Roemer: ''D66, PvdA en PVV; zeg dat er geen Europese verdragswijziging komt zonder referendum. De economische crisis beheers je met méer democratie, niet met minder.'
Sorteer op:
-
Chapeau Roemer!
Alleen dat is de juiste opstelling!
Het kan niet zo zijn dat politici hun falen beloont zien met een greep naar meer macht zonder onze invloed.
De coup van de internationale banken op de economieen in Europa moet afgelopen zijn.
De samenleving is van en voor haar burgers en alleen wij hebben een collectief recht daarop. -
Helemaal correct. Echter, dan moet iedereen wel even zijn verstand gaan gebruiken en bijvoorbeeld pas tegenstemmen nadat ze het aangepaste verdrag, van voor naar achter hebben gelezen. Ze moeten weten waar ze over stemmen en wat voor en nadelen zijn. En misschien moet ook nog eens goed uitgelegd worden in welke situatie we nu eigenlijk zitten. Laat me vooropstellen dat ik voor democratie ben en voor de mening van het volk. Helaas is in het verleden gebleken dat "het volk" meer stemt met onderbuikgevoel dan met verstand.
-
Hoewel ik voor referenda ben is het verspilde energie.
Als de uitkomst van het referendum niet klopt met de wensen van de eu wordt het wederom genegeerd. -
Beste Roemer, het wel goed menende mens - referendum of niet, "ze" doen toch wat ze willen.
Een neen na een referendum kan alleen maar dienen voor koehandel.
Weet de Nederlander, de European wel wat er verhandeld is geworden met het Neen van Nederland inzake de E.U. grondwet ?
Zal Bas het even vertellen.
In de oorspronkelijk E.U. grondwet stond dat het de lidstaten verplicht waren een wet te maken om bestuurders verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen voor hun bestuurlijke wan- / misdaden met serieuze gevolgen voor burger en samenleving.
Onze toenmalige Particratische Pottentaten van het 0031 Polder Bewind
( Balekenende, Donner en Ballin) hebben in ruil voor een ja van Nederland deze passage in de E.U. grondwet laten veranderen van verplicht naar sterk aanbevolen !!!
Zodoende hebben wij in Nederland nog altijd geen wet die bestuurders verantwoordelijk en aansprakelijk stelt voor hun bestuurlijke wandaden.
In de marge hebben wij ook nog steeds geen wet die de klokkenluiders echt beschermd.
Hoezo Nederland een democratie en rechtaat ?
Nederland is dan toch een rechtstaat met gestructureerde recht-ongelijkheid.
Nederland is zo helemaal geen democratie - maar een Partijstaat met een Dictatoriale Particratie waarin bestuurders even verantwoordelijk zijn voor hun daden als psychiatrische patienten of zoals in dictaturen: de dictators
.
Zoals de Rijdende Rechter altijd afsluit : en daar zullen wij het mee moeten doen. -
Goed zo Roemer!
Het volk hoort zijn stem terug te horen in een democratie. -
Beste Emiel na de vorige verkiezingen heb ik niet zo veel vertrouwen meer in de kiezer dat ze de juiste oplossing gaan kiezen.
Ze willen wel graag mee praten zonder zich in de materie te verdiepen en laten zich leiden door populistische onzin. -
alsof voice of holland en so you can dance door kenners worden uitgekozen. Referendum is je blootstellen aan publieke opinie. Dat is democratie. Anders kun je verkiezingen gewoon gelijk afschaffen (alsof meerderheid het weet waar ze het altijd over hebben) en laten wij weer teruggaan naar de hitler regime.
-
Roemertje toch.....je wéét toch dat Standards en Poor uiteindelijk een verdragswijziging bepalen?
-
Je hebt nr. 8 gisteravond helemaal niet gekeken naar Brandpunt daar werd toch wel fijntjes uit de doeken gedaan wat ons is opgedrongen ondanks de Goldman Sachs Methodiek
-
Geweldig gedaan Roemer. Jammer dat je door de Corpocratie gezamenlijk met de Mannenbroeders weer dwars gezeten wordt. Men wil hier namelijk geen democratie, dat is zo slecht voor die 1% rijken.
-
Roemer en de SP keren het volk niet de rug toe. En wat er ook gekozen wordt en wat er ook uit voort komt, het is makkelijker te dragen doordat de meerderheid er achter stond. De SP lijkt wel de enigste partij die overzicht houdt en ook nog eens met iets zinnigs komt. Wanneer het volk moet dragen dan moeten ze ook kunnen kiezen!!
-
Maar zeggen dat het toch geen zin heeft is het bekende dodelijke defaitisme waar NL momenteel aan lijdt dus doorpakken jongen, alleen zo kun je NL weer op de rit krijgen voor en door het volk.
-
Het maakt me niet uit wie het zegt.. als hij gelijk heeft, heeft hij gelijk.
..En hij heeft gelijk -
Wat een groot verschil. Partijen als VVD, PvdA, CDA en nu ook GL zeggen de kiezers zijn er voor ons, zodat wij kunnen doen wat wij willen. De SP zegt'"wij zijn er voor jullie". en bij onomkeerbare besluiten...volgen wij jullie!! Lijkt mij logisch.
-
@14
De SP is niet vergeten wat een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging betekent. GL is tegenwoordig Groen Rechts en de VVD ? Ach ja, wat wil je. -
@14
Roemer zegt slechts wat jij graag wilt horen. Je hoeft geen econoom te zijn om te beseffen dat het op het moment de financieele markten zijn die dicteren. En dat de as Parijs-Berlijn beslist of er een verdragswijziging komt.
