Nokia heeft naar verwachting in de laatste maanden van 2011 ongeveer 1 miljoen Lumia-telefoons verkocht.
Sorteer op:
-
En terecht! Mooie en goede(betaalbare)toestellen en een goed OS (aldus een iPhone bezitter)
-
Eens met @1! (aldus een Androidfoon bezitter)
-
Ik heb er een en eens met @1 en @2 (aldus een WP7 bezitter) :)
-
Nou veel plezier ermee dan (aldus een iPhone bezitter) voro mij geen Nokia meer al is het het mooiste wat er bestaat.
-
voro = voor
-
"Volgens de analisten zijn er in november en december tussen de 800.000 en 2 miljoen exemplaren verkocht aan providers en retailers"
tja... retailers en providers mogen dan een opslag vol met onverkoopbare telefoons hebben liggen... maar dat geeft alleen maar aan dat deze telefoon een mega flop is.
Over het aantal daadwerkelijk verkochte exemplaren aan "consumenten" doen Nokia als MS dan ook geen uitspraak over.. -
@6 wie zegt dat ze niet zijn doorverkocht aan consumenten?
Denk eerder dat je hoopt dat het een flop is.
Dan spreek ik mezelf hier ook bij uit. Ik hoop dat de Lumia een succes is. Prachtig toestel met een zeer fijn OS.
En gezonde concurrentie is in het voordeel van de consument, zelfs als hij voor een ander toestel (OS) kiest. -
Als iPhone bezitter ben ik zeer positief over WP7. Duidelijke interface, dat tevens snel en makkelijk werkt. Microsoft is hiermee een ijzersterke concurrent voor Android en iOS.
-
Als iPhone bezitter ben ik zeer positief over WP7. Duidelijke interface, dat tevens snel en makkelijk werkt. Microsoft is hiermee een ijzersterke concurrent voor Android en iOS.
-
@6 De wens is de vader van de gedachte.
-
Nokia 3310 FTW!!!
-
Alles wat Nokia maakt is goed. Hoop dat ze minder fragiel en plastic aanvoelen dan de Samsung..
-
voelt plastic aan. geen deluxe gevoel...
-
@1
heb je nou een account aan zitten maken enkel om op dit bericht reclame te maken voor deze phone of gaat het inmiddels zo slecht met Nokia dat ze nu maar mensen inhuren om positieve reacties op fora achter te laten? -
Als je Nokia in je hand heb gehad dan weet je 't e
-
Nokia voelt goed aan als je 't in je handen heb gehad. Alleen jammer dat de batterij ingebouwd is en nog niet goed werk.
-
Oud nieuws. Het was in november al bekend dat de meeste 'analisten' van mening waren de afzet van Lumia's bij retailers/providers conform verwachting was.
Helaas voor de analisten, providers en retailers werd in de loop van top maand december dat de Lumia verkopen aan consumenten desastreus waren. -
ik vind die lumia telefoons maar lelijk.
-
Heb toch liever een android toestel.
-
@14 heb jij een account aan zitten maken om enkel negatief op dit bericht te zeiken. Doe ff normaal man.
Mag je aub positief zijn over je aankoop, niks mis mee.
Ga jij lekker spelen met je iOS! -
@12 jij hebt geen Nokia n97 gehad hè?
-
@17 Bij bv de Slate van HP werd al snel bekend dat retailers het product retour zonden. Opslag kost ook geld. Dat hoor je bij de Nokia Lumia niet. Wel zie je bij providers dat het toestel op de nr1 plek staat met verkopen. Zie bv Frankrijk.
Het toestel is gewoon erg mooi. Ook het OS is vergelijkbaar met iOS wat veel mensen aanspreekt. Mensen die weinig verstand hebben van IT of gewoon iets snel en simpels willen ipv Android waarmee je vanalles en nog wat kunt doen (wat ik liever heb).
Als bedrijf integreer je goedkoper en sneller een Windows Phone ivm Android of iOS. Ook dat zal de verkopen in 2012 goed gaan doen.
Als een van de weinig overgebleven Europese mobieltjesmakers is mijn hoop dat voor onze Europese technologiesector en voor de werkgelegenheid dat Nokia de nr1 plek vast kan blijven houden. -
1 miljoen toestellen in de laatste maanden van 2011
laten we aannemend dat het de laatste 2 maanden van 2011 betreft:
dat is dus 500.000 per maand.
ter vergelijking: de iphone 4S verkocht 4 miljoen in 3 dagen tijd!
http://www.apple.com/pr/library/2011/10/17iPhon...
In de tweede helft van vorig jaar verkocht apple in totaal 56 miljoen iphones.
dat is grofweg 10 miljoen per maand, dus 20X meer dan de nokia lumia
dan android:
Samsong verkocht van de galaxy s en galaxy s2 in 10 maanden tijd 30 miljoen exemplaren.
dat is dus 3 miljoen per maand, oftewel 6 x meer dan de nokia lumia
en dan hebben we het niet eens over alle android-modellen die samsung heeft.
http://www.nieuwemobiel.nl/100247/5307/Samsung-...
kortom, de verkoopcijfers van nokia's nieuwe smartphones steken nog altijd schril af bij de concurrentie.
wereldwijd wordt het marktaandeel van windows phone 7 geschat op 1,7% door Gartner. -
@6 heb je hem überhaupt een kans gegeven. Laat iedereen gewoon kopen wat die gene wilt.
OT: Ik heb nu sinds november de lumia en ik moet zeggen, ik vind het een heerlijk toestel. Wat dat betreft verdienen ze ook goeie verkoop cijfers. -
Ondanks de al 16 maanden aanhoudende stroom positieve gesponsorde berichtgeving over WM7 laten statistieken wat anders zien
.
Zelfs WP7 promo site geeft dit toe in een artikel van 30 december:
http://www.wpcentral.com/windows-phone-still-dr... -
@23 Vergeet niet dat de Lumia pas half November uitkwam. Daarnaast werd het slechts in 6 landen verkocht. Nu de productiecapaciteit op volle toeren draait wordt het langzaamaan in meer landen gelanceerd.
Nokia kan ook tegen jouw cijfers zeggen, goh da's niets. Ze zijn nog altijd de nr1 wereldwijd.
Maar Apple en Samsung doen het gewoon erg goed. Samsungs innovatie is moeilijk bij te houden. Apple is technologisch meer het niveau van Nokia. Ze lopen beide achter op Samsung, maar hebben een goede naam bij de klanten. Die naam moeten ze proberen te behouden door unieke apps en goede service te leveren. -
@26:
Nou, Nokia is juist geschrokken van cijfers zoals de mijne: wereldwijd mogen ze nog wel marktleider zijn, maar op smartphone-gebied zijn ze dat al enkele jaren niet meer.
Dat is ook een van de redenen waarom ze naar windows phone zijn overgestapt.
die stap is vrij gedurfd, want Microsoft zag zijn aandeel in de smartphone-markt de afgelopen jaren dalen naar minder dan 4%.
Dat Nokia kennelijk de productiecapaciteit niet op orde had is ook geen goed teken.
Wat Nokia van oa Apple en Microsoft had kunnen leren is dat de lancering van een nieuw product/platform groots moet worden aangepakt.
Kijk naar Apple: 4 miljoen iphone 4S in 1 weekend! Daarmee scoor je en maak je dat mensen je product per se willen hebben. -
@26 Half november in zes landen. Vergelijken zonder de feiten te kennen blijft enorm moeilijk zo blijkt maar weer. En dan zijn dit nog geen echte verkoopscijfers. Oei.
-
@26:
apple heeft 4 miljoen iphone 4S verkocht in het weekend van 15 oktober tijdens de lancering, terwijl het toestel pas op 28 oktober internationaal werd gelanceerd in 20 landen. -
@29 we weten het nu wel. Dit draadje gaat niet over de 4s.
-
@30: het gaat over verkoopcijfers van de nokia lumia, dus vergelijken met andere toestellen, zoals de 4S is wellicht pijnlijk, maar niet off topic.
-
Niemand verwacht dat een Windows Phone even goed verkoopt als de opvolger van werelds meest populaire telefoon.
1. Windows Phone is goed, maar veel mensen herrineren zich Windows Mobile nog.
2. Windows Phone komt nieuw binnen al het Android geweld, het moet nog reputatie opbouwen.
3. Apple brengt maar 1 telefoon uit, voor degen die wel een Windows Phone willen zijn er verschillende keuzes.
Ik denk ook dat 1 miljoen overdreven is maar blijkbaar is Lumia wel een aardig succes geworden. Hoe meer concurrentie hoe beter de producten worden en hoe scherper de prijs. Dus laat die WP7's maar komen, alleen fanboys hebben een probleem met keuze. -
@33:
minder dan 1 miljoen toestellen in enkele maanden tijd is anno nu niet een succes te noemen.
wellicht wordt windows phone in de loop van 2012 een succes.
dat kan zeer zeker
maar nu is het dat absoluut niet.
1 - windows heeft inderdaad reputatieschade
2 windows phone 7 is meer dan een jaar op de markt
3 - het is inderdaad beschikbaar op meerdere merken toestellen, maar dat laat onverlet dat het marktaandeel van windows phone 7 na bijna 1,5 jaar (immers aangekondigd in februari 2010 en verkrijgbaar op 10 toestellein in oktober 2010) nog altijd een marktaandeel heeft dat bijna te verwaarlozen is (1,5% volgens gartner) -
@25 hè breinloze ben je weer op missie?
