Giovanca kan zich voorstellen dat sommige mensen Zwarte Piet discriminerend vinden. Zelf zit ze niet in haar maag met de huidskleur van Sinterklaas' knechten.
Sorteer op:
-
het maakt niet uit wie giovanca is...
hier draait het om wat gisteren is gebeurd dat hier te zien. onterechte mensenmishandeling door de politie. voor een shirt met "Zwartepiet is racistisch
http://youtu.be/q-Wf89f0I0M -
Makkers staakt u wild geraas !
-
Wat een discusie elk jaar weer zwarte piet witte piet een kruis op de mijter of geen kruis wit paard zwart paard sinterklaas man vrouw ga zo maar door
Ga iets zinnigs doen en stoor je er niet aan , mij staan ook een paar dingen niet aan maar die moet ik maar voor lief nemen -
Stoppen met zeiken. Dit is onze traditie en wat er achter zit boeit me niet. Wie het niet bevalt mietert maar op.
-
Dat kinderen zwarte pieten associeren met zwarte mensen is toch eigenlijk alleen maar leuk? Want voor zover ik weet is zwarte piet geen slecht persoon...
Wat zou nou hier toch je probleem mee kunnen zijn?... -
Allogtonen die gekwetst worden door de Nederlandse normen en waarden, feesten en gewoontes.
Kunnen altijd dit land verlaten, en terug gaan naar dat fantastische land van herkomst.
De multiculturele samenleving, heeft, en dat is mijn mening, niets positiefs bijgedragen
aan Nederland. 0,0 niets -
Zielig triest gedoe je leeft in Nederland dus leef je ook naar Nederlandse normen en waarden en de culturele tradities etc! Bevalt het je niet? Heel simpel (hoop dat de regering ook voet bij stuk houd en er geen veranderingen aan toe gaat voegen, traditie is traditie daar moet niks aan veranderd/aangepast worden) ga dan lekker terug naar je eigen land of waar je voorouders geleefd hebben!
-
Jeetje, wat zijn mensen creatief in het bedenken van een excuus voor dit rascisme! 'Sint is wit z'n knechten zijn zwart' dat is genoeg info! Stichting martijn bedenkt ook excuses waarom de onwetendheid van een kind acties rechtvaardigd waarvan volwassenen wel kunnen zien dat het niet door de beugel kan! Vier sinterklaas, bedenk nieuwe hulpjes!
-
Altijd maar in de slachtoffer schuilen.
-
Voor iedereen die niet zo zwart als roet is, jullie zullen het nooit begrijpen!
-
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, hou je je muil. Dus Giovanca (wie je dan ook mag zijn), svp je bekkie houden. Dat is nog altijd beter dat wat onzinnigs zeggen.
Zo, nu heeft Nederland even iets van je gehoord, en nu weer terug is de stilte. -
Als je je niet kunt vinden in de Nederlandse cultuur, moet je lekker opzouten.
Lekker tot om je kop en oogjes kijken. Welkom Sint en ZWARTE Piet -
@207 Eehm terug kan niet meer, we zijn immers meegenomen door mensen die ons nodig hadden als knecht!
-
@210 Leg het dan eens uit, s.v.p. Want inderdaad; ik snap het niet. Waarom zou je -niet- geassocieerd willen worden met een fijn iets als een Zwarte Piet? Geeft kinderen snoep, is allom geliefd en ja; hij helpt Sinterklaas.
Srsly? Nog steeds om de slavernij? Is dat het? Ben jij ooit slaaf geweest of ken je iemand die het ooit is geweest? Of zouden we kunnen doorgaan met het leven nu en onze kinderen laten opgroeien met leuke dingen zonder dat mensen anaal gaan lopen doen over eeuwenoude tradities? -
Zoveel reacties hier, wie maakt zich nou druk over sinterklaas.... De nujij-ers
-
@210 wat valt er niet te begrijpen? Dat zwarte piet zwart is door de roet van schoorstenen? Volgens mij begrijpen jullie het niet dus als een schoorsteenveger door de schoorsteen pleurt en roet zwart is, is dat discriminerend?
-
@213 als ik jou was zou ik ook een brief naar National Geographic Channel schrijven, waarom er zoveel zwarten in een docu over de bajes moeten zitten....
-
Het is idd niet best! Bevalt 't ze niet, moet je de andere kant maar opkijken, een traditie als deze dat vele jaren bestaat moet je niet stoppen door dat soort "gekken".
-
Iedereen die hier roep: je moet het land maar uit!!..... Is racistisch, duh
-
Elk jaar weer het zelfde gezever. Mensen die zich gediscrimineerd voelen moeten eens goed bij zichzelf nagaan of ze niet overal discriminatie in zien.
-
@219 En iedereen die hier roep dat het racistisch en discriminatie is moet zich even goed achter de oren krabben en zich gaan afvragen wat positieve discriminatie is.
Opzouten met je "racisme". We zijn allemaal menselijk. -
Je houd verdomme discriminatie en racisme zelf in stand door elke keer weer erover te beginnen.
Houd er gewoon over op en doe normaal. Dan sterft het vanzelf uit. Leven en laten leven. -
@216 Ik wist niet dat blanke mensen kroeshaar hadden... Heb geen problemen met een zwarte piet, maar laten we geen lulverhalen vertellen...
-
@208 ....een lesje traditie!!
Zwarte piet heeft niks maar dan ook niks met zwarte mensen te maken!!
Ze zijn zwart omdat ze door de schoorsteen komen om cadeautjes te brengen, door al het roet worden ze zwart!! Het heeft dus totaal niks met witte en zwarte mensen te maken -
Eigenlijk de mensen die zich gediscrimineerd voelen door zwarte piet, die discrimineren zelf een puur Nederlandse traditie wij moeten wel jullie geloof en feesten waarderen maar wederzijds is dat niet het geval terwijl je wel in Nederland woont! Gewoon respectloos voor de Nederlandse cultuur maar ook gewoon triest dat je Sinterklaas kapot wil maken voor een paar miljoen kinderen, die leven er elk jaar weer na toe enz.
-
@216 strak!! Een plus voor jou
-
1e klas gezeik. Moeten we nu ook Kuifje, Suske en Wiske, de gouden koets en weet ik veel wat nog meer maar verbannen ?
-
@219 als het je niet bevalt hier....daar gaat het om. Kom niet bij iemand binnen en ga vervolgens de meubels vervangen, omdat ze jou niet aanstaan. Kom dan niet, of ga weg...
-
@208
In de tijd dat het hele huidige Sinterklaasgebeuren ontstond waren slaven ook meestal zwart. Als hij uit de Romeinse tijd zou stammen, zouden z'n knechten wellicht Joden of Egyptenaren zijn. En welke indicatie is er nu nog dat de Pieten onvrijwillige slaven zijn? Denk je dat een kind überhaupt nadenkt wat precies hun arbeidsrelatie met de Sint is? -
Schijnbaar moeten we in NL altijd wel respect hebben voor de tradities van de "minderheden", maar is het schijnbaar niet mogelijk dat dit omgekeerd ook gebeurt. Als in dit geval de gekleurde medemens zich eens verdiept in het sinterklaasverhaal heeft hij helemaal geen reden om over racisme te lopen zeuren. Helaas is onze grote vriend Jorgen Raymann een paar jaar geleden met dit gezeur begonnen
-
welke kleur krijg je anders als je door een schoorsteen klimt? groen? rood? oh nee joh...zwart!
-
En maar door blijven klagen terwijl ze al 100 x gelezen hebben dat zwarte piet zwart is door de roet door het betreden van een schoorsteen.
-
Volgend jaar gele Pieten - made in China - zijn ook veel goedkoper!
-
en dat komt Giovanca ons dan vertellen......!
-
@231 krijg je ook kroeshaar als je door een schoorsteen klimt? Lulverhalen...
-
@231, goh, jij gelooft dat mensen door een schoorsteen gaan, wow
-
Een racist of een realist. De waarheid is hard, maar waar.