Een referendum is dan totale onzin omdat als de financieele marketen dicteren en á la minute een beslissing genomen moet worden. We hebben het verleden week weer gezien bij de zuiderburen. Anderhalf jaar lang kan de politiek geen knopen doorhakken en Standards en Poor hebben het in een paar dagen gepiept. Zo zal het in Europa ook gaan en Roemer is alleen bezig om electorale winst binnen te halen. Waarin ik hem overigens gelijk geef, want hij is een behendig politicus die weet welke snaren hij moet bespelen. Maar hij zou beter moeten weten. Dus ook Roemer besodemietert de boel door niet ronduit te zeggen dat de keizer geen kleren meer draagt. -
@16 Roemer zegt wat ik denk en waar ik mij bij gehoord voel. En wanneer ik straks de rekening moet betalen dan doe ik dat omdat ik het zo gewild heb. Zo zit het leven in elkaar. Maar één ding weet ik zeker. Bij Roemer betaalt iedereen naar vermogen mee!!!
-
@17: ['Roemer zegt wat ik denk']
Haha, Roemer, de nieuwe Pim. -
Roemer en Wilders zijn de enig twee die al vanaf het begin logisch en nuchter over deze materie hebben gesproken en geoordeeld.
Het is duidelijk dat de partijen die tegen de EUSSR zijn, terrein winnen. -
@16
In Zwitserland werkt het wel waarom hier niet? Belgie kent geen referendum daarom heeft het zolang geduurd. -
Pechtold weet niet hoe hard hij naar de microfoons moet rennen om zijn instemming met het referendum te betuigen. Goed gedaan Roemer.
-
Alleen een beetje jammer dat er toch niet geluisterd wordt naar de uitslag. Wat mij betreft zijn al die Eurofielen regelrechte landverraders en wanneer (niet als), wanneer de teringzooi straks echt uitbreekt, dan kunnen die lui zich maar beter heel goed gaan verstoppen. Ik denk niet dat er dan ook nog maar 1 simpele ziel over is die hun praatjes gelooft.
-
@20
Zwitserland is een land met een veel te dure munt die de EU wetgeving maar moet aannemen zonder er zelf ook maar wat in te vertellen te hebben. Een mickey mouse landje. -
Goede instelling van Roemer, en normaliter ben ik echt geen fan van hem!
Overigens vind ik wel dat het dan een bindend referendum moet zijn, en niet zo halfbakken als met de EU grondwet die na een grondig Nederlands NEE doorgedrukt werd als zijnde "het verdrag van Lissabon"... -
Dat referendum komt er nooit want dat wordt een zeker "NEE". En als het er al komt dan stemmen we over een verdrag dat afgekeurt wordt om vervolgens in licht gewijzigde vorm toch doorgedrukt te worden. Deja vu!
-
@22
Hoe kan je nou een land verraden als een (Neder)land niet eens bestaat? Veel mensen gaan er nog van uit dat Nederland nog een souvereine staat is. Maar dat is natuurlijk allang al niet meer zo. Nederland bestaat alleen als culturele eenheid.
Linda de Mol, de koningin, boerenkool, dát is Nederland. Maar als economisch onafhankelijke staat bestaan we allang al niet meer. Ook militair gezien bestaan we allang al niet meer. Wie dat nu nog niet ziet, die gaat het ook niet meer zien.
Onze regering is slechts een afvaardiging die naar de vergadertafels worden gestuurd. Maar in veel opzichten zijn we een bijwagen van Duitsland. -
Nederland: Nee. Duitsland: Nee. Scandinavie: Nee. En zie daar, de Noord Europese Handelsunie is geboren.
Griekenland: Nee. Spanje: Nee. Italie: Nee. Portugal: Nee. En zie daar, de Zuid Europese Unie is geboren. -
@25
Er is niet eens meer tijd voor een referendum. Er zijn nog maar twee mogelijkheden;
-een economische regering in Brussel
-een alleingang van Nederland
En dat laatste is zeer onverstandig zonder Duitsland. Het wachten is wat "de markt" dicteert. Zoals we in Griekenland, Italie en Belgie hebben gezien wordt alles pas vloeibaar als het onder druk komt te staan. Zo zal het met een verdragswijziging ook gaan. Er wordt getalmd en op een gegeven moment dan is er niet eens een keuze meer. -
@26: We worden al decennia bestuurt door ambtenaren. Het parlement is slechts openlijke schijn van democratie terwijl we feitelijk in een technocratie leven. Grijze muizen als Barrosso en van Rompuy maken de dienst uit.
Alleen, deze crisis hadden ze niet zien aankomen en ook de anti EU sentimenten die dit met zich meebrengt niet. Nu wordt naarstig gezocht om ons met de crisis als dekmantel versneld allerlei machtsoverhevelingen door de strot te duwen.
Onze regeringsleiders zitten hier niet zo mee, dat zijn slechts passanten die proberen de geschiedenis boeken te halen. -
@27
Duitsland kan uit historisch perspectief de EU/euro niet laten vallen. Ook in Duitsland moeten de geesten rijp worden. Als daar de rente op de staatsobligaties omhoog gaat, dan is de eurobonds dichtbij én een verdragswijziging.
Roemer komt in dit hele verhaal niet voor en dat wéét hij. -
@23
Wat heeft Uw opmerking te maken met een referendum is daardoor de munt zo duur geworden? U kletst maar wat -
@16
De keizer heeft inmiddels wel in de gaten dat ze geen kleren meer draagt. En volgens mij is Roemer juist een van de weinigen die dit ronduit verteld, al noemt hij niet altijd de poppetjes bij naam. Het is maar wat je wil horen.
Ik begrijp alleen niet waarom je regelmatig iemand een complotter of alu hoedje noemt terwijl je nu zelf zegt dat 'de financiële markten' alles achter de schermen regelen en dat inspraak een utopie is. Wie is nu de complotter? -
@28: mmmmm, ben ik niet met je eens. Ik doe zaken met duitse leveranciers. Niet omdat ze in de EU zitten maar omdat ze goede producten leveren voor goede prijzen. Ik zeg altijd maar: heeft China de Euro? Waarom importeren we dan de duvel en zn ouwe moer uit China?
