Laten we eens objectief kijken naar de luchtmacht.
Ze oefenen.
Ze oefenen voor een oorlog, die nooit meer gevoerd zal worden.
Ze oefenen voor Afghanistan.
In Afghanistan wordt de luchtmacht ingezet om de vijand te doden.
Die vijand heeft zelf geen vliegtuigen en ook geen middelen om Nederland aan te vallen.
Het is een enorme verspilling van Nederlands geld om boven Afghanistan rond te vliegen en af en toe bommen af te werpen op een machteloze vijand.
Sorteer op:
-
Wow hardloperhans, eindelijk eens iemand die iets zinnigs schrijft!
-
'n Vliegtuig in het Nederlands luchtruim waar geen contact meer mee is, of dat in de problemen zit?
" euw ohwja.. "
dag zaplog. -
" de vijand in afghanistan heeft geen middelen om Nederland aan te vallen, dus ik van zaplog beslis ff dat de luchtmacht afgeschaft moet worden "
komt nog net niet in de buurt van dat vulkaan-complot van zaplog
nog een voorbeeldje:
http://www.defensie.nl/dmo/materieelprojecten/l... -
Zullen ze daar nou met zijn allen afspreken,
ok om 22 uur 35 gaan we posten! Klaar? Horloges gelijkgezet? Actie, go go go, stemmen....
Zeg maar als een soort mini complot -
Ik vind dat er zeker fors in gesneden kan worden. Maar een luchtmacht aanwezig hebben, is redelijk handig. Zie wat #2 zegt.
-
wat een waardeloos, nietszeggend artikel.
ook weer typisch zaplog, dat het zoveel stemmen krijgt. Nu-Nietje maar. Ga nog maar ff oefenen en probeer het later nog eens, met wat meer kwaliteit en inhoud graag. -
Wie moet dan 'onze jongens' begeleiden als ze weer eens terugkeren van een verziekt WK of EK?
-
@6: mijn stem telt even zwaar mee als die van jouw. Da's democratie.
Of wil je daar soms een eind aan maken ?
De dagen van de luchtmacht zijn geteld.
Peakoil is al voorbij. De brandstof voor F-16's wordt onbetaalbaar.
Rutte gaat 18 miljard bezuinigen in 4 jaar.
Raad eens waar-ie mee begint. -
@8
" Mijn stem telt even zwaar mee als die van jouw. Da's democratie. "
Helaas wel ja, en dat is dus ook precies het nadeel van (en daarom mijn bezwaar tegen) een democratie.
Doe mij maar een technocratie: Laat het denken maar over aan de mensen die dat (wel) kunnen. -
Ze oefenen voor een oorlog, die nooit meer gevoerd zal worden.
knap om dat nu al zeker te weten, meen dat er ook mensen in de jaren '30 van de vorige eeuw dit beweerden -
@6
hoezo krijgt deze reactie nu weer minnetjes? Is er dan iemand die durft te beweren dat dit een goed onderbouwd, overtuigend artikel is? Pro en cons goed tegen elkaar afgewogen? Goede alternatieven geboden? -
128 augustus 2010 23:58 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
138 augustus 2010 23:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Hij heeft groot gelijk, als de nood aan de man komt kapen we gewooneen paar Boeings van de KLM en donderen we die op Islamabad.
of toch maar niet... (wie niet begrijpt dat dit cynisch is mag volgende keer weer PvdA stemmen) -
159 augustus 2010 00:00 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
169 augustus 2010 00:03 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
179 augustus 2010 00:05 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
189 augustus 2010 00:08 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Zoals ik al hier zie, redenen genoeg om de luchtmacht aan te houden en @18 Het is zaplog maar, dat bestaat uit een groepje complotters die voortdurend niet anders verzinnen dan zulk soort onzin te verkondigen, ze weten immers niet beter...niets van aantrekken.
-
@10: in de volgende oorlog, als die er komt, zullen vliegtuigen geen rol meer spelen.
Kijk maar naar A'stan. De Amerikanen zijn de baas in de lucht, maar op de grond zijn ze kansloos.
Bovendien wordt de brandstof onbetaalbaar. Nederland heeft zelf geen oliebronnen en voor brandstof zijn we 100% afhankelijk van het buitenland. -
@mickeymouse1: reddingsacties kunnen ook door burgerhelikopters.
Maar het opdoeken van de F-16's heeft je steun, begrijp ik.
Geen JSF dus. -
@19: dit artikel is mijn persoonlijke mening en die mening heb ik al 35 jaar.
De PSP stond in de jaren 70 ook al op dit standpunt.
Hoe vaak hebben we die F-16's eigenlijk nodig gehad in de afgelopen 35 jaar, als je Bosnië en Aghanistan niet meetelt ? -
@21.
En wie gaat dat dan betalen? Die reddingsactie door burger helikopters?
Je kunt het beter overlaten aan de overheid die alles beter kan begeleiden dan een onderneming die onderhevig is aan concurrentie. Dat kun je niet gebruiken als hulpdienst want dan word het dringen om eens iets te kunnen doen.
Brandstof onbetaalbaar? Even ter info er worden al proeven gedaan met hybride helicopters en helicopters met andere alternatieve brandstoffen.
En vliegtuigen blijven een rol spelen bij de verdediging van een land of het nu in oorlog is of niet. Dankzij sommige mensen uit afghanistan (en elders) is het nodig om vliegtuigen die zich niet kunnen identificeren te begeleiden en desnoods te stoppen omdat men dan anders jou en mij als burger kwaad kunnen doen. -
@22.
