Sinds er een eigen bijdrage van 200 euro is ingesteld voor een bezoek aan de psychiater, blijven de patiënten massaal weg. Dat meldt Trouw na een rondgang onder GGZ's.
In diverse regio's nam het aantal aanmeldingen voor psychiatrische hulp flink af. In Gelderland daalde dat 12 procent. Bij de Jellinek-kliniek voor verslavingszorg kwam een kwart minder aanmeldingen binnen.
Sorteer op:
-
"Gek" hè bij een eigen bijdrage van € 200 !!!
De idiotie ten top!
Nederland wordt steeds "gekker"! -
Er is goed nagedacht over die 200 euro grens. Het is een feitelijke en psychologische drempel voor afname van zorg. We zullen het binnenkort vaker terug gaan zien in de afbraak van de zorg.
-
dat was de bedoeling en het lukt dus. De verpaupering van dit land gaat door. De neo-liberale visie is die van individuele rijkdom en collectieve armoe. Dat u straks niet meer normaal over straat kunt, is een detail
-
Niet komen=zieker worden=uiteindelijk veel meer kosten.
En dat zal meer en meer gebeuren.
Verschrikkelijk, en naief, ach geef de Grieken nog maar wat meer.... -
Je moet wel gek zijn om die 200 euro te betalen
-
misschien is dit de verklaring waarom de pvv is gegroeid,naar wat het nu is
-
Misschien wrdt het tijd bij alle ziekenhuizen en alle andere panden waarin mensen / diensten zitten met gezondheidszorg te maken heben een waarschuwingsbord te plaatsen met de tekst :
"Alleen toegang met een dikke portemonnee"!
Bijwerking : uw portemonnee is dan gauw leeg! -
Als mensen geen 200 euro per jaar over hebben voor een psychiater
Toont dit aan dat die behandelingen gewoon SLECHT zijn !
Alle waar is naar zijn geld
(natuurlijk zijn er ook mensen die het écht niet kunnen betalen) -
@8 : Lees eens : "'Eigen bijdrage psychiatrische behandeling gevaar volksgezondheid".
http://site.zorgportaal.nl/index.php/zorgkrant/... -
@9 Wij van WV-eend ...
-
@10 WC-eend
-
@6 Nee. Als de PVV doorgaat moet 100 procent van de zorg zelf betaald worden omdat werkloze ruziemakers in de tweede kamer nu eenmaal geen geavanceerde economie kunnen onderhouden.
-
Tja dit was te verwachten en gaat ernstige consequenties hebben ... Het kabinet zal wel heel blij zijn met deze ontwikkeling maar uiteindelijk gaan de kosten elders oplopen ... Mensen die nu vrijwillig naar de verslavingszorg gaan omdat ze erkennen een probleem te hebben gaan niet meer omdat het te duur is. De verslaving blijft in stand met als gevolg ernstige overlast en / of somatische aandoeningen welke vroeg of laat zullen optreden.
Voor mensen met depressies of angststoornissen zal het leiden tot een verhoogt risico op suicides wat natuurlijk dan weer wordt afgeschoven op het falen van de GGZ niet op het beleid wat door deze regering wordt gevoerd ...
Dit kabinet toont aan geen enkel idee te hebben wat psychiatrische stoornissen zijn en erkent ze feitelijk niet als ziektes ... Grote groepen mensen worden gemarginaliseerd en zorg ontzegd ... De gevolgen zullen merkbaar gaan worden maar dan wast het kabinet waarschijnlijk zijn handen in onschuld ...
En voor iedereen die dit wel fantastisch vindt ... Realiseer je dat dit niet alleen gaat om mensen met een "dipje" maar ook om mensen met schizofrenie bijvoorbeeld die niet onder dwang kunnen worden opgenomen ... Mensen die net instaat zijn het hoofd boven water te houden in een maatschappij die eigenlijk veel te complex voor ze is ... -
@8 Een groot aantal van de psychiatrische patiënten in Nederland zit (helaas en onterecht) in de bijstand. Met een inkomen op bijstandsniveau heb je al je geld nodig. Die €200 komt bovenop het verhoogde eigen risico van je ziektekostenverzekering en de verhoogde premie. Tegelijk is de zorgtoeslag een weinig verlaagd. Op jaarbasis ben je als psychiatrisch patiënt nu ruim €400 per jaar meer dan vorig jaar. Dat is voor iemand op bijstandsniveau bijna een half netto maandinkomen. Ondoenlijk.
-
Wat bijna iedereen verwachte gebeurt nu dus ook.....
Helaas zal het kabinet dit anders zien, die leggen het uit als succes van hun beleid. Er maken minder mensen gebruik van de GGZ en er wordt dus geld bespaard. En met een beetje pech worden de echt zware gevolgen pas over een jaar of twee echt zichtbaar. En zolang zal dit kabinet het als succes uitleggen, en het volgende kabinet met de gebakken peren zit....... -
toch is er iets wat mij steekt
"Koepelorganiatie GGZ Nederland heeft onder de leden een enquête rondgestuurd om de gevolgen van de eigen bijdrage te onderzoeken. Het resultaat daarvan is pas over enkele maanden te verwachten."
hoezo enkele maanden, het is schrijnend genoeg, langer wachten is erger ziek in veel gevallen en dan gaan ze go#$%@%$ een paar maanden over een enquete doen, tis toch go..... geen volkstelling, die gaat nog sneller -
@16 Ik ken de redenen daarvoor niet. Ik weet wel dat behandelingen die in 2011 zijn gestart door mogen lopen in 2012 zonder de eigen bijdrage te moeten betalen tot uiterlijk een jaar na het startmoment. Het kan zijn dat de GGZ vooral wil zien wat er gebeurt als die in 2011 gestarte behandelingen zijn afgerond. Gaan mensen dan nog door met een nieuwe behandeling? Nu is het beeld nog erg vertekend, schat ik in. Pas als je als patiënt werkelijk wordt geconfronteerd met de extra kosten, weet je ook wat je kiest: wel of niet die extra behandeling, wel of niet betalen.