-
@34:
hij heeft wel een punt: 16 maanden is windows phone 7 op de markt, en nog altijd is het een dwerg vergeleken met iphone en android.
daardoor beginnen argumenten als 'het komt net nieuw binnen en moet concurreren met de gevestigde namen' al de nodige slijtageplekken te vertonen -
@35 Je hebt gelijk. Probleem is dat Microsoft gewoon geen of veel te weinig en daarbij ook suffe marketing heeft gevoerd. Pas vanaf de introductie van WP7.5 (Mango) is de marketing echt op gang gekomen.
Nokia moet nu de kar gaan trekken waarbij MS dit heeft laten liggen. We zullen zien waar het naar toe gaat.
Na de introductie van de Lumia 800 is het dataverkeer via WP7 zo'n beetje verdubbeld in de landen waar de Nokia wordt verkocht. Dit betekent dat Nokia duidelijk zorgt voor groei binnen WP7.5. Hoe dit zich vertaalt in marktaandeel laat nog op zich wachten. -
Ik vindt het een saaie interface met die blokjes bij iOS en met name android kun je geheel naar eigen smaak costumizen.
-
@27 Ook Apple lanceerd de IPhone niet wereldwijd. WP7 is pas sinds WP7.5 in een groot aantal landen beschikbaar, maar nog niet overal. Belgie bv nog niet.
Met de IPhone 4s heeft Apple een reeds gevestigd product gelanceerd. De Nokia Lumia is geheel nieuw en moet nog een trouwe aanhang opbouwen. Echt onvergelijkbaar.
De reputatieschade van Windows Mobile 6 is verwaarloosbaar. Weinigen die nu een smartphone hebben, vooral de IPhone eigenaars, kennen WM6. Voor hen is Android of iOS een eerste ervaring met een smartphone. WP7.5 is voor hen gewoon iets nieuws. Ze zullen reageren op trends, hypes, mond op mond reclame of het willen inpassen in hun ecosysteem. Een echt grote rem hebben ze denk ik niet. Maar dat is slechts mijn mening.
Zakenmensen die vroeger WM6 hadden zitten weer in een ander schuitje denk ik. Zij zijn of nu positief door de HTC HD2 die voor het eerst goede hardware had voor WM6 of deze mensen hebben vaak geen keuze. Een zakelijk toestel wordt door het bedrijf betaald. Die bedrijven zijn de laatste 2 jaar bezig met het bestuderen van de markt. Met PC's, tablets en Smartphones kun je nu een keuze maken voor een OS. MS doet nu een poging met WP7, W7 en W8 om die bedrijven aan zich te binden. WP7 en W7 zijn het meest stabiele OS van het moment, dus ze wegstrepen zoals jij doet zou ik nog niet aan beginnen. -
ik hoor veel positiefs over deze toestellen, maar klopt het dat zune de enige manier is om zonder regfixes en dergelijke iets op deze telefoons te kunnen krijgen?
want dat vind ik dus een groot nadeel als ik eerlijk ben... -
@38:
"Ook Apple lanceerd de IPhone niet wereldwijd. "
klopt, oa omdat ook zij daar de productiecapaciteit niet voor hebben.
Maar het blijft een schril contrast: 4 miljoen in 1 weekend vs 1 miljoen in 2 maanden.
Dan heb je het over fabrikant X die zo succesvol is dat ze de verkoop moeten beperken vs fabrikant Y die de productie gewoon niet op orde heeft, of gewoon niet succesvol is en productiecapaciteit als excuus gebruikt.
wp7 en w7 zijn de meest stabiele OS'en van Microsoft bedoel je.
Tja, dat mogen we zeker ook hopen, dat opvolgende producten beter zijn dan hun voorgangers.
Wegstrepen doe ik niet, ik zeg zelf dat wp7 wellicht in 2012 een succes zal worden.
Echter is dat vorig jaar niet echt gebleken.
Microsoft zelf heeft een lange adem. Er zijn in het verleden wel meer producten van hen geweest die pas na enkele jaren succesvol werden.
Nu maar hopen dat Nokia dezelfde lange adem heeft, mocht windows 7 in 2012 toch niet de daling van het marktaandeel van nokia in het hogere segment te kunnen stoppen. -
Heb de Lumia van dichtbij meegemaakt en ben heeeel benieuwd wat het tevredenheidspercentage van gebruikers is. De Lumia heeft een aantal serieuze mankementen, waarvan er een wel heel zonde is.
Dat de batterij slecht werkt is wellicht met een softwareupdate op te lossen (laadt nu maar tot 85%)
Dat de camerasoftware slecht werkt en je foto's vernaggelt, is ook met een update van de baan.
Maar dat je moet synchroniseren via Zune (google er maar eens op ;) ) en dat dit niet alleen bijzonder traag, maar ook Windowsiaans niet-meedenkend is, is onvergeeflijk en een grote fout. HET nadeel van de iPhone is iTunes, en ondanks dat je geen kabeltje meer nodig hebt, moet je je mp3's en filmpjes wel daar stallen en filmpjes in het juiste formaat. Een kans voor open doel om dit bij de Lumia800 goed te doen. En dan toch falen.
En ja, je belt er prima mee, en het werkt best intuitief. Maar dat is "just not good enough anymore" -
@42:
je merkt daaraan dat microsoft toch achter de concurrenten aanhobbelt, ipv zelf te innoveren.
Bij apple schijnt de icloud heel goed te werken: foto genomen op je mobiel verschijnt onmiddelijk op je tablet, etc.
Vrienden van mij zijn daar zo enthousiast over dat ze inmiddels overwegen om hun pc's te vervangen door mac's.
Verder meende ik dat iphone 4S niet langer afhankelijk is van itunes.
ben overigens zelf geen apple-gebruiker, mocht iemand dat inmiddels gaan denken :) -
@39 Er zijn wel apps waarbij je rechtstreeks video's en muziek rechtstreeks op je telefoon kunt downloaden. Daarvoor heb je dus geen Zune nodig.
Muziek en video's die op je pc staan moet je inderdaad met Zune doen. Je kunt dus niet slepen vanaf je pc naar je telefoon. Zune werkt trouwens prima bij mij dus ik vind het niet zo'n groot probleem. Ik vind het stuk gebruikersvriendelijker (simpeler) dan Itunes dat ik destijds voor mijn Iphone gebruikte.
Daarnaast kun je ook skydrive gebruiken om bestanden in the cloud op te slaan. Die kun je vervolgens wel weer op je telefoon opslaan. -
@41
half om half beantwoord je daarmee ook mijn vraag, dank je wel :)
en ook lees/hoor ik dingen zoals verplicht koppelen van je contactpersonen aan live-ID en dus msn messenger, kan iemand hier nog wat meer over toelichten? bvd! -
@33 het is niet enkele maanden, het gaat over een periode van krap zes weken, verder heeft Nokia geen verkoopcijfers bekend gemaakt, ergo al dit is speculatie, niet meer en niet minder.
@42, ? Het grappige aan je opmerking is dat Icloud voor een groot deel op Microsoft technologie draait (Azure).
Ook de skydrive bij WP7 werkt perfect en is in weze niet anders dan icloud. Je hebt overduidelijk weinig tot geen benul van WP7, daaarom is het misschien beter daar dan ook niet al te veel uitspraken over te doen. -
@44 het hoeft niet met live-ID, ik sla ze op in mijn google account.
-
@43
ook bedankt voor jou toelichting!
"Zune werkt trouwens prima bij mij dus ik vind het niet zo'n groot probleem."
ik wil niet aan een stuk software vastzitten, en ik gebruik ook andere systemen dan alleen windows, dus zune geïnstalleerd hebben is niet eens altijd een optie, en op mn werk hetzelfde verhaal, voor mij is het bijna noodzakelijk dat mn telefoon gewoon als massaopslagapparaat herkend word op elke willekeurige PC...
"Daarnaast kun je ook skydrive gebruiken"
nooit van mijn leven gaan mijn gegevens in een cloud opgeslagen worden, ook als het de laatste optie is die er beschikbaar is ;) -
@45:
"Het grappige aan je opmerking is dat Icloud voor een groot deel op Microsoft technologie draait"
Ja en?
Dat is hetzelfde als wanneer een linux-fanboy roept dat Microsoft gebruik maakt van Linux-servers.
Alsof dat een argument is om Linux als desktopsysteem te gebruiken. -
@46
zou je dat iets exacter uit kunnen leggen? heb jij je liveID aan een google account gekoppeld of begrijp ik het niet helemaal?
(waarom ik het vraag is omdat ik dus echt geen geïntegreerde social network-zooi en dergelijke standaard en verplicht te gebruiken op mijn telefoon wil hebben (waar google ook al mee begint helaas), maar mijn oog was wel een beetje op het nieuwe windows phone gevallen dus ik overweeg mijn opties bij wijze van spreken) -
"Ook de skydrive bij WP7 werkt perfect en is in weze niet anders dan icloud."
precies, microsoft hobbelt achter apple aan.
skydrive vs icloud, zune vs itunes..
#47 heeft daarmee een goed argument: je bent daardoor beperkter in je keuze van andere apparaten.
Microsoft had zich kunnen onderscheiden door het mogelijk te maken de telefoon gewoon via usb te synchroniseren.
