DEN HAAG – Een Facebook-oproep om te protesteren tegen de onderwijsplannen van het kabinet lijkt succes te hebben. Ruim duizend studenten hebben toegezegd maandag te gaan komen.
Sorteer op:
-
Goed zo Jasper!
Ik zal eerlijk zeggen, speciaal voor deze actie een facebook aangemaakt. Ik ga kei-hard mijn best doen om er te zijn.
Leuke leuzen ook gezien op de facebook-pagina.
Weten jullie hoe lang de politici gestudeerd hebben?
Rutte: 7 jaar
Teeven: 8 jaar
Verhagen: 11 jaar! -
Helaas, ik had morgen al een practicum afspraak staan.
-
Flash mob?
-
Op zich niet zoveel mis met meer collegegeld betalen maar een overgangsregeling zou wel netjes zijn. Dan zou je er van begin af aan rekening mee kunnen houden.
Daarnaast moet het ook mogelijk blijven een jaar bestuur/buitenland te kunnen doen zonder dat dit meetelt. -
Jonge mensen moeten gewoon kappen met klagen en krom liggen.
Het is volstrekt normaal dat zij geen recht hebben op dezelfde studiefinanciering die babyboomers kregen. Zij krijgen namelijk ook niet het pensioen dat babyboomers krijgen. En zij betalen ook meer voor dezelfde woning dan babyboomers betaalden. Kortom: Precedenten genoeg!
Solidariteit werkt maar één kant uit: Richting babyboomers. Wie dat niet begrijpt is populistisch, asociaal en kortzichting. Jongeren leven nu eenmaal om ouderen gelukkig te maken en zij moeten zelf maar zien wat er over blijft. -
Helaas, door mijn gezondheid niet mogelijk om te komen (en ook niet om rapper mijn studie te doen).
Ze zorgen met dit soort regels voor een verenging van opleidingen. Zat opleidingen verlangen juist verbreding en roostertechnisch is dat niet altijd haalbaar in hetzelfde jaar en zul je een of meer semesters extra moeten doen. Ouderen die het naast hun werk doen of een gezin hebben, halen het ook niet. Het wordt echt een maatschappij waarin we allemaal hetzelfde moeten zijn, we willen graag af van de hokjesgeest en het antwoord erop is: iedereen in hetzelfde hokje. Jong, gezond en alle geluk hebben. Ben je ouder, niet gezond of heb je gewoon pech: opzouten graag. Steekt je kop boven het maaiveld uit en wil en kun je meer? Jammer: kop eraf. Deze mensen zullen hun talenten graag aan andere landen ten goede laten komen, waar ze wel gewaardeerd worden. Waar ze nog snappen dat specialisten niet in 4 jaar gekneed worden, dat het vaak een samengaan van meerdere disciplines is die vooruitgang bieden en mogelijkheden. Nieuwe technologie, mogelijkheden en ontdekkingen, vooruitgang, komen toch meestal uit de koker van mensen die breder zijn opgeleid en extra dingen hebben gedaan. (bijvoorbeeld een master die als ingangseis heeft dat je ongeveer 100 studiepunten, ruim 1,5 jaar dus, van andere studies hebt gedaan) Komend semester heb ik 3 overlappende vakken, kan er 3 dus niet doen: doorschuiven naar volgend jaar en dan maar hopen dat het met het rooster WEL kan.
Gaat deze regel overigens ook gelden voor mensen die hun studie compleet zelf betalen, geen stufi krijgen? Ik kan daar niets over vinden namelijk. Niet dat het minder erg is als het mij niet raakt, ik kom gewoonlijk ook op voor anderen hun belangen. -
Verwijderd door redactie
-
Lekker demonstreren, gezelligheid alom. Jammer dat dit niet eerder was ingevoerd, misschien dat ik dan wat harder m'n best had gedaan en een jaar eerder klaar was geweest. Bij 90% van de studies geldt dat als je die niet binnen de aangegeven tijd +1 jaar(!) kan halen je gewoon te dom of te lui bent. Meestal dat laatste. De portemonnee is de enige manier om de langstudeerders een schop onder de reet te geven, wat deze maatregel uitstekend gaat doen.
Mensen die zeggen dat studeren zo voor de elite wordt hebben het echt totaal niet begrepen. Er verandert helemaal niets, zolang je gewoon in een afzienbare tijd je studie behaald. De minder bedeelden kunnen dus nog steeds net zo gemakkelijk studeren als 'de rijken'. Alleen de eeuwige studenten die te lui zijn om te gaan werken en daarom maar blijven studeren worden op deze manier eindelijk aangepakt.
Tenslotte merk ik even op dat €3000,- dus echt helemaal niet zoveel is. Het lijkt misschien veel omdat we in Nederland nogal verwend zijn, maar de jaarlijkse €5000 voor langstudeerders is nog steeds niet erg veel en internationaal zeker niet marktconform. Maar helaas krijst heel links Nederland direct als een verwend meisje dat geen Porsche maar een Audi voor de 18e verjaardag krijgt. -
Aaah jammer dat ik a.s. donderdag een heel belangrijk tentamen heb waar ik voor moet leren, anders was ik maandag zeker gekomen!! :( succes voor iedereen die wel gaat!
-
Langstudeerders krijgen nu plotseling een verhoging van ~3000 a 3400 euro te verwachten, die al over zo'n 9 maanden betaald moet worden. Komt neer op een tegenvaller van ~350 euro per maand uit mn hoofd.
Bijlenen kan niet meer voor studenten die al 8 jaar studeren. Nogal belachelijke maatregel dus. -
Beetje jammer, dit kabinet. Ik heb namelijk, tijdens mijn studie (ik studeer overigens nog steeds) beide ouders verloren en heb 2 jaar in therapie gezeten en daarnaast nog gestudeerd. Omstandigheden waar ik niets aan kon doen. Toch wel doorgestudeerd, maar wel op een iets lager tempo omdat ik het anders niet aankon. Het gevolg: studieachterstand. Moet ik nu, op alle ellende, ook nog eens 3000 euro extra gaan betalen? Lekker is dat! Van de regering moet je 't hebben :s
-
@1
Jij geeft studie jaren op , zonder te vermelden wie er voor de studiekosten opdraaien .