-
@4 Niet komen=zieker worden=uiteindelijk veel meer kosten.
Helemaal mee eens het bewijst ook voor wie dit kabinet op het pluche zit voor de farmaceutische industrie niet voor de patiënt. Stoppen met roken uit het basispakket is ook zo'n actie die eerder miljoenen gaat kosten dan dat het geld oplevert. -
Een voorbeeld uit mijn @9 :
Quote
Stelt u zich voor, een man van 48 jaar, die actief in het leven staat, krijgt na een periode van trillen en slechter lopen de diagnose ziekte van Parkinson. De neuroloog start met medicijnen en de fysiotherapeut helpt hem zijn bewegingspatroon te verbeteren. De man voelt zich snel weer de oude en pakt zijn leven op.
Maar spoedig blijken de medicijnen die de neuroloog voorschreef ernstige gedragsproblemen te geven: de man vergokt in 3 maanden tijd al zijn geld en sleept zijn familie mee in een financiële ramp. De neuroloog herkent deze bijwerking van de medicatie en stelt de patiënt in op andere medicijnen. Het gokken stopt, maar door de chemische veranderingen in zijn hersenen volgt een depressie. Zo verandert een geestelijk gezonde man in korte tijd in een patiënt met ernstige psychiatrische klachten.
Unquote
Totaal buiten de schuld van de man dus een enorme hoop ellende voor de man en zijn omgeving! Zo snel kun je dus psychiatrische hulp nodi hebben! -
@8 ++
@1 @2 @3 @4 @5 @6 @7 en andere klagers
Een eigen bijdrage heeft het effect dat mensen de balans tussen de kosten en de effectiviteit van een behandeling gaan heroverwegen .. blijbaar is die heroverweging niet gunstig uitgevallen voor de therapie. -
@20 Degenen die kiezen om de therapie niet langer te volgen zijn degenen die de €200 per jaar nodig hebben om hun brood te betalen en de verwarming aan te kunnen zetten als het buiten -20ºC is 's nachts. Als ze überhaupt nog een aansluiting op GWL hebben natuurlijk. Anders proberen ze te ontkleumen met een goedkoop barbecuetje in de huiskamer.
-
@21
Zo is het.
En diezelfde mensen die het financiëel toch al moeilijk hebben gaan straks onbehandeld rondzwerven.
Succes verzekerd.
Maar dan OOK niet meer janken, tantetje Schippers, als die mensen helemaal losslaan en opgenomen moeten worden................ -
@22
Waar ik werk zijn er al aanwijzingen dat het aantal gedwongen opnames aan het stijgen is en worden er reeds afdelingen omgezet van open naar gesloten ... Alleen dit is van die informatie die Schippers keihard aan het negeren is ... -
@20 : Wat een onzin conclusie van u!
Hebt u enig idee hoe moeilijk het voor veel mensen is (die hulp echt nodig hebben) zich tot een psychiater te wenden uit angst dor hun omgeving voor "gek" versleten te worden?
En hoe groot het probleem is als je geen geld hebt voor een consult, zoals veel minima? -
Zij ze nou helemaal gek geworden................
-
Je moet dus in elk geval dus niet bij D66 zijn. Want die zijn vóór deze hoge(re) bijdrage.
Vogelvanger -
De psychiater...
en de tandarts...
en de dietiste...
en de vervolgstudies... -
@21 @24 diegenen zullen er zeker zijn, maar diegenen die ik beschrijf (in #20) ook!
En de precieze verhouding tussen deze 2 groepen kunnen wij hier helaas niet vaststellen. -
@28 Maar ondertussen worden de minstbedeelden en zwaksten van onze maatschappij met één pennenstreek van tafel geveegd als economisch onrendabel. De maatschappij is allang geen samenleving meer.
-
@28 : U hebt @23 ook gelezen?
Dat is de realiteit en het gevolg van de maatregel!
Daar kunt u toch niet omheen? -
@8 Alle waar is naar zijn geld?
In welke eeuw leeft U eigenlijk?
50 cent voor LUCHT bij de shell?
3 euro voor een brood?
4 euro voor een bloemkool?
een 3 kamer woning voor 350.000 ?
een cd van de toppers ( die zou volgens Uw visie dus gratis moeten zijn)
U komt anno 2012 niet meer weg met oneliners uit de middeleeuwen hoor. -
3222 februari 2012 13:51 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
De mensen die deze zorg echt nodig hebben worden weer eens de dupe.
Mijn ervaring is echter ook dat er mensen bij het GGZ aanklopten wat met een gewoon gesprek bij een vriendin, ook verholpen had kunnen worden…………
Ook werden mensen veel te lang in therapie gehouden, door GGZ…... -
@32 Ja het graaien en misleiden van aandeelhouders door VVD types hebben niks met de crisis te maken zeker/
U hallucineert meneer. -
3522 februari 2012 13:54 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
3622 februari 2012 13:58 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
3722 februari 2012 14:00 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
3822 februari 2012 14:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@37 : U kunt zo hard schreeuwen als u wilt, maar wees even reëel : moeten hier daardoor hele groepen mensen bij het vuil gezet worden?
-
@6
Je bedoelt dat al die onbehandelde tiepjes nu PVV stemmen?
