Vlak voor aanvang van een show kwam de orka plotseling uit het water en greep voor de ogen van het publiek de trainer bij haar middel en beukte haar woest in het rond. In het verleden hebben orka's in SeaWorld vaker trainers aangevallen, maar het is de eerste keer dat een orka een trainer doodt.
Sorteer op:
-
Dan zal ze waarschijnlijk ook niet erg fatsoenlijk met de Orka's omgegaan hebben en nu de Orka heeft nu dan kans gezien om wraak te nemen.
-
mooi en nou vrijlaten die dieren!! t zijn geen dieren om in een kleine tank te houden en kunstjes voor publiek te doen, weg met dolfinaria!!!
-
324 februari 2010 23:27 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
424 februari 2010 23:28 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
In 1967 is een meisje in Ludwigshaven door een pony in haar wang gebeten. In 1989 in Zuid Tasmanie werd een man onwel na het eten van conusschelpen. Waar gaat dit over???....
-
Waarrrle!!!!
-
zwaar beroep ......orka trainer
-
ik vind die min op @1 wel begrijpelijk .....die trainster was misschien wel geweldig lief voor het dier .
-
@2 en @3 is iedereen het wel me eens , dat zijn feiten en geen aannames .
-
Hoofdstuk dierencircus en aanverwanten.
Totaal nodeloos en dieren moet je gewoon niet in kleine bassins, kooien etc vasthouden voor kunstjes die veelal onder folter zijn aangeleerd. -
Hier de story van de orka Tillikum,
http://www.youtube.com/watch?v=gxQxyjSEzOk -
Die beesten horen in zee, niet in een aquarium!!!!
-
De ene orka is de andere niet je moet niet alle orka's over 1 kam scheren, maarja dat neemt niet weg dat er iemand om het leven is gekomen met het uitvoeren van haar werk, hoe je er ook over mag denken!!
-
Het blijven wilde dieren inderdaad. Onvoorspelbaar.
-
Het blijven wilde dieren. Voorspelbaar.
-
Zulke dingen zien ze graag in de VS. De Amerikanen zijn het meest sensatiegeile volk dat er is.
-
Sinds de komst van tv en vliegtuigen kunnen we alle dieren in hun eigen leegomgeving bekijken. Afschaffen al die dierenparken en dolfinaria puur voor menselijk vermaak!!
-
@16 een vette min van mij !! niemand wil dit aanschouwen !!
-
Ah we hebben 2 maal een @16 :)
-
excuus 17
-
@14 Onvoorspelbaar in de zin van dat je niet weet wanneer ze wat uithalen, en voorspelbaar in de zin van dat je weet dat ze niet te vertrouwen zijn.
-
mensen die dieren trainen voor vermaak
van de goegemeente
zijn helemaal FOUT bezig,
niet doen ! -
Urgh, ik stel me dat ongeveer voor zoals orca's zeehonden van het strand af snaaien.
http://www.metacafe.com/watch/333673/killer_wha... (geluid uitzetten) -
Goed zo, deze mooie dieren horen vrij in de zee te zwemmen.
-
Denk eens aan de trauma's van kinderen die het gezien hebben in plaats van die kutorka. Die ligt morgen bij de slager.
-
De Hardewijkse Dolfijnen hebben nog wel aardig de ruimte, maar wat ik echt zielig vind zijn de circusdieren die heel de dag maar zitten te wachten tot ze de kooi uit mogen om hun kunstjes te vertonen, en de hondjes met vlechtjes op hun koppie en een hoejde op die achter een poppewagentje lopen, en niet te vergeten de apen, voor kinderen een leuk gezicht maar circussen mogen van mij afgeschaft worden, pure mishandeling van dieren..
-
Een hoedje op hun koppie sorry op # 26
-
hij/zij heet ook KILLERWHALE stuur deze beautys terug naar de zee waar ze horen
-
@26 Mee eens. Ben één keer in het circus geweest en dat was meteen de laatste keer.
-
@24 Een beetje simpele ziel ben je wel, dit is geen stierenvechten ofzo!
Dat ze in zee horen te zwemmen best, maar om een trainer dood te wensen is walgelijk. -
Het blijven roofdieren en dit is wel een tragedie die je (bijna) niemand wenst.
-
@MacHazzer Je denkt sowieso al niet na ,als je met je kids naar zo een walgelijke show gaat Plus 10 voor die orka (je moet gewoon niet fucken met een roofdier)
-
Ik heb diezelfde mixed feelings bij dit bericht.
Ja, een orka hoort in de vrije natuur te leven, en niet te worden opgesloten in een veel te krappe watertank.
Maar mijn eerste gedachte bij dit bericht was: Jakkes, hoeveel jonge kinderen hebben dit voor hun ogen zien gebeuren?
En natuurlijk is het verschrikkelijk voor het slachtoffer zelf. De insinuatie die in @1 wordt gedaan is volledig uit de lucht gegrepen. -
Free Willy!!!
-
@33 Eerlijk en relativerend. Goede reactie, ik kan het volledig met u eens zijn in deze.
-
voor straf 1 week niet voeren.
dat zal hem en de nieuwe trainers wel leren.
gewoon vrijlaten dat mooie dier -
@19 Vannacht om 02.00u blijven enteren met je bericht, dan heb je een pagina vol.
Maar pas op, kost je wel een ban. vinden ze hiernu niet leuk. -
ik schrik van dit bericht! ik ben daar geweest, 25 jaar geleden. SeaWorld bestond toen al en had shows met 2 orka's, Shamu en Namu, toen 2 wereldbekende orka's. de shows waren destijds wel meer gericht op gedrag van dieren in de natuur.
ook orka's stonden en staan bekend om het redden van mensen. de trainers van destijds, die wij spraken, gaven allemaal aan dat ze dat juist altijd naar bekendheid wilden brengen en dat deden ze ook.
beide orka's waren fenomenaal in opsporen van seinen die voor mensen onhaalbaar waren. iedereen kon meebeleven hoe goed deze dieren kunnen leiden naar een bepaalde plek.
zowel dolfijnen als orka's zijn geen doders van nature, maar redders (als je
het bekijkt van hun uitgangspunt: naar boven duwen).
de orka's die ik destijds gezien heb, hadden een gigantisch grote baai als
leefgebied, die baai was vele malen groter dan Nederland.
het moet voorheen toch beter geweest zijn voor deze dieren, want zowel Shamu als Namu zijn van ouderdom gestorven, ik heb dat wel bijgehouden.
maar zoals zo vaak geldt met werken en leven met wilde dieren, zal nu ook gelden: ook een orka is en blijft een wild dier dat als het niet wil, geen kunstjes vertoont.
tuurlijk, als je op de eerste rij zit met amper 5 meter voor het metershoge glazen bassin, en zo'n supergrote oceaan-bewoner komt langs en richt zijn grote kop naar jou en slaat effe met z'n staart en 10 rijen zijn meteen kletsnat door die metershoge golf, ja, dan ben je nat en als je goed kijkt, lacht dat beest nog echt ook!
maar als je als trainer niet goed naar je dier kijkt, niet luistert, niet weet wat lichaamstaal betekent, dan houdt het op.
dat geldt voor elk dier in huis, toch? -
oh ja, nogal wat nakomers hebben ook de naam Shamu en Namu gekregen, maar de orka's van 1979 waren de echte!
-
13. Hier ken ik het wel mee eens zijn. Spreken is zwijgen zilver is goud en dat is in de mensenwereld niet anders. Zolang de partij voor de dieren bestaat zullen er beesten gemarteld moeten worden. Zo kan Wilders niet zonder de Islam.