Ik weet niet anders dat wij als ouders ons een heleboel moesten ontzeggen , omdat onze kinderen wilden studeren.
Op hun buurt werkten de kinderen mee om met ons de studiekosten te kunnen betalen .
Behaalde studies door de kinderen MD en PhD
Wat is daar mis mee ? -
Hoezo is mijn reactie #7 verwijderd?
http://www.vssd.nl/vssd2/images/stories/delftna...
Leek mij behoorlijk relevant bij dit onderwerp -
Geen colleges op maandag?
-
Over enkele jaren is studeren feitelijk niet meer mogelijk! Dat is zeker en welke actie dan ook, kan dat stoppen! Gelukkig heb ik al een goede baan en school afgerond:D
-
Medestudenten zullen een stuk gemotiveerder studeren, was dat in mijn tijd maar zo geweest. Dat had mij een hoop geld en tijd bespaard.
-
Let op mensen: wie komt er weer op voor de zwakkeren in de maatschappij? De SP! En wie pakt de zwakkeren aan? Dit flutkabinet dat bestaat uit rijkeluiszoontjes en hypocriete gristenen die gedoogd worden door een stelletje straatterroristen en bruinhemden!
Verhoging van het collegegeld? OK, ik vind het niet leuk, maar so be it! Maar geef de langstudeerders dan op z'n minst een jaar of twee de tijd om zich voor te bereiden op de hogere kosten in de toekomst! Hoe konden zij nou weten dat zo'n flutmaatregel ingevoerd zou worden? Moeten ze boeten omdat ze een achterstand hebben opgelopen door persoonlijke omstandigheden, ziekte of andere zaken?
Veel van deze langstudeerders ontvangen al geen studiefinanciering meer, hebben geen recht meer op een lening en OV-kaart etc.
Het schandalige is dat zulke idiote maatregelen worden ingevoerd door hypocrieten die zelf heel lang over hun studie hebben gedaan en nu zonder waarschuwing per direct zoiets belachelijks willen invoeren! Verhagen, schaam je diep, nep-gristen! -
1828 november 2010 15:07 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@1`
Pechtold: Kunstgeschiedenis 13 jaar. -
@1
Pechtold: Kunstgeschiedenis 13 jaar -
@Mensen die solidair zijn met de studenten: geef dit bericht een stem aub!
-
@21 Gedaan. Jij hopelijk ook?
-
Je kunt toch ook in deeltijd studeren? Scheelt veel collegegeld.
-
Tip: studeer zo snel mogelijk af, zodat je geen gezeik hebt. Dat betekent dus dat dat je niet je tijd moet verspillen aan demonstraties waar toch niemand zich iets van aantrekt.
-
@19 @1
De vraag is: hebben deze heren geleefd van de staat of hebben ze voor hun langere doorlooptijd zelf gewerkt?
Kunnen jullie dat ook even nagaan? -
Ik zou graag toe willen voegen dat vertraging ook kan worden opgelopen door studentenprojecten (zoals Nuna; www.nuonsolarteam.nl/), stages langer dan drie maanden, stages in verkeerde periode, vakken die slechts eenmaal per jaar kunnen worden gehaald, uitwisselingsprojecten ect.
Daarnaast gaat dit niet alleen de studenten meer kosten maar ook de onderwijsinstellingen. Elke onderwijsinstelling gaat een boete krijgen per langstudeerder. dus zelfs als de studenten het kunnen betalen neemt dit kabinet geld weg bij het onderwijs. -
@23
Dat is een oplossing voor een individu ja, maar niet voor de massa. Veel opleidingen hebben geen deeltijd variant. Bovendien kan het onderwijs systeem niet zon verschuiving in studenten aan. -
@ #1:
Ligt er aan wat ze gedaan hebben.
Er zijn studies van 4 , 5 en 6 jaar.
Of hebben ze er bv. 2 gedaan. -
@ #4;
Bestuur vind ik ook.
Maar als het buitenland studeren is, waarom zou dat dan niet mee moeten tellen?
ER zijn er zat die in het buitenland afstuderen. -
@ #5:
Waarom krijgen de babyboomers de schuld?
Ze kunnen er toch niks aan doen dat ze in die tijd geboren zijn.
Verder nogal ongenuanceerd.
Ik denk dat je om het salaris uit die tijd je ook een bult lacht.
Zet de zaken wel even in proportie. -
@ #10:
Ik heb zelf gestudeerd.
Zonder schulden en zonder rijke ouders.
Ga je maar van de stufi geen wereldreis maken , zoals zovelen doen.
OF koop je er maar geen autootje van , zoals vaak gebeurd.
Of andere leuke dingen.
Dat ga je maar in de studietijd +1 afstuderen.
Per slot van rekening wordt de studie door de medeburgers betaald.
Ook door de jongelui die misschien op studiegebied met wat minder capaciteiten gezegend zijn.
Het is investeren in jezelf en je salaris is er straks ook naar. -
@ #11:
Voor dergelijke gevallen kun je altijd dispensatie krijgen. -
Sjonge, wat een mogelijke opkomst: 1000, als ze allemaal komen.
Ik kan me wel drukker bezochte demonstraties herinneren in de jaren 80 (slik, ik word oud;-))
Maar goed, ik heb 'later' naast een baan pas een HBO-studie betaald. Zelf betaald, uiteraard wel gebruik gemaakt vd belastingaftrek. In totaal een flinke smak geld die ik gespreid heb kunnen betalen over de jaren. Ik heb het er inmiddels wel uit in de vorm van beter betaald en leuker werk.
Waarom zou iemand die na de middelbare school gaat studeren, alles maar vergoed moeten krijgen? Zo schokkend vind ik de bezuinigingen niet.
Zie het als investering in jezelf, of als het om je kind(eren) gaat een investering in de toekomst van je kind(eren)
De enige taak mbt het onderwijs die bij de overheid hoort te liggen, is zorgen voor een goede kwaliteit van dat onderwijs, niet het onbeperkt subsidieren ervan. -
Schandalige plannen, die uiteindelijk zullen leiden tot een splitsing in de maatschappij. We gaan langzaam weer terug naar de tijd dat studeren alleen nog maar is weggelegd voor de hogere inkomens.