Zou maar zo kunnen, ja. -
@38 : Kunt u die herhaaknopl even op STOP zetten? Alstublieft???
-
4222 februari 2012 14:06 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
doe is normaal man...
ruttes oplossing voor mensen met problemen -
@42 : En 5x hetzelfde roepen lost niks op!
We kennen us mening nu wel!
Kunnen we het nu dan weer over de eigen bijdrage voor de psychiater hebben, alstublieft? Dank u, alvast! -
niet alleen die € 200,- maar ook nog algemene maatregel van € 220,-
En de meeste psychiatrische mensen hebben ook medicijnen, dus zij zijn heel snel al € 420,- kwijt. Als ook dat je b.v. voor anti-depressiva en slaap- en kalmerende medicijnen je zowiezo de rekening krijgt. -
4622 februari 2012 14:38 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
4722 februari 2012 14:40 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@46 : Stop toch met deze idiote berichtgeving!
Het is de hoogste tijd dat U eens bij de psychiater om hulp gaat vragen! -
@46 : Auto heb ik al jaren niet meer, dus tanken doe ik ook niet meer!
Alleen de elektrische rolstoel aan de lader als de accu's leeg zijn!
Hou op met roeptoeteren! -
@29 uw perceptie is eenzijdig en daarom niet constructief
-
5122 februari 2012 14:50 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
5222 februari 2012 14:52 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
5322 februari 2012 14:58 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
5422 februari 2012 15:02 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@53 :
1. ik stem niet links
2. ik ben hééél gelukkig met met leven en waardeer het voor 200%.
3. Ik ga nu lekker een poosje naar mijn kleinkinderen : geweldig!
4. Wauwel nog maar lekker een poosje door. Toedeloe! -
@6
Toon Minten.
Helemaal gelijk heeft U.
Omdat die gasten niet meer behandeld worden vlooien ze los op straat rond en stemmen dan PVV. -
Ja, en?
Ik zou niet weten waarom ik mensen met een verslaving waarvoor ze zelf gekozen hebben zou moeten ondersteunen.
Je raakt niet zomaar verslaafd, een jointje raak je niet verslaafd aan, net zoals 1 wijntje of 1 sigaret.
Men gaat door met nemen van een genotmiddel.
Als je als verslaafde dus echt wilt afkicken dan spaar je 2 weken middelen op en betaal je desnoods je eigen risico van.
We mogen best wat selectiever zijn vind ik. -
@52
ben ik wel nieuwsgierig. De gemeenten gaan nu uit van het compensatiebeginsel. Sinds 2012 hebben we met een kantelende WMO te maken.
De gemeenten hebben géén zorgplicht meer, en gaan daarom compenseren. Dat houdt in:
er iemand een scoot mobiel aanvraagt, de ambetenaar de "jas"aantrekt en gaat vragen waar de scootmobiel voor nodig is. Bij nogal veel mensen blijkt voor sociale contacten omdat de kinderen het erg druk hebben en minder bij ouder wordende ouders op bezoek gaan. Dan blijkt in dit geval dat de aanvrager eigenlijk heel graag vervoerd wil worden naar de kinderen. In zo'n geval is er misschien een oplossing te bedenken. Dat kan een oplossing zijn door iemand uit de buurt met een auto die deze persoon dan haalt en brengt, dus te compenseren. Er zijn heel veel mensen die wat voor elkaar willen doen. De kanteling in de WMO kan een bedreiging zijn, maar ook een kans! Ik geloof in kansen voor mensen.
Zelf aan den lijve ondervonden. Iedereen kan wel wat.
Afgelopen week melde zich een jonge vrijwilliger die door een ziekte aan zijn voeten nog niet kan werken. Hij is een kei in ICT. Wij kennen een aantal mensen voor wie met de computer omgaan, een cursus net te hoog gegrepen is, deze jongeman gaat mensen in huis helpen om ook met de pc om te gaan. Dat zijn alleen maar win-win situaties en vele mensen gelukkiger!!! Dat zijn de kansen!! -
Apex 2
@46
Jemigdepemig wat een brevet van onvermogen geef je hier af.
Mensen die in de situatie verkeren dat ze GGZ-hulp nodig hebben HEBBEN geen auto, die zijn al blij wanneer ze een onderkomen hebben.
Tjongejonge.
Ik zou het niet voor U wensen maar misschien zou Uw mening er aardig van opknappen wanneer U zelf in die situatie zou verkeren. -
6022 februari 2012 15:21 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@60 Andere zaken zoals een warme maaltijd 's avonds?
Geestig om te zien dat u totaal niet in de gaten heeft dat u met een paar waarnemingen en halve feiten een Hele Waarheid op touw heeft gezet en hier probeert om alles wat u tegenkomt krampachtig in die dogmatische fantasie te persen. Waarheid die blind maakt voor werkelijkheid.
Jammer dat er geen optie is onder Nu niet, 'Destructieve Domheid'. Gelukkig is er wel 'Verberg'. Dat schoont lekker op. -
@12 eeeuh ..... ik weet het niet maar volgens mij moet je het partij programma maar eens door lezen van de partij. Aan je reactie te zien heb je dit verzuimt anders had je geweten dat de pvv fel tegen de huidige zorg aanpak is en dat zij vooral op komen voor ouderen en chronisch zieken ..
-
De GGZ heeft dit onheil ook een beetje over zichzelf afgeroepen. Er wordt daar flink met geld gesmeten, de meeste managers in grote GGZ instellingen zorgen goed voor zichzelf en de farmaceutische industrie wordt flink gespekt.