-
@12
en dan eindigen ze in netten van tonijnvangers.
ook leuke dood, dat wel dan. -
@41 Dan moet je geen tonijn meer eten als je dat zo erg vindt.
-
Erg voor de trainster én voor de orka.
En bovenal erg , als je hier getuige van bent, of je nu kind of volwassene bent. -
Blablabal...
Laat die dieren toch hun leven doorbrengen daar waar ze thuishoren; in de natuur!
En niet als circusdieren en volksvermaak voor een stelletje domme mensen die zo nodig geamuseerd moeten worden. -
@40 Er is een wel een verschil. De Partij voor de Dieren wil zich overbodig maken, Wilders is dat zeker niet van plan.
-
Mooi verhaal, lekker kort
-
Het bordje ; "verboden trainers te doden voor orca's "stond er niet.
-
@26 @33 och dus nu wordt het perfecte-wereld zeepbelletje van de kindertjes doorgeprikt? Ja lieve mensen, de mens zit nog wreder in elkaar.
-
De heren kletsen er maar op los in hun ivoren toren.
De weigering van ons land veroorzaakt een sneeuwbal effect, let maar op.
Vele Europese landen wensen t.z.t niet meer betrokken te raken bij de oorlogen
van het failliete Amerika. -
Seaworld: Don't screw with us!
:D
http://www.youtube.com/watch?v=Vz8AuKmItwM&feat...
Alle gekheid op een stokje... als je een beetje googled, dan leer je al snel dat er vaker gevaarlijke incidenten tussen de orka's en trainers in Seaworld zijn voorgevallen. -
Als je naar die foto kijkt zie je 'n orca moeder met jong , het jong imiteert de moeder , de moeder springt en doet kunstjes volledig tegen haar natuur in.
Wat 'n zielige vertoning eigenlijk. -
@11 Mooie link, maar waar staat het dan geschreven dat het om deze orka gaat? Of heeft seaworld alleen nog maar Tillikum?
Die kromme rugvinnen alleen al geven, bij mijn weten, voldoende info om ze lekker te laten waar ze horen.
@41 Liever nog een dier dat sterft in zijn natuurlijke omgeving onder onnatuurlijke omstandigheden dan een dier dat een levenlang wegkwijnt voor ons plezier. -
Dieren in gevangenschap houden om onder het mom van 'mensen hun natuurlijk gedrag te tonen' is natuurlijk krom. Toont zo'n dier z'n onderdrukt natuurlijk gedrag dan is de verontwaardiging groot. Want dát willen we niet zien. We willen kunstjes en het sprookje dat het helemaal geen gevaarlijke dieren zijn zien. Inderdaad, ze zijn niet gevaarlijk, als je ze in hun natuurlijke biotoop laat.
-
#49, jij weet van dit topic iets leuks te maken.
Is je muis sneller dan het toetsenbord? ...verkeerde topic belandt -
@53 Voor de "sprookjes-believers"...knuffel een pandabeer, ook zulke schattige diertjes.
-
@55, als je @38 leest, zou je toch spontaan bijna weer in sprookjes gaan geloven :D
Maar onee, toch niet... Een Orka heet niet voor niets een Killer Whale. -
@56 hihihi, ik kom ook goed aan het lezen... "de baai vele malen groter als Nederland"..sjoerrrrrr
Komt er een voorstelling.....eerst met het roeibootje van Maastricht naar Groningen om Mevr. Orka op te halen.
hahahahhaha, ik geloof ook weer in sprookjes. -
Er worden overal ter wereld mensen wekelijks gedood door hun dieren, doodgetrapt door hun paard of in Azië door hun olifant of os, boeren doodgetrapt of gebeukt door koe of stier of ook paarden, etc etc.
Ik woon vlakbij het Dolfinarium Harderwijk en ken mensen die er al jaren werken.
Als er mensen liefde - & respectvol met dieren omgaan, zijn het wel de mensen van het Dolfinarium.
Kan me niet voorstellen dat er in Seaworld - Orlando - Florida anders met die dieren wordt omgegaan.
Ben zelf ooit in het enorme Vancouver Sea Aquarium & Marine & Science Centre(het grootse Zeeaquarium van Canada) geweest, daar wordt ook zeer respectvol met zeedieren omgegaan en daar wordt ook door afd. van de universiteit van Vancouver research verricht.
Ze hebben daar een enorme collectie zeezoogdieren uit praktisch alle wereldzeeën, zoals Beluga's-Orca's-div. dolfijnensoorten, kaaimannen octopussen, haaien etc etc.
Wat misschien vele mensen niet weten is dat ook in Harderwijk wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt van hoog niveau en dat het Dolfinarium ook fungeert als opvangcentrum voor zieke & gewonde zoogdieren uit de Noordzee, zoals de bruinvis.
In Orlando -Florida is het niet anders. Dit was helaas 'n triest ongeval.
De Orca wordt in het Engels niet voor niets Killerwhale genoemd, er kan altijd iets misgaan..... Doorgaans vallen ze mensen nooit aan, zoals aantal haaiensoorten juist wel doen.
Zulke parken zijn juist goed om het grote publiek en onze kinderen kennis te laten maken en respect te leren krijgen voor alles wat in onze oceanen leeft.
Makkelijk om altijd negatief te schrijven , wanneer het een keertje misgaat.
We hebben niet allemaal de financiële middelen & mogelijkheden om op dure vakanties & zeereisjes te gaan en de dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. -
@4
1 min?....... (19 stuks and counting.........)
en jij scoort er op 4 zelf ook een paar.......
Maar wie geeft daar nou om!
Een mensenleven, een orca, who cares! -
@58
Is dieren kunstjes laten vertonen respectvol met ze omgaan?
Jaja, we vragen ze eerst of ze vandaag er zin in hebben.
Af en toe hebben ze ook een baaldag.
Slaap verder, Midnitewolf -
De enigste mooie zeedieren shows, zijn die van zeedieren in de zee, waar ze thuishoren.
Dit geld voor alle dieren die voor entertainment worden gebruikt.
Toch sneu dat de trainer dood is gegaan... -
In veel gevallen vind ik het een belachelijke uitspraak, maarre,
in dit specifieke geval mogen ze de dader terugsturen naar het land van herkomst.
(mits de orka in kwestie kan overleven in het wild..... ) -
Vis hoort in zee of op je bord.
Simpel. -
@64
Orca's zijn geen vissen. -
Herstel, ook orca's horen in de zee of op je bord.
-
Bijgaand persbericht van de president-directeur Seaworld Parks USA van gisteravond:
from Jim Atchison, President and Chief Executive Officer, SeaWorld Parks & Entertainments
February 24, 2010
It is with great sadness that I report that one of our most experienced animal trainers drowned in an incident with one of our killer whales this afternoon, February 24, 2010 at our SeaWorld Orlando park.
We have initiated an investigation to determine, to the extent possible, what occurred. There are no other details to share at this point, but we will make our findings known in due course.
I must emphasize that this is an extraordinarily difficult time for the SeaWorld parks, and our team members.
Nothing is more important than the safety of our employees, guests and the animals entrusted to our care. All of our standard operating procedures will come under review as part of the investigation.
We extend our deepest sympathies to the family and friends of the trainer and will do everything possible to assist them in this difficult time.
We appreciate everyone’s understanding and will share more information as it becomes known and available.