-
Heeft iedere zwarte kroeshaar dan??? Is dat ook geen racisme dan? Dat is het zelfde als bijvoorbeeld zeggen dat iedere Marokkaan of Turk een dief is terwijl dat ook niet zo is
-
@238 zie je het echt niet of..... Naief als ik ben leg ik het uit: Als men beweert dat pieten wit zijn en zwart worden doordat ze door een schoorsteen kruipen... BLANKE mensen hebben geen kroeshaar... Zwarte pieten wel, dus argument klopt niet...
-
@239 dus als de zwarte pieten volgend jaar steil haar hebben is het probleem opgelost? Zie je nu zelf echt niet hoe kortzichtig je bent? Ik zie dit echt als zeuren om het zeuren
-
Ik vindt dat het offerfeest ook verboden moet worden. Het is extreem racistisch. Ze slachten namelijk altijd witte schapen.
en oh ja overigens is Sint van oorsprong een Turk:
Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. -
De negerzoenen mochten ook al niet meer en nu dit. Get à life....
-
Wow als je door een schoorsteen gaat krijg je een zwarte huid, kroes haar, rooie lippen, oorbellen, en je pak blijft schoon! En de Sint blijft wit!
-
Wat een onzin ook altijd deze disussie!
Zwarte Piet is zwart van Roet omdat hij door de schoorsteen heen komt en dan iets in de schoen doet! -
@243 de Sint gaat niet door de schoorsteen :-) en wees blij met zwarte piet, het zijn atletische, lieve, aardige donker gekleurde mensen ...
-
Het sinterklaasfeest is een Nederlandse traditie waar wij Nederlanders trots op mogen zijn. De Amerikanen hebben het niet voor niets van ons gejat, alleen hebben ze de pieten omgetoverd in rendieren en dwergen die in een fabriek werken (ook zielig he! zouden daar de kleine mensen ook in opstand komen?).
-
@205 wie stout is de roe..
Ik weet niet, ik was als kind altijd doodsbang voor Piet. Maar ik heb ook nog nooit Piet geassocieerd met zwarte mensen, eigenlijk - zwarte mensen en zwarte pieten waren voor mij als dag en nacht.
Ik vind het aso als mensen zeggen dat het ze niet boeit dat mensen beledigd zijn door Pieten. Het is ook niet helemaal meer van deze tijd, laten we nou wel wezen. Bovendien vind ik het idee van regenboogpieten ontzettend vrolijk en leuk, en zeker leuker dan die enge, onraad-achtige gevoelens die St.Klaas en Zwarte Piet bij mij als kind altijd opwekten.
Daarbij vind ik de slavenhandel op deze manier 'herdenken' alles behalve iets om trots op te zijn. Zijn wel betere dingen waar we trots op zouden kunnen zijn, zoals ons begrip en respect voor medemensen! -
Hmmmm ik denk
dat er bepaalde mensen bang worden tijdens sinterklaas. Dadelijk denken ze dat ze ook moeten gaan werken hahaha wat een zinloze discussie is dit -
@248 Dat heeft toch niets met onze pieten te maken? Moet je eens zien hoe lief de sint is voor onze pieten! Zij hebben een basis van wederzijds respect. Wat jij laat zien is totaal iets anders.
-
Verwijderd door redactie
-
Voor kinderen is het een tijdelijk ding, daarna weten ze dat het nep is! Alleen gekleurde mensen blijven maar geloven dat de pieten echt op hun lijken;-)
-
In Suriname en op de Antillen wordt het Sinterklaafeest ook gevierd. Vaak wordt iemand wit geschminkt om de Sint te spelen. En dan gaan de zuurpruimen met veel te veel vrije tijd om handen lopen te zieken?? Get a life!!
-
Je kan het zo mooi maken als je wilt maar een feit blijft wat er in het verleden is gebeurd. Het gaat om ( The bag carrying slave). Dit is en blijft vernedering voor degene die geschidenis kennen. Er zijn hier genoeg donkere mensen die vroeger familie in de slavetijd meegemaakt hadden. Denk je dat ze dit niet meegekregen hebben.
Voor hun gaat elke jaar weer bij deze vertoning een onherstelbare wond weer open. Als men nou eens in deze tijd Sint gelijk aan piet zouden aanpassen, dan komen hierover ook geen kwetsende gevoelens naar boven met de zweep en noemaar op. Dus die zwarte roet of wat dan ook gaat niet werken 'als drager van '. De zwarte moet de zware zak tillen en de blanke kan lekker zwaaien. Ra ra ra wat komt hier naarvoren. Vernedering niet voor jou omdat je niet weet wat het is maar wel voor hen die weten hoe het was . Nederlands traditie leuk maar hou ook regening. Tip ! Laat Sint ook een zak dragen. -
@254 blijf maar lekker in het verleden hangen!!! Door zulke dingen aan te halen haal je zelf de wonden weer open, als dat werkelijk zo erg voor jou zou zijn,zou je daar het hele jaar last van moeten hebben, en niet alleen die paar dagen rond het sinterklaasfeest, je HOEFT er niet naar te kijken op tv. Het is gewoon een traditie in dit land, wen er maar aan!!!
-
@248 en @254. Jullie snappen het echt niet hoor. Jullie maken er van dat het Sinterklaasfeest gebruikt wordt op de slavenhandel te herdenken. Jullie zijn echt niet goed wijs. Heb je ergens bewijs dat dit zo is. Sinterklaas is notabene van oorspronk een turk met moorse helpers. Hoe kom je erbij dat wij hiermee de slavernij herdenken. Echt zo sneu, het is jullie eigen bekrompen gedachte die denkt dat je slachtoffert bent. Get a life.
-
Zijn we er nu trouwens al achter wie Giovanca is?
-
Door jou fredje-71 blijven donkere mensen in het verleden hangen!!!
Het zou je vader maar zijn die geslagen is en ook gedwongen zakken te tillen. Walgelijk ' en respectloos. Ik begrijp wel dat je dit niet begrijpt. Trouwens ik ben ook niet donker maar ik denk wel mee. -
@257 een of andere zangeres, haar "muziek" wordt gebruikt in de V&D reclame geloof ik, als ze de "woede" snapt maar er zelf geen last van heeft, had ze gewoon haal muil moeten houden
-
Ik heb gister een klein stukje intocht op AT5 gezien. Mij viel meteen de verscheidenheid van de kinderen op. En dan de reporter, volgens mij was hij niet blank. Kreeg er een warm hart van. We moeten uit het verleden blijven leren. Maar bovenal moeten we laten zien hoe het dan in het heden wel moet. Samenleven dus.
-
Verwijderd door redactie
-
@258 jij zet me nu trouwens neer als een of ander racist zonder mij te kennen of te weten wat ik denk! Ik uit hier mijn mening over iets wat ik gewoon totale onzin vindt
-
@258 je denkt niet mee maar je denkt tegen!
-
@263 helemaal mee eens
-
Zielig dat sommige mensen een kinderfeest aangrijpen om hun racismekaart te spelen. En er maar mee door gaan, helemaal vergeten dat Sinterklaas een KINDERFEEST is.
Het is een stukje Nederlandse cultuur, en dat willen we graag houden en niet laten kapen door een stel azijnpissers die zélf racistische gedachten hebben. Anders verzin je dit niet. -
En wie is Giovanca?
-
Zie 257
-
Wat een onzin ook weer hier :S had er dan vorig jaar en het jaar daarvoor en de jaren daaaaaaaarvoor een probleem erover gemaakt... inplaats van ineens nu :S
-
Het is een stukje (niet racistisch bedoelde) NL cultuur, bevalt het je niet? -> ga dan maar terug naar je eigen land
-
Ik lach me rot om die reacties hier over witte of zwarte Pieten, over kroeshaar of niet, over wel of niet door de schoorsteen, echt. Tientallen jaren, misschien wel meer, hebben we het Sinterklaasfeest gezellig met z'n allen kunnen vieren. Kinderen stonden elk jaar vol verwachting uit te kijken naar de Sint en z'n pieten. Kinderen kregen snoepgoed en de Sint was aardig tegen de kinderen. Nooit geen trammelant, nooit geen gezeur. En nu ineens lopen er gekken rond die denken/menen/interpreteren dat de pieten racisten zijn. Straks beweren ze ook nog dat de Sint pedofiel is en zijn pieten kinderlokkers. Mensen, ga je eens druk maken om echt racisme en discriminatie en laat kinderen gewoon genieten van het Sinterklaasfeest.
