat zaterdag niet in de...
5 dagen geleden door Lordie
Concert Lady Gaga afgelast na dreigement
Het concert van popdiva Lady Gaga in...
2 dagen geleden door Marcgr8
Jan Smeets boos op organisator Werchter
AMSTERDAM – Pinkpopbaas Jan Smeets...
6 dagen geleden door Mooh
Bruce Springsteen monumentaal op Pinkpop
LANDGRAAF – De laatste uurtjes van...
16 uur 8 minuten geleden door Wacken
Fantastisch weekend voor de festivals
Met de fantastische weersverwachting kan...
5 dagen geleden door 1eRang