Als ze zo door blijven gaan krijgen we vast en zeker de zelfde taferelen als Parijs in mei 1968. -
@33 eerste x 'betaald' moet uiteraard zijn 'gedaan'.
-
Opmerkelijk al die demonstraties de laatste tijd. Alsof het iets uithaalt.
-
@ #26:
De gebouwen, de leerkrachten, apparatuur , andere benodigdheden en ander personeel , OV en investeringen voor de studies kosten ook gigantisch veel geld.
Iedere maand die je onnodig een plek bezet houdt, tikt heel hard aan. -
@ #34:
In Frankrijk was er geen luxe systeem van studiefinanciering .
En nog niet.
En iedereen kan lenen, arm en rijk.
Je investeert in een baan die jezelf hebt gekozen en waar je ook veel beter in gaat verdienen.
Heb je de volle parkeerplaatsen bij een HBO of Uni wel eens gezien?
Zoveel personeel werkt er bij lange na niet. -
@8 @31 voor de masters wordt de studiefinanciering afgeschaft. Dus ook al studeer je volgens schema, dan nog kost dit je minstens 3000 euro extra op jaarbasis. Veel mensen zullen hierdoor geen master meer volgen en stoppen na een bachelor.
-
@37:
dus dan is het geoorloofd dat de regering daar nog meer vanaf snoept? -
@39 Waar haal je dit vandaan? Uit het bericht op nu:
"Verder blijkt uit de notitie dat het jaar uitlooptijd dat studenten in het wetenschappelijk onderwijs maximaal hebben, geldt voor hun bachelor- en hun masteropleiding samen."
http://www.nu.nl/politiek/2387477/kabinet-wil-s...
Dus bij een standaardopleiding met 3 jaar Bachelor en 1 jaar Master mag je er nog steeds 5 jaar over doen. Als de stufi voor Masters geheel wordt afgeschaft zou dat wel belachelijk zijn, maar voor zover ik kan zien is hier geen enkele sprake van. -
@39
Die 3000 euro extra voor je master heb je na je studie in een paar maanden terugverdiend. Als je niet snapt dat het nuttig is te investeren in je toekomst en niet in staat bent om de kosten en baten van deze investering af te wegen dan moet je misschien maar helemaal niet naar de uni. -
oliebollen????
dat is weer eens wat anders dan tomaten!!! -
@38
"Heb je de volle parkeerplaatsen bij een HBO of Uni wel eens gezien?"
Heb jij de parkeerplaats van EWI (TU Delft) wel eens gezien? -
@42
Doe niet zo stom! Ik leen nu al €600 per maand bij naast mijn studiefinanciering om mijn huur alleen al te kunnen betalen, moet ik nu ook nog €3000,- extra betalen als ik een jaar vertraging oploop? Laat staan dat de studiefinanciering ook nog met een jaar wordt ingekort én de studies versneld worden!
Heb zo het idee dat ik gedwongen word te stoppen met m'n vwo op zak. -
Kan het eigenlijk niet buiten werk/school tijd? Weekend?
-
@47
Zou mooi zijn, ik ga na het tweede uur terug naar Amsterdam voor college, want als ik dit college niet volg loopt mijn vertraging grotere vormen aan. -
@41: Nu.nl is allesbehalve volledig. Zie hier een overzicht:
http://www.lsvb.nl/informatieweek/van-de-studen...
"De basisbeurs en aanvullende beurs verdwijnen in de masterfase vanaf 2012"
Google ook maar eventjes. Het plan zal veel verstrekkender gevolgen hebben dan menigeen nu nog beseft... -
@36 Natuurlijk, de kans dat een demonstratie een concrete beleidsverandering veroorzaakt is vrij klein, maar er is me veel aan gelegen om dit kabinet duidelijk te maken hoe het nou zit met hun 'brede maatschappelijke draagvlak'.
Met een instelling als de jouwe verandert er in ieder geval niets, en het is bovendien een hellend vlak. Wat haalt jouw stem bij de verkiezingen uit? Wat maakt het macro-economisch uit als ik een uitkering trek in plaats van te werken? Wat haalde het in de oorlog uit om in het verzet te gaan als je ook lekker kan collaboreren?
Helaas kan ik er zelf niet bij zijn, ik heb - oh ironie - een belangrijk college. Maar ik sta wel om 12 uur in Groningen op de Grote Markt, waar ook een demonstratie plaatsvindt. Komt allen! -
@38
" En iedereen kan lenen, arm en rijk. "
Nee dat kan dus niet, bij de IB groep mag je maar max 8 jaar lenen. (En dat gaat in vanaf je eerste college jaar)
En om nu een DSB-achtige lening af te sluiten met een netto rente van 16%, nou liever niet. -
@49 Ik wil eerst wel eens zien wat daarvan allemaal klopt en terechtkomt. Het huilen van de vakbond van de benadeelde partij wil namelijk nog wel eens overdreven zijn. Ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik wacht het officiële voorstel eerst eens even af. Tot nu toe zie ik nergens een betrouwbare bron om te stellen dat wat daar allemaal staat op jouw linkje juist is. Zeker niet aangezien daaronder nogal ongenuanceerd de eigen mening wordt verkondigd. Op bijna alle andere sites heeft men het alleen over 3000€ extra na meer dan 1 jaar vertraging en boetes voor de instellingen. Voorlopig denk ik dus dat het wel mee zal vallen met het verdwijnen van de masterstufi, maar mocht dit wel zo zijn dan is dit inderdaad geen wijs besluit, wat vooral uitwonenden het nog behoorlijk lastig kan maken.
@46 Ten eerste betaal je pas 3k extra als je 2 jaar vertraging oploopt. Ten tweede ben je nogal dom als je al moet lenen om je huur te betalen en dan €600 euro per maand gaat betalen. Ten derde veranderd er helemaal NIETS zolang je niet langer dan 1 jaar te lang over je studie doet. -
Veel domme reacties, helaas.
Veel studenten lenen al geld voor levensonderhoud. Deze verhoging is heel fors voor studenten. Bovendien kun je niet blijven lenen, maar mag je als je vertraging hebt het geld niet meer lenen. Dus ook als je het het geld waard vindt, met het oog op een beter salaris later, dan nog kun je het gewoon niet betalen.