Ze zetten clienten van verschillende problematiek, achtergrond en intelligentie bij elkaar in groepen. Daardoor hebben sommige clienten moeite om bij te benen terwijl anderen na 10 sessies nauwelijks iets hebben geleerd. De kleine GGZ instellingen houden zich alleen maar bezig met standaardproblemen, maar dat is logisch want ze zijn niet groter.
De GGZ houdt zich nauwelijks bezig met kansen op de arbeidsmarkt en op andere terreinen van het leven, omdat ze vinden dat ze daar niet voor zijn. Daar is het UWV etc immers voor, maar het UWV maakt clienten niet continu mee en baseert zich op samengevatte informatie van een psychiater. En een relatie en/of kinderen moet je uberhaupt niet willen, vinden ze vaak in de GGZ. Met deze mentaliteit maak je mensen niet gelukkiger of prodcutiever.
Mensen die het echt nodig hebben, zijn zoals gewoonlijk de dupe. -
6422 februari 2012 15:36 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@21 "Maar dan OOK niet meer janken, tantetje Schippers, als die mensen helemaal losslaan en opgenomen moeten worden................"
Ik kan nu al bedenken wat de politieke reactie daarvoor zal zijn:
"Veel te duur, gewoon een schot achter de oren en verbranden." -
mensen op het sociaal minimum, onder wie het standaardvoorbeeld van bijstandsmoeders met kinderen, worden neem ik aan gecompenseerd met een toeslag. Iemand op modaal niveau zou die 200 euro moeten kunnen uitgeven, dunkt mij.
-
6722 februari 2012 15:43 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@66 Die aanname is onjuist. Compensatie van dit soort eigen risico's en eigen bijdragen op welke manier dan ook, is verboden. Expliciet. De gemeentes zitten met hun handen in het haar, want die willen in urgente en duidelijk noodzakelijke gevallen best bijspringen. Dat is voor hen op termijn vaak de beste oplossing (geen zwervende probleemgevallen op straat is heel wat waard). Maar ze mogen niet. Zelfs niet in de meest hartverscheurende gevallen.
Zo komt de onderkant van de maatschappij (ik kan het woord samenleving echt niet meer uit mijn toetsenbord krijgen in dit verband, merk ik) steeds verder in het verdomhoekje te zitten. Waar iemand mét de juiste hulp op maat, mét medicijnen, mét dagbesteding al dan niet in (vrijwilligers)werk het lukt om zelf voor de kinderen te zorgen, faalt hij of zij zonder dit vangnet en zijn niet alleen die patiënt, maar ook diens kinderen de dupe. -
@67
Er bestaat een spreekwoord......spiegel je aan een ander, dan spiegel je je zacht. Die mevrouw in het buitenland heeft nooit bijdragen in de sociale zorg betaald............Om het beter te formuleren.....je kunt dat op geen enkele manier met elkaar vergelijken.
Hier betaalt men wel voor sociale zorg voor zwakkeren en minder validen.........en dat is een fantastisch systeem.
Wie dat nu wil afbreken wil Nederland dus terugwerpen op het niveau van een ontwikkelingsland.............en dat wilt U echt??
Kijk.
Tot zover de sociale paragraaf van de PVV.
Next. -
@64 Apex2,
Die eigen bijdrage is een tijdje geleden al ingevoerd. Hij is er dus niet gekomen omdat die 5,5 miljard voor Griekenland moest worden opgehoest, maar omdat de westerse staatsschulden sinds de crisis geexplodeerd zijn. Daar zijn de banken, speculanten en falende toezichthouders schuldig aan.
Jouw soort opmerkingen is koren op de molen van extreem-socialisten, zodat ze kunnen zeggen: zie je wel dat iedereen die (centrum)rechts is, de boel besodemietert!
Maar misschien ben je daar juist op uit? -
@68 ik ben bereid van je aan te nemen dat mijn aanname onjuist is ;-)
-
@67 wat lul je nou over het buitenland? Het gaat om ons land en de keuzes die wij maken. Wij denken voor onszelf, daar heeft het buitenland niks mee te maken!
-
@35 Apex
Bent U nou zo exemplaar van het soort dat strakjes onbehandeld over straat dweilt?
Erg, hé? -
7422 februari 2012 15:57 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
7522 februari 2012 16:00 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
7622 februari 2012 16:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Als de vader kan, betaalt hij alimentatie (als ze nog samen zouden wonen spreek je van bijstandsgezin). Anders heeft hij idd ook een uitkering of is hij overleden. Dat laatste ook aan gedacht?
-
@77 is bedoeld voor @74.
-
7922 februari 2012 16:06 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
8022 februari 2012 16:12 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@79 oke, dat (de eerste zin) is waar.
@64 maar weet je wat JIJ zou moeten doen? Naar je vriendjes in Amerika (dat zijn de echte veroorzakers). En als je daar in de goot belandt, niet terugkomen he, dat is flauw. -
een gedeelde eigen bijdrage op diverse zorg zou 'eerlijker' zijn geweest...de psychiatrische patient wordt nu extra hard gepakt
-
@Morele Winnaar
Waarschijnlijk is het Apex nu gelukt om dit hele draadje te kapen en weg te lijden van het onderwerp van het artikel (namelijk afnemend bezoek aan psychiaters waarschijnlijk door het moeten betalen van een eigen bijdrage bovenop het bestaande eigen risico voor zorg) en helemaal in zijn eigen hoek te trekken, namelijk hoe verschrikkelijk de sociale heilstaat Nederland wel niet is ingericht en dat daarbij de Grieken schuldig zijn aan ónze ondergang. Is 't niet?
