De Verenigde Staten hebben voor bijna duizend miljard dollar (820 miljard euro) aan onaangeboorde mineralen in Afghanistan ontdekt.
Sorteer op:
-
Zo nu weten we eindelijk de echte reden waarom er zoveel westerse strijdkrachten in Afghanistan zijn.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat ze iets om die mensen daar gaven.
Tssss. -
Mogen de Afghanen nog zelf bepalen dat het hun eigendom is?
Heeft de VS ook al de arogantie daar moeilijk over te doen; wat een gotspe. -
Het grote plunderen kan beginnen.
-
idd, ben benieuwd welke hersenen en spieren hier deel uit van gaan maken... evenals de zooi CO2 die nog op de Noordpool te exploiteren is
-
@1 En zo is het maar net ,en ik altijd maar denken dat het om de opium ging....
Zo zie je maar weer dat de werkelijk reden van iets later op tafel komt. -
Afghanistan kan z'n mineralen verkopen aan wie ze maar willen. Dat het Westen en met name de U.S. (je naait het steeds) er voor willen zorgen dat de toevoer van olie en andere grondstofffen vrij kan plaatsvinden, lijkt me een goede zaak. Voor eigen belangen opkomen is niet altijd een schande. Iedereen in de wereld is er bij gebaat dat de grondstoffentoevoer vrij kan plaatsvinden. Amerika steelt niks, ze leveren ook nog eens een hoop technologie om die mineralen te winnen.
-
#6 Het westen houdt Afghanistan al sinds 1831 in een burgeroorlog door partijen tegen elkaar uit te spelen en wapens aan ze te verkopen. Momenteel domineert de VS dat spelletje.
-
@7 Inderdaad, WEG MET ONS!!!
Dat die clans daar in het Midden-Oosten elkaar naar het leven staan is eigenlijk allemaal onze schuld. -
#8 Dat gaat wat ver. Maar ze helpen bij hun twisten met nog meer wapens lijkt me geen goed idee.
-
Niet alleen Amerikanen maar ook Russen hebben daar in het verleden grote fouten gemaakt, dat is wel zeker. En ook nu zal dat nog wel gebeuren. Maar het zal nu echt niet de politiek van het Westen zijn om de clans daar van wapens te voorzien.
-
Hadden we toch in Uruzgan moeten blijven om een mineraaltje mee te pikken
-
De VS veel in Afghanistan geinvesteerd??!! Ze hebben alleen maar onschuldige burgers afgeschoten (samen met VOC Nederland natuurlijk).
Dank u vader en moeder van Nederlandse soldaat...... uw zoon was precies 1 laptopaccu waard. -
@7,9 Dat ze elkaar daar de hersens willen inslaan heeft niks te maken met de wapens die anderen ze leveren hoor. Als ze dat willen doen ze dat toch wel, en als ze geen moderne wapens hebben gebruiken ze wel bijlen en speren enzo.
-
Haha het enige complot wat er bestond was een baardmans die beval zijn mentale slaven met vliegtuigen een gebouw in te laten vliegen.
Mijnbouw van kostbare mineralen kan een prima zaak zijn zodat het land kan moderniseren. mits goed uitgevoerd, dus niet kinderen in kleine gangen laten kruipen zoals de taliban dat zou doen (in plaats van opiumvelden), maar technologisch de ertsen uit de grond laten halen door volwassenen. -
#13
Bijlen en speren ? het zijn geen Indianen. -
Was 9/11 niet de reden dat we/ze er zijn? Yeah right.
-
Dit nieuws mag uiteraard niemand meer verbazen. Zonder addertje onder het gras (mineralen of pijpleiding) hadden de sprinkhanen van deze wereld geen reden gehad om honderdduizenden levens te verspillen.
Wie dit niet snapt, moet nog eens goed naar "Avatar" kijken... -
Wat een ongelooflijk toeval weer he. Verdomme en nu gaan wij net weg, kunnen we niet ouderwets koloniaal meeprofiteren....
-
Het is meestal maar een kleine elite die profiteert van dit soort vonsten; voor de rest van de bevolking komt het waarschijnlijk neer op een ramp;
-
"Waarheid reden bezetting Afghanistan door USA eindelijk boven water"
Als ze toen al wisten dat er mineralen waren, waarom zijn ze nu pas ontdekt ? -
De voorheen onbekende ertslagen, met onder meer ijzer, koper, kobalt, goud en lithium zijn zo groot en bevatten zoveel essentiële mineralen voor de moderne industrie, dat het arme Afghanistan een van de grootste en rijkste mijnstaten ter wereld kan worden.
De vondst van de bodemschatten leidt mogelijk ook tot binnenlandse conflicten over wie de eigenaar van de grond met mineralen is.
Lijkt me duidelijk...............niet het buitenland en zeker niet de USA of het westen.
Heel mooi dat er zo'n gigantische vondst is gedaan. Weer een reden om de "oorlog" in stand te houden.
Laat de eventuele exploitatie van de mineralenvondst aan het land zelf over. Als men hulp nodig heeft vraagt men er wel om. By the way, de arabische landen liggen om de hoek waar de nodige expertise voorhanden is. Dus waarom zou Afghanistan zich noodzakelijkerwijze op het westen moeten richten? Me dunkt dat Afghanistan niet zit te wachten om te moeten verwesteren. Waartoe dat leidt zien we in Afrika, maar gemakshalve vergeten we dat maar even............ -
@20 "waarom zijn ze nu pas ontdekt ?"
Dat het nieuws nu naar buiten komt, wil niet zeggen dat de mineralen nu pas zijn ontdekt. Dat is hopelijk niet nieuw voor je... -
@21
"-By the way, de arabische landen liggen om de hoek waar de nodige expertise voorhanden is. Dus waarom zou Afghanistan zich noodzakelijkerwijze op het westen moeten richten?-"
Zonder westerse hulp kregen de Arabieren ook nooit 1 druppel olie uit de grond.
In de Arabische is geen enkele expertise op dat vlak voorhanden. -
@22: je denkt toch niet dat er mensen zijn die zoveel jaren van die enorme schatten af kunnen blijven ?
-
@6
Ik ben het in zoverre met je eens dat er vrijheid van handel zou moeten zijn.
Ook beangstigd mij de gedachte dat een radicale groepering als de taliban de middelen krijgt om met de koran in de hand dezelfde imperialistische methoden te hanteren door de rijkdom die de grondstoffen met zich meebrengen als het westen de afgelopen eeuwen heeft gehad.
Wat mij irriteert zijn de verborgen agenda`s, het westen dat strijd in naam van de vrijheid althans hun eigen versie daarvan en het oosten dat strijd in naam van het islamitische moraal althans hun versie daarvan. De werkelijke (verborgen) agenda`s behelzen waarschijnlijk niet meer dan hebzucht en behoefte aan macht.
Wat mij betreft zou het mooi zijn als de middelen die beschikbaar komen door de aanwezigheid van grondstoffen in Afghanistan ingezet gaan worden voor vrede, verbondenheid, wederzijds respect, zorg, mondiale armoede bestrijding, eerlijke voedsel verdeling, kennis en ontwikkeling. In plaats van dat de middelen die beschikbaar komen door de exploitatie van de grondstoffen een nieuwe kleine elite gaan vormen die de bijbehorende macht en financiën voor zichzelf gaan gebruiken. -
#23
Hoe bedoel je?
Arabieren waren ons holbewoners destijds ver voor.