Deze maatregel houdt geen rekening met een groot aantal legitieme redenen om studievertraging op te lopen:
- Bestuursfuncties bij verenigingen
- Langdurige ziekte (nee, hier wordt géén rekening mee gehouden bij deze regeling)
- Verkeerde studiekeuze (dit komt vaak voor en overkomt ook de beste studenten)
Het is onzin dat mensen die vertraging op hebben gelopen gewoon te lui zijn geweest. De meeste studenten doen vanalles naast hun studie voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dan heb ik het over functies bij universiteit of vereniging die gewaardeerd worden op een CV.
Hoe is het te rechtvaardigen dat mensen deze verhoging krijgen die hun studievertraging al in het verleden hebben opgelopen? Zij hebben nooit rekening kunnen houden met deze enorme verhoging van hun collegegeld. Zelf heb ik een jaar studievertraging opgelopen door bestuurswerk. De universiteit waardeert dat genoeg om mijn collegegeld te compenseren voor mijn inzet. Maar die compensatie is achteraf dus niet voldoende geweest. Ineens ben ik er nu veel meer geld aan kwijt. Hoe had ik dat kunnen weten? Als deze verhoging echt nodig is, laat het dan ten minste ingaan voor studenten die net pas beginnen. -
@52 "Ten tweede ben je nogal dom als je al moet lenen om je huur te betalen en dan €600 euro per maand gaat betalen."
In veel steden heb je weinig keus... -
Tip: ga werken en studeer ernaast, gesponsord door je werkgever.
Heb ik gedaan. Kost je wat meer tijd 's avonds maar is het dubbel en dwars waard. -
@46
"Ik leen nu al €600 per maand bij naast mijn studiefinanciering om mijn huur alleen al te kunnen betalen, moet ik nu ook nog €3000,- extra betalen als ik een jaar vertraging oploop? "
Ja. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al wist. -
Demonstreren helpt niet. Je moet ze wegjagen.
-
@8 Wat je nu vertelt, is echt compleet onzin. Allereerst, 3000 niet zoveel? Ik ben studente, maar mijn ouders betalen nog geen cent mee aan mijn studie of woning of wat dan ook. Helaas krijg ik ook geen aanvullende stufi dus krijg ik nu 250 euro per maand om te studeren, maar heb ik ook 800 euro aan vast lasten in de maand en als er iets kapot gaat of als ik nieuwe kleren nodig heb, heb ik pech. Ik moet dus werken voor minimaal 600 euro in de maand buiten mijn studies om en kan dus niet zomaar 3000 euro extra ophoesten want dat is waanzinnig veel geld.
Studies inderdaad, want ik doe twee voltijd opleidingen tegelijk zonder schakelprogramma. Daar staat dus 84 uur in de week aan studeren voor, plus nog twee volle dagen werken om minimaal rond te komen. Twee studies tegelijk doen in vier jaar is praktisch onmogelijk dus moet ik een selectie maken in vakken en sommige dingen een jaar later doen, maar tegelijkertijd wel mijn minimaal aantal punten halen. Ook ben ik actief bij een studentenvereniging in diverse commissies, maar een jaar bestuur of naar het buitenland voor stage of verdieping is niet mogelijk, omdat ik de extra kosten gewoon niet kan betalen. Laat staan straks als je moet betalen voor je tweede studie, dan kan ik mijn plannen helemaal vaarwel zeggen. Wat ik van mezelf dus wel kan zeggen is dat ik totaal niet lui of wat dan ook ben, eerder te ambitieus en ik wil te veel dingen doen, maar daar wordt door het kabinet ook niet naar gekeken. Beetje jammer dus.
Ook voor andere studenten die misschien wel gesteund worden voor hun ouders is het plan totaal niet aanlokkelijk. Twee masters of dus stage doen in het buitenland of een bestuursjaar van studie- of studentenvereniging zit er eigenlijk niet in als je jezelf niet wil ophangen aan deadlines. Deze boete stimuleert dus misschien je studie wel, maar geen ontwikkeling of cvbuilding (wat tegenwoordig zwaarder weegt dan je briefje van je opleiding).
Maar ik wil niet alleen de klagende, 'luie' en 'gebruikende' student zijn, dus oplossingen zie ik wel voor de luiere langstudeerders. Misschien als je het gaat beboeten na 2 jaar, zodat ontwikkeling WEL mogelijk is? Of uitzonderingen toelaten? -
Iedereen moet naar Den Haag komen om oliebollen te eten!! Het is een kaalslag dat studenten zich nu niet meer langer dan een jaar kunnen verbreden en verdiepen op kosten van de belastingbetaler. Wat denkt het huidige kabinet nu wel niet!
-
@52: doe je huiswerk en lees even het regeerakkord.
Service van de zaak:
"Daarom wordt voor de masterfase een sociaal leenstelsel ingevoerd. De opbrengsten hiervan komen geleidelijk vrij en zullen dus ook geleidelijk in de kwaliteit van het onderwijs worden geïnvesteerd" -
@58
"Ik moet dus werken voor minimaal 600 euro in de maand buiten mijn studies om "
Je kan ook gewoon wat lenen. Dan hoef je minder te werken.
Maar zoals jij je situatie beschrijft, 2 studies ( is geen 84 uur p.w. trouwens), werken, commissies, klinkt het misschien een beetje te ambitieus misschien. Je hoeveelheid beschikbare tijd en financiële middelen zijn beide niet oneindig maar wel inwisselbaar. Uiteindelijk zal je er toch een soort balans in moeten vinden. -
Lekker dan, ik studeer al een jaar te lang, inmiddels, maar wel fijn dat wij zittende studenten van tevóren wisten - not - dat we de lul zouden gaan zijn. Anders had ik in mijn eerste jaar een stuk harder gewerkt, en minder commissies gedaan. Daar gaat m'n jaartje buitenland!!!
Volgende keer, aankondigen kabinet, of ander pas invoeren bij nieuwe studenten!!!!!!!!!!!!!!!!! Kutregeling. -
@54 Ik weet dat huren duur is, maar €600 is niet het goedkoopste dat je kan vinden. Maakt niet uit in welke stad je studeert.
