De SP scoort in de peiling van Maurice de Hond van deze week 29 zetels, nog twee minder dan het eigen record in mei 2007 maar alweer eentje meer dan met kerst.
Sorteer op:
-
Verwijderd door redactie
-
#996
Jij kiest helemaal niet voor een socialer Nederlander want jij wil roken uitbannen en mensen die niet conform jouw levensstijl leven laten betalen voor hun zorgkosten. -
waarom stemmen mensen eigelijk nog,alles wordt vanuit brussel bepaald,en in brussel doen ze weer,wat hen wordt opgedragen.
in de jaren 90 werd het verdrag van maastricht getekend,einde vrijheid van de nederlandse burger!!! maar mensen,ga maar weer lekker stemmen,jullie leven in een elusie,dat je vrijheid hebt om te mogen stemmen/ -
@994
Mee eens. De banen liggen niet voor het oprapen.
Ik moet er zelf niet aan denken helemaal niet te werken, dan zou ik gewoon meer vrijwilligerswerk gaan doen. Maar sommigen hebben door ziekte of ontslag geen keuze. Uiteraard zijn er profiteurs. Die moeten dan ook strenger worden aangepakt, maar de realiteit is dat er ook genoeg mensen zijn die buiten hun wil werkeloos zijn en zich helemaal suf solliciteren. -
Waarom moeten we beleid maken, omdat een enkeling misbruik maakt van de regel?
Er is toch geen werk voor iedereen. De mensen die buiten hun schuld om werkloos zijn moeten het zelfde inkomen hebben als een werkende.
Misbruik wordt voorkomen door goede controle.
De mensen die fysiek kunnen werken moeten zich maatschappelijk nuttig maken.
Dan zijn we sociaal bezig. Niet door mensen af te schrijven. Iemand die in de bijstand komt kan amper rond komen. dat is toch niet normaal? -
Dit toont de domheid van een aanzienlijk deel van het nederlandse volk aan. Kiezen voor de SP is kiezen voor een wolf in schaapskleren. Dit is kiezen voor de heilloze weg van het socialisme cq communisme. Het wordt tijd dat de neo-neo conservatieven weer aan de macht komen naar republikeins amerikaans voorbeeld.
-
@1006 Naar mijn mening is bruin al aan de macht hier en dat is goed te merken.
-
Ik ben zo blij dat mijn partij het toch weer voor elkaar heeft gekregen. Nee- het is niet de heilloze weg van het communisme, in mijn ogen is het een partij die een goede balans wil vormen in onze samenleving. Het is goed dat er verschillende partijen zijn die samen naar een beetje toekomst werken, SP is mijn favoriet daarin. Je moet de balans rechttrekken, iets wat met dit kabinet, enkel rechtse partijen, amper gebeurt.
SP is een partij van pracht idealen, en in tegenstelling tot wat jullie zeggen, heeft een gigantische wetenschappelijke basis en een erg intelligente aanhang- wanneer ik op straat ga met mede aanhang durf ik met zekerheid te zeggen dat 90% één of meerdere universitaire opleidingen heeft. Vooral veel economen kiezen SP, zo kan het dus ook!
Gaan voor een solidaire samenleving waar we SAMEN werken naar een betere toekomst! Daar draait het woord 'samenleving' toch om! -
@1008, ik hoop dat als je wat ouder bent je tot een meer volwassen inzicht komt. De Berlijnse muur is niet voor niets gevallen in 1989 vooral omdat een overgrote meerderheid in Oost Europa schoon genoeg had van partijen als de SP met hun mooie onuitvoerbare idealen die uiteindelijk verzanden in onderdrukking en ellende.
-
@1008 Getuige de vele minnetjes die je krijgt zijn hier veel rechtse rakkers.
-
@1009 Hophop, terug naar de basisschool, die discussie is allang geweest, dat was het communisme.
-
@1005
Dan moet je dus geen SP stemmen. Zij zijn tegen de goede controle die jij wilt. -
@1007
Mag ik vragen wat jij tot nu toe, dankzij deze regering, hebt ingeleverd? -
Jammer dat de hele discussie nu gedomineerd word door plusjes en minnetjes puur om het geven van plusjes en minnetjes in plaats van iets constructiefs bijdragen aan de discussie..
-
@1013 Komend jaar zo'n 1.000 euro aan zorgkosten en dat is alleen maar het begin.
-
@1011, ik weet zonet nog niet wie er naar de basisschool terug moet. Socialisme is de fase die moet leiden naar communisme. De Sovjet Unie heette officiëel CCCP (vertalld in nederland SSSR), oftewel Unie van SOCIALISTISCHE Sovjet Republieken.
-
@1010, had ik ook wel verwacht ;)
@1009, ikzelf als Oost-Europa specialist weet dat waar jij het nu over hebt onzin is, socialisme was daar een reactie op onder andere het falen van het kapitalisme. Het was een reactie op teleurstellingen en een slechte levensstandaard. Vervolgens zette dat socialisme een onderdrukkende en/of leugenachtige koers. Iets wat niet verder van de idealen van Marx af kan gaan dan dat. De situatie met mensen als Poetin e.d. (die overigens liberaal is) is nu niet veel beter. Het is zelfs dusdanig slecht dat veel (voornamelijk oudere) mensen terug willen naar die tijd.
Conclusie: slechte en ondoordachte reactie. -
@1015
Dat was de vraag niet. De vraag was wat je tot nu toe hebt ingeleverd. Niet wat je gaat inleven. Volgens jou is namelijk nu al goed te merken dat bruin 1 aan de macht is. -
@1011
Doe aub niet zo naïef...... -
@1008
Voor welke afdeling bent u actief als ik vragen mag? :)
Mijn ervaringen zijn juist dat er steun is van allerlei mensen, waaronder inderdaad ook mensen met een universitaire studie Maar 90% is niet representatief voor de hele aanhang, niet in de besturen en ook niet bij actieve leden, dus misschien zal het in uw buurt anders zijn dan landelijk bekeken.
Ik zelf vind het juist een verrijking dat je SP stemmer in iedere laag van de bevolking treft, over geeikte hokjes heen. Ik ben inderdaad blij dat ook een aantal gerenommeerde economen heil zien in de ideeën van de SP, maar nog blijer dat verschillende mensen op straat het steeds meer zien. :) -
@1016 Tja, je leeft dus nog zo'n 23 jaar geleden, volgens mij is de aarde sindsdien een aantal keren rond gedraaid hoor.
-
@1018 Het bedrijf waar ik werk heeft 30 mensen moeten ontslaan, omdat Kamp weigerde deeltijd WW in te voeren, Wel, nu heeft hij zijn zin, 30 mensen vast in de WW, hetgeen veel duurder is.
-
@1008
Intellectuelen had je ook bij de CCCP en bij de NSDAP, dus dat zegt ook niet veel. -
@1022
Ten eerste: dat het met dat bedrijf slecht gaat ligt niet aan de huidige regering. Ook kun je niet zeker weten of onder een andere regering de deeltijd WW wel al ingevoerd zou zijn. Je legt de schuld dus op de verkeerde plek door deze regering aansprakelijk te stellen voor de werklozen die ontstaan zijn omdat een bedrijf niet goed draaide. Ten tweede kijk je, zoals veel SP'ers, enkel naar individuele gevallen en niet naar het landelijke effect van een maatregel. Het invoeren van deeltijd WW is duur en zorgt voor oneerlijke concurrentie. -
@1024 Deeltijd WW in de bouw geldt voor de hele bedrijfstak en is dus op geen enkele manier oneerlijke concurrentie.