TS, klopt. Nu is het duidelijk. Westerse honger en hebzucht naar meer en meer en nog meer moet worden gestild. En nog is iedereen , tenminste in Nederland , stikontevreden. Zou me niets verbazen als China overigens hier in beeld gaat komen. Die zijn inmiddels veel verder dan Europa. -
@26
"-Arabieren waren ons holbewoners destijds ver voor.-"
Dat ben ik met je eens. De Arabische cultuur en wetenschappen stonden eens op een zeer hoog peil. Een woord als "algebra" bijvoorbeeld komt uit het Arabisch. Dat neemt niet weg dat ze later op wetenschappelijk gebied stil zijn blijven staan. Dat heeft natuurlijk niks met intelligentie te maken maar wel met de structuur van de maatschappij. In de arabisch wereld staat de elite gewoon niet toe dat de gewone man zich kan ontwikkelen. Dat staat vernieuwing en vooruitgang in de weg. -
Dus geven ze eindelijk toe dat ze er niet zijn voor die arme bevolking !!
-
En daar komt de aap uit de mouw!
-
Waarom anders denk je dat Bush er zo happig op was om er oorlog te gaan voeren? He,he....we worden wakker hoor, we doen er alleen 9 jaar over! Sjonge, jonge.
-
Mooi, oprotten dan uit dat land.En een terugbetalings regeling treffen met alle landen die die geinvesteerd hebben in "vrede". Net als Duitsland na de oorlog een wiedergutmachung. Alle familie's van slachtoffers compenseren zou Afganistan ook niet misstaan.
-
Moet je nu wel oppassen dat Pakistand, China en dat soort types geen rare ideeen krijgen...
-
Er er is een nieuwe trend. Eerst lieg je dat je barst en zo hard dat je bijna in je eigen leugens gaat geloven om de meute gehersenspoeld te krijgen. De media werkt daar heerlijk aan mee want ECHT nieuws wordt buiten de deur gehouden. Daarna gaan we nog eens een stevig potje lopen ontkennen. En vervolgens komt daar toch de ware reden naar boven 'Right In Your Face' (waar het overigens al die tijd is geweest hoor!). Op dezelfde manier zoals al die buitenechtelijke relaties aan het licht komen bij die 'in the picture people' de laatste tijd. Zo moet je het zien!
-
@27
Toen de islam begon was het vermeerderen van kennis het grootste goed om het fantasievriendje te eren. Tot er een filosoof kwam die het uit je hoofd kunnen opzeggen van de koran belangrijker vondt en veel aanhang kreeg. Toen was het gedaan met islam en wetenschap. Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Ik hoop dat Afganistan zich hiermee tot een stabiele staat kan ontwikkelen en dat de welvaart de bevolking tengoede komt.
De VS heeft mensenlevens geinvesteerd en heeft zich feitelijk laten misbruiken door China die deze oorlog (ook die in Irak) eigenlijk gefinancierd heeft. -
#31
+++++ -
Kijk zo kan het ook.
'In 2007 betaalde een Chinees bedrijf ruim 2 miljard euro voor de exploitatierechten van de Aynak-kopermijn, 30 kilometer ten zuiden van Kabul. Het contract heeft een duur van dertig jaar'
En dan gaan we nu vergelijken met de landen die zogenaamde democratie verspreiden over de wereld. Hoe zei dit aanpakken.
USA, Nederland, England, Australie, Frankrijk etc.....
Maar de Islam is de grote kwaad van de wereld. -
Het is zonde dat onder andere onze Nederlandse soldaten aan dit egoïstische gedrag van de VS moeten leiden! En was het allang niet bekend hoe rijk Afghanistan is aan mineralen, laat staan opium.
-
Pardon.
'Hoe zij dit aanpakken' -
@31 "Alle familie's van slachtoffers compenseren zou Afganistan ook niet misstaan"
Pardon, wie moet hier wie precies compenseren???
Je weet hopelijk wel dat Amerika daar 9 jaar geleden niet op uitnodiging naartoe is gegaan. Als iemand hier zou moeten compenseren, is dat Amerika wel voor het leed dat ze al decennia lang over de hele wereld veroorzaken... -
Dus, welbeschouwd, heet een plundertocht een opbouwmissie in Den Haag.
Want als we zo hard meewerkten zullen we ook wel op 1 of andere manier delen in de buit. -
@37
Wat is er egoistisch aan het gedrag van de VS? Belangen behartigen is iets anders dan egoistisch. Lees @6 nog maar eens. -
Dat Afganistan vol zat met makkelijk winbare grondstoffen zoals olie is al decennia benkend....
De Us zijn al tijden aan het azen op die olie... en hebben zelfs een hele oorlog opgezet om de macht te krijgen in het midden oosten die nodig is, om de US maximaal te laten profiteren....
Nix terroristen of dreiging, de hele zaak ging altijd al om Macht en Olie.
Profiterend van stemmingmakende gebeurtenissen hebben ze het inmiddels redelijk voor elkaar daar.
Ik vind het persoonlijk jatterij, diefstal, en roof.... en begin langzaam een enorme schurft te krijgen aan Amerikanen.
Dmv terrorisme-propagandana proberen ze de wereldopinie mee te krijgen op hun rooftocht.
Echt wel een "nobelprijs vrede" waard, vind je niet.... toffe gasten ! zo begaan met de wereld.
Pss -
"-Dus, welbeschouwd, heet een plundertocht een opbouwmissie in Den Haag.-"
"-de Islam is de grote kwaad van de wereld-"
"-Ik vind het persoonlijk jatterij, diefstal, en roof.... en begin langzaam een enorme schurft te krijgen aan Amerikanen.-"
Kijk eens: de hoge IQ-crowd heeft dit draadje ook al weer overgenomen -
Ach het is Nederland om de papaver te doen. Die mineralen zijn leuk maar de heroine levert veel meer op.
-
'De vredesmissie', laat me niet lachen.
-
zakken vullen en erbij blijven noemen ze dat.een dode meer of minder maakt dan niet uit.als je het over schorum heb kom je al gauw uit in dat soort kringen
maar dat weten velen niet -
Ik dacht dat ze naar Binladen en Alqaida zochten. Nederland doet mee on Afghanistaan te herbouwen, althans dat is wat de media ons wil doen geloven.
Minister Wouter Bos van Financiën wist wel waar de Amerikanen echt op zoek waren en ging gelijk onderhandelen met ze over een stukje taart in ruil voor de Nederlandse aanwijzigheid in Uruzgan. Toen bleek dat er niks te halen valt en de Amerikanen arrogant deden, begon hij een politiek spelletje te spellen met CDA over kwestie Uruzgan en daarna was het einde van kabinet Balkenende een feit.
Het is niet allemaal zwart en wit wat wij, als burgers, te zien of te horen krijgen over de Nederlandse deelname aan Internationale missies. Wij zijn uiteindelijk met zijn allen misleid over de oorlog in Irak, nu in Afghanistan en straks misschien in Iran. Allemal onder het moto, terrorismebestrijding. -
@39, dat kwam omdat een stelletje zealoten de door hun gedoogde terroristische organisatie niet wou opdoeken. Dan krijg je inderdaad problemen, terecht natuurlijk. Als je een groep mensen binnen je landsgrenzen hebt die burgers van andere staten zonder doel aanvallen (burgers zijn nooit legitieme doelen voordat je met allerlei verwrongen ideeën aankomt dat zij strijden voor hun vrijheid) en daar niets aan doet is dat een regelrechte oorlogsverklaring.