Het bewijs dat dit economische dreigement een luchtballon is. -
@29
Barrosso en van Rompuy zijn slechts buikspreekpoppen. De dienst wordt uitgemaakt op de financieele markten en in Berlijn/Parijs. -
Onze belangrijkste exportproducten zijn gas, bloemen en doorvoer vanuit Rotterdam. Dat wordt echt niet anders of minder als Nederland uit de EU stapt.
Bovendien, waarschijnlijk zullen de Scandinavische landen ons voorbeeld volgen. -
@32
De financieele markten regelen het niet áchter de schermen maar gewoon vóór de schermen hoor. Daar komt geen aluhoedje aan te pas, dat kunnen we allemaal waarnemen.
Maar een vooropgezet plan van de Rotschilds die is er niet hoor, dat is een bedenksel van simpele geesten die niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. -
@26 Dus eigenlijk zijn ze gedegradeerd tot een lagere overheid
met weinig zeggenschap
vandaar ook dat eindeloos gezever over kleine burgerzaken in de vergaderzaal
in Den Haag, en in de debatten over wereldzaken mogen ze alleen hun zegje doen en ja of nee zeggen over wetten die in Brussel worden gesmeedt -
@34: waarschijnlijk de reden dat ze gekozen hebben charismaloze boekhouders in plaats van bijv. Tony Blair.....
-
@37: hun zegje doen? Als ze al uitgenodigd worden dan.....
-
@35
We zullen zien ....
Niemand kan in de toekomst kijken wat er gebeurd met een alleingang. maar als je naar de EER landen kijkt, die kunnen ook niets anders dan de EU volgen.
Maar wellicht hebben de jaren 50 liefhebbers hun zin als we de neogulden hebben en we niet meer gezien worden in Europa. De PVV en de SP stellen het nog altijd zo voor dat Europa een keuze is, dat is het allang al niet meer.
Nu leven we nog in het centrum van de unie, een alleingang betekend de periferie. -
@37
Rutte is eigenlijk gewoon de burgemeester van Nederland. Maar daar vertel ik toch hopelijk niets nieuws mee? -
@35
Allemaal aanname's zonder enige onderbouwing Ik kan ook stellen dat dan de export via Hamburg en Antwerpen gaat,de Skandinavische landen bij de EU blijven en Noorwegen onze gas export overneemt En wij zoveel import belasting moeten gaan betalen zodat wij te duur worden. -
@36
Zo, dus jouw waarheid is de waarheid en anders denkenden zijn simpele geesten. Wanneer je jezelf niet onder de simpele geesten schaart, claim je ook nog te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. Misschien hebben ze wel even sterke aanwijzingen als jij, maar heb je je er nooit in verdiept. -
Roemer heeft gelijk. Probleem is dat VVD en CDA nooit akkoord gaan met een bindend referendum en met de uitslag waarschijnlijk een gratis stuk reetveegpapier krijgen.....
-
wat een referendum met democratie te maken heeft ontgaat mij eigenlijk. democratie is er om rekening te houden met minderheden. een referendum is de macht aan de grootste schreeuwers geven
-
@43
Complotters zijn simpele geesten, daar is iedereen het wel over eens. Behalve complotters natuurlijk. -
Ik denk niet dat Europa nog de tijd heeft voor eindeloos geleuter van politici en voor referenda. Als je huis in brand organiseer je ook geen vergadering om te beslissen of je de brandweer wel of niet gaat bellen.
-
Beste Emile,
Natuurlijk staat democratie voorop, zeker in Europa, zie het gevraagde referendum van Papandreou, de man werd door zijn collegae haast gelyncht omdat hij het democratisch principe wilde hanteren, dat wordt niet in dank afgenomen door de fin.elite, dan moet je weg. -
Hulde Emiel. Ik heb niks met je hele partij maar hulde!
Wel niet gaan draaien svp zoals die landverraders van de PvdA omtrent het verdrag van Lissabon Of de volksverlakkers van Dictators 66 die hun democratische kroonjuweel voor een paar corporate grijpstuivers bij het grof vuil hebben gezet.
Besef wel wat je zegt; het vereist een rechte rug en keiharde ballen. De belangen zijn enorm en je zult de komende jaren niet regeren door tegenwerking door de lobby van den banken en multinationals met in hun kielzog de lakeien van de mainstreammedia. -
@46
Een simpele geest is iemand die zich denigrerend uitlaat over het gedachtengoed van een ander. -
@50
Complotters hebben geen gedachtengoed, maar sprookjes. -
Ow? Leuk zo een referendum, maar laat het wel een bindend referendum zijn anders is het gewoon zinloze bezigheidstherapie, jammer van de kosten & de moeite die erin gestoken is.
-
@52
Er komt helemaal geen referendum, bindend noch raadgevend. -
En stel je voor dat die referendum er komt,en we stemmen tegen.Dan worden er net zolang referendums gehouden,dat we er zo ziek van worden om toch maar voor ja te stemmen.
Welkom in de EUSSR. -
@52
Er komt helemaal geen referendum want de eurolanden hebben helemaal niets meer te kiezen. Ieder jaar moet 15% van de staatsschuld worden geherfinancierd en als de beleggers daar voor bedanken zijn alle eurolanden binnen ene paar maanden failliet, inclusief Nederland en Duitsland. Anders gezegd, de financiele markten zullen de regels van het spel de komende jaren dicteren, de burger heeft boven zijn stand geleefd en moet voorlopig dus even dimmen. -
Een referendum is in principe natuurlijk ideaal; maar er zijn twee grote problemen mee.
Ten eerste stemmen een hoop mensen tegen of voor zonder precies te weten wat er gaande is. En ten tweede moet je, als je een referendum houdt, stemmen verplicht stellen. Want als je dat niet doet, komen voornamelijk de tegenstemmers opdagen en krijg je een scheve verhouding. -
@51
Bedankt voor mijn bevestiging bij @50. -
Het referendum is de enige manier waarmee je het Nederlandse volk legitiem de EU door de neus zou kunnen boren. Als het referendum er al komt, verwacht dan een golf aan propaganda, vooral gericht op VVD, CDA en GL (!) Jah, nutteloze, bureaucratische milieuwetten kun je alleen effectief voortzetten vanuit de Europese Comissie, of niet Jolande Sap!