Jim Atchison -
Wellicht was die orca die slechte show ook beu.
Was er in november, maar die show was echt k*t. -
#60
het meest vernederende is nog wel een olifant die moet gaan zitten, daar werd ik als jochie van 5 al kwaad over -
Ik denk dat als die orka daadwerkelijk die trainer dood had willen hebben, dat ie 'm wel (al eerder) stuk had gebeten met die mooie tandjes van hem (haar?). Lijkt me er meer op dat ie wilde spelen o.i.d. maar natuurlijk niet weet dat de mens zuurstof nodig heeft. Er staat dan ook duidelijk dat de trainer is gestorven door verdrinking.
-
Heb ook nog wat gerechercheerd op het net en het e.e.a. gevonden betreft uitvoeriger info over de Orca Tilicum, die zijn trainster de 40 jarige Dawn Brancheau heeft gedood gistermiddag in Orlando-Florida.
Dawn was een van de meeste ervaren trainsters van Seaworld.
De Orca Tilicum mocht niet in shows optreden met zijn trainers in het water, hij werd alleen maar ingezet om met z'n maatje het publiek nat te gooien in het grote show-basin en werd ook apart gehouden van de andere orca's.
Tilicum de orca was al 2 keren eerder betrokken bij 2 dodelijke ongevallen, namelijk in 1991 toen zijn trainster in het water viel, nadat zij haar evenwicht had verloren in Sealand Aquarium bij Victoria - Vancouver Island Brittish Columbia (Canada)
Tilicum was 1 van de 3 Orca's daar die bij haar dood waren betrokken.
Vervolgens in 1999 was er 'n man stiekem door de beveiliging van Seaworld heengekomen en was daarna hetzij moedwillig, hetzij per ongeluk in het basin van Tilicum terecht gekomen, ook met dodelijke afloop, toegetakeld door Tilicum de orca.
Ik heb begrepen dat minstens 2 getuigen gisteren hebben verklaard gezien te hebben dat Tilicum Dawn Brancheau bij haar arm het water in heeft gesleurd en haar wild slaand onder water heeft getrokken en haar zo heeft laten verdrinken.
Tilicum was niet in de het grote basin voor het publiek toen het gebeurde, maar was al opgesloten in z'n eigen verblijf achter het showbasin.
Aldus de verklaringen die ik heb kunnen achterhalen. Het onderzoek is in volle gang, want nog meer getuigen moeten worden gehoord.
Dawn was als 9-jarig kind al gefascineerd door Orca's toen ze met haar moeder Seaworld bezocht, aldus een interview van haarzelf in 2006 in de lokale krant "the Sentinel".
Ze begon haar carrière bij Seaworld in het zeehonden & otter stadion. De laatste 10 jaar was zij werkzaam bij de orca's waar zij het bracht tot leidinggevend uitstekende trainster.
Steve McCulloch, de oprichter & direkteur van de "Marine Mammal Research and Conservation Program" bij de Harbor Branch/Florida Atlantic University, verklaarde gisterenavond dat Tilicum "wellicht misschien alleen met haar wilde spelen, maar dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken, Orca's zijn zeer grote, enorm sterke zeezoogdieren en ze vertonen in de natuur hetzelfde gedrag wanneer ze zeer ruw spelen"
Vervolgens eindigde hij met "Niemand houdt meer van deze zeezoogdieren dan de eigen trainers, daarom is het juist zo verschrikkelijk triest dat dit is gebeurd."
In 2006 was er al eerder met een andere orca een ongeval gebeurd bij Seaworld San Diego, waarbij de orca zijn trainer Kenneth Peters tijdens een show onder water trok en hem niet meer wilde loslaten, hierbij liep de trainer gelukkig "slechts" een gebroken voet op.
Hierbij ging het om een dominante vrouwtjes orca van bijna 6 meter lengte.
Dezelfde orca had Kenneth Peters in 1993 & 1999 ook al aangevallen.
In 2004 probeerde in een ander park van Seaworld in San Antonio een orca ook een trainer aan te vallen, hij pakte hem vast, maar gelukkig kon die ontsnappen zonder schade.
Deze aanval met dodelijke afloop van een orca, was de 2de met dodelijke afloop binnen de 2 maanden.
De vorige was op 24 December 2009 toen de 29- jarige Alexis Martinez Hernandez tijdens een training voor 'n nieuwe truc voor een nieuwe show op Loro Parc - Tenerife(Canarische eilanden) van de rug van de 14-jarige orca Keto afviel, toen die een onverwachte beweging maakte. De orca slingerde vervolgens de trainer hoog de lucht in waarbij haar ribbenkast werd verpletterd.
Onderstaand een link met een verklaring van sheriff Jim Solomon van de "Orange County Sherriffs Office", betreft het lopende onderzoek.
http://www.youtube.com/watch?v=oyZqq_1hXus&feat...
Bovenstaand is wat ik voorlopig heb kunnen vinden. -
@1 wraak nemen is iets wat MENSEN doen en ze tot BEESTEN maakt
beesten kennen dit gevoel niet dat maakt ze juist zo menselijk -
Natúúrlijk horen vissen en zeedieren niet in de entertainment branche thuis, net zo als dat dieren niet in het circus thuishoren, of rondedansjes doen voor toeristen ........ Die trainers moeten beter weten, sommigen zijn gesjeesde biologen, of zgn. 'dierenliefhebbers', ........het slachtoffer heeft het 16 jaar lang volgehouden, wellicht té lang....... EN, orca's zijn ROOFDIEREN, net als leeuwen en tijgers, roofdieren mensen, dus vroeg of laat zijn verzorgers en trainers een relatief kort leven beschoren, als deze wilde dieren de kans krijgen, en, dat kun je ze uiteraard niet kwalijk nemen, ze staan boven aan de voedselketen ........ net als mensen eigenlijk, en daar kunnen we nog veel meer over discussiëren.........
-
Een Dolfijn is wat minder zwaar als een orka,in sommige landen kunnen kinderen ook met dolfijnen spelen op advies van een therapeut bv verstandelijk gehandicapten kinderen, maar ook volwassenen, maar er hoef er maar een door een verkeerde beweging boven op te springen en er gebeurd ook zo iets.een Orka is zo zwaar als er een op het strand aanspoeld niet meer te verplaatsen is, dus je kunt zelf wel bedenken wat er kan gebeuren als je met zo,n beest gaat spelen, hoewel dit voor de trainster erg triest is.
-
Triest natuurlijk voor zowel de trainster als de orca. Zo'n trainster weet dat als je met dit soort dieren speelt, je dat risico loopt. Tis geen goudvisje, maar een orca die niet voor niks Killer Whale heet. Een wild dier dat niet in een tank hoort of kunstjes hoort te doen.
Als je op Youtube kijkt kun je zien dat er wel meer incicenten gebeuren met de orca's in Seaworld. Soms ziet het publiek niet eens dat het fout ging en klappen ze... -
Waarschijnlijk speelt de orka gewoon graag met mensen, maarja... ga 'm maar eens vertellen dat we niet zolang onder water kunnen blijven.
-
@76 zou me inderdaad niet verbazen als dit het geval zou zijn. Immers kan een orka zeer eenvoudig een mens doden, specifiek doen door verdrinking lijkt me allerminst noodzakelijk.