-
ja en slinks Nederland wil maar al te snel weg uit Afghanistan zodat amerika er met de buit vandoor kan...
-
@24
Denk eens logisch na. Eerst moet je toch inventariseren hoeveel er ligt, waar het ligt en hoe makkelijk het gewonnen kan worden.
Als Shell mogelijk een olie/geld veld heeft gevonden dan gaan ze dat ook niet groot aankaarten voordat ze er zeker van zijn dat het ook gewonnen kan worden.
Ik Wed dat Maxime Verhagen hier ook het een en ander vanaf wist en daarom al te graag als een makke hond achter de NAVO wou aanlopen en daarom nog langer in Uruzgan wou verblijven. Nouhh hij niet, maar onze soldaatjes die niks anders zijn dan een nummer op een stuk papier. -
geld=gas
-
Tja, toch nog een reden om er te blijven maar niet voor ons dus. Ach, later komt uiteindelijk ook die grondstof weer in ons land terecht in de vorm van een laptop dan.
-
Hopelijk komt het allemaal ten goede van de bevolking en niet van dictators en terroristen.
-
En de Chinezen wisten het al in 2007.
-
@50: nadenken zonder kennis heeft geen zin, natuurlijk.
Maar als ze het wisten, dan is het een goede zaak dat we er bij zijn om mee te delen in de buit. -
"Ondernemingen uit China en India staan echter te dringen om mijnen te ontginnen en olie en gas uit de Afghaanse bodem te halen, wat op wrijving met de VS kan uitlopen, die veel in Afghanistan geïnvesteerd hebben."
Sinds wanneer is oorlog een investering?
Ik dacht dat een oorlog nooit een investering kon zijn en ik maar denken dat ze democratie gingen brengen. Ik wist al dat Al Qaida een opgezette leugen was en dat Bin Laden een spion is van het CIA.
............ Irak om haar olie,
............ Afghanistan om haar mineralen!
Aap komt uit de mouw...... -
@54
Dat wisten ze al veel eerder dan 2007 hoor ! -
@54
Dat wisten ze al veel eerder dan 2007 hoor ! -
@58
Sorry, foutje -
@57
Vast, daarom is het zo grappig dat in het artikel staat "de voorheen onbekende ertslagen" -
"De vondst van de bodemschatten leidt mogelijk ook tot binnenlandse conflicten over wie de eigenaar van de grond met mineralen is."
Interne verdeeldheid zaaien bij een (mogelijke) vijand... een klasiek wapen van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Voorlopig heb je nergens geen omkijken meer na. -
@53
Hahahahahahahahahahaha........................... -
Wat een toeval weer allemaal, met alle moderne technologische wetenschappen, dat ze er nu pas achter zijn gekomen.
'Zeker is wel dat die Amerikanen nu heel graag willen helpen met het economisch sterk maken van Afghanistan, en USA zelf natuurlijk. -
Verdeling van de taart is begonnen.Feestelijke opening van de gigantische mijnen kan losbarsten. Amerikanen gaan met goud en zilver ervandoor, China en India met Koper en Nederland blijft achter met metaal en zink. Ze moeten wel hun best doen om dit allemal te krijgen. Dat betekent meer Nederlandse militairen offeren!!!!!!!!!
-
Nu is het duidelijk wat Balkenende bedoelde met VOC mentaliteit. We hebben weer Kolonieen, nou ja, een stukje misschien, als we braaf zijn.
Een oorlog voor grondstoffen dus, de vredesmissie was een leugen.
Dat er zoveel in de grond zit weet men vermoedelijk veel langer, mogelijk wisten de Russen het in de 80 er jaren al. -
Voor de luien die zich steeds afvroegen wat zoeken we in dat woestijn, bij deze dus weten jullie hopelijk waarom de hele NATO en VS zich daar gevestigd hebben.
-
De aap komt uit de mouw! Ik vroeg me altijd af wat doen de machtige landen daar in een kaal, arm en saai land als Afghanistan? Maar nu is het antwoord gegeven! Het is geen kaal of arm land, maar een undercover miljardair! Niet voor niets betaalt alleen Nederland twee miljoen euro per dag voor Task Force Uruzgan! De oorlog heeft al tot september 2009 zo'n 228 miljard dollar gekost aan America. Nou ja, investeringskosten ;-)
Vandaar heeft Karzai alles van God geboden en verboden heeft om aan de macht te blijven. -
Natuurlijk zijn de opbrengsten voor Afghanistan. Alleen bestaat Afghanistan niet, het is een vaag bijeenraapsel van stammen, waar de cultuur nog duizend jaar oud is. Oftewel het recht van de sterkste. Dus wat gebeurt er als er geld in het laatje komt: ze slaan elkaar de kop in totdat de sterkste overblijft. Die stam krijgt alles, de rest van het land niets. Zo is het gebeurd in Saoedi Arabië, zo gaat het gebeuren in Afghanistan.
En het buitenland zal ongetwijfeld vriendjes willen zijn met de sterkste stam, want die nieuwste laptop willen we allemaal. Ooit zal de cultuur in die landen wel beschaafder worden, maar daar is revolutie van binnenuit voor nodig. En dat gaat nog lang duren.
Tot die tijd moeten we de primitieve culturen in elk geval in ons eigen land maar flink afbouwen. Kost een generatie of vier, maar dan is er weer rust in de tent. -
Vroeger gingen ze op een brute manier een land (Zuid-Afrika) binnen, zonder smoesjes, om het land leeg te roven en de inheemse bevolking vernederend als slaven gebruiken.
Nu doen ze hetzelfde, alleen op een sneaky manier, onder mom van terrorisme of massavernietigingswapens.
Als ik ergens iets zou stelen en ik zou daarop betrapt worden, zou ik me doodschamen. Maar ja, ik heb fatsoensnormen! -
Kuwait
Irak
Afghanistan
We mogen wel oppassen, wij hebben hier verdacht veel zoet water tot onze beschikking, daar schijnt ook een schaarste van te groeien. -
deze schat mag maar voor 1 doel gebruikt worden: de opbouw van afghanistan, onderstuning en ontwikkeling van de bevolking, zo dat de taliban geen vat meer op de mensen krijgt. Elk ander doel is corrupt en onrechtvaardig en moet wereldwijd publiekelijk afgewezen worden.
Wie durft er met mij mee te hopen? -
@1
Ik was niet echt voor de bezetting van Afghanistan, maar de Afghanen hadden nooit of te nimmer zelfstandig een dergelijke vondst kunnen doen, zeker niet onder het juk van de Taliban.
Ik hoop dat de opbrengsten van deze mineralen in de economie van Afghanistan wordt gepompt, dat is pas een echte garantie voor een oplossing in de regio, iemand met een een toekomst een baan en iets te verliezen loopt niet te rellen ter meerdere eer en glorie van een hogere macht of een achterlijke geestelijke. -
Simpel bekeken zijn de poppen nu natuurlijk pas echt aan het dansen....
-
@68
" Ooit zal de cultuur in die landen wel beschaafder worden"
Als met beschaafde wereld bedoeld wordt, als een sneaky oorlog voeren om het vervolgens leeg te roven met honderdduizenden doden, laat die beschaving dan maar zitten! Dan wil ik wel als een Aboriginal leven.