-
Ierland weet u nog,de Europese grondwet! referendum na referendum na referendum.Dan toch de Europese grondwet.
-
Ook Jan Marijnissen was zeer goed op dreef, gisteravond bij een uitzending van Brandpunt. Daauit blijkt duidelijk dat gezond verstand gebruiken belangrijker is dan allerlei ingewikkelde studies Geweldige goede samenvatting van de huidige situatie in Europa welke trouwens ook is voorspeld door de SP.!!!!!
-
Ze kunnen allemaal roepen wat ze willen, de Euro gaat onderuit en daar is geen Euro Bond tegen opgewassen. Zelfs James Bond zal hier geen redding kunnen bieden.
-
aanvulling op #63
za 10.12.11 Brabanthallen Den Bosch (Baroniehal)
13.00 -16.00 -
@63
De SP lijkt nog altijd niet te snappen dat er bezuinigd moet worden. -
@55
Veel raker kan je het niet zeggen. En dit staat allemaal los van de euro of van europese verdragen. Mensen denken dat als we maar uit de euro en de EU gaan dat alles goed komt. Helaas. Het feest is voorbij, de TL lampen zijn aan en nu zien we hoe we er voor staan. Niet best. -
@47
Ben het enigzins met je eens.
Maar:
Als je huis dan in de fik staat ga je de brandstichter toch niet vragen of hij het wil blussen?
En je geeft hem helemaal geen nieuw doosje lucifers met het vertrouwen dat hij het nooit weer zal doen.
Dat is ongeveer wat men in de EU wel van ons verwacht.
En dan mogen we vooral niet zeuren hoor. -
Juist! iemand met ballen! Whooehoee het bestaat nog. Nu wil ik wel even de uitwerking zien.
-
'De economische crisis beheers je met méer democratie, niet met minder.'
De PVV haakt in dit geval af. -
Laat ik nou denken dat wij een parlement kiezen om dit soort zaken te beslissen! Wordt het moeilijk, mogen we het zelf doen.
Begin ik meteen met eigen referendum, hier en nu:
Voor de monarchie = +
Voor de republiek = - -
nou weet je ook gelijk dat hij niet meer te zeggen heeft over het onderwerp
een referendum is tijd roven en tijd hebben we nu echt niet
uitstel kost miljarden
en die miljarden hebben hebben we ook al bijna niet meer -
Ik vergelijk het hele Euro debakel maar met een parachutist die zojuist uit het vliegtuig is gesprongen ZONDER parachute. Iedereen weet dat hij te pletter zal vallen en dat er niemand is die hem nog kan redden. Echter, zolang hij nog naar beneden valt, is er in principe nog niets aan de hand. Pas wanneer hij op de grond smakt, zal hij elk botje in zijn lichaam verbrijzelen. Tot die tijd, is er geen vuiltje aan de lucht.
-
@69
Is dat zo?
Ik hoor de PVV anders al veel langer dit stemgeluid van de SP verkondigen.
Maar ik denk dat u wat anders bedoelt.
Net als al die andere die zo te ageren zijn tegen de 'ondemocratische' PVV.
Maar dan wel zelf alle - overwegend ondemocratische - middelen willen gebruiken om de PVV de mond te snoeren.
Hoe huigelachtig.. -
@72
Een parachutist zonder parachute is geen parachutist ..... -
Verkondigen inderdaad, heel goed, veel meer dan raaskallen doet PVV immers niet, als puntje bij paaltje komt draait ons grote gedoogallochtoontje om als een blad aan een boom, da's huichelachtig ja.
-
zinloos geweld
-
Ik ben voor meeeer Roemer ;)
-
Roemer is een totaal andere persoonlijkheid dan Wilders, maar hun doelen liggen niet zo ver van elkaar af. Net als Wilders wil hij naar een systeemverandering, in zijn geval naar een staat naar "Marxisties-Leninisties" model, en daarvoor dreigt hij evenmin als Wilders terug voor het middel van de ontwrichting. De klassieke "Verelendung" van Marx.
Lekker zootje is het hier, met één populaire politicus die soortgelijke methoden hanteert als Hitler, en een andere die hetzelfde politieke "geloof" aanhangt als Stalin. Dan hebben we precies de twe allergrootste massamoordenaars van de vorige eeuw te pakken.
Er is echter een sprankje hoop. Het klassieke socialisme was altijd bij uitstek internationaal gericht, vanuit het besef dat het internationale bedrijfsleven alleen internationaal kan worden ingetoomd. Roemer zou dus juist de EU moeten omarmen - en die uiteraard wel veel democratischer moeten maken. -
@73 De SP verkondigde dit al ver voor de PVV was opgericht. De PVV heeft grote delen van de SP-visie op papier overgenomen maar voeren gewoon VVD beleid uit.
-
Ik had liever gezien dat in de titel ook het woordje 'bindende' was opgenomen want anders kunnen we dezelfde toestanden krijgen als bij Balkenende die de uitslag vrijwel van de EU grondwet volledig negeerde.
Deze uitspraak van Blok (VVD) vindt ik ook kenmerkend voor de huidige politiek: [ 'Het wereldbeeld van linkse partijen is doordrenkt van de notie dat politici beter weten wat goed is voor mensen dan zijzelf' ]
Haal dat linkse maar weg, dat geldt voor vrijwel alle partijen maar heel misschien is de SP als enige bereid om dit eindelijk te doorbreken. Ik kan iets anders doen dan afwachten en hopen.
Zolang de arrogantie onder politici blijft heersen dat zij het wel weten en het volk niet zal het land nooit volledig meer aan het volk toebehoren. De politici bepalen hoe wij de toekomst ingaan en zoals het nu gaat met de EU en de plannen zie ik het als gewone burger heel héél somber in..... -
Dat is duidelijke taal van Roemer. Zo weet je meteen waar je aan toe bent. Heel goed gezegd door deze daadkrachtige en sociale man.Chapeau Roemer en de Sp
-
#80, bindend referendum? Lees de grondwet even door. ;)
-
@78 [Lekker zootje is het hier, met één populaire politicus die soortgelijke methoden hanteert als Hitler, en een andere die hetzelfde politieke "geloof" aanhangt als Stalin.]