Tja, orka's zijn en blijven wilde dieren die soms ruw uit de hoek kunnen komen. Zonde dat de vrouw (en kennelijk enkele anderen) zijn overleden, ondanks dat het niet duidelijk is dat ze allemaal door deze orka direct zijn gedood, je kan deze dieren moeilijk de schuld geven. Wij willen zo nodig op deze manier met deze dieren omgaan, daar hoort zowel verantwoordelijkheid als inzicht in risico's bij. -
@41 ja laten we vooral alle zeedieren die kunstjes kunnen vertonen onder het mom van een ander probleem dat wij ook creëren opsluiten in kleine kooitjes en bassins, in bescherming tegen ons?
Ik snap die logica niet helemaal. Dieren moeten niet worden opgesloten, en al helemaal niet voor ons vermaak, ze moeten hun biologische instincten kunnen uitvoeren. Dit wordt op dergelijke plekken constant onderdrukt en soms vindt dat zijn uitgang, zoals nu. Je kunt een dier daar niet voor straffen maar dat gebeurt zo vaak. -
Een Orca is een slim en sociaal zoogdier, net als honden, varkens en mensen. Die horen niet in een pretpark.
-
Het kan aan mij liggen hoor, maar zoals de nieuws starter het hier boven spectucalair verwoord is helemaal niet waar als je het orginele bericht op nu.nl leest.
Een politiewoordvoerder stelde dat de 40-jarige vrouw vermoedelijk is uitgegleden en daarna in een bassin van de orka's terechtkwam.
De orka Tillikum greep haar daarna en trok de vrouw onder water. Volgens Brown kwam ze door verdrinking om het leven. -
"Vlak voor aanvang van een show kwam de orka plotseling uit het water en greep voor de ogen van het publiek de trainer bij haar middel en beukte haar woest in het rond"
zo staat t niet in t bericht hoor, beukte haar woest in t rond......
zo zegt ook 80 al.
beetje raar om t verhaal zo te verdraaien!
vind het wel heel erg tragisch wat er gebeurd is, dat natuurlijk wel.
maar ja t blijft een beest he, altijd onvoorspelbaar!
tragisch maar ik hoop wel dat de orka mag blijven leven!
geef dat mooie beest zijn vrijheid terug!!!!!!!!!! -
Tja... de 1e plicht van een onterecht gevangene is om te ontsnappen. Dat daarbij wat cipiers om 't leven komen is jammer, maar ik kan er geen medelijden mee hebben. Het enige medelijden wat ik hier heb is met die Orca's die daar al jarenlang opgesloten zijn en gedwongen worden debiele kunstjes uit te halen.
Het opsluiten van dieren zou verboden moeten worden, zeker als het om intelligente sociale dieren gaat. Waar denken wij mensen het recht vandaan te halen om dieren van hun vrijheid te beroven? Wat is dat toch voor idiote gewoonte.
Vermaak voor kinderen? Hou toch op, hoe kan dierenmishandeling nou vermaak zijn? -
Tja het blijven wilde dieren die niet opgesloten dienen te worden.
-
Tja...risico van het vak, lijkt me zo. Vrijlaten is niet een erg voor de hand liggende optie. Deze dieren zijn leven in het wild niet gewend, dus zal het moeilijk voor ze zijn om voor zichzelf te zorgen. Misschien is vervroegd met pensioen laten gaan wel de beste keuze. Dus in bassins laten rondzwemmen, alleen om naar te kijken. Geen shows meer laten opvoeren.
-
Alles is hierboven al gezegd.. Ga 'The Cove' kijken!!
Weg met de dolfinaria! -
@71 Midnite Wolf
Dank voor info.
@85 Gromule,
Ja, ik ben het met je eens ( heb die film niet gezien b.t.w.)
Deze dieren horen in de wijde, wijde zee thuis, in hun natuurlijke habitat.
Als we educatie willen, en betrokkenheid van mensen bij de dieren in de zee, dan kunnen we beter de mooiste 3D docu's maken. -
@81 Suus
Ja, dat stoorde mij ook al. Zie @71 voor juiste info. -
Dat komt er nou van als je wilde dieren tot circusaapjes wil omtoveren.
En dan ook dat 'ze weten nog niet wat ze met het dier gaan doen'
Tsjongejonge. Lekker voor god spelen zeker. -
voor " straf " direct verbannen naar de open zee......!!
-
Het blijven wilde dieren, laat dat beest(je) nu maar weer gewoon vrij op zee...
-
Het blijven wilde dieren met een killerinstinct.
En zo heel af en toe steekt dat natuurlijk de kop op.
Op het journaal van net hoorde ik dat de orka de vrouw wel degelijk heeft aangevallen.
Je kiest er zelf voor om dat werk te gaan doen. En dan kies je tevens zelf voor de risico's die het met zich meebrengt.
En dat kan dan weer fout aflopen. Het zij zo. -
Het zijn beesten die in gevangenschap leven. Dat niet alleen, hun omgeving is dusdanig verschillend van hun natuurlijke omgeving, dat zij daar nooit aan zullen wennen.
En het dan vreemd vinden dat er ongelukken gebeuren . . . -
@91 Dolfijnen zijn trouwens ook niet altijd zulke lieverdjes ook daar zijn gevallen van dat ze mensen aanvallen.
-
Een Orka zou schuld hebben gehad? Zolang mensen dieren blijven manilpuleren hebben deze nergens schuld aan. Mooi om naar te kijken hoor maar in de oceanen waar ze thuishoren. Men is er nog steeds niet achter dat het een ongezond uitgangspunt om dieren te laten doen wat jij wilt.
(En wat doen wij in de westerse wereld met onze huisdieren? Ze als mens behandelen: kleertjes aan doen, honden als baby op schoot nemen etc. Ze laten het zich allemaal welgevallen en wel om de reden dat ze op ons aangewezen zijn voor de verzorging. Wat voor de een een leuk truitje lijkt kan voor een hond te strak zitten. Al eens aan gedacht? Erg triest.Waar is het gezond verstand gebleven?)
Orka's en andere mooie dieren. Er valt geld mee binnen te slepen dus zal het lang duren voor men eens tot inzicht komt! Zolang een dier niets aangeeft denkt men dat het wel goed zit. Tot het instinct zich opwerpt en is het opeens een drama dat men het dier een uitdaging voorgeschoteld heeft. Erg voor de familie van de vrouw... -
@ 11 filmpje: heb dat filmpje heel even bekeken en na de eerste minuuut kwam me maar 1 ding boven: heel triest die beesten uit de oceaan halen en in een badje stoppen.
Ik ging er vanuit dat het een protestfilmpje was maar aan alle oooh's en aaah's te lezen in het commentaar op youtube merk ik dat het niet zo is. Al die domme amerikanen vinden het schattig om zo'n beest in gevangenschap te zien. Die slappe vin op zijn rug zegt eigenlijk alles. TRIEST! FREE ALL WILLY'S! -
Ik denk dat de "Dolfinarium's" van deze wereld zeker bijdragen aan de bewustwording van de natuur. Dit is volgens mij een triest ongeval. Kijk eens op onderstaande link (wel geluid UIT zetten want dat is echt te erg....).
http://www.youtube.com/watch?v=QSoqLkvD2Sg&feat...
Ik weet niet wat het ergst is. Leven i een Bassin of dood hangend aan de zijkant van de boot van een Jager. -
En het beest krijgt de schuld?
Daar waar de mens grof in de fout gaat door deze dieren te vangen en te misbruiken voor zijn plezier in een zogenaamd "pretpark", door ze allerlei onzin te leren. Vervolgens gebeurt er wat met een trainster in dit geval, en het dier is de schuldige...