En dan nog over beschaafde cultuur zeuren, kom nou! -
@72
Dat is echt zo paternalistisch. Dat het land verscheurt is door oorlog komt niet alleen door henzelf maar juist ook door allerlei externe factoren als de Russen en het westen die daar binnen zijn gevallen. Zij hebben daarna besloten te 'helpen' om de Taliban daar terug te drijven, en nu denkt men plots aanspraak te maken op de rijkdommen van dat land?
Afganistan lijkt nu al het slachtoffer te gaan worden van de aasgieren van de wereld en 'ontwikkeling'. China, India en het Westen staan klaar om weer een nieuwe plukkip te koloniseren, met of zonder geweld, doormiddel en voor het grote geld.
Ik houd mijn hart vast voor de bevolking. Die zien waarschijnlijk allemaal geen cent of product er van terug... die krijgen een waterputje... -
Afghanistan begint te moderniseren, er worden huizen,scholen en hogen kantoorgebouwen gebouwd. Alleen zoals hier gezegd wordt, de islam is de grootste kwaad.
Gelukkig komen nu de jonge mensen daarachter en ze proberen de cultuur te veranderen. Maar er zijn altijd van die stamkoppen die bullshit uitspreken en de mensen niet in vrijheid laten leven. -
@72 Helaas denk ik dat dat niet gaat kloppen. Ik vrees dat er juist extra geld naar de 'heilige oorlog' zal gaan.
Dat er zoveel bodemschatten in de grond zitten bij mensen / volkeren die het vervolgens niet zelf uit de grond weten te krijgen, geeft te denken, niet dan?
Waarom ze het niet zelf opgemerkt hebben bijvoorbeeld.
Persoonlijk denk ik omdát ze cultureel zo gestructureerd zijn dat ze meer op overheersing leunen (via bijv. religie, vrouwenonderdrukking of anderszins), dan op het opbouwen van een land waarin iedereen in redelijke welvaart kan leven en zich ontwikkelen.
Dit zijn een geheel nieuw soort 'blood diamonds'.
En ik hoop van ganser harte dat ze het laten zitten waar het zit: in de bodem. -
Inderdaad nu kennen we de echte reden van het oorlog voeren in Afghanistan.
Opbrengst naar de bewoners zelf?
Laat me niet lachen.
Als Amerika oorlog voert doet het dat voor zichzelf.
Het is niet geinteresseerd in de gevolgen voor de diverse bevolkingen.
De wet van oorzaak en gevolg echter werkt ook voor Amerika. Ze vallen op een moment in de door henzelf gegraven kuil.
Voor dit echter gebeurt zullen ze nog veel meer slachtoffers maken.
Wanneer worden we massaal wakker? -
@74 Je kunt bij de Aboriginals asiel aanvragen (en krijgen!).
-
Waarom verbaast dit nieuws mij niks?
-
De geschiedenis herhaalt zich voor de zoveelste keer.
Zie de VS
Zie West-Afrika
Zie Zuid-Afrika
Zie het Midden-Oosten
Zie Indonesië
Zie....... -
@71
"deze schat mag maar voor 1 doel gebruikt worden: de opbouw van afghanistan, onderstuning en ontwikkeling van de bevolking"
Dat hoop ik ook, maar ik ben bang dat dat niet zal gebeuren!
Zuid-Afrika is een voorbeeld, met de diamanten zijn de inheemse bevolking (zelfs na eeuwen) niet beter op geworden. Ze worden zelfs gediscrimineerd door de allochtonen (lees: engelstaligen) -
Goh, hadden 'we' dan toch moeten blijven om een stuk van de taart van de VS te mogen ontvangen? Gaan we dat nu mislopen? Was het CDA daarom zo terughoudend in haar stellingname mbt terugtrekking? ;-)
Wat een gotspe weer, de toekomst zal een geschiedenis tonen waarbij wij ons met z'n allen zullen afvragen waarom een groot deel van de wereld haar ogen sluit voor dit neo-kolonialisme. Overal waar wat de halen valt, zitten we met groot materieel, zogenaamd om de mens bij te staan, daar waar niks te halen valt bekommeren alleen non-profit organisaties zich om de mens.
Nu maar hopen dat het lange termijn bij-effect voor het gros van die landen zelfbeschikking, democratie en vrijheid zal zijn. -
PLUNDEREN.......................consortia van banken en multinationals, onder de paraplu van voornamelijk het Amerikaanse leger zullen de Afghanen wwel kaalvreten.
Neo-imperialisme. -
@79
Zodra de Aboriginals een eigen staat hebben (Australië) zal ik dat gaan doen!
Wat voor Zuid-Afrika geldt, geldt ook voor Australië hoor! -
@teh saientist (#48) Niet helemaal waar.
De Taliban heeft aangeboden Bin Laden uit te leveren als de FBI bewijs kon leveren dat hij i.d.d. achter de aanslag op het WTC zat.
FBI heeft geeneens fatsoenlijk onderzoek naar deze misdaad gedaan, de bewijsstukken zijn meteen opgeruimd en afgevoerd, en de (complot-)theorie de wereld ingezonden dat Bin Laden het gedaan zou hebben.
Het is nogal wat voor een land om z'n onderdanen aan een andere staat uit te leveren, dat ze naar overtuigend bewijs vroegen is dus zeer terecht.
Maar dat konden of wilden de Amerikanen niet leveren. -
@1 en @2
Dat er veel in de Afghaanse bodem zat is altijd al bekend geweest.
Rusland is ook druk doende geweest in Afghanistan, heeft de Taliban niet uit kunnen rioeien en de bodemschatten niet kunnen vinden.
China was slimmer op dat gebied.
Toen Afghanstan straatarm was geworden hebben ze de rechten van een betrekkelijk kleine mijn gekocht voor 30 jaar.
En nu, de oorlog zal niet stoppen door deze vondst, misschien alleen nog maar erger worden. -
Dick Cheney , Rove en Rumsfeld zitten al in het vliegtuig naar Afghanistan.
-
nou die arme inwoners kunnen hun borst weer nat maken, dat zal nog meer oorlog en uitbuiting gaan betekenen. Afrika is ook rijk aan van alles maar welk land heeft er tot nu toe van geprofiteerd daar? alleen het westen en nu de Chinezen en zo zal het daar ook gaan
-
@76 verkoop geen onzin! Waar haal je deze informatie vandaan? of lag je te slapen.. Er is nog geen sprake van modernisering van Afghanistan wel van geleidelijk stabilisatie! En dat de islam de grootste kwaad is.. Hoe kom je hierbij? Afghanistan heeft bijna nooit vrede gekend. Afghanistan bestaat uit veel stammen en etnische groeperingen: Pathanen(38%), Tadzjieken(25%), Hazara(22%) en Oezbeken(13%) die vaak niet eens met elkaar zijn. Dit is echt de oorzaak van de ellende, de Islam is daar een bijzaak. De Islam wordt door de invallers als Ideologie gehanteert om de inval te rechtvaardigen en zielen te winnen van naive en islamofoobe mensen zoals jij, vind ik! Natuurlijk zijn mensen daar die de Islam op een heel vreemde manier praktiseren, die je eigenlijk geen Islam mag noemen, zoals bijvoorbeeld vrouwen die niet naar school mogen etc. Maar dit heeft niets met de Islam te maken, maar met de cultuur daar (vrouwen mogen wel naar school). Dus leer aub onderscheid te maken tussen de Islam en de cultuur.
-
Iedereen heeft het over de VS, maar ik hoor niemand over China, Europa, India en Rusland die ook een vinger in de pap hebben!