Ik vind dat je nogal harde benamingen hebt voor Pechtold en Cohen. -
#83, hij bedoelde de leiders van de SGP (weliswaar is mindere mate)/PVV en de SP, maar dat was al duidelijk. ;)
-
Goed zo Emile, helemaal mee eens!
Alleen is het zo jammer dat net als bij de referenda over de euro de wil van het volk toch gewoon aan de kant geschoven gaat worden door PVDA, D66, VVD, SGP en CDA -
Ik kan mij nog goed herinneren dar er een referendum werd gehouden over de invoering van de Europese grondwet. Hier werd massaal tegen gestemd. Toen hebben de hoge heren de naam veranderd in Het Verdrag Van Lissabon en op deze manier die grondwet toch ingevoerd.
-
Soms moet je alle Henken en Ingrids tegen zich zelf beschermen
Die durven vaak niet over de schutting van hun eigen tuintje te kijken,
En denken dat Democratie hetzelfde is als "meeste stemmen gelden"
Wat daarvan terecht komt kun je zien in Iran: "O wat wilden ze Khomeiny graag terig " -
@ #65
SP begrijpt heel goed dat er bezuinigd moet worden, stelt alleen andere prioriteiten. Vandaar ook dat ze een sluitende en voor de toekomst volledig doorberekende tegenbegroting hebben afgeleverd met bezuinigingen. Dat die niet overeenkomstig jouw visie is, dat is weer een ander verhaal. -
@84
Dat kun jij wel beweren, maar de omschrijvingen in @78 zijn toch echt Pechtold en Cohen op het lijf geschreven. Ook in die volgorde. -
@89, jij volgt duidelijk de politiek niet. Of volgt de politiek slechts twee keer per 4 jaar. ;)
-
@90
Meer keren heb je niet nodig om uit te vinden waar Pechtold en Cohen voor staan en wie ze imiteren. -
Mooie worden en daar heb je het mee gehad, er zal zoals gewoonlijk niks veranderen.
-
Helaas maar de Nederlandse wetgeving voorziet niet in een bindend referendum. En dat is maar goed ook, want een heleboel Nederlanders zijn paranoide en xenofoob als het gaat om de EU. Type onderbuik
-
Verwijderd door redactie
-
Het is wel een beetje raar dat roemer een referendum wil, nu ineens wel.
Er werd tot nu toe nooit iets gevraagd aan het volk. Kijk maar naar die euro.
Heeft iemand van de regering of politiek b.v. gevraagd aan het volk of ze wel de euro wilden of liever de gulden wilden houden? -
Verwijderd door redactie
-
Verwijderd door redactie
-
Verwijderd door redactie
-
Wat was er ook weer met dat vorige referendum over de europese grondwet gebeurd. Hadden we toen niet TEGEN gestemd?
En wat deden de heren trutten in Den Haag? We noemen het gewoon anders en hebben schijt aan het volk.
Dus waarom zouden we nu ook maar enig vertrouwen hebben? -
#98
Al jouw reacties zijn op de persoon. Bruut is niet het onderwerp van dit topic dus je bent off topic en je reageert op de persoon. -
#94
14/93 is geen 16%. Blijft lastig toetsen indrukken op een rekenmachine -
Verwijderd door redactie
-
@redactie. Ah nu ken ik jullie weer. Direct mijn reactie in @94 verwijderen. De rest van mijn reacties zal nu dan ook wel verwijdert worden. Een beter bewijs dat Bruut iemand op de redactie van Nujij is, is er haast niet. Wat vallen jullie door de mand.
-
#98, @Backagain, Zo hé, wat ben jij één brok frustratie zeg.
@Martialis aka Bruut is altijd de nuance zelf, ook al ben ik het soms niet helemaal met hem/haar eens.
On-topic: Roemer doet erg goed als tweede kamer fractievoorzitter van de SP.
Doorzetten Emiel, dan zit er in de toekomst nog meer in het vat dan alleen maar een mogelijke verkiezingswinst. -
#103, @backagain: Ophouden met zieken en flamen a.u.b. !!
Verzin eens normale tegenargumenten op de reacties van @Martialis aka Bruut. -
Verwijderd door redactie
-
#99, @dordrecht73: +++
Mee eens. -
Ja. En nu weer ontopic, danku. Laat aub uw beschuldigen voor u.
Redactie NUjij -
10928 november 2011 22:16 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
11028 november 2011 22:20 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
11128 november 2011 22:25 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Eén van de kriteria dat het het in Nederland om een parlementaire democratie oftewel een particratie gaat en geen volksdemocratie is het ontbreken van een bindende referendum.
Het negeren van de mening of wensen van een volk druist tegen de democratie in en werkt machtsmisbruik in de hand en helemaal als een controle instrument bij het volk helemaal ontbreekt. Het feit dat er in het parlement een stemdiscipline heerst waardoor de individuele stem van een volksvertegenwoordiger ondergeschikt is aan de partij die geregeerd wordt door een selecte groep mensen verenigd in de partijtop is ook niet meer democratisch te noemen.
Democratie in Nederland is niets anders dan een dun laagje chroom over een 150 jarige gietijzeren kern waarbij macht bij het volk slechts een illusie is. Dit wordt bekrachtigd door het feit dat we totaal geen middelen hebben om de overheid bij te sturen, tot orde te roepen of af te rekenen op beleid of zelfs op wanbeleid. De overheid behoort ten dienste te staan van het volk en niet andersom, dit kan je namelijk niet en nooit een echte democratie noemen..... -
#112 is bedoeld voor @82
-
Joepie, een referendum over de EU. Vorige keer heb ik helaas Ja gestemd, maar dat was omdat de Fransen Nee hadden gekozen. Ik dacht toe nog, als de Fransen het niet willen, dan zal het wel goed zijn. Foutje.