De F-16 is meer nodig dan jij denkt en heeft zijn nut en aanschaf prijs meer dan gemiddeld terug verdient.......ok die JSF is en word niets maar omdat dat niks word wil niet zeggen dat de complete luchtmacht overbodig is. -
@20
" Bovendien wordt de brandstof onbetaalbaar. Nederland heeft zelf geen oliebronnen en voor brandstof zijn we 100% afhankelijk van het buitenland. "
Dat probleem slaat totaal niet op de luchtmacht. Mocht het echt zover komen, dan gelden die problemen net zo hard voor automobilisten en de gewone luchtvaart. Bovendien is er nog ruim 3x zoveel olie als dat er nu verbruikt is, dus tegen die tijd is de JSF ook al lang weer afgeschreven.
Een bullshit argument dus. -
@24
als die JSF eenmaal loopt, verdient dat zich prima terug. Die twee andere concurrenten lopen namelijk niet: die Saab wordt niet tot nauwelijks verkocht, en voor de prijs van 1 F22 heb je 2.5 tot 3 JSF's... Dan is die keuze wel eenvoudig. -
@20 geweldig, je kan in de toekomst kijken, kun je mij de winnende lotto nummers geven voor komende tijd? kan ik mijn eigen F16 kopen!
wat een onzin, tegen de tijd dat de olie op is, is er een andere brandstof gevonden, die is er in feite al, een space shuttle gaat niet op olie producten de ruimte in.
Maar goed, even verder op maak je melding van de PSP, zegt genoeg lijkt mij. -
Ik zou de luchtmacht niet afschaffen ik zou zelf de dienstplicht weer invoeren voor jongeren die niet aan het werk kunnen komen !
-
Alleen de marine handhaven en de luchtmacht overhevelen naar een ander land dat dan weer de marine kan laten vallen. De politici gebruiken de defensie vooral om te laten zien hoe belangrijk ze zijn om te kunnen beschikken over al dat oorlogstuig dat overigens niets oplost. De marine zouden we kunnen houden aangezien de zee aan ons hart gebakken is.!!!
-
Het is een heel slecht artikel. Als je een militaire missie uitstuurt kun je bijna niet zonder luchtsteun. Daarnaast is de luchtmacht betrokken bij vele zaken die voor de bevolking belangrijk zijn. Afschaffen zou erg slecht zijn, mogelijk kan men taken overhevelen naar andere onderdelen van het leger. Slechts als men kiest voor pacifisme is afschaffen van de luchtmacht een optie, mits men de zaken waarbij de luchtmacht wordt ingezet voor reddingstaken etc elders onderbrengt.
-
@23 En wie gaat dat dan betalen? Die reddingsactie door burger helikopters?
- kunnen we betalen van het geld dat we besparen op de luchtmacht.
@24: graag een paar voorbeelden van de nuttige inzet van de F-16 en van het terugverdienen
@25: de olie is nu 3x zo duur als 5 jaar geleden... dat zegt genoeg
Iedere minuut vliegen met een F-16 is nu 3x zo duur als in 2005.....
@26: graag enige uitleg over dat terugverdienen van de JSF... waarom zou je dingen maken, die niet nuttig zijn?
@30 we hoeven ook helemaal geen militaire missie uit te sturen.
Of vind je dat NL overal ter wereld maar opstandelingen (zoals de Taliban) moet gaan bestrijden... in Kongo, in Sudan, in Colombia enz.
Er zijn heel veel landen die het prima redden zonder luchtmacht: IJsland, Zwitserland, Kroatië, Kenia, enz. -
@32 geen idee waar je ideeën vandaan haalt, maar Kenia heeft een luchtmacht!
volgens mij Kroatië ook! de rest geen idee -
@32
Alsof de operational costs van de F16 linear verbonden zijn aan de olieprijs....
Je hebt er ook echt geen ene reet verstand van he? Denk eens na a.u.b.
Stijgers in Politiek
Kamer fluit staatssecretaris Van Zanten terug
Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van...
5 uur 12 minuten geleden door PuckAmri
Rutte: geen mooi weer spelen en door de...
Het begrotingsakkoord is noodzakelijk om...
13 uur 23 minuten geleden door de Hertog van Alva
Begrotingsdebat zet verhoudingen op...
Vz, we wisten dat het erg zou worden. Maar...
13 uur 31 minuten geleden door Mijn.nick.is.nick.
VVD-top verwerpt kritiek van Hans Wiegel
De top van de VVD is het niet eens met...
15 uur 39 minuten geleden door Duracellkonijntje
'Lagarde betaalt geen belasting'
Christine Lagarde, de 'Iron Lady' bij het...
15 uur 45 minuten geleden door katje van sjefke
Best gewaardeerd
Roemer wil premier worden
SP-leider Emile Roemer wil premier worden...
3 dagen geleden door jandeharingboer
'Pro-Europa politici moeten hopen dat...
De pro-Europa politici weten verdomd goed...
4 dagen geleden door All.you.need.is.love
VVD wil migranten die onvoldoende...
Wie werkloos is en onvoldoende Nederlands...
2 dagen geleden door dutchoyibo
PvdA-kiezers willen regeren met SP
PvdA-leider Diederik Samsom moet na de...
20 uur 53 minuten geleden door Ikkee.
Oppositie rekent Rutte recessie aan
Een groot deel van de oppositie rekent het...
5 dagen geleden door onderdeurtje