Het is in ieder geval wel duidelijk (zoals verwacht was) dat het om economische belangen gaat en niet zo zeer om de taliban. -
Alle Afghanen er flink op vooruit laten gaan. Investeren in onderwijs, emancipatie en bestuur.
Wat mij betreft, als dat goed loopt, laten we er ook ons verse groenten en fruit telen zodat we hier een mooi en welvarend land van gaan maken.
Dan heeft de taliban geen kans meer. -
Jongens jongens rustig maar, ik ben zelf een afghan hoor.
en ik weet wel wat dit news betekent voor westers en Amrikanen,willen jullie echt weten waarom??? het is een hele grote reden om daar te blijven
verder moeten jullie zelf denken waarom
groeten -
waarom komt er over zulke berichten niks op Geenstijl.nl? Zo'n site is gewoon letterlijk gemaakt om mensen te hersenspoelen. Maar anyways, gelukkig ziet iedereen wat er aan de hand is. Irak in gevallen zogenaamde massa vernietingswapens, NOOIT maar dan ook NOOIT 1 gevonden.. Iran zogenaamd nuclieare wapens, er zijn zelfs al sancties voor de 4e keer als ik het goed heb. Wat ze vergeten te vertellen is dat een onderdeel van die sancties is dat, landen geen zware wapens, tanks etc mogen leveren aan iran. Die geen 1 land heeft aangevallen, en wordt beschuldig door wie, amerika die heeft Irak gepakt, Afghanistan gepakt, financieerd israel, verkrachte japan! En pas op voor die verhagen !
-
@7
Dus het Westen wist eigenlijk al sinds 1831 van al die voorraden delfstoffen?
Overigens als de Chinezen de kans krijgen kopen ze gewoon het land, in de vorm van leningen die de leencapaciteit van het land verre te boven gaan, in het naburige Tajikistan heeft men leningen uitstaan om de infrastructuur te verbeteren, (en zodoende de afvoer van de delfstoffen mogelijk te maken) die ongeveer twee keer zo groot zijn als de national begroting van dat land. -
Gelukkig...
Hebben ze straks het opium-geld niet meer nodig om het Westen te onderwerpen...
Of ze hebben ons op twee manieren in de b*llentang..... onze kinderen aan de drugs, en onze industrie aan de (dure) mineralen.. -
U.S. Identifies Vast Riches of Minerals in Afghanistan
Published: June 13, 2010
http://www.nytimes.com/2010/06/14/world/asia/14...
Significant Potential for Undiscovered Resources in Afghanistan
Released: 11/13/2007
http://www.usgs.gov/newsroom/article.asp?ID=1819
China's Winning Bid For Copper Rights Includes Power Plant, Railroad
November 24, 2007
http://www.rferl.org/content/article/1079190.html
The largest contract in history of Afghanistan is signed
Ministry of Mines - May 25, 2008
http://mom.gov.af/index.php?page_id=66
Coal Miners In Afghanistan
http://www.99express.com/2009/04/coal-miners-in...
======================================================
Rare Metals Afganistan PDF
http://www.bgs.ac.uk/afghanminerals/docs/RareMe...
Mining Journal PDF
http://www.bgs.ac.uk/afghanminerals/docs/afghan...
======================================================
Gems of Afghanistan
http://www.afghanvoice.com/life-and-style/cultu...
Once Upon a Time in Afghanistan... (...in de 50er & 60er jaren)
http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/05/2... -
Zijn daarom zoveel Afghanen afgeslacht????
-
Zonder er al te veel verder op door de speculeren, heeft weinig nut, blijft allemaal complotteren zonder genoeg onderbouwing, moet ik constateren dat 9-11 al met al erg handig is gebleken.
Opzet of niet, economisch-strategies gezien legt het het westen op de langere termijn geen windeieren en kan worden gezien als onderdeel van het economische gevecht met opkomende grootmachten als China en India. -
een half jaar geleden: Er zitten mineralen in de bodem daar en die willen ze hebben.
Reactie van mensen online: Nee joh, je ziet spoken en bent een complotter.
I hate to say i told you sooooo!! -
Al die doden dus voor wat mineralen. Wat een misselijk politiek spel van zelfverrijking van een aantal regering.
-
@102: "regeringen"
-
Ik vroeg me al af waarom ze Afghanistan waren binnengevallen...
-
ik schaam me als mens voor de mensheid
-
Vandaaar de oorlog aldaar,het ging gewoon om poppys en de natuurschatten die deze terror natie(de vs)wide hebben en dat daar veel onschuldige mensen voor moesten sterven doet er niet toe.
steeds duidelijker word de u.s. en zijn volgers de werkelijke as van het kwaad zijn.
de zogenaamde wolf in schaapskleren(en dat uit mijn mond,ik ben niet eens gelovig al heb ik de geschriften wel gelezen)
helaas hoort nederland er ook bij -
@TS
Iedereen weet als de Amerikanen iets toegeven, doen ze dat nooit helemaal.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat de waarde/hoeveelheid veel meer is dan 1 biljoen dollar.
Voor 1 biljoen zullen ze daar nooit zolang, negen jaar en veel langer, met haar dure leger oorlog voeren. -
@9 En van wie denk jij dat ze die wapens krijgen ?
Een chinees bedrijf heeft 2 miljard euro over voor exploitatie van een kopermijn,die betalen ze gewoon met wapens. -
Zouden ze daar ook kraaltjes accepteren?
-
Maar waar is die Bin Laden nou. Public Enemy No. 1.
Hij heeft meer dan 3000 Amerikanen vermoord toch?
Als ik jou kind zomaar sla dan kom jij meteen naar mij toe en dan krijg ik een paar tikken van jou. Nu vermoord ik jouw kinderen wat ga jij dan doen met mij?
Wij leren niets van onze geschiedenis, we herhalen en herhalen. Zonde van onze hersencellen.
Oh mijn nieuwe xbox game is binnen. Ben zelf ook geen haar beter hoor maar probeer alles te geven om mijn leven te veranderen.
Offtopic:
Hup Holland Hup laat de Leeuw niet in zijn hempie staaaaaaaaan. -
En wij gaan daar weg?
Tssssss ;) -
Goh wat een toeval!
Zijn we daar al tijden oorlog aan het voeren om de vrouwen uit de burka te helpen, hebben we eindelijk ook eens een meevaller. Wat een geluk hebben wij Westerlingen toch! Zo is het toch niet allemaal voor niets geweest. -
Ik hoop dat de Afghanen hun huid duur verkopen. 2 miljard voor de exploitatie van mijnen over een perdiode van 30 jaar is natuurlijk een lachertje gezien de mogelijke waarde.
-
@14 lol. Zoals in de golf op dit moment. Heel volwassen.
-
De aarde geeft, de aarde neemt. Alles op zijn tijd. De macht van de duivel ligt op de loer. Laat het goede overwinnen. Ik gun het dit land zo!!!!!!
-
@6,
Dat zeiden de multnationals ook tegen de mensen in Nigeria. De bevolking is nog steeds straatarm,hun grondstoffen a 1,8miljard winst voor Shell worden jaarlijks gestolen en het ergste nog van alles, ze laten zwaar vervuilde gebieden achter waar mensen aan sterven, ze ruimen niks op. -
@74 Met beschaafd bedoel ik dat er geen recht van de sterkste is, dat er vrijheid voor vrouwen en homo's is, dat er vrijheid is van godsdienst (dus ook dat je moslim mag zijn!), dat kerk en staat gescheiden zijn en tot slot dat er een scheiding van machten is (trias politica).