Nu weet ik het van te voren al: ik stem NEE!
Weg met de EUSSR, terug naar de gulden en de EEG! -
Hoor wie klopt daar kinderen....... Ow de politiek, strooit even met pepernoten, zijn de kinderen tenminste weer even opgetogen, en kunnen wij weer zetels binnenhalen.
-
Er moet een eerlijk referendum komen. De weggestemde grondwet van de EU, was naar mijn mening zo slecht nog niet. Ze hadden toen alleen over de grondrechten en de politieke procedures in stemming moeten brengen en niet al die verdragen. Veel te ingewikkeld juridische bijeenraapsels. En ze hadden een test-procedure van 5 jaar moeten instellen om de werking van de grondwet te evalueren en te kijken waar eventuele knelpunten liggen. En ze hadden moeten aangeven op welke gronden en op basis van welke meerderheden de punten van de grondwet aangepast had kunnen worden. Verder ben ik van mening, dat politici de domme fout gemaakt om niet eerder democratisch draagvlak te zoeken voor hun maatregelen. Ik ben blij met het idee van een referendum, maar wel met de juiste vraagstelling!! Door echt draagvlak onder de bevolking wordt de financiele crisis pas opgelost. Wie in iets anders gelooft, leeft met een illusie.
-
Ik ben niet zo voor referenda.. Waarom niet? Omdat de meeste stemmers totaal niet geïnformeerd zijn.. Laat staan dat ze zich door informatie en inzicht laten leiden..
-
Het klinkt uiteraard leuk, maar ook een Roemer weet wel dat een PvdA maar zeker de D´66 nooit aan een bindend referendum willen.
Omdat de uitslag eigenlijk deels al vaststaat is het voor de D´66 zeker geen interessante optie. -
@117. Via de media kunnen voor en tegenstanders de mensen informeren, kranten, radio, tv, internet.
-
@119 Ja, ik ken dat.. Zeer weinig mensen staan open voor daadwerkelijke informatie.. Heeeeel veel mensen staan open voor inspelen op (onderbuik)gevoel/vooroordelen die mens als had door geen danwel misinformatie etc..
Theorie hierover is prachtig, net als de theorie over de marktwerking. Praktijk is helaas heeeeel anders.. -
#120 Ok, daar ging wat mis.. Bedoelde:
Ja, ik ken dat.. Zeer weinig mensen staan open voor daadwerkelijke informatie.. Heeeeel veel mensen staan open voor inspelen op (onderbuik)gevoel/vooroordelen die men al had door geen danwel misinformatie ..
Theorie hierover is prachtig, net als de theorie over de marktwerking. Praktijk is helaas heeeeel anders.. -
@121. Als de toenmalige politici naar de daadwerkelijke voor handen zijnde informatie hadden geluisterd hadden de huidige gebeurtenissen in een eurocrisis al niet kunnen gebeuren.
Het ligt er dus maar aan wat je met de voor handen zijnde info doet.
Als er dus ergens vanuit de onderbuik, goh is ie weer, is gereageerd is het dus wel door de politici en de zogenoemde eurofielen.Da
Daar zat die ´onderbuik´ dus vooral.
Nu hoef je niet voor elk wissewasje een referendum gaan houden, maar voor iets wat zo´n ingrijpende gebeurtenis gaat worden voor mensen hun portemonnee en dus hun leven mag je wel naar die mensen die het moeten gaan opbrengen luisteren.
Het argument ´ niet goed geinformeerd´ is te gemakkelijk, dat eigenlijk ook een beetje ´onderbuik´. -
Ik geloof gewoon niet meer in de politiek, de mensen die daar huizen zitten daar al veel te lang, bij mij op de werkvloer zeggen we, die horen bij het meubilair.
Deze mensen zijn gewoon niet meer geloofwaardig. Er kan nog van alles geroepen worden, maar dit neem ik gewoon niet meer serieus. Ik hoop dan ook maar dat er eens een frisse partij op komt te staan, die wel spijkers met koppen slaat, en die wel van deze tijd is. Tot die tijd zijn het voor mij allemaal luchtballontjes, ze zijn zo lek geprikt. -
@122 Best hoor... Ik denk er dus anders over.
-
@124. Het mooie is, dat mag en hoeft niet eens ´onderbuik´ te zijn.
Maar de kans is groot dat je sowieso je zin krijgt, want ook een Roemer weet wel dat dit kansloos is omdat de PvdA en zeker D´66 hier toch niet in meegaan.
En dat hij dat weet maakt het wel heel makkelijk om het voor te stellen weer uiteraard. -
Het water kookt bijna... maar de kikker blijft roerloos op de bodem van de pan zitten.
-
@125: iedereen die op de SP of PVV gestemd heeft, heeft dus voor Europese eenwording gestemt. Dat het door de crisis allemaal in een stroomversnelling is terecht gekomen is dan nog slechts bijzaak.
Wat dan weer wel verdacht is is dat Duitsland en Frankrijk grijze muizen als van Rompuy en Barrosso hebben gekozen als leiders. Minder charismatische leiders bestaan er niet. -
Ergio conclusio: als Duitsland en Frankrijk een nieuw verdrag willen met meer macht in Brussel komt het er gewoon!
-
@119
Wat wel weer lekkere munitie oplevert om vrij af te vuren op Pechtold bij de volgende verkiezingen. D66 vindt referenda heel mooi...tot het volk er ook echt een wil gaan houden. -
@128
Dat denk ik ook. En Sarkozy/Merkel hebben nog nooit van een zekere Roemer gehoord. Het is allemaal weer erg madurodam-achtig. -
Ik denk ook dat de crisis beter opgelost kan worden meer meer democratie niet met minder. met minder democratie hebben we al eens geprobeerd in de jaren 30/40.
