De onderhandelaars van VVD, CDA en PVV zijn het eens over het samenvoegen van enkele ministeries. Ook hebben ze elkaar gevonden in het voornemen om het budget van ontwikkelingssamenwerking grotendeels te ontzien.
Hoe de achttien miljard wordt bezuinigd is nog de vraag. Een ingewijde noemde het tegenover de krant zeer onzeker of er voor Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, een akkoord is.
Sorteer op:
-
Laten we met z'n allen een gerecht maken, ieder brengt van zijn of haar cultuur iets mee en doen we dat ook samenvoegen, gaan we met z'n alle een hele grote tafel maken en tegelijk wereld record vestigen van grootste tafel ooit, vervolgens met 16 miljoen mensen aan de tafel en eten.
En wat erin komt moet ook eruit dus gaan we met z'n alle de grootste WC bouwen en tegelijk wereld record vestigen van grootste WC ooit, vervolgens met 16 miljoen mensen een grote boodschap doen.
Nederland eet smakelijk. -
Ik moest bij het lezen van het artikel gelijk denken aan de scheiding der machten.
Nu gaat mijn kennis hierover niet verder dan wat ik op de middelbare school heb geleerd en is deze informatie alweer weggezakt, maar hoe zat het ook alweer met de scheiding van de rechterlijke macht en de uitvoerende macht.
Is de uitvoerende macht niet de regering en maakt die niet voor de handhaving gebruik van het politionele apparaat?
Als je justitie en politie nu samenvoegd, krijg je dan niet een samenvoeging van de rechterlijke macht en (een deel van) de uitvoerende macht?
Wie heeft hier voor gestudeerd en kan hier een zinnige reactie op geven? -
Justitie en politie kunnen niet zomaar samengevoegd worden. Het is belangrijk dat ze in een rechtsstaat gescheiden blijven.
-
Mooi werk, inkorten op de vele ambtenaren. Banen creeren van ons geld slaat nergens op als dat niet nodig is. Ook hoeven de potjes dan niet percé worden opgemaakt, immers verdwijnen vele potjes in 1 pot, waardoor meer geinvesteerd kan worden in de digitalisering/automatisering hierdoor kunnen nog meer onnodige administratiebanen ingekort worden.
-
Jaha, hier beginnen dus al de machtsverhoudingen zich af te tekenen en worden de eerste schreden richting politiestaat al gezet.
Maxime wordt een vette worst voorgehouden dus die is 'om'.
Dat de NL stemmer nu nog niet doorheeft waar ze op gestemd hebben weet ik het ook niet meer.
NL wordt wakker, het gaat de verkeerde kant op !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -
Wilders nog geloofwaardig???????? Eerst akkoord verhoging AOW, nu : ontwikkelingsbudget (grotendeels) ontzien, what's next ??????????
-
"Het CDA heeft de discussie over ontwikkelingssamenwerking gewonnen."
Goh, waarom verbaast mij dit niet!
Wat blijft er nu over van dit PVV (en in mindere mate ook de VVD) standpunt?
"De projectministeries voor Wonen, Wijken en Integratie en voor Jeugd en Gezin verdwijnen"
OK, en waar komt dit dan terecht, of veegt men het gewoon van tafel? -
@2 je hebt gelijk, het is de slager die zijn eigen vlees gaat keuren Aan de ene kant verwacht je een goeie samenwerking en overspraak met elkaar. Wat je in de praktijk ziet is het afvangen van vliegen van elkaar ten koste van de rechtspraak. Hun gedachtegang denk ik.Voeg het samen, dan werkt het ook samen. Naar mijn idee werkt dat ook niet.
-
Ministerie van Ruimte? Ministerie van Bedrijvigheid? Ministerie van Veiligheid en Recht? Orwell's 1984 komt bij mij bovendrijven...
-
Ik heb nog niet één tegenstander van Wilders met een alternatief zien komen.
Poneer goeie alternatieven, voer ze ook uit, en het tijdperk Wilders is voorbij.
Na Fortuin zou ik zo zeggen hebben de bestaande partijen alle gelegenheid gekregen, sterker, toen hij dood was, voelde zelfs D66 zich met hem verbonden. Nu krijgt Pechteld al schuim op zijn mond als hij aan rechts denkt
Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat er iets mis gaat in de maatschappij. Dit was al voor Wilders, Als regeren vooruit zien is, heeft de bestaande elite met de ogen dicht gezeten en echt niets gedaan.
Ik hoor de ideen graag, misschien lezen ze het in den Haag ook. -
Scheiding der machten is beperkt in Nederland en het samenvoegen van twee ministeries zegt niets over de scheiding der machten. De regering en daarmee ministeries zijn de uitvoerende macht en de rechtspraak wordt dan wel gefinancierd door de uitvoerende macht (ministerie Justitie) maar is verder onafhankelijk (laat dat maar aan die rechters over)
Waar ik me meer zorgen om maak is de enorme drang om te bezuinigen terwijl de economie licht groeit (volgens CBS) en de werkloosheidsgroei beperkt blijft. Als straks al die ambtenaren (tegen wachtgeldregeling) thuis gaan zitten en de peperdure gebouwen waar de ministeries de laatste tijd in gehuisvest zijn niet te slijten zijn aan de markt kost het je nog veel geld en levert het feitelijk niets op.
De VVD moet toch als geen ander weten dat teveel bezuinigen negatief kan uitwerken op de economie? Laat die volgende dip maar komen. -
@9: Inderdaad ! Bij mij kwam ook Orwell bovendrijven !
Ik ben benieuwd hoe de PVV dit aan de achterban gaat verkopen. AOW-leeftijd omhoog, geen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking en de kopvoddentax en andere idiote ideeën kan Geert Wilders ook op zijn buik schrijven. Met welk beleid kan hij zich dan nog profileren ?! -
Ik vraag me trouwens af in hoeverre het samenvoegen en fuseren van ministeries feitelijk wat oplevert of gewoon cosmetisch is en goed oogt voor het volk. Het werk moet toch gedaan worden (en kom nu niet aan dat het ambtenaren zijn dus best harder kunnen werken, dat kan namelijk niet, het blijven dezelfde ambtenaren)
-
@11 Teveel bezuinigen?? Het is gewoon korten op de grootse schulden die we hebben opgebouwd in de loop der jaren. Hier waar rente over betaald moet worden. In plaats van rente innen moeten we deze uitgeven, dit terwijl we iedereen ontwikkelingshulp hebben gegeven jarenlang. Stop met geld uitgeven die we al jaren niet hebben. Als je schulden hebt ga je toch niet allemaal geld geven aan de zogenaamd goede doelen. Waar het meeste geld spoorloos verdwijnt.
-
@2 Het ministerie van Justitie is niet de Rechterlijke Macht. De RM is onderdeel van Openbaar Ministerie.
Het ministerie van Justitie draagt zorg voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, ongeacht hun levensstijl of opvattingen. Justitie werkt aan een veiliger en rechtvaardiger samenleving door mensen rechtsbescherming te geven en waar nodig in te grijpen in hun leven.
Het politieapparaat is nu onderdeel van Binnenlandse Zaken. Geen idee waarom dat nu ineens moet veranderen. Wat zou het voordeel zijn?
Die nieuwe naam 'Ministerie van Veiligheid en Recht' klinkt me wel wat 'eng' in de oren. Ben benieuwd wart de taakomschrijving gaat worden.
Ik mis overigens het ministerie van Informatie... -
@12
Even vooraf voor de duidelijkheid, ik ben geen PVV stemmer.
Maar het lijkt me dat de PVV het heel goed aan zijn achterban kan verkopen. De PVV stijgt alleen maar in de peilingen. -
"Ik mis overigens het ministerie van Informatie"
Haha, dat past inderdaad prima in dit 1984-straatje ministeries -
het gedonder begint al weer bij onze vriend Rutte zijn partij , zeker voor de mensen mat laag inkomen , en dit is precies wat PVV wil ,die is daar wel voor , hoe gaat ie dat zijn kiezers uit leggen
VVD wil belastingvoordeel groene auto's afschaffen -
Het lijkt mij buitengewoon goed en zinvol om een flink de bezem er door te halen bij de ambtenaren.