Je kunt hier wel braaf multiculti gaan doen, maar genoemde beschaving is er niet in Afghanistan, niet in veel andere islam landen en ook niet in het Rifgebergte, waar aardig wat Nederlanders tegenwoordig vandaan komen. Dat gebrek aan beschaving wat we destijds hebben binnengehaald in Nederland, zal op korte termijn aangepakt moeten worden. Niet door mensen weg te sturen, maar wel door onbeschaafd gedrag keihard aan te pakken. En door beter onderwijs. En door een stukje vorming in de vorm van sociale dienstplicht. En door een (tijdelijke) immigratiestop.
Back on topic: Afghanistan is geen beschaafd land. De kans dat dit snel verbeterd, wordt groter als er 1. Stabiliteit komt. Daar is het westen volgens mij hard mee aan het werk en dat lukt niet met een bos bloemen in je hand. 2. Dat er meer welvaart komt. Dat kan door opbrengsten van de mineralen, op voorwaarde dat het eerlijk verdeeld wordt. En daar heb je dus weer een stuk veiligheid voor nodig. -
@116 Zembla heeft gisteravond aandacht besteed aan Shell Nigeria...
Vuile olie van Shell (Zembla 13-06-2010)
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?... -
Ze wisten toch al precies welke grondstoffen waar onder de grond liggen!
(...lang voordat er troepen naartoe werden gestuurd...)
http://www.esa.int/esaEO/SEM9BL3VQUD_economy_0....
"Space sensors looking beneath the surface
Satellite data can map and identify large-scale geological structures related to hydrocarbon and mineral deposits that ground-based surveys may find more difficult to see: satellite radar interferometry can precisely identify surface faults or slight ground motion connected with hydrocarbon reservoirs.
Multi-spectral optical sensors can directly identify different minerals, either valuable in their own right or chemically altered by contact with oil and gas deposits." -
afghanistan word het nieuwe afrika?
-
"he vast scale of Afghanistan’s mineral wealth was discovered by a small team of Pentagon officials and American geologists."
Goh.. het Pentagon die dit ontdekt? -
ja, die verhaaltjes horen we ook over Suriname, bijvoorbeeld, hoe vreselijk stinkend rijk dat land eigenlijk! is, welterusten
-
China zou hier wel eens wakker door kunnen worden. Die weten het in Afrika ook weg te jatten zodanig dat alleen zij er beter van worden, zelfs met Chinees personeel aldaar, zodat vooral de plaatselijke inboorlingen maar niet aan het werk komen, dat is niet in het belang van de Chinees, eet smakelijk
-
Mag dat land dat niet zelf houden dan? het ligt toch in hun land?
-
@118 idd en 116
Zo zal het in Afghanistan ook gaan de bevolking krijgt niks, net alsin Nigeria Milieu eisen over water en bodemvervuiling lappen ze aan hun laars, de velden met olie die in de fik staan en een giga CO2 in de admosfeer brengen, interesseert ze ook geen reet, en in het westen betalen voor CO2 uitstoot.
Commercieel denken heet dat. Stelletje Machiavelli's
Ik noem het anders stelen en oplichten. -
Een vloek of een zegen?
-
Verwijderd door redactie
-
Nu komt de aap uit de mauw.. Waarom vs daar zitten, en wij mede-moordenaars zijn.
-
Wat een onzinbericht. Het was al in de jaren 80 bekend dat deze voorraden aanwezig waren. In 2008 heeft China notabene een hele berg vol met koper opgekocht vlakbij Kabul en zijn er plannen om nog meer te doen. De Afghanen zagen geld en "vergaten" om het contract zodanig op te stellen dat zij er ook iets aan zouden verdienen. China is druk bezig om de winst binnen te halen net als in Afrika. Hier hoor je echter niemand over. Voor wat betreft de Amerikanen; politieke correctheid verbied hen om gebruik te maken van deze grondstoffen. Hetzelfde is gebeurd in Irak. Ook daar hadden ze de mogelijkheid om gebruik te maken van de opbrengsten van de olie om hun kosten te betalen. Dit is niet gedaan.
-
Ik begrijp niet waarom mensen nu roepen dat er geplunderd wordt, de contracten worden uitgegeven door de Afghaanse overheid volgend najaar. Bedrijven uit Amerika, China en India moeten nu die contracten binnen zien te krijgen maar hoe dan ook de Afghanen zullen ervan profiteren.
-
@130
Net als in Nigeria ? -
"Onaangeboord? WAAR WACHT JE NOG OP? SNEL! AANBOREN DIE HANDEL!
Milieu? Dat kost toch geld? Laat dan maar zitten dat milieu." -
is dit nieuws? is al decennia bekend media doet weer of ze nergens vanaf weten zielig!!!
-
@130
Ja, mooi formeel spelletje. -
Zo weinig?
-
@116
Wat Shell vervuilt moeten ze opruimen, ben ik met je eens.
Voor de rest ( ik heb het ook tegen @131): vinden jullie dan dat wij daar de regering ook moeten overnemen? -
Eigendom van Afghanistan.
-
Dat het daar om ging was al jaren bekend. Door de VS en het westen wordt je altijd (bevrijdt) geholpen als er wat te halen is.
-
Altijd een addertje onder het gras met de VS.
-
@130. Welke afghaanse overheid?
Oh......je bedoelt die mannekes die met steun van de VS dadelijk gaan proberen het onbestuurbare land te besturen! -
En verder in de toekomst zullen we hier niets over hier meer horen!
-
Alle Amerika-haters natuurlijk helemaal blij dat ze weer een nieuw excuus hebben.
Dat in tegenstelling tot koloniale mogendheden als China, Noord-Korea en Iran dit soort contracten wel volgens de vrije markt gaan, en Amerika er dus weinig of niets aan verdient, daar gaan ze voor het gemak maar even aan voorbij. -
@138
idd
Eeen heel klein ienieminie feitje ?
Het Adelaarsnest in Duitsland van Hitler is een bezienswaardigheid, bij de Koningsee dat is tot 1997 in handen van de Amerikanen geweest.
Kneiterduur, maar absoluut de moeite waard. -
@142
Die doen het niet via oorlog. -
Maar de Nederlandse schapen blijven achter de kudde aanlopen.
1 dag niet tanken.boodschappen doen etc.
En de bestuurders lokaal en landelijk krijgen het benauwd en moeten
dan wel eens voor het belang van de burgers gaan werken.
Ipv van hun eigen portomonee spekken. -
Aaaah kijk!!! De toedracht!!!!!Tja vooor dat soort bedragen............................................................
-
De Verenigde Staten hebben voor bijna duizend miljard dollar (820 miljard euro) aan onaangeboorde mineralen in Afghanistan ontdekt.
JAAAAAAAA,
HANDJES AF IS NIET VAN JULLIE
GEK HÉ AL DIE OORLOGEN,AMERICA VERKOOPT AL WAPENS AAN DE TEGENPARTIJ -
Cancer? It's like economy! De metastasen die wij maken door onze verdeel en heers-politiek buiten ons eigen territorium. Shell heeft inmiddels de olierijkdom in handen en mocht het tot wederopbouw komen - wat m.i. een illusie is - zal dat uit het rijke Westen moeten komen. Hoe geniaal!
Deze inval was bittere noodzaak voor ons overleven met een groeiend deficit.