Het hielp ons een paar jaar geleden door de crisis, nu moeten we nog maar afwachten of we dit kabinet overleven. -
824 2 uur 57 minuten geleden door RazorBlade72
@809 Het huidige kabinet probeert met alle macht te bezuinigen zodat we Griekenland niet achterna gaan. En bezuinigen is iets anders dan belastingen verhogen. Iedere econoom kan je namelijk vertellen dat belasting verhogingen slecht zijn voor de export. Nederlandse producten worden dan namelijk in verhouding duurder dan buitenlandse producten. Zelfs een kind kan dat begrijpen. De export is onze grote inkomstenbron
Bezuinigen betekent minder geld uitgeven , maar wat Bruin doet is met bakken uitgeven waarvan wij nu al weten dat wij de helft niet meer terug krijgen en mogelijk zlefs naar het hele bedrag kunnen fluiten . Verder betekent bezuinigen van dit Kabinet niets anders dan de armen armer maken en de hele publieke sector privatiseren en de hele sociale stelsel afbreken . Dat is in mijn ogen niet bezuinigen maar de rekening leggen bij de onderkant van de maatschappij . JK de Jager leent miljarden uit die hij niet heeft , maar wij moeten wel opdraaien voor de ontstane schulden met rente als grootste boosdoener . Hoezo moeten wij rente betalen voor geld wat is uitgegeven die hij niet had . Of moeten wij vrezen voor onze pensioenen . De berichten over de pensioenen zijn niet mals te noemen . WIj gaan dezelfde weg op als de Grieken , met als uiteindelijke resutaat dat wij straks ook bij het IMF moeten aankloppen . En eerlijk gezegd stuurt het Kabinet bewust hier op aan . Wat het IMF dan wil is dat wij onze souvereiniteit volledig zouden moeten opgeven . Het is een schande dat het Kabinet de grondwet met voeten treed door Brussel meer macht toe te kennen maar daarover geen transparantie biedt . Hoe het Kabinet nu regeerd riekt naar dictatuur . Het kan dit doen door steun van andere partijen met uitzondering van de SP . Oké , de PVV zegt ook nee , maar dat is niets meer dan een roep in het duister . Ik zeg in het duister omdat de PVV in tegenstelling tot de SP niet met oplossingen komt .
En als ji denk dat Ned maar een staatsschuld van 18 mijard heeft , nou vergeet het maar . Daar zorgt deze kabenet wel voor . Hoe kan men gaan denken dat wij een begrotingstekort hebben van maar 18 miljard terwijl JK de Jager het met bakken uitdeelt . . -
@1017, U zult dan wel een zeer matige Oost Europa specialist zijn. Welk Oost Europees land heeft vrijwillig of door stembusgang voor het socialisme cq communisme gekozen? De Polen, Tsjechen,Roemenen etc. zijn door het verdrag van Yalta in de russischr invloedssfeer gekomen en daardoor is het socialisme hen opgedwongen. Dit zijn helaas voor U als zogenaamde deskundige de feiten. Nergens heeft men vrijwillig het socialisme omarmd. Sterker, de mensen aldaar voelden zich verraden door het westen maar dat had helaas geen keuze gezien de politieke verhoudingen. Ook in Rusland zijn de bolsjewieken door een staatsgreep aan de macht gekomen nadat ze erg gemarginaliseerd waren in de verkiezingen volgend op het gedwongen vertrek van de Czar.
-
Nee he, krijgen we de socialisten weer. Dat hebben we toch al 2 keer gehad!?
-
@1027
Wordt je ook niet moe van die zelfbenoemde "deskundigen" ....... zijn meer zelf-geïndoctrineerde deskundigen wat mij betreft oftewel "usefull idiots" -
@1029, totaal mee eens
-
Verkiezingen zijn net het Eurovisie Songfestival. Het wordt tijd dat John de Mol wordt ingehuurd. Misschien rolt er dan nog iets beters uit. Van SP naar PVV en weer terug. Leve het populisme.
-
@1 en @4
Ik ook SP. Hopelijk is het in 2014 nog steeds een succes. -
Brrr. Moet er niet aan denken dat Nederland ooit wordt regeerd door Communisten. Herinner me nog het interview met Marijnissen in de Pers waarin hij beweerde dat China een goed voorbeeld was voor de maatschappij en dat het met de onderdrukking van onschuldigen mensen in China wel mee viel. Dat is voorbij de druppel.
-
Kijk, de omgekeerde Robin Hoods worden wakker. Alle sociale bijdragen worden gemind.
-
Zo zien we maar hoe asociaal Nederland wel niet is, met rechts aan de macht.
-
@1027 vomfeinsten
Verwart u het communisme niet met het socialisme ? Misschien heeft piet52 wel een beetje gelijk....... -
Tja, een groot deel van de kiezers weet het niet meer. Er lijkt geen partij te zijn die er voor de burger is. Dan een Emille maar eens een kans geven zal de gedachte zijn.
-
@1036
Misschien ook niet. -
Het blijft lachen met die rooie rakkers van de SP.Menen allemaal de waarheid in pacht te hebben.
-
@903
Ik weet niet waar die chirurg ineens vandaan komt maar oke, denk jij nu echt dat iemand die b.v auto`s kan repareren zo vreselijk veel minder heeft moeten leren, een autoplaatwerker is niet klaar na de LTS die weet dat als hij/bezig is aan een auto veel van mechanica, elektriciteit, werktuigbouw en de tegenwoordige snufjes af die zich in een auto bevinden.
Net zoals jouw chirurg heeft ook die plaatwerker anderen nodig om één goed geheel af te leveren, ik heb namelijk nog nooit een chirurg in zijn eentje een operatie zien uitvoeren.
En op jouw vraag of ik het in mij had om chirurg te worden, is het antwoord heel simpel nee en een vraag aan jou .... denk jij dat die chirurg er zin in had gehad om auto`s te gaan repareren?
Ik heb nog een vraag, leg mij eens uit hoe het komt dat sinds begin van de jaren `80 de salarissen van modaal bijna stil zijn blijven staan en veel salarissen gewoon zijn door gegroeid naar wat het nu is.
En jouw opmerking van "en natuurlijk gun ik het dat je zo veel mogelijk verdient" is erg vriendelijk van je, maar dan ben jij één van de weinigen die er zo over denkt.
Het probleem nu, is dat wij t.o.v elkaar de laatste 10 jaar zover uit elkaar zijn gaan staan dat er 50 jaar nodig is om die schade teniet te doen, vroeger was niet beter maar je hielp elkaar en je ging voor elkaar, wat er in de mensheid is gevaren ik weet het niet, maar dat het zo niet goed gaat gaan we ooit nog eens bij elkaar op de boterham leggen, en dan is Leiden in last. -
@1039
Tja het zijn eigenlijk net gelovigen alleen lopen ze achter hun grote leider Kim Jong Roemer aan. -
De werkloosheid stijgt. Ik zie dit kabinet niets doen om hier beleid op te zetten.
Owh ik vergis mij VVD de liberale partij is toch die club die vraag en aanbod graag an de markt over laat. Ja dan zal er ook niets tegen gedaan worden, en de armoede zal alleen maar stijgen. -
jeetje, ruim 1000 reacties vanwege een peilinkie?
Er staat weer een achterban op zijn achterste benen van virtueel geluk kennelijk.