Ambtenaren die alleen maar plannetjes schrijven, die toch weer onderin de la verdwijnen.
Organisaties die langs elkaar heen werken en zo elkaar in stand houden.
Onnodige en overbodige ambtenaren die zich bezig houden met werk wat niet noodzakelijk is.
Prima zaak ! -
@16 We zullen de peilingen afwachten als het regeer- en gedoogakkoord zij uit onderhandelt. Dan weten we meer. Maar de PVV achterban maakt het volgens mij niet zoveel uit wat daar uit komt.
-
Maxime doet het nog steeds prima! Natuurlijk zullen er wel pittige afspraken worden gemaakt over de inzet van het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Daar zullen Mark en Geert boven op zitten!
Natuurlijk is de Trias Politica hier helemaal niet aan de orde. Hiermee bedoelt men een verdeling van de macht volgens Montesquieu in wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht, die nooit bij één en dezelfde persoon of instantie mogen berusten.
De wetgevende macht: de Staten Generaal (Eerste en Tweede kamer)
De uitvoerende macht: de regering
De rechterlijke macht : de rechters. -
@10
Ho ho, Wilders heeft geroepen dat hij overal oplossingen voor heeft en die krijgt nu de kans om dat uit te voeren. Als je iets beweert, dan ligt de bewijslast aan jou kant en niet bij de tegenpartij.
Misschien had je de verkiezingsprogramma's goed door moeten lezen en dan zie je dat alle partijen (behalve......) wel ergens een praktische en zinnige oplossing voor elk probleem heeft. -
Organisaties centraliseren (en vervolgens na een paar jaar weer decentraliseren) is in het bedrijfsleven vooral een manier om veel geld te verspillen. Ik verwacht niet dat dit bij de overheid beter zal verlopen en ben dus vooral benieuwd hoeveel dit ons uiteindelijk gaat kosten.
-
Het voorstel luidt;
Miniwa het ministerie van waarheid
Minivree het ministerie van vrede
Minilief het ministerie van liefde
Miniwel het ministerie van welvaart
En dat is nog maar het begin lees Orwel 1984. -
@18
Ik zie in het artikel nergens iets dat mensen met een laag inkomen zou schaden, eerder het tegendeel. Mensen met een laag inkomen kunnen niet een groene auto aanschaffen.
Je kan je bovendien afvragen wie er schuld zou hebben aan het afschaffen van het belastingvoordeel van "groene" auto's.
Is het degene die het afschaft of de jan-doedel die deze peperdure constructie heeft bedacht.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Prius rijder en heb dankbaar gebruik gemaakt van de idiote belastingvoordelen, maar vind het eigenlijk van de zotte. Het zou me zo 800 euro per jaar gaan kosten en ik heb een keuze gemaakt, niet wetende dat deze maatregel teruggedraait zou kunnen worden en toch ben ik er voor. Je kan niet onbeperkt geld uitgeven als overheid. Als je bedenkt dat al 20% van de automobilisten een "groene" auto rijdt, dan heb je het over ongeveer 1,5 of 2 miljard euro (zeer grove schatting) per jaar.
Terugdraaien die hap. -
Nou dit is maar een voorstel hoor want er komen maar drie ministeries,
Ten eerste het ministerie Rutje PePu
Ten tweede het ministerie Ratje PAPU van ene verfhagen
Dan als derde het echte ministerie van Wilde Geert waar alles word ondergebracht waar de laatste 12 jaar klachten over zijn binnengekomen.
Ik zal een kleine opsomming geven uit Argentinie zou er een vrouw binnen gekomen zijn die geen belasting betaald
Ook zijn er veel zwartwerkers binnen gekomen de meeste uit Afrka en die zijn hier dan zwart aan het werk omdat het hun huidskleur blijkt te zijn
Dan zijn er ook mensen met vreemde geloven binnen gekomen en dat schijnen dan
een soort van lammen te zijn want bij 1 stond erbij islam
Dus dit worden onze nieuwe ministeries ik ben er wel blij mee want het ministerie van belastingen schijnt te zijn opgeheven dit in het kader van de bezuinigingen toch positief te noemen is -
Is er al over een Ministerie van Propaganda nagedacht en over Volksempfängers?
-
Wat gaat die ministeriele re-organisaties wel niet kosten? En wanneer zullen deze nieuwe ministeries operationeel zijn. En wat als er over een tijdje weer verkiezingen en de macht weer verschuift van rechts naar links? Is dit goed doorgedacht? Kosten baten analyse?
-
Dit machtsvertoon van 2 nietige partijen met een imbeciel aan de zijkant kan je niet sereiues nemen. Weg met die randfiguren !
-
was het niet Verhagen die een paar maanden geleden voorstelde om de budgetten van ontwikkelingssamenwerking en defensie samen te voegen. Omdat veel defensie-werk tegenwoordig een soort ontwikkelingswerk zou zijn (zie bv de discussie over het werk in Afganistan.
Het lijkt mij dan een compromis waar dan allen partijen mee weg kunnen komen ... -
De scheiding der machten ofwel trias politica kent:
- de wetgevende macht
- de uitvoerende macht
- de rechterlijke macht
Justitie en politie vallen beiden onder de uitvoerende macht, dus dat is geen reden om ze niet samen te voegen in één ministerie.
Ik denk dat de politie tot nu toe onder binnenlandse zaken viel omdat de (gemeente)politie onder de gemeentes valt en die vallen ook weer onder binnenlandse zaken. Overheveling van de politie naar justitie past wel in het plaatje waarbij de politie steeds meer centraal wordt aangestuurd en de inbreng van de gemeentes langzaam wordt verminderd. Het past ook in een plaatje waarbij we inderdaad steeds meer opschuiven richting politiestaat.
En dat is precies wat een deel van de rechtse kiezers eigenlijk wil. -
@30
Ja, goed idee. Met dit kabinet zou dat betekenen dat al het geld voor dat ministerie dan naar defensie gaat en niks naar ontwikkelingssamenwerken. Andersom, als er een links kabinet zou komen over 4 jaar, dan gaat al het geld naar ontwikkelingsamenwerking en niks naar defensie. -
@28 O.a. het IND was al enige tijd met een reorganisatie bezig. Dit is een voorbeeld voor de rest. Maar inderdaad reorganiseren kost geld, maar levert meer geld op.
@29 Die nietige partijen en die zogenaamde imbeciel hebben niet voor niets meer dan de helft van de stemmen gekregen. Ga nou maar eerst kijken naar het echte resultaat voor je gaat schelden/commentaar geeft. -
@16: dat zegt dan misschien iets over het niveau van de PVV-stemmer ;-)
Als al de punten waar de PVV stemmen op heeft gewonnen van tafel verdwijnen én ze stijgen in de peilingen... Ah... ik snap het al. Alle 'oude' PVV-stemmers zijn weggelopen en er komen nieuwe voor in de plaats. Mensen die blij zijn dat de PVV instemt met allerlei punten die tegen hun programma in gaan... -
goed plan - snoeien die handel, moet ik in mijn tuin ook doen, anders verwilderd de boel.
-
@33 Dat ben ik wel met je eens. Laten we hopen dat dergelijke re-organisatie goed uitpakken en we met z'n allen over een paar jaar nog tevreden zijn.
Misschien moet we de aanstaande VVD/CDA bewindslieden voorlopig het voordeel van de twijfel geven. Als ze het niet goed doen, worden ze daar in no time toch opafgerekend. -
@22 Op internet is alles geregeld, alleen in de praktijk werkt het niet.
De oplossingen van de bestaande politiek zijn. "we moet een goed evenwicht creeren tussen..."
"Onze hoogste prioriteit heeft...." "Er moet gewerkt worden aan...." enz, enz.
Alleen er is niets gebeurt en dat is de onbetaalde rekening die Wilders heet.
Dus oorzaak en gevolg, functioneert nog steeds.. -
@35
Bedoel je niet dat je tuin verwilderst? -
@2
Het samenvoegen van Justitie en BZK heeft niets met de scheiding van machten te maken. Zowel het OM als de politie zijn onderdeel van de uitvoerende macht en ondergeschikt aan de politiek. De minister van justitie is baas van het OM (en straks de politie), maar niet van de rechterlijke macht. En een samenvoeging van deze twee ministeries veranderd in principe niets aan de onafhankelijke positie van de rechter.