Maar dat past zowiezo niet bij de strategie van microsoft die ze in het verleden hebben laten zien: men koppelt graag het ene microsoft-product aan het andere. -
@49:
facebook is een kernonderdeel van windows phone 7 -
5223 januari 2012 17:17 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
5323 januari 2012 17:19 - gebruiker verwijderd door de redactie
-
@49 bij windows phone kun je een aantal accounts van verschillende sites/diensten toevoegen. Het verschilt per site/dienst wat je er mee kunt. Ik weet dat je bij zowel live-ID als je google account contact personen kunt opslaan. je hebt wel een account nodig bij een van de ondersteunde sites/diensten om contact personen op te slaan. (bron: http://www.microsoft.com/windowsphone/nl-nl/how... ). Dit is te zien als nadeel, maar ook als voordeel. Aangezien je zo erg makkelijk je contacten kan meenemen naar je volgende telefoon.
-
@48 Jij bent hier degene die roept dat Microsoft niet innovatief zo zijn, terwijl je dan in een adem een systeem noemt dat mede draait op Microsoft software. Ik zie de tegenstelling wel, jij niet blijkbaar...
-
@40 Als je onderstaande van jezelf terugleest, dan kun je niet anders dan toegeven dat jij je eigen capaciteiten eventjes niet volledig op orde had....
"klopt, oa omdat ook zij daar de productiecapaciteit niet voor hebben.
Maar het blijft een schril contrast: 4 miljoen in 1 weekend vs 1 miljoen in 2 maanden.
Dan heb je het over fabrikant X die zo succesvol is dat ze de verkoop moeten beperken vs fabrikant Y die de productie gewoon niet op orde heeft, of gewoon niet succesvol is en productiecapaciteit als excuus gebruikt." -
@50 Skydrive was er een stuk eerder dan Icloud. Je bent je aan het vastklampen op onzin. Microsoft hobbelt niet achter de concurrenten aan, het is in dit voorbeeld precies andersom.
Ik vind het altijd lachen die mensen die zo anti Microsoft zijn dat ze zichzelf vastlullen. -
Wie gaat er nu vrijwillig een telefoon kopen met Windows erop, het is al erg genoeg dat we het op onze pc,s moeten draaien.
-
@50 Google en Apple koppelen hun diensten ook graag aan elkaar. Zo werkt het nu eenmaal.
Wat je je misschien beter af kunt afvragen is wat jezelf wilt. Waar stheide op uit is, is het antwoord dat alleen android als massa opslag apparaat gebruikt kan worden, bij de andere twee werkt dat niet met originele software.
Dit is dan ook een usp voor android, je moet je afvragen of dit heel erg belangrijk voor je is.
Is dit het geval, dan moet voor android kiezen. -
@51
als dat het geval is dan word het dus geen windows phone voor mij ;) -
@54
dank je wel! -
@55: of windows azure innovatief is of achter een ander systeem aanhobbelt is een geheel andere discussie.
-
Van Microsoft zijn we gewend dat ze graag opscheppen met verkoopcijfers over goedlopende proucten. Zo was Windows 7 bijvoorbeeld al 'het best verkopende windows OS ooit' toen het een marktaandeel van 23 % had
( XP 60 % ).
Microsoft is opvallend stil als het aankomt op echte aantallen WP7 gebruikers. We moeten het dus doen met analyzes van mobiel verkeer en de trend is onmiskenbaar neerwaarts.
De marktpenetratie van Microsoft mobiele OS'en was in het laatste kwartaal van 2011 bijna 50% lager dan in het laatste kwartaal van 2010. De met veel tam tam aangekondigde updates hebben ongetwijfeld de neerwaartse trend kunnen vertragen maar niet stoppen.
De zakelijke markt biedt ook geen soelaas. Waar Blackberry verdwijnt, verschijt Android of iOS. -
@56:
Het feit blijft gewoon staan: 1 miljoen verkoop, al zou dat in 1 maand zijn, is erg weinig.
apple iphone verkocht er 4 miljoen in 1 weekend.
dan volgt het excuus dat lumia beperkt is uitgebracht omdat ze te weinig productiecapaciteit hebben bij nokia.
tja, blijft zwak excuus.
nokia is geen kleine speler, omzet van meer dan 50 miljard per jaar, marktleider op het gebied van telefoons als je alle segmenten meetelt, maar ze kunnen slechts 1 miljoen exemplaren van de lumia produceren.
Is gewoon gelul. -
@56 Als je dit terug leest:
Dat hoor je bij de Nokia Lumia niet. Wel zie je bij providers dat het toestel op de nr1 plek staat met verkopen. Zie bv Frankrijk.
Dan kun je bijna niet anders, dan toegeven dat je de plank volledig mis hebt geslagen, met die opmerking.
Misschien goed om ook je eigen kwaliteiten van een stukje zelf reflectie te voorzien. -
@59
"Waar stheide op uit is, is het antwoord dat alleen android als massa opslag apparaat gebruikt kan worden"
rot toch even op man, ik heb niet eens een android phone, het enige android device wat ik heb is een tablet, en die sluit ik ook nergens op aan, want daar kan je gewoon een microSD kaartje in drukken, omdat dat dus geen optie is bij deze telefoon vraag even wat dan verder opties zijn...
hiervoor had ik trouwens een nokia x6, daarvoor een samsung g500, en daar nog voor een qtek mda vario met win mobile, als je mij uit wil maken voor android fanboy dan zit je er erg naast, het enige OS wat ik niet gebruik staat op een iphone en ipad ;) -
@66 rot zelf op! Je antwoord ligt er, een Windows phone is niet geschikt voor jou.
-
@63, Nee, jij hebt berichten of niet goed gelezen, of niet begrepen. Microsoft heeft nooit beweert dat Windows 7 het best verkochte OS was, het was het snelst verkopende OS, een relevant verschil. Geen enkel OS verkocht zoveel exemplaren in zo'n korte tijd als Windows 7, in 26 maanden zo'n 525 miljoen kopieën, daar kan XP niet aan tippen.
-
@50:
precies, en microsoft had daar kunnen onderscheiden door wp7 niet aan 1 platform te binden.
openheid is juist een van de selling points van android.
en android is toch het systeem waar microsoft tegen moet vechten: iphone is wel machtig, maar blijft toch een systeem van 1 producent op 1 type telefoon in het hogere segment van de smartphone.
android en wp7 kennen beide verschillende telefoonaanbieders en verschillende type toestellen.
android beslaat nu de hele markt: ik zag al een samsung galaxy voor 130 euro simlockvrij.
Dat heeft als voordeel dat mensen die nu wars zijn van smartphones of daar geen geld voor hebben toch een android kunnen krijgen, daar gewend aan raken en daarna overgaan op toestellen in een hoger segment. -
@65 wil er nog aan toevoegen dat het mij een gevalletje lijkt van wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
-
@51 Echt waar, het is een onderdeel van WP7, eentje die je met alle gemak kunt negeren. Het is derhalve dus geen kernonderdeel van WP7, hoe kom je erbij..
-
@71:
je kunt het negeren.
hoe zit het met verwijderen?
een niet-kernonderdeel haal je zo van je mobiel, toch? -
Ter vergelijking:
Het aantal Android aktivaties per etmaal, echte gebruikers dus, bedraagt momenteel krap een miljoen. En dat aantal groeit nog steeds.
Nokia heeft in 6 weken 1 miljoen toestellen weten af te zetten bij retailers.
Dat ze in grote markten als GB nauwelijks door consumenten zijn afgenomen verteld dit artikel niet.
Het is bijna 2 maanden oud nieuws. -
@71 integratie van social media binnen wp7 is een verkoop argument en daarmee in ieder geval spreekwoordelijk een kernonderdeel.
-
@67
vooral jou vriendelijke manier van communiceren maakt dat ik voortaan uitkijk naar je reacties ;)
jij krijgt van mij een rot op omdat je blijkbaar denkt mijn gedachten te kunnen lezen, ik ben geen fandroid, maar jij bent overduidelijk wel een android hater, opvallend dat jij nou net degene bent in dit topic wat daar niets mee te maken had die een flamewar op moet starten :D -
@74 is idd geintegreerd onderdeel van wp evenals twitter. Je hebt geen speciale app hiervoor nodig. Ik gebruik beide niet op mijn wp7 toestel. Wellicht ga ik twitter nog gebruiken voor het zoeken van nieuwtjes maar Facebook deugt in mijn ogen niet vanwege hun slechte privacy policy. Het alles delen bij fb vind ik ook zwaar overdreven maar het levert blijkbaar meer advertentie inkomsten op. Gezien de vele gebruikers van deze diensten kan een geintegreerd systeem wel heel aantrekkelijk zijn.
-
Heb de telefoon in de winkel in handen gehad. Moest erg wennen aan de opbouw van het os, maar dat valt te leren natuurlijk.
Maar in heel mijn omgeving ken ik niemand die er een heeft.
Dus als er inderdaad nog een hoop bij de providers liggen wil dat best geloven. -
Na vele jaren Nokia te hebben gehad, kreeg ik het monsterlijke toetstel N900. Dat was gelijk mn allerlaatste Nokia. Nokia is te laat op de voortrazende trein gesprongen en gaat t niet redden op de smartphone markt. Helaas.
-
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik zou Facebook integratie nooit als verkoopargument zien.
-
@72 verwijderen ? Ik heb het woord facebook niet gezien, het is een beschikbaar kanaal, net zoals msn of twitter of nog enkele andere zaken dat zijn, dat is nu net het goede aan wp7 data driven, niet app driven. Nee het is dus geen kernonderdeel van het os. Nogmaals, voordat je allerlei uitspraken over wp7 doet, zou je er misschien goed aan doen om er eens eentje te proberen.