Maar goed, het is leuk voor de SP, nu alleen de vraag, wat gaan ze inleveren, met wie gaan ze regeren en wanneer druipt deze aanhang weer af als blijkt dat te mooi om waar te zijn ook de echte realiteit wordt? -
@996 Dikke.....,
Dat is ook MIJN keuze. -
@1041
Wat een bullshit -
Hoe heten Henk & Ingrid als ze straks SP stemmen eigenlijk??
Iemand suggesties?
Ivan en Olga misschien?
of toch Joeri & Tatjana ?? Ja die laatste is beter. -
Roemer 4 Prseident! Go 4 it! Weg met Rutte!
-
@1046 SP gewoon Roemer, Ik zeg Doen!
-
@1064
De neiging om de eigen achterban een naam te geven vind je tot nu toe uitsluitend bij de PVV. Vergelijk het maar met mannen die hun eigen piemel een naam geven. Beetje kinderachtig. -
@1040 +++++++++++++++++++
Iedereen is nodig in onze maatschapij, of je nu tandarts bent of stratenmaker. Het is heel simpel, zonder stratenmaker komt de chirurg niet op zijn werk. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ze het zelfde moeten verdienen maar het moet ook niet zo zijn dat de stratenmaker straks de tandarts niet meer kan betalen en daar gaan we wel naar toe. -
De hele naamgeving van Henk en Ingrid aan een groot deel van onze bevolking vind ik uitermate respectloos ...en dom . Het tekent vooral de kortzichtigheid en beperkte visie van degenen die die namen graag gebruiken in nietszeggende retorieken . Het lijkt een beetje op grootspraak van een bezopene in een kroeg .
-
@1051
Dat is de schuld van dhr Wilders die is begonnen met Henk en Ingrid.Het klopt wat U stelt Wilders is kortzichtig en heeft een beperkte visie. -
@1049
Ach die naam doet er ook niet toe maar het is behoorlijk hypocriet om de stemmers te verwelkomen bij de SP die vele SP aanhangers hier, al die tijd toen het nog PVV stemmers waren, voor rotte vis hebben uitgemaakt. -
@1053
Kan zijn. Maar Emile Roemer heeft nooit neerbuigend gedaan over welk deel van het electoraat dan ook. De SP wijst de mensen die Wilders 'Henk en Ingrid' noemt slechts op de loze beloftes van de PVV. Zie www.henkeningrid.nl. -
De heer Roemer boert niet slecht. Hoezeer ik het inhoudelijk ook op veel punten met hem oneens ben, hij heeft mijn respect.
De volgende verkiezingen zullen trouwens wel een heel ander beeld laten zien dan deze tussentijdse fictieve onzin. -
@1026 Hier heb je absoluut een punt omdat ik ook niet weet wat de toekomst ons zal brengen. Ik snap iedereen zijn eerste reactie prima. Als je geld tegoed hebt van een land dat failliet is dan is dat natuurlijk nooit leuk, maar als er nog veel meer landen zijn die afhankelijk zijn van Griekenland dan kan het wel eens heel onverstandig zijn om daar ineens de stekker uit te trekken.
Met name de zwakkere landen hebben veel geld geleend aan Griekenland. Dit was aantrekkelijk vanwege de hoge rente. Maar onder die zwakkere landen zitten wel enorme economieën die op zichzelf heel veel omzet genereren voor Nederland. Met name Italië is op zich een grote economie met veel winstpotentieel. Alleen ook Italië heeft zoveel schulden dat ze op het randje hangen. Dan kan je wel heel stoer doen en Griekenland laten vallen, maar dan bestaat de kans dat landen als Portegal, Spanje en Italie ook omvallen. Dan heb je toch ook mooi een groot probleem als Nederland als zo’n groot gedeelte van je afzetmarkt wegvalt.
Laat ik het proberen uit te leggen in Jip en Janneke taal. Stel ik ben de eigenaar van een aantal huizen en villa’s bij mij in de straat. Ik verhuur die huizen en villa’s aan de mensen die er in wonen. Mijn overbuurman Bob heeft zijn financiën niet op orde en komt iedere maand 50 Euro te kort. Hij heeft geld geleend van mijn linker buurvrouw Truus en die buurvrouw krijgt van Bob iedere maand 50 euro rente. Mijn buurvrouw Truus huurt een villa van mij voor 2000 Euro per maand. Daar maak ik uiteindelijk 300 Euro per maand winst op. Als Bob echter failliet gaat, dan moet mijn buurvrouw, Truus, verhuizen. Zij kan immers zonder de inkomsten van Bob mijn villa net niet betalen. Ik mis dan iedere maand 300 Euro winst die ik niet bij iemand anders kan krijgen. Dan kan ik heel principieel Bob failiet laten gaan omdat hij er zelf een potje van maakt, maar ik kan voorlopig ook Bob iedere maand een envelopje met 50 euro toestoppen. Het is dan kiezen om heel principieel zelf failliet te gaan door Bob niets te gunnen, of ik kan genoegen nemen met 250 euro winst i.p.v. 300 Euro winst.
I
k begrijp dat deze analogie rammelt en de werkelijkheid is veel complexer maar ik denk dat jij mijn punt wel begrijpt. Wat ik echter niet kan is zelfstandig nagaan of het toestoppen van geld aan Griekenland er voor zorgt dat we meer verdienen aan Italie. Wat ik er van begrijp is dat we geld nu aan het herverdelen zijn zodat mijn buurvrouw Truus (Italie) geen tegoed meer heeft van Bob maar dat Bob een schuld heeft bij mij. Ik zorg er vervolgens voor dat Truus iedere maand mij netjes 2000 Euro blijft betalen voor de huur.
Vervolgens kan ik rustig Bob failliet laten gaan zonder dat Truus in de
problemen komt.
Uiteindelijk moet je er wel voor zorgen dat niet iedereen denkt dat hij weg kan komen met schulden maken. Betere controle is nodig. Bovendien moet er gestraft kunnen worden bij vals spelen. Het is een beetje een woord spelletje of dit te maken heeft met soevereiniteit overdragen aan Brussel. De spelregels waren al bekend maar er was niemand aangewezen die zou bepalen of de spelregels nageleefd werden. Het is als voetballen zonder scheidsrechter. Je hebt met elkaar afgesproken dat je de bal niet met de hand mag aanraken maar je hebt niet bepaald wat de straf is als iemand het toch doet en je hebt ook niemand aangewezen die hier op toeziet. Vervolgens merk je dat een aantal teams structureel de bal met de hand uit het doel slaan als er bijna een doelpunt wordt gemaakt. Om dit te voorkomen wijs je een onafhankelijke scheidsrechter aan die altijd straft als iemand hands maakt. Je hebt hiermee geen nieuwe regels gemaakt maar je hebt bepaald hoe bestaande regels in de toekomst worden gehandhaafd. Je kan oneindig discussiëren of dit het overdragen is van bevoegdheden of niet, zolang maar duidelijk is dat deze extra controle, controle is op bestaande afspraken. Afspraken waarvan we met ze alle vonden dat ze nodig waren om de Euro in te voeren. Iemand die dus tegen het overdragen van deze bevoegdheden is, zegt dus feitelijk dat controle nog steeds niet nodig is nadat evident is gebleken dat het stabiliteitspact met voeten is getreden, waaruit een Euro crisis is voortgekomen. -
@765 dikkemick,
Dat lijkt me een puik plan!