Overigens is de scheiding in Nederland toch niet volledig. De regering zou volgens de trias politica slechts uitvoerend moeten zijn, maar in NL vormen zij samen met de Staten-Generaal de wetgevende macht. Tevens zou één van de taken van de rechterlijke macht moeten zijn om te controleren of de uitvoerende macht zich aan haar eigen regels houdt, maar ook die taak kunnen ze niet volledig uitvoeren omdat ze wetten niet mogen toetsen aan de grondwet. -
De PVV-kiezer krijgt het misschien nog wel zwaarder voor zijn kiezen met de uitverkoop van het Wildersprogramma dan links.
Wilders mag blijven blaten , meer interesseert hem toch niet en Verhagen heeft wat ie wil, en Rutte bezuinigt zich tot ie scheel ziet voor de rijken ten koste van van de rest van het land.
Integratie van tafel, wonen en wijken.... dus, straks een leger politie op de been in verpauperde wijken waar niets meer te beleven valt en de criminaliteit schribarend zal toenemen.
Tijd voor de emigratiebeurs. -
@22 "Ho ho, Wilders heeft geroepen dat hij overal oplossingen voor heeft en die krijgt nu de kans om dat uit te voeren."
Volgens mij krijgt hij die kans nu juist niet. In ieder geval is de huidige constructie het een beperkte gelegenheid voor Wilders om zijn programma uit te voeren. -
@37
Ik begrijp je niet goed waarschijnlijk, maar het lijkt bijna alsof je het Wilders nu al kwalijk neemt dat hij nog niets heeft bewerkstelligd.
Even voor de duidelijkheid, ze zijn nog bezig met formeren! -
@41 Daar kiest hij zelf voor, door alle andere partijen tegen zich in het harnas te jagen.
-
Minder ministeries, minder ambtenaren = bezuinigen? Wat doe je met alle overtollige ambtenaren? Hoeven die niet meer betaald te worden, dan? Geen recht op WW, dan? Alleen als je ze afschiet of deporteert komen ze niet meer ten laste van Nederland. Maar omdat we hebben afgesproken zoiets niet te doen, stijgt de werkloosheid en de uitkeringen ook. Nix bezuinigen, dus.
-
@43 Exact, en dan helaas bij een volgende stemronde nog eens een bulk zetels te winnen. Wilders zal nergens op afgerekend worden en het zal daarom nog wel even duren voordat dit fenomeen zichzelf zal uitrangeren.
-
Eis van het CDA ....ontwikkelingshulp overeind houden met 0.7%. Inderdaad verdrieitig dat PVV dit niet heeft weten tegen te houden. Volgens Christelijke normen en waarden ( die zijn er al haal lang niet meer ! ) moeten wij dit doen, maar dat het grootste deel, zoniet bijna alles, verdwijnt in de hele grote zakken van de diverse dictators ....daarvoor sluiten zij hun ogen en oren. Want het CDA meent dan aan de Christlijke plicht te hebben voldaan. En...wat niet weet ( niet willen weten) wat niet deert toch? Dan kunnen de Terpstra's en van Agts rustig slapen...want hun Maxime heeft het toch maar voor elkaar.
Waar halen wij dan de bezuingingen vandaan? -
@44 Ambtenaren hebben geen recht op WW. Ze komen in zogenaamde 'wachtgeld' regelingen. Deze regelingen kunnen idd weleens een stuk royaler zijn dan WW.
Weet iemand hier iets meer over? -
@14 wat een geklets. Bezuinigen doen we niet om de staatschuld af te lossen want dan mag je er een nul achter zetten en verdubbelen (380 miljard)
Bezuinigen is om de staatschuld niet verder te doen oplopen (begrotingstekort opheffen) Maar een begrotingstekort is het (negatieve) verschil tussen inkomsten en uitgaven. Als de economie goed gaat zijn de inkomsten groter en is dus het verschil tussen inkomsten en uitgaven kleiner. Resultaat, minder bezuinigen nodig.
Verder praat u als een echte PVV-meeloper. Ongenuanceerd, ongefundeerd en klagend alsof de staatschuld van uw inkomen afgaat. Sneu! -
Verdomme.
Ik vind dat de PVV zich iets meer mag laten horen. -
@47 ik weet dat de PVV voor het afschaffen van de wachtgeldregeling is, en voor minder ministers en ambtenaren.
De wachtgeldregeling is inderdaad een stuk royaler. Wouter Bos zit de eerste 6 jaar voor 100% uitkering bij z'n kinderen. Ja, zo willen we dat allemaal wel... -
Wilders is niet gek! Let op mijn woorden, die gaat eerst checken waar het geld van ontwikkelingsamenwerking heen gaat, er wordt niet zomaar wat uitgegeven. Nu werd het door Sinterklaas aan alles uitgegeven. AOW was toch niet tegen te houden, zie FNV, die is zelfs voor. Subsidies kunnen op je buik worden geschreven, die raken wij gelukkig kwijt, kost miljarden. Intregratie wordt ook een punt, waar hard in wordt gesneden. Ook Henk en Ingrid, die wonen ook in prachtwijkjes, er heten er meer Henk en Ingrid, die raken hun bijstand ook kwijt, scheiden 2 uitkeringen en samenwonen, genoeg voorbeelden in Duindorp,Kanaaleiland e.d. Zijn ook de stemmers op de PVV en die mogen ook aangepakt gaan worden, ik heb een hekel aan luie mensen, blank, geel, donker, getint. Het maakt mij niet uit, aanpakken die hap. Snijden in die praatclubjes(subsidie), geld van de banken terug eisen. Geen JSF, politie naar 1 korps, provincies samenvoegen. Kan zo wel even doorgaan, maar dat laat ik over aan de 3 heren................
-
@42 Wat ik wil zeggen is, dat de bestaande politiek heeft zitten slapen, geen daadkracht heeft getoond, waarschijnlijk hun honger naar macht ook niet voor zichzelf gehouden, en daardoor voor de PVV de ruimte gecreerd.
Wat hij aan het afspreken is zien nog wel. -
@46
Verdrietig? En nee, niet alles verdwijnt in zakken van dictators.
Ik vind het een regelrechte schande dat Nederlanders tegenwoordig vinden dat je iedereen behalve jezelf , maar moet laten verrekken.
Daarbij vergeet je dat er met het afschaffen van ontwikkelingshulp in Nederland alleen al 70.000 man op straat staan. Wat gaan die doen? Who cares. Als jij maar door kunt leven zoals je gewend bent. Verder reikt het niet hier.
Arm Nederland, letterlijk en figuurlijk.
Ik ben geen CDA , absoluut niet, maar ben wel blij dat dit overeind blijft. -
@47 zie: http://www.ontslagportal.nl/ambtenaren_ww-uitke...
De regeling pakt voor ambtenaren voordeliger uit. -
ieder van de drie partijen gaat dat inleveren waardoor zijn aan behouden kan blijven. Ik denk dat de CDA minister als eenvoudig kamerlid veel minder gat verdienen dan in zijn functie van minister. Niets menselijks is een Christen vreemd.
Beide andere 'heren'zullen alles slikken en pikken waardoor hun salaris van kamerhoogte tor regeringshoogte zal stijgen.
Ik weet het verschil in euro;s niet maar ik denk dat ik het ook moeilijk zal hebben.
Ter overdenking nog even dit. Zou het niet fijn zijn als we de mensen zo ver zouden krijgen dat ze tot hun 60ste echt zouden werken. Als je hoort dat er bij volkswagen 25.000 man uit kan heben ze heel lang niet gewerkt. Dan gek opkijken als het nieuwe model de Ontslag Golf heet. Het gedoog gedeelte in de kamer zal wel beduidend meer willen verdienen dan de gewone kamerleden.
Wilders zal zich zelf nooit uitrangeren. Door trucs en intriges zou er een mogelijkheid zijn om volksvijand nummer 1 uit te schakelen. -
@51
Die positie heeft Wilders niet.
de PVv zit niet in de eerste kamer namelijk.