Lijkt me dat de mens meer schuld treft, daar hij deze dieren gevangen zet voor zijn eigen plezier. Bah...
Die dieren horen niet in een "pretpark -alleen al het woord- SeaWorld". Maar in vrijheid te leven. -
Laten ze nu eindelijk eens ophouden met die dolfijnen-,orka-, en zeeleeuwenshows. Deze dieren horen niet in bassins thuis. Valt me nog mee dat er maar zo weinig ongelukken gebeuren, want de intelligentie van met name dolfijnen en orka's is te vergelijken met die van mensen. Mensen zouden al lang zwaar gefrusteerd zijn geraakt als ze in dergelijke situaties terecht zouden komen. Dus vrijlaten en laat ze lekker weer in de oceanen zwemmen.
-
Zijn bijmaan is niet voor niks
Orka Killer Wale
Het is geen huisdier voor een tank of aquarium !!!
Gaan ze hem afmaken of ? want te vertrouwen is het dier niet meer.... -
Een roofdier in een kooi bewaren en kunstjes laten uitvoeren door mensen bedacht. En dan raar opkijken als t keer mis gaat. Uhm.... Afmaken..? HET IS EEN ROOFDIER!!! Gewoon vrijlaten. Dolfinariums zijn voor dolfijnen... ja ook weer niet want dat zijn ook dieren.. ach laat ook maar
-
@96 Beide. En aan beide kunnen we wat doen.
-
Ok , ze weten nog niet wat ze met de orka gaan doen, nou ik heb een tip voor ze....laat hem maar vrij......ruimte genoeg in de zee,
-
Free Willy was het zat
-
Afmaken die orca, en al z'n soortgenoten in en buiten aquaria ook; ze zijn allemaal hetzelfde. Mensen moeten dieren doden en niet andersom. Het moet niet gekker worden.
</sarcasm> -
Als je dat dier loslaat in de oceaan is die binnen een week dood !
Het beest word al jaren gevoerd ; is het vangen van prooi WS verleerd .
Jammer hoor, zo'n commercieel dierencircus. -
Werkelijk waar.
Als een kat ritueel geslacht wordt moeten volgens een aantal NUJIJ'ers de mensen levenslang worden opgesloten of hetzelfde lot ondergaan als het dier.
Nu komt er iemand om tijdens haar werk en dan is dat mooi. @2 -
sja...het is een orka...dit soort dingen zijn gewoon een risico van het vak ...de mensen kiezen er voor om een dier als een orka in een bassin te stoppen en er kunstjes mee te doen etc...het blijven wilde dieren, het blijven roofdieren... en er zal altijd een kans zijn dat er iets voorvalt waardoor er iemand een kwetsuur oploopt, of in dit geval dus de dood vind
kun je lang of kort over praten...maar heel simpel gezegd "shit happens" zeker als je het opzoekt zoals je als trainer van dieren.
en zeker dit soort dieren , nu eenmaal doet
mijn oplossing, beestjes lekker vrijlaten ... -
Verbaasd mij niets wanneer je die dieren in dat mini zwembadje ziet..schandalig ..dit is gewoon wachten tot het verkeerd gaat.
Het is een superintelligent dier(zij vallen zelfs witte haaien aan!).
Flipper die altijd zo leuk in films optrad.. werd daarna verkocht en sleet zijn leven in een ondiep en vies zwembadje...Voor de ogen van zijn trainer (die hem na jaren kwam opzoeken) pleegde hij zelfmoord door uit het water.te springem en zodoende brak hij zijn nek.
@99 Lampje Niet elk dier wat zich niet naar onze "Normen en Waarden" gedraagt (en ook niet behandeld is)..behoeft AFGEMAAKT worden!!
Terug naar de ZEE..naar de vrijheid daar hoort hij.
Hopelijk gebeurt dat snel.. hij heeft zijn "werk" gedaan. -
Eerste post bovenaan spreekt over orka dat trainer heeft aangegrepen en woest op haar beukt. Daar ga je dus al bloedend dood.
Maar gekoppelde NU.nl bericht geeft:
"Een politiewoordvoerder stelde dat de 40-jarige vrouw vermoedelijk is uitgegleden en daarna in een bassin van de orka's terechtkwam.
De orka Tillikum greep haar daarna en trok de vrouw onder water. Volgens Brown kwam ze door verdrinking om het leven."
WAAROM ZIE IK ZOVEEL VERSCHIL TUSSEN 2 BERICHTEN?
Boven: Orka komt uit water en pakt haar (aan de rand van de bassin) met geweld. Bloedt kennelijk dood.
Nu.nl: Ze valt in water en orka pakt haar in het water en trekt mee naar diepte. Verdronken.
Welke willen we het lezen? Wellicht de laatste van nu.nl. -
Als er maar niks met die orka gebeurt het zal geen opzet geweest zijn..en idd terug naar de zee daar is waar ze horen!!
-
Het blijft een naar voorval voor trainster en nabestaanden, maar wijzelf interpreteren het misschien als dat de orka iets kwaads in het zin had, terwijl het dier misschien alleen maar wilde spelen. Alleen weet zo'n dier veel dat jij niet zo lang onder water kan of dat jij veel kwetsbaarder bent dan hem/haarzelf of zij soortgenoten. Niet respectloos bedoeld, maar dieren spelen ook met ballen en andere voorwerpen en of het onderscheid met mensen voor hen nu altijd zo duidelijk is voor hen? Wij kunnen dat onderscheid wel maken dus ook leren beter rekening te houden met het gedrag van dieren. En hoe vervelend de consequentie hier ook is, een ongeluk als uitglijden is niet altijd vermijdbaar.
-
Ik voel opeens de drang om Free Willie te kijken..
-
Helemaal mee eens die beesten horen vrij,en niet in zo'n bak
Ik ben ook tegen artis. -
@50 helder filmpje
-
Ik vindt dat we als mensheid moeten ophouden met het geforceerd domesticeren van wilde dieren. Als wilde dieren willen domesticeren dan doen ze dat zelf wel, net zoals de Hond en de Kat ook zelf naar de mensheid zijn toegetrokken.
-
Alle moraalridders komen nu even uit de kast....
Weleens waar ben ik het eens dat een Orka niet in een klein bassin thuis hoort maar gewoon in de natuur. Maar ik snap nooit de selectieve verontwaardiging van veel mensen. Zolang je gangbaar vlees eet uit de supermarkt ben je een dirigent van wat we noemen de bio-industrie. De consument bepaald de markt. Varkens houden op een paar vierkante meter hard beton en slechts als een vleesmachine benaderen is ineens wel toelaatbaar. Dit geldt overigens ook voor alle andere dieren in de bio-industrie. -
En dan nog het circus waar een aapje aan een hand met de artiest aan komt waggelen met zo,n rieten hoela hoela rokje aan, en een paar basketbal schoentjes er onder, aandoenlijk om te zien, maar zo vreselijk zielig, weet je dat beesten ook vernederingen kennen, een aap hoord te klimmen in een bos, en niet opgesloten in een circuskooi en steeds van plaats tot plaats te rijden.
Verleden jaar zijn er op de a 4 nog een aantal circusauto's door de Poitie aangehouden met bloedhitte omdat er geen airco in zat, dus die beesten hebben het ook altijd niet zo best. -
@115 wilde dieren? Honden en katten massaal selectief doorfokken noem je een vrijwillige keuze van deze dieren om te domesticeren?