( Ik een sapje dan, want geen alcohol, maar is niet minder gezellig ) .;-) -
@1050 Twentesup,
Wij snappen het, en gelukkig velen met ons. Dank je wel.
@1053 De_rode_Pimpernel,
Natuurlijk zijn er van de PVV mensen overgestapt naar de SP maar is dat zo gek dan, als je ziet wat er van het verkiezingsprogramma van de PVV is over gebleven.
Greet heeft met mooie praatjes veel stemmen gekregen en daarna zijn stemmers over hun koppen gezeken en in de stront laten zakken.
Ik ben ook een SP stemmer en ik zou mezelf pas gaan schamen als ik op de PVV mijn stem had uitgebracht, alles wat in decennia was geregeld word nu met een noodgang afgebroken, ik zou zeggen ... ga jij je schamen.
Ik heb heel wat jaren een heel goed salaris gehad maar bleef voor de ommezwaai toch PVDA stemmen, daarna SP voor nu en altijd. -
In tegenstelling tot de VVD en hun kabinet is de SP actief bezig om Nederland en de wereld voor iedereen te verbeteren, we gaan naar de toekomst en niet terug naar de Middeleeuwen zoals de VVD die zorgt dat de harmonie in Nederland en daarmee de samenleving verdwijnt.
-
Vandaag staken de leraren. De kinderen van die leraren zijn het eens met de leraren. Veel van die kinderen zijn over drie jaar 18. Ik gok erop dat veel van die kinderen op de SP gaan stemmen. Ook zij zijn de chaos zat.
-
Het is duidelijk dat Rutte en zijn kabinet er een puinhoop van gemaakt hebben. Nu is de vraag: kan Roemer dit opruimen? Ik denk van wel.
-
@1061
Die socialisten van jou hebben er anders een grote puinhoop van gemaakt.
Heel Europa lijd nu onder de puinzooi van de socialisten in Griekenland.
Nee dan geef mij maar Rutte die in tijden van grote crisis, waarbij zelfs stevige economie?n als Italy staan te wankelen, het land aardig op de rails weet te houden.
We zijn het 7de rijkste land, staan nummer 3 als het gaat om beste woongebied en hebben de laagste werkeloosheid van Europa.
Eind dit jaar is de crisis hier over zijn hoogtepunt heen terwijl ze in het Griekenland van jou socialisten nog jaren zullen lijden onder het wanbeleid. -
@1026
Ik ben het met je eens dat de overheid denkt dat bezuinigen hetzelfde is als belastingen verhogen wat natuurlijk bijzonder slecht is. Je realiseert je het belang van de export inkomsten maar je verdedigd ook het beleid van de SP, de SP wil de uitkeringen en minimumlonen verhogen met 5% wat bijzonder slecht is voor de concurrentiepositie van NL. De belangrijkste reden (naast R&D investeringen) dat Duitsland nog steeds de kar trekt in de EU is omdat daar de afgelopen 10 jaar de loonkosten niet of nauwelijks zijn gestegen.
Als je een goed draaiende economie belangrijk vind moet je in tijden van crisis extra je best doen om internationaal te concurreren. Dit kan enkel door te investeren in onderwijs + R&D (voor een hogere kwaliteit product) en de kosten van arbeid te verlagen (voor een lagere productprijs).
Verder is de SP voor nog meer inkomensnivellering wat riekt naar afgunst, de inkomensverschillen in NL zijn namelijk niet extreem, zie:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bes...
En de hoogste 10% inkomens draagt al voor 70% bij aan de IB/PVV inkomsten van de staat, de lage inkomens dragen slechts bij aan hun eigen voorzieningen. Je kan beter de mensen stimuleren meer te gaan verdienen zodat ze (in geld gemeten) ook wat aan de maatschappij gaan toevoegen.
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/inkomen-bes... -
@1009
18 uur 45 minuten geleden door vomfeinsten
@1008, ik hoop dat als je wat ouder bent je tot een meer volwassen inzicht komt. De Berlijnse muur is niet voor niets gevallen in 1989 vooral omdat een overgrote meerderheid in Oost Europa schoon genoeg had van partijen als de SP met hun mooie onuitvoerbare idealen die uiteindelijk verzanden in onderdrukking en ellende.
Zeg mij eens, hoe ziet Nederland cq Europa er nu dan uit? Crisis, ontstaan door graaierij, hebzucht, oorlogen tbv de wapenhandel, de zwakkeren in de samenleving letterlijk op straat gejaagd..............de pot verwijt hier de bekende ketel.
Een partij aanvallen op vermeende vroegere idealen is een teken van zwakte -
@1062 Reconquista,
Wanneer ga jij eens wakker worden, ""Die socialisten van jou hebben er anders een grote puinhoop van gemaakt"" ???
Noem eens wat voorbeelden, en laat ook eens weten wie er hier rijk is, en als ik me niet vergist staan wij in de top 5 voor wat betreft belastingdruk, en hoe kom jij aan de wijsheid dat alle ellende dit jaar over de top is?
En wie lossen het op alle minima? Want jij hebt het wel over het asociaalste kabinet ooit.
Ik zie jouw antwoord tegemoet. -
"en als ik me niet vergist staan wij in de top 5 voor wat betreft belastingdruk,"
@1065
Whahaha......... en dan ga je SP stemmen! Dan weet je tenminste zeker dat de belastingdruk hoger wordt....... -
@932
Op de korte termijn had de SP iets minder toename in werkgelegenheid.
Juist op de langere ermijn was de werkgelegenheid heel veel stabieler en hoger.
Je moet niet zitten liegen. -
1063 4 uur 53 minuten geleden door Highender
@1026
Ik ben het met je eens dat de overheid denkt dat bezuinigen hetzelfde is als belastingen verhogen wat natuurlijk bijzonder slecht is. Je realiseert je het belang van de export inkomsten maar je verdedigd ook het beleid van de SP, de SP wil de uitkeringen en minimumlonen verhogen met 5% wat bijzonder slecht is voor de concurrentiepositie van NL. De belangrijkste reden (naast R&D investeringen) dat Duitsland nog steeds de kar trekt in de EU is omdat daar de afgelopen 10 jaar de loonkosten niet of nauwelijks zijn gestegen.
Als je een goed draaiende economie belangrijk vind moet je in tijden van crisis extra je best doen om internationaal te concurreren. Dit kan enkel door te investeren in onderwijs + R&D (voor een hogere kwaliteit product) en de kosten van arbeid te verlagen (voor een lagere productprijs).
Verder is de SP voor nog meer inkomensnivellering wat riekt naar afgunst, de inkomensverschillen in NL zijn namelijk niet extreem, zie:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bes...
En de hoogste 10% inkomens draagt al voor 70% bij aan de IB/PVV inkomsten van de staat, de lage inkomens dragen slechts bij aan hun eigen voorzieningen. Je kan beter de mensen stimuleren meer te gaan verdienen zodat ze (in geld gemeten) ook wat aan de maatschappij gaan toevoegen.
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/inkomen-bes...