@74 integratie van data is het verkoopargument, zoals ik hierboven al zei, niet app driven maar data driven. Voor mij hebben die social media sites geen enkele waarde, ik heb hem dan ook niet gekocht omdat deze zo lekker integreren, dat andere, voor mij wel relevante data ook lekker integreert, daarom heb ik hem aangeschaft. -
Maakt mij geen moer uit hoeveel er verkocht zijn. Ik word er niet beter van. Hebben ze dat batterijprobleem nou eigenlijk al verholpen of is het nog aanwezig?
-
1 miljoen is gewoon niet echt veel in 2 mnd-n tijd.
vooral omdat 't toestel in meerdere (niet alle) landen is uitgebracht. dan heb je 't over een paar 100.000 per land. -
@50
Skydrive bestaat al langer dan iCloud. Dus hoe doet MS hiermee Apple na? -
@75 vergezocht jouw antwoord, Jij wilt een apparaat dat geschikt is voor massa opslag, dan moet je bij android zijn en dat zeg ik ook in mijn post.
Ik zeg ook nergens dat je een fandroid bent, maar dat maak jij er dan van en denkt al gedachtenlezend dat ik dat denk.
Ik kan je vertellen, dat je geen gedachten kunt lezen, daarnaast vindt je het normaal om mensen te vragen op te rotten op basis van je eigen gedachte/interpretatie en vindt het niet normaal als mensen dan reageren met dezelfde woorden.
Sorry voor mij ongenuanceerde antwoord, dat klopt. -
@80: leuk, data-driven, maar dan zou ik verwachten dat je als consument vrije keuze hebt, ipv dat in de kern van het systeem 1 soort sociale media zit verwerkt.
-
@83:
Door eerst google na te doen met online opslag, om vervolgens apple's idee met een cloud voor alle apparaten na te gaan doen. -
@85 nogmaals, ga eens een wp7 telefoon proberen voordat je onzin uitkraamt. Facebook, linkedin, twitter zijn slechts acounttypes, zoals Windows Live, outlook, yahoo mail, google, en pop en imap mail. Er is geen sprake van "in de kern zitten" en keuze is er genoeg, en.. Je kunt altijd nog een full blown app gebruiken als je niet houd van de manier van itegreren, vrije keuze is er dus overduidelijk wel degelijk.
-
@86 jij hebt echt een bord voor je kop, Icloud is een kopie van skydrive, niet andersom. En dan heeft Apple niet eens de knowhow in huis om die service zelf te draaien, daar gebruiken ze namelijk de expertise van Amazon en Microsoft voor..
-
@87
Mijn god, Windows Live er ook in geintegreerd En Outlook. En Yahoo.
Brrrrrrrrttttttttttttttttttt -
@90 en Nokia Mail, en.. En..
-
Ik hoor ook alleen maar goede dingen over deze toestellen en WP7, toch zal het erg moeilijk zijn een bestaande markt te heroveren. Veel gebruikers hebben al betaalde apps en blijven om die reden trouw aan een bepaald ecosysteem. Ook software ontwikkelaars ontwikkelen voor platformen waar de meeste gebruikers op zitten.
Zelfs met een beter systeem (wat twijfelachtig is in dit geval) win je nog niet de markt. Daar zijn tal van voorbeelden van in de geschiedenis. Ik denk dat ze een kans maken, maar verwacht geen wonderen. Het zal jaren kosten, en in die jaren moeten ze steengoede toestellen uitbrengen tegen een spotprijs, met een uitstekende service en unieke features, en dat in een markt waar de rest ook niet bepaald stilzit. -
@87: zit accounttype 'hyves' er dan ook in?
-
@91 het klopt wel wat je zegt, maar je vergeet dat niet iedereen met een smartphone rondloopt, sterker nog er zijn nog enorme groeimarkten waar heel veel te winnen is. En ook dat vasthouden aan een platform vanwege de apps lijkt mij niet zo'n heel groot punt, niet alleen zien de apps er op zo'n smartphone grotendeels hetzelfde uit, ze werken ook grotendeels hetzelfde, en kosten (vaak) niets.
-
@88:
feit blijft dat windows phone pas met cloudintegratie kwam toen apple dat al had.
dat icloud op windows-servers draait, so what?
stel dat het op linux had gedraaid, maakt het dan een innovatie van linux? -
@92 nee. Dus ? Die kun je ongetwijfeld op een andere manier benaderen. Vrijheid en keuze genoeg, er zit zelfs een browser bij !
-
@85 wat doe je dan met een Apple als je zo graag wilt kiezen. Bij Apple heb je toch helemaal geen vrijheid? Alles is toch al voorgekauwd.
Of gaat jou het er primair om dat alles wat Apple doet trendsetting is en de rest er maar wat achteraan hobbelt.
iOS zou zich eens moeten vernieuwen want de Iphone 4s van mijn vriendin is een mooi ding maar toch weinig vernieuwend tov haar 3GS. Hij is met name sneller en Siri wordt na een week ook al niet meer gebruikt.
Eerlijk gezegd is het wat oubollig aan het worden. -
@94 nee dat is geen feit, wp7 had in die integratie al ver voordat Apple met icloud kwam aanzetten. Nodo had die al in April 2011, dat is ruim twee maanden voordat Apple icloud heeft aangekondigd.
-
Wat een slap gezever van de meeste van jullie ovee iphone, os, interface etc etc. Moeten jullie niet werken of sporten of naar vrienden. Telefoon moet kunnen bellen, internetten, mailen. Dat technisch gezever.
-
@100
Zelf heb je niks nuttigs te melden... we zijn allemaal zindelijk hoor. -
Windows Phone heeft de voordelen van iOS en Android maar ook de nadelen van iOS en Android.
-
@93. Eens dat die app lock-in niet opgaat voor nieuwe gebruikers. Ik heb echter een dikke 100 euro aan apps besteedt en doe erg veel met mijn tablet. De kans is dan ook groot dat een aanvullend of vervangend device van dezelfde maker is. Niet per se omdat ik me gedwongen voel, ben dik tevreden, maar een andere fabrikant moet wel met iets heel speciaals komen om over te stappen.
@96. Wat een onzin. Op iOS kan ik over het hele web surfen, alle muziek, videos, boeken en films "consumeren" en kiezen uit honderduizenden apps. Hoezo voorgekauwd? Hoezo gesloten?
En de iPhone4S oubollig? Het ding is net uit. Je bent het misschien vergeten, maar nog geen 4 jaar terug kon je bijna niets met een smartphone, nu bijna alles. De 4s is een voortboorduursel op een zeer goed (maar duur) toestel, de iPhone 4. Dat de media de boel opgeilt om iedere 6 maanden een revolutionair nieuw toestel te verwachten is opgefokte nonsense. De 4S en ook de nieuwere Android toestellen zijn een technisch wonder, een fenomenaal staaltje techniek en ontwerp, maar zoveel waardering zul jij als verwend nest niet hebben. Als een telefoon bij jou een paar maanden oud is, is het een fossiel. Lijkt me erg om zo te moeten leven. Een paar maanden voor dat toestel wist je niet eens dat het technisch mogelijk was. -
Als iPhone bezitter ben ik zeer positief over: de iPhone. Lumia heb ik nog niet van dichtbij gezien, maar ik hoop dat hij heel goed is, want dan is de volgende iPhone nog véél beter.
-
@103, ik denk dat op een tablet die app lock een grotere rol speelt, immers met een tablet kun je meer (groter scherm, beter toetsenbord), maar voor een smartphone dnek ik dat dit een kleinere rol speelt. Ik heb op mijn wp7 device hooguit zo'n 15 euro aan apps uitgegeven, dat is een dermate klein bedrag dat ik dit niet laat meewegen.
-
rotzooit
-
@103 wat kun jij een partij zeiken zeg.
Allemaal omdat ik zeg dat ik vind dat iOS inmiddels oubollig overkomt. Ik noem de 4s niet eens in het bijzonder. Apple wordt gewoon boring. Het werkt allemaal goed maar ik word er niet langer warm van.
Ben ik een verwend kreng omdat ik meer tevreden ben met een toestel van 200 euro dan 600 voor een Iphone?
lijkt mij trouwens ook erg om een fossiel zoals jou te zijn. Iets dat stil staat in de tijd. -
Waarom iOS (en WP7) gesloten zijn?
Een simpel voorbeeld:
Heb je Firefox voor iOS of WP7? Nee.
Heb je Firefox voor Android? Ja.
Hoe dat komt? Omdat Android ontwikkelaar theoretisch onbeperkte mogelijkheid heeft in het bouwen van Apps, terwijl dat in iOS/WP7 dat niet zo is. -
aan wie hebben ze die toestellen verkocht dan, aan providers of winkeliers soms?
-
Hahaha het gaat weer mooi los hier!
Las een tijdje terug al dat de Lumia's in Engeland als zoete broodjes (en nee, niet als iPhones) over de toonbank gaan en als je op de website van KPN Kijkt zie je de Lumia daar al een tijdje als best verkocht staan (weekje of twee geleden voor het laatst gezien)
Afgezien van de traagheid van Windows Mobile was ik er qua functionaliteit erg tevreden over. Was een behoorlijke tweaker en daarom in eerste instantie erg sceptisch over de geslotenheid van WP7 maar nu ik sinds oktober mijn HTC Titan heb wil ik niet meer anders. Ja, je hebt Zune nodig (ik lees hier dat je het kunt omzeilen, zou kunnen, geen idee, in elk geval geen idee waarom ik dat zou doen want het werkt prima) en ja je hebt een live-id nodig om apps te kunnen downloaden (idem).