Ik ben het dus met Roemer eens! -
Ik ben het dus ook met Roemer eens en daarom ook lid geworden, lees maar onderstaand bericht :
De euro is een misgeboorte en had beter niet ingevoerd kunnen worden. Dat zegt oud-AFM-topman Hans Hoogervorst in een aflevering van het geschiedenisprogramma Andere Tijden, die op 11 december wordt uitgezonden.
Hoogervorst zegt daarin: 'De enorme problemen die we nu hebben op de kapitaalmarkten en de enorme risico's die worden gelopen, als we dat tevoren hadden geweten, dan denk ik niet dat iemand bij zijn volle verstand eraan was begonnen.'
Volgens Hoogervorst kan de munt 'wel als mislukt' kan worden beschouwd.
Ook voor de commissie-De Wit toonde Hoogervorst zich vandaag somber. 'De problemen zijn nu misschien wel onbeheersbaar geworden', zei hij tijdens de verhoren van de parlementaire enquete over de oorzaken van de crisis.
Hoogervorst was van 2007 tot 2011 bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten. Daarvoor was hij minister van Volksgezondheid in het kabinet Balkenende-II en minister van Financiën in het kabinet Balkenende-I. Per 1 juli is hij voorzitter van de International Accounting Standards Board te Londen, de internationale organisatie die de regels voor de financiële verslaglegging bepaalt.
| |
dossier
Schuldencrisis
Lees het volledig dossier »
.
Gerelateerd nieuws
Hoogervorst somber over crisis - 29/11/11
.
Meer over
Schuldencrisis
Euro -
13329 november 2011 18:18 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Daar heeft Roemer gelijk in......... de andere uitspraken die in het artikel worden aangehaald echter slaan kant nog wal......
-
Roemer gaat vol gas aan de haal met de kroonjuwelen van D66. Die op hun beurt juist tegen zo'n referendum zijn.
-
Referenda zijn populistische instrumenten. Het is niet voor niets dat populistische dictaturen, zoals bijvoorbeeld Venezuela een enorm liefhebber zijn van dit pseudo-democratische gedoe.
-
@136: in dit geval niet. De miljardensteun, wijzigende spelregels.... allemaal zaken die bij de laatste verkiezingen geen issue waren. Ik heb op deze ingrijpende gebeurtenissen geen stem kunnen uitbrengen dus moet dat alsnog gebeuren middels een bindend referendum.
En kijk ipv Venezuela eens naar Zwitserland, daar werkt het al decennia prima. Ik denk dat je te zwartgallig reageert. -
@136
D66 heeft het in het verkiezingsprogramma staan. -
@137 Als je een conservatief stagnerend politiek systeem wilt noemen, moet je vooral Zwitserland noemen...
-
@138 Het is 1 van de punten waarin ik met D66 van mening verschil.
-
@140
Ik refereerde meer aan het feit dat je D66 en Pechtold dictatoriale populisten noemt. Tenminste zo lees ik @137 -
@140
k refereerde meer aan het feit dat je D66 en Pechtold dictatoriale populisten noemt. Tenminste zo lees ik @136 -
Dus het is een prima zaak om een referendum hierover te houdenj, want binnenkort komt de aap uit de mouw en dat zal dan wel in een weekend gebeuren waardoor niemand een kant heen kan.
-
het is heel simpel
als Brussel de brutaliteit heeft één unie af te dwingen ?
dan breekt de pluris los.
want niet één van de lidstaten heeft een burger meerderheid hier voor
de EU is niets meer dan een dictatuur
de en noemt het de EUSSER
de ander NAZIE EU
bijde komt op het zelfde neer
slechts enkele worden er beter van over de rug van de rest
hoe dan ook
ik spuug op de EU vlag -
Referendum ? En wat dan als er een "nee" uitrolt ? Dan doen ze toch wat ze willen.
Vraag de ierse bevolking. Die voelen zich nog steeds "referendummy's".
Ze bukten zich en zagen de, al dan niet, harige ballen van de EU-kopstukken hangen. -
@2 hoezo dat?
75% stemde TEGEn het verdrag en dat verdragw aar we massaal tegen waren heeft ons nu ind e positie gebracht waar we nu zitten.
En dat verdrag, dat moet aangepast worden?
Dat verdrag moet van tafel. -
Wij hopen dat Ierland ook een referendum gaan houden want daar is de EU bang voer en laat die vlek zich maar over het hele continent uitwaaieren., want zij redden het niet en eerlijkheid is allang al totaal verlaten.
Wie de geschienis niet kent, is gedoemd haar helaas te herhalen -
Heeft den haag niet in de gate wat het volk in nederland wil. De vorige referenda zijn allemaal tegeen europa geweest. Grote kans dat de uitkomst dit maal ook tegen is.
Dat Europa eerlijke straffen moet kunnen uitdelen aan eurolanden die de afspraken en regels aan hun laars lappen prima. Maar een politiek bestuur in den haag. Nee sorry. We hoeven geen VS te worden. -
Ik heb poltiek filmpje van Roemer gezien om leden te werven op tv.
In principe ben ik het met 'm eens maar hij draaft toch nog steeds te ver door richting links. Die man ziet niet in dat er nog te veel misbruik wordt gemaakt van zijn goedheid. -
Dit kabinet moet zo snel mogelijk vallen!
Vooral de afbraak van de rechtsgang van de gewone burger is voldoende reden om kost wat kost dit kabinet te laten vallen.
Gemeenten die ongestraft je OZB of andere gemeentelijke lasten kunnen verhogen omdat rechtsgang te duur is, is ontoelaatbaar.
Ook bedrijven kunnen burgers al op kosten jagen door jou alleen al te dagen, laat staan als jij je recht wilt na bedonderd te zijn.
Laat vallen dit zooitje en stem niet weer rechts; VVD, PVV, CDA, GroenRechts of D66 -
Per Nederlander verdienden wij 2000 euro aan de EU, alleen jammer dat die 2000 euro niet op jouw rekening van jouw bank kwam, maar op de rekening van de directeur van de grote banken en grote bedrijven met CDA-ers, VVD-ers en neo-liberale PvdA-ers in het bestuur.