Ik ben het deels met je eens , maar komt niet met het verhaal / dooddoener als onze concurenttie posite . Waarom denk je dat Azie booming is . Wij zullen nooit met de chinezen of Koreanen kunnen concureren . Het is niet alleen nu het geval , maar al jaren . Bedrijven , de groten , hebben dat door en zijn niet voor niets verhuisd . Weg uit Ned , het burocratische monster met een oerwoud aan regelgeving . Willen wij kunnen concureren , dan zullen de salarissen drastichs naar beneden moeten worden bijgesteld en dat is vandaag de dag onmogelijk daar alles door mn marktwerking duuder en soms onbetaalbaar is geworden . Deze kabinet bezuinigd alles stuk . Een economie dat alleen bestaat om te groeien houdt geen stand . Eens houdt het op en dien je naar andere wegen te zoeken . En dat doe je niet door alleen maar naar één richting te bezuinigen . Zonder onderlaag zouden er geen bovenlaag hebben bestaan . Een huis bouw je ook niet zonder een goede fundering . En als je sloop , dien je van bovenaf te beginnen anders stort de hele boel in elkaar , en dat is waar het kabinet mee bezig is . Er moet een einde komen aan de globalisering waar alleen maar het recht van de strekste geldt . Kijk naar de kleine middenstanders . Die zijn zowat om zeep geholpen . Waarom marktwerking voor het volk en socialisme voor de rijken . Nee , ik ben niet jaloers op mensen die meer bezitten dan ik , maar bezuinigingen dienen evenredig te worden verdeeld . Het is te zot voor woorden dat de veroorzakers van de crisis er steeds mee weg komen , en dat soms met een bonus van heb ik jou daar , en de verliezen maar steeds weer op de gewone hard werkende burgers worden verhaald . Ik zie hier en daar een opmerking over communisme/socialisme . Lol , vandaag de dag hebben wij met beiden te maken . Kijk naar de regelgeving / betutteling tav ven de burgers . De uitgebreidelde controle op de maatschappij , betalen om je recht te halen , meer bevoegdheden voor de politie en controlediensten die zo maar bij je kunnen aanbellen om je huis volledig overhoop te halen enz enz . Het wordt dringend tijd voor een groot burgelijke ongehoorzaamheid . -
1029 23 uur 21 minuten geleden door De_Rode_Knop
@1027
Wordt je ook niet moe van die zelfbenoemde "deskundigen" ....... zijn meer zelf-geïndoctrineerde deskundigen wat mij betreft oftewel "usefull idiots"
Voel me niet deskundig hoor , maar ik constateer gewoon het eea . En wat ik constateer is dat wij buiten ons schuld om naar het randje worden gestuurd . Je weet vast wel welk randje ik er mee bedoeld . -
@1069
Ach ........ het is gewoon een feit dat socialisme nog nooit wat goed heeft gebracht. Hugo Chaves dat vriendje van AhmadjinJihad http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/08/ahmadinejad...
Die is ook al zo lekker bezig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Venezuela#Armoede
Wat ik al zei, Socialisme = Armoede, armoede en nog eens armoede......... -
@1070
Sinds de crisis weet ik dat voor ongeremd kapitalisme exact hetzelfde geldt.
En niemand streeft hier in Nederland socialisme a la Chavez na natuurlijk. In Brazilie zien we dat sociaaldemocratie een bijna failliet land doet opbloeien. Dus, ach, wat is wijsheid. -
@1071
Brazilië is dan ook een "rijk" land in de zin dat het veel kan produceren en exporteren. Maar ook daar hebben ze armoede en de ongelijke verdeling van de welvaart. Hoe komt dat dan toch? Blijkbaar heeft de sociaal-democratie dat niet kunnen oplossen laat staan socialisme. -
Maak u toch niet druk beste mensen, ook de SP, overigens nog nooit verantwoordelijkheid gedragen, zal gigantisch in moeten leveren. Dan volgt de politieke mixer en zie daar, een ander programma. Feit is, zoals eerder vermeld, dat voorgaande regeringen van allerlei samenstelling, heel veel hebben weggegeven aan Brussel, soms op een naieve en domme manier, maar terugdraaien is haast onmogelijk. Extremiteiten van links en rechts hebben voor de meeste mensen altijd ellende gebracht en de SP alleen zal met een soort Mao-gelijkheidsbeginsel niet ver komen. Misschien kan er nog eens precies worden weergegeven hoe dat nu met de financien binnen de SP gaat en of dat ook goed zou zijn voor het hele land ?
-
@1071
En wat te denken over Noorwegen, Bolivia, Argentinie,Costa Rica en China -
@1074
Zie #1072 voor Noorwegen in ieder geval........ China zou ik niet als voorbeeld nemen als ik jou was haha...... -
@1075
Waarom niet ? Een goede vriend van mij werkt al 15 jaar voor een Nederlands bedrijf in China en heeft mij verteld dat China in 15 jaar ongelooflijk voorruit gegaan is voor de bevolking China wordt centraal bestuurd en de belastingdruk van de beter betaalden is hoger dan in Nederland tot 90%
De mensen hebben het nog nooit zo goed gehad. -
@1071
Er is geen sprake van een "ongeremd kapitalisme", als dat zo was dan waren de banken in 2008 niet gered en zouden de Grieken (en daarmee indirect wederom de banken) ook niet gered worden. -
@1076
Ja het is een erg interessant land om zaken te doen natuurlijk haha...... lekker goedkoop namelijk. -
"De mensen hebben het nog nooit zo goed gehad."
@1076
Ja alles is relatief natuurlijk maar als China het kapitalisme niet had omarmt dan was het net zo'n land als Noord-Korea gebleven. -
@1079
China is niet kapitalistisch maar communistisch. De economie wordt centraal gestuurd. Banken zijn staats eigendom Alle nuts bedrijven zijn staats bedrijven.
Rusland is kapitalistisch -
@1080
Je maar ze hebben het kapitalisme wel degelijk omarmt anders hadden we hier al die made in China producten niet gehad. -
@1081
Alleen gaat de grootste winst naar de staat want dat is de groot aandeelhouder Er zijn nog steeds niet veel private ondernemingen de staat maakt alles uit Alleen in Hongkong zijn veel private ondernemingen -
@1082
Haha je lult! Enig idee welke bedrijven er allemaal zaken doen in China? -
De SP is niet mijn partij. Maar ik heb bewondering voor de manier waarop enkele SPers zich hebben vastgebeten in belangrijke en soms ingewikkelde kwesties. Voorbeeld: de dubieuze invloed van de farmaceutische industrie op de gezondheidszorg. De SP maakt zich al jaren sterk voor meer openheid, en daarmee is een groot maatschappelijk belang gemoeid. Hulde daarvoor.
-
Een Chinese die gevlucht is uit China zei Socialisme is gelijk aan Communisme. Eerlijk is eerlijk die ooo zo socialen zijn meestal degenen die als eerste hun rechten weten en wat allemaal eruit te halen is. Aan anderen denken alleen als ze niet beter dan hun worden, dan druipen ze van afgunst en gaan schuimbekken?
-
@1085 "Aan anderen denken alleen als ze niet beter dan hun worden, dan druipen ze van afgunst en gaan schuimbekken?"
En waar baseer je dat op? Je eigen fantasie? Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, zullen we dan maar zeggen, he.
Naar mijn mening zou het ideaal zijn als de SP regeerde met een rechtse partij zoals de VVD. Terug naar het poldermodel, als het ware. Op die manier slaat een regering niet te ver door naar links of rechts, maar blijft alles netjes in balans. Haal het beste boven uit zowel het kapitalisme en het socialisme. -
@1086
Lees eens wat draadjes op nujij, dan zie je dat #1085 gelijk heeft: de socialisten voelen zich ernstig tekort gedaan, ze willen allemaal meer geld en dat geld moet afgedragen worden door bovenmodaal. Zelf moeite doen om meer inkomen te genereren is teveel gevraagd, en hun eigen geld inleveren tbv anderen die het nog minder hebben willen ze al helemaal niet. -
@1087
De SP leden storten zelfs geld terug van hun salaris want zij vinden als goed socialist dat zij genoeg verdienen.De SP is als enige partij die ongebruikte subsidie terug stort naar de subsidie gever.