-
Echt vreselijk gewoon. Ik begrijp de reacties van sommige mensen dat een orka thuis hoort in de natuur. Zelf heb ik 2 weken geleden de show gezien en was erg onder de indruk, dat trainers dingen kunnen leren aan een orka, geweldig. Tevens zijn ze erg lief voor alle beesten die je in Seaworld hebt. Maar dat neemt niet weg dat het toch beter is voor zulke beesten dat ze gewoon hun gang kunnen gaan in de natuur.
-
@99, Tilikum stond al bekend als extreem gevaarlijk. Dit is het derde dodelijke incident met Tilikum. Al eerder heeft hij een 20-jarige trainster gedood toen hij nog in bezit was van Sealand of the Pacific. Vanaf dat moment is er nooit meer door trainers met Tilikum gezwommen.
Nadat Seaworld Tilikum had overgenomen, is hij voornamelijk ingezet om nakomelingen te verwekken (18 stuks in totaal, waarvan er nog 10 in leven zijn).
In de show was zijn bijdrage het nat-splashen van het publiek.
In 1999 werd er een dode bezoeker in zijn tank gevonden. Waarschijnlijk dacht de man met Tilikum te kunnen zwemmen?
Het voorval van gisteren blijkt bijzonder agressief te zijn geweest, hij greep ineens een trainster (Dawn Brancheau) bij haar middel en sleurde haar mee.
Item van Larry King mbt de dood van Dawn Brancheau:
http://www.youtube.com/watch?v=09oMB7ha79o -
Weet je wat het ergste is, dieren worden afhankelijk gemaakt van mensen, ze kunnen ook geen eigen wil hebben en moeten vaak hun lot maar ondergaan, de mens heeft de overhand als het om dieren gaat, een hond of kat is als huisdier gefokt, maar ook die hebben bewegingsvrijheid nodig, en wilde dieren helemaal, wij hebben ook niet altijd zin om kunstjes te doen, daarom ben ik ook voor mijn hondjes lief, wil ze geen pootje geven dan heeft ze gewoon geen zin, dan maar niet, zo is het met orka,s hetzelfde die hebben ook niet altijd zin om heel de dag kunstjes te doen, beesten worden mensen zat en veel mensen beesten ook wat ik niet kan begrijpen, maar kijk maar weer naar de uitgemergelde hond, beesten verdienen het om te leven op de plek waar ze horen en dat is vooral bij orka's in de zee...Ijsberen op de noordpool, en niet in dierentuinen..
-
#118 Nee, ik bedoel dat van oudsher Katten en Honden naar de mensheid zijn toegetrokken (co-evolutie) voor voedsel en zo heeft bijgedragen aan het domesticatie proces. Staat in schril contrast waar wilde dieren uit de natuurlijk worden geplukt om als circusartiest e.d. te fungeren.
-
Wilde ter aanvulling op mijn eerdere info in dit draadje ( @58 , @67 & @71 ) aan de zowel voor als tegenstanders van het het houden van zeezoogdieren in gevangenschap tenslotte nog wel even vermelden dat ( hoe je ook over de situatie denkt betreft de Orca Tilicum) het door diverse deskundigen al is toegegeven & uitgelegd dat het onmogelijk meer is om Tilicum zijn vrijheid terug te geven in de toekomst, domweg omdat ie dat niet zal overleven, helaas..............:-(
Tilicum was als kalf-orca bij Sealand in Victoria (Vancouver Island Brittish Colombia Canada) terechtgekomen die hem na het eerste dodelijke ongeval (1991) in 1993 doorverkocht aan Seaworld Orlando-Florida.
Hij zou nooit meer in de vrije natuur voor zichzelf meer kunnen zorgen, helaas, maar waar. Ook al zouden ze dit met trainen proberen.
Schijnt dat ze daar met andere orca's eerder slechte ervaringen mee hebben gehad.
Grote kans dat hij daarnaast ook instinctief de mens weer zou gaan opzoeken, omdat ie weet dat die voor zijn kostje zorgen en hij aan ze gehecht is geraakt, na ruim zo'n 20 jaar in gevangenschap te hebben geleefd.
Misschien ten overvloede op mijn eerdere info, verklaarde een oud trainer aan de Orlando Sentinal Newspaper, dat hij(Tilicum) door zijn "gewelddadige" verleden altijd al gescheiden werd gehouden van de andere orca's en dat niet 1 trainer met hem het water in mocht.
Een van de getuigen Eldon Skaggs verklaarde tenslotte dat Dawn Brancheau bij het bassin van Tilicum op een platform stond en relaxed & ongedwongen met hem aan het spelen was door hem over zijn kop te aaien.
Waarbij hij Dawn plotseling aan haar arm het water introk met de al eerder vermeldde noodlottige trieste afloop.
Zelf heb ik in de jaren 80 in Canada tijdens mijn vakantie oog in oog gestaan met een volwassen Orca, toen ik de boot met vrienden daar aan het vissen was bij voor de kust van Vancouver Island BC. Hij zwom paar meter van onze boot en bleef minutenlang bij ons. We waren met z'n vieren op die ongeveer 10 meter lange kajuitboot. Zijn/haar maatjes bleven op gepaste afstand(meter of 30 ongeveer)
Niet te beschrijven wat er door mij heenging toen die orca op slechts paar meter van onze boot je minutenlang met glanzende ogen aanstaarde.
Net of ie met me wilde communiceren. Van de weersomstuit vergaten we foto's te maken, ik was te overdonderd en geëmotioneerd.
Mijn toenmalige vrouw vertelde me dat de tranen over mijn wangen stroomden van ontroering.
Nooit zal ik die beelden van die starende-glanzende-sprekende ogen meer vergeten. Ze zijn voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.
Was een van de bijzonderste & mooiste momenten van mijn leven, nu ik erop terugkijk.
Sindsdien heb ik iets speciaals met Orca's, wat dus ook in mijn bijdragen hierboven ook wel gebleken is aan u, denk ik :-)
Heb dan ook altijd een dubbel gevoel wanneer ik met zeezoogdieren in gevangenschap wordt geconfronteerd, zoals met dit intrieste voorval gisteren. -
ik heb vaak gezien dat Orka.s een band op kunnen bouwen met mensen en ze boten begeleiden, ook duikers hebben vaak contacten en hebben ze eenmaal vriendschap gesloten zijn ze onafscheidelijk.Ik kan je otroering dan ook heel goed voorstellen, je hebt een pepaald gevoel, en vooral op zee zodat je bij het zien alleen al een brok in je keel krijgt, ik heb dat eigenlijk bij alle beesten, sommige vinden het overdreven maar dat komt dat alles wat leeft een speciale plek in je hart inneemt, ik hoop dat je je reis nog eens over kunt doen zodat je nog eens kunt genieten van die starende glanzende ogen van een orka..
-
Aan allen.
Zoals ik zelf regelmatig ziet maak ik nogal wat foutjes, ik zit te wachten op een oogoperatie, en merkt dat dit hard nodig is,mijn gezichtsvermogen gaat nogal hard achteruit, mijn welgemeende exuses daar voor, ik hoop dat het na de operatie beter gaat..graag uw begrip hier voor.. -
@124 & @125
Kom zojuist met mijn Duitse Herder terug uit het bos aan het eind van m'n straat, ff op de MTB gaan fietsen & uitlaten.
Lang & ver lopen gaat me nog niet zo goed af, ben namelijk medio December j.l. aan mijn rug geopereerd en ben aan het revalideren, moet in de namiddag weer naar de sportschool voor fysio-gym. Fietsen gaat daarentegen uitstekend.