-
Als we dit wonderlijke kinderfeest verliezen, heeft het racisme wederom gezegevierd.
-
Even voor alle duidelijkheid: ik ken heel erg weinig zwarte mensen met zulke rode lippen en die met zo'n soort oorbellen standaard rondlopen.
Volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer en bergjes gelul om het lullen. -
Het moet niet gekker worden, wij zouden eens moeten proberen om een traditioneel feest van jullie af te pakken, dan was Nederland te klein, Er zouden kamervragen worden gesteld en wat al niet meer. We zijn toch in NL dan kun je het toch niet maken om onze medemensen hun tradities af te pakken ? Nou....ieder jaar weer heb je dus dit gezeik van onze gekleurde "medelanders" die helaas slavernij niet kunnen loskoppelen van een Bisschop met Moorse helpers. Het zou een goede zaak zijn om dit in een extra inburgeringscursus nog eens te herhalen en degenen die het dan nog niet begrijpen dan maar terug te sturen waar ze vandaan komen, of ze nou net gearriveerd zijn of hier al generaties wonen. Niet begrijpen dat wij Nederlanders onze eigen tradities hebben is dan mijn inziens dan maar een enkeltje naar land van herkomst. We zouden het eens moeten proberen het offerfeest , suikerfeest of wat dan ook hier te verbieden.
-
Alsof zo veel kinderen genieten van het sinterklaasfeest. De meesten zijn bang voor de roe en de zak en al die andere onzin die wordt verkondigd.
Van mij mag de traditie blijven, maar smakeloos is het wel -
Als niemand hier over viel was er niks aan de hand.. Ik denk niet dat iemand nu bij een zwarte piet denkt als een slaafje van sinterklaas. Ik denk dat zwarte pieten worden gezien als vriendelijke mensen die cadeautjes geven aan kinderen. Niet als minderwaardigen.
-
Wat een ophef om niks. Zwarte Pieten zijn zwart van het roet, heeft niks met huidskleur te maken. Als de Pieten blank waren had je er niks over gehoord. Ja misschien ook wel, dan was er vandaag een discussie losgebarsten omdat dit getuigt van slavernij, en dat slavernij al jaren geleden afgeschaft is en daarom de Pieten ook op het paard zouden mogen rijden. En Sinterklaas mag geen mijter dragen want dat symboliseert het Christendom teveel, en dat is niet goed voor jonge kinderen. En dat paard mag niet door zo'n drukke schreeuwende menigte lopen, dat is dierenmishandeling.
Moraal van dit verhaal: mensen moeten gewoon wat te zeuren hebben, niet alles hoeft meteen racistisch of mishandeling te zijn. Geniet gewoon lekker van die vrolijke Pieten en de intocht van Sinterklaas en ga lekker met de familie cadeautjes uitpakken op 5 december. -
En daarbij...een witte piet staat echt niet ! (dat deze zin rijmt is toeval ;) )
-
fredje-71 & Wasted
Je kan het zo mooi maken als je wilt maar een feit BLIJFT wat er in het verleden is gebeurd. En dit heb jij gedaan respectloze . Laat Sint ook een zak dragen als je mensen gelijk wilt behandelen. Anders ben je gewoon voor ongelijkheid/ongelijke behandeling wat lijnrecht staat met Rasicme. -
Dit is Nederland en daarom hebben onze onschuldige tradities per definitie voorrang boven allerlei politiek correct gezeik.
-
Tjah. Ga jij me nu de slavernij in de schoenen schuiven omdat ik in Nederland geboren ben? Dan heb je toch werkelijk een steekje los zitten!!! Ik begin te geloven dat je echt 1 of ander stakkertje bent. Ik laat me toch werkelijk niet uitmaken voor racist door iemand die schijnbaar het verschil niet kan maken tussen een onschuldig kinderfeest en een fout die de vroegere bewoners( en dus waarschijnlijk ook JOUW voorouders!) van dit land gemaakt hebben
-
TJa ik geloof dat Sinterklaas en zwarte piet een nederlandse traditie is ...Was het niet zo als ik in weet ik veel wat voor kom te wonen of geboren wordt, daar in mee moet gaan ..
-
Tja ik geloof dat sinterklaas en zwarte piet een nederlandse traditie is ..... was het niet zo als ik in een weet ik veel voor land ga wonen of geboren wordt ...met land traditie mee ga ...
-
zelf ben ik al ver in de 40 en heb nog nooit zwarte piet vergeleken met een slaaf. Die dingen zijn mij pas duidelijk gemaakt door mensen die opeens met slavernij kwamen ,of toen we groen gele pieten hadden rondlopen.En ik de kinderen moest uitleggen waarom piet opeens groen geel was. Ze werden toch zwart door de schoorsteen.???? Zelf vind ik nog steeds de pieten leuker dan sinterklaas. Kan ik me nog steeds kind voelen als de sint op tv is, ( dan wel de echte) die nu helaas vervangen is, \
Dan heb ik nog wat tegen al het gemormel hier. Christendom jodendom Romeinen, slaven. Laat ik het nog moeilijker maken. Als we allemaal in reincarnatie zouden geloven. ( ik niet hoor) , Maar dan weten we allemaal niet wat en wie onze grootouders waren... Dus doe gewoon wees blij dat het allemaal over is en dat we nu kunnen genieten van een feest wat al een eeuw bestaat. .. dank u sinterklaasje ..... -
Kleine kinderen? Die zijn hartstikke kleurenblind. Als ze zoiets roepen komt het toch echt van hun omgeving. Ik weet nog dat ik toen ik klein was een donkere babypop kreeg en nooit snapte waarom mensen dat zo speciaal vonden.
-
Zwarte piet is zwart door de rook van de schoorstenen......dus?
-
het kan aan mij liggen hoor maar is t niet het geval dat de zwarte pieten bijna allemaal blanken zijn die geschminckt worden? zeik over een nuttig iets en laat ons zich lekker schmincken en zwarte piet zijn.wij zeiken toch ook biet dat jullie geslachtsdeel misschien groter is dan die van ons boeiuuuuuuh
-
Daarbij; welke gekleurde man met respect wil zich nu vrijwillig vergelijken met een andere pik-zwarte (serieus, zo zwart komen ze niet uit de natuur hoor) man met veel te felle rode lippenstift, zwarte kousen en een slecht gevoel voor fashion.
Dan moet je toch wel heul erg gefocussed zijn op die huidskleur en op discriminatie, heheh. -
Nou, ik snap de woede over Zwarte Piet totaal niet...... Complete onzin om dáár tegen te demonstreren.....
@285: Juist......Dus waar maakt iedereen zich toch druk over....
Traditie is traditie....En daar horen geen witte of gekleurde pieten bij..
En dan...Als je een gele piet hebt, worden de chinezen boos......Dus kune je wel doorzeiken.
Dus laat t maar lekker Sinterklaas en Zwarte Piet blijven. -
Mij blijft die blanke vla maar dwars zitten..misschien moet ik stappen ondernemen voor disciminatie..pffffffff word zo moe van deze zielige discusie...het is en BLIJFT een traditie voor onze kinderen in ons land.Geen mens die daar over aan discriminatie denkt...tenmiste ik niet
-
@288 + Dat Sinterklaas heilig is zeg maar, en dat ze het een eer vinden en leuk vinden om als roet besmeerde koppen rond te lopen en te helpen 1x in het jaar? Weet niet precies hoe het verhaal zit dus ook al waren ze zwart het zijn geen slaven maar collega's :P
-
nogmaals, zwarte Piet is niet zwart door de schoorstenen, maar omdat hij de Moren vertegenwoordigt. Om nog meer olie op het vuur te gooien, de Moren waren moslim. Maar als jij vind dat het rascistisch is, dan ligt het aan jou en niet aan het feest. Overigens is er altijd gezeik geweest over sinterklaas, mn omdat hij katholiek is, en dan mocht eigenlijk niet in een protestants land.