Dat is wat een troll doet namelijk: OT gaan en je meesleuren in een nondiscussie die z/hij al talloze malen heeft gevoerd en waarbij z/hij alle argumenten al heeft gezien. Daar voelt zo'n troll zich machtig, op zijn eigen terrein, want daar wint hij inmiddels elke discussie. Je kunt nou eenmaal niet opdiscussiëren tegen een bekrompen geest die in dogma's leeft. Zonde van je energie. Zonde van dit in oorsprong interessante draadje. -
8422 februari 2012 16:16 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
"Er is goed nagedacht over die 200 euro grens. Het is een feitelijke en psychologische drempel voor afname van zorg."
Indien men goed had nagedacht had men begrepen dat dit misschien op zeer korte termijn helpt om geld te bezuinigen, maar op lange termijn alleen maar meer kost, en voor meer problemen in de samenleving zorgt. Met je stelling dat men goed heeft nagedacht ben ik het grondig oneens ;) -
8622 februari 2012 16:18 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Wat een briljante manier om de zorgkosten te minderen, die mensen die nu niet meer naar de psychiater gaan zijn zeker allemaal genezen? Zie je wel dat het tussen hun oren zat.
Zelf werkzaam in de psychiatrie, vind ik het om te huilen hoe de ggz om zeep geholpen wordt.
. -
@83 klopt, mijn laatste opmerking @81 was precies in die geest bedoeld. Overigen vond ik zijn punt van het evt meebetalen door anderen wel een zinnig aspect van dit thema.
-
8922 februari 2012 16:20 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@84 ik wens je, vooralsnog, alle goeds ;-)
-
9122 februari 2012 16:25 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Zo zien we dat (extreem) Rechtse "regeringen" ons land steeds verder onveilig maken en naar de verdommenis helpen!
-
200E per jaar is 16.66E per maand, voor minima niet te betalen,
voor modaal en hoger best te betalen.
Hoezo blijven de patienten dan massaal weg? Zijn het alleen minima die psychiatrische hulp nodig hebben? Dat lijkt me sterk, ik denk dat mensen die het wel kunnen betalen er nu vanaf zien omdat ze andere prioriteiten stellen mbt hun geld.
Of psychiaters beginnen nu vast te klagen omdat ze derving van inkomsten zien aankomen -
9422 februari 2012 16:28 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Ken die Apeseks nie een keer zun bek hauwen?
-
@88 Is het sociale systeem in Nederland oorspronkelijk niet juist dat: je vangt als samenleving elkaar op waar en in zoverre dat nodig is. Een soort van mega-onderlinge. Premies in plaats van belastingen.
Ik maak me echt zorgen, niet alleen om de onderkant van de maatschappij. De uitholling van een stelsel als het onze betekent immers dat er een steeds bredere onderkant ontstaat. De huidige economische en politieke crisis die wereldwijd woedt, uit zich in dit soort symptoombestrijding: een klein beetje hier, een klein beetje daar. Ja, we weten dat een deel van de mensen geslachtofferd wordt, maar we hebben het geld hard nodig! En nog een beetje daar en volgend jaar dan vinden we wel weer nieuw geld. Dan kunnen de kinderen van de middenklasse geen beugel meer krijgen, ook niet als die echt nodig is. Dat daar maag/darmproblemen van komen en al jong een slecht gebit, dat boeit nu even niet, want we hebben precies dát geld nu nodig.
Alles wordt uitgedrukt in geld. Een mensenleven wordt uitgedrukt in geld. Zo ontstaan onrendabelen. Zo ontstaat een nieuw kastensystem. Tenzij met het lef heeft om de huidige systemen eens te bezien en overhoop te halen. Maar de 'haves' hebben daartoe de mogelijkheden en middelen, maar zijn bang om te verliezen wat ze aan economische waarden hebben vergaard en de 'have-nots' hebben noch de middelen, noch de mogelijkheden. Dit is al vaak gezien in de geschiedenis en leidde tot nu toe altijd tot gewelddadige revoluties waarbij structuurveranderingen in een hele korte tijd op een chaotische manier werden afgedwongen. De structuurveranderingen leidden dan ook tot een herverdeling van de waarden en na enige tijd tot een sprong in welvaart en welstand. Welzijn volgde als de doden begraven en vergeten waren.
Deze €200 is de volgende stap in een heleboel parallelle stromen van bezuinigingen op submaatschappelijk niveau (namelijk haast te vertalen naar de individuele leden van de maatschappij). En natuurlijk is het zo dat de financiële crisis echt iedereen raakt. Maar ik ervaar het uit financiële overwegingen een jaartje later in de verse lak moeten zetten van je zeiljacht toch van een andere orde dan niet naar de psychiater durven omdat je planning en budget laat zien dat je dan niet langer gebruik kunt maken van het OV gedurende een half jaar of dat je om de week groente en fruit kunt kopen in plaats van iedere week.
En laten we wel zijn, wie echt psychiatrische behandeling nodig heeft, zal meestal niet tot de middenklasse van deze maatschappij horen, zeker niet tot de bovenklasse. Niet iedereen bungelt onderaan in financieel opzicht, maar als dit beleid zich zo verder ontwikkelt de komende jaren, kan het wel gebeuren dat zij die het nu, met steun, nog net redden, straks ook in het niemandsland van uitkeringen en ontzegde zorg terechtkomen. Geen fijn toekomstperspectief. -
9722 februari 2012 16:39 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@93
De meeste psychiatrische patiënten hebben een minimum inkomen, simpelweg omdat ze door hun beperking geen baan hebben. En het gaat niet alleen om de psychiaters, wat dacht u van activiteiten voor patiënten, waar nu geen geld meer voor uitgegeven wordt? -
9922 februari 2012 16:45 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Nederland word steeds zieker vooral de gezondheidszorg is ziek vrijemarktwerking gaat ten koste van mensen in nood. Geld is belangrijker dan een mensen leven dat is wel duidelijk geworden.