@53 Een stop van de eindeloze leningen lijkt me niet meer dan normaal. Ik ken veel studenten die die extra €800+ in de maand (die overigens AUTOMATISCH ingaat na je 4e jaar, TENZIJ je dit anders invult) wel handig vonden en dachten er niet bij na dat op die manier de studieschuld HEEL vlot oploopt. Sommigen zitten inmiddels met een schuld van meer dan €50.000 waar ze nog heel wat jaar aan vast zitten. Dit is dus geld waar een belachelijk lage rente over wordt gevraagd en die heel mondjesmaat weer terug wordt betaald.
Een bestuursfunctie is prima, maar dat hoeft op kosten van de overheid. De stufi is om te studeren, niet voor bestuursfuncties en andere (culterele of ontwikkelingsgerichte) activiteiten.
Langdurige ziekte, inderdaad hier moeten uitzonderingen gemaakt worden. Is ook heel gemakkelijk, aangezien dit soort langdurige ziekten altijd worden geregistreerd en zo valt het dus goed te bewijzen. Als hier geen uitzonderingen voor komen dan is dit inderdaad belachelijk.
Verkeerde studiekeuze is een groot probleem. Echter, dit geeft je niet het recht om zoveel langer te studeren. Het zou goed zijn om geld te investeren om studenten beter voor te lichten over de studiekeuze, maar ik vind dat een verkeerde studiekeuze je niet recht geeft meer op geld dan iemand die wél goed heeft weten te kiezen. Bovendien kan je als je na het eerste jaar (of na een half jaar in februari-instroom waar mogelijk) switcht alsnog met 1 jaar uitloop de studie behalen, alleen heb je het jaar uitloop al vooraf gehad.
Het is zeker geen onzin dat mensen die vertraging oplopen gewoon te lui zijn. Ik spreek zelf uit ervaring en ken bovendien heel erg veel mensen die ook door luiheid vertraging op hebben gelopen. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de studierichting en niveau, maar ik weet in elk geval zeker dat op het HBO meer mensen door luiheid vertraging oplopen dan door andere activiteiten. Op de Universiteit kan dit iets anders liggen, hoewel de studenten die ik hiervan ken hetzelfde patroon laten zien.
Laatste alinea heb je een goed punt. Ik vind het ook nogal vreemd dat ze al binnen dit jaar de eerste hogere lasten willen gaan innen. Ik zou voorstellen om dit voor studenten die vanaf september 2011, studiejaar 2011-2012 3 jaar of korter studeren in te voeren, zodat de eerste 'boetes' vanaf sepetmber 2013 in zouden gaan. -
@61 Het past precies, maar officieel staat het aantal ECTS voor 84 uur per week (42 voor elk van mijn studies). Niet gezegd dat ik dat daadwerkelijk er in investeer natuurlijk ;) Werken hoeft inderdaad ook niet altijd voor die 600 euro in de maand om, ik leen ook zeker, maar kan niet genoeg lenen uiteraard om alles te betalen en heb ook geen zin in een studieschuld van 10000en euro's als ik straks klaar ben. En als ik ook nog misschien 16.000 euro straks moet betalen voor mijn master van de ene studie plus die 3000 euro extra misschien is dat vooruitzicht van nu al veel lenen totaal niet prettig. En een balans vinden is zeker mogelijk, dat lukt ook redelijk, maar niet als mijn financien nog ontelbaar omhoog gaan, dan wordt het door de plannen van dit kabinet mij gewoon niet mogelijk gemaakt om twee studies te doen en dat zou ik erg zonde vinden!
En verder nog puntje, belachelijk dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Legitimiteitsbeginsel anyone? Afgestudeerden konden van deze plannen niets weten.. -
Ik heb morgen van 11 tot 1 college en om dan 3,5 uur in een trein te gaan zitten om een beetje boe te gaan roepen, heeft dan al geen nut meer. Ik ga wel even studeren.
Neemt niet weg dat ik volledig achter de actie staat. Ik heb nu door problemen al bijna een jaar studievertraging. Kan ik niks meer aan doen, maar toch mag ik dan 3000 euro extra collegegeld gaan betalen als ik nog iets fout doet. Dat is niet eens eerlijk.
Ik zou het prettiger vinden als je bij 2 studiejaren achterstand pas extra gaat betalen. -
Sorry voor de typo. Het laatste woord van de eerste zin van de tweede alinea moet natuurlijk 'sta' zijn.
-
@64
"En verder nog puntje, belachelijk dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Legitimiteitsbeginsel anyone? Afgestudeerden konden van deze plannen niets weten.."
Daar ben ik het volledig mee eens.
Het zou me overigens niet verbazen als hier nog een beetje op wordt toegegeven de komende weken. -
@58 Bewonderenswaardig dat je twee studies doet én nog van alles en nogwat hoor, maar het financieringssysteem is erop gericht om studenten voor één studie te ondersteunen. Als je twee studies achter elkaar doet krijg je er ook maar één 'vergoed', maar omdat jij er dus twee tegelijk doet maar daarin niet slaagt omdat je er blijkbaar meer dan 1 jaar te lang over gaat doen, wil je meer geld?
@60 Ik lees hier toch heel iets anders dan wat jij beweert in @39 . Waar staat trouwens uitgelegd hoe er invulling wordt gegeven aan een zogeheten 'sociaal leenstelsel'? -
@68 Alle vaststaande combinaties van twee studies, de MrDrs-studies, worden wel geregistreerd als 1 studie en daar staat 6 jaar voor. Ik doe een combinatie van twee veelgedane en goed te combineren studies (en waarvan dit jaar ook veel studenten die combinatie met mij doen), maar waarvoor op mijn universiteit geen schakelprogramma voor bestaat. Dat betekent dat mijn combinatie van studies wel als twee studies wordt gezien en dat ik daar dus maar 4 jaar voor krijg. Beetje vreemde grenzen trekken. Ik hoef er ook geen extra geld voor, aangezien ik er dan toch geen stufi voor krijg, ik wil alleen niet extra ge-destimuleerd worden door een boete omdat ik toervallig ambitieus ben.
-
@68: zoek dat zelf maar op, ik ga niet alles voorkauwen. Succes!