Zij willen niet meer inkomen genereren maar willen dat de zwakkeren en de slechts betaalden meer inkomen genereren Vooral die mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen Wees blij dat er nog mensen zijn die het een roeping vinden om de zwakkeren te helpen. -
@1099
De gewone leden storten helemaal niets terug. Enkel degenen met een officiële functie. Hoeveel zijn dat er op de achterban? Minder dan 0,1% in elk geval. De SP wil ook niet dat de zwakkeren meer inkomen genereren: heb jij bv. al een voorstel van de SP gezien om alle gezonde mensen uit de sociale werkplaatsen te krijgen tbv gehandicapten? Hoor jij ze erover dat werklozen elke functie moeten accepteren? Ze willen de zwakkeren meer geld geven, zie SP-site: uitkeringen verhogen. Dat is niet inkomen laten genereren, dat is zo weggeven.
Hoeveel SP-stemmers zie jij klagen over hoe slecht ze het hebben op nujij, hoeveel daarvan zijn bereid zelf geld weg te geven? Duidelijker kan ik het niet maken. Ze willen solidariteit, maar dan wel van de ander, diegene met een dikkere portemonnee. -
@1089
Het overgrote deel van de SP kiezers zijn de minst betaalden meestal mensen met een minium inkomen. Deze mensen zijn wel bereid geld weg te geven maar zij hebben dat geld niet. Duidelijker kan ik het niet maken.
Dus Uw stelling is uit de lucht gegrepen zonder enige onderbouwing. -
@1090
Flagrante onzin.
Ik ken vrij veel SP-ers en dat zijn allen academici met stevige inkomens.
De pvv-ers die ik ken zitten bijna allemaal in een uitkeringssituatie. -
@1091
Hoezo flagrante onzin Ik ken heel veel mensen met een minium inkomen die SP stemmen Buiten dat het is door het CBS uitgezocht dat de meeste SP stemmers in de laagste loonschalen zitten.Omdat U in UW omgeving academicie kent die SP stemmen dat is dan de waarheid -
@ 1052 De meeste politici zijn intelligent, slim, goed opgeleid, en hebben een talent voor het opbouwen van netwerken. Ik geloof ook niet dat politici kortzichtig zijn. Maar dat alles zegt niets over hun mentaliteit. Zijn ideeen vind ik ronduit verfoeilijk, maar hij weet aan wie hij ze kan verkopen, en hoe hij dat moet doen. Hij kent zijn "klantenkring". Ik moet toegeven hij doet dat uitstekend. Maar dit alles is voor mij reden om mij grote zorgen te maken, want mijn kleinkinderen groeien ook op in dit land.
-
@1090
Wat let ze om dat geld dan zelf te gaan verdienen? En anders vrijwilligerswerk te gaan doen? Wat zijn de extra plichten die er tegenover dat extra geld komen te staan dat de SP wil weggeven? Of werkt solidariteit maar een kant op?
Nogal naief om te denken dat de uitkeringen en het minimumloon omhoog kunnen. Dat de SP dit toch propageert is een goed voorbeeld van populisme. -
Ja de SP gaat al jullie centjes afpikken dat willen ze, en dan de hele dag cubaanse sigaren roken en samenzweren met de Russische oligarchen. Ze willen de kleine en middelgrote ondernemer kapot maken en hebben het slechtste met jullie kinderen voor. Of beschreef ik nu net de gemiddelde top VVDer?
Jammer genoeg gaan die riedeltjes als in @1092 gewoon niet op er zitten mensen uit alle lagen bij de SP. En ja veel mensen uit de onderste lagen en daar is de SP nog trots op ook volgens mij! Ze gaan zich daar zeker niet voor schamen!
Al die arme ouderen, zieken, zwakke en minder intelligente mensen maar ook artsen, makelaars, ingenieurs, leraren etc, ik denk dat ze allemaal best beseffen waarom ze SP stemmen.
Bankiers, speculanten en overige kantoorpikken zijn sterk ondervertegenwoordigd en ik denk niet dat de SP daarmee zit.
En vooral veel mensen uit de zorg stemmen steeds vaker SP wat een teken aan de wand zou moeten zijn voor wat veel personeel in de zorg graag zou zien.
Op naar 35 zetels! 1 vette uitglijder van Geert en het is voor elkaar ik hoop dat zijn sponsoren openbaar worden of iets dergelijks dan heeft de SP er wel 5 bij! -
@1094
Wat is dat een stomme opmerking U weet niet waarover het gaat U zegt zomaar wat.Ik heb het niet over geld verdienen maar over geld weg geven En waarom heeft U het over vrijwilligerswerk?
Het enige wat ik stel dat iemand met een minium inkomen geen geld kan weggeven. -
@1095
Ik ben het volledig met U eens. -
@1095
Ik gun ze er 40! Geen partij gaat een coalitie met ze vormen, en zo ja, dan zal de SP al hun extreme standpunten in moeten leveren. Conclusie: weggegooide stem. Vandaar dat intelligente SP'ers in 2006 strategisch stemden, op de PvdA, omdat ze wisten dat regeringsdeelname er voor de SP niet in zat. -
@1098
De SP was in 2006 de een na grootste partij ik geloof 26 zetels Hoe bedoelt U stragetisch gestemd? -
@1098
Het is tijd om maar weer eens berichtje neer te zetten, beste "Mis Poes" ik weet niet waar jij de met regelmaat terugkerende onzin vandaan haalt maar, veel kiezers hebben met de laatste keer stemmen een inschattings fout gemaakt, door te denken dat er een cordonsanitaire op de PVV zou rusten.
Niets was minder waar, alle mooie praatjes van de huidige regerings partijen ten spijt, de kiezers is een rad voor ogen gedraaid en wat nog erger is dat andere partijen dachten dat het zo`n vaart niet zou lopen (lees b.v PVDA)
Maar die rekening wordt met de volgende verkiezingen vereffent let maar op, Henken en Ingrid`s zijn wakker aan het worden omdat het hen geld gaat kosten, en als de SP de volgende keer die 40 zetels van jou gaat binnenslepen denk jij dan echt dat er geen partijen zullen zijn die met hen in zee willen gaan?
Goh wat zullen zij een problemen gaan krijgen om een regering te vormen, de laatste keer stemde ik op de PVDA en de reden was heel simpel dat was de enige partij die rechts uit de regering kon houden.
En dan even voor jouw informatie, ik ben een SP stemmer en ik heb het zeker niet slecht, maar cadeautjes weggeven aan de top van NL heb ik een vreselijke hekel en daar mag best wat aan gedaan worden.
Doe mij een lol en reageer maar niet op dit bericht ... ik weet het antwoord al. -
@1099
In 2006 was al voor de uitslagen van de verkiezingen duidelijk dat de SP niet zou gaan regeren, omdat hun standpunten zo ver van die van andere partijen afliggen dat zelfs met water bij de wijn geen partij met ze samen zou willen/kunnen. Als je graag een linkse partij in de regering wou hebben was een stem op de SP dus weggegooid, en ipv op de SP te stemmen gingen SP'ers dan op de PvdA stemmen: die kon wel een coalitie vormen met andere partijen en er was dan toch een mogelijkheid om een linkse partij in het kabinet te krijgen.