-
Wie is Giovanca?
-
@291: mijn dochtertje denkt wel dat het van de schoorsteen is.... En weg is het "rascitische" element.
-
Als je je zo druk maakt om dit dan ben je al lekker ingeburgerd. Nu nog over het slechte weer klagen als het regent en als het warm is lopen zuchten.
Dan ben je er. Maar van ons sinterklaasfeest blijf je af.
Hoe moet dat straks verder met bv carnaval? Mag ik nog als romijn verkleed gaan? En als een geile non?
Lachwekkend, wat een oer-Hollands geziek om niks. -
romein
-
Als je zo tegen deze slavehandel bent, kom dan terug naar hier en schaar je achter Julius Malema, je salaris is wat minder en er zijn geen cao's, maar je kan helpen je land opbouwen. Nee daar heb je natuurlijk geen zin in, je bent nu Nederlander. Wees reeel en waardeer wat je hebt, doe wat aan de echte slaven, oeps daar heb je natuurlijk geen tijd voor.
-
laten al die buitenlanders die vinden dat zwarte piet discrimenerd is of rasicist is of wat dan ook oprotten naar hun eigen land ik zelf ben donker van aziatische afkomst maar ben wel opgegroeid met dit fantastisch volksfeest waar ieder kind of volwassen naar uit kijkt elk jaar maar weer
-
Verwijderd door redactie
-
@298 jammer van die een na laatste zin. Anders zouden mensen je misschien nog wel serieus nemen.
Ik snap niet waarom men Zwarte Piet als racistisch beschouwd. Een olijke man die met veel liefde kinderen beschenkt en hard werkt voor een oudere man.
Dat positieve beeld hebben de meeste mensen nml niet bij de gemiddelde 'allochtoon'... -
tradities zijn er om in ere te worden gehouden.. wat een gezeur.
-
@299 precies,maar dat is wel het GEWENSTE beeld van de meeste mensen.En dat moet dus verdwijnen.Gelijkheid toch?Wat is het probleem nou joh?Pas het aan ,stop die discussie.Of bedoel je dat je je niet kan inleven ,in waarom iemand het aanstootgevend kan vinden?
Die laatste zin is om een beetje in de nu.jij style te blijven.Met name het argument "dan rot je toch op" ,getuige de plussen ,doet het "best wel goed",maar daar hoor je niemand over.dat dat ziek is. -
tradities zijn er om in ere te worden gehouden, wat een gezeur zeg.
-
@300 In da geval
pak je zweep,en kop wat slaven.of vang wat ratten voor een "rattenhutspot".Traditie
Laat de priester de dienst uitmaken,en beslissen wat er met de kinderen dient te gebeuren.-traditie
Pak je/een vrouw/jezelf doe "het"een schort aan,en laat het ;kinderen baren afwassen,huishoudschool enz- traditie
Laat de negroïde maar over komen als een domme sullige man,midden op straat te midden van al die mensen naar wie die "verwijzing "bedoeld /afkomstig is.Voedt de kids maar op met dit beeld.Waarom
-Traditie
Ik snap je -
Zou wel eens willen weten WIE een afkeer hebben tegen het sint en pietenfeest. Door HUN wordt een discussie aangezwengeld, waar WIJ een eigen mening over hebben. Dan zou ik die WIE willen vragen of ze wel een fijne jeugd hebben gehad. Zal er waarschijnlijk 1 zonder kadoos en met de zak en de roe zijn geweest ;-)
-
@304 als jij ouders hebt van 1950,60 ,zelf bent geboren in 80,90 en je bent van bijv Surinaamse of Antilliaanse afkomst,dan is het zeer waarschijnlijk dat je het idd niet zo uitgebreid hebt gevierd.Nogmaals,sinds de jaren 80 is dit een"probleem"want sindsdien zijn de (voormalig)kolonisten naar Nederland gekomen.Dat je dat niet snapt joh..
Wie?ga hier van uit voor het gemak;ALLE "donkere"mensen,uitzonderingen daar gelaten. -
@305 ik weet niet wat je precies wil zeggen maar op Curaçao werd ook sinterklaasfeest gevierd...dan werd de sinterklaas WIT geschminkt!...verder aan alle malloten die denken dat zwarte piet racistisch is en afgeschaft moet worden?.....toe ns ff zeg! de` negerzoen` werd verboden en nu `zwarte piet `weer..! zo dadelijk mag de `moorkop` origineel`De Bossche bol` ook niet meer verkocht worden!!!...alsjeblieft zeg..stop de geitenwollensok logica!!
-
Waarom doen veel, blijkbaar autochtonen, mensen hier op nujij toch hun uiterste best door niet willen begrijpen het rascistische voelen van de allochtone mens alleen maar te bevestigen.
@206
Jouw reactie bevestigt het rascistische karakter van het symbool dat zwarte piet heet.
@299
Volgens mij snap je er helemaal niets van. -
4 overspannen mensen tijdens een optocht, en meteen zijn hier een aantal mensen in opperste staat van paraatheid om de prachtige multi-culturele samenleving te kielhalen.
4 mensen proberen een kinderfeest te vergallen, en nu moeten natuurlijk alle buitenlanders eruit...pfffff..... -
Die hele discussie over zwarte Piet is vooral interessantdoenerij van aanstellers.
Gelukkig is het land waar men niet beters weet te doen dan zich opwinden over een archaïsch volksfeest.
Als het grootste probleem daaruit bestaat dat men een drama maakt van een verkleedpartijtje, valt het nog wel mee. -
ik ga binnenkort voor zwart piet spelen als vrijwilliger in een achterstand buurthuis :))
En geloof me....................ik smink me zwart en de kinderen hebben veel plezier zoals iedere jaar.
Het is en blijft een feest dag :) -
Zwarte piet is geliefd, de negerzoen was heerlijk, willen de "gekleurden" alle dingen afschaffen die zwart aantrekkelijk maken?
Ik denk dat kinderen juist minder gaan discrimineren, vanwege zwarte piet. Ze houden er allemaal van!
Daarnaast worden ook blanken gediscrimineerd, zo hebben wij geen vrij met het offerfeest of suikerfeest. Ook mogen in Turkije en andere arabische landen geen kerken gebouwd worden.
Ook niet rokers worden gediscrimineerd, want de rokers krijgen namelijk rookpauzes.
Vrouwen krijgen nog steeds minder salaris dan mannen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, overal wordt gediscrimineerd, maar je hoort vaak alleen de buitenlanders er over klagen. En die klagen dan over alle goede dingen die het woord zwart of neger in zich hebben.. heel verstandig.
Ik denk dat het alleen maar aandacht vragen is en dat je de discriminatie hiermee alleen maar aanwakkert.
Op deze manier krijgen mensen een "hekel" aan je, omdat je hier over durft te klagen. Zij hun tradities, wij onze tradities. Als iedereen elkaar in zijn waarde zou laten, dan zou er verder niks aan de hand zijn. -
' Zo kan ik nog wel even doorgaan, overal wordt gediscrimineerd, maar je hoort vaak alleen de buitenlanders er over klagen.
-
'Zo kan ik nog wel even doorgaan, overal wordt gediscrimineerd, maar je hoort vaak alleen de buitenlanders er over klagen.'
Dus alle donkere mensen zijn buitenlanders? -
hmmmpfff zwarte piet was geen kleurling, het kwam door het geklim in de schoorsteen. Zo zwart als roet, wat heeft dit met discriminatie te maken??
-
bittere mensjes die huilen als ze geen sint maarten, sinterklaas en de kerstman meer langskomen.. kan ik zowiezo niet helemaal vatten.. 1 aanpassing aan jullie slavenfeestje en je krijgt wederzijds respect vanuit overal in de wereld. Nederlanders zijn wereldvreemder dan de meeste landen aangezien het ook het laatste europese land is dat slavernij heeft afgeschaft.