-
@69 Zoals je zelf aangeeft is dit dus blijkbaar meer een probleem dat al bestaat, namelijk dat jouw combinatie van studies niet als zodoende is geregistreerd, dan dat dit een probleem is van de plannen van de regering. Als de situatie inderdaad is zoals jij die schetst dan is dat compleet scheef en heb je gewoon recht op 6 jaar ondersteuning, maar dat heeft verder met de plannen van deze regering niets te maken.
-
Oh en even een muzikale noot om de sfeer erin te houden:
http://www.youtube.com/watch?v=UxAd0WtMKAk&list... -
@70 Dat was meer retorisch bedoeld, maar goed. In basis betekent een sociaal leenstelsel nog steeds dat je studiefinanciering krijgt voor je master, maar dat je dat terug moet betalen tegen de tijd dat je genoeg geld hebt om dat te doen. Dus tijdens je studie merk je daar helemaal niets van en als je begint met werken ook nog bar weinig. Pas als je goed gaat verdienen zal je het geleende geld heel langzaam terug moeten gaan betalen. Wat mij betreft een heel redelijk aanbod en nog steeds iets compleet anders dan wat jij op @39 insinueert.
-
kut! ik zit nu in het buitenland om stage- en buitenlandervaring op te doen. als ik dit had geweten was ik nooit gegaan. ik stem nooit meer rechts. liever wat criminele marokkaantjes op straat. die kosten me tenminste minder dan 3000 euro!
-
Op zich vind ik het geen slecht plan, maar ik heb begrepen dat als je volgend studiejaar al te lang studeert, je dan ook meteen dik meer moet gaan betalen. Dat is niet eerlijk, want bij de beslissing om (weer) te gaan studeren heeft die student dit nooit in kunnen calculeren. Normaal is er toch altijd een overgangsregeling, zeker bij dit soort ingrijpende maatregelen? Waarom nu niet?
-
Ik heb zelf gestudeerd met een studiebeurs. Kon van die beurs redelijk rondkomen. Ik schat 7 jaar nadat ik was adgestudeerd begon de terugbetaling in geloof ik 10 termijnen. Verdiende toen een behoorlijk salaris dus kon het ook makkelijk betalen.
-
Ik heb altijd gedacht dat de SP er was voor de arbeiders. Als ze ook zijn voor studenten kinderen van arbeiders is het ook goed.
Maar voor de student in het algemeen ? Studenten gaan later heel goed verdienen en stemmen dan toch D66 of de VVD. De SP heeft dan het nakijken en ook die arbeiders. Dus weggegooid geld die gratis oliebollenuitdelerij. -
Ze maken het hele onderwijs kapot vooral voor de mensen met minder geld zoals alles met dit kabinet. Niemand wil graag schulden hebben. Een kind van een bijstandsmoeder gaat niet zomaar even 10, 20 duizend euro lenen om een studie te financieren. Ook al weet je dat je na de studie dat makkelijk af kan betalen het blijft een verschrikkelijk hoog bedrag als je nooit geld hebt gehad en nu ineens zo'n schuld moet gaan opbouwen. Ook weet je nooit of je wel de juiste studie hebt gekozen. Daar ben je straks pas echt lekker mee want die lening zal je toch af moeten betalen. Ander studie hopza nog meer lenen nog meer schulden...
-
@77
SP is niet tegen rijkdom maar tegen armoede. Trouwens heeft iedereen baat bij studiefinanciering. Alleen zien sommige sukkels het als een dure subsidie voor het individu die het zelf maar moet betalen ipv van de investering in de samenleving. De kabinetsplannen zullen er voor zorgen dat minder mensen gaan en kunnen studeren en dat is een uiterst slechte zaak voor zowel rijk als arm. We hebben tenslotte allemaal dokters, notarissen, advocaten etc, etcetera nodig. -
Met dank aan deze regering is onze hoogwaardige kenniseconomie over 5 a 10 jaar om zeep geholpen. Nu al zie je veel studenten die afhaken zonder diploma door het beknibbelen op de studiebeurs, nu daar niets meer te beknibbelen valt, de kosten omhoogjagen.
-
@80
Sorrie hoor maar welke kennis economie? Er komt al jaren minder geld en Nederland zakt al jaren weg op de lijst van landen met het beste onderwijs. -
Het zou een sympatiek gebaar zijn als Rutte bij zichzelf begint... 7 jaar doen over een opleiding geschiedenis is niet bepaald een "vlotte" student. Een WO studie kon in die tijd worden afgerond in 4 jaar....
ff op wiki gesnuffelt:
"Na een gymnasiumopleiding in zijn geboortestad Den Haag volgde Rutte vanaf 1985 een geschiedenisstudie aan de Rijksuniversiteit Leiden, die hij voltooide in 1992" -
@81
Ja die kaalslag is inderdaad al jaren aan de gang, maar als je nu ervoor gaat zorgen dat de ingenieurs, drs-en etc van de toekomst er ook niet meer zijn, zullen hoogwaardige bedrijven zich minder snel in Nederland vestigen ook omdat er veel minder potentieel hooggeschoolde werknemers zijn (want in dat staatje staat NL nog steeds hoog) -
@79Vele jongeren komen onterecht niet aan studeren toe. De sociale barrieres laat ik het maar even zo noemen dat een kind uit de hogere milieus met aanmerkelijk meer gemak doorstoot, denk daarbij aan de boekenkast, de vriendenkring, de verenigingen waarin de ouders zitten, het wordt ze met de paplepel ingegoten.
Een zogenaamd arbeiderskind moet wel heel verstandige ouders hebben die hun kind op het goeds sppor zetten en het kind moet doorzettingvermogen hebben.
Toen ik naar de HBS wilde zie de hoofdjuffrouw tegen mijn moeder,ik hoor het nog zo, mevrouw kinderen uit deze buurt gaan niet naar de HBS. Waarop mijn moeder er is er maar een die bepaalt waar hij naartoe gaat en dat is het kind zelf.