Weet dus wat het is wanneer je moet wachten voor een operatie & wanneer je je lichamelijke beperkingen hebt.
Wens u heel veel sterkte & snelle oproep & succesvolle operatie toe:-)
PS
Inderdaad ben ik ook heel vaak & snel sterke banden met dieren, indertijd verklaarden de ander drie op onze boot dat de Orca zeer duidelijk zichtbaar oogcontact met mij zocht al die tijd op hooguit 2-3 meter van de boot.
Heb mijn jongste zoon van 18 dan ook beloofd wanneer ik weer volledig zal herstellen & het financieel mogelijk is, ik met hem terug zal gaan naar Vancouver of waar dan ook, om orca's van dichtbij te kunnen zien in de hun natuurlijke habitat, had hem pas nog deze ervaring verteld met zijn moeder en vrienden uit Canada, lang voordat hij was geboren.
Wil proberen hem dat immens bijzondere gevoel ook laat meemaken, voordat ik verhuis naar de eeuwige jachtvelden:-)
Met mijn Duitse Herder (& vorige herders) heb ik dat ook en hij heeft vaak zelfs geen commando nodig om te weten wat hij moet doen, wat vooral grappig is wanneer hij stuk voor mij rent in het bos en op een kruising staat, afwachtend welke kant ik uitga.
Hij weet het al wanneer ik met mijn hand of hoofd de richting aanwijs.
Extra bijkomstigheid met die Orca was dat hij zo gigantisch groot was en ik nog nooit in het echt zo'n reus had gezien. Schat dat ie bijna zolang was als onze boot, denk zo'n zeker 8-9 meter, groter dan die van Seaworld in ieder geval.
Hij was duidelijk de leider, het moet 'n mannetje zijn geweest, want vrouwtjes worden niet zo groot, hoorde ik achteraf. -
Wat een zwart wit verhalen weer allemaal.
-
@ 126
Dank voor uw reactie , u ook heel veel sterkte toegewenst, in de hoop dat alles goed komt, en u misschien ooit nog eens terug kunt gaan naar Vancouver om de orka.s in hun natuurlijke omgeving te bekijken, ik gun het u zo.. -
normaal reageer ik niet op dit soort sites maar omdat we netr terug zijn van orlando en dus ook Seaworld denk ik dat ik wel weet waar ik het over heb.
we zijn daar maandag geweest en hebben een hoop gevraagd. ( dus 2 dagen voor het ongeval )
alle dieren die men daar heeft zijn dieren die men gered heeft. daaruit zijn wel weer dieren geboren. echter kunnen deze dieren niet meer terug naar de zee omdat ze zich daar zelf niet kunnen redden. dus iedereen die zegt dat dat moet gebeuren is geen dieren liefhebber want de dieren gaan dan dood.
men onderzoekt constant de dieren en laat de dieren geen dingen doen als ze dat niet willen. als dus een orca geen zin heeft dan laten ze hem of haar ook niet mee doen in de show. dit geldt voor alle dieren in het park die aan shows mee doen.
we hebben ook van dichtbij gezien hoe lief en met veel aandacht de trainers daar de orca's behandelen. dus de dieren worden zeker niet slecht behandeld. nu is en blijft het een roofdier. dus men weet ook het risico van het werken met deze dieren.
de naam killer whale komt van het feit dat het grote dolfijnen zijn die walvissen aanvielen. toen werden deze dolfijnen whale killers genoemd. dit is later om gedraaid naar killer whale. het is dus een dolfijn. wel de grootste.
men zal zeker niet de orka worden afgemaakt maar zal dan waarschijnlijk lang en goed onderzocht worden en inderdaad apart gehouden worden en dan niet meer gebruikt worden in shows.
de reden is natuurlijk wel belangrijk om te weten maar zal het niet kunnen voorkomen dat het nog eens gebeurd. dit is inderdaad het risico van het vak. maar als je kijkt naar hoeveel shows er wereldwijd gehouden worden en de ongelukken die gebeuren dan valt het reuze mee. hiermee wil ik niet zeggen dat het niet erg is wat er gebeurd voor de directe medewerkers, nabestaande alsmede die dieren zelf. en ook voor alle mensen die dit gezien hebben.
wij hebben met eigen ogen gezien dat de dieren echt heel erg goed vezorgt worden en met respect behandeld worden. seaworld zet zich ook heel erg in voor het behoud van alle dieren in de zee en redden, verzorgen en waar mogelijk uitzetten van dieren in het wild.
de vrouw die overleden is hebben wij maandag nog gezien tijdens de show en je zag aan alle trainers dat ze echt gek op de dieren zijn. de vrouw is overleden tijdens en door haar grote passie.
laten we vooral denken aan de nabestaande, de mensen die het helaas hebben moeten zien en de verwarring bij de dieren zelf.
groeten.
cendy onstein -
@129 Okee dan.
Maar ik ben tegen dit soort exploitatie. Het voeden van dit soort sentimenten zoals 'lieve knuffeldolfijnen die kunstjes doen en dat schijnbaar leuk vinden',
Voor die kutcenten is een aanfluiting van beschaving.
EEN AANFLUITING. Gewoon een uitwas van de bio-industrie. Maar soit, de geschiedenis kent nog veel extremere uitbuiting van dolfijnen. Ask US-Marine... -
@129 candycane
Ben blij dat uw uiteenzetting mijn div. info & toelichting in dit draadje hierboven bevestigen, betreft het e.e.a. Zelf had ik in het Sea Aquarium & Marine & Science Centre in Vancouver BC ongeveer dezelfde ervaringen & info gekregen ooit.
Ook zij werken zeer nauw samen met de universiteit van die stad. Er is namelijk een dependance van de universiteit. Er wordt ook heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Vandaar ook de naam....die zegt al genoeg.
De combinatie met shows voor publiek is namelijk enerzijds ook bedoeld om ouderen & hun kinderen meer begrip voor de natuur & het zeeleven bij te brengen en anderzijds om de gigantische kosten beetje binnen de perken en betaalbaar te blijven houden.
Het is (gelukkig)allang niet meer zoals zeg 50-60 jaren terug, toen de mensen gewoon aapjes gingen kijken in vaak veel te kleine hokken-kooien. -
ben benieuwd wat ze met de orka gaan doen.
Natuurlijk vervelend dat er iemand is overleden, maar je kan ook niet van een roofdier verwachten dat het een lief knuffeltje wordt. -
Zie onderstaand filmpje hoe een Orca met een hap...dat miesje kan doden.
Zie die tanden...
http://www.youtube.com/watch?v=xO-h93L-mts&feat... -
@129
ook dieren kunnen getraumatiseerd raken. dit heeft recent onderzoek naar gedrag bij verplaatste olifanten in Afrika uitgewezen.
en deze dieren vertonen soms een zeer agressief gedrag -
Orka's horen ook niet thuis in zo'n klein bassin. Laat ze lekker zwemmen in de oceaan.
-
@109
De gene die dit bericht hier heeft geplaatst komt via nu.nl, wellicht voor een beetje sensatie een slinger aan het verhaal gegeven..... -
Het verbaast me dat er hier voor commerciele doeleinden zoveel dieren gefokt zijn wetende dat je ze nooit meer in het wild uit kunt zetten EN het verbaast me dat juist met dit dier wat blijkbaar agressief is gefokt wordt. Professionele fokkerijen houden juist rekening met het karakter van dieren voor de fok, juist om problemen ook bij nakomelingen te voorkomen die mogelijk eenzelfde gedrag overnemen/vertonen. Het kan zijn dat er in de ogen van Seaworld goed gezorgd wordt voor de dieren, maar ik blijf het triest vinden zulke grote dieren in deze relatief kleine basins. Bij een orka in open zee krijg ik een geheel ander gevoel.