Het viel mij vooraf ook tegen dat je de telefoon niet als usb-stick kunt gebruiken, maar dat heb ik vervolgens nog nooit gemist. SkyDrive is daar, als het toch per se wilt, een prima alternatief voor, egenlijk zelfs beter. Van daar kun je documenten, foto's en video's bekijken en eventueel bewerken alsof ze op je telefoon staan. Op je PC kun je deze spullen ook benaderen alsof ze daar lokaal zijn opgeslagen, uiteraard wel een internetverbinding nodig en het zou wat vlotter kunnen.
Ik heb een nieuwe, 'schone' Windows Live-account gemaakt voor ik de telefoon kocht en mijn contactpersonen uit Outlook daarheen gesleept. Komen vervolgens automatisch binnen op je telefoon. Facebook- en LinkedIn-account ingesteld en ook daarvan werden de contactpersonen automatisch opgehaald. Eventuele overlap wordt automatisch gekoppeld, alleen bij getrouwde vrouwen (meisjesnaam vs 'nieuwe naam') moet je het soms even zelf doen. Gaat makkelijk want WP7 ziet wel dat het op elkaar lijkt en suggereert de koppeling al als de de contactpersoon opent. Een tik op de gesuggereerde contactpersoon en het is klaar. In WP7 kun je meerdere Exchange-accounts instellen en ook daarvan heb je toegang tot de contactpersonen. Deze worden niet aan je lijst met contactpersonen toegevoegd, maar zijn vanuit de People-hub wel eenvoudig te vinden.
Om foto's en video's op Facebook of op SkyDrive te bekijken hoef je niet naar speciale apps te gaan, maar deze worden allemaal getoond in de afbeeldingen-hub en je kunt ze bekijken alsof ze op je telefoon staan. Worden gedownload en gecached als je op de thumbnail tikt.
Foto's taggen en posten op Facebook kan rechtstreeks vanuit het bekijken van de foto, heb je ook geen aparte app voor nodig. Ik heb de Facebook-app wel gedownload, maar gebruik'm nooit omdat vrijwel alle taken geïntegreerd zijn. De laatste updates bekijken van Facebook, LinkedIn of Twitter kun je via de People-hub doen, net als iets op iemands prikbord posten en Facebook chat is geïntegreerd met sms en Windows live-chat (msn). Als iemand online is op Facebook of msn kun je dat gebruiken, anders schakel je in dezelfde thread naadloos over op sms of mms, daar maakt WP7 ook geen verschil tussen zodat je gewoon een bericht kunt typen en daar bijvoorbeeld een foto bij kunt doen.
Mijn vriendin heeft op basis van haar ervaringen met mijn telefoon een Lumia 800 gekocht en is er ook zeer tevreden over. Windows live-agenda's kun je delen met andere gebruikers zodat we op onze telefoons elkaars agenda kunnen inzien, gewoon naast je eigen agenda. Vind ik erg handig. Geen idee trouwens of dit ook met iOS of Android kan hoor, zou best kunnen.
Een aantal vrienden van me hebben een iPhone en ik vind het prachtige apparaten, zowel qua design als qua interface, maar ik vind WP7 simpeler en intuïtiever werken dan iOS. Heb een aantal malen met Android-toestellen gespeeld maar dat weet me niet te grijpen.
Dus tsja, er zijn een hoop nadelen te bedenken en een hoop daarvan zien anderen juist als voordelen en iPhone en Android zullen vast en zeker beter blijven verkopen dan WP7-toestellen, maar ik vraag me af wie van de critici er ooit eens echt naar gekeken hebben en daarna nog steeds met droge ogen kunnen beweren dat het allemaal zo waardeloos is. Microsoft is laat, maar heeft het allemaal goed doordacht. Zeker met de komst van Windows 8 en Office 365 (en straks Windows Phone 8) hebben ze hier een prachtige combinatie van producten.
Could'nt care less dat er meer iPhones en Android-toestellen verkocht worden. Zolang er maar genoeg verkocht worden zodat Microsoft er niet mee stopt, en dat komt volgens mij wel goed. -
@108, is Safari niet gebaseerd op Firefox? Volgens mij zijn die twee hetzelfde.
Maar los daarvan, volgens mij is het heus mogelijk om een we browser te maken voor WP7 (en ik zou denken ook voor iOS) maar heeft niemand dat nog gedaan.
Het klopt wel dat het meer gesloten is, maar dat heb ik nog niet als nadeel ervaren. -
@111: nee, safari is gebaseerd op webkit, welke is afgeleid van khtml.
khtml is de html rendering engine van konqueror, een browser die voor linux is ontwikkeld.
webkit wordt ook gebruikt door nokia en is de basis van google chrome. -
@97: Nodo is domotica, geen telefoon.
-
@104: dat is de juiste instelling.
Goede concurrentie maakt het 'eigen' merk ook beter (en/of goedkoper). -
@111
Safari is niet het zelfde als Firefox... totaal niet...
Webbrowser is niet mogelijk omdat Microsoft een limit heeft gemaakt voor de developers.
http://www.zdnet.com/blog/hardware/microsofts-w...
Het lijkt bijna erop dat Microsoft weer Internet Explorer door iedereen strot wilt duwen, maar dan met de niet-populaire OS -
@84
ik stel gewoon een paar vragen (#39 #44 #47 #49 ) omdat ik geïnteresseerd was (niet meer) in dit toestel, maar jij denkt daar boven op te moeten springen (#59 ) dat ik een pro-android discussie uit zit te lokken en wat allemaal nog meer, het ligt m toch echt aan jou hoor ;) -
@110
"Van daar kun je documenten, foto's en video's bekijken en eventueel bewerken alsof ze op je telefoon staan. Op je PC kun je deze spullen ook benaderen alsof ze daar lokaal zijn opgeslagen, uiteraard wel een internetverbinding nodig en het zou wat vlotter kunnen. "
en als je die telefoon elke dag zo ongeveer op een andere PC aansluit, geen internetverbinding tot je beschikking hebt enz?
het zal vast en zeker ideaal zijn zolang je het gebruikt onder de voorwaarden die je stelt, maar dat is nou net het probleem, niet elke pc heeft zune, niet elke pc heeft internet, niet elke pc heeft windows... (enz enz)
ook werkt die cloud (wat ik weiger te gebruiken, maar terzijde) ook alleen maar met een internetverbinding, en als je ziet wat het GPRS/UMTS netwerk hier voor snelheden haalt dan zal dat zeker niet zo vloeiend gaan werken alsof het op je telefoon zelf zou staan :P
zo moet ik vrij regelmatig foto's maken voor verzekering, bestellen van reserveonderdelen enz, en dan is een als massaopslag herkende telefoon met camera toch echt wel zeer handig, niet op elke werk-PC zune moeten installeren (kan je bij een klant thuis al helemaal niet gaan doen), dat beviel mij altijd zo goed dat ik dat weer wil hebben... -
@113 nodo is gewoon een update van wp7, de eerste update wel te verstaan...
-
@98 @99 je hebt wel heel dik gelijk gekregen.
@116 had ik al gezegd dat je geen gedachten kunt lezen...ja dat had ik, net als dat ik gezegd had dat jij echt vvor een android toestel moet gaan.
Aangezien je weigert om een USB stick mee te nemen en dat te gebruiken voor je massa opslag. -
@119
Waarom zou je een Windows Phone 7 niet als een USB stick gebruiken? Het is toch een "SMART"phone? Een budget telefoons van 6 jaar geleden zijn zelf in staat om een USB stick te vervangen.
Alle Windows Phone 7 beschikken de techniek, maar Microsoft weerhoud het softwarematig (weer).
- FFC (Frontface camera).
- SD kaart (uitbreidbare geheugen).
- Dualcore.
Dat zijn ook dingen waarvan het al standaard al in een smartphone hoort te zitten, maar op 1 of andere manier is het niet gestandaardiseerd in WP7. -
@117, Dan kan ik je aanraden een andere telefoon te gaan zoeken dan een met WP7. De features die jij nodig hebt worden door WP7 niet of niet handig geboden.
@119, Front Facing Camera was initieel een hardware-eis vanuit MS maar deze is op verzoek van de fabrikanten losgelaten om goedkopere toestellen te kunnen maken. De Titan is mijn derde toestel met ffc en heb deze een paar weken terug voor het eerst gebruikt. Zou er prima zonder kunnen.
Het ontbreken van uitbreidbaar geheugen is inderdaad jammer maar gezien de geslotenheid van het systeem logisch. -
@119, ga eens met een willekeurige WP7-telefoon aan de slag, of het nou een 1GHz of een 1,5GHz is en leg me uit waarom deze in 's hemels aan een dual core-processor nodig zou hebben.
Het gaat in de toekomst weer zwaarder worden dus ik ga er van uit dat er dan ook wel met dual core-processors gewerkt gaat worden, net als hogere schermresoluties.
Maar laten we wel even voor ogen houden dat een vlot en soepel werkend systeem het doel is en niet het gebruik van een bepaald type processor. Dat isin elk geval niet mijn doel. Pas wanneer een systeem dusdanig zwaar wordt of slecht in elkaar zit, moet je opschakelen naar zwaardere processors. Dat is bij WP7 op dit moment op geen enkele wijze aan de orde. -
@118:
die voegt geen icloud-achtige functionaliteit toe.
Pas in wp7,5 zit er functionaliteit in wp die er enigszins op lijkt. -
@123 jawel, skydrive integratie zat al in nodo, en zelfs al in het originele wp7.