Dus behalve financien zijn er genoeg barrieres te nemen voordat een arbeiderskind kan gaan studeren. Gelukkig worden de arbeiders mondiger en daarmee verhogen de kansen voor de kinderen. -
@83
Daarom moeten die (a)sociale leningen er ook nooit komen. Zoals gezegd studiefinanciering is geen subsidie voor individuen maar een investering in de toekomst van onze samenleving. -
@84
Maar dat moet dat wel financieel haalbaar zijn. Niemand vind het leuk om schulden op te bouwen maar als je uit een arm gezin komt denk je toch wel even twee keer na voordat je die stap neemt. Als je wilt dat zoveel mogelijk mensen gaan studeren moet je geen extra drempels opleggen wat het (a)sociale leenstelsel nu wel gaat doen. -
Of men doet z'n master voortaan gewoon in het buitenland, in een land waar dat lekker goedkoop is. Bespaar je je die 3000 euro, en ook nog eens een kans dat zo'n student helemaal niet meer terug komt.
Kennis weg / belastinginkomsten weg -
@86Ik heb zelf ook gestudeerd met een beurs,leenstelsel heet het nu deftig geloof ik. Dat deden in die tijd velen allemaal prima in orde.
Na de studie alles netjes in termijnen terug betaald toen ik een goede baan had.
Hoefde ook tegen niemand dank je wel te zeggen. -
@85 helemaal eens, maar ja dat is niet wat de "samenleving" wil met de keuze voor dit kabinet ...
-
@88
Ben benieuwd wanneer jij dan gestudeerd hebt. Studiebeurs wordt al jaren alleen maar afgebouwd van beurs (=gift) naar leenstelsel (=lening) en dus iets essentieel anders.
Komt op me over alsof je helemaal nooit gestudeerd hebt, maar je dat voor de discussie hier even aanmeet. -
@86Kinderen uit de arme gezinnen worden in eerste instantie niet weerhouden vanwege de finacieen. Nee die kinderen hebben in de regel niet de opstapjes die kinderen uit de gegoede gezinnen meestal wel hebben.
Als je als kind je kunt orienteren met behulp van een deskundige dan kun je veel beter de beslissing zelf nemen. daar zit het grote verschil. -
@91
Volgens mij is het minder een vraag van arm/rijk maar eerder welke vooropleiding de ouders hebben. Als die universiteit hebben gedaan, weten ze zelf wat de meerwaarde daarvan is. Als je dat niet zelf gedaan hebt, kan ik me voorstellen dat het lastig is om in te schatten wat het waard is, om je kinderen een jaar of 8 langer te laten leren ipv te gaan werken ... -
@90 HBS B 1958-1964
TH 1964-1969
Beurs was toen van het Rijk en een gedeelte Gem Amsterdam.
Als je het verder wilt controleren 1958-1964 zelfde klas als Leo van Wijk
(KLM) -
Ik heb morgen gewoon college dus geen tijd voor. Het heeft waarschijnlijk toch geen zin, zoals met zo veel demonstraties.
-
Maandag van 9.00 van 17.00 college gevolgd door overleg voor een groepsopdracht en training voor de studentenkampioenschappen, dus dat gaat hem sowieso niet worden.
@88, Nog wel ja, maar wat er nu aan de orde is, zijn schulden op een manier dat je echt 15-20 jaar na je afstuderen nog steeds blut bent. Alles lenen, hoger collegegeld voor de master, en € 3000 per jaar uitloop...
We praten dan echt over schulden die richting een ton gaan, en daar moet je bij bedenken dat een academische bachelor of master helemaal geen garantie voor veel inkomen is.
Ik zou bijvoorbeeld leraar op de middelbare school kunnen worden vanuit mijn opleiding. Wat beur je dan in een jaar? Iets net onder modaal. Daarvan kun je geen tienduizenden euro's aan schulden afbetalen als je bedenkt dat je qua huisvesting, vervoer en belasting als hoger opgeleid ook direct de volle mep moet betalen.
Dan komen er serieus dingen aan de orde als hoger opgeleiden die vanuit financieel oogpunt geen kinderen meer kunnen krijgen voordat ze daar te oud of heel oud voor zijn. Zo'n systeem moet je niet willen. -
@96Ja dat is inderdaad wel een verschil. Ik had door mijn beurs, het heette toen geloof ik renteloze lening, een schuld opgebouwd van rond de 7000 gulden.
terug te betalen in meen ik 10 jaar dus zeg 700 gulden per jaar. Mijn eerste salaris was iets in de buurt van 3000 gulden per maand. -
Ik vind die opmerkingen in de trant van 'Ja, wie het hier niet mee eens is snapt het gewoon niet zo goed, die extra kosten zijn een investering in jezelf, en je mag niet verwachten dat de maatschappij daarvoor opdraait' enigszins kortzichtig. Waar vrijwel iedereen die een dergelijke mening is toegedaan compleet aan voorbij gaat, is dat iemand die een universitaire opleiding afrondt in een aanzienlijk percentage van de gevallen een functie zal bekleden waar een riante financiële vergoeding tegenover staat, waar vervolgens weer een aanzienlijk percentage van naar de belastingdienst gaat. Dat roept de volgende vraag op: Waarom is het enerzijds teveel gevraagd om te investeren in het onderwijs en studenten financieel te ontzien als anderzijds blijkbaar wel verwacht wordt dat mensen die universitair geschoold zijn en daar ook naar verdienen later aanzienlijke sommen aan belastinggeld (gemeenschapsgeld) afdragen? Dat is met twee maten meten, en dat klopt van geen kant.
-
@97Dat zou heel goed opgaan als er geen nivellering van de belastingen in de toekomstplannen stond. Dat trekt de boel natuurlijk wel heel erg scheef, op kosten van de gemeentschap studeren en vervolgens bij een riant inkomen betrekkelijk weinig belasting betalen.
Overigens je hebt het wel over de afgesturdeeden die een riant inkomen tegemoet gaan, er zijn natuurlijk ook afgestudeerden die betrekkelijk weinig gaan verdienen.
In principe ben ik overigens een voorstander van alles naar rato, dus ook bekeuringen,lidmaatschappen, ziektekostenverzkeringen etc.
Maar dat is in de praktijk waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar. -
Je kunt kiezen voor een studie met het vooruitzicht op een riant inkomen etc..
Dat je vader arm is kun je niets aan doen.
Je kunt wel kiezen voor :
een rijke schoonvader met een lelijke dochter
of
een rijke schoonvader met een knappe dochter
of
een arme schoonvader met een lelijke dochter
of
een arme schoonvader met een knappe dochter
aan u de keus en zo ligt het ook een beetje met de keuze van een studie -
Ik ga elke dag naar den Haag, maar dan gewoon om naar school te gaan.