Als SP-stemmer moet je goed nadenken als er verkiezingen zijn. Denk in mogelijke coalities, niet in wie er veel stemmen heeft. De VVD is/wordt groot en die gaat zeker niet met de SP verder. Wordt de SP de grootste dan gaat de PvdA echt niet met de SP samen wegens oa Europa en sociaal-economische standpunten. In 2006 was dat ook zo. Een volledig linkse regering is dus onmogelijk. Wil je dan toch graag een links kabinet, dan kun je beter PvdA stemmen. Die kan nl wel samen met de rechtse partijen die nodig zijn om het kabinet een meerderheid te geven. -
@1100
Die rekening wordt vereffend, schrijf je. Hoe? Het linkse blok is even groot gebleven, bij welke partij de stemmers zich ook bevinden. Denk nu eens in mogelijke coalities en niet in "wie heeft de meeste stemmen". Dat zegt nl niet zoveel. De situatie is niet anders dan voor Balkende IV. -
@1101
Hoe komt U erbij dat in 2006 SP-ers zijn die PvdA gestemd hebben het is juist andersom PvdA stemmers hebben SP gestemd Niet voor niets maakte de SP zo'n grote sprong.
In 2010 zijn er veel SP stemmers overgegaan naar de PvdA maar hebben daar nu spijt van omdat het een weggegooide stem was en in de peilingen ziet men dat terug, de SP is de PvdA voorbij gestreefd.Nog even en dan is de SP de grootste partij.
De SP is een eerlijke en rechtlijnige partij
De SP werkt in Boxmeer en in de provinciale staten van Noord Brabant al samen met een rechtse partij alweer klopt een stelling van U niet.
Voor U met een stelling komt moet U zich beter voorbereiden en niet zomaar wat neerzetten. Komt zo dom over. -
@1102
Mispoes
Ook dat is niet waar.
De coalitie heeft op dit moment 67 zetels, dat is 9 minder dan na de verkiezingen. -
@1098
"dan zal de SP al hun extreme standpunten in moeten leveren."
Extreme standpunten?
Wat is er dan zo vreselijk extreem? -
@1090
Wat een onzin.
Mijn partner en ik werken allebei en verdienen modaal.
Hoe verklaart u dat dan? -
@1106
Ik reageer op @1089 waar gesteld wordt dat een SP-er a-sociaal is en geen geld geeft aan de zwakkeren en alleen maar wilt vangen -
@1107 Bron? Ik ben benieuwd.
U verwart uw eigen vooroodelen en aannames met feitelijkheden.
Dat betekent dat u maar wat kletst.
Ik verdien 3x modaal, en stem SP. Mijn man ook. Ik ken er velen in mijn partij.
Maar kennelijk is het onvoorstelbaar voor sommigen, waaronder u, dat je een ander ook een goed leven gunt, en de verdeling van middelen in de wereld onrechtvaardigd vindt. -
@1107 Pardon, mijn post was bedoeld voor @1089.
Die al langer aan het onzin verkopen is bij dit issue. -
@1109
Ik dacht al normaal zitten wij op een lijn -
111112 januari 2012 16:07 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Vadertje staat heeft de afgelopen 35 jaar iedereen in de watten gelegd dat niemand meer de drive heeft zijn eigen leven op te bouwen.
Vadertje staat heeft zijn uitgaven en de lasten zo verhoogd dat iedereen afhankelijk wordt van vadertje staat zodat de uitgaven en lasten nog meer omhoog moeten.
We kunnen nog wel wat meer vadertje staat gebruiken, leve de SP!
Is men dom of wil men Nederland opdoeken en de boel gelijk verkopen aan China en India? -
@1112
kijk naar de skandinavische landen daar zorgt vadertje staat al veel langer en beter voor zijn onderdanen.Wees blij dat vadertje staat voor die mensen opkomen die niet voor zichzelf kunnen zorgen
China en India is al lang bezig Europa op te kopen -
@1113
De essentie van elke samenleving is zorg voor mensen die niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen en geen familie hebben om dat voor hun te doen.
Maar vadertje staat die 70% + van zijn kinderen afpakt waardoor mensen die normaal voor zichzelf kunnen zorgen afhankelijk worden van bijdragen en subsidies is een domme vader en genereert een ziek gezinsleven.
70% is inkomstenbelasting btw overdachtsbelasting woz energieaccijnzen, motorbelasting gemeentebelasting enz enz.
Zo gaat elke samenleving in decadentie ten gronde.
Bovendien genereert een overmatig verzorgend vadertje staat afhankelijke onzelfstandige burgers die oa geen besef hebben spaarzaam te moeten zijn voor slechtere tijden danwel oude dag.
(Vadertje staat zorgt immers voor hun) -
@1114
Kom eens met een voorbeeld U roept maar wat.
Ik betaal graag belasting voor die mensen die het nodig hebben Zonder enig probleem. -
@1115 Ik ben net als jij oprecht een betrokken en sociaal mens.
Als je je economie de vernieling indraait door steeds hogere lasten en schulden dan is er op een gegeven moment helemaal geen geld meer voor mensen die echt hulp behoeven.
Op de korte termijn is het sociaal om iedereen onder de paraplu van vadertje staat onder te brengen, op de lange termijn zullen de echte zwakkeren de dupe zijn.
Dat is mijn oprechte zorg.
De paraplu moet kleiner, de lasten minder, zodat de inkomsten op de lange termijn hoger zullen blijken.
Als je over de grens kijkt, en je vergelijkt het met onze standaard, dan is daar de echte ellendige ellende, onvergelijkbaar met Nederland. -
@1108
Wat let je om de helft van je inkomen over te maken naar een minderbedeelde? Hoezo moeten anderen betalen voor jouw idealen?
Ipv (te gemakkelijk) alles wat ik in #1089 schrijf af te doen als onzin, zou je ook onderbouwd kunnen reageren over waar iets niet klopt, en dan met name wat ik schrijf over (alleen!) de klagende SP'ers op nujij. Heb ik ergens geschreven dat er geen SP'ers zijn die bovenmodaal verdienen? #1090 heeft het over lage inkomens. Zeuren dat een ander onzin schrijft is een beetje vreemd als je zelf niet goed leest: voortaan eerst goed lezen voor je reageert! -
Dat wat extreem is hebben we de laatste jaren wel ervaren. Linkse politieke partijen die overtuigt liberale ideeen hebben ontwikkeld door winstlust. Marktwerking was heilig, we hadden het te goed! armoede bestaat niet in Nederland, veiligheid was overdreven, de zorg moet concureren, de NS moet geprivatiseerd worden, alles wat te maken had met het nieuwe denken, lees liberaal, is een fabel gebleken. De menselijke maat, naar voren gebracht door Pim Fortuyn en opgepakt en vertaald door de SP moet terug in ons land, in ons politieke bestel, in de zorg, onderwijs en regelgeving. Ik gok een keer op de SP al die andere clubjes hebben van mij hun kansen al verbruid.
-
Als je niet stemt, mag je je ook niet uitlaten over de politiek, want dan doe je er ook niks aan.