En jouw beeld mbt woonwijken lijkt zelfs een pietsje op de mijne... lees @40 en daar word je niet vrolijk van -
@41 De kans nu niet? Hij heeft de kans wel degelijk, maar niet de oplossingen, dus lopen het CDA en de VVD voorop met de wensen.
Ben er nog niet uit of de PVV er politiek gezien er goed uit zal springen. Maar dat maakt ook niet uit, want PVV kiezers volgen toch wel blindelings, beloftes/breekpunten of niet..... -
Er wordt toch bezuinigd op ontwikkelingshulp die gaat van 0,8% naar 0,7 procent van het nationaal inkomen. Er zijn ook jaren geweest dat het meer dan 0,8% was maar die cijfers kan ik niet vinden.
-
Politie onder verantwoordelijkheid van Justitie. Is dit wel een gewesnte ontwikkeling? Waren deze twee niet juist gescheiden voor de waarborging van de onafhankelijkheid van onze rechtsspraak?
Als dit doorgaat is de Trias Politica (de scheiding der machten) in gevaar! -
@55
Prima plan, maar waar zijn de banen?
(Hoog)opgeleide jongeren komen niet aan de bak, de werkgever heeft alle macht. Die generatie heeft het het zwaarst.
50+ komt niet meer aan de bak, zijn te duur.
Waar haal jij de banen vandaan als je niet investeert in innovatie, klimaat enz?
dat zijn de nieuwe kansen namelijk. -
@57 Eppo, da's scherper geformuleerd. Dank
-
@6
Dat viel mij in deze "gedoogoverleggen"ook op.
Eerst schreeuwen eigen volk eerst. Nu gewoon weer door gaan met miljoenen wegsluizen naar niet capabele regeringen.
Ondanks dat ik vóór ontwikkelingshulp ben in de vorm van goederen.
Maar Geertje verliest nu toch eindelijk wel zetels in de peilingen mag ik hopen.
Nu kruipt ie de Christenen in hun door hem verfoeide kont.
Wilders je bent een Farizeër. -
Ze gaan de politie al weer reorganiseren. Hiep hoi, eens kijken, één nationale politie oh ja dat was in 2005 het plan dacht ik.
http://journalist.web-log.nl/journalist/2005/10... -
@57
Hij is er toch nooit:?:)
Gaat nog een boek schrijven, Fitna 2 maken, 40x per jaar naar Israel zoals hij zelf beweert.... -
@47 Ambtenaren krijgen wel een WW-uitkering sinds 2001 maar daarnaast een bovenwettelijke uitkering (die het verschil tussen WW en wachtgeld compenseert)
-
@53
Aha, dus wij betalen ontwikkelingsgeld om 70000 mensen aan het werk te houden!!!
Het ging toch naar de armen?
Dus gemiddeld 70000 X 2000 euro=140000000 euro.
Is dit wat er al aan de strijkstok blijft hangen? -
Overigen erg apart dat ze integratie laten schieten.
Kennelijk loopt het toch niet zo'n storm met immigranten...... -
Ik zie het niet anders dan dat Justitie behoort tot de rechterlijke macht en de politie tot de uitvoerdende macht. Door politie en Justitie samen onder een gezamenlijke verantwoordelijkheid te brengen, wordt corruptie in de hand gewerkt.
Oh, my gosh, dat moet natuurlijk de reden zijn van deze rechtse gestapo :-(( -
@66
Daar werkt een gemiddelde directeur van een hulpverleningsinstantie niet voor.
Minimaal de directeur Green Peace iets van 90.000 per jaar.
Rode Kruis 180.000 + per jaar. -
Veiligheid en recht dient gesplitst te worden. De gerechtelijke en uitvoerende macht mogen nooit bijeen. Dit mag nooit in een ministerie terecht komen. ER vormen zich donkere wolken boven NL.
-
@66
Weet je wat ontwikkelingswerk inhoudt, NIck?
Nee...
Weet je hoeveel handelscontacten er ontstaan uit ontwikkelingshulp?
Nee....
En dat betaal jij helemaal niet, tenzij je bv meedoet met bv de postcodeloterij.
En dat gaat van Jantje Beton tot aan, ... noem maar wat.
Tjonge wat een onnozele reactie. Verdiep je eens in de wereld van ngo's en je zult zien wat dat allemaal oplevert. -
Ik heb al vaker Orwell aangehaald hier. Some animals are more equal as others. Bljkbaar wordt het in NL nog bewaarheid ook.
-
@67 Er hoeft blijkbaar niet meer geintegreerd te worden. Verder laten Henk & Ingrid in hun prachtwijk lekker in de stront zakken. Of komt er nog een ministerie van Assimilatie?
-
@59 Elke keer als ik naar in intro Law & Order kijk, zie ik wat hier gaat gebeuren: politie en OM samen op de gang.
-
Wilders is naar mijn mening een man die nog meer zwabbert da de wind mijn jasje.
-
@49
Dit is pas het begin... ben blij dat jij in ieder geval gaat zien wat een loze kreten er allemaal uit Wilders zijn gekomen de laatste tijd.
Want er ging niet voor niks een rode CPB-streep door de Wildersplannen.
De meesten zijn namelijk verboden, dan wel onuitvoerbaar. -
@34
:)
++ -
Er wordt dus duidelijk wel bezuinigd op ontwikkelingshulp het is niet veel maar Nederland gaat wel naar het maximum wat internationaal is afgesproken (0,7%)
http://www.nationmaster.com/graph/peo_gen_dev-p... zegt zelfs dat het 0,93 was. -
@76
Het begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat Wilders alle "linkse" standpunten overboord kiepert om maar zijn anti-islam geschreeuw te kunnen uitvoeren.
En die PVV'ers maar roepen dat de PVDA en CDA een draaikonten-partijen zijn. -
@48
Op papier. Hoeveel decennia bezuinigen we al?
Want zodra het begrotingstekort is teruggedrongen verzint met name rechts wel weer iets... JSF-je of zo, belastingvoordeel voor werkgevers, verzin maar wat..
Met rechts gaan Henk en Ingrid het echt niet opeens beter krijgen, ook als het begrotingstekort is teruggedrongen. Onzin dus. -
zo weer nederlaag PVV dus GW heeft de kiezers hoop uit te leggen , hoe geloofwaardig is ie nog
ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/504732/2010/08/13/PVV-haalt-bakzeil-geen-cent-af-van-ontwikkelingshulp.dhtml -
@79 Zolang Wilders lekker de moslims mag blijven treiteren gaat hij echt niet dwarsliggen. Dat is namelijk zijn enige echte programmapunt, de rest is wisselgeld gekopieerd uit andere de programa's van andere partijen.
-
@2
Nee, dat is niet helemaal correct. De politie en justitie zijn onderdeel van hetzelfde apparaat. De politie doet onderzoek (dan wel onder leiding van een Officier van Justitie) en zet zaken eventueel door naar het OM, waarna vervolging kan plaatsvinden. De rechterlijke macht zijn de rechters. Die vallen niet onder een ministerie. Zij hebben geen minister als baas, zij zijn onafhankelijk. -
"Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit fuseren in een ministerie van Bedrijvigheid"
Dat de natuur onder bedrijvigheid komt te vallen is een slecht voorteken. -
'PVV haalt bakzeil: geen cent af van ontwikkelingshulp'
DEN HAAG - Het CDA heeft in de formatiebesprekingen de discussie over ontwikkelingssamenwerking gewonnen. VVD en PVV wilden daar flink het mes in zetten. Het CDA heeft ervoor gezorgd dat de internationale afspraak om 0,7 procent van het nationaal inkomen aan ontwikkelingshulp te besteden, overeind blijft.
Dat schrijft dagblad Trouw op basis van bronnen rond de formatie
Waar de beoogde achttien miljard wel wordt bezuinigd is nog de vraag. Een ingewijde noemde het tegenover de krant zeer onzeker of er voor Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, een akkoord is. -
@82 Je denkt toch niet serieus dat CDA/VVD iets gaan ondernemen tegen de islam. Dat is geheel uitgesloten, het kabinet zou meteen vallen. Wilders mag van ze blijven roepen wat ie wil zolang hij maar gedoogd wat zij gaan doen.
-
Kom er maar in PVV'ers...