-
Rechtse partijen willen liever dat het volk niets te vertellen heeft en daarom zijn ze tegen referenda.
Want welk volk wil nu dat ze uitgemolken worden door de grote banken en grote bedrijven? terwijl de armoede stijgt en stijgt.
Terwijl in andere landen AOW met 65 niet eens normaal is willen zij hier naar 67 jaar, terwijl er al weinig meer over is van het ontslagrecht willen zij dat helemaal afbreken.
Zonder enig ontslagrecht kun je een huis kopen ook wel vergeten, we worden anders allemaal gelijkgesteld met uitzendkrachten.
D66 schoof met Pechtold sterk op naar rechts, hoe lang is D66 nog voor referenda?
Pechtold heeft sinds de verkiezingen ook geen aanvaringen meer met Wilders, een VVD, D66, PVV kabinet is in de maak.
Nog rechtser dan nu. -
@152 rechtse partijen tegen referena? De PVV had veel eerder al gezegd over elke belangrijke beslissing een referendum te willen' dat heet namelijk democratie. Waar we nu in leven is alles behalve een democratie.
Ik vind het een goed punt van SP. -
Emile is een kruidenier en een opportunist. Maar dat wisten wij natuurlijk al. Emile en zijn maten zijn alleen voorstander van een referendum als dat ik hun kraam te pas komt. Het zou mooi zijn als Emile dat er even bij vermeldt! Binnen de SP bestaat geen spat partijdemocratie. Ledenraad en Partijbestuur zijn hermetisch afgesloten bastions waar echt niemand toegang toe heeft of zicht op heeft. Ledencongressen zijn feestjes voor klapvee met veel spiegeltjes en kralen.
-
'Grote fouten bij invoering euro'
Laatste update: 4 december 2011 13:19 info.
AMSTERDAM - Bij het invoeren van de euro is gemakzuchtig gehandeld en zijn grote fouten gemaakt. Daar wordt nu de prijs voor betaald.
Foto: ANP
Dat heeft minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) gezegd voor de camera van KRO Brandpunt, laat het televisieprogramma zondag weten. Het programma wordt zondagavond uitgezonden.
Een voorganger van De Jager, Hans Hoogervorst, zei deze week dat de euro is mislukt. Zo ver wil De Jager volgens het programma niet gaan. Wel had Europa volgens hem veel strenger moeten zijn. Het had 'echt heel anders' gemoeten. "Het had nooit zo mogen zijn dat we het aan de blauwe ogen van een ieder hebben overgelaten om die regels die we hebben ook toe te passen."
.
Noord-Europa
Bij de Europese top aanstaande vrijdag moeten vooral de Zuid-Europese landen volgens hem echt over de brug komen. "Helaas hebben we tot voor kort gezien dat het gevoel voor urgentie niet door iedereen in heel Europa werd gedeeld." Vooral de hervormingen en bezuinigingen in Zuid-Europa laten volgens hem te lang op zich wachten.
Vorige week zondag zei directeur van het Centraal Plan Bureau Coen Teulings nog dat Noord-Europa aan zet is. Het zou snel duidelijk moeten maken dat het vertrouwen heeft in Zuid-Europa. Meer van het zuiden kon volgens hem niet worden verwacht. Hij wees erop dat de Italiaanse premier Silvio Berlusconi is vervangen door Mario Monti. "Noord-Europa is nu echt aan zet", zei hij in het televisieprogramma Buitenhof.
Tel uw zegeningken met het Euroland wat alleen de burgers al geld kost en nog meer zal kosten ca. 4.000 p.p. fijn he, alleen nr. 154 de SP te noemen terwijl, het ligt zoals te doen gebruikelijk aan de VVD, CDA, GL, PVDA, SGP
alle maal democratische partijen die de democratie door het raam hebbe n gesmeten -
Een referendum zal het einde betekenen van de Europese Sovjet Unie.
Dat weten de eurofielen die dan ook alles doen om ieder referendum onmogelijk te maken. In Griekenland hebben ze daar zelfs een premier en regering voor vervangen. Democratie EUSSR style. -
@158 Dat is wel het stomste wat je kunt doen "Het Volk" bij wijze van "meeste stemmen gelden" laten beslissen
Als het regent komt de helft niet opdagen en gebeurt er niks, als het mooi weer is, komt Het Volk opdraven en moet Nederland uit de EU
Zoiets belangrijks laat je niet van het weer afhangen -
Gelukkig heeft Roemer niets te zeggen en te vertellen in dit land.
Stijgers in Politiek
'EC klaagt Nederland aan wegens trage...
De Europese Commissie sleept Nederland en...
12 minuten geleden door jozephh
IMF-topvrouw verwijt Grieken gebrek aan...
Christine Lagarde verdient meer dan...
1 uur 42 minuten geleden door Scholar
Nieuw onzalig EU-plan: de internet ID-kaart
Als je even niet oplet omdat je staat te...
3 uur 30 minuten geleden door jozephh
Robert Mugabe asked to be UN 'leader for...
Zijn ze daar nou helemaal van de pot...
18 uur 22 minuten geleden door kenny013
Kinderopvang wordt fors duurder voor hoge...
Kinderopvang wordt fors duurder voor de...
18 uur 49 minuten geleden door All.you.need.is.love
Best gewaardeerd
De samenwerking tussen bankiers en...
Veel mensen realiseren zich niet dat...
2 dagen geleden door de topper
Wilders zegt vertrouwen op in De Jager
PVV-leider Geert Wilders heeft donderdag...
6 dagen geleden door choffy
VVD wil migranten die onvoldoende...
Wie werkloos is en onvoldoende Nederlands...
3 dagen geleden door dutchoyibo
PvdA-kiezers willen regeren met SP
PvdA-leider Diederik Samsom moet na de...
1 dag 3 uur geleden door Ikkee.
Holocaust overlevende spreekt zich uit...
Een sterke boodschap van deze Holocaust...
19 uur 7 minuten geleden door Tweetsweet