Vooraan in de rij lopen als het gaat om commercieel gewin / en culturele onschendbaarheid is je middels sinterklaas aangeleerd. Het verschil wit zwart wordt nadrukkelijk vertaald in de liedjes. Termen als knecht lijkt misschien onschuldig, maar niet als je nooit in gesprek komt met andere soortgenoten. -
@313 Als je goed leest zeg ik dat over alle discriminatie vaak de buitenlanders alleen klagen. Maargoed, je hebt gelijk ik mag geen buitenlanders meer zeggen, ook geen allochtonen, het zijn tegenwoordig gekleurde autochtonen toch? Het feit dat we al die woorden niet meer mogen zeggen, zegt genoeg.
Wees toch een keer trots op je kleur/geaardheid en stop met zeuren over discriminatie. Nederland is een van de tolerantste landen richting gekleurde autochtonen. Je mag hier een moskee bouwen, je mag bidden op straat, je mag het offerfeest en suikerfeest vieren, je mag mee doen met onze mooie tradities van sinterklaas, kerst en pasen, je mag zo veel in Nederland! Leer dat eerst eens waarderen.... -
Als dit soort NEDERLANDSE feesten je niet bevalt ga je terug naar je eigen land waar niets kan en mag, maar probeer niet om de Nederlandse normen en waarden naar je hand te zetten. Probeer je eens aan te passen zoals wij dat ook doen als we in ander land komen.
-
Ik snap het ..... traditie
let op de stoel in het hoogste middelpunt van de afbeelding
http://www.bing.com/images/search?q=koets+konin... -
Ik ben zelf van surinaamse komaf en loop al een aantal jaar mee met de intocht als zwarte Piet.
Het is toch niets mooiers dan al die blije kinderen die op je staan te wachten.
Dit is een van de mooiste tradities die Nederland heeft. Laten we al die domme discussie hierover eens stoppen. Ik denk dat de grootste aantal mensen die er problemen mee hebben dat er zwarte pieten zijn zelf blank zijn. -
Hier ook maar dan:
Ik ben blank, en opgegroeid met de Sinterklaastraditie. Als kind vond ik daar niets vreemds aan. Maar ik ben geen kind meer. En als ik nu een Zwarte Piet zie, zie ik iemand verkleed als een karikatuur van een Afrikaan, met rode lippen en gouden oorringen. En ik zie wel hoe dat racistisch is.
Als we het willen houden op schoorsteenvegers, waarom verkleden pieten zich dan niet als schoorsteenvegers? Dump de rode lippen, de oorringen, weg met het kroeshaar en de glanzende pofbroeken. Bij een (ouderwetse) schoorsteenveger zie ik een piekharig blank schoffie voor me, met armoedige kleding en roetvegen in het gezicht. Meer Anton Pieck, zeg maar. Reuze traditioneel.
Daarmee grijpen we terug op de oude traditie en het racisme is er uit. Win-win? -
en copy paste naar 2012 pfff elk jaar hetzelfde geneuzel.
-
OMG wat kunnen mensen zeiken zeg.............
hoe krijgen mensen het voor elkaar om een kinderfeest zo teniet te doen ..
Dat zegt heel veel over de mensen zelf .... Is er dan verdomme niemand die kijkt naar die blije kinder gezichtjes als die goede oude man weer naar ons land komt ? we kunnen al niet veel meer dank zijn onze regering we mogen al niet veel meer dank zij onze regering...
we leven in een multiculturele samenleving wij moeten ons aanpassen aan iedereen laat iedereen zich dan ook aanpassen aan ons.... SINTERKLAAS is een KINDERFEEST ..................................en kinderen die in Sinterklaas geloven weten nog niet wat rascisme is ............ als kinderen al rascisties zijn dan komt dat door de volwassenen in hun beurt................. -
Het is niets anders dan de wil om te zeiken. Kan niet rotten waar over, als we maar kunnen zeiken. Als het je niet bevalt ga er dan niet heen, maar probeer niet jouw wens door de strot van anderen te drukken. Een beetje op straat gaan liggen gillen en schreeuwen voor het ook van tientallen kinderen. Aandachtsgeile flutdichter.
-
Ik heb gister mn zoontje naar de intocht in Bussum meegenomen gewoon om te laten zien wat die gekke Hollanders allemaal doen met Sinterklaas. Ja, ze schminken zich zwart en eten snoep van de vloer. Gek hé. Als een kindje naar mij roept; "He kijk mama, zwarte piet" Ren ik met een vaart op hem af met een jele enge blik en roep dat ik hem in de zak stop en mee neem naar spanje. HAHAHAHAH!!
-
Iedereen heeft het erover dat dit niet racistisch gezien moet worden, maar lees op Wikipedia maar eens hoe en waar Zwarte Piet vandaan komt. Sommige denken aan de duivel, sommige aan de slavernij, sommige denken aan een schoorsteenveger... Niemand weet precies waar het vandaan komt en is het alleen maar speculeren. Het enige wat ik hiermee wil duidelijk maken is:"Leef in tegenwoordige tijd en geniet van het feest. De achterliggende gedachte is niet te achterhalen, het ligt aan jezelf hoe je erin staat!"
-
@324 Fijn om te weten dat ik niet gek ben, aangezien ik geen Hollander ben (maar een Nederlandse)........................
-
Tjonge jonge, wat een gezeik om niks. Waar gaat het over? Waarom moeten er toch altijd van die azijnpissers wezen die voor de kinderen die nog in het sintsprookje geloven de boel moeten verzieken? Hebben ze zelf geen kinderen? Zijn ze zelf nooit kind geweest? En kennelijk te dom om te snappen dat zijzelf degenen zijn die elk jaar opnieuw de aandacht op discriminatie vestigen.
-
dus veel zwarte mensen vinden zwarte piet discriminerend...
even een nieuwflits : zwarte mensen bestaan niet eens !
de kleur is Bruin en als je dat niet ziet is er echt iets mis met je ogen. -
De huidige grote voorraad zwarte Pieten hebben we aan de Amerikanen te danken.
Voor WW2 was St Klaas gewoon de De Bischop van Mira, ergens in Turkije, die met zijn ene knecht, een voormalig kindslaaf welke hij bevrijd had van de Moorse slavenhandelaren en uit dankbaarheid bij hem in dienst was getreden. Of hij zwart was, of blank, zoals het merendeel van de Kindslaven in handen van de Mooren in die tijd, is nooit duidelijk gemaakt, maar dat de knecht door schoorstenen kroop, dus zwart zag van het roet was algemeen bekend.
Na WW2 besloten de Amerikanen om een feest voor die bevrijdde hollanders te geven, en Sinterklaas was daar uitermate voor geschikt. Maar iedere zeeman wilde meehelpen, en er was maar 1 Sint, maar het aantal Pieten, door Amerikaans kultureel gebruik voorzien van Blackface, werd ineens tot heel veel uitgebreid.
Het Sinterklaas feest zelf is een Ver Christening van nog oudere midwinter feesten met oude Germaanse en Keltische Goden. -
jeetje.. iemand heeft een mening waarbij ze ook nog eens zegt dat ze er zelf niet mee zit, en mensen moeten bij het geven van een mening alweer ' terug naar hun eigen land '. Ik vind sinterklaas een gezellig feest, maar een groot gedeelte van de mensen die reageren laten zich wel kennen hoor. Opeens vind ik het niet vreemd dat er gezegd wordt dat er sprake is van racisme mbt sinterklaas.
Ik vind alleen dat de kroesharen, rode lippen en het ' surinaams ' accentje weggelaten zouden kunnen worden. En als piet uit een schoorsteen komt, geef dan zwarte schoorsteenvegen aan de piet. Het is namelijk niet zo dat als je uit een schoorsteen komt je er direct uitziet als een neger toch ?