-
@84
Klimaat komt noch bij Rutte noch bij Wilders voor.
En dat is heel dom. Niet alleen voor de gevolgen van het klimaat, maar ook omdat internationaal gezien juist die branche een vlucht gaat nemen, daar :alle innovatie en research en dus werkgelegenheid op gericht is.
Nederland is best sterk met de kennis die er is op dat gebied en nu bungelt dat hoofdstuk onderaan. -
@84
Om over voedselkwaliteit en economische zaken nog maar te zwijgen -
@48 Bezuinigen doen we wel door een staatsschuld af te lossen, nu loopt deze alsnog op. Eerst moet deze kiet gespeeld worden en daarna worden ingelost en deze gaan helaas wel van mijn loon af via alle belastingen gaat er toch een deel naar de rente die onze staat moet inlossen. Waar haalt de staat anders het geld vandaan om deze rente te betalen. Je noemt mij en andere PVV's ongefundeert, maar ik vind u hier zelf behoorlijk kortzichtig in, maar dat vind ik van de meeste linkse opvattingen en ik zie genoeg bewezen feiten. Ga eens googlen waar de PVV-standpunten uit voort komen. Kortom ik vind uw bericht nietszeggend. Dat je kiezers van een partij ziet als meelopers zegt ook genoeg over de inhoud van je bericht. INDERDAAD SNEU.
-
"Waar de beoogde achttien miljard wel wordt bezuinigd is nog de vraag."
Zorg, zorg en nog eens zorg. Zorg is de grootste uitgave van de rijksoverheid, dus daar zal het eerst geld vandaan gehaald worden. Minder handen aan het bed, minder groot basispakket, minder geld voor onderzoek, lagere salarissen voor werknemers in de zorg en zelfstandig specialisten, minder geld voor onderzoek, minder geld voor nieuwe apparatuur en ga zo maar door. Maar goed, de hypotheekrente voor villa's blijft intact en de kilometerheffing komt er niet. Joepie. -
@91 +++
-
Okay, we beginnen met de dingen anders te noemen en wat poppetjes heen en weer te schuiven. Symboolpolitiek heet dat.
En nou de echte problemen. Ik wacht af. -
@88
Klimaat komt wel voor bij de PVV en VVDm heb je hun verkiezingsstandpunten niet gelezen? Bij de PVV staat het onder de catagorie landbouw als ik het goed heb. Beide partijen zijn beu van de verdraaide leugens die over de klimaatverandering wordt geschreven. Weliswaar is er een klimaatverandering, maar dat is natuurlijk. Wij mensen houden de temperatuur maar 1 graden hoger dan normaal, wij kunnen de temperatuur niet laten schommelen. -
@91 Daar is niets over bekend. De PVV was voor meer handjes aan het bed met minder managementlagen.
-
@91
Ach, wat kan't jou schelen?
Lekker toch, vanuit je dure glazen huis lekker kankeren op die dure zorg.
Laat GW maar schelden.
Als ze maar niet aan m'n bankrekening komen. -
Welke idioot wil geld uit de sociale zorg halen, volkomen asociaal denkvermogen is dat.
Deze 2 nietige partijen 1/3 van de zetels hebben ze slechts zijn er alleen maar op uit om de bevolking volledig uit te buiten. kunnen ze dat geld ook weer vergokken. Vergeet niet dat de werkende bevolking premies heeft betaald voor de sociale zorg, dua ook rechten hebben op de deze zorg.
Achterlijke partij politiek heeft dit land en al het gedl van de bevolking vergokt en alles voor een habbekras verkocht (aardgas e.d.) dus opzouten met deze 2 asociale CDA VVD, slecht 1/3 van de zetels hebben, vlooien in de pels van de democratie zijn ze, en erg asicaaal.
Elk besluit die deze asocialen gaan nemen zal de bevolking veel geld kosten. -
En de problemen voor het CDA zijn in middels dus verholpen. Hun zelfverrijking zal gecontinueerd worden.
"Het CDA heeft ervoor gezorgd dat de internationale afspraak om 0,7 procent van het nationaal inkomen aan ontwikkelingshulp te besteden, overeind blijft."
Wedden dat alle "principiële" bezwaren als sneeuw onder de Zon zijn verdwenen? -
Begin twintgste eeuw was de landbouw (+LNV) nummer één in de economische bedrijvigheid van NL. Thans is dat belang aanzienlijk minder, maar laat onverlet dat er nog zeer veel mensen kleinschalig in werken. Praat je over Nederland met een buitenlander gaat het over molens, tulpen, polders, water. Ons financiële wonder dat ooit ABN/AMRO heette was in een poep en zucht verleden tijd. Dát zal ons niet gebeuren bij LNV.
Een Vissende man krijgt zijn bankman op bezoek.
Waarom hij geen grotere boot koopt? De visman stemt in met het voorstel.
Vervolgens komen er nog een paar bootjes. Dus er komt een directeur enz.
Toe de zaken echt groot waren was er ook een RvC.
Opeens, de zaken gingen slecht. De RvC ontslaat de vissende man.
Inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht.
Heren politici, ga eens te rade bij experts - mensen uit de Nederlandse klei - thans ken ik verrekt weinig politici die iets anders kunnen dan oeverloos OH-en over niets anders dan hun plakkerige achterste op het pluche te houden. -
@96
"Wedden dat alle "principiële" bezwaren als sneeuw onder de Zon zijn verdwenen?"
Ja joh, die GW is gelukkig bereid al z'n verkiezingsbeloftes in te lossen, als-ie maar kan blijven schelden op de Islam.
Wat moet je nou op Ground Zero met het behoud van de pensioenleeftijd? Het gaat toch om de schijnwerpers? -
@97 Elk besluit dat ze nemen zal de bevolking minder geld kosten dan een linkse coalitie. CDA is zo kleurloos dat ze doen wat de andere grote partij wil.
Gelukkig zal http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/1369... er niet snel komen. -
Gewoon Nederland plat gooien en niet meer werken voor deze ondemocratische regering.
Wilders een mes tussen zijn tanden en een geweer in zijn hand geven,, dan kan deze held aan het front vechten tegen de taliban ofso, in plaat van haatzaaien vanaf de zijkant.............. -
Godzijdank! die Knettergekke Vogelaarwijken verdwijnen, en kunnen we gelukkig weer gewoon "achterbuurten" gaan noemen.
Dat gristenhobby-project van Rouwband, "Van der Jeugd en des Ghezins", verdwijnt gelukkig ook als volstrekt overbodige bestuurslaag.
Door de fusies verdwijnt er veel "dubbele staf", en een deel van de beleidsambtenaren, en dat is al een goed begin van de bezuinigingsronde. En de beleidsambtenaren die werkloos raken omscholen tot zorgmedewerkers, daar is (of kómt) een tekort in, leren ze eindelijk es wat werken is, en verdwijnt het desastreuze plan van links dat we "nog wat immigranten nodig hebben" om in de hulp voor de ouderen te voorzien.
Jammer dat die ontwikkelingswaanzin gehandhaafd blijft, maar ja, Geert kan er ook niet alles uit halen, en Verhagen moet aan zijn congres toch nog iets zogenaamd positiefs te melden hebben. Bovendien hebben veel CDA-ers riante (financiële) posities in die ontwikkelingsindustrie, dus die banen raken ze ook niet graag kwijt. -
@101 Waarom heb ik dan het gevoel dat er op mijn portemonnee geloerd wordt?
-
Ik neem mijn petje af voor Maxime. Voorlopig doet hij het goed. De bezuinigingen van 18 miljard moeten natuurlijk nog worden ingevuld en dat zal nog niet meevallen. Maar als Maxime de pareltjes voor het CDA-congres weet te sparen en harde afpraken kan maken in het gedoogakkoord betreffende grondrechten en vrijheden (godsdienst, onderwijs): dan krijgt hij een ovationeel applaus op het CDA-congres.
-
@105
Alsof bijzonder onderwijs goed is voor een kind, is eerder kindermishandeling.
Misselijk makend dat opdringen van geloofs overtuigingen aan kinderen.
De grondrechten van kind is een vrije opvoeding verschoond van afgoderij.!