-
Tja, een orka hoort ook niet in zo'n kleine bassin thuis, maar in de grote oceanen.
Ik denk hier hetzelfde over als iemand die met stieren vecht, of iemand die leeuwen filmt. Het is je eigen schuld als je wat overkomt, risisco van het vak en je kunt nooit zeker weten dat een dier je niet aanvalt. -
Verschrikkelijk.. je zal maar toeschouwer geweest zijn en dit allemaal gezien hebben.. brrr.. trouwens ook vreselijk voor de nabestaanden natuurlijk..
-
Een hoop geluiden als: het is een killerwhale, onvoorspelbaar, agressief, het natuurlijk gedrag van een orca.
Tja , ik weet niet wat er met mij gebeurd als ik in open zee tussen de orca's zwem...
Wat ik me over alle aanvallen van orca's in bassins verbaas is het feit dat ze iemand onder water trekken maar niet verscheuren, niet dwars door bijten (wat ze met gemak kunnen doen met de kracht van hun kaken.) Als al die dieren de bedoeling hadden om te moorden en het natuurlijk instinct had gevolgd (vanuit honger, jagen) dan zou er keihard gebeten zijn. (zoals de haai mooie en meedogenloos kan zijn.)
En daarvan heb ik geen enkel incident op het internet kunnen vinden (bijv een gebroken voet) Wel is er op Youtube een veel ouder filmpje van een trainster in bikini (voor de heren onderons, haha) die op de rug van een orca zit en dan door hem vastgehouden wordt bij haar onderbeen. Om haar te bevrijden zwemmen er dan een paar duikers om de orca heen. Je ziet het moment dat zij bijna uit het water is en de orca haar been vasthoudt om uiteindelijk los te laten. De duikers schijnen niet in gevaar te zijn. de trainster komt er goed van af. Ik denk dat het beter is voor de medewerkers om in elk geval zzen zuurstoffles op de rug te hebben. In die zin geloof ik het wel dat het een combinatie was van stress van het dier door isolatie, ruw tragisch spel en dat de trainster verdronken is doordat hij haar in het spel niet heeft willen laten gaan. Ik geloof zeker dat orca's, net als dolfijnen, een speciale band met de persoonlijke trainers kan opbouwen. Het dier zal misschien zelf nu ook zwaar aangeslagen zijn. In die zin geloof ik zeker in speciale ontmoetingen tussen mens en intelligente dieren zoals midnitewolf het in haar eigen ervaring omschrijft. Zelf een mooie ontmoeting gehad met een olifant, het leek wel alsof ik op telepatisch niveau doorkreeg (en zo zweverig ben ik nu ook niet) dat ik niet bang hoefde te zijn. Ik was zo heerlijk kalm op dat moment. Tegenstrijdig aan dat ik normaal het gevaar wel inzie bij dieren. Het is intriest dat een dame die zoveel van het dier houdt dit moet bekopen met de dood. -
@134: die agressieve olifanten waren een groep jonge pubermannetjes die in hun groei geen oudere dieren om zich heen hebben gehad. Ze waren slecht gesocialiserd.
-
Orka's zijn prachtige, hoogintelligente dieren, maar het blijven roofdieren. Ziij kunnen plotseling om onbegrijpelijke redenen (atthans voor mensen onbegriijpelijk) 'agressief' worden.
Maar dit soort dieren hoort niet als attractie voor mensen te dienen. Ze horen in de vrije natuur. -
een link naar orca ocean, waar veel ongelukken/aanvallen kort zijn beschreven.
http://www.orca-ocean.nl/index.php?url=nieuw/ge... -
Net als met Pluim ,de Oehoe ,in Ter Apel, ook hier :laat dieren ,dieren zijn Zo gauw als mensen dieren antropomorfiseren,vermenselijken gaat het mis.Niet alleen met dieren in dierentuinen e.d. ook met huisdieren die als mens behandelt worden door zgn"dierenliefhebbers".Het zijn eigenlijk heel trieste mensen die zich zo sterk aangetrokken voelen tot een ander soort dier dan waar ze toe behoren. Net als de kauw die door mensen is opgevoed en dan vrij gelaten wordt hij zal nooit meer door zijn soort genoten geaccepteerd worden Laat dit een les zijn voor dolfinaria en zeehondenopvang etc Pas Uw levensstijl aan zodat er ook plaats is voor de natuur en de daarin levende dieren
-
@129, Jij stelt dat een orka een dolfijn is itt een walvis. Maar wist je dat dolfijnen (net als orka's) walvissen zijn? Orka's en dolfijnen zijn namelijk tandwalvissen.
http://www.greenpeace.nl/campaigns/walvissen-en...
Verder een goed relaas! Natuurlijk zijn de trainers begaan met die dieren, anders hadden ze wel een ander beroep gekozen. Het vereist een zekere passie om dit werk te kunnen doen.
Daarom is het ook zo triest als een dergelijk ongeval gebeurt. -
Ja.Hij was lekker!
Sushi -
Ace Ventura: "Go, go...........free Willy."
-
@17 Ja lekker met z'n allen op reis naar de natuurlijke habitat......en daar dan tribunes bouwen en popcorntentjes?
-
Orka 1
-
Trainer 0
Ook visjes moet je dus niet mee spotten. -
Wat er met het beest gebeurt, sushi natuurlijk.
Advertorials
Minister Rosenthal beantwoordt vragen van NUjij over de Arabische Lente
www.nu.nl'Wanneer de Libische overgangsregering een plek wil heroveren binnen de internationale gemeenschap dan hoort daarbij dat het land investeert in...
5 dagen geleden
door NUjij/MV
Stijgers in Algemeen
Snelle groei nieuwe groep minima
Het aantal mensen dat vanuit een goed...
1 uur 50 minuten geleden door Tjeempi de...
Scootmobieler mishandeld door mannen met...
Twee jonge mannen hebben in Eindhoven een...
4 uur 16 minuten geleden door Nimweegs jungske
Topman al-Qaida steunt verzet tegen...
Ayman al-Zawahiri, de leider van de...
5 uur 14 minuten geleden door Moskowfiets
Animal cops hebben het druk met nieuwe...
Het alarmnummer 144 is nog maar koud in de...
5 uur 59 minuten geleden door nuvanmij
Zware sneeuwval, de wolven zoeken de stad op
De enorme sneeuwval en de vorst hebben ook...
6 uur 1 minuut geleden door sylvia peters
Best gewaardeerd
Miljoenen aan wachtgeld voor politici
Gelderse gemeenten betalen ruim 7,2 miljoen...
6 dagen geleden door smeerworst
Bijna een kwart van de Europeanen is arm
Bijna een kwart van de Europeanen leefde in...
4 dagen geleden door had
Zo rijden de Russische treinen met sneeuw
Als er in Nederland ook maar 2 cm sneeuw...
6 dagen geleden door tinekef6
President Guatemala wil drugs legaliseren...
De president van Guatemala, Otto Perez...
17 uur 15 minuten geleden door Moskowfiets
Parkeerboetes notabelen in Haren verscheurd
In de Groningse gemeente Haren zijn...
1 dag 8 uur geleden door stoïcijnpop