En please...als je dan toch wat extreem rechtse gedachten wil plaatsen als reactie, GEBRUIK DAN CORRECT NEDERLANDS AUB..JE LIJKT WEL EEN ALLOCHTOON ! -
@259
Je rukt het totaal uit zijn verband. Kijk eerst de uitzending eens terug voordat je z'n grote muil opzet.
Er werd haar gewoon iets gevraagd en ze gaf antwoord. En NU.nl vindt het nodig om er een stukje over te schrijven. -
@ alle persoontjes die het trouwens nodig vinden om totaal offtopic te gaan en hier hun bekrompen gedachten rondstrooien : We vieren hier de intocht van een TURK ! ;)
-
Aha mijn reactie @ 298,waarin ik beargumenteer waarom dit
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9BFPO...
heel makkelijk kan,is verwijderd door de redactie van NU.nl.Terwijl je ongenuanceerd alles kan roepen over oprotten naar eigen land,wordt een tegenstander van zwarte piet dus de mond gesnoerd door de redactie.
dat je het even weet.
De reactie ging ongeveer zo
Hulde aan Giovanca dat ze haar nek durft uit te steken!!Want getuige de reacties hier zouden de nu.nl-ers het land ,omwille van dit "kinderfeestje" het allang hebben "schoongeveegd".
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9BFPO...
is om te beginnen een gebaar.ja,we zitten in een gemengder samenleving.50 is the new 20 ,toch?Maar als jij 50 ben,dan ben je opgegroeid ,vooral je "Sinterklaastijd" in een tijd waarin er vrijwel alleen maar blanken waren.Nu is dat drastisch veranderd.
Wat voor mensen klagen hier tegen?Kijk maar hier:
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/page/3
Koppige Hollanders weigeren te begrijpen dat het aanstootgevend is ,puur uit egoisme.Er wordt gevraagd van buitenlanders dat zij zich aan nzze"culuu " aaanpassen.
Maar wat is dan de Nederlandse cultuur"?
je"oma"uit 1950 was in 1958 dus 8(toen ze Sinterklaas vierde) .Nu zegt je Oma"in mijn tijd deed niemand moeilijk,en ik heb prachtige herinneringen. Zijn die mensen dom ofzo?hij kwam door de schoorsteen.Ga dan naar je eigen land,dit is Nederlandse cultuur."
Ten Oma het vierde WAREN er geen "buitenlanders".Maak nou eens dat onderscheid!!
EN WIE GAAT MIJ NOU EIN-DE-LIJ UITLEGGEN WAT (BEHALVE SINTERKLAAS) "NEDERLANDSE CULTUUR" IS.
De publieke omroep gepropagandeerd dit concept met MIJN geld.Alle mensen me de "Fuck zwarte piet" instelling,ageer ook hier tegen!!
@Redactie nu.nl
zwaktebod heet dat.Ga dan ALLE reacties na die"aanstootgevend"kunnen zin?je mag wel roepen,"buitenlanders OPROTTEN,maar niet"fuck die zware piet op deze manier"?
@de religieuze ST Nikolaas-isten;NIEMAND wil de kinderen een feestje afnemen,mensen willen alleen dat eindelijk wordt erkent dat Nederland er heel lang verkeerde denkbeelden op na hield.
De(liberale ) duister willen ab-so-luut niet gelieerd worden aan de Nazies.Maar ondertussen ,diep ,diep in Duitsland is er nog steeds ontzettend veel sympathie voor de gedachtegoed.waarom?Omdat het van in" de woonkamer" van generatie naar generatie gaat.
Zelfde met Zwarte piet.in de gedachtegoed is het normaal.Maar nogmaals ,je oma haar oma (omstreeks 1930 geboren) heeft nog heel bewust de slavernij "meegemaakt".daarom dat jij nu ,diep van binnen,he t probleem niet ziet.Totdat je iemand op je pad tegenkomt,die je overtuigd dat het wel degelijk aanstootgevend is.
Zwarte piet kan nooit stand houden.Er is een generatie nakomelingen van het "gepersifleerde " fenomeen.Niet raar dat hun hier tegen zijn,lijkt me..
gaat dit ook weg,Nu.nl? -
@326 ik ben ook Nederlands, maar probeer het verschil aan te duiden tussen een Nederlander van nederlandse afkomst en die van een andere afkomst. Is daar iets mis mee? Ik vind allochtoon en autochtoon niet lekker bekken. Vandaar Hollander.
-
Moet oma haar moeder zijn natuurlijk
Dit ging over de gouden koets:
""Excuses
“In de koloniale tijd en de nadagen van de slavernij leek een dergelijke afbeelding heel gewoon. Nu herinnert het ons aan een gruwelijke periode in de Nederlandse geschiedenis”, vinden de ondertekenaars van het opiniestuk. Zij zijn van mening dat Nederland excuses moet maken voor het kolonialisme, de slavernij en het geweld dat daarbij kwam kijken.""
Tot in de hoogste politieke ringen word het verleden gebagatelliseerd De geschiedenis boeken zwijgen over de praktijken die hebben plaatsgevonden
Dus logisch dat mensen nu gaan roepen"het is maar een feestje"
Maar wat wil,met het hoge "tokkiegehale" op dergelijke sites.
Oh ja,geniaal die plussen en die minnen.Kudos voor NU.nl!!Zo zie je duidelijk wat de meerderheid denk,hoe ongenuanceerd wij werkelijk zijn,hoe intolerant wij werkelijk zijn!! -
Maar Giovanca zegt dus dat ze er zelf geen probleem mee heeft. Ik ook niet, dat betekent alleen nog niet dat ik het allemaal niet een beetje vreemd vind. Ik zou ook nooit van de grond snoep eten. Hetzelfde leer ik mn kinderen. Verder zie ik de link wel met het neerzetten van de Moor als iemand met een zwart gezicht, rode lippen en een kroeskop. Het schoorsteenverhaal heeft niks met het originele verhaal te maken volgens mij. Maar we weten toch allemaal dat niet alle zwarten hetzelfde er uit zien? Overigens denk ik persoonlijk dat je dit hele issue niet te zwaar moet nemen van beide kanten. Gebruik humor om te relativeren. Gratis tip;-)
-
33714 november 2011 18:37 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Mijn kleinkinderen vinden een vrouw in een burka een spook.
Je legt dit als ouders of grootopuders even uit.
Zo moet dat ook met zwarte Piet.
Deze Nederlandse traditie even uitleggen maar vooral niet afschaffen.
Heeft niets met discriminatie te maken.
Niet zo extreem gevoelig over dingen die een paar honderd jaar geleden zijn fout gegaan.
Zijn wij en onze kinderen niet meer verantwoordelijk voor.
Iedereen vindt het toch prettig om in Nederland te leven.
Zo niet staat men niets in de weg om te vertrekken.
Maar probeer Nederland niet te veranderen.
De excessen daargelaten natuurlijk. -
@337
vergelijk je je negroïde medemens nou met een smurf?Of heb jij smurfen in je familie,op school of op je werk rondlopen?Zie je ze in de trein,snelweg en de Appie?nee toch?
Dus je draagt de oplossing aan,maar gooit er een ,tja,"onzin argument" tegen aan,om het weer te ontkrachten.Daarbij trek je een fantasiefiguur als een smurf,in het gelijke met een bestaand iets als een medemens/medeburger.namelijk de donkere.
het zijn vooral de volwassen die moeilijk doen over de verandering,voor en tegen.De verandering waar om gevraagd wordt,is het verminderen van de duidelijke uiterlijke kenmerken.
Inderdaad,spuit ze blauw,kan niemand er aanstoot aannemen.En als de smurfen in opstand komen ,kijken we wel verder. -
Ik snap de gedachtegang ban Giovanca maar al te goed. Laten we dat hele sinterklaasfeest afschaffen en al die zwarte pieten terugsturen naar hun eigen land. Kadootjes wel hier laten bitte!
-
Waarom wordt Sinterklaas afgebeeld als een blanke oude man in een pedo-kostuum?