Opzouten met die misselijk makende machtsmisbruikende Verhage en Rutte. -
@103 Het zal aan mij liggen maar de wijken blijven dus volgens jou maar denaam wordt anders. Ik ben bang dat het ook met de ambtenaren gaat gebeuren. Er komt een onderzoek om de plannen uit te werken, vervolgens projectplannen om het uit te voeren en dan moeten er ambtenaren bijkomen omdat het ene ministerie veel groter is geworden en veel meer moet doen dan de vorige kleinere ministeries.
Het terugbrengen van ambtenaren doe je door de regels te schrappen en te zorgen dat men met minder dingen bezig is. Daarvan blijkt nog helemaal niets uit de plannen. Volgens mij is het veranderen om het veranderen, politici die zichzelf van de straat houden. -
@101
je lult uit je nek zelfs niet onderbouwd, deze CDA en VVD hebben dit land en de zorg naar de verdommenis geholpen door al het geld te vergokken.
Ff wakker worden de VVD is een werkgevers partij, willen goedkope arbeiders maakt hun niet uit waar vandaan, en werkgeverspremie(aandeel) voor de sociale zorg willen ze niet betalen, vandaar dat ze op de zorg willen bezuinigen.
Of wil je mij vertellen dat de vergrijzing afneemt en dat er geen arbeidsinvaliden meer zijn of gaan komen?
Flikker op joh weet wat je zegt of hou je mond. -
@103
"Jammer dat die ontwikkelingswaanzin gehandhaafd blijft, maar ja, Geert kan er ook niet alles uit halen,"
Wat heeft Geert er tot nu toe uitgehaald dan?
En niet roepen dat ie zijn anti-islam standpunten mag blijven roepen, want dat is niet zo moeilijk als je niet in het kabinet plaatsneemt. -
@95
De PVV was ook voor minder geld voor ontwikkelingshulp. We zien in dit bericht wat van dat standpunt terecht is gekomen. Overigens is zorg voor ouderen niet de enige vorm van zorg die we in Nederland kennen en juist de zorg voor ouderen is het stokpaardje van Wilders. -
@108 Bram1952 Ik kijk altijd weer uit naar verfrissende ideeën, je glasheldere uitspraken, maar bovenal je uitzondelijk hoge fatsoens norm.
Gelukkig heb je weinig te doen op een dag, dus tussen de middag is het weer even genieten.
Ga zo door, "OpperTokkie" van nu.nl -
@88
Je hebt het helemaal door! Kennis ontwikkelen en uitbouwen wat betreft klimaat, alternatieve energiebronnen, etc. Daar worden straks vele miljarden in verdiend.
Maar dat kost investeringen en daar zijn subsidies voor nodig, in goed onderwijs bijvoorbeeld.
Ik ben echter bang dat door het rigoreuze bezuinigingsbeleid dit nog wel eens heel erg tegen kan gaan vallen, vooral omdat met name VVD en PVV totaal niets met dit soort zaken opheeft. -
Defensie zou ook onder veiligheid en recht kunnen vallen. Binnenlandse zaken wordt dan het overkoepelende bestuur van de regio`s, die in de plaats komt van provincie en gemeenten. Ontwikkelingssamenwerking kan onder het ministerie van buitenlandse zaken gaan vallen. Of onder het ministerie van Onderwijs, dan kunnen we besluiten dat het geld van ontwikkelingssamenwerking alleen nog aan onderwijs in ontwikkelinglanden wordt besteed. De onderhandelaars zijn goed bezig, eens flink de bezem erdoor!
-
@104 Waarom heb ik dan het gevoel dat er op mijn portemonnee geloerd wordt?
-Ben je paranoide, of heb je geen werk, of snap je niet wat er in de standpunten staat? Hoe kan ik nou weten waarom jij een raar gevoel krijgt, misschien ben je wel ongesteld. -
@108 bram1952
Jouw verbale aggressie valt wel op in je reacties, los van wat je probeert te vertellen. Het is een beetje zielig, helemaal als de vier cijfers achter bram staan voor je geboortejaar. Dat zou inhouden dat je (ja ik tutoyeer met mijn 32 jaar) 58 jaar oud bent. Vind je zelf de aggressieve toon van je reacties wel bij je leeftijd passen? -
@108
Fatsoenlijk communiceren is te moeilijk voor je neem ik aan dus dat zie ik deze keer maar door de vingers. Maar 't CDA en VVD hebben het geld uit de zorg vergokt, PvdA niet zeker in jou optiek en dan noem je mij niet onderbouwt, beetje te simpel om inhoudelijk op te reageren nietwaar?
VVD is inderdaad een werkgevers partij, maar de PVV weer absoluut niet wat dit weer 'rechttrekt'. Als links het verpest en niet samen willen werken met de PVV dan moet de PVV maar met de VVD samen regeren nietwaar, links sluit zelf de PVV buiten. CDA is zo kleurloos dat ze een middenlijn kiezen met wie ze ook maar samenwerken.
@110 Je weet wel dat de PVV nu aan het onderhandelen is met CDA en VVD. Bij het onderhandelen is het geven en nemen. Aangezien de PVV niet de helft van de stemmen heeft gekregen moeten ze geven en nemen. Als ze het AOW breekpunt niet lieten vallen, krijg je hetzelfde effect als wat de SP 4 jaar geleden heeft meegemaakt. -
Wiegel legde het zojuist op Radio 1 nog eens haarfijn, krachtig en helder uit: Het doel is te komen tot een slagvaardige overheid, die zijn burgers van die informatie voorziet, die de burger wenst en behoeft.
Wetten moeten minder, regels moeten minder, helder en scherp, waardoor je dan automatisch uitkomt op minder overheid, minder personeel en dus ook organisatorisch samen gaat voegen.
Het struikelpunt hierbij is uiteraard de wetgeving. Die moet minder en die moet helderder. Dat kost helaas tijd, zo'n 3 jaren. vervolgens de vertaling naar organisatie en de uitvoering. Je bent zo 8 jaren verder, vooraleer je werkelijk de gewenste ommezwaai maakt.
Maar laten we vooral nu beginnen. -
Niet te geloven, wel wordt naar Israelisch model een ministerie voor "veiligheid en nogwat" gevormd, maar niet een ministerie voor immigratie, terwijl immigratie juist een stokpaardje van de heer Wilders is! :-)
-
O ja, die immigratie zou hij natuurlijk het liefste afschaffen. :-)
-
@118 Immigratie valt nu onder justitie via de IND. Daarnaast wil hij de immigratie zo klein maken dat dit juist simpel bij een groter blok samengevoegd kan worden. Kom op wel een beetje pro-actief zijn hoor.
-
Wiegel was dat niet de man die samen met van Agt de staatschulden naar gigantische hoogte liet stijgen.En het voor elkaar kreeg om den Uyl daar de schuld van te geven.Is dat ook dezelfde die in Friesland commissaris van de koninging was en dat er toen niks uit zijn handen kwam.En de bewoners van Friesland de vlag uit staken toen hij vertrok.En die roept minder ambtenaren zodat gemeentes en provincie en rijk weer meer adviseurs uit het bedrijsleven kunnen aanstellen die klauwen met geld kosten.De universitiet van Groningen heeft in een recent rapport al aangegeven dat vermindering van ambtenaren alleen maar meer geld kost doordat men dan externe krachten moeten inhuren omdat de kennis en kunde ontbreken bij de overheid.
Verder zou ik graag van @103 willen weten welke punten de PVV heeft binnengehaald ik kan er op dit moment geen opnoemen. -
@117 Kijk dat bedoel ik Zulk soort dingen roepen ze al jaren.
Ik denk dat geen overheid i.v.m. de complexiteit van deze aardkloot het op orde krijgt. Wat zit hier nou voor concreets in? Het is bla, bla van de bovenste plank. (met sigaar). -
@121 Wiegel was ook (één van) diegenen die (vorstelijk) betaald werd als commissaris bij Bouwfonds om toezicht te houden op de directie. Dit toen er opvallend gefraudeerd werd (dé bouwfraude), maar geen van de commissarissen de waarschuwingen de moeite van het onderzoeken waard vond.
Minder regels waren toen ook al wel handig geweest... -
Paars + had notabene al een akkoord over slechts 8 ministeries ..