Vrijemarktwerking hord niet thuis in de gezondheid zorg laat dat duidelijk zijn.
En de keuze van parket is er niet financieel niet iedereen kan zich een duur parket veroorloven -
10122 februari 2012 16:58 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@36 Apex 2
U weet niet aan welke kant Uw boterham besmeerd is..........U lijkt me optimaal geschikt voor behandeling.........en die mag U straks helemaal zelf betalen!!
Hoihoi. -
Hoe je het ook bekijkt wij hebben deze rotzooi aan een stel graaiers te danken zowel van rechts als van links.
-
10422 februari 2012 17:18 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
10522 februari 2012 17:23 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Apex2 ?
-
10722 februari 2012 17:26 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Ik vraag mij af of je op mij reageerde
-
10922 februari 2012 17:35 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Allemaal de schuld van de kiezer. We laten het maar toe!
-
Veel mensen met psychische stoornissen staan nu letterlijk op straat.
-
Toename aantal zelfmoorden, toename huislijk geweld (zoals die de laatste tijd al vaker zien dat vader het gezin uitmoord), toename uitval in deelname aan de maatschappij, meer daklozen en zo kan je nog wel even doorgaan. Maar daar heeft bruin geen boodschap aan. Hebben ze straks, na de Polen, weer een groep waarop ze kunnen afgeven...
-
Te bizar voor woorden dat de bijdrage alleenvoor psychiatrische
zorg word gevraagd, of je vraagt het voor ieder vorm van zorg of
helemaal niet.
Dit is weer typisch zo'n selectieve bezuiniging waar het kabinet
in uitblinkt, zolang de rijke gezonde hollander er maar niet te veel
onder te lijden heeft kan er wel bezuinigt worden.
. -
Bedankt alle VVD/CDA/PVV stemmers !!
-
Idem bij de tandarts. Ongelooflijk dat we de privatisering hebben kunnen toelaten in de gezondheidszorg.
En dit is waarschijnlijk nog maar het begin. -
Goh dat verwacht je toch niet! Net als die aktie waarbij de tandarts z'n eigen prijs kan betalen! Je verwacht het toch niet!
Stelletje infantiele bestuurders!! -
@116 edit betalen > bepalen. Maar hoop dat je dat begreep! ;-)
-
Als je een paar keer boven modaal verdiend zal je al snel zeggen , wat is die 200E nou. Maar als je vanwege psychiatrische klachten toch al van het allerminste moet leven is die 200E gewoon niet op te hoesten. Die komt namelijk nog eens boven op je eigen risico.
-
Psychiaters , doe ik jaren niet meer .
donkere gordijnen open gooien maar weer !!!
gewoon een lekkere strandwandeling etc zo nu en dan , en afkicken van de pillen en alcohol .
de winterdepressies ook even zelf behandelen , met een apart lampje met nageaapt daglicht ,die ook echt prima is !!!
al met al , doe zelf ook een keer wat aan ,om je prettiger te voelen !!! -
En binnen 2 jaar heeft justitie z'n handen vol aan de vele "veel plegers" die door hun psychiatrische klachten gekke dingen doen doordat zij niet bij de psychiater hun medicatie kunnen krijgen. Dat kost hun te veel geld, en ons als maatschappij een enorme toename van deze problematiek, dus uiteindelijk ook meer kosten dan baten. Maar tja, die kosten zijn gedeeltelijk voor de rekening van anderen dan de overheid.
Als een gek (sorry voor de woordkeuze) de boel kort en klein slaat in een winkel, is de winkelier financieel de lul; als deze persoon z'n pillen en begeleiding krijgt, betaald de overheid. En deze kiest er dus bewust voor om anderen de lasten te laten dragen.
200 euro is te veel voor lage inkomens om te betalen. Als je een uitkering hebt, en lichamelijk + geestelijk ziek bent, dan ben je mooi de lul -> 420 euro ben je kwijt aan je zorg, en dat is met een uitkering van zo'n 850-1000 euro per maand, echt niet te betalen. En laat er nou onder de uitkerings trekkers, veel psychiatrisch en lichamelijk zieken zitten. Dat is immers waarom men die uitkering heeft. En als je dan werkt, moet je wel meer dan het minimum loon krijgen, anders ben je als nog de lul.
Maar ja, dat krijgen we nou door een rechts kabinet. Zowel de PVV en de VVD zeiden al de ze GGZ zorg wilden "versoberen" zoals de PVV het zo netjes noemde. Die zijn dus werkelijk ziek -> ziekelijk dom.
@119 Kon dat maar met Schizofrenie, kleptomnaie of zware depressies e.d...... Maar ach, je kijkt niet verder dan de neus op die domme kop van je. -
Wat een rechtse kwaakers hier zeg!
Ten eerste: Het is niet "maar" 200 euro. Maar 200+220=420 euro + (verhoogde) eigen bijdrage + Kosten medicijnen (meeste worden niet meer vergoed)..
Ten tweede: De meeste mensen met langdurige psychische problemen hebben geen werk. Laag inkomen dus.
Ten derde: Die mensen komen daar echt niet voor hun plezier hoor! Het vergt moed om te onderkennen dat je een probleem hebt en naar zo'n instituut te stappen. En dat juist, op een moment dat je toch al niet blaakt van zelfvertrouwen, extra drempels op geworpen werkt dan prima om die mensen tot heroverwegen van hun besluit te krijgen.
"Tja... dan hebben ze die zorg toch niet nodig..."