-
@120 je kunt een wp7 telefoon dan ook met een reg hack gebruiken als usb opslag. Een ffc, is zover als ik weet wel degelijk mogelijk, De lunia 900 zal er dan ook een hebben, niet dat ik het nut ervan zie. Sd kaart support zou inderdaad handig zijn, alhoewel er natuurlijk andere smartphones zijn die dit ook niet ondersteunen. Dualcore wordt dit jaar gewoon ondersteunt.
-
@124: icloud is meer dan dat.
-
@125:
dus usb mass storage is door microsoft opzettelijk uitgeschakeld... -
@126 misschien, feit is dat skydrive eerder in Wp7 zat dan icloud in Ios, iets dat jij voortdurend aan het tegenspreken bent.
-
@128;
nee hoor, ik stel enkel dat microsoft met skydrive achter icloud aanhobbelt. De manier waarop icloud werkt is veel innovatiever, en microsoft past zijn wp7 daar op aan om er mee overeen te komen. -
@127 dus, wat is je punt, het is met een eenvoudige reg edit weer in te schakelen. Punt is dat blijkbaar Microsoft, net als Apple lijkt te bewegen in de richting van cloud storage i.p.v. Usb en micro kaartjes, als je dat een verkeerde richting vind, moet je naar Android gaan. Ik persoonlijk vind dit een absolute non issue. Ik sync mijn telefoon een keer als ik hem krijg, en daarna enkel en alleen als ik nieuwe mp3 files erop wil,zetten, dat gebeurt eens in de zoveel maanden.
-
@129 je bent echt vervelend, icould werkt niet beter, ik heb in tegenstelling tot jij wel relevante ervaring met beide systemen, met skydrive ism met een Lumia 800, en met icooud ism een ipad2, ze bieden beiden nagenoeg dezelfde ervaring, met het grote verschil dat Icloud later was, dus is je stelling pertinent onjuist. Nogmaals, als je uitspraken doet, en je weet klaarblijkelijk NIETS over een kant van de zaak (wp7) kun je beter niet meedoen. Je hebt klaarblijkelijk nog nooit met een wp7 telefoon gewerkt.
-
@125
Je moet niet aan je REG zitten, alleen als het echt, echt echt nodig is... dan kan je later problemen voorkomen met Windows Update/Zune Update/ Dergelijke updates. -
@122
Omdat (Android) telefoons van 1 jaar oud nog steeds sneller zijn dan de recente nieuwe "High-end Windows Phone Nokia Lumia 800/HTC Titan".
Ondertussen beginnen QuadCore processors aan te komen, Android fabrikanten kunnen meteen aan de slag. Maar Windows Phone fabrikanten, moeten nog wachten tot Microsoft een Quadcore driver uitbrengt.... kan nog maanden duren zo niet jaren duren...
Waarom je het nodig hebt? Wat dacht je MINDER wachttijd, uitgebreide multitasking, mooie visuele effecten, hogere resolutie camera opnemen/bekijken zonder display lag, telefoon beeld naar je TV overzetten zou ook leuk zijn... -
@132 misschien, tot op heden heeft die reg edit al twee wp7 updates overleeft. Om eerlijk te zijn, ik hang mijn telefoon bijna nooit aan een pc, dus vind het eigenlijk geen groot issue, het ging vooral over de hunor dat het dus wel gewoon kan. Ik betwijfel of Ms bij toejomstige updates dit gaat enablen.
-
@130
dat meen je toch niet, moet je zelfs op je mobiel in het windows register gaan rommelen? -
@131: allemaal totaal irrelevant.
Feit blijft dat apple al sinds 2000 cloudondersteuning aanbiedt, en microsoft pas sinds korte tijd.
En daar ging het over. -
@130:
" Punt is dat blijkbaar Microsoft, net als Apple lijkt te bewegen in de richting van cloud storage i.p.v. Usb en micro kaartjes, als je dat een verkeerde richting vind, moet je naar Android gaan."
precies mijn punt: microsoft hobbelt achter apple aan ipv zich te onderscheiden en de gebruiker meer vrijheid te geven.
Android is wat dat betreft inderdaad een betere optie.
Een gemiste kans voor microsoft, aangezien het meer te duchten heeft van android dan van apple, omdat laatstgenoemde alleen high end toestellen in eigen beheer maakt, terwijl wp7 en android generieke systemen zijn die door meerdere fabrikanten kunnen worden ingezet. -
@133, ik ben erg benieuwd naar objectieve tests die dat uitwijzen. Heb op mijn Titan of op de Lumia van mijn vriendin namelijk nog nooit iets hoekig zien reageren. Alles gaat buitengewoon soepel. Ook heb ik geen enkele review kunnen vonden waarin WP7-telefoons traag worden genoemd.
Over veel Android-toestellen echter vind je dit wel, zelfs een artikel dat uitlegt waarom Android nooit zo soepel zal werken als iOS of WP7. -
@136 proest ! Microsoft biedt al jaren cloudondersteuning, msn, live enz. Het ging over cloudservices op een mobile os, daar hobbelt Apple achter Microsoft aan. Leuke poging om ineens de scope te veranderen ! Apple is zo vooruitstrevend in cloud services, dat het de expertise van Microsoft nodig heeft om icloud uberhaupt te kunnen aanbieden !
@137 ik denk dat ms een bewuste keuze heeft gemaakt, een keuze die voortkomt uit eigen ervaring. ms runt namelijk al veel langer dan Apple of Android een os voor smartphones, Windows Mobile lijkt als twee druppels water op Android, wp7 lijkt nu in niets op Android, en.. Is compleet verschillend van ios. Maar dat kun jij niet weten, dat is nu wel gebleken. -
@135 nee, op de pc..l
-
@139:
inderdaad, al jaren: vanaf 2007
7 jaar later dus dan apple
apple biedt de cloud aan voor iphone sinds 2008
windows phone 7 is in 2010 uitgebracht
verder lijkt wp7 inderdaad niet op de iphone of android.
maar dat beweer ik ook niet.
wel bij de les blijven. -
@140:
dus ik moet in het register van elke windows-pc gaan rommelen om een wp-telefoon als usb mass storage te kunnen gebruiken?
en hoe zit het dan met computers zonder windows? -
@139:
"k denk dat ms een bewuste keuze heeft gemaakt, een keuze die voortkomt uit eigen ervaring"
tja, ik denk ook niet dat ze het per ongeluk hebben uitgezet!!
En beargumenteer dat eens: welk negatief aspect heeft usb mass storage op een telefoon? -
@141 Geintegreerde cloud oplossingen zijn pas te zien in IOS sinds october 2011, niet per 2008. Daar ging de discussie over, je probeert nu jezelf te redden door de scope te veranderen, daar trap ik niet in. mobileme was niet geintregreerd en is dus totaal niet ter zake doende.
@143 Je bent blijkbaar niet in staat om mijn berichten volledig te begrijpen, ik begrijp het, en verwijt het je derhalve niet. Ik heb dan ook niet over het negatief aspect van USB mass storage, waar ik het dan wel over heb, lees het eens opnieuw zou ik zeggen, probeer out of the box te denken, en blijf in scope. Success ! -
@144:
mja, jij beweert dat Microsoft de usb mass storage heeft uitgezet vanwege ervaringen uit het verleden.
Nu kom je daar dus op terug?
Verder erken je nu impliciet dat Apple eerder clouddiensten had dan microsoft. -
en ter aanvulling op @144, je weet toch hopelijk wel dat Microsoft ver voordat Apple met een telefoontje kwam, al een mobile os had, hoe lang denk jij dat daar cloudlike features in zitten ?
-
@145 Nee dat erken ik nergens expliciet, ik zeg alleen dat het niet over mobile me ging, de discussie ging over geintegreerde cloud oplossingen, verder ik graag naar 146, alwaar te lezen is dat MS veel langer dan Apple zich begeeft op smart phone gebied, en cloud gebied. Of dacht jij werkelijk dat Windows Mobile geen cloud features bezat ?
En nee ik beweer niet dat Microsoft USB heeft uitgezet, de bewuste keuzes van Microsoft waar ik het over heb zijn veel breder dan alleen maar USB storage. Een goed verstaander had dat begrepen, jij klaarblijkelijk niet, jammer. -
@146:
" je weet toch hopelijk wel dat Microsoft ver voordat Apple met een telefoontje kwam,"
precies, en ik weet ook wat het hoofdargument in deze discussie is betreffende de matige verkoop van lumia: men moet opboxen tegen de gevestigde namen van android en iphone :o)
En dat terwijl beide op de markt kwamen waar Microsoft al op opereerde.
Dat illustreert nog veel meer hoe slecht de lancering van Lumia is.
En dan hebben we het maar niet over het record-verlies dat Nokia het laatste kwartaal van 2011 behaalde, het feit dat de aandelen sinds de aankondiging op wp7 over te gaan zijn gehalveerd in waarde en dat de verkoop van smartphones van nokia met 10 miljoen expemplaren is gedaald.
Wat verder microsoft vs iphone betreft: Steve Ballmer heeft toegegeven dat Apple hen de ogen heeft doen openen met de iphone.
Dus wederom het bewijs: Apple is innovatief en microsoft hobbelt daar achteraan.
@147:
ik zei dat je het impliciet erkende, niet expliciet.
verder zit apple als sinds 2000 in de cloud, microsoft sinds 2007.
of windows mobile cloud features had?
Tja, je hebt dat niet aangetoond dat die er in 2000 al in zaten.
wat de usb betreft: uit deze discussie blijkt dat usb mass storage met wp7 mogelijk is, maar dat het is uitgezet en via een wijziging in het register weer is aan te zetten.