-
@116
"Je weet wel dat de PVV nu aan het onderhandelen is met CDA en VVD. Bij het onderhandelen is het geven en nemen."
Behalve als andere partijen dan de PVV het doen. Dan heet het draaien of kiezersbedrog.
"Aangezien de PVV niet de helft van de stemmen heeft gekregen moeten ze geven en nemen. Als ze het AOW breekpunt niet lieten vallen, krijg je hetzelfde effect als wat de SP 4 jaar geleden heeft meegemaakt."
Zoek eerst de definitie van een breekpunt eens op. Als Wilders zo graag niet buiten spel had willen staan, had dan een regulier standpunt van de AOW gemaakt, en geen breekpunt. Wat meneer Wilders heeft gedaan heet kiezersbedrog.
Overigens is de SP gepiepeld door het CDA. Zij zijn alleen wat minder grote schreeuwers dan Wilders als het aankomt op buiten de onderhandelingen gezet te worden.
@117
Nee, het doel is te bezuinigen onder het mom van "eigen verantwoordelijkheid". -
@125 Een betekenis opzoeken die al in mijn vocabulair zit. Denk je dat iedereen maar argumentloos is als hij reageert op jou leuzen. Ga maar eerst kijken wat politiek inhoud eer je erover wil discussieren. Volgens mij snap je de simpele werking niet eens.
-
Read my lips. Deze fusies gaan miljarden aan reorganisatie kosten.
-
@127 Check my eye's. Deze fusies gaan meer besparen dan dat het gaat kosten.
-
@128 Wellicht op termijn, in ieder geval niet de eerstkomende jaren
(waar het om te doen is) -
13013 augustus 2010 16:12 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@129 Ja inderdaad, je kan natuurlijk niets regelen voor een volgend kabinet zodat ze net zoals dit kabinet met de gebakken peren zitten. Ik denk niet dat het alleen te doen is voor deze 4 jaren. Volgens mij moeten er permanent wijzigingen worden doorgevoerd om ons land weer gezond sterk te maken. Je kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat ze de belastingen weer eens verhogen.
-
@130 Mooi bericht!
-
@126
Dan had je dus geweten dat een breekpunt, per -definitie-, niet onderhandelbaar is en dat er dus geen sprake kan zijn van een regulier water bij de wijn doen zoals bij andere standpunten.
---
De PVV keert zich tegen een verhoging van de aow-leeftijd naar 67 jaar. De partij van Geert Wilders noemt de maatregel zelfs een breekpunt bij eventuele kabinetsdeelname na de volgende verkiezingen.
"Wij zullen hier nooit voor tekenen", waarschuwt Wilders, die zich daarmee voor het eerst uitspreekt over het beladen thema. "Als iemand met ons wil regeren, weet dan dat we het binnen een minuut zullen terugdraaien."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4767578/__Wi...
---
Over standpunten onderhandel je, over breekpunten niet. Ga nu maar ergens anders belerend doen. Flapdrol. -
@129
Gelukkig is het VVD, PVV en CDA een keer niet te doen voor de eerstkomende jaren. Wij, de generatie van nu, en de toekomstige generatie zitten met een erfenis van decennia slappe politici die inderdaad alleen aan "de eerstkomende jaren" dachten.
Van 1965 tot nu is de staatschuld 36x zo groot geworden. Dus in 45 jaar 36 keer zo groot!!!!
Dit heeft zo kunnen gebeuren omdat, zelfs in tijden van economische voorspoed, er meer geld is uitgegeven dan dat er binnen is gekomen. Enkel om tijdens de verkiezingen te kunnen zeggen: "Jullie hoeven niet meer belasting te betalen en jullie krijgen allemaal extraatjes".
De VVD,PVV en CDA durven tenminste hun nek uit te steken. Zij zijn de brengers van slecht nieuws: "Er zal bezuinigd moeten worden en flink".
Die bezuinigingen zijn hard nodig om zonder een exorbitant hoge staatsschuld in de toekomst de vergrijzing te kunnen opvangen. Ik zal er flink aan mee moeten betalen en ben er helemaal voor.
Sterker nog, afschaffen die hypotheekrente aftrek, maar tegelijkertijd ook de huursubsidies. Resultaat: goedkopere huizen en lagere huurprijzen. Iedereen zal wat moeten bijdragen, maar dan ben je voor eens en voor altijd af van (in deze tijd) achterhaalde overheidssubsidies. -
@133 Een breekpunt in een standpunt zetten is niet handig. Maar wat hij hiermee wel heeft laten zien is dat de PVV wel wil regeren, want het was een groot argument dat de PVV niet wilde regeren nietwaar? Daarnaast deed hij dit niet zomaar, hij deed dit net na de verkiezingsuitslag, want deze uitslag is flink verdeeld. Maar een standpunt maken is zo gedaan. Je moet er alleen als partij ervoor zorgen dat de meeste standpunten tot stand worden gemaakt. Je hebt wel veel kritiek op een partij waarop je duidelijk niet zelf gestemd hebt, maar volgens mij snappen de meeste PVV-ers precies wat ik bedoel en hebben ze daarom vrede met deze beslissing.
En 'FLAPDROL' hij heeft hier niet over onderhandelt, hij deed dit voor de onderhandelingen life na de verkiezingsuitslag op TV! -
@108 en @133
Zijn jullie misschien vriendjes van elkaar?
Jullie hanteren in ieder geval gelijke fatsoensnormen in jullie reacties naar anderen.
Mag het allemaal iets minder? -
13713 augustus 2010 16:40 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@ Hé, daar hebben we Urquell, alias urquel, alias Geen Probleem, alias Valt wel mee.
-
@138 En daar hebben we nonkel a.k.a. onzin a.k.a. nietszegger weer!
-
@139 Met dit verschil dat ik me niet van allerlei andere nicks bedien.
-
Ik mis JPB nu al.
-
14213 augustus 2010 17:34 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@135
"Een breekpunt in een standpunt zetten is niet handig."
*zucht*
Als je een breekpunt zo aan de kant schuift, waarom noem je het dan een breekpunt, en niet gewoon een standpunt waar later van afgeweken mag worden?
"Daarnaast deed hij dit niet zomaar, hij deed dit net na de verkiezingsuitslag, want deze uitslag is flink verdeeld."
Zal ik Wilders nogmaals citeren voor de verkiezingen? Daar stond nergens een disclaimer als in; "De AOW is een breekpunt, tenzij de verkiezingsuitslag dermate gecompliceerd is dat..."
"Je hebt wel veel kritiek op een partij waarop je duidelijk niet zelf gestemd hebt, maar volgens mij snappen de meeste PVV-ers precies wat ik bedoel en hebben ze daarom vrede met deze beslissing."
Dat zegt meer over de aanhang dan over mijn ongelijk. Het is en blijft kiezersbedrog, en als Cohen een vergelijkbare actie had waren de PVV'ers het ermee eens geweest.
"En 'FLAPDROL' hij heeft hier niet over onderhandelt, hij deed dit voor de onderhandelingen life na de verkiezingsuitslag op TV!"
Dit hoorde indirect allemaal allang bij de onderhandelingen. Hij wou niet aan de kant gezet worden door het CDA en de VVD om dit standpunt. -
@15
@17
AIVD valt volgens mij onder het ministerie van Binnelandse Zaken. Zal dan wel ondergebracht worden onder het ministerie van Veiligheid en Recht. -
Overigens denk ik dat dit samenvoegen wel een goed idee kan zijn als er goed over nagedacht wordt, maar op zich geen wezenlijke bezuiniging inhoudt. Tenzij ze in het proces beslissen om bepaalde taken te schrappen. Dat moet de oppositie en de journalistiek (en ook de burger) dus goed in de gaten houden...
-
@131 een lange-termijnvisie lijkt me inderdaad essentieel, hoewel volgens mij om de paar jaar deze discussie opnieuw aangezwengeld (en onderzocht?) wordt. Dat onderzoek (wat de meest efficiënte methode is) lijkt me nogal van belang vóór her-organisatie en investeringen. Dat lijkt nu nog niet het geval: er is hoogstens (weer eens) politieke wil.