Is het daarmee niet louter een natuurlijke overlevingsdrift van de sterkste? Allereerst de infrastructuur vernietigd (voor zover mogelijk) om daarna vaste grond onder de voeten te krijgen. -
Squawk1
""Je kunt hier wel braaf multiculti gaan doen, maar genoemde beschaving is er niet in Afghanistan""
mmmhh ik heb toch een filmpje gezien waar de afghanen net als ons er bij lopen, en het een middel matig modern land is.
Dat filmpje komt uit de jaren 70, heb het helaas niet bij de hand.
daarna volgde de oorlog tegen de russen -
Ben benieuwd of de afghaanse burgers hier ook van kunnen gaan profiteren.
-
@149 Ik heb bij #98 al n link geplaatst van Afghanistan in de 50er & 60er jaren.
Kijk anders eens naar "The Kite Runner".
Speelt af in de 70er jaren toen de Russen kwamen.
http://www.kiterunnermovie.com/
http://www.imdb.com/title/tt0419887/
http://www.khaledhosseini.com/ -
@150 Of dat gebeurt hangt helemaal van het politieke systeem af. Om die reden is de installatie van een democratisch bestuur en bewaking ervan wellicht niet zo slecht voor ze.
De grond is waarschijnlijk van de staat, het delven van die ertsen is een kostbaar en kwetsbaar gebeuren. 100% kans dat Afganistan dat niet zelf kan. Zij zullen dus externe (Westerse?) partijen moeten betrekken die een concessie kopen voor een x-aantal jaren om de stoffen te delven. Het geld van de concessie (dus niet van de delfstoffen) komt dus bij de overheid, net als de olieconcessies in Nigeria. En tja, wat de overheid ermee doet... In Nigeria niet veel goeds, hopelijk doen ze dat in Afganistan beter. -
Goh wat een toeval. Afghanistan heeft dus mineralen zoals lithium EN andere leuke dingetjes zoals opium.
-
En Karzai verdeeld zeker de vonst(lees:buit). WTF?
Hidden in plain sight. -
Als het ze puur om die mineralen ging, hadden ze nog altijd beter die oorlog achterwege kunnen laten. Nu is het land zo'n chaos dat je nooit optimaal die mineralen kan delven.
-
15614 juni 2010 20:27 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Zeker een leuk land voor vakantie
-
15814 juni 2010 20:58 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
En het Pentagon gaat de Afghanen helpen.
Want zo vriendelijk zijn ze. De nazi's.
http://www.latimes.com/sns-ap-us-afghan-mineral...
''The Pentagon is helping Afghan officials arrange to start seeking bids on mineral rights by next fall, officials said.'' -
16014 juni 2010 21:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Mooi al die vondsten.
Kunnen ze mooi daarvan Nederland weer terugbetalen; want we hebben het nu ook hard nodig. -
Ja, het hele geval doet mij terugdenken over wat we allemaal geleerd hebben over de VOC tijd....
Roven ten behoeven van onze eigen economie...
Maak je geen illusies, qua afganistan lopen er al een heleboel mensen zich te verkneukelen bij de gedachte aan de ondergrondse rijkdommen van dat land.
Wij laten ons massaal misleiden door dat stomme geouwehoer over terrorisme.
Maar dat is uit America afkomstige propaganda. we doen er zelf oof fors aan mee door in de media vooral de successtories te onderstrepen en de afgaanse weerstand (verzet) af te doen als terrorisme van de Taliban.
Echter In afganistan ziet een ruime meerderheid Ons en de Amerikanen liever direct vertrekken, en het is dan ook niet aleen maar de Taliban die op ons schiet.
Ik heb zelf uit de tijd dat de russen er nog zaten, en wij als NATO er een andere taak hadden, (echt totaal anders) goede contakten opgedaan.
Maar de zaken liggen daar echt niet zo, als hier in de media wordt weergegeven, dat betreft een te vals en eenzijdig beeld. (propagandistisch)
Dit betreft echt een foute "opgezette" oorlog, die qua Amerikaanse contakten en intresse zijn basis eigenlijk al vind aan het eind van de koude oorlog. Het enige dat men nodig had was een drogreden om daar militair in te grijpen.
In voorbereiding daartoe heeft men niet alleen gezorgd dat er een reden kwam, men heeft hier ook enorm "stemming" lopen maken door via andere bewegingen (in onze westerse ogen) extremiteiten van de Islam te benadrukken, zoals vrouwenbesnijdenis etc...
Echter net zoals je hier de idioterie van de christenen niet kunt onderdrukken , kun je het daar niet met de Islam.... Als die mensen willen veranderen moeten ze dat vooral ook zelf doen. wij zouden ons ook geen lesje laten lezen door een stelletje Islamieten die hier met wapentuig binnen komen vallen. Goedbedoeld of niet... we zouden ons best doen ze er weer uit te knikkeren.
Zo ook hen, en gelijk hebben ze, hoewel ik niemand persoonlijk ellende gun, ben ik toch blij met iedere dooie soldaat die er terugkomt. dat is namelijk met ernstige nadruk "helaas" de enige wijze waarop wij merken dat die lui het niet met ons eens zijn. En hopelijk zullen we het hier snel leren, en ook leren dat wij ons simpelweg niet met hun normen en waarde te bemoeien hebben. We hebben het zowiezo al moeilijk genoeg met onze eigen normen en waarden.
Al leef ik uiteraard wel mee met het verlies van de familie en vrienden van de arme misleide stakkers.
Maar wij proberen er nu voornamelijk een westers gezind regime neer te planten ten behoeve van "de winst"... onze Winst.
Pss -
Laat dat nu, geheel toevallig uiteraard, door het Pentagon bekend gemaakt zijn op een moment dat er beslissingen genomen moeten worden over voortzetting van de oorlog daar... In de VS beginnen ze e.e.a. toch een beetje duur te vinden.
Een geniale oplossing: De oorlog in Irak wordt gefinancierd met olie, en binnenkort kan de oorlog in Afghanistan dus met goud en lithium gefinancierd worden. -
Kijk A.U.B. http://www.youtube.com/watch?v=bx1aebzY3mY&feat...
Esrael and U.S.A plunderen de hele wereld en Nederland mag helpen maar krijgt niks voor terug dan gewonde manetjes toch! -
de ranzigheid van het kapitalisme, welvaart voor ons, armoede voor degene die we plunderen.
-
Tja, altijd weer die *** amerikanen (bewust zonder hoofdletter) die die wereld op zijn kop zetten.............. MAAR OWEE ........als de WERELD amerika op zijn kop zet door "terreuravallen" wat ik niet goed praat.............. maar.......... zo wonnen zo geronnen oftewel.......... boontje komt om zijn loontje.
Wat ik nog VEEL erger vind is dat door de de inhalerigheid van amerika de wereld in gevaar is gekomen en dat noemen ZIJ terreuraanslagen??????????
amerika doet NIETS zonder EIGEN gewin....... als we ons dat maar blijven hoop ik oprechtdat elk land zich zal bedenken en zal geen natie die inhalige aasgieren nog steunen!!!!!!!! -
Om deze oorlog te beginnen moesten 3000 eigen burgers dood. 9/11 is uitgevoerd door de elite om deze bodemschatten te krijgen. Word wakker !