Blijkbaar zijn onze rechtse kwaakers het drama in Alphen a/d Rijn al weer vergeten..
De GGz mag dan wel niet optimaal zijn... Een vangnet is atijd beter dan geen vangnet..! -
blijkbaar is dat hetgene wat men wil in den haag, mensen gaan niet meer naar een ggnet instelling en op den duur weten ze geen uitweg meer en dan zullen er waarschijnlijk een heel aantal zijn die de hand aan zich zelf slaan.
en dat hebben rutte en co dan fijn op hun geweten, hoop dan dat ze daardoor slecht zullen slapen. -
Dit is toch te gek om los te lopen! Moet niet gekker worden in dit land he? Hoewel dat natuurlijk wel gaat gebeuren.
Als die patiënten op straat gaan lopen zwerven, verward en wel, dan mag de politie ze weer oppakken en het probleem oplossen. Agenten die hier maar voor een heel klein deel voor opgeleid zijn! -
of ze richten vvd achtige partijen op
-
verschrikkelijk dit nieuws.
Mensen die in (psychische)nood zitten en vaak daarom niet altijd even rijk kunnen zijn.
de 200 euro niet kunnen betalen als iemand anders die er warmpjes bij zit zonder financiele zorgen , juist die zon trap na geven.
Geef die mensen de hulp die ze nodig hebben ,
dit is bezuinigen over iemands anders leed naar mijn eigen mening.
het doet me pijn om dit te lezen, hoeveel mensen zijn hier niet de dupe van? -
@60 Er zijn genoeg mensen die door hun slechte leef gewoontes -roken, vet eten, weinig bewegen etc- ziek worden. Moeten die ook maar niet meer naar de Huisarts kunnen, want deze brengt 200 euro in rekening? Moeten we die maar laten betalen voor kanker behandeling?
Natuurlijk niet stelt men, want niemand kan bewijzen dat deze ziekten een direct gevolg zijn van de leefgewoonten van een persoon.
Dat alle psychiatrisch patienten niets kunnen doen aan hun aandoening, wordt even vergeten. Want er is geen eten, drinken of iets anders dat aanzet tot b.v. schizofrenie of autisme. Ook aanleg voor verslavingen is genetisch bepaald. Dus stop met roepen over dingen waarvan je 0 af weet.
PS, jij mag ook wel eens een psychiater opzoeken. Je gespam over een niet bestaande link tussen socialisme en psychische problemen, laat zien dat een typisch geval van bent van iemand met paranoia en waandenkbeelden. -
hoop dat god die asociale haagse bende zal straffen,
-
Ik ben ergens wel bij met die plusjes en minnetjes hier.
Hier kunnen de partij leden tenminste zien wat de mensen nu denken over bepaalde onderwerpen.
De plusjes en minnetjes zijn hier een stuk wijzer dan de wekelijkse peilingen van Maurice de Hond. -
@125 50.000 naar schatting aan het eind van het jaar. (12%)
(mensen staan voor een jaar ingeschreven -sinds vorig jaar- en staan dan voor de keuze om door te gaan.. danwel de verwachte nieuwe patiënten die niet komen..) -
@ 129,
Verschrikkelijk, dat er zoveel mensen de dupe hier van zijn.
Die mensen kunnen er niks aan doen in hun verstandelijk vermogen,
die kunnen niet protestreren hoewel ze dat graag wilden.
Ze kunnen het wel maar wie zal naar ze luisteren als ze nu al zo naar de kant worden geschoven als''bezuinigins maatregel''zijnde?
Ik kan hier met mijn pet niet bij,
hoe kunnen ze dit als bezuiniging zien.
vergeten ze soms dat dit ook nog mensen zijn? -
@130: "Vergeten ze soms dat dit ook nog mensen zijn?"
Nee hoor, dat vergeten ze niet. Ze doen dit doelbewust. De rechtse ru.. eh rakkers in Den Haag weten feilloos wie ze zonder al teveel tegenstand buiten spel kunnen zetten. -
Nou, er is er in ieder geval eentje die onder zijn steen vandaan gekropen is:
http://nos.nl/artikel/344136-kritiek-teeven-op-...
Nou maar hopen dat hij er niet ijlings weer onder duikt -
@132 Dat Dhr. Teeven Kritiek heeft op de GGz-maatregel heeft al een eigen draadje: http://www.nujij.nl/politiek/kritiek-teeven-op-...
. -
Blijkt toch wel dat die patienten niet zo gek als gedacht. Ze kunnen zelfs rekenen.
-
Nou is toch super als een schyzofrane patient ineens uithaald naar je kind, Tristan was ook al zo een succes nummer in Alphen, misschien is een schyzo PVV socialist wel leuk als die ala Brevink op VVDers gaat lopen schieten, of helemaal super op Brinkmans pvv jugend dag de hele tent neer maaid.....maar goed, dat zijn ook wel weer toekomstige bezuinigingen natuurlijk. Kijk, vooruitzien is regeren he, in zo een pvv jugend tent, daar is toch minimaal 70% al op voorhand uitkerings gerechtigde, alleen al omdat ze aan de pvv jugend dag hebben mee gedaan. Dus als er op zo een jugenddag 10 jongeren de tent vullen, dan is dat toch 7 van hen die dan in de toekomst geen uitkering behoeven. 7 x 9000 = 63000 euries per jaar dat ze dan maar mooi bezuinigt hebben hoor..... Neeeeee die Schipbreukeling begrijpt het wel hoe de wereld draaid hoor </EOS> (End OF Sarcasem)
Schending van mensenrechten? jaaaa dat wel weer, Univerciele Verklaring rechten van de mens....art.24 als ik me niet vergis. En dan te bedenken dat de mensenrechten ons moeten beschermen tegen gestoorde fascisten. Dan kun je toch niet meer ontkennen dat de regering zo fascistisch is als de nete als je zonder problemen de mensen rechten schend? -
@5 <<- @134 Zolang iemand anders de rekening betaalt kan en mag alles "vind men", op de vraag of die mensen nu hulp nodig hebben op niet is natuurlijk geen antwoord "nog" waarvoor".