-
@96Renteloos voorschot heette het toen.
-
@5
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Als je ooit oneerlijk behandeld bent wil dat niet zeggen dat dat zomaar een rechtvaardiging is om altijd maar oneerlijk behandeld te worden.
@99
Grote onzin natuurlijk. Het moet absoluut niet gestimuleerd worden om alleen studies te doen met een goed salaris in het vooruitzicht. Oh wacht, de rest zijn linkse hobby's, laat maar. -
Met linkse hobbies verdien je juist goud geld als je het goed aanpakt.
-
Lees even wat een demonstratie tot gevolg kan hebben.
Nunc aut Nunquam kan het allemaal goed uitleggen:
De weg wordt afgesloten om de demonstranten door te laten
Wat gebeurt er bij een wegafsluiting?
Het verkeer hoopt op.
Is het niet op de snelweg, dan is het wel ergens anders.
(Anders was de snelweg overbodig, toch?)
Wat gaan mensen doen?
Ze raken geirriteerd.
Ze gaan anders rijden dan gewoonlijk.
Ze komen in straten waar ze gewoonlijk niet komen.
Moet ik nog verder gaan?
Volgens mij niet.
File=Gevaar -
@97 Het is belachelijk om alles maar inkomensafhankelijk te maken. Mensen die een riant inkomen hebben hebben daar (vaak) ook hard voor gewerkt. Ik heb met hoge cijfers mijn master afgerond en ben nu bezig met een PhD (faculteit bedrijfskunde). Dit betekent dat ik netto 1450 per maand krijg waarvoor ik wel 70 uur per week moet maken. (naast mijn eigen project moet ik les geven, anderen assisteren met projecten etc.) Na mijn PhD ga ik het bedrijfsleven in en zal ik fors meer verdienen. Ik heb daar dan ook krom voor gelegen en keihard voor gewerkt....
-
@ 95 " als je bedenkt dat je qua huisvesting, vervoer en belasting als hoger opgeleid ook direct de volle mep moet betalen. " Dit is echt de aller aller grootste onzin.... Belasting a.d.v. opleiding?? hahaha
-
@93
Tijden zijn veranderd. Ik ben begonnen met studeren in 1994. Toen dekte de basisbeurs nog maar net je kamerhuur (in Delft welteverstaan in Amsterdam kon je er al geen kamer meer van betalen), geld om van te leven (lees dingen als brood, melk, aardappelen etc) moest je al zelf verdienen of van je ouders krijgen.
Als dat je niet lukte kon je lenen bij de IBG (tegen lopende rente welteverstaan) ... ken veel mensen die nu nog steeds schulden hebben (en dan heb ik het niet over enkele duizenden maar enkele tienduizenden euro's) ... gemiddelde studieduur toen in Delft was 7 1/2 jaar. Niet omdat studenten lui zijn, maar omdat het pittige studies zijn met vaak matig onderwijs en programma's die slecht op elkaar aansloten.
Toen werd al de mythe verteld dat er altijd vraag naar ingenieurs zou zijn. Heb de afgelopen 2 jaar veel van mijn vrienden werkeloos zien worden ... mijn advies, kies voor een makkelijke studie die je in 4 jaar af kunt maken, techniek studies kun je beter mijden. Zeker met dit soort bezuinigingsprogramma's van de overheid! -
@98
Binnenkort nivelleren van belastingen??? is voor zover ik weet slechts een luchtballon van een enkele partij ... bovendien zou daar afschaffing hypotheekrenteaftrek tegenover staan, waardoor het netto effect grofweg helemaal niet zoveel veranderde -
Dit kabinet pleegt kiezersbedrog.. Ze hadden onder andere beloofd van de studiefinanciering af te blijven. Niet dus. Ik zei toch dat de cda,vvd en pvv een verborgen agenda hebben
-
@106, Ja, want hoger opgeleiden moeten meestal veel verder reizen voor hun woon-werkverkeer dan lager opgeleiden.
Daarnaast brengen netto de hoger opgeleiden verreweg het grootste deel van de totale belastingopbrengsten op. -
@110
???? hoe kom je aan die logica?? -
tja, ik vind het bijzonder dat dit kabinet wil bezuinigen bij een groep mensen die al sowieso weinig geld heeft.....
-
Hey, ik zag ne mensen protesteren op de NOS. Onderwerp nummer 10 en 15 seconden zendtijd. Lekker eerlijk!
-
Dat krijg je als je rechts stemt. Het hele land gaat naar de klote en alleen de rijken hebben genoeg geld om te overleven.
Stijgers in Politiek
Kinderopvang wordt fors duurder voor hoge...
Kinderopvang wordt fors duurder voor de...
12 uur 22 minuten geleden door All.you.need.is.love
'Wat G500 ook beweert, jongerenbelangen...
G500 stelt dat de politiek meer oog moet...
12 uur 36 minuten geleden door Nujij-fan
'Woningmarkt kan opnieuw op tafel'
Over de plannen voor de woningmarkt zoals...
14 uur 19 minuten geleden door de_oppositie
Per Kamerlid 307 miljoen extra staatsschuld
Wij schuiven geen rekeningen door naar de...
14 uur 48 minuten geleden door Mijn.nick.is.nick.
'Lagarde betaalt geen belasting'
Christine Lagarde, de 'Iron Lady' bij het...
16 uur 23 minuten geleden door katje van sjefke
Best gewaardeerd
'Pro-Europa politici moeten hopen dat...
De pro-Europa politici weten verdomd goed...
4 dagen geleden door All.you.need.is.love
Straatprijs wiet daalt door overweldigend...
Sinds de meeste Maastrichtse coffeeshops...
1 dag 17 uur geleden door Matthijs85
PvdA-kiezers willen regeren met SP
PvdA-leider Diederik Samsom moet na de...
21 uur 31 minuten geleden door Ikkee.
Wilders vraagt weer uitstel debat eurofonds
PVV-leider Geert Wilders heeft...
7 dagen geleden door madsoft
'Kunduz-akkoord grote fout VVD'
Het Kunduz-akkoord is het gevolg van een...
1 dag 4 uur geleden door suna1965