Probleem op dit moment is de bezuinigingsopgave; zoals enkelen al aangeven levert een herindeling in de eerste jaren niets op en zal dit naar verwachting zelfs behoorlijk kosten. Dit moet mee in de begroting, waardoor iets anders afvalt, dan wel nog zwaarder belast zal worden.
Let wel: ik ben niet per definitie tegen het idee, maar men moet blijven nadenken. -
Wilders heeft tijdens de verkiezingscampagne hoog van de toren geblazen maar doet nu veel toegevingen in een ruil voor een hard en inhumaan immigratie en asielbeleid. In feite is Wilders bezig om de sociale paragraaf uit zijn verkiezingsprogramma (met uitzondering van de ouderenzorg) volledig in te ruilen tegen een keihard discriminerend immigratie- en asielbeleid.
Wilders, die in de verkiezingsdebatten nog vurig pleitte voor het afschaffen van de ontwikkelingshulp, is nu opnieuw overstag gegaan. Het CDA heeft immers de strijd om de ontwikkelingshulp gewonnen. Eerder was hij al overstag gegaan over de A.O.W.-leeftijd. Bovendien zal het CDA eisen dat Wilders akkoord gaat met bouw van meer moskeeën en het voortbestaan van de islamitische scholen. Dergelijke zaken vallen volgens de grondwet immers onder de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs.
Wat blijft er nog over van het verkiezingsprogramma van Wilders? Is hier sprake van volksverlakkerij? Wilders zal braaf meestemmen met het minderheidskabinet.
Zijn discriminerend geraaskal tegen moslims en antillianen zal hij echter luidkeels voortzetten om zijn kiezers niet van zich te vervreemden.
Het zegt veel over het intelligentieniveau van die kiezers. Die zullen nu bij de huisarts een eigen bijdrage moeten gaan betalen en zullen rekening moeten houden met veel hogere eigen bijdrage bij hun ziektekostenverzekering. Bovendien zal het basispakket van die zelfde verzekering aanzienlijk worden uitgekleed. Verder zal de AWBZ worden uitgekleed en zullen de sociale uitkeringen verder worden ingeperkt. Wilders pleegt verraad aan zijn eigen stemvee. Zij zullen in hun eigen portemonnee gaan voelen dat ze op Wilders hebben gestemd. -
Leuk voor de achterban dat de CDA de ontwikkelingssamenwerking in stand heeft weten te houden. Maar totdat er een begroting op tafel ligt en het duidelijk is waar de 18 miljard dan wel vandaan moet komen, blijft dit in mijn ogen een wassen neus.
-
Waar blijven jullie protesten, stemvee die hebben gestemd op de PVV ???
Die Geert heeft al twee belangrijke verkiezingsthema's weggegeven als een Sinterklaas: 65 jaar blijft 65 jaar voor wat betreft de AOW en drastische bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking ook foetsie.
Ik voorspel jullie badgasten dat hij al zijn andere punten, waar jullie zo fanatiek op hebben gestemd, net zo te grabbel gaat gooien want hij is zo machtsgeil.
Drastische verhoging eigenrisico, WW duur inkorten naar een jaar, immigratie, bezuinigen op de ouderenzorg etc.
Hij geeft er geen ene rotmoer om hij is en blijft een neo-liberaal waarbij alleen de stoppen in zijn hoofd zijn doorgebrand.
Hij lacht zich werkelijk een krul in zijn lul.
Kan je nagaan geen regeringsverantwoordelijkheid maar wel in het centrum van de macht omdat hij de mogelijkheid heeft om het CDA-VVD kabinet naar huis te sturen en hij kan zijn bek blijven opentrekken in de 2e Kamer en daarbuiten zonder dat hij ter verantwoording kan worden geroepen. met dien verstande dat hij nog eens als bonus electoraal nog groter kan gaan worden.
Zodat, god verhoede het, zo groot gaat worden dat hij zijn duivelse plannen wel door kan drukken.
Ik geloof dat dat scenario ook ergens zich had voltrokken in de jaren dertig in de vorige eeuw en niet zo eens hier ver vandaan.
De gezegde de geschiedenis herhaalt zich wordt voor de zoveelste keer bewezen.
Mensen gebruik toch verdomme jullie verstand als je gaat stemmen.
Verder wast hij zijn handen in onschuld omdat hij doodleuk kan zeggen dat hij niet in het kabinet zit en dus zogenaamd niet verantwoordelijk is voor de inpopulaire maatregelen dus hij kan lekker goedkoop scoren, wat een farce.
Ik hoop van harte dat de ondehandelingen dus falikant mislukken.
Zo'n despoot mag er toch niet zo goedkoop ermee wegkomen ?! -
Eerst heeft iedereen kritiek op breekpunten en een cordon sanitaire. Dat zou niet de goede methode zijn en niet democratisch.
En nu gaat de PVV (misschien) een minderheidskabinet mogelijk maken: dan is de wereld te klein en moet de PVV worden buitengesloten. Uitgesloten. Terwijl men nog niet eens weet welke afspraken kunnen worden gemaakt.
Ik vind het maar een bizarre vertoning. Het moralisme en de principes van links is "oude" politiek. Selectief, eenzijdig en blind. En frustratie natuurlijk over het eigen verlies en geklungel. -
Wie lekt?
-
Het CDA heeft de discussie over ontwikkelingssamenwerking gewonnen. VVD en PVV wilden daar flink het mes in zetten. Het CDA heeft ervoor gezorgd dat de internationale afspraak om 0,7 procent van het nationaal inkomen aan ontwikkelingshulp te besteden, overeind blijft.
Ja want er zijn heel wat prominente CDA' ers die daar van leven.
Kamerlid Jos Van Gennip (CDA) is medeoprichter en voormalig directeur van Cordaid. Die ontwikkelingshulporganisatie kreeg de voorbije drie jaar ruim 420 miljoen euro van de overheid. Van Gennip is ook nog voorzitter van de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking (NCDO), goed voor 128 miljoen euro. Siebelt kwam nog meer prominente CDA’ers tegen. Tineke Lodders kreeg als voorzitter van het Landelijk Beraad Stedenband Nederland-Nicaragua 2 miljoen euro subsidie. Maar de meest fanatieke kruisvaarder in de heilige oorlog tegen Wilders is ongetwijfeld Doekle Terpstra. Die mocht zich als voorzitter van ontwikkelingsclub ICCO in drie jaar tijd verheugen over een subsidiepot van 525 miljoen euro. O ja, we zouden de nieuwe informateur Ruud Lubbers haast vergeten. Lubbers is voorzitter van de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. In 2009 streek die organisatie 2,6 miljoen euro op aan subsidies.
CDA is corrupt!!! -
Fred Teeven komt op Veiligheid en Recht.
André Kuipers wordt Minister van Ruimte.
Stijgers in Politiek
Robert Mugabe asked to be UN 'leader for...
Zijn ze daar nou helemaal van de pot...
2 uur 51 minuten geleden door kenny013
Holocaust overlevende spreekt zich uit...
Een sterke boodschap van deze Holocaust...
3 uur 37 minuten geleden door Tweetsweet
'Woningmarkt kan opnieuw op tafel'
Over de plannen voor de woningmarkt zoals...
5 uur 16 minuten geleden door de_oppositie
Rutte niet naar Israël
Premier Mark Rutte heeft een geplande reis...
6 uur 4 minuten geleden door g.zeur
Roemer botst met Buma
CDA-leider Sybrand van Haersma Buma...
7 uur 49 minuten geleden door Smarthead
Best gewaardeerd
Roemer wil premier worden
SP-leider Emile Roemer wil premier worden...
3 dagen geleden door jandeharingboer
De samenwerking tussen bankiers en...
Veel mensen realiseren zich niet dat...
1 dag 18 uur geleden door de topper
SP: Unieke kans om te stoppen met JSF-project
Door de val van het kabinet ontstaat een...
1 dag 5 uur geleden door dutchoyibo
Legaliseer alle drugs wereldwijd - Raymond...
Een wereld waarin alle drugs legaal zijn –...
6 dagen geleden door Matthijs85
Kort geding Wilders om ESM begonnen
De voorzieningenrechter in Den Haag is...
15 uur 30 minuten geleden door sjeune