-
@1103
Dit was een oprecht gemeend advies. Je kunt het dom vinden, ik vind het dom als je het concept van strategisch stemmen na zo'n uitgebreide uitleg niet begrijpt en nog steeds niet snapt dat de hoeveelheid stemmen niet het belangrijkste is bij het vormen van een coalitie. Als jij iets niet begrijpt is de ander niet dom. In 2006 had de SP heel veel stemmen, toch gingen ze niet meeregeren.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Strategische_stem
"De bekendste reden is dat de kiezer strategisch stemt om invloed uit te kunnen oefenen op de coalitieonderhandelingen. Stemmers die een wat radicalere politieke voorkeur hebben kunnen centrum-rechts of centrum-links gaan stemmen om een door hen gewenste coalitie te versterken, omdat zij ervan uitgaan dat hun eigen partij niet in de coalitie terecht zal komen."
Radicalere partijen: partijen aan de uitersten van het spectrum zeer links en zeer rechts. Centrum-rechts: CDA, centrum-links: PvdA.
@1105
Extreem, of radicaal, zijn de sociaal-economische standpunten en de standpunten mbt Europa. Behalve de PVV deelt geen enkele partij deze standpunten. -
@1103
Aanvulling:
“Als kiezers partijen als SP en ChristenUnie als belangrijke regeringspartners gaan zien, zou de schade voor hen beperkt kunnen blijven. Maar tot nu toe is het zulke partijen nooit gelukt om sympathisanten ook in het stemlokaal aan zich te binden.”
De tijd dat kiezers bij verkiezingen slechts hun loyaliteit ten opzichte van een bepaalde politieke partij tot uitdrukking brachten, is duidelijk voorbij. Steeds meer kiezers kijken naar het effect van hun stem op de vorming van de nieuwe regering. Partijen als SP, GroenLinks en ChristenUnie verliezen hierdoor handenvol zetels aan PvdA en CDA. In het midden van de jaren tachtig ging het nog om slechts een handvol zetels, maar tegenwoordig staat er meer op het spel. Rosema concludeert dat het bij de laatste kamerverkiezingen om zeker tien tot vijftien zetels ging.
Uit 2006
http://www.kennislink.nl/publicaties/strategisc... -
De onbeschofte manier van discussiëren is wel opvallend: als je mening niet bevalt bij sommige SP'ers, ben je "dom" (#1103), "klets je" (#1108), of "toeter je" (#1105 in ander draadje).
Wat anderen verweten wordt (niet onderbouwd (bronnen!) argumenteren maar schelden en tokkie-gedrag) zie je hier terug! Schelden is altijd een gebrek aan argumenten... -
@1122
Niet gaan draaien mijnheer of mevrouw mispoes Ik heb niet gezegd dat U dom bent maar dat Uw stelling dom overkomt omdat het niet goed onderbouwd is Dat is heel iets anders U bent wel erg snel op Uw teentjes getrapt -
@1123 Of een stelling dom overkomt of dat je iemand dom noemt is inderdaad een nuance verschil, je bedoelt er echter hetzelfde mee te zeggen. Je zet je discussiepartner als "dom"neer. Niet omheen draaien.
Ergens meen ik me te herinneren dat de SP over de PVV heen viel (overigens helemaal terecht) toen ze het over het spreekwoord: "de islamitische aap komt uit de mouw" hadden. GW gaf aan dat hij niet gezegd had dat de premier van Turkije een Islamitische aap was en probeerde daarmee de botheid van de uitspraak te verdoezelen.
Zeggen dat een stelling dom overkomt, is niets meer en niets minder, dan beweren dat de ander niet zo slim is. Niet omheen draaien Yanyans. Excuses zijn op zijn plaats. -
@1124 +++
Jammer dat dit steeds de manier van discussiëren moet zijn. Als men het niet eens is met een mening wordt er op de man gespeeld.
@1122
Niet goed ondebouwd? Ik heb een uitgebreide onderbouwing neergezet en mijn beweringen gestaafd met diverse linkjes. Toon jij nu maar eens aan, graag met bronvermelding, waar ik iets schrijf dat niet klopt ipv enkel te zeggen dat het nief waar is (in jouw beleving is het misschien waar, maar dat maakt het geen feit). -
Laatste stukje was @1123
Overigens begrijp ik waardoor jouw onbegrip/verwarring ontstaat. Er zijn deztijds veel kiezers van de PvdA overgegaan naar de SP. Dat heeft echter niets te maken met het strategisch stemmen, waar ik over schreef, en waardoor de SP juist weer stemmers kwijtraakte. -
@1062 Het spijt mij om je te moeten teleurstellen...Maar zijn het de "socialisten" die er in Griekenland een puinbak van gemaakt hebben? Of zou het zo maar eens kunnen zijn dat de hebberige banken en liberaal/kapitalistische regeringen ons geld hebben misbruikt door dit uit te lenen aan derde met de gedachte om dan lekker veel rente te pakken? Daar ging het fout, nergens anders. Wie heeft die € door onze strot geduwd? De socialisten? Volgens mij niet. Deze crisis, hoe vervelend voor u misschien, is voor de volle 100% te wijten aan de honger naar meer geld, meer macht. Dit probleem is nu van ons allemaal. En dat moeten we dus samen oplossen. Elkaar de zwarte Piet toe schuiven is in iedergeval de oplossing niet. Dit is het moment tot bezinning en voor solidair en sociaal zijn. De SP heeft bewezen en bewijst dat elke dag nog steeds, ze zitten in veel gemeenteraden dat hun aanpak uiteindelijk het beste en vooral ook eerlijker is voor een ieder. En daar gaat het toch uiteindelijk om?
-
Ik stem al jaren SP en zal dat ook blijven doen. Liberaal en sociaal hebben elkaar nodig in ons land. Ik zie geen extremistische stellingen bij de SP, wel bij de PVV. Rijk en arm hebben elkaar nodig. Ik vind dat de SP heel goped bezig is en dat ze de richting die ze willen varen al jaren constant hebben gehouden. Ik ben blij m,et de huidige voorspellingen.
-
Teletext
5% procent van de SP leden zijn weggelopen en van het CDA 7%
Dus een MEGA stijging volgens de peilingen van de stemmers.
En in het achterkamertje lopen de echte leden weg?
Ik begrijp hier niks van en lees er ook verder niks van hier?
wat is nu waar?
Stijgers in Politiek
Europese Commissie : schaf...
De Europese Commissie adviseert Nederland...
11 uur 13 minuten geleden door Mijn.nick.is.nick.
Rutte: geen mooi weer spelen en door de...
Het begrotingsakkoord is noodzakelijk om...
13 uur 47 minuten geleden door de Hertog van Alva
Begrotingsdebat zet verhoudingen op...
Vz, we wisten dat het erg zou worden. Maar...
13 uur 55 minuten geleden door Mijn.nick.is.nick.
Ewald Engelen over het ESM: Bastille
Het ESM dateert van 17 december 2010, is op...
14 uur 57 minuten geleden door wazup
Best gewaardeerd
Roemer wil premier worden
SP-leider Emile Roemer wil premier worden...
3 dagen geleden door jandeharingboer
Kort geding Wilders om ESM begonnen
De voorzieningenrechter in Den Haag is...
1 dag 21 minuten geleden door sjeune
Wilders vraagt weer uitstel debat eurofonds
PVV-leider Geert Wilders heeft...
7 dagen geleden door madsoft
'Ik moest voor Kunduz-missie stemmen'
Kandidaat-lijsttrekker Tofik Dibi van...
3 dagen geleden door Marcgr8
'Kunduz-akkoord grote fout VVD'
Het Kunduz-akkoord is het gevolg van een...
1 dag 4 uur geleden door suna1965