Dat is een bewuste keuze geweest voegde jij er aan toe. Eentje gebaseerd op ervaringen uit het verleden.
Dat ze meer bewuste keuzes hebben gemaakt doet er totaal niets toe.
Dat men bewust mass storage heeft uitgezet lijkt me niet meer dan logisch: dat is niet per abuis gebeurd.
Enige wat ik daarover zeg is dat ik het een gemiste kans vindt, omdat ze het systeem onnodig beperken en daardoor teveel richting de iphone gaan, wat een toestel is waar ze toch niet tegen kunnen concurreren.
En op sommige gebieden doet Microsoft dat ook, het toestel is qua look-n-feel geen ripoff van android of ios. Maar dan is het toch jammer dat het om Zune is heengebouwd, net zoals bij de iphone het een minpunt is dat je itunes nodig hebt.
Voor mij is die koppeling reden om het toestel zelf niet te kopen. -
@148 je praat uit je nek, wp7 is innovatief, het heeft een totaal ander uitgangspunt dan ios, geinspireerd, niet nagemaakt. Wp7 laat de toekomst zien, ios het verleden, of zie jij in het springboard niet een treffende gelijkenis met de desktop zoals hij al meer dan 20 jaar bestaat ?
In 2000 waren er geen telefoons van Apple, die kwamen jaren later pas. Hoe je er in godsnaam bij komt dat Microsoft pas sinds 2007 cloud computing aanbiedt is een compleet raadsel, tip kijk eens naar hotmail om eens een voorbeeld te noemen, ver voor 2000.
Als jij verkopen van een miljoen, in zes landen, in een periode van koud 6 weken slecht noemt dan kan ik daar natuurlijk niets tegen inbrengen. Ik denk dat Nokia daar ondanks tegenvallende verkopen op het Symbian platform (wat natuurlijk totaal niet ter zake doende is, het gaat hier nl over wp7), een andere mening over heeft.
M.b.t usb, als jij een telefoon niet koopt vanwege zune of itunes, dan denk ik dat je op zijn minst een beetje overdrijft. Zowel itunes voor de ipad of zune voor wp7 hebben mij nimmer in de weg gezeten. -
@149:
Geweldig, nu ga je het door microsoft aangekochte hotmail aanhalen als bewijs dat microsoft al aan cloudcomputing deed :o)
Je bent wel erg wanhopig in het verdedigen van microsoft. En je toont daarmee aan dat microsoft dus tot 2007 geen serieuze cloudoplossing had. En dan doel ik niet op 2 mb aan gratis webmail.
"Als jij verkopen van een miljoen, in zes landen, in een periode van koud 6 weken slecht noemt dan kan ik daar natuurlijk niets tegen inbrengen"
klopt, dat kun je ook niet.
de iphone 4S verkocht 4 miljoen in 1 weekend, en dat was ook in een beperkt aantal landen. De iphone kwam pas 2 weken later uit in 20 landen.
Of Nokia een andere mening heeft, dat zullen we voorlopig niet horen.
Feit blijft dat de aandeelhouders van Nokia dezelfde mening hebben: het aandeel is gehalveerd sinds ze met Microsoft in zee zijn gegaan.
Ook de gebruiker deelt die mening niet: ze hebben 10 miljoen smartphones MINDER verkocht sinds WP7.
Dat itunes jou niet in de weg zit: prima, maar wat heb ik daar mee te maken? Ik zie het als een beperking, ik kan niet de telefoon op een willekeurige pc aansluiten om er iets van af te halen.
Ik had daar gister nog mee te maken: kennis van me wil muziek op zijn ipad zetten via een willekeurige pc.
Tja, die zat tevergeefs in de Windows-verkenner te zoeken naar de ipad.
Toen ik zei dat hij itunes moest starten reageerde hij verbaast, en uiteindelijk is het niets geworden, want op de pc stond geen itunes.
Tja, geef mij dan maar een toestel waarmee je gewoon simpel vanuit de verkenner bestanden naar je telefoon of tablet kunt slepen.
ipad vind ik zowiezo te beperkt qua aansluitmogelijkheden.
Dat niet iedereen het een groot probleem vindt weet ik (ipad heeft meer dan 90% van de markt in handen, microsoft heeft nog geeneens een antwoord voor de tablet), maar wat heb ik daarmee te maken? -
"Als jij verkopen van een miljoen, in zes landen, in een periode van koud 6 weken "
het is een schijntje als je bedenkt dat nokia over het 3e kwartaal van 2010 28 miljoen smartphones verkocht.
het 3e kwartaal van 2011 waren dat er nog geen 20 miljoen.
Dat is een daling van meer dan 8 miljoen, ondanks de lumia,ondanks dat WP7 al 16 maanden op de markt is en zich dus al heeft kunnen bewijzen.
Dan wordt er geschermd dat Nokia niet meer had kunnen verkopen vanwege beperkte productie-capaciteit.
Tja, dat vind ik een lachertje: we hebben het over de marktleider op telefoongebied.
Die bovendien meer dan 8 miljoen MINDER heeft verkocht over het laatste kwartaal. -
@150 "En je toont daarmee aan dat microsoft dus tot 2007 geen serieuze cloudoplossing had"
? Dus jij beweert dat Microsoft pas sinds 2007 in de cloud zit, goh dan moet ik al die jaren toch iets anders gebruikt hebben ! Services als hotmail zijn namelijk het schoolvoorbeeld van cloud oplossingen. Maar goed, mobileme was natuurlijk een cloud oplossing van het hoogste niveau ! Te grappig voor woorden. Laten we deze zinloze discussie afsluiten met de constatering dat Apple zelf, blijkbaar wel vertrouwen heeft in Microsoft als het gaat over cloud oplossingen, want anders zou het natuurlijk nooit icloud draaien op Azure en op Amazon services, twee bedrijven die inderdaad een reputatie hebben op cloud gebied ! Maar dat doet natuurlijk weer niet ter zake, nietwaar ?
Je zult het wel een draai geven, net zoals toen bleek dat Icloud op IOS later was dan Skydrive op WP7, want je zult natuurlijk het idee dat Apple zoveel vooruitstrevender is, koste wat kost willen volhouden. Mensen die wat langer in de ICT meelopen, hebben daar zo hun eigen ideeën over. marketing verhaaltjes doet het daar wat minder goed..
"Tja, geef mij dan maar een toestel waarmee je gewoon simpel vanuit de verkenner bestanden naar je telefoon of tablet kunt slepen.
ipad vind ik zowiezo te beperkt qua aansluitmogelijkheden."
Dat kan zelfs met een ipad, je moet hem wel even jailbreaken, maar dan kan het gewoon. Vreemd dat in een cloud discussie er nog waarde wordt gehecht aan ouderwetse technieken als USB connectie !
In ieder geval erg bedankt voor de discussie, het was een waar genoegen. -
@151 het gaat hier enkel over verkopen van de Lumia, wat hebben de verkopen van Symbian smartphones in 2010 en 2011 daar dan precies mee te maken ?
-
@152:
Ach, ik vind het wel lachen dat je met hotmail komt als innovatieve cloudoplossing van microsoft.
hotmail is niets meer dan gewoon webmail en door microsoft gekocht.
Veel deed Microsoft daar niet mee: het is even mogelijk geweest om het in outlook express te gebruiken, maar dat werd al snel weer onmogelijk gemaakt. Ook had je maar 2 mb opslagruimte. Leuk als iemand je wat foto's stuurde: kieperde microsoft doodleuk je oude mail eruit om ruimte te maken.
Innovatie kwam er pas toen Google met Gmail kwam: minimaal 2 GB(!) opslagruimte en gewoon de mogelijkheid om de mail via pop3 of imap op welke willekeurige client dan ook te gebruiken is.
Pas toen werd Microsoft wakker en werd hotmail ook een breder bruikbare dienst.
Maar dan serieuze cloud: je hebt niet aangetoond dat Microsoft voor 2007 clouddiensten aanbood.
Enige wat je in de strijd weet te gooien is hotmail.
Verder is het wel lachen dat je het doodnormaal vindt dat foto's en dergelijke eerst via een breedbandverbinding naar een server in de VS moet worden gestuurd, om vervolgens weer te worden gedownload naar je laptop.
Dat is natuurlijk veel efficienter dan gewoon via usb de data over te pompen.
Het idee dat ik daar anno 2012 waarde aan hecht.
En wat doe ik moeilijk?
Gewoon even in het register van je wp7 phone rommelen of je ipad jailbreaken en het werkt.
Met andere woorden, je moet lopen knoeien om iets gedaan te krijgen.
Verder was de discussie inderdaad een waar genoegen: ik weet nu weer hoe ver fanboys gaan: apple innoveert niet want ze gebruiken microsoft-servers en hotmail uit de vorige eeuw is revolutionair op het gebied van cloudoplossingen. -
@154 het was maar een voorbeeld, net zoals mobileme een voorbeeld is, dat was ook voor de verstokte apple fanboy geen onverdeeld genoegen, en was zeker geen hoogstaande vorm van cloud computing. Icloud en skydrive zijn dat trouwens ook niet, het is en blijft een vorm van opslag in de cloud, technieken die al veel langer dan 2000 beschikbaar zijn, want je dacht toch niet dat deze zaken allemaal nieuw zijn ? Ik loop al wat langer mee in dit wereldje, en ik beheer deze machines. Ik ben toch echt benieuwd welke cloud oplossing van Microsoft je eigenlijk bedoelt in 2007 .