-
34214 november 2011 21:36 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
34314 november 2011 21:41 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
Aanstelleritus!!! Zwarte piet is zwart omdat hij door een gore schoorsteen komt. Zwarte piet zo zwart als roet... Hmm roet scoporsteen..... See the connection. Gezeik, negerzoen, blanke vla en jodenboeken. DEAL WITH IT!!!!
-
De slavernij is in de oud-Nederlandse koloniën op het laatst in 1863 afgeschaft (Indië 1859). Dat is inmiddels een paar generaties geleden. Dus het lijkt me sterk dat iemand nog familieleden heeft/gekend heeft die slaaf zijn geweest. Want als we zo gaan beginnen: mijn voorouders waren ooit slaven van de Romeinen.
Zo, nu snel m'n schoen zetten, kan die Zwarte Piet er nog snel iets in stoppen.... -
wie is zij en waarom moet zij nu hiermee in t nieuws? carriere niet van de grond gekomen??
-
@ 341 Hij heet eigenlijk Sin Nicolaas en hij is een bisschop. Daarom heeft hij een katholiek kostuum aan met een christelijk kruis op zijn mijter. Ik geloof dat hij de beschermhere is van de kinderen.
Had hij niet kinderen gered van een man die zijn kinderen wilden slachten en opeten in ouderwetse teil? Geloof het wel...
Anyway..
Wie is Giovanca? Net 15 minuten op tv en nu al zeiken op een leuk feest en zwarte pieten, wat totaal niets met discriminatie te maken heeft. Mij werd altijd verteld dat de pieten zo zwart werden door het glijden door de schoorsteen. En aangezien Sinterklaas al heel oud was, waren ze zo lief dat ze de Sint hielpen met rondbrengen van de cadeautjes, klusjes op de pakjesboot en meer van die dingen. Wat is nou precies het probleem?
De volgende keer dat die Giovanca haar zeikmuil opentrekt, moeten zeker alledrie de koningen bij kerstmis zwart zijn zeker? Of nee, allemaal blank....
Ohja en die mensen met die " zwarte piet is racisme" , wat een linkse bomenknuffelaars. Die zitten nu ook op dat occupykamp in Amsterdam zeker? -
Afgelopen zondag was bij ons Sinterklaas en er zat een BLONDE zwarte piet bij O,O, O wat een discriminatie zeg sloeg stijl achterover gaan ze nu ook nog beweren dat zwarte pieten domme blondjes zijn!! :- P
-
@348 toch maar ff melden dat ik dat zeer sarcastisch bedoelde! Hahaha je weet maar nooit hè?! ;-)
-
negerzoenen en zwarte piet zijn zaken die niks met racisme te maken hebben, we slaan in nederland toch wel erg door, en als op de keper dit gaat beschouwen vind ik dit omgekeerde racisme naar de blanke medemens door de donkere medemens
-
Giovanca moet haar mond houden ,wie denkt ze wel dat ze is,de een of ander onbeduidend zangeresje, meer niet...
-
Wat een gezeur hier over een KINDERfeest. Wat moeten die kinders wel niet denken als ze zien hoe druk hun ouders zich hierom maken? Laten we nou eens niet egoistisch zijn en de kinderen gewoon hun plezier gunnen ZONDER volwassen gezeik!
What's next; de dierenbescherming komt in opstand tegen de paashaas??? -
Ik zie steeds meer berichten dat de Piet geen schoorsteenveger zou kunnen zijn.
Een ding zijn deze mensen vergeten omdat dit onderdeel al is af geschaft.
De Roe was vroeger een onderdeel van de schoorsteen veger. Is iedereen dit soms vergeten?
Ik als Surinamer doe al een tijdje mee met de intocht en voel me alles behalve gediscrimineerd. Wat hier in Enschede aan de Pieten wordt aangegeven dat men geen accent mag gebruiken. Er is niets mooiers dan die honderde kinderen die elk jaar weer staan te wachten op de Sint en de Piet. Laten we nu eens stoppen met deze zinloze discussie. We kunnen een voorbeeld nemen aan de kinderen, die kennen geen discriminatie, en als ze het wel kennen ligt het over het algemeen aan de ouders van deze kinderen. Ik heb het helaas vaak genoeg gezien op school van mijn eigen kinderen. De ene moment op school zijn ze vrienden en als ze dan ergens thuis willen spelen zijn ze niet welkom omdat de ouders geen donkere kinderen in huis wil hebben. Laten we de onschuld van de kinderen laten zoals het is. ONSCHULDIG. -
Geert Wilders roept wel dat de Islam een achterlijke cultuur, maar de Nederlanders kunnen er ook wat van met hun achterlijke Sinterklaasfeest waarbij zwarte mensen massaal belachelijk worden gemaakt. En dat noemt men beschaving!! Als dit feest zou worden gevierd in de Verenigde Staten zou de hel uitbreken!. Racisme wordt op deze manier met de paplepel ingegoten bij kleinen kinderen, die onbewust zwarte mensen assoscieren met knechten en met domheid. Maar kennelijk zit racisme in het aard van het beestje, want niemand mag iets zeggen over deze achterlijke traditie die overduidelijk de slavernij en het Westers imperialisme symboliseert, net zoals de afbeeldingen op de koets van Beatrix.
-
zucht.... als kind vond ik zwarte piet een heel stuk slimmer dan Sinterklaas. Sinterklaas was al oud en kon niet zoveel, Pieten daarentegen waren energieke vrolijke en gulle grappenmakers.
Ik zie het probleem niet. Ik heb Pieten nooit 'lullig' gevonden of ondergeschikt aan Sinterklaas. Daarom snap ik de hele heisa niet. Kinderen krijgen hierdoor echt geen vertekend beeld van hoe 'donkere mensen' zouden zijn ten opzichte van 'witte mensen'. En mijn zoontje ziet op het kinderdagverblijf genoeg donkere kindjes om zich heen om niet iedereen met een donkerder kleurtje als zwarte piet te bestempelen hoor! -
@354: het is jouw interpretatie dat Zwarte Pieten dom zijn, en dat dat zou afstralen op alle donkergetinte mensen. Ik heb dat als blank kind nooit zo ervaren, en dat doen mijn kinderen nu ook niet.
Wat mij meer irriteert, is dat het blijkbaar zo ontzettend gevoelig ligt dat er niks meer kan. Als ik onzeker ben, dan zie ik al het negatieve wat over mij gezegd zou kunnen worden als een persoonlijke aanval. Terwijl het niet meer dan logisch is dat er positieve en negatieve dingen over iemand gezegd kunnen worden. -
Ach ja... alles wat zwart is, is nou eenmaal taboe. Door het niet te accepteren en zo hard tegen te stribbelen, zullen die mensen met dat gedachtegoed nooit acclimatiseren. Want hun zijn zwart en iedereen moet dat maar weten.
Ushi en van Dijk? Zwart erin? Lawaai. Ze konden ook het stereotype accepteren en niemand zou er anders over denken. Nu denken mensen: stelletje zeikerds. Zelfde met negerzoen. -
@358 dat is hier al eerder aangehaald, heeft helemaal niets met elkaar te maken, zoals hier nu al zo vaak gezegd is heeft het sinterklaasverhaal (en dus ook Zwarte Piet) niets MET slavernij te maken, dat er nu weer z'n ophef ober gemaakt wordt kom puur.door het feit dat er hier helaas nog steeds zwarten wonen die zichzelf schijnbaar in alles wat in hun ogen maar enigszins met ras of kleur te maken heeft gediscrimineerd zien en er dus zelf voor zorgen dat ze dan ook in dat gevoel blijven hangen, misschien als ze alles eens wat nuchterder en luchtiger zouden opvatten zouden er een hoop minder problemen zijn
-
Het is zo zonde dat onze oer oude hollandse tradities hier onder lijden. Het is al jaren zo, waarom nu ineens veranderen? Net als negerzoenen wat ik al eerder las hier: We hebben ook Jodenkoeken, daar hoor ik niemand over. Laat het allemaal nou maar zoals het is, we worden al zo veel betutteld!