-
nu gaat de VS de mineralen opstrijken (zie geschiedenis), omdat ze daar goed bezig zijn
-
ze wakkeren alleen maar de haat tegen het gehele Westen aan, ten koste van... wat niet, zullen we maar zeggen
-
Amerika is gewoon een grote dief
-
het 'biljoen' is uit de lucht gegrepen, het bericht is uit 2007, en dat er grote voorraden mineralen in Afghanistan liggen wisten de Russen al in de jaren 80 van de vorige eeuw.
het nieuws is dat dit feit opeens publiekelijk gemeld wordt. blijkbaar staat de humanitaire missie om de Afghaanse vrouw te emanciperen al in de geschiedenisboeken. -
@149
Nog wat filmfragmenten van de 50er, 60er & begin 70er jaren toen Afghanistan nog "modern" was...
Once Upon a Time - Afghanistan
http://www.youtube.com/watch?v=ObKRVQDKMwU
Afghaanse film/muziek-fragmenten uit de 60er en begin 70er jaren
http://www.youtube.com/watch?v=W1mwPs4MDoA
http://www.youtube.com/watch?v=-i6wCSLbeow
http://www.youtube.com/watch?v=rVWtLOGaTOM
http://www.youtube.com/watch?v=drvL_xINkog
=====================================================
Foto's 1960's alleen niets moderns, wel onbeschadigde tempels en kunst
http://www.youtube.com/watch?v=Q_Rgr07T7aE
http://www.islammattersnow.com/ -
@14 teh saientist
uw zou u naam eer aan doen door wat onderzoek uit te voeren. U zou dan, net als ik, tot geen andere conclusie kunnen komen dat tijdens het bewind van de taliban opium verbouwen verboden was en dat de opiumteelt sinds de invasie hoge vlucht heeft genomen.
@27 trendvolger
"In de arabisch wereld staat de elite gewoon niet toe dat de gewone man zich kan ontwikkelen. Dat staat vernieuwing en vooruitgang in de weg."
Hoe zou u de situatie bij "ons in het westen" op het moment willen benoemen? -
@Nu.nl
of was het her-ontdekt?
... rarara, maar ik rook niet ;) -
Ja hoor de aap uit de mouw..... Weer een land dat uitgezogen wordt door moderne uitbuiting !! Nou waar bljven nou die democratische opgehemelde toestanden ? Op de vuilnisbelt !!
-
Echt helemaal niets nieuws aan de horizon.Dit was allang bekend.
En zo zijn er nog meer plekken op deze aardkloot. -
Nederland moet dus toch blijven en de grond omploegen. Krijgen we nog iets terug voor onze investering daar!!
-
@173
Daar wil ik wel op antwoorden. In het Westen (bij ons) kun je, als je bepaalde vaardigheden hebt, het heel ver schoppen. -
Ach Amerika ondekt iets, hahahaha dat wisten we al 100 jaar.
-
propaganda om de oorlog te kunnen verlengen , is inderdaad oud nieuws
-
Ahhh, dus daarom was dat land zo belangrijk.... nooit echt begrepen wat al die mogendheden daar aan het doen waren, nu wel
-
Dat is heel fijn voor Afghanistan, dan kunnen ze ook rijk worden, en hun eigen boontjes doppen.
Wel duidelijk nu waarom Amerika daar binnen gevallen is overigens, geen terroristen bestrijding, maar net als in Irak ordinaire hebzucht. -
Wie is nu het "Arme land" ?
Wij die uit zijn op alles dat naar macht en geld riekt.ik zou zeggen ga in Afghanistan werken en wonen JPB, je broer zit er al, en neem voor alle zekerheid Verhagen mee!!!!!! en het koninklijk huis want die hebben ook altijd geld tekort, net als wij klootjesvolk. -
Ja die wetenschappers van het pentagon toch.....
-
Ja die wetenschappers van het pentagon toch.....
-
schatrijk,ook Afrika is schatrijk ,alleen de opbrengsten worden niet eerlijk verdeeld
-
Nu moet Nederland zeker happen !!!
-
Het verklaart in ieder geval waarom de Taliban zo hardnekkig is, ook zij zien winst en wisten al dat dit in de grond zat.
-
Goed hoor, dat ze ook nog de tijd en resources vinden om even een bodemonderzoekje te doen...
Is er trouwens al een extra wc bijgebouwd of blijft het bij die ene? -
Het is tragisch dat de US de oorlog in Afghanistan nu ziet als een "investering" en denkt hieraan rechten te kunnen ontlenen. Dit zet nog meer kracht bij de argumenten van de 9/11 "conspiracies", want de hoeveelheid grondstoffen in Afghanistan is helemaal geen "nieuw nieuws".
Het kapitalisme is grondig uit de hand gelopen en is een final-straw scramble geworden voor eigendomsrechten over de laatste resources van de planeet, waarin wij zeer perverse praktijken LATEN gebeuren. -
Als je de reacties zo leest weet je meteen waarom ze een "internet uit" knop willen hebben. De publieke opinie begint om te slaan in een voor hun gevaarlijke situatie.
-
Joh? Hebben ze dat ineens ontdekt?
Dat zal toch niks met de werkelijke reden van de aanval te maken hebben? Neeeeeeeeeeeee, tuurlijk niet. Dan ben ik een complotter.
Een beetje baarden jagen als dekmantel en ondertussen het land even leegstrippen van alle natuurlijke bronnen. Nee, joh. Dat gebeurt alleen in stripverhalen! -
Oh wow
-
Tja, ongetwijfeld zullen de 'verdedigers' van de 'vrije' wereld genoeg smoezen hebben om in Afghanistan te blijven. Al-CIAda *hoest* Al-Qaida is natuurlijk een verschrikkelijke dreiging voor de hele wereld.
http://iwpr.net/report-news/helicopter-rumour-r...
Als zulke praktijken nodig zijn om de 'enorme macht en dreiging' van Taliban aan te tonen, dan doen we dat toch voor de vrije wereld, niet toch?
Nogmaals wordt aangetoond dat dictatoriale bewegingen weinig kunnen doen zonder externe hulp. -
The claims of huge numbers of Taliban captured and killed continued through the rest of 2010. In December, Petraeus's command said a total of 4,100 Taliban rank and file had been captured in the previous six months and 2,000 had been killed.
Those figures were critical to creating a new media narrative hailing the success of SOF operations as reversing what had been a losing U.S. strategy in Afghanistan.
But it turns out that more than 80 percent of those called captured Taliban fighters were released within days of having been picked up, because they were found to have been innocent civilians, according to official U.S. military data.
http://deepjournal.com/p/43/a/en/2949.html
Stijgers in Politiek
Gebruik de holocaust niet om Zionisme te...
Een sterke speech van een orthodoxe jood...
4 uur 18 minuten geleden door Tweetsweet
Rutte: geen mooi weer spelen en door de...
Het begrotingsakkoord is noodzakelijk om...
5 uur 23 minuten geleden door de Hertog van Alva
Rutte niet naar Israël
Premier Mark Rutte heeft een geplande reis...
6 uur 30 minuten geleden door g.zeur
Samsom : Akkoord biedt geen uitweg uit...
Het akkoord over de begroting voor 2013...
6 uur 34 minuten geleden door All.you.need.is.love
Best gewaardeerd
Roemer wil premier worden
SP-leider Emile Roemer wil premier worden...
3 dagen geleden door jandeharingboer
Kamer stemt in met ESM-verdrag
De Tweede Kamer heeft donderdag met een...
5 dagen geleden door MistrX
'Wilders is door het ESM-protest de...
Zelfs zonder de details van het ESM te...
6 dagen geleden door All.you.need.is.love
'Kunduz-akkoord grote fout VVD'
Het Kunduz-akkoord is het gevolg van een...
19 uur 51 minuten geleden door suna1965