Ik heb nooit beweert dat Apple niet innoveert, ik bestrijd dat Ms achter Apple zou aanhobbelen, een mooier voorbeeld dan het icloud verhaaltje op Azure kan ik werkelijk niet bedenken, maar goed dat is in jouw wereldje natuurlijk niet relevant.
En ja het is doodnormaal dat bestanden op een servertje worden geplaatst zodat ze daarna via dezelfde server naar andere apparaten kunnen worden gestuurd, dat is nu net het idee achter zaken als skydrive en icloud. Je hebt zeker een punt, je hoeft niet te jailbreaken of te regediten met een Android phone om die bestandjes op je mobiel te krijgen. Ik gebruik mijn telefoon in ieder geval niet als veredelde usb stick :) -
"En ja het is doodnormaal dat bestanden op een servertje worden geplaatst zodat ze daarna via dezelfde server naar andere apparaten kunnen worden gestuurd"
het is doodnormaal, zolang die verbindingen er liggen.
zodra dat niet zo is, of de verbinding slecht is, dan ga je dus de mist in.
verder vertrouw je je documenten en data toe aan Amerikaanse bedrijven, welke momenteel onder vuur liggen omdat de amerikaanse overheid alles mag inzien zodra ze daar een reden voor weten te vinden.
Zowiezo word ik er niet blij van dat al mijn documenten, foto's etc bijna verplicht in de handen worden gelegd van bedrijven.
Wat dat betreft gaat mijn voorkeur zeker uit naar gewoon met usb via een vaste verbinding data heen-en-weer schuiven ipv dat via opslag bij een derde partij te doen.
Verder kun je wel smalend spreken van een 'veredelde usb-stick', maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Dataoverdracht tussen 2 apparaten zonder tussenkomst van een externe server lijkt me vrij normaal.
Dat je niet weet wat voor cloud microsoft in 2007 had spreekt overigens voor zichzelf. -
" verder vertrouw je je documenten en data toe aan Amerikaanse bedrijven, welke momenteel onder vuur liggen omdat de amerikaanse overheid alles mag inzien zodra ze daar een reden voor weten te vinden"
Ja dat is een zeer groot probleem, en de redden dat ik uberhaupt geen cloud services gebruik, of ze nu van Apple Google, Microsoft of anderen zijn. Ik sla mijn documenten gewoon op locale storage op. -
@153:
"het gaat hier enkel over verkopen van de Lumia, wat hebben de verkopen van Symbian smartphones in 2010 en 2011 daar dan precies mee te maken ? "
Lumia is een van de smartphones die Nokia verkoopt, en ondanks hoe geweldig het platform wp7 volgens jou is heeft de lumia niet kunnen voorkomen dat de consument minder naar nokia kijkt.
meer dan 8 miljoen smart phones minder tov van het laatste kwartaal van 2010, toen er geen lumia was en symbian alleen de kar moest trekken.
toegegeven: 2012 zou anders kunnen uitpakken, maar het begin is in ieder geval niet echt hoopvol te noemen.
Nokia heeft 1 miljard verlies gedraaid, aandelen tot 51% gezakt sinds samenwerking met microsoft en het aantal smartphones dat nokia verkoopt is spectaculair gedaald. -
@157:
wow, je doet synchronisatie via usb af als iets achterhaalds: cloud is de toekomst!!
en nu geeft je toe dat je cloud zelf ook niet wilt gebruiken?
tja, kom ik weer terug op het begin: het zou mooi zijn als je met wp7 gewoon foto's op willekeurige andere apparaten kunt zetten zonder dat daarbij een cloud of zune nodig is. -
@159 Ja, ik wil cloud storage die bij bedrijven wordt ondergebracht niet gebruiken, ik ben namelijk gehecht aan mijn privacy.
Dat neemt niet weg dat sychronisatie dmv kabels achterhaald is, je sync toch gewoon naar een share ? Ik ben ervan overtuigd dat je op een Anrdoid telefoon ook gewoon samba kunt installeren, en dan je Android telefoon rechtstreeks kunt benaderen vanaf de verkenner, of de finder. Dat doe ik ook (soms) met de ipad, ja daarvoor moet je hem jailbreaken, en dat hoeft bij Android niet.
Er zijn apps voor zowel WP7 en Ipad (zonder jailbreak) die je via WebDAV laten werken, ik heb zelf een server die WebDAV draait, en daarmee kan ik gewoon vanaf de telefoon zaken overzetten of vanaf de Ipad. Ik draai xbmc op mijn Ipad, gewoon direct native Xvid afspelen, gewoon via webdav, zeg maar mijn private cloud. Want cloud storage is al decennia onder ons, en is makkelijk zelf op te zetten, een server, een nas, de mogelijkheden zijn eindeloos. -
@158 " Lumia is een van de smartphones die Nokia verkoopt, en ondanks hoe geweldig het platform wp7 volgens jou is heeft de lumia niet kunnen voorkomen dat de consument minder naar nokia kijkt."
Je kunt toch niet echt verwachten dat een toestel dat zes weken in de verkoop is, in zes landen, de neerwaartse spiraal van Symbian verkopen kan keren ? Dat is schier onmogelijk.
Daarvoor is meer tijd nodig, en daar is zeker een veel grotere afzetmarkt voor nodig.
Of het WP7 platform wel of niet geweldig is, kan aan de hand van de korte tijd en beperkte introductie van de Lumia 800 in ieder geval niet worden bepaald.
Om eerlijk te zijn, vind ik het niet belangrijk hoeveel Nokia of andere WP7 fabrikanten verkopen, ik ben blij met de Nokia Lumia 800, en dat is waar het mij om draait. Het toestel is zeker niet perfect, het OS is zeker niet perfect, maar ik heb een weloverwogen keuze gemaakt. De keuze om data centraal te plaatsen, en niet de applicaties, is daarin zeker de belangrijkste overweging geweest. De iconengrid van IOS, dat heb ik wel gezien, Android, daar heb ik eigenlijk geen mening over, het zal geweldig zijn om mee te pielen, maar daar heb ik eigenlijk geen telefoon voor. Die heb ik toch vooral om mee te bellen, snel email te lezen en af en toe een MP3tje te luisteren. Om te internetten bijvoorbeeld, gebruik ik hem niet, daarvoor heb ik andere devices met een groter scherm. -
cloud is natuurlijk bijna zo oud als de computer zelf: in het unix-tijdperk stond alles op centrale servers en waren desktops niets meer dan domme terminals.
ik heb een tijd met ios gewerkt.
uiteraard heb je middelen voor connectiviteit: samba, webdav...
Maar voelde toch niet goed aan: je kunt wel gemakkelijk bij data op de servere, maar bijv. een foto van het toestel naar de server transporteren liep niet even logisch en vlekkeloos.
ik voel me eigenlijk gevangen op een ipad, systeem laat niet zien wat het precies doet met je data.
En dat gevoel geeft wp7 me eigenlijk ook een beetje. En dat is jammer, had liever gezien dat microsoft meer controle bij de gebruiker laat ipv de toestellen te willen koppelen aan andere software van hen.
Heb zelf vrijwel uitsluitend nokia-telefoons gehad, maar twijfel of de volgende dat wel wordt. -
@162 Ik had ook liever gezien dat de gebruiker meer controle van Microsoft krijgt. Ik denk dat de voorgeschiedenis (windows Mobile) daar een van de belangrijkste redenen voor zijn. Voor mij persoonlijk maakt dat op een telefoon niets uit. Een tablet is een ander verhaal, daar wil ik meer mee kunnen doen. Na een jailbreak kan dat (redelijk) met een ipad. Ik ga er vanuit dat de aankomende Windiws 8 tablets weinig tot geen beperkingen zullen opleggen aan de gebruiker. Op x86 tablets zal dat niet eens echt mogelijk zijn, voor arm tablets moeten we even afwachten, maar naar ik aanneem zal de verkenner bijvoorbeeld, gewoon op arm tablets zitten.
Stijgers in Tech & Gadgets
Lumia 900 volgende week te koop in Nederland
De Lumia 900 van Nokia is vanaf volgende...
1 dag 12 uur geleden door degeneratie
Review: Galaxy S III op bijna elk vlak...
De Galaxy S III van Samsung moet de...
1 dag 13 uur geleden door stefanasselt
ASUS toont teaser voor nieuwe Transformer...
Nu al nieuwe Transformer Pad tablets of...
2 dagen geleden door Tablets Magazine
Facebook komt met eigen mobiel?
Volgens the New York Times hebben 'bronnen...
2 dagen geleden door TouchReviews.nl
'Ondersteuning Windows XP vijf keer...
De jaarlijkse ondersteuningskosten...
3 dagen geleden door zwart/wit
Best gewaardeerd
Apple komt met eigen "App van de Week"
Apple komt met een eigen "App van de Week",...
5 dagen geleden door TouchReviews.nl
Lumia 900 volgende week te koop in Nederland
De Lumia 900 van Nokia is vanaf volgende...
1 dag 12 uur geleden door degeneratie
Dit is de nieuwe iPhone?
Als je alle geruchten bij elkaar gooit...
6 dagen geleden door TouchReviews.nl
Grootste uitverkoop apps en games van 2012...
Om Memorial Day (Amerikaanse...
4 dagen geleden door TouchReviews.nl
Record 22.000 megawatt zonne-energie...
Vanwege de hoge fotovoltaïsche capaciteit...
4 dagen geleden door tienkamp