-
Het is makkelijk praten als je blank bent en niet elk jaar dezelfde zwartepietgrappen en vergelijkingen hoeft aan te horen van blanke mensen, die het zogenaamd uiteraard niet zo bedoelen want het heeft niks met elkaar te maken.
Zucht....... -
@361 Wat heb je toch een verschrikkelijk moeilijk leven in dit rotland, dat is nu precies wat ik bedoel met jezelf in de rol van gediscrimineerde blijven drukken, ik heb in een eerdere reactie hier ergens gelezen dat op de Antillen een Zwarte Wit wordt geschminkt, zou het dan niet logischer zijn om daar de Pieten Wit te schminken??? of zouden ze er daar niet zo'n probleem van maken en is dit weer typisch iets van de zeurcultuur die hier in NL heerst
-
trouwens moet je in dit land sowieso uitkijken wat je zegt: een Zwarte mag je geen Zwarte noemen, een Turk Geen Turk, een Marokkaan geen Marokkaan enz.enz. want dan ben je al aan het discrimineren, terwijl je het beestje gewoon bij z'n naam noemt! ik moet ook vaak genoeg aanhoren van "jullie Hollanders dit en jij als Nederlander dat"! geloof dat ik me dan in het vervolg ook maar gediscrimineerd moet voelen
-
Hmmm veel werkgevers mogen een voorbeeld aan Sint nemen. Hij doet namelijk aan positieve discriminatie en want hij neemt juist mensen met een kleurtje aan. Dus het blijft een vriendelijk man!
-
@363 Volgens mij bent u in de war.....Zwart wordt gebruikt voor mensen met een donkere huidskleur en dat kunnen ook Marokkanen zijn(ze zijn niet allemaal licht of getint) Een Turk komt uit Turkije, een Marokkaan uit Marokko....begrijp u wat ik bedoel.
-
@365 het gaat mij niet om de huidskleur van bijv een Turk, maar als je een Turk, Turk noemt is deze beledigd omdat je hem Turk noemt terwijl hij dat gewoon is, ik denk dat u mij verkeerd begrijpt
-
Ik heb toevallig van de administratiepiet gehoord dat alle zwarte pieten een vast contract hebben met fantastische arbeidsvoorwaarden. Daarbij genieten ze een riant salaris met een 13 en 14e maand. Ze bezitten stuk voor stuk dikke villa's aan de Spaanse kust met zwembaden en vette jachten en snelle sportwagens. Bovendien hebben ze van januari tot en met oktober vakantie. O, en pensioen met 35. Wat nou discriminatie?
Niet meer mekkeren dus en stoppen met deze flauwekuldiscussie. -
Er zijn ergere dingen in de wereld dan dit soort onzin.
Mensen laat je niet afleiden en leef je leven. -
giovanca mag niet haar schoen zetten; ze mag de wortel dus houden en er zelf mee spelen
-
37017 november 2011 10:59 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
dat eeuwige geziek van die gasten!
Weet nog wel dat akkefietje over de negerzoenen,die moesten en zouden uit de schappen van de supermarkten moeten verdwijnen,is ook gebeurt,nu heten die dingen anders en ze liggen vlak naast de ;blanke vla;.......................... -
Choco Piet, mag dat wel???? Wat een zeixxxerds!
-
@254: wat doe je dan hier?? Rot op naar een een land zonder (volgens jou) "achterlijke traditie" .....
-
het is al jaren zo, nooit een probleem geweest. De mensen vervelen zich en beginnen overal over te zeiken, ..... Zwarte Piet, Roken, CO2, .......... wat een geleuter!!! ++++++ @198
-
Perfect, @204 !!!!
-
Ok, de geschiedenis van Sinterklaas.
Sint Nicolaas was de Bisschop van Myra. Hij werd dat omdat hij de deur van kerk opende. In Myra ging van alles fout onder andere was er sprake van veel slavernij, prostitiutie omdat er geen leiding meer was binnen de stat (de Bisschop was vroeger burgerlijk en religieus leider).
Omdat er zoveel mis ging in Myra en mensen bij hem kwamen klagen, kwam hij er achter dat arme mensen hun kinderen (vooral de meisjes) verkochten om te overleven. Hij vond dat dat absoluut fout was. In de nacht ging hij op pad met een assistent en stopte bij de gezinnen die heel arm waren een buidel met geldstukken in de schoenen van de kinderen (meisjes). Zodat de ouders in staat waren de meisjes op te voeden en een bruidschat mee te geven.
Sint Nicolaas is dus de beschermheilige van de kinderen.
Sint Nicolaas is ook de beschermheilige van de zeevaarders daarom komt hij per schip.
Sint Nicolaas moest vluchten en hij ging per boot van Turkije naar Spanje. Hij kwam in een hele zware storm terecht en was bijna in Spanje. Toen hij zag dat nog meer vluchtelingen op hun schepen in de problemen kwamen keerde hij terug de zee op en heeft schipbreukelingen op zijn schip mee genomen en zo gered.
Daarom Sinterklaas altijd per boot.
De zwarte pieten zijn eigenlijk de Moren. De Moren zijn eigenlijk Marokkanen Zij kunnen zwart zijn (de sahara bewoners) maar hoeft niet. Wel hebben ze vaak zwart krul haar. De Moren beheersten in die tijd grote delen van Zuid Spanje en Portugal. Omdat ook de Moren grotendeels Christelijk waren waren ze niet perse de slaven, maar vrijwillige helpers van Sint Nicolaas. (zoiets als de Zwitserse garde in het Vaticaan). Dat de Moren geen slaven waren, is vrij logisch omdat De Moren immers heersten over Spanje.
De reden dat wij Zwarte Piet Zwart maken, komt omdat wij (Germaanse Nederlanders) tenslotte allemaal blank zijn. De traditie is immers al eeuwen oud waarschijnlijk nog voor de slavernij ik heb geen idee. Maar Zwarte Piet was dus geen slaaf anders had Zwarte Piet wel geketend achter Sinterklaas aan gesleept bij de intocht.
Over traditie kan je overigens twisten. Spanje heeft zijn stierengevechten, andere landen laten hun dieren leegbloeden (traditioneel slachten) voordat ze het opeten, Er zijn mensen die van een uitvaart een heel dansfeest maken. Ieder het zijne wij in Nederland met Sinterklaas het onze. Ik denk dat er ook erg veel donkere mensen hun hand ophouden als Zwarte Piet met pepernoten aankomt. Dan staan er witte, licht gekleurde, en donker gekleurde kinderen vrolijk te zingen. De volwassenen maker er zo een hetze van.
Stijgers in Showbizz
Rechter doet vrijdag uitspraak in kort...
e rechtbank in Den Haag zal vrijdag om...
16 uur 46 minuten geleden door Cayman
Cartoons van bekende figuren
Jag Nagra maakte met haar project ’365'...
1 dag 4 uur geleden door heijo
Lindsay Lohan moet zonnestudio nog betalen
Een zonnestudio in Nevada wil geld zien van...
1 dag 15 uur geleden door lekker meemutsen hier
Gave lasershow op cruiseschip Costa...
Gave lasershow op cruiseschip Costa...
1 dag 20 uur geleden door klaasstaal1
Lady Gaga treedt niet op in Jakarta na...
Het concert van Lady Gaga dat voor 3 juni...
2 dagen geleden door flappentap
Best gewaardeerd
Gordon meerdere malen belaagd
Gordon is de afgelopen tijd tot twee keer...
6 dagen geleden door Volijke Peet
Cartoons van bekende figuren
Jag Nagra maakte met haar project ’365'...
1 dag 4 uur geleden door heijo
'Tara Reid datet 60-jarige juwelier'
Tara Reid heeft een nieuwe vriend, schrijft...
5 dagen geleden door Koala72
Prins Albert complimenteert Caro Emerald
Caro Emerald is onder de indruk van haar...
5 dagen geleden door jspr12
'Justin Bieber is zweterig en bang in het...
Volgens zijn eigen vader is de razend...
2 dagen geleden door Nu Wij