-
wonderbaarlijke genezingen, zeg!
-
En nu met de hele hap naar het Binnenhof.Dan kunnen ze live al de mensen zien die hulp nodig hebben.
Den Haag maakt van Nederland een heel groot Open Gekkenhuis. -
nu op teletekst 104 'Minister Schippers bekijkt of in de geestelijke gezondheidszorg de eigen bijdrage omlaag kan voor de meest kwetsbare groepen'
-
139 : En Teeven is er ook niet gelukkig mee, vanwege de eventueel toenemende criminaliteit!
De Haagse samenwerking is weer geweldidg! -
Minister Schipper gaat de zaak nog eens "bekijken", geloof ik.
Schiet lekker op. Kijken! -
Nu maar hopen dat als deze ongelooflijke asociale wetgeving wordt terug gedraaid, de daders van deze wetgeving zwaar tot zeer zwaar worden gestraft.
Het moet voor de bestuurders duidelijk worden dat je niet ongestraft, debiele en asociale wetten kan aannemen. -
We nemen er nog een SHEERS op het grote open gekkenhuis van Europa .
-
een overspannen hersens ?? de rustgevende pilletjes zijn ook niet gratis meer
Ik ken een paar nette junkies , geen pilletje op tijd, en dan bibberen en afkickverschijnselen .
Waar doen ze het voor ?? richt het leven opnieuw in ipv de hele dag stoned zijn van de pillen etc .
Het ging allemaal zo makkelijk destijds
Maar nu niet meer gelukkig !!!
DETOXEN MAAR!!!!! -
ik moet wel heb ptss.de marine heeft mij en vele anderen gedumpt.en aangezien ik bang ben om een wapen te laden, op te pakken en ergens leeg te schieten,betaal ik liever 200 euro.ik schiet dan wel in en op het binnenhof.do not worry
-
Pure discriminatie, een zwakke groep wordt hier de grond ingeboord.
Asociaal beleid van dit asociaal kabinet. Minder ontwikkelingshulp en minder geld naar Griekenland dat moeten wij doen. Wat is de volgende groep? Laten ze dan die comazuipers zelf alles betalen. Of zijn het de sporters die ieder weekende met blessures op de EHBO komen. Een rotzooi is het dat hele bezuinigingsplan, het wordt op de verkeerde borden gelegd. -
Oplossing: Den Haag afvoeren in dwangbuizen.
-
@62 ja,maar,een hele dikke `maar`,de PVV is tegen,dat houd dus in, dat ze `VOOR`stemmen en komen NIET op voor de ouderen,eigenlijk voor niemand en is geen partij,maar een clubje.
Het is niet te hopen voor mevr.Schippers,dat vandaag of morgen een geflipte patient niet achter haar aan komt met een bijl,omdat hij zijn medicijnen-pshychiater niet meer kan betalen,dat gun je niemand,maar er bestaat wel een reeele kans,dat er zich zoiets gaat voor doen,zal blijken,dat goed koop wederom duurkoop zal wezen. -
Ik kan dit goed begrijpen. Ik ga ook minder naar de tandarts sinds de vergoedingen beperkt zijn.
-
Ik ga nu nog maar 1x per jaar naar de tandarts alleen om kosten te besparen. 1x per jaar is echt voldoende als er alleen maar wat tandsteen verwijdert wordt.
Zelf kreeg ik 1 echte behandeling in de 3 a 4 jaar en alles zag er steeds nog goed uit. Dus waarom zou ik vaker gaan dan nodig? Om de tandarts te spekken? -
Meer problemen met mensen die iets onder de leden hebben is geen goede volksgezondheidszorg
-
Twee psychiaters ontmoeten elkaar zegt de een tegen de ander: hoe gaat het met me?
Stijgers in Politiek
Eindelijk een onafhankelijke peiling
Eindelijk een onafhankelijke en duidelijke...
3 uur 23 minuten geleden door edwardbreedveld
GroenLinks wrijft weer in de treintax-vlek
Gisteren, 29 mei 2012 :
Reizen met de...
4 uur 30 minuten geleden door Nujij-fan
Brussel adviseert Nederland met klem...
De Europese Commissie adviseert Nederland...
16 uur 31 minuten geleden door ,Ton
Kinderopvang wordt fors duurder voor hoge...
Kinderopvang wordt fors duurder voor de...
17 uur 33 minuten geleden door All.you.need.is.love
'Wat G500 ook beweert, jongerenbelangen...
G500 stelt dat de politiek meer oog moet...
17 uur 46 minuten geleden door Nujij-fan
Best gewaardeerd
Kamer stemt in met ESM-verdrag
De Tweede Kamer heeft donderdag met een...
6 dagen geleden door MistrX
'Pro-Europa politici moeten hopen dat...
De pro-Europa politici weten verdomd goed...
5 dagen geleden door All.you.need.is.love
Oppositie rekent Rutte recessie aan
Een groot deel van de oppositie rekent het...
6 dagen geleden door onderdeurtje
'Kunduz-akkoord grote fout VVD'
Het Kunduz-akkoord is het gevolg van een...
1 dag 9 uur geleden door suna1965
VVD blijft verliezen in peiling Synovate
De VVD blijft de laatste weken zetels...
4 dagen geleden door mening66

